De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.856 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Naar China wijzen is een beetje makkelijk. Er zijn veel Chinezen omdat China een groot land is. Qua bevolkingsdichtheid is het met 145/km2 behoorlijk laag. Duitsland zit bijvoorbeeld op 227/km2 en Nederland op 407/km2. In geval van geboortebeperking zou het in dat licht fair zijn om in Nederland te beginnen.

Verder gaat de groei helemaal niet ongebreideld door. In een behoorlijk kijkbaar spotje bij Lubach legt Hans Rosling uit dat de menselijke populatie zal stabiliseren op 10 a 11 miljard mensen:

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Willie Wortel schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:25:
Nee de aarde is te klein om dit vol te houden, de bevolkingsgroei gaat ongeremd door (dit onderwerp is door de linkse kerk verworden tot een onbespreekbaar onderwerp),....

Hier (met de linkse kerk) breiden we nauwlijks uit. Er is nauwelijks groei, alleen door immigranten.

Waar het echt hard gaat zijn de landen zoals India. Daar is het wel een topic gezien de reclame borden over family planning.
Maar daar gaat het veel harder, met de vele kinderen in 1 gezin. Die landen groeien echt hard.

Een land als Pakistan: In 1970 circa 60 miljoen inwoners, nu iets meer dan 40 jaar later gewoon 3x zoveel mensen!

Een dergelijke verdrievoudiging komt bij ons echt niet voor.

Bovenstaande reactie is wellicht wat achterhaald na het zien van bovenstaand filmpje. En de groei lijkt inderdaad in de grotere landen ook wat af te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 14-03-2016 21:21 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
en wat maakt het uit als we ineens weer met 4 miljard zouden zijn? dan duurt het gewoon iets langer eer we weer op ons huidige aantal zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
Afgelopen weekend in een nieuwbouwwoning geklust. Betreft een aangepast huurhuis. Toch leuk om een aantal dingen te zien:
- Zonnepanelen
- DWTW
- Cw3 ketel met modulerende pomp
- Co2 gestuurde ventilatie

Wat me tegenviel:
- Honeywell round on/off met ketel op 80 graden
- Pijpen voor cv en ventilatie op zuid
- Elke woning heeft 2, 3 of 4 panelen goed voor 500-1000Wp. Had meer op gekund.

Verder had deze woning een extra badkamer, daarvoor is een dikke boiler in de trapkast gemonteerd. Jammer dat de keuken het tapwater alsnog van zolder haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:36

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je kijkt wat minder positief tegen die zonnepanelen aan als je weet dat ze alleen maar op het dak gelegd worden om de EPC norm te halen.
Waarom zou je extra isolatie toe passen om de norm te halen als het ook goedkoop kan met wat zonnepanelen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
Vandaar ook 2-4 panelen per woning, ze liggen er puur om de EPC te halen. Ben wel blij dat er een CW3 ketel en een DWTW hangt, meestal wordt die DWTW van de hand gedaan en voor de EPC een CW5 opgehangen omdat die "zuiniger" is (alleen op papier :X).
Ik heb overigens niet het idee dat op de isolatie van muren, daken en vloer bezuinigd is, maar op de mechanische ventilatie en de ramen: roosters in de ramen en een Orcon ventilatiebox op zolder. Bij nieuwbouw zou je eerder WTW ventilatie verwachten. Ramen zijn U=1.1 volgens de opdruk, er zijn wel betere isolatiewaarden te halen lijkt me.

Aan/uit thermostaat komen ze wel overheen, heb gisteren de ketel op 55 graden afgetopt, stappenmodulatie staat aan, dus ketel zal niet meer als een dolle stoken. Misschien dat ik de round on/off nog wel vervang door een Chronotherm Modulation die ik over heb. Verder hebben alle radiatoren een fatsoenlijk onderblok, dus kan ook nog waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
blitzkrieg schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:46:
Je kijkt wat minder positief tegen die zonnepanelen aan als je weet dat ze alleen maar op het dak gelegd worden om de EPC norm te halen.
Waarom zou je extra isolatie toe passen om de norm te halen als het ook goedkoop kan met wat zonnepanelen?
Zo steekt heel de nieuwbouw in elkaar tegenwoordig. Nutteloze combi's als een Itho Basecube(CW5)-HPcube. CO2 gestuurde ventilatie om EPC te halen en dan de CO2 sensor op de overloop monteren. Zo van...het moest erin, het zit erin.
Duurzame vakantiewoningen met een L/W warmtepomp, waar de ruimtetemperatuur niet onder de 15 graden mag komen. Dit ivm met gevaar dat de wp de woning niet meer warm krijgt, te weinig energie om een defrost te kunnen uitvoeren. Daarbij mag er geen PV op de woningen, ivm uiterlijk.
Dat die vakantiewoning maar één maand per jaar in gebruik is denkt niemand aan.
Zo kan ik nog wel even doorgaan...

En dan dit nog... Remeha: ‘All electric’, al achterhaald voordat we begonnen zijn?
Zin of onzin?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op z'n minst gekleurd. Hoe kun je nu over all-electric en 'mismatch tussen opwek en verbruik' van zonne-energie praten zonder het over (kortdurende) batterij opslag te hebben?

Probleem blijft natuurlijk: winter
8 maanden/jaar wekken de panelen per dag meer energie op dan verbruikt wordt, maar in die 4 donkere maanden wordt dat behoorlijk gecompenseerd, en dat is dan nog zonder warmtepomp.

De argumenten over netbelasting in de wintertijd zijn denk ik wel reëel.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoewel het door iemand van Remeha is geschreven (een ketelboer die de slag naar warmtepompen gemist lijkt te hebben) en dus een verborgen agenda heeft, zit er ook wel een kern van waarheid in.

Op de een of andere manier is er een beeld ontstaan dat de enige 100% duurzame woning een all-electric woning is. Dit is duidelijk zichtbaar in de nul-op-de-meter trajecten. Daarmee zijn alternatieven als groen gas of houtpellets bij voorbaat kansloos.

De uitdaging van de mismatch tussen vraag en aanbod wordt geregeld aangekaart en de oplossing 'batterijen'
is volledig kansloos. De kosten aan extra zonnepanelen en batterijen die nodig zijn om van een nul-op-de-meter woning naar off-grid te gaan (en dus 100% de mismatch te hebben opgelost) gaat richting de 100k euro. En dan wordt het nog spannend tijdens een witte kerst.

Elektriciteit is vreselijk moeilijk op te slaan. De belangrijkste bron in de gebouwde omgeving is zonne- energie. Waar we dus als eerste vanaf zouden moeten is het in de winter verwarmen met elektriciteit. En dat gaat dus precies tegen het idee van all-electric woningen in.

[ Voor 1% gewijzigd door Skyaero op 15-03-2016 08:53 . Reden: leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nul op de meter is lichte onzin, want het versterkt de gedachte dat een huis duurzamer wordt als je er meer zonnepanelen tegenaan smijt. Dit is natuurlijk niet zo, en daar heeft Remeha zeker een punt.
Twee punten van kritiek op het stuk:
De doelstelling is dan uiteraard wel dat het gas dat gebruikt wordt in de transitie naar 2050 volledig duurzaam opgewekt moet worden met bijvoorbeeld Power to Gas technologie.
Uhm ja. Dit is het enige zinnetje dat over duurzaam gas gaat en er wordt wel heel makkelijk over gedaan.
In figuur 5 is eenvoudig te zien dat er in de winter hele periodes voorkomen waar gedurende lange tijd de continu-vraag naar elektriciteit groter wordt dan 1 kW
Leg figuur 5 (elektriciteitsvraag) naast figuur 3 (warmtevraag). Het valt op dat de uurgemiddelde warmtevraag niet boven de 2 kW uitkomt (redelijk goed geïsoleerd dus) maar de elektriciteitsvraag komt wél boven de 2 kW uit. Er wordt dus uit gegaan van een warmtepomp met een COP < 1?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Erg gekleurd stuk. Er wordt heel simpel gezegd dat tijdens elektrisch verwarmen voor slechts 20% gebruik wordt gemaakt van rechtstreekse zonnestroom, dus de rest is uit kolen. En die 80% op kolen is meer vervuilend dan alles met gas verwarmen. Ja... en de CO2 besparing van alle overige zonnestroom (bijvoorbeeld in de zomer) wordt volledig genegeerd.

Daarnaast wordt altijd veel te beperkend gedacht. Nee, met alleen zonnestroom redden wij het niet. Daarom moet dit ook zeker worden aangevuld met (veel) windstroom. Over de seizoenen gezien, vullen deze twee technologieën elkaar heel aardig aan. Batterijen kunnen niet maanden overbruggen, maar wel die 1 a 2 dagen dat er én geen zon schijnt én geen wind waait.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

zwimmiz schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:43:
[...]

Ja! Ik vond het ook een super interessante aflevering, met name de lage prijs van de centrale in Dubai, zoals je al zei.
Aangezien duurzaamheid an sich geen echte prikkel blijkt te zijn voor de doorsnee mens, is het goed om te zien dat de financiële prikkel nu tot wasdom is gekomen. Misschien fiets ik vanavond nog even naar de centrale Bieb in Utrecht om de meet up bij te wonen.
Niet alleen Dubai scoort met lage PV prijzen, ook in de VS wordt al grid-scale PV commercieel geinstalleerd voor $38-$40 per MWh. Wat helpt bij dit soort contracten is dat de opbrengst van de PV-installatie met behulp van lange termijn contracten is verkocht, dat maakt het risico laag en daarom de financiering fors goedkoper.

Misschien dat in sommige gebieden gas nog goedkoper kan maar, naast dat PV het voordeel heeft dat het piekt tijds piek-stroomverbruik, is PV in zonnige gebieden ook erg betrouwbaar en reduceert een lange termijn PV-contract daarom de risico's van de prijs-volatiliteit die op de gasmarkt heerst. Beide punten zijn waardeverhogend voor de PV-stroom.
Misschien dat Remeha eens het meest recente Delfstoffen en Aardwarmte rapport van EZ erbij pakt?

Uit de kerngegevens:
De raming van de aangetoonde aardgasvoorraad per 1 januari 2015 bedraagt 883 miljard Nm3
[..]
In 2014 bedroeg de aardgasproductie uit de Nederlandse gasvelden 66,0 miljard Nm3.
Alle andere zaken gelijk houdend is onze aardgas binnen 14 jaar op. Kan Remeha nog net één ronde CV-ketels verkopen voordat de koek op is.

[ Voor 24% gewijzigd door styno op 15-03-2016 10:09 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
zijn wel wat puntjes op aan te merken maar in grote lijn is het wel zo.
maar dit kijkt wel naar de macro (geheel nederland).
en daar is de situatie niet zo heel mooi.
de gemiddelde Nederlander denk dat 35% van de stroom groen is opgewekt.
werkelijkheid is dat we met moeite misschien de 5% halen :?
(en dan heb ik het nog niet over de vreemde certificaten constructie, hoe zo is het groen in Nederland als b.v. Noorwegen meer groen doet als ze nodig hebben. 8)7
onzin, laat noorwegen maar helemaal groen zijn en ons ook, graag.
certificaten = B.S. >:)
dat werkt niet in een marktwerking. )

voor de micro (ik als opwekker/gebruiker) heb je een andere situatie.
de PV was al aardig terug verdiend, maar meer stroom had ik eigenlijk niet nodig.
dak ruimte had ik nog wel over, dus kon wel meer pv leggen.
dus ja , ik heb de winst van de PV gebruikt om een 3,9kWp er bij te kopen.
maar ja voor de extra opbrengst krijg je geen leuk bedrag, je krijgt maar kolenfooi (ongeveer 8ct per kWh).
en ja met dat lage bedrag kun je het ook gewoon in een elektra kachel duwen en zo gas gebruik besparen.
totaal onzinnig maar wel kosten effectief.
beter is natuurlijk om dan het door een warmte pomp te gooien, dan gaan de extra kWh's extra lang mee.
en ineens kan ik genoeg kWh opwekken om met een warmte pomp mijn gehele gebruik te dekken.
mooi, ja, maar groen, zeer te betwijfelen. ;)
het blijft dat ik de buurman in de zomer groen heb gemaakt met mijn pv, en ik in de winter gewoon kolen stroom gebruik. :-(
ik zie er verder niks moois in en ik klop er me zelf niet voor op de rug.

dus het elektrificeren van Nederlander groen, misschien wel misschien niet.
maar elektrificeren gaan we, zodra elektrische auto's meer gewoon goed gaan worden, zullen we het stroom net flink moeten gaan verzwaren.
als ik het grofjes goed begrijp doet een elektrische auto +/- 4km per kWh.
een gewone gebruiker rijd met gemak een 40.000km per jaar dus die heeft een 10.000kWh extra per jaar nodig in te toekomst. (corrigeer me als ik er naast zit, ik heb niet eens een rijbewijs dus snap niet veel van outo's >:) )

en dan hoor je netbeheerders nu piepen dat het net verzwaart moet worden voor dat beetje groene energie die we opwekken, wel nee, als we straks elektrisch gaan rijden, dan hebben we pas een echte verzwaring nodig. >:)

(persoonlijk, ik ben dit jaar zelfs overgestapt naar een best wel vervuilende leverancier.
ze gaven een mooi aanbod dat de vast recht het eerste jaar gratis was, en ja dat is +/- 50% van mijn rekening, ik heb even het geld nodig om zo weer te kunnen investeren in mijn eigen pv set.
na dit jaar ga ik wel weer naar een ander.
het doel heiligt maar even de middelen, mea culpa. :$ )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

styno schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:35:
[...]
Alle andere zaken gelijk houdend is onze aardgas binnen 14 jaar op. Kan Remeha nog net één ronde CV-ketels verkopen voordat de koek op is.
Volgens Remeha maken we over 14 jaar van ons mega-windoverschot (?) met power-to-gas (?) weer gewoon zesenzestig miljard kuub en is het business as usual.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:18:
[...]

Volgens Remeha maken we over 14 jaar van ons mega-windoverschot (?) met power-to-gas (?) weer gewoon zesenzestig miljard kuub en is het business as usual.
Haha, mega-windoverschot...

De doelstellingen van de overheid tegen 2020 zijn: 6 GW op land, 4.4 GW op zee. Goed, dat is 2020, 6 jaar van nu en niet 14 maar Den Haag heeft nou niet bepaald haast met de uitrol...

Laat die nou soms allebei op 100% nominaal vermogen draaien dan heb je dus 10 GW productie van wind en waarschijnlijk op dat moment iets meer dan 0 GW bijdrage van zon. Ons dalverbruik is toevallig ook 10 GW, er is dus geen overschot, laat staan een mega-overschot aan wind of zonneenergie.

Wel is op zulke momenten overschot aan stroom door inflexibele must-run capaciteit van traditionele energiecentrales. Het is op zulke momenten dus hooguit kolen-, industriele/wkk-gas en kernenergie over om op een inefficiente manier gas van te maken. Gelukkig is op momenten dat de (stroomvraag - duurzame opwek) onder de must-run capaciteit duikt heel goedkoop (misschien zelfs gratis of je krijgt zelfs geld toe) en maakt de inefficientie financieel niet veel uit (wat over de CO2-uitstoot niet gezegd kan worden helaas).

Mijn punt: er is op korte en middellange termijn helemaal geen overschot duurzame energie, hooguit een overschot aan energie van must-run/inflexibele traditionele centrales. Remeha moet dat toch weten?

Edit:
In 2015 voegde China ruim 30GW aan nieuwe windcapaciteit toe, Nederland een factor 52 minder. Dat betekent dat China, een paar geleden nog een ontwikkelingsland, in 2015 in verhouding vrijwel evenveel wind installeert per capita als het rijke Nederland. China's bouwsnelheid neemt overigens jaar over jaar toe, terwijl vorig jaar de Nederlandse toevoeging een echte uitschieter was, de jaren ervoor (met uitzondering van 2008) kwam er veel minder bij.

[ Voor 19% gewijzigd door styno op 15-03-2016 11:14 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Eens, vandaar de vraagtekens.

P2G heeft een rendement van maximaal 64%. Het huidige Nederlandse verbruik in gas uit elektriciteit halen kost dus ongeveer 900 TWh.
Met een capacity factor van 50% voor een futuristische windmolen van 10 MW heb je er maar slechts 20000 van nodig.
Dat is dertig keer zo groot als het huidige grootste windpark ter wereld.

Ik denk dat Remeha zich zorgen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Er is nog altijd zoiets als groen gas. Helaas wordt dat vaak vergeten. Als ik een grote zuivelfabrikant in Nederland mag geloven, kunnen zij samen met haar toeleveranciers (boeren) zo'n 30% van de landelijke gasvraag voorzien van groen gas.

Maar gezien we ook een behoorlijke industriële sector hebben, zal daar eerder het gas heen gaan dan de gebouwde omgeving.

Mogelijk dat in de gebouwde omgeving in de toekomst thermochemische opslag gaat werken. Kun je in de zomer de warmte opslaan en in de winter gebruiken. Helaas loopt deze technologie wat achter en gaat het nog zeker 10 jaar duren voordat dit echt commercieel op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De uitstoot van koeien is inderdaad niet misselijk :)
Voor we grootschalige veeteelt duurzaam kunnen noemen moet er nog wel het één en ander veranderen, denk aan kunstmest en sojateelt.
En dan is er nog steeds 70% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Skyaero schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:33:
Er is nog altijd zoiets als groen gas. Helaas wordt dat vaak vergeten. Als ik een grote zuivelfabrikant in Nederland mag geloven, kunnen zij samen met haar toeleveranciers (boeren) zo'n 30% van de landelijke gasvraag voorzien van groen gas.

Maar gezien we ook een behoorlijke industriële sector hebben, zal daar eerder het gas heen gaan dan de gebouwde omgeving.

Mogelijk dat in de gebouwde omgeving in de toekomst thermochemische opslag gaat werken. Kun je in de zomer de warmte opslaan en in de winter gebruiken. Helaas loopt deze technologie wat achter en gaat het nog zeker 10 jaar duren voordat dit echt commercieel op de markt is.
Een varkensboer in mijn omgeving wil graag een biogasinstallatie bouwen om zo zijn varkensmest, tezamen met o.a. bermmaaisel te vergisten en is daar al zo'n 10 jaar mee bezig. Zijn bedrijf ligt op een steenworp afstand van de A50 en ligt in een landelijke omgeving met eigenlijk alleen maar andere boeren. Toch is er een protestbeweging die bang zijn voor stankoverlast en de toename van vrachtverkeer.

Door NIMBY kun je in Neederland helemaal niks meer. Dat biogas een mooie bijdrage kan leveren aan een duurzamere energievoorziening klopt helemaal, dat is niet het probleem maar zie het eens voor elkaar te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Overigens is het 'seizoensprobleem' dat Remeha aanstipt prima te verhelpen door isolatie. Als er zoveel geïsoleerd is dat een airco hard nodig is in de zomer, is de gelijktijdigheid van opwek en gebruik weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Is de laatste Tegenlicht uitzending: "Doorbraak van duurzame energie" hier al voorbij gekomen?

zo niet, dan bij deze: http://tegenlicht.vpro.nl...orbraak-van-duurzaam.html

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:53:
Overigens is het 'seizoensprobleem' dat Remeha aanstipt prima te verhelpen door isolatie. Als er zoveel geïsoleerd is dat een airco hard nodig is in de zomer, is de gelijktijdigheid van opwek en gebruik weer terug :)
Als je goed isoleert heb je in de zomer ook geen airco nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Met voldoende thermische massa niet inderdaad :)
Anders zorgt de interne warmtelast (apparatuur, mensen) alsnog voor een temperatuurstijging.

[ Voor 49% gewijzigd door Proton_ op 15-03-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gelukkig is het in Nederland in 99% van de nachten koel genoeg om frisse lucht te ventileren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Klopt helemaal, alleen moet je behoorlijk ventileren om een fiks hogere temperatuur weg te koelen in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:26:
Met voldoende thermische massa niet inderdaad :)
Anders zorgt de interne warmtelast (apparatuur, mensen) alsnog voor een temperatuurstijging.
Maar die warmtestijging zou nog veel meer geweest zijn als er niet geïsoleerd was. Het is gewoon onzinnig om te zeggen "Als er zoveel geïsoleerd is dat een airco hard nodig is in de zomer". Als je weinig isoleert moet je in de winter veel stoken en in de zomer veel koelen, als je veel isoleert hoef je in de winter weinig te stoken en in de zomer weinig te koelen.

Overigens is isoleren tegen de warmte veel veel veel makkelijker dan tegen de kou. Mijn ouderlijk huis is uit 1936 en is in de zomer heerlijk koel. Moet je wel zorgen dat je de rolluiken dicht doet als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Maasluip schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:17:
[...]
Maar die warmtestijging zou nog veel meer geweest zijn als er niet geïsoleerd was. Het is gewoon onzinnig om te zeggen "Als er zoveel geïsoleerd is dat een airco hard nodig is in de zomer". Als je weinig isoleert moet je in de winter veel stoken en in de zomer veel koelen, als je veel isoleert hoef je in de winter weinig te stoken en in de zomer weinig te koelen.
Zo simpel is het niet, je geeft zelf al een voorbeeld:
Mijn ouderlijk huis is uit 1936 en is in de zomer heerlijk koel. Moet je wel zorgen dat je de rolluiken dicht doet als de zon schijnt.
Dit heeft vooral met thermische massa en de vochthuishouding van de muren te maken.
Maar voordat we afdwalen: we zijn het eens dat het seizoensprobleem dat Remeha schetst, grotendeels is op te lossen met isolatie? Dan is het dus zaak om vacuumisolatiepanelen zo goedkoop en gewoon als gipsplaten te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:17:
[...]
In principe klopt dat denk ik inderdaad wel, maar zie onder.
Overigens is isoleren tegen de warmte veel veel veel makkelijker dan tegen de kou. Mijn ouderlijk huis is uit 1936 en is in de zomer heerlijk koel. Moet je wel zorgen dat je de rolluiken dicht doet als de zon schijnt.
Het punt komt m.i. vooral tevoorschijn als het langere tijd buiten tropisch warm is. Bij goede isolatie duurt het lang voordat de warmte in huis zit, maar zit het er eenmaal in, dan duurt het ook lang voordat ie er weer uit is. Heb dat al van verschillende mensen gehoord die dat verschil opmerkten sinds de na-isolatie.
Wil je het dus koel houden moet je lijkt me die airco echt wel gebruiken. Waarschijnlijk bestaat dat dan uit minder pieken en kan je het daardoor meer verspreiden t.o.v. een slechter geïsoleerd huis, dat geloof ik meteen.

Bij een slechter geïsoleerd huis kan je de ramen open zetten en waait de spouw lekker door, jaagt zo veel sneller alle warmte+vocht uit de constructie. Eigenlijk precies het probleem in de winter. Een slechter geïsoleerd huis zal ook veel meer fluctueren wat dat betreft. De pieken en dalen zijn hoger en directer, vlak na het moment dat het extern is opgetreden, waar een beter geïsoleerd huis de pieken afvlakt en laat verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Enexis lokt debat uit over duurzame energie

Download hier de pdf "Eindeloze energie"

De publicatie Eindeloze energie belicht tal van aspecten van de overgang naar een groen energiesysteem. Dat gebeurt onder meer aan de hand van interviews met de directeur van de Energy Academy Europe, hoogleraar André Faaij en Frans Stokman, mede-oprichter van energiecoöperatie Grunneger Power en de coöperatieve energieleverancier NoordelijkLokaalDuurzaam.

Vier scenario's

De website toekomstscenarios.enexis.nl is bedoeld voor debat over de wijze waarop de groene energievoorziening in de toekomst moet worden georganiseerd. Daarvoor houdt Enexis de lezer vier scenario’s voor. Die variëren van een variant waarin Europa en het Rijk alles regelen tot een scenario waarin de burgers zelf de regie houden. De bezoekers van de site kunnen hun keuze maken.

Samenvatting van 4 scenario's

Aanbod gebundeld
  • Consumenten hebben veel vertrouwenin instituties en weinig hang naar een zelfvoorzienende levensstijl
  • Veel nieuwe (energie)diensten en dienstverleners op de markt
  • Europa stelt de kaders, regionale overheid zorgt voor invulling
  • De consument heeft weinig interesse in energie; klanten vertrouwen op de kracht van samenwerkende instituties en bedrijven in de energiemarkt
  • Regionale overheden bepalen de inzet van energiebronnen; warmtenetten doen op grote schaal hun intrede
  • Nieuwe netwerken in publiek-private samenwerking
  • Vervoer grootschalig elektrisch, aangejaagd door subsidies van de overheid
Samen zelfstandig
  • Veel mensen kiezen voor een zelfvoorzienende lifestyle
  • Veel nieuwe (energie)diensten en dienstverleners zijn op de markt In de liberale energiemarkt zijn veel vernieuwende bedrijven actief
  • Concurrentie op netbeheer: beheer laagspanningsnetten in concessie uitgegeven, nieuwe netten aangelegd door marktpartijen
  • Hoog- en middenspanning blijft onder een gereguleerde netbeheerder.
  • Coöperaties met focus op ontzorgen van de lokale gemeenschap
  • Lokaal kiezen klanten energie-oplossingen
  • Gasnet wordt na einde levensduur niet automatisch vervangen
Alles geregeld
  • Weinig hang naar een zelfvoorzienende levensstijl, vertrouwen in instituten
  • Weinig nieuwe (energie)diensten en dienstverleners
  • Europese en nationale overheid sturen sterk
  • Consumenten zijn weinig betrokken en vertrouwen erop dat overheid en gevestigde bedrijven zorgen voor een functionerende samenleving
  • Eén landelijke netbeheerder voor gas-, elektriciteiten warmtenetten
  • Gebruik van gas en warmte naast elkaar
  • Warmtenetten zijn grootschalig uitgerold
  • Weinig coöperaties: energiebedrijven en gemeente vullen die rol voldoende in
  • Sterke groei elektrisch vervoer, infrastructuur is door de netbeheerder aangelegd en collectief gefinancierd
Doe ‘t zelf
  • Consumenten nemen de regie en zoeken zelf oplossingen
  • Mensen willen zelfvoorzienend zijn
  • Lokaal en via platforms delen mensen kennis en spullen
  • Beperkte regulering gericht op basisvoorziening en veiligheid
  • Netbeheerder behoudt een rol in basisvoorziening als back-up en voor industrie. Verdienmodel gebaseerd op overheidsfinanciering; geen tarieven meer
  • Grote diversiteit aan lokale oplossingen door klanten
  • Gasnet wordt aan einde van de levensduur niet meer automatisch vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even de dingen doorgestreept die ik onwaarschijnlijk acht (waarmee ik niet wil zeggen dat de andere dingen waarschijnlijk zijn).
Samenvatting van 4 scenario's

Aanbod gebundeld
  • Consumenten hebben veel vertrouwenin instituties en weinig hang naar een zelfvoorzienende levensstijl
  • Veel nieuwe (energie)diensten en dienstverleners op de markt
  • Europa stelt de kaders, regionale overheid zorgt voor invulling
  • De consument heeft weinig interesse in energie; klanten vertrouwen op de kracht van samenwerkende instituties en bedrijven in de energiemarkt
  • Regionale overheden bepalen de inzet van energiebronnen; warmtenetten doen op grote schaal hun intrede
  • Nieuwe netwerken in publiek-private samenwerking
  • Vervoer grootschalig elektrisch, aangejaagd door subsidies van de overheid
Samen zelfstandig
  • Veel mensen kiezen voor een zelfvoorzienende lifestyle
  • Veel nieuwe (energie)diensten en dienstverleners zijn op de markt In de liberale energiemarkt zijn veel vernieuwende bedrijven actief
  • Concurrentie op netbeheer: beheer laagspanningsnetten in concessie uitgegeven, nieuwe netten aangelegd door marktpartijen
  • Hoog- en middenspanning blijft onder een gereguleerde netbeheerder.
  • Coöperaties met focus op ontzorgen van de lokale gemeenschap
  • Lokaal kiezen klanten energie-oplossingen
  • Gasnet wordt na einde levensduur niet automatisch vervangen
Alles geregeld
  • Weinig hang naar een zelfvoorzienende levensstijl, vertrouwen in instituten
  • Europese en nationale overheid sturen sterk
  • Consumenten zijn weinig betrokken en vertrouwen erop dat overheid en gevestigde bedrijven zorgen voor een functionerende samenleving
  • Eén landelijke netbeheerder voor gas-, elektriciteiten warmtenetten
  • Gebruik van gas en warmte naast elkaar
  • Warmtenetten zijn grootschalig uitgerold
  • Weinig coöperaties: energiebedrijven en gemeente vullen die rol voldoende in
  • Sterke groei elektrisch vervoer, infrastructuur is door de netbeheerder aangelegd en collectief gefinancierd
Doe ‘t zelf
  • Consumenten nemen de regie en zoeken zelf oplossingen
  • Mensen willen zelfvoorzienend zijn
  • Lokaal en via platforms delen mensen kennis en spullen
  • Beperkte regulering gericht op basisvoorziening en veiligheid
  • Netbeheerder behoudt een rol in basisvoorziening als back-up en voor industrie. Verdienmodel gebaseerd op overheidsfinanciering; geen tarieven meer
  • Grote diversiteit aan lokale oplossingen door klanten
  • Gasnet wordt aan einde van de levensduur niet meer automatisch vervangen
Wat ik denk:
  • Bouwvergunning alleen met 0-op-meter-woningen, hopelijk met fatsoenlijke bouwmaatregelen (lees: niet PV aanleggen alleen om aan de eisen te voldoen
  • PV wordt minder interessant omdat de overheid salderen gaat afschaffen
  • Consumenten gaan zelf energie opslaan, bijvoorbeeld met powerwall, en zorgen zo actief voor stabilisering van het net
  • stroomprijzen worden variabeler, naar Frans voorbeeld, misschien zelfs in de zomer een omkering van hoog/laag-tarief
  • gas wordt minder vanzelfsprekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

dfrenner schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:12:
Het is leuk dat energiemaatschappijen in de zomer heeel veel overproductie van duitse groene stroom inkomen, waardoor ze op hun balans 100% groen zijn, maar in de werkelijkheid helaas niet.
1) Duitsland heeft nog nooit overproductie van groene stroom gehad. Er is overproductie door must-run capaciteit aan fossiele installaties en omdat goedkope bruinkolenstroom met winst aan het buitenland verkocht kan worden.
2) Nederland importeert vrijwel het hele jaar door maximaal uit Duitsland. Niet omdat die stroom groen(er) is maar omdat de prijzen daar lager zijn. Import/export van stroom is puur op prijs gebaseerd.
Wat dat betreft een zeer slecht plan van de PvdA. Pomp dat geld in ontwikeling van o.a. accu's.
Je kunt op twee manieren als overheid technische ontwikkeling versnellen:
1) Door vooral fundamenteel onderzoek te financieren
2) Door schaalvergroting te stimuleren/dwingen en daarmee onderlinge concurrentie van commerciele partijen.

Beide hebben hun sterke en slechte punten maar als de overheid doorontwikkeling van een reeds bestaande technogie wil versnellen dan is optie 2 vaak de meest efficiënte. Bekende voorbeelden daarvan zijn computer chips en PV. Het plan van de PvdA is in dat opzicht dus helemaal niet zo slecht. Door schaalvergroting gaan batterij prijzen bijna als vanzelf naar beneden en worden deze tegelijkertijd beter.
Maar veel belangrijker, we grbuiken nog veel meer aardgas... Begin eens met alle woonwijken te voorzien van stadswarmte.
Trias-energetica: lijkt me nuttiger om het oude woning-bestand te upgraden naar moderne isolatiestandaarden. Dan hoef je gelijk minder gas of elektriciteit op te wekken (waardoor trouwens een stadswarmtenet achteraf toevoegen niet meer rendabel te krijgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
styno schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:58:
Trias-energetica: lijkt me nuttiger om het oude woning-bestand te upgraden naar moderne isolatiestandaarden. Dan hoef je gelijk minder gas of elektriciteit op te wekken (waardoor trouwens een stadswarmtenet achteraf toevoegen niet meer rendabel te krijgen is).
Er is altijd een moment dat het rendabel is:

https://amsterdam.d66.nl/...-aan-nieuwe-gasleidingen/

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ja, rendabel met enorm hoge vaste lasten en daar zit lang niet iedereen op te wachten.

Bij een nieuwbouwwijk kun je 1) relatief goedkoop een stadswarmtenet aanleggen en 2) met de koopakte afdwingen dat een koper het warmtenet accepteert. Probeer beide maar eens bij renovatie van bestaande wijken. Als alle woningen in handen zijn van een woningcorporatie lukt het misschien nog wel maar op de vrije markt krijg je dat er zonder draconische wetgeving niet door.

Verplichting tot upgraden naar een bepaalde isolatiestandaard bij verkoop van een woning is eerder haalbaar (en politiek/maatschappelijk al moeilijk genoeg denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
styno schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:32:
Ja, rendabel met enorm hoge vaste lasten en daar zit lang niet iedereen op te wachten.

Bij een nieuwbouwwijk kun je 1) relatief goedkoop stadswarmtenet aanleggen en 2) met de koopakte afdwingen dat een koper het warmtenet accepteert. Probeer beide maar eens bij renovatie van bestaande wijken. Als alle woningen in handen zijn van een woningcorporatie lukt het misschien nog wel maar op de vrije markt krijg je dat er zonder draconische wetgeving niet door.

Verplichting tot upgraden naar een bepaalde isolatiestandaard bij verkoop van een woning is eerder haalbaar (en politiek/maatschappelijk al moeilijk genoeg denk ik).
Maar hoe kom je aan "enorm hoge vaste lasten"?
Toevallig hebben wij Stadsverwarming en het kost ons gezin met 130m2 en twee jonge kinderen 68 euro per maand.

Het grote nadeel bij stadsverwarming en waarom ik het niet eerlijk vind, ligt bij alle voordeeltjes die niet voor ons gelden.

De kosten per maand zijn niet duurder dan anders.

Maar als ik overstap, kom ik niet in aanmerking voor een bonus van 200 euro, omdat dat alleen geldt voor klanten die stroom+gas afnemen...

Ik kom niet in aanmerking voor leuke dingen als Toon of Eneco warmtewinner. Als die voordeeltjes loop je mis...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Er zijn anders zat klachten over stadsverwarming (ook wel "stadsverarming" genoemd.) Grootste probleem is wat mij betreft de gedwongen winkelnering en de relatief hoge vaste kosten (vastrecht, maar ook verplichte huur van delen van de installatie) waardoor besparen op je energiegebruik door goede isolatie en het verminderen van verspilling niet uit kan. Hoe is dat duurzaam?

Ik heb bij de aankoop van ons huis overigens per direct alle woningen met stadsverwarming van de lijst gestreept. Als ze het hier willen aanleggen doe ik niet mee; mijn tuin gaat niet open voor leidingen (en niet omdat ik nu zo trots zou zijn op onze tuin...)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

dfrenner schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:36:
[...]

Maar hoe kom je aan "enorm hoge vaste lasten"?
Toevallig hebben wij Stadsverwarming en het kost ons gezin met 130m2 en twee jonge kinderen 68 euro per maand.
Dat is all-in en dus betekenisloos zonder allerlei andere info (isolatiestandaard etc.).

De vraag is dus: wat is de vaste lasten component daarin en is dat dat inclusief warm tapwater?
Maar als ik overstap, kom ik niet in aanmerking voor een bonus van 200 euro, omdat dat alleen geldt voor klanten die stroom+gas afnemen...
Ik kom niet in aanmerking voor leuke dingen als Toon of Eneco warmtewinner. Als die voordeeltjes loop je mis...
Die je elders weer terug betaalt (een energiemaatschappij geeft geen gratis dingen weg). Toon of een ander niet-leveranciersafhankelijke slimme thermostaat kun je trouwens gewoon los kopen.

Overigens is de welkomst bonus zowieso een raar iets en veel energieleveranciers zijn bezig er vanaf te stappen (of hebben het al gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
:o Na 10 jaar is het dan zo ver:

Toch nog feestje voor Windpark Krammer, Raad van State maakt vergunningen onherroepelijk

http://windenergiecourant...e-bevestigt-vergunningen/

De bouw kan beginnen!!!! _/-\o_

http://www.windparkkrammer.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Mooie hoeveelheid windvermogen en door gewone burgers geinitieerd. Prachtig! Felicitaties voor de aanhouders is op zijn plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:52
Op zoek naar infrarood panelen stuitte ik op isolerende verf van ThermoShield. Nu heb ik begrepen dat het vooral bij infrarood verwarming goed werkt als de muren reflecterend zijn en de vloer absorberend. Het is alleen de vraag of het product de beloofde besparing (10%) haalt aangezien het vrij prijzige verf is. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Mijn vloer is een epoxy(giet) vloer ik verwacht dat dat wel absorberend is of heb ik dat mis?

[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 18-03-2016 15:09 . Reden: percentage beloofde besparing toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
66 zonnepanelen van daken gestolen in West Brabant

In Zundert en Rijsbergen zijn de afgelopen week meer dan zestig zonnepanelen van daken gestolen. Dat meldt de politie vrijdag. Zeer waarschijnlijk zijn dezelfde daders verantwoordelijk voor de opmerkelijke en unieke diefstallen.

Een huis gelegen aan de Hazeldonksestraat in Rijsbergen was zondagnacht het eerste doelwit van de bende. Dertig zonnepanelen werden van het dak gehaald, inclusief enkele omvormers.

Verlichting onklaar gemaakt
Drie dagen later sloeg de groep opnieuw toe. Bij een huis aan de Bredaseweg in Zundert werden ruim dertig zonnepanelen weggenomen. Deze werden op precies dezelfde manier gestolen als bij de woning in Rijsbergen.

Ook hier werd de omliggende (straat)verlichting onklaar gemaakt en konden de daders zo in het donker ongezien hun gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Meridiaan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:10:
:o Na 10 jaar is het dan zo ver:

Toch nog feestje voor Windpark Krammer, Raad van State maakt vergunningen onherroepelijk

http://windenergiecourant...e-bevestigt-vergunningen/

De bouw kan beginnen!!!! _/-\o_

http://www.windparkkrammer.nl/
Jaja, bijna in de achtertuin. Maakt mij niet uit, ik vind ze prachtig :)
Kom er vaak meerdere keren per dag langs, dus ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Weet niet of iemand hem gezien heeft, zag hem zojuist :)

Van de week was er een interessante aflevering van VPRO Tegenlicht.
Over de doorbraak van de duurzaamheid.

Zoals in Dubai was het opwekken van zonne-energie goedkoper geworden dan het opwekken van energie via gas.

Ben benieuwd wanneer de batterijen zodat je je eigen opgewekte energie via de zonnepanelen goedkoper gaan worden ;)

In Utrecht gebruikt men als proef de elektrische auto's op de pieken en dalen van de energiebehoefte op te vangen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

MdO82 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:58:
Weet niet of iemand hem gezien heeft, zag hem zojuist :)

Van de week was er een interessante aflevering van VPRO Tegenlicht.
Ja, sommigen hebben hem al gezien ;)
!null in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
drielp in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
liquid_ice in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Maakt niet uit hoor, hoe meer hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zie het heb niet op zitten letten :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Volgens Kamp hebben we in 2020 een tekort aan windenergie: we lopen achter op schema. Maar in plaats van in te grijpen kondigt hij een "energiedialoog" aan... |:( 8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wisten jullie dat je als consument met zonnepanelen, jezelf kan aanmelden als producent van groene stroom bij CertiQ? Hiervoor krijg je Garanties van Oorsprong (voor de elektriciteit die op het net is geleverd). Deze GvO's kun je vervolgens overboeken naar een een partij die hierin handelt.

ENGIE heeft hiervoor het product "Opgewekt voor Elkaar" ontwikkeld. Een geinig idee waarmee jijzelf groene stroom kan leveren aan bijvoorbeeld familieleden. ENGIE keert vervolgens ook nog een kleine vergoeding uit per Garantie van Oorsprong.
Actievoorwaarden:
13. Per klant die zich aanmeldt om de aan hen geleverde elektriciteit te vergroenen door middel van de door de Zonneproducenten verkregen garanties van oorsprong, zal ENGIE een bedrag in de participatiepot stoppen waaruit vervolgens de participatievergoeding wordt voldaan. Voor het kalenderjaar 2016 is dit bedrag vastgesteld op 5 € per aangemelde klant, en in januari van ieder jaar wordt dit bedrag opnieuw vastgesteld voor dat jaar en op de website van ENGIE gepubliceerd.

14. De participatiepot zal verdeeld worden over alle deelnemende Zonneproducenten pro rata de productiecapaciteit van de Zonneproducenten. De participatievergoeding zal daardoor per Zonneproducent verschillen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:45
Erasmo schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 07:54:
Gelukkig is het in Nederland in 99% van de nachten koel genoeg om frisse lucht te ventileren.
Late reactie, maar nu was ik ineens wel benieuwd hoeveel dat uit zou maken.

Stel, we ventileren 's nachts 10 uur met de MV op standje drie. Volgens mij is dat zon 300 m3/h, al kan ik daar even geen bevestiging van vinden. Dat is zo'n 400 kg/h, dus over de hele nacht 4 ton lucht. Als ik daarmee lucht van 24 graden naar buiten blaas en vervang door lucht van 16 graden, is de delta T 8 graden. De energie die ik dus wegblaas is 8 * 710 (warmtecapaciteit lucht) * 4000 J. Dat is 6,3 kWh.

Nu kan je zelfs een COP berekenen :P In die 10 uur verbruikt de MV 0,55 kWh, dus de COP is 11. Ongeveer 3x zo zuinig als met een airco koelen.

Nu wil ik kijken hoeveel ons huis afkoelt, als je er 6,3 kWh aan warmte uit haalt. We hebben vanochtend 1,1 m3 gas gebruikt om ons huis ongeveer 2 graden op te warmen (schatting, ik weet niet precies hoeveel het afkoelt 's nachts). Dat is ongeveer 10 kWh. Met die ventilatie kan je dus 1,3 graden koelen. Valt best tegen :P

Of mijn berekening klopt ergens niet.

Met de tuindeuren opengooien 's ochtends, en weer dicht in de middag, ventileer je waarschijnlijk ook aardig meer. En het kost je niets :)

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 20-03-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb geen bijster geweldig geïsoleerd huis (1989) met een groot raam op het zuiden (dubbel glas, geen idee hoe HR), maar het moet toch wel erg lang erg heet blijven (denk aan een week met 30 graden) dat het binnen 24 graden moet worden.
Ik zorg er dan ook voor dat als in de zomer de zon schijnt zowel de luxaflex als het gordijn dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
24 graden binnen is ook niet de temperatuur waarbij ik aan koeling ga denken.
Als het een week 30 graden is en de temperatuur in de woning komt niet hoger dan 24 mag je blij zijn.
In menige woning ga je dan eerder richting de 27 a 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bij ons hetzelfde. Alles overdag dicht houden qua ramen, deuren, gordijnen, vitrages, etc etc.

Savonds zodra de buitentemperatuur daalt onder de binnentemperatuur gooien we alles open, en ventileren maar! Daarmee kun je best een aantal dagen de temperatuur onder controle houden.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met gordijnen en ventilatie lukt het hier ook behoorlijk goed, maar met een plat dak en warme dagen kan het in de zomer 30+ worden als we niet thuis zijn. Voor de hond overdag en onszelf 's nachts hebben we aircon in de slaapkamer en dat verbuikt geeneens zo heel veel, iig minder dan de drie paneeltjes op mijn soladin ter plekke opwekken en dan is dat het gewoon waard.
Verder als we thuis zijn kunnen we met gordijnen (zwarte haha) en ventilatie de temp redelijk goed regelen, deze weken met wat zon hou ik het op 23 graden overdag, allen 's nachts moet de vloerverwarming nog wat bijwerken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

antonboonstra schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:05:
Wisten jullie dat je als consument met zonnepanelen, jezelf kan aanmelden als producent van groene stroom bij CertiQ? Hiervoor krijg je Garanties van Oorsprong (voor de elektriciteit die op het net is geleverd). Deze GvO's kun je vervolgens overboeken naar een een partij die hierin handelt.

ENGIE heeft hiervoor het product "Opgewekt voor Elkaar" ontwikkeld. Een geinig idee waarmee jijzelf groene stroom kan leveren aan bijvoorbeeld familieleden. ENGIE keert vervolgens ook nog een kleine vergoeding uit per Garantie van Oorsprong.

[...]
Ben je zeker dat je als kleine PV-stroomproducent individueel GvO's kan krijgen?

Uit een aanvraag van mij aan GC van 10 februari:

Bericht:
Als eigenaar van zonnepanelen en producent van groene stroom beschik ik over CO2-emissierechten door de vermeden uitstoot van geschat ca. 3,1 ton CO2 per jaar. Hoe verrekent Greenchoice deze emissierechten?

Antwoord GC:
Goed om te horen dat u energie opwekt via zonnepanelen. Zo maken we Nederland samen een stukje duurzamer. Hieronder geef ik u graag meer informatie over CO2-emissierechten.

De emissierechten waar u het over heeft, worden omgezet in CO2-certificaten en/of in garanties van oorsprong. Maar dit gebeurt alleen als het om grote volumes gaat. Voor particulieren zijn dergelijke certificaten of garanties er dan ook niet.

Mijn antwoord:
Bedankt voor uw reactie!

Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:

Klopt het dan dat alle zonnepaneelinstallaties (of vergelijkbare "groene" installaties) door de energieleverancier op een hoop gegooid worden (mits Certiq geregistreerd?) en als het volume groot genoeg is (hoe groot?) worden ze omgezet in certificaten en/of GvO's, welke vervolgens op naam van bijvoorbeeld GC staan?
=======================
Helaas mocht ik op deze mail dd. 14 februari nog geen antwoord ontvangen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
franssie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 23:03:
Met gordijnen en ventilatie lukt het hier ook behoorlijk goed, maar met een plat dak en warme dagen kan het in de zomer 30+ worden als we niet thuis zijn. Voor de hond overdag en onszelf 's nachts hebben we aircon in de slaapkamer en dat verbuikt geeneens zo heel veel, iig minder dan de drie paneeltjes op mijn soladin ter plekke opwekken en dan is dat het gewoon waard.
Verder als we thuis zijn kunnen we met gordijnen (zwarte haha) en ventilatie de temp redelijk goed regelen, deze weken met wat zon hou ik het op 23 graden overdag, allen 's nachts moet de vloerverwarming nog wat bijwerken.
Mwah dat valt dan nog mee qua temperatuur.

Het appartement waar we nu (tijdelijk) wonen bereikt in maart op een zonnige dag al een temperatuur van 30°C in de woonkamer (bovenste appartement, plat dak, glazen pui op het zuiden over nagenoeg de volledige breedte en een glazen pui op het westen). In de zomer is het wel eens tegen de 40°C geworden.

Buiten zonwering is niet toegestaan vanuit de VVE. Binnen zonwering is echter eerder zon(der)wering. Werkt helaas maar een paar graden.

Enige manier om de temperatuur in de zomer enigszins onder controle te houden is binnenzonwering dicht, gordijnen dicht en airco laten draaien en dan nog loopt de temperatuur op tot boven de 30°C door de avondzon.

Gelukkig gaan we verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

dunklefaser schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:38:
[...]
Ben je zeker dat je als kleine PV-stroomproducent individueel GvO's kan krijgen?
Heel zeker ben ik er niet van, maar op basis van de site van Engie zou je wel denken dat dit moet kunnen. Ik heb daarom maar een mailtje gestuurd naar CertiQ om te vragen of het de bedoeling is dat alle consumenten met PV panelen zich moeten aanmelden van CertiQ, of dat dit alleen het geval is bij SDE subsidie en Bruto Productie Meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rhaelak schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:24:
[...]
Mwah dat valt dan nog mee qua temperatuur.

Het appartement waar we nu (tijdelijk) wonen bereikt in maart op een zonnige dag al een temperatuur van 30°C in de woonkamer (bovenste appartement, plat dak, glazen pui op het zuiden over nagenoeg de volledige breedte en een glazen pui op het westen). In de zomer is het wel eens tegen de 40°C geworden.

Buiten zonwering is niet toegestaan vanuit de VVE. Binnen zonwering is echter eerder zon(der)wering. Werkt helaas maar een paar graden.

Enige manier om de temperatuur in de zomer enigszins onder controle te houden is binnenzonwering dicht, gordijnen dicht en airco laten draaien en dan nog loopt de temperatuur op tot boven de 30°C door de avondzon.
Ik heb hetzelfde gehad met een koopflatje op de bovenste etage, platdak en veel glas op zuid.
Met een oude kantoor airco kreeg ik het misschien 5 graden koeler, tegen zo'n grote massa opgewarmd steen en beton is niets opgewassen :P
Inmiddels heb ik een tussenwoning met plat dak en wederom veel glas op zuid, maar deze keer gebruik ik 2 zuinige airco's,zonnepanelen, rolluiken en een zonnescherm om de boel te koelen.
Voor ik de airco's had was het niet koel te krijgen door te ventileren en al helemaal niet bij windstil weer.
De zonnepanelen vertragen de opwarming van het dak enigzins, maar op den duur wordt alles toch warm.
Dan maar een paar 100kWh erin pompen voor een goede nachtrust, waar koop je dat voor €40?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Speedy-Andre schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:25:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad met een koopflatje op de bovenste etage, platdak en veel glas op zuid.
Met een oude kantoor airco kreeg ik het misschien 5 graden koeler, tegen zo'n grote massa opgewarmd steen en beton is niets opgewassen :P
Inmiddels heb ik een tussenwoning met plat dak en wederom veel glas op zuid, maar deze keer gebruik ik 2 zuinige airco's,zonnepanelen, rolluiken en een zonnescherm om de boel te koelen.
Voor ik de airco's had was het niet koel te krijgen door te ventileren en al helemaal niet bij windstil weer.
De zonnepanelen vertragen de opwarming van het dak enigzins, maar op den duur wordt alles toch warm.
Dan maar een paar 100kWh erin pompen voor een goede nachtrust, waar koop je dat voor €40?
Priceless :P Maar idd, Heb je door de zonnepanelen op schansen ook niet een (iets) koeler platdak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Atomic2005 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Priceless :P Maar idd, Heb je door de zonnepanelen op schansen ook niet een (iets) koeler platdak?
Misschien iets, maar na een zonnige week is alles alsnog opgewarmd.
Het dak extra isoleren blijft dan over (bij oudere bouw) als de dakconstructie dat toelaat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Atomic2005 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Bij mij scheelde het platdak vol met panelen echt wel aardig in T.
Onder de panelen zijn 3 slaapkamers, die zijn tegenwoordig na een hete week nog te harden, gewoon in een bed kunnen slapen ipv op de vloer.
Het kon in die kamers 30C worden, afgelopen zomers 26 aangetikt, maar niet meer dan dat.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het dak van dit appartement ligt grotendeels ook vol met PV panelen maar door de zoninstraling wordt de boel gewoon oververhit. We zitten op de derde etage met een vrij uitzicht, vandaar het vele glas. Heel mooi natuurlijk, maar de laagstaande zon in het voorjaar zorgt nu dus al voor tropische temperaturen in huis.
En in de zomer heb je tot 21.00 uur zon op de westzijde schijnen wat de boel lekker op temperatuur houdt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
crazyharrie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:35:
[...]

Bij mij scheelde het platdak vol met panelen echt wel aardig in T.
Onder de panelen zijn 3 slaapkamers, die zijn tegenwoordig na een hete week nog te harden, gewoon in een bed kunnen slapen ipv op de vloer.
Het kon in die kamers 30C worden, afgelopen zomers 26 aangetikt, maar niet meer dan dat.
Maar nu met een l/w warmtepomp lekker (iets) koelen ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Dat is wel iets wat ik ga proberen ja, hopelijk scheelt het een paar graden.

Ik koel met jaga's dan, Eerst maar eens voorzien van fans.

De vloerverwarming op de andere etages zou geen probleem moeten zijn om enkele graden te kunnen koelen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur.

[ Voor 93% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hoewel je daar wel een punt hebt met geboorte beperking neemt het nog niet weg dat er een enorme verandering qua mentaliteit dient plaats te vinden bij de rest van de wereld/politiek.

Zeeën worden nog steeds leeggevist en volgeplempt met plastic, oerwouden gekapt, schaliegas omhoog gepompt en ga zo maar door.

Of er nu 5 of 10 miljard mensen op de wereld wonen, er moet een volledig duurzame samenleving komen met een veel lagere Co2 footprint. Anders is het allemaal uitstel van het onvermijdelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Elk mens is er eentje extra die resources gebruikt en afval creeert, in ontwikkelde (Westerse) landen nog het meest.

Maar hoewel er vaak over geboortebeperking gesproken wordt, is het ouder worden van de bevolking eigenlijk niet het grootste probleem qua overbevolking? Het geboortecijfer (aantal kinderen per vrouw) in Europa en NL is sinds het midden van de vorige eeuw vrijwel gehalveerd...

Moeten we dan ook praten over het steeds verder oprekken van mensenlevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:13
Vraagje over plaatsen van een kastje voor de buitenunit van een airco/warmtepomp, aan de voorkant van het huis.

Bijv zoiets: https://www.aircosuper.nl...hotos/Large/121357053.jpg

Via https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true zie ik niet helemaal of dit nu vergunningsvrij is. Ik probeer bijv categorie 'bijbehorend bouwwerk'. Definitie: "Hieronder vallen aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen of het bouwen van een bouwwerk voor bewoning ten behoeve van mantelzorg. Ook kleine bouwwerken zoals een plantenkas, een hondenhok, volière of speelhuisje vallen onder deze categorie."

Men zal dus niet zozeer een 'technische installatie' zien, eerder een houten kastje/tuinmeubel (wat trouwens ook een categorie is die je kunt kiezen).

Het lijkt erop dat dit in onze gemeente niet vergunningsplichtig is. Misschien heeft iemand hier meer ervaring mee. Of nog even de gemeente bellen voor de zekerheid.

[ Voor 15% gewijzigd door zeegerd op 22-03-2016 15:03 ]

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

dunklefaser schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:38:
[...]
Mail naar CertiQ
Aan: Servicedesk-CertiQ
Onderwerp: Aanmelden installatie CertiQ

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van een actie van Engie energie (Opgewekt voor Elkaar) staat genoemd dat je als particulier je installatie kan aanmelden bij CertiQ, zodat op basis hiervan GvO's kunnen worden verstrekt.

Ik heb 2kW aan zonnepanelen, maar geen Bruto Productie Meter of SDE subsidie. Alleen een digitale meter met teruglevertelwerk. Kan ik mijn installatie wel aanmelden voor GvO's? En worden dan alleen GvO's verstrekt voor de elektriciteit die op het net is geleverd? Een deel van de zonnestroom die ik direct in huis verbruik, gaat namelijk niet langs de elektriciteitsmeter.

In het algemeen zijn er zeer veel particulieren die wel zonnepanelen op hun dak hebben, maar geen Bruto Productie Meter hebben of SDE subsidie. Deze hebben over het algemeen een (slimme) meter met teruglevertelwerk. Is het de bedoeling dat al deze particulieren zich ook gaan aanmelden?

Met vriendelijke groet,

Anton Boonstra
Antwoord CertiQ
Geachte heer Boonstra,

Wanneer u een productie-installatie heeft die duurzame energie opwekt (zoals zonnepanelen), kunt u deze altijd aanmelden bij CertiQ, zodat wij GvO's kunnen aanmaken voor de opgewekte duurzame energie.

Uw netbeheerder kan u vertellen of uw meter geschikt is voor het meten van de teruglevering.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Ilja van Oirschot (v)
Relatiebeheerder CertiQ B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zeegerd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:41:
Vraagje over plaatsen van een kastje voor de buitenunit van een airco/warmtepomp, aan de voorkant van het huis.

Via https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true zie ik niet helemaal of dit nu vergunningsvrij is. Ik probeer bijv categorie 'bijbehorend bouwwerk'. Men zal dus niet zozeer een 'technische installatie' zien, eerder een houten kastje/tuinmeubel (wat trouwens ook een categorie is die je kunt kiezen).

Het lijkt erop dat dit in onze gemeente niet vergunningsplichtig is. Misschien heeft iemand hier meer ervaring mee. Of nog even de gemeente bellen voor de zekerheid.
Als je een precies zo kastje gaat bouwen ga ik je voorspellen dat je met een zeer slechte SCOP gaat draaien
Er moet een fysieke scheiding zijn tussen uitgeblazen lucht een aan de achterzijde aangezogen lucht

Anders heb je bypass flow, en dat wil je niet.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Gasschuif schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Als je een precies zo kastje gaat bouwen ga ik je voorspellen dat je met een zeer slechte SCOP gaat draaien
Er moet een fysieke scheiding zijn tussen uitgeblazen lucht een aan de achterzijde aangezogen lucht

Anders heb je bypass flow, en dat wil je niet.
Goed om te weten, bedankt. Zal er rekening mee houden. Misschien komt ie ook zonder omkasting, maar dan ga ik zeker bellen met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Willie Wortel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:43:
Naar aanleiding van mijn vorige reacties...... geboorte beperking cq minder inwoners is beter voor het milieu dan welk ander, vaak goedbedoeld, milieu initiatief dan ook.

Gisteren de 17 miljoenste inwoner in de Gemeentelijke Basis Administratie van Nederland bijgeschreven. Vanuit milieu oogpunt ,..... gratis condooms en anti conceptie pil snijdt meer hout dan subsidie op die belachelijke hout kachel. . 8)
Wat is er belachelijk aan een pelletkachel? Veel efficienter stoken kan bijna niet op hout en hout kan prima hernieuwbaar geproduceerd worden, in tegenstelling tot aardgas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur..

[ Voor 92% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Erasmo schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Wat is er belachelijk aan een pelletkachel? Veel efficienter stoken kan bijna niet op hout en hout kan prima hernieuwbaar geproduceerd worden, in tegenstelling tot aardgas.
Dit ben ik het mee eens. Echter is er ook nog zoiets als luchtkwaliteit.

Pelletkachels zijn dan wel de schoonste in hun soort, maar dat betekent niet dat er niks uit komt.

Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden, de subsidie op de pelletkachel. Wel is het zo dat mensen de pelletkachel kunnen combineren met zonneboiler of warmtepomp, en daar dan ook subsidie voor krijgen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Via https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true zie ik niet helemaal of dit nu vergunningsvrij is. Ik probeer bijv categorie 'bijbehorend bouwwerk'. Definitie: "Hieronder vallen aan- of uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen of het bouwen van een bouwwerk voor bewoning ten behoeve van mantelzorg. Ook kleine bouwwerken zoals een plantenkas, een hondenhok, volière of speelhuisje vallen onder deze categorie."

Men zal dus niet zozeer een 'technische installatie' zien, eerder een houten kastje/tuinmeubel (wat trouwens ook een categorie is die je kunt kiezen).

In de voortuin mag je normaliter niets (be)bouwen. Aan de zijkant word zoiets eerder toegelaten volgens mij.
Je zou het er natuurlijk gewoon op kunnen wagen en kijken waar het schip strandt.
Kun je die buitenunit niet op een balkon aan de voorzijde kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Atomic2005 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 20:13:
[...]

In de voortuin mag je normaliter niets (be)bouwen. Aan de zijkant word zoiets eerder toegelaten volgens mij.
Je zou het er natuurlijk gewoon op kunnen wagen en kijken waar het schip strandt.
Kun je die buitenunit niet op een balkon aan de voorzijde kwijt?
Als ik de foto zo bekijk dan lijkt het mij ongeveer de grote van een plantenbak tegen het huis.
Dat lijkt mij geen probleem, maar ik weet niet hoe strikt de gemeente is

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Paar potten er voor, klimopje er tegenaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
antonboonstra schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Mail naar CertiQ

[...]

Antwoord CertiQ

[...]
Dat gaat alleen niet met een ferraris meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
weidevogel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Ben hier ook gewoon aangemeld via vandebron bij certiq.
Was een vereiste van hun. Geen problemen gehad met de ferraris.
(wel zware discussies over het wel of niet geschikt zijn voor teruglevering met de netbeheerder)
Mocht uiteindelijk gewoon blijven hangen van vandebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Een condensor kan gezien worden als ondergeschikt bouwdeel, zo'n beetje overal, echter de voorzijde (zoals al gezegd) van een gebouw is zo'n beetje heilig in bestemmingplan wereld.

Dus goed verbergen zou kunnen helpen, hopen dat niemand er last van heeft en er een melding van maakt.
En dat "last van" is voor iedereen anders te interpreteren.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Maasluip schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:19:
Ik heb geen bijster geweldig geïsoleerd huis (1989) met een groot raam op het zuiden (dubbel glas, geen idee hoe HR)..*knip* Ik zorg er dan ook voor dat als in de zomer de zon schijnt zowel de luxaflex als het gordijn dicht is.
Geen zonwering aan de buitenzijde, geen mogelijkheden voor?
Lijkt me efficiënter. Immers bij gordijn/luxaflex/zonwering binnen is de warmtestraling al aan de binnenzijde gekomen. Daarbij zal de deltaT verwacht ik bij geen zonwering aan de buitenzijde ook hoger zijn bij het glas zelf.
Geldt het trouwens alleen als je overschot hebt en teruglevert of ook wanneer je zelf alles opgebruikt/neutraal woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marcel87 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 02:52:
[...]

Geen zonwering aan de buitenzijde, geen mogelijkheden voor?
Lijkt me efficiënter. Immers bij gordijn/luxaflex/zonwering binnen is de warmtestraling al aan de binnenzijde gekomen. Daarbij zal de deltaT verwacht ik bij geen zonwering aan de buitenzijde ook hoger zijn bij het glas zelf.
Dan moet het een luifel of een rolluik worden. Beide vind ik lelijk, het is ook nog eens aan de voorzijde van het huis.
De luxaflex is een plissé en ligt tegen het kozijn aan. Is dus best effectief. Vooral in combinatie met het (zware) gordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Interessant stukje over Alliander en haar cowboy avonturen in het AD:
http://www.ad.nl/ad/nl/10...en-zich-niet-temmen.dhtml
Iedereen is het over één ding wel eens: de leiding van Alliander handelt vanuit het oprechte idee dat het bedrijf een rol kan spelen in de transitie naar duurzame energie. Maar: ze vertonen daarbij trekjes van zonnekoningen. ,,Ze krijgen amper tegengas," zegt een anonieme bron in de top van de energiewereld. ,,Het is tekenend dat Gelderland, de grootste aandeelhouder, akkoord gaat met de manier waarop het bedrijf de balkenendenorm omzeilt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

weidevogel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:35:
[...]
Daarom reageren ze ook met:
Uw netbeheerder kan u vertellen of uw meter geschikt is voor het meten van de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
ollie1965 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:26:
[...]

Een condensor kan gezien worden als ondergeschikt bouwdeel, zo'n beetje overal, echter de voorzijde (zoals al gezegd) van een gebouw is zo'n beetje heilig in bestemmingplan wereld.

Dus goed verbergen zou kunnen helpen, hopen dat niemand er last van heeft en er een melding van maakt.
En dat "last van" is voor iedereen anders te interpreteren.
Juist. En bedankt.

Het lijkt erop dat er geen omgevingsvergunning nodig is ('overige werkzaamheden', laatste optie op omgevingsloket.nl bij de check, mits we max 0,5m van de muur af komen, lijkt me mogelijk). Maar onderaan staat wel het bestemmingsplan genoemd in dit geval, waartegen niet ingegaan kan worden. Daar gaat e.e.a. tegenin (nl geen wijzigingen aan voorerf/gevel), dus zal een vergunning moeten worden aangevraagd.

Ik check voor de zekerheid de gemeente zelf nog. Misschien is men coulanter omdat de NAM hier in de provincie wel van alles mag vernielen, zodat men een oogje dichtknijpt voor serieuze verduurzaming. ;) Al denk ik het niet.

Als het erg lastig wordt, dan maar de zij- of achtergevel. Die hebben ook zo hun voor- en nadelen.

Achterkant: buitendeel komt op bijkeuken, binnendeel zal schuin de kamer in moeten blazen (dat kan best). Buren zullen zo in geen geval last hebben. Buitendeel staat hoger dan binnen, maar misschien is een afzonderlijke condensafvoer mbv zwaartekracht wel mogelijk (kan nl wel naar buiten stromen, hoeft wat mij betreft niet per se naar het dak). Heb te weinig ervaring om dit te beoordelen.

Zijkant: meer in het zicht dan in geval van voorgevel. Tja... regeltjes betekenen niet per se dat het zicht er beter op wordt, terwijl dat vast wel het doel is... mkleinman vertelde me ook al zoiets. En gericht op zuidwest = overheersende windrichting, iets minder goed lijkt het. Binnendeel is gericht over de korte zijde van de kamer, kan ook schuin richting lange zijde, al is dit minder geweldig dan bij voorgevel die precies over de lange zijde blaast (en de zithoek in). Voordelen: relatief eenvoudige installatie, extreem korte leidingen (units direct tegenover elkaar, slechts muur ertussen), vermoedelijk geen condenspomp nodig.

Tja, dus. :)

[ Voor 9% gewijzigd door zeegerd op 23-03-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:26:
[...]

Ben hier ook gewoon aangemeld via vandebron bij certiq.
Was een vereiste van hun. Geen problemen gehad met de ferraris.
(wel zware discussies over het wel of niet geschikt zijn voor teruglevering met de netbeheerder)
Mocht uiteindelijk gewoon blijven hangen van vandebron.
Dat is vreemd. Aanmelden bij CertiQ (zonder SDE subsidie) met een ferraris meter is zinloos. Voor u , voor CertiQ en ook zinloos voor Vandebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe bedoelt u?
Ik ga ervanuit dat vandebron bewijs van groencertificaten wil (weten waar de stroom vandaan komt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Voor de certificaten gaan ze gewoon uit van de Wp vermogen van de installatie, er wordt verder niets gemeten.
VanDeBron kan dan gewoon lekker grijze stroom inkopen en doorverkopen als groen. Want jouw gesaldeerde stroom hoeven ze niet groen te maken ........

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:58:
Hoe bedoelt u?
Ik ga ervanuit dat vandebron bewijs van groencertificaten wil (weten waar de stroom vandaan komt?)
Dat denk ik ook, maar wanneer u zich als producent aanmeldt bij CertiQ , dan moet de netbeheerder jaarlijks het teruggeleverde verbruik doorgeven aan CertiQ. Op basis van die teruggeleverde elektriciteit geeft CertiQ dan groencertificaten af.
Daar zit ook het probleem.. De netbeheerder kan geen teruggeleverd verbruik doorgeven, omdat een ferrarismeter dat niet registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat geeft de ferraris netjes aan hoor. Tellerstand staat gewoon 1000 kWh lager als het jaar ervoor.
Dus dat is terug geleverd en verbruik is 0. Simpel toch?
(gecontroleerd, voor eigen registratie met twee mid kWh meters opwek en verbruik)

Maar zo reageerde de netbeheerder dus ook...
Na overleg met certiq, netbeheerder en vandebron, mocht hij gewoon blijven hangen.
Over een maand de 1e jaareindafrekening bij vandebron. We zien het wel weer gebeuren...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-03-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

China investeert massief in PV

Uit het artikel: China heeft nu 43,2 GW aan PV, Duitsland zit op 39 GW (dit is piekvermogen). Uiteraard is de vergelijking zoek want China heeft 17x meer inwoners en 27x meer oppervlakte, maar het plan is om de komende 5 jaar elk jaar 15-20 GW extra te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:49:
China investeert massief in PV

Uit het artikel: China heeft nu 43,2 GW aan PV, Duitsland zit op 39 GW (dit is piekvermogen). Uiteraard is de vergelijking zoek want China heeft 17x meer inwoners en 27x meer oppervlakte, maar het plan is om de komende 5 jaar elk jaar 15-20 GW extra te installeren.
Niets dan lof, dat zijn forse plannen! Het komt overigens niet vaak voor dat China hun lange termijn planning een tussentijdese update geeft maar PV doet het zo goed dat ze het kennelijk verantwoord (en nodig) vonden om tussentijds de doelen te verhogen.

Niet echt verwonderlijk overigens, decentrale opwek op basis van industriele massaproductie schaalt bijna ongelimiteerd en wordt tegelijkertijd goedkoper in tegenstelling tot massieve centrales die ter plekke gebouwd moeten worden en die meestal alleen maar duurder worden. In de ~10 jaar dat het duurt om een traditionele 1GW centrale te bouwen is met 15GWp/jr dus al 150GWp PV bijgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik gooi hier eens een balletje op :

Zakelijk gebruik ik circa 20.000kwh per jaar en 6000 m2 gas

Winkelruimte van ongeveer 200 m2. Het is mooie hoeklocatie, pand van 1903. Allemaal (enkel)steensmuren waar je qua isolatie aan de binnenzijde weinig tot niets aan kunt veranderen.

Dus ik ben nog steeds op zoek naar verbeterpunten.

Heb al een deel vd lampen vervangen door led uiteraard. Timers op diverse etalage lampen. Ben de afgelopen 10 jaar al van iets over de 40.000kwh gezakt naar 20k. Dus ben al niet verkeerd bezig.

Wil hier tzt misschien een los topic voor aanmaken, maar ik denk ik gooi het eerst hier in de kroeg eens omhoog. Sowieso komend voorjaar van plan PV op het dak te plaatsen. Heb helaas maar een platdak van 5.40x9,50meter, dus niet veel mogelijkheden. En vanwege het beschermde stadsgezicht mogen de panelen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Dus zitten nog wat haken en ogen aan...

Misschien ook een warmtepomp oid om het gasverbruik de beperken.

Iemand nog goede (bespaar) tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Willie Wortel schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:11:
[...]

We steken nu al de rotmoord of wil je nu ook nog beweren dat deze kachels niet ruiken.
Absoluut niet, maar niet heel Nederland woont in een suffe vinexwijk in de Randstad ook al denken ze er daar soms anders over. Een groot gedeelte van de mensen hier in het buitengebied stookt vaak nog op hout of op een tank omdat er vaak niet eens gas ligt en dan heb ik liever dat ze dat op pellets doen.
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:21:
Ik gooi hier eens een balletje op :

Zakelijk gebruik ik circa 20.000kwh per jaar en 6000 m2 gas

Winkelruimte van ongeveer 200 m2. Het is mooie hoeklocatie, pand van 1903. Allemaal (enkel)steensmuren waar je qua isolatie aan de binnenzijde weinig tot niets aan kunt veranderen.

Heb al een deel vd lampen vervangen door led uiteraard. Timers op diverse etalage lampen. Ben de afgelopen 10 jaar al van iets over de 40.000kwh gezakt naar 20k. Dus ben al niet verkeerd bezig.

Wil hier tzt misschien een los topic voor aanmaken, maar ik denk ik gooi het eerst hier in de kroeg eens omhoog. Sowieso komend voorjaar van plan PV op het dak te plaatsen. Heb helaas maar een platdak van 5.40x9,50meter, dus niet veel mogelijkheden. En vanwege het beschermde stadsgezicht mogen de panelen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Dus zitten nog wat haken en ogen aan...

Misschien ook een warmtepomp oid om het gasverbruik de beperken.

Iemand nog goede (bespaar) tips? :)
Heb je al (drie)dubbel glas en doe de deuren niet wagenwijd open midden in de winter?

[ Voor 54% gewijzigd door Erasmo op 24-03-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Erasmo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:19:
[...]

Absoluut niet, maar niet heel Nederland woont in een suffe vinexwijk <>
Precies, hier geen aardgas nog en het is een mengeling van propaan, hout en pallets en pellets ;) En een enkele wamrtepomp aan de dijk. Dat beetje wat je zo nu en dan ruikt (wat mij overigens niet stoort) valt in het niet bij het gieren van de stront dat nu net weer begonnen is }:O

Als je met 200 flats appartementen in één gebouw woont is het natuurlijk anders, dan is er blokverwarming wat ook heel duurzaam is voor de energieleverancier >:)

Ik ben van mening dat het vooralsnog belangrijker is om energie te besparen in gebruik en pas daarna naar de opwek/bron te kijken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Erasmo schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:19:
[...]

Absoluut niet, maar niet heel Nederland woont in een suffe vinexwijk in de Randstad ook al denken ze er daar soms anders over. Een groot gedeelte van de mensen hier in het buitengebied stookt vaak nog op hout of op een tank omdat er vaak niet eens gas ligt en dan heb ik liever dat ze dat op pellets doen.

[...]

Heb je al (drie)dubbel glas en doe de deuren niet wagenwijd open midden in de winter?
Driedubbelglas staat idd wel op verlanglijstje. Maar met afmetingen van 2,50x3,50meter zit je prijstechnisch niet in de meest gunstige hoek :P Gelukkig is dat al dubbel, HR++ en gelaagd.
De kleinere ruiten zouden op termijn wel in 3dubbel kunnen idd.

En die deur, tsja, ik moet je teleurstellen. Die _moet_ commercieel gezien wel open helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:21:

Kun je geen voorzetwand plaatsen? je kunt dan zomaar 20 cm PIR tussen de muur en de voorzetwand kwijt.

Heb je alleen de begane grond of is dit het verbruik voor het hele pand?
In het laatste geval zou je dakisolatie serieus moeten overwegen. Daar verliest het gemiddelde pand de meeste warmte. (Eventueel kun je het plafond isoleren)

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Honolulu schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:53:
[...]

Kun je geen voorzetwand plaatsen? je kunt dan zomaar 20 cm PIR tussen de muur en de voorzetwand kwijt.

Heb je alleen de begane grond of is dit het verbruik voor het hele pand?
In het laatste geval zou je dakisolatie serieus moeten overwegen. Daar verliest het gemiddelde pand de meeste warmte. (Eventueel kun je het plafond isoleren)
Nee, voorzetwanden gaat op 90% van het oppervlakte niet. Daar staan vaste stellingen voor gebouwd. Het is alleen de begane grond die ik gebruik. De andere lagen staat de CV gewoon op 12 graden. En door/via het plafond ontsnapt er ook warmte naar boven inderdaad. En daar kan ik helaas weinig aan doen, zijn oude plafonds, met ornamenten, gipsen sierpleister etc.

Moet het meer zoeken in de ledlampen, PV op t dak, en eventueel iets met een warmtepomp of l/w pomp o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 24-03-2016 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
op verzoek zelfcensuur.

[ Voor 97% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Energiecentrales verstoken record aan kolen
In totaal steeg de productie van elektriciteitscentrales met 7 procent. Deze toename ging grotendeels naar het buitenland. Het binnenlands elektriciteitsverbruik veranderde in 2015 nauwelijks, aldus het CBS.

Door de lagere kolenprijs konden de centrales goedkoper stroom produceren.
Laat me raden, de stroom ging vooral naar België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Kan maar we kregen voornamelijk stroom uit Frankrijk doordat electrabel al even een Franse eigenaar heeft..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
antonboonstra schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:05:

[...]
ik had helaas gisteren de hoofd marketing/verkoop van engie in het rokers halletje.
maar had wel even snel gelezen waar het nu over gaat, maar wist te weinig om hem nu eens echt aan de tand te voelen daar over. :-(
(dus heb wijselijk mijn mond hier over gehouden.)

maar ik denk hem 1 deze weken nog wel een keer tegen te komen. ;)
dus willen wij nog vragen stellen aan de persoon?

ik lees het zo goed mogelijk, maar het is wel erg wollige marketing taal.
dus ik schakel over in de pessimistische/sarcastische mode. :-(
<pessimistische/sarcastische mode>
ik kom niet veel verder als dat ze de GvO's geregistreerd willen hebben. (een geschikte meter nodig daar voor)
en dat ze dan 5€ extra betalen voor een GvO, die dan weer 1000kWh is.
of 0,5ct extra per KWh.
stel ik wekt dan 5000kWh per jaar op.
dan gebruik je ongeveer 1000kWh rechtstreeks zelf.
en krijg je 4x een GvO, wat weer 20€ is.
mijn ouders wekken ook een 5000kWh op.
wat ook ongeveer 1000kWh rechtstreeks zelf is.
en krijg je 4x een GvO, wat weer 20€ is.
en engie doet dan ook nog 5€ per klant extra in leggen.
kom ik op dit kleine groepje op 50€ extra uit wat na ratio word verdeeld.
dus ieder een 25€ extra op de prijs van engie na salderen.
(extra klinkt leuk, maar als de prijs van engie k!@#$% is dan betaal je die extra dus zelf :-( )

maar wat ik niet lees:
stel dat ik 1000kWh niet nodig heb maar wel opwek, maar mijn ouders hebben wel nog 1000kWh nodig.
dat die 1000kWh dan op hun rekening word gesaldeerd, inclusief belasting.
dus ik denk dan: je krijgt kolenfooi + GvO, zoals bij vrijwel veel andere partijen.
(zoals vandebron ook doet.)
en je krijgt ook nog als klap op de vuurpijl een digitaal logo!!!
(lol, ze sturen je een bitmap toe via de email *O* )
</pessimistische/sarcastische mode>

ik hoop dat ik geen gelijk heb, maar de tekst is er verder niet duidelijk over.
het lijkt meer op een standaard verhaaltje wat erg mooi is verteld maar verder niks inhoud.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:34

Seafarer

XXX

Vraagje aan de plugwise gebruikers:

Ik kijk in source en wil van alles per week bekijken. Source komt dood leuk met week 13. Volgens mij komt week 13 pas volgende week.
Ik kan niet vinden dat je in het programma ergens kunt instellen wanneer de week begint.
Hebben meer mensen dit?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.