zijn wel wat puntjes op aan te merken maar in grote lijn is het wel zo.
maar dit kijkt wel naar de macro (geheel nederland).
en daar is de situatie niet zo heel mooi.
de gemiddelde Nederlander denk dat 35% van de stroom groen is opgewekt.
werkelijkheid is dat we met moeite misschien de 5% halen
(en dan heb ik het nog niet over de vreemde certificaten constructie, hoe zo is het groen in Nederland als b.v. Noorwegen meer groen doet als ze nodig hebben.

onzin, laat noorwegen maar helemaal groen zijn en ons ook, graag.
certificaten = B.S.
dat werkt niet in een marktwerking. )
voor de micro (ik als opwekker/gebruiker) heb je een andere situatie.
de PV was al aardig terug verdiend, maar meer stroom had ik eigenlijk niet nodig.
dak ruimte had ik nog wel over, dus kon wel meer pv leggen.
dus ja , ik heb de winst van de PV gebruikt om een 3,9kWp er bij te kopen.
maar ja voor de extra opbrengst krijg je geen leuk bedrag, je krijgt maar kolenfooi (ongeveer 8ct per kWh).
en ja met dat lage bedrag kun je het ook gewoon in een elektra kachel duwen en zo gas gebruik besparen.
totaal onzinnig maar wel kosten effectief.
beter is natuurlijk om dan het door een warmte pomp te gooien, dan gaan de extra kWh's extra lang mee.
en ineens kan ik genoeg kWh opwekken om met een warmte pomp mijn gehele gebruik te dekken.
mooi, ja, maar groen, zeer te betwijfelen.
het blijft dat ik de buurman in de zomer groen heb gemaakt met mijn pv, en ik in de winter gewoon kolen stroom gebruik.
ik zie er verder niks moois in en ik klop er me zelf niet voor op de rug.
dus het elektrificeren van Nederlander groen, misschien wel misschien niet.
maar elektrificeren gaan we, zodra elektrische auto's meer gewoon goed gaan worden, zullen we het stroom net flink moeten gaan verzwaren.
als ik het grofjes goed begrijp doet een elektrische auto +/- 4km per kWh.
een gewone gebruiker rijd met gemak een 40.000km per jaar dus die heeft een 10.000kWh extra per jaar nodig in te toekomst. (corrigeer me als ik er naast zit, ik heb niet eens een rijbewijs dus snap niet veel van outo's

)
en dan hoor je netbeheerders nu piepen dat het net verzwaart moet worden voor dat beetje groene energie die we opwekken, wel nee, als we straks elektrisch gaan rijden, dan hebben we pas een echte verzwaring nodig.
(persoonlijk, ik ben dit jaar zelfs overgestapt naar een best wel vervuilende leverancier.
ze gaven een mooi aanbod dat de vast recht het eerste jaar gratis was, en ja dat is +/- 50% van mijn rekening, ik heb even het geld nodig om zo weer te kunnen investeren in mijn eigen pv set.
na dit jaar ga ik wel weer naar een ander.
het doel heiligt maar even de middelen, mea culpa.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)