Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Sommige gasten ontsporen zo af en toe, blijft natuurlijk een kroeg....JeroenH schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:06:
[...]
Neem ik hier na maanden weer eens een kijkje, gaat het er inmiddels zo aan toe.
Tot over een flinke tijd maar weer...
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 171% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 10:57 ]
Enerzijds is uit milieu oogpunt een bevolkingsafname de beste oplossing voor alles.
En daarnaast word iemand die kritiek op immigratie heeft vaak meteen in een verdomhoekje geplaatst. En andersom schijnt het wel sociaal geaccepteerd te zijn om te roepen : Laat de vluchtelingen maar komen allemaal.
Het is zo gemakkelijk voor de politiek om met een ander z'n geld mooi weer te spelen en alle negatieve gevolgen/kosten/problemen naar de toekomstige generaties door te schuiven. Alles is zo korte termijn.
PS : Ik heb en pelletkachel, zonder subsidie
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Atomic2005 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:22:
En daarnaast word iemand die kritiek op immigratie heeft vaak meteen in een verdomhoekje geplaatst. En andersom schijnt het wel sociaal geaccepteerd te zijn om te roepen : Laat de vluchtelingen maar komen allemaal.
Volgens mij is het juist andersom
Het is bonton om er kritiek op te hebben, maar als je er enigzins goedkeurend over praat ben je opeens een pariah van de maatschappij, roepkip, ruifvreter of gutmensch. Zie dit topic, bijvoorbeeld.
Het is bizar dat ondanks dat dit de werkelijkheid is er toch nog de slachtofferkaart gespeeld wordt van het zogenaamde 'dit mag je niet roepen,.
De realiteit en de spin zijn twee verschillende dingen
Maarre is het niet handig om weer ontopic te gaan?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Totaal gebrek aan respect, en dus: doei.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Je zou het bijvoorbeeld framing kunnen noemen.Willie Wortel schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 09:15:
[...]
Wat is er mis met een roepkip, goedemens en meneer "Greenpeace" Samsom.
Dat punt was voor mij uit de eerste post niet duidelijkPunt wat ik maakte was dat het beter voor het milieu is om de bevolkingsgroei te remmen dan welke andere milieu maatregel dan ook.
Inhoudelijk: Wikipedia: Vals dilemmaMeneer "Greenpeace "Samsom had beter wat aan de immigratie stromen kunnen doen dan zo een goedkope maatregel van een gesubsidieerd (=de een de lusten, de ander de lasten) milieu vervuilend pellet kacheltje in de aanbieding te doen.
Overigens is het doel van pelletkachelsubsidie duidelijk niet om luchtvervuiling tegen te gaan.
Deze termen breng je nu zelf in.De termen xenofobie, islamofobie en afrofobie zijn typische 'frames', bedoeld om mensen, die tegen onbegrensde immigratie zijn, meteen in de hoek te zetten als in feite geestelijk gestoorden. Een fobie is nl een psychische aandoening.
Dus inhoudelijk: Wikipedia: Stropopredenering
Er is op deze manier weinig om over te discussiëren.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Echt "on" en "off" topic in een kroeg bestaat niet tochanandus schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:06:
[...]
offtopic:
Volgens mij is het juist andersom![]()
Het is bonton om er kritiek op te hebben, maar als je er enigzins goedkeurend over praat ben je opeens een pariah van de maatschappij, roepkip, ruifvreter of gutmensch. Zie dit topic, bijvoorbeeld.
Het is bizar dat ondanks dat dit de werkelijkheid is er toch nog de slachtofferkaart gespeeld wordt van het zogenaamde 'dit mag je niet roepen,.
De realiteit en de spin zijn twee verschillende dingen
Maarre is het niet handig om weer ontopic te gaan?
Geweldige woorden trouwens, staan ze in de Dikke Van Dalen? "Roepkip" en " ruifvreter"
Maar je hebt gelijk.. Ontopic maar weer, Helder dagje voor de zonnepaneeltjes hier!
Kom er maar weer in hoor JeroenH, jij mag weer.
[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2016 11:03 ]
Nou, tot over een tijdje dan...
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 27-03-2016 18:36 ]
Hoe bevalt je auto tot nu toe?
Valt het verbruik een beetje mee?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Goed. Hij is nog niet stuk geweest, en bizar genoeg zie ik op marktplaats identieke auto's (uitvoering, leeftijd en kmstand) met een hogere vraagprijs van wat ik er twee jaar geleden voor betaald heb. Dus mijn afschrijvings-/spaarplan is het raam uit - maar wel op een fijne manierSchinnen-groen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:02:
Hoe bevalt je auto tot nu toe?
4.8 L per 100 km sinds we hem hebben, nu met de stijgende temperaturen en droger weer (daardoor minder korte stukjes met koude motor) weer een lager verbruik van zo rond de 4.5-4.6 L per 100 km (gemeten aan de pomp). Dat lijkt me niet gek.Valt het verbruik een beetje mee?
Iemand hier die er wellicht ervaring mee heeft?jvanderkroon schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:20:
Op zoek naar infrarood panelen stuitte ik op isolerende verf van ThermoShield. Nu heb ik begrepen dat het vooral bij infrarood verwarming goed werkt als de muren reflecterend zijn en de vloer absorberend. Het is alleen de vraag of het product de beloofde besparing (10%) haalt aangezien het vrij prijzige verf is. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Mijn vloer is een epoxy(giet) vloer ik verwacht dat dat wel absorberend is of heb ik dat mis?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Hahaha!
Ik kan nu met een gerust hart zeggen: die zijn gerooid!
Dat scheelt echt wel wat qua opbrengst, maar er staat nog een apenboom en die verpest het nog een beetje.
Maar ook die zal verdwijnen.
@Jeroen: mooi!!
Vandaag tijdens de maaltijd zegt mijn zoon, "het lijkt me wel mooi om die zonne auto's in het echt te zien rijden in Australië"
Iets in de opvoeding gaat goed, zonne auto's en Australië is al met de paplepel binnen gekomen, fietsen vraagt hij ook soms "wanneer gaan we weer".
Heb je 28 april in de agenda staan?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Moet je hem nog wel even uitleggen dat daarvoor naar AU vliegen het tegendeel is van wat er nu zo mooi aan isollie1965 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:45:
Euh Jeroen,,,,
Vandaag tijdens de maaltijd zegt mijn zoon, "het lijkt me wel mooi om die zonne auto's in het echt te zien rijden in Australië"
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat verbruik komt aardig overeen met de (lease) Toyota Auris TS Hybrid die ik rij.JeroenH schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:28:
[...]
Goed. Hij is nog niet stuk geweest, en bizar genoeg zie ik op marktplaats identieke auto's (uitvoering, leeftijd en kmstand) met een hogere vraagprijs van wat ik er twee jaar geleden voor betaald heb. Dus mijn afschrijvings-/spaarplan is het raam uit - maar wel op een fijne manier
[...]
4.8 L per 100 km sinds we hem hebben, nu met de stijgende temperaturen en droger weer (daardoor minder korte stukjes met koude motor) weer een lager verbruik van zo rond de 4.5-4.6 L per 100 km (gemeten aan de pomp). Dat lijkt me niet gek.
Verbruik aan de pomp vanaf 1 januari tot nu 4,86 L/100km.
In de zomer is ie zuiniger: bijvoorbeeld periode 1 mei 2015 t/m 31 augustus 2015: 4,46 L/100km
Ik rij zo'n 40.000 km per jaar (inclusief prive ritjes).
Ook dat heeft hij al door, wanneer had jij je laatste fietsvakantieATS schreef op maandag 28 maart 2016 @ 07:22:
[...]
Moet je hem nog wel even uitleggen dat daarvoor naar AUS vliegen het tegendeel is van wat er nu zo mooi aan is
Ollie heeft als Ozzie gek maar even iets gecorrigeerd
Dit , hierom en hierom
Mijn laatste fietsvakantie is wel even geleden inderdaad, maar ik heb er wel een paar gedaan.ollie1965 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:39:
[...]
Ook dat heeft hij al door, wanneer had jij je laatste fietsvakantie![]()
Ollie heeft als Ozzie gek maar even iets gecorrigeerd
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Tsjah al heb je zesdubbel glas dan haalt het weinig uit als je de voordeur open doet.Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:38:
[...]
Driedubbelglas staat idd wel op verlanglijstje. Maar met afmetingen van 2,50x3,50meter zit je prijstechnisch niet in de meest gunstige hoekGelukkig is dat al dubbel, HR++ en gelaagd.
De kleinere ruiten zouden op termijn wel in 3dubbel kunnen idd.
En die deur, tsja, ik moet je teleurstellen. Die _moet_ commercieel gezien wel open helaas
Nu snap ik ook wel dat het als winkeleigenaar moeilijk is om te overwegen de deur dicht te doen omdat je bang bent dat je eventuele klanten weghoudt. Maar ik ben benieuwd of het aantal eventueel mindere klanten meer of minder kost dan de warmte die wegvliegt.
Je ziet ook wel eens een tweede glazen deur 50 cm achter de hoofdingang.
Welke commerciële activiteit leunt zo zwaar op tocht?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb zo'n blower/luchtgordijn boven de deur. Dus het schermt wel "redelijk" af, tenzij de wind er op staat.Erasmo schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:04:
[...]
Tsjah al heb je zesdubbel glas dan haalt het weinig uit als je de voordeur open doet.
Nu snap ik ook wel dat het als winkeleigenaar moeilijk is om te overwegen de deur dicht te doen omdat je bang bent dat je eventuele klanten weghoudt. Maar ik ben benieuwd of het aantal eventueel mindere klanten meer of minder kost dan de warmte die wegvliegt.
En Ja, de meerkosten van het stoken kan zeker uit. Maar als ik daarnaast dingen kan besparen, isoleren, efficiënter kan maken, etc etc dan doe ik dat graag.
Geen ervaring mee, wel geïnteresseerd. Ik weet dat De 12 Ambachten veel testen hebben gedaan met stralingsverwarming en ook met absorberende vloeren.jvanderkroon schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:31:
[...]
Iemand hier die er wellicht ervaring mee heeft?
Ik denk dat die club je verder kan helpen (ze hebben ook een testcentrum ergens in Zeeland geloof ik, waar je op afspraak langs kan komen).
Ik heb er 3x250wp (tijdelijk op een soladin 600) op mijn terras overkapping, er kunnen nog 5 bij (oost west) de omvormer heb ik al ( 2000wp)
Iemand suggesties voor site's, adresjes waar nog wel eens iets leuks op de kop is te tikken ?
Ik ben op zoek naar een oplossing voor SWW voor de douche, enkel voor de douche.
Wat achtergrondinformatie:
- BG zal worden verwarmd met een L/L warmtepomp
- Er komen 2 wastafels op de 1e verdieping zonder warm water (worden alleen gebruikt voor tandenpoetsen en af en toe handen wassen)
- Keuken krijgt een GROHE Red Duo Keukenkraan
- Koken zal gaan op inductie (4-pits)
- Electra wordt gesaneerd, er komt een 3-fase aansluiting binnen nu en 2 weken
- Zonnepanelen (+/- 3000WP) worden binnenkort gelegd
- 'Zuinige' douchekop (6,6L p/min)
- Badkamer wordt verwarmd met een 600W infrarood paneel
- Overige kamers hoeven niet verwarmd te worden
Wat nog overblijft is dus SWW voor de douche. In eerste instantie dacht ik aan een lucht/water warmtepomp met een 200L boiler, maar het lijkt me wat overkill voor 30 minuten douchen per dag.
Nieuw idee: WTW plaatsen, opgewarmde water wat er uit komt splitsen naar de douchethermostaat en naar een doorstroomverwarmer (Clage CEX-U 11-13,5 KW) welke het opwarmt en richting douchethermostaat stuurt.
Qua aansluiting, mocht het nodig zijn, wil ik een voorrangsschakelaar plaatsen zodat enkele groepen worden uitgeschakeld als de doorstroomverwarmer vermogen vraagt (met name de L/L warmtepomp, wasmachine, droger, quooker en inductiekookplaat).
Gaat dit werken? Zie ik iets over het hoofd? De situatie in een plaatje heb ik hieronder toegevoegd. De doorstroomverwarmer komt uiteraard niet in de douche te hangen maar aan de muur aan de buitenkant van de douche.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Klinkt goed allemaal.--Erik-- schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:37:
Ik ben een huis aan het verbouwen na aankoop en wil geen gebruik gaan maken van gas. Hoop dat dit een goeie plek is om mijn vraag te stellen
Ik ben op zoek naar een oplossing voor SWW voor de douche, enkel voor de douche.
- BG zal worden verwarmd met een L/L warmtepomp
- Er komen 2 wastafels op de 1e verdieping zonder warm water (worden alleen gebruikt voor tandenpoetsen en af en toe handen wassen)
- Keuken krijgt een GROHE Red Duo Keukenkraan
- Koken zal gaan op inductie (4-pits)
- Electra wordt gesaneerd, er komt een 3-fase aansluiting binnen nu en 2 weken
- 'Zuinige' douchekop (6,6L p/min)
- Badkamer wordt verwarmd met een 600W infrarood paneel
- Overige kamers hoeven niet verwarmd te worden
Wat nog overblijft is dus SWW voor de douche. In eerste instantie dacht ik aan een lucht/water warmtepomp met een 200L boiler, maar het lijkt me wat overkill voor 30 minuten douchen per dag.
Nieuw idee: WTW plaatsen, opgewarmde water wat er uit komt splitsen naar de douchethermostaat en naar een doorstroomverwarmer (Clage CEX-U 11-13,5 KW) welke het opwarmt en richting douchethermostaat stuurt.
Qua aansluiting, mocht het nodig zijn, wil ik een voorrangsschakelaar plaatsen zodat enkele groepen worden uitgeschakeld als de doorstroomverwarmer vermogen vraagt (met name de L/L warmtepomp, wasmachine, droger, quooker en inductiekookplaat).
Gaat dit werken? Zie ik iets over het hoofd? De situatie in een plaatje heb ik hieronder toegevoegd. De doorstroomverwarmer komt uiteraard niet in de douche te hangen maar aan de muur aan de buitenkant van de douche.
[afbeelding]
Ik zou vermoedelijk wel naar de wastafels beneden ook warmwater leidingen aanleggen.
Die hoef je dan helemaal niet in gebruik te nemen (geen water erin), maar scheelt een hele hoop ellende als je er toch warm water wil in toekomst, of toekomstige bewoner. Terwijl het nu weinig moeite is om mee te nemen.
Wat betreft elektrische doorstroomverwarmer en douche wtw, zie deze zoekactie in het douche wtw topic:
http://gathering.tweakers...ds%5D=doorstroomverwarmer
Er is dus een tweaker met ervaring hiermee.
Ik denk wel dat een SWW warmtepompboiler (inderdaad de kleinste nemen, begint vaak bij 200 liter) op je mechanische ventilatie wel zuiniger is. Douche wtw is opzich sowieso welkom.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wat is er 28 april? Als het iets met de zonne-auto's te maken heeft, daar ben ik eigenlijk helemaal uit...ollie1965 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:45:
Heb je 28 april in de agenda staan?
http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2 bij TU/eJeroenH schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:53:
[...]
Wat is er 28 april? Als het iets met de zonne-auto's te maken heeft, daar ben ik eigenlijk helemaal uit...
Hoop dat het bij Maarten Steinbuch is, maar ja jij hebt alles daar volgens mij al wel eens gezien...........
Oke, seeing it backwards verkeerde vraag ......
Dit , hierom en hierom
Er is ook een externe bediening voor die doorstromer: als je die in de douche hangt hoef je geen thermostaatkraan en koudwaterleiding naar de douche aan te leggen--Erik-- schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:37:
De doorstroomverwarmer komt uiteraard niet in de douche te hangen maar aan de muur aan de buitenkant van de douche.
Energie verbruiken in de retail kan al heel snel uit eigenlijk. Stel, er zit een blower die continu 5 kW verstookt. Dat is ongeveer 35 cent per uur. In een uur kan het verschil tussen iets wat uitnodigend lijkt, en iets wat dat niet is, heel snel meerdere malen terugverdiend worden.Erasmo schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:04:
[...]
Tsjah al heb je zesdubbel glas dan haalt het weinig uit als je de voordeur open doet.
Hetzelfde geld voor stroom, bij verlichting. Spotjes hier, spotjes daar. Zo veel mogelijk goed verlichten, verkopen gaan er merkbaar van omhoog. En wat kost het je? Vrijwel niets. Stroom is nou eenmaal vrij goedkoop. Zet de meerprijs per uur maar tegenover een winstverhoging. 3 kW aan verlichting, dat is een hele hoop, 50 cent per uur.
Ja, je uitleg klopt helemaal. Maar ik wil daarnaast ook graag besparen. Zowel uit duurzaam/mvo/milieu oogpunt alsook om de financiële kant.marcop23 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:46:
[...]
Energie verbruiken in de retail kan al heel snel uit eigenlijk. Stel, er zit een blower die continu 5 kW verstookt. Dat is ongeveer 35 cent per uur. In een uur kan het verschil tussen iets wat uitnodigend lijkt, en iets wat dat niet is, heel snel meerdere malen terugverdiend worden.
Hetzelfde geld voor stroom, bij verlichting. Spotjes hier, spotjes daar. Zo veel mogelijk goed verlichten, verkopen gaan er merkbaar van omhoog. En wat kost het je? Vrijwel niets. Stroom is nou eenmaal vrij goedkoop. Zet de meerprijs per uur maar tegenover een winstverhoging. 3 kW aan verlichting, dat is een hele hoop, 50 cent per uur.
He heater gedeelte van de blower boven de deur is gelukkig op gas/cv.
Ah, dat had ik even gemist. Interessant, en ik heb daar zeker nog niet alles gezienollie1965 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:18:
http://tweakers.net/acties/meet_up/meetup2 bij TU/e
Hoop dat het bij Maarten Steinbuch is, maar ja jij hebt alles daar volgens mij al wel eens gezien...........
Oke, seeing it backwards verkeerde vraag ......
-edit-
Als ik ga dan meld ik dat wel even hier, als er dan iemand mee wil rijden vanuit Midden-Nederland dan kan dat in dat geval.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 29-03-2016 14:23 ]
Er zijn tegenwoordig ook luchtgordijnen te koop die met veel koelere lucht de kou buiten houden. Hier kan je een behoorlijke besparing mee realiseren als je bestaande luchtgordijn al wat ouder is.Atomic2005 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:53:
[...]
Ja, je uitleg klopt helemaal. Maar ik wil daarnaast ook graag besparen. Zowel uit duurzaam/mvo/milieu oogpunt alsook om de financiële kant.
Oh, okay. Enig idee hoe zoiets heet? Link/benaming/..?Rhaelak schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:26:
[...]
Er zijn tegenwoordig ook luchtgordijnen te koop die met veel koelere lucht de kou buiten houden. Hier kan je een behoorlijke besparing mee realiseren als je bestaande luchtgordijn al wat ouder is.
Op dit moment nog druk met aantal ledlampen voor etalages, en inbouw spotjes vervangen door led exemplaren. Heb ook nog winst te behalen met 10 reguliere "tl buizen" die 12uur per dag branden in een grote lichtbak buiten.
Verbruikte een jaar gelede in deze periode op 473kwh per week. En nu op 384kwh per week, (inclusief eind december/kerst). Zal het nu week op week weer proberen te monitoren
Ga eerst electra helemaal strak proberen te krijgen, hopelijk binnenkort zonnepanelen. En daarna pas gas.
Wat een contrast, thuis heb ik het afgelopen jaar 6kwh verbruikt door mn PV

Al met al ben je goed bezig! Kijk eens bij LSA te Arnhem. Die leveren sinds jaar en dag luchtgordijnen en anders bijvoorbeeld Thermoscreens (zijn zomaar 2 willekeurige merken die beslist zoiets hebben en zo niet je wel op weg kunnen helpen).Atomic2005 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:39:
[...]
Oh, okay. Enig idee hoe zoiets heet? Link/benaming/..?
Verbruikte een jaar gelede in deze periode op 473kwh per week. En nu op 384kwh per week, (inclusief eind december/kerst). Zal het nu week op week weer proberen te monitoren
Ga eerst electra helemaal strak proberen te krijgen, hopelijk binnenkort zonnepanelen. En daarna pas gas.
Wat een contrast, thuis heb ik het afgelopen jaar 6kwh verbruikt door mn PV
Dat gaat volgens mij prima werken.--Erik-- schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:37:
Ik ben een huis aan het verbouwen
-veel info-
[afbeelding]
Leidingen lekker kort houden, snelle warmte. Ik heb er ook mijn wastafel op zitten.
Doorstroomverwarmer hangt net na de douche wtw ook tegen de muur van de badkamer aan (buiten de badkamer) en gaat dan meteen naar binnen (door bestaande leidingen)
Ik poets eerst mijn tanden, dan is de "koude start" twee minuten voorbij voordat de douchewtw echt reageert, alvorens ik onder de douche stap.
Een bad vullen met warm water zal denk ik niet/of erg lastig gaan. (geen douchewtw)
Denk ook eens aan een waterontharder, luxe en de quooker gaat langer mee.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-03-2016 20:11 ]
Zo miste ik bijna de Domotica Meet-up omdat ik eerst opvang moest regelen, en vervolgens de kaartjes weg vlogen.JeroenH schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:12:
[...]
Ah, dat had ik even gemist. Interessant, en ik heb daar zeker nog niet alles gezienZoiets 's avonds doen is tegenwoordig niet meer zo makkelijk als "vroeger", maar ik ga wel kijken of dit in te passen valt. Bedankt voor de tip!
-edit-
Als ik ga dan meld ik dat wel even hier, als er dan iemand mee wil rijden vanuit Midden-Nederland dan kan dat in dat geval.
Nu deze datum wat verder vooruit is ben ik nu al aan het plannen/omzetten.
Ben zelf wel benieuwd naar Storm en mierenzuur
Dit , hierom en hierom
De wastafels krijgen een kleine doorstroomverwarmer als het nodig blijkt te zijn, 2-3kw versie moet genoeg zijn.!null schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:07:
[...]
Klinkt goed allemaal.
Ik zou vermoedelijk wel naar de wastafels beneden ook warmwater leidingen aanleggen.
Die hoef je dan helemaal niet in gebruik te nemen (geen water erin), maar scheelt een hele hoop ellende als je er toch warm water wil in toekomst, of toekomstige bewoner. Terwijl het nu weinig moeite is om mee te nemen.
Wat betreft elektrische doorstroomverwarmer en douche wtw, zie deze zoekactie in het douche wtw topic:
http://gathering.tweakers...ds%5D=doorstroomverwarmer
Er is dus een tweaker met ervaring hiermee.
Ik denk wel dat een SWW warmtepompboiler (inderdaad de kleinste nemen, begint vaak bij 200 liter) op je mechanische ventilatie wel zuiniger is. Douche wtw is opzich sowieso welkom.
Een 200L boiler is een mooi alternatief, maar ik vrees dat het in de toekomst (kinderen die groter worden) te weinig is om een dag op te kunnen douchen en ik aan het einde van de dag een koude douche heb..
Mechanische ventilatie hebben we niet, is dat ook een no-brainer net als een douche WTW? Daar heb ik me nog niet zo in verdiept om eerlijk te zijn.
Ik had de afstandsbediening gezien ja, snap alleen niet hoe je dan de douche moet bedienen? Met een soort kogelkraan ofzo?Proton_ schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:34:
[...]
Er is ook een externe bediening voor die doorstromer: als je die in de douche hangt hoef je geen thermostaatkraan en koudwaterleiding naar de douche aan te leggen
Goed om te horen! Bedoel je met een koude start van 2 minuten dat je 2 minuten lang niet onder de douche kunt staan omdat het nog te koud is? Had verwacht dat de doorstromer na een paar seconden wel de gewenste temperatuur zou kunnen leveren...AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:16:
[...]
Dat gaat volgens mij prima werken.
Leidingen lekker kort houden, snelle warmte. Ik heb er ook mijn wastafel op zitten.
Doorstroomverwarmer hangt net na de douche wtw ook tegen de muur van de badkamer aan (buiten de badkamer) en gaat dan meteen naar binnen (door bestaande leidingen)
Ik poets eerst mijn tanden, dan is de "koude start" twee minuten voorbij voordat de douchewtw echt reageert, alvorens ik onder de douche stap.
Een bad vullen met warm water zal denk ik niet/of erg lastig gaan. (geen douchewtw)
Denk ook eens aan een waterontharder, luxe en de quooker gaat langer mee.
De waterontharder ga ik me eens in verdiepen, bedankt voor de tip
Daarmee bedoel ik, zonder de douche wtw.
Dus het is (in mijn geval) inderdaad even wachten totdat het water aangenamer is om er meteen onder te duiken. Maar dat is met een cv ook zo.
Je capaciteit is groter dus ook wat sneller.
Maar je merkt echt wel een verschil als de douche WTW echt gaat werken/mee doet.
Twee minuten is misschien overdreven maar een minuutje kan het ook zijn.
Ik ben dus erg afhankelijk van de douche wtw en dat duurt meestal een 1 a 2 minuten voor die op temperatuur is.
Daarbij zitten er ook een 3 tal meter koperen leiding in de muren en vloer voordat het bij de douche is.
Dus niks om je zorgen over te maken lijkt me.
Fluitend douchen op "saldeer" zonnestroom
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2016 21:07 ]
Volgende maand mogen ze nog 1000 kWh zonnestroom vergoeding storten op mijn rekening.
Tapwater was de laatste stap om de gasmeter vaarwel te zeggen.
De nieuwe situatie wordt een voorgewarmde 450 ltr buffervat met hygiëne spiraal met een l/w warmtepomp.
7,2 kW is toch een beetje max zekering 1x 35 Amp. (al twee jaar gaat het echter meer dan prima)
Dan kan die doorstromer weer eruit of op een lager pitje. Even experimenteren nog wat het zuinigste is.
[ Voor 109% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2016 21:31 ]
Verwijderd
Trias, 3, onderdelen, maar naar mijn idee niet noodzakelerwijs uit te voeren in de beschreven volgorde. Toen de Trias werd ontwikkeld, jaren 90, was PV en warmtepompen voor de meesten van ons een utopie, want onbetaalbaar. Doordat China de productie van PV-panelen zo enorm heeft opgevoerd en de prijzen daardoor zo laag zijn geworden kun je zelf een kWh voor 5 cent, of minder, opwekken. Door de subsidie van 2300,00 op warmtepompen kun je mits slim ingekocht al voor enkele 100,00en een 5Kw versie aanschaffen en voor 1.500,00 heb je een 7.5kW versie. Je kunt dan warmtekWh's opwekken voor ongeveer 1,5 cent. Daarna kun je nog eens kijken of je moet gaan isoleren, maar waarschijnlijk alleen verantwoord uit comfort oogpunt. Tenslotte valt er ook in onze regionen op 20m2 evenveel zonne-energie als een gemiddeld gezin in Nederland per jaar verbruikt. Zuinig zijn met deze CO2-vrije zelf opgewekte energie is in die omstandigheden nergens voor nodig. Er is overvloed, geniet er van.styno schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:58:
[...]
Trias-energetica: lijkt me nuttiger om het oude woning-bestand te upgraden naar moderne isolatiestandaarden. Dan hoef je gelijk minder gas of elektriciteit op te wekken (waardoor trouwens een stadswarmtenet achteraf toevoegen niet meer rendabel te krijgen is).
Verwijderd
Kijk eens bij zonnepanelen.net welke bovenaan staan, vervolgens kijk je welke de hoogste opbrengst per m2 genereren, je kunt er ten slotte niet meer dan 5 plaatsen. Dan komt daar een ander lijstje uit dan wat er standaard staat. Een in mijn ogen prima paneel voor een scherpe prijs zijn de JA Solar panelen van 265/270Wp voor 219,00 incl. BTW. BTW kun je terug krijgen, dat weet je naar ik aanneem.jjonkie schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:45:
Ik zoek voor uitbreiding nog 5niet al te dure >250WP full black panelen.
Ik heb er 3x250wp (tijdelijk op een soladin 600) op mijn terras overkapping, er kunnen nog 5 bij (oost west) de omvormer heb ik al ( 2000wp)
Iemand suggesties voor site's, adresjes waar nog wel eens iets leuks op de kop is te tikken ?
Heb je tijdelijke schaduw problemen op die plek dan zou ik de versie nemen met ingebouwde SolarEdge optimizer, kost slechts 22,00 extra. Minder dan de helft van een losse optimizer van SolarEdge. Combineren met wat je al hebt zal echter een probleem zijn en om een SolarEdge systeem te laten werken heb je een minimum aantal panelen in een string nodig. Maar hier kunnen ze je daar over prima adviseren. http://www.jenm-zonnepane...p-mono-jam6-60-270bk.html
Verwijderd
Gaat die 3000Wp je hele behoefte dekken, lijkt me niet. Maak het sommetje eens wat het kost om te verdubbelen of nog meer, kijk wat dat kost t.o.v. Energieverbruik reducerende maatregelen als WTW installaties ed.--Erik-- schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:37:
Ik ben een huis aan het verbouwen na aankoop en wil geen gebruik gaan maken van gas. Hoop dat dit een goeie plek is om mijn vraag te stellen
[afbeelding]
Ik schat dat een grotere inverter en verdubbeling of meer panelen meer oplevert tegen aanmerkelijk lagere kosten. Ik ben zeer benieuwd naar je sommetje.
Verwijderd
Mits opgewekt met PV-panelen, kost het ongeveer 5 cent per kWh, gas heeft CO2 uitstoot en kost je meer dan die 5 cent als ik me niet vergis.Atomic2005 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:53:
[...]
Ja, je uitleg klopt helemaal. Maar ik wil daarnaast ook graag besparen. Zowel uit duurzaam/mvo/milieu oogpunt alsook om de financiële kant.
Ja maar ik heb niet de ruimte op het dakom die 20.000kWh die ik zakelijk nodig ben op dit moment met PV op te wekken. En al helemaal niet als ik gas naar stroom ga verplaatsen. Gewoon qua ruimte niet haalbaar helaas.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:57:
[...]
Mits opgewekt met PV-panelen, kost het ongeveer 5 cent per kWh, gas heeft CO2 uitstoot en kost je meer dan die 5 cent als ik me niet vergis.
Dus ik moet zakelijk proberen door nog meer ledlampen, zuinigere alternatieven, hier en daar isolatie waar mogelijk etc wat te besparen.
Ga vandaag weer de electra-weekstand opnemen en wat dingen tweaken etc. Benieuwd naar t effect.
Verwijderd
Ik ging even uit van een huishouden situatie. Die gebruiken gemiddeld, gas en electra samen ook 20.000kWh, waarbij de grootste post voor verwarming. Door toepassing van een warmtepomp daalt het kWh verbruik echter door de COP en kan een gemiddeld gezin in zijn energiebehoefte voorzien m.b.v. 26 panelen van 270Wp. Als je wilt stuur ik je een link van een spreadsheet waarbij huidig energieverbruik het uitgangspunt is voor de berekening.Atomic2005 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:02:
[...]
Ja maar ik heb niet de ruimte op het dakom die 20.000kWh die ik zakelijk nodig ben op dit moment met PV op te wekken. En al helemaal niet als ik gas naar stroom ga verplaatsen. Gewoon qua ruimte niet haalbaar helaas.
Dus ik moet zakelijk proberen door nog meer ledlampen, zuinigere alternatieven, hier en daar isolatie waar mogelijk etc wat te besparen.
Ga vandaag weer de electra-weekstand opnemen en wat dingen tweaken etc. Benieuwd naar t effect.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 11:30 ]
Altijd leuk! Voor thuis zit ik idd ook te denken aan een warmte pomp voor (deels)cv en vloerverwarming. Maar thuis 20.000kWh gebruiken dacht ik net, maar door die andere COP zit je natuurlijk veel lager. k zit nu op circa 3.000kWh electra, en 800kuub gas. En gebruik voor groot deel de Pelletkachel voor verwarming. Dacht dat een warmtepomp iets boven de 1.000kWh p/jaar zou zitten.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:26:
[...]
Ik ging even uit van een huishouden situatie. Die gebruiken gemiddeld, gas en electra samen ook 20.000kWh, waarbij de grootste post voor verwarming. Door toepassing van een warmtepomp daalt het kWh verbruik echter door de COP en kan een gemiddeld gezin in zijn energiebehoefte voorzien m.b.v. 26 panelen van 270Wp. Als je wilt stuur ik je een link van een spreadsheet waarbij huidig energieverbruik het uitgangspunt is voor de berekening.
Verwijderd
Je gebruikt ongeveer de helft dus 10.000kWh, 7.000kWh voor verwarming, bij een COP van 4 blijft er 1.750kWh over. Totaal nodig aan panelen 3.000+1.750 = 4.750kW. Met 16 panelen ben je de man.Atomic2005 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:38:
[...]
Altijd leuk! Voor thuis zit ik idd ook te denken aan een warmte pomp voor (deels)cv en vloerverwarming. Maar thuis 20.000kWh gebruiken dacht ik net, maar door die andere COP zit je natuurlijk veel lager. k zit nu op circa 3.000kWh electra, en 800kuub gas. En gebruik voor groot deel de Pelletkachel voor verwarming. Dacht dat een warmtepomp iets boven de 1.000kWh p/jaar zou zitten.
Link https://we.tl/xZJYgIy54E er staan 'hard' geprogrammeerd 2 inverters in, loop de formules even na als je rare dingen ziet. En de warmtepomp kan bij dat lage gasverbruik ook naar een maatje kleiner, scheelt tussen de 500,00 en 1.000,00
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 12:16 ]
@ Jeroen: Wat bedoel je hiermeeJeroenH schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:53:
Als het iets met de zonne-auto's te maken heeft, daar ben ik eigenlijk helemaal uit...
is de interesse helemaal weg ??
Niet alles is in geld uit te drukken of wil je soms niet in geld uitdrukken.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:07:
Trias, 3, onderdelen, maar naar mijn idee niet noodzakelerwijs uit te voeren in de beschreven volgorde. Toen de Trias werd ontwikkeld, jaren 90, was PV en warmtepompen voor de meesten van ons een utopie, want onbetaalbaar. ..........
Het woord "duurzaam" wordt vaak ook uit zijn context gehaald/gedrukt.
"Hé even wat extra paneeltjes plaatsen, en klaar is kees"
Wat is duurzamer, passief of actief je energieverbruik naar beneden brengen?
Volgens mij is het met passief (minder resources, weinig kans op defecten) duurzamer, zonnepanelen WP enz enz hebben een grote(re) footprint.
En ja, ieder zijn eigen keuze
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
Met een levensduur van minimaal 25 jaar lijkt me de footprint aanvaardbaar.ollie1965 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:41:
[...]
Niet alles is in geld uit te drukken of wil je soms niet in geld uitdrukken.
Volgens mij is het met passief (minder resources, weinig kans op defecten) duurzamer, zonnepanelen WP enz enz hebben een grote(re) footprint.
Passief wil denk ik niet altijd zeggen minder resources, isolatiemateriaal komt ook niet uit de lucht vallen toch ?
Maar inderdaad ieder moet voor zich zijn/haar keuzes verantwoorden.
Geld maakt onderlinge vergelijkingen realtief eenvoudig, op het moment dat er kWh, GJ, CO2 en footprint in een stukje worden gebruikt is het lastig te volgen, althans met mijn eindige verstandelijke vermogens.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 13:33 ]
Helaas kan ik maar 12 panelen kwijt, anders had ik er zeker meer op het dak gegooid.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:54:
[...]
Gaat die 3000Wp je hele behoefte dekken, lijkt me niet. Maak het sommetje eens wat het kost om te verdubbelen of nog meer, kijk wat dat kost t.o.v. Energieverbruik reducerende maatregelen als WTW installaties ed.
Ik schat dat een grotere inverter en verdubbeling of meer panelen meer oplevert tegen aanmerkelijk lagere kosten. Ik ben zeer benieuwd naar je sommetje.
Laat ik zeggen diverse balansen in mijn leven helemaal anders zijn komen te liggen, en dat een dergelijke hobby die ik alleen maar alles of niets kan (zit in mijn hoofd hoor) niet meer mogelijk is. En dat is niet erg, ik ben niet zielig, het gaat eigenlijk prima sinds een tijd.JAN-B schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:38:
@ Jeroen: Wat bedoel je hiermee
is de interesse helemaal weg ??
Daarnaast vond ik het naar tien jaar intensief bloggen eigenlijk ook wel mooi geweest. Ik hoef niet meer zonodig mensen te overtuigen van zaken.
Om hier even op in te haken....De mooiste energie is de energie die je niet nodig hebt. Tuurlijk kan je je gebruik afdekken door een WP aan te schaffen en je dak vol te plempen met PV panelen, en het tegen elkaar wegstrepen.ollie1965 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:41:
[...]
Niet alles is in geld uit te drukken of wil je soms niet in geld uitdrukken.
Maar als dat huis tochtig is zal het tochtig blijven en de PV panelen zullen niet comfortverhogend zijn.
Een goed geisoleerd huis op passiefhuis niveau heeft een hele stabiele temperatuur en een hoog comfort tegen erg lage energiekosten. Zo' n woning of gebouw zorgt voor een jaarrond aangenaam binnenklimaat zonder al te veel afhankelijk te zijn van technische installaties, dat is toch echt wel de aanbeveling. En ohja de installaties die je nog nodig hebt kunnen klein gedimensioneerd worden wat ook weer allerlei voordelen heeft (minder grondstoffen gebruik, in het geval van een L/W wp minder geluid enz enz).
Verwijderd
Het woord plempen geeft al voldoende aan hoe je over e.e.a. denkt.Rhaelak schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 19:39:
[...]
Om hier even op in te haken....De mooiste energie is de energie die je niet nodig hebt. Tuurlijk kan je je gebruik afdekken door een WP aan te schaffen en je dak vol te plempen met PV panelen, en het tegen elkaar wegstrepen.
Maar als dat huis tochtig is zal het tochtig blijven en de PV panelen zullen niet comfortverhogend zijn.
Daarom vermelde ik hierboven ook: isoleren ja, maar waarschijnlijk alleen verantwoord uit comfort oogpunt.
Oh begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben pro PV panelen en zoveel mogelijk daken moeten daarvan voorzien worden. Toen een paar jaar geleden de PV installateur bij mijn schoonvader de mogelijkheden kwam opnemen gaf hij juist het advies om eerst goed te inventariseren wat het energieverbruik is en hoe dit te minimaliseren is voordat er zomaar een dak vol van werd gelegd.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:07:
[...]
Het woord plempen geeft al voldoende aan hoe je over e.e.a. denkt.
Daarom vermelde ik hierboven ook: isoleren ja, maar waarschijnlijk alleen verantwoord uit comfort oogpunt.
Isolatie is misschien niet zo sexy als een dak vol panelen, maar de voordelen van (hoge) isolatie blijven doorwerken in alle andere duurzame oplossingen en installaties die later worden aangebracht. Het moet uiteraard wel binnen de grenzen van redelijkheid blijven en vaak is het ook zo dat een dak makkelijker vol te leggen is dan een huis helemaal overhoop te halen om een extra isolatiewandje te plaatsen.
Verwijderd
Je maakt me wel nieuwsgierig, als ik de conversie van overvloedige zonne-energie CO2 neutraal heb volbracht, gas de deur uit en mijn comfort naar wens, welke mogelijke voordelen ik in de toekomst dan nog zou kunnen genieten als ik het anders zou benaderen ?Rhaelak schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:36:
[...]
maar de voordelen van (hoge) isolatie blijven doorwerken in alle andere duurzame oplossingen en installaties die later worden aangebracht.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2016 21:52 ]
Zou dat ook het geval zijn voor de zogenaamde Sjoemelwoningen die aangesloten zijn op Stadsver(w)arming ?Nieuws: De bank rekent op een stijging van de huizenprijzen in 2016 met 4%
https://twitter.com/Stadsverarming
http://www.stadsverarming.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 31-03-2016 21:56 ]
Ik vertel vrienden al 15 jaar dat je een huis moet kopen (als je dat wil) op eigen grond en zonder stadsverarming/blokverwarming - grappig dat het nu ook 'hot' begint te worden dat het inderdaad niet de beste investeringen zijn/waren,Dre schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:55:
[...]
Zou dat ook het geval zijn voor de zogenaamde Sjoemelwoningen die aangesloten zijn op Stadsver(w)arming ?
https://twitter.com/Stadsverarming
http://www.stadsverarming.nl/
Voor wie het hebben is het jammer, voor wie in een nieuwbouwproject iets wil kopen wel iets om over na te denken.
Vaste lasten zijn slecht voor elke financiële huishouding.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Effe over dat kopen op eigen grond he. Mijn woning is niet op eigen grond (erfpacht) en daardoor zijn m'n vaste lasten zeker 400 euro goedkoper per maand dan als ik deze grond had moeten kopen.franssie schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:36:
Vaste lasten zijn slecht voor elke financiële huishouding.
En ja, na 30 jaar is het plaatje natuurlijk anders als het is afbetaald. Maar mijn erfpachtkosten zijn lager dan wat ik anders kwijt was geweest aan rente (dus niet aflossing, wat aflossing is natuurlijk altijd goed)
De woning waarin je oud wil worden zou ik ook niet met erfpacht kopen, maar verder kan het prima.
Alleen nooit van een particuliere (bijv grondbezitter bedrijf) erfpacht afnemen, het is alleen betrouwbaar te regelen met 30 of 50 jaar contracten met de overheid.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 31-03-2016 22:50 ]
als de erfpacht niet verlennd wordt is de eigenaar van het pand de lul en heeft alleen recht op een vergoeding van de opstal - en wie denkt dat welke overheid dat ook een contractpartij is, die is naïef, onze overheden worden om de vier jaar gewoon herkozen - het contract wordt wel uitgediend maar hernieuwen zou ik niet op vertrouwen, zoek even op erfpacht amsterdaml, maar jij lijkt nieuw gekocht te hebben dus dan ben je al weg voor de bom barst (al denk ik niet dat dat echt gaat gebeuren, er gaan steeds meer stemmen op om het af te schaffen gelukkig)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar ik heb nog nergens gelezen dat een lokale overheid zoals Amsterdam of Utrecht geen erfpacht verlengd. Het probleem zit hem in naieve mensen die schrikken van de nieuwe erfpacht last, die veel hoger is dan die drie tientjes die nog betaalde onder het gunstige contract van 30 of 50 jaar geleden.
Dan denk ik, dat had je aan kunnen zien komen.
Maar ik zou inderdaad nooit maar dan ook nooit een woning met erfpacht kopen van een particulier (dan wel bedrijf) met kort lopende contracten en 0,0 garantie.
Ze willen het inderdaad afschaffen, maar ik ben benieuwd. In ons geval hadden we grond erbij moeten kopen van ik vermoed minstens 1,5 ton.
OK Jeroen , fijn dat het prima met je gaatJeroenH schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:17:
[...]
Laat ik zeggen diverse balansen in mijn leven helemaal anders zijn komen te liggen, en dat een dergelijke hobby die ik alleen maar alles of niets kan (zit in mijn hoofd hoor) niet meer mogelijk is. En dat is niet erg, ik ben niet zielig, het gaat eigenlijk prima sinds een tijd.
Daarnaast vond ik het naar tien jaar intensief bloggen eigenlijk ook wel mooi geweest. Ik hoef niet meer zonodig mensen te overtuigen van zaken.
(eerlijk gezegd begrijp ik je antwoord niet zo goed , er zitten ook enkele schrijf fouten in)

niet negatief bedoeld hoor
ik kan me herinneren dat je ooit toch plannen had om naar Australie te gaan om die solar race te volgen - of ben ik in de war met iemand anders ??
Is de interesse in PV trouwens ook gevlogen
Nee, dat klopt, dat was ik. Dat ging niet door.JAN-B schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:39:
ik kan me herinneren dat je ooit toch plannen had om naar Australie te gaan om die solar race te volgen - of ben ik in de war met iemand anders ??
Grotendeels, ja. Ze liggen nog gewoon op mijn huis hoor, maar ook door al dat nare gedoe met de gemeente Hilversum die me verbood (en verbiedt) een zonneboiler te plaatsen is het vuurtje nogal gedoofd. Ik geloof het wel. Eerst een tijd 100% focus op mezelf en mijn gezin.Is de interesse in PV trouwens ook gevlogen
Stel even dat het startpunt een regulier huis met matige isolate, een gas gestookte CV en radiatoren is.Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:49:
[...]
Je maakt me wel nieuwsgierig, als ik de conversie van overvloedige zonne-energie CO2 neutraal heb volbracht, gas de deur uit en mijn comfort naar wens, welke mogelijke voordelen ik in de toekomst dan nog zou kunnen genieten als ik het anders zou benaderen ?
Dan is de capaciteit van de radiatoren op die matige isolatie berekend. Bij een betere isolatie kan je de stook temp verlagen. Zo verlies je dus minder warmte (isolatie) en stook je efficienter (lagere temp)
Wanneer je een EERST WTW unit onder je douche hangt, dan is de piek warmte vraag lager en kan een minder krachtige (lees goedkopere) warmtepomp het beter aan.
Minder warmteverlies en een WTW unit zorgen ervoor dat je een minder groot buffervat (lees goedkoper) nodig hebt.
Wanneer je minder verbruik hebt, hoef je minder zonnepanelen op te hangen. Dat is ook weer goedkoper...
Op die fiets...
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Verwijderd
Je aanname van de beginsituatie klopt. Begin jaren 70 woning label D.liquid_ice schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 01:37:
[...]
Stel even dat het startpunt een regulier huis met matige isolate, een gas gestookte CV en radiatoren is.
Dan is de capaciteit van de radiatoren op die matige isolatie berekend. Bij een betere isolatie kan je de stook temp verlagen. Zo verlies je dus minder warmte (isolatie) en stook je efficienter (lagere temp)
Wanneer je een EERST WTW unit onder je douche hangt, dan is de piek warmte vraag lager en kan een minder krachtige (lees goedkopere) warmtepomp het beter aan.
Minder warmteverlies en een WTW unit zorgen ervoor dat je een minder groot buffervat (lees goedkoper) nodig hebt.
Wanneer je minder verbruik hebt, hoef je minder zonnepanelen op te hangen. Dat is ook weer goedkoper...
Op die fiets...
Als ik het goed begrijp is je redenatie:
(Investeren in isolatie + WTW + buffervat) - (kleinere warmtepomp + 3 panelen) = de mogelijke winst
Afgelopen week (zakelijk) weer exact 384kWh verbruikt. Dus precies het weekgemiddelde.
Vandaag ga ik een paar timers veranderen, en nog een oude CDMT gasontladingslamp. Die verbruikt 75watt, met voorschakelapparaat, dus bij elkaar gebruikt die ongeveer 89watt.. Vervangen door een 39watt LED spot. En nog een paar halogeen GU5.3 spotjes vervangen door led.
ik lees toch iets anders.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:22:
[...]
Je aanname van de beginsituatie klopt. Begin jaren 70 woning label D.
Als ik het goed begrijp is je redenatie:
(Investeren in isolatie + WTW + buffervat) - (kleinere warmtepomp + 3 panelen) = de mogelijke winst
investeren in isolatie, cool.
investeren in WTW, cool.
goed rond kijken of spaarlampjes of andere zuinige apparatuur is aan te schaffen, cool.
door dat je dat gedaan hebt is de energie vraag kleiner.
af gezien van wat je bespaart door de maatregelen, doe je ook nog:
minder te investeren in warmtepomp. (hij kan kleiner.)
en minder in buffervat. (hij kan kleiner.)
en minder panelen nodig. (je vraag is kleiner.)
warmte die je niet verliest, hoef je niet op te wekken.
elektra die je onnodig verstookt is gewoon puur verlies.
maar winst is niet de juiste definitie.
dat je nu domweg te veel uitgeeft voor energie, is eigenlijk dom.
dat je na de maatregelen minder uit geeft is slim, maar winst noem ik het pas als je zelfs nog geld er op toe gelegd krijgt. (maar dat kan bijna niet in Nederland, door de regeltjes.)
ik noem het eerder minder verlies als winst.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 01-04-2016 10:59 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
milieuwinstmigjes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:21:
[...]
ik lees toch iets anders.![]()
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Snap ik.JeroenH schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:00:
Grotendeels, ja. Ze liggen nog gewoon op mijn huis hoor, maar ook door al dat nare gedoe met de gemeente Hilversum die me verbood (en verbiedt) een zonneboiler te plaatsen is het vuurtje nogal gedoofd. Ik geloof het wel. Eerst een tijd 100% focus op mezelf en mijn gezin.
Maar het "tipping point" is je niet ontgaan? Zoals laatst te zien was in tegenlicht documentaire.
Gelukkig maarJeroenH schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:00:
Grotendeels, ja. Ze liggen nog gewoon op mijn huis hoor
Ja , zoiets had ik al verwachtEerst een tijd 100% focus op mezelf en mijn gezin.

Verwijderd
Huh, kWh's in relatie tot GJ m3gas verkregen warmte middels (S)COP kost al de nodige hoofdbrekens, maar uiteindelijk lukt dat, komt er ook nog een cool-factor bij, dat is een uitermatig lastig te quantificeren eenheid vrees is. Iedereen schijnt daar andere waardes aan toe te kennen, dat gaat me dus niet lukken.migjes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:21:
[...]
ik lees toch iets anders.![]()
investeren in isolatie, cool.
investeren in WTW, cool.
goed rond kijken of spaarlampjes of andere zuinige apparatuur is aan te schaffen, cool.
door dat je dat gedaan hebt is de energie vraag kleiner.
af gezien van wat je bespaart door de maatregelen, doe je ook nog:
minder te investeren in warmtepomp. (hij kan kleiner.)
en minder in buffervat. (hij kan kleiner.)
en minder panelen nodig. (je vraag is kleiner.)
warmte die je niet verliest, hoef je niet op te wekken.
elektra die je onnodig verstookt is gewoon puur verlies.
maar winst is niet de juiste definitie.
dat je nu domweg te veel uitgeeft voor energie, is eigenlijk dom.
dat je na de maatregelen minder uit geeft is slim, maar winst noem ik het pas als je zelfs nog geld er op toe gelegd krijgt. (maar dat kan bijna niet in Nederland, door de regeltjes.)
Maar voor je voorlaatste opmerking, geld op toe gelegd krijgt kan ik je op je wenken bedienen. Ik heb hiervoor al een link gepost met mijn kostprijs berekening van 4,1 cent. Op https://we.tl/3LitTCwAkc staan een 3-tal screenshots waaruit blijkt dat ik daar een leuke winst uit kan halen. 2000kWh levert 11 cent dus 220,00 op. Leuk rendement dacht ik.
hehe, de cool factor is erg goed.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:15:
[...]
Huh, kWh's in relatie tot GJ m3gas verkregen warmte middels (S)COP kost al de nodige hoofdbrekens, maar uiteindelijk lukt dat, komt er ook nog een cool-factor bij, dat is een uitermatig lastig te quantificeren eenheid vrees is. Iedereen schijnt daar andere waardes aan toe te kennen, dat gaat me dus niet lukken.
hier is kroeg, dus gewoon lekker een cool factor.
wil je kWh/kWp GJ m3's op (S)COP, dan moet je in betreffende topics zijn.
(ook gewoon teveel factors, die ik niet weet, nog wil weten.
hier moet je toch een beetje mee oppassen.Maar voor je voorlaatste opmerking, geld op toe gelegd krijgt kan ik je op je wenken bedienen. Ik heb hiervoor al een link gepost met mijn kostprijs berekening van 4,1 cent. Op https://we.tl/3LitTCwAkc staan een 3-tal screenshots waaruit blijkt dat ik daar een leuke winst uit kan halen. 2000kWh levert 11 cent dus 220,00 op. Leuk rendement dacht ik.
ik heb nu een leverancier die mij dit jaar geen vast recht in rekening brengt.
kWh voor overschot is wel een stuk lager, maar ik heb wel heel veel overschot nodig om dat dan weer goed te maken, laat staan winst.
(pas op voor groene marketing.)
ach, zolang je geen heel groot dak heb mag je blij zijn als je genoeg kunt opwekken om je eigen gebruik aan elektra op te kunnen dekken, en dan nog extra om te kunnen verwarmen.
het is niet totaal onmogenlijk, maar besparingen zoals isoleren en WTW maken het allemaal een stuk gemakkelijker om het wel te halen.
en dat is nog kosten effectiever ook.
maar je mag je ook nog wel bedenken dat salderen een wettelijke regeling is, als ze willen in den haag dan kunnen ze er een streep door zetten en is bijna alles weer weg, helaas.
(ik heb zelf het idee dat het wel mee zal gaan vallen in de toekomst, maar niks is zeker.
dit in tegenstelling van een WTW of isolatie, die blijven werken wat er ook aan regels veranderen.
(ik kan nog steeds lachen om mensen die vorig jaar een TVT berekening maakte en dachten dat de stroom prijs zou stijgen, lol die is stiekem flink gedaald per 1 januari
we zijn van +/-22ct naar de 18ct geknald, is toch flink. )
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb dat nog niet gezien maar wel over gelezen. Mooi, zo'n tipping point. Maar wat heb ik daar aan als ik en ongeveer 20% van de rest van Hilversum er door bureaucratisch geneuzel niet aan mee kan doen? Maar ik ben klaar met dat hele beschermd gezicht. Het geld wat voor de zonneboiler bestemd was heb ik een tijd terug gestort in de hypotheek zodat we sneller weg kunnen hier.!null schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:24:
Maar het "tipping point" is je niet ontgaan? Zoals laatst te zien was in tegenlicht documentaire.
Maar potverdikkie als het niet waar is, belt vanochtend de lokale omroep RTi Hilversum of ze me mogen interviewen voor een item in het programma Hete Hangijzers, over zaken die mis (blijven) gaan in Hilversum. Sja, als ze uit zichzelf naar mij toe komen... vooruit dan maar weer.
*gaat overhemd strijken
-edit-
Iets heel anders: de chemtrail-gekkies kunnen hun lol op vandaag:

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 01-04-2016 13:41 ]
Verwijderd
Huh, de screenshots komen van gaslicht.com en ik lever het bewijs er gewoon bij, dus geen groene marketing maar 'harde data'. Of zie ik het niet meer scherp ?migjes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:49:
[...]
hier moet je toch een beetje mee oppassen.![]()
ik heb nu een leverancier die mij dit jaar geen vast recht in rekening brengt.
kWh voor overschot is wel een stuk lager, maar ik heb wel heel veel overschot nodig om dat dan weer goed te maken, laat staan winst.![]()
(pas op voor groene marketing.)
Verwijderd
Ik probeer al meerdere dagen 'redelijk harde info' i.p.v. meningen te krijgen over die verkondigde effectiviteit, maar helaas niemand die kan/wil leveren. Maar ik snap het nu, ik ben hier in de kroeg en ik ben niet zo'n kroegtijger, daar zit mijn 'probleem'migjes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:49:
[...]
ach, zolang je geen heel groot dak heb mag je blij zijn als je genoeg kunt opwekken om je eigen gebruik aan elektra op te kunnen dekken, en dan nog extra om te kunnen verwarmen.![]()
het is niet totaal onmogenlijk, maar besparingen zoals isoleren en WTW maken het allemaal een stuk gemakkelijker om het wel te halen.
en dat is nog kosten effectiever ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 13:49 ]
Ik snap je frustratie, maar het tipping point is niet voor de particulier.JeroenH schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:32:
[...]
Ik heb dat nog niet gezien maar wel over gelezen. Mooi, zo'n tipping point. Maar wat heb ik daar aan als ik en ongeveer 20% van de rest van Hilversum er door bureaucratisch geneuzel niet aan mee kan doen?
De particulier heeft al eerder een tipping point gezien, alleen maar gebaseerd op het belasting voordeel van het salderen.
Wat er met het tipping point bedoelt wordt is dat er puur op totale kostprijs per kWh, zonder steun en subsidie, de zonnepanelen winnen. Dat men een zonnepanelen energiecentrale bouwt, simpelweg omdat het goedkoper is.
Hoe wil je precies rekenen? Met CO2 cijfers of met euro's?Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:47:
[...]
Ik probeer al meerdere dagen 'redelijk harde info' i.p.v. meningen te krijgen over die verkondigde effectiviteit, maar helaas niemand die kan/wil leveren. Maar ik snap het nu, ik ben hier in de kroeg en ik ben niet zo'n kroegtijger, daar zit mijn 'probleem'
Zelf ben ik het met de anderen eens, dat dat wat je niet hoeft op te wekken, scheelt in aanschaf van zonnepanelen/warmtepomp. En het wordt erg lastig om het te gaan winnen van een pak steenwol uit de bouwmarkt.
Maar het gaat natuurlijk om installatie hiervan wat duur is, net als zaken als triple glas enzo. Dat maakt het lastig vergelijken.
Dat rijm ik niet met het bereikt hebben van een tipping point, puur praktisch.
gaslicht kan zoizo niet overweg met negatief gebruikVerwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:44:
[...]
Huh, de screenshots komen van gaslicht.com en ik lever het bewijs er gewoon bij, dus geen groene marketing maar 'harde data'. Of zie ik het niet meer scherp ?
dus je kunt het beste handmatig even de zaak na rekenen.
(en dan alle gegevens mee nemen, is wel een moeilijke berekening.
vaak worden er extra kosten via het vastrecht gerekend, dus betaal je de winst zelf.
maar iedereen heeft iets andere gegevens, dus het komt vaak anders uit per situatie.
is ook heel moeilijk en veel info voor nodig.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:47:
[...]
Ik probeer al meerdere dagen 'redelijk harde info' i.p.v. meningen te krijgen over die verkondigde effectiviteit, maar helaas niemand die kan/wil leveren.
voor PV als voorbeeld:
in mijn stad(tilburg) levert 1Wp per jaar een 1,1kWh op.
maar aan de kust kan het hoger worden als 1Wp = 1,3kWh.
en meer in het oosten zak je nog iets verder naar de 1Wp = 1kWh.
maar mijn set hangt niet op het zuiden, maar oost-west en ik heb best veel schaduw.
daardoor doe ik maar 1Wp = 0,75kWh.
(maar je hoeft me niet zielig te vinden, door oost-west heb ik wel 2x zoveel dakoppervlak
nadeel met PV is een goedkoop paneel kost +/- 50ct per Wp.
maar dan heb je een paneel met niet veel Wp per m2. (rond de 140Wp/m2)
wil je meer opbrengst per m2 omdat je maar beperkt dak ruimte hebt.
dan word de kost prijs al snel 100ct per Wp,
isolatie is nog moeilijker
ik kan wel leuk tegen je zeggen dat ik 600m3 gas gebruik per jaar.
maar we zijn wel maar met ons 2e, en geen dochters in de puberleeftijd b.v.
dat maakt wel zoveel uit in het gebruik, dat je gewoon niet kunt vergelijken.
maar het isoleren van de vloer kosten mij eigenlijk nog geen 400€.
de besparing van het gas interesseert mij eigenlijk niet zo veel, maar alleen al de luxe van een beter werkende vloerverwarming was het eigenlijk al waard.
voor een douche WTW kun je wel harde cijfers vinden.
maar helaas is het wel hoeveel gebruik maak je van de douche, wat natuurlijk je besparing geeft.
maar het leuke van dat ding is dat het haast niet kapot kan, dus het gaat heel lang mee.
(het vermeerderd de waarde van het huis.
ik heb al meerdere post van je gezien, maar over het algemeen ren je heel snel naar het geld stuk.
het hoort er wel bij, maar is eigenlijk niet zo interessant.
(ik ben wel blij dat ik nu zelfs zonder warmte pomp al minder als 55€ per maand betaal.
begrijp het goed.)
het feit is helaas, doe je niks dan blijf je iedere maand maar betalen.
maar een jaren 70 huis.
waarschijnlijk geen isolatie, vrijwel nergens?
vol laten spuiten die muren.
kruip je kruipruimte in en plak iets tegen de vloer.
en als laatste check de zolder isolatie.
(vergeet ook niet te kijken of er niet onnodig elektra word verspilt in huis.
TVT van die oplossingen zijn soms zelfs minder als een jaar, daar kan echt niks tegen op.
en dan pas kijken hoe je een deftige hoeveelheid elektra van het dak kan halen.
(maar vergeet een zonnecollector ook niet, is alleen een lastige want soms wel en soms niet effectief.)
en als laatste als je mazzel hebt en je krijgt een flink overschot voor elkaar, kun je gaan affakkelen met een warmte pomp.
als je echt alleen voor het geld wil gaan, dan kun je beter uranium gaan smokkelen.
dat levert echt veel meer op.
Dat leek mij na de m'n bestaande PV en eventuele driedubbel beglazing aan de oost-kant van het huis en misschien parels in de spouw 1 vd eerste dingen om te gaan doen.
warmte die je niet verliest.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:27:
Waarom pas als laatste affakkelen met een warmtepomp? (serieuze vraag)
Dat leek mij na de m'n bestaande PV en eventuele driedubbel beglazing aan de oost-kant van het huis en misschien parels in de spouw 1 vd eerste dingen om te gaan doen.
hoef je niet met pv op te wekken + niet affakkelen met een warmtepomp.
dus dubbel winst.
(maar dingen zijn heel erg relatief.
ik zelf heb oud dubbel glas, en toch ga ik eerst voor de warmte pomp in plaats van tripel glas.
ik moet even wachten en dan komt er een samen koop actie in de straat voor het glas.
dat is goedkoper als ik het alleen ga doen.
iedereen zijn weg is net ietsjes anders, het zijn maar richtlijnen
Verwijderd
Graag harde euro's, alle opwek is CO2 vrij, dus of ik er x of y opwek maakt geen verschil naar mijn idee. Wat zelf te doen is, daar mag je montage weglaten, heb overigens wel 2 linkerhanden en zelf tripleglas plaatsen is uiteraard geen DIY klus, dus daar incl. montage kosten. In mijn verhaal neem ik de montagekosten van de panelen en de WP ook mee. Dus 'eerlijke' vergelijking graag.!null schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:56:
[...]
Hoe wil je precies rekenen? Met CO2 cijfers of met euro's?
Zelf ben ik het met de anderen eens, dat dat wat je niet hoeft op te wekken, scheelt in aanschaf van zonnepanelen/warmtepomp. En het wordt erg lastig om het te gaan winnen van een pak steenwol uit de bouwmarkt.
Maar het gaat natuurlijk om installatie hiervan wat duur is, net als zaken als triple glas enzo. Dat maakt het lastig vergelijken.
Verwijderd
Helaas ook weer tig mitsen en maren en geen gemiddelde of onder voorbehoud data, jammer maar helaas.migjes schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:20:
[...]
gaslicht kan zoizo niet overweg met negatief gebruik![]()
dus je kunt het beste handmatig even de zaak na rekenen.
(en dan alle gegevens mee nemen, is wel een moeilijke berekening.
vaak worden er extra kosten via het vastrecht gerekend, dus betaal je de winst zelf.![]()
maar iedereen heeft iets andere gegevens, dus het komt vaak anders uit per situatie.)
[...]
is ook heel moeilijk en veel info voor nodig.
voor PV als voorbeeld:
in mijn stad(tilburg) levert 1Wp per jaar een 1,1kWh op.
maar aan de kust kan het hoger worden als 1Wp = 1,3kWh.
en meer in het oosten zak je nog iets verder naar de 1Wp = 1kWh.
maar mijn set hangt niet op het zuiden, maar oost-west en ik heb best veel schaduw.
daardoor doe ik maar 1Wp = 0,75kWh.
(maar je hoeft me niet zielig te vinden, door oost-west heb ik wel 2x zoveel dakoppervlak)
nadeel met PV is een goedkoop paneel kost +/- 50ct per Wp.
maar dan heb je een paneel met niet veel Wp per m2. (rond de 140Wp/m2)![]()
wil je meer opbrengst per m2 omdat je maar beperkt dak ruimte hebt.
dan word de kost prijs al snel 100ct per Wp,
isolatie is nog moeilijker![]()
ik kan wel leuk tegen je zeggen dat ik 600m3 gas gebruik per jaar.
maar we zijn wel maar met ons 2e, en geen dochters in de puberleeftijd b.v.
dat maakt wel zoveel uit in het gebruik, dat je gewoon niet kunt vergelijken.![]()
maar het isoleren van de vloer kosten mij eigenlijk nog geen 400€.
de besparing van het gas interesseert mij eigenlijk niet zo veel, maar alleen al de luxe van een beter werkende vloerverwarming was het eigenlijk al waard.![]()
voor een douche WTW kun je wel harde cijfers vinden.
maar helaas is het wel hoeveel gebruik maak je van de douche, wat natuurlijk je besparing geeft.
maar het leuke van dat ding is dat het haast niet kapot kan, dus het gaat heel lang mee.
(het vermeerderd de waarde van het huis.)
ik heb al meerdere post van je gezien, maar over het algemeen ren je heel snel naar het geld stuk.
het hoort er wel bij, maar is eigenlijk niet zo interessant.
(ik ben wel blij dat ik nu zelfs zonder warmte pomp al minder als 55€ per maand betaal.
begrijp het goed.)
het feit is helaas, doe je niks dan blijf je iedere maand maar betalen.
maar een jaren 70 huis.
waarschijnlijk geen isolatie, vrijwel nergens?
vol laten spuiten die muren.
kruip je kruipruimte in en plak iets tegen de vloer.
en als laatste check de zolder isolatie.
(vergeet ook niet te kijken of er niet onnodig elektra word verspilt in huis.
TVT van die oplossingen zijn soms zelfs minder als een jaar, daar kan echt niks tegen op.)
en dan pas kijken hoe je een deftige hoeveelheid elektra van het dak kan halen.
(maar vergeet een zonnecollector ook niet, is alleen een lastige want soms wel en soms niet effectief.)
en als laatste als je mazzel hebt en je krijgt een flink overschot voor elkaar, kun je gaan affakkelen met een warmte pomp.
als je echt alleen voor het geld wil gaan, dan kun je beter uranium gaan smokkelen.
dat levert echt veel meer op.
Okee, ik denk alleen dat sommige meer in CO2 of milieuwinst aan het denken waren.Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:18:
[...]
Graag harde euro's, alle opwek is CO2 vrij, dus of ik er x of y opwek maakt geen verschil naar mijn idee. Wat zelf te doen is, daar mag je montage weglaten, heb overigens wel 2 linkerhanden en zelf tripleglas plaatsen is uiteraard geen DIY klus, dus daar incl. montage kosten. In mijn verhaal neem ik de montagekosten van de panelen en de WP ook mee. Dus 'eerlijke' vergelijking graag.
Maar wil je dan met een voorbeeldhuis rekenen met voorbeeldverbruik?
Bij nieuwbouw is het namelijk een no-brainer, dan moet je sowieso voor triple glas en Rc 5.0 isolatie gaan, tegen geringe extra kosten. (of zoek maar eens een nieuwbouw woning die dat niet heeft, lukt niet meer)
Ik kan me best voorstellen dat zonnepanelen met warmtepomp het in sommige gevallen gaat winnen. Maar wat ga je dan doen als salderen stopt?
Verwijderd
Vergelijk de TVT eens met driedubbel glas eens met PV, dat scheelt niet een beetje, maar de wereld.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 14:27:
Waarom pas als laatste affakkelen met een warmtepomp? (serieuze vraag)
Reken eens zonneboiler, die dingen vragen 2.2m2, en hoeveel kWh het bespaart en wat de investering is.
Doe exact hetzelfde voor PV en WP. Als je voldoende PV kunt plaatsen heb je dat binnen de kortste keren terug verdient. Zonneboiler en 3-glas weinig/niet interessant, wellicht voor de werkgelegenheid wel maar niet voor CO2 besparing/je eigen protemonnee.
Verwijderd
Graag voorbeeldhuis met wat bijv. gaslicht.com als een gemiddeld Nederlands gezin beschouwd. Pa/Ma/Kind.!null schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:26:
[...]
Okee, ik denk alleen dat sommige meer in CO2 of milieuwinst aan het denken waren.
Maar wil je dan met een voorbeeldhuis rekenen met voorbeeldverbruik?
Bij nieuwbouw is het namelijk een no-brainer, dan moet je sowieso voor triple glas en Rc 5.0 isolatie gaan, tegen geringe extra kosten. (of zoek maar eens een nieuwbouw woning die dat niet heeft, lukt niet meer)
Ik kan me best voorstellen dat zonnepanelen met warmtepomp het in sommige gevallen gaat winnen. Maar wat ga je dan doen als salderen stopt?
3500kWh electra en 1800m3 gas.
Als de euro's kloppen, klopt het CO2 verhaal naar mijn mening automatisch ook.
Met salderen zijn we in ieder geval 4 jaar verder, dan is de hele investering al bijna/helemaal terugverdiend.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 16:39 ]
Zal het straks opmeten, maar zijn 2 staande ruiten tot de grond (+/- 150x200cm) met bovenroosters + zij-uitsteek raampje (30x80ofzo). Als ik alles eruithaal, zijraampje de stenen tot de grond ook. En dan 1 grote HR3 +nieuw kozijn erin. _Zonder_ roosters. Dus alles aardig luchtdicht dan. + evenuteel korrels in de spouw. Wat kost zoiets en wat is de Tvt?
Als ik een 1000kWh extra panelen op het dak leg, + elec warmtepomp blijf ik hopelijk onder de 2000euro...
keuzes keuzes voor mn harde euros
Zonder die roosters is het een stuk goedkoper, want die zijn 100,- per stuk.
Als je ventilatieroosters nodig hebt, dan hoef je ook niet naar triple glas te kijken. De luchtstroom doet de extra isolatiewaarde weer teniet.
Verwijderd
Afhankelijk van de benodigde capaciteit v.d. WP 5 of 7.5kW ben je na aftrek van 2300,00 subsidie tussen de 400,00 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html en 950,00 https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ehsc-vm2c.html kwijt. Komt nog wel verzend- en aansluitkosten bij. Dat biedt ruimte voor een 'paar' paneeltjes denk ikAtomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:52:
Ja, ik heb aan de oostkant van het huis oud dubbelglas. HR (+?) geen idee. Er staat niets in die alu rand van het glas. Huis is van 1993, dus glas+kozijn ook.
Zal het straks opmeten, maar zijn 2 staande ruiten tot de grond (+/- 150x200cm) met bovenroosters + zij-uitsteek raampje (30x80ofzo). Als ik alles eruithaal, zijraampje de stenen tot de grond ook. En dan 1 grote HR3 +nieuw kozijn erin. _Zonder_ roosters. Dus alles aardig luchtdicht dan. + evenuteel korrels in de spouw. Wat kost zoiets en wat is de Tvt?
Als ik een 1000kWh extra panelen op het dak leg, + elec warmtepomp blijf ik hopelijk onder de 2000euro...
keuzes keuzes voor mn harde euros
Uuh 400 euro?? Waarom heeft niet heel Nederland een warmtepomp?Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:09:
[...]
Afhankelijk van de benodigde capaciteit v.d. WP 5 of 7.5kW ben je na aftrek van 2300,00 subsidie tussen de 400,00 https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html en 950,00 https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ehsc-vm2c.html kwijt. Komt nog wel verzend- en aansluitkosten bij. Dat biedt ruimte voor een 'paar' paneeltjes denk ik

Verwijderd
Omdat mensen te beroerd zijn om na te denken, kost te veel energie.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 19:38:
[...]
Uuh 400 euro?? Waarom heeft niet heel Nederland een warmtepomp?
Ik moet wat aardiger zijn, een paar maanden geleden had ik ook geen enkele notie, Bijn alles hier op het forum opgestoken.
Ik geloof dat rond de 70% v.d. Nederlanders ook nog nooit is overgestapt van energieleverancier, terwijl je nooit meer kunt verdienen in 5 minuten.
Mensen geen rationele wezens zijn.
>90% v.d. mensen heeft geen idee wat ze aan energiekosten hebben, wordt toch automatisch afgeschreven ? Johan Cruyff zou zeggen: Logisch toch ?
Homo economicus, is een figuur ontsproten uit de fantasie van economen die niets van psychologie of sociologie of antropologie weten.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 20:36 ]
Hmm..Volgens mij word dat en nieuw projectje voor me voor komend half jaarVerwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:13:
[...]
Omdat mensen te beroerd zijn om na te denken, kost te veel energie.
Ik moet wat aardiger zijn, een paar maanden geleden had ik ook geen enkele notie, Bijn alles hier op het forum opgestoken.
Ik geloof dat rond de 70% v.d. Nederlanders ook nog nooit is overgestapt van energieleverancier, terwijl je nooit meer kunt verdienen in 5 minuten.
Mensen geen rationele wezens zijn.
>90% v.d. mensen heeft geen idee wat ze aan energiekosten hebben, wordt toch automatisch afgeschreven ? Johan Cruyff zou zeggen: Logisch toch ?
Homo economicus, is een figuur ontsproten uit de fantasie van economen die niets van psychologie of sociologie of antropologie weten.
En die paar extra panelen komt wel goed.. die kan ik op dezelfde omvormer wel kwijt heb ik al gehoord.
Maar dat geldt voor mij ook. Ik leer alle dagen bij. Lees me suf hier. Merk dat ik op dit vlak best wel "ontwetend' was/ben. Heb nu ineens 100 nieuwe ideeen. Van het platte dak van de garage vol leggen, tot de noordkant van het dak vol leggen, tot idd warmte pomp. Tot waterontharder, 3dubbelglas, isoleren van vanalles en nogwat etc
[ Voor 14% gewijzigd door Atomic2005 op 01-04-2016 22:18 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:13:
Omdat mensen te beroerd zijn om na te denken, kost te veel energie.
En weer 2 mensen besmet met het virus.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:13:
Maar dat geldt voor mij ook. Ik leer alle dagen bij. Lees me suf hier. Merk dat ik op dit vlak best wel "ontwetend' was/ben. Heb nu ineens 100 nieuwe ideeen. Van het platte dak van de garage vol leggen, tot de noordkant van het dak vol leggen, tot idd warmte pomp. Tot waterontharder, 3dubbelglas, isoleren van vanalles en nogwat etc
Oh ja, ik was die gene die begonnen was over geld is niet alles. Maar net even te veel om handen om mee te lezen laat staan reageren.
3 voudig glas; heerlijk sinds 2008 geniet ik er al van. Comfort valt niet uit te drukken in geld.
En comfort komt van isoleren, isoleren, isoleren had ik al isoleren gezegd
Dit , hierom en hierom
Dat is t bij mij ook. Lijkt me zo fijn dat de achterkant van het huis gewoon ook lekker aangenaam is. NIet als je in de buurt van het raam staat dat je gewoon "kou" voelt zoals nu. En idd, dat is niet in geld uit te drukken.
Verwijderd
Eens even lekker vloeken in de kerk, er bestaat ook glas met geintegreerde verwarming. Kost een beetje electra, maar de pv-paneeltjes vangen het gratis op, de inverter zet het netjes om, alles CO2 vrij. Kost een paar cent maar dan heb je ook wat.Atomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:54:
Ja idd, soort van besmet, dat is jullie schuld!!
Dat is t bij mij ook. Lijkt me zo fijn dat de achterkant van het huis gewoon ook lekker aangenaam is. NIet als je in de buurt van het raam staat dat je gewoon "kou" voelt zoals nu. En idd, dat is niet in geld uit te drukken.
En ik heb vandaag nog een keer heel erg gezondigd, in plaats van een op zonnecellen draaiende radio een 0,55kW AV-Receiver gekocht + 0,22kW active woofer, en dat is echte CO2-vrije HiFi genieten.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2016 00:30 ]
Verwijderd
Je ziet het pas als je het door hebt - Johan CruyffAtomic2005 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:13:
[...]
Heb nu ineens 100 nieuwe ideeen. Van het platte dak van de garage vol leggen, tot de noordkant van het dak vol leggen, tot idd warmte pomp. Tot waterontharder, 3dubbelglas, isoleren van vanalles en nogwat etc
Als je nog een oplossing voor je Noordzijde zoekt http://www.ebay.com/itm/4...t%3D4%26sd%3D390583381252
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2016 09:50 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.