De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.912 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
@Rol-Co

Dit was rond 1000 meter boven zeeniveau, mogelijk is sneeuw een overweging geweest.
Rond 800 meter heb ik wel zonnepanelen gezien maar dat was telkens een 45 graden dak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:18:
@Rol-Co

Dit was rond 1000 meter boven zeeniveau, mogelijk is sneeuw een overweging geweest.
Rond 800 meter heb ik wel zonnepanelen gezien maar dat was telkens een 45 graden dak.
Mogelijk, al heb je omvormers die de sneeuw er af halen door de spanning om te keren. Misschien ook iets als beschermd gezicht o.i.d.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
@Rol-Co

Beschermd gezicht sluit ik niet uit omdat deze huiseigenaar en de buren het er, voor Franse begrippen, erg netjes bij hadden liggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:11:
[...]

Ja dan zal dat gas het verschil maken, de wereld wordt namelijk al heel anders bij easyswitch als je geen gas aan vinkt....probeer maar eens. ;)
Maar je betaald 2 x 105,- aan vaste leveringskosten waar dat bij de meesten 35-54,- is en energiedirect slechts 25,- , dan mag het gas al een paar centen duurder zijn he?
Inderdaad een vestzak/broekzak verhaal. Wat ik raar vind is dat bij Gaslicht.com de leverancier Vandebrom niet voorkomt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schinnen-groen schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:04:
[...]

Inderdaad een vestzak/broekzak verhaal. Wat ik raar vind is dat bij Gaslicht.com de leverancier Vandebrom niet voorkomt.
Komt vaker voor op verschillende sites, ligt puur eraan wat de betreffende site mag aanbieden van een leverancier. Verschilt vaak van dag tot dag.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:14:
@busscherski
En niet alleen als schutting hahaha, duidelijk een hobbyist met hoogtevrees :)
Wel raar dat dat grote dak niet vol ligt inderdaad, zo'n mooi vlak.
Ik schat in dat dit niet mag vanwege de gemeente. Een toeristendingetje, denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08
Een hilarisch plaatje met waarschijnlijk een tragische oorzaak. Dit is vrijwel zeker het gevolg van iets van het lokale equivalent van beschermd stadsgezicht. Duidelijk iemand die wel wil maar niet mag, en de instelling heeft "als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat". Stiekem hoop ik dat wat in dat dorp voor welstandscommissie door moet gaan een rolberoerte heeft gekregen, maar er niets aan kan doen. Als de situatie is zoals ik inschat, is de beste man of vrouw in mijn ogen een held.

Toevallig ontvingen mijn ouders van hun woningbouwvereniging laatst een nieuwsbrief, waarin in het hoofdstuk over wat komende renovaties en onderhoud het volgende stond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGoU28jVmUq2wfRYtNAICK1o/full.jpg

Wat daar staat is ietsjes kort door de bocht; een aantal woningen in hun wijk zijn inderdaad daadwerkelijk monument, maar verreweg de meeste woningen in die wijk vallen alleen maar onder beschermd stads- en dorpsgezicht vanwege de samenhang in bouw, stratenplan, etc.

Ik vind het echt zwaar k[censored]t om te moeten lezen dat er blijkbaar een woningbouwvereniging is die best zonnepanelen wil plaatsen bij zijn huurders, maar dat nu niet mag. Een totaal gebrek aan lef (van de gemeente) en in mijn ogen anno 2019 compleet geschift 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2019 20:48 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

burne schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:47:
[...]

Het is bijna onbegrijpelijk vreemd, maar mijn jaarrekening specificeert een bedrag van iets meer dan 450 euro als kosten voor de aansluiting. (gas en elektra, 'netbeheer kosten' (en ik citeer de overbodige spatie uit de pdf))

Leef jij in een alternatief universum? (en dan heb ik het niet over een realiteit waarin je betaald maar niet betaalt.)
oOo ik kan er niks anders van maken dat mijn vaste kosten lager zijn dan mijn vermindering energiebelasting.
En dit is zelfs nog een afrekening waar een stukje netto verbruik in zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dZYuLWfO0CVQJwuYLwDkPaKf/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 14-04-2019 22:08 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een kijkje in de grootste windturbine ter wereld in Windpark Noordoostpolder, Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Ze hebben inmiddels ook wat foto's van de fundering van de Haliade-X op de twitters gezet. Mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Beste jongen, die was toch iets van 12-14MW?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Die zou 12MW moeten worden, met een capaciteitsfactor van tegen de 50% wat serieus veel is voor een molen. Helpt natuurlijk ook wel dat er nogal wat draadjes liggen op de kade van Rotterdam. Dat maakt het veel makkelijker inpassen en servicen voor een prototype.

Uiteraard was er weer een draadje op het internet over de 320 miljoen die GE in deze molen stopt, om daaruit af te lijden dat het totaal niet rendabel is.

Uhm, ok, want de wereld maakt nooit prototypes? Ik weet dat we ver gekomen zijn met CAD, en rekenmodellen, maar geheid dat er wat naar boven gaat komen. Ik geloof dat de productie voor na 2020 gepland is, dus nog bijna 2 jaar.

Het nieuwe park van Shell en conserten (Borssele 3/4) zou met 9,5MW molens gebouwd worden. Dan zijn deze nog niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De staat Washington is de 4e Amerikaanse staat die zich vastlegt om op termijn de alleen maar op schone manier elektriciteit op te wekken. In dit geval voor 2045.
https://earther.gizmodo.c...ely-on-clean-e-1833999038
Wat natuurlijk een flinke hulp is is dat dit een soort Noorwegen is:
the state already gets around three-quarters of its electricity from hydro

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Andre1973 schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:03:
[...]

oOo ik kan er niks anders van maken dat mijn vaste kosten lager zijn dan mijn vermindering energiebelasting.
En dit is zelfs nog een afrekening waar een stukje netto verbruik in zit.
[Afbeelding]
Volgend jaar wordt de rekening wat hoger. De heffingskorting belastingvermindering is fors verlaagd. Ik zie bij jouw nog 365 euro staan. Dat was 385 euro en wordt nu 311 euro, inmiddels dus 74 euro door de staat ingevorderd.
We grappig dat het eerst een heffingskorting heet en nu belastingvermindering. Hoeveel zou deze naamsverandering gekost hebben?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
@drielp Ik denk 74 euro :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

P.A >:)

Maar goed, de meeste zijn er met het salaris ook weer 2 tientjes op vooruit gegaan, dus niet zeuren.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:34:
[...]

P.A >:)

Maar goed, de meeste zijn er met het salaris ook weer 2 tientjes op vooruit gegaan, dus niet zeuren.
:?
Dat is een compensatie voor de lage Btw-verhoging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb dit jaar t geluk dat de vakantie periode iet zo koud was als vorig jaar, vorig jaar stokte ik 1500+ KwH weg tijdens de vakantie, nu minder dan 300. netto zit ik bijna met 1200 kWh overschot t.o.v. vorig jaar. Ook ligt er weer een paneeltje bij (er was nog n hoekje vrij).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Per huishouden? Das fors (uitgaande van 7,4 miljoen huishoudens maak dat ruim 570 miljoen euro).

Iemand al wat gehoord over het alternatief voor het salderen? Of moet de staat eerst het Tesla-subsidieschandaal weg bagatelliseren?

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 16-04-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We hadden het hier laatst toch over zonneweides? Blijkt stiekem briljant goed te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Staan die panelen tegenwoordig een paar meter uit elkaar? Werkt dat ook bij een zeer matige zonne-instraling? Hoe werkt dit bij een erg natte periode?
Vragen, vragen, vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:11:
[...]

Staan die panelen tegenwoordig een paar meter uit elkaar? Werkt dat ook bij een zeer matige zonne-instraling? Hoe werkt dit bij een erg natte periode?
Vragen, vragen, vragen.
Voor dit experiment blijkbaar wel. Lijkt me wel, het is in Duitsland uitgevoerd waar matige zon en natte periodes schering en inslag zijn.
Afbeeldingslocatie: https://cleantechnica.com/files/2019/04/Screenshot-2019-04-12-at-10.53.32-AM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:25:
[...]

Voor dit experiment blijkbaar wel. Lijkt me wel, het is in Duitsland uitgevoerd waar matige zon en natte periodes schering en inslag zijn.
[Afbeelding]
Ja, ik zag de foto en die vragen kwamen gelijk bij me op. Persoonlijk zou ik drainage goten leggen en dit via een systeem van leidingen wel of niet terugvoeren naar de verbouwde planten. Die je dit niet, dan krijg je vanzelf stroken waarin alle planten verdrinken. De infrastructuur heb je al door de contructie van de panelen. Bij langdurige regenperiodes kan je dan eenvoudig (nou ja,..) het overtollige hemelwater afvoeren en rotten de patatten niet weg in de grond.
Wil je het nog slimmer doen, dan zou je een mechanisme kunnen inzetten die de panelen verticaal kunnen zetten in periodes van droogte. Hiermee zou je ook met matige regenval de zaak kunnen irrigeren.
Als je dan toch bezig bent: een tracker systeem aanbrengen.
Ik ben zelf bezig met zo'n tracker systeem te ontwerpen/bouwen. Gewoon voor de fun en als "lerend mens". 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In periodes van droogte wil je ze juist horizontaal hebben om de verdamping te verminderen. Het mooie aan dit vind juist dat er geen bewegende delen aan zitten, anders heb je er op grote schaal een flinke kluif aan qua onderhoud etc. KISS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:45:
In periodes van droogte wil je ze juist horizontaal hebben om de verdamping te verminderen. Het mooie aan dit vind juist dat er geen bewegende delen aan zitten, anders heb je er op grote schaal een flinke kluif aan qua onderhoud etc. KISS.
Ik negeer die laatste S ;)

Met een beetje wind doe je helemaal niets tegen verdamping uit de grond. Sterker nog, Door een vlak aan te brengen boven de grond, bevorder je dit zelfs. Zoek een op: venturi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Of je gaat gewoon uit van ƩƩn van de alternatieve variaties die in omloop zijn:
"keep it short and simple"
"keep it simple and straightforward"
"keep it small and simple"

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:51:
[...]

Of je gaat gewoon uit van ƩƩn van de alternatieve variaties die in omloop zijn:
"keep it short and simple"
"keep it simple and straightforward"
"keep it small and simple"
Dus die meest gebruikte afkorting ken je ook? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ze hebben het over aardappelen en meer opbrengst. Leuk voor kleine schaal, maar hier ga je niet met een aardappelrooier onderdoor rijden.
Afbeeldingslocatie: https://knakkie30.files.wordpress.com/2016/10/staphorst-foto-aardappelrooier-foto-grimme-aardappelrooier-foto-aardappels-rooien-foto-gorterlaa1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:48:
[...]
Met een beetje wind doe je helemaal niets tegen verdamping uit de grond. Sterker nog, Door een vlak aan te brengen boven de grond, bevorder je dit zelfs. Zoek een op: venturi.
Je kunt het allemaal theoretisch gaan inschatten of iets op basis van gevoel roepen, maar je kunt ook een praktijktest doen zoals ze in Duitsland hebben gedaan. Daar hebben ze dus gewoon gemeten dat het vochtgehalte in de grond hoger was t.o.v. het referentieveld.
In the hot, dry summer of 2018, the soil moisture in the wheat crop was higher than the reference field. ā€œWe can assume that the shade under the semi-transparent solar modules enabled the plants to better endure the hot and dry conditions of 2018,ā€ says the agricultural scientist Andrea Ehmann. ā€œThis result shows the potential for APV in arid regions, but also the necessity to carry out further trials in other climate regions and with other types of crops,ā€ adds her colleague Axel Weselek.

šŸ“øCanon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro šŸļøZero SR ⚔Tesla M3 LR šŸŒ”ļøDaikin US 3.5kW ā˜€ļø8815Wp šŸ”‹Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:04:
[...]

Je kunt het allemaal theoretisch gaan inschatten of iets op basis van gevoel roepen, maar je kunt ook een praktijktest doen zoals ze in Duitsland hebben gedaan. Daar hebben ze dus gewoon gemeten dat het vochtgehalte in de grond hoger was t.o.v. het referentieveld.

[...]
Als oud-volkstuin gebruiker kan ik uit ervaring zeggen dat als de afstand tussen afdekking en bodem groter is dan 1m, de vochtigheid minder of gelijk is dan bij niet afdekking. Ook een meting, zei het met een Chinese vochtmeter. :+
Ik ben toen maar plastic tunnels gaan gebruiken.
Dit gezegd hebbende, ieder gebied zal bepaalde eigenschappen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Maasluip schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:46:
Ze hebben het over aardappelen en meer opbrengst. Leuk voor kleine schaal, maar hier ga je niet met een aardappelrooier onderdoor rijden.
[Afbeelding]
Als het op grotere schaal wordt toegepast dan komt daar best wel een passende rooier voor. Vraag en aanbod werkt dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:08:
[...]

Als het op grotere schaal wordt toegepast dan komt daar best wel een passende rooier voor. Vraag en aanbod werkt dan prima.
Je gaat wel ver in je optimisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

@Schinnen-groen in de glastuinbouw worden er voor kleinere opbrengstwinsten grotere investeringen gedaan.
Met een marge van 2% is een 3% hogere opbrengst meer dan een verdubbeling van de winst.

https://www.acm.nl/nl/pub.../Prijsvorming-van-voedsel

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag de jaarafrekening voor drinkwater ontvangen. Als ik de "belasting op leidingwater" + BTW bij elkaar optel, kom ik op een belastingdruk van 65,84%.

Edit: Zie http://www.vewin.nl/nieuw...ter_bedraagt_28__921.aspx

En nu snap ik het niet meer.

Yup, het lek is boven water :)

[ Voor 37% gewijzigd door Schinnen-groen op 19-04-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar ik vond het wel frappant artikel in de krant (Brabants Dagblad):
''Beste Gemeente: ik isoleer noppes, helemaal niets meer!"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EhJQHoxy4gSSyouIiVeKB4gs/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

vinom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:37:
Ik weet niet of het hier helemaal thuis hoort, maar ik vond het wel frappant artikel in de krant (Brabants Dagblad):
''Beste Gemeente: ik isoleer noppes, helemaal niets meer!"
[Afbeelding]
HAHA zielig mannetje, kan het waarschijnlijk niet betalen en begrijpt er verder ook niks van, jammer dat zo'n blad het klakkeloos overneemt zonder zelf even te kijken of het klopt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem is dus dat dit koren op de molen van de burger die sowieso overal tegen is. "Zie je wel!".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 13:08
Als je alles luchtdicht maakt en niet ventileert, krijg je inderdaad een ongezond binnenklimaat. Isolatie en ventilatie gaan hand in hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:45:
[...]

HAHA zielig mannetje, kan het waarschijnlijk niet betalen en begrijpt er verder ook niks van, jammer dat zo'n blad het klakkeloos overneemt zonder zelf even te kijken of het klopt.
Voor dit soort mensen die overal tegen zijn moeten ze gewoon die energiebelasting met 200% verhogen, dan gaan ze vanzelf wel meedoen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nuance, een vergeten woord.
Goed commentaar van @teaser, trouwens.
@WoudseHoeve : er zijn in Nederland mensen die minder te besteden hebben, dat is niet grappig. @Maasluip : je leeft in een land met vrije meningsuiting. Iedereen kan hier zijn visie spuien. Niks mis mee.

@HerelsTom: of gewoon aan het kruis nagelen?

Ventilatie is erg belangrijk na isolatie. Daar zijn wij ook iets later achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:21:
@WoudseHoeve : er zijn in Nederland mensen die minder te besteden hebben, dat is niet grappig.
Ik merk vaak dat mensen denken dat ze het niet kunnen betalen en er daarom tegen zijn, jaloezie? Het is niet bedoel als grappig eerder triest eigenlijk.
@Maasluip : je leeft in een land met vrije meningsuiting. Iedereen kan hier zijn visie spuien. Niks mis mee.
Dit is geen onderwerp waar je een mening over kan hebben: isolatie werkt als je het goed doet. Net als dat je niet van mening kan zijn dat de aarde plat is .....

Ventilatie is erg belangrijk na isolatie. Daar zijn wij ook iets later achter gekomen.
Tuurlijk, dat had de redactie ook moeten weten/onderzoeken en daarom het of moeten vermelden of gewoon zo'n onzin stuk niet plaatsen. Maar het is natuurlijk lekkere goedkope bladvulling.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Schinnen-groen schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:21:
@WoudseHoeve : er zijn in Nederland mensen die minder te besteden hebben, dat is niet grappig. @Maasluip : je leeft in een land met vrije meningsuiting. Iedereen kan hier zijn visie spuien. Niks mis mee.

Als je minder te besteden hebt moet je juist gaan isoleren, dan gaan je kosten omlaag.
Er zijn allerlei potjes voor en zeker als de gemeente je aanspoort om te gaan isoleren!
Al dat overal tegen zijn omdat het geld kost en zogenaamd niks oplevert zijn mensen die het dan maar moeten voelen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:45:
[...]

Het zal waarschijnlijk iets aangedikt zijn om een lekker duidelijk verhaal in de krant te zetten, maar ook dit vind ik waardevolle feedback; er zijn genoeg mensen die er zo over denken (om wat voor, voor hen valide, redenen dan ook) en die bepalen op hun beurt de andere kant van het discours.

Zat mensen die wel elke maand 15 euro kunnen missen, maar niet 500 euro voor een wasmachine hebben, laat staan 5000 euro voor isolatie.

Vast en zeker dat er ook zat mensen zijn die niet de tijd/energie/capaciteiten hebben om alles precies uit te pluizen (die mensen vind je doorgaans niet op tweakers) en hun kennis uit hun eigen bubbel halen. Die mensen zijn dus afhankelijk van commerciƫle cowboys en berichtgeving vanuit de overheid. Als je dan ook nog een beetje anti overheid bent (want die pakken je geld af), dan krijg je dus dit soort berichten.

Ik probeer altijd heel goed naar dat soort berichten te luisteren en er een positief tegengeluid tegenover te zetten. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
Vandaag de jaarrekening mogen ontvangen van Essent.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rbd1u8.jpg

Hier komt een bedragje bij voor de terug geleverde stroom. Jaarrekening komt uit op € 7,20, dat is 60 ct/maand

Het maandbedrag is op 0 euro gezet, dat is voor het eerst.

Een paar dagen geleden het leveringsovereenkomst voor gas met Essent opgezegd en de ATO op laten zeggen bij Stedin. Ik vond € 181,11 voor 1 m3 gas (eigenlijk maar 288 liter) toch wel wat veel worden. Daarom met behulp van het inmiddels beruchte topic de stap gezet tot een geheel gasloos huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi. Bij ons kregen we dus geld terug over het jaar heen. Maar nog steeds moet maandbedrag op 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@drielp
Is het nog steeds Es7sent voor teruglevering?
Vdb accepteerd (destijds) ook ferraris meters.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
teacher schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 23:02:
[...]

Het zal waarschijnlijk iets aangedikt zijn om een lekker duidelijk verhaal in de krant te zetten, maar ook dit vind ik waardevolle feedback; er zijn genoeg mensen die er zo over denken (om wat voor, voor hen valide, redenen dan ook) en die bepalen op hun beurt de andere kant van het discours.

Zat mensen die wel elke maand 15 euro kunnen missen, maar niet 500 euro voor een wasmachine hebben, laat staan 5000 euro voor isolatie.

Vast en zeker dat er ook zat mensen zijn die niet de tijd/energie/capaciteiten hebben om alles precies uit te pluizen (die mensen vind je doorgaans niet op tweakers) en hun kennis uit hun eigen bubbel halen. Die mensen zijn dus afhankelijk van commerciƫle cowboys en berichtgeving vanuit de overheid. Als je dan ook nog een beetje anti overheid bent (want die pakken je geld af), dan krijg je dus dit soort berichten.

Ik probeer altijd heel goed naar dat soort berichten te luisteren en er een positief tegengeluid tegenover te zetten. :Y
Gelukkig zie ik dat er ook een reactie op is gekomen!

Isoleren is iets anders dan ventileren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xKVd6VMKDJ7WHWdAnVEFhVpu/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
HereIsTom schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:37:
[...]

Voor dit soort mensen die overal tegen zijn moeten ze gewoon die energiebelasting met 200% verhogen, dan gaan ze vanzelf wel meedoen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat ze de energiebelasting in zijn geheel moeten afblazen. Origineel was het bedoeld om het milieu te verbeteren, maar nu is het een ordinaire belastingmaatregel geworden. Deze wordt in stand gehouden omdat het geld oplevert, niet omdat het milieu voordelen oplevert.

Vervolgens geeft het dan allerlei uitwassen, zoals bijvoorbeeld het salderen. Dit is een typisch voorbeeld van bureaucratie en vasthouden aan zaken van de overheid. Schaf het af, dan hoeft het rvo straks geen administratie voor terugleveren op te gaan zetten, wat weer allemaal onnodig werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:17:
@drielp
Is het nog steeds Es7sent voor teruglevering?
Vdb accepteerd (destijds) ook ferraris meters.
Jawel, de volle 7 ct/kWh.
Dat is minder dan bij anderen. Aan de andere kant gaat de communicatie lekker vlot en geen gedoe over rekeningen. En dat is ook wat meespeelt in de keuze voor een leverancier.

Net de eindafrekening voor het gas ontvangen. Dat was in 4 dagen geregeld. Voor 15 dagen mocht ik
€7,94 aftikken aan vaste kosten, €2,95 voor Essent en €4,99 voor Stedin

Binnenkort eens kijken voor een l/l warmtepomp. Een back-up (voor de houtkachel) geeft toch een prettig gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

vinom schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:47:
[...]

Gelukkig zie ik dat er ook een reactie op is gekomen!

Isoleren is iets anders dan ventileren
[Afbeelding]
Goede reactie, alleen jammer dat de redactie er dan weer een foto bij plaatst van iemand die ventileert door de ramen wijdwagen open te zetten |:(

šŸ“øCanon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro šŸļøZero SR ⚔Tesla M3 LR šŸŒ”ļøDaikin US 3.5kW ā˜€ļø8815Wp šŸ”‹Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:48:
[...]

Goede reactie, alleen jammer dat de redactie er dan weer een foto bij plaatst van iemand die ventileert door de ramen wijdwagen open te zetten |:(
aan de andere kant is het moeilijk om een CO2-gestuurde ventilatie in combinatie met een woonruimte in 1 foto samen te vatten.
Gisteren onder het ramen lappen nog eens alle klussen in het kader van duurzaamheid in mijn hoofd te revue laten passeren en de conclusie is: als ik het nogmaals zou doen, dan was de aanpak totaal anders geweest en de financiƫle investering zou er heel anders uitzien; voornamelijk goedkoper.
Bij het vervangen van de achterpui door kunststof kozijnen met HR++ glas hebben we tbv ventilatie een tweetal Duco's laten plaatsen. Die voldoen prima indien er een briesje aanwezig is uit de juiste richting. De CO2-meter komt dan niet boven de 700 ppm uit. Staat de wind anders, of is er helemaal geen wind, dan begint de meter al snel te piepen. Dus even een raam op de kantelstand zetten. Dat is dan ook weer vervelend want die heeft, zoals tegenwoordig wel verkrijgbaar, geen standje "beetje luchten". Dus maar zelf deze voorziening geknutseld. Zou ik deze klus nogmaals uitvoeren dan geen Duco's meer, maar werd er eerst een CO2-gestuurde, met een warmtewisselaar voorziene, mechanische ventilatie aangebracht. Ook de zonneboiler zou niet meer uit panelen bestaan maar uit buizen, met een uitbreidbare capaciteit en een veel groter boilervat.
Wel ben ik blij dat ik de opwelling om Climarad radiatoren aan te schaffen heb kunnen onderdrukken. We hebben al genoeg lawaai door het langsrijdend zwaar verkeer. Wat ik wel nog wil ga doen is het vervangen van alle kozijnen aan de voorkant door geluidsarme kunststof kozijnen met HR++ glas. Dat slaapt toch wat prettiger. Er zit nu HR-glas met el cheapo kunstsof kozijnen die hun beste tijd hebben gehad. Ergens uit de jaren '70.
Ook zitten we te denken aan een warmtepomp l/l die ook als koeling kan worden gebruikt. Dat gaat echter nog even duren omdat de Nefit HR nog prima voldoet (met een temperatuurinstelling op 55C).
Tenslotte zou ik voor de spouwmuurisolatie ander materiaal hebben gebruikt. Spul wat niet inzakt na een aantal jaren. Ik merk dat dit hier wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
jerh schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 09:11:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat ze de energiebelasting in zijn geheel moeten afblazen. Origineel was het bedoeld om het milieu te verbeteren, maar nu is het een ordinaire belastingmaatregel geworden. Deze wordt in stand gehouden omdat het geld oplevert, niet omdat het milieu voordelen oplevert.

Vervolgens geeft het dan allerlei uitwassen, zoals bijvoorbeeld het salderen. Dit is een typisch voorbeeld van bureaucratie en vasthouden aan zaken van de overheid. Schaf het af, dan hoeft het rvo straks geen administratie voor terugleveren op te gaan zetten, wat weer allemaal onnodig werk is.
En hoe wil je die mensen dan gaan stimuleren om zuinig om te gaan met energie als ze het niet in hun portemonnee gaan voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
HereIsTom schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:15:
[...]

En hoe wil je die mensen dan gaan stimuleren om zuinig om te gaan met energie als ze het niet in hun portemonnee gaan voelen?
daar helpt de energiebelasting nu al niet bij. De meeste mensen hebben geen idee wat ze uitgeven aan gas en electra. Is gewoon een post die automatisch elke maand betaald wordt.

Het was in de eerste instantie ook bedoeld als een budget neutrale oplossing. Nu is het gewoon belastingheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

De standaard reflex van onze overheid is inderdaad "duurder maken". Daarmee bereik je niet dat iemand die weinig spaargeld heeft ineens 5k wil uitgeven. Je bereikt imho het tegenovergestelde.

Ik zeg, maak groen/duurzaam juist goedkoper. Zie de phev / bev auto's; die werden/worden zakelijk zeer goed te betalen, dus die regeling was/is bijzonder succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Onze ervaring is dat spouwmuur isolatie geweldig werkt en redelijk goedkoop te realiseren is.
Wij besparen er erg veel energie mee. En geld natuurlijk.
@teacher : Zou het geen goed idee zijn om mensen dit aan te bieden via de gemeente en de kosten ervan met een maandelijks bedrag via huur of bij eigenaren via de jaarlijkse gemeenteheffingen te laten afbetalen? Stel de isolatie kost €2500,-. Dan kan je in 10 jaar dit betalen via een extra heffing van €250,- per jaar voor eigenaren (die heffing kan je in een aantal keren betalen), of bij huur voor €20,83 per maand. In 10 jaar ben je kostenvrij, maar je maandelijkse winst blijft doorlopen. Zoiets.
Daar zou m.i. wel wat subsidie naar toe kunnen.
In de afgelopen jaren heb ik mij wat meer verdiept in subsidies die wij als Nederlander bekostingen. Elke keer als ik dat lijstje voor de geest haal, moet ik weer aan de bloeddrukremmers |:(

Edit: met de spouwmuur isolatie is het gasverbruik met ruim 30% afgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-04-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Met spouwmuurisolatie ben ik het slachtoffer van goede bedoelingen.

Veel jaren 60/70 woningen hebben bijvoorbeeld 7cm luchtspouw, daar kan je wel wat mee.

Mijn woning uit 76 hadden ze het echter goed op met isolatie dus in plaats daarvan heb ik een geĆÆsoleerde spouw, echter is die spouw maar 5cm met 3cm glaswol.

Dat is dus knap waardeloos want dat zal nu iets blijven waar lastig iets aan te doen is.

ā€œThe greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.ā€ [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

assje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:22:

Veel jaren 60/70 woningen hebben bijvoorbeeld 7cm luchtspouw, daar kan je wel wat mee.

Mijn woning uit 76 hadden ze het echter goed op met isolatie dus in plaats daarvan heb ik een geĆÆsoleerde spouw, echter is die spouw maar 5cm met 3cm glaswol.

Dat is dus knap waardeloos want dat zal nu iets blijven waar lastig iets aan te doen is.
Zijn die overige 2 cm dan niet verder op te vullen? Bijvoorbeeld met piepschuim korrels?

Hier had ik een spouw gemeten van 8-9 cm. Nog een aardige discussie met die lui die de spouw kwamen opmeten/opvullen: dat zou duurder worden per m2. Mooi niet dus. De prijs per m2 is gewoon de prijs. Maar daarvoor kregen we wel een paar super onwerklustige lamstralen die de klus kwamen klaren met steeds maar weer haperende apparatuur en daar dus 5 dagen voor nodig hadden.
Wel eens iemand zonder valbescherming op een ladder zien staan op 12m hoogte? Ik wel. Man, man, man.
Ik zal de naam maar niet noemen, maar in mijn omgeving heb ik iedereen met snode isoleerplannen op het hart gedrukt om daar niet mee in zee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:19
Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:11:
[...]

Zijn die overige 2 cm dan niet verder op te vullen? Bijvoorbeeld met piepschuim korrels?
Nee die 2cm is te kort o wat in te blazen.

@assje Je kunt het bestaande materiaal laten weghalen. Kan er vaak gewoon uitgezogen/blazen. Dat kost je eenmalig wat extra ged maar dan kun je daarna wel de complete 5cm met goed isolatiemateriaal laten vullen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:20:
[...]

Nee die 2cm is te kort o wat in te blazen.

@assje Je kunt het bestaande materiaal laten weghalen. Kan er vaak gewoon uitgezogen/blazen. Dat kost je eenmalig wat extra ged maar dan kun je daarna wel de complete 5cm met goed isolatiemateriaal laten vullen.
Ik heb twee partijen laten kijken en die zagen er geen heil in. Het zijn steenwolplaten die nog goed op hun plek zitten dus waarschijnlijk goed verankerd.

En dan is het potentiƫle voordeel natuurlijk behoorlijk beperkten wel hogere kosten.

Ik ga het aankijken als het glas gedaan is. Denk dat ik de warmtepomp wel red zonder verder iets aan de muren te doen.

@Schinnen-groen 8/9cm is wel lekker, dan maak je wel even een sprong qua isolatiewaarde.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 20-04-2019 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
[...]

Dat gaan ze toch al voelen. De heffingskorting, of zoals ze het nu noemen, vermindering energiebelasting, is al met 74 verminderd. De gasprijs en de stroomprijzen gaan weer omhoog en dat stopt niet zomaar. Als mensen niet veel over houden per maand dan is er geen geld meer voor energie besparende maatregelen.

En ik ben niet zo van straffen, dat is een geen goede prikkel. je moet de mensen inzicht geven. Bij mij ging het lampje branden toen ik in mijn eentje €160,- per maand verstookte. Nu is dat €0,- per maand geworden. Opvoeden dus en niet straffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 21 april 2019 @ 02:02:
[...]

Dat gaan ze toch al voelen. De heffingskorting, of zoals ze het nu noemen, vermindering energiebelasting, is al met 74 verminderd. De gasprijs en de stroomprijzen gaan weer omhoog en dat stopt niet zomaar. Als mensen niet veel over houden per maand dan is er geen geld meer voor energie besparende maatregelen.

En ik ben niet zo van straffen, dat is een geen goede prikkel. je moet de mensen inzicht geven. Bij mij ging het lampje branden toen ik in mijn eentje €160,- per maand verstookte. Nu is dat €0,- per maand geworden. Opvoeden dus en niet straffen...
Ook een idee zou afrekenen per jaar zijn en niet meer per maand met voorschot, dan is de impact van duurder leven veel beter te zien. Nu is het een beetje bijbetalen en maandbedrag 10,- omhoog en we gaan weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@drielp Toch was het maandbedrag ook voor jou een indicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

assje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:22:

Daar had ik ook "last" van in mijn nieuwe huis van 1980. 2 partijen langs geweest die zeggen dat het niet rendabel/mogelijk is om de spouw verder te isoleren.

Tot ik hier gewezen ben op aminotherm. Deze schuim wordt ingespoten en drukt de oude steenwol samen en vult het dus met schuim. Dit heb ik dus laten uitvoeren afgelopen februari en absoluut blij met het resultaat. Echt alle kieren en gaten zijn gevuld.
De WC welke in de koudste hoek zit, was voor de isolatie 12,5-13 graden. Na isolatie is deze al 15 graden geworden.

Hierbij het verslagje: kmf in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
[...]

Wel eens iemand zonder valbescherming op een ladder zien staan op 12m hoogte? Ik wel. Man, man, man.
Ik zal de naam maar niet noemen, maar in mijn omgeving heb ik iedereen met snode isoleerplannen op het hart gedrukt om daar niet mee in zee te gaan.
Ehm.. dat deden ze bij mij ook. En dan met volgens mij een kleine 10kg aan slangenhendelkogelkranenconstructie. Blijkbaar gaat het er standaard zo aan toe...

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 21-04-2019 09:23 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat is gewoon tegen arbo regels en staan ook hoge boetes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:11:
[...]
Tot ik hier gewezen ben op aminotherm. Deze schuim wordt ingespoten en drukt de oude steenwol samen en vult het dus met schuim.
Bedankt, ga ik toch nog eens naar kijken. Ik zie dat er op de meeste plekken wordt gesproken over een minimale spouw van 3 of 4cm dus twee is wellicht net kritisch.

Potentie zou dus zijn:
2cm Aminotherm 0,032 W/m.K.
3cm Steenwol 0,037 W/m.K. (gokje)

Uitgaande dat de steenwol niet meer perfect is en dat er ook voordeel is qua kierdichting zou dit nog bijna een verdubbeling van de isolatiewaarde kunnen zijn.

De twee gevels zijn samen 68m2 waarvan 32m2 glas is dus blijft 36m2 over. Ik vind het en der €20/m2, als dat realistisch is vallen de kosten nogal mee (€720).

Het glas beneden net nog een U waarde >2,5 blijft prioriteit maar daarna ga ik toch nog eens kijken of iemand mogelijkheid ziet voor die 2 cm spouw.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 21-04-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:45:
[...]

Ook een idee zou afrekenen per jaar zijn en niet meer per maand met voorschot, dan is de impact van duurder leven veel beter te zien. Nu is het een beetje bijbetalen en maandbedrag 10,- omhoog en we gaan weer door.
Ben bang dat er dan heeeeel veel mensen in de financiele problemen komen.
80% boeit het niet wat ze betalen voor energie, het enige wat ze zeggen is, oh ik krijg nog ieder jaar geld terug.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:18:
[...]

Ben bang dat er dan heeeeel veel mensen in de financiele problemen komen.
80% boeit het niet wat ze betalen voor energie, het enige wat ze zeggen is, oh ik krijg nog ieder jaar geld terug.
Ja precies, maar komt ook omdat het per maand gaat, hoe vaak hoor je niet, ach zonnepanelen, ik betaal maar 115,- per maand, dat loont de moeite niet.

tja... toch 1300 per jaar.... per jaar betalen zou ze dus bewuster maken van de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

assje schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:09:
[...]

Potentie zou dus zijn:
2cm Aminotherm 0,032 W/m.K.
3cm Steenwol 0,037 W/m.K. (gokje)
Nee nee. Als er nu 5cm wol in zit en er is nog 2cm luchtspouw dan heb je 6-7cm aminotherm. Die drukt het wol namelijk samen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:24:
[...]

Ja precies, maar komt ook omdat het per maand gaat, hoe vaak hoor je niet, ach zonnepanelen, ik betaal maar 115,- per maand, dat loont de moeite niet.

tja... toch 1300 per jaar.... per jaar betalen zou ze dus bewuster maken van de werkelijke kosten.
Dat sommetje heb ik ook voor vrienden voorgerekend: die wilden ook panelen, dus ik zeg "dak vol". "Maar dat hebben we helemaal niet nodig"...

toen dus even gerekend hoeveel kuub gas ze de komende 10 jaar gaan verstoken in hun begin jaren 70 huis, en wat dat gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

teacher schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:19:
[...]

Dat sommetje heb ik ook voor vrienden voorgerekend: die wilden ook panelen, dus ik zeg "dak vol". "Maar dat hebben we helemaal niet nodig"...

toen dus even gerekend hoeveel kuub gas ze de komende 10 jaar gaan verstoken in hun begin jaren 70 huis, en wat dat gaat kosten.
Ja precies, en wat kost een cuubje gas tegenwoordig? Zitten we al op 70 cent een m3? Met die prijzen is een keukenboiler al interessant om te doen met een dak vol panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:05:
[...]

Nee nee. Als er nu 5cm wol in zit en er is nog 2cm luchtspouw dan heb je 6-7cm aminotherm. Die drukt het wol namelijk samen
Totaal spouw is 5cm, zit nu 3cm steenwol in.

Maar de winst zit eigenlijk alleen in de lucht die gevuld wordt, verschil isolatiewaarde tussen steenwol en het schuim doet niet zoveel zo te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 21-04-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:33

Seafarer

XXX

Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:45:
[...]

Bij het vervangen van de achterpui door kunststof kozijnen met HR++ glas hebben we tbv ventilatie een tweetal Duco's laten plaatsen. Die voldoen prima indien er een briesje aanwezig is uit de juiste richting. De CO2-meter komt dan niet boven de 700 ppm uit. Staat de wind anders, of is er helemaal geen wind, dan begint de meter al snel te piepen. Dus even een raam op de kantelstand zetten. Dat is dan ook weer vervelend want die heeft, zoals tegenwoordig wel verkrijgbaar, geen standje "beetje luchten". Dus maar zelf deze voorziening geknutseld.
Geen mechanische ventilatie in huis?
Wel ben ik blij dat ik de opwelling om Climarad radiatoren aan te schaffen heb kunnen onderdrukken.
Ieder los apparaat heeft onderhoud nodig. scheelt je dus waarschijnlijk ook 4 keer onderhoud
We hebben al genoeg lawaai door het langsrijdend zwaar verkeer. Wat ik wel nog wil ga doen is het vervangen van alle kozijnen aan de voorkant door geluidsarme kunststof kozijnen met HR++ glas. Dat slaapt toch wat prettiger. Er zit nu HR-glas met el cheapo kunstsof kozijnen die hun beste tijd hebben gehad.
Let er wel op dat de plaatser wel gecertificeerd is, anders heb je super stille kozijnen maar vliegt het geluid gewoon langs het kozijn omdat het niet op de juiste manier en met de juiste spullen geplaatst is.
Tenslotte zou ik voor de spouwmuurisolatie ander materiaal hebben gebruikt. Spul wat niet inzakt na een aantal jaren. Ik merk dat dit hier wel het geval is.
Wat heb je gebruikt en hoe merk je dit?
Ik heb nageiisoleerd met supafill. Er zat al her en der glaswol in uit 1970.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

assje schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:24:
[...]

Maar de winst zit eigenlijk alleen in de lucht die gevuld wordt, verschil isolatiewaarde tussen steenwol en het schuim doet niet zoveel zo te zien.
ah, zo bedoel je. Bij mij was er dus wel een enorme verbetering. Dat komt waarschijnlijk omdat alle kieren ook daadwerkelijk opgevuld was. Vooral tussen de kozijnen. Hoewel de wol goed uitzag, was deze blijkbaar niet volledig sluitend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:41:
[...]
ah, zo bedoel je. Bij mij was er dus wel een enorme verbetering. Dat komt waarschijnlijk omdat alle kieren ook daadwerkelijk opgevuld was. Vooral tussen de kozijnen. Hoewel de wol goed uitzag, was deze blijkbaar niet volledig sluitend
Maar een verdubbeling van de isolatie is toch ook een enorme verbetering? De paar cm die niet gevuld was gaat van geventileerde spouw naar geisoleerd, dat scheelt altijd.

Ik ga hem eens invoeren in een van de rekentools wat theoretisch de winst qua isolatiewaarde zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
[...]

Hier had ik een spouw gemeten van 8-9 cm. Nog een aardige discussie met die lui die de spouw kwamen opmeten/opvullen: dat zou duurder worden per m2. Mooi niet dus. De prijs per m2 is gewoon de prijs. Maar daarvoor kregen we wel een paar super onwerklustige lamstralen die de klus kwamen klaren met steeds maar weer haperende apparatuur en daar dus 5 dagen voor nodig hadden.
bij mij stonden ze naast elkaar te boren en isoleren wat uitdrukkelijk niet mag (buurgruis en cemnetbaarden in de isolatie. Heb nu een aanbieding voor €350 korting.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Seafarer schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:25:
[...]
Geen mechanische ventilatie in huis?

[...]

Ieder los apparaat heeft onderhoud nodig. scheelt je dus waarschijnlijk ook 4 keer onderhoud
[...]
Let er wel op dat de plaatser wel gecertificeerd is, anders heb je super stille kozijnen maar vliegt het geluid gewoon langs het kozijn omdat het niet op de juiste manier en met de juiste spullen geplaatst is.

[...]
Wat heb je gebruikt en hoe merk je dit?
Ik heb nageiisoleerd met supafill. Er zat al her en der glaswol in uit 1970.
Nope, huis is uit 1930-1933 en door vorige eigenaar "gerenoveerd".

Er zit nu een soort glaswol in. Even opgezocht: Isover, glaswolvlokken. Uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf. Er is zelfs controle geweest van de certificeringsinstantie tijdens de werkzaamheden.

Ik merkt dit door een langzaam opklimmen van de waarde van m3gas/gewogen graaddagen. Die waarde kruipt langzaam omhoog. Ergo: thermisch lek, of verminderde isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

assje schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:29:
[...]

Maar een verdubbeling van de isolatie is toch ook een enorme verbetering? De paar cm die niet gevuld was gaat van geventileerde spouw naar geisoleerd, dat scheelt altijd.

Ik ga hem eens invoeren in een van de rekentools wat theoretisch de winst qua isolatiewaarde zou zijn.
Een verbetering is het zeker. Maar het is niet zo dramatisch als van "0 isolatie naar volledige isolatie". Terugverdientijd is waarschijnlijk dan 2x langer omdat besparing minder is. Maar ik vind persoonlijk het comfort meer dan waard. Deze is namelijk wel flink verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:05:
[...]

Heb jij voor de Aminotherm wellicht infraroodfoto's van je gevel laten maken zodat het na de Aminotherm ook weer kan? Ik geloof niet dat die Aminotherm het wol zo mooi platdrukt. Die filmpjes over Aminotherm zijn allemaal gemaakt in afgesloten doosjes. Dan kan dat schuin geen kant op dus zal het die wol wel samendrukken, als dat in je spouw is kan die Aminotherm nog zoveel kanten op om uit te zetten dat ik niet kan geloven dat de wol echt zo mooi plat wordt en dus je isolatiewaarde gedeeltelijk belemmerd word door ingedrukte(niet meer isolerende) wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maar waarom is dat indrukken zo belangrijk? De isolatiewaarde is nauwelijks hoger dus heeft toch geen toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

No Hands schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:20:
[...]

Heb jij voor de Aminotherm wellicht infraroodfoto's van je gevel laten maken zodat het na de Aminotherm ook weer kan? Ik geloof niet dat die Aminotherm het wol zo mooi platdrukt. Die filmpjes over Aminotherm zijn allemaal gemaakt in afgesloten doosjes. Dan kan dat schuin geen kant op dus zal het die wol wel samendrukken, als dat in je spouw is kan die Aminotherm nog zoveel kanten op om uit te zetten dat ik niet kan geloven dat de wol echt zo mooi plat wordt en dus je isolatiewaarde gedeeltelijk belemmerd word door ingedrukte(niet meer isolerende) wol.
In ieder geval dit:
assje schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:31:
Maar waarom is dat indrukken zo belangrijk? De isolatiewaarde is nauwelijks hoger dus heeft toch geen toegevoegde waarde?
Het schuim kan op een gegeven moment natuurlijk ook geen kant meer op en kan enkel uitzetten. Deze spoot ook flink uit de kieren en gaten. De schuimslangen die gevormd worden bij de kieren bleven nog een tijdje uitdijen nadat de werkers klaar zijn met een gevel. Dus het samendrukken zal vast wel lukken. En anders wordt de grote kieren tussen het wol opgevuld en krijg je toch aanvullende isolatie.

Maar ik heb wel IR-foto's gemaakt voor de isolatie. Niet meer na de isolatie. Of het werkt voel ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 22:14:
Of het werkt voel ik zelf wel.
Waarschijnlijk, maar meten is weten, leek me een interessante case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

No Hands schreef op maandag 22 april 2019 @ 08:15:
[...]

Waarschijnlijk, maar meten is weten, leek me een interessante case.
Juist dan is de binnentemperatuur welke gelijk 3 graden warmer werd een betere indicatie dan ir foto's. Ir foto's zijn te onnauwkeurig omdat dezelfde omstandigheden niet na te bootsen zijn.

Er moet op dezelfde weersomstandigheden en tijdstip en de juiste plek (muur) gemeten worden wil je wat zinnigs meten.
Het enige wat je ermee ziet is of de isolatie egaal is aangebracht en of eerdere lekplekken weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
@kmf En dat laatste is vooral interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

No Hands schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:20:
@kmf En dat laatste is vooral interessant
Niet als er geen duidelijke lekplekken zijn.
De deuren en kozijnen zijn het warmst van buitenaf gezien. Dat zullen ze na de isolatie ook wel zo blijven.
En het blijft niet goed meetbaar met IR foto's. Misschien dat je wat kleur contrastverschil zal krijgen. Maar dat bereik je ook door de camera 5cm naar rechts te richten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xPI8WBB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fnDGYbb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

kmf schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:37:
[...]

De deuren en kozijnen zijn het warmst van buitenaf gezien. Dat zullen ze na de isolatie ook wel zo blijven.
En het blijft niet goed meetbaar met IR foto's. Misschien dat je wat kleur contrastverschil zal krijgen. Maar dat bereik je ook door de camera 5cm naar rechts te richten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wanneer je warmtebeeldfoto's gaat maken, kan je dat het beste doen in koude periodes. Ik heb ergens op het forum gelezen dat er een minimaal verschil moet zijn tussen de buiten- en binnentemperatuur van meer dan XX graden Celsius.
Ook niet te ver van het voorwerp af gaan staan. Aangezien een Flir ook spottemperatuur aangeeft, kan je beter meten aan een aantal kleine vlakken dan een groot vlak. Ook ergens gelezen.
Dus kort door de bocht: in de winter met de kachel een paar uur op 22C (tijdens de meting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het mooiste van energie besparen is dat het soms met weinig tot geen geld kan.

We hebben honden en die verharen het hele jaar. Naast het vervelende stofzuigen gaan er ook veel haren in je radiatoren zitten. Dit blokkeert de doorstroming waardoor er meer energie richting ruimte wordt gestuurd en je gasverbruik gaat stijgen. Met je stofzuiger lukt het niet om die troep eruit te zuigen.

Afgelopen week dit probleem aangepakt. De radiatoren hebben twee afklikbare zijkanten waardoor de grille op de bovenkant eraf kan worden gehaald. Hiervoor moet je ook de bevestiging van de radiator naar de muur even wat omhoog trekken. Er zit hiervoor aan de bovenkant een plastic pal die je moet indrukken, parallel aan de muur, zodat de beugel iets omhoog kan worden gehaald. Let op! De radiator hangt dan alleen nog maar aan de leidingen en moet je dus even tegenhouden met je knie.
Zet de beugel weer naar beneden, zodat de radiator weer vast zit.

Nu komt het echte werk: hoe haal ik al die harenzooi tussen die zigzag platen weg? De stofzuiger komt hier niet tussen.
Mijn oplossing: knip een stuk tuinslang af. Een metertje minder tuinslang is meestal geen probleem. Nu zoek je in de keuken een trechtertje die met de mond in dat stuk tuinslang kan worden geduwd. (kies voor de slang het liefst een stukje niet gewapende slang, of koop een stukje plastic slang in de bouwmarkt).
Zet de stofzuiger aan en houdt de slang ervan in de trechter. Deze zuigt zich nu stevig vast.
Vervolgens ga je met de slang door alle ruimtes van boven naar beneden en zuig je alle haren en stof eruit.
Daarna de zaak weer herstellen.
De luchtstroming is nu weer optimaal.
Uiteraard zeker doen voor het stookseizoen weer begint.
Kosten: nihil tot bijna gratis (stukje slang en evt. trechtertje).

p.s. Dit werkt ook goed bij enkelplaats radiatoren en hiermee kan je ook de ruimte tussen radiator en muur ontdoen van verzamelde troep.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-04-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Schinnen-groen is dit misschien een oplossing? Flexibele plumeau. https://www.bol.com/nl/p/...warming/9200000051065611/

Edit: link vergeten.

[ Voor 43% gewijzigd door plaspvd op 22-04-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Daar red ik het niet mee. Al eens geprobeerd. Het zijn dit soort radiatoren (met variabele diktes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WRgg6mxkIrsK0hjCXH8wYMNS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:32:
[...]

Wanneer je warmtebeeldfoto's gaat maken, kan je dat het beste doen in koude periodes. Ik heb ergens op het forum gelezen dat er een minimaal verschil moet zijn tussen de buiten- en binnentemperatuur van meer dan XX graden Celsius.
Ook niet te ver van het voorwerp af gaan staan. Aangezien een Flir ook spottemperatuur aangeeft, kan je beter meten aan een aantal kleine vlakken dan een groot vlak. Ook ergens gelezen.
Dus kort door de bocht: in de winter met de kachel een paar uur op 22C (tijdens de meting).
daarom had ik de foto's ook in december gemaakt. maar er zijn te veel variabelen om een goede vergelijking te maken. stookverbruik met inachtneming van graaddagen en binnentemperatuurlogging zijn veel betere vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

kmf schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:55:
[...]

daarom had ik de foto's ook in december gemaakt. maar er zijn te veel variabelen om een goede vergelijking te maken. stookverbruik met inachtneming van graaddagen en binnentemperatuurlogging zijn veel betere vergelijkingen.
Helemaal gelijk. Ik neem per dag de gemiddelde dagtemperatuur en bereken daaruit de gewogen graaddagen. Per week meet ik het gasverbruik. Dit gedeeld op elkaar geeft een indicatie van je huisisolatie.
Helaas moet ik het doen met een dichtstbijzijnde meetstation, maar okƩ. Ik zie die waarde de afgelopen jaren langzaam oplopen en ben dus bang dat de spouwisolatie langzaam aan het inzakken is. Een Flir zou me daarbij kunnen helpen. Die zou ik graag in mijn collectie willen opnemen, alleen zijn die belachelijk duur. Huren kan ook, maar het type waar ik een beetje vertrouwen in heb, verhuren ze niet. Dus we sparen nog even door >:)

*de ene vliegt graag naar warme oorden, de ander koopt graag degelijke meetinstrumenten*

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-04-2019 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Schinnen-groen schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:40:
[...]

Helemaal gelijk. Ik neem per dag de gemiddelde dagtemperatuur en bereken daaruit de gewogen graaddagen. Per week meet ik het gasverbruik. Dit gedeeld op elkaar geeft een indicatie van je huisisolatie.
Helaas moet ik het doen met een dichtstbijzijnde meetstation, maar okƩ. Ik zie die waarde de afgelopen jaren langzaam oplopen en ben dus bang dat de spouwisolatie langzaam aan het inzakken is. Een Flir zou me daarbij kunnen helpen. Die zou ik graag in mijn collectie willen opnemen, alleen zijn die belachelijk duur. Huren kan ook, maar het type waar ik een beetje vertrouwen in heb, verhuren ze niet. Dus we sparen nog even door >:)

*de ene vliegt graag naar warme oorden, de ander koopt graag degelijke meetinstrumenten*
de wet ā€œkoop op afstandā€ kan je helpen bepalen welk flir model het best bij je past ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
kmf schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:11:
[...]
Tot ik hier gewezen ben op aminotherm. Deze schuim wordt ingespoten en drukt de oude steenwol samen en vult het dus met schuim. Dit heb ik dus laten uitvoeren afgelopen februari en absoluut blij met het resultaat. Echt alle kieren en gaten zijn gevuld.
assje schreef op zondag 21 april 2019 @ 12:24:
[...]

Ik kom hier toch nog even op terug.

In een eerdere discussie die ik terugvond ergens op dit forum werd als argument tegen deze methode aangedragen dat de isolatiewaarde van de steenwol af zou nemen doordat het samengedrukt wordt.

Ik heb hier e.e.a. over gelezen en kom tot de conclusie dat dit juist andersom is, minerale steenwol die wordt samengedrukt zal een hogere isolatiewaarde hebben. Het verwarrende in deze discussie is dat er wordt gekeken naar de totale isolatiewaarde, die zal namelijk inderdaad enorm afnemen. Dus pak je 20cm mineral wol en comprimeer je die tot 10cm dan verlies je inderdaad bijna de helft van je isolatiewaarde. Echter vergelijk je de isolatiewaarde met dezelfde minerale wol met 10cm dikte van origine dan zal hij juist (marginaal) hoger zijn, ofwel de isolatiewaarde/R-waarde stijgt juist door te comprimeren (tot welke limiet dit opgaat heb ik niet kunnen achterhalen).

Hieronder snelle calculatie te zien om potentie te berekenen voor mijn situatie:
  • Huidige minerale wol aangenomen op Y0,035 (kan ook best 0,037 zijn)
  • Bij berekening naisolatie huidige wol genegeerd, indrukking onbekend, isolatiewaarde zal vanaf 0,035 of 0,037 dichter naar de 0,032 van de aminotherm gaan.
Volgens deze berekening de potentie:
Ut 0,72 -> 0,52
Rc 1,14 -> 1,67

Toch een verbetering van bijna 50% zonder rekening te houden met verbetering kierdichting etc. Uiteraard alsnog deprimerend in vergelijking met nieuwbouwnormen en de isolatiewaarde van mijn vloer/dak.

Als ik een partij kan vinden die denkt te kunnen werken met een restspouw van 2cm dan ga ik dit wel serieus overwegen. Het heeft geen topprioriteit aangezien de benedenverdieping (waar ik hoofdzakelijk stook) voor >65% uit glas bestaat.

Op korte termijn terugverdienen zal vermoedelijk sowieso lastig zijn, mijn gasverbruik zit al onder de 1.000m3/jaar inclusief SWW. Echter ben ik bezig langzaam toe te werken naar een overstap naar gasloos en dan kan dit wel net een relevant verschil maken.

https://rekentoolwarmteweerstand.sbrcurnet.nl/index.php
Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YZAgjc95EZJT5KbIoQLnRhAK/full.jpg
Naisolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bjt2VLvfEeKSHdBgAlFCV1cf/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 22-04-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

assje schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:21:
Het heeft geen topprioriteit aangezien de benedenverdieping (waar ik hoofdzakelijk stook) voor >65% uit glas bestaat.
Glas met een Rc van 2-2.5 is tegenwoordig vrij goed verkrijgbaar, dat is beter dan de gevulde spouw :)
https://www.dubbelglas.nu...ovatps/energie-tps-4-4-4/
Wel 5 cm dik.
Als je het echt goed wil hebben, dan is Rc 5 (=nieuwbouwnorm voor muren) in glas ook mogelijk.
http://hermanstechniglaz..../#-adda8e14-837f478a-381f

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:04:
[...]

Glas met een Rc van 2-2.5 is tegenwoordig vrij goed verkrijgbaar, dat is beter dan de gevulde spouw :)
https://www.dubbelglas.nu...ovatps/energie-tps-4-4-4/
Wel 5 cm dik.
Als je het echt goed wil hebben, dan is Rc 5 (=nieuwbouwnorm voor muren) in glas ook mogelijk.
http://hermanstechniglaz..../#-adda8e14-837f478a-381f
Het glas is al een project, de benedenverdieping wordt vervangen door HR++ met =<U1.1 (Rc 0,9).

Alles meer dan dat zou in mijn ogen compleet buiten proporties zijn in deze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:20
Het gaat om je totale warmteverlies verminderen tegen de minste kosten...

Laatste 2 kozijnen was +20% kosten voor U 0,6 vs 1,2, dus toch voor de dure variant gegaan

[ Voor 39% gewijzigd door BarryH op 22-04-2019 20:43 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

kmf schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:37:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Te weinig contrast. IR fotos kan je alleen maken als het buiten koud is ( > 5 graden liefst vriezen) en binnen lekker opgestookt. Ook moet het s avonds, de zon op de muur geeft erg duidelijke rest sporen.
Daarnaast zullen alle gladde oppervlakken ( glas, tegels laminaat) veel reflectie geven. voor je het weet zie je jezelf staan.... maar ook de buitenlucht in het donker is geeft geen IR straling en kan bij reflecties op lekkages lijken.

De camera heeft ook een mogelijkheid de min en max vast te zetten ipv auto scale. dat kan je beter plaatsen vergelijken en het temperatuurbereik vast zetten voor een optimaal contrast in het belangrijke gebied ... -10 (lager als buiten temp) tot + 25 ( hoger als binnen temp.)

Beweeg de camera als je inspecteert, dan zie je duidelijk wat reflecties zijn (bewegen) en wat echte lekken (blijven op dezelfde locatie).

Van buitenaf zal de zon altijd veel restwarmte geven (warm lijkt te lekken) en glas altijd de lucht reflecteren (koud, lijkt goed te isoleren). Ook zal hout kouder lijken (minder warmte opgenomen en uit te stralen) als steen (veel warmte opgenomen en uit te stralen)

Daarbij zullen glimmende/witte/zilverkleurige oppervlakken altijd een lagere temperatuur geven als zwarte oppervlakken (black body radiation). Zwart straalt meet IR uit. Ook buiten, witte of donker groene kozijnen geven een duidelijk verschil in dezelfde gevel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:17:
[...]

Te weinig contrast. IR fotos kan je alleen maken als het buiten koud is ( > 5 graden liefst vriezen) en binnen lekker opgestookt. Ook moet het s avonds, de zon op de muur geeft erg duidelijke rest sporen.
Daarnaast zullen alle gladde oppervlakken ( glas, tegels laminaat) veel reflectie geven. voor je het weet zie je jezelf staan.... maar ook de buitenlucht in het donker is geeft geen IR straling en kan bij reflecties op lekkages lijken.

De camera heeft ook een mogelijkheid de min en max vast te zetten ipv auto scale. dat kan je beter plaatsen vergelijken en het temperatuurbereik vast zetten voor een optimaal contrast in het belangrijke gebied ... -10 (lager als buiten temp) tot + 25 ( hoger als binnen temp.)

Beweeg de camera als je inspecteert, dan zie je duidelijk wat reflecties zijn (bewegen) en wat echte lekken (blijven op dezelfde locatie).

Van buitenaf zal de zon altijd veel restwarmte geven (warm lijkt te lekken) en glas altijd de lucht reflecteren (koud, lijkt goed te isoleren). Ook zal hout kouder lijken (minder warmte opgenomen en uit te stralen) als steen (veel warmte opgenomen en uit te stralen)

Daarbij zullen glimmende/witte/zilverkleurige oppervlakken altijd een lagere temperatuur geven als zwarte oppervlakken (black body radiation). Zwart straalt meet IR uit. Ook buiten, witte of donker groene kozijnen geven een duidelijk verschil in dezelfde gevel.
Daarom is een cursus Thermografie een must om een goede interpretatie te krijgen van de beelden, gemaakt door een IR camera. De cursus voor Level 1 duurt al 5 dagen en kost ook een beetje: https://www.iris-thermovision.nl/level-1-thermografie/

Op mijn werk gebruik ik de FLIR GF320 om kleine lekkages van pijpleidingen en appendages op te sporen. Daar had je al een dag cursus voor nodig om de werking van het apparaat een heel klein beetje te kunnen begrijpen. (De GF320 kan ook gebruikt als normale IR camera)

Tijdens de cursus werd een rvs schaal gevuld met kokend water. De schaal was gedeeltelijk afgeplakt met zwart pvc tape. Gemeten op het afgeplakte deel gaf de FLIR 95ĀŗC, op met glimmende gedeelte was dat 30ĀŗC. Reflectie geeft een flinke vertekening van de resultaten.

De IR camera's voor huiselijk gebruik is leuk om met te spelen, maar zonder kennis van de materie is het niet mogelijk om een goede meting te doen. Zelfs het zoeken naar warmtelekken en slecht aangebrachte isolatie is al erg lastig.

@Schinnen-groen Wil je echt een goede meting hebben, huur dan een professional in. Kost wat, maar dat doet een eenvoudige FLIR ook. En hoe vaak heb je een FLIR camera nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nieuws flash:

Salderingsregeling voor zonnepanelen verlengd tot 2023, daarna stapsgewijze afbouw tot 2031

https://solarmagazine.nl/...bf328-a31f19db72-24260437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Ik heb gisteren eindelijk een smartplug tussen m'n aquariumlamp en stekkerdoos gezet, waardoor ik daar niet meer als gepeupel aan de lichtknop moet zitten elke avond. Echter deed me dat denken: zijn er mensen die een toffe domotica-oplossing hebben gemaakt met een aquarium?

Het enige dat ik zo kon vinden was dit project, wat in principe niet veel anders is dan een smartplug in je stopcontact. Ook mijn terrarium wordt op deze manier aangestuurd (icm Homey afhankelijk van de zonsopgang), maar daar moeten ook wat leuke oplossingen voor te vinden zijn?

Edit: Dit project van Tweaker @kazz1980 is wel een leuke!

[ Voor 188% gewijzigd door RVervuurt op 26-04-2019 12:52 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.