De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Even de google erbij gepakt.

"Het toekomstige Windpark N33 bestaat uit 35 windturbines met een vermogen van 3 tot 5 MW Het gaat om 27 windturbines in het noordelijke deelgebied, 4 windturbines in het middelste deelgebied en 4 windturbines in het zuidelijke deelgebied. "

Even aan het zoeken gegaan naar de capaciteitsfactor en kwam ik in ieder geval een redelijke onderbouwing tegen hier, van een 6MW turbine. Zo te zien is een Vestas V90 3MW een redelijke aanname.

Volgens de site zelf gaat het om ongeveer 560 Gwh/ jaar en daar staat ook de claim van 50%, maar dat gaat om de huishoudens van de provincie Groningen.

De NOS heeft het dus niet goed overgenomen.

@Vuiltje Jouw uitspraak "Sorry dat ik van deze interessante PV berekeningen de groene leugen weer aankaart:" maakt voor mij genoeg duidelijk, ik zal verder inhoudelijk niet meer op jouw berichten reageren. Het 2 minuten googlen naar aanleiding van de post maakt duidelijk dat hier geen sprake is van een leugen, maar slechte berichtgeving. Het bierviltje bereking mist nog het e.e.a. aan onderbouwing.

[citation needed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
@Vuiltje Ja want de ene windmolen is hetzelfde als de andere windmolen?

Windenergie is enorm vooruit gegaan, in tegenstelling tot zonne-energie. Daarom kreeg windenergie eerst nog subsidie en is het nu rendabel zonder subsidie. En met windmolens moet je zo groot mogelijk bouwen om er zoveel mogelijk uit te halen, daar wordt het dus ook efficienter van.

Ondertussen laat Denenmarken zien hoe het moet met wind-energie, en blijven we hangen in dit soort gezeik of zelfs bedreigingen aan het adres van ondernemers. Gefeliciteerd jongen, laten we lekker in de middelmatigheid blijven hangen en spreken over "groene leugens"

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
databeestje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:36:
1,Even de google erbij gepakt.
ww.windenergie-nieuws.nl/begrippen/"]

2,ongeveer 560 Gwh/

3,De NOS heeft het dus niet goed overgenomen.

4,Het bierviltje bereking mist nog het e.e.a. aan onderbouwing.
1, site mag ik niet openen, zou onveilig zijn (is dat dan wel "waarheid"?)

2, Dan gaan zij uit van 61% vollasturen, terwijl standaard iets van 28% is (2500 uur)
Leugen, of een iets te rooskleurige waarheid?

3, niet goed overnemen en publiceren, is hetzelfde als liegen.

4,
databeestje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:36:
ik zal verder inhoudelijk niet meer op jouw berichten reageren.
Ik kijk uit naar de correcties die je maakte op mijn berekening. :)
Want zomaar op deze manier reageren zonder zelf met berekeningen te komen is een slecht excuus.

edit
Volgens mij is de helft van de Groningse huishoudens even veel als de helft van de Groningers. 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Vuiltje op 05-04-2019 10:26 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eind mei loopt ons 11-maands-contract met GreenChoice af. Een poosje op o.a. gaslicht rondgekeken, maar kan moeilijk een beslissing maken. Hebben jullie adviezen? B.v.d.!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje Waar haal je die 61% vandaan?

Site is gewoon te bekijken, je browser even updaten?

Ze zeggen de helft van de huishoudens, dat staat niet gelijk aan de helft van Groningen zoals je zelf eerder zei.
En je berekening van de windmolens die er nu al staan en max 21% van het nationale verbruik, terugrekenen naar die 35 nieuwe windmolens in Groningen klopt dus niet want:
- Jij pakt het nationaal verbruik, en dat gaan over meer dan huishoudens, ook de industrie. Pak dan alle huishoudens voor een vergelijking
- Een nieuwe windmolen levert veel meer op dan een oude windmolen, dus ze zijn niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vuiltje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:02:
[...]

3, niet goed overnemen en publiceren, is hetzelfde als liegen.
Moet je wel de NOS aanspreken, niet het windmolenpark.
Volgens mij is de helft van de Groningse huishoudens even veel als de helft van de Groningers. 8)7
Er is wel een verschil tussen "de helft van het elektriciteitsverbruik van de provincie Groningen" en "Goed voor ruim 50% van alle huishoudens in de provincie Groningen".
Het enige wat niet aan de feiten en cijfers klopt is de geschatte productie. Ze gaan uit van minimaal 3.700 vollasturen (560.000 / 150) tot wel 5.600. Uit een SDE publicatie uit 2010 komt maximaal 3.300 voor het beste windpark op land. Uit 2016 zie ik een onderzoek waar gesproken wordt over 4.000 aan de kust tot 4.300 op zee.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Jammer dat er commentaar komt op wat ik zeg en je zelf blijkbaar geen idee hebt waar het over gaat. :'(

Ik krijg de indruk dat er hier weinig kritische mensen zitten en verder alles geloven wat de regering beweert.
Ik stelde een eenvoudige vraag over berekeningen en het enige dat ik lees is dat ik geen twijfels mag hebben over de groene leugen, want berekeningen die duidelijk aantonen dat het geen groene leugen is komen er niet.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje Waar komt die 61% vraag ik. Waarom kun je dat niet beantwoorden?

Ik zie dat namelijk niet op de site van het windmolenpark staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:53:
de geschatte productie. Ze gaan uit van minimaal 3.700 vollasturen (560.000 / 150) tot wel 5.600. Uit een SDE publicatie uit 2010 komt maximaal 3.300 voor het beste windpark op land. Uit 2016 zie ik een onderzoek waar gesproken wordt over 4.000 aan de kust tot 4.300 op zee.
Uit cijfers van CBS haal ik over het jaar 2018
10549 mln kWh uit een vermogen van 4292 MW (land en zee bij elkaar), dan kom ik uit op 2450 vollasturen.
Waarom er dan zo heftig gereageerd wordt op mijn aanname van 2500 vollasturen ontgaat me geheel.

edit:
!null schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:13:
Ik zie dat ik uitging van 650GWh.
mijn fout het is maar 560GWh
kom je niet uit op 61%, maar op 53%
Excuses voor deze fout.

Dit maakt het gepresenteerde van die heren iets minder onzinnig,
maar het is nog steeds bijna het dubbele van wat "standaard" aangenomen is en gemeten is volgens CBS.

[ Voor 27% gewijzigd door Vuiltje op 05-04-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vuiltje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:18:
[...]
10549 mln kWh uit een vermogen van 4292 MW (land en zee bij elkaar), dan kom ik uit op 2450 vollasturen.
Waarom er dan zo heftig gereageerd wordt op mijn aanname van 2500 vollasturen ontgaat me geheel.
Omdat dit over het gehele arsenaal aan windmolens gaat, ook de molens van 10 jaar oud. Nieuwe windmolens hebben door grotere hoogtes, langere wieken en andere wiek/generator verhoudingen een veel hoger aantal vollasturen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:13:

Ik zie dat namelijk niet op de site van het windmolenpark staan.
Aantal uren per jaar is 8.760, 100% vollasturen met 100 MW is dus 876 GWh, ze rekenen zelf met een opbrengst van 560 GWh, dat is 560/876 is 64%.
Vuiltje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:18:
[...]

Gemiddeld over het hele land. Daar zijn ook slechte bij, als je aan de kust staat dan haal je zoals ik aangeef ook wel 4.000. Daarbij werden er vroeger ook veel kleinere molens opgesteld, daarvan is het aantal vollasturen ook kleiner dan bij grote molens.
Het klopt inderdaad dat hun inschatting op zijn best optimistisch is (150 MW opgesteld vermogen geeft 3.700 vollasturen) en op zijn slechtst onrealistisch (100 MW opgesteld vermogen geeft 5.600 vollasturen).

Het heftig reageren is vooral op het roepen van "leugens" waarbij de NOS het persbericht al verkeerd weergeeft. Zijn dat leugens of is dat gewoon slecht journalisme.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 05-04-2019 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:01:
Ik heb een google spreadsheet gemaakt met de berekening. Als je er mee wil spelen moet je hem even downloaden denk ik.
Leuke berekening. Ik heb dit ook gedaan, alleen dan nog iets exacter o.b.v. 5-minuut waarden. antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Conclusie was dat ik met 10 Tesla Power Walls (135 kWh opslag) nog steeds 4 maanden het elektriciteitsnet nodig heb.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:21:
Zijn dat leugens of is dat gewoon slecht journalisme.
Wikipedia: Hanlon's razor

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
antonboonstra schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:31:
[
Conclusie was dat ik met 10 Tesla Power Walls (135 kWh opslag) nog steeds 4 maanden het elektriciteitsnet nodig heb.
Leuk dat er meer gerekend wordt.
Zo wilde ik mijn nachtverbruik uit accu's halen.
Kost me €2000,00 en levert me per jaar €20,00 op.. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

antonboonstra schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:31:
[...]

Leuke berekening. Ik heb dit ook gedaan, alleen dan nog iets exacter o.b.v. 5-minuut waarden. antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Leuker wordt het dan nog om een grafiekje te plotten van kWp zonnepanelen versus kWh, opslag hoeveel je nodig hebt om niet tekort te komen. Voor normale mensen iig niet haalbaar (vanwege gebrek aan plaats voor je zonnepanelen en/of prijs).
Als ik mijn hele dak vol zou gooien dan had ik nog 330 kWh opslag nodig.
Als ik ook de achterkant (noord) vol zou gooien zou ik op nog op 220 kWh uitkomen. Met het tuinhuisje erbij misschien op 140 kWh.
En dat zou dan 9 kWp zonnepanelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:42:
Eind mei loopt ons 11-maands-contract met GreenChoice af. Een poosje op o.a. gaslicht rondgekeken, maar kan moeilijk een beslissing maken. Hebben jullie adviezen? B.v.d.!
Wat maakt het lastig/moeilijk in je zoektocht ? XkWh + eventueel Ym3 YN-groen wie levert dat voor de aantrekkelijkste prijs. Of zie ik het te simpel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:30:
[...]

Wat maakt het lastig/moeilijk in je zoektocht ? XkWh + eventueel Ym3 YN-groen wie levert dat voor de aantrekkelijkste prijs. Of zie ik het te simpel ?
eigenlijk is het zo simpel, klopt.
maar voor consument blijft het een greep in het duister of de beste gok die je kunt maken.

zie: https://www.consuwijzer.n...anten-voorlopig-hetzelfde
als ik dat naar mij toe reken.
ik betaal een <300€ per jaar (is mijn totaal kosten achteraf) maar word door sommige gedwongen minimaal een voorschot van 20€ per product te betalen.
dit zou dus 2x20€x12 = 480€ zijn, dan krijg ik wel >180€ terug
gaat het helemaal fout, dan kan ik schudden naar mijn 480€ voorschotten en mag ik ergens anders nog een keer 300€ af tikken. :-(
(belastingdienst krijgt eerst zijn geld, daar na pas de andere schuldeisers.
maar na de belastingdienst is er waarschijnlijk geen geld meer over.)

dit kan ik wel betalen, maar k.. daar heb ik eigenlijk geen zin in. ;)
dit is wel een extreem voorbeeld praktijk zal gemiddeld veel minder zijn, maar als je flink meer betaald kan het bedrag toch best hoog worden.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 05-04-2019 12:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes Hoeveel faillisementen van energieleveranciers hebben we de afgelopen 10-20 jaar gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:47:
, maar als je flink meer betaalT kan het bedrag toch best hoog worden.
Gisteren bij GC ook nog gevraagd of mijn €15,00 per maand lager kan ivm meer leveren dan afnemen.
Dat kan volgens die club niet.
Een belangrijke reden dat ik niet naar kleine stunt clubjes overstap om elk jaar een bonus(je) als nieuwkomer te kunnen vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het heftig reageren is vooral op het roepen van "leugens" waarbij de NOS het persbericht al verkeerd weergeeft. Zijn dat leugens of is dat gewoon slecht journalisme.
Dit is het inderdaad - alleen al het conceptuele verschil tussen MW geinstalleerde capaciteit en MWh opgewekte energie geeft al enorme verwarring zelfs op forums vol enthousiastelingen, laat staan journalisten die geen energie experts zijn.

Zijn overigens altijd wel leuke reken oefeningen voor de diverse vormen van energie opwek, die je op je servet kan uitrekenen:
- hoeveel accu capaciteit heb je nodig om een typisch PV opwekprofiel uit te smeren naar een baseload?
- met de huidige kosten voor accu's, hoeveel gooit dat bovenop de kWh prijs?
- hoeveel zijn mijn netwerk (aansluitings) kosten uitgesmeerd over de kWh's die je opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
niet veel, maar heb jaren in die markt gewerkt en vele zijn toch over genomen door een andere.
als dat niet gebeurd was, dan waren het er veel meer. ;)
(je hoort wat meer als je bij een service verlenend bedrijf werkt in die markt dan als particulier. ;) )

tel daar bij op dat de markt nog vrij jong is.
dus vele kunnen amper werken met wat vet op de botten.
(een belasting achterstand van 3 jaar is niet abnormaal bij dat soort bedrijven.
en dat zijn hele grote bedragen als je weet dat veel van de m3 en gas prijs eigenlijk belasting is. ;) )

ze schieten ook nog als padenstoelen uit de grond.
(hoeveel hebben we er tegenwoordig eigenlijk?
gaslicht heeft er zelfs een hele hoop uit de lijst gegooid, het werden er echt te veel.)

het is bijna onmogenlijk te zeggen dat er niet meer gaan volgen de komende jaren.
dat is bijna een zekerheid, maar laat dat de toekomst maar duidelijk maken.
(ik denk dat de meeste die omvallen wel overgekocht worden, alleen vreemde excessen gaan echt te gronden.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 05-04-2019 13:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:02:
@migjes Hoeveel faillisementen van energieleveranciers hebben we de afgelopen 10-20 jaar gehad ?
Orro
EnergieFlex
Robin

Daarom is het gewoon niet handig om teveel te betalen. Sparen kan op een spaarrekening of een oude sok, niet bij een energie leverancier.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp Als je je contract in september/oktober in laat gaan, meer verbruik dan mogelijk opbrengsten / minimum maandbedrag heb je het ook opgelost / risico wat dat betreft ook geminimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[...] Zijn dat leugens of is dat gewoon slecht journalisme.
Zonder verstand zie en lees je alleen dat teletekst-bericht en wellicht de aankondiging van windpark N33 en kan je denken dat een windmolenpark 200 km van zee (met overwegend SW wind) wel heel veel oplevert. (je wordt dan voorgelogen (al dan niet bewust)). ;)

En dit bericht is niet het enige dat de windmolens zover de hemel inprijst.

Verder leveren al die 2400 molens op dit moment wel 2.5% van de hele vraag.
Dan moeten er nog wel 2674 van die parkjes met 35 molens bijgezet worden.
De vraag is dan waar?
En in dat opzicht noem ik heel die windmarkt een groene leugen, zeker als die "groenen" ook nog gewoon beweren dat de kolencentrales makkelijk dicht kunnen en dus dicht moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:36:
@drielp Als je je contract in september/oktober in laat gaan, meer verbruik dan mogelijk opbrengsten / minimum maandbedrag heb je het ook opgelost / risico wat dat betreft ook geminimaliseerd.
Bij mij net andersom, contract loopt van 1 april tot 31 maart. Het PV-overschot van de zomer is dan mooi op. Tenminste, dat was het met 2750 Wp op het dak. Nu, met bijna 6500 Wp, een structureel overschot van 1000 kWh.

Kortweg, je kunt beter bijbetalen dan dat je iets terug krijgt. De meeste mensen denken andersom.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
drielp schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:42:
De meeste mensen denken andersom.
Velen kunnen dat niet zomaar even ophoesten.
Diezelfde mensen denken ook niet na over "wat als ze failliet gaan".
Verder kan je zelf maar tot een bepaald bedrag je voorschotbedrag verlagen.

Mij zouden ze elke maand €15,00 moeten betalen om op nul uit te komen :(

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 05-04-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp Als in de periode april - september je leverancier failliet gaat heb je een probleem volgens mij.
PS. Ik heb bij NUON een voorschot van 5.00 per maand bedongen, ze kwamen bij de bevestiging met 25,00, kontakt opgenomen, moeilijk doen, gezegd dat ik nog in de bedenkperiode zat en wel een andere leverancier zou zoeken, toen was het per omgaande geregeld.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:48:
@drielp Als in de periode april - september je leverancier failliet gaat heb je een probleem volgens mij.
nop, want dan worden er ook geen meter standen door gegeven.
je bent alleen je voorschotten kwijt, en dat is lullig.
maar je opbrengst word ook weer door de volgende leverancier gesaldeerd.
als je dan weinig (liefst niks) aan voorschotten hebt betaald, dan kom je er nog goed van af. ;)

het probleem is dat we voorschotten moeten betalen voor de jaarafrekening (verplicht).
zonder dat daar ook maar iemand/instantie/regering voor garant staat dat we het niet kwijt zijn.
(je kunt het zelfs beter op een bank zetten dan is het nog gedekt door een garantie stelsel.)

ik snap wel dat het voor veel mensen goed is dat ze voorschotten moeten betalen.
een beetje beschermen want vele kunnen geen 1000-2500€ jaar afrekeningen betalen.
maar je moet dit dus wel zonder bescherming verplicht doen. :-(

dit zijn weef foutjes in het systeem, waar er na al die jaren langzaam mensen achter komen.
het werd tijd, pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:01:
[...]

Nee, want off-grid betekent dat je niet terug kunt leveren aan het net en niet uit het net kunt afnemen. Daarmee heb je heel erg veel accu's nodig.
0 op de meter is een energierekening van 0 kWh en geen gas.

[...]

Afhankelijk van hoeveel PV je hebt.
Stel je verbruik van 4.000 kWh per jaar en stel dat dit elke dag gelijk is (is het niet, met een warmtepomp verbruik je in de winter veel meer, maar het is makkelijk rekenen en maakt voor het bewijs weinig uit), dan verbruik je 11 kWh per dag. 45 kWh heb je dus in goed 4 dagen leeg als je niet kunt aanvullen.

Als ik naar mijn opwek van 2018 kijk (super goed jaar) en stel dat er 10 kWp op mijn dak had gelegen, begin ik vanaf eind november een probleem te krijgen: mijn opslag is leeg en mijn zonnepanelen wekken niet genoeg op. In heel december zou ik 21 dagen in het donker zitten.
Kan het beter? Ja, met 25 kWp zou ik nog maar 1 dag tekort hebben.
Maar alleen omdat ik het effect van het warmtepompverbruik niet meegenomen, en het kost serieus knaken, en je moet maar 25 kWp op het dak kunnen leggen en dit is met een exceptioneel zonnig jaar.

Het lukt ook met 20 kWp en 80 kWh opslag, maar met 10 kWp moet je al naar 400 kWh opslag gaan.

Ik heb een google spreadsheet gemaakt met de berekening. Als je er mee wil spelen moet je hem even downloaden denk ik.
Helder verhaal, dank (ook voor de spreadsheet)

7% van het jaar zonder "stroom" te zitten dat jaar is best goed/slecht ligt er aan hoe je het bekijkt. Wil niet zeggen dat de uitkomst acceptabel is. Want tja 3 weken zonder stroom hmmm..

Wat zou nu een extra helpen. bv heeft een pellet CV ondersteuning in dit verhaal zin .. een generator / of accu capaciteit voor 3 weken tja hmm dat lijkt me erg onrealistisch

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:58:
[...]

nop, want dan worden er ook geen meter standen door gegeven.
?!?! Slimme meters, met vakantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:03:
[...]

?!?! Slimme meters, met vakantie ?
ja, ook met slimme meter standen.
die staat bij de oude leverancier in de database en worden weg gegooid niet dat ze er toe doen hoor.
de netbeheerder heeft ze ook, maar je saldeert per jaar niet per maand.
dus je hebt daar geen last van waar ze ook zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vso schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:01:
[...]

Helder verhaal, dank (ook voor de spreadsheet)

7% van het jaar zonder "stroom" te zitten dat jaar is best goed/slecht ligt er aan hoe je het bekijkt. Wil niet zeggen dat de uitkomst acceptabel is. Want tja 3 weken zonder stroom hmmm..

Wat zou nu een extra helpen. bv heeft een pellet CV ondersteuning in dit verhaal zin .. een generator / of accu capaciteit voor 3 weken tja hmm dat lijkt me erg onrealistisch
Zolang je in Nederland aan het net gekoppeld bent lijkt me elke maatregel die je moet nemen alleen om dit te bereiken financieel niet rendabel, ook als salderen helemaal weg valt. En ecologisch twijfelachtig. Waarom een pellet CV gaan gebruiken die ook weer uitstoot genereert terwijl je die warmte ook via je warmtepomp met elektriciteit van windmolens kunt krijgen.

Misschien hebben we over 50 jaar energie te over (met alle zonnepanelen die helemaal niet na 25 jaar stuk gaan en zo) en kunnen we er dan eens over gaan denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:07:
[...]

ja, ook met slimme meter standen.
die staat bij de oude leverancier in de database en worden weg gegooid niet dat ze er toe doen hoor.
de netbeheerder heeft ze ook, maar je saldeert per jaar niet per maand.
dus je hebt daar geen last van waar ze ook zijn. ;)
Als nieuwe leverancier van een failliet gegane klanten overneemt lijkt me toch dat die daar heel erg in geinteresseerd zou (moeten) zijn, of redeneert die 'gemiddeld' zal het wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maasluip schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:17:
[...]

Zolang je in Nederland aan het net gekoppeld bent lijkt me elke maatregel die je moet nemen alleen om dit te bereiken financieel niet rendabel, ook als salderen helemaal weg valt. En ecologisch twijfelachtig. Waarom een pellet CV gaan gebruiken die ook weer uitstoot genereert terwijl je die warmte ook via je warmtepomp met elektriciteit van windmolens kunt krijgen.

Misschien hebben we over 50 jaar energie te over (met alle zonnepanelen die helemaal niet na 25 jaar stuk gaan en zo) en kunnen we er dan eens over gaan denken. ;)
ja en nee, ik vind het gevaarlijk om afhankelijk te zijn van 1 product, moment dat het net wegvalt ben je nergens meer. en een accu thuis van ? aantal KW is al prettig

je staat er niet snel bij stil omdat we juist zeer betrouwbare infrastructuur hebben, maar laatst werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. "waterleiding zonder druk" .. en drink water is dan zeer kostbaar als je 6 liter nodig hebt om je wc door te spoelen, met een gezin van 4 + bezoek.

Daarnaast leven we in ons gedachten met "betrouwbaarheid" anno 1990 kwa witgoed, terwijl de hedendaagse vervang maatschappij minder robuuste producten leveren omdat een stroom uitval van meer dan 4 uur extreem uitzonderlijk is. lees 230v op 50hz terwijl vroeger 220-240v en 50hz met 10% afwijking de norm was.

Kortom even verder kijken en goed weten waarom helpt inzicht te vergroten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:31:
[...]

Als nieuwe leverancier van een failliet gegane klanten overneemt lijkt me toch dat die daar heel erg in geinteresseerd zou (moeten) zijn, of redeneert die 'gemiddeld' zal het wel kloppen.
(het zal iets anders zijn per leverancier, dus echt voorspellen is niet te doen.
maar het zal ongeveer dit zijn:)
men kijkt naar de laatste jaar afrekening bij de netbeheerder.
die meter stand word genoteerd, en men pakt de SJV die bij die EAN hoord (Standaard Jaar Verbruik, een (gecalculeerde)gok van de netbeheerder wat jouw jaar gebruik is.)
aan het einde word de meterstand gepakt die je dan hebt en uit gerekend hoeveel je gebruik dus werkelijk was.
en dat reken je af.

(en dan heb je ook nog het verschil per klant, ook lastig voorspellen)
heb je dan nog een half jaar bij verdwenen leverancier gezeten.
tja dan moet je met dat ander half jaar je SJV goed maken, dus maand bedrag verdubbeld.
was dat 11 maanden, dan ben je goed de sjaak, dan klapt alles in 1x op de jaar afrekening.

(gelukkig zijn er allerlei betaal regelingen en afbetaal mogenlijkheden.
maar ik weet niet of je alles van @drielp hebt gelezen wat hij gaf aan probleem gevallen?
vooral robin:
https://nos.nl/artikel/22...betalers-is-failliet.html
oei denk ik dan, daar kunnen wel eens heel veel schrijnende gevallen tussen zitten.
zullen vast alleenstaande moeders met een uitkering tussen zitten, die zitten toch al vast tussen wal en schip, en nu word dat schip nog even aangedrukt ook.
als dit mij over komt dan baal ik, maar zonder blikken of blozen leg ik het geld op tafel.
maar die groep, dat is een ander geval.
ik ben bang dat de curator de groep gewoon gaat verdelen over de andere leveranciers en dan krijg je 30.000 aparte verhalen en daar zullen maar weinig mooie verhalen tussen zitten ben ik bang.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes Dat blindvaren op SJV / verstand op nul, zie ik bij de voorspellingen van een buurman die ik begeleid heb bij aanschaf warmtepomp en installatie van 9350Wp ook. De beste man gaat richting NOM maar de voorspellingen gaan nog steeds van zijn SJV uit. Hem geadviseerd om per 30 juni een tussentijdse afrekening te vragen om dat 'probleem' op te lossen en om tevens het lagere capaciteitstarief voor gas te krijgen.
PS ze introduceren 21e eeuwe apps en de software/prognoses er achter zijn van de vorige eeuw.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
dat noemen we ook wel eens gekscherend het SJV-spook. ;)
voor elektra is het niet zo een probleem, gewoon bellen en verlagen van het voorschot.
(de SJV zakt na verloop van tijd wel mee.)

maar bij gas is dat soms anders, zeker als je onder de 500m3 uit komt.
dan behoor je ook een lager vastrecht te krijgen, maar die hangt weer van je SJV af. :-(
en die kan wel eens irritant zijn.

gewoon rustig bellen en uitleggen (soms wel meer als 1x) dan komt dat ook wel goed. :)
(maar ja sommige mensen hebben nog nooit van een beetje rustige tactiek gehoord.
en beginnen meteen een helpdesk boy/girl de huid vol te schelden. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mensen die nieuw zijn in de nummers en energiemarkt en zich afvragen wat voor nummers er bij welk plaatje hoort is de Blog van Jasper Vis https://jaspervis.wordpress.com/ een aanrader, van zonnepanelen, windmolens tot kernenergie.

Hij heeft in zeker mate met allen te maken gehad (omdat daar mee vergeleken wordt) in zijn projecten. Hij heeft met name expertise op het vlak van wind op zee (duh) maar legt in gewone Nederlands taal wat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Voor nog een boekje zoekt voor onder z'n ledlamp:

Afbeeldingslocatie: https://i.mgtbk.nl/boeken/9789403148601-480x600.jpg

Volkskrant interview met de schrijver.

Klimaatverandering wordt vaak beschouwd als een langzaam proces, maar de onheilspellende effecten ervan zien we nu al: hete zomers, grote droogte, allesverwoestende overstromingen en orkanen. De mensheid wordt tegenwoordig jaarlijks overvallen door natuurrampen die zich vroeger maar één keer in een mensenleven voltrokken.

In 'De onbewoonbare wereld' brengt David Wallace-Wells de laatste wetenschappelijke inzichten samen tot een schokkende aanklacht: we slagen er maar niet in om een betere toekomst voor de mensheid voor ons te zien, laat staan dat we naar zo’n idee handelen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb net de engelse versie binnen, maar nog niet begonnen. De 1984 van George Orwell is ook nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Wat een nonsens. Zeggen dat je jezelf geen paniekzaaier vindt, maar ondertussen wel allerlei uitspraken doen die neigen naar paniekzaaien. Dat is zoiets als zeggen dat je een vredestichter bent, maar ondertussen wel een oorlog begonnen bent (heel extreem gezegd).

Tevens lijkt hij nauwelijks/geen oplossingen aan te dragen, of ze lijken onmogelijk. Zo oppert hij om klimaatneutrale vliegtuigen te gaan ontwikkelen. En dat we zo snel mogelijk van alle fossiele brandstoffen af moeten. Terwijl dat praktisch onmogelijk lijkt en terwijl de grootste landen ter wereld geen moeite lijken te doen om van fossiele brandstoffen af te gaan.

Binnen één generatie zou de wereld verpest zijn en we zouden nog maar één generatie hebben om de boel te redden. Als het overgrote deel van de wereld niet mee lijkt te gaan werken met de klimaatgekte... ehh ...plannen, wat is dan het nut om te gaan proberen om binnen één generatie de wereld te willen redden? Ofwel, het lijkt een onmogelijke taak. Hoezo geen paniekzaaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Overigens hier nog een artikel van Geenstijl over de eventuele haalbaarheid van het afschaffen van gas in Nederland, wat dus praktisch nog niet haalbaar lijkt te zijn: https://www.geenstijl.nl/...-gasverbod-blanco-cheque/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ietsje meer op de inhoud mag wel, zelfs in de kroeg ;)

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 07-04-2019 15:05 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Schinnen-groen

1200 zou ik investeren in panelen, isolatie, warmtepomp of andere besparende dingen. De dingen die je nu gekocht hebt zou ik ook zonder de teruggaaf wel gekocht hebben. :)

@Vuiltje

Lager termijnbedrag kan wel bij greenchoice, gewoon steeds veranderen, ik betaal 5,- per maand.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Ik zit bij Nuon en betaal (na enig aandringen) EUR 1,- voorschot per maand. Gewoon even bellen voordat je een definitief contract afsluit.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:12:

Lager termijnbedrag kan wel bij greenchoice, gewoon steeds veranderen, ik betaal 5,- per maand.
Dank voor de tip, heb het eerst op 5 en daarna op €4 kunnen zetten. _/-\o_
Van de week een dame gesproken ivm een aangekondigde jaaropgave over 10.5 maanden.
Dat heeft ze wel willen verzetten naar 12 maanden.
termijnbedrag kon niet zei ze.
Na de jaarrekening kijk ik of ik (ondanks de foutmelding) nog lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:02:
[...]

Dank voor de tip, heb het eerst op 5 en daarna op €4 kunnen zetten. _/-\o_
Van de week een dame gesproken ivm een aangekondigde jaaropgave over 10.5 maanden.
Dat heeft ze wel willen verzetten naar 12 maanden.
termijnbedrag kon niet zei ze.
Na de jaarrekening kijk ik of ik (ondanks de foutmelding) nog lager kan.
Zonder bellen is 4 het laagste, alles van 4-10 is prima toch, gebeurd niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
WoodyWindoW schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:53:
Wat een nonsens. Zeggen dat je jezelf geen paniekzaaier vindt, maar ondertussen wel allerlei uitspraken doen die neigen naar paniekzaaien. Dat is zoiets als zeggen dat je een vredestichter bent, maar ondertussen wel een oorlog begonnen bent (heel extreem gezegd).
Klinkt als dom iets nog harder roepen dan een ander eerder gezegd heeft zonder zelf een berekening te maken. De wereld loopt over van dat soort "aarde redders". O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:04:
[...]

Zonder bellen is 4 het laagste, alles van 4-10 is prima toch, gebeurd niets mee.
Soms wordt je daar wel moe van. Ik zit bij Nuon, de laatste 4 jaar elk jaar geld terug gehad en negatief energieverbruik (geen gas hier). Vorig jaar hadden ze voorschot van 5 euro per 2 maanden verlaagd naar nul, ik had zoiets van eindelijk hebben ze het begrijpen. Net nieuwe jaarrekening, ik krijg 60 euro terug en voorschot wordt op 70 euro per maand gesteld. Online te verlagen tot 56 euro.

Moet ik gaan bellen, omdat zij zo incapabel zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:15:
[...]

Soms wordt je daar wel moe van. Ik zit bij Nuon, de laatste 4 jaar elk jaar geld terug gehad en negatief energieverbruik (geen gas hier). Vorig jaar hadden ze voorschot van 5 euro per 2 maanden verlaagd naar nul, ik had zoiets van eindelijk hebben ze het begrijpen. Net nieuwe jaarrekening, ik krijg 60 euro terug en voorschot wordt op 70 euro per maand gesteld. Online te verlagen tot 56 euro.

Moet ik gaan bellen, omdat zij zo incapabel zijn.....
Dat is niet alleen de nuon :) echter kan je bij de meesten wel online verlagen, misschien niet in 1x maar doe het een paar keer en je bent er.
Ik stap elk jaar over dus moet elk jaar ook aanpassen, zelden dat het gelijk laag staat. De berekeningen gaan uit van bruto verbruik en zonder terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:27:
[...]

Dat is niet alleen de nuon :) echter kan je bij de meesten wel online verlagen, misschien niet in 1x maar doe het een paar keer en je bent er.
Ik stap elk jaar over dus moet elk jaar ook aanpassen, zelden dat het gelijk laag staat. De berekeningen gaan uit van bruto verbruik en zonder terugleveren.
tot nu toe deed de Nuon (ik stap eigenlijk niet over, niet heel zinvol met een netto teruglevering van een paar honderd kWh per jaar) het elk jaar goed. Ik kon het nu verlagen online naar 56 euro. Maandag maar even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 7 april 2019 @ 11:06:
[...]

tot nu toe deed de Nuon (ik stap eigenlijk niet over, niet heel zinvol met een netto teruglevering van een paar honderd kWh per jaar) het elk jaar goed. Ik kon het nu verlagen online naar 56 euro. Maandag maar even bellen.
Nog best zinvol hoor, leverde mij 260,- bonus op bij het inmiddels failliete energieflex, 100,- bij energie direct en nu terug bij greenchoice waar geen bonussen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
don't feed it....

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 07-04-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

3x3 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:32:
Voor nog een boekje zoekt voor onder z'n ledlamp:

[Afbeelding]

Volkskrant interview met de schrijver.

Klimaatverandering wordt vaak beschouwd als een langzaam proces, maar de onheilspellende effecten ervan zien we nu al: hete zomers, grote droogte, allesverwoestende overstromingen en orkanen. De mensheid wordt tegenwoordig jaarlijks overvallen door natuurrampen die zich vroeger maar één keer in een mensenleven voltrokken.

In 'De onbewoonbare wereld' brengt David Wallace-Wells de laatste wetenschappelijke inzichten samen tot een schokkende aanklacht: we slagen er maar niet in om een betere toekomst voor de mensheid voor ons te zien, laat staan dat we naar zo’n idee handelen.
Ik ben vandaag een pagina of 30 ver gekomen voordat ik gecharterd werd om op het strand een gat te scheppen.

Op pagina 11 staat:
"This is not a book about the science of warming"

Is misschien de beste insteek van dit boek. De IPCC heeft hiervan meer dan genoeg data en cijfers gekraakt, dat een boek erover niet te pruimen zou worden. Wat er wel besproken wordt is verschuiven van grenzen, en wat voor paden er naar de toekomst liggen. Zo is de auteur er van overtuigd dat het IPCC rapport de behoudend is, omdat het is wat we zeker weten. Het probleem daar van is dat we waarschijnlijk onderweg zijn naar 4C, en we nog vrolijk over onder 2C parijs aan het praten zijn.

Het vermogen, en overmogen van overheden, landen, personen wordt er in besproken, maar zoals gezegd ben ik niet erg ver. Het kwam er niet van, het weer was te mooi en er moesten gaten in het strand gegraven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vso schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:38:
[...]

ja en nee, ik vind het gevaarlijk om afhankelijk te zijn van 1 product, moment dat het net wegvalt ben je nergens meer. en een accu thuis van ? aantal KW is al prettig
Een omvormer en een standaard grid-connected opslag zullen uit gaan als de netspanning wegvalt. Je zult al een systeem als een UPS moeten gaan bouwen en je halve meterkast moeten ombouwen om een aantal groepen achter die UPS te zetten.

En ik neem aan dat je dus ook al ettelijke jaren een noodstroomaggregaat hebt? Want waarom anders begin je nu pas aan dergelijke maatregelen te denken?
Het verschil tussen gas+elektriciteit vroeger en alleen elektriciteit nu is het ook niet. Als de netspanning wegvalt doet de gasgestookte CV-ketel ook niets meer. Heb je nu ook een houtkachel? Een pelletCV doet het natuurlijk ook niet als de netspanning wegvalt. Of heb je een systeem waar je de CV pomp zelf kunt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maasluip schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:30:
[...]

Een omvormer en een standaard grid-connected opslag zullen uit gaan als de netspanning wegvalt. Je zult al een systeem als een UPS moeten gaan bouwen en je halve meterkast moeten ombouwen om een aantal groepen achter die UPS te zetten.

En ik neem aan dat je dus ook al ettelijke jaren een noodstroomaggregaat hebt? Want waarom anders begin je nu pas aan dergelijke maatregelen te denken?
Het verschil tussen gas+elektriciteit vroeger en alleen elektriciteit nu is het ook niet. Als de netspanning wegvalt doet de gasgestookte CV-ketel ook niets meer. Heb je nu ook een houtkachel? Een pelletCV doet het natuurlijk ook niet als de netspanning wegvalt. Of heb je een systeem waar je de CV pomp zelf kunt draaien?
Ik heb een ups, en tijdens een stroom uitval was het wel prettig in de winter met een gas cv
zeker omdat de elektrische ontsteking dan werkt.

Vanuit een 0 op de meter gedachte: werk je natuurlijk vanuit 100% onafhankelijk van je netleverancier. Maar zoals blijkt, is dat te kostbaar.

Uit een backup behoefte, tja dan veranderen de prioriteiten maar in de "oude" situatie kan je nog prima warm water produceren met een kleine ups. dan is een aggregaat in de zeer extreme gevallen nuttig / handig.
Maar in de nieuwe alles elektrische situatie ben je totaal afhankelijk, dan red je het denk ik niet met een ups/kleine aggregaat.

Maar er niet bij stilstaan dat je erg afhankelijk word is gewoon onhandig. Wat ook blijkt uit stroom-storing werkzaamheden of wegvallend waterdruk. Naast het eerder genoemde voorbeeld is WC doorspoelen is bv wel erg prettig,
Pleit ik voor 24x7 zelfredzaamheid? Nee dat niet maar rekening houdend met 1 a 2 dagen dat zou wel nuttig zijn. En een 1pit gasstelletje, en een regenton zijn de kosten niet. een UPS is misschien overkill totdat je realiseert dat je vriezer 12 uur (eerder 8 uur) het begeeft. Maar hoeveel mensen hebben bv drinkwater in huis, laat ik je vertellen dat de winkels snel leeg zijn in de omtrek.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
Daar moet je niet "0 op de meter gedachte" noemen. 0 op de meter, betekent dat je een meter hebt en dus niet zelfvoorzienend bent. Ik heb ook een 0 op de meter huis, maar dat is zo afhankelijk als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:57:
Daar moet je niet "0 op de meter gedachte" noemen. 0 op de meter, betekent dat je een meter hebt en dus niet zelfvoorzienend bent. Ik heb ook een 0 op de meter huis, maar dat is zo afhankelijk als wat.
Helemaal waar.
Als je geen gas meer gebruikt en met de "batterij lichtnet" op quitte speelt, wat zijn dan je jaarlijkse kosten voor gas en elektra?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:57:
Ik heb ook een 0 op de meter huis, maar dat is zo afhankelijk als wat.
Dat zie je verkeerd. Je gebruikt 'the grid' als externe opslag. Zonder had je een hoop geld uit moeten geven aan Tesla Powerwalls enzo. Nu betaal je vastrecht en krijg je gratis 'opslag' van je 'overtollige' energie. En je helpt de buren met het laden van hun auto, de was doen, en de boiler warm stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

burne schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 00:13:
[...]

Dat zie je verkeerd. Je gebruikt 'the grid' als externe opslag. Zonder had je een hoop geld uit moeten geven aan Tesla Powerwalls enzo. Nu betaal je vastrecht en krijg je gratis 'opslag' van je 'overtollige' energie. En je helpt de buren met het laden van hun auto, de was doen, en de boiler warm stoken.
Is dat zo? Waarschijnlijk veel geld overgehouden omdat hij dan veel minder panelen had gekocht, opslag lukt nooit voor een all electric huis, dan kan je beter een beetje stroom afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is wat burne zegt. Als je off-grid zou gaan dan moet je veel meer uitgeven om de lichten aan te houden. On-grid maar 0-op-de-meter betaal je minder voor de opwek van de stroom die je nodig hebt, maar in plaats daarvoor betaal je om aan het grid aangesloten te zijn.
Want alles meegerekend is netto stroom afnemen duurder dan 0 stroom op de afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:26:
[...]

Helemaal waar.
Als je geen gas meer gebruikt en met de "batterij lichtnet" op quitte speelt, wat zijn dan je jaarlijkse kosten voor gas en elektra?
Gasaansluiting is uiteraard verwijderd, het is 0 op de meter inclusief verwarming (warmtepomp)

Over het hele jaar heen is mijn energierekening -50 euro :D
[...]

Ja, maar ik ben nu wel volledig afhankelijk van het net. Nou ja, behalve mijn zonneboiler opslag dan.
Ligt het net eruit, doen al die systemen niks meer.

Met 1 klein accu systeem zou ik een enorme zelfstandigheid behalen, en ik zou de opwek nog wat anders kunnen doen en nog wat bij kunnen leggen. Maar ergens in de bewolkte periodes van de winter houdt het een keer op. Ik heb liever -5C + zon dan +5C - zon. Zoninstraling is vaak al voldoende verwarming in ons huis (alleen niet in de ochtend)

Ik vind het wel interessant om met accu techniek te gaan werken, gewoon uit interesse. Voor mezelf is er geen noodzaak, maar dat zal ik anders zien in geval van het salderen.
Ik zou met wat wijzigingen met ons huis heel ver kunnen komen, maar nooit 100% dekken.

Ik heb meer interesse in, ooit een keer, een nieuw huis te bouwen. Dat huis zal dan klein worden, zeer goed geisoleerd worden en alleen maar een dak van zonnepanelen hebben. Recycle douche erin enzo (ik bedoel niet een douche wtw)
Ik zal er toch echt aan moeten rekenen, maar hangt natuurlijk ook van plek en orientatie af (dus afhankelijk van kavel) maar ik denk toch dat we een heel eind moeten komen. Dan moet je in de winter bewuster leven, dus even wat minder de vaatwasser of eventueel droger. Als we die uberhaupt al zouden hebben, want we willen het dan klein en minimalistisch houden.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 12-04-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:21:
[...]

Met 1 klein accu systeem zou ik een enorme zelfstandigheid behalen, en ik zou de opwek nog wat anders kunnen doen en nog wat bij kunnen leggen. Maar ergens in de bewolkte periodes van de winter houdt het een keer op. Ik heb liever -5C + zon dan +5C - zon. Zoninstraling is vaak al voldoende verwarming in ons huis (alleen niet in de ochtend)
Met een eigen opslag wordt je steeds minder afhankelijk van het net, maar je moet wil je echt nooit in de problemen komen een behoorlijke opslag hebben. Je piek winterverbruik gedurende meerdere dagen. Iedere winter hebben we wel eens een week zonder zon, met veel regen en wind. Als jij halverwege in het donker en in de kou zit wordt je echt niet blij.

Ik denk dat je je eventuele opslag aanzienlijk kunt rekken met een klein allesbrandertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@burne Kom nou, ik ga toch geen dingen meer in mijn huis verbanden? Hoe ouderwets denk je dat ik ben? ;)
(mijn vriendin kan hier van afwijken, en als we in een nieuw huis echt standalone zouden willen zou het een optie kunnen zijn)

Maar goed, mijn vriendin denkt ook wel eens, ah gezellig visite en ik zet even wat kaarsen aan her en der. Gevolg: het is net een tikkeltje te warm in huis. Goh wat een verrassing. Als je zo goed isoleerd heb je dus ook echt heel weinig nodig om te verwarmen, dus ook in noodgevallen.

Hoe dan ook, nu hebben we een vrij normaal huis, en leven we ook vrij normaal, maar dan dus energieneutraal en zonder energierekening.

Je moet wel extreem veel zonnepanelen hebben wil je standalone kunnen in Nederland. Maar toch ben ik er van overtuigd dat het kan.
Ik zie die bewolkte periodes, en dat dat inderdaad waardeloos is qua opbrengst, maar er is nog steeds opbrengst is. Als je een klein huis zet op een ruime kavel geeft het je misschien ook nog de mogelijkheid om her en der nog wat zonnepanelen bijna verticaal te plaatsen. Maarja, zeer afhankelijk van waar je dat huisje neer zet, midden in het bos heb je er dan weer weinig aan.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 12-04-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:06:
Maar toch ben ik er van overtuigd dat het kan.
Heb je al een berekening gemaakt?
Want zomaar het gevoel hebben dat het kan, klinkt uitermate dom. ;)
Met wat kaarsen je huis verwarmen is nog geen was draaien en is ook geen patat bakken en is ook geen pizza bakken, thee zetten, koffie zetten, eitje bakken, stofzuigen etc etc.
Doe je dat dan 3 maanden niet of doe je dat ook met kaarsen? O-)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje
Droger en vaatwasser niet gebruiken of überhaupt niet installeren. Recycle douche zodat je nauwlijks energie nodig hebt voor het douchen (nog maar 10% energiebehoefte voor warm tapwater in theorie, en dat dan eventueel met kleine warmtepompboiler)
Verwarming middels airco dan wel vloerverwarming met l/w warmtepomp. Zeer klein oppervlakte van 30m2 o.i.d. verwarmen, overige ruimtes niet. Triple glas en Rc 6.0 en alles.
Complete dak alleen maar van zonnepanelen, vrij staand huisje. Als dat niet genoeg is, zonnepanelen tegen de wand. Dan nog tegen schutting of andere losse opstelling. Ik denk dat het kan, met een kWh of 100 opslag.

Eventueel dan nog een elektrische auto kopen dat je voor die bewolkte weken naar de Fastned rijdt of iets dergelijks om wat stroom mee naar huis te nemen.

Zoals gezegd moet ik hier nog aan rekenen, maar bovenstaande is geschat op basis van mijn eigen energieneutrale huis. Dus verbruik door de helft proberen te krijgen, en zonnepanelen x 3. Grove schattingen allemaal, maar dus enorme overdimensionering. En je zult moeten leven met weerbericht. Drie weken bewolking in de winter? Alles op krenten-stand en hopen dat je het haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Afhankelijk van de situatie zou in de winter een mini windmolen uit kunnen komen.
En anders inderdaad met de accu's naar de laadpaal ware het een wisselfles voor je gas is :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Gastank in je tuin begraven en vullen met groen gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:42:
@Vuiltje
Drie weken bewolking in de winter? Alles op krenten-stand en hopen dat je het haalt :)
Voor noodgevallen zou je dan een kleine dieselgenerator kunnen laten draaien die de accu's bij laadt als de zon het teveel laat afweten, uiteraard niet op diesel maar biodiesel of afgewerkte en gefilterde frituurolie :+. Dat scheelt enorm in de aanschaf van accu's en je hebt meer redundancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik vroeg:
is nog geen was draaien en is ook geen patat bakken en is ook geen pizza bakken, thee zetten, koffie zetten, eitje bakken, stofzuigen etc etc.
Doe je dat dan 3 maanden niet of doe je dat ook met kaarsen?
En kreeg als afleiding een hoop niet belangrijke dingen
!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:42:

Zoals gezegd moet ik hier nog aan rekenen,
Dat zou ik dan toch maar eens gaan doen.
Want van dingen wegkijken maakt nog niet dat ze er niet zijn. :)
Megalodon_67 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:53:
[...]

Voor noodgevallen zou je dan een kleine dieselgenerator kunnen laten draaien die de accu's bij laadt als de zon het teveel laat afweten, uiteraard niet op diesel maar biodiesel of afgewerkte en gefilterde frituurolie :+. Dat scheelt enorm in de aanschaf van accu's en je hebt meer redundancy.
Geweldig hoe velen allemaal de "oplossingen" klaarhebben.
Heb je al eens een sommetje gemaakt over aanschafkosten, plaats van neerzetten, onderhoud, geluidsisolatie, koeling, vetfiltering en opslag en waar je dat allemaal gaat verzamelen en hoeveel tijd (en geld) dat gaat kosten?
Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:09:
Afhankelijk van de situatie zou in de winter een mini windmolen uit kunnen komen.
En anders inderdaad met de accu's naar de laadpaal ware het een wisselfles voor je gas is :P
Geweldig hoe velen allemaal de "oplossingen" klaarhebben maar blijkbaar geen enkel idee hebben over hoe weinig het waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Rol-Co schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:27:
[...]

Ik heb ze gebeld en dit keer wilde ze niet lager gaan dan 5 euro per 2 maanden, ondanks dat het vorige afrekening op 0 stond en ik geld terug kreeg. De moeite niet waard om discussie te voeren, dus maar zo gelaten.
!null schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:21:
[...]

Gasaansluiting is uiteraard verwijderd, het is 0 op de meter inclusief verwarming (warmtepomp)

Over het hele jaar heen is mijn energierekening -50 euro :D

[...]

Ja, maar ik ben nu wel volledig afhankelijk van het net. Nou ja, behalve mijn zonneboiler opslag dan.
Ligt het net eruit, doen al die systemen niks meer.

Ik heb meer interesse in, ooit een keer, een nieuw huis te bouwen. Dat huis zal dan klein worden, zeer goed geisoleerd worden en alleen maar een dak van zonnepanelen hebben. Recycle douche erin enzo (ik bedoel niet een douche wtw)
Ik zal er toch echt aan moeten rekenen, maar hangt natuurlijk ook van plek en orientatie af (dus afhankelijk van kavel) maar ik denk toch dat we een heel eind moeten komen. Dan moet je in de winter bewuster leven, dus even wat minder de vaatwasser of eventueel droger. Als we die uberhaupt al zouden hebben, want we willen het dan klein en minimalistisch houden.
Die zonneboiler opslag doet in de winter niet zo heel veel. Ik heb recent nog een linkje gepost van mijn jaargrafiek in de zonneboiler thread.

Ik heb een tijd geleden gekeken bij skipper93 zijn systeem van 52KW zonnepanelen en daar zag ik in december dagen voorbij komen met slechts 2 kWh opwek totaal. Je hebt dus wel heel veel nodig.Ik heb de recycle douche in Almere gezien, maar die gebruikt nog 1.5 KW constant en iets meer in de opstart om het water initieel op te warmen. Het is wel een mooi systeem ansich, maar ik had destijds wel bedenkingen bij het hygienische gedeelte.

Maar met een goed zon georienteerd huis en w/w wp kun je denk ik wel een heel eind komen. Maar met een ev erbij (heb ik sinds tijdje zelf ook), heb je ook weer veel meer stroom nodig. Voor een gemiddeld gebruik van 17000 km / 5 = 3400 kWh, dus die als bacj-up gebruiken is interessant, maar je hebt ook veel kWh nodig om uberhaupt te rijden.
Vuiltje schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 22:28:
[...]

Heb je al een berekening gemaakt?
Want zomaar het gevoel hebben dat het kan, klinkt uitermate dom. ;)
Met wat kaarsen je huis verwarmen is nog geen was draaien en is ook geen patat bakken en is ook geen pizza bakken, thee zetten, koffie zetten, eitje bakken, stofzuigen etc etc.
Doe je dat dan 3 maanden niet of doe je dat ook met kaarsen? O-)
:)
Pizza bakken doe je in een houtoven of een buitenoven op een gasfles. En stofzuigen doe je dan met een veger. Er zijn best wel wat alternatieve oplossingen te bedenken. De vraag is vaak of je op het bestaande comfort wilt inleveren en/of dat je vast zit in een bepaald patroon. Nog geen 100 jaar geleden ging alles ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Vuiltje We hebben al wat ervaring met zelfstandig zijn vanuit wildkamperen, met camper maar buiten seizoen. Simpel leven. Dan merk je dat het al een hoop scheelt dat we bijvoorbeeld geen koffie drinken.
Thee zetten of koken doet weinig met elektra verbruik, dat is nu al heel inzichtelijk met mijn inductiekookplaat die kwh aangeeft als je klaar bent.
Ovengebruik is echter een ander verhaal.

Je hebt vaak zo'n periode in de winter dat het bewolkt is en ook weinig wind. Dan ga je in de krenten stand anders haal je het niet.
Oven gebruik gaat dus niet iedere dag kunnen. Stofzuigen->veger. Toch eenkleine oppervlakte.
Maar ook een bad kan niet. En de elektrische auto moet in de winter misschien wel energie brengen ipv halen, dat gaat anders gewoon niet. Ik heb puur over huishouden.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-04-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:09:
Mini windmolens werken voor geen meter, ik ben er zelf ook enige tijd mee bezig geweest. Een 3d geprinten windmolen heeft toch zeker wel meer energie gekost dan ooit geleverd. Het heeft gewoon met het kleine oppervlak te maken. Een Windpark Westeinde met 6,3MW en 50 meter as hoogte turbines doet 21GWh per jaar genoeg voor een stuk of 7000 huishoudens. Het is mijn inziens niet handig om ons te beperken tot schattige en kneuterige eigen huis tuin en keuken windmolens.

Toegegeven, de 3d geprinte windmolen is van het verticale type, wat niet echt uitblinkt in opbrengst. Zeker voor kleine toepassingen is de horizontale een betere toepassing. Verticaal kan je voor een euro of 700 uit China laten komen, exclusief import, douane.

Van het type horizontaal is deze variant een aardige keuze, maar met een diameter van 1,9 meter niet direct van het formaat micro, maar zeker niet gigantisch. John Daniel op Youtube heeft met dit model ervaring, en als je de meegeleverde controllers wegmikt kan het nog best aardig werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Vuiltje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:01:
Geweldig hoe velen allemaal de "oplossingen" klaarhebben.
Heb je al eens een sommetje gemaakt over aanschafkosten, plaats van neerzetten, onderhoud, geluidsisolatie, koeling, vetfiltering en opslag en waar je dat allemaal gaat verzamelen en hoeveel tijd (en geld) dat gaat kosten?
Jij bent hier wel het zonnetje in huis he? Het ligt er maar aan hoe handig je bent, dan kan het allemaal low-budget. Je gaat bv. niet een nieuw aggregaat kopen als je die maar korte tijd per jaar laat draaien. Op Marktplaats vind je al een dieselaggregaat voor een paar honderd euro. En je koopt ook geen dure isolatiematerialen, maar graaft een kuil met houten wanden waar je dat ding in zet. Maar ik krijg het idee dat jij zo iemand bent die voor elke oplossing wel een probleem heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Megalodon_67 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:19:
[...]

Jij bent hier wel het zonnetje in huis he?
Nee ik ben realist en kom helaas vaak (erg) lomp over bij dromers. :)
Verder heb ik een hekel aan roepers die zelf geen benul hebben van uitkomsten van berekeningen.

Ik begrijp wel weer dat je nog nooit een 1 cilinder jankmaar hebt horen draaien.
Zullen je buren erg blij mee zijn wanneer die vol belast de accu's staat te laden.
Ik heb in de aggregaten gezeten en weet dat je dit soort dingen niet op het platte land en zeker niet in een woonwijk wilt hebben.
In een kuil zetten is ook een geweldig plan. 8)7 Wel eens gehoord van koeling die de motor moet hebben?
Ik heb geluiddempende kasten gemaakt voor (watergekoelde) generatorsets en weet hoe hinderlijk moeilijk het is om geluid voldoende te dempen en er dan ook nog voldoende koeling bij te hebben.
Met luchtkoeling is dat alleen nog maar moeilijker.
Megalodon_67 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:19:
Maar ik krijg het idee dat jij zo iemand bent die voor elke oplossing wel een probleem heeft.
Ik stel voor dat je die yanmar koopt en in een kuil in je tuin zet en dan een video maakt met de buren er bij, die dan beoordelen of je "uitvoering-low budget" een succes is waar zij mee kunnen leven.

[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 13-04-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Vuiltje. Je bent meer een negativist dan realist en je komt inderdaad erg lomp over, in dat opzicht wil ik je complimenteren met je zelfinzicht. Nu nog daar aan werken. Ik ben geen dromer, maar ik denk in termen van oplossingen, dat is het omgekeerde van denken in onmogelijkheden, iets waar jij heel goed in bent. Overigens ben ik zelf helemaal niet van plan om off grid te gaan, dus ik heb geen aggregaat nodig bij de huidige betrouwbaarheid van het net. Ook ben ik niet achterlijk en snap zelf ook wel dat je niet moet gaan kloten met een dieselaggregaat in een vinexwijk, !null had het over een huis op een ruime kavel. Dan je klaagzang over een Yanmar, het was maar een voorbeeld he? Er staan meerdere merken op marktplaats, daar zal er vast een tussen staan die minder lawaai maakt. Zo werkt dat dus Vuiltje, denken in oplossingen. Is vele malen leuker dan alles afzeiken en afkappen, kan ik je van harte aanbevelen. Zo en nu mag jij het laatste woord hebben, want ik ga zuinig zijn op mijn energie die ik niet verder in een zwart zuigend gat op een forum ga laten verdampen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is denk ik slimmer om met je buren samen te werken :) in de winter stroom van hun betrekken, in de zomer zij van jou, kWh metertje en kabeltje hier en daar en voila.....kan je beide voordeel aan hebben....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuiltje
zelfs voor de kroeg is dit een te grote troll

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 13-04-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Schinnen-groen schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:26:
[...]

Helemaal waar.
E-75,00 bij mij (ik krijg dus E75,00 omdat ik een elektra aansluiting heb) vanwege de vermindering energiebelasting.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Geen huishouden (i.i.g. de 1x35 / 3x25) betaald voor de aansluiting, je krijgt dat geld en dat voor de eerst 1200 ofzo kWh energie belasting terug omdat je vermindering energiebelasting krijgt.
Maar de opwek van zonnepanelen gebeurd meestal als er netto een tekort is aan stroom in ons land, dus eigenlijk helpen we in de meeste gevallen een hoop heen en weer gesleep van stroom via o.a. de NorNed kabel, waar met alle omzettingen (naar hoogspanning, naar DC, naar water op hoogte als potentiële energie, en weer terug) een hoop elektra verloren gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Andre1973 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:51:
[...]

Geen huishouden (i.i.g. de 1x35 / 3x25) betaald voor de aansluiting,
Het is bijna onbegrijpelijk vreemd, maar mijn jaarrekening specificeert een bedrag van iets meer dan 450 euro als kosten voor de aansluiting. (gas en elektra, 'netbeheer kosten' (en ik citeer de overbodige spatie uit de pdf))

Leef jij in een alternatief universum? (en dan heb ik het niet over een realiteit waarin je betaald maar niet betaalt.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, even een paar dagen bijgelezen. Interessante discussies en commentaren. Dat moet kunnen in een (duurzame) kroeg. Ik heb wel even moeten opzoeken (63 jaar) wat nu precies een troll is.
https://mediawijs.be/doss...-cyberpesten/wat-trolling
Persoonlijk vind ik het hier wel meevallen. Ik ben vroeger veel in het café geweest en daar ging het soms toch wat heftiger aan toe.
Toch wordt er de laatste tijd wat veel op de man gespeeld. Jammer. Onnodig energie verbranden zonder rendement.
Persoonlijk ben ik ook iemand die bij een uitdaging (wat ik een probleem blijf noemen) altijd een aardige periode inruim om alle negatieve aspecten van die uitdaging te verzinnen die menselijk mogelijk zijn. Ik ga hier ver in; schrijf ze zelfs op; discussieer hierover. Uiteindelijk kan ik er geen meer verzinnen en dan begint de volgende fase: hoe verzin ik een oplossing die al die, of tenminste het allergrootste deel van die, aspecten kan teniet doen.
Vind ik die, dan volgt de fase van kosten-baten analyse. Hierbij speelt niet alleen geld een rol, maar ook is er een grote fun-factor en natuurlijk de WAF. Dat laatste is een belangrijk, niet te verwaarlozen element. Is er een werkbare oplossing dan ga ik aan de slag. Uiteindelijk is het resultaat niet helemaal wat ik ervan had verwacht en zijn de kosten flink uit de hand gelopen.
Maar wat een lol heb ik gehad!!
En dat is o.a. waar het leven voor bedoeld is.
En de kroeg natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
burne schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:47:
[...]

Het is bijna onbegrijpelijk vreemd, maar mijn jaarrekening specificeert een bedrag van iets meer dan 450 euro als kosten voor de aansluiting. (gas en elektra, 'netbeheer kosten' (en ik citeer de overbodige spatie uit de pdf))

Leef jij in een alternatief universum? (en dan heb ik het niet over een realiteit waarin je betaald maar niet betaalt.)
Daartegenover staat een "vermindering energiebelasting (vroeger heffingskorting) van dit jaar €257,54 (vorig jaar €308,54).

Ik denk dat dat bedoeld werd. Effectief is wat je betaalt zonder verbruik vrij weinig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

In 2013 was dat al zo, 2014 zat ik zelfs iets onder de 0 en was het -100,-

Met een tikkeltje verbruik in 2013

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1904/545336/ngS5ZNcw.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

11 Januarie jaarafrekening van Qurrent gehad, alles klopte op een detail, ze zijn de €37,50 zonnepanelkorting ‘vergeten’.
Berichtje verstuurd en antwoord was: we gaan er zo snel mogelijk naar kijken, half Februari een e-mail met de mededeling we zijn nog met uw eindafrekening bezig.
Vanacht weer een mailtje dat ze er nog mee bezig zijn.
Ik sta echt niet om die €37,50 te springen maar dit is toch wel dramatisch.
@burne
Vul op een vergelijkingssite maar eens in , 0 gas en 1 kWh stroom.
Zul je zien dat je nog geld toe krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door klump4u op 14-04-2019 10:15 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

assje schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:30:
[...]

Daartegenover staat een "vermindering energiebelasting (vroeger heffingskorting) van dit jaar €257,54 (vorig jaar €308,54).

Ik denk dat dat bedoeld werd. Effectief is wat je betaalt zonder verbruik vrij weinig.
heffingskorting 2019: € 311,62 incl. btw als ik me niet vergis, staat tenminste zo op mijn contract.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

oke, het vreemde van de rekening.
en hun belasting systemen er op.

de politiek had in al hun wijsheid besloten belasting te heffen op energie.
maar om het niet te duur te maken voor de minder bedeelde ook besloten om de eerste 1000kWh elektra en 500m3 gas niet te belasten.
dus was je niet rijk en zorgde je er voor dat je niet te veel gebruikte dan kan je toch nog wat elektra en gas gebruiken zonder belasting te betalen.
dit is een vast bedrag geworden en heeft niks meer te maken met het aantal kWh/m3 zo als vroeger.
nog dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid kWh/m3 die je gebruikt.

maar omdat niet elk huis gas heeft, hebben ze besloten het gehele bedrag bij elkaar op te tellen.
en in totaal van je elektra rekening af te trekken.
dat is iets eerlijker.
(denk aan huizen met hout kachel of stads verwarming die zouden dan een stukje gas korting mis lopen.)
dit werd de "heffings-korting" genoemd en heet nu "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting".

komend jaar is dit bedrag vast gesteld op € 257,54 ex BTW.
(bron ter referentie naar "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting" scrollen.:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110 )

verder betaal je 2 dingen aan je elektra rekening.
1. kosten aan netbeheerder voor mij is dat: € 230,2763 inc BTW
bron: https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
zoek je eigen variant even op zou ik zeggen.
2. kosten aan leverancier dit bedrag wisselt per leverancier maar ik ga er van uit dat jij ook een goedkope voor je zelf uit zoekt. laten we zeggen 35€ inc BTW.

gebruik je dan 0kWh van het net (gewoon niks of salderen.)
dan betaal je ook voor 0kWh gewoon 0€ aan gebruiks-kosten.

maakt in totaal:
netbeheerder + leverancier + gebruiks-kosten - heffingst-korting (inc BTW) =
€ 230,2763 + 35€ + 0€ - (€ 257,54 x 1,21) = - 46.3471€

als je dan nog gas gebruikt word dat bedrag van je gas rekening af getrokken.
maar er zijn alternatieven zoals een warmtepomp b.v., dit combineren met een flinke set zonnepanelen.
en dan moeten ze dat bedrag gaan uitbetalen.
(ik zelf gebruik nog wat gas +/-300m3 en 1kWh(6000kWh gebruik - 6000kWh eigen opwek, die 1 kWh vul ik in om geen foute berekeningen te krijgen van de leverancier), dus ik betaal nog wel iets.
maar kom al wel regelmatig in de conflicten met leverancier als ze een minimum bedrag vragen per aansluiting. :-( )

dus ja, een elektra aansluiting hebben en niet gebruiken levert gewoon weg geld op.
(of je bent echt een sukkel en je hebt een totaalverkeert contract af gesloten. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/contrac.jpg )

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 14-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
assje schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:30:
[...]

EXCLUSIEF 21% BTW
de hier genoemde 257,54 is dus de 311,62 die je overal gebruikt ziet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuiltje op 14-04-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:13:
11 Januarie jaarafrekening van Qurrent gehad, alles klopte op een detail, ze zijn de €37,50 zonnepanelkorting ‘vergeten’.
Berichtje verstuurd en antwoord was: we gaan er zo snel mogelijk naar kijken, half Februari een e-mail met de mededeling we zijn nog met uw eindafrekening bezig.
Vanacht weer een mailtje dat ze er nog mee bezig zijn.
Ik sta echt niet om die €37,50 te springen maar dit is toch wel dramatisch.
@burne
Vul op een vergelijkingssite maar eens in , 0 gas en 1 kWh stroom.
Zul je zien dat je nog geld toe krijgt.
Bij wie zit je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Energie direct, puur de goedkoopste op mijn overstap moment.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
klump4u schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:02:
[...]

heb je daar een contract van?

zat ze van de week te bekijken en kwam wel heel vreemde verschillen tegen.
en na 5 uur was het aanbod op gaslicht weer ingetrokken. :?
dus sta er een beetje vreemd naar te kijken, en vraag me af wat het nu is en wat te moeten geloven.

(vooral het verschil tussen vastrecht tussen hun site en gaslicht. 24€ of 132€ is wel veel verschil.
ook heeft hun site verschillende fouten in de berekening zitten zoals SJV gas <500m3 wat fout word berekend. :? )

verder ziet het er op het eerste gezicht wel leuk uit, erg laag vastrecht.
(laagste wat ik in lange tijd heb gezien, zo laag dat ik begin te twijfelen of dit wel klopt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

migjes schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:33:
[...]

heb je daar een contract van?

zat ze van de week te bekijken en kwam wel heel vreemde verschillen tegen.
en na 5 uur was het aanbod op gaslicht weer ingetrokken. :?
dus sta er een beetje vreemd naar te kijken, en vraag me af wat het nu is en wat te moeten geloven.

(vooral het verschil tussen vastrecht tussen hun site en gaslicht. 24€ of 132€ is wel veel verschil.
ook heeft hun site verschillende fouten in de berekening zitten zoals SJV gas <500m3 wat fout word berekend. :? )

verder ziet het er op het eerste gezicht wel leuk uit, erg laag vastrecht.
(laagste wat ik in lange tijd heb gezien, zo laag dat ik begin te twijfelen of dit wel klopt.)
Ja daar heb ik bevestiging van van zowel Easyswith die de overstap regelt en van EnergieDirect in hun welkomstbrief.
Mocht het niet kloppen bij de leverancier dan kun je Easyswitch mailen en die lossen het dan op.
Verschil in vastrecht is bij de meeste leveranciers op verschillende vergelijkingssite sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zondag 14 april 2019 @ 14:02:
[...]

Wij zijn weer terug naar Vandebron. :)
Wat vreemd is, is dat Gaslicht.com geen vermelding (meer) maakt van Vandebron. Bij Easyswitch gebeurt dit wel. Bedankt voor de tip Easyswitch.

[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-04-2019 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik zit sinds februari ook bij EnergieDirect, dat was toen de goedkoopste. Hieronder mijn tarieven. Voor wie terug levert met z'n paneeltjes niet erg interessant, ze geven maar 6 ct/kWh.

Stroom 1 jaar vast 100% Wind AV Online
Totaal Enkeltarief elektriciteit (1 t/m 10.000 kWh): € 0.22222 /kWh
Leveringskosten stroom
Variabele leveringskosten Enkeltarief € 0,08001 /kWh
Teruglevering stroom (geen btw) € 0,06000 /kWh
Vaste leveringskosten € 0,03262 /dag

Netbeheerkosten
voor Enexis BV : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A € 0,63089 /dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,11934 /kWh
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,02287 /kWh
Vermindering energiebelasting € 0,85376- /dag

CO2-Neutraal Gas 1 jaar vast AV Online
Totaal tarief gas (1 t/m 170.000 m3): € 0.74809 /m3
Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 05) € 0,33000 /m3
Vaste leveringskosten € 0,03262 /dag

Netbeheerkosten
voor Enexis BV : Capaciteitstarief t/m 10 m3/uur, stand. jaarv. tot 500 m3 € 0,34642 /dag
Belasting en toeslagen
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,35469 /m3
Opslag Duurzame Energie zone 1 (1 t/m 170.000 m3) € 0,06340 /m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Megalodon_67
Ex btw inderdaad, maar hoog is het niet nee, bonusje helpt iets. En als je natuurlijk na salderen niets terug levert.

@Schinnen-groen
Die vandebron zie ik steeds geen voordeel in, hebben een heel hoog leverings tarief als je vergelijkt met energie direct of greenchoice. Dat is toch een vast deel van je rekening, via zonnecollectief wordt dat al beter maar nooit uitgezocht hoe dat weer werkt.
Edit: ik zie dat ze nu wel een bonus hebben van 130,- voor zondergas klanten, daar kan je dan mooi de 105,- leveringskosten mee afrekenen.
@klump4u
Let zeer goed op bij ze met de rekening, ze goochelen met de standen en cijfers, zo erg vaak dat je niet snapt hoe ze er bij komen. Wat voor bonusje had je? 100,- 150,- ?

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 14-04-2019 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Rol-Co
€200,00 en de rekening pluis ik wel uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 14 april 2019 @ 17:33:
@Megalodon_67
Ex btw inderdaad, maar hoog is het niet nee, bonusje helpt iets. En als je natuurlijk na salderen niets terug levert.

@Schinnen-groen
Die vandebron zie ik steeds geen voordeel in, hebben een heel hoog leverings tarief als je vergelijkt met energie direct of greenchoice. Dat is toch een vast deel van je rekening, via zonnecollectief wordt dat al beter maar nooit uitgezocht hoe dat weer werkt.
Edit: ik zie dat ze nu wel een bonus hebben van 130,- voor zondergas klanten, daar kan je dan mooi de 105,- leveringskosten mee afrekenen.
@klump4u
Let zeer goed op bij ze met de rekening, ze goochelen met de standen en cijfers, zo erg vaak dat je niet snapt hoe ze er bij komen. Wat voor bonusje had je? 100,- 150,- ?
Met ons verbruik is Vandebron goedkoper dan het laagste bod via Gaslicht.com. Het bedrag onder de eindstreep, rekening houdende met ons langjarig verbruik, was doorslaggevend.
Wij verbruiken, afgerond naar boven, zo'n 1600 m3 gas en netto 100 kWh aan elektra.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-04-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 14 april 2019 @ 18:05:
[...]

Met ons verbruik is Vandebron goedkoper dan het laagste bod via Gaslicht.com. Het bedrag onder de eindstreep, rekening houdende met ons langjarig verbruik, was doorslaggevend.
Wij verbruiken, afgerond naar boven, zo'n 1600 m3 gas en netto 100 kWh aan elektra.
Ja dan zal dat gas het verschil maken, de wereld wordt namelijk al heel anders bij easyswitch als je geen gas aan vinkt....probeer maar eens. ;)
Maar je betaald 2 x 105,- aan vaste leveringskosten waar dat bij de meesten 35-54,- is en energiedirect slechts 25,- , dan mag het gas al een paar centen duurder zijn he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
Zonnepanelen als schutting. In de buurt van Grenoble, vandaag gefotografeerd.
Wel jammer van dat grote lege zuid dak met een helling van 35 a 40 graden.

grenoble

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski
En niet alleen als schutting hahaha, duidelijk een hobbyist met hoogtevrees :)
Wel raar dat dat grote dak niet vol ligt inderdaad, zo'n mooi vlak.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.