er zei ooit iemand over het hele gebeuren met klimaat verandering en wetenschappers (3%) die ontkennen dat de mens daarvan de oorzaak is:
Stel je bent op een plek waarvan 97% van de mensen zegt dat het er onveilig is (toen werd het voorbeeld gebruikt van een aanslag die aanstaande was), blijf je dan rustig zitten, of ga je wat aan die situatie doen?
We moeten er gewoon wat aan gaan doen.
De middelen zijn er; die zie ik al jaren lang in het technisch weekblad voorbij komen, geld is er ook zat, nu alleen nog het politieke klimaat (

) zo op de rit krijgen dat de mensen die wat willen daarvoor ook een stabiele politieke situatie krijgen
.
Om een voorbeeld te nemen met zonnepanelen:
Rond 2003-2004 was er een aanschaf subsidie; je kreeg een flinke korting bij het aanschaffen.
De subsidie pot was altijd zo leeg, er stonden rijen voor het gemeentehuis.
Daarna was het even over (althans in deze regio)
in 2006 was er weer zoiets, weer rijen en veel te weinig t.o.v. de vraag.
Gevolg: na 2006 gingen ondernemers in de PV failliet.
Toen kwam in 2008 de SDE voor huishoudens:
Heel omslachtig, heel duur, ook voor de mensen die subsidie kregen, die moesten een abonnement etc.
in 2011 werd dat weer afgeschaft.
Gevolg: na 2011-2012 gingen ondernemers in de PV failliet.
Daarna hebben we nog de van 19 naar 6 en weer naar 19 % BTW gehad,
Tussendoor kwamen gemeenten en provincies etc met allerlei acties, de een was heel duur uit omdat ie niks kreeg., en de ander was binnen een paar jaar uit de kosten met gestapelde subsidie's.
Op een gegeven moment was vooral de vraag als je ergens kwam: is er nog subsidie? en was die er niet dan ging met op een nieuwe subsidie zitten wachten.
De euribor staat onder nul dus Nederland kan geld lenen om duurzaam te investeren zonder dat het geld kost. Die extra belasting op energie is echt het domste wat ze konden bedenken (we zijn zelf te laat begonnen, dus maken we de af te nemen producten duurder, dan gaan ze vanzelf minder gebruiken, dus minder CO2 uitstoot; klaar...). Maak het makkelijker om te besparen / op te wekken / anders te gaan gebruiken. Ook dat hele salderen afschaffen geeft alleen maar onrust in de markt.
Ik wil zelf graag een E-auto aanschaffen, maar omdat ik geen oprit / met de auto bereikbaar erf heb, en ik niet wil laden op een openbare laadpaal (te duur, te ver weg, te vaak bezet), is dat niet mogelijk, dus rijd de diesel nog maar een paar jaar door.
[
Voor 9% gewijzigd door
Andre1973 op 25-03-2019 00:06
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!