Vuiltje schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:34:
[...]
Dat begrijp ik, maar er werd hier eerder een verwijzing naar canada gegeven, daar is niets over te vinden.
En verder heeft men het over houtstook is duurzaam zolang men herplant.
Tot op heden is aan herplant dus nog niets gedaan.(! / ?)
Met andere woorden: er wordt volop gekapt, want dat levert geld op.
Herplant................ach dat kost tijd en geld en is nog niet verplicht op straffe van dwangsom etc, dus dat doen we niet.
Houtstook is dus niet duurzaam.
Dat was mijn punt tegen al die groene rakkers, die volop hout willen gaan stoken in kolencentrales, want "dat is zoveel schoner"..

ach elk veldje wat ik ken en dat 20 jaar geleden in onbruik is geraakt.
staan nu gewoon vol met bomen (kleintjes na 20 jaar, maar geef meer tijd worden ze wel groot.).
tja dat doet de natuur vanzelf en is geen herplant voor nodig.
herplant dat doe je alleen maar om sneller en grotere productie van hout te hebben.
om zo een productie bos te hebben waar je veel (geschikt) hout uit kunt halen.
dit soort productie bossen zijn niet speciaal goed voor de natuur.
helaas.
beter is het op een natuurlijke manier te laten groeien, maar of daar wel genoeg plek voor is, geen idee.
(heb vlak naast mijn stad nog een paar grote productie bossen liggen.
je kunt er lekker wandelen, maar het type bomen wat er staat horen eigenlijk niet in dit landschap thuis.
omdat er genoeg "normaal" bos om heen staat kan de natuur er nog redelijk lekker gedijen.)
ik ben geen grote voorstander van hout stook, maar snap wel dat het voor de CO2 een goede oplossing is.
het is en blijft de korte kringloop, en die is een stuk beter als de lange kringloop.
ik ben er wel mee eens dat naast elke kolen centrale gewoon een hout productie bos zou moeten staan.
hoe dichter bij de beter, maar ook als je het van verder haalt is het nog niet zo fout, het blijft beter als kolen.
om hout stook niet duurzaam te noemen omdat het niet herplant word, dat is onzinnig.
herplant is alleen maar een efficiëntie verhoging van een lokale productie.
met genoeg land oppervlakte is dat niet nodig en gaat dit geheel van zelf door de natuur.
(best mooi hoor die natuur, het regelt zichzelf als het de ruimte krijgt.)
dit is natuurlijk wel lastig in Nederland, we zijn maar een klein landje.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)