Je meet helemaal niks, en je pakt de verkeerde datasheet
Tesla werkt met Panasonic, niet met Samsung. Al die 18650 zijn totaal verschillend. Dan nog zal er maar 500 cycles staan. Maar je mist compleet het punt, battery management is alles:
500 cycles? But that’s (relatively) low! Yes. But what is not shown on the spec sheet is that when you partially charge and discharge, degradation of the battery capacity is reduced. Thus, you can do over 40 000 charge/discharge cycles when going from 30% to 70% only. Or over 35 000 charge/discharge cycles from 20% to 80%; 28 000 cycles from 10% to 90%; 15 000 cycles from 8% to 92%, 7500 cylces from 6% to 94%, and the capacity reduction goes faster and faster, finally reaching 500 cycles when recharging from 0% to 100%.
Bovenstaande is het aantal cycles tot wanneer hij nog steeds 70% van originele capaciteit (mooi voor andere doeleinden dan auto) heeft!
En de praktijk werkt. Angst voor een accu die kapot gaat of verslijt is ongegrond, tenzij je het over je telefoon hebt bijvoorbeeld.
Je krijgt al 8 jaar garantie, maar het gaat waarschijnlijk 20 jaar mee. Battery management is alles, daarom gaat een Prius (ok, geen lithium) ook gewoon 15 a 20 jaar mee en kan zelfs dan nog gerepareerd worden (cell vervangen).
@
Dreamvoid We zitten nog niet in de positie dat (groene) energie in overvloed is. En met elektrisch of waterstof rijden moet er nog veel werk verzet worden. Alles x 3 is echt een gigantische kostenpost.
Ja het landelijke stroomnetwerk moet ook aan gewerkt worden. Maar waterstof vrachtwagens en tankstations zijn ook niet niks, en bepaald niet gratis. En al die systemen die op druk moeten.
Misschien komt er nog iets van de nieuwe vindingen waarbij waterstof een drager heeft, waardoor het niet onder druk hoeft.
3x zo inefficient zet hem op dezelfde voet als een benzine auto qua verbruik. Dan nog het feit dat je waterstof moet tanken. Het gaat er voor de consument helemaal niks goedkoper van worden. Andere tankstations, ander te transporteren brandstof, andere bron, maar het verdienmodel en zijn kosten blijven hetzelfde.
Met de elektrische auto is alleen het stroomnetwerk het probleem. Maar daarbij helpt hij juist, als, in de toekomst, alles met elkaar communiceert.
Een parkeerplaats met aangesloten EV's die slechts 5% tot 10% van hun capaciteit beschikbaar stellen kan al gigantisch aan net balancing doen. Zeer welkom met duurzame energie.
Als ik een elektrische auto thuis zou aansluiten en ik hoef niet thuis te snelladen, zou ik zelfs met een lagere aansluitwaarde af kunnen, terwijl mijn verbruik wel stijgt.
Dat is natuurlijk veel te kleinschalig gekeken, weet ik ook wel, maar het geeft wel wat aan.
[
Voor 33% gewijzigd door
!null op 08-03-2019 15:59
]