teaser schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:22:
[...]
Dit vind ik wel heel erg theoretisch. Puur economisch bezien is het waarschijnlijk wel correct, maar ik bekijk het eerder voor mijn persoonlijke situatie. Zelf heb ik absoluut geen plannen om vermogen te investeren in allerlei fondsen en beleggingen. Dus wat voor zin heeft het om daar een theoretisch rendement van 5% tegenover te zetten?
Ik zeg ook niet dat het in jouw geval zo is, maar in het algemeen wel. De 5% is niet theoretisch maar komt uit de zakelijke praktijk. Veel denken dat snel je hypotheek aflossen een goede investering is, maar dat geld komt er nooit meer uit, zeker niet als je het opeens nodig hebt.
Vele anderen vinden een investering in zonnepanelen een erg groot risico ivm de toekomst van het salderen en mogelijke andere regelingen, belasting op de omvormer of zo (zie belgie). Regeringen zijn onbetrouwbaar.
Ik ga wel liever over 8j lekker lachen omdat ik volgens mij gratis kWh's krijg

Ik doe dat dit jaar al voor het grootste deel van mijn installatie (ik blijf tweaken)
[...]
Deze reactie had ik verwacht. Het is een keuze die je maakt. Je zegt het zelf: 125 euro is erg laag. Als SolarEdge de boeken heeft neergelegd over x jaar als ik een nieuwe omvormer nodig heb, pech, maar ik ga er geen pijn van hebben. Het is ook geen onbekend Chinees merk ofzo, en ze bestaan al sinds 2006.
Het is je dus duidelijk dat die kans groot is.
SNS bank bestond ook al even ... Íntertoy's? V&D?, Imtech, zelfs ziekenhuizen gaan failliet ..... en dat is alleen Nederland.
[...]
Hoezo is de 'kans groot' dat ik binnen de 10j mijn installatie zou verkopen? Enkel en alleen omdat je veel installaties op marktplaats ziet? Dat is helemaal niet representatief voor mijn eventueel handelen de komende 10 jaar.
Marktplaats is een afspiegeling van de samenleving. Geld niet voor jou blijkbaar. Ook al zal je verbaast zijn over de redenen voor verkoop. 1 veel voorkomende is scheiding en huis verkoop, zijn ze ook nooit van plan geweest.
Niets is zeker in dit leven (op 1 ding na). Erg zijn altijd onverwachte gebeurtenissen waardoor je radicaal van richting of gedachten veranderd of gedwongen wordt. En om zo'n diepe toekomst te anticiperen vind ik niet handig, maar jij blijkbaar wel.
Ik verwacht dus ook dat je antwoord "voor mij geld dat niet, bij mij is dat anders"
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin