De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.930 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

wmeester schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:43:
[...]

[...]

Ik heb hier kort geleden deze gemonteerd:
https://www.slotensloten....afgerond-klep-p-2224.html

daar zit ook een klep over het het gat heen wat de boel afsluit. Ik zag deze klep later ook bij de Gamma verkocht worden.

Zeker minder tocht dan enkel een borsteltje
Ja, die werkt dus niet met "onze" zuidwester O-)

De Ecoflap draait feitelijk in het middenpunt van de klep waardoor deze door de wind niet open kan klappen, deze kan echter wel gewoon omhoog schuiven waardoor pakketjes er probleemloos door gaan. Daar is over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
databeestje schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:50:
[...]

Ja, die werkt dus niet met "onze" zuidwester O-)

De Ecoflap draait feitelijk in het middenpunt van de klep waardoor deze door de wind niet open kan klappen, deze kan echter wel gewoon omhoog schuiven waardoor pakketjes er probleemloos door gaan. Daar is over nagedacht.
Het 'veertje' in deze klep lijkt ook een plastic torsie veertje te zijn. Ben benieuwd hoe lang die het uithoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Bedankt allemaal voor de bijdragen. Die Ecoflap is al een stuk interessanter met slechtst 30EUR (ten opzichte van de Homebox van 150EUR) en in combinatie met de goede verhalen en makkelijke installatie gaat die vanavond dus besteld worden. Nogmaals dank!

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Andre1973 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:56:
Ik heb hier net ook de gordijnen in de fik proberen te steken, maar ik zie geen duidelijk verschil tussen het dubbelglas dat er jaren in zit en het HR++ glas dat er sinds een jaar of 8 in zit.
Nou hier is het verschil wel duidelijk te merken met HR++ driedubbel glas en het oude dubbelglas, verbruik is een stuk gedaald en het blijft ook langer warm binnen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:46
Weet iemand waar ik de "witte" ecoflap kan bestellen?
Ik zie namelijk alleen nog maar de bruine en zwarte op de verschillende site's.

Pijnacker Oost/West

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wij zitten nog erg te twisten tussen pellet en hout (cv ondersteuning) ding

Maar wie kan mij vertellen hoe deze dingen (ongeacht de keuze hopenlijk) zomers werken .. extra hitte zit ik niet echt op te wachten ;)
Terwijl we in de winter wel graag van de warmte willen genieten

ps een domme vraag denk ik maar ik zou het antwoord zo 1.2.3. niet weten

Tja vanalles

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Erasmo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:12:
Dat, en een minimale afstand van 600m tot een woning, terwijl een vuilverbrander op 300m mag staan. Oh en allemaal op een rijtje van minimaal 6 stuks.

Daarom wil graag naam en paard wie er achter dit gedrocht staan.
ga je dan alleen maar ranten of ook bij de volksvertegenwoordigers opvragen waarom deze keuzes zijn gemaakt? Ze zijn over het algemeen goed bereikbaar.

Het vinden wie erachter zat was nou ook weer niet zoveel werk, het gaat om beleid "Wind op land", zie hier voor meer info omtrent het gelijknamige project. Op 17 december 2012 is dit beleid aangenomen, als voortvloeisel uit het coalitieakkoord. Uit het verslag van die vergadering, blijkt op pagina 74 welke partijen tegen de voordracht van het beleid waren. Met de info die je op de eerste pagina vind kan je denk ik een compleet beeld maken wie voor heeft gestemd.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
vso schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 01:02:
wij zitten nog erg te twisten tussen pellet en hout (cv ondersteuning) ding

Maar wie kan mij vertellen hoe deze dingen (ongeacht de keuze hopenlijk) zomers werken .. extra hitte zit ik niet echt op te wachten ;)
Terwijl we in de winter wel graag van de warmte willen genieten

ps een domme vraag denk ik maar ik zou het antwoord zo 1.2.3. niet weten
Wat zou je willen stoken met de pellet/hout cv dan? Alleen radiatoren? Of ook een vloerverwarming systeem? Wil je de hele gas ketel vervangen? (dus ook SWW)
Nadeel van beide systemen is dat je ze dus inderdaad moet stoken om het ergens anders in het huis warm te krijgen, meestal staat een pallet cv/ hout-cv in de woonkamer en stookt op die manier de belangrijkste kamer warm en ook de rest van het huis.
Als je je woonkamer 'koel' wil houden is het geen optie. En als je je SWW (tapwater) ermee wil maken heb je inderdaad in de zomer een probleem.
De juiste spullen gebruiken is dan noodzakeleijk, juiste kleppen/regeling etc.

Daarnaast; stel dat je de afregeling 100% in orde hebt, dan moet je je hout kachel opstoken als je het warm wil hebben. Dat is meestal niet goed voor de WAF. Een thermostaat aan de muur, of via een pelletkachel heeft dan (denk ik) een hogere WAF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 6 windmolens staan in Limburg, 5 daarvan staan net ten zuiden van mijn gemeente. Nu is er een initiatief om iets te noorden daarvan in mijn gemeente nog eens 5 erbij te plaatsen.
De rechtbank heeft bezwaren van de omwonenden afgewezen. *O*
Lees bij "omwonenden" de inwoners van het dorp een halve kilometer verderop, niet de boeren 100 meter er van af wonen. De inwoners van het dorp die een paar jaar geleden ook al klaagden tegen de huidige windmolens, o.a. "omdat ze afleiding zouden veroorzaken bij de schoolkinderen die in school zitten". _O-
Er is één raam van 0,4x0,4 meter dat mogelijk zicht heeft op die windmolens, en dat raam zit in een opbergruimte.

Signatures zijn voor boomers.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ben benieuwd naar de notulen, om te zien waarom VVD hier met GL meestemt en PvdD tegen.
De PVV geloof ik wel :)
Geen Verdienmodel voor fossiele Restwarmte

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:07:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er 6 windmolens staan in Limburg, 5 daarvan staan net ten zuiden van mijn gemeente. Nu is er een initiatief om iets te noorden daarvan in mijn gemeente nog eens 5 erbij te plaatsen.
De rechtbank heeft bezwaren van de omwonenden afgewezen. *O*
Lees bij "omwonenden" de inwoners van het dorp een halve kilometer verderop, niet de boeren 100 meter er van af wonen. De inwoners van het dorp die een paar jaar geleden ook al klaagden tegen de huidige windmolens, o.a. "omdat ze afleiding zouden veroorzaken bij de schoolkinderen die in school zitten". _O-
Er is één raam van 0,4x0,4 meter dat mogelijk zicht heeft op die windmolens, en dat raam zit in een opbergruimte.
In Limburg staan 37 windmolens: Wikipedia: Lijst van windmolens in Limburg (Nederland)

Maar even serieus, als er vlak in onze buurt windmolens zouden worden geplaatst die een gedeelte van de dag ervoor zouden zorgen dat we last hebben van schaduw/geenschaduw/schaduw/geenschaduw, etc. en ook van een sterk zoevend geluid, dan ga ik toch een nieuw landelijk gelegen huis zoeken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op die meter afstand heb je geen last meer van schaduw.
Hier een zicht op de huidige molens (met aan de andere kant de school. Het zijn drie ramen). Deze staan op 2 kilometer en meer. De nieuwe komen op 1500 m en meer en iets naar rechts.

Signatures zijn voor boomers.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:10:
Op die meter afstand heb je geen last meer van schaduw.
Hier een zicht op de huidige molens (met aan de andere kant de school. Het zijn drie ramen). Deze staan op 2 kilometer en meer. De nieuwe komen op 1500 m en meer en iets naar rechts.
Hier zou ik geen enkel probleem mee hebben.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even off topic: vandaag een heerlijke zon met prettige temperaturen. Ik word daar helemaal super actief van. Zelfs de honden zijn opgewonden.
Vandaag wilde ik verder met mijn low-power LED soldeerwerk, maar ik denk dat ik maar eens wat vitamine D ga opdoen. Vind de roedel ook, trouwens.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wmeester schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:26:
[...]

Wat zou je willen stoken met de pellet/hout cv dan? Alleen radiatoren? Of ook een vloerverwarming systeem? Wil je de hele gas ketel vervangen? (dus ook SWW)
Nadeel van beide systemen is dat je ze dus inderdaad moet stoken om het ergens anders in het huis warm te krijgen, meestal staat een pallet cv/ hout-cv in de woonkamer en stookt op die manier de belangrijkste kamer warm en ook de rest van het huis.
Als je je woonkamer 'koel' wil houden is het geen optie. En als je je SWW (tapwater) ermee wil maken heb je inderdaad in de zomer een probleem.
De juiste spullen gebruiken is dan noodzakeleijk, juiste kleppen/regeling etc.

Daarnaast; stel dat je de afregeling 100% in orde hebt, dan moet je je hout kachel opstoken als je het warm wil hebben. Dat is meestal niet goed voor de WAF. Een thermostaat aan de muur, of via een pelletkachel heeft dan (denk ik) een hogere WAF.
Ik ga voor 2 systemen, verwarming en sww maar ik denk dat dit een 2 traps raket word (1 kleine ketel voor sww en een grotere voor verwarming. met een slimme schakeling ertussen

De cv ondersteuning ding staat inderdaad in de woonkamer, een alternatief zou zijn een pv/zonnecollector combi die berekend is op zomer verbruik zodat in de winter de haard ondersteuning bijgeschakeld kan worden.

Tja vanalles

• Vuiltje
  • Laatst online: 06-02-2021
Erasmo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:54:
[...]

Welke molen heb je het over?

De laatste tenders voor offshore wind zijn gerealiseerd zonder subsidie, dus uiteindelijk heeft het zijn doel wel behaald, windenergie zo goedkoop maken dat het kan concurreren met fossiele centrales.
Wellicht heb je gelijk en noem ik het "projectrendement van 8%" dat de investeerder wil hebben / krijgt subsidie en is het dat niet.
Feit blijft wel dat iemand dat moet betalen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vuiltje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Wellicht heb je gelijk en noem ik het "projectrendement van 8%" dat de investeerder wil hebben / krijgt subsidie en is het dat niet.
Feit blijft wel dat iemand dat moet betalen.
Want gewone energie centrales draaien ook met winst, wat is je punt. We hebben ook als nederlandse overheid de CO2 rechten voor de nieuwe kolencentrales afgekocht a 200 miljoen per jaar, voor 10 jaar.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De eerste waterstof-op-zee pilot gaat voorlopig maar twee ton kosten, maar waar de waterstof vandaan gaat komen weet men nog niet.
https://www.volkskrant.nl...-de-noordzee-op~b4da1ea6/
Zout water kan niet: dat levert bij elektrolyse geen waterstof op maar chloorgas. ‘Misschien gaan we zeewater ontzilten, misschien is het opvangen van regenwater al voldoende’, zegt René Peters van TNO
Met 17 kilo waterstof per minuut zal regenwater het wel niet worden.
Ontzilten is weer een leuke complexiteitverhoger.

Waarom investeert de staat hierin?
Dit is alvast één incentive:
[De staat met EBN] heeft in elk van de platforms een belang van 40 procent, en moet uit dien hoofde dus al 40 procent van de kosten betalen. Je zou denken dat de exploitanten dus 60 procent moeten betalen, maar zo werkt het niet. Dankzij fiscale regels (de exploitanten kunnen deze kosten aftrekken van hun winst en betalen daardoor minder belasting) zal uiteindelijk 70 procent van de sloopkosten voor rekening komen van de staat, zo becijfert EBN. En dat komt dus neer op rond 3,5 miljard euro.

Resteert voor de olie- en gasmaatschappijen een kostenpost van rond 1,5 miljard. Die zijn er niet erg happig op om die kosten te nemen, erkent Jo Peters van Nogepa. Nogepa is de belangenorganisatie van de veertien bedrijven die in Nederland olie en gas produceren. ‘Onze leden kijken in de eerste plaats of sloop wel nodig is. Kan zo’n platform niet op een alternatieve manier worden gebruikt?’

Daar zijn niet veel mogelijkheden voor, maar de energietransitie biedt twee lonkende perspectieven. Het kabinet wil CO2 onderzees opslaan. Iedere operator is aan het onderzoeken of zijn platform niet kan worden ingezet voor dit doel. De andere kans is het huisvesten van een waterstoffabriekje. Misschien zijn daarvoor uiteindelijk maar tien platforms nodig, maar dat zou al enkele honderden miljoenen aan sloopkosten kunnen schelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Waterstof zal hoogstens een nice oplossing worden, het wordt nu al veel gebruikt in chemische processen en uit aardgas gemaakt. Beetje zonde om het te verbranden.
Ook de 5x hogere energie investing (lees 5x zoveel windmolens) is niet echt een handige eigenschap tov elektriciteit.
De kosten voor de 4 extra windmolens per 1 windmolen kan je beter gebruiken voor de verzwaring van de infrastructuur en opslag op strategische plaatsen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
In het kader van duurzaamheid deze waterbesparende, vernevelende douchekop besteld. Voor die 4 euro leek me dat nog wel leuk om even te testen. Als dit bevalt zal deze voor het bad gebruikt worden en ga ik kijken naar een soortgelijke vervanging voor de regendouche die nu in de douchecabine hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
databeestje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:13:
[...]
Want gewone energie centrales draaien ook met winst, wat is je punt.
Mijn punt is dat dat geld niet komt van de inkoop-verkoop van de opgewekte stroom.
Dat dus niet de energiemaatschappij voor de winst zorgt die de investeerder opstrijkt, want dat is de derde partij.

1/4 miljoen in 15 jaar voor de investeerder (inkomsten)
1/2 miljoen in 15 jaar voor het energiebedrijf (inkomsten)
en 2 miljoen moet de "burger" betalen om na 15 jaar deze bedragen bij elkaar te hebben gebracht.
En dat geld komt uit de algemene pot en kan je dus subsidie noemen.
Bedragen per molen van 2.4 MW

Ik kijk uit naar verse getallen die bij de hedendaagse molens horen, want de gegevens die ik hier gebruikt heb zijn al wat ouder.
Een rekenvoorbeeld van een molen die "zonder subsidie" is neergezet, zou dus wel veel kunnen verklaren.
Ik heb het niet kunnen vinden.
Vandaar mijn bewering dat elke molen draait op subsidie. :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vuiltje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Mijn punt is dat dat geld niet komt van de inkoop-verkoop van de opgewekte stroom.
Dat dus niet de energiemaatschappij voor de winst zorgt die de investeerder opstrijkt, want dat is de derde partij.

1/4 miljoen in 15 jaar voor de investeerder (inkomsten)
1/2 miljoen in 15 jaar voor het energiebedrijf (inkomsten)
en 2 miljoen moet de "burger" betalen om na 15 jaar deze bedragen bij elkaar te hebben gebracht.
En dat geld komt uit de algemene pot en kan je dus subsidie noemen.
Bedragen per molen van 2.4 MW

Ik kijk uit naar verse getallen die bij de hedendaagse molens horen, want de gegevens die ik hier gebruikt heb zijn al wat ouder.
Een rekenvoorbeeld van een molen die "zonder subsidie" is neergezet, zou dus wel veel kunnen verklaren.
Ik heb het niet kunnen vinden.
Vandaar mijn bewering dat elke molen draait op subsidie. :)
- Zonder winst is er geen investeerder te vinden. (geen enkele ondernemer krijgt geld van de bank onder de 6%, risico moet betaald worden)
- Zonder marge/winst kan geen energie bedrijf blijven werken.
- Gratis stroom bestaat niet, de gebruiker betaald gewoon voor een product.
Zo werkt de wereld, wen er maar aan.

Kijk eens op de balans van meerwind.nl. Die hebben alles zeer duidelijk in hun jaarrekeningen gezet. En maken geen winst, betalen wel rente aan de investeerders (burgers, banken)

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 15-02-2019 12:11 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:09:
[...]

- Zonder winst is er geen investeerder te vinden. (geen enkele ondernemer krijgt geld van de bank onder de 6%, risico moet betaald worden)
- Zonder marge/winst kan geen energie bedrijf blijven werken.
- Gratis stroom bestaat niet, de gebruiker betaald gewoon voor een product.
Zo werkt de wereld, wen er maar aan.

Kijk eens op de balans van meerwind.nl. Die hebben alles zeer duidelijk in hun jaarrekeningen gezet. En maken geen winst, betalen wel rente aan de investeerders (burgers, banken)
Even inhaken op `gratis stroom vermogen bestaat niet´. Als onze PV installatie is terugverdiend, dan heb je toch gratis stroom=.

Schinnen/groen kwam erachter dat bij het invoeren van een vraagteken, een =teken tevoorschijn komt. Dat wordt dus een nieuw toetsenbord...
Edit: de batterij is leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:32:
[...]
Even inhaken op `gratis stroom vermogen bestaat niet´. Als onze PV installatie is terugverdiend, dan heb je toch gratis stroom=.
Nee dan moet je eerst je rendement op vermogen terug verdienen. Daarna gaat je omvormer nog eens stuk, worden je panelen oud enz. Je moet wel over een langere termijn rekenen. Liefst 15 jaar, afschrijving, rendement op eigen vermogen, daarmee reken je de een prijs per opgewekte kWh uit. Hoe langer ze blijven werken hoe lager die wordt, maar nooit gratis.
Schinnen/groen kwam erachter dat bij het invoeren van een vraagteken, een =teken tevoorschijn komt. Dat wordt dus een nieuw toetsenbord...
Edit: de batterij is leeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:52:
[...]

Nee dan moet je eerst je rendement op vermogen terug verdienen. Daarna gaat je omvormer nog eens stuk, worden je panelen oud enz. Je moet wel over een langere termijn rekenen. Liefst 15 jaar, afschrijving, rendement op eigen vermogen, daarmee reken je de een prijs per opgewekte kWh uit. Hoe langer ze blijven werken hoe lager die wordt, maar nooit gratis.

[...]
Hela! Mijn omvormer gaat niet stuk! 8)

Maar je hebt wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
[...]

[...]
Ik reken maar gewoon met mijn investering en een duur van 25 jaar. Dan kom ik op zo'n 4,5 ct/kWh. Daar zit dan een andere omvormer bij (die ik al hebt liggen). 12,5 jaar per omvormer moet wel lukken.

Dus inderdaad niet gratis, maar de prijs is wel te doen, mits het salderen blijft. Als het salderen toch op termijn verdwijnt, het geïnvesteerde bedrag is eind dit jaar bespaart op de energie rekening. Dus echt een buil val je niet aan PV (maar dat wisten we al een tijdje).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22:00
Iemand die mij van wat advies kan voorzien?
Ik wil graag mijn pas tuinhuis gaan isoleren omdat ik er een kantoorfunctie van wil maken.
De ruimte is 300x350x230 (LxBxH) en is voorzien van HR++ beglazing.
Het wenselijk om dampopen te isoleren.

Dak is opgebouwd als volgt
  • EPDM
  • EPS 50CM
  • OSB
  • CLS frame (14cm ruimte) (nog 12cm schapenwol tussen te plaatsen)
De wanden zijn als volgt opgebouwd:
  • Rabatdelen
  • Luchtspouw van 1cm
  • Water/winddicht folie maar wel dampdoorlatend
  • CLS frame (6cm ruimte) (nog 6cm schapenwol te plaatsen)
De vloer heeft volgens mij ook 50mm EPS net als het dak.

De ruimte zal 1-2 dagen per week gebruikt worden zoals het nu lijkt(21-22gr binnentemperatuur. Verder zorg ik ervoor dat het niet onder de 15-16 graden komt, ivm de apparatuur die er in staat. Mocht het in de zomer te warm worden dan zal er waarschijnlijk een split airco unit komen om zowel te kunnen koelen als verwarmen.

Ik heb reeds voldoende schapenwol 6cm besteld om te isoleren. Ik twijfel echter nog wel of ik nog verdere folies ga aanbrengen, met name in het plafond. Ik heb

Wandafwerking is nog niet beslist en heeft ook geen bijzondere eisen wat dat betreft. Ik zit vooralsnog aan fermacell (greenline) te denken. De wanden verwacht ik voldoende dampopen te hebben maar het plafond is mij nog wat te onzeker omdat daar EPS en EPDM boven zit. Wellicht verstandig om in het plafond onder de 12cm schapenwol een klimaatfolie te plaatsen of beter dampdicht? Daaronder een 2cm leidingspouw...

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 16-02-2019 10:07 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

De eerste dag van 2019 zonder de verwarming aan te hebben is een feit. Mede dankzij een benedenbuurman waardoor de vloer in de eetkeuken een aangename 21,2 graden is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 00:46
ericplan schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:50:
De eerste dag van 2019 zonder de verwarming aan te hebben is een feit. Mede dankzij een benedenbuurman waardoor de vloer in de eetkeuken een aangename 21,2 graden is.
Hoe warm stookt jouw benedenbuurman het dan wel niet?
In mijn woonkamer 24/7 20*c, maar de temperatuurmeter van de vloerverwarming haalt de 19*c niet hoor(vvw staat uit).

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
[...]

Welk rendement op vermogen? Je spaargeld laten slapen brengt niets op. Je verliest er zelfs op want het waardeverlies van je geld op jaarbasis is groter dan de rente op een spaarrekening.
Dus investeren om een degelijk rendement te krijgen:
- in andere bedrijven/aandelen/...
- in bv een pv-installatie
Met andere woorden, zonnepanelen plaatsen is gewoon een investering als een ander. Na de TVT van de installatie op zich brengt deze gewoon op, en dat is je rendement. Elke kWh die je produceert is gewoon gratis vanaf dan.
Wat de omvormer die het begeeft betreft: 25-jarige fabrieksgarantie (extra 125 euro bij de installatiekost) FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

teaser schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Welk rendement op vermogen? Je spaargeld laten slapen brengt niets op. Je verliest er zelfs op want het waardeverlies van je geld op jaarbasis is groter dan de rente op een spaarrekening.
Dus investeren om een degelijk rendement te krijgen:
- in andere bedrijven/aandelen/...
- in bv een pv-installatie
Met andere woorden, zonnepanelen plaatsen is gewoon een investering als een ander. Na de TVT van de installatie op zich brengt deze gewoon op, en dat is je rendement. Elke kWh die je produceert is gewoon gratis vanaf dan.
Wat de omvormer die het begeeft betreft: 25-jarige fabrieksgarantie (extra 125 euro bij de installatiekost) FTW!
Voor een kostprijs berekening moet je altijd een periode nemen, waarna je de kosten optelt en deze omslaat naar de (verwachte) geleverde opbrengsten (kWh's). Dat geeft de kostprijs. Als je verwacht dat de installatie lang mee gaat dan moet je ook de periode van de rendementsberekening aanpassen. Ook komen natuurlijk de verwachte onderhoudskosten mee nemen (verwachte levensduur omvormer 10 jaar).

Ik kan probleemloos met relatief laag risico een rendement halen van 5% op vermogen.
Als ik de kosten van zonnestroom ga uit rekenen moet ik het virtueel rendement (of rente) welke ik mis (of betaal) mee nemen in de kosten per kWh.

Dit is een standaard economische berekening. Als je denkt dat de kWh's gratis zijn, houd je jezelf voor de gek.

Standaard wordt er nu al heel veel 10 Jaar garantie gegeven.
Dus 25 jaar garantie ?

De gemiddelde levensduur van een bedrijf is 7 jaar. Zeker in de hoogtechnische branche. Er zijn er al heel veel omgevallen. Ik ga dus niet 125 euro (erg laag, meestal is het gewoon de een 2de omvormer) voor 25 jaar garantie betalen. Zeker als je die garantie echt nodig gaat hebben is de kans klein dat het bedrijf nog bestaat als je hem nodig hebt.

Daarnaast zie ik nu op Marktplaats drommen installaties te koop die tussen de 5 en 10 jaar oud zijn. Deze zijn economisch verouderd maar technisch nog in orde. De kans is dus groot dat je de 10 jaar niet eens haalt voor je installatie. Je gaat hem vervangen door een technisch betere installatie (met accus, hoger rendement, meer opwek, koppeling aan andere systemen enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Vraagje voor de PV specialisten alhier :
mijn vriendin heeft sinds kort PV - 3 maanden - (huurhuis), en ik hou de standen bij; nu zag ik iets opmerkelijk :?
de omvormer geeft aan: E total = 93 kWh (totale opbrengst sinds opstarten)
de slimme meter geeft aan: Teruggave Laag + Hoog = 15 + 35 = 50 kWh ??

Moet dit nu niet (ongeveer) hetzelfde zijn of maak ik ergens een (reken) fout ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

WoudseHoeve schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:43:

Ik kan probleemloos met relatief laag risico een rendement halen van 5% op vermogen.
@WoudseHoeve: Graag 1 voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
JAN-B schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:47:
mijn vriendin heeft sinds kort PV - 3 maanden - (huurhuis), en ik hou de standen bij; nu zag ik iets opmerkelijk :?

Moet dit nu niet (ongeveer) hetzelfde zijn of maak ik ergens een (reken) fout ??
de omvormer geeft aan wat er geproduceerd is (93kWh),
de slimme meter geeft aan wat is teruggeleverd.
Het verschil is hetgeen wat rechtstreeks in je woning is verbruikt (sluipverbruik, standby verbruik, normaal gebruik van apparaten etc).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22:00

Om hoeveel paneeltjes gaat het? November/December/Januari zijn natuurlijk niet geweldige maanden, ik zit zelf op 74+30+50 voor deze maanden, met 3300WP

Appie Heijn in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Iemand hier nog wat input op?

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 18-02-2019 13:18 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De teruglevering/verbruik is netto, de 93kWh productie is bruto.

verbruik - opwek = netto resultaat.
193 - 93 = 100 netto verbruik

Soms produceer je meer dan het huis verbruikt, soms andersom. De energiemeter is wat er dan overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Appie Heijn schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:17:

Om hoeveel paneeltjes gaat het? November/December/Januari zijn natuurlijk niet geweldige maanden, ik zit zelf op 74+30+50 voor deze maanden, met 3300WP
6x 275 WP..
December = 10 en Januari = 13; lijkt mij erg weinig, aangezien jij 2x zoveel vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:50:
[...]
@WoudseHoeve: Graag 1 voorbeeld ;)
Ik kan er makkelijk meer geven .... zeker voor de lange termijn van een PV installatie.
RABO certificaten
Fidelity Global Technology Fund

Die rabo'tjes heb ik bij de beursgang en bij de laatste emissie gekocht ... 100% en 108% gaat een beetje op en neer maar krijg ieder jaar een effectief rendement van ongeveer 5% uitgekeerd.
Dat technology fund heb ik ook al jaren, altijd meer als 5% en gemiddeld over 10 jaar 19,8 % volgens morningstar. Het risico is "Benedengemiddeld" volgens dezelfde site.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer, de lange termijn en het gebruik van beleggingsfondsen heft de factor "geluk" op.
Individuele aandelen kunnen nog veel meer opbrengen maar het risico is ook hoger. Kijk maar over 10 jaar naar apple VS nokia ( apple = 17,80 tot 170.00) nokia ( 24,36 tot 5.57)

Disclaimer 1) ik bezit de rabo's en het Fidelity Global Technology Fund, daarnaast is dit kroegpraat, resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst.
Disclaimer 2) There is no such thing as a free lunch ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

Nee hoor.
omvormer 161,5
teruggeleverd 72
eigen verbruik buiten de meters om 89,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:13
Ik heb nu een PV installatie met 1 fase stroom. Nu komt Liander langs om een slimme meter te installeren en kunnen ze, indien technisch mogelijk, een 3-fasen meter plaatsen. Als ik ook de 2 overige fasen op uw groepenkast wil laten aansluiten, moet ik nog door een installateur laten doen. Mijn vraag is, als ik tot laatstgenoemde over zou gaan, kan ik dan mijn oude PV omvormer nog gebruiken? Of heb je dan perse een 3 fasen omvormer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Omvormer kan gewoon op 1 Vd 3 fases

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Red devil
Hoe zwaar is je huidige 1-fase omvormer?

Als je naar 3-fase gaat, zul je eerst de groepenkast in orde moeten maken en geschikt voor 3-fase.
Anders zal Liander gewoon een 1-fase SM plaatsen en verder niets.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
AUijtdehaag schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:30:
@Red devil
Hoe zwaar is je huidige 1-fase omvormer?

Als je naar 3-fase gaat, zul je eerst de groepenkast in orde moeten maken en geschikt voor 3-fase.
Anders zal Liander gewoon een 1-fase SM plaatsen en verder niets.
Maar zoals ik het nu lees plaatst Liander, indien er aantal voorwaarden wordt voldaan, ook al de 3-fasen meter zonder de groepenkast in orde te maken maar zou je die pas met 3 fasen kunnen gebruiken indien je idd de boel gaat upgraden:
Wanneer heeft u 3 fasen nodig?
Liander kan niet bepalen of u een 3-fasenmeter daadwerkelijk nodig zult hebben in de toekomst. Dat is afhankelijk van de apparatuur die u in de toekomst nog wilt aanschaffen. Schaft u een inductiekookplaat aan, besluit u zonnepanelen, een warmtepomp of jacuzzi te nemen, dan kan het zijn dat het verstandig is gebruik te maken van 3 fasen. Een erkend installateur kan dat voor u bepalen en de benodigde werkzaamheden uitvoeren.
[edit]Omvormer is 5000W volgens mij, heb 18x290 panelen, zat volgens mij redelijk aan de max met 1 fase)

[ Voor 4% gewijzigd door Red devil op 18-02-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Red devil schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:13:
Ik heb nu een PV installatie met 1 fase stroom. Nu komt Liander langs om een slimme meter te installeren en kunnen ze, indien technisch mogelijk, een 3-fasen meter plaatsen. Als ik ook de 2 overige fasen op uw groepenkast wil laten aansluiten, moet ik nog door een installateur laten doen. Mijn vraag is, als ik tot laatstgenoemde over zou gaan, kan ik dan mijn oude PV omvormer nog gebruiken? Of heb je dan perse een 3 fasen omvormer nodig.
Als je zorgt dat je op voorhand een 3 fase hoofdschakelaar hebt en de rest van de groepen achter een aardlekschakelaar zit kan je redelijk makkelijk omschakelen ja. Scheelt wel even 230-240 euro als dat zonder meerkosten kan.

Het lijkt me dan geen slecht idee voor de toekomst. Heb je een eigen oprit, dan is dit voor opladen van een elektrishe auto geen slecht idee. Sommige kunnen 2 of 3 fasen laden in plaats van enkel fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Red devil schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:13:
Als je zorgt dat je op voorhand een 3 fase hoofdschakelaar hebt en de rest van de groepen achter een aardlekschakelaar zit kan je redelijk makkelijk omschakelen ja. Scheelt wel even 230-240 euro als dat zonder meerkosten kan.

Het lijkt me dan geen slecht idee voor de toekomst. Heb je een eigen oprit, dan is dit voor opladen van een elektrishe auto geen slecht idee. Sommige kunnen 2 of 3 fasen laden in plaats van enkel fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
databeestje schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:38:
[...]

Heb oprit ja, dus meerdere fasen is voor later geen slecht idee. Maar ik heb het idee alsof ik zelf al actie moet ondernemen om de 3-fasenmeter geinstalleerd te krijgen maar zoals ik het zelf lees zou het in sommige gevallen kunnen dat je alvast een 3-fasenmeter krijgt die blijft werken met de 1 fase groepenkast. Als je dan naar 3 fasen wilt, moet je e.e.a. gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
WoudseHoeve schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Voor een kostprijs berekening moet je altijd een periode nemen, waarna je de kosten optelt en deze omslaat naar de (verwachte) geleverde opbrengsten (kWh's). Dat geeft de kostprijs. Als je verwacht dat de installatie lang mee gaat dan moet je ook de periode van de rendementsberekening aanpassen. Ook komen natuurlijk de verwachte onderhoudskosten mee nemen (verwachte levensduur omvormer 10 jaar).

Als ik de kosten van zonnestroom ga uit rekenen moet ik het virtueel rendement (of rente) welke ik mis (of betaal) mee nemen in de kosten per kWh.

Dit is een standaard economische berekening. Als je denkt dat de kWh's gratis zijn, houd je jezelf voor de gek.
Dit vind ik wel heel erg theoretisch. Puur economisch bezien is het waarschijnlijk wel correct, maar ik bekijk het eerder voor mijn persoonlijke situatie. Zelf heb ik absoluut geen plannen om vermogen te investeren in allerlei fondsen en beleggingen. Dus wat voor zin heeft het om daar een theoretisch rendement van 5% tegenover te zetten?

Ik ga wel liever over 8j lekker lachen omdat ik volgens mij gratis kWh's krijg :)
Standaard wordt er nu al heel veel 10 Jaar garantie gegeven.
Dus 25 jaar garantie ?

De gemiddelde levensduur van een bedrijf is 7 jaar. Zeker in de hoogtechnische branche. Er zijn er al heel veel omgevallen. Ik ga dus niet 125 euro (erg laag, meestal is het gewoon de een 2de omvormer) voor 25 jaar garantie betalen. Zeker als je die garantie echt nodig gaat hebben is de kans klein dat het bedrijf nog bestaat als je hem nodig hebt.
Deze reactie had ik verwacht. Het is een keuze die je maakt. Je zegt het zelf: 125 euro is erg laag. Als SolarEdge de boeken heeft neergelegd over x jaar als ik een nieuwe omvormer nodig heb, pech, maar ik ga er geen pijn van hebben. Het is ook geen onbekend Chinees merk ofzo, en ze bestaan al sinds 2006.
Daarnaast zie ik nu op Marktplaats drommen installaties te koop die tussen de 5 en 10 jaar oud zijn. Deze zijn economisch verouderd maar technisch nog in orde. De kans is dus groot dat je de 10 jaar niet eens haalt voor je installatie. Je gaat hem vervangen door een technisch betere installatie (met accus, hoger rendement, meer opwek, koppeling aan andere systemen enz)
Hoezo is de 'kans groot' dat ik binnen de 10j mijn installatie zou verkopen? Enkel en alleen omdat je veel installaties op marktplaats ziet? Dat is helemaal niet representatief voor mijn eventueel handelen de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
FunFair schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:05:
Had je nog gemeten wat het verbruik is van je ventilator?

Ik heb gisteren een Sonoff POW R2 binnen gekregen en net tussen de ventilatorunit gehangen. Ik heb een StorkAir Cfme ventilator (gelijkstroom). Op stand 1 meet ik 7-8 Watt. Op stand 2 20 Watt en op stand 3 54-60 Watt.
Het heeft even geduurd, door ziekte, drukte enz. maar gisteren heb ik een eerste meting gedaan, van alleen de ruststand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SbZQGqpFtGmkv32R3cbOJ5od/full.jpg

Ik heb de meter er een paar uur in laten zitten, en ik zag het vermogen variëren tussen de 20.0 en 20.8 watt. Ik denk dat de 20.5 watt van de foto een mooi gemiddelde is.

Ik moet de verbruiken van de twee hogere standen nog meten (daarvoor is wat schroefwerk aan het stopkontakt nodig), maar ik verwacht dat die over een jaar niet zo heel veel bijdragen aan het verbruik van de fan.

20.5 watt gemiddeld levert een jaarverbruik op van ± 180 kWh. Jij meet 7-8 watt? Is dat al gemonteerd (dus aangesloten op de buizen)? Ik neem voor het gemak even een verbruik van 10 watt van de ruststand. Dat scheelt grofweg 100 kWh per jaar ofwel ± € 20.

Als ik kijk naar deze fan (zo te zien een drop-in vervanging voor mijn huidige Stork fan) dan ben ik dus €165 kwijt. In iets meer dan acht jaar terugverdiend dus, en daarbij hebben we dan ook nog een flinke geluidsreductie.

Dat moesten we maar eens gaan doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
@FunFair @JeroenH Ik heb ook in jullie schoenen gestaan, een nieuwe is inderdaad veel zuiniger: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

Je zou ook voor een gebruikte Itho Ecofan kunnen gaan, ik zie er meerdere voor rond de €75 op Markplaats staan. Is beter voor je TVT dan een investering van €165 ;) De oude Stork heb ik schoongemaakt en daarna op Marktplaats gezet en nog kunnen slijten voor €40 waardoor m'n TVT bijna nihil is geworden :D

Enige wat ik moest doen was twee draden omdraaien (L2 en L3 meen ik) in de driestanden-schakelaar, omdat dat bij Stork en Itho anders zit en daardoor stand 2 en stand 3 omgedraaid waren.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 11-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54
Gebruikt, goede tip!

Als ik dan zoiets zie (gereviseerd met nieuwe lagers) dan is dat financieel wel interessant.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

teaser schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:22:
[...]

Dit vind ik wel heel erg theoretisch. Puur economisch bezien is het waarschijnlijk wel correct, maar ik bekijk het eerder voor mijn persoonlijke situatie. Zelf heb ik absoluut geen plannen om vermogen te investeren in allerlei fondsen en beleggingen. Dus wat voor zin heeft het om daar een theoretisch rendement van 5% tegenover te zetten?
Ik zeg ook niet dat het in jouw geval zo is, maar in het algemeen wel. De 5% is niet theoretisch maar komt uit de zakelijke praktijk. Veel denken dat snel je hypotheek aflossen een goede investering is, maar dat geld komt er nooit meer uit, zeker niet als je het opeens nodig hebt.
Vele anderen vinden een investering in zonnepanelen een erg groot risico ivm de toekomst van het salderen en mogelijke andere regelingen, belasting op de omvormer of zo (zie belgie). Regeringen zijn onbetrouwbaar.
Ik ga wel liever over 8j lekker lachen omdat ik volgens mij gratis kWh's krijg :)
Ik doe dat dit jaar al voor het grootste deel van mijn installatie (ik blijf tweaken)
[...]

Deze reactie had ik verwacht. Het is een keuze die je maakt. Je zegt het zelf: 125 euro is erg laag. Als SolarEdge de boeken heeft neergelegd over x jaar als ik een nieuwe omvormer nodig heb, pech, maar ik ga er geen pijn van hebben. Het is ook geen onbekend Chinees merk ofzo, en ze bestaan al sinds 2006.
Het is je dus duidelijk dat die kans groot is.
SNS bank bestond ook al even ... Íntertoy's? V&D?, Imtech, zelfs ziekenhuizen gaan failliet ..... en dat is alleen Nederland.
[...]

Hoezo is de 'kans groot' dat ik binnen de 10j mijn installatie zou verkopen? Enkel en alleen omdat je veel installaties op marktplaats ziet? Dat is helemaal niet representatief voor mijn eventueel handelen de komende 10 jaar.
Marktplaats is een afspiegeling van de samenleving. Geld niet voor jou blijkbaar. Ook al zal je verbaast zijn over de redenen voor verkoop. 1 veel voorkomende is scheiding en huis verkoop, zijn ze ook nooit van plan geweest.
Niets is zeker in dit leven (op 1 ding na). Erg zijn altijd onverwachte gebeurtenissen waardoor je radicaal van richting of gedachten veranderd of gedwongen wordt. En om zo'n diepe toekomst te anticiperen vind ik niet handig, maar jij blijkbaar wel.
Ik verwacht dus ook dat je antwoord "voor mij geld dat niet, bij mij is dat anders"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:52:
[...]

Ik doe dat dit jaar al voor het grootste deel van mijn installatie (ik blijf tweaken)
De mijne ligt er nog maar enkele dagen :)
[...]

Marktplaats is een afspiegeling van de samenleving. Geld niet voor jou blijkbaar. Ook al zal je verbaast zijn over de redenen voor verkoop. 1 veel voorkomende is scheiding en huis verkoop, zijn ze ook nooit van plan geweest.
Niets is zeker in dit leven (op 1 ding na). Erg zijn altijd onverwachte gebeurtenissen waardoor je radicaal van richting of gedachten veranderd of gedwongen wordt. En om zo'n diepe toekomst te anticiperen vind ik niet handig, maar jij blijkbaar wel.
Ik verwacht dus ook dat je antwoord "voor mij geld dat niet, bij mij is dat anders"
Waarschijnlijk relevant om te vermelden :*) : ik ben Belg. Laten we dan 2dehands.be als afspiegeling van onze samenleving nemen: hierop vind ik geen enkele zonnepaneleninstallatie te koop staan, buiten halfverdoken reclame van installatiefirma's. In België wordt een PV-installatie veel meer gezien als onderdeel van het huis, dus als er gescheiden wordt (wat ik nooit ga doen hoor ;) ) wordt heel het huis incl installatie verkocht. Interessant dat dat in NL niet zo is.
Vele anderen vinden een investering in zonnepanelen een erg groot risico ivm de toekomst van het salderen en mogelijke andere regelingen, belasting op de omvormer of zo (zie belgie). Regeringen zijn onbetrouwbaar.
1 ding waar je in België wel op kunt vertrouwen (IMO): de regering komt altijd met een compromis-oplossing. Momenteel zitten we inderdaad met die heffing die berekend wordt op het vermogen van de omvormer. Geen probleem, we leggen de panelen oost-west en dan kun je de omvormer zwaar onderdimensioneren (3,5kW voor 6kWp in mijn geval). Mijn teller kan lustig terugdraaien, ik gebruik het elektriciteitsnet als een oneindige batterij. En ik verwacht niet dat dit in de komende +-10 jaar gaat veranderen, ondanks dat er de laatste maanden bij ons veel te doen is geweest over slimme meters die niet meer zouden kunnen terugdraaien.
Als er een nieuwe regeling komt in België (en dat zal wel gebeuren in 2020 gok ik - dit jaar niet meer want er zijn verkiezingen in juni), dan zal dat weer zo'n goeie ouwe compromisregeling zijn want je mag de bezitters van zonnepanelen - de kiezers dus - hun rendement niet afnemen. Dus bestaande installaties gaan de komende x jaar nog volop mogen profiteren van de huidige regeling, terwijl dat voor nieuwe installaties niet meer het geval zal zijn en deze dus noodgedwongen hun verbruik zullen moeten afstemmen op hun productie. Waarna natuurlijk de helft van de installateurs overkop gaat, zoals dat gebeurd is na het afschaffen van de groenstroomcertificaten. De andere helft gaat zich specialiseren in batterijen, die na verloop van tijd in prijs zullen zakken, waardoor ik - als ik na 10j weer geld te spenderen heb - mijn installatie voordelig kan pimpen met lokale energieopslag. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
@teaser je bedoelt vlaanderen niet Belgie btw.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:43:
Gebruikt, goede tip!

Als ik dan zoiets zie (gereviseerd met nieuwe lagers) dan is dat financieel wel interessant.
Handig! We bookmarken hem even voor later. Ik heb nu een Solar en Palau 100mm ventilator permanent aan staan voor de afzuiging van het toilet en badkamer. Dat kan dus wel wat slimmer natuurlijk. Ik heb net een permanente stroom op het badkamer kastje geschroefd zodat ik ook daar een esp met wifi en een DHT22 kan plaatsen. Ik wil dus de mechanische afzuiging gaan sturen via de sensoren.

Mijn huis is niet zo heel erg groot, een hoekhuis met circa 90m2, dus met die enkele ventilator gaat het makkelijk en heb ik geen last van vocht in de badkamer tot nog toe. Deze hangt er dus wel alweer 8 jaar, dus moet maar even in de rondte kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Truk afkoppelen gas aansluiting zonder kosten:

- Opzeggen gas en elektriciteit bij je leverancier en alleen de elektriciteit aansluiting nemen bij een nieuwe leverancier.
- het vast recht loopt via de energie leverancier, als die geen gas levert betaal je ook geen vast recht.

Ergens wordt je uiteindelijk gedwongen om het vast recht te betalen lijkt me, ze weten je altijd te vinden, toch ??

https://www.liander.nl/co...en/tarieven2019?ref=18895

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:27:

- Opzeggen gas en elektriciteit bij je leverancier en alleen de elektriciteit aansluiting nemen bij een nieuwe leverancier.
- het vast recht loopt via de energie leverancier, als die geen gas levert betaal je ook geen vast recht.

Ergens wordt je uiteindelijk gedwongen om het vast recht te betalen lijkt me, ze weten je altijd te vinden, toch ??

https://www.liander.nl/co...en/tarieven2019?ref=18895
Ik heb eens even bij mijn netbeheerder Enexis gekeken, de gasaansluiting verwijderen bij laagbouw kost € 732,05. 8)7
Tijdelijk afsluiten (max. 1 jaar) kost € 124,00. Na dat jaar wordt je weer aangesloten à €​ 101,22 of je betaald alsnog € 732,05 voor de verwijdering. In den Haag willen ze dat we van het gas afgaan, maar de netbeheerder wil dat blijkbaar niet gelet op die achterlijke tarieven. Hoog tijd dat de klimaatpredikers in Den Haag dat probleem dan ook maar eens aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:27:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Kort gezegd door het opzeggen van je gascontract bij de leverancier vervalt ook de ATO en heb je helemaal geen contract meer met de netwerkbeheerder. Het enige wat nog moet is toegang verlenen voor bv. werkzaamheden aan de meter.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

nog even een vraagje aan de PV er,s hier:

de omvormer -Omnik- heeft een witte knop, waarmee je van alles kunt aflezen, echter de E-Today staat elke dag op 0 :?
zou het kunnen dat die na een bepaalde tijd op 0 springt, bijv. na 8 of 9 uur ,s-avonds ?
de panelen werken wel, want E-total ging van 96 naar 100 kWh, dus dat lijkt mij prima.
ik had zelf met 525 Wp een opbrengst van 1,2, dus 4 bij 1650 Wp is toch OK :?

• Ep Woody
@JAN-B Heeft de Omnik geen mogelijkheid voor geautomatiseerd uitlezen? Dan kun je tenminste precies zien wat je opwekt per dag.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@JAN-B Bedoel je dat E-today gewoon altijd op 0 blijft staan en dus niet weergeeft hoeveel kWh op de betreffende dag is opgewekt?
Dat E-Today elke dag op 0 begint, is precies wat 'ie moet doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:16:
nog even een vraagje aan de PV er,s hier:

de omvormer -Omnik- heeft een witte knop, waarmee je van alles kunt aflezen, echter de E-Today staat elke dag op 0 :?
zou het kunnen dat die na een bepaalde tijd op 0 springt, bijv. na 8 of 9 uur ,s-avonds ?
de panelen werken wel, want E-total ging van 96 naar 100 kWh, dus dat lijkt mij prima.
ik had zelf met 525 Wp een opbrengst van 1,2, dus 4 bij 1650 Wp is toch OK :?
Hier onetime in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" zitten de PV specialisten.

[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 21-02-2019 16:18 ]

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cranberry schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:15:
@JAN-B Bedoel je dat E-today gewoon altijd op 0 blijft staan en dus niet weergeeft hoeveel kWh op de betreffende dag is opgewekt?
@Cranberry: dat klopt, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik alleen nog maar na 20.00 uur heb gekeken, dus ik zal vanavond eens wat vroeger gaan kijken.
ik denk stiekum dat de teller na een bepaalde tijd (misschien 19.00 uur) op nul springt...

• HereIsTom
Ik ben op zoek naar ervaring met spouwmuur na-isolatie.
We wonen in een appartement, gebouwd in 1990.
Het dak is een tijd terug een extra isolatielaag opgelegd en de kozijnen zijn vervangen door kunststof met driedubbelglas, das al een hele verbetering, maar in de nachten koelt het toch nog zo’n 6-8 graden af.
Ik verdenk de muren, volgens het bestuur zijn die goed geïsoleerd bij de bouw met piepschuim platen.
Bij het vervangen van de kozijnen heb ik echter niets zien zitten in de spouw en voelde ik er tocht door.
Kun je dit nog na-isoleren en zijn er onafhankelijke bedrijven die dit kunnen controleren en adviseren?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@WoudseHoeve: Pas maar op je dat hier geen mensen beledigt :9
(Niels - Migjes - Jeroen en nog veeeele anderen)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
@HereIsTom ik zou eerst iemand met een warmtecamera langs laten komen. 6 tot 8 graden afkoelen van een appartement uit 1990 mag echt niet. Dat vraag om goed uitzoekwerk.

• HereIsTom
blissard schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:07:
@HereIsTom ik zou eerst iemand met een warmtecamera langs laten komen. 6 tot 8 graden afkoelen van een appartement uit 1990 mag echt niet. Dat vraag om goed uitzoekwerk.
De VVE heeft vorig jaar een warmtescan laten doen, maar toen was het 15° buiten en wij waren niet thuis, dus zeiden ze dat er bij de muren geen warmte uitstraling was!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
HereIsTom schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:37:
warmtescan laten doen, maar toen was het 15° buiten en wij waren niet thuis,
Dat is net zo slim als komen kijken of het lekt als het een week droog is.
Wat een apart volk loopt er toch rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Precies, daar zal onze warmtebeeld guru @mkleinman het ongetwijfeld mee eens zijn.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:05
Vraag me af of je zo 'ingewikkeld' moet doen met een warmtescan. Je kunt een spouwmuurisolatiebedrijf laten langskomen voor een offerte. Die boren dan een gaatje in het cement hier en daar en kijken naar de binnenkant van de spouw. Dan weet je direct wat er al in zit en hoeveel cm er eventueel nog bij kan.

Als het nageisoleerd kan worden, dan loont dat al gauw de moeite; veel oppervlak en relatief goedkoop. Zeker veel goedkoper dan die triple glas ramen!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

HereIsTom schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:37:
[...]

De VVE heeft vorig jaar een warmtescan laten doen, maar toen was het 15° buiten en wij waren niet thuis, dus zeiden ze dat er bij de muren geen warmte uitstraling was!?
Daar kan ik heel kort over zijn. Met 15 graden buiten is er niets te zien op warmtebeeldfoto's. Voor een goede warmtescan ( volgens de EN 13187 standaard ) mag het maximaal 5 graden zijn buiten. Of volledig:

Maximaal +5 graden buiten
Minimaal +20 graden in huis ( dus dT van minimaal 15 graden )
Weinig wind
Geen zon
Geen regen

Dus op die foto's met +15 buiten is er niets te zien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Terpen Tijn schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:54:
Vraag me af of je zo 'ingewikkeld' moet doen met een warmtescan. Je kunt een spouwmuurisolatiebedrijf laten langskomen voor een offerte. Die boren dan een gaatje in het cement hier en daar en kijken naar de binnenkant van de spouw. Dan weet je direct wat er al in zit en hoeveel cm er eventueel nog bij kan.

Als het nageisoleerd kan worden, dan loont dat al gauw de moeite; veel oppervlak en relatief goedkoop. Zeker veel goedkoper dan die triple glas ramen!
Mijn idee ook, maar het VVE bestuur denkt daar anders over, die zeggen dat de muren al zijn geïsoleerd en de besparing dus niet op weegt tegen de kosten.
Ik zoek nu dus nog iets om ze over te kunnen halen?
mkleinman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:09:
[...]

Daar kan ik heel kort over zijn. Met 15 graden buiten is er niets te zien op warmtebeeldfoto's. Voor een goede warmtescan ( volgens de EN 13187 standaard ) mag het maximaal 5 graden zijn buiten. Of volledig:

Maximaal +5 graden buiten
Minimaal +20 graden in huis ( dus dT van minimaal 15 graden )
Weinig wind
Geen zon
Geen regen

Dus op die foto's met +15 buiten is er niets te zien.
Dat heb ik het VVE bestuur ook gemeld, maar volgens hun waren het ‘deskundigen’ die precies weten hoe het werkt.
Misschien dat er hier nog iemand is in het midden van het land die een warmtecamera heeft die ik eens kan lenen als het weer iets kouder weer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
JAN-B schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:37:
[...]
@Cranberry: dat klopt, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik alleen nog maar na 20.00 uur heb gekeken, dus ik zal vanavond eens wat vroeger gaan kijken.
ik denk stiekum dat de teller na een bepaalde tijd (misschien 19.00 uur) op nul springt...
Vaak als een omnik nog op default settings staat draait ie op chineese tijd. 19:00 is het al een nieuwe dag in China. Even de tijd goed zetten doet vaak wonderen :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

HereIsTom schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:17:
[...]

Dat heb ik het VVE bestuur ook gemeld, maar volgens hun waren het ‘deskundigen’ die precies weten hoe het werkt.
Misschien dat er hier nog iemand is in het midden van het land die een warmtecamera heeft die ik eens kan lenen als het weer iets kouder weer is?
Heb je een idee welke camera gebruikt is voor het maken van de foto's?

Waar woon je precies?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Cranberry schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:15:
@Cranbery: Probleem opgelost >:)
Gisteravond keek ik iets na zessen en ik zag E-today = 1,85 kWh staan, dus het werkt op zich wel, maar ik moet gewoon wat eerder kijken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@JAN-B Of gewoon de tijd en/of tijdzone goed zetten, zodat je daadwerkelijk de opwekking van vandaag meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
mkleinman schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:17:
[...]

Heb je een idee welke camera gebruikt is voor het maken van de foto's?

Waar woon je precies?
Nee weet helaas niet welke camera ze hebben gebruikt.
Ik woon in Odijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ep Woody schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:05:
@JAN-B Of gewoon de tijd en/of tijdzone goed zetten, zodat je daadwerkelijk de opwekking van vandaag meet.
@Ep Woody:
Ja, dat zou kunnen, maar dan moet ik in het menu en daar begin ik maar niet aan;
heb net nog gekeken, alles werkt, dus ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 10:25
nooit gedacht dat ik me in deze hoek ga begeven maar ja ik heb een paar vraagjes .

In april wordt er een dakkapel geplaatst bij mij en dan ontkom ik er niet aan dat ik de schuine zijdes opnieuw moet gaan betimmeren , er zitten nu schroten met daarachter ik vermoed glaswol. Dat is al vermoedelijk ruim 20 jaar oud (we wonen er zelf al 15 jaar ).

De dakkapel gaat zowat over de hele breedte van het huis voor zover dat is toegestaan door de gemeente dus is deze ruim 5 meter breed.

Het dak heeft een rc waarde van 6. en de wangen (zijkanten van dakkapel ) ruim 4,5 dus dat zijn best hoge waardes.

De Minimale hoogte van de dakkapel is de wettelijke 80 cm vanaf de zoldervloer ,

Nu is de vraag : hoe kan ik het beste of zo optimaal mogelijk de schuine kanten van wat er aan 1 kant over is isoleren ? Met pir platen of nieuw glaswol of steenwol met een gipsplaat er tegen aan ? of een mooie afdekplaat ?

overigens is het een vrije hoge zolder tot de nok toe maar op 3 meter hoogte zit gelukkig een verlaagd plafon waar ik niet meer bij kan komen maar dat is dus stil staande lucht en zou als het goed is moeten werken als Isolatie.

Kortom wat is het beste om te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Vele mogelijkheden. Het beste hangt af van je vaardigheden / voorkeur.
1/ harde platen zoals PIR: moet je wel zorgen voor kierdichting langs de randen. volgens mij wel de minste dikte nodig voor bepaalde isolatiegraad
2/ voor steenwol zijn ook een aantal varianten (vlas, hennep) die niet de huid irriteren (B.v. te koop bij eco-logisch.nl). Zijn ook wat vergevingsgezinder tav vocht omdat ze damp kunnen bufferen.

ik heb voor het tweede gekozen icm "agnes"platen: zag het er gelijk netjes uit. Wel goed je dampdichtheid regelen (heeft. b.v. isover vanalles voor).

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 24-02-2019 12:20 . Reden: toevoeging over dikte / isolatiegraad ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:49:
[...]
@WoudseHoeve: Pas maar op je dat hier geen mensen beledigt :9
(Niels - Migjes - Jeroen en nog veeeele anderen)
Ik begrijp dat het grappig bedoeld is ?
De meeste PV specialisten zitten ook in de kroeg, andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

WoudseHoeve schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:34:

Ik begrijp dat het grappig bedoeld is ?
Ja.
De meeste PV specialisten zitten ook in de kroeg, andersom niet.
Deze snap ik niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:21:
[...]
Ja.
[...]
Deze snap ik niet :?
Ik snapte jouw grap ook niet. Maar niet alle PV specialisten zitten in de kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

WoudseHoeve schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Ik snapte jouw grap ook niet. Maar niet alle PV specialisten zitten in de kroeg.
@WoudseHoeve:
:( en dat op de maandagmorgen :?
8.34: de meeste PV specialisten zitten ook in de kroeg
11.22: maar niet alle PV specialisten zitten in de kroeg
?????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JAN-B schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:59:
[...]

@WoudseHoeve:
?????????
Jan, toch!
Even hier kijken ;)

Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 10:25
BarryH schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:19:
Vele mogelijkheden. Het beste hangt af van je vaardigheden / voorkeur.
1/ harde platen zoals PIR: moet je wel zorgen voor kierdichting langs de randen. volgens mij wel de minste dikte nodig voor bepaalde isolatiegraad
2/ voor steenwol zijn ook een aantal varianten (vlas, hennep) die niet de huid irriteren (B.v. te koop bij eco-logisch.nl). Zijn ook wat vergevingsgezinder tav vocht omdat ze damp kunnen bufferen.

ik heb voor het tweede gekozen icm "agnes"platen: zag het er gelijk netjes uit. Wel goed je dampdichtheid regelen (heeft. b.v. isover vanalles voor).
Oke, super die agnes platen ziet er goed uit. Kijken wat dat opweegt vs gipsplaten schroeven en verfen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38
Nu op Radar NPO 1 over warmtepompen

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De toon is alweer gezet ;w
Waarschijnlijk kunnen we het broddelwerk van de installatie branche kunnen aanschouwen met als conclusie van radar en de consument.

Warmtepompen zijn k*t :O

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:37:
[...]

De toon is alweer gezet ;w
Waarschijnlijk kunnen we het broddelwerk van de installatie branche kunnen aanschouwen met als conclusie van radar en de consument.

Warmtepompen zijn k*t :O
Ik heb geen radar nodig om te kunnen berekenen dat bij vriesweer een warmtepomp het hier niet gaat trekken.
Dit ondanks HR++ glas, spouwmuurisolatie, zonneboiler en verregaande tochtwering.
Wat is er nu "fout" aan aardgas?

p.s. radar is een ontzettend slecht consumentenprogramma. Misschien moet men eens wat vaker over de grens kijken richting Duitsland en daar in de leer gaan hoe een consumentenprogramma eigenlijk zou moeten zijn. Maar ja, dan moet je wel een beetje Duits kunnen verstaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-02-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan nog "live" kijken
https://radar.avrotros.nl/live/

Pfff. next....

(al 3 jaar gasloos met huis uit 1986 en enkel glas op bovenverdieping, wel overal vloerverwarming en WTW ventilatie :*) )

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38
AUijtdehaag schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:48:
Je kan nog "live" kijken
https://radar.avrotros.nl/live/

Pfff. next....

(al 3 jaar gasloos met huis uit 1986 en enkel glas op bovenverdieping)
Dat is niet het beeld dat in Radar werd geschept, dat was isoleren isoleren isoleren en vloerverwarming. Ben ik toch benieuwd naar de acties die jij hebt verricht om gasloos te worden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@manusjevanalles
Ik heb hem aangepast.

Isoleren is altijd verstandig, ook met een gas cvketel. (ik heb alleen het zolderdak aangepakt)
Voornamelijk vloerverwarming en geen kou naar binnen trekken met open ramen/roosters en afzuiging.
Maar een wtw ventilatie (itho qualityflow)

Vooral dat laatste hoor ik niet bij radar. "juist ventileren is net zo belangrijk als isoleren"
2 of 16 graden buitenlucht aantrekken is een enorm verschil.

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2019 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

manusjevanalles schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:12:
[...]

Dat is niet het beeld dat in Radar werd geschept, dat was isoleren isoleren isoleren en vloerverwarming. Ben ik toch benieuwd naar de acties die jij hebt verricht om gasloos te worden.
Ja maar het was nogal een pannekoek van een kerel die ze in het programma hadden, groot huis met veel glas en aan het water, heeft een cv hangen van denk ik zo te zien 35kW, doet niets aan de cv of het huis zelf maar laat een wp installeren die misschien wel de helft is van zijn cv en roept dan "er is mij niets verteld dat je beter vvw kan hebben"
Jezus, je kan ook zelf even wat onderzoeken he, in 2 minuten google weet je het al, en in een dagje internetten heb je zoveel info dat je de installateur kan uitleggen wat hij moet doen.

Ik had liever gezien dat ze eens bij iemand langs gingen die er iets meer werk van gemaakt had ipv alleen de factuur betalen.
Dom programma, sensatie makend, slecht informatief....en ergste, veel mensen nemen dat programma nog voor waarheid.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ze zouden bij Radar eens een uitzending moeten wijden aan al die CV systemen met pendelende CW5 ketels in moderne nieuwbouwwoningen, een stoomboot is er vaak niets bij. Hoezo rendement van 107% 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 25-02-2019 21:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik ben momenteel het programma Markt aan het bekijken op de Duitse zender NDR. Daar wordt bijv. met het oog op fijnstof met een meetapparaat op verschillende plaatsen gemeten. Ook werd er net gemeten wat de lucht aan fijnstof bevat bij het aanleggen van een redelijk scheepje. Om 22.00 uur een reportage over hetgeen cruise schepen aan fijnstof uithoesten.

Kijkvoer.

En NPO: eat your heart out..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Schinnen-groen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:47:
Ik ben momenteel het programma Markt aan het bekijken op de Duitse zender NDR. Daar wordt bijv. met het oog op fijnstof met een meetapparaat op verschillende plaatsen gemeten. Ook werd er net gemeten wat de lucht aan fijnstof bevat bij het aanleggen van een redelijk scheepje. Om 22.00 uur een reportage over hetgeen cruise schepen aan fijnstof uithoesten.

Kijkvoer.

En NPO: eat your heart out..
Goeie tip!

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JAN-B schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:59:
[...]

@WoudseHoeve:
?????????
Klopt toch ? denk ik 8)7 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:47:

Kijkvoer.
Je wil idd de scheepvaart zoveel mogelijk weghouden uit de stadscentra, of idd de boel zo snel mogelijk op LNG zetten. Er staat sowieso een hoop te gebeuren met de nieuwe IMO 2020 regels, de stookolie met 3.5% zwavel gaat er wereldwijd helemaal uit en iedereen is erg benieuwd waar in de praktijk het omslagpunt gaat liggen, want de nieuwe 0.5% zwavel spec zou wel eens net zo duur kunnen uitpakken als marine diesel en/of LNG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Haha, zitten ze in een podcast van BNR gewoon te vertellen dat de business case van warmtenetten kapot gaat als iedereen zijn huis gaat isoleren :)

Ik was laatst op een meeting waar iemand van een bepaalde huisvuilcentrale die warmtenetten aanlegt ook al zei dat isoleren niet nodig was omdat het water van het warmtenet tot wel 80 graden is.
Waarop ik zei dat isoleren altijd goed is, werd snel overheen gepraat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Ik zie de bui al hangen. Mensen in wijken verplichten tot een aansluiting op het warmtenet. Uiteindelijk met het financieel natuurlijk wel kloppend worden. Is het niet met de verbruikskosten, danwel d.m.v. vastrecht oid....
Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.