Freakie1NL schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:54:
Salderingsregeling verlengd tot 2023;
https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023
Blij dat ik gisteren mijn datum voor installatie heb kunnen afspreken. Bij de schouw bleek dat er nog 2 meer geplaatst konden worden, dit gaan ze dan ook doen. In totaal plaatsen ze over circa 2 weken 12 panelen van 310 wattpiek. Zelf gebruiken we 2800 kWh per jaar gemiddeld, dus doel is in ieder geval zolang de salderingsregeling er nog is om elk jaar 0 aan stroom te gaan betalen. Dan heb ik hopelijk mijn panelen geheel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling echt stopt.
Zijn er hier mensen die hun terugverdiend tijd nog bijhouden in een modelletje?
jep, ik hou het bij op 4 cijfers achter de komma.
maar eigenlijk is de TVT iets voor dat je panelen gaat aanleggen, daarna kun je beter over gaan op ander model.
prijs in € voor het totale project / kWh opgewekt.
waarom: "Profits are an Opinion, Cash is a Fact."
aangezien je eigenlijk alleen maar bespaard op je energie rekening is dat een profit.
pas als je uitbetaald krijgt is het cach, maar dat doet bijna niemand hier, daarvoor moet je flink over produceren (en dan zijn het hier toch bijna allemaal mensen die dat niet durven.).
oke je krijgt door de heffings-korting wel wat uit betaald, maar dat mee nemen is je zelf voor de gek houden.
ik zit nu op 0,42€/kWh.
(ex warmtepomp, word lastige berekening om die er in mee te zetten.
en ook nog ex 2 setjes die niet op mijn dak hangen maar bij andere mensen.
salderen op andermans rekening is een optie als je een beetje lef hebt.
en ook erg leuk als je restant materiaal hebt.)
dit is nog een vrij hoog getal, maar komt doordat ik afgelopen zomer nog even 14x panasonic panelen heb gelegd.
in +/-1,5 jaar tijd zit ik wel weer rond de 0,22€/kWh.
en dan heb ik wel weer geld voor de volgende uitbreiding.
dus ik ben blij met 2023, niet van wegen de TVT, maar omdat ik nu weet dat ik ruim voor die tijd geld genoeg heb verdiend voor een leuke uitbreiding en gewoon in over productie kan gaan.
met die over productie dek ik wel weer het verminderen van het belasting gedeelte voor tot/na 2030.
of als er een omvormer kapot gaat, dan kan ik die gewoon betalen van uit de profit/cach.
iets hebben, betekend ook dat er kosten aan zijn, hoe laag dan ook je moet er wel rekening mee houden.
"shit happen's", dus van alles kan er mis gaan helaas.
laten we wel wezen, PV panelen zijn nu zo goedkoop geworden (0,38€/Wp voor mono) dat we echt die hoge vergoeding niet meer nodig hebben.
het mag van mij gerust afgebouwd worden. no prob.
met de lage prijzen sta ik mij er steeds meer verbaast van te kijken dat er hier niet meer mensen zijn, die niet gewoon in flinke over productie gaan.
325Wp (in 1,6x1m paneel) voor maar 124€ (en kan vast nog goedkoper) dat kun je gewoon nog steeds redelijk acceptabel TVTen zonder salderen.
en dit geld helemaal voor de zelf bouwers hier, het laten aanleggen is eigenlijk het duurste stukje wat het slechtste TVTed.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)