Ep Woody schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:04:
[...]
We zijn verwend met de luxe van het salderen. Gratis energie opslaan op het stroomnet om dat op een ander moment weer terug te nemen. Die luxe hebben we straks niet meer.
Technisch gezien betaal je trouwens niet voor de stroom die je zelf opwekt, want de stroom die jij in de winter gebruikt is niet dezelfde stroom als dat je in de zomer opgewekt hebt, maar dat terzijde.
Ik ging er al vanuit dat het niet dezelfde elektronen zijn

Maar goed energiebedrijven betalen alleen EB-ODE bij levering aan eindgebruikers, onze overproductie wordt aan een energiemaatschappij uitgeleend.
Dus het zou redelijk zijn om de EB-ODE niet bij dat process te betrekken. We betalen ook geen BTW over een storting op of opname van een spaar rekening. Maar een redelijk bedrag aan "rente" is niet onredelijk. Maar goed dan zit je bijna op een FIT regeling.
Laten we eens kijken naar de prijs van de LG Chem RESU 7H. Met een aanschafprijs van 4800 euro is dat een investering die je dan pas na 22 jaar zou terugverdienen.
De accu moet dus naar een 1500 euro om hem met 7 jaar terug te verdienen. Volgens mij is het target om opslag naar de $100 per kWh te krijgen, dan kost hij nog maar $700 + controller hard & software. Bij die prijs niveaus zou ik er zeker een aantal neer zetten. Zondag was mijn levering aan het net 71kWh en mijn verbruik 12 kWh .... Zaterdag was het 89kWh/18kWh (gemeten met klikaan/klikuit server aan de digitale meter) Er gaat nu al 12kW naar de buren

, max wat ik gezien heb is 16kW+.
Mijn grootste 24h verbruik over een maand is 25kWh geweest, De accu moet dus iets van 25kWh moeten kunnen opslaan (voor deze tijd van het jaar) een optimalisatie kan plaatsvinden door max verbruik (groter,winter) maar ook max opwek (kleiner, winter).
Linksom of rechtsom, je gaat sowieso betalen voor datgene wat je niet rechtstreeks zelf opwekt, hetzij in de vorm van energiebelasting/ODE, hetzij in de vorm van opslag, hetzij in de vorm van optimalisering. De vraag is dan, welke optie is de minst slechte.
Ik weet niet of ik die 89kWh kan optimaliseren ..... door het in/uitschakelen van vriezers, drogers/wasmachine of andere zaken.
Nu stuur ik nog steeds in verbruik op het lage tarief verbruik )( 's avonds / weekend)
GioStyle schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:36:
[...]
Technisch gesproken gaat de overheid straks accijnzen en btw rekenen voor jouw geproduceerde elektriciteit die jouw buurman mag afdragen. De overheid gaat straks dus over de rug van de burger geld verdienen, terwijl de burger juist de investering heeft gedaan.

Dat gebeurd nu al voor de stroom producerende bedrijven, die krijgen alleen de kale stroomprijs.
Mogelijk dat dit wat is :
https://smartstoragemagaz...utwaterbatterij-greenrock
Een grote zout water batterij, heb ik wel plek voor, geen idee wat het kost.
[
Voor 12% gewijzigd door
WoudseHoeve op 13-05-2019 12:05
]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin