Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:20:
[...] Maar dat in balans brengen lukt je niet, de verhouding tussen opwek en verbruik is er niet, zeker niet als je pv systeem in de orde van grootte 8kWp of groter is. In de zomer niet, in de winter niet, en met accu's niet.
Als je alle punten uit het Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) topic kunt toepassen is het wel mogelijk, omdat je dan je overschot in je warmtebuffer voor de winter stopt. Niet vergeten de andere punten ook allemaal toe te passen.
Ep Woody schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:34:
[...] Door slim te schakelen met grootverbruikers als een boiler, wasmachine, vaatwasser kun je nog iets meer besparen, maar 100% zoals het nu is gaat niet meer lukken. [...]
Tenzij je bovenstaande kunt toepassen...

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 30-04-2019 11:27 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:13:
Als de netbeheerder heeft aangetoond dat alle meters, behalve de meters van degenen die weigerden, vervangen zijn, dan is er geen rechtsongelijkheid.

Dan heeft de netbeheerder je de kans gegeven, maar je hebt er niet aan meegewerkt. Jouw probleem, niet hun probleem.
Bij welke netbeheerder werk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
hesselbeertje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:17:
[...] Want het doel is alle stroom opmaken? 8)7 [...]

Ik belast de kolencentrales met in het ergste geval 173 kWh ipv 433. Dat is toch pure winst? En de stroom die ik teruglever, wordt elders nuttig gebruikt.

En mocht het in de toekomt wel wat geven (in de zin van, terugleveren kost je geld) dan kan ik mijn omvormer heel simpel instellen op een maximale teruglevering (gemeten aan de meter) van 1 watt.
In bovengenoemde topic: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) worden ideeën en mogelijkheden aangedragen
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:13:
[...] Als de netbeheerder heeft aangetoond dat alle meters, behalve de meters van degenen die weigerden, vervangen zijn, dan is er geen rechtsongelijkheid.

Dan heeft de netbeheerder je de kans gegeven, maar je hebt er niet aan meegewerkt. Jouw probleem, niet hun probleem.
Dat ben ik pas met je eens als alles wat je hierboven beschrijft heeft plaatsgevonden na de verplichting een tweeweg-meter te accepteren. En die is er nu nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 09-05-2019 01:17 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:35:
[...]

Bij welke netbeheerder werk je?
Waarom zou ik bij een netbeheerder werken?

Ben alleen een beetje allergisch voor mensen die dwarsliggen vanwege het dwarsliggen. En dit valt voor mij daaronder.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
revolution-nl schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:18:
[...]

Ik heb een e-niro (64kWh a 400km actieradius ) besteld, hiermee is dagelijks laden niet meer noodzakelijk met mijn reisprofiel. Als ik in het weekend en in de avond (tot zonsondergang) de accu vol druppel kan ik toch behoorlijk wat stroom direct verbruiken. Het mooie daarvan is dat ik de verbruikte kwh's maandelijks automatisch uitgekeerd krijg. Als ik dat in mindering breng met de bijtelling van 4% rij ik praktisch gratis :X :D

Toevallig wordt dit jaar ook mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, met de PV opstelling neem ik bewust een opstelling op zuid + west (i.p.v. enkel zuid).
Leverdatum volgend jaar?
En hoezo krijg je de verbruikte kwh's maandelijks automatisch uitgekeerd bij een leaseauto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
mierenfokker schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:
[...]

Leverdatum volgend jaar?
En hoezo krijg je de verbruikte kwh's maandelijks automatisch uitgekeerd bij een leaseauto?
Je krijgt dan een thuislader en een laadpas. Daarmee wordt geregistreerd hoeveel kWh je verbruikt om de auto op te laden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:
[...] Waarom zou ik bij een netbeheerder werken?

Ben alleen een beetje allergisch voor mensen die dwarsliggen vanwege het dwarsliggen. En dit valt voor mij daaronder.
Wij zien dat anders; de eerlijke manier van afrekenen wordt aan gerommeld, dat proberen we tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:41:
[...]

Je krijgt dan een thuislader en een laadpas. Daarmee wordt geregistreerd hoeveel kWh je verbruikt om de auto op te laden.
Hmm zit even met een breinbreker, ik had hier nog niet over nagedacht tot nu toe:

De laadpaal heb ik thuis al hangen. Over 2 weken komt mijn Kona. In principe wordt mijn auto, heb nog geen zonnepanelen, volledig opgeladen met stroom van de leverancier van de laadpaal (in mijn geval Eneco voor de laadpaal dan??). Of van mijn stroomleverancier van het huis, nu Nuon?

En als ik PV zou hebben, zou ik dat kunnen gebruiken voor het opladen van mijn auto? En dan dat bedrag declareren bij mijn werkgever oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
mierenfokker schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:46:
[...]

Hmm zit even met een breinbreker, ik had hier nog niet over nagedacht tot nu toe:

De laadpaal heb ik thuis al hangen. Over 2 weken komt mijn Kona. In principe wordt mijn auto, heb nog geen zonnepanelen, volledig opgeladen met stroom van de leverancier van de laadpaal (in mijn geval Eneco voor de laadpaal dan??). Of van mijn stroomleverancier van het huis, nu Nuon?

En als ik PV zou hebben, zou ik dat kunnen gebruiken voor het opladen van mijn auto? En dan dat bedrag declareren bij mijn werkgever oid?
Alle stroom gaat via je huisaansluiting, je zult de verbruikte energie om je auto op te laten af moeten rekenen bij Nuon. Daar kan Nuon geen onderscheid in maken.

Daarnaast krijg je een vergoeding voor de voor het opladen verbruikte kWh van Eneco.

Kun je het verbruik geheel compenseren met PV, dan ben je spekkoper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:40:
Waarom zou ik bij een netbeheerder werken?

Je bent allergisch voor mensen die op een legale wijze voorlopig afzien van metervervanging? Wat rot voor je, ik hoop dat je in de toekomst je minder druk zal maken om dingen waar je totaal geen belang of nadeel aan hebt. Maar dan ga ik er even voor het gemak van uit dat je niet bij een netbeheerder werkt, iets wat je overigens nog niet ontkent hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
mierenfokker schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:46:
[...]

ja in theorie wel.
(alleen praktijk zijn er wel veel obstakels te over winnen.
zoals aan tonen wat je gebruikt voor het laden, welke kilometers voor het bedrijf zijn en zo.
denk ook aan prijsverschil tussen wat de baas betaald voor elektra en jij als thuis gebruiker.
etc etc..
kan stiekem lastig zijn. maar waarschijnlijk niet onmogenlijk)

werkelijkheid is alles nog veel maffer. >:)
stel je hebt een auto die 60kWh kan laden.
om naar het werk te rijden en terug heb je maar 10kWh nodig.
dan kun je met wat marge 40kWh terug je huis in laten lopen. (v2g)

mischien denk je dan: "ehh wat heb ik hier nu voor voordelen aan"
dat is eigenlijk simpel: je baas heeft een bedrijf en gebruikt waarschijnlijk meer als 50.000kWh per jaar.
elke kWh die hij dan extra koopt betaald hij maar +/-6ct voor.
als je die kWh's dan weer in je huis laat lopen, dan vang jij daar 22ct weer voor aan besparing op je gebruik.
dus zelfs als jij aan de baas dan gewoon betaald voor die kWh's kun je 16ct besparen op je energie rekening door dit te doen.
met een 4000kWh (100X dit trucje doen per jaar) bespaart jouw dan 640€ per jaar.
en heb je niet eens zonnepanelen nodig.
eigenlijk is dit best wel vreemd dat het zo is ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@migjes 200x 20kWh is makkelijker te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
migjes schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:05:
[...]

ja in theorie wel.
zoals aan tonen wat je gebruikt voor het laden, welke kilometers voor het bedrijf zijn en zo.
denk ook aan prijsverschil tussen wat de baas betaald voor elektra en jij als thuis gebruiker.
etc etc..

dat is eigenlijk simpel: je baas heeft een bedrijf en gebruikt waarschijnlijk meer als 50.000kWh per jaar.
als je die kWh's dan weer in je huis laat lopen, dan vang jij daar 22ct weer voor aan besparing op je gebruik.
dus zelfs als jij aan de baas dan gewoon betaald voor die kWh's kun je 16ct besparen op je energie rekening door dit te doen.
met een 4000kWh (100X dit trucje doen per jaar) bespaart jouw dan 640€ per jaar.
Ja maar dan gebruik je je auto dus als een soort accu voor je huis. Zoals je nu ook bijvoorbeeld een Tesla accu kan aanschaffen bij Eneco?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:54
onetime schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:41:
[...]

Wij zien dat anders; de eerlijke manier van afrekenen wordt aan gerommeld, dat proberen we tegen te gaan.
Definieer eerlijk ....

Waarom zou salderen van op een ander moment gebruikte energie(belasting) dan opgewekt wel eerlijk zijn?

Als je de definitie van energiebelasting leest gaat dat over het gebruik van energie . Dus ook die energie die je op moment X gebruikt omdat je opbrengst op een ander moment Y is. En dan hebben we het nog niet over de (spot)prijs van energie die ook nog eens kan varieren over X en Y.

Salderen is lekker simpel en ik profiteer er ook graag van, maar niet vanwege een moreel gevoel van eerlijkheid of zo.

Wat ik wel vervelend vind is dat er allerlei andere oneigenlijke argumenten door netbeheerders bijgehaald worden. Wat dat betreft is een wettelijke verplichting waar nu aan gewerkt wordt veel duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
mierenfokker schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:21:
[...]

Ja maar dan gebruik je je auto dus als een soort accu voor je huis. Zoals je nu ook bijvoorbeeld een Tesla accu kan aanschaffen bij Eneco?
jep en die accu laad je dan op de kosten van de baas vol. (denk wel dat je dan beter aan de baas kunt betalen voor die kWh's anders kan het illegaal zijn, of je hebt een hele lieve baas die je het gratis schenkt, dat mag ook.)

het moment van ontladen heeft verder ook niks te doen met het moment van gebruik.
we hebben nog tot 2022 31 december salderen.
dus je feraris/slimme/digitale meter laten terugdraaien is 100% vergoed krijgen van je kWh's tot aan max je eigen jaar gebruik.
geen tesla accu voor nodig, nog dat je moeilijke apparatuur er voor nodig hebt.
(in theorie, praktijk is weerbarstiger, zoals altijd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
[...]

ja in theorie wel.
etc etc..
Dat is niet anders dan nu met een leaseauto met brandstofpas:
Je zult een aparte kilometerregistratie bij moeten houden om aan te tonen dat je minder dan x kilometer privé rijdt.

En als de baas slim is, geeft hij zijn medewerkers de mogelijkheid om op het bedrijf te laden.

Daar zal waarschijnlijk via dezelfde laadpas ook een stokje voor gestoken worden. Als de lader met laadpas kan registreren hoeveel jij gebruikt om te laden, kan die ook registreren hoeveel jij opneemt voor thuisgebruik. Lijkt me technisch en administratief een koud kunstje.

Het zou mij niets verbazen als dat verbruik straks gewoon netjes verrekend wordt. Met een beetje mazzel is een kWh uit de accu voor jou dan nog steeds goedkoper dan een kWh uit het net (schrik niet als je er dan loonbelasting over moet betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Megalodon_67 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:53:
[...]

Je bent allergisch voor mensen die op een legale wijze voorlopig afzien van metervervanging? Wat rot voor je, ik hoop dat je in de toekomst je minder druk zal maken om dingen waar je totaal geen belang of nadeel aan hebt. Maar dan ga ik er even voor het gemak van uit dat je niet bij een netbeheerder werkt, iets wat je overigens nog niet ontkent hebt.
Ik begrijp hem wel hoor, ik heb nog maar weinig steekhoudende argumenten gehoord om tegen metervervanging te zijn. De meeste komen neer op:

- Maar privacy! Dan kan de netbeheerder mijn meterstanden uitlezen! Tja, dat moest je sowieso al doen en de frequentie is veel te laag om aantoonbaar invloed te hebben op je privacy, dus matig argument
- Maar problemen met de meters! Ja, er is uitval en er zijn meetfouten geweest - bij een minuscule fractie van de meters, die letterlijk al sinds 2014 niet meer worden geïnstalleerd. Ferrarismeters zijn ook niet zonder fouten. De meeste problemen worden bovendien niet door de meters veroorzaakt maar door het proces van vervanging.

Dit zijn gewoon geen goede argumenten tegen vervanging - zelfs toen ze nog enigszins steekhoudend waren! En het trage upgradeproces van ferrarismeters is weer één van die grote obstakels voor het verbeteren van dienstverlening in het distributienet, we lopen inmiddels een kleine 10 jaar achter op schema en zijn nog niet eens begonnen aan smart grids. Het upgradeproces is de reden dat we nog steeds maar mondjesmaat van toongestuurde straatverlichting en nutsinstallaties af zijn, een notoir onbetrouwbaar systeem dat voor hoopjes onderhoud en schade zorgt bij netbeheerders en jouw rekening hoger maakt. Niet te spreken van meterfraude met ferrarismeters. Enzovoorts enzovoorts.

Er zijn vroegâh enigszins redelijke redenen geweest tegen installatie van slimme meters; met name de versies die met GSM/SMS en de reeds 10+ jaar gekraakte encryptie daarop informatie doorstuurden waren een misser. Maar sindsdien? Ik zie echt geen technische reden meer om een slimme meter te weigeren. De vieze smaak van eerdere techniek is blijven hangen en resoneert bij mensen die tegen verandering zijn ofzo.

En het is erg wrang voor ons losgekoppelde netbeheer/ESP systeem dat een consument de meter mag weigeren. Die meter is niet van jou en is een belangrijk deel van de dienstverlening. Dit staat de netbeheerders aardig in de weg om hun betrouwbaarheids- en kostentargets te halen. Er zijn weinig landen waar zoiets als dit überhaupt mogelijk is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@mux. Een Ferrarismeter heeft geen aparte telwerken voor levering en teruglevering, ik vind dat prettiger met het oog op de toekomst. Ja, er zal ooit een verplichting komen om deze te vervangen, maar dat zien we dan wel weer. Ik heb mijn pv-installatie netjes aangemeld, dus de netbeheerder kan een goede inschatting maken wat mijn systeempje doet op het net. Over de targets van netbeheerders maak ik me geen zorgen, die gebruiken genoeg trucjes om mensen teveel te laten betalen voor bv. captar of verwijderen gasaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

even een heads up: dit topic gaat over het verlengen van de salderingsregeling, niet over Slimme energiemeter, weigeren?? en ook niet over [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
exroosje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:30:
[...] Definieer eerlijk ....

Waarom zou salderen van op een ander moment gebruikte energie(belasting) dan opgewekt wel eerlijk zijn?
[...]
Salderen is lekker simpel en ik profiteer er ook graag van, maar niet vanwege een moreel gevoel van eerlijkheid of zo.

Wat ik wel vervelend vind is dat er allerlei andere oneigenlijke argumenten door netbeheerders bijgehaald worden. Wat dat betreft is een wettelijke verplichting waar nu aan gewerkt wordt veel duidelijker.
Wanneer je verbruikt doet er niet toe, 3x25x230=17.25kWh per uur max 414kWh per dag.
Een jaarverbruik in een week. Dat beetje salderen wat we doen is dus peanuts.
Salderen is als btw, alleen wat je echt verbruikt hebt is te betalen.
Ik begrijp steeds beter dat mensen zeggen dat het de regering alleen om het geld gaat.
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:31:
[...] Daar zal waarschijnlijk via dezelfde laadpas ook een stokje voor gestoken worden. Als de lader met laadpas kan registreren hoeveel jij gebruikt om te laden, kan die ook registreren hoeveel jij opneemt voor thuisgebruik. Lijkt me technisch en administratief een koud kunstje.

Het zou mij niets verbazen als dat verbruik straks gewoon netjes verrekend wordt. Met een beetje mazzel is een kWh uit de accu voor jou dan nog steeds goedkoper dan een kWh uit het net (schrik niet als je er dan loonbelasting over moet betalen).
De laadpas is voor de lader, om die vrij te geven en verbruik te registreren.
Bij ontladen heeft die geen rol. Zou langs een andere weg verlopen.

Dat verreken incl. belasting zullen ze wel willen, maar is zeker voorlopig niet te doen.
En dan nemen we toch gewoon een losse powerbank mee?
Vermomd als accu van de electrische fiets bijvoorbeeld. (+/-35 18650's)
mux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:34:
[...] Ik begrijp hem wel hoor, ik heb nog maar weinig steekhoudende argumenten gehoord om tegen metervervanging te zijn. De meeste komen neer op:

- Maar privacy! Dan kan de netbeheerder mijn meterstanden uitlezen! Tja, dat moest je sowieso al doen en de frequentie is veel te laag om aantoonbaar invloed te hebben op je privacy, dus matig argument
- Maar problemen met de meters! Ja, er is uitval en er zijn meetfouten geweest - bij een minuscule fractie van de meters, die letterlijk al sinds 2014 niet meer worden geïnstalleerd. Ferrarismeters zijn ook niet zonder fouten. De meeste problemen worden bovendien niet door de meters veroorzaakt maar door het proces van vervanging.

Dit zijn gewoon geen goede argumenten tegen vervanging - zelfs toen ze nog enigszins steekhoudend waren! En het trage upgradeproces van ferrarismeters is weer één van die grote obstakels voor het verbeteren van dienstverlening in het distributienet, we lopen inmiddels een kleine 10 jaar achter op schema en zijn nog niet eens begonnen aan smart grids. Het upgradeproces is de reden dat we nog steeds maar mondjesmaat van toongestuurde straatverlichting en nutsinstallaties af zijn, een notoir onbetrouwbaar systeem dat voor hoopjes onderhoud en schade zorgt bij netbeheerders en jouw rekening hoger maakt. Niet te spreken van meterfraude met ferrarismeters. Enzovoorts enzovoorts.

Er zijn vroegâh enigszins redelijke redenen geweest tegen installatie van slimme meters; met name de versies die met GSM/SMS en de reeds 10+ jaar gekraakte encryptie daarop informatie doorstuurden waren een misser. Maar sindsdien? Ik zie echt geen technische reden meer om een slimme meter te weigeren. De vieze smaak van eerdere techniek is blijven hangen en resoneert bij mensen die tegen verandering zijn ofzo.

En het is erg wrang voor ons losgekoppelde netbeheer/ESP systeem dat een consument de meter mag weigeren. Die meter is niet van jou en is een belangrijk deel van de dienstverlening. Dit staat de netbeheerders aardig in de weg om hun betrouwbaarheids- en kostentargets te halen. Er zijn weinig landen waar zoiets als dit überhaupt mogelijk is!
Je bent anderzins erg goed bezig, maar hier ben ik het niet met je eens.

- Één maal per jaar de meterstanden, gesaldeerd, doorgeven is genoeg.
- Ferraris meters meten inherent goed, dus niet vervangen.
- Dienstverlening is uitsluitend stroom transporteren.
- Netbeheerders hebben op verdeelpunten en in trafohuisjes meters, dat is genoeg.

[ Voor 70% gewijzigd door onetime op 30-04-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@exroosje @onetime Wat beter is maakt niet zoveel uit, zolang de uitgangspunten voor iedereen maar hetzelfde zijn. Het is niet eerlijk degene die het geluk/de wijsheid hadden om een terugdraaiende ferraris meter te hebben en houden een voordeel te geven ten opzichte van de mensen die dat niet hebben is, wat mij betreft, niet eerlijk.

Dus als het gebruik van zelf salderende (ferraris) meters toegestaan blijft, is het niet fair dat mensen die die optie niet hebben of hebben gehad deze optie te ontnemen. Aan de andere kant snap ik de overheid ook dat zij geen overstimulering willen op zonnepanelen. Gooi zonnepanelen op je dak en na 3 maanden heb je ze terugverdiend en moeten we op andere manieren de begroting van B.V. Nederland rond krijgen. Als je dan ook nog eens met een schuin oog kijkt naar vehicle to grid, wat misbruikt kan worden, door bij een groot electriciteitsgebruiker de auto op te laden, tegen 0 ct energiebelasting, en deze terug te leveren tegen 15ct energiebelasting, dan gaat er iets mis met de lastenverdeling.

Ja, ik vind het ook jammer dat de mogelijkheid van het salderen verdwijnt, maar snap de redenatie erachter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Wat ik me afvraag.
Als het salderen wordt aangepast. gaat men dan ook het capaciteitstarief aanpassen.
Het capaciteitstarief is ingesteld omdat de energieleverancier standby capaciteit moet reserveren. Als "wij" deze capaciteit "gratis" aanbieden aan de straat/buurt, zodat wij cq de buren hun airco kan draaien. lees een soort negatieve capaciteitstariefbelasting dus...

*ik ben geen fan van de capaciteitstarief en heb deze "belasting" altijd raar gevonden. alsof je een winkel/leverancier apart betaalt voor het open cq beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
internet4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:14:
Wat ik me afvraag.
Als het salderen wordt aangepast. gaat men dan ook het capaciteitstarief aanpassen.
Het capaciteitstarief is ingesteld omdat de energieleverancier standby capaciteit moet reserveren. Als "wij" deze capaciteit "gratis" aanbieden aan de straat/buurt, zodat wij cq de buren hun airco kan draaien. lees een soort negatieve capaciteitstariefbelasting dus...

*ik ben geen fan van de capaciteitstarief en heb deze "belasting" altijd raar gevonden. alsof je een winkel/leverancier apart betaalt voor het open cq beschikbaar zijn.
Is er niet juist meer stand-by capaciteit nodig, als het aandeel PV toeneemt? PV kan juist voor grotere verschillen zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:09
Het aandeel PV is 'mits er bekend is wat er staat' ongeloofelijk goed vooraf te voorspellen op basis van historisch gedrag en een zeer accurate weersvoorspelling. Er is dus niet meer capaciteit op stand-by nodig.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
internet4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 15:14:
Het capaciteitstarief is ingesteld omdat de energieleverancier standby capaciteit moet reserveren.
Hoe kom je daar nu toch bij?
""""""Het capaciteitstarief betaalt u voor het transport van elektriciteit en gas. De hoogte ervan hangt af van hoeveel elektriciteit of gas uw aansluiting kan verwerken.

Het capaciteitstarief is een vast bedrag. Het verschilt per product (elektriciteit en gas) en per netbeheerder. Met de opbrengsten betaalt uw netbeheerder het onderhoud van het energienetwerk. Zo blijft het energienet veilig en betrouwbaar.""""""

en

""""Het capaciteitstarief is onderdeel van de netbeheerkosten die uw netbeheerder in rekening brengt. Het capaciteitstarief is een vast bedrag per jaar voor het transport van elektriciteit en/of gas. U vindt het capaciteitstarief terug op uw energierekening. De aansluitcapaciteit van uw gas- en/of elektriciteitsmeter bepaalt hoeveel u moet betalen.""""""

en

"""""Het capaciteitstarief (CapTar) valt onder de transportkosten van de netbeheerder en omvat de transport en levering van gas en elektriciteit. Met de opbrengsten onderhoudt de netbeheerder het regionale en nationale energienet. """""

Dat gaat over de kabeldikte en leidingdiameter met bijbehorende meters.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nadeel van de huidige regeling is wel dat ik per jaar niet boven de 10.000kWh teruglevering mag komen, anders zak ik van 11 naar 7 cent per kWh voor het geheel.

Daarom doe ik op het moment expres niet zuinig met energie en laat ik m'n warmtepomp het water nog maar wat warmer maken, zodat ik onder die 10.000kWh teruglevering blijf.

En dat is eigenlijk niet zo'n goede uitwerking van zo'n vreemde limiet.

Als nu het bedrag van de kWh's boven die 10.000kWh alleen maar zou zakken, dan zou het me niet zoveel uitmaken en zou ik extra zuinig doen met m'n energie.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-04-2019 18:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
dit was een troll

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 30-04-2019 19:18 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BlueTooth76 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:49:

Als nu het bedrag van de kWh's boven die 10.000kWh alleen maar zou zakken, dan zou het me niet zoveel uitmaken en zou ik extra zuinig doen met m'n energie.
Het is toch alleen wat boven de 10000 is ?
Misschien de buren wat mee laten hobbelen? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nadeel van de huidige regeling is wel dat ik per jaar niet boven de 10.000kWh teruglevering mag komen, anders zak ik van 11 naar 7 cent per kWh voor het geheel.

Daarom doe ik op het moment expres niet zuinig met energie en laat ik m'n warmtepomp het water nog maar wat warmer maken, zodat ik onder die 10.000kWh teruglevering blijf.

Extra meetpunt aanvragen, en terugleveren op de tweede meter zodra je de 10kwh nadert.
Greenchoice of pure energie ofzo... :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:18:
[...]

Het is toch alleen wat boven de 10000 is ?
Misschien de buren wat mee laten hobbelen? :)
Dat dacht ik ooit ook ;)
Bij netto teruglevering hoger dan 10.000 kWh per jaar wordt de vergoeding over het geheel aan netto teruglevering gelijk aan het kale leveringstarief.
En buren hebben inmiddels aan beide kanten zonnepanelen, aangestoken door mijn virus :P

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-04-2019 20:31 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online

Dat is toch leveranciersafhankelijk? Volgens onderstaande link is dat alleen van toepassing op greenchoice.

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

ja in theorie wel.
etc etc..

Heb al zitten kijken of ik hier iets mee kan, helaas ondersteund CCS nog geen V2G en anno 2019 moet je geen (nieuwe) BEV meer willen met chademo die dat wel ondersteund.

De aanschaf van een Outlander PHEV kan zo overigens nog erg interessant worden. Heb je toch mooi 12kWh op de oprit welke je als buffer kan gebruiken,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:00:
[...]

Dat is toch leveranciersafhankelijk? Volgens onderstaande link is dat alleen van toepassing op greenchoice.

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Klopt.

Welke leverancier betaalt nog meer 11 cent per kWh en staat wél meer dan 10.000kWh teruglevering toe tegen dat tarief? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:31:
[...]

Dat dacht ik ooit ook ;)

[...]

En buren hebben inmiddels aan beide kanten zonnepanelen, aangestoken door mijn virus :P
En deze?
cville in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ow, spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lardman schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:06:
Het aandeel PV is 'mits er bekend is wat er staat' ongeloofelijk goed vooraf te voorspellen op basis van historisch gedrag en een zeer accurate weersvoorspelling. Er is dus niet meer capaciteit op stand-by nodig.
Niet meer dan wat nu ingezet wordt als normale capaciteit.
Want wat gebeurt er op een mistige (en dus windstille) winterdag? Je hebt een flinke interconnect met je buren nodig om dat op te kunnen vangen als je daar geen rekening mee houdt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:08:
[...]

Klopt.

Welke leverancier betaalt nog meer 11 cent per kWh en staat wél meer dan 10.000kWh teruglevering toe tegen dat tarief? ;)
Ah duidelijk

Zit zelf nog een beetje te dubben over onze uiteindelijke opstelling. Ik neig nu naar ca 6000 Wp op het dak van het huis (op een paar graden na op Zuid) in plaats van de beoogde 10.000 Wp. En uiteindelijk nog uitbreiden met ca 4000 Wp op ons toekomstige schuurtje (Oost-West). Het luxeprobleem van meer dan 10.000 kWh teruglevering zal ik niet meemaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:00:
[...]

Hoe je die berekeningen hebt gemaakt over hoe het gebruik van een accu je direct eigen verbruik omhoog kan brengen.

[...]

Ja, de 5 minuut waardes heb ik ook. Van m'n opbrengst, van m'n levering en van m'n eigen verbruik. Maar hoe krijg je die samen, in combinatie met een accu, in zo'n grafiek?
Ik heb het met een PHP script gedaan, omdat het om heel veel getallen gaat, maar in principe kan het ook met Excel. Een voorbeeld van 1 dag: https://1drv.ms/x/s!AodjU8dJm1pDnXXZYV8bVNIMftmL

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

antonboonstra schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:01:
[...]

Ik heb het met een PHP script gedaan, omdat het om heel veel getallen gaat, maar in principe kan het ook met Excel. Een voorbeeld van 1 dag: https://1drv.ms/x/s!AodjU8dJm1pDnXXZYV8bVNIMftmL
Ik zat zaterdag even te spelen (iets van 105K metingen :D) Maar ik kwam er niet uit. Ik wilde dus net een voorbeeld vragen :D Ik had het oorspronkelijke post (van 2013 ofzo) al gevonden, maar kwam niet helemaal uit wat nou precies wat was...

Verbruik = absoluut verbruik? (dus verbruik + opwek - teruglevering)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wij hebben nog geen ander half maand geleden 30 NSP Solar 310 Wp Black zelf gelegd. Als we ze wilden laten leggen mochten we achteraan sluiten. Ze hadden het dusdanig druk dat het 2 t/m 3 maanden wachten was.

Wij houden het zelf niet bij op dag basis of grafieken. Kijk af en toe naar totaal en dan vind ik het wel best. Tot nu toe zo'n 1600Kwh. Waren wel content om te lezen dat regeling verlengt is en we onze oude meter nog wat langer mogen laten hangen. Dan zijn de panelen ieder geval terug verdient.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 06-05-2019 10:08 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daan_ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:06:

Wij houden het zelf niet bij op dag basis of grafieken. Kijk af en toe naar totaal en dan vind ik het wel best. Tot nu toe zo'n 1600Kwh. Waren wel content om te lezen dat regeling verlengt is en we onze oude meter nog wat langer mogen laten hangen. Dan zijn de panelen ieder geval terug verdient.
Dat weet je niet aangezien je het niet bijhoud, en dus niet weet dat wat je opwekt een goed rendement heeft voor zijn grootte. Ook kan een omvormer stuk gaan, een string ermee stoppen, logging is best cruciaal en op een set als die van jou peanuts in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wij kijken zo nu en dan eens op de omvormer. En die geeft mooi status aan. En zo nu en dan bekijken wij het totaal. En als er storing is dan zien we dat voor ons snel genoeg.

En als ik totaal zo nu zie voor de tijd dat ze liggen doen ze het prima... En meter hebben we bij plaatsen genoteerd, alleen hebben we hier nog niet gekeken naar huidige status...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daan_ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:30:
Wij kijken zo nu en dan eens op de omvormer. En die geeft mooi status aan. En zo nu en dan bekijken wij het totaal. En als er storing is dan zien we dat voor ons snel genoeg.

En als ik totaal zo nu zie voor de tijd dat ze liggen doen ze het prima... En meter hebben we bij plaatsen genoteerd, alleen hebben we hier nog niet gekeken naar huidige status...
Dan hangt ie bij jou redelijk in het zicht denk ik, bij veel mensen op zolder en kan het zomaar eens zijn dat hij al een maand kapot is voordat ze het door hebben.
Logging maakt inzichtelijk wat de verhouding opwek en verbruik is, nuttige info over de jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hangt bij ons op de deel. En lopen wij elke dag wel paar keer langs. Alleen kijken we er niet dagelijks op. Als er wat mis is zien we dat snel zat. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren "even" die excel ingevuld die @antonboonstra had gemaakt. Ik vond de resultaten wel verrassend!

Jaar verbruik: 4379kWh
Werkelijk afgenomen: 2806kWh
Werkelijk teruggeleverd: 4468kWh.
(opbrengst: 5981kWh)

Nu de berekende waarden:

Accu (kW)Afname (kWh)Levering (kWh)
-27724464
416393210
1011322643
2010322521

Een accu tussen de 4 en 10kW zou voor ons dus al aardig wat schelen... Boven de 10 maakt het niet veel meer uit.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Wailing_Banshee Als je de tips uit Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) volgt kan je waarschijnlijk met een behoorlijk kleinere accu toe. Voor zover bij jou toepasbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:09:
@Wailing_Banshee Als je de tips uit Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) volgt kan je waarschijnlijk met een behoorlijk kleinere accu toe. Voor zover bij jou toepasbaar.
De meeste tips daar voeren we al uit en zetten absoluut geen zoden aan de dijk (in ons geval).

Ons systeem ligt behoorlijk gunstig voor ons, namelijk behoorlijk naar het westen. Wij gebruiken het gros van onze stroom in de avond.
Geen accu's
boiler niet aanwezig
geen warmtepomp
wasmachine/afwasmachine vragen per week zo'n 6kWh van de 85 (die we per week ongeveer verbruiken) en staan al grotendeels overdag aan

En wij werken beide overdag, dus de grote stroomverbruikers (pc's, tv's, maar ook ovens) staan vaak 's avonds aan. De enige lader die op een timer staat, staat een uur per dag aan. Dat is de lader voor onze zitmaaier, daar hangt een druppellader aan (een lood accu). Ik heb wel eens gemeten wat dat ding vroeg, maar dat was zo minimaal dat ik de meetstekker maar op een andere plek heb gehangen :p

De enige manier die voor ons overblijft om ons eigenverbruik te verhogen is gewoon meer panelen, zodat we ook in de winter overdag meer opwekken. Op de voorkant van ons huis komen geen zonnepanelen maar ik heb wel panelen op de garage gepland. Die ligt 90 graden gedraaid t.o.v. het huis, waardoor we 's ochtends opbrengst zullen hebben [de ochtend missen we nu grotendeels] en 's avonds meer opbrengst. En vooral in de winter. Omdat ons huis nogal ver naar het westen gedraaid staat, gaat de zon in de winter al onder voordat hij eindelijk recht op de panelen komt :p

Edit:

Ik had trouwens een grafiek gemaakt van het effect van een accu:

Eigenverbruik met een accu

Je ziet dat hij behoorlijk hard afvlakt bij een bepaalde grootte accu. Het omslag punt bij ons ligt dus rond de 6kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Wailing_Banshee op 08-05-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Wailing_Banshee eigenlijk zou je het gebruik van energie in de vorm van gas ook mee moeten nemen in deze berekening en dan kijken hoeveel je kan doen om je autonomie te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ep Woody schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:41:
@Wailing_Banshee eigenlijk zou je het gebruik van energie in de vorm van gas ook mee moeten nemen in deze berekening en dan kijken hoeveel je kan doen om je autonomie te vergroten.
En m'n eigen gas gaan maken? Een warmtepomp is op dit moment nog niet iets wat in de pijpleiding zit.

En m'n autonomie hoef ik niet te vergroten. Ik wil alleen geen belasting en belasting over belasting gaan betalen over energie die ik zelf opwek, alleen niet direct verbruik. Dus ik wil alleen m'n eigenverbruik omhoog brengen. Dat kan ik op twee manieren doen: niet meer gaan werken en overdag thuis zijn (en dus de energie zware dingen overdag doen) of iet kopen waarmee ik de overdag opgewekte energie later kan gaan gebruiken wanneer ik na het werk thuis kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:43:
[...]

En m'n eigen gas gaan maken? Een warmtepomp is op dit moment nog niet iets wat in de pijpleiding zit.

En m'n autonomie hoef ik niet te vergroten. Ik wil alleen geen belasting en belasting over belasting gaan betalen over energie die ik zelf opwek, alleen niet direct verbruik. Dus ik wil alleen m'n eigenverbruik omhoog brengen. Dat kan ik op twee manieren doen: niet meer gaan werken en overdag thuis zijn (en dus de energie zware dingen overdag doen) of iet kopen waarmee ik de overdag opgewekte energie later kan gaan gebruiken wanneer ik na het werk thuis kom.
Er komen nu 2 stromen met energie je woning in. 1 in de vorm van electriciteit en 1 in de vorm van gas. De ene wordt gebruikt voor verwarming (in diverse vormen) en de ander voor overige toepassingen. Als je wil kijken naar het rendement van een thuisaccu zou je, in mijn optiek, de totale energiebehoefte moeten bekijken en daar mee rekenen. De uitkomst van je berekening zal waarschijnlijk niet schokkend veranderen, maar de grootheden wel. Daarnaast kun je nog kijken of het interessanter is om in plaats van een thuisaccu te schuiven met energiegebruik (gasverbruik vervangen door elektrisch verwarmen bij overproductie?), waardoor de waarde van een accu kleiner wordt.

Als ik het goed begrijp wil jij zo min mogelijk stroom van het net betrekken, ergo, je autonomie vergroten. Zie ook: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ep Woody schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:37:
[...]

Er komen nu 2 stromen met energie je woning in. 1 in de vorm van electriciteit en 1 in de vorm van gas. De ene wordt gebruikt voor verwarming (in diverse vormen) en de ander voor overige toepassingen. Als je wil kijken naar het rendement van een thuisaccu zou je, in mijn optiek, de totale energiebehoefte moeten bekijken en daar mee rekenen. De uitkomst van je berekening zal waarschijnlijk niet schokkend veranderen, maar de grootheden wel. Daarnaast kun je nog kijken of het interessanter is om in plaats van een thuisaccu te schuiven met energiegebruik (gasverbruik vervangen door elektrisch verwarmen bij overproductie?), waardoor de waarde van een accu kleiner wordt.
Gas erbij doen verandert helemaal niets aan m'n grafiek voor electra gebruik. Ik zal, ongeacht hoeveel gas ik verbruik, tenzij ik m'n gas gestookte apparaten ga vervangen door electra apparaten, geen Wh extra meer of minder zelf gebruiken/terugleveren/vragen.
Als ik het goed begrijp wil jij zo min mogelijk stroom van het net betrekken, ergo, je autonomie vergroten. Zie ook: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Nogmaals, ik wil mijn autonomie niet vergroten. Ik wil geen belasting en belasting over belasting gaan betalen over mijn eigen opgewekte energie. En dat topic ken ik al langer dan vandaag en daar staat niets in wat ik zou kunnen toepassen zonder of mijn hobbies op te geven, mijn werk op te geven of zeer veel geld uit te geven door gas apparaten te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:43:
[...]

Dat kan ik op twee manieren doen: niet meer gaan werken en overdag thuis zijn (en dus de energie zware dingen overdag doen)
Timer op je wasmachine en vaatwasser en de stofzuigrobot overdag? Grasmaairobot ook overdag, dan heb je het in de meeste huishoudens wel gehad met energie zware dingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

No Hands schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Timer op je wasmachine en vaatwasser en de stofzuigrobot overdag? Grasmaairobot ook overdag, dan heb je het in de meeste huishoudens wel gehad met energie zware dingen.
Warmtepompboiler overdag opwarmen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@No Hands @klump4u Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?), dat is de plaats voor jullie posts. Maar dat is daar al langsgekomen... Hier is het offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:39:
Ik wil geen belasting en belasting over belasting gaan betalen...
Geen belasting betalen moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, ik bekijk het op een iets andere manier.
Als ik op m'n 'slimme meter' grafiek van eind maart: https://www.dropbox.com/s...ww/kWh_v01e_demo.png?dl=0, al het nachtverbruik uit een batterij wil halen ben ik een 1500W inverter nodig (bv Solis 1500, €344), als ik die wekelijkse frituurpan achterwege laat dan kan een (bv APS 600, €205) ook nog het meeste van m'n 700W koffiezetter meepakken (áls ik uit bed rol voordat de zon opkomt), kijk ik alleen naar de avondse lampen+tv en de nachtelijke koelkast dan is een 300W (bv Enphase IQ7, €109) inverter voldoende.

Een kleinere inverter houdt wel in dat minder energie (Wh) gecompenseerd kan worden, per inverter voor resp. nacht1, nacht2, nacht3:
1500W: 1047Wh, 1148Wh, 1678Wh.
600W : 1047Wh, 1148Wh, 1484Wh.
300W : 1030Wh, 1148Wh, 1323Wh.

Alleen al door de grotere inverter kost die frituurpan al (1678-1323=) 355Wh * 52 weken * 10 jaar (=184.6 kWh) voor (344-109=)€235, is €1,27/kWh extra.

De dagelijkse koffiezetter is die extra (205-109=) €96 (voorlopig) ook niet echt waard, hoofdzakelijk nuttig in de winter, maar m'n (O-W) PV systeem levert zo weinig gedurende de 4 winter maanden dat de gemiddelde export 2 kWh/week is (285 Wh/dag, hopeloos onvoldoende).
(Een paar bijna verticale panelen op zuid wordt aan gewerkt.)

edit:formatting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HenkS_ schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:10:
[...]
Geen belasting betalen moet natuurlijk wel betaalbaar blijven, ik bekijk het op een iets andere manier.
Ja, daarom ga ik ook zeker niet voor autonomie. Alleen al het opschroeven van m'n eigenverbruik van 25% naar 50 tot 75% zou al heel veel schelen (op jaarbasis). Met ons "donker" verbruik (en de huidige panelen) heb ik zelfs dagen in de zomermaanden waarbij de accu leeg zal zijn (twee of drie slechte dagen achter elkaar, en de accu is leeg!). Daarom heb ik ook die grafiek gemaakt, om dat omslag punt te zoeken, waarbij de accu nog echt iets toevoegt. Ik had dat eerder al eens gegokt (puur op basis van ons "donker" verbruik) en dat kwam aardig overeen met wat die grafiek liet zien.

Nu nog een paar jaar de tijd om de prijzen naar beneden te laten gaan en de techniek te verbeteren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:19:
Gisteren "even" die excel ingevuld die @antonboonstra had gemaakt. Ik vond de resultaten wel verrassend!

Jaar verbruik: 4379kWh
Werkelijk afgenomen: 2806kWh
Werkelijk teruggeleverd: 4468kWh.
(opbrengst: 5981kWh)

Nu de berekende waarden:

Accu (kW)Afname (kWh)Levering (kWh)
-27724464
416393210
1011322643
2010322521

Een accu tussen de 4 en 10kW zou voor ons dus al aardig wat schelen... Boven de 10 maakt het niet veel meer uit.
Ik zat nog even te rekenen met jouw voorbeeld en wat de gevolgen zijn als de saldering van de energiebelasting volledig wegvalt en hoeveel je kunt winnen door het inzetten van een accu.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de energiebelasting gelijk blijft, 14 ct per kWh.

Je gebruikt nu 35% van je totale elektriciteitsgebruik direct van je zonnepanelen. Je zou dan in 2031, 400 euro aan energiebelasting betalen voor de stroom die je teruggeleverd hebt en op een later moment weer van het net hebt opgenomen. Als je een 4kWh accu inzet gaat het gebruik, wat niet de meter passeert, omhoog naar 62%. Je zou dan nog 233 euro betalen voor de overige kWh die wel de meter passeert. De accu zou dan in dit geval ongeveer 170 euro per jaar besparen.

Voor zover ik er nu tegen aan kijk, zijn accu's om zo min mogelijk energiebelasting te betalen niet zinvol. De besparing op je energienota is gewoonweg te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ep Woody schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Voor zover ik er nu tegen aan kijk, zijn accu's om zo min mogelijk energiebelasting te betalen niet zinvol. De besparing op je energienota is gewoonweg te klein.
Je gaat dan voorbij aan een heel belangrijk ding: ik wil niet betalen voor iets wat ik zelf opwek.

Een 6kW accu zou m'n verbruik van het net halveren (1300kWh ipv 2800kWh). Dus dat is 1500kWh * 0,14 = 210 euro per jaar. Maar dan ga je ervan uit dat de belasting gelijk blijft (wat natuurlijk een foute aanname is), en, misschien nog wel belangrijker, dat je hetzelfde voor je geleverde stroom krijgt als wat je voor je afgenomen stroom betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:41:
[...]

Je gaat dan voorbij aan een heel belangrijk ding: ik wil niet betalen voor iets wat ik zelf opwek.

Een 6kW accu zou m'n verbruik van het net halveren (1300kWh ipv 2800kWh). Dus dat is 1500kWh * 0,14 = 210 euro per jaar. Maar dan ga je ervan uit dat de belasting gelijk blijft (wat natuurlijk een foute aanname is), en, misschien nog wel belangrijker, dat je hetzelfde voor je geleverde stroom krijgt als wat je voor je afgenomen stroom betaald.
We zijn verwend met de luxe van het salderen. Gratis energie opslaan op het stroomnet om dat op een ander moment weer terug te nemen. Die luxe hebben we straks niet meer. Technisch gezien betaal je trouwens niet voor de stroom die je zelf opwekt, want de stroom die jij in de winter gebruikt is niet dezelfde stroom als dat je in de zomer opgewekt hebt, maar dat terzijde.

Laten we eens kijken naar de prijs van de LG Chem RESU 7H. Met een aanschafprijs van 4800 euro is dat een investering die je dan pas na 22 jaar zou terugverdienen.

Linksom of rechtsom, je gaat sowieso betalen voor datgene wat je niet rechtstreeks zelf opwekt, hetzij in de vorm van energiebelasting/ODE, hetzij in de vorm van opslag, hetzij in de vorm van optimalisering. De vraag is dan, welke optie is de minst slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Ep Woody schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:04:
[...]

We zijn verwend met de luxe van het salderen. Gratis energie opslaan op het stroomnet om dat op een ander moment weer terug te nemen. Die luxe hebben we straks niet meer. Technisch gezien betaal je trouwens niet voor de stroom die je zelf opwekt, want de stroom die jij in de winter gebruikt is niet dezelfde stroom als dat je in de zomer opgewekt hebt, maar dat terzijde.
Technisch gesproken gaat de overheid straks accijnzen en btw rekenen voor jouw geproduceerde elektriciteit die jouw buurman mag afdragen. De overheid gaat straks dus over de rug van de burger geld verdienen, terwijl de burger juist de investering heeft gedaan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ep Woody schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:04:
[...]
Ik ging er al vanuit dat het niet dezelfde elektronen zijn :) Maar goed energiebedrijven betalen alleen EB-ODE bij levering aan eindgebruikers, onze overproductie wordt aan een energiemaatschappij uitgeleend.
Dus het zou redelijk zijn om de EB-ODE niet bij dat process te betrekken. We betalen ook geen BTW over een storting op of opname van een spaar rekening. Maar een redelijk bedrag aan "rente" is niet onredelijk. Maar goed dan zit je bijna op een FIT regeling.
Laten we eens kijken naar de prijs van de LG Chem RESU 7H. Met een aanschafprijs van 4800 euro is dat een investering die je dan pas na 22 jaar zou terugverdienen.
De accu moet dus naar een 1500 euro om hem met 7 jaar terug te verdienen. Volgens mij is het target om opslag naar de $100 per kWh te krijgen, dan kost hij nog maar $700 + controller hard & software. Bij die prijs niveaus zou ik er zeker een aantal neer zetten. Zondag was mijn levering aan het net 71kWh en mijn verbruik 12 kWh .... Zaterdag was het 89kWh/18kWh (gemeten met klikaan/klikuit server aan de digitale meter) Er gaat nu al 12kW naar de buren :), max wat ik gezien heb is 16kW+.

Mijn grootste 24h verbruik over een maand is 25kWh geweest, De accu moet dus iets van 25kWh moeten kunnen opslaan (voor deze tijd van het jaar) een optimalisatie kan plaatsvinden door max verbruik (groter,winter) maar ook max opwek (kleiner, winter).
Linksom of rechtsom, je gaat sowieso betalen voor datgene wat je niet rechtstreeks zelf opwekt, hetzij in de vorm van energiebelasting/ODE, hetzij in de vorm van opslag, hetzij in de vorm van optimalisering. De vraag is dan, welke optie is de minst slechte.
Ik weet niet of ik die 89kWh kan optimaliseren ..... door het in/uitschakelen van vriezers, drogers/wasmachine of andere zaken.
Nu stuur ik nog steeds in verbruik op het lage tarief verbruik )( 's avonds / weekend)
GioStyle schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:36:
[...]

Technisch gesproken gaat de overheid straks accijnzen en btw rekenen voor jouw geproduceerde elektriciteit die jouw buurman mag afdragen. De overheid gaat straks dus over de rug van de burger geld verdienen, terwijl de burger juist de investering heeft gedaan. 8)7
Dat gebeurd nu al voor de stroom producerende bedrijven, die krijgen alleen de kale stroomprijs.

Mogelijk dat dit wat is :
https://smartstoragemagaz...utwaterbatterij-greenrock
Een grote zout water batterij, heb ik wel plek voor, geen idee wat het kost.

[ Voor 12% gewijzigd door WoudseHoeve op 13-05-2019 12:05 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:21:
twee of drie slechte dagen achter elkaar, en de accu is leeg!
Dat is iets waar ik nog niet helemaal uit ben:
"Batteries begin fading from the day they are manufactured." op https://batteryuniversity...arn/article/capacity_loss en
"While a 3-year battery life with 500 cycles is acceptable for laptops and mobile phones, the mandated 8-year life of an EV battery seems long at first." op https://batteryuniversity...what_causes_li_ion_to_die

Met de cijfers van https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries (3.92V laadspanning en 50% DoD) is iets te maken voor slechts 1 nacht met minimale aanschafkosten dat 8 jaar meegaat, en dat kost dan €x/kWh.
Wil ik 3 nachten dan is de aanschaf (voor 8 jaar) €3x/kWh, áls die batterij het 24 jaar volhoud dán is de prijs weer €x/kWh (maar met lineaire veroudering (80% na 8 jaar) is er nog maar 40% capaciteit over), gaat ie dood door ouderdom na 12 jaar dan kost het €1.5x/kWh.

Om alvast te watertanden: https://future-trends.cleantechnica.com/batteries/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Wailing_Banshee Die zout water batterij ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld.

Zag in dit artikel een globale prijs per kWh, ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. https://siebeschootstra.n...outwater-batterij-opslag/

Jouw verbruik is wel behoorlijk hoger dan het gemiddelde gebruik van een hoop mensen, dat maakt de business case nog wat anders. 90 kWh is behoorlijk meer dan mijn verbruik.

Momenteel schakel ik nog een beetje naar daltarief, zodat de boiler bijvoorbeeld 's nachts opwarmt. Dat kan als de saldering teruggeschroefd wordt, vrij eenvoudig, aangepast worden naar opwarmen op piekmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ep Woody schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:33:
@Wailing_Banshee Die zout water batterij ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe zich dat ontwikkeld.

Zag in dit artikel een globale prijs per kWh, ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. https://siebeschootstra.n...outwater-batterij-opslag/

Jouw verbruik is wel behoorlijk hoger dan het gemiddelde gebruik van een hoop mensen, dat maakt de business case nog wat anders. 90 kWh is behoorlijk meer dan mijn verbruik.

Momenteel schakel ik nog een beetje naar daltarief, zodat de boiler bijvoorbeeld 's nachts opwarmt. Dat kan als de saldering teruggeschroefd wordt, vrij eenvoudig, aangepast worden naar opwarmen op piekmomenten.
5877 euro voor 9kWh opslag 3 fasen max laad vermogen 5,88kW. max 7.2 kW output.
https://smartenergyshop.b...-met-2-energiemeters.html

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

In april waren er in dit forum enige berekeningen over wat dit nieuwe beleid betekent voor de financiële aantrekkelijkheid van PV. Het ging daar primair over hoe e.e.a. zou gaan werken.
Omdat ik regelmatig mensen adviseer (niet professioneel) of ze panelen moeten nemen heb ik behoefte aan een meer overalll view.

Dus - met een hoop aannames - bezig met Excel (voor mij helaas hier niet reproduceerbaar)
Aannames:
. technologische verbeteringen zichtbaar in stijgende Wp's per paneel
. investering blijft gelijk
. EB-deel in teruglevertarief wordt in de periode 2023 tot 2030 in 7 gelijke stappen afgebouwd naar 0
. ODE blijft ongewijzigd
. verbruik blijft ongewijzigd
. maandverbruik in wintermaanden 50 % hoger dan zomermaanden (300 kWh <> 200 kWh)
. opbrengst achter de omvormer verdeeld via PVGIS over de maanden
. eigen verbruik hele periode 25 % (ook bij hogere PV opbrengsten)
. vermindering EB (lumpsum/jaar) geen rekening mee gehouden
. vergoeding van energieleverancier voor teruglevering groter dan afname: € 0,10/kWh
. startsituatie: 10 panelen 335 Wp, netto produktie achter de omvormer 3015 kWh/jaar, huisverbruik 3050 Kwh/jaar

Uitkomsten:
Situatie 1: start productie in 2020, saldering wordt niet afgeschaft. TVT is 7,9 jaar
Situatie 2: start productie in 2020, saldering nieuw beleid. TVT is 8,3 jaar
Situatie 3: start productie in 2023, panelen met 375 Wp. TVT is 11,3 jaar
en voor de aardigheid (glazen bol is stuk)
Situatie 4: start productie in 2031, panelen naar 450 Wp. TVT is 12 jaar

De aannames zijn uiteraard discutabel.

In Wiebes' Kamerbrief van 25/4/2019 staat dat de TVT "iets kan oplopen boven de 7 jaar".
Maar ook "dat men bereid is in zonnepanelen te investeren als de TVT ligt tussen 5 en 9 jaar".

Hierbij moet ik opmerken dat ik zelf in 2006 6 panelen van 175 Wp heb gekocht, en dat ik blij ben dat de kosten (inclusief verhuizing in 2015) zijn goedgemaakt in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik denk dat je hier een fout mee maakt. We hebben dit jaar wel gezien dat ze daar behoorlijk in durven te wijzigen

2015: 0,004ct
2016: 0,007ct
2017: 0,009ct
2018: 0,016ct
2019: 0,023ct

Daar staat tegenover dat de belasting wel naar beneden is gegaan:

2015: 0,145ct
2016: 0,122ct
2017: 0,123ct
2018: 0,127ct
2019: 0,119ct

Maar ik las vanmorgen een stuk in de krant dat de RWE een vergoeding eist van de regering omdat ze hun (illegaal) gebouwde centrale in de Eemshaven in 2030 moeten hebben omgebouwd naar biomassa ipv kolen (en hun andere centrale ergens in het westen voor 2025). En wie mag dat gaan betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

Middels de ODE opslag wordt het SDE+ fonds gevuld. Uit dit fonds worden o.a. windparken en zonneweiden ondersteund, maar ook de postcoderoos projecten dacht ik.
Nieuwe windparken op zee hebben steeds minder exploitatie support nodig, hoe het met de rest gaat, geen idee.
Het werkingsgebied van de SDE+ regeling wordt in 2020 verruimd, de nieuwe regeling krijgt de naam SDE++. CO2 beperkende maatregelen worden toegevoegd, waaronder mogelijk ook het stopzetten van kolencentrales kan vallen.
Ik heb geen voorspelling kunnen vinden over de toekomstige ontwikkelingen m.b.t. de SDE+/SDE++ regeling, en dus de verwachte hoogte van de ODE opslag.

Je hebt gelijk, ODE is hard gestegen de afgelopen jaren.
Maar, zie ook onderstaande citaat uit Wiebes' aanbiedingsbrief Klimaatakkoord d.d. 28/6/2019:
""We verschuiven de lasten van huishoudens naar het bedrijfsleven door de verdeling van de Opslag Duurzame Energie van 50/50 aan te passen naar een derde/twee derde ten gunste van huishoudens.""
Al met al denk ik dat het gelijk houden van het ODE tarief op het huidige niveau nog niet zo gek is.

en nog een mooie tekst uit deze aanbiedingsbrief:
""Het belastingdeel van de energierekening daalt voor een huishouden met gemiddeld (1170 m3 gas, 2581 kWh) verbruik met 100 euro in 2020, stijgt niet in 2021 en stijgt na 2021 beperkt.""

Als de EB op stroom tussen 2020 en 2030 nog enkele centen omlaag gaat (en dat moet haast wel, omdat al bekend is dat de EB op gas gaat stijgen), veranderen uiteraard alle cijfers.
Afbouw naar 0 van de EB in het teruglevertarief blijft neem ik aan staan op 2030.

[ Voor 60% gewijzigd door hetgos op 19-08-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Interessant om te zien dat er enkele grote partijen (Essent, VEH, Consumentenbond) niet zo blij zijn met de wetsvoorstellen/wetswijzigingen van dhr. Wiebes inzake de afbouw van de salderingsregeling e.d.:

https://www.internetconsu...mvormingsalderen/reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
WoodyWindoW schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:50:
Interessant om te zien dat er enkele grote partijen (Essent, VEH, Consumentenbond) niet zo blij zijn met de wetsvoorstellen/wetswijzigingen van dhr. Wiebes inzake de afbouw van de salderingsregeling e.d.:
Nogal wiedes. Die afbouw van die salderingsregeling gaat een groot probleem worden voor "Nul op de meter" woningen. DIe zijn straks misschien wel "nul op de meter" (alhoewel dat ook schijnt tegen te vallen), maar niet "nul op de nota".

Dus je betaalt nu zeg 20.000 euro meer voor een nul op de meter woning, om vervolgens je in de winter nog steeds veel te betalen.

Verder wordt dit een groot probleem voor het van het gas afhalen van huurwoningen. Tot nu is dat een "energie prestatie vergoeding" verhaal, waarbij de huurder een EPV betaalt voor een lagere energie rekening. Maar als straks die energie rekening minder daalt door wegvallen saldering dan is dit een probleem voor EPV en dus voor de financiering van heel deze operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
traders schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:54:

Nogal wiedes. Die afbouw van die salderingsregeling gaat een groot probleem worden voor "Nul op de meter" woningen. DIe zijn straks misschien wel "nul op de meter" (alhoewel dat ook schijnt tegen te vallen), maar niet "nul op de nota".

Dus je betaalt nu zeg 20.000 euro meer voor een nul op de meter woning, om vervolgens je in de winter nog steeds veel te betalen.
Nul op de meter is toch nooit een synoniem geweest voor nul op de nota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
GioStyle schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:03:
Ga er maar vanuit dat er een hoop mensen gaan lopen huilen dat zij dat wel verwacht hadden. Net zoals al dat gehuil rond de woeker lotterij, aandelenlease, etc. Nu zullen daar best schrijnende gevallen tussen zitten maar ook een hoop mensen die proberen een slaatje eruit te slaan. Er gaan mensen met NOM op zoek naar brochures waarin geclaimd wordt dat ze een lage energie nota werd voorgeschoteld. Hier gaat gezeur van komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En persoonlijk vind ik dan ook dat ze (een beetje) een punt hebben. Om een NOM huis te verkrijgen, heb je doorgaans flink moeten investeren en een rekensom gemaakt voor de langere termijn. Als tijdens die termijn "ineens" de spelregels, en daarmee de onderbouwing van je rekensom wijzigen, dan kan je daar wat van vinden.

Je mag bijvoorbeeld wel planschade claimen als je financiële schade lijdt vanwege een gewijzigd bestemmingsplan > als tijdens het spel de regels wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GioStyle schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:03:
[...]

Nul op de meter is volgens mij wel altijd synoniem geweest met 0 gebruik van electra. Dus het enige wat op de nota staat zijn dan de vaste lasten (netwerkkosten, etc).

Ik vraag me af hoe dat dan met die lease/huur acties zit van zonnenpanelen. Die gaan er ook allemaal vanuit dat je kunt salderen. Als ik even mijn eigen situatie bekijk (ruwe berekening), dan zou dat het verschil zijn van 100 euro terugkrijgen of 300 euro betalen...

Edit: dat is natuurlijk zonder de vaste lasten!

[ Voor 3% gewijzigd door Wailing_Banshee op 25-11-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
Kijk zelfs in dit topic begint het gezeur al. Al die NOM mensen interesseert de meter stand niks. Het gaat erom wat het initieel en maandelijks kost. Ook goed punt omtrent lease. Dit gaat gedoe opleveren dat wil je niet weten...m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Heb ik al eens berekend gezien er hier ook een offerte is gedaan (iets van 3300Wp geloof ik).
Stel je eigenverbruik is nihil (5% ofzo) dan ga je dus gewoon verlies draaien, je betaald meer voor de huur dan dat het opbrengt, in mijn geval 7 cent op dit contract. Maar dat risico vertellen ze er echt niet bij hoor :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:06

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:18:
En persoonlijk vind ik dan ook dat ze (een beetje) een punt hebben. Om een NOM huis te verkrijgen, heb je doorgaans flink moeten investeren en een rekensom gemaakt voor de langere termijn. Als tijdens die termijn "ineens" de spelregels, en daarmee de onderbouwing van je rekensom wijzigen, dan kan je daar wat van vinden.
Dit dus. Eerst je goeie wil tonen door fors te investeren in duurzaamheid en daar uiteindelijk in de nabije toekomst hard voor afgestraft worden. Lijkt me niet de juiste manier van omgaan met je bevolking.

Overigens, als deze wetsvoorstellen doorgaan, vermoed ik dat de vraag naar zonnepanelen en warmtepompen fors gaat dalen. Van het gas af is voor mij in ieder geval voorlopig geen optie meer. Zeker niet nu onze energierekening toch al richting de nul gaat.

Ik mag hopen dat de burger t.z.t. goed geïnformeerd wordt/is door de overheid, media, installateurs, etc. over de terugverdientijd en de voor- en nadelen van van het gas afgaan, zonnepanelen, warmtepompen, etc.

Daarnaast ben ik ook heel benieuwd in hoeverre er, door Wiebes en zijn team, uiteindelijk echt iets met al die reacties van bedrijven en particulieren wordt gedaan. Er zijn waarschijnlijk ook een hoop reacties ingediend die niet openbaar zijn (die optie is er namelijk).

Natuurlijk is het tof dat we de mogelijkheid hebben om als burgers en organisaties te reageren op nieuwe wetsvoorstellen, maar dan moet er ook wat mee gedaan worden natuurlijk!

NB: voor wie nog (enigszins gedateerd) leesvoer nodig heeft 😉: https://www.rijksoverheid...netconsultatie.pdf#page44

[ Voor 6% gewijzigd door WoodyWindoW op 26-11-2019 00:35 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste