Acties:
  • +4Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:46
https://solarmagazine.nl/...psgewijze-afbouw-tot-2031

Salderen blijft voorlopig, maar daarna alleen eigenverbruik voordeel?

[Voor 11% gewijzigd door wopper op 26-04-2019 06:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

Bananenplant

Ceci n'est pas une trompette

Door gedoe met Slim Wonen (doe hier NOOIT zaken mee!) liggen mijn panelen er nog niet. Ik overweeg annulering, vooral omdat ik geen zin heb in vervelende verrassingen rondom ruimtegebruik/herrie van de omvormer. En de kater van Slim Wonen speelt ook mee ;) .

Nu kwam ik toevallig dit artikel tegen: blijkbaar kun je nu salderen tot 2023 en wordt daarna het stuk energiebelasting dat je terugkrijgt tot 2030 afgebouwd. Er staat:
De afbouw van de salderingsregeling geldt dus uitsluitend voor elektriciteit die aan het elektriciteitsnet wordt teruggeleverd en dus niet op het directe eigen verbruik achter de meter.
Hoe gaat dit technisch werken? Als in: als ik 1kW vermogen opwek en tegelijkertijd 1kW verbruik, staan dan de telwerken voor afname en levering stil?

[Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 26-04-2019 06:48]

Signal. Speak freely

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:51

CurlyMo

www.pilight.org

@Bananenplant Ja

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 26-04-2019 06:50]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:43
Salderingsregeling verlengd tot 2023; https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023

Blij dat ik gisteren mijn datum voor installatie heb kunnen afspreken. Bij de schouw bleek dat er nog 2 meer geplaatst konden worden, dit gaan ze dan ook doen. In totaal plaatsen ze over circa 2 weken 12 panelen van 310 wattpiek. Zelf gebruiken we 2800 kWh per jaar gemiddeld, dus doel is in ieder geval zolang de salderingsregeling er nog is om elk jaar 0 aan stroom te gaan betalen. Dan heb ik hopelijk mijn panelen geheel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling echt stopt.

Zijn er hier mensen die hun terugverdiend tijd nog bijhouden in een modelletje?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Bananenplant

Bananenplant

Ook als het aparte groepen zijn? Het klinkt haast als te mooi om waar te zijn, heb je een bron :) ?

Signal. Speak freely

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-08 08:11
Voor de Tweakers met zonnepanelen, persoonlijk denk ik goed nieuws!

https://www.ad.nl/politie...e-jaar-verlengd~a362a1b7/

Onderstaand direct uit artikel gekopieerd:

Subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd
Het kabinet verlengt de subsidieregeling voor zonnepanelen met drie jaar. Dit betekent dat eigenaren van zonnepanelen nog tot en met 2023 de stroom die ze zelf opwekken en terugleveren aan het elektriciteitsnet volledig mogen aftrekken van hun eigen energieverbruik. Over dat deel is dan geen energiebelasting verschuldigd.

In het regeerakkoord was nog bepaald dat de zogeheten salderingsregeling vanaf 2020 zou worden afgebouwd. Dit gebeurt nu dus drie jaar later. Burgers en mkb-bedrijven die al zonnepanelen op het dak hebben liggen, of nog gaan leggen, profiteren hierdoor langer van korting op de energierekening. Volgens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) betekent dit dat de investering in zonnepanelen die tot en met deze kabinetsperiode wordt gedaan in gemiddeld zeven jaar kan worden terugverdiend.

Het is de bedoeling dat tussen 2023 en 2031 de subsidie stapsgewijs helemaal wordt afgebouwd. Eigenaren van zonnepanelen krijgen vanaf 2031 dan alleen nog de stroom die ze zelf hebben opgewekt en terug hebben geleverd vergoed door hun energieleverancier.

Geen terugleversubsidie
Het was aanvankelijk de bedoeling dat de salderingsregeling te zijner tijd zou worden omgezet in een zogeheten terugleversubsidie, maar dit instrument bleek bij de uitwerking complexer dan gedacht, meldde EZK-minister Eric Wiebes eerder dit jaar aan de Tweede Kamer. Daarom is nu gekozen voor een afbouw van de al bestaande salderingsregeling per 2023. Volgens Wiebes is de gekozen methode ‘eenvoudig en gebruiksvriendelijk’, blijft die voor huishoudens financieel aantrekkelijk en voorkomt die tegelijkertijd overstimulering.

Tegen 2030 is de prijs van zonnepanelen waarschijnlijk zodanig gedaald dat die ook zonder subsidie voldoende financieel aantrekkelijk zal zijn, stelt Wiebes. ,,Op deze wijze kan op de lange termijn met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst worden geboekt, net als was voorzien in het regeerakkoord”, schrijft de VVD-minister aan de Tweede Kamer.

Dubbele teller
Eigenaren van zonnepanelen die voor subsidie in aanmerking willen komen worden vanaf 2023 verplicht over een energiemeter met minimaal een dubbele teller te beschikken, schrijft Wiebes. Deze meters zijn voor de Belastingdienst noodzakelijk om levering en teruglevering van energie afzonderlijk te kunnen meten. Wie nog niet over zo’n meter beschikt, krijgen deze volgens Wiebes voor 2023 aangeboden door hun netbeheerder.

2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 23:01

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is elk half jaar anders, 2020, even later 2021 en nu weer de oude 2023, na de verkiezingen weer anders... ik wacht wel af, die berichten kan je niet op af gaan, trek gewoon je eigen plan. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bananenplant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:57:
[...]

Ook als het aparte groepen zijn? Het klinkt haast als te mooi om waar te zijn, heb je een bron :) ?
Ja, zelfs tussen aparte fasen als je 3 fase aansluiting hebt. De "slimme" meter saldeert over de fasen.

Deze maand slimme meter (zit gisteren nog niet bij)

Bruto meter (zit gisteren wel bij)

[Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 26-04-2019 07:26]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 10:04
https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023

En de saldering blijft bestaan tot 2023 ... En daarna langzaam afgebouwd. En de verplichting om vanaf dan een meter te hebben met dubbel telwerk (levering/teruglevering) maar dat hoeft geen "slimme meter" te zijn.

Hiervoor moeten ze nog wel een paar wetten aanpassen ... En een boel meters vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-08 20:31
duvekot schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:35:

En de saldering blijft bestaan tot 2023 ... En daarna langzaam afgebouwd. En de verplichting om vanaf dan een meter te hebben met dubbel telwerk (levering/teruglevering) maar dat hoeft geen "slimme meter" te zijn.

Hiervoor moeten ze nog wel een paar wetten aanpassen ... En een boel meters vervangen.
Heel goed nieuws! Lekker wakker worden zo.

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-07 09:19
Ik begrijp het verschil tussen de toekomstige regeling vanaf 2031 en de huidige regeling niet. Kan iemand mij dat uitleggen? Is dit het volgende:
- Huidige regeling, kan je maximaal verdienen door meer stroom op te wekken dan te verbruiken;
- Nieuwe regeling, geen mogelijke positieve cashflow, je krijgt maximaal de verbruikte stroom terug.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het topic wordt goed gelezen, het salderen verhaal staat nu 4x op 1 pagina :? :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Wonkbonko schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:38:
Ik begrijp het verschil tussen de toekomstige regeling vanaf 2031 en de huidige regeling niet. Kan iemand mij dat uitleggen? Is dit het volgende:
- Huidige regeling, kan je maximaal verdienen door meer stroom op te wekken dan te verbruiken;
- Nieuwe regeling, geen mogelijke positieve cashflow, je krijgt maximaal de verbruikte stroom terug.
Huidige regeling: verbruik en opwekking mag je over het jaar tegenover elkaar wegstrepen. Wat er overblijft daar krijg je een terugleververgoeding voor (rond de 10cent vaak)

Nieuwe regeling: Je rekent verbruik en opwekking apart af. Wellicht krijg je per kwh nog wel een paar cent subsidie, maar dit zal naar verwachting in totaal minder zijn dan wat je normaliter per kwh betaalt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-08 10:04
Rol-Co schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:40:
Het topic wordt goed gelezen, het salderen verhaal staat nu 4x op 1 pagina :? :F
Sorry ... Bij mij stonden die net op de vorige pagina, anders had ik het niet gepost. Wel terug gescrolled naar boven om te kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58

Wailing_Banshee

You're Next

duvekot schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:35:

1 januari 2021 zou de wet aangepast moeten zijn en dan hebben ze nog 2 jaar om de laatste meters te vervangen. Dat zou niet zo'n groot probleem moeten zijn.

Maar dit is wel een heel groot verschil met wat hij eerder wilde doen, die subsidie regeling... Uiteindelijk ga je dus gewoon belasting betalen over de stroom die je afneemt (2/3 van de stroomprijs) (als ik het goed begrijp).
Het wordt dan echt de moeite waard of om je energie gebruik naar beneden te brengen of je direct eigen verbruik omhoog (of nog beter: beiden!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JustMyOpinion
Dus vanaf 2023 wordt het steeds interessanter om opgewekte energie direct zelf te gebruiken of op te slaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:46
Rol-Co schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:40:
Iets waar we 3 jaar op hebben gewacht, en per huishouden bepaald of je de forse investeringen nog terug verdiend, 4x is nog weinig lijkt mij :9 uitgaande van blije mensen.

Iemand die blij is, plakt hem vandaag nog wel voor de 5e keer _/-\o_

• Da_mage15
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-05-2019
JustMyOpinion schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:10:
Dus vanaf 2023 wordt het steeds interessanter om opgewekte energie direct zelf te gebruiken of op te slaan.
Toch maar die DIY waterstoftank in de tuin zetten? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 16:37
F
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:04:
[...]

Maar dit is wel een heel groot verschil met wat hij eerder wilde doen, die subsidie regeling... Uiteindelijk ga je dus gewoon belasting betalen over de stroom die je afneemt (2/3 van de stroomprijs) (als ik het goed begrijp).
Het wordt dan echt de moeite waard of om je energie gebruik naar beneden te brengen of je direct eigen verbruik omhoog (of nog beter: beiden!)
Volgens mij krijg je over je terug geleverde energie steeds een cent of wat minder.
Dus nu zeg 22 cent per kWh (zolang je het saldeert)
Van 2023 tot 2030 is 7 jaar. kale energie prijs is 5 cent, dus er moet 17 cent in 7 jaar af.
Stel eerste elk jaar 2 cent en de laatste paar jaar 3 cent.

Als je dus 3000 kWh aan het salderen bent, dan betaal je tot 2023 niets, in 2024 €60, in 2025 €120 etc.

En in 2030 krijg je nog €0,08 voor een kWh die je het net op gooit, en betaal je €0,30 voor een kWh die je afneemt (ik geloof er niet in dat de overheid niet veel meer belasting op electriciteit gooit als ze iedereen van het gas af hebben en veel mensen electrisch rijden)

[Voor 13% gewijzigd door jacovn op 26-04-2019 08:27]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• JustMyOpinion
Da_mage15 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:19:
[...]

Toch maar die DIY waterstoftank in de tuin zetten? :+
Haha, lijkt me persoonlijk wel echt cool!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Maverick schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:41:
[...]

Huidige regeling: verbruik en opwekking mag je over het jaar tegenover elkaar wegstrepen. Wat er overblijft daar krijg je een terugleververgoeding voor (rond de 10cent vaak)
Maak daar maar 7 cent van hoor ;)

En dat is prima, in 2023 ziet de wereld er weer anders uit. Electrische auto's, accu's en weet ik wat meer hebben ontwikkelingen doorgemaakt.

Rol-Co schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:15:
Het is elk half jaar anders, 2020, even later 2021 en nu weer de oude 2023, na de verkiezingen weer anders... ik wacht wel af, die berichten kan je niet op af gaan, trek gewoon je eigen plan. :)
Zoals bij elke regering, ze zijn onbetrouwbaar omdat je niet weet waar je aan toe bent. 3,5 jaar vooruit kijken en regeren, ik ben benieuwd of dat ze lukt in dit geval.

Voor mij, en vele anderen, geldt in ieder geval dat de investering in 2023 wel terugverdiend is. Mijn panelen zijn van januari 17 en hebben een TVT van 5 jaar. In 2023 zien we wel wat er gebeurd.

Het enige wat ik gek vind is het stukje over de dubbele meter:
Dubbele teller
Eigenaren van zonnepanelen die voor subsidie in aanmerking willen komen worden vanaf 2023 verplicht over een energiemeter met minimaal een dubbele teller te beschikken, schrijft Wiebes. Deze meters zijn voor de Belastingdienst noodzakelijk om levering en teruglevering van energie afzonderlijk te kunnen meten. Wie nog niet over zo’n meter beschikt, krijgen deze volgens Wiebes voor 2023 aangeboden door hun netbeheerder.
Als je nu een Ferraris hebt, dan saldeer je automatisch. Dan heb je niet eens behoefte aan die subsidie, want die is nooit beter dan je hebt.

Ik denk dat hiermee gezegd wordt dat iedereen per 2023 verplicht een digitale meter heeft en dat alle oude meters weg moeten zijn.

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:26:
[...]

Het enige wat ik gek vind is het stukje over de dubbele meter:

[...]

Als je nu een Ferraris hebt, dan saldeer je automatisch. Dan heb je niet eens behoefte aan die subsidie, want die is nooit beter dan je hebt.

Ik denk dat hiermee gezegd wordt dat iedereen per 2023 verplicht een slimme meter heeft en dat alle oude meters weg moeten zijn.
Voor het geleidelijk afbouwen van salderen tot 2031 is het noodzakelijk voor de Belastingdienst dat huishoudens en bedrijven beschikken over een meter die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten, oftewel een meter met minimaal een dubbel telwerk. Dat kan bijvoorbeeld een slimme meter zijn, maar dat hoeft niet per se. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om zo’n meter met een dubbel telwerk in huis te hebben. De meters zullen voor die datum worden aangeboden door de netbeheerders. Vanaf 2023 kan dan de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling starten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 13:42
Ik verwacht dat de overheid de energiebelasting en/of de ODE opslag op elektriciteit het komend jaar met een 2 cent gaat verlagen om het nadeel van het langer salderen te verminderen. Tegelijk zal de energiebelasting op gas wel iets blijven toenemen.

Is ook terecht. Het zou meer energieneutraal zijn als de energiebelasting op 1m3 gas ruim 5 keer zo hoog is als de belasting op 1 kWh

[Voor 10% gewijzigd door TWyk op 26-04-2019 08:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:20

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik denk dat hiermee gezegd wordt dat iedereen per 2023 verplicht een slimme meter heeft en dat alle oude meters weg moeten zijn.
Of geen slimme meter laten hangen want dan saldeer je automatisch O-) :+ O-) :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:59

Yucon

*broem*

Samengevat: de politiek heeft al die onrust dus voor niets veroorzaakt :{

[Voor 20% gewijzigd door Yucon op 26-04-2019 08:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-08 19:34

Goverman

not loaded

Saldering blijft onaangetast tot 2023 en wordt dan geleidelijk afgebouwd tot nul in 2031. Zie hier de Kamerbrief.

Meter met dubbel telwerk wordt verplicht, maar er kan worden gekozen voor een type dat niet op afstand is uit te lezen.

[Voor 21% gewijzigd door Goverman op 26-04-2019 09:01]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Niet onverwacht gezien de mogelijke discriminerende factor tussen oude Ferraris en digitale/slimme meters.

Wel blij mee.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:35

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Goverman schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:58:
Saldering blijft onaangetast tot 2023 en wordt dan geleidelijk afgebouwd tot nul in 2031. Zie[url=https://https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=f17c910f-e40b-4db0-b2d1-e97e6d6a68a6&title=Omvorming%20van%20salderen.docx]hier de Kamerbrief[/url]
Spuit 11 :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021

Begin nu eerst eens met het een digitale meter te noemen.
Slim is helemaal niet verplicht!

edit
overigens best wel hinderlijk dat het ad het een subsidieregeling noemt en niet zoals de rijksoverheid het de salderingsregeling noemt.

Moet iedereen soms voorbewerkt worden om het straks "oneerlijk" te gaan vinden dat anderen subsidie krijgen en er meer draagvlak komt voor de regering om het salderen af te schaffen?????????

[Voor 34% gewijzigd door Vuiltje op 26-04-2019 09:13]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-11-2021
Lekker nieuws omdat we vrijstaand all electric wonen en 52 panelen hebben liggen. Kunnen we nog ff sparen voor een accu :-)

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:37
Ik ben er ook blij mee. Hoe langer salderen, hoe beter. Mijn zonnepanelen komen aankomende week, dus dit is alvast een leuk vooruitzicht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:23
Slecht nieuws voor de verkoop (en daarmee ontwikkeling) van energie opslag systemen 8)7 , goed nieuws voor onze portemonnee :9 .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zoals ik het lees bestaat de vergoeding vanaf 2031 alleen uit de kale stroomprijs.
Als rekensom, voorbeeld van https://www.energievergel...ng/opbouw-energierekening waar de variabele leveringskosten (stroomprijs) € 0,22691 is en de kale stroomprijs € 0,07 ex BTW is (€ 0,08470 inclusief BTW).

Stel afname 2.500 kWh tegen € 0,22691/kWh = € 567,28
Stel terugleveren 1.500 kWh tegen € 0,07 = € -105,00
Totaal betaald € 462,28.

Tegen de situatie nu: netto 1.000 kWh tegen € 0,22691/kWh = € 226,91.
Onder de streep kost het dus € 235,37 meer.

Of een extremer geval, 2.500 kWh verbruik en 0 op de meter, dan kost het nog altijd € 392,28.

Geen idee hoe dit van 2024 t/m 2030 geregeld wordt. Elk jaar 14% van het verschil eraf?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-08 22:07
Ook sinds een week zonnepanelen op het dak liggen, met een terugverdientijd bij ons van ca 5,5 jaar is dit nieuws niet verkeerd!

Wel heb ik zoiets van hoe ze dat gaan afbouwen? Mag je dan vanaf 2023 elk jaar ongeveer 10% minder salderen?
Waar ze eerst nog over een teruglever subsidie hadden hebben we in 2031 niks meer, dan wordt je eigen energie opslaan wel belangrijker.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Bananenplant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:25:
Alleen wel jammer dat je eigen opwek vooral is terwijl je niet thuis bent. Hoewel dat in een gezinssituatie misschien nog meevalt :) .
Yep. Mijn wasmachine maakt overuren sinds we kinderen hebben, maar die heeft een timer dus ik kan hem midden op de dag laten wassen. De droger gebruik ik zo weinig mogelijk maar 's winters ontkom ik er soms niet aan, maar daarvoor geldt hetzelfde. Als de situatie ervan komt dat het financieel echt interessant wordt om verbruik uit het net te vermijden, dan ga ik met ESP32-bordjes knutselen om mijn vriezer en misschien ook wel koelkast overdag wat dieper te laten koelen, en dan 's avonds nachts weer iets te laten opwarmen. Als de opwekdata uit mijn (SolarEdge) omvormer makkelijk toegankelijk is kan ik het misschien nog aan de zonne-instraling koppelen ook.

En als die situatie een tijdje bestaat zie ik best voor me dat er slim witgoed op de markt komt wat het tijdstip van verbruik kan verschuiven, aan de hand van informatie uit de slimme meter o.i.d.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wopper schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:17:
[...]

Iets waar we 3 jaar op hebben gewacht, en per huishouden bepaald of je de forse investeringen nog terug verdiend, 4x is nog weinig lijkt mij :9 uitgaande van blije mensen.

Iemand die blij is, plakt hem vandaag nog wel voor de 5e keer _/-\o_
Blij met iets wat je al had/hebt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:34
Goverman schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:58:
Saldering blijft onaangetast tot 2023 en wordt dan geleidelijk afgebouwd tot nul in 2031. Zie hier de Kamerbrief.

Meter met dubbel telwerk wordt verplicht, maar er kan worden gekozen voor een type dat niet op afstand is uit te lezen.
Mooi zo!

De container vol met C-sun paneeltjes was dinsdag al binnen in Rotterdam, hoop vandaag de douane te kunnen doorlopen. >:)

Enexis medewerker - Engineering & Aanleg

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:18

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Maasluip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:18:
Geen idee hoe dit van 2024 t/m 2030 geregeld wordt. Elk jaar 14% van het verschil eraf?
Niet. Na 2023 alleen nog de vergoeding van je leverancier en in slechte gevallen kan dat nog maar een paar cent zijn. Hoogst onzeker terugverdienmodel op deze manier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:29
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:29:
[...]

Niet. Na 2023 alleen nog de vergoeding van je leverancier en in slechte gevallen kan dat nog maar een paar cent zijn. Hoogst onzeker terugverdienmodel op deze manier.
Nee, ze hebben het over afbouwen van 2023 tot 2031

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:47:
Ik verwacht dat de overheid de energiebelasting en/of de ODE opslag op elektriciteit het komend jaar met een 2 cent gaat verlagen om het nadeel van het langer salderen te verminderen.
Je hebt me even uitgebreid laten lachen. De overheid iets verlagen? Net zoals ze nu de energie belasting (ODE + belasting) met maar liefst 1ct per kWh verlaagd hebben? (we gaan de energie belasting naar beneden doen!) en toen ook gelijk maar de belasting compensatie met bijna 17ct per dag verlaagd hebben?
Ep Woody schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:14:
Slecht nieuws voor de verkoop (en daarmee ontwikkeling) van energie opslag systemen 8)7 , goed nieuws voor onze portemonnee :9 .
Je moet het maar zo zien: zo hebben de energie opslag systeem bouwers wat meer tijd om de prijs naar beneden te brengen en de systemen wat efficiënter te maken :D En wij kunnen langer sparen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Link van de rijksoverheid (dus beter dan het ad): https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023
Per 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat huishoudens en bedrijven ontvangen op hun energiebelastingen – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. Uiteindelijk wordt dat voordeel 0 en ontvang je alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom. Dat zal in 2031 het geval zijn.

Open Source landkaart

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ah, in het AD artikel stond het vanochtend nog niet.

Ik voorzie nog wel dat je moet betalen om je kWh op het net te parkeren na 2031.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 19:32
!null schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:30:
[...]

Nee, ze hebben het over afbouwen van 2023 tot 2031
Klopt, maar nog geen plan op welke manier. En daar ben ik erg benieuwd naar.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Bananenplant

Bananenplant

@Proton_ dank :) . Het zou wat jammer zijn als je aan het einde van de rit nog moet dokken om van je afgeschreven panelen af te komen.

@JeroenH Sinds een familielid brand heeft gehad door een wasmachine zetten we dat soort apparaten eigenlijk nooit meer aan als we niet thuis zijn :-( .

Signal. Speak freely

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:37
Er is al veel gesproken over een terugleververgoeding vanuit de overheid, maar ik denk dat die opzet te ingewikkeld gaat worden. Het zou mij niet verbazen als na 2023 de hoeveelheid kWh welke je per jaar mag salderen wordt afgebouwd tot 0 in 2031. Dat zou volgens mij eenvoudig te implementeren zijn zonder enorm overheidsorgaan wat er tussen moet komen zitten, enkel wat extra afspraken met energieleveranciers en iedereen verplicht aan een meter met telwerk voor teruglevering.

Edit: ik heb vorig jaar juni mijn gebruikte panelen gelegd en heb ze nu bijna voor 1/3e terugverdiend. Als ze een jaar liggen zal dat ongeveer 1/3e zijn. Als er niets stuk gaat heb ik ze tegen 2023 dus ruim terugverdiend. Ik ben wel blij met de verlenging van de regeling. Het noemen van 2021 als einde voor salderen heeft wel veel onrust teweeg gebracht. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daardoor hebben afgezien van het leggen van panelen afgelopen jaar |:(

[Voor 32% gewijzigd door GH45T op 26-04-2019 09:40]

• TWyk
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:31:
[...]

Je hebt me even uitgebreid laten lachen. De overheid iets verlagen? Net zoals ze nu de energie belasting (ODE + belasting) met maar liefst 1ct per kWh verlaagd hebben? (we gaan de energie belasting naar beneden doen!) en toen ook gelijk maar de belasting compensatie met bijna 17ct per dag verlaagd hebben?
De overheid heeft dit jaar inderdaad flink gefaald maar al wel aangegeven de energierekening volgend jaar wel weer goedkoper te maken.
De logische wijze is nu dus om de belasting op een kWh fors te verlagen. Daardoor daalt de opbrengt van een zonnepaneel bij salderen en wordt dus de verlenging van de salderingregeling goedkoper voor de overheid.

Dat de overheid tegelijk de dagelijkse compensatie voor de energiebelasting verlaagt of de belasting op gas weer verhoogt en zo maar weinig echt zal verliezen is niet ondenkbaar.
Dat is echter niet relevant voor salderen.
Het gaat mij erom dat je nu niet zo maar moet uitgaan van de huidige 21-23 cent per kWh maar misschien wel 2 cent lager moet gaan zitten als je wilt uitrekenen of zonnepanelen financieel zinvol zijn.

• Drardollan
  • Nu online
Ik bedoel digitale meter, hij hoeft niet slim te zijn. Excuus.

niki_lauda schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:55:
[...]

Of geen slimme meter laten hangen want dan saldeer je automatisch O-) :+ O-) :+
Ja, en dat vraag ik mij dus af. Maar waar ik slim zei, bedoel ik digitaal.
Die wordt dan dus verplicht, anders kan je dit systeem niet eerlijk toepassen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:09
Ze zeggen dat ze de saldering van alleen de energiebelasting per jaar gefaseerd gaan afbouwen. Dat wordt nog steeds lastig voor de bedrijven maar ze hebben nog 3,5 jaar tijd om te vezinnen hoe ze het willen hebben. Ik saldeer de komende 3,5 jaar nog even lekker door!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +4Henk 'm!
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 06:54:
Salderingsregeling verlengd tot 2023; https://www.rijksoverheid...egeling-verlengd-tot-2023

Blij dat ik gisteren mijn datum voor installatie heb kunnen afspreken. Bij de schouw bleek dat er nog 2 meer geplaatst konden worden, dit gaan ze dan ook doen. In totaal plaatsen ze over circa 2 weken 12 panelen van 310 wattpiek. Zelf gebruiken we 2800 kWh per jaar gemiddeld, dus doel is in ieder geval zolang de salderingsregeling er nog is om elk jaar 0 aan stroom te gaan betalen. Dan heb ik hopelijk mijn panelen geheel terugverdiend tegen de tijd dat de salderingsregeling echt stopt.

Zijn er hier mensen die hun terugverdiend tijd nog bijhouden in een modelletje?
jep, ik hou het bij op 4 cijfers achter de komma.

maar eigenlijk is de TVT iets voor dat je panelen gaat aanleggen, daarna kun je beter over gaan op ander model.
prijs in € voor het totale project / kWh opgewekt.
waarom: "Profits are an Opinion, Cash is a Fact."
aangezien je eigenlijk alleen maar bespaard op je energie rekening is dat een profit.
pas als je uitbetaald krijgt is het cach, maar dat doet bijna niemand hier, daarvoor moet je flink over produceren (en dan zijn het hier toch bijna allemaal mensen die dat niet durven.).

oke je krijgt door de heffings-korting wel wat uit betaald, maar dat mee nemen is je zelf voor de gek houden. ;)

ik zit nu op 0,42€/kWh.
(ex warmtepomp, word lastige berekening om die er in mee te zetten.
en ook nog ex 2 setjes die niet op mijn dak hangen maar bij andere mensen.
salderen op andermans rekening is een optie als je een beetje lef hebt.
en ook erg leuk als je restant materiaal hebt.)
dit is nog een vrij hoog getal, maar komt doordat ik afgelopen zomer nog even 14x panasonic panelen heb gelegd.
in +/-1,5 jaar tijd zit ik wel weer rond de 0,22€/kWh.
en dan heb ik wel weer geld voor de volgende uitbreiding. ;)

dus ik ben blij met 2023, niet van wegen de TVT, maar omdat ik nu weet dat ik ruim voor die tijd geld genoeg heb verdiend voor een leuke uitbreiding en gewoon in over productie kan gaan.
met die over productie dek ik wel weer het verminderen van het belasting gedeelte voor tot/na 2030.
of als er een omvormer kapot gaat, dan kan ik die gewoon betalen van uit de profit/cach.
iets hebben, betekend ook dat er kosten aan zijn, hoe laag dan ook je moet er wel rekening mee houden.
"shit happen's", dus van alles kan er mis gaan helaas.

laten we wel wezen, PV panelen zijn nu zo goedkoop geworden (0,38€/Wp voor mono) dat we echt die hoge vergoeding niet meer nodig hebben.
het mag van mij gerust afgebouwd worden. no prob.
met de lage prijzen sta ik mij er steeds meer verbaast van te kijken dat er hier niet meer mensen zijn, die niet gewoon in flinke over productie gaan.
325Wp (in 1,6x1m paneel) voor maar 124€ (en kan vast nog goedkoper) dat kun je gewoon nog steeds redelijk acceptabel TVTen zonder salderen.
en dit geld helemaal voor de zelf bouwers hier, het laten aanleggen is eigenlijk het duurste stukje wat het slechtste TVTed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TWyk
Ik verwacht een forse verlaging van de energiebelasting per kWh bij de volgende energierekening.

Dat voldoet aan de overheidsbelofte om de energie weer goedkoper te maken (na de flop van dit jaar)
EN het zorgt dat salderen de overheid minder geld kost
EN het brengt de verhouding energiebelasting op stroom en gas beter in balans.

Nadeeltje is natuurlijk dat de terugverdientijd voor ons dan weer wat oploopt.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Vers van de pers: Salderingsregeling verlengd tot 2023

Nieuwsbericht | 26-04-2019 | 06:30

De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt tot 1 januari 2023 ongewijzigd voortgezet. Dat hebben minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) en staatssecretaris Snel (Financiën) besloten. Het blijft hierdoor financieel aantrekkelijk voor huishoudens en mkb-bedrijven om te investeren in zonnepanelen. De salderingsregeling houdt in dat de stroom die je met zonnepanelen opwekt en teruglevert aan het net, wordt afgetrokken van je eigen energieverbruik. Eigenaren van zonnepanelen kunnen drie jaar langer salderen dan was voorzien in het Regeerakkoord. Tot 1 januari 2023 verandert er niets voor wie al zonnepanelen heeft.

Per 1 januari 2023 wordt de salderingsregeling geleidelijk afgebouwd. Dat wil zeggen dat het voordeel dat huishoudens en bedrijven ontvangen op hun energiebelastingen – in ruil voor het terugleveren aan het net – elk jaar iets minder wordt. Uiteindelijk wordt dat voordeel 0 en ontvang je alleen een vergoeding van de energieleverancier voor de teruggeleverde zonnestroom. Dat zal in 2031 het geval zijn. Omdat zonnepanelen steeds goedkoper worden, zal het op de lange termijn ook zonder subsidie financieel interessant zijn om zonnepanelen te installeren. Vanaf 2023 zal ieder huishouden en bedrijf met zonnepanelen automatisch meegaan met de afbouw van salderen, zonder daar iets voor te hoeven doen.

Terugverdientijd
Voor huishoudens die al zonnepanelen hebben of deze kabinetsperiode nog investeren in zonnepanelen, wordt met deze geleidelijke afbouw van salderen een gemiddelde terugverdientijd van circa 7 jaar verwacht. Wie wil investeren in zonnepanelen, maar dat niet in één keer kan doen, kan daarbij gebruik maken van het al bestaande Nationaal Energiebespaarfonds, waarbij tegen lage rente geld geleend kan worden.

Geschikte meters
Voor het geleidelijk afbouwen van salderen tot 2031 is het noodzakelijk voor de Belastingdienst dat huishoudens en bedrijven beschikken over een meter die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten, oftewel een meter met minimaal een dubbel telwerk. Dat kan bijvoorbeeld een slimme meter zijn, maar dat hoeft niet per se. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om zo’n meter met een dubbel telwerk in huis te hebben. De meters zullen voor die datum worden aangeboden door de netbeheerders. Vanaf 2023 kan dan de geleidelijke afbouw van de salderingsregeling starten.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +5Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

geldersscheepje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:49:

[..]
Je bent pas de 8e die het meldt :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
geldersscheepje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:49:
Ouwe meuk. Heeft al een eigen topic.
Subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-07 12:39
Ik ben benieuwd hoeveel mensen daardoor hebben afgezien van het leggen van panelen afgelopen jaar |:(
Ik ken mensen die hebben afgezien omdat gemeenten de WOZ-waarde wilde verhogen. Tegelijkertijd wil de bank de panelen niet financieren via de hypotheek (want ze zouden stuk kunnen gaan....)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, dus de vaatwasser overdag aan, in plaats van 's nachts.
Zoals ik het lees bestaat de vergoeding vanaf 2031 alleen uit de kale stroomprijs.
Als rekensom, voorbeeld van https://www.energievergel...ng/opbouw-energierekening waar de variabele leveringskosten (stroomprijs) € 0,22691 is en de kale stroomprijs € 0,07 ex BTW is (€ 0,08470 inclusief BTW).

Totaal betaald € 462,28.

Of een extremer geval, 2.500 kWh verbruik en 0 op de meter, dan kost het nog altijd € 392,28.

Ik ben benieuwd naar de rekensommen, te zijner tijd, van de netto kosten (en levensduur) van thuisaccu's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 15:26
TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:46:
Ik verwacht een forse verlaging van de energiebelasting per kWh bij de volgende energierekening.

Dat voldoet aan de overheidsbelofte om de energie weer goedkoper te maken (na de flop van dit jaar)

Scherp, heel scherp. Ik verwacht niets anders van onze overheid.

Je zou bijna denken dat het allemaal in scène is gezet. :X

[Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 26-04-2019 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Eigenaren van zonnepanelen die voor subsidie in aanmerking willen komen worden vanaf 2023 verplicht over een energiemeter met minimaal een dubbele teller te beschikken
Hoe gaat dat in de praktijk. Huishoudens die nu een analoge terugdraaiende teller hebben en dit niet hebben doorgegeven aan de netbeheerder moeten dan verplicht over? Wat als je die weigert?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
anandus schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:59:
[...]
Ik ben benieuwd naar de rekensommen, te zijner tijd, van de netto kosten (en levensduur) van thuisaccu's.
Waar salderen een duidelijk duurzame oplossing is, zijn extra thuisaccu's dat duidelijk niet.
Ik hoop voor het milieu dat thuisaccu's heel duur blijven.
Liefst beperkt tot alleen accu's van EV's.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 15:23
@timovd Als je een beetje pech hebt bedenken ze dat er voor mensen zonder een digitale meter een schatting gemaakt gaat worden van de hoogte van de gesaldeerde energie.

Of dat fair is, is vraag twee, maar dat zorgt wel dat er een stimulatie is om toch af te stappen van de afgekeurde analoge meters.

Gelukkig duurt het nog 3 jaar voor deze vraag actueel wordt.

[Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 26-04-2019 10:11]

• TWyk
timovd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:05:
[...]
Eigenaren van zonnepanelen die voor subsidie in aanmerking willen komen worden vanaf 2023 verplicht over een energiemeter met minimaal een dubbele teller te beschikken
Hoe gaat dat in de praktijk. Huishoudens die nu een analoge terugdraaiende teller hebben en dit niet hebben doorgegeven aan de netbeheerder moeten dan verplicht over? Wat als je die weigert?
Een goede methode om om de saldering te beperken tot een vast aantal kWh dat je gemeten teruggeleverd hebt.
Heb je geen terugleveringsmeter dan krijg je dus gewoon helemaal geen saldering.
Het aantal kWh dat vergoed wordt kan dan dalen van bijvoorbeeld 4000 kWh in 2023 tot 0 in 2031

Alternatief kan het aantal cent per kWh dat je mag salderen beperkt worden over gemeten teruggeleverde kWh..

[Voor 6% gewijzigd door TWyk op 26-04-2019 10:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:46:

Dat zou mogelijk zijn omdat de inkomsten aan energiebelasting gaan stijgen met dit plan.
Niet in de nieuw situatie. Ik had eerst een netto betaling van € 462,28 berekend. Stel dat de energiebelasting met 2 cent daalt, dan krijg je:
Stel afname 2.500 kWh tegen € 0,20691/kWh = € 517,28
Totaal betaald € 412,28.

Of het extremere geval, 2.500 kWh verbruik en 0 op de meter, dan kost het nog altijd € 342,28.

Netto betaal je dan dus ook minder, dus de TVT daalt.

Open Source landkaart

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Twyk Jammer dat ze dat niet gaan doen, de slimste meter van allemaal saldeert helemaal zelf...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• TWyk
onetime schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:13:
@Twyk Jammer dat ze dat niet gaan doen, de slimste meter van allemaal saldeert helemaal zelf...
Uit het overheidsbericht:
Voor het geleidelijk afbouwen van salderen tot 2031 is het noodzakelijk voor de Belastingdienst dat huishoudens en bedrijven beschikken over een meter die levering en teruglevering afzonderlijk kan meten
Een slimme meter die nu al automatisch saldeert zal dus vervangen moeten worden of de software geupdate.

• il-Principe
  • Laatst online: 12:58
Maasluip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:12:
[...]

Dat zou mogelijk zijn omdat de inkomsten aan energiebelasting gaan stijgen met dit plan.

[...]

Niet in de nieuw situatie. Ik had eerst een netto betaling van € 462,28 berekend. Stel dat de energiebelasting met 2 cent daalt, dan krijg je:
Stel afname 2.500 kWh tegen € 0,20691/kWh = € 517,28
Totaal betaald € 412,28.

Of het extremere geval, 2.500 kWh verbruik en 0 op de meter, dan kost het nog altijd € 342,28.

Netto betaal je dan dus ook minder, dus de TVT daalt.
Dit lijkt mij wat te kort door de bocht. Het zou handiger zijn om te spreken in termen als besparing, opbrengst en de prijzen te splitsen in belasting en . Dit lijkt triviaal, aan het eind moet je toch betalen of krijg je geld terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!
timovd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:05:
[...]

Als je niets zegt saldeer je dan in eigen meterkast, en is het hetzelfde alsof je energie bespaart met een zuinig stuk witgoed o.i.d.

Maarrrrrr... big brother is watching you. Het zou me helemaal niets verbazen als er een zonnepanelenpolitie in het leven geroepen wordt die hierop gaat controleren. Databases matchen is tegenwoordig erg makkelijk. Het zou me nog minder verbazen als dit vergeleken gaat worden met de vergunningsaanvragen in gebieden met beschermd gezicht. Geen vergunning = dwangbevel om panelen te verwijderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-08 22:07
Totaal betaald € 462,28.

Je berekening klopt wel grotendeels, alleen wordt er niet vanuit gegaan dat je ook energie die je opwekt direct kan verbruiken.
Inderdaad wordt het na 2023 het beste zoveel mogelijk apparaten die veel energie gebruiken overdag juist aan te zetten. (vaatwasser, droger, wasmachine, oven, enz) ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Lardman schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:43:
Ze zeggen dat ze de saldering van alleen de energiebelasting per jaar gefaseerd gaan afbouwen. Dat wordt nog steeds lastig voor de bedrijven maar ze hebben nog 3,5 jaar tijd om te vezinnen hoe ze het willen hebben. Ik saldeer de komende 3,5 jaar nog even lekker door!
Dat is ook het hele eieren eten, ze kunnen het simpelweg niet aanpassen. Er is nog geen methode verzonnen om dit te doen.

Stap 1 is dat alle aansluitingen een digitale (eventueel slimme) meter moeten hebben. Pas dan is het speelveld gelijk en kan er gekeken worden wat je verbruikt en wat je opwekt. Zolang dat niet geregeld is, kan de overheid sowieso niets. Als ze dat namelijk zouden doen, dan komen er duizenden zonnepanelen bezitters in opstand middels rechtszaken.

Als die eerste stap eenmaal gezet is, dan kunnen ze naar een eerlijk model wa. Maar voorspellen hoe dat in 2024 zal zijn, dat kan helemaal niet. Tegen die tijd hebben we te maken met veel meer elektrische auto's en beter betaalbare thuisaccu's (dus sowieso minder teruglevering). En als de sluiting van alle vervuilende centrales doorgaat misschien ook een beter teruglever tarief.

Het enige wat we nu kunnen concluderen is dat de overheid niet kan voldoen aan stap 1. Daar gaan ze ongetwijfeld haast mee maken, er zal vast volgend jaar een wet komen die weigeren van de digitale meter gaat verbieden. Dan gaat de uitrol verder en rond 2023 zal dat wel een stuk gevorderd zijn. Dan kijken ze tegen die tijd of ze nog moeten verlengen met een periode, of ze bedenken een goede regeling met goede uitvoering.

Vergeet ook niet dat de overheid onze panelen hard nodig heeft om de klimaatdoelen te halen. Duurzame energie moet worden opgewekt uit diverse bronnen, we zijn niet elke dag verzekerd van wind of zon. Inkopen van energie uit bv. Denemarken is reteduur en lastig in transporteren (verlies over grote afstand).

Zoals ik bij de vorige aankondiging ook al voorspelde, voorspel ik dat deze 2023 gaat ook sneuvelen.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:43

GioStyle schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:03:
[...]

Scherp, heel scherp. Ik verwacht niets anders van onze overheid.

Je zou bijna denken dat het allemaal in scène is gezet. :X
Wacht even, zie je hier nu ook al een potentiële verlaging van belasting als een kwaadaardig plot van de overheid?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 15:26
Lapa schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:37:

Wacht even, zie je hier nu ook al een potentiële verlaging van belasting als een kwaadaardig plot van de overheid?
Welke verlaging?

Eerst de energierekening substantieel met belastingen verhogen, terwijl iedereen op zijn klompen had kunnen aanvoelen dat de energierekening niet slechts met enkele tientjes op jaarbasis zou stijgen.

En volgend jaar zieltjes winnen met ‘we hebben de energierekening laten dalen’, terwijl het kabinet ons een jaar eerder een oor heeft aangenaaid.

Dit is gewoon creatief boekhouden en politiek geneuzel over de rug van de burger.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 21:22
[b]GH45T in "Subsidieregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd"Ik ben benieuwd hoeveel mensen daardoor hebben afgezien van het leggen van panelen afgelopen jaar |:(
Ik heb er inderdaad voor gekozen om niet extra zonnepanelen neer te leggen. Dat was ik wel van plan, maar door de onduidelijkheid zoals die was rondom salderen durfde ik het niet aan. Je wilt toch weten wanneer je investering gaat renderen he?

Have a wheelie good weekend!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Uit de quote van @TWyk; belastingfraude wordt enorm gestraft, dus (in ieder geval) vanaf 2031 moet je een digitale meter hebben die teruglevering registreert.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:04
Begrijp ik nu goed dat die regel van wat je op 1 dag opwekt ook moet verbruiken weg is, en je per jaar dus opwek -inkoop tegen elkaar mag wegstrepen en dat je puur minder krijgt over wat je echt terug geeft aan het net??? Want in de winter haal je niets op en in de zomer haal je voldoende op om einde jaar op 0 uit te komen (of over te hebben en 0,11ct nu te krijgen per kWh) ??

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

En of het überhaupt zal gaan renderen. Je keramische pannetjes bedekken met zwarte glasplaten is niet overal een esthetisch wonder. :P Als ik 10k investeer en dat meer dan 15 jaar kost (afschrijvingsduur installaties), dan is het eigenlijk al niet handig meer om te doen.

Ben benieuwd hoe dit gaat werken met de EPV van sociale huurwoningen. Dat model voor corporaties/huurders is wel gebaseerd op salderen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Als salderen wordt afgebouwd zullen er wel subsidies komen op thuisbatterijen. Met de huidige regelingen is een thuisbatterij niet interessant. Dat gaat straks veranderen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TWyk
timovd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:09:
Als salderen wordt afgebouwd zullen er wel subsidies komen op thuisbatterijen. Met de huidige regelingen is een thuisbatterij niet interessant. Dat gaat straks veranderen.
Subsidies op extra thuisbatterijen zijn onzin.
Deze dragen volgens mij op geen enkele wijze bij aan een beter milieu.
Eerder zou je thuisbatterijen extra moeten gaan belasten.
TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:13:
Subsidies op extra thuisbatterijen zijn onzin.
Deze dragen volgens mij op geen enkele wijze bij aan een beter milieu.
Eerder zou je thuisbatterijen extra moeten gaan belasten.
Vertel, als je wil, eens iets meer waarom je dat denkt? Ik zie dat nl. anders.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TWyk
JeroenH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:14:
[...]
Vertel, als je wil, eens iets meer waarom je dat denkt? Ik zie dat nl. anders.
Het is beter voor het milieu om terug te leveren aan het net dan energie thuis op te slaan in een behoorlijk milieuonvriendelijk apparaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De milieuwaarde van een batterij is inderdaad niet best, maar je kunt de pieken opvangen en daarmee hoeven de energiecentrales minder hard te draaien.

• TWyk
timovd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:15:
De milieuwaarde van een batterij is inderdaad niet best, maar je kunt de pieken opvangen en daarmee hoeven de energiecentrales minder hard te draaien.
Die pieken kunnen al grotendeel afgevangen worden door opslag in batterijen die er toch al zijn (bijvoorbeeld van een paar miljoen EV's) of door door levering aan andere regio's/landen.

Zeker zie ik geen reden om thuisaccu's ook nog eens te gaan subsidiëren

[Voor 7% gewijzigd door TWyk op 26-04-2019 11:18]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 16:37
Met een accu benadeel je eigenlijk de BV Nederland. Immers je koopt minder kWh waar belasting op zit.
De staat loopt dus inkomen mis bij elke accu die weg gezet wordt.
Zelfs al geven ze geen feitelijke subsidie, vertellen ze straks toch dat al die accu’s heel veel subsidie opslikken. Net als de EV’s nu.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:21
Ik ga binnenkort mijn panelen leggen en hield al een beetje rekening met afschaffing van de salderingsregeling. Liefst dus geen te hoge piekopbrengst die ik niet zelf kan verbruiken, maar meer opbrengst verspreiden over de dag. Op mijn plat dak (met schaduw vanaf beide buren, dus optimizers of micro's) is het dan slim om niet alles richting WZW te leggen, maar een iets gedraaide oost/west-installatie. Met 7 panelen WZW en 5 panelen ONO.

Alleen... als nu de boel wordt verlengd, gaat misschien toch alles op WZW en kan ik later als ik van het gas af ga de tussenruimtes opvullen en er alsnog een oost/west-installatie van maken.

Had ik net alles uitgedacht, veranderen de plannen weer. Ook al is de verandering positief, het schopt mijn planning weer in de war :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TWyk
jacovn schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:18:
Met een accu benadeel je eigenlijk de BV Nederland. Immers je koopt minder kWh waar belasting op zit.
De staat loopt dus inkomen mis bij elke accu die weg gezet wordt.
Zelfs al geven ze geen feitelijke subsidie, vertellen ze straks toch dat al die accu’s heel veel subsidie opslikken. Net als de EV’s nu.
Daarom is het ook dom om volledig te stoppen met het vergoeden van teruglevering.
De overheid zou gewoon ook vanaf 2031 een paar cent extra moeten geven voor teruglevering door particulieren.
Dat is gewoon milieuvriendelijker dan een situatie creëren waarbij mensen zelf overbodige accu's gaan kopen.

• Drardollan
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:21:
Ik ga binnenkort mijn panelen leggen en hield al een beetje rekening met afschaffing van de salderingsregeling. Liefst dus geen te hoge piekopbrengst die ik niet zelf kan verbruiken, maar meer opbrengst verspreiden over de dag. Op mijn plat dak (met schaduw vanaf beide buren, dus optimizers of micro's) is het dan slim om niet alles richting WZW te leggen, maar een iets gedraaide oost/west-installatie. Met 7 panelen WZW en 5 panelen ONO.

Alleen... als nu de boel wordt verlengd, gaat misschien toch alles op WZW en kan ik later als ik van het gas af ga de tussenruimtes opvullen en er alsnog een oost/west-installatie van maken.

Had ik net alles uitgedacht, veranderen de plannen weer. Ook al is de verandering positief, het schopt mijn planning weer in de war :)
Ik zal je een tip geven, ga niet uit van enige regeling van de overheid. Profiteer zolang het kan, maar maak plannen op basis van je eigen ideeën.

Zonder opslag van energie is eigenlijk geen enkel particulier zonnepaneel van waarde. De tijd dat je stroom nodig hebt (avond, nacht en winter) kan je het niet opwekken. Het beetje stroom wat je overdag, als de zon schijnt, verbruikt is peanuts. Die vaatwasser of wasmachine/droger gaat het verschil niet maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:25:
[...]

Zonder opslag van energie is eigenlijk geen enkel particulier zonnepaneel van waarde. De tijd dat je stroom nodig hebt (avond, nacht en winter) kan je het niet opwekken. Het beetje stroom wat je overdag, als de zon schijnt, verbruikt is peanuts. Die vaatwasser of wasmachine/droger gaat het verschil niet maken.
Een warmtepomp draait echter juist wel overdag wanneer mensen het meeste warmte nodig hebben.

En ook logisch om je boiler juist dan te vullen bijvoorbeeld. en je EV op te laden.

Door ons energieverbruik van gas en brandstof te verminderen zal ons verbruik van elektriciteit met name overdag sterk gaan toenemen.

[Voor 16% gewijzigd door TWyk op 26-04-2019 11:40]

• Drardollan
  • Nu online
TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:36:
[...]
Een warmtepomp draait echter juist wel overdag. Logisch om je boiler juist dan te vullen bijvoorbeeld
Een warmtepomp voor de verwarming heb je met name nodig in de winter, en juist dan is er geen zon.

Een boiler vullen kost je geen 20 kWh per dag in de zomer, dan is er sowieso al minder warmteverlies omdat de temperatuur hoger. Juist in de avond of ochtend als je het warme water verbruikt is er geen zon om elektriciteit te leveren om weer op te warmen.

Als je een boiler wil vullen / op temperatuur houden dan kan je beter kiezen voor een zonneboiler waarbij je de warmte van de zon direct gebruikt voor het opwarmen van je boiler.
Door ons energieverbruik van gas en brandstof te verminderen zal ons verbruik van elektriciteit met name overdag sterk gaan toenemen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben overdag op het werk en verbruik dan amper gas. Het meeste gas gebruik ik in de donkere maanden, op de tijden dat het donker is. En als het licht is wek ik regelmatig minder dan 1 kWh aan elektriciteit op, als ik daarmee mijn hele huis moet verwarmen dan hoop ik dat het net boven 0 is als ik thuis kom.

Zonnepanelen zonder energieopslag, zoals nu naar het energienet (dat is natuurlijk geen echte opslag, door het salderen lijkt het zo), zijn niet rendabel in Nederland. Maar zelfs met energieopslag wordt het heel lastig, want in de zomer heb je veel te veel energie, en in de winter heb je veel te weinig energie uit je panelen.

[Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 26-04-2019 11:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:45:
[...]
Als je een boiler wil vullen / op temperatuur houden dan kan je beter kiezen voor een zonneboiler waarbij je de warmte van de zon direct gebruikt voor het opwarmen van je boiler.
Met een zonneboiler kan je je overschot niet terugleveren aan het net tegen een vergoeding.
Anders zou dat wel beter zijn dan zonnepanelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:09
@Drardollan
Ik ben eerst een tijdje gaan kijken hoe mijn warmtepomp het doet voor ik hem ging instellen, maar hij draait prima naar verwachting. Ik kan er dus nu voor zorgen dat deze pomp overdag, vooral tussen 13:00 en 16:00 flink wat werk gaat doen. De grootste hoeveelheid van mijn installatie krijgt 's middag stroom (SSW) en in de herfst en de lente is er voldoende stroom om een mooi wat warmte in de vloer te bufferen en daarmee teruglevering te verminderen. Zelfs bij een grijze winterdag haal ik nog wel 200 watt op dat moment, dus als terugleveren minder oplevert is er flink wat te regelen. Behalve de reeds genoemde boilers zou je ook energiegebruik kunnen bufferen door een vriezer of koelkast op super te zetten. Tijdschakelaartje achter dingen met accu (zoals electrische tandenborstel e.d.), wasmachine met uitgestelde start, droger met uitgestelde start.
Ook na salderen zijn zonnepanelen rendabel. Ik verwacht niet dat panelen enorm veel duurder zullen worden de komende jaren en ik denk dat budget poly richting de 300 watt per paneel zal gaan, mainstream panelen a 330 watt en high end richting de 360. 400 watt panelen zijn nog wel een tijdje iets te duur, maar bottomline:

Leg zonnepanelen als je kunt of laat ze leggen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Met prijzen op de markt van 4-5ct/kWh, dalende naar 3 ct bij veel zon/weinig vraag, zal de vergoeding bij energiemaatschappij ook navenant dalen natuurlijk, zeker aangezien je al mee betaalt aan ODE die ervoor zorgt dat er meer en meer 'groene' concurrenten bijkomen voor de particuliere zonne-installatie.

Zie: https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/ voor prijzen/MWh.voor spotprijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:21
Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:25:
[...]

Ik zal je een tip geven, ga niet uit van enige regeling van de overheid. Profiteer zolang het kan, maar maak plannen op basis van je eigen ideeën.

Daarom ook juist minder piek opwek en een groter deel van de dag gaan opwekken. Daarnaast heb ik een warmtepomp die het huis op een constante temperatuur houdt, maar die ga ik natuurlijk wel aanpassen zodat hij doordeweeks voornamelijk in de middag draait en het huis een graadje warmer stookt. In het weekend werkt dat niet, maar in de toekomst hangt er in het weekend een elektrische auto aan de oplader.

In de zomer kan die warmtepomp ook mijn vloerverwarming koelen. En daar heb ik juist behoefte aan als de zon goed schijnt, dus ik kan tijdens die zonnige momenten wel wat kWh'tjes verbruiken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:16:
[...] Uit het overheidsbericht:

[...] Een slimme meter die nu al automatisch saldeert zal dus vervangen moeten worden of de software geupdate.
De slimste meter van allemaal heeft geen software. Ferraris. Je reageerde ergens op:

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• TWyk
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:25:
Met prijzen op de markt van 4-5ct/kWh, dalende naar 3 ct bij veel zon/weinig vraag, zal de vergoeding bij energiemaatschappij ook navenant dalen natuurlijk, zeker aangezien je al mee betaalt aan ODE die ervoor zorgt dat er meer en meer 'groene' concurrenten bijkomen voor de particuliere zonne-installatie.

Zie: https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/ voor prijzen/MWh.voor spotprijzen.
Hoe lang zal energie hier nog goedkoop zijn als straks al die vervuilende kolencentrales in Europa dicht moeten.prijzen zullen de komende jaren rap naar de 6-7 cent per kWh gaan met pieken van 10 cent op momenten dat de wind wegvalt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Probleem is dat je die in moet kopen. Maar als je wil verkopen, staan al die andere installaties ook op te wekken. Dus lage prijs voor je kWh.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 14:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mebrein schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:58:
[...]

Ik ken mensen die hebben afgezien omdat gemeenten de WOZ-waarde wilde verhogen. Tegelijkertijd wil de bank de panelen niet financieren via de hypotheek (want ze zouden stuk kunnen gaan....)
De gemeente mag de WOZ niet verhogen als de woning meer waarde heeft gekregen vanwege Zonnepanelen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:15:
Probleem is dat je die in moet kopen. Maar als je wil verkopen, staan al die andere installaties ook op te wekken. Dus lage prijs voor je kWh.
PV is maar een klein onderdeel van de Nederlandse energiemix.
Als er veel zon is dan is er vaak ook weinig wind en dan knalt de prijs omhoog want wind wordt waarschijnlijk een veel groter deel van de energiemix.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 15:07

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Totaal betaald € 462,28.

Wij zijn zo'n geval van nagenoeg nul op de meter. Daarnaast een terugverdienperiode van ruim 14 jaar die pas in 2026 afloopt.
Mooi is dat.
Oh ja, ons huis is nagenoeg afbetaald, op een paar tientjes na. De Wet Hillen wordt stap-voor-stap afgeschaft de komende jaren dus ook afbetaalde huizen krijgen weer te maken met het zg. huurwaardeforfait.
Mooi is dat.

Wat een land is dit toch.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
het geld dat "europa" over de balk gooit moet ergens vandaan komen.
Snap dat dan. ;)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Daar hebben ze Europa niet voor nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 14:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:49:
Daar hebben ze Europa niet voor nodig.
Nee, dat klopt... dat kan Nederland ook prima zelf. Kijk maar naar elke gemiddelde (landelijk) overheidsproject.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Maar goed, met 4-5ct terugleververgoeding nog een systeem kopen na 2020 is bijkans nutteloos geworden? De overheid rept over het energiebespaarfonds, maar dat is een rentedragende lening die voor max 75% aangewend mag worden voor zonnepanelen.

Even grof gerekend, een paneel van 325 Wp kost zo 150 euro. 50 euro aan rails/montage/bekabeling is al 200 euro p.s. excl. omvormer e.d. Met zo rond de 300 kWh opbrengst per jaar levert zo'n paneel 15 euro per jaar op bij 5ct vergoeding. Dan ben je al ruim 13 jaar bezig om alleen het paneel met rails terug te verdienen. Dan heb ik het nog niet over de rest van de installatie en dan moet er niks kapot gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:14:
Maar goed, met 4-5ct terugleververgoeding nog een systeem kopen na 2020 is bijkans nutteloos geworden? De overheid rept over het energiebespaarfonds, maar dat is een rentedragende lening die voor max 75% aangewend mag worden voor zonnepanelen.

Even grof gerekend, een paneel van 325 Wp kost zo 150 euro. 50 euro aan rails/montage/bekabeling is al 200 euro p.s. excl. omvormer e.d. Met zo rond de 300 kWh opbrengst per jaar levert zo'n paneel 15 euro per jaar op bij 5ct vergoeding. Dan ben je al ruim 13 jaar bezig om alleen het paneel met rails terug te verdienen. Dan heb ik het nog niet over de rest van de installatie en dan moet er niks kapot gaan.
Huh? Je kunt eerst nog een paar jaar volledig salderen en dan nog jarenlang gedeeltelijk. En tegen die tijd zijn panelen nog veel goedkoper. Juist erg interessant de komende jaren om nog pv te leggen, zeker als je het zelf doet.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee