Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
Ik zou om te beginnen deze eens doornemen Salderingsregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd

[ Voor 21% gewijzigd door No Hands op 28-04-2019 11:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De (slimme) meter saldeert tussen de fases.

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2019 12:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het betekent dat de huidige gunstige regeling nog 2 jaar langer doorgaat.

Puur winnen dus!

PVoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
@Deakers
info over einde saldering vind je hier.
Salderingsregeling zonnepanelen met drie jaar verlengd

maar ik snap het wel, als je je zelf door al die zeurders wil heen lezen dan word je er erg maf van.
pfff wat een geklaag, en erg weinig inhoud. (het lijkt wel twitter/facebook) ;)

dus even versimpeld. (zover ik dat voor elkaar krijg.)
in 2022 op 31 december stop salderen.
dan gaan we over op een nieuw systeem.

wat we nu hebben met salderen:
1 kWh = +/-0,22€
dit bedrag is opgebouwd uit:
kale elektra prijs = € 0,07
energie belasting(EB) = € 0,09863
opslag duurzame energie(ODE) = € 0,0189
en over het geheel nog een 21% BTW sausje.

dit maakt:
( 0,07 + 0,09863 + 0,0189 ) x 1.21 = 0.2269113€ per kWh.

bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

straks hebben we:
eigenlijk nog iets onduidelijk wat het precies word.
blijven we de ODE houden, of gaat die er af of niet?
(ik ga er eigenlijk van uit dat die er wel af gaat, maar mischien ook wel niet.
voor de berekening ga ik uit van niet, kies maar wat je wil.)
wel duidelijk:
de EB gaat in stappen afgebouwd worden tot 2031.

dus in 2023 31 december:
( 0,07 + 0,08767 + 0,0189 ) x 1.21 = 0.2136497€ per kWh.
en in 2024 31 december:
( 0,07 + 0,07671 + 0,0189 ) x 1.21 = 0.2003881€ per kWh.
etc etc.. tot de EB helemaal 0 is in 2031 ongeveer.
( 0,07 + 0,00 + 0,0189 ) x 1.21 = 0.107€ per kWh.

maar: als jij 3000kWh per jaar gebruikt.
en je wekt 3000kWh op.
dan is er een gedeelte van de stroom die rechtstreeks door b.v. de ijskast word gebruikt.
en dat gedeelte saldeer je dus ook niet en blijf je dus gewoon 100% voor krijgen ook straks met nieuwe regeling.
bij veel mensen is die ongeveer 20-30% van hun opwek.
(dit is niet afhankelijk of je met 1 fase terug levert en de andere fase gebruikt.
zo slim zijn die slimme/digitale meters ook weer niet.)

maar de kale stroom prijs, gaat die stijgen of gaat die dalen.
een paar jaar geleden toen stond die erg laag en daar door hoefde we all in maar 0,18€/kWh te betallen.
nu staat hij weer hoog en hebben we weer 0,22€/kWh.
(maar de olie prijs schiet nu door de 75$ heen en daar door zijn kolen duurder.
dus ik verwacht nog een stijging van de elektra prijs het komende jaar.
maar als die weer onder de 50$ daalt, dan daalt de prijs weer.
altijd in beweging hij is, dus die toekomst is vaag is het beste wat ik er van kan zeggen.)

maar de ODE, het ziet er naar uit dat die wel gaat stijgen de komende jaren.
maar mogen we die houden of niet is niet echt heel duidelijk. :?
(ik zou er behoorlijk van balen als we die verliezen.
zeker als je weet waarvoor hij eigenlijk bedoeld is.
de ODE is voor het aanleggen van duurzame energie, mogen particulieren daar A.U.B. ook van profiteren.
en niet alles naar grote bedrijven, graag. :| )

en eigenlijk moet je ook de heffings-korting niet vergeten. ;)
eerst worden alle elektra prijzen ex BTW opgeteld.
dan nog vastrecht leverancier(administratie kosten) + vastrecht netbeheerder(transport kosten).
en dan word er € 257,54 ex BTW af getrokken.
en dan pas word er BTW op gerekend.
(dus simpel gezegd: je blijft 311.62€ korting krijgen op je elektra rekening dat maakt niet uit of je wel of geen PV hebt, maar maakt nog best lang dat je op een min bedrag uit kunt komen met PV er bij.)

persoonlijke mening:
ik vind het allemaal wel mee vallen.
PV is nu zo goedkoop geworden, dat we best met wat minder winst panelen kunnen leggen.
jammer dat je dan niet meer op 0€ kosten voor elektra uit komt, maar besparing zal nog steeds aardig zijn.
de daling is wel wat rap op deze manier, maar straks weer stemmen en wie weet wat er dan veranderd. ;)

edit:
@Operations
ook duidelijk voor jouw zo?
of wil je nog meer weten?

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-04-2019 12:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik heb het topic waar @No Hands aan refereert al wel doorgenomen (inderdaad lastig om daar de juiste info uit te halen, zonder onderbuik en meningen zeg maar). Ik zit in het zelfde schut, wat ik mij afvraag (en ik denk voor de TS ook intressant is):

Ik verbruik meer (per jaar) dan ik op kan wekken, betekent dit dat salderen sowieso dan niet relevant is? Lijkt mij toch dat ik in de zomer dan toch wat teruglever en in de winter toch nog wat afneem van NUON. Wordt dit dan onder de huidige regeling tegen elkaar weggestreept?

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 28-04-2019 12:39 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
@Operations

Ja, dit klopt.

Als er uitgaan van een digitale meter, heb je 2 (4 in het geval van dag/nachtstroom) telwerken:

1) geleverd
2) teruggeleverd

In beide telwerken wordt het verschil gemeten tussen wat je gebruikt, een wat je zonnepanelen meten.

Dus als gedurende het uur je zonnepanelen 2 kWh opleveren, een je gebruikt op dat moment in je huis 1 kWh (bv droger draait), heb je 1 kWh 'over' wat teruggeleverd wordt en op dat telwerk geregistreerd wordt.

1) geleverd: 0 kWh
2) teruggeleverd: 1 kWh

Het volgende uur leveren je panelen nog steeds 2kWh, een je gebruikt op dat moment 3 kWh ( bv. Wasdroger + airco), op dat moment heb je 1 kWh 'tekort' wat door het stroomnet wordt aangevuld en als geleverd geregistreerd wordt:

1) geleverd: 1 kWh

Wanneer dit de eindstand is, wordt er in de huidige regeling gesaldeerd:

1kWh geleverd - 1 kWh teruggeleverd = rekening voor 0 kWh (+ vaste aansluiting kosten)

Als de saldering regeling wordt afgebouwd, zal het belasting deel steeds minder mogen salderen, zoals hierboven uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
SkyFlyer schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:10:
@Operations

Ja, dit klopt.

Als er uitgaan van een digitale meter, heb je 2 (4 in het geval van dag/nachtstroom) telwerken:

1) geleverd
2) teruggeleverd

In beide telwerken wordt het verschil gemeten tussen wat je gebruikt, een wat je zonnepanelen meten.

Dus als gedurende het uur je zonnepanelen 2 kWh opleveren, een je gebruikt op dat moment in je huis 1 kWh (bv droger draait), heb je 1 kWh 'over' wat teruggeleverd wordt en op dat telwerk geregistreerd wordt.

1) geleverd: 0 kWh

Het volgende uur leveren je panelen nog steeds 2kWh, een je gebruikt op dat moment 3 kWh ( bv. Wasdroger + airco), op dat moment heb je 1 kWh 'tekort' wat door het stroomnet wordt aangevuld en als geleverd geregistreerd wordt:

1) geleverd: 1 kWh

Wanneer dit de eindstand is, wordt er in de huidige regeling gesaldeerd:

1kWh geleverd - 1 kWh teruggeleverd = rekening voor 0 kWh (+ vaste aansluiting kosten)

Als de saldering regeling wordt afgebouwd, zal het belasting deel steeds minder mogen salderen, zoals hierboven uitgelegd.
@SkyFlyer,

En in jouw voorbeeld kom ik dus op 0, maar zodra saldering is afgeschaft betekent dit simpelweg dat je dan voor die afgenomen KWh een verschil van ongeveer 12 cent moet bijbetalen. Is dat zo correct?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:06

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@SkyFlyer Het verhaal (de optelsom voor salderen) ziet er nog anders uit
als verbruik en opwekking op de dag ontkoppelt optreden:
In de ochtend de opwekking: 2 x 2 kWh (geen verbruik!),
in de avond verbruik en dus de afname van het net: 1 kWh + 3 kWh (geen productie!)
Zodra opwek en verbruik gelijktijdig plaatsvinden moet je de momentane! vermogens optellen
en dat resulteert dan in levering of teruglevering (af en toe is de som ook 0).
Jouw verhaal veronderstelt constante vermogens tijdens de meetperiode.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
dunklefaser schreef op zondag 28 april 2019 @ 15:26:
@SkyFlyer Het verhaal (de optelsom voor salderen) ziet er nog anders uit
als verbruik en opwekking op de dag ontkoppelt optreden:
In de ochtend de opwekking: 2 x 2 kWh (geen verbruik!),
in de avond verbruik en dus de afname van het net: 1 kWh + 3 kWh (geen productie!)
Zodra opwek en verbruik gelijktijdig plaatsvinden moet je de momentane! vermogens optellen
en dat resulteert dan in levering of teruglevering (af en toe is de som ook 0).
Jouw verhaal veronderstelt constante vermogens tijdens de meetperiode.
Just my 2 cts
Klopt en dat is exact hetzelfde wat ik omschrijf, namelijk eerst momentane constante vermogens optellen in de afzonderlijke uren uitrekenen, die tot levering of teruglevering leiden, daarna pas de saldering gedaan. Als interval gekozen voor 1 uur en niet per seconde, omdat het verhaal dan wel heel ingewikkeld wordt. (Lees mijn vorige bericht nog eens terug).

@Operations

Klopt, niemand kan toekomst kijken, maar zoals het nu weer naar uit ziet, zal de belasting saldering teruglopen van 100% naar 0% tussen 2023 en 2031. De kale electraprijs zal wel 100% gesaldeerd blijven.

Wat wel kan gebeuren, is dat met de uitrol van slimme meters er meer tarieven dan dag/nacht komen. De saldering gebeurt dan naar verwachting tegen het op dat moment geldende levertarief. Maar het duurt nog lang voordat we zover zijn, de eerste uitdaging is dat er nog veel analoge meters zijn, waar je teruglevering niet kan zien, en de meter terugloopt bij teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:18
Wat wel kan gebeuren, is dat met de uitrol van slimme meters er meer tarieven dan dag/nacht komen. De saldering gebeurt dan naar verwachting tegen het op dat moment geldende levertarief.
Dit soort tarieven bestaat nu al en het heeft helemaal niets met salderen of een slimme meter te maken

De kale prijs is iets wat je afspreekt in het contract met de energie-leverancier. Er is genoeg concurrentie om uit een grote variatie in prijzen en voowaarden te kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@migjes
Jij zegt dat de EB stapsgewijs verlaagd wordt, dan betaal ik stapsgewijs toch ook minder voor een kWh?
Of wordt hij stapsgewijs verlaagd alleen op de teruggave?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
klump4u schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:36:
@migjes
Jij zegt dat de EB stapsgewijs verlaagd wordt, dan betaal ik stapsgewijs toch ook minder voor een kWh?
Of wordt hij stapsgewijs verlaagd alleen op de teruggave?
nop, alleen de EB voor terugleveren word in stapjes verlaagt.
de EB voor gebruik die word niet veranderd.

maar dit is nog zo nieuw, dat we daar nog geen naam voor hebben. ;)
wat vind jij van het EBt en EBg te gaan noemen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
hanev001 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:26:
[...]

Dit soort tarieven bestaat nu al en het heeft helemaal niets met salderen of een slimme meter te maken

De kale prijs is iets wat je afspreekt in het contract met de energie-leverancier. Er is genoeg concurrentie om uit een grote variatie in prijzen en voowaarden te kunnen kiezen.
Het gaat niet om wat er nu is, maar om wat gangbaar wordt. Variabele tarieven afhankelijk van de energiemarkt (uurkoers) zijn nu nog niet gangbaar bij particulieren en zonder slimme meter niet mogelijk. Het omgekeerde geldt dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

SkyFlyer schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:10:
[...]

Klopt en dat is exact hetzelfde wat ik omschrijf, namelijk eerst momentane constante vermogens optellen in de afzonderlijke uren uitrekenen, die tot levering of teruglevering leiden, daarna pas de saldering gedaan. Als interval gekozen voor 1 uur en niet per seconde, omdat het verhaal dan wel heel ingewikkeld wordt. (Lees mijn vorige bericht nog eens terug).

@Operations

Klopt, niemand kan toekomst kijken, maar zoals het nu weer naar uit ziet, zal de belasting saldering teruglopen van 100% naar 0% tussen 2023 en 2031. De kale electraprijs zal wel 100% gesaldeerd blijven.

Wat wel kan gebeuren, is dat met de uitrol van slimme meters er meer tarieven dan dag/nacht komen. De saldering gebeurt dan naar verwachting tegen het op dat moment geldende levertarief. Maar het duurt nog lang voordat we zover zijn, de eerste uitdaging is dat er nog veel analoge meters zijn, waar je teruglevering niet kan zien, en de meter terugloopt bij teruglevering.
Kale elektraprijs 100 procent salderen? Hoe bedoel je dat? Er is geen salderen meer straks.

Wiebes heeft altijd aangegeven dat eigen verbruik 100procent 'gesaldeerd' mag blijven worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
de Peer schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:33:
[...]

Kale elektraprijs 100 procent salderen? Hoe bedoel je dat? Er is geen salderen meer straks.

Wiebes heeft altijd aangegeven dat eigen verbruik 100procent 'gesaldeerd' mag blijven worden.
Als je "saldeert" gebeuren er 2 zaken:

1) je leverancier neemt verplicht je overproductie af, tegen hetzelfde tarief als dat je leverancier aan jou levert.
2) De belastingen per kWh op geleverde stroom mag je wegstrepen adhv de hoeveelheid kWh die je als overproductie had.

Punt 2 wordt tussen 2023 en 2031 afgebouwd, punt 1 blijft (voorlopig althans 😉) intact.

Met kale electraprijs bedoel ik punt 1.

Het is onmogelijk om je eigen gebruik wat je gebruikt tijdens opwekking in rekening te brengen (nog los van de juridische constructie), dus Wiebes kan daar van alles over roepen, maar natuurwetten kan hij sowieso niet wijzigen 😂)

[ Voor 13% gewijzigd door SkyFlyer op 28-04-2019 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57
SkyFlyer schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:22:
[...]

Het is onmogelijk om je eigen gebruik wat je gebruikt tijdens opwekking in rekening te brengen (nog los van de juridische constructie), dus Wiebes kan daar van alles over roepen, maar natuurwetten kan hij sowieso niet wijzigen 😂)
Goeie opmerking. Ik erger me ook elke keer weer als ik het zie staan.
Alsof het een gunst is en we heel blij mogen zijn dat we ons eigen opgewekte stroom direct mogen gebruiken.
Natuurlijk is het logisch dat de stroom vanaf de omvormer direct de huisinstallatie in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

negatieve! electraprijs -€80/MWh.
In Duitsland werd de (bulk)electraprijs tijdens het paasweekend voor spotverkoop? negatief.
Bron: Insights 25 april 2019

Gelukkig mag ik voorlopig nog salderen tegen een vast en positief tarief,
maar hoe zou dit in de verre toekomst bij flexibele tarieven voor teruglevering uit kunnen zien?
[Speculatie mode on]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:43:
In Duitsland werd de (bulk)electraprijs tijdens het paasweekend voor spotverkoop negatief.

maar hoe zou dit in de verre toekomst bij flexibele tarieven voor teruglevering uit kunnen zien?
[Speculatie mode on]
Dat je dan subsidie krijgt als je je panelen van je dak verwijderd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Goed idee, maar alleen "tijdelijke" subsidie tot dat de prijzen weer stijgen :+ _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In Duitsland werd de (bulk)electraprijs tijdens het paasweekend voor spotverkoop? negatief.

[Speculatie mode on]
Mooi moment om de auto aan de lader te hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10

[Speculatie mode on]
Dit voorbeeld had ik eerder al genoemd. Sommigen gaan uit van de huidige teruglevertarieven van de energieleverancier, maar het kan goed zijn dat deze een stuk lager worden. Daar is heel lastig op te anticiperen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Señor Sjon Je bent niet echt aan het speculeren.
Als de tarieven voor teruglevering lager worden tijdens een bepaald kwartiertje
dan zakken de tarieven voor afname (wat je dus betaalt) evenredig, niets aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10
dunklefaser schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:15:
@Señor Sjon Je bent niet echt aan het speculeren.
Als de tarieven voor teruglevering lager worden tijdens een bepaald kwartiertje
dan zakken de tarieven voor afname (wat je dus betaalt) evenredig, niets aan de hand?
Niet als de prijs voor een jaar vaststaat, als je dagprijzen hanteert is het een heel ander verhaal, kun je zomaar 30 ct in de winter betalen en iets van 5 ct in de zomer, want meer aanbod=lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
De terugleververgoeding na het salderen spreek je toch af met je leverancier? Dat heeft toch helemaal geen invloed op het veranderingsproces van de salderingsregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Afspreken is een groot woord. Het is een tarief die je ziet staan bij elke prijsvergelijker en één van de vele variabelen waar je rekening mee moet houden bij een energiecontract. In de toekomst wil men door variabelere tarieven per dagdeel mensen meer motiveren hun stroomgebruik te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PolderPloer! Dat bedoel ik - er wachten nog "spannende" tijden op ons
en de energiebranche.
@GioStyle Wat je schrijft wordt dan misschien èèn van de mogelijke opties, zoals @Señor Sjon terecht opmerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38
Variabele tarieven voor consumenten, dat zal nog wel HEEL lang duren. Dan moeten eerst alle privicybezwaren tegen 'slimme' meters de wereld uit zijn, want een domme meter kan geen verschillende tarieven aan.

Dus maak u vooral geen zorgen, en profiteer eerst maar lekker nog een jaar of 4 (en ook dat wordt vast weer verlengd, want er hangen her en der nog Ferraris meters) van het salderen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wel hoor. Tijdstip x betaalt iedereen y. Daar zit weinig privacy aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Het heeft echt compleet geen zin om consumenten op variabel tarief te zetten; het verbruik is simpelweg te laag om de moeite en het geld waard te zijn. Ik zie consumenten eerder naar een versimpelde afrekening gaan dan nog meer complexiteit met time-of-day tarieven.

Een typische consument kost 30-40 euro per jaar aan acquisitiekosten en levert ~50 euro op voor ESP en netbeheerder. Uit die marge moet je dit soort capriolen kunnen halen. Zelfs het vervangen van een meter door een time-of-day-aware meter kost 10+ jaar om terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Señor Sjon schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:28:
Wel hoor. Tijdstip x betaalt iedereen y. Daar zit weinig privacy aan vast.
En hoe ga je aan je meter vertellen welk tarief er geldt, als deze geen verbinding met het Internet heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 29-04-2019 10:33 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@hesselbeertje De "domme meter" met teruglevertelwerk is een punt, maar eerder in de beperking
van de keuze van afrekenmodellen. Dit wordt dan waarschijnlijk een vast tariefmodel voor de looptijd van je contract. Maar hoe dit dan uitziet?
We speculeren hier echt ver in de toekomst, niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat ding logt genoeg. Wordt gewoon financieel onaantrekkelijk gemaakt om een domme meter te houden tot het gros over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Qurrent had blijkbaar al een proef voor uurprijzen voor stroom en dagprijzen voor gas. Ik kan alleen zo snel niets vinden over die proef, ook geen prijzen.

Ik meen dat de prijzen in Frankrijk ook per dag vastgesteld worden. Ik zie verder ook geen problemen met privacy. Ja, er zijn mensen die problemen met een slimme meter hebben, maar die mensen die dat niet hebben kunnen hem toch gebruiken?

Ik ben het ook met mux eens dat dit gerommel in de marge is. Waar we denk ik wel eens aan moeten gaan denken is een communicatie tussen de stroommeter en je verbruikers. Dus een koelkast die aan de stroommeter vraagt of er een netto afname of teruglevering is en aan de hand daarvan kan schakelen.
Laten we niet vergeten dat de huidige jaarprijs gewoon een gemiddelde is waar leveranciers nog altijd aan verdienen. Gemiddeld zal je energierekening niet veranderen of je uurprijzen neemt of niet. Als iedereen op de momenten dat de prijs laag is energie gaat afnemen zal die prijs ook weer gaan stijgen, dus het is hoogstens een tijdelijk effect.
Vergeet ook niet dat de stroom nu verhandeld wordt. Als consumenten op die spotprijzen worden afgerekend dan zien de leveranciers gauw genoeg of de consumenten gevoelig zijn voor lage prijzen en als dat zo is dan zullen die extremen er ook wel uit gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10
Maasluip schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:38:
Qurrent had blijkbaar al een proef voor uurprijzen voor stroom en dagprijzen voor gas. Ik kan alleen zo snel niets vinden over die proef, ook geen prijzen.

Ik meen dat de prijzen in Frankrijk ook per dag vastgesteld worden. Ik zie verder ook geen problemen met privacy. Ja, er zijn mensen die problemen met een slimme meter hebben, maar die mensen die dat niet hebben kunnen hem toch gebruiken?

Ik ben het ook met mux eens dat dit gerommel in de marge is. Waar we denk ik wel eens aan moeten gaan denken is een communicatie tussen de stroommeter en je verbruikers. Dus een koelkast die aan de stroommeter vraagt of er een netto afname of teruglevering is en aan de hand daarvan kan schakelen.
Laten we niet vergeten dat de huidige jaarprijs gewoon een gemiddelde is waar leveranciers nog altijd aan verdienen. Gemiddeld zal je energierekening niet veranderen of je uurprijzen neemt of niet. Als iedereen op de momenten dat de prijs laag is energie gaat afnemen zal die prijs ook weer gaan stijgen, dus het is hoogstens een tijdelijk effect.
Vergeet ook niet dat de stroom nu verhandeld wordt. Als consumenten op die spotprijzen worden afgerekend dan zien de leveranciers gauw genoeg of de consumenten gevoelig zijn voor lage prijzen en als dat zo is dan zullen die extremen er ook wel uit gaan.
Mijn Nibe warmtepomp heeft die mogelijkheid al, alleen dit is in Nederland niet geactiveerd. In oa Zweden werkt dit wel, dus dan gaat de WP draaien als er zon is of als de prijs laag is. Is allemaal in de stellen in de menu’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Señor Sjon schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:34:
Dat ding logt genoeg. Wordt gewoon financieel onaantrekkelijk gemaakt om een domme meter te houden tot het gros over is.
Dit is hoogst illegaal. Dit valt onder onterechte discriminatie; hogere tarieven rekenen op basis van een meter die niet eens jouw eigendom is. Zeker voor een commodity zoals elektriciteit gaat dit alleen maar eindeloos juridisch gezeik opleveren voor de netbeheerders die er verder geen enkele financiele motivatie voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
hesselbeertje schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:31:
[...]

En hoe ga je aan je meter vertellen welk tarief er geldt, als deze geen verbinding met het Internet heeft?
De (domme) slimme meter communiceert niet via internet maar via een GSM-SMS constructie, en bij een 'domme' slimme meter wordt alleen het uitlezen van de 'gebruikswaarden' stop gezet, de rest zoals het (netbeheerder -> klant) schakelen tussen hoog/laag tarief en (klant -> netbeheerder) '230Vac aanwezig ivm storing-zoeken' blijft gewoon doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Er zijn zat domme-slimme meters zonder gsm-sms constructie. Zoals in mijn situatie.
Jij bedoelt een slimme meter die dom is gemaakt. dat is wat anders. :-)

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 29-04-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
mux schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:46:
[...]

Dit is hoogst illegaal. Dit valt onder onterechte discriminatie; hogere tarieven rekenen op basis van een meter die niet eens jouw eigendom is. Zeker voor een commodity zoals elektriciteit gaat dit alleen maar eindeloos juridisch gezeik opleveren voor de netbeheerders die er verder geen enkele financiele motivatie voor hebben.
Nee hoor, je kan dan een fixed fee kiezen voor ik noem wat, 10ct/kWh of een tijdgebonden tarief van 2-12 ct/kWh. Je zal dan afscheid moeten nemen van je Ferraris of privacy wil je 'profiteren'. Zelfde als dag/nachtstroom dat ook niet elk huis heeft. Niet elke woning heeft een dubbel telwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Net als met de vorige zaken over de slimme meters zal de netbeheerder dan moeten aantonen dat voor een typisch gezin de elektriciteitsrekening op precies hetzelfde bedrag uitkomt, d.w.z. er is geen financieel voordeel tussen de twee oplossingen. Anders is het onterechte discriminatie.

Dit is ook hoe enkel- en dubbeltarieven tot stand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkS_
Maasluip schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:38:
Waar we denk ik wel eens aan moeten gaan denken is een communicatie tussen de stroommeter en je verbruikers. Dus een koelkast die aan de stroommeter vraagt...
Die mogelijkheid bestaat al (met slimme meters), zie parameter "0-0:96.14.0.25" op https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Of de 'slimme' meters de hardware al hebben weet ik niet maar de software specificatie voor de 4 verschillende kWh tellers is waarschijnlijk al berekend op 255 verschillende ct/kWh waardes ("1-0:1.8.1.255" naar 1-0:1.8.1.xxx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07
HenkS_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:01:
[...]

Die mogelijkheid bestaat al (met slimme meters), zie parameter "0-0:96.14.0.25" op https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Of de 'slimme' meters de hardware al hebben weet ik niet maar de software specificatie voor de 4 verschillende kWh tellers is waarschijnlijk al berekend op 255 verschillende ct/kWh waardes ("1-0:1.8.1.255" naar 1-0:1.8.1.xxx).
Er staat ook:
This is the responsibility of the P1 user
Of het middels één ID gaat of dat je zelf live nog even vraag en terug levering moet verrekenen is een tweede.

Trouwens wel een goed punt. Binnenkort maar eens een ESP8266 relay halen die precies dat doet :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
HenkS_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:01:
[...]

dat is wel dsmr 5.x helaas heeft het gros van de huishouden in Nederland nu dsmr 4.x (of nog erger een oxxio slimme meter die niet terug registreert.)

een half jaar geleden werden de dsmr 4.x meter nog steeds uitgerold.
die zouden dan ook weer vervangen moeten worden voor 5.x meters.
dat gaat een dure kosten post worden. ;)

met een dsmr 4.x kun je ook wel leuke dingen doen, maar dat is per model wel anders.
soms kun je er niks mee soms wat meer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-04-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Voor beprijzing per tijdseenheid is geen tweeweg-communicatie nodig. Volgens mij is tweeweg-communicatie voor een aantal mensen bezwaarlijk om privacyredenen.

In principe hoeft de netbeheerder alleen het actuele tarief te broadcasten en hoeft de meter die alleen maar op te halen. Dat is dus eenrichtingsverkeer. Vervolgens kun je alsnog je het aantal eenheden op de domme meter doorgeven. Bijvoorbeeld het display geeft direct de variabele kosten weer in € (kWh*€/kWh). Zouden de huidige domme meters dit kunnen na een firmware update?

Bij hoge stroomprijs zal de meter wat harder lopen, dan bij lage stroomprijs.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

SkyFlyer schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:22:
[...]

Het is onmogelijk om je eigen gebruik wat je gebruikt tijdens opwekking in rekening te brengen
Ik heb me eigenlijk al een tijdje afgevraagd of dit inderdaad zo is. Hoe zitten de stromen in de meterkast in elkaar? Het opgewekte stroom komt in de groepenkast terecht op een aparte groep. Dus wie zegt dat deze door je eigen huis gebruikt wordt en dat er niet stroom van het net wordt gebruikt?

Heeft iemand de 4 telwerken van een digitale meter nagepluist? Want als alle 4 telwerken idd "netto" is, dan is het administratief gezien gescheiden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

kmf schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb me eigenlijk al een tijdje afgevraagd of dit inderdaad zo is. Hoe zitten de stromen in de meterkast in elkaar? Het opgewekte stroom komt in de groepenkast terecht op een aparte groep. Dus wie zegt dat deze door je eigen huis gebruikt wordt en dat er niet stroom van het net wordt gebruikt?

Heeft iemand de 4 telwerken van een digitale meter nagepluist? Want als alle 4 telwerken idd "netto" is, dan is het administratief gezien gescheiden.
Voltage van je omvormer is net iets hoger, dat voorkomt dat je stroom afneemt van buiten zolang er genoeg uit de omvormer wordt geleverd.

Vergelijk het met een waterpeil voor en na de meter. Als het waterpeil na de meter hoger is, zal je terugleveren en intern verbruiken zover mogelijk. Als het waterpeil na de meter lager is, zal je afnemen uit het net.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-04-2019 11:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Aanvulling: klopt per fase. in meerfase omgevingen. salderen op de meter.

[ Voor 46% gewijzigd door internet4me op 29-04-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dat ook natuurlijk. Het scheelt dat domme meters intern niet de fases verrekenen. Als het moet zou dat wel kunnen denk ik.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

BlueTooth76 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:19:
[...]

Voltage van je omvormer is net iets hoger, dat voorkomt dat je stroom afneemt van buiten zolang er genoeg uit de omvormer wordt geleverd.
Maar dan heeft de meter nog steeds alles apart gemeten. Dat deze intern al "saldeert" is slechts een softwarematige berekening. En niet een natuurkundige wet. Dus de opvolger van Wiebes (die zal echt niet nog een termijn blijven) in theorie deze wel apart kunnen laten belasten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

kmf schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:22:
[...]

Maar dan heeft de meter nog steeds alles apart gemeten. Dat deze intern al "saldeert" is slechts een softwarematige berekening. En niet een natuurkundige wet. Dus de opvolger van Wiebes (die zal echt niet nog een termijn blijven) in theorie deze wel apart kunnen laten belasten.
Nee, het is juist een natuurkundige wet.

De meter weet namelijk niet wat er na de meter gebeurt.

Als ik met 3kW opwek en tegelijk met 1kW verbruik, ziet de meter alleen 2kW terugstromen en die zal nooit weten dat er ook 1kW intern is opgebruikt.

Wat internet4me aanvult klopt natuurlijk ook nog, bij 3-fase wordt er wel over de meter gesaldeerd als je bijvoorbeeld op L1 opwekt en op L3 verbruikt.

Al is dat weer niet het geval op het moment dat ik warm water maak met de warmtepomp.
Die trekt stroom over 3-fase en m'n omvormers wekken op over 3-fase, dus per fase is het weer gewoon "natuurkunde".

Zelfde geval met een thuis-accu. Ook dan ziet de meter niet hoeveel er is opgeslagen in de thuis-accu, deze ziet alleen wat er is geleverd en teruggeleverd.

Intern salderen met "eigen verbruik", of dat nu direct is of met een thuis-accu; het is niet te controleren door je netbeheerder.

Mijn slimme meter lees ik uit met Domoticz. Op onderstaand plaatje zie je in feite wat mijn netbeheerder ook zou kunnen zien, meer informatie hebben ze niet. Ik weet toevallig dat die dip rond 12u30 veroorzaakt wordt omdat ik dan warm water maak waardoor ik de energie uit m'n zonnepanelen direct verbruik en minder teruglever.

Zodra de zon onder is, zie je weer verbruik van o.a. de warmtepomp om de woning te verwarmen (plaatje is uit februari).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oC0VIEx.png

[ Voor 66% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-04-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
kmf schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:18:
[...]

jep dat is zo.

en ik dacht zelfs dat jij dat proef ondervindelijk zelf kunt testen.
check de W uit je omvormer.
zet ongeveer die W aan gebruikers aan.
en je meter staat dan stil. ;)

(dit is ook zo als je 3fase hebt en op andere fase terug levert als gebruikt.
je ziet dit wel anders als je met een p1 poort kijkt, maar telling van de kWh loopt gewoon als normaal.
dus tot nu toe geen reden om voor 3fase omvormer te gaan als je 3 fase hebt.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 29-04-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
migjes schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:28:
jep dat is zo.

en ik dacht zelfs dat jij dat proef ondervindelijk zelf kunt testen.
check de W uit je omvormer.
zet ongeveer die W aan gebruikers aan.
en je meter staat dan stil. ;)
Ik had dit laatst toen de inductiekookplaat op half vermogen aan stond, je zag per puls de meter vooruit draaien (ca. een seconde) en na de puls achteruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:35:
[...]

Ik had dit laatst toen de inductiekookplaat op half vermogen aan stond, je zag per puls de meter vooruit draaien (ca. een seconde) en na de puls achteruit.
je kunt er leuk wat testjes mee doen als je zin hebt.

ik heb zelf nog een feraris meter
(dus een meter die ook nog saldeert zonder salderen, dat noem ik pas slim. >:)
ben wel bang dat ik die straks kwijt ga raken, maar van mij mag hij blijven hangen.)
en dan kun je hem gewoon vooruit en achter uit zien draaien.
met een gelijk gebruik als opwek, dan staat hij stil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

En daarom is eigen verbruik "de heilige graal" tot thuis-accu's economisch (en ecologisch) verantwoord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
migjes schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:42:
je kunt er leuk wat testjes mee doen als je zin hebt.

ik heb zelf nog een feraris meter
(dus een meter die ook nog saldeert zonder salderen, dat noem ik pas slim. >:)
ben wel bang dat ik die straks kwijt ga raken, maar van mij mag hij blijven hangen.)
en dan kun je hem gewoon vooruit en achter uit zien draaien.
met een gelijk gebruik als opwek, dan staat hij stil.
Ja hier ook een Ferrarismeter, Enexis wilde een jaar of 2 geleden langskomen om 'm te vervangen en een paar weken geleden weer nadat ik m'n panelen had aangemeld. Maar ik bedank voor het mooie aanbod. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:47:
[...]

Ja hier ook een Ferrarismeter, Enexis wilde een jaar of 2 geleden langskomen om 'm te vervangen en een paar weken geleden weer nadat ik m'n panelen had aangemeld. Maar ik bedank voor het mooie aanbod. :+
dus ook geen (overheid) spionage kastje voor jouw. >:)

maar ja als je dit zegt op het forum dan geven ze je een alu hoedje.
of te wel dan word je niet begrepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
migjes schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:49:
[...]

dus ook geen (overheid) spionage kastje voor jouw. >:)

maar ja als je dit zegt op het forum dan geven ze je een alu hoedje.
of te wel dan word je niet begrepen. ;)
Spionagekastje in zijn wat?

Wat is je bezwaar tegen een domme digitale meter, zonder communicatiefunctie?

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 29-04-2019 11:54 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
BlueTooth76 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:22:
[...]
Nee, het is juist een natuurkundige wet.
Dit is alleen correct voor dezelfde fase.
De meter weet namelijk niet wat er na de meter gebeurt.
De meter moet de resultaten van de 3 fasen optellen. Er zitten 3 stoom en 3 spanning meters in de periodiek worden uitgelezen.
Als ik met 3kW opwek en tegelijk met 1kW verbruik, ziet de meter alleen 2kW terugstromen en die zal nooit weten dat er ook 1kW intern is opgebruikt.

Wat internet4me aanvult klopt natuurlijk ook nog, bij 3-fase wordt er wel over de meter gesaldeerd als je bijvoorbeeld op L1 opwekt en op L3 verbruikt.

Al is dat weer niet het geval op het moment dat ik warm water maak met de warmtepomp.
Die trekt stroom over 3-fase en m'n omvormers wekken op over 3-fase, dus per fase is het weer gewoon "natuurkunde".

Zelfde geval met een thuis-accu. Ook dan ziet de meter niet hoeveel er is opgeslagen in de thuis-accu, deze ziet alleen wat er is geleverd en teruggeleverd.

Intern salderen met "eigen verbruik", of dat nu direct is of met een thuis-accu; het is niet te controleren door je netbeheerder.
Ze zouden dus ooit de firmware kunnen updaten om de saldering per fase te doen :(
Mijn slimme meter lees ik uit met Domoticz. Op onderstaand plaatje zie je in feite wat mijn netbeheerder ook zou kunnen zien, meer informatie hebben ze niet. Ik weet toevallig dat die dip rond 12u30 veroorzaakt wordt omdat ik dan warm water maak waardoor ik de energie uit m'n zonnepanelen direct verbruik en minder teruglever.
Zodra de zon onder is, zie je weer verbruik van o.a. de warmtepomp om de woning te verwarmen (plaatje is uit februari).
[Afbeelding]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
Joris748 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:53:
[...]

Wat is dan je bezwaar tegen een domme digitale meter, zonder communicatiefunctie?
het zelfde als een slimme meter.
feraris stand van eind dat jaar - feraris stand van begin het jaar = ik afrekenen.
(dit is ongeveer 100kWh)

domme digitale meter (of slim maakt niet uit)
die geeft 4 standen en dan kan er een ander bedrag gerekend worden voor wat ik gebruik als wat ik lever.
dan mag ik 6100kWh gaan afrekenen en 6000kWh terug krijgen.
als dat straks na deze wets-weizegging er door is dan gaat mij dat aardig raken.
(in 2031 kost mij dit ongeveer 600€ per jaar extra. :-(
maar ik klaag er verder niet over hoor, ik kan het wel hebben.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 23:42
Het mooiste aan dit nieuws is nog wel dat de salderingsregeling nu net genoeg is opgerekt om mijn zonnepanelen volledig terug te verdienen. Daarnaast ga ik er niet vanuit dat deze datum en dit plan vast staan, daar zal vast nog wel een hoop aan gedraaid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
migjes schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:00:
[...]

het zelfde als een slimme meter.
feraris stand van eind dat jaar - feraris stand van begin het jaar = ik afrekenen.
(dit is ongeveer 100kWh)

domme digitale meter (of slim maakt niet uit)
die geeft 4 standen en dan kan er een ander bedrag gerekend worden voor wat ik gebruik als wat ik lever.
dan mag ik 6100kWh gaan afrekenen en 6000kWh terug krijgen.
als dat straks na deze wets-weizegging er door is dan gaat mij dat aardig raken.
(in 2031 kost mij dit ongeveer 600€ per jaar extra. :-(
maar ik klaag er verder niet over hoor, ik kan het wel hebben.)
Je bezwaar heeft dus zeer weinig met privacy te maken. Ik vind je eerder een Don Quichot, dan een alu-hoedje ;)
sj0nsj44k schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:05:
Het mooiste aan dit nieuws is nog wel dat de salderingsregeling nu net genoeg is opgerekt om mijn zonnepanelen volledig terug te verdienen. Daarnaast ga ik er niet vanuit dat deze datum en dit plan vast staan, daar zal vast nog wel een hoop aan gedraaid worden.
Yep, ik ga de installatie van ca 6-8 kWp, die dit jaar op ons huis komt ook terugverdienen. Ook willen over 2-3 jaar nog een schuurtje bouwen, daar komt nu ook zeker nog wat panelen op. Zie een mooie use-case voor een gebruikte set van ca 3 kWp op Oost/West.

[ Voor 28% gewijzigd door Joris748 op 29-04-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik vind het wel jammer dat we niet naar een feed in tarief gaan. Door het salderen worden we nog steeds gestuurd op een installatie die niet groter is als je eigen verbruik die op dat moment bekend is.
Hierdoor gaat er veel dakoppervlak verloren voor PV opwek.

Ik ben doorgegaan tot de beperking van de hoofdzekering. Heb nu geschat een 4000kWh per jaar over. Ik zie nu (op dit moment) 13,7kW de deur uit gaan voor 5,7 cent (ex) de kWh.
Overstappen gaat pas na 1-jan-2021 ik had het voor 3 jaar vast gezet ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:34:
Ik vind het wel jammer dat we niet naar een feed in tarief gaan. Door het salderen worden we nog steeds gestuurd op een installatie die niet groter is als je eigen verbruik die op dat moment bekend is.
Hierdoor gaat er veel dakoppervlak verloren voor PV opwek.

Ik ben doorgegaan tot de beperking van de hoofdzekering. Heb nu geschat een 4000kWh per jaar over. Ik zie nu (op dit moment) 13,7kW de deur uit gaan voor 5,7 cent (ex) de kWh.
Overstappen gaat pas na 1-jan-2021 ik had het voor 3 jaar vast gezet ....
Loont het niet om over te stappen, zelfs met boete? En vaak wil een nieuwe partij die boete ook wel betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Elektrische auto een optie? Dat is én een makkelijke manier om je PV kwijt te kunnen én meteen heel voordelig vanuit je PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
mux schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:33:
Elektrische auto een optie? Dat is én een makkelijke manier om je PV kwijt te kunnen én meteen heel voordelig vanuit je PV.
Probleem blijft salderen, de EV staat dan overdag bij mijn baas ......

Kan ook nog geen EV vinden die 3500 kg mag trekken. De PHEV kan max 1500 kg trekken geloof ik maar ja dat is een hybride die maar 30km op de accu kan. Een een Tesla model X is niet binnen mijn bereik. Dus ik houd het bij een 19 jaar oude defender diesel zonder EGR klep (veel minder CO2 uitstoot als met) en weinig km's.

Mijn vrouw krijg ik niet uit haar mini cooper ...... erg lage WAF dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Oh vertel me niet over het belachelijke gebrek aan trekhaken onder EVs... maar jammer, ik ben verwend als ZZP'er die z'n auto in de zon kan opladen, dan is het makkelijk. Als je die optie niet hebt is het niet anders, je hebt teveel PV liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
In de toekomst zou het eventueel nog mogelijk zijn om de energie van een PV installatie op te slaan in een mooie WKO installatie met een warmtepomp. Het zou eventueel ook nog mogelijk zijn met wat domotica om energieslurpers overdag te laten draaien en het echte teveel aan energie op te slaan in een accu. Gelukkig hebben we nog even om hier wat leuke systemen voor te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@sj0nsj44k Om dat goed voor te bereiden: onetime in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

edit: ik bedoelde deze link: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) de openingspost van het topic, niet één middenin, maar ja scrollen brengt je wel bovenaan...

[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 29-04-2019 16:11 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0nsj44k
@onetime Dat ziet er erg interessant uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:41:
Dus ik houd het bij een 19 jaar oude defender diesel zonder EGR klep (veel minder CO2 uitstoot als met) en weinig km's.
Maar door ontbrekende EGR wel veel meer NOx uitstoot. :+
Ik had 'm ook uitgeschakeld op m'n 530D, scheelt een hoop vervuiling in de inlaat en dat is uiteindelijk ook weer niet goed voor het milieu want dan gaat ie roeten als je die nooit schoonmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Helaaas heeft @antonboonstra niet aangeven hoe hij dit heeft berekend!
sj0nsj44k schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:05:
Ja, ik zat afgelopen weekend ook eens te rekenen, en bij ons zou alles ergens in 2021 terugverdiend moeten zijn. Tenzij we natuurlijk die panelen op de garage gaan leggen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wailing_Banshee schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:00:
[...]
Helaaas heeft @antonboonstra niet aangeven hoe hij dit heeft berekend!
Wat wil je weten?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:00:
[...] Helaaas heeft @antonboonstra niet aangeven hoe hij dit heeft berekend!
[...]
Dat heeft hij wel. 5 minuut waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57
Megalodon_67 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:47:
[...]

Daarom moet je ze ook niet aanmelden als je ferraris hebt. Dan beginnen ze meteen te zeuren over de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:41:
[...]

Probleem blijft salderen, de EV staat dan overdag bij mijn baas ......
Ik heb een e-niro (64kWh a 400km actieradius ) besteld, hiermee is dagelijks laden niet meer noodzakelijk met mijn reisprofiel. Als ik in het weekend en in de avond (tot zonsondergang) de accu vol druppel kan ik toch behoorlijk wat stroom direct verbruiken. Het mooie daarvan is dat ik de verbruikte kwh's maandelijks automatisch uitgekeerd krijg. Als ik dat in mindering breng met de bijtelling van 4% rij ik praktisch gratis :X :D

Toevallig wordt dit jaar ook mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, met de PV opstelling neem ik bewust een opstelling op zuid + west (i.p.v. enkel zuid).

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2019 19:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:30:
Het heeft echt compleet geen zin om consumenten op variabel tarief te zetten; het verbruik is simpelweg te laag om de moeite en het geld waard te zijn. Ik zie consumenten eerder naar een versimpelde afrekening gaan dan nog meer complexiteit met time-of-day tarieven.

Een typische consument kost 30-40 euro per jaar aan acquisitiekosten en levert ~50 euro op voor ESP en netbeheerder. Uit die marge moet je dit soort capriolen kunnen halen. Zelfs het vervangen van een meter door een time-of-day-aware meter kost 10+ jaar om terug te verdienen.
Voor openbare laadpalen daarentegen, die hangen toch al aan internet en kunnen de stroom regelen. 95% van NL plugt 's avonds na het werk in en het als de auto de volgende morgen maar 100% is maakt het voor de rest niet uit hoe lang het duurt.
Joris748 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:14:
Voor beprijzing per tijdseenheid is geen tweeweg-communicatie nodig. Volgens mij is tweeweg-communicatie voor een aantal mensen bezwaarlijk om privacyredenen.

In principe hoeft de netbeheerder alleen het actuele tarief te broadcasten en hoeft de meter die alleen maar op te halen. Dat is dus eenrichtingsverkeer. Vervolgens kun je alsnog je het aantal eenheden op de domme meter doorgeven. Bijvoorbeeld het display geeft direct de variabele kosten weer in € (kWh*€/kWh). Zouden de huidige domme meters dit kunnen na een firmware update?

Bij hoge stroomprijs zal de meter wat harder lopen, dan bij lage stroomprijs.
Dat is lekker makkelijk te spoofen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:25:
[...]

Voor openbare laadpalen daarentegen, die hangen toch al aan internet en kunnen de stroom regelen. 95% van NL plugt 's avonds na het werk in en het als de auto de volgende morgen maar 100% is maakt het voor de rest niet uit hoe lang het duurt.

[...]

Dat is lekker makkelijk te spoofen.
Waarom is dat gemakkelijk te spoofen? Zo werkt het nu toch ook al met dag- en nachttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
revolution-nl schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:18:
[...]
Ik heb een e-niro (64kWh a 400km actieradius ) besteld, hiermee is dagelijks laden niet meer noodzakelijk met mijn reisprofiel. Als ik in het weekend en in de avond (tot zonsondergang) de accu vol druppel kan ik toch behoorlijk wat stroom direct verbruiken. Het mooie daarvan is dat ik de verbruikte kwh's maandelijks automatisch uitgekeerd krijg. Als ik dat in mindering breng met de bijtelling van 4% rij ik praktisch gratis :X :D

Toevallig wordt dit jaar ook mijn nieuwbouwwoning opgeleverd, met de PV opstelling neem ik bewust een opstelling op zuid + west (i.p.v. enkel zuid).
Mooi ding !
In het weekend gaat dat wel goed maar in de winter werk ik van donker tot donker ....

Ik vond dit nog :
https://www.ltoledenvoord...-lagere-energiebelasting/
Het clusteren van meerdere aansluitingen, ook voor salderen?

[ Voor 9% gewijzigd door WoudseHoeve op 29-04-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
Joris748 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:17:
[...]

Zo werkt het nu toch ook al met dag- en nachttarief?
Vroeger(?) werd daar een "TF relais" voor gebruikt met een hogere frequentie en een soort morse-code om boilers en straatverlichting etc aan/uit te schakelen, zie: https://toonfrequent.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door HenkS_ op 29-04-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wat een stel daar.
wat een taal.
""""Dit gebeurd dan op de typische TF zending tijdstippen b.v. 22:00""""

werkwoord: gebeuren
het gebeurt (als bij lopen> het loopt)

""""systeem dat signalen zend zonder""""

werkwoord zenden
ik zend, jij/dat zendt.

Moderne spelling zeker. 8)7
Ik zou me kapot schamen als mijn site er zo uit zag.

Wel leuke techniek, ik heb de pulsen al een hele tijd niet meer gehoord door de radio heen.
In 1981 tijdens mijn stage nog een TF meter gemaakt bij en voor de toenmalige meterafdeling van het GEB

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 29-04-2019 22:28 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Vraagje omdat ik er niet zeker van ben:
Wij hebben een ouderwetse dubbele meter (farris heet het geloof ik). Nu krijgen we binnenkort zonnepanelen, ik dacht ik er goed aan te doen die oude meter lekker te laten hangen. Als het goed is draait hij dan terug. Liander lijkt me aan de slimme meter te willen. Maar klopt het, dat met het recente nieuws, dit in ieder geval tot 2023 geen verschil maakt?

Daarna zal een slimme meter vast verplicht worden, dus dan moet ik toch aan de digitale of slimme meter lijkt me. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
@Vuiltje, stiekem een nieuwe radio gekocht?
Enexis is in 2009 blijkbaar gestopt met nieuwe te installeren: https://den.enexis.nl/Documenten%20DEN/Emc-3015.I.pdf en Liander stop er mee in 2020: https://www.liander.nl/stoppen-tf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Vuiltje ik krijg 403 Forbidden voor https://toonfrequent.nl/

@marteltor klopt. Maar hoe meer Ferraris meters er nog zijn hoe moeilijker het is om salderen af te schaffen. Help ons! (en jezelf)

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 29-04-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
onetime schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:42:
@Vuiltje ik krijg 403 Forbidden voor https://toonfrequent.nl/

@marteltor klopt. Maar hoe meer Ferraris meters er nog zijn hoe moeilijker het is om salderen af te schaffen. Help ons! (en jezelf)
Denk je echt dat de overheid mensen tegemoet gaat komen, die stelselmatig weigeren de meter te vervangen?

Je hebt straks een niet voor salderen goedgekeurde meter. Dan bega je een economisch delict. Opsporing is niet heel moeilijk, want je kunt je zonnepanelen niet echt verbergen op satellietfoto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ja, slimme meter is niet verplicht.
Wellicht is het wel slim om nu al een digitale meter te laten plaatsen.
Dan heb je die vast, voordat ze later ook die nog gaan verbieden en je alleen nog een slimme kan laten plaatsen.
Dan kan je namelijk zeggen dat die uitstekend afneem en opwek apart meet en je zelf de standen doorgeeft.
HenkS_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:42:
@Vuiltje, stiekem een nieuwe radio gekocht?
Ik denk dat dat nog was tijdens het "tussen de middag laag tarief".
Verder luister ik al jaren eigenlijk geen radio meer.
Met die horizontale programmering is het elke dag hetzelfde gezwam van dj's die vooral om zichzelf lachen. ;)
Ik zit in stedin-gebied.
Dat is lastig, geen idee hoe het komt.
Als ik klik op de door jou geleverde link werkt het hier ook.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe je die berekeningen hebt gemaakt over hoe het gebruik van een accu je direct eigen verbruik omhoog kan brengen.
onetime schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:54:
[...]

Dat heeft hij wel. 5 minuut waardes.
Ja, de 5 minuut waardes heb ik ook. Van m'n opbrengst, van m'n levering en van m'n eigen verbruik. Maar hoe krijg je die samen, in combinatie met een accu, in zo'n grafiek?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mux schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:30:
Ik denk dat de netbeheerders daar toch anders over denken met het oog op een toekomst waarin woonwijken tussen 17.30u en 19.30u volstromen met EV's die ingeplugd gaan worden terwijl de elektrische oven en inductiekookplaat aan gaan en er in de winter ook nog wat warmtepompen meedraaien. Dat levert vermogens op die van een hele andere orde zijn dan wanneer er wat lampjes en af en toe een wasmachine van energie voorzien moeten worden (en de rest op gas draait).

Een terugleververgoeding ipv salderingsregeling geeft huishoudens met eigen opwek nog wel een incentive om hun eigen opwek en verbruik in balans te brengen. Huishoudens zonder opwek zal het bij een vast tarief totaal niet boeien op welk moment er energie wordt afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Femme schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat de netbeheerders daar toch anders over denken met het oog op een toekomst waarin woonwijken tussen 17.30u en 19.30u volstromen met EV's die ingeplugd gaan worden terwijl de elektrische oven en inductiekookplaat aan gaan en er in de winter ook nog wat warmtepompen meedraaien. Dat levert vermogens op die van een hele andere orde zijn dan wanneer er wat lampjes en af en toe een wasmachine van energie voorzien moeten worden (en de rest op gas draait).

Een terugleververgoeding ipv salderingsregeling geeft huishoudens met eigen opwek nog wel een incentive om hun eigen opwek en verbruik in balans te brengen. Huishoudens zonder opwek zal het bij een vast tarief totaal niet boeien op welk moment er energie wordt afgenomen.
Je bedoelt net zoiets als we nu hebben? Dubbel- of enkeltarief. Waar de potentiële winst op jaarbasis vroeger een tientje of 2, 3 was, tegenwoordig is teruggelopen naar niets. Blijkbaar levert het niets op voor de netbeheerders/leveranciers, anders zou je een merkbaar verschil in prijs moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Maar dat in balans brengen lukt je niet, de verhouding tussen opwek en verbruik is er niet, zeker niet als je pv systeem in de orde van grootte 8kWp of groter is. In de zomer niet, in de winter niet, en met accu's niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Maar is het reëel om te denken dat de energierekening naar 0 moet kunnen, we hebben zonnepanelen op het dak liggen en die investering verdienen we terug in ongeveer 7 jaar en daarna maken we er winst op. Door slim te schakelen met grootverbruikers als een boiler, wasmachine, vaatwasser kun je nog iets meer besparen, maar 100% zoals het nu is gaat niet meer lukken.

Arme huurders trouwens die een 2 euro per maand betalen per zonnepanelen en verwachten 4 euro per zonnepaneel te besparen op hun energienota, wat na 2030 er misschien nog maar 1 of 2 euro per zonnepaneel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Helemaal in balans misschien nooit, maar sinds wij PV hebben probeer ik toch zoveel mogelijk overdag te wassen/drogen/vaatwassen. Niet omdat het financieel voordeel oplevert, maar puur om het gevoel te hebben dat ik mijn eigen energie nuttig besteed.

Zodra het salderen (gedeeltelijk) afgeschaft wordt, komt hier ook een financieel voordeel bij.

Met mijn 9kWp systeem, een een maandverbruik van 380 kWh, heb ik in april toch 60% van mijn verbruik rechtstreeks van het dak gehaald. (gemeten met Fronius Smart meter, gekoppeld aan PVOutput trouwens. Zie sig)

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 30-04-2019 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:35:
Helemaal in balans misschien nooit, maar sinds wij PV hebben probeer ik toch zoveel mogelijk overdag te wassen/drogen/vaatwassen. Niet omdat het financieel voordeel oplevert, maar puur om het gevoel te hebben dat ik mijn eigen energie nuttig besteed.
Dat is waar, maar doe ik automatisch eigenlijk, terwijl het niets uit maakt met de saldering, andersom zou zelfs gunstiger zijn.
Zodra het salderen (gedeeltelijk) afgeschaft wordt, komt hier ook een financieel voordeel bij.
Dan kan je je ingekochte en terug geleverde energie verkleinen inderdaad, wil je al je zonnestroom op souperen moet je toch een factor 2-3 omhoog met je verbruik of panelen verwijderen.
Met mijn 9kWp systeem, een een maandverbruik van 433 kWh, heb ik in april toch 60% van mijn verbruik rechtstreeks van het dak gehaald. (gemeten met Fronius Smart meter, gekoppeld aan PVOutput trouwens. Zie sig)
Ok
Dus even wat getallen

433 kWh verbruikt
260 kWh direct van het dak
1230 kWh opgewekt

Dus in een maand april wat nog niet eens zomer is koop je 173kWh in en lever je 970 kWh terug met 9kWp op dak. Zie je dat de verhouding niet klopt?
Wat is je jaarverbruik? Is dat die 9000 kWh ongeveer?

Ook als iemand 9000Wp verdeeld op oost-zuid-west of nog meer noord heeft komt met een hoger eigen verbruik uit dan iemand met 9000Wp pal zuid, die piekt midden op de dag met een hoog vermogen die hij al helemaal niet kwijt kan.
Die systemen zijn straks de sjaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

[...]

Mwah, zelfs dan is het in absolute zin een schijntje. Alles bij elkaar zijn huishoudens (ex. bedrijven in hetzelfde distributiegebied) ~11% van het elektriciteitsverbruik. Als alle auto's in Nederland elektrisch zouden zijn zouden personenauto's bij elkaar ~15% van het elektriciteitsverbruik zijn.

Ter vergelijking: Alleen al de Rotterdamse raffinaderijen zijn 20%, en die zitten allemaal op één kluitje op Heijplaat en omgeving. Als de netbeheerders ergens op gaan optimaliseren, is het dat soort verbruikers. Daar wordt nu al het e.e.a. mee gedaan trouwens, ze zitten niet stil.

De problemen die netbeheerders hebben met consumenten zijn geen nettoverbruiksproblemen; dat is allemaal gerommel in de marge. Het probleem is dat er stabiliteitsproblemen in het (onderbemeten) distributienetwerk zijn als er met name veel energie opgewekt wordt op het laagspanningsnetwerk. Dit is nu al op te lossen met UL/IEC 1741: PV-inverters, stop NU!

Het verbruik van elektrische auto's is geen probleem dat opgelost kan worden met andere consumentenmeetapparatuur, daar is gewoon meer koper voor nodig. Nederland is zwaar onderbemeten door ons historische gasnetwerk, dus dat moet gefikst worden, linksom of rechtsom is er geen andere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:49:

Dan kan je je ingekochte en terug geleverde energie verkleinen inderdaad, wil je al je zonnestroom op souperen moet je toch een factor 2-3 omhoog met je verbruik of panelen verwijderen.
Want het doel is alle stroom opmaken? 8)7
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:49:
[...]

Ok
Dus even wat getallen

433 kWh verbruikt
260 kWh direct van het dak
1230 kWh opgewekt

Dus in een maand april wat nog niet eens zomer is koop je 173kWh in en lever je 970 kWh terug met 9kWp op dak. Zie je dat de verhouding niet klopt?
Wat is je jaarverbruik? Is dat die 9000 kWh ongeveer?
Jaarverbruik 4000.

En nee, natuurlijk klopt het niet. In een voorjaarsmaand als April produceer je sowieso veel. Geeft dat? Dacht het niet toch.

Ik belast de kolencentrales met in het ergste geval 173 kWh ipv 433. Dat is toch pure winst? En de stroom die ik teruglever, wordt elders nuttig gebruikt.

En mocht het in de toekomt wel wat geven (in de zin van, terugleveren kost je geld) dan kan ik mijn omvormer heel simpel instellen op een maximale teruglevering (gemeten aan de meter) van 1 watt.

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 30-04-2019 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:17:
[...]

Want het doel is alle stroom opmaken? 8)7

[...]

Jaarverbruik 4000.

En nee, natuurlijk klopt het niet. In een voorjaarsmaand als April produceer je sowieso veel. Geeft dat? Dacht het niet toch.

Ik belast de kolencentrales met in het ergste geval 173 kWh ipv 433. Dat is toch pure winst? En de stroom die ik teruglever, wordt elders nuttig gebruikt.

En mocht het in de toekomt wel wat geven (in de zin van, terugleveren kost je geld) dan kan ik mijn omvormer heel simpel instellen op een maximale teruglevering (gemeten aan de meter) van 1 watt.
Nee, geeft niks. >:)
Ik probeer alleen aan te geven dat je met veel pv nog lange na niet je directe verbruik dekt, al wordt het wel beter bij slecht weer.
Jij bent er een goed voorbeeld van met 2x zoveel pv als verbruik.

Vroegah met de 4 shell paneeltjes van 110Wp was dat appeltje eitje om alle zonnestroom zelf te verbruiken, zeker in een huis met 250W base load, nu ligt dat tegenwoordig allemaal wat anders, de verhoudingen gaan scheef.
Het optimale en ideale zuid is in 2023 niet zo ideaal meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
De verhoudingen gaan scheef de goede kant op. Een steeds groter deel van het huishoudelijk verbruik, komt van de zon. Dat er daarbij ook overproductie voorkomt, is inherent aan het systeem van zonnepanelen, en indien gewenst electronisch tot 0 terug te regelen (indien de juiste apparatuur in huis).

Daarom hamer ik er ook zo op, dat men moet kijken naar de autonomie, en niet naar het percentage eigen verbruik.

Ik ben volledig met je eens dat oost/west beter is dan zuid, maargoed ik kan mijn huis moeilijk draaien. Misschien maar eens aanvullen tot 20kWp door ook de te bouwen schuur (oost/west) vol te gooien :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:32:
De verhoudingen gaan scheef de goede kant op. Een steeds groter deel van het huishoudelijk verbruik, komt van de zon. Dat er daarbij ook overproductie voorkomt, is inherent aan het systeem van zonnepanelen, en indien gewenst electronisch tot 0 terug te regelen (indien de juiste apparatuur in huis).

Daarom hamer ik er ook zo op, dat men moet kijken naar de autonomie, en niet naar het percentage eigen verbruik.

Ik ben volledig met je eens dat oost/west beter is dan zuid, maargoed ik kan mijn huis moeilijk draaien. Misschien maar eens aanvullen tot 20kWp door ook de te bouwen schuur (oost/west) vol te gooien :Y)
Je hebt met een zuid vaak ook een noord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:05:
[...] Denk je echt dat de overheid mensen tegemoet gaat komen, die stelselmatig weigeren de meter te vervangen? [...]
Nee, ik denk net als vele anderen hier dat ivm rechtsongelijkheid salderen pas kan worden afgeschaft als alle ferrarismeters zijn vervangen. Dus zolang er nog ferrarismeters zijn... moet er eerlijk worden afgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Rol-Co schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 10:52:
[...]

Je hebt met een zuid vaak ook een noord ;)
Klopt, daar liggen al mijn dakramen, pijpjes van mech. ventilatie, schoorsteen van mijn houtkachel, enz. enz.

Aangezien ik een hekel heb aan Tetris, is dat mijn laatste optie.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 30-04-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:04:
[...]

Nee, ik denk net als vele anderen hier dat ivm rechtsongelijkheid salderen pas kan worden afgeschaft als alle ferrarismeters zijn vervangen. Dus zolang er nog ferrarismeters zijn... moet er eerlijk worden afgerekend.
Als de netbeheerder heeft aangetoond dat alle meters, behalve de meters van degenen die weigerden, vervangen zijn, dan is er geen rechtsongelijkheid.

Dan heeft de netbeheerder je de kans gegeven, maar je hebt er niet aan meegewerkt. Jouw probleem, niet hun probleem.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste