Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:14:
Maar goed, met 4-5ct terugleververgoeding nog een systeem kopen na 2020 is bijkans nutteloos geworden? De overheid rept over het energiebespaarfonds, maar dat is een rentedragende lening die voor max 75% aangewend mag worden voor zonnepanelen.

Even grof gerekend, een paneel van 325 Wp kost zo 150 euro. 50 euro aan rails/montage/bekabeling is al 200 euro p.s. excl. omvormer e.d. Met zo rond de 300 kWh opbrengst per jaar levert zo'n paneel 15 euro per jaar op bij 5ct vergoeding. Dan ben je al ruim 13 jaar bezig om alleen het paneel met rails terug te verdienen. Dan heb ik het nog niet over de rest van de installatie en dan moet er niks kapot gaan.
Neem dan ook in je berekeing mee dat je 30% meteen verbruikt tegen €0,22 en vergeet de BTW teruggave niet _/-\o_

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Ik heb het over na 2020, dan heb je nog maar 1-2 jaar voordeel van salderen en die andere regeling is nog een groot vraagteken. Ja het bouwt af, maar het heeft ook de noodzaak dat iedereen dan een digitale meter heeft. De enige manier waarop dat kan is de analoge meter afkeuren terwijl er niks mis mee is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:45:
[...]Een warmtepomp voor de verwarming heb je met name nodig in de winter, en juist dan is er geen zon.

Een boiler vullen kost je geen 20 kWh per dag in de zomer, dan is er sowieso al minder warmteverlies omdat de temperatuur hoger. Juist in de avond of ochtend als je het warme water verbruikt is er geen zon om elektriciteit te leveren om weer op te warmen.

Als je een boiler wil vullen / op temperatuur houden dan kan je beter kiezen voor een zonneboiler waarbij je de warmte van de zon direct gebruikt voor het opwarmen van je boiler.
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben overdag op het werk en verbruik dan amper gas. Het meeste gas gebruik ik in de donkere maanden, op de tijden dat het donker is. En als het licht is wek ik regelmatig minder dan 1 kWh aan elektriciteit op, als ik daarmee mijn hele huis moet verwarmen dan hoop ik dat het net boven 0 is als ik thuis kom.

Zonnepanelen zonder energieopslag, zoals nu naar het energienet (dat is natuurlijk geen echte opslag, door het salderen lijkt het zo), zijn niet rendabel in Nederland. Maar zelfs met energieopslag wordt het heel lastig, want in de zomer heb je veel te veel energie, en in de winter heb je veel te weinig energie uit je panelen.
Wat een negatieve kijk. Het gaat er niet om dat je perse alles meteen zelf moet gebruiken, het gaat er om op een simpele manier je eigen verbruik te verhogen. En dan kan je snel veel bereiken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:32:
Ik heb het over na 2020, dan heb je nog maar 1-2 jaar voordeel van salderen en die andere regeling is nog een groot vraagteken. Ja het bouwt af, maar het heeft ook de noodzaak dat iedereen dan een digitale meter heeft. De enige manier waarop dat kan is de analoge meter afkeuren terwijl er niks mis mee is.
Zonder salderen en met 30% eigen verbruik en een vergoeding van €0,04 kun je bij zelf plaatsen in 6 jaar je set terug verdienen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:18:
[...]

De gemeente mag de WOZ niet verhogen als de woning meer waarde heeft gekregen vanwege Zonnepanelen. :)
Not true, de kamer wil graag dat het niet mag maar momenteel is dat slechts een voorstel.

Voorlopig moeten gemeente de zonnepanelen meenemen in de WOZ.
Gemeenten krijgen veel vragen over de waardering van zonnepanelen (de WOZ-waarde). De indruk bestaat dat gemeenten de keuze hebben om zonnepanelen wel of niet te waarderen. Dat is niet zo.

De rechter heeft bepaald dat zonnepanelen bij het huis horen. Dat verplicht gemeenten vanuit de Wet waardering onroerende zaken om zonnepanelen in de waardering mee te nemen. Gemeenten hebben geen zelfstandige beslisruimte om zonnepanelen buiten de waarde te laten.
https://vng.nl/onderwerpe...uiten-woz-waarde-te-laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wolly schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:42:
[...]

Not true, de kamer wil graag dat het niet mag maar momenteel is dat slechts een voorstel.

Voorlopig moeten gemeente de zonnepanelen meenemen in de WOZ.

[...]
https://vng.nl/onderwerpe...uiten-woz-waarde-te-laten
Hey? ik meende dat, dat al beslecht was... ten gunste van het niet verhogen van WOZ.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
klump4u schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:39:
[...]

Zonder salderen en met 30% eigen verbruik en een vergoeding van €0,04 kun je bij zelf plaatsen in 6 jaar je set terug verdienen.
Zelf plaatsen gaat het gros natuurlijk niet aan beginnen. Dat is ook zo rond de 40 meerprijs per paneel als ik online de diverse sites vergelijk.

Maar goed, 30% 0.22 en 70% 0,04 = 9,4ct gemiddeld. Dan kom je op 28,20/paneel uit het voorbeeld. Dan kom je op 7,1 jaar TVT.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 26-04-2019 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
Alleen maar beren op de weg zien is ook een talent. Of naja, meer een nare eigenschap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, maar gezond wantrouwen in deze casus is niet zo vreemd. Het ging van 2023 naar 2020, naar 2021 naar nu weer 2023. Kan er een jaar naast zitten, maar het is een bewegend doelwit. Dat vind ik niet zo tof bij langjarige investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:45:
[...]

Zelf plaatsen gaat het gros natuurlijk niet aan beginnen. Dat is ook zo rond de 40 meerprijs per paneel als ik online de diverse sites vergelijk.

Maar goed, 30% 0.22 en 70% 0,04 = 9,4ct gemiddeld. Dan kom je op 28,20/paneel uit het voorbeeld. Dan kom je op 7,1 jaar TVT.
Slim inkopen, op MP een nieuwe set van 1650wp incl. omvormer, kabel en montagemateriaal voor €1176,00 incl BTW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:48:
Nee, maar gezond wantrouwen in deze casus is niet zo vreemd. Het ging van 2023 naar 2020, naar 2021 naar nu weer 2023. Kan er een jaar naast zitten, maar het is een bewegend doelwit. Dat vind ik niet zo tof bij langjarige investeringen.
Als ze nu nog snel bekend maken hoe er afgebouwd gaat worden dan is er tenmiste duidelijkheid voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Drardollan schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:45:
[...]

Een warmtepomp voor de verwarming heb je met name nodig in de winter, en juist dan is er geen zon.

Een boiler vullen kost je geen 20 kWh per dag in de zomer, dan is er sowieso al minder warmteverlies omdat de temperatuur hoger. Juist in de avond of ochtend als je het warme water verbruikt is er geen zon om elektriciteit te leveren om weer op te warmen.

Als je een boiler wil vullen / op temperatuur houden dan kan je beter kiezen voor een zonneboiler waarbij je de warmte van de zon direct gebruikt voor het opwarmen van je boiler.
Als je een zonneboiler hebt is er dan wel zon in de ochtend of avond om hem op te warmen?

Mijn Atlantic warmtepompboiler kan ik overdag laten bijwarmen terwijl de zonnepanelen gratis stroom maken, verbruik is max 550watt

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 26-04-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_Dune_ schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:43:
[...]

Hey? ik meende dat, dat al beslecht was... ten gunste van het niet verhogen van WOZ.
Het is de overheid, die lopen niet zo snel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
Zeer begrijpelijk, maar ik ben van mening dat niets doen echt de meest foute keuze is die je op dit moment kan maken.

In 2014 1620Wp gelegd op de schuurtjes. Deze installatie is volgend jaar terugverdiend. Na volgend jaar heb ik dan een gemiddeld jaaropbrengst van 1200kWh voor ‘niets’.

Afgelopen jaar in augustus een tweede installatie van 5680Wp gelegd. De verwachting is dat deze setup terug is verdiend in 2023.

Zoals anderen al zeggen: laat je niet teveel leiden door anderen en trek je eigen plan. Maar ik denk wel dat als je nu nog niet ingestapt bent met zonnepanelen dat je de boot gaat missen.

En vergeet niet: een dak zonder zonnepanelen levert helemaal niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Er komen weer verkiezingen aan, tijd voor een regering die het wel gaat begrijpen,.. voorheen Kamp en nu Wiebes, beiden snappen niet dat je keuzes moet maken. Het doel om geen gas mee uit Groningen te halen gaat nu betaald worden door het elders op te halen... Gelukkig krijgen we een keuze met het rode potlood.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hoewel ik blij ben met de verlenging van de salderingsregeling, ben ik meer verbaasd waarom niemand inziet wat een enorme prutser die wiebes is. ik vrees het ergste voor de vergoeding van groningers...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:05
De nu voorgestelde regeling is op zich netjes. Maar wat zijn woorden van de regering waard? Tot nu toe zien we al jaren een zwalkend beleid. Verduurzamingsregelingen. Versnelde afbouw hypotheek rente aftrek. Als een regeling te succes vol is wordt het de nek omgedraaid. Binnen nu en paar jaar komt er een nieuwe regering en gaan bestaande regelingen voortijdig op de schop. 2023 en daarna de salderings afbouw jaren zijn net zo betrouwbaar als de koers van de bitcoin.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
kmf schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:12:
wat een enorme prutser die wiebes is.
Wie niet in de regering?

Sorry hoor, maar langer dan hun tijd dat ze in het pluche zitten kijken ze niet vooruit.
Worden ze herkozen nemen ze toch een ander baantje.
Zo worden ze nooit afgerekend op hun gepruts.
En dat is niet alleen op energie, maar ook bij onderwijs en zorg. Steeds weer een andere minister.
Hun eigen falen hoeven ze nooit zelf te corrigeren.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:04
"prachtig" om te zien hoe dit topic binnen "geen tijd" weer vervalt in moddergooien, net zoals het vorige salderingtopic maandenlang voortsukkelde. Wel vaak dezelfde reaguur... uhm tweakers. Ben benieuwd welke verkiesbaar zijn de volgende ronde en zichzelf dan echt laten afrekenen op hun beloftes die voor alle 17 miljoen Nederlanders even positief zijn.
En vooral: welke oplossing er dan is voor deze problematiek en uit welke bodemloze put de centjes komen om die te bekostigen.

Ik ben blij dat ik een paar jaar extra kan oefenen met energie verbruiken op het moment dat deze opgewekt wordt en wetenschappers en bedrijven wat extra tijd hebben om nog efficiëntere oplossingen te bedenken.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:45:
[...]
4 cent is veel te weinig. Ik denk dat 8 cent meer reëel is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Wat een scepsis en negativiteit zeg. Zonnepanelen zijn bij uitstek geschikt om wat aan het milieu te doen en ook nog eens een goed rendement op te leveren. Ik heb 2 maanden geleden 52 panelen laten leggen. Met 26 had ik mijn verbruik al afgedekt. Met 52 panelen heb ik ook op bewolkte dagen en in de winter prima opbrengst en dek ik meer eigen verbruik af tegen 23+ cent. Velen zeuren over een lange terugverdientijd. Die TVT van mij zal 5 jaar zijn bij een investering van 12k. Na 5 jaar is elke cent die het opbrengt bonus voor ons en hebben wij een vrijstaand huis met 0 op de teller als je alle plussen en minnen verrekend.
Dan ook de warmtepomp en boiler tweaken zodat 60 kuub vloer en warm water overdag wordt verwarmd. Ik moet het nog ff afwachten maar een slechte dag is bij mij altijd nog 20 kWh of meer. Cheers doemdenkers

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vuiltje
Niet iedereen heeft de geldpest en zeker niet een woning waar zoveel panelen op passen, een beetje rustiger is wel op zijn plaats.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Vuiltje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:24:
[...]

Niet iedereen heeft de geldpest en zeker niet een woning waar zoveel panelen op passen, een beetje rustiger is wel op zijn plaats.
Beter lezen vriend. We hebben het over de regeling en niet over geen geld of geen ruimte hebben. Dan helpt geen enkele regeling tenzij je een groene lening afsluit. Relax

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-10 11:35
Dus we zijn weer terug bij wat Kamp ons beloofd heeft in 2017....

Ik ben benieuwd hoe ze de *kuch* slimme meter verplicht gaan stellen. Je mag hem nog steeds weigeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
thecure schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:47:
Je mag hem nog steeds weigeren.
Ik meen gelezen te hebben dat je een heen en terugteller moet hebben, er staat niets over verplicht een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41
TWyk schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:08:
[...]

Waar salderen een duidelijk duurzame oplossing is, zijn extra thuisaccu's dat duidelijk niet.
Ik hoop voor het milieu dat thuisaccu's heel duur blijven.
Liefst beperkt tot alleen accu's van EV's.
Waarom zijn thuisaccu's slecht voor het milieu, maar EV accu's niet? Een idee is toch juist om afgedankte EV accu's een tweede leven te geven als thuisaccu's? Dan verleng je dus de levensduur aanzienlijk voordat je tot recycling over moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-10 14:39
@Vuiltje

Om te zorgen dat iedereen vanaf 2023 daadwerkelijk een geschikte meter heeft, wordt het vanaf 1 januari 2023 verplicht een meter met minimaal 2 aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben. Deze verplichting zal uiterlijk 1 januari 2021 in de wetgeving worden opgenomen, zodat deze meters tijdig – uiterlijk 1 januari 2023 – uitgerold kunnen zijn. Wiebes hierover: ‘Alle kleinverbruikers die nog geen meter met minimaal 2 aparte telwerken voor levering en teruglevering hebben, krijgen deze vóór 2023 aangeboden door de netbeheerder. Door geen slimme meter te vereisen, maar mensen ook de gelegenheid te bieden om een meter die niet op afstand uitgelezen wordt te nemen, wordt tegemoetgekomen aan hen die zich zorgen maken over de privacy-aspecten van een slimme meter.’

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

thecure schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:47:
Ik ben benieuwd hoe ze de *kuch* slimme meter verplicht gaan stellen. Je mag hem nog steeds weigeren.
Er is maar een hele kleine wetswijziging nodig. Nadat een grote groep een collectieve rechtszaak is gestart vanwege discriminatie. Geniet er maar van zolang het kan zou ik zeggen.

En trouwens, je hebt helemaal geen slimme meter nodig. Een domme digitale is voldoende. Maar dat weet je best.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 26-04-2019 18:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Possible schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:51:

Door geen slimme meter te vereisen
dat zeg ik toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 12:56
Blijft de huidige regeling nou tot 2023 of tot en met 2023? Dit omdat er op bijv het journaal gezegd wordt dat de regeling drie jaar verlengd wordt. De huidige zou (zeg maar) op 31-12-2020 aflopen. Drie jaar erbij zou dan tot en met 2023 zijn... Ik weet het niet meer....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

anboni schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:50:
[...]

Waarom zijn thuisaccu's slecht voor het milieu, maar EV accu's niet? Een idee is toch juist om afgedankte EV accu's een tweede leven te geven als thuisaccu's? Dan verleng je dus de levensduur aanzienlijk voordat je tot recycling over moet gaan.
Decentrale opslag in een accu op het niveau van een huishouden lijkt me geen winst voor het milieu. Opslag bij een wijktransformator of zelf nog hoger in de keten lijkt me nuttiger en efficiënter.

Een kabeltje door de muur naar de buren om de aansluiting te delen met de buren lijkt me de beste oplossing na 2023. Maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen de luxe positie heeft om in een rijtjeswoning te wonen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vuiltje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 16:44:
[...]

Wie niet in de regering?
ik vind dat melanie schultz wel goede resultaten heeft geboekt. Door haar noodwetten zijn er wel veel verbeteringen in ons wegennetwerk gekomen, ipv jarenlang steggelen over een mogelijke waarneming van een bruingestreepte salamander

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
rowicom schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:53:
Blijft de huidige regeling nou tot 2023 of tot en met 2023? Dit omdat er op bijv het journaal gezegd wordt dat de regeling drie jaar verlengd wordt. De huidige zou (zeg maar) op 31-12-2020 aflopen. Drie jaar erbij zou dan tot en met 2023 zijn... Ik weet het niet meer....
"Het kabinet is voornemens om de huidige salderingsregeling tot 1 januari 2023
ongewijzigd voort te zetten. Dit betekent dat kleinverbruikers met zonnepanelen
nog 3 jaar langer kunnen salderen dan was voorzien in het regeerakkoord. Tot
1 januari 2023 verandert er niets voor huishoudens die al zonnepanelen hebben."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
jobr schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:30:
[...]

"Het kabinet is voornemens om de huidige salderingsregeling tot 1 januari 2023
ongewijzigd voort te zetten. Dit betekent dat kleinverbruikers met zonnepanelen
nog 3 jaar langer kunnen salderen dan was voorzien in het regeerakkoord. Tot
1 januari 2023 verandert er niets voor huishoudens die al zonnepanelen hebben."
Maar tot gisteren zou de regeling toch tot 1-1-2021 duren? Dus nu dan 2 jaar langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
rowicom schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:56:
[...]

Maar tot gisteren zou de regeling toch tot 1-1-2021 duren? Dus nu dan 2 jaar langer?
Nee 2020 ,hij was al tijdelijk jaar uitgesteld en nu dus nog twee erbij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
reneeke1970 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 20:14:
[...]

Nee 2020 ,hij was al tijdelijk jaar uitgesteld en nu dus nog twee erbij.
Dan dus 3 erbij... 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:58
Twee erbij t.o.v de situatie op 2019-04-24

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Gunner schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 18:51:
[...]

Er is maar een hele kleine wetswijziging nodig. Nadat een grote groep een collectieve rechtszaak is gestart vanwege discriminatie. Geniet er maar van zolang het kan zou ik zeggen.

En trouwens, je hebt helemaal geen slimme meter nodig. Een domme digitale is voldoende. Maar dat weet je best.
Ik bedoel natuurlijk, ik wil zo lang mogelijk mijn ferraris behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik begrijp dat sommigen geen slimme meter willen. Maar wat is er mis met een gewone digitale meter? Hij meet (zolang je kunt salderen) precies hetzelfde als de ferraris, alleen dan op meerdere telwerken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:07
Ik lees al een tijdje mee in de zonnepanelen topics, en blijf beetje met deze vraag zitten. Ook omdat ik veel dingen lees als "boot missen als je lang wacht" en " te lange terug verdien periode" en onzekere wetgeving.

Ik verbruik zelf ongeveer 9000 kWh per jaar. Heb een dak op zuiden (zo ongeveer, zon komt op aan de voorkant en gaat over het huis heen zeg maar) kan ongeveer 12 panelen kwijt. Met een hoog eigen verbruik is het juist wel intressant om te doen toch?

Ik laat sowieso even paar offertes maken, maar goed die willen natuurlijk ook vaak wat verkopen. Dus zoek hier wat minder bias meningen :)

Ik heb trouwens al wel een slimme meter....

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 26-04-2019 22:49 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

thecure schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:15:
[...]

Ik bedoel natuurlijk, ik wil zo lang mogelijk mijn ferraris behouden.
Waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Operations Met zo een hoog verbruik kan je het best zo snel mogelijk, tegen een redelijke prijs, zo veel mogelijk, panelen (laten) leggen. Gezien je beperkte mogelijkheden t.o.v. je verbruik (weet je dat wel zeker?) zal je eigen verbruik waarschijnlijk relatief hoog zijn. En dus de opbrengst na afschaffen saldering ook.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 00:36

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Dre schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:01:
[...]

Een kabeltje door de muur naar de buren om de aansluiting te delen met de buren lijkt me de beste oplossing na 2023.
Grappig, daar hebben wij ook al over zitten denken afgelopen jaar. Met onze zonnepanelen zouden we dan zo’n beetje 75% van de benodigde kWh van twee huishoudens kunnen dekken is mijn inschatting. Enkel nog een leuk dealtje sluiten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:41
Ik heb nog eens zitten denken: als de TVT pakweg 7 jaar blijft na afbouw van de salderingsregeling en je precies op dat punt een relatief dure installatie net hebt terugverdiend...

...dan is het daadwerkelijke rendement dat je gaat maken toch relatief laag? Want als je voor een kWh terugleveren maar een kwart krijgt van wat een kWh kopen kost en je aanneemt dat je de helft van je opwek direct zelf gebruikt levert je installatie in geld je nog maar de helft op van mét salderen.

Vervolgens krijg je hetzelfde voor je stroom als de buurman die gewacht heeft en voor dezelfde opbrengst een veel kleiner financieel risico heeft genomen. Is nu instappen dan wel een goede deal?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 16:43
Bananenplant schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:06:

Is nu instappen dan wel een goede deal?
De huidige regeling is ongetwijfeld gunstiger dan die vanaf 2023. Dus probeer daar nu nog van te profiteren. No brainer lijkt me.
Sowieso zou ik mijn eigen plan trekken. Geen onbetrouwbaarder partner dan de overheid. Dat blijkt nu ook wel weer. Degene die gewacht heeft op duidelijkheid over de salderingsregeling per 2021 is nu al de verliezer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sowieso moet je dit niet in eerste instantie niet doen om er geld mee te verdienen, zeker niet met de overheid als partner. Ik doe het persoonlijk om voor een gedeelte in m'n eigen stroomvoorziening te voldoen, en het geïnvesteerde geld sowieso bijna niets meer opbracht op een spaarrekening.

Dat het maandelijks me een euro of 80 oplevert (van 120 teruggeschroefd naar 35 en daar krijg ik nog geld van terug) in verminderde stroomkosten is mooi meegenomen.

By far m'n beste investering ooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 27-04-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
[...]
EV accu's zijn natuurlijk ook niet goed voor het milieu maar zijn wel een beter alternatief dan ICE motoren en brandstof.
Er is nog geen praktisch milieuvriendelijker alternatief voor EV's dus EV's lijken voorlopig onvermijdelijk.

Er is echter wel een duidelijk milieuvriendelijker alternatief voor extra thuisaccu's en dat is gewoon terugleveren aan het net.

In een (verre) toekomst zou het trouwens wel wenselijk zijn als EV's voor de meeste mensen een soort shared service waren. De EV auto pool is dan gelijk bruikbaar als een soort accu voor het net. Maar voorlopig zijn mensen nog zeker een generatie te veel gehecht aan bezit van ieder zijn eigen heilige koe.

Thuisaccu's zijn vooral iets voor mensen die geld boven het milieu stellen of mensen met een soort halve illusie dat ze in Nederland 'los van het grid' kunnen leven.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 27-04-2019 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecure
Moet ik dat nog uitleggen hier? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Omdat een accu in een auto beter is dan een bezinemotor. Maar een accu thuis slechter is dan gewoon het net te gebruiken. Uiteindelijk is alles slecht voor het mileu, maar het gaat om de relatieve impact en wat je er voor terug krijgt.

Heel goed leesvoer: https://www.lowtechmagazi...ergie-batterij-tesla.html

[ Voor 36% gewijzigd door Aikon op 27-04-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

thecure schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:37:
[...]

Moet ik dat nog uitleggen hier? 😁
Ja, graag. Anders vroeg ik het niet toch? Ik vraag het omdat ik soms het idee heb dat het puur een emotionele redenatie is. Ik heb serieus wel eens gelezen dat er mensen zijn die op een zonnige dag een stoel zetten bij hun meterkast omdat ze het zo fijn vinden dat hun geliefde Ferraris dan terugdraait.

Maar goed, dat ding is linksom of rechtsom niet houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Ik ben blij met de huidige regeling, maar die is natuurlijk onhoudbaar. Je kunt gratis en voor niks je overtollige kWh's parkeren op het net om die op elk gewenst moment gratis terug te halen. Je betaalt niet voor deze service en het gebruik van het net. Los van je netwerkkosten, maar dat doet een ander -zonder panelen- ook.
De piekbelastingen die dit met zich meebrengt worden alleen maar erger. In het Noorden is het net al te krap en kunnen grotere projecten al niet mee aangesloten worden.
We hebben dus de keuze om in koper te investeren, om dei pieken aan te kunnen, of ook in lokale opslag. Als een deel van het geld dat de netbeheerders nu in koper willen steken wordt aangewend om lokale opslag te stimuleren krijg je volgens mij een veel stabieler net. Het groeiende aantal EV's zal daar ook aan bijdragen overigens. Tenminste, als je rechtstreeks vanaf je dak laadt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@TWyk Milieu vriendelijker is terugleveren inderdaad. Maar salderen zou gewoon in stand moeten blijven.
Eventueel met verplichting eigen verbruik te verhogen en opbrengst te egaliseren / spreiden. (oost-west)
Anders dwingt de overheid mensen tot minder milieu vriendelijk gedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuiltje
Marcva schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:53:
Ik ben blij met de huidige regeling, maar die is natuurlijk onhoudbaar.
Waarom dan?
De stroom die jij levert wordt verkocht aan je buurman.
Die stroom hoeven ze niet in te kopen bij een centrale.

Wanneer jij 's nachts stroom nodig hebt moet de centrale wel leveren tegen het niet leveren van overdag.
min 1 plus 1 = nul.

Had jij niet geleverd, dan had de centrale overdag moeten draaien voor je buurman EN moeten draaien voor jou 's nachts.
min 1 min 1 = min 2

Dan kan je toch beter een paar zonnepanelen accepteren tegen de huidige regeling?
Die is goed voor het milieu.

Het afschaffen van het salderen komt alleen maar omdat de overheid belasting misloopt.
Met afschaffen van die regeling kan de overheid namelijk 2 keer belasting vangen van dezelfde stroom.
Het gaat om geld en niet om milieu of klimaat.

En zolang het op deze wereld alleen maar om geld draait gaat men zeggen dat deze regeling niet houdbaar is.
Terwijl ze (de regering) aan de andere kant bakken vol geld over de muur keilen om de klimaatdoelen te halen.
8)7

edit:
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:26:
opbrengst te egaliseren / spreiden[/url]. (oost-west)
Hoe zie je dat voor je op een zuid-noord dak?

[ Voor 12% gewijzigd door Vuiltje op 27-04-2019 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kortom.... Er is een belasting verhoging aangekondigd. Of je straks effe wilt lappen voor eigen opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik vind het ook niet leuk dat het salderen verdwijnt maar vergelijk het eens met aandelen in windmolens, die mensen betalen ook gewoon de energieheffingen, zij hebben ook alleen maar de kale kWh prijs ‘gratis’
Als je panelen hebt is het gewoon zaak zoveel mogelijk rechtstreeks te gebruiken, met een beetje slim regelen en denken moet 40% eigen verbruik toch wel mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:26:
@TWyk Milieu vriendelijker is terugleveren inderdaad. Maar salderen zou gewoon in stand moeten blijven.
Eventueel met verplichting eigen verbruik te verhogen en opbrengst te egaliseren / spreiden. (oost-west)
Anders dwingt de overheid mensen tot minder milieu vriendelijk gedrag.
Ik vind ook dat de overheid ook na 2031 in ieder geval nog een vergoeding van een paar cent zou moeten geven aan particuliere zonnepanelen bezitters om het kopen van accu's te voorkomen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Ik ben blij met de huidige regeling, maar die is natuurlijk onhoudbaar. Je kunt gratis en voor niks je overtollige kWh's parkeren op het net om die op elk gewenst moment gratis terug te halen. Je betaalt niet voor deze service en het gebruik van het net. Los van je netwerkkosten, maar dat doet een ander -zonder panelen- ook.
De piekbelastingen die dit met zich meebrengt worden alleen maar erger. In het Noorden is het net al te krap en kunnen grotere projecten al niet mee aangesloten worden.
We hebben dus de keuze om in koper te investeren, om dei pieken aan te kunnen, of ook in lokale opslag. Als een deel van het geld dat de netbeheerders nu in koper willen steken wordt aangewend om lokale opslag te stimuleren krijg je volgens mij een veel stabieler net. Het groeiende aantal EV's zal daar ook aan bijdragen overigens. Tenminste, als je rechtstreeks vanaf je dak laadt....
Dat komt doordat de overheid marktverstorend werkt. Het grootste gedeelte van het electra tarief is belasting. Die belasting had ooit als doel om te zorgen dat er efficienter met stroom omgegaan zou worden. Inmiddels is dat doel er niet meer en is het ordinaire belastingheffing. Als dat afgeschaft zou worden, is salderen ook geen probleem meer en kan de markt weer innoveren. Nu heeft het weinig zin als slechts 20 procent kostprijs is en de rest belasting.

En meer koper zou ook handig zijn. Door het gasnet is alles in NL ondergedimensioneerd, ik zou graag 5x 63A hebben zoals in Noorwegen. Warmwater kan dan via een grotere doorstroomverwarmer en auto (of 2) opladen gaat ook een stuk sneller. De visie van de overheid is vrij snel veranderd, maar de infrastructuur is daar nog niet op berekend. En dat zie je nu terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:41:
[...] Ja, graag. Anders vroeg ik het niet toch? Ik vraag het omdat ik soms het idee heb dat het puur een emotionele redenatie is. Ik heb serieus wel eens gelezen dat er mensen zijn die op een zonnige dag een stoel zetten bij hun meterkast omdat ze het zo fijn vinden dat hun geliefde Ferraris dan terugdraait.

Maar goed, dat ding is linksom of rechtsom niet houdbaar.
De houdbaarheid van een Ferraris is anders behoorlijk langer dan van die electronische dingen.
Ferraris met gemak 10-tallen jaren. En die electronische moeten dat nog maar waarmaken.
Had ik nu gehoord dat de nieuwe gasmeters 10 jaar mee gaan? (batterij) En die oxio meters moeten ook allemaal weer vervangen worden.
En ik begrijp wel wat je bedoeld maar dan moeten ze eerst een echt slimmme meter maken. Een die met moment prijzen om kan gaan en dat goed en controleerbaar registreert. Lokaal. En je (grote) verbruikers (indirect) kan aansturen.

Het verhaal dat een meter totaal foute info aangaf en remote weer op een redelijke waarde werd gezet geeft ook niet echt vertrouwen. Een ferraris is niet remote te manipuleren. En die verbruikers schakelen-bij-opbrengst kan ik ook anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:22
Grappig hoe mensen denken dat de overheid “betrouwbaar” kan zijn.

De wereld verandert, de keuzes van mensen veranderen, de overheid verandert mee. That’s live, wen eraan zou ik zeggen. De grootste factor qua onbetrouwbaarheid zijn we overigens zelf. We willen allemaal wel weinig belasting, maar tegelijkertijd wel zorg, onderwijs, en veiligheid.

Qua lokale opslag heb ik goede hoop dat de warmtebatterij waar oa TNO mee bezig is over enkele volwassen is. Verwarming is toch de grootste energievreter. In de zomer met paneeltjes de warmteaccu vullen voor de winter lijkt mij ideaal in alle opzichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Vuiltje schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:27:
[...] Hoe zie je dat voor je op een zuid-noord dak?
Noord-zuid? Bij bewolking en slechter weer doet noord relatief veel... mooie bijdrage aan de spreiding,
en kan zonder problemen op de zelfde omvormer er bij. De panelen moet je wel betalen, maar de rest heb je al en benut je zo beter. (bij gelijke dakkanten, anders kan het ook maar moet je meer nadenken)

Oost-west spreid meer over de dag, noord-zuid spreid meer tussen goed-slecht weer.
delpit schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:17:
[...] Qua lokale opslag heb ik goede hoop dat de warmtebatterij waar oa TNO mee bezig is over enkele volwassen is. Verwarming is toch de grootste energievreter. In de zomer met paneeltjes de warmteaccu vullen voor de winter lijkt mij ideaal in alle opzichten.
Kan je daar in het Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) meer over vertellen? Ben het namelijk met je eens.

EN IK PROTESTEER TEGEN DE TOPIC TITEL; SALDEREN IS GÉÉN SUBSIDIE!!!
(het lijkt hier over salderen te gaan, en niet over wat voor subsidie dan ook.)

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 27-04-2019 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:29:

EN IK PROTESTEER TEGEN DE TOPIC TITEL; SALDEREN IS GÉÉN SUBSIDIE!!!
(het lijkt hier over salderen te gaan, en niet over wat voor subsidie dan ook.)
Ik ook.
Waarschijnlijk heeft hij gewoon het AD nagepraat.
Zelfs de overheid heeft het over salderen verlengen, geen woord over subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 27-04-2019 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
delpit schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:17:
Grappig hoe mensen denken dat de overheid “betrouwbaar” kan zijn.

De wereld verandert, de keuzes van mensen veranderen, de overheid verandert mee. That’s live, wen eraan zou ik zeggen.
Ik werk al 25 jaar voor de overheid. Deels als ambtenaar, maar de laatste 10 jaar als zzp'er. Geloof mij: de overheid is onbetrouwbaar.
Dat er nu een beetje schot komt in particuliere zonnepanelen is alleen maar omdat de btw regeling consistent wordt uitgevoerd. Daarvoor waren er steeds potjes die eerst overtekend werden en vervolgens onderbenut doordat de helft toch afzag. Je kocht toen geen panelen zonder subsidie, als je buurman wel subsidie gekregen had.
Voor de salderingsregeling zal weer zoiets in de plaats moeten komen als de btw regeling: simpel en langjarig. De overheid kan er bijvoorbeeld helemaal tussenuit en de tarieven per kwartier laten variëren op vraag en aanbod. Dat stimuleert eigen gebruik en opslag. Je laat het dan verder aan de markt. De rol van de overheid beperkt zich dan tot het definiëren van standaarden en het heffen van redelijke belastingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Voor ons is dit een erg mooie regeling, want we staan op het punt straks 60-80 paneeltjes op een nieuw huis te dumpen en zullen zeker in het begin liever willen salderen dan onze eigen opslag regelen. Maar hoewel dit ongetwijfeld onder de streep een milieupositieve regeling is, voelt het wel een beetje als subsidie voor de rijken (zoals wij) gezien PV-panelen inmiddels spotgoedkoop zijn en er helemaal geen salderingsregeling meer nodig is om er meer rendement van te hebben dan hetzelfde geld op je spaarrekening of in een beleggingsfonds.

Vanuit 'eerlijkheids'-perspectief had ik liever iets progressievers gezien. Salderen nu al afbouwen en meer geld naar potjes om minima te voorzien van groene energie en van het gas af te krijgen ofzo.

Het is een beetje van de zotten dat mijn minder bedeelde achterburen in een oude, onzuinige tweedehands benzineauto moeten rondkomen en ~1000+ euro per jaar aan gas uitgeven, terwijl wij straks met nul op de meter of beter zitten en elektrisch rijden zonder enige belastingen... terwijl wij veel beter in staat zouden zijn om die extra kosten te betalen. Wij worden effectief met duizenden euro's per jaar bevoordeeld terwijl zij meer aan dat geld zouden hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:22
Marcva schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:51:
[...]

Ik werk al 25 jaar voor de overheid. Deels als ambtenaar, maar de laatste 10 jaar als zzp'er. Geloof mij: de overheid is onbetrouwbaar.
Dat er nu een beetje schot komt in particuliere zonnepanelen is alleen maar omdat de btw regeling consistent wordt uitgevoerd. Daarvoor waren er steeds potjes die eerst overtekend werden en vervolgens onderbenut doordat de helft toch afzag. Je kocht toen geen panelen zonder subsidie, als je buurman wel subsidie gekregen had.
Voor de salderingsregeling zal weer zoiets in de plaats moeten komen als de btw regeling: simpel en langjarig. De overheid kan er bijvoorbeeld helemaal tussenuit en de tarieven per kwartier laten variëren op vraag en aanbod. Dat stimuleert eigen gebruik en opslag. Je laat het dan verder aan de markt. De rol van de overheid beperkt zich dan tot het definiëren van standaarden en het heffen van redelijke belastingen.
Wat ik bedoel is dat een onbetrouwbare overheid Een inherent onderdeel is van ons soort samenleving. Ja het kost soms geld, maar een zekere mate van wispelturigheid hoort bij een democratische staatsvorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mux schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:58:
Voor ons is dit een erg mooie regeling, want we staan op het punt straks 60-80 paneeltjes op een nieuw huis te dumpen en zullen zeker in het begin liever willen salderen dan onze eigen opslag regelen. Maar hoewel dit ongetwijfeld onder de streep een milieupositieve regeling is, voelt het wel een beetje als subsidie voor de rijken (zoals wij) gezien PV-panelen inmiddels spotgoedkoop zijn en er helemaal geen salderingsregeling meer nodig is om er meer rendement van te hebben dan hetzelfde geld op je spaarrekening of in een beleggingsfonds.

Vanuit 'eerlijkheids'-perspectief had ik liever iets progressievers gezien. Salderen nu al afbouwen en meer geld naar potjes om minima te voorzien van groene energie en van het gas af te krijgen ofzo.

Het is een beetje van de zotten dat mijn minder bedeelde achterburen in een oude, onzuinige tweedehands benzineauto moeten rondkomen en ~1000+ euro per jaar aan gas uitgeven, terwijl wij straks met nul op de meter of beter zitten en elektrisch rijden zonder enige belastingen... terwijl wij veel beter in staat zouden zijn om die extra kosten te betalen. Wij worden effectief met duizenden euro's per jaar bevoordeeld terwijl zij meer aan dat geld zouden hebben!
En jij hebt je huis, 2x modaal salaris, en je set zonnepanelen natuurlijk gekregen ? Oh wacht, of heb je er moeite voor gedaan door naar school te gaan, hard te werken en daardoor dit allemaal kan doen?
Als je het gekregen hebt heb ik niets gezegd...

Er zijn ook personen die geen moeite doen, eigenlijk niet willen werken en al helemaal geen 60 uur, geld uit blijven geven of ze de koning zijn en uiteindelijk met een ton schuld in een huurhuis belanden plus schuldhulpverlening.
Voor die personen wil jij je salderen opgeven? Gaan we ze ook nog een tesla geven met subsidie? :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De minder bedeelden, zoals ik, moeten beter nadenken en niet 1 verpakking van €0,40 maar 40 tegelijk tegen €10 kopen. €0,25p/s => 37,5% goedkoper. Zoals ik. Kan je ook andere dingen toch nog doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Rol-Co schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:28:
[...]

En jij hebt je huis, 2x modaal salaris, en je set zonnepanelen natuurlijk gekregen ? Oh wacht, of heb je er moeite voor gedaan door naar school te gaan, hard te werken en daardoor dit allemaal kan doen?

Er zijn ook personen die geen moeite doen, eigenlijk niet willen werken en al helemaal geen 60 uur, geld uit blijven geven of ze de koning zijn en uiteindelijk met een ton schuld in een huurhuis belanden plus schuldhulpverlening.
Voor die personen wil jij je salderen opgeven? Gaan we ze ook nog een tesla geven met subsidie? :+
Ja, wij hebben min of meer alles in ons leven in onze schoot geworpen gekregen. Rijke ouders, goede omgeving om in te leren, goed stel hersenen, enzovoorts. Niet echt eerlijk toch?

Ja, daar wil ik m'n saldering best voor opgeven om dat een beetje beter recht te trekken. Zie het zo: mij doet het geen centje pijn en zij hebben er een hoop profijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:07:
[...] Ja, wij hebben min of meer alles in ons leven in onze schoot geworpen gekregen. Rijke ouders, goede omgeving om in te leren, goed stel hersenen, enzovoorts. Niet echt eerlijk toch?

Ja, daar wil ik m'n saldering best voor opgeven om dat een beetje beter recht te trekken. Zie het zo: mij doet het geen centje pijn en zij hebben er een hoop profijt van.
Ik niet, maar kinderen ongeveer gelijke kansden geven in onderwijs kan ik me nog wel in vinden.
Rol-Co schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:28:
[...] En jij hebt je huis, 2x modaal salaris, en je set zonnepanelen natuurlijk gekregen ? Oh wacht, of heb je er moeite voor gedaan door naar school te gaan, hard te werken en daardoor dit allemaal kan doen?

Dit soort mensen zijn profiteurs. Die zoeken het zelf maar uit, of ze moeten onder curatele staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mux schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:07:
[...]

Ja, wij hebben min of meer alles in ons leven in onze schoot geworpen gekregen. Rijke ouders, goede omgeving om in te leren, goed stel hersenen, enzovoorts. Niet echt eerlijk toch?

Ok, nou dan heb ik niets gezegd.

Ik heb er gewoon keihard voor gewerkt om zover te komen waar ik nu ben, panelen heb ik aangeschaft tijdens 1 van de diepe dalen midden in de crisis toen er eigenlijk geen geld was, maar ja 250,- per maand aftikken elke maand weer was ook geen oplossing dus daarom mijn stinkende best gedaan en klein begonnen. Steeds met de vermeden kosten weer een stukje opgebouwd.

Of het eerlijk is, tja, er is altijd wel iets of iemand die het beter heeft, of slechter, helpen is prima maar salderen gaat dat niet verbeteren, de interesse of kennis van energie is er niet bij die mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:33
mux schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:58:
Ook al heb je nu geen geld voor zonnepanelen en ben je 'minder bedeeld', dan kun je altijd nog een 'duurzaamheidslening' aanvragen (heel vaak gewoon via gemeente beschikbaar) en zonnepanelen aanschaffen. De lening is volgens mij zo rond de 0.5% rente dus dat verdien je makkelijk terug met hetgeen je bespaart door de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:20:
Dit soort mensen zijn profiteurs. Die zoeken het zelf maar uit, of ze moeten onder curatele staan.
Zo... zeker niemand in je omgeving in die situatie? Zeker geen idee hoe, als je een keer dikke financiële pech hebt of een paar domme financiële beslissingen genomen hebt alle mogelijke systemen erop uit zijn de ellende te vergroten? Boetes volgen op boetes en worden exponentieel groter, bedrijven blijven gewoon leveren waardoor de schulden alleen maar toenemen ipv gelijk blijven of afbetaald kunnen worden, leningen in alle vormen worden nog altijd aangeboden aan mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

Je kunt zomaar terechtkomen in een bijna onontkoombare spiraal naar de bodem, óók vanuit een heel goede situatie.

Maar goed, dit is misschien niet het juiste topic hiervoor. Ik zie het meer zoals @mux. Salderen is fijn voor mij, maar is inderdaad te zien als een subsidie die ik kan krijgen omdat ik al in de situatie zit dat ik even voor € 5000 aan zonnepanelen op het dak gooi. Ik kan best zonder salderen, helemaal als ik dan zonnepanelen op de sociale huurwoningen om de hoek zie verschijnen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Piemol schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:49:
[...]
Ook al heb je nu geen geld voor zonnepanelen en ben je 'minder bedeeld', dan kun je altijd nog een 'duurzaamheidslening' aanvragen (heel vaak gewoon via gemeente beschikbaar) en zonnepanelen aanschaffen. De lening is volgens mij zo rond de 0.5% rente dus dat verdien je makkelijk terug met hetgeen je bespaart door de panelen.
Vier jaar geleden toen ik 15 panelen op het dak wilde leggen, bleek het onmogelijk om van de toen geldende regeling gebruik te kunnen maken. Door de opbouw van mijn inkomen, vond men dat ik deze last niet kon dragen. Terwijl er kwa inkomen, aantoonbaar, voldoende binnen kwam. Zo makkelijk bleek het niet te zijn om gebruik te kunnen maken van deze constructive(s), helaas gaat het niet allemaal zo makkelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Niet gelezen dit stukje? context.
JeroenH schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:49:
[...] Zo... zeker niemand in je omgeving in die situatie? Zeker geen idee hoe, als je een keer dikke financiële pech hebt of een paar domme financiële beslissingen genomen hebt alle mogelijke systemen erop uit zijn de ellende te vergroten? Boetes volgen op boetes en worden exponentieel groter, bedrijven blijven gewoon leveren waardoor de schulden alleen maar toenemen ipv gelijk blijven of afbetaald kunnen worden, leningen in alle vormen worden nog altijd aangeboden aan mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

Je kunt zomaar terechtkomen in een bijna onontkoombare spiraal naar de bodem, óók vanuit een heel goede situatie.

Maar goed, dit is misschien niet het juiste topic hiervoor. Ik zie het meer zoals @mux. Salderen is fijn voor mij, maar is inderdaad te zien als een subsidie die ik kan krijgen omdat ik al in de situatie zit dat ik even voor € 5000 aan zonnepanelen op het dak gooi. Ik kan best zonder salderen, helemaal als ik dan zonnepanelen op de sociale huurwoningen om de hoek zie verschijnen.
Waar jij het over hebt is een hele andere situatie. De regering wilde dat ook al anders aan gaan pakken.
Dat zei iemand van het kabinet een tijdje terug op tv ten minste.[/offtopic]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JeroenH schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:49:
[...]

Zo... zeker niemand in je omgeving in die situatie? Zeker geen idee hoe, als je een keer dikke financiële pech hebt of een paar domme financiële beslissingen genomen hebt alle mogelijke systemen erop uit zijn de ellende te vergroten? Boetes volgen op boetes en worden exponentieel groter, bedrijven blijven gewoon leveren waardoor de schulden alleen maar toenemen ipv gelijk blijven of afbetaald kunnen worden, leningen in alle vormen worden nog altijd aangeboden aan mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

Hoe moet je als particulier dikke financiële pech krijgen? Dik geld lenen voor een auto en deze kapot rijden?
Ik snap niet hoe je in de dikke financiële shit komt als particulier.
Maar volgens mij reageerde @onetime op mensen die niet willen werken enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Sommige tweakers leven in een "kijk mij eens goed zijn, ik wil delen als het mij uitkomt." wereld. Belasting verhoging is goed voor de "arme" landgenoot. Kijk ze eens lijden die arme mensen. In werkelijkheid kent NL de hoogste belastingdruk in de wereld. Doorgeslagen Socialisme kan je in de afgrond doen belanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mux@JeroenH Misschien moeten we salderen bezien als iets btw achtigs. Daar wordt inkoop ook van verkoop afgetrokken. Alleen het overschot moet worden afgedragen. Geheel terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:06:
[...]

De houdbaarheid van een Ferraris is anders behoorlijk langer dan van die electronische dingen.
Ferraris met gemak 10-tallen jaren. En die electronische moeten dat nog maar waarmaken.
Je spreekt je zelf een beetje tegen. Hoe kan je dat van de ferraris nu zeggen als je als laatste zin zegt dat dat van de laatste nog waargemaakt moet worden? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 27-04-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:03:
[...]

Hoe moet je als particulier dikke financiële pech krijgen? Dik geld lenen voor een auto en deze kapot rijden?
Ik snap niet hoe je in de dikke financiële shit komt als particulier.
Maar volgens mij reageerde @onetime op mensen die niet willen werken enz.
Anderhalf modaal verdienende 50er zijn en in de ww terecht komen door faillissement, een jaar geen werk vinden, met een redelijk hoge levenstandaard.
Bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:17:
[...] Je spreekt je zelf een beetje tegen. Hoe kan je dat van de ferraris nu zeggen als je als laatste zin zegt dat dat van de laatste nog waargemaakt moet worden? :?
Dat zou je denken. Er zijn (waren) veel problemen met die electronische meters. Wist je dat niet?
En je kan niet zien wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 19:48:
[...]1

Anderhalf modaal verdienende 50er zijn en in de ww terecht komen door faillissement, een jaar geen werk vinden, met een redelijk hoge levenstandaard.
Bijv.
Dan ligt het toch aan jezelf als je in dat jaar dat je geen werk vindt die redelijk hoge levenstandaard aanhoudt?
Is dat dan zielig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Piemol schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:49:
[...]

Lenen voor een 'investering'.

Goed bezig man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Willie Wortel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:45:
Sommige tweakers leven in een "kijk mij eens goed zijn, ik wil delen als het mij uitkomt." wereld. Belasting verhoging is goed voor de "arme" landgenoot. Kijk ze eens lijden die arme mensen. In werkelijkheid kent NL de hoogste belastingdruk in de wereld. Doorgeslagen Socialisme kan je in de afgrond doen belanden.
Belastingverhoging is niet aan de orde; belastingverlaging voor de rijken is waar we het over hebben hier. Minima kopen geen zonnepanelen, en leggen zeker niet hun hele dak vol om hun elektrische auto ermee op te laden met de salderingsregel. Dit is vrijwel uitsluitend iets dat vrij rijke mensen doen, en die worden hierin gestimuleerd door effectief een belastingverlaging.

Ondertussen moeten armere mensen het doen met benzine (en alle accijns die daarop komen) en stroom uit het stopcontact met nog dikkere belasting erop. Effectief worden arme mensen dus zwaarder belast dan rijken, en dat is - hier is een economische term voor - regressief. De zwakste schouders dragen de zwaarste lasten.

In een eerlijke samenleving werkt het andersom, dit heet progressief beleid: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat is waarom we belastingschijven hebben, en daarom zijn er zaken zoals huur- en zorgtoeslag met inkomenskwalificaties. Dit zijn allemaal vormen van progressieve redistributie en belasting.

Nederland is trouwens bij *lange* na niet het meest belaste land, en daarnaast zijn de landen met de hoogste belastingen ook verre van communistische paradijzen. Ik zou Denemarken - een land met aanzienlijk hogere belastingen - bij uitstek een rechts-liberaal land noemen om maar eentje uit de top-5 te plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:31:
[...] Lenen voor een 'investering'.

Goed bezig man.
Zeker. Die kans moet je niet laten schieten. Gegarandeerd winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04

BCC

@mux offtopic, maar Nederland is denemarken al een aantal jaren “voorbijgestreefd” qua lasten helaas

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:23:
[...]

Dan ligt het toch aan jezelf als je in dat jaar dat je geen werk vindt die redelijk hoge levenstandaard aanhoudt?
Is dat dan zielig???
Daar ging het niet om, jij vroeg hoe je als particulier zo ver kan komen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 17:52
GioStyle schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:31:
[...]

Lenen voor een 'investering'.

Goed bezig man.
Niets geks aan. Het totale pakket dat ik ga investeren heeft een TVT van 4,5 jaar door van het gas af te gaan. Met de lening heb ik evengoed een ruime maandelijkse besparing.

Het geld wat ik niet hierin investeer gebruik ik vervolgens voor een niet renderende investering, namelijk uitbouw van de woning. Zo heb ik lagere lasten door te besparen op energie en een uitbouw met een verhogende woningwaarde.

Ik had ook kunnen lenen voor de uitbouw, kennelijk is lenen voor een woning zeer normaal. Dit zou echter lasten verhogen, tegen een hoger % rente, zonder iets op te leveren maandelijks.

Dus investeren met een lening kan goed, maar wel goed doordenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mux Mijn indruk is dat rijke mensen zich niets gelegen laten liggen aan energiebesparing of het milieu.
Ze kunnen de energie zonder nadenken betalen. Maakt ze dus niets uit. Die panalen zijn maar lelijk...
De mensen die hun hersens gebruiken en het voordeel wel zien zitten daarentegen, die proberen te besparen, onder andere door zonnepanelen te nemen en te isoleren etc. Dus de mensen die niet rijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
onetime schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:18:
[...]

Dat zou je denken. Er zijn (waren) veel problemen met die electronische meters. Wist je dat niet?
En je kan niet zien wat ze doen.
En alle Ferraris meters werkten vanaf het eerste begin vlekkeloos en zijn nooit op een misrekening betrapt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@No Hands Niet zoals de "slimme meters"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Logisch, dat was hoelang geleden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:17
Mooie stelling. Dat kan je vast onderbouwen met cijfers.

Om je een goede start te geven, de door jou veronderstelde problemen hebben niets van doen met “slimme meters”.

Je betaald, zoals je terecht aangeeft, voor het netwerk. Welke kant de kWh opgaan doet toch helemaal niet ter zake? Overdag wordt er heel veel verbruikt door kantoren en fabrieken, er wordt niets geparkeerd. De energiebedrijven verkopen dit gewoon weer en de overheid heft daar ook gewoon belasting over. Er gaat dus geen eurocent belasting verloren.
Dus het feit dat de netbeheerders jarenlang achterover hebben geleund en lekkere hoge winsten boekten om in eigen zak steken is nu opeens ons probleem? Het is niet zo dat het een grote verrassing is toch? Zonnepanelen bestaan al vele jaren, er is al jaren bekend welke problemen er gaan ontstaan en daar is fijn niets mee gedaan.

Ik heb geen medelijden met die bedrijven, laat ze maar eens bloeden voor hun wanprestaties.

[ Voor 73% gewijzigd door Drardollan op 27-04-2019 21:45 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Eerst is het 1500 euro voor een set panelen, dan weer 5000. Wat is het nu? Het heeft gewoon te maken met keuzes maken, wat te doen met je geld. Ik ben ook niet rijk maar heb toch ff een mooi setje bij elkaar gehatseflatst. Ik koop geen ijsje op het terras, loop alles voorbij, mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 14:40

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe hebben jullie trouwens nagekeken of alles conform NEN 1010 is verlopen. Ik heb een betrouwbare partij uitgezocht en in de offerte is ook NEN 1010 opgenomen, tijdens schouw nog even wat punten doorgenomen en die gast wist wel waar hij het over had. Maar ja wat ze op het dak doen zie je niet, hoe ga je bijvoorbeeld na of conform NEN 1010 er aarding is toegepast op het frame?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
Vragen of ze 't gedaan hebben. En verder een beetje vertrouwen hebben.

Als er aarding is toepast zul je in elk geval een aarddraad vanaf je dak kunnen vinden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Kun je niet nagaan inprincipe, tenzij je de kennis/meetapparatuur hebt. Enige wat je kan doen is een simpele visuele inspectie op gebruikte materialen en gebreken. Wel beetje offtopic voor hier denk ik trouwens.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Drardollan schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:34:

Dus het feit dat de netbeheerders jarenlang achterover hebben geleund en lekkere hoge winsten boekten om in eigen zak steken is nu opeens ons probleem? Het is niet zo dat het een grote verrassing is toch? Zonnepanelen bestaan al vele jaren, er is al jaren bekend welke problemen er gaan ontstaan en daar is fijn niets mee gedaan.

Ik heb geen medelijden met die bedrijven, laat ze maar eens bloeden voor hun wanprestaties.
Ja dat word wel zeker ons probleem, zij zullen er echt niet voor gaan bloeden, netbeheerders zijn bedrijven waar de overheid een meerderheidsbelang in moet hebben dus die denken en handelen ook net zo als de overheid. Bij geldgebrek lapt de burger maar bij 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 14:40

Freakie1NL

Grote Baas

Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:18:
Kun je niet nagaan inprincipe, tenzij je de kennis/meetapparatuur hebt. Enige wat je kan doen is een simpele visuele inspectie op gebruikte materialen en gebreken. Wel beetje offtopic voor hier denk ik trouwens.
Je hebt gelijk, excuses; verkeerde topic. Dacht dat ik in het centrale PV topic zat

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 21:34:
[...]Mooie stelling. Dat kan je vast onderbouwen met cijfers.

Om je een goede start te geven, de door jou veronderstelde problemen hebben niets van doen met “slimme meters”.
Klopt, niet alleen met domme "slimme" meters, maar ook met bijna alle digitale.
Daar zijn genoeg topics over, daar ga ik hier verder niet op in.

De rest van je reactie ben ik het mee eens :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:17
onetime schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:08:
[...]

Klopt, niet alleen met domme "slimme" meters, maar ook met bijna alle digitale.
Daar zijn genoeg topics over, daar ga ik hier verder niet op in.

De rest van je reactie ben ik het mee eens :+ 8)
ad hominems doe je maar lekker op je lokale facebook clubje, maar niet hier.

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 28-04-2019 11:18 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 15:08
Beste medewerkers, ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen maar sinds vorige week is hij er dan de Wiebus met einde van de salderings regeling vanaf 2023.

Wat gaat dit inhouden voor mijn & jullie toekomstige installaties?

Mijn hoofdvraag hierbij is, ik wil gaan terugleveren op 1 fase,hoe zit het dan met tegelijkertijd verbruik op andere fases?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste