The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat zou wel eens een lastige kunnen worden voor de KPN, want dat zou kunnen betekenen dat je lijn beschadigd is geraakt onderweg.Freee!! schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:32:
Op één of andere manier is de snelheid van mijn VDSL-verbinding in elkaar geklapt, haal krap aan 4 Mbps (was meer dan 20) en dat is niet meer genoeg om ook TV erover te laten lopenEens kijken hoe we dit op gaan lossen.
Al is het ook niet ondenkbaar dat je modem gewoon stuk is.
Mocht je er trouwens nog een splitter tussen hebben zitten, omdat je voorheen nog gewoon een analoge lijn gebruikte, dan raad ik je aan die ook eruit te halen. Die dingen kunnen ook stuk gaan.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zou kunnen, is al een oud beestje.TD-er schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:14:
[...]
Dat zou wel eens een lastige kunnen worden voor de KPN, want dat zou kunnen betekenen dat je lijn beschadigd is geraakt onderweg.
Al is het ook niet ondenkbaar dat je modem gewoon stuk is.
Helaas geen oplossing, er is nog steeds een analoge lijn.Mocht je er trouwens nog een splitter tussen hebben zitten, omdat je voorheen nog gewoon een analoge lijn gebruikte, dan raad ik je aan die ook eruit te halen. Die dingen kunnen ook stuk gaan.
Ik zal kijken hoe ik dat inschiet.HvanderT schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:33:
Of de lijnkaart werkt niet goed. Ik zou KPN bellen en het die laten uitzoeken.
Dacht je dat ik dat nog niet geprobeerd hadEerst de boel maar eens resetten dmv een DLM reset.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Neemt niet weg dat je dat wel kunt proberen om een defecte splitter uit te sluiten.Freee!! schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:42:
[...]
Helaas geen oplossing, er is nog steeds een analoge lijn.
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zit wat in, bedankt.TD-er schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:48:
[...]
Neemt niet weg dat je dat wel kunt proberen om een defecte splitter uit te sluiten.
De v8 kun je in bridge modus zetten, maar ik heb een v10 gekregen (heb nog wel een v8 liggen). Een eigen router in DMZ is volgens mij niet wat ik wil, dan heb je als nog NAT achter NAT, en ben je nog afhankelijk van de ExperiaBox.
Opties die er volgens mij zijn : v8 inzetten, bridge modus activeren en Internet en TV via een eigen router laten lopen. (bv de Ubiquiti Edgerouter Lite of een pfSense apparaat). Daarbij moet ik wel IGMP Snooping aan kunnen zetten op een switch in het netwerk.
Overgaan naar een andere provider (bv xs4all of telfort) waarbij het wel mogelijk is om gebruik te maken van een eigen router. Maar hier loop ik dus mijn bonding mogelijkheid weer mis.
Nee dat is niet waar. Tenminste niet bij de KPN implementatie van een DMZ. De DMZ functionaliteit van de ExperiaBox is niet volledig transparant en beperkt zich sowieso tot TCP en UDP. Daarnaast krijg je NAT achter NAT. Dat wil je niet.HvanderT schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:35:
Bij een DMZ wordt alles doorgestuurd.
[ Voor 7% gewijzigd door B2 op 03-01-2016 20:13 ]
Bij KPN kan je TV en Internet ook werkend krijgen via een eigen modem.B2 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:18:
Misschien niet heel xDSL breed, maar meer KPN minded : Wat is nu (met o.a. routed itv, bonding e.d.) de beste manier om gebruik te maken van een eigen router ipv de Experia Box?
De v8 kun je in bridge modus zetten, maar ik heb een v10 gekregen (heb nog wel een v8 liggen). Een eigen router in DMZ is volgens mij niet wat ik wil, dan heb je als nog NAT achter NAT, en ben je nog afhankelijk van de ExperiaBox.
Opties die er volgens mij zijn : v8 inzetten, bridge modus activeren en Internet en TV via een eigen router laten lopen. (bv de Ubiquiti Edgerouter Lite of een pfSense apparaat). Daarbij moet ik wel IGMP Snooping aan kunnen zetten op een switch in het netwerk.
Overgaan naar een andere provider (bv xs4all of telfort) waarbij het wel mogelijk is om gebruik te maken van een eigen router. Maar hier loop ik dus mijn bonding mogelijkheid weer mis.
De vraag is een beetje wat je precies met die router wilt. Voor veel opstellingen werkt een tweede router in DMZ zonder problemen.
Stem (door duimpje omhoog) deze reactie van "annedijkstra2"
Hier werd alles gewoon naar de router achter de experiabox gestuurd. Ik hoefde op de experiabox geen poorten te openen.B2 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:12:
[...]
Nee dat is niet waar. Tenminste niet bij de KPN implementatie van een DMZ. De DMZ functionaliteit van de ExperiaBox is niet volledig transparant en beperkt zich sowieso tot TCP en UDP. Daarnaast krijg je NAT achter NAT. Dat wil je niet.
Poorten zijn nou juist tcp en udp specifiekHvanderT schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:00:
[...]
Hier werd alles gewoon naar de router achter de experiabox gestuurd. Ik hoefde op de experiabox geen poorten te openen.
Ik kan het nog aanhouden als allerlaatste mogelijkheid, maar het heeft zeker niet de voorkeur.
Omdat de TV streams ook via het modem binnenkomen is het voor KPN gewoon ingewikkelder om een volwaardige Bridge modus aan te bieden, bij Ziggo staan de TV streams (DVB-C) geheel los van het modem of internet verbinding en daarom is Bridge modus bij hun 'makkelijker' te implementeren.
Ik denk dat KPN ook niet zit te wachten op allerlei problemen die veroorzaakt worden door de klanten hun gebruikte apparatuur, qua ondersteuning is dat heel lastig.
Voor internet-only klanten van KPN moet het in principe wel eenvoudiger zijn om een Bridge modus aan te bieden, maar het is de vraag of ze dat gaan doen.
Juist nu iTV routed is zou het makkelijker moeten zijn om de experiabox als Bridge te laten fungeren. Je iTV kastjes zijn immers niks meer dan clients in je interne netwerk.Prolution schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:14:
Ik geloof er niet zo in dat KPN op korte termijn een Bridge modus gaat invoeren op z'n modem, zeker nu met Routed TV gaat dat lastiger worden.
Omdat de TV streams ook via het modem binnenkomen is het voor KPN gewoon ingewikkelder om een volwaardige Bridge modus aan te bieden, bij Ziggo staan de TV streams (DVB-C) geheel los van het modem of internet verbinding en daarom is Bridge modus bij hun 'makkelijker' te implementeren.
Ik denk dat KPN ook niet zit te wachten op allerlei problemen die veroorzaakt worden door de klanten hun gebruikte apparatuur, qua ondersteuning is dat heel lastig.
Voor internet-only klanten van KPN moet het in principe wel eenvoudiger zijn om een Bridge modus aan te bieden, maar het is de vraag of ze dat gaan doen.
Het enige lastige kan nog het multicast gebeuren zijn voor de TV streams. Niet alle apparatuur kan hier tegen en je wil geen multicast over WiFi gaan doen.
Er komt met Routed ITV wel wat meer bij kijken, de DHCP server op het modem moet bepaalde opties meesturen die de TV ontvangers herkennen, dit kan niet bij elke router ingesteld worden (met OpenWRT zou het mogelijk wel kunnen). Zie bijvoorbeeld de (Glasvezel) configuratie voor Routed ITV op http://netwerkje.com/routed-iptvB2 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:42:
[...]
Juist nu iTV routed is zou het makkelijker moeten zijn om de experiabox als Bridge te laten fungeren. Je iTV kastjes zijn immers niks meer dan clients in je interne netwerk.
Het enige lastige kan nog het multicast gebeuren zijn voor de TV streams. Niet alle apparatuur kan hier tegen en je wil geen multicast over WiFi gaan doen.
Daarnaast kan je op dit moment het Telfort modem (Experiabox v8) ook al in bridge modus zetten, echter functioneert je TV verbinding dan vervolgens niet meer omdat alleen het internet VLAN wordt doorgezet.
Met eigen modem zoals een Fritzbox is het overigens wel mogelijk om Routed TV aan de praat te krijgen op bijvoorbeeld Telfort verbindingen, maar dat is ook mede doordat XS4ALL deze modems standaard levert, waardoor de Fritz ook ondersteuning heeft gekregen voor Routed TV.
[ Voor 4% gewijzigd door Prolution op 04-01-2016 10:16 ]
update: helaas, wel downtime, maar niks veranderd.
[ Voor 8% gewijzigd door Meauses op 06-01-2016 16:14 . Reden: de dag na upgrade ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Sorry voor deze quote, maar kom zojuist thuis en zie dat ze vandaag krap 10 meter van mijn huis zo'n kast hebben neergezet, waar zover ik weet geen enkele kabel loopt. Al iemand gesproken van KPN die gaat uitzoeken waarvoor deze gaat dienen, nu wordt eigen isra punt aanleggen toch best interessant als ik op die kast kan komen (hoe dichterbij wil je het hebben?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Welke Fritzbox is geschikt voor KPN pairbonding?
7369 heeft bonding als 2 aparte xDSL poorten, maar bij ExperiaBox pairbonding werkt toch op enkele poort?
Ik heb alleen Internet & Bellen, dus zonder iTV.
Ik zou gewoon vragen of ze zo'n glasvezeltje gewoon per ongeluk iets kunnen verleggen, zodat je je eigen DSLAM in de meterkast hebt.SinergyX schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:10:
[...]
Sorry voor deze quote, maar kom zojuist thuis en zie dat ze vandaag krap 10 meter van mijn huis zo'n kast hebben neergezet, waar zover ik weet geen enkele kabel loopt. Al iemand gesproken van KPN die gaat uitzoeken waarvoor deze gaat dienen, nu wordt eigen isra punt aanleggen toch best interessant als ik op die kast kan komen (hoe dichterbij wil je het hebben?).
Bellen gaat je dan al niet lukken. Je kan dan beter een V8 nemen en die bridgen naar je Fritzbox toe. Daarnaast werkt KPN in ieder geval met BVVDSL met een whitelist.mika20 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:29:
Heren,
7369 heeft bonding als 2 aparte xDSL poorten, maar bij ExperiaBox pairbonding werkt toch op enkele poort?
Experiabox heeft afaik een normale cat-aansluiting als dsl-ingang, lijkt mij dat ze via de T-splitter 2 signalen naar 1 kabel/ingang laten gaan, 2 x 4 op 8 pins. 7369 heeft gewoon 2 aparte 4-pin ingangen.mika20 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:29:
Heren,
(of het is zelfs 2 x 2 op 4 pins, gezien telefoon signaal al genoeg heeft naar 2 draden).
Dat is ook een ideepacificocean schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:33:
Ik zou gewoon vragen of ze zo'n glasvezeltje gewoon per ongeluk iets kunnen verleggen, zodat je je eigen DSLAM in de meterkast hebt.
[ Voor 29% gewijzigd door SinergyX op 06-01-2016 14:50 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ergens ook logisch, het is afaik ook nog steeds een KPN only feestje.RadioAir schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:16:
Dat maakt in principe niet uit, maar de 7369 wordt afaik nog niet ondersteund door BV(V)DSL. Dat is een Experiabox only feestje voorlopig geloof ik.
Mijn laatste vraag gaat over de TV en de bandbreedte i.c.m. TV. Als de HD ontvanger aanstaat, heeft dit dan direct effect op mijn netto snelheid? Als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat dit apart wordt gehouden, mits de lijn de extra snelheid (50Mbit + TV) aankan natuurlijk.
Zal dat al kunnen qua backbone?esky schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:11:
SDF toegang is per 1-1-2016 vervallen (bron), nu MDF en WBA nog en dan iedereen (85%) via VULA 200Mbit thuis of droom ik nu hardop?
En niet iedereen heeft een dubbel aderpaar.
Check even deze site: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/mister_S schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:09:
Na drie goede jaren bij Ziggo met ~10.5MB/s ben ik van plan over te stappen naar DSL omdat die hoge snelheden (en de bijkomende prijs) niet echt nodig meer is. zijn. Ik heb wat vragen over DSL i.c.m. TV. Ik heb op breedbandwinkel gekeken, ik zit 2000M van de centrale en 397M van de wijkkast af. Uit de eerste post van dit topic heb ik begrepen dat ik dan eigenlijk gewoon 50Mbit zou moeten kunnen halen. Heb ik dit goed begrepen? Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Tele2 welke op de site aangeeft dat ze eerlijkerwijs niet "tot 50Mbit" aangeven, maar gewoon "u haalt 50Mbit meneer". Hoe serieus kan ik die eerlijkheid nemen? Als ik bijvoorbeeld 30Mbit haal na aansluiting en het probleem ligt niet aan mijn kant, heb ik dan recht om meteen over te stappen?
Mijn laatste vraag gaat over de TV en de bandbreedte i.c.m. TV. Als de HD ontvanger aanstaat, heeft dit dan direct effect op mijn netto snelheid? Als ik logisch nadenk zou ik zeggen dat dit apart wordt gehouden, mits de lijn de extra snelheid (50Mbit + TV) aankan natuurlijk.
Bij kabel zijn de internetsnelheden vrijwel altijd netto. Dus onafhankelijk van de TV zenders.mister_S schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:09:
Bij xDSL is dat altijd bruto. Dus de TV stream gaat altijd af van je bandbreedte.
Bij Tele2 schommelt de bandbreedte voor de TV tussen de 4 en 8 Mbit/s.
Deze waarde zal dus je maximale downloadbare bandbreedte verminderen van die 50 Mbit/s.
Verder geldt dat bovenstaande maar voor een enkele TV stream.
Bij meerdere set-top-boxen moet je die waardes erbij op tellen.
Kleine note hierbij, althans, wat KPN mij vertelde, als jij bandbreedte overhebt boven je abonnement (bv 50mbit waar je 80mbit kan halen), dan wordt TV van die extra 30mbit afgehaald en niet van je 50mbit.cornfed99111 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:54:
[...]
Bij kabel zijn de internetsnelheden vrijwel altijd netto. Dus onafhankelijk van de TV zenders.
Bij xDSL is dat altijd bruto. Dus de TV stream gaat altijd af van je bandbreedte.
Bij Tele2 schommelt de bandbreedte voor de TV tussen de 4 en 8 Mbit/s.
Deze waarde zal dus je maximale downloadbare bandbreedte verminderen van die 50 Mbit/s.
Verder geldt dat bovenstaande maar voor een enkele TV stream.
Bij meerdere set-top-boxen moet je die waardes erbij op tellen.
Of dat in de praktijk ook zo is, geen idee, maar dat wist ik dus niet bij niet-maximale abbo's.
Bij KPN durf ik mijn handen niet in het vuur te steken. Bij Tele2 weet ik het zeker.SinergyX schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:04:
[...]
Kleine note hierbij, althans, wat KPN mij vertelde, als jij bandbreedte overhebt boven je abonnement (bv 50mbit waar je 80mbit kan halen), dan wordt TV van die extra 30mbit afgehaald en niet van je 50mbit.
Of dat in de praktijk ook zo is, geen idee, maar dat wist ik dus niet bij niet-maximale abbo's.
Hoewel het logisch zou zijn om zo te werken, heb ik nog nooit over gehoord of gelezen dat ze dat ook doen.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Precies dat wat Netco zegt dus. Je zit precies op 300 meter van de straatkast dus die 90Mbit ga je wel halen, en je hebt 2 (3?) aderparen waardoor je in de toekomst ook ~180Mbit kan halen. De Q2 zal fourstack overigens vanzelf omzetten naar een datum.Trackerfire schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:27:
Bij ons (Alblasserdam, 2951XR) zag ik ze van een glasvezelbedrijf aan de slag met een gloednieuwe straatkast. Zou iemand hier (van KPN) in 't systeem kunnen kijken wat ze hier gaan doen? Staat op Netco pas op Q2 2016. Zou mooi zijn als de snelheid hier flink wat omhoog kan (2954NK 17) zou zo'n 300 meter van de nieuwe kast komen. Tenzij ze er wellicht nog eentje dichterbij gaan plaatsen![]()
Thanks voor je replyRobinF schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:34:
[...]
Precies dat wat Netco zegt dus. Je zit precies op 300 meter van de straatkast dus die 90Mbit ga je wel halen, en je hebt 2 (3?) aderparen waardoor je in de toekomst ook ~180Mbit kan halen. De Q2 zal fourstack overigens vanzelf omzetten naar een datum.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Er zijn nog vele dingen die moeten gebeuren voordat die kast echt actief open kan qua levering. En dan bedoel ik heeel veel dingen.Trackerfire schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:36:
[...]
Thanks voor je replyhad inderdaad al gezien 90mbit, moet lukken. Echter was benieuwd of het wellicht niet wat eerder opschuift aangezien de kast er al staat. We gaan het gewoon afwachten
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Gelijk maar eens kijken of ik dan de kabel verplaatst kan krijgen van de kamer naar de meterkast
Wat gaat dat grapje dat nu precies kosten?B2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:09:
Zojuist de bevestiging gekregen dat ik vanaf de straat een nieuwe kabel naar binnenkrijg nadat ik een extra analoge lijn (als in apart aderpaar) had aangevraagd. Had wat voeten in aarde om het KPN duidelijk te maken, maar volgende week komt de monteur.
Gelijk maar eens kijken of ik dan de kabel verplaatst kan krijgen van de kamer naar de meterkast
NiksSinergyX schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:30:
[...]
Wat gaat dat grapje dat nu precies kosten?
Ah ben denk ik de war met andere situatie
Kreeg jij wel vooraf nog iets van offertes? Of liep dat volledig via KPN?
Wacht zelf nog even nieuws af van de nieuwe kast hier, als hij toch voor onze kast is, misschien toch de overweging om nieuwe isra te nemen.
[ Voor 40% gewijzigd door SinergyX op 07-01-2016 11:55 ]
Dit gaat verholpen worden over een paar weken. Ze zal op een ongebruikt aderpaar ingelast worden, waardoor ze weer de volle snelheid zal krijgen.
Hmmm, je hebt 1 lijn voor je ADSL verbinding en via het 2e aderpaar komt nu een analoge telefoonlijn? Gewoon een ISDN/PSTN lijn? Meh ik vermoed dat hij die kabel niet gaat verplaatsen, die ligt vermoedelijk onder je huis (mogelijk kruipruimte)? De kans dat ze dat gaan doen is minimaal, of je moet een aardige monteur hebben.B2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:09:
Zojuist de bevestiging gekregen dat ik vanaf de straat een nieuwe kabel naar binnenkrijg nadat ik een extra analoge lijn (als in apart aderpaar) had aangevraagd. Had wat voeten in aarde om het KPN duidelijk te maken, maar volgende week komt de monteur.
Heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel, zo'n kast plaatsen is slecht een klein onderdeel. Maar voordat zo'n dingen in gebruik genomen kan worden en alle verbinding ''verhuist'' worden ben je zo 2 maand verder.Barre73 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:00:
[...]
Er zijn nog vele dingen die moeten gebeuren voordat die kast echt actief open kan qua levering. En dan bedoel ik heeel veel dingen.
Hmm doorlooptijd van 30 werkdagen inderdaad, altijd lekker dit soort zaken. Hoe ben je er exact achtergekomen? Monteur oid?HvanderT schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:55:
Bij mijn buren zijn we er ook uit waardoor haar internetsnelheid zover achterblijft als bij de rest (17Mb ipv 50). Een aderpaar van een andere aansluiting in de straat stoort op die van m'n buurvrouw, waardoor ze dus een lage snelheid heeft. De andere aansluiting heeft logischerwijs hier ook last van.
Dit gaat verholpen worden over een paar weken. Ze zal op een ongebruikt aderpaar ingelast worden, waardoor ze weer de volle snelheid zal krijgen.
Nou idd! Hier verkijken mensen zich snel op, want thuis doet de apparatuur het toch ook als deze fysiek is aangesloten?Barre73 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:00:
[...]
Er zijn nog vele dingen die moeten gebeuren voordat die kast echt actief open kan qua levering. En dan bedoel ik heeel veel dingen.
Niet wetende dat er door diverse partijen binnen KPN nog diverse orders uitgevoerd moeten lopen eerdat de DSLAM in dienst genomen kan worden.
Fysiek aansluiten is echt maar het begin van het proces.
www.google.nl
Na drie monteurs werd een een multi-skilled monteur gestuurd, die heeft in huis vervolgens metingen gedaan waar alles verder goed was. Daarna is hij ongeveer een uurtje in de wijkcentrale geweest waar hij vervolgens de DSL-lijnen die in de kabelbundel zaten heeft doorgemeten. Daar kwam uit dat er een andere DSL aansluiting verderop in de straat stoorde op deze. Beide lijnen presteren namelijk slecht. Toen hij tijdelijk de andere afsluiting afkoppelde, steeg de snelheid van mijn buurvrouw ineens naar ongeveer 40Mb. Zodoende kwamen we er achter.rolandos582 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:25:
[...]
Hmm doorlooptijd van 30 werkdagen inderdaad, altijd lekker dit soort zaken. Hoe ben je er exact achtergekomen? Monteur oid?
Nu dus graven en inlassen op een ander aderpaar.
Monteur was wel met me eens dat voor zo'n korte afstand de lijn wel erg slecht presteerde, zeker omdat wij op dezelfde afstand wel makkelijk 50Mb halen. Maar omdat het via de wijkcentrale gaat, kunnen we niet meer krijgen dan 50Mb.
[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 08-01-2016 10:15 ]
Maar je zou toch verwachten dat ze bij KPN wel al een idee hebben wat ze met zo'n kast willen gaan doen, ben nu al 2 dagen bezig met KPN en ben nog niet verder gekomen dan 'weet ik niet' als antwoord.Barre73 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:00:
[...]
Kan gewoon even duren, hier in haarlem schalkwijk(europawijk) zijn ze al maanden bezig, eerst kasten(binnering) neer zetten, vervolgens glasvezel erna toe dan worden de lijnen aangesloten in de kast(dit duurde hier per kast rond 1,5dagen(werd in de nacht ook lekker doorgewerkt) vervolgens is het aan kpn om het teaktiveren, al met al ben je 4maand verder denk ik dan. Kan zelfs nog wel langer duren als ze ook nog eens glas moeten trekken naar centrale toe, dit hoefde hier niet aangezien het hier vol ligt met glasvezel kabels van kpn/upc/reggefiber/lijbrandt-telecom ligt op nog geen 10a20meter van de kasten)SinergyX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:17:
[...]
Maar je zou toch verwachten dat ze bij KPN wel al een idee hebben wat ze met zo'n kast willen gaan doen, ben nu al 2 dagen bezig met KPN en ben nog niet verder gekomen dan 'weet ik niet' als antwoord.
[ Voor 14% gewijzigd door devil-strike op 08-01-2016 10:56 ]
Dat snap ik, maar dan hebben ze toch een plan neergelegd waar die kast voor gaat dienen? Lijkt me toch niet dat er een gast bij KPN zit random met dartpijlen te gooien waar zo'n kast neer te zetten, waarna er 2 anderen gaan zitten puzzelen waar ze die kast voor gaan gebruiken.devil-strike schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:53:
Kan gewoon even duren, hier in haarlem schalkwijk(europawijk) zijn ze al maanden bezig, eerst kasten(binnering) neer zetten, vervolgens glasvezel erna toe dan worden de lijnen aangesloten in de kast(dit duurde hier per kast rond 1,5dagen(werd in de nacht ook lekker doorgewerkt) vervolgens is het aan kpn om het teaktiveren, al met al ben je 4maand verder denk ik dan. Kan zelfs nog wel langer duren als ze ook nog eens glas moeten trekken naar centrale toe, dit hoefde hier niet aangezien het hier vol ligt met glasvezel kabels van kpn/upc/reggefiber/lijbrandt-telecom ligt op nog geen 10a20meter van de kasten)
Ik wil een eigen isra, maar als dat ding voor mijn wijk gaat worden gebouwd, dan wacht ik nog wel even tot ik zeker weet dat ik op die kast kom en niet op eentje 7 straten verderop. (het stuk waar hij nu is gezet is nog nooit een kabel de grond in gegaan).
Bij mij is er ook een nieuwe kast neergezet, en op een dag zag ik opeens een paar Polen een geul graven en daar een buis inleggen. Vanuit een kant waar ik geen glasvezel zou verwachten.SinergyX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:03:
[...]
Dat snap ik, maar dan hebben ze toch een plan neergelegd waar die kast voor gaat dienen? Lijkt me toch niet dat er een gast bij KPN zit random met dartpijlen te gooien waar zo'n kast neer te zetten, waarna er 2 anderen gaan zitten puzzelen waar ze die kast voor gaan gebruiken.
Ik wil een eigen isra, maar als dat ding voor mijn wijk gaat worden gebouwd, dan wacht ik nog wel even tot ik zeker weet dat ik op die kast kom en niet op eentje 7 straten verderop. (het stuk waar hij nu is gezet is nog nooit een kabel de grond in gegaan).
Binnen een paar weken stond de kast er, was de glasvezel erin af gemonteerd, alle koper zit er al op. Enige wat nu nog rest is het activeren van de kast en vectoring.
Dus het kan zomaar sneller gaan dan je denkt of überhaupt kan zien
Zit al enige tijd om max attainable van 49xxx, terwijl het voorheen boven de 50 kwam. Dus ik gok dat nu die kast er tussen staat, dat de koper nog wordt doorgelust naar de oude wijkkast (betonnen huisje) tot de kast actief wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Meauses op 08-01-2016 11:31 . Reden: laatste deel toegevoegd ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
KPN gooit zeker geen dartpijlen, er wordt sowieso een bezichtiging van de locatie gedaan door iemand van KPN die dan bekijkt welke problemen zich kunnen voordoen op de locatie van de straatkast. Hoe weet jij dat daar helemaal geen kabel loopt? Meestal wordt er namelijk een nieuwe kast geplaatst op een locatie waar een koperkabel loopt, deze wordt dan vervolgens "opgegraven" en vervolgens op die kast gelast.SinergyX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:03:
[...]
Dat snap ik, maar dan hebben ze toch een plan neergelegd waar die kast voor gaat dienen? Lijkt me toch niet dat er een gast bij KPN zit random met dartpijlen te gooien waar zo'n kast neer te zetten, waarna er 2 anderen gaan zitten puzzelen waar ze die kast voor gaan gebruiken.
Overigens het verhaal over dat het 4 maanden kan duren, kan kloppen. Het punt is, je weet nooit hoelang het gaat duren -- ik ken kasten die binnen 2 maanden geactiveerd werden (van plaatsing, tot activatie) en kasten (en dat is mijn straatkast) die al een halfjaar voor de kat zijn viool aanstaan, omdat er "capaciteitsproblemen" zijn.
Nogmaals, het zal best zijn dat dat ding er met een reden komt, mij gaat het enkel om de infrastructuur van die kast. niemand kan mij vertellen wat de planning is voor welk doel die kast er komt. Er staat krap 150 meter verderop nog een kast, de mogelijkheid is er dus ook dat die kast de vervanging wordt van die oude kast en dit dus niet voor mijn blok/wijk geld maar dus de andere kant. Zeker door het feit dat dat stuk grond daar precies de grens is tussen de 2 blokken, lijkt het mij onlogisch dat daar al iets in de grond ligt.Micco90 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:18:
[...]
KPN gooit zeker geen dartpijlen, er wordt sowieso een bezichtiging van de locatie gedaan door iemand van KPN die dan bekijkt welke problemen zich kunnen voordoen op de locatie van de straatkast. Hoe weet jij dat daar helemaal geen kabel loopt? Meestal wordt er namelijk een nieuwe kast geplaatst op een locatie waar een koperkabel loopt, deze wordt dan vervolgens "opgegraven" en vervolgens op die kast gelast.
Hopelijk dat Barre73 nog wat extra's kan vinden.
Het is totaal niet interressant om te weten wat voor ''idee'' kpn met die kast heeft. Ook al zou je die informatie krijgen, je hebt er niks aan. Je hebt er pas wat aan als het in gebruik genomen word, maar die informatie vind je ook op Netco.SinergyX schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:17:
[...]
Maar je zou toch verwachten dat ze bij KPN wel al een idee hebben wat ze met zo'n kast willen gaan doen, ben nu al 2 dagen bezig met KPN en ben nog niet verder gekomen dan 'weet ik niet' als antwoord.
Bovendien is het zo dat er in een bedrijf met meer dan 20.000 collega's het lastig communiceren is over zulke dingen, er is slechts een klein gedeelte bezig met infra. En die krijg je niet aan de lijn.
Ah ja precies, ik wou zeggen want de normale monteur kan niet deze dingen meten. Alleen een MS monteur kan dit doormeten ivb andere apparatuur.
Geen vrij aderpaar beschikbaar: Klein laswerk nodig (aftakkabel loopt in de straat) (doorlooptijd 23 werkdagen)
Dus even 4 weken geduld
[ Voor 66% gewijzigd door rolandos582 op 08-01-2016 17:47 ]
En daar zit je mis, ik heb daar alles aan. Als deze kast verder niets gaat betekenen voor mijn 'kant', stop ik verder met enige aanvraag van isra (en de bijbehorende kosten) en ga ik weer terug naar kabel. Die kan maar 50mbit, maar dan heb ik al het dubbele dan wat ik nu heb. Want welke upgrade er ooit in de toekomst komt, zolang ik geen eigen isra heb, zal ik daar nooit iets aan hebben.rolandos582 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 17:44:
Het is totaal niet interressant om te weten wat voor ''idee'' kpn met die kast heeft. Ook al zou je die informatie krijgen, je hebt er niks aan. Je hebt er pas wat aan als het in gebruik genomen word, maar die informatie vind je ook op Netco.
Tot de dag van 50mbit omzetting stond ik gewoon bij netco op 5Mbit en is er via die site nooit informatie geweest over enige upgrade, de informatie daar kan ik al 1,5 jaar niets meer mee.
Blijkbaar gaan ze de nieuw geplaatste kast (+/-150m) in Februari activeren, en VDSL (op de oude kast (427m, of misschien de nieuwe?) in Januari.
Actuele Beschikbaarheid
Error
WBA Portal / FPI returned errorcode 208: nog geen omschrijving
Geplande upgrades
Wat
VDSL
Planning
Feb 2016
Betrouwbaarheid
Planning is plus of min één maand
Internet Snelheid
52 Mbit/s
iTV
2 HD
Wat
Vectoring
Planning
Jan 2016
Betrouwbaarheid
Planning kan een maand uitlopen
Internet Snelheid
36 Mbit/s
iTV
2 HD
Dafuq, rare bug. Ik vermoed dat 36Mbit VDSL is, en 52Mbit VVDSL.
Ja heel raar. In November/December is er een nieuwe straatkast neergezet. Hier hebben ze volgens mij al het koper al in verbonden (heb al eens een onderbreking gehad van 3 uur), maar doorgelust naar de oude (betonnen) wijkkast.rolandos582 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 07:47:
Hmmm dus in Jan 2016 komt VVDSL met 36Mbit en dan vervolgens in Feb 2016 komt (V)VDSL met 52Mbit? En nu is er niks beschikbaar?
Dafuq, rare bug. Ik vermoed dat 36Mbit VDSL is, en 52Mbit VVDSL.
Dus dat verklaart mogelijk de VVDSL snelheid, want die gaat uit van mijn huidige verbinding en die is teruggevallen naar 49 Mbit., van 70, naar 55, naar 49 Mbit.
En het VDSL stuk lijkt op dat ze de nieuwe straatkast bedoelen om die te activeren.
Overigens laatste tijd vaker berichten gehad van KPN over onderhoud aan het netwerk, dus ze zijn er lig mee bezig. Ben alleen nogal ongeduldig

Connection refused - connect(2) for "xdsl2.kpn.com" port 80
WBA Portal / FPI returned errorcode 208: nog geen omschrijving
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Wat: VVDSL
Planning: Q2 2016
Nu weet ik wel wat (A)dsl en (V)dsl is, maar wat moet ik mij voorstellen bij VVDSL ?
Of zou het wellicht een tikfout zijn ?
2250 WP Zuid PVoutput
Als je zelf wat had gezocht in dit topic had je het antwoord al kunnen vinden.MdO82 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:09:
Ik zie bij mij bij een postcodecheck op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ het volgende staan:
Wat: VVDSL
Planning: Q2 2016
Nu weet ik wel wat (A)dsl en (V)dsl is, maar wat moet ik mij voorstellen bij VVDSL ?
Of zou het wellicht een tikfout zijn ?
De eerste 'V' staat voor 'vectored', zoek daar maar eens op: https://gathering.tweaker...lter_keywords%5D=vectored
Zie ook https://www.xs4all.nl/snelheidsverbeteringen.htm voor een beknopte uitleg.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2016 14:13 ]
niet boos wordenThinkPadd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:12:
[...]
Als je zelf wat had gezocht in dit topic had je het antwoord al kunnen vinden.
De eerste 'V' staat voor 'vectored', zoek daar maar eens op: https://gathering.tweaker...lter_keywords%5D=vectored
Ik had eerst even de OT moeten lezen voordat ik begin te roepen daar stond het dus in
2250 WP Zuid PVoutput
Mijn latency is lager
Overigens gaat het surfen best wel soepel op deze verbinding, alles vliegt naar binnen. Het reageert sneller dan onze Non Vectored VDSL2 lijn. Ik ben nu bij m'n Opa en oma op het platteland
Wat voor verbinding is dat? Bonded DSL met vectoring?
[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 10-01-2016 18:45 ]
Dit gaat ook via 500 modems dus dat is logisch haha.HvanderT schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:43:
[...]
Mijn latency is lager.
Overigens gaat het surfen best wel soepel op deze verbinding, alles vliegt naar binnen.
Wat voor verbinding is dat? Bonded DSL met vectoring?
Nah is gewoon Pairbonding in KPN gebouw. Ben atm aan het werk haha

KPN
Adres: Stationsplein 7, 9726 AE Groningen
Als je kijkt in Netco, zie je ook max 80 attainble. Maar is net ff wat hoger.
Ze moeten maar eens glas aanleggen in Groningen, maarja dat willen ze dan weer niet.
[ Voor 11% gewijzigd door rolandos582 op 10-01-2016 18:47 ]
Dan zit ik vlakbij jerolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:45:
[...]
Dit gaat ook via 500 modems dus dat is logisch haha.
Nah is gewoon Pairbonding in KPN gebouw. Ben atm aan het werk haha![]()
KPN
Ze moeten maar eens glas aanleggen in Groningen, maarja dat willen ze dan weer niet.
Grijpskerk. 20 min met de trein
HvanderT schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:51:
[...]
Dan zit ik vlakbij je.
Grijpskerk. 20 min met de treinwat voor werk doe je? Helpdesk?

Dit gebeurt er als ik automatisch kies x) Bekabeld op een V10 overigens dit.
Mehh verschillend. Atm op zondag THD.
[ Voor 4% gewijzigd door rolandos582 op 10-01-2016 19:00 ]
Nu ik iets wil uploaden duurt het wel lang
Tsja middle of nowhere. Wat verwacht je dan hé.HvanderT schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:02:
Blijkbaar wel rustig daar.
Nu ik iets wil uploaden duurt het wel lang
Komt wel een upgrade in een deel van Grijpsperk :
Wat
VVDSL
Planning
Q2 2017
Betrouwbaarheid
Planning is plus of min één kwartaal (incidenteel kan een adres nog afvallen)
Internet Snelheid
60 Mbit/s
iTV
2 HD
Mja. in het buitengebied dan. Gaarkeuken. In Grijpskerk zelf ligt wel kabel.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:05:
[...]
Tsja middle of nowhere. Wat verwacht je dan hé.
Komt wel een upgrade in een deel van Grijpsperk :
Wat
VVDSL
Planning
Q2 2017
Betrouwbaarheid
Internet Snelheid
60 Mbit/s
iTV
2 HD
Hier ligt geen coax. Dus dan zit je aan adsl vast.
Wat
VVDSL
Planning
Q2 2017
Betrouwbaarheid
Internet Snelheid
10 Mbit/s
iTV
1 HD.
Maar die 10Mbit is ook mogelijk met ADSL. Maar we zitten nog een op ADSL1 kaart geloof ik. Dus ben benieuwd of die snelheid hoger komt te liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 10-01-2016 19:20 ]
Zie dat wel vaker, mensen hebben nu 8mb met VDSL en gaan naar 10 of 11 met VVDSL. Best wel kut maar niet echt een verbetering.HvanderT schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:17:
[...]
Mja. in het buitengebied dan. Gaarkeuken. In Grijpskerk zelf ligt wel kabel.
Hier ligt geen coax. Dus dan zit je aan adsl vast
Maar die 10Mbit is ook mogelijk met ADSL. Maar we zitten nog een op ADSL1 kaart geloof ik. Dus ben benieuwd of die snelheid hoger komt te liggen.

De situatie is dus als volgt, waarbij C niet is aangesloten op B maar op A:
A (wijkcentrale) --- B (Straatkast) C (Buitengebied)
Volgens breedbandwinkel.nl zitten wij op een afstand van 5200 meter van de wijkcentrale en op 2100 meter van de straatkast. Op die 5200 meter halen wij alsnog een zeer stabiele snelheid van 5 Mb/s, volgens mij vrij behoorlijk voor zo’n afstand (als die klopt tenminste).
Bestaat er een mogelijkheid KPN ertoe te bewegen ons over te zetten op de straatkast op 2100m, zodat we ook VDSL2 kunnen krijgen of op zijn minst sneller ADSL2+? Of is zoiets volledig uitgesloten en wordt het wachten op serieuze alternatieven voor het buitengebied?
Mehh nee gebeurt niet. Tenzij je nu een upgrade mogelijk hebt (VDSL) of upgrade in de toekomst. Anders is dat een gevalletje pech en is je enige alternatief : https://www.kpn.com/prive...internet-buitengebied.htmTexMex schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:51:
Bij ons in het dorp ( B ) is er onlangs VDSL2 via de straatkast beschikbaar gekomen. Voor die tijd zat het hele dorp nog direct aangesloten op de wijkcentrale in een ander dorp ( A ). Wij wonen zelf in het buitengebied ( C ) van het eerste dorp en dit ligt nog wat verder van de wijkcentrale af. Omdat we wellicht nog net iets te ver van de nieuwe wijkkast wonen, blijven wij aangesloten op de wijkcentrale in dorp A.
De situatie is dus als volgt, waarbij C niet is aangesloten op B maar op A:
A (wijkcentrale) --- B (Straatkast) C (Buitengebied)
Volgens breedbandwinkel.nl zitten wij op een afstand van 5200 meter van de wijkcentrale en op 2100 meter van de straatkast. Op die 5200 meter halen wij alsnog een zeer stabiele snelheid van 5 Mb/s, volgens mij vrij behoorlijk voor zo’n afstand (als die klopt tenminste).
Bestaat er een mogelijkheid KPN ertoe te bewegen ons over te zetten op de straatkast op 2100m, zodat we ook VDSL2 kunnen krijgen of op zijn minst sneller ADSL2+? Of is zoiets volledig uitgesloten en wordt het wachten op serieuze alternatieven voor het buitengebied?
Hoi,plizz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:49:
Een vraagje over beschikbaarheid VVDSL. Bij mijn ouders heeft KPN sinds kort de wijkcentrale upgrade naar VVDSL, Als ik via netco fourstack kijk zie ik dat mijn ouders hoogst 8Mbit kan halen, terwijl de rest van de straat VVDSL beschikbaar is. Beteken dat KPN mijn ouders adres (aderpaar) niet aangesloten heeft op de wijkcentrale ?
Nee. VDSL haat over hetzelfde aderpaar als ADSL. Alleen voor Bonding zijn 2 aderparen nodig.
Het kan zijn dat je ouders niet op de Buitenring zijn aangesloten en de rest wel, maar die kans is redelijk klein.
Kan je eventueel screenshots plaatsen? (Zonder adres eventueel)
Maar is ADSL uit de buitenring geen optie? In de postcode check staat dit niet, maar volgens Wholesale is er wel ADSL wat hetzelfde distributiepunt heeft als de buitenring.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:54:
[...]
Mehh nee gebeurt niet. Tenzij je nu een upgrade mogelijk hebt (VDSL) of upgrade in de toekomst. Anders is dat een gevalletje pech en is je enige alternatief : https://www.kpn.com/prive...internet-buitengebied.htm
In het verleden heb ik wel kleine snelheidswinsten ervaren van een buitenring die "te ver" weg stond.
Recentelijk heb ik nog een adres waar een buitenring op >3km staat, en volgens netco 11Mbit mogelijk is.
[ Voor 33% gewijzigd door RobinF op 10-01-2016 22:14 ]
Hmmm dus de rest van de straat heeft VVDSL met hogere snelheid, alleen je ouders niet. Als je kijkt in breedbandwinkel.nl , is er een verschil in afstand tot de centrale? Mogelijk zit je namelijk net op de maximale grens.plizz schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:49:
Een vraagje over beschikbaarheid VVDSL. Bij mijn ouders heeft KPN sinds kort de wijkcentrale upgrade naar VVDSL, Als ik via netco fourstack kijk zie ik dat mijn ouders hoogst 8Mbit kan halen, terwijl de rest van de straat VVDSL beschikbaar is. Beteken dat KPN mijn ouders adres (aderpaar) niet aangesloten heeft op de wijkcentrale ?
ADSL buitenring? Bestaat dat? Naar mijn idee is er enkel VDSL buitenring. Probleem is alleen dat enkel KPN Wholesale die informatie beschikbaar heeft.RobinF schreef op zondag 10 januari 2016 @ 22:12:
[...]
Maar is ADSL uit de buitenring geen optie? In de postcode check staat dit niet, maar volgens Wholesale is er wel ADSL wat hetzelfde distributiepunt heeft als de buitenring.
In het verleden heb ik wel kleine snelheidswinsten ervaren van een buitenring die "te ver" weg stond.
Recentelijk heb ik nog een adres waar een buitenring op >3km staat, en volgens netco 11Mbit mogelijk is.
KPN kan ook ADSL2+ vanuit de buitenring(omgebouwde wijkkasten) leveren, heb er een tijd geleden een discussie over gehad met KPN. Ze zetten het alleen in als het echt snelheidswinst voor de klant oplevert en VVDSL2 niks oplevert of technisch niet werkt. Ze leveren liever VDSL2 als dat technisch (stabiel) mogelijk is, o.a. vanwege mogelijkheid voor bonding. Ook gaat het niet vanzelf, d.w.z. klant moet er vaak zelf achteraan gaan.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:24:
ADSL buitenring? Bestaat dat? Naar mijn idee is er enkel VDSL buitenring. Probleem is alleen dat enkel KPN Wholesale die informatie beschikbaar heeft.
Je kunt het meestal zelf ook zien in de Fourstack checks, omdat de ADSL2+ snelheid vaak ook hoger is na ombouw van je oude verdeelkast.
Omg, ze kunnen maar 38Mbit per lijn naar hun eigen gebouw krijgenrolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:45:
[...]
Dit gaat ook via 500 modems dus dat is logisch haha.
Nah is gewoon Pairbonding in KPN gebouw. Ben atm aan het werk haha![]()
KPN
[ Voor 26% gewijzigd door timmie1 op 11-01-2016 10:26 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Op die site/xml file doelde ik inderdaadtimmie1 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:12:
[...]
KPN kan ook ADSL2+ vanuit de buitenring(omgebouwde wijkkasten) leveren, heb er een tijd geleden een discussie over gehad met KPN. Ze zetten het alleen in als het echt snelheidswinst voor de klant oplevert en VVDSL2 niks oplevert of technisch niet werkt. Ze leveren liever VDSL2 als dat technisch (stabiel) mogelijk is, o.a. vanwege mogelijkheid voor bonding. Ook gaat het niet vanzelf, d.w.z. klant moet er vaak zelf achteraan gaan.
Je kunt het meestal zelf ook zien in de Fourstack checks, omdat de ADSL2+ snelheid vaak ook hoger is na ombouw van je oude verdeelkast.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mijn ouders heeft momenteel Ziggo en ik wil kijken welke snelheid ze halen via VVDSL gezien dat het beschikbaar is in mijn ouders straat. Ze zitten rond 550 meter van de wijkcentrale vandaan. Dus VVDSL is wel mogelijk als ik kijk naar andere huisnummers. Dus betekent dat KPN mijn ouders adres (aderpaar) niet aangesloten heeft op de wijkcentrale/buitenringkast en gaat pas gebeuren wanneer ze een VVDSL abonnement afnemen?rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:24:
[...]
Hmmm dus de rest van de straat heeft VVDSL met hogere snelheid, alleen je ouders niet. Als je kijkt in breedbandwinkel.nl , is er een verschil in afstand tot de centrale? Mogelijk zit je namelijk net op de maximale grens.
Hmm dus je ouders hebben atm ziggo. Ze wonen bijvoorbeeld op huisnummer 7. Nummer 1,3 en 5 hebben VVDSL maar 7 niet? Kwa afstand is het het probleem niet. En het zou ook niet uit mogen maken of je een abonnement hebt of niet. Wel vreemd, normaliter zou dat geen probleem moeten zijn. Tenzij er nooit een 2e aderpaar is aangelegd.plizz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:11:
[...]
Mijn ouders heeft momenteel Ziggo en ik wil kijken welke snelheid ze halen via VVDSL gezien dat het beschikbaar is in mijn ouders straat. Ze zitten rond 550 meter van de wijkcentrale vandaan. Dus VVDSL is wel mogelijk als ik kijk naar andere huisnummers. Dus betekent dat KPN mijn ouders adres (aderpaar) niet aangesloten heeft op de wijkcentrale/buitenringkast en gaat pas gebeuren wanneer ze een VVDSL abonnement afnemen?
Tweede aderpaar is niet relevant voor vectoring, maar ze hebben blijkbaar überhaupt geen aderpaar lopen naar hun huis of het is niet aangesloten op de wijkkast.rolandos582 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:29:
[...]
Hmm dus je ouders hebben atm ziggo. Ze wonen bijvoorbeeld op huisnummer 7. Nummer 1,3 en 5 hebben VVDSL maar 7 niet? Kwa afstand is het het probleem niet. En het zou ook niet uit mogen maken of je een abonnement hebt of niet. Wel vreemd, normaliter zou dat geen probleem moeten zijn. Tenzij er nooit een 2e aderpaar is aangelegd.
Volgens mij gaat KPN dan alsnog een aderpaar aansluiten/aanleggen zodra je een abo aanvraagt. Maar altijd goed om dat even bij KPN te checken.
Naja waar ik aan denk is, ooit een aderpaar gebruikt voor een analoge ISDN/PSTN lijn (die mogelijk nog in gebruik is) en nooit een 2e lijn.Meauses schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:32:
[...]
Tweede aderpaar is niet relevant voor vectoring, maar ze hebben blijkbaar überhaupt geen aderpaar lopen naar hun huis.
Volgens mij gaat KPN dan alsnog een aderpaar aansluiten/aanleggen zodra je een abo aanvraagt. Maar altijd goed om dat even bij KPN te checken.
Of überhaupt nooit een lijn. Heb je wel een isra punt (lasdop, wcd) oid? Heb je überhaupt ooit KPN gehad?
Kwestie van even KPN een belletje geven.
Wat is de beste manier om dit aan KPN voor te stellen? De eerste de beste klantenservice medewerker (met alle respect) zal hier vermoedelijk niet zo makkelijk in meegaan.timmie1 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:12:
[...]
KPN kan ook ADSL2+ vanuit de buitenring(omgebouwde wijkkasten) leveren, heb er een tijd geleden een discussie over gehad met KPN. Ze zetten het alleen in als het echt snelheidswinst voor de klant oplevert en VVDSL2 niks oplevert of technisch niet werkt. Ze leveren liever VDSL2 als dat technisch (stabiel) mogelijk is, o.a. vanwege mogelijkheid voor bonding. Ook gaat het niet vanzelf, d.w.z. klant moet er vaak zelf achteraan gaan.
[...]
Ik zou even kijken via het KPN Forum. Daar heb ik al enkele keren geopperd dat het mogelijk is en Joran wil meestal wel zulke dingen proberenTexMex schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:21:
Bedankt voor jullie reacties nog, rolandos582, RobinF en timmie1!
[...]
Wat is de beste manier om dit aan KPN voor te stellen? De eerste de beste klantenservice medewerker (met alle respect) zal hier vermoedelijk niet zo makkelijk in meegaan.
haha, had precies dezelfde ervaring paar maanden terug. Ze wisten nog wel dat het voor KPN was, geluk bij een ongelukSinergyX schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:10:
Het ging hier opeens best hard, vanochtend hadden ze de stoep al open om die grote blauwe kabels te leggen, dacht nog even praatje te maken, maar taalbarrière was opeens snel een probleem
[ Voor 8% gewijzigd door Meauses op 12-01-2016 15:16 ]
Haha, inderdaad, KPN, glasvezel en dat wel het wel zo'n beetje. Enige pluspuntje, de kabel gaat wel via mijn blok de stoep in, dat was al een pluspuntje. Ik nog grapje maken 'trek vanuit hier maar meteen een kabel naar binnen toe', die snapte zie niet helemaal.Meauses schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:16:
haha, had precies dezelfde ervaring paar maanden terug. Ze wisten nog wel dat het voor KPN was, geluk bij een ongeluk
Thanks! Ga ik daar binnenkort even mee aan de slag.RobinF schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:41:
[...]
Ik zou even kijken via het KPN Forum. Daar heb ik al enkele keren geopperd dat het mogelijk is en Joran wil meestal wel zulke dingen proberen
De gemeente Groningen is nu ook niet echt een partij die mee werkt.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:45:
(V)VDSL heeft zin tot een zekere afstand, daarna gaat de mogelijke snelheid en dus het nut erg hard achteruit. Op 2100m zal het niet werken omdat dit te ver is.TexMex schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:51:
Wat als buitenring word gezien hangt af aan de afstand van de centrale.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 23:24:
ADSL buitenring? Bestaat dat? Naar mijn idee is er enkel VDSL buitenring. Probleem is alleen dat enkel KPN Wholesale die informatie beschikbaar heeft.
[ Voor 62% gewijzigd door SECURITEH op 13-01-2016 01:27 ]
Die fli****** van de gemeente kunnen inderdaad niks, maar de boel gaat toch allemaal open want ze willen het stadscentrum gaan verbouwen. Leg er dan ook direct maar een glas kabel in.SECURITEH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 01:13:
[...]
De gemeente Groningen is nu ook niet echt een partij die mee werkt.
Erg jammer van de grote steden, heel veel hebben geen glas. Groningen heeft maar 2/3 gedeeltes met glas. Op zo'n 300 meter van me huis staat nieuwbouw met glas, maar doortrekken ho maar.
En meestal komt de opmerking "Maar er ligt al kabel, da's snel genoeg." Reken maar dat Ziggo direct bij de gemeente staat als ze horen dat er glasvezel in de grond komt. Die gaan proberen het tegen te houden.
Hier in Zwolle ligt ook nergens glas. Maar vergeleken met Groningen is Zwolle meer een dorp
Op het platteland kun je het snel vergeten als een marktpartij niet bereid is om te investeren of 4G met belachelijke datalimieten gebruikt.
http://www.rtvnoord.nl/ni...tieven-slaan-handen-ineen
Een gemeente houdt glasvezel echt niet tegen want dat kunnen ze volgens de wet uiteraard niet. Wel zie je dat ze in sommige gemeenten gewoon heel moeilijk doen over de legeskosten, de manier van herbestrating (via eigen aannemers en zo) en dat alle kosten die daardoor oplopen gewoon teveel worden om nog aan te leggen.HvanderT schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:23:
Vaak spelen ook de kwesties van vergunningen, overlast, etc. In een dorp blijft de overlast meestal beperkt. Ga je naar een groot centrum midden in de stad, dan kan dat voor veel meer overlast zorgen.
En meestal komt de opmerking "Maar er ligt al kabel, da's snel genoeg." Reken maar dat Ziggo direct bij de gemeente staat als ze horen dat er glasvezel in de grond komt. Die gaan proberen het tegen te houden.
Hier in Zwolle ligt ook nergens glas. Maar vergeleken met Groningen is Zwolle meer een dorp.
Op het platteland kun je het snel vergeten als een marktpartij niet bereid is om te investeren of 4G met belachelijke datalimieten gebruikt.
In Zwolle ligt zeker wel glas maar niet in Zwolle zelf. Heel Stadshagen is volgens mij inmiddels wel voorzien hoor.
In Noord Groningen is/was ook zo iets. Maar uiteindelijk wou iedereen alternatieven zoals straalverbindingen en kwamen mensen die totaal afgelegen wonen aanzetten met dat ze 100-200Mbit "nodig" hadden. Toen hadden ze mij verloren.HvanderT schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:23:
Vaak spelen ook de kwesties van vergunningen, overlast, etc. In een dorp blijft de overlast meestal beperkt. Ga je naar een groot centrum midden in de stad, dan kan dat voor veel meer overlast zorgen.
Hier in Zwolle ligt ook nergens glas. Maar vergeleken met Groningen is Zwolle meer een dorp.
Zelf geloof ik meer in Reggefiber. En de Vectoring VDSL upgrades van KPN zijn ook niet mis.
Nouja, in een wijkje ligt glas inderdaad, daar had ik even geen rekening mee gehouden.Barre73 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:32:
[...]
Een gemeente houdt glasvezel echt niet tegen want dat kunnen ze volgens de wet uiteraard niet. Wel zie je dat ze in sommige gemeenten gewoon heel moeilijk doen over de legeskosten, de manier van herbestrating (via eigen aannemers en zo) en dat alle kosten die daardoor oplopen gewoon teveel worden om nog aan te leggen.
In Zwolle ligt zeker wel glas maar niet in Zwolle zelf. Heel Stadshagen is volgens mij inmiddels wel voorzien hoor.
Maar juist vanwege de rompslomp gaat het zo langzaam. Zat gemeentes die het wel willen, maar niet de kosten willen dragen. En als je in een gemeente woont die weinig te besteden heeft, dan is het al snel afgelopen. (Niet genoemde gemeente in Friesland...)
De snelheid die er nu ligt is ook bedroevend. Dus wat dat betreft geef ik die mensen geen ongelijk. Maar momenteel is 100Mbit ruim voldoende. En in landelijke gebieden schiet vectoring ook niet zo heel veel op, aangezien het na 2km afgelopen is met de pret. Vele huishoudens zijn nog steeds verder verwijdert van de centrale.RobinF schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:49:
[...]
In Noord Groningen is/was ook zo iets. Maar uiteindelijk wou iedereen alternatieven zoals straalverbindingen en kwamen mensen die totaal afgelegen wonen aanzetten met dat ze 100-200Mbit "nodig" hadden. Toen hadden ze mij verloren.
Zelf geloof ik meer in Reggefiber. En de Vectoring VDSL upgrades van KPN zijn ook niet mis.
Een straalverbinding zie ik voorlopig als enige snelle en betaalbare oplossing. Wat KPN doet met 4G buitengebied is een prima oplossing, als er niet van die belachelijk kleine databundels op zat.
Gemeentes betalen er meestal niks aan. Het is juist KPN die de boel frustreert. Bijvoorbeeld in Apeldoorn waren we vol aan de gang, totdat KPN besluit zomaar te stoppen. Gemeente kan niks doen, neemt genoegen met idioot marketing praatje van KPN en als initiatiefgroep sta je met je mond vol tanden.HvanderT schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:01:
[...]
Nouja, in een wijkje ligt glas inderdaad, daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Maar juist vanwege de rompslomp gaat het zo langzaam. Zat gemeentes die het wel willen, maar niet de kosten willen dragen. En als je in een gemeente woont die weinig te besteden heeft, dan is het al snel afgelopen. (Niet genoemde gemeente in Friesland...)
En van KPN of met name Reggefiber medewerkers hoor je überhaupt nooit meer wat, die hebben je alleen nodig als ze zelf willen.
Inmiddels is er wel begonnen met uitrol van glasvezel, maar alleen op een industrieterrein. De rest van het dorp zou "later" ook glas krijgen.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in.
Ja 15jaar later want haarlem zou als eerste grote glasvezel netwerk krijgen, maar is er dus nooit van gekomen.
Dat klopt niet helemaal volgens mij. Reggefiber is net klaar met de aanleg van een deel bestaande bouw van bijna 5000 woningen in Haarlem Noord. Bomenbuurt, Planetenwijk en Overdelft. Meer hadden ze graag gedaan maar daar wilde KPN aan de slag gaan met VDSL upgrades van straatkasten (FttC). Bedoeling was om dit voor het einde van 2015 klaar te hebben maar of KPN dat gelukt is weet ik eigenlijk niet. Reggefiber wel in ieder geval.devil-strike schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:08:
Mja idem in Haarlem doordat de gemeente onderaannemers inhuren voor herbestrating loopt de kosten zo hoog op dat reggefiber doei zegt, nu 15jaar later en nog geen glas in de grond op 2 kleine wijken na maar dat is ook maar max 10/10mbit/s.
Ja 15jaar later want haarlem zou als eerste grote glasvezel netwerk krijgen, maar is er dus nooit van gekomen.
Welke 2 kleine wijken met 10/10 Mbit glas jij bedoelt weet ik niet.
Zie ook dit oude persbericht:
http://www.glasvezel.nu/n...12_breedband-voor-haarlem
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.