Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Over IGMP zijn al heel veel dingen te vinden:
https://forum.kpn.com/kpn...-is-het-belangrijk-456968
Darkz0rs schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Maar ik begrijp dat dit een fysiek aparte LAN is ? en dat dit dus niet door elkaar kan ?
Ja, dat kan in hetzelfde “utp segment”. Enkel aan je wan zijde komt het IPTV via een VLAN binnen. Denk dat daar je verwarring zit. 1 utp kabel in je huis kan dus internet en tv dragen (met of zonder VLAN, maakt niet uit).

[ Voor 50% gewijzigd door g1n0 op 04-03-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 15:33
g1n0 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:50:
Over IGMP zijn al heel veel dingen te vinden:
https://forum.kpn.com/kpn...-is-het-belangrijk-456968

[...]

Ja, dat kan in hetzelfde “utp segment”. Enkel aan je wan zijde komt het IPTV via een VLAN binnen. Denk dat daar je verwarring zit. 1 utp kabel in je huis kan dus internet en tv dragen (met of zonder VLAN, maakt niet uit).
Hmm dat werkt theoretisch ook over DMZ imo. Dan is er geen ander modem nodig kan ik gewoon DMZ naar me Asus router doen. Me asus ondersteund IGMP en deze bied een IPTV venster voor zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Het gaat om je switches die het ook moeten ondersteunen. DMZ staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@ginojo ja mijn router 86u en mijn 2 aimesh punten 68u ondersteunen dit.

Nou ik sluit dan fysiek niets aan om de experia box. Deze gaat dan naar de router, en vanaf daar gaat de distributie de woning in.

[ Voor 48% gewijzigd door Darkz0rs op 04-03-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Darkz0rs schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:21:
verklaar je nader. kan het dan wel allemaal binnen het zelfde UTP segment ? zo zie je ik weet veel van pelletkachels maar ZOOOooooo weinig van VDSL :-)
Heeft niks te maken met VDSL, maar met IPTV ;)

Gebruikt tegenwoordig zo'n beetje elke ISP als TV oplossing!

Als je nog een aantal jaartjes Ziggo blijft gebruiken ga je daar ook mee te maken krijgen :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Heeft niks te maken met VDSL, maar met IPTV ;)

Gebruikt tegenwoordig zo'n beetje elke ISP als TV oplossing!

Als je nog een aantal jaartjes Ziggo blijft gebruiken ga je daar ook mee te maken krijgen :P
ja dat kan alleen heb ik door me hele huis UTP liggen. Kan ik nou simpel weg 1 utp in de decoder van kpn drukken en werkt het dan of moet ik allemaal lastige dingen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Darkz0rs schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:18:
[...]

ja dat kan alleen heb ik door me hele huis UTP liggen. Kan ik nou simpel weg 1 utp in de decoder van kpn drukken en werkt het dan of moet ik allemaal lastige dingen gaan doen.
Als je gewoon één utp hebt van modem naar ontvanger is het ideaal, maar zit er een switch tussen die IGMP niet ondersteunt gaat het lastig worden. Wat ook vaker problemen oplevert als er slechte wifi is, dan wordt er een wifi router/ modem gekocht deze tussen UTP geplaatst die naar de tv gaat en daarna begint de ellende. Echter als deze IGMP ondersteunt is er niks aan de hand.

Ik heb zelf ook 1 utp richting TV lopen, en hier zit een netgear switch ( met IGMP ) tussen en deze zit op de STB aangesloten en netwerk verbinding voor de TV zelf en dit werkt gewoon goed zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Vraagje over het ISRA punt. Voor mijn ouders ben ik kijken naar vdsl. Maar het huis is uit 1900... En vaste telefonie gebruikten wij in de jaren 90 al niet meer ...

Dus, kan iemand mij vertellen of dit de juiste kabel is? Verder komt er naast de tv-kabel niks binnen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzQoP1niMcUNocMkkxDGGY1IYyo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/QJ6MyM9sDIdJ9h8WUzbJxtyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-LK70bMcR0Ci6SHnY7Es_IaUZo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/6fm4pA7QN5Itrph2GNfTF57e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waah schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:47:
Vraagje over het ISRA punt. Voor mijn ouders ben ik kijken naar vdsl. Maar het huis is uit 1900... En vaste telefonie gebruikten wij in de jaren 90 al niet meer ...

Dus, kan iemand mij vertellen of dit de juiste kabel is? Verder komt er naast de tv-kabel niks binnen namelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is toch de meest linker in deze post : govie in "Het grote xDSL-topic" :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ja en nee :P die lasdop van @Waah is van lood dit is een hele oude. Normaal zijn ze van plastic met een rubber. Deze op de foto hebben meestal nog een loden binnenkabel richting telefoon stopcontact en zijn dicht gesoldeerd.

Invoerkabel is tevens nog een oude 1x2 kabel met maar 1 aderpaar, waarschijnlijk zit er nog een laklaag op de aders. Je moet het koper dus goed schoonkrabben voordat je deze aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Racer89 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Ja en nee :P die lasdop van @Waah is van lood dit is een hele oude. Normaal zijn ze van plastic met een rubber. Deze op de foto hebben meestal nog een loden binnenkabel richting telefoon stopcontact en zijn dicht gesoldeerd.

Invoerkabel is tevens nog een oude 1x2 kabel met maar 1 aderpaar, waarschijnlijk zit er nog een laklaag op de aders. Je moet het koper dus goed schoonkrabben voordat je deze aansluit.
U gaat door voor de magnetron! Vergeten te vertellen ja: is inderdaad met een loden binnenkabel. Zoals gezegd, oud huis ;-) misschien wel 2 eeuwen oud.

Maar dat zou dus moeten kunnen werken met vdsl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:13:
[...]

U gaat door voor de magnetron! Vergeten te vertellen ja: is inderdaad met een loden binnenkabel. Zoals gezegd, oud huis ;-) misschien wel 2 eeuwen oud.

Maar dat zou dus moeten kunnen werken met vdsl?
Zekers werkt gewoon. Alleen zoals gezegd draden goed schoonmaken. Zit soms een doorzichtig laklaagje op of een donkere. Mits je het zelf doet, een monteur zou je evt. Een nieuw doosje / ISRA hierop kunnen plaatsen. Zou de binnen kabel wel vervangen voor een nieuwe twisted kabel of modem rechtstreeks op ISRA hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:59

Wildfire

Joy to the world!

Waah schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een KPN invoerkabel, wel flink overheen gesaust zo te zien :P

Even contact met je provider opnemen dat je geen ISRA hebt maar wel een niet-afgewerkte KPN invoerkabel. KPN Kan zelf een monteur sturen, een andere provider dient dan KPN aan te sturen.

Dit valt wel aan te raden, een (goede) KPN monteur monteert niet alleen netjes een ISRA maar zal ook de lijn doormeten. Mocht de lijn niet goed meten kan de monteur meteen herstel aansturen.

Ik ben zelf een goede KPN monteur :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Hee, vraagje over de geschiedenis van Dsl. Heb gelezen over ADSL>>> dat was de tijd van 512kbit, toch..

De tijd van 8 Mbit was de tijd van ADSL2, toch...

De tijd van hooguit 24 was de tijd van ADSL2+

De tijd van nu, als je wijkkast het heeft, is VDSL2 met 100 Mbit.

Maar waar was de tijd van VDSL, dat had hooguit 52, is die tijd geweest..... welke provider had dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:17:
Hee, vraagje over de geschiedenis van Dsl. Heb gelezen over ADSL>>> dat was de tijd van 512kbit, toch..

Maar waar was de tijd van VDSL, dat had hooguit 52, is die tijd geweest..... welke provider had dat dan?
VDSL wordt geleverd uit de centrale, en als je kabel verderler nog niet actief is en je binnen een straal van 1.7 km woont van centrale. VDSL wordt nog altijd geleverd. Vanuit de buitenring ( actieve kabelverdeler) wordt tegenwoordig alleen nog Vectoring VVDSL en ADSL2+ geleverd en tegenwoordig Vplus tot ongeveer 200 mb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 13:53

Om @Racer89 aan te vullen:

Van wat ik mij herinner was ADSL tot 8/1 Mbps, en ADSL2(+) tot iets van 24 Mbps. Wikipedia lijkt dit te bevestigen. Zie ook de pagina over ADSL2.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Wildfire wij hebben hier een ISRA maar niet zoals aangegeven in de OP. Wij hebben hier een rond doosje met 4 aderparen. Indien ik VDSL aan vraag bij iedereen behalve KPN dan moet ik het hier op aansluiten.

Als ik het via KPN aanvraag (dan zegt KPN) dat beide aderparen gebruikt gaan worden. En dat dit punt vervangen dient te worden "ivm verouderd te zijn".

Waarom vervangen externe partners dit niet ?

[ Voor 1% gewijzigd door Darkz0rs op 06-03-2020 09:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:
@Wildfire wij hebben hier een ISRA maar niet zoals aangegeven in de OP. Wij hebben hier een rond doosje met 4 aderparen. Indien ik VDSL aan vraag bij iedereen behalve KPN dan moet ik het hier op aansluiten.

Als ik het via KPN aanvraag (dan zegt KPN) dat beide aderparen gebruikt gaan worden. En dat dit punt vervangen dient te worden "ivm verouderd te zijn".

Omdat als je over 2 aderparen DSL krijgt dan:
- Is op dit moment alleen KPN (en XS4all, maar dat is ook KPN) nog die dit (Bonded DSL) aanbiedt. De andere consumenten providers leveren vanwege de hoge meerprijs alleen over 1 aderpaar DSL aan.
- Ze willen dat een monteur het goed aansluit en er in de centrale een aanpassing gedaan moet worden vanwege de bonded DSL verbinding.

Daarnaast is aansluiten op 1 aderpaar prime te doen voor een Tweaker :). Mocht het toch niet lukken kun je altijd nog (eventueel tegen een meerprijs) een monteur inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
jongetje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:46:
[...]

Omdat als je over 2 aderparen DSL krijgt dan:
- Is op dit moment alleen KPN (en XS4all, maar dat is ook KPN) nog die dit (Bonded DSL) aanbiedt. De andere consumenten providers leveren vanwege de hoge meerprijs alleen over 1 aderpaar DSL aan.
- Ze willen dat een monteur het goed aansluit en er in de centrale een aanpassing gedaan moet worden vanwege de bonded DSL verbinding.

Daarnaast is aansluiten op 1 aderpaar prime te doen voor een Tweaker :). Mocht het toch niet lukken kun je altijd nog (eventueel tegen een meerprijs) een monteur inschakelen.
Snap ik maar dat kastje is toch nogsteeds verouderd ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 07:24

@Sjah Lees even de openingspost van dit topic. Daar staat het volgens mij keurig opgesomd.
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:51:
[...]

@Darkz0rs KPN (als provider) laat het ISRA ook niet vervangen omdat het een oud kastje is (geloof niet alles wat klantenservice zegt) maar omdat ze pairbonding zouden gaan toepassen. Daarvoor is een nieuw model ISRA nodig. Als andere providers op een enkele lijn gaan leveren voldoet jouw ISRA.

[ Voor 28% gewijzigd door Barre73 op 06-03-2020 09:56 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37:

Omdat ze dan KPN moeten aansturen en dat kost ze geld. Dus fabriceren ze zelf iets wat ook werkt, maar kwalitatief vaak minder is. Andere partijen, buiten XS4All, doen trouwens niet aan pairbonding dus voor die partijen is dan ook maar een enkel aderpaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Dat is toch niet erg? In een installatie pakket zit een nieuwe aansluitdoos en anders haal je die voor een paar euro bij de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Wildfire ja ik blijf bij de ellende dat KPN geen Bridge modus ondersteund of daar fatsoenlijk opties voor bied.

@jongetje ik ga zelf niet me ISRA vervangen. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waar ik niet weet of uberhaupt die lijn werkt. nog nooit het ouderwetse koper gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:02:
@Wildfire ja ik blijf bij de ellende dat KPN geen Bridge modus ondersteund of daar fatsoenlijk opties voor bied.
Dat gaat veranderen met de vrije modemkeus die er aan komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
jongetje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:40:
In een installatie pakket zit een nieuwe aansluitdoos en anders haal je die voor een paar euro bij de gamma.
Een ISRA is geen onderdeel van een installatiepakket, en je kan ze ook niet kopen bij de Gamma of elders (officieel). Alleen monteurs horen ze te hebben en aan te sluiten.

Soms kom je ISRA punten nieuw in doos tegen op Marktplaats, en als je de verkoper vriendelijk aanspreekt dan kan die zelfs seals voor je regelen als dat nodig is. Als je dit topic terugleest dan kan je ook lezen dat ik mijn ISRA inbouwdoos in de woonkamer heb vervangen voor een ISRA opbouwdoos in de meterkast. Dat kan een tweaker prima zelf, zolang die de risico's maar overziet en accepteert. Voor mij was dat in ieder geval een stuk goedkoper dan een monteur, en zo kon ik het ook mijn eigen afwerking geven.
Darkz0rs schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:02:
Niets staat je in de weg om een FRITZ!Box aan te sluiten die full bridge mode ondersteunt. Let wel op welk model je hebt, want niet alle modellen ondersteunen full bridge.

Met full bridge kan je dan gewoon een PPPoE verbinding opzetten met de eigen router en dat als WAN interface gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 06-03-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Dat is toch niet erg? In een installatie pakket zit een nieuwe aansluitdoos en anders haal je die voor een paar euro bij de gamma.
In dat pakket zit een aansluitdoosje om een simpel 2-aderig telefoonkabeltje op aan te sluiten. Niet een ISRA waar je de dikke invoerkabel op aansluit.

Zit dat doosje nog altijd in een pakket trouwens? Geen idee waar dat nog handig voor is in de huidige tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Zit dat doosje nog altijd in een pakket trouwens? Geen idee waar dat nog handig voor is in de huidige tijd...
In een XS4ALL pakket heb ik afgelopen jaar er twee gezien. Niet gebruikt, uiteraard.

Het kan handig zijn als je het nieuwe ISRA punt met twee kabels wilt verlengen. Die doosjes kan je dan ergens anders opbouwen, en daar dan het modem op aansluiten m.b.v. een Y-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Wildfire schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Dat gaat veranderen met de vrije modemkeus die er aan komt :)
pas in juni he ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:
[...]
Een ISRA is geen onderdeel van een installatiepakket, en je kan ze ook niet kopen bij de Gamma of elders (officieel). Alleen monteurs horen ze te hebben en aan te sluiten.

Soms kom je ISRA punten nieuw in doos tegen op Marktplaats, en als je de verkoper vriendelijk aanspreekt dan kan die zelfs seals voor je regelen als dat nodig is. Als je dit topic terugleest dan kan je ook lezen dat ik mijn ISRA inbouwdoos in de woonkamer heb vervangen voor een ISRA opbouwdoos in de meterkast. Dat kan een tweaker prima zelf, zolang die de risico's maar overziet en accepteert. Voor mij was dat in ieder geval een stuk goedkoper dan een monteur, en zo kon ik het ook mijn eigen afwerking geven.

[...]
Niets staat je in de weg om een FRITZ!Box aan te sluiten die full bridge mode ondersteunt. Let wel op welk model je hebt, want niet alle ondersteunen full bridge.

Met full bridge kan je dan gewoon een PPPoE verbinding opzetten met de eigen router en dat als WAN interface gebruiken.
Het is zeker zelf te doen, ligt er alleen aan welke type kabel binnen komt 1x4 PE / PVC kabel is natuurlijk makkelijk terwijl een oude 1x4 GPLK toch een ander verhaal is.

@Darkz0rs

Het ronde doosje is alleen met schroefverbindingen, je kunt hier ook wel een pair bonding op aansluiten. Echter hebben ze liever dat er een nieuwe ISRA geplaatst wordt met 2x RJ11, en dit is vooral als jij naderhand een storing zou hebben dan kunnen ze via de klantenservice per lijn meten en jij kunt je ze dan apart los koppelen. Ze zijn namelijk Wit ( aderpaar 1 ) en blauw ( aderpaar 2 ).
Barre73 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:24:
[...]

In dat pakket zit een aansluitdoosje om een simpel 2-aderig telefoonkabeltje op aan te sluiten. Niet een ISRA waar je de dikke invoerkabel op aansluit.

Een paar jaar geleden had je ze toch nog hard nodig, klanten hadden soms wel 2 telefoons. Terwijl ze nu inderdaad vaak worden bewaard of weggegooid, KPN heeft het pakket al flink kleiner gemaakt. Voorheen zaten er nog meer kabels bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 06-03-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Wij zijn van plan om te verhuizen naar een woning waarbij Fourstack op ons huisnummer geen bonded aangeeft. Kijk ik echter bij het (rijtjes)huis naast ons dan zie ik gewoon bonded staan. Betekent dit dan dat het op ons nummer ook mogelijk is maar gewoon nog niet is geactiveerd? :) De KPN website geeft ook enkel de niet-bonded snelheid aan (25Mbit/s vanuit MDF).

[ Voor 13% gewijzigd door MensionXL op 09-03-2020 11:38 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
MensionXL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:37:
Wij zijn van plan om te verhuizen naar een woning waarbij Fourstack op ons huisnummer geen bonded aangeeft. Kijk ik echter bij het (rijtjes)huis naast ons dan zie ik gewoon bonded staan. Betekent dit dan dat het op ons nummer ook mogelijk is maar gewoon nog niet is geactiveerd? :) De KPN website geeft ook enkel de niet-bonded snelheid aan (25Mbit/s vanuit MDF).
Nee. Als er op Fourstack een snelheid staat bjj "bonded" dan is het tweede aderpaar in je huiskabel ook werkelijk ingelast in de hoofdkabel (en de kabel-of hoofdverdeler).
Staat er niks, dan is dat dus niet het geval en moet er laswerk plaatsvinden. Er is geen enkele provider momenteel die dat laat doen dus dan blijf je tot 1 aderpaar veroordeeld. Dus bij jou is dat laatste het geval, bij de buren het eerste. Klinkt idioot maar kan allemaal. Ligt er helemaal aan wat er de laatste decennia allemaal is gebeurd met een aansluiting.

Het was een paar maanden geleden zo dat XS4all nog wel laswerk liet doen in overleg met de klant om pairbonding mogelijk te maken. Ik heb geen idee of dat nu nog zo is, maar je kan ze altijd bellen. Zit je wel een jaar vast aan XS4all uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:33
Vreemd genoeg. Eigenlijk is dit dus gewoon al wettelijk vastgelegd sinds 12 december 2016!
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038908/2016-12-28
De providers is het nog erg lang gelukt om de ACM niet te laten handhaven en nog heel lang te laten studeren op hoe deze wet precies geïnterpreteerd zou moeten worden.
IMO volstrekt Idioot dat ze hier zo lang zonder sancties mee kunnen wegkomen ten nadele van consumenten maar het is niet anders......
Eigenlijk had dit gewoon ruim 3 jaar terug al geregeld moeten zijn.

Nu gebruik ik al langer dan dat een eigen modem maar het is volstrekt belachelijk dat providers daar nog altijd moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ToTheBone schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:05:
[...]
Vreemd genoeg. Eigenlijk is dit dus gewoon al wettelijk vastgelegd sinds 12 december 2016!
https://wetten.overheid.nl/BWBR0038908/2016-12-28
De providers is het nog erg lang gelukt om de ACM niet te laten handhaven en nog heel lang te laten studeren op hoe deze wet precies geïnterpreteerd zou moeten worden.
IMO volstrekt Idioot dat ze hier zo lang zonder sancties mee kunnen wegkomen ten nadele van consumenten maar het is niet anders......
Eigenlijk had dit gewoon ruim 3 jaar terug al geregeld moeten zijn.

Nu gebruik ik al langer dan dat een eigen modem maar het is volstrekt belachelijk dat providers daar nog altijd moeilijk over doen.
Wat zijn de mogelijkheden om de ACM voor de rechter te dagen en onder last van dwangsom te laten handhaven :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Freee!! Bel ff je rechtsbijstand 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjah
Miniverslagje na 1 week op VVdsl te zitten:

Net zo stabiel als Ziggo kabelinternet, en net zo snel als je 100Mbit had bij Ziggo. Vriend van mij heeft dat en haalt 98, ik haal 97 a soms 98 Mbit met VVdsl. Kom van 250 Mbit Ziggo, en erger me niet aan de snelheid die lager nu is, download weinig, downloaden is weer een belevenis, met 250 was het gewoon nogal snel binnen. Intrainen merk ik na een week niks van, zit dan ook op nog geen 100 Meter van de straatkast, dus erg verbazen doet me dat niet. Maar wie weet komt er nog wat in intrainopzicht.

Dan de 2 voordelen, 1 de kosten die zijn stukken lager (zit niet bij Kpn maar bij BudgetAllesin1).Heb Tv Plus pakket genomen, omdat de prijs nog steeds laag was
2 Het echte voordeel, dat me blij maakt is de Tv ervaring via Kpn, de box en de logica en afgewerktheid en aantal HD zenders, dat alles veegt zijn achterste af met Ziggo Tv-ervaring. Ok ik had niet de Next bij Ziggo , ik had de Xl mediabox, maar dan nog, de Next schijnt snel te zijn (maar verder...?), maar de Arris 2952 van iTv is echt uitstekend, en is logischer en alles dan Ziggo. Om een klein voorbeeld van de afgewerktheid van Kpn te noemen, zij hebben dus wel in de mini-Epg bij radio de programmering erin gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:43:
Miniverslagje na 1 week op VVdsl te zitten:

Net zo stabiel als Ziggo kabelinternet, en net zo snel als je 100Mbit had bij Ziggo.
Dat kan niet : Bij KPN word je namelijk niet offline geslingerd bij onderhoud aan de centrale! >:) :P :+

En door de betere backbone en routeringen voelt het geheel veel sneller aan dan bij Ziggo! :Y) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Dat kan niet : Bij KPN word je namelijk niet offline geslingerd bij onderhoud aan de centrale! >:) :P :+

En door de betere backbone en routeringen voelt het geheel veel sneller aan dan bij Ziggo! :Y) 8)
Ok, dat 1e punt zal ik je geven. Jij zal meer ervaren zijn met dsl, maar moet je voor het 2e punt een deksel op je neus geven. De 1e 24 uur van mijn surfen vond ik hem vaker langzamer surfen, en soms dan wel sneller. nu weet ik niet anders meer, na een week merk je de kleine nuances amper nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Sjah wat is je snelheid waar het modem op ingetraint is ( DSL snelheid ) ? DSL snelheid zou toch wel 110 moeten zijn binnen 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Racer89 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:30:
@Sjah wat is je snelheid waar het modem op ingetraint is ( DSL snelheid ) ? DSL snelheid zou toch wel 110 moeten zijn binnen 100 meter.
Die is ingetraind op 111 en 115 attainable.... Weet trouwens niet zeker of ik op 100 meter zit, denk dat het hooguit 150 meter kabel zal zijn, dat wel.

edit: bedoel jij met 110 halen de netto speed? Dus dat ik zo een 122 ingetraind moet halen? Maar de wijkkast-site die ik via robinflikkema.nl opzocht, geeft 111 aan, verbeter me als ik fout zit, maar lijkt mij dat ik max haal(de wijkkast van mij geeft 222 aan op enkele lijn, maar weet niet van Vplus hier).
Blijkbaar zijn er wijkkasten die wel 130 aankunnen...

[ Voor 55% gewijzigd door Sjah op 11-03-2020 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:37:
[...]

Die is ingetraind op 111 en 115 attainable.... Weet trouwens niet zeker of ik op 100 meter zit, denk dat het hooguit 150 meter kabel zal zijn, dat wel.

edit: bedoel jij met 110 halen de netto speed? Dus dat ik zo een 122 ingetraind moet halen? Maar de wijkkast-site die ik via robinflikkema.nl opzocht, geeft 111 aan, verbeter me als ik fout zit, maar lijkt mij dat ik max haal(de wijkkast van mij geeft 222 aan op enkele lijn, maar weet niet van Vplus hier).
Blijkbaar zijn er wijkkasten die wel 130 aankunnen...
Dan is je intrain snelheid goed. 111 is op dit moment het max op een VVDSL lijn binnen een bepaalde afstand. Vplus wordt tot nu toe alleen door XS4ALL en KPN geleverd volgens mij, deze gaat idd boven de 200.
Lijnen zijn dan in de download geknepen op 100 mb, er zit ook een stuk fout correctie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou ik word volgende week terug gebeld door KPN. Ze houden we woord moet ik zeggen. Ik maak het ze bewust een beetje lastig. En pingel een beetje met ze. Gewoon om te zien hoe hun klantenservice hier mee om gaat. Tot nu toe uiterst geduldig en netjes. Zou Ziggo echt nog wat van kunnen leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09-2024
Racer89 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:43:
[...]

..... Vplus wordt tot nu toe alleen door XS4ALL en KPN geleverd volgens mij, deze gaat idd boven de 200.
Lijnen zijn dan in de download geknepen op 100 mb, er zit ook een stuk fout correctie in.
Valt wel mee, ik heb hier een V-plus lijntje als backup (via de buren) 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/60465619.png

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
videopionier schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Valt wel mee, ik heb hier een V-plus lijntje als backup (via de buren) 8)

[Afbeelding]
Is ook afhankelijk van de afstand, V plus zakt snel in elkaar als de lengte toeneemt. Erger dan VVDSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
Het is al een tijdje stil volgens mij rondom het thema Vectoring uit de nummer centrale. Nu dat KPN ambities heeft om vooral met glasvezel verder te gaan ben ik benieuwd of ze nog Vectoring uit de centrale gaan aanbieden?

Aangezien hier glasvezel ligt van Caiway ben ik bang dat het linksom of rechtsom nog wel even gaat duren voordat ik hier van KPN glas gebruik kan gaan maken.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:57

slaay

Natuurbeleven.com

Jassy schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:56:
Het is al een tijdje stil volgens mij rondom het thema Vectoring uit de nummer centrale. Nu dat KPN ambities heeft om vooral met glasvezel verder te gaan ben ik benieuwd of ze nog Vectoring uit de centrale gaan aanbieden?

Aangezien hier glasvezel ligt van Caiway ben ik bang dat het linksom of rechtsom nog wel even gaat duren voordat ik hier van KPN glas gebruik kan gaan maken.
Dat vraag ik me ook af! Want hier in Eindhoven-Strijp ligt nog steeds geen glasvezel en uitrol VVDSL lijkt ook gestopt te zijn.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Doe de postcode check. Ik weet dat er recentelijk een sliert locaties zijn veranderd van status "nope" naar status "het komt eraan, maar een exacte datum is nog niet vastgesteld". Ik denk dat als KPN aangeeft dat het eraan komt dat ze op jouw locatie niet meer gaan in het oude koper. Op sommige locaties waar glasvezel ligt is KPN zelfs bezig om het koper af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
The Zep Man schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:34:
[...]
Doe de postcode check. Ik weet dat er recentelijk een sliert locaties zijn veranderd van status "nope" naar status "het komt eraan, maar een exacte datum is nog niet vastgesteld". Ik denk dat als KPN aangeeft dat het eraan komt dat ze op jouw locatie niet meer gaan in het oude koper. Op sommige locaties waar glasvezel ligt is KPN zelfs bezig om het koper af te sluiten.
Omdat hier al glasvezel ligt van Caiway verwacht ik eerlijk gezegd niet dat KPN er nog een vezel naast legt (Ik weet dat er uitzonderingen zijn). KPN zal dus zijn diensten gaan aanbieden via dit netwerk, anders zie ik het somber in.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
Ok, dat 1e punt zal ik je geven. Jij zal meer ervaren zijn met dsl, maar moet je voor het 2e punt een deksel op je neus geven. De 1e 24 uur van mijn surfen vond ik hem vaker langzamer surfen, en soms dan wel sneller. nu weet ik niet anders meer, na een week merk je de kleine nuances amper nog.
Dat zal dan aan de ISP liggen, want ik zat vroeger gewoon bij KPN zelf en dat was toch echt een groot verschil vergleken met Ziggo bij vrienden en bekenden : Sommigen dachten zelfs dat we glasvezel hadden! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Dat zal dan aan de ISP liggen, want ik zat vroeger gewoon bij KPN zelf en dat was toch echt een groot verschil vergleken met Ziggo bij vrienden en bekenden : Sommigen dachten zelfs dat we glasvezel hadden! :P
Zit gewoon bij een reseller hoor, das gewoon kpn backbone waarmee jij schermt. En dat glas sneller surft heb ik ook al nooit van gehoord. Heb zelf kennissen die "rechtstreeks bij Kpn zitten", ook nooit wat van supersnel surfen gemerkt. ;) Waarmee je het wel merkt dat surfen sneller gaat bij een ander, is als die ander veel snellere pc heeft, dan bouwt het allemaal veel sneller op.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 12-03-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:59:
Zit gewoon bij een reseller hoor, das gewoon kpn backbone waarmee jij schermt. En dat glas sneller surft heb ik ook al nooit van gehoord. Heb zelf kennissen die "rechtstreeks bij Kpn zitten", ook nooit wat van supersnel surfen gemerkt. ;) Waarmee je het wel merkt dat surfen sneller gaat bij een ander, is als die ander veel snellere pc heeft, dan bouwt het allemaal veel sneller op.
Een snelle DNS Server en geen volgelopen AORTA Backbone scheelt ook een heleboel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Een snelle DNS Server en geen volgelopen AORTA Backbone scheelt ook een heleboel ;)
Heb je ook uitleg? Want ik word chagrijnig dat jij mijn isp aanvalt, volgens mij roeptoeter je maar wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:28:
Heb je ook uitleg? Want ik word chagrijnig dat jij mijn isp aanvalt, volgens mij roeptoeter je maar wat...
Ik roep nooit zomaar wat ;)

En ik bedoelde het verschil vergeleken met UPC/Ziggo voornamelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Is niet echt inzichtelijk hé voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, gelukkig, mooi, goed over Ziggo, tja ik vond ze snel, had denk ik goeie Upc aansluiting hiero, heb wel ns gehoord dat netwerk oud-Ziggo wat minder is Maar goed genoeg gefilosofeerd, nogmaals soms is Kpn echt sneller, vooral met sommige sites openen. Maar vergeet niet ik kom van Ziggo 250 af he, dat heeft lijkt mij een hogere burstmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:32:
Is niet echt inzichtelijk hé voor de consument.
Echt wel stamppot! :P :+

Doe maar eens een tracert/traceroute en je ziet zo waar het misgaat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Echt wel stamppot! :P :+

Doe maar eens een tracert/traceroute en je ziet zo waar het misgaat! ;)
Ja... Maar niet inzichtelijk. Je heb geen idee waarom het daar wel of niet stuk loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:39:
Ja... Maar niet inzichtelijk. Je heb geen idee waarom het daar wel of niet stuk loopt.
Het is algemeen bekend dat xDSL altijd een lagere overboeking heeft gehad dan kabelinternet dus dat is alvast één mogelijke reden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Het is algemeen bekend dat xDSL altijd een lagere overboeking heeft gehad dan kabelinternet dus dat is alvast één mogelijke reden ;)
Algemeen bekend is geen feit.... show me facts untill then..... i did not happen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:52:
Algemeen bekend is geen feit.... show me facts untill then..... i did not happen :p
Dan moet ik naar nieuwsberichten/artikelen/forumposts gaan zoeken die minimaal 15 jaar oud zijn...

Dat gaat hem dus niet worden! :P

Maar gelukkig hoef je me ook niet te geloven ook al is het wel gewoon zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@nero355 dslfanboy

😅🤣

Wie weet ben ik het ook binnenkort 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:56:
@nero355 dslfanboy

😅🤣

Wie weet ben ik het ook binnenkort 🤪
Nee : Gewoon een heleboel dingen onthouden sinds de opkomst van breedband internet eind jaren '90 die weinig mensen nog kan schelen, omdat 98% alleen maar naar de bandbreedte kijkt en de bijbehorende prijs :F

Daarnaast waren de overboekings gegevens een tijdje gewoon algemeen bekend en kon je zo de betere ISP's eruit pakken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Nee : Gewoon een heleboel dingen onthouden sinds de opkomst van breedband internet eind jaren '90 die weinig mensen nog kan schelen, omdat 98% alleen maar naar de bandbreedte kijkt en de bijbehorende prijs :F

Daarnaast waren de overboekings gegevens een tijdje gewoon algemeen bekend en kon je zo de betere ISP's eruit pakken! ;)
Ik weet het... Top of mind zeg ik 1 op 25. Waar kabel echt een veelvoud is 1 op 100+.

Maar ik zat destijds bij speedxs. Wat was dat een super ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:38

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

~1200Mbit downstream capaciteit in een coax-segment, abonnementen van 500Mbit, 300+ klanten in een coax segment, tja. Ik heb zowel BVVDSL als Ziggo kabel en het verbaast me hoe goed Ziggo nog is ondanks dat.

[ Voor 27% gewijzigd door Kanarie op 12-03-2020 17:11 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Kanarie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:10:
~1200Mbit downstream capaciteit in een coax-segment, abonnementen van 500Mbit, 300+ klanten in een coax segment, tja. Ik heb zowel BVVDSL als Ziggo kabel en het verbaast me hoe goed Ziggo nog is ondanks dat.
ja wij hadden destijds capaciteit problemen.
Kennelijk konden ze met een druk op de knop uitbreiding doen. Was dan ook snel geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:38

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:17:
[...]

ja wij hadden destijds capaciteit problemen.
Kennelijk konden ze met een druk op de knop uitbreiding doen. Was dan ook snel geregeld.
Ziggo heeft hier 24 downstream kanalen en meer plek is er niet qua frequentie-bereik en indeling. Vroeger in de tijd van 8 downstream kabelmodems konden ze jouw kabelmodem met een druk op de knop op een paar kanalen zetten die niet overbelast waren, is bij mij ook nog wel eens gedaan.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online

Persoonlijk denk ik niet dat dit er van gaat komen, als ze VVDSL willen leveren vanuit de centrale zullen ze alle bestaande VDSL verbindingen moeten omzetten inc. die van de andere providers. Tevens moet de VVDSL aangepast worden zodat deze niet op de ADSL stoort dit is ook weer snelheid wat je kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Persoonlijk denk ik niet dat dit er van gaat komen, als ze VVDSL willen leveren vanuit de centrale zullen ze alle bestaande VDSL verbindingen moeten omzetten inc. die van de andere providers. Tevens moet de VVDSL aangepast worden zodat deze niet op de ADSL stoort dit is ook weer snelheid wat je kwijt bent.
ADSL kan dan wel uit denk? Gewoon vdsl profiel op 8 mbit cappen... Misschien wat gezeik met isp die hun eigen hw hebben hangen maahja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:22:
[...]

ADSL kan dan wel uit denk? Gewoon vdsl profiel op 8 mbit cappen... Misschien wat gezeik met isp die hun eigen hw hebben hangen maahja.
Zijn nog genoeg lijnen die op ADSL2+ draaien. Vooral de > 4 km lijnen. En low budget providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 17:54
Racer89 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:46:
[...]

Zijn nog genoeg lijnen die op ADSL2+ draaien. Vooral de > 4 km lijnen. En low budget providers.
En ISDN zal waarschijnlijk ook eerst uitgeschakeld moeten worden voordat vvdsl mogelijk wordt? Dat stoorde toch ook op elkaar?

Vraag me dan wel af of ISDN lijnen die door actieve vectoring straatkasten lopen dan ook storen op het vvdsl signaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Alle lijnen storen toch op mekaar, overspraak? Das de kracht van Vectored, die berekent dat mooi. Ow wacht, isdn kan daar niet aan meedoen, antiek als het is.

[ Voor 23% gewijzigd door Sjah op 12-03-2020 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
krakendmodem schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:19:
[...]

En ISDN zal waarschijnlijk ook eerst uitgeschakeld moeten worden voordat vvdsl mogelijk wordt? Dat stoorde toch ook op elkaar?

Vraag me dan wel af of ISDN lijnen die door actieve vectoring straatkasten lopen dan ook storen op het vvdsl signaal :P
ISDN heeft hier geen last van, alleen VDSL. Het is zelfs al zo dat waarschijnlijk al 95% van de ISDN weg is. Alleen sommige bedrijven hebben het gehouden met bepaalde voorwaarde. de grotere ISDN lijnen 15,20 en 30 willen ze ook per 2021 hebben opgeruimd.

Het was alleen niet meer mogelijk om een line share aan te vragen, dus combinatie van VVDSL met ISDN op één lijn. Dit komt omdat er geen ISDN splitter kaarten meer in de buitenringen worden geplaatst. Alleen PSTN / VVDSL zitten in de kasten.
Sjah schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:37:
Alle lijnen storen toch op mekaar, overspraak? Das de kracht van Vectored, die berekent dat mooi. Ow wacht, isdn kan daar niet aan meedoen, antiek als het is.
Alleen VVDSL stoort op VDSL, Vandaar dat alle VDSL opgeruimd moeten zijn, anders krijgt de kaart dit niet weg gerekend. De rest stoort niet op elkaar omdat het zo is ingesteld dat ze onderling niet in het frequentie bereik komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Racer89 op 13-03-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-04 13:55
Het is mij recent opgevallen dat ik veel CRC (en FEC) errors heb op mijn DSL lijn. Ong. 145 per uur. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat KPN 1/15min accepteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5QqrH6Iy3UFJETkTWcy2M9jzWo=/800x/f/image/7SBrDcwNUhkLRKtWv5LISum9.png?f=fotoalbum_large

Mijn router (experiabox 9) hangt naast het isra punt verbonden met een standaard RJ11 kabel.
Provider is Budget AllesIn1 (voorheen NLeX)
Afstand tot straatkast ong. 315m

Moet ik hier een (KPN) monteur bijhalen om dit te op te lossen? of is er nog iets wat ik zelf kan doen om dit te verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MaartenBW schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:49:
Het is mij recent opgevallen dat ik veel CRC (en FEC) errors heb op mijn DSL lijn. Ong. 145 per uur. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat KPN 1/15min accepteerd.

[Afbeelding]

Mijn router (experiabox 9) hangt naast het isra punt verbonden met een standaard RJ11 kabel.
Provider is Budget AllesIn1 (voorheen NLeX)
Afstand tot straatkast ong. 315m

Moet ik hier een (KPN) monteur bijhalen om dit te op te lossen? of is er nog iets wat ik zelf kan doen om dit te verbeteren?
Even snel gerekend:

CRC errors: 2,4 CRC errors per minuut (down)

FEC errors: 7,2 FEC errors per minuut (up) en 11271 FEC errors per minuut (down)

De norm die KPN officieel hanteert is maximaal 1 CRC error per kwartier ja, maar wij monteurs vinden elke CRC error er al eentje teveel. Jij zit sowieso ver boven de norm met gemiddeld 2,4 CRC errors per minuut.

Daarnaast heb je ca. 11271 FEC errors per minuut (down) wat ook erg hoog is.

Ik zou zeker eens iemand hier naar laten kijken...

-- Edit: wat voor ISRA heb je? En die RJ11 kabel is toch wel een ronde kabel en geen platte?

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/b1832de0-7db8-4c23-9669-7c91d2c5f400.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-04 13:55
Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:09:
[...]

-- Edit: wat voor ISRA heb je? En die RJ11 kabel is toch wel een ronde kabel en geen platte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OH18Go5606XbuP6OaHIQXyJDc0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/SZIY05lb76b7dbdKJJGSHdLk.jpg?f=fotoalbum_large

Deze dus, met aansluiting op de grondkabel.

Heb deze zelf een paar jaar geleden laten monteren (door een KPN monteur) toen ik hier kwam wonen, aangezien de grondkabel daarvoor met een kroonsteen was doorverbonden naar een varkenssnuit in de woonkamer. Dat werkte helemaal matig.
Vanaf toen deze oplossing met router in meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MaartenBW schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]

Deze dus, met aansluiting op de grondkabel.

Heb deze zelf een paar jaar geleden laten monteren (door een KPN monteur) toen ik hier kwam wonen, aangezien de grondkabel daarvoor met een kroonsteen was doorverbonden naar een varkenssnuit in de woonkamer. Dat werkte helemaal matig.
Vanaf toen deze oplossing met router in meterkast.
Ai, dit is NIET volgens de regels en ziet er ook niet echt goed uit. De invoerkabel moet rechtstreeks in het ISRA afgewerkt zijn, hier lijkt er nog een geldoosje voor te zitten met een doorlas op DSL-kabel. Er lijkt ook nog tape ofzo om die kabel te zitten, dat is zelden een goed teken. Wie weet hoe dat er in dat geldoosje zelf nog uitziet...

Dit moet door een monteur echt opnieuw gedaan worden, redelijk grote kans dat die CRC- en FEC-errors hierdoor veroorzaakt worden.

Een geldoosje is alleen voor toepassing in vochtige ruimtes en dient dan alleen om de invoerkabel vochtvrij door te lassen op een kabel naar een andere (droge) ruimte waar dan het ISRA wordt geplaatst.

Het is dat je niet om de hoek woont, anders was ik wel een keer langs gereden om het te fixen :P

(jouw ISRA is een voorbeeld van wat ik als monteur "broddelwerk" noem)

slaay schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:14:
Zit net in mijn modem te kijken en valt me op dat deze vannacht herstart is en nu intraint op:
Actual rate (Up/Down) 10111 / 57343 kbps

Bij MDF (wijkcentrale) zonder VVDSL is de maximale intrainsnelheid toch 55mbit? Althans dat is altijd het maximum geweest waarop het modem ingetraind was.
Het modem zou hoger kunnen intrainen: Attainable rate (Up/Down) 28435 / 77560 kbps

Is dit een 'foutje'? Of is KPN bezig om toch voorzichtig de snelheid te verhogen bij MDF verbindingen?
Als je in een DM je postcode/huisnummer stuurt, kan ik misschien een lijnmeting doen. Eens kijken wat daar dan uitkomt. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:57

slaay

Natuurbeleven.com

Zit net in mijn modem te kijken en valt me op dat deze vannacht herstart is en nu intraint op:

Bij MDF (wijkcentrale) zonder VVDSL is de maximale intrainsnelheid toch 55mbit? Althans dat is altijd het maximum geweest waarop het modem ingetraind was.
Het modem zou hoger kunnen intrainen: Attainable rate (Up/Down) 28435 / 77560 kbps

Is dit een 'foutje'? Of is KPN bezig om toch voorzichtig de snelheid te verhogen bij MDF verbindingen?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:09:
En die RJ11 kabel is toch wel een ronde kabel en geen platte?
Dit vind ik interessant : Welke kabel bedoel je dan ?!

Ik heb namelijk altijd al een platte RJ11 kabel gehad die naar mijn modem toe ging en ik geloof zelfs dat KPN in het DIY pakket alleen platte kabels meelevert :?

Daarnaast ben ik benieuwd naar het ronde vs. platte kabel voordeel : Er is geen sprake van twisting zoals bij RJ45 dus wat schiet je daarmee op precies ?!
slaay schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:14:

Dat is gewoon wat je maximaal kan halen op je lijn volgens mij : Ik had altijd ergens ver over de 100 Mbps heen als Attainable, maar had gewoon het 60/30 Mbps abonnement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

nero355 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Dit vind ik interessant : Welke kabel bedoel je dan ?!
De kabel die links op het ISRA zit.
Ik heb namelijk altijd al een platte RJ11 kabel gehad die naar mijn modem toe ging en ik geloof zelfs dat KPN in het DIY pakket alleen platte kabels meelevert :?
Nope, in het KPN pakket zitten ronde DSL-kabels.
Daarnaast ben ik benieuwd naar het ronde vs. platte kabel voordeel : Er is geen sprake van twisting zoals bij RJ45 dus wat schiet je daarmee op precies ?!
Bij UTP is er twisting om storing tegen te gaan, dat klopt. Maar met telefoonkabel is er toch ook verschil: heb al een paar maal gehad dat ik een flatcable heb vervangen door een ronde DSL kabel en de stabiliteit en snelheid van de verbinding omhoog gingen. :)

Waarom dat is? In flatcables merk ik keer op keer dat het koper per ader geen massieve koperdraad is, maar allemaal minuscule flinterdunne koperdraadjes per ader. Daar zal het verschil zitten.

En vandaar dat je flatcables altijd vermijd. In ieder geval voor DSL-verbindingen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:20:
Nope, in het KPN pakket zitten ronde DSL-kabels.
Raar... toen ik ooit een ADSL2+ pakket kreeg waren het platte kabels met RJ11 stekkertjes erop :?
Bij UTP is er twisting om storing tegen te gaan, dat klopt. Maar met telefoonkabel is er toch ook verschil: heb al een paar maal gehad dat ik een flatcable heb vervangen door een ronde DSL kabel en de stabiliteit en snelheid van de verbinding omhoog gingen. :)

Waarom dat is? In flatcables merk ik keer op keer dat het koper per ader geen massieve koperdraad is, maar allemaal minuscule flinterdunne koperdraadjes per ader. Daar zal het verschil zitten.

En vandaar dat je flatcables altijd vermijd. In ieder geval voor DSL-verbindingen. :)
Dan wordt het eens tijd dat Gamma/Karwei/Praxis/Formido die ook niet meer verkopen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

nero355 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Raar... toen ik ooit een ADSL2+ pakket kreeg waren het platte kabels met RJ11 stekkertjes erop :?
Steekwoord: "ooit" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Klopt, maar KPN zou toch beter moeten weten :? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zow, heb net ook dsl besteld. Budget 100/30. Ben erg benieuwd! Lekker 25 euro besparen per maand.

Maak me alleen een beetje zorgen om de "ISRA" (die geen ISRA is). Ik heb mijn hele huis verbouwd en heb elke muur kaal en weer gestuct gezien en heb nergens een binnenkomende lijn gezien, behalve hier in het hoekje van de woonkamer (waar ook gas & kabel binnen komen). Ben voor de zekerheid ook even de kruipruimte in gekropen, maar niets te zien.

Fingers crossed. Ik hoop er gewoon een WCD op te kunnen aansluiten en daar de DSL in te kunnen prikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUgIt-LDY0Xb8gKRCUpaoGPgoJ8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/v5ldIixnALj0DSjv4GHBPDo4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgZAzcjYl3KNej8VrJhpOPyU3oI=/f/image/caUzfKoPuZFyZfSTYUtoZ4Zz.jpg

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JvS schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:56:
Zow, heb net ook dsl besteld. Budget 100/30. Ben erg benieuwd! Lekker 25 euro besparen per maand.

Maak me alleen een beetje zorgen om de "ISRA" (die geen ISRA is). Ik heb mijn hele huis verbouwd en heb elke muur kaal en weer gestuct gezien en heb nergens een binnenkomende lijn gezien, behalve hier in het hoekje van de woonkamer (waar ook gas & kabel binnen komen). Ben voor de zekerheid ook even de kruipruimte in gekropen, maar niets te zien.

Fingers crossed. Ik hoop er gewoon een WCD op te kunnen aansluiten en daar de DSL in te kunnen prikken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je daar hebt is inderdaad de KPN invoerkabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Wat je daar hebt is inderdaad de KPN invoerkabel. :)
Thanks, ziet er uit als een gaar draadje, maar ik heb goede hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JvS schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:00:
[...]

Thanks, ziet er uit als een gaar draadje, maar ik heb goede hoop!
Valt best mee hoor. Even het koper voorzichtig schroonkrabben. Alleen jammer dat je er zo te horen een RJ11 doosje aan gaat bevestigen, maar ja aangezien je niet zelf een daadwerkelijk ISRA kunt bestellen. :P

Kijk mij eens aan zeg, ik ben nu eigenlijk gewoon aan het thuiswerken voor KPN. En dat op mijn vrije dag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat een puinhoop! :X

Kan je al die meuk niet lekker naar de meterkast laten verhuizen, zoals in de meeste huizen het geval is :?

Ik heb een hoop rare dingen gezien, maar dit slaat echt alles! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Valt best mee hoor. Even het koper voorzichtig schroonkrabben. Alleen jammer dat je er zo te horen een RJ11 doosje aan gaat bevestigen, maar ja aangezien je niet zelf een daadwerkelijk ISRA kunt bestellen. :P
Ik kan bij de ISP voor 20 euro een ISRA laten installeren, maar doe het liever zelf. Wat is de meerwaarde van een ISRA boven rechtstreeks een doosje aan maken?
nero355 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:05:
[...]

Wat een puinhoop! :X

Kan je al die meuk niet lekker naar de meterkast laten verhuizen, zoals in de meeste huizen het geval is :?

Ik heb een hoop rare dingen gezien, maar dit slaat echt alles! 8)7
Haha welke meterkast? Nooit oude woningen gezien?

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 16-03-2020 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JvS schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:11:

[...]

Ik kan bij de ISP voor 20 euro een ISRA laten installeren, maar doe het liever zelf. Wat is de meerwaarde van een ISRA boven rechtstreeks een doosje aan maken?
Klemverbindingen bij de nieuwe ISRA's ipv schroefverbindingen. Geeft vaak net wat beter contact/verbinding. :)

Maar als je het goed doet met een schroefverbinding werkt het ook goed hoor. Echter als je ziet hoe vaak ik schroefverbindingen tegenkom waar er maar nauwelijks is vastgeschroefd. :P
[...]

Haha welke meterkast? Nooit oude woningen gezien?
Als je ziet wat ik af en toe bij klanten tegen kom :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:35:
[...]

[...]

Dan wordt het eens tijd dat Gamma/Karwei/Praxis/Formido die ook niet meer verkopen! :)
Bij ADSL2+ maakt het ook niet zo veel uit, omdat de frequentie nog niet zo hoog is als bij VVDSL. De platte kabel werkt als een antenne en pikt van alles zooi op. Hierdoor kun je verstoringen krijgen. Bij een twisted pair heb je hier geen last van omdat door de draaiingen een soort magnetisch veld ontstaat die zicht zelf opheft.

Bij een 4 aderige kabel, liggen ader 1 en 2 ( rood en blauw ) altijd tegen over elkaar. En ader 3 en 4 ( oranje en wit ) deze zullen nooit naast elkaar liggen anders storen ze op elkaar.
Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Kijk mij eens aan zeg, ik ben nu eigenlijk gewoon aan het thuiswerken voor KPN. En dat op mijn vrije dag :)
Goed bezig, je moest toch ook zoveel mogelijk vanaf thuis werken :9

[ Voor 23% gewijzigd door Racer89 op 16-03-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Jeetje iedereen maar overstappen op de budget providers 🤪.

En ik kom steeds uit bij KPN zelf.... En nogsteeds niet mogelijk om de tv te testen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:44:
Jeetje iedereen maar overstappen op de budget providers 🤪.

En ik kom steeds uit bij KPN zelf.... En nogsteeds niet mogelijk om de tv te testen.....
Je hebt klanten, en je hebt lastige klanten O-) haha :9 Ik dacht dat je inmiddels wel al de stap genomen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 05:21
Voordat ik KPN contact wil ik hier een poging doen...

We zijn in december ge-upgrade van 100Mbit naar 200Mbit. Het is met nu pas opgevallen dat ik 140Mbit down haal en 23 Mbit up. Volgens de website van Fourstack moet dat 181Mbit down zijn en volgens de KPN website 177Mbit down en 28 Mbit up.

Is de bovenstaande snelheidsverlies over ADSL/koper acceptabel?

De ISRA punt zit in de meterkast en de Experiabox v10 in de woonkamer (2 meter afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:47:
[...]

Je hebt klanten, en je hebt lastige klanten O-) haha :9 Ik dacht dat je inmiddels wel al de stap genomen had.
Ik word volgende week gebeld door KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
beezjeh schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:54:

We zijn in december ge-upgrade van 100Mbit naar 200Mbit. Het is met nu pas opgevallen dat ik 140Mbit down haal en 23 Mbit up. Volgens de website van Fourstack moet dat 181Mbit down zijn en volgens de KPN website 177Mbit down en 28 Mbit up.

De ISRA punt zit in de meterkast en de Experiabox v10 in de woonkamer (2 meter afstand)
Wel getest met kabel ? en niet via de wifi. 2 meter is normaal geen probleem mits de goede kabel er tussen ligt. Dus geen flat cable, je zou kunnen kijken om het modem in de meterkast aan te sluiten als het mogelijk is om even te testen. Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Je zou even je postcode/huisnummer in een DM naar me kunnen gooien, kan ik wellicht even de lijn meten. Scheelt de helpdesk weer, die heeft het deze dagen extra druk...

-- Voor de duidelijkheid, dit is geen vrijbrief voor anderen om mij te vragen iets na te meten. Ik meet alleen een verbinding als ik dat zelf heb aangeboden --

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 16-03-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
Racer89 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Wel getest met kabel ? en niet via de wifi. 2 meter is normaal geen probleem mits de goede kabel er tussen ligt. Dus geen flat cable, je zou kunnen kijken om het modem in de meterkast aan te sluiten als het mogelijk is om even te testen. Dan weet je het zeker.
De meting heb ik inderdaad getest met de kabel rechtstreeks op de modem
Wildfire schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Je zou even je postcode/huisnummer in een DM naar me kunnen gooien, kan ik wellicht even de lijn meten. Scheelt de helpdesk weer, die heeft het deze dagen extra druk...

-- Voor de duidelijkheid, dit is geen vrijbrief voor anderen om mij te vragen iets na te meten. Ik meet alleen een verbinding als ik dat zelf heb aangeboden --
Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Wat staat er in je modem, op welke snelheid is deze ingetrained? Anders kun je testen wat je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
jongetje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Wat staat er in je modem, op welke snelheid is deze ingetrained? Anders kun je testen wat je wilt...
Volgens mij bedoel je met "ingetrained" de actual en attainable rates?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak3QVejiSFw-6iC0rrYdr0gffpw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/o3HtydPBZ197xa8RyigOdIse.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah

We zijn in december ge-upgrade van 100Mbit naar 200Mbit.
Heb jij kpn? Heb hier budget, en vroeg me af wat er echt waar is dat alleen kpn Vplus/200 aanbiedt. Heb ik spijt van Budget en zijn 100 (die ik prima haal), nou nee, vind het genoeg 100. Maar toch, vraag het uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
Sjah schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:55:
[...]

Heb jij kpn? Heb hier budget, en vroeg me af wat er echt waar is dat alleen kpn Vplus/200 aanbiedt. Heb ik spijt van Budget en zijn 100 (die ik prima haal), nou nee, vind het genoeg 100. Maar toch, vraag het uit interesse.
Ja, ik zit rechtstreeks bij KPN aangesloten.
Pagina: 1 ... 68 ... 77 Laatste