Dat is goed mogelijk. Helaas krijgen bestaande klanten maar mondjesmaat IPv6. Lees althans weinig mensen die IPv6 hebben op koper.RobinF schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:26:
Volgensmij hebben nieuwe koper verbindingen standaard IPv6. In iedergeval het gros wat ik gezien heb wel.
De mijne staat opRobinF schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:26:
Zijn er niet een paar DSLAMs die inmiddels meer dan ~38 up doen en iets hoog in de 40 laten zien als attainable?
Attainable Rate(Up/Down) 47825/105579 kbps
Actual Rate(Up/Down) 29548/105563 kbps
De Kpn aansluitingen die ik volg hebben allemaal al een tijdje ipv6. Daar zitten jaren oude en 2 weken geleden opgeleverde aansluitingen tussen. Allemaal koper.king006 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:16:
[...]
Dat is goed mogelijk. Helaas krijgen bestaande klanten maar mondjesmaat IPv6. Lees althans weinig mensen die IPv6 hebben op koper.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Moet zeggen dat ik niet herken wat je zegt.king006 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:16:
[...]
Dat is goed mogelijk. Helaas krijgen bestaande klanten maar mondjesmaat IPv6. Lees althans weinig mensen die IPv6 hebben op koper.
Ik heb gewoon een ipv6 adres gekregen op 2 verschillende koperverbindingen en 1 glasverbindingen.
[ Voor 6% gewijzigd door White_Collar op 25-06-2018 19:16 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Nou, hier heeft de hele buurt nog geen IPv6 op DSL.
G.inp trouwens ook niet. En ik heb liever g.inp actief
G.inp trouwens ook niet. En ik heb liever g.inp actief
Heb deze waarden:Barre73 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:24:
[...]
Nee, dat is zeker niet normaal. Een normale attainable rate op een VVDSL verbdining (dus niet Vplus) zou 111 om 38 zijn. Dat is al heel goed te noemen eigenlijk.
Die 58 Up vind ik wel heel opvallend...

Dit is trouwens sinds mijn wijkkast is geüpgrade naar gebruik voor Vplus. (dus fourstack geeft nu 222 down aan.)
Profile is nog wel gewoon 17a
De verbinding is inmiddels een dag stabiel, haal netjes 102/31 in de praktijk, alleen viel het me wel op dat ik zo'n 1 miljoen FEC errors heb op de upload na een dag.
Zoals aangegeven werkt alles prima, en de latency is rond de 9 ms zonder packet loss, dus maak me er verder niet zo druk om.
Zoals aangegeven werkt alles prima, en de latency is rond de 9 ms zonder packet loss, dus maak me er verder niet zo druk om.
Alleen in de upload?Jeffrey87 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:34:
De verbinding is inmiddels een dag stabiel, haal netjes 102/31 in de praktijk, alleen viel het me wel op dat ik zo'n 1 miljoen FEC errors heb op de upload na een dag.
Is er ingegrepen in de download door DLM/ALR? Want als dat (nog) niet zo is, dan zou ik zeggen dat het ergens een slecht contactje is
Nee, helemaal niet, ALR heeft alleen ingegrepen bij de sync na dat het modem aanging, toen ging ie van 85 in stappen naar 111.RobinF schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:37:
[...]
Alleen in de upload?
Is er ingegrepen in de download door DLM/ALR? Want als dat (nog) niet zo is, dan zou ik zeggen dat het ergens een slecht contactje is
De monteur heeft mijn oude ISRA1 trouwens ook meteen vervangen door een nieuwe ISRA2 voor pairbonding, maar dit werkte juist positief, aangezien mijn attainable upload van 37 Mb naar boven de 50 Mb ging.
Edit: Ik heb zojuist even met NLE gebeld, en de dame aan de telefoon heeft het idee dat het aan het modem ligt omdat de fouten uitsluitend op de upload zitten, en de download zo goed als 'schoon' is. Ze gaan me dus een nieuw modem opsturen.
[ Voor 36% gewijzigd door Jeffrey87 op 26-06-2018 09:33 ]
Dan hebben jullie gelukWhite_Collar schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:15:
[...]
Moet zeggen dat ik niet herken wat je zegt.
Ik heb gewoon een ipv6 adres gekregen op 2 verschillende koperverbindingen en 1 glasverbindingen.
Heb je toevallig ook met de MTU size gespeeld? Ik heb mijn 7581 met pppoe passthrough draaien, maar daarbij heb ik het instellen van de MTU (en dus RFC4638) nooit werkend gekregen.....Kasper1985 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:04:
@ericafterdark Ik heb de fritzdoos 7581 al aantal maanden in full dsl mode draaien. Zonder probleem internet tv en telefonie.
Ik ben wel benieuwd naar de huidige status van de draytek. Misschien dat iemand er nog eentje heeft liggen om te testen. Wellicht dat zo’n snelheidsverhoging gepaard gaat met een update van de dslams.
Ik heb de 7581 in full bridge. De router erachter heeft op de PPPoE interface MTU 1492. Dat lijkt goed te werken. Is dat wat je zoekt?llagendijk schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:29:
[...]
Heb je toevallig ook met de MTU size gespeeld? Ik heb mijn 7581 met pppoe passthrough draaien, maar daarbij heb ik het instellen van de MTU (en dus RFC4638) nooit werkend gekregen.....
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ja die 1492 heb ik ook, maar als je de bridge EN ethernet interfaces in de Fritzbox omhoog zou kunnen zetten zou je een MTU van 1500 kunnnen krijgen voor IP en kun de de MSS clamping uitzetten. Ik maak me er niet druk om, maar een volledig transparante MTU zou fijner zijn.....Eiríkr schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:43:
[...]
Ik heb de 7581 in full bridge. De router erachter heeft op de PPPoE interface MTU 1492. Dat lijkt goed te werken. Is dat wat je zoekt?
Even een update wat betreft de FEC fouten op mijn lijn; ik heb inmiddels een nieuwe Experia Box v10 ontvangen van NLE, ik heb deze aangesloten, en hiermee lijkt het probleem te zijn opgelost. Mijn latency is ook een stukje lager geworden, van 9 ms naar ca. 6 ms.
Het lijkt er dus op dat mijn vorige Experia Box niet helemaal lekker was.
[ Voor 12% gewijzigd door Jeffrey87 op 27-06-2018 16:51 ]
is er ook iets aan de snelheid veranderd?Jeffrey87 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:50:
Even een update wat betreft de FEC fouten op mijn lijn; ik heb inmiddels een nieuwe Experia Box v10 ontvangen van NLE, ik heb deze aangesloten, en hiermee lijkt het probleem te zijn opgelost. Mijn latency is ook een stukje lager geworden, van 9 ms naar ca. 6 ms.
Anders kan ik dit ook eens proberen op een NLE aansluiting. Veel FEC fouten, terwijl de lijn prima stabiel blijft.
Attainable zit nu op 115/49, upload is iets lager geworden.krakendmodem schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:18:
[...]
is er ook iets aan de snelheid veranderd?
Anders kan ik dit ook eens proberen op een NLE aansluiting. Veel FEC fouten, terwijl de lijn prima stabiel blijft.
Dit is via 5 GHz WiFi via een TP-Link powerline extender.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeffrey87 op 28-06-2018 00:00 ]
Eindelijk hebben we 200/20 van KPN op koper
[ Voor 10% gewijzigd door king006 op 29-06-2018 09:42 ]
Haal jij de snelheid ook echt? En is het stabiel?
Wij halen de snelheid inderdaad echt:timmie1 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:10:
[...]
Haal jij de snelheid ook echt? En is het stabiel?

Het werkt uitstekend. Alleen als de TV aangaat valt de snelheid wat terug, maar dat komt omdat onze twee lijnen samen slechts 222/66 aan kunnen. Daar kan ik mee leven. We kijken namelijk bijna nooit tegelijk TV en dat we internetten. We hebben 4 TV ontvangers, als ze alle 4 in standby staan halen we wel gewoon bovenstaande snelheid. (alleen niet als TV aan is dus)
[ Voor 11% gewijzigd door king006 op 29-06-2018 11:46 ]
Op fourstack zie ik dat de hele straat is geüpgrade naar 100mbs. Mijn nieuwbouwwoningen helaas niet. Zou dat liggen aan de nieuwbouwwoningen (in een oude wijk) die op een andere kast zitten of dat de database niet goed loopt. De woningen staan overigens wel goed in fourstack om te selecteren.
Ik verwacht dat er een andere verdeler tussenzit of dat je direct op een wijkkast aangesloten zit. Zie je geen upgrades in fourstack?Ronwiel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:09:
Op fourstack zie ik dat de hele straat is geüpgrade naar 100mbs. Mijn nieuwbouwwoningen helaas niet. Zou dat liggen aan de nieuwbouwwoningen (in een oude wijk) die op een andere kast zitten of dat de database niet goed loopt. De woningen staan overigens wel goed in fourstack om te selecteren.
@king006 Zelf sta ik nog op 16 mbps en geen upgrade in het vooruitzicht de komende twee maanden. Vind het vreemd. Een nabijgelegen wijk is ook geupgrade. Had het al bij KPN webcare nagevraagd. Zij vertelde dat het misschien komt omdat ik toch op een andere wijkkast zit omdat er in de dichts bijzijnde kast geen plek meer was voor 18 nieuwe appartementen.
Maar wat ik dan vreemd vind is dat de nijbijgelegen wijk wel is geupgrade. Je zou dan op zn minst verwachten dat er iets staat bij geplande upgrades.
Maar wat ik dan vreemd vind is dat de nijbijgelegen wijk wel is geupgrade. Je zou dan op zn minst verwachten dat er iets staat bij geplande upgrades.
@Ronwiel,
Ik denk dat die kast nog wel gaat volgen maar dat dat nog enkele maanden gaat duren. Je ziet vaker dat een straat 200/63 kan halen, dan een straat niet en de straat ernaast weer wel.
Ik denk dat die kast nog wel gaat volgen maar dat dat nog enkele maanden gaat duren. Je ziet vaker dat een straat 200/63 kan halen, dan een straat niet en de straat ernaast weer wel.
DM me even het adres, dan kijk ik voor je of het een fout is of werkelijk zo is. Ik heb laatst ook al zoiets aan de hand gehad en dat bleek een hele kleine fout in een database te zijn (na heel lang zoeken...)Ronwiel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:23:
@king006 Zelf sta ik nog op 16 mbps en geen upgrade in het vooruitzicht de komende twee maanden. Vind het vreemd. Een nabijgelegen wijk is ook geupgrade. Had het al bij KPN webcare nagevraagd. Zij vertelde dat het misschien komt omdat ik toch op een andere wijkkast zit omdat er in de dichts bijzijnde kast geen plek meer was voor 18 nieuwe appartementen.
Maar inderdaad: Het is mogelijk dat precies dat plukje nieuwbouwwoningen op een andere kabel moest worden aangesloten bij de bouw en dat die kabel bij een andere kabelverdeler uitkomt (of zelfs direct naar de telefooncentrale). Dat soort dingen gebeuren ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 29-06-2018 14:48 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Recentelijk kreeg ik te horen van xs4all dat paired bonding aangevraagd kon worden hierbij willen ze de Fritz 7581 leveren. Maar heb over dit model veel negatieve berichten gelezen dus ben er nog niet zeker van. Wat zijn jullie ervaring(en) met dit type ??
[ Voor 9% gewijzigd door Dragons op 01-07-2018 07:58 ]
-
In bridge mode doet ie het primaDragons schreef op zondag 1 juli 2018 @ 07:54:
Recentelijk kreeg ik te horen van xs4all dat paired bonding aangevraagd kon worden hierbij willen ze de Fritz 7581 leveren. Maar heb over dit model veel negatieve berichten gelezen dus ben er nog niet zeker van. Wat zijn jullie ervaring(en) met dit type ??
Geen ervaring met WiFi, VoIP etc.
Geen problemen mee ervaren toen ik 'm nog niet in bridge mode gebruikte. Maar ik had dan ook Wi-Fi en DECT uitgeschakeldDragons schreef op zondag 1 juli 2018 @ 07:54:
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik gebruik de 7581 voor internet (pair bounding ) wifi en bellen. Gaat hier goed. Met dect geen ervaring.
Ik heb twee vragen over pair bonding:
a) Kun je al bij andere providers dan KPN/XS4All pair bonding krijgen? (zo ja, welke).
Werkt pair bonding eigenlijk ook voor je upload? Misschien een beetje simpele vraag.. Ik zit nu in een situatie waar vooral mijn upload een bottleneck kan gaan worden en ben op zoek naar verbetering, zonder naar Ziggo te hoeven overstappen, dus vandaar.
a) Kun je al bij andere providers dan KPN/XS4All pair bonding krijgen? (zo ja, welke).
Werkt pair bonding eigenlijk ook voor je upload? Misschien een beetje simpele vraag.. Ik zit nu in een situatie waar vooral mijn upload een bottleneck kan gaan worden en ben op zoek naar verbetering, zonder naar Ziggo te hoeven overstappen, dus vandaar.
De eerste antwoorden zijn simpel: nee, ik ken momenteel geen andere providers die het geld willen uitgeven om een dubbele lijn te huren voor de klant.Keypunchie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:00:
Ja. Ook je upload verdubbelt. Momenteel is 30 Mbit op 1 lijn de standaard (als je dicht genoeg bij de kast zit) dus 60 Mbit bij een pairbonding lijn.
Er zit wel een addertje onder het gras sinds een maandje: Als jouw adres in de fourstack tool aangeeft dat er 200 Mbit leverbaar is zonder pairbonding dan zit jij op een kast die recent opgewaardeerd is naar Vplus. In dat geval is er dus geen noodzaak om jou met pairbonding aan te sluiten aangezien het ook met 1 aderpaar kan. En dan heb je dus nog altijd die 30 Mbit upload maximaal.
Is er op jouw adres alleen 200 Mbit leverbaar met pairbonding, dan zou je het beste een 200/20 moeten nemen om zodoende de pairbonding af te dwingen als het ware. Alleen dan kan je profiteren van 2 x 30 Mbit upload (ook al zit er maar 20 Mbit in je abonnement officieel).
[ Voor 29% gewijzigd door Barre73 op 02-07-2018 16:33 ]
Inmiddels zijn we een kleine week verder, en heb ik dus mijn nieuwe Experia Box v10 in huis, en alles draait echt als een zonnetje: een normale hoeveelheid FEC errors, en een veel stabielere latency; de lijn reageert ook veel sneller dan mijn voormalige Ziggo verbinding.
Zie hier mijn modem waardes:

Ik zie echter dat mijn modem op "Interleaved" staat. Ik meen dat ik wel eens "Fast" heb zien staan.
Wordt dat ook toegepast vanuit een SDF, of alleen op lijnen die vanuit de MDF komen?

Ik zie echter dat mijn modem op "Interleaved" staat. Ik meen dat ik wel eens "Fast" heb zien staan.
Wordt dat ook toegepast vanuit een SDF, of alleen op lijnen die vanuit de MDF komen?
[ Voor 26% gewijzigd door Jeffrey87 op 02-07-2018 16:58 ]
200Mbit down en 60Mbit up op een pair is al beschikbaar.. maar niet bij alle providersKeypunchie schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:00:

Aan de overkant van de doorgaande weg in mijn wijk hebben ze de afgelopen weken de straatkasten allemaal opgewaardeerd (leuk om de graafwerkzaamheden te zien), maar als ik op Robin Flikkema's kaart kijk, zie ik een prachtig cirkel van rode KVD's rond de wijkcentrale en ik zit precies op het verste randje :-/Als jouw adres in de fourstack tool aangeeft dat er 200 Mbit leverbaar is zonder pairbonding dan zit jij op een kast die recent opgewaardeerd is naar Vplus
Op FttC kan ik nog wel minstens een jaar wachten denk ik. 30 Mbit down is ruim voldoende, maar 7 Mbit up is gewoon iets krap zo nu en dan.
Ik heb tot nu toe 1 lijntje gezien die op Fast staat, volgens mij staat G.inp dan aan op die lijn. Dit is vanuit een MDF. De rest alleen maar interleaving.Jeffrey87 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:41:
Inmiddels zijn we een kleine week verder, en heb ik dus mijn nieuwe Experia Box v10 in huis, en alles draait echt als een zonnetje: een normale hoeveelheid FEC errors, en een veel stabielere latency; de lijn reageert ook veel sneller dan mijn voormalige Ziggo verbinding.
[afbeelding]
Wij (de buren en ik) hebben allemaal interleaving op onze lijnen vanuit de MDF. Bij jou staat de delay op 0, hier staat ie op 8ms zo uit mijn hoofd, waardoor de vertraging al minimaal 8ms is.
Niet altijd, in mijn geval zet de wijkcentrale (Utc Neude) mij op een bonding-profiel wat de download limiteert tot ±50mbit per lijn down en exact 5.5mbit per lijn up.Barre73 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:28:
[...]
Ja. Ook je upload verdubbelt. Momenteel is 30 Mbit op 1 lijn de standaard (als je dicht genoeg bij de kast zit) dus 60 Mbit bij een pairbonding lijn.
XS4ALL geeft aan dat dit een technische limitatie in de centrale is en niet opgehoogd kan worden. Het wachten is op KPN om het netwerk in Utrecht centrum te upgraden, maar na het vlammende persbericht eind vorig jaar heb ik nog niets gezien qua geplande upgrades.
Leuke trivia, als ik 1 lijn losmaak traint het modem in op ±13mbit upload. Dus met pair bonding ben ik nu slechter af qua upload
Ik zit/zat ook op Ut-C Neude, en de straatkast is hier op 1 juni geactiveerd. Omgeving Springweg in de buurt van de Twijnstraat trouwens.Bliep schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:45:
[...]
Niet altijd, in mijn geval zet de wijkcentrale (Utc Neude) mij op een bonding-profiel wat de download limiteert tot ±50mbit per lijn down en exact 5.5mbit per lijn up.
XS4ALL geeft aan dat dit een technische limitatie in de centrale is en niet opgehoogd kan worden. Het wachten is op KPN om het netwerk in Utrecht centrum te upgraden, maar na het vlammende persbericht eind vorig jaar heb ik nog niets gezien qua geplande upgrades.
Leuke trivia, als ik 1 lijn losmaak traint het modem in op ±13mbit upload. Dus met pair bonding ben ik nu slechter af qua upload
Ik zie het, interessant. Had je al een straatkast of is die nieuw geplaatst? Ik woon 200m naast het Neude, maar geen straatkast helaas.Jeffrey87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 06:18:
[...]
Ik zit/zat ook op Ut-C Neude, en de straatkast is hier op 1 juni geactiveerd. Omgeving Springweg in de buurt van de Twijnstraat trouwens.
Die straatkast staat er al heel lang. Maar zoals je wellicht weet doet KPN momenteel alleen upgrades op straatkasten die verder dan 1500 (of 1000?) meter van de wijkcentrale af zitten, de zogenaamde "buitenring".Bliep schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:01:
[...]
Ik zie het, interessant. Had je al een straatkast of is die nieuw geplaatst? Ik woon 200m naast het Neude, maar geen straatkast helaas.
Tot dat KPN begint aan de binnenring (dus alles binnen de eerder genoemde afstand) zit je dus gebonden aan max. 100 Mb met pairbonding.
[ Voor 32% gewijzigd door Jeffrey87 op 03-07-2018 07:33 ]
Als het goed is zijn ze daar al een tijdje mee bezig ([bron]nieuws: KPN brengt 100Mbit/s-vdsl naar nog eens 1,5 miljoen huishoudens[/url]. Denk dat dit alleen de straatkasten betreft, die van glasvezel zijn/worden voorzien.Jeffrey87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:30:
[...]
Die straatkast staat er al heel lang. Maar zoals je wellicht weet doet KPN momenteel alleen upgrades op straatkasten die verder dan 1500 (of 1000?) meter van de wijkcentrale af zitten, de zogenaamde "buitenring".
Tot dat KPN begint aan de binnenring (dus alles binnen de eerder genoemde afstand) zit je dus gebonden aan max. 100 Mb met pairbonding.
Hoe zit dat eigenlijk met kabelverdelers? Zijn die ook via glasvezel aangesloten op de centrale?
Zoals ik het begrepen heb is Fiber-to-the-Cabinet (buitenring/binnenring) juist het leggen van glasvezel naar de oude passieve kabelverdelerkasten en die vervangen door een straatkast met actieve apparatuur.Hoe zit dat eigenlijk met kabelverdelers? Zijn die ook via glasvezel aangesloten op de centrale?
Een belangrijke wijziging daarbij is dat de kabels in de kabelverdelerkast altijd vanaf de wijkcentrale komen (circuitschakeling), terwijl de glasvezel van de straatkast IP-geschakeld is en dus naar een willekeurige PoP kan lopen.
[/mijn begrip, correcties welkom]
[ Voor 35% gewijzigd door Keypunchie op 03-07-2018 10:12 ]
Dubbelpost
[ Voor 97% gewijzigd door Barre73 op 03-07-2018 10:58 ]
Daarom zei ik ook "kast". Als je direct op de telefooncentrale uitkomt heb je inderdaad de beperking van 50/5,5 per lijn. Dat komt omdat er ook nog andere operators gebruik maken van diezelfde koperkabels vanuit de centrale. Als KPN haar vectoring zou aanzetten op die adressen dan zouden andere operators daar flink wat storing van ondervinden (klanten van Tele2 en T-Mobile vooral). Vandaar dat je niet meer kan krijgen dan VDSL (tot max 50 Mbit).Bliep schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:45:
[...]
Niet altijd, in mijn geval zet de wijkcentrale (Utc Neude) mij op een bonding-profiel wat de download limiteert tot ±50mbit per lijn down en exact 5.5mbit per lijn up.
XS4ALL geeft aan dat dit een technische limitatie in de centrale is en niet opgehoogd kan worden.
De oplossing die KPN daarvoor heeft bedacht is VULA waarbij alle operators gebruik gaan maken van dezelfde Dslam/switch van KPN en dus geen eigen switches meer plaatsen in de centrale. Het heeft lang geduurd om daar overeenstemming over te bereiken maar dat is dan nu wel gelukt. Alleen heb ik geen idee hoe lang het nog duurt voordat die apparatuur uitgeschakeld wordt en de klanten van Tele2 en T-Mobile over gaan naar de KPN WBA apparatuur. Want pas dan kan iedereen gebruik gaan maken van VVDSL en naar 100 Mbit per aderpaar gaan,.
Precies. Een straatkast is altijd voorzien van glasvezel en actieve apparatuur. Een kabelverdeler niet. Meestal wordt de behuizing van de kabelverdeler verwijderd en vervangen voor een bredere behuizing. In het deel dat er dan bij komt plaatst KPN de actieve apparatuur Dslam).Keypunchie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:09:
[...]
Zoals ik het begrepen heb is FttC juist het leggen van glasvezel naar de oude passieve kabelverdelerkasten en die vervangen door een straatkast met actieve apparatuur.
Zoals al aangegeven doet KPN al bijna drie jaar ook de upgrade van de binnenring-kabelverdelers. Wat nog niet gedaan wordt (zie mijn uitleg hierboven), zijn de woningen die niet op een kabelverdeler aangesloten zitten maar direct op de hoofdverdeler. De telefooncentrale dus.Jeffrey87 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:30:
[...]
Die straatkast staat er al heel lang. Maar zoals je wellicht weet doet KPN momenteel alleen upgrades op straatkasten die verder dan 1500 (of 1000?) meter van de wijkcentrale af zitten, de zogenaamde "buitenring".
[ Voor 33% gewijzigd door Barre73 op 03-07-2018 11:01 ]
Update met betrekking tot VULA: KPN is er klaar voor, alleen Tele2/BBned wil haar oudere apparatuur niet uit de centrales halen. Dit is blijkbaar een soort van protest tegen de lijnhuurprijs van KPN Wholesale, die vinden ze veel te hoog.
Er worden nog steeds Pstn analoge telefoonlijnen opgeleverd, deze lopen wel via e-pots. E-pots wordt voorlopig nog vanuit de centrale geleverd, aangezien die voorlopig toch blijft staan vanwege het niet in werking zijnde van VULA. Het staat wel op de planning om e-pots in de straatkasten te integreren zodra VULA in werking treedt. Telefoonlijnen zonder internetabonnement waarvan het geen pstn hoeft te zijn en die aan Kpn over worden gelaten worden zoveel mogelijk opgeleverd als ADSL2+ /VDSL2 lijn met experiabox, een VoIP lijn via Imscore dus.
Er worden nog steeds Pstn analoge telefoonlijnen opgeleverd, deze lopen wel via e-pots. E-pots wordt voorlopig nog vanuit de centrale geleverd, aangezien die voorlopig toch blijft staan vanwege het niet in werking zijnde van VULA. Het staat wel op de planning om e-pots in de straatkasten te integreren zodra VULA in werking treedt. Telefoonlijnen zonder internetabonnement waarvan het geen pstn hoeft te zijn en die aan Kpn over worden gelaten worden zoveel mogelijk opgeleverd als ADSL2+ /VDSL2 lijn met experiabox, een VoIP lijn via Imscore dus.
Mijn fout, ik dacht dat KPN nog helemaal niets op de binnenring deed, maar blijkbaar dus wel.Barre73 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:25:
Zoals al aangegeven doet KPN al bijna drie jaar ook de upgrade van de binnenring-kabelverdelers. Wat nog niet gedaan wordt (zie mijn uitleg hierboven), zijn de woningen die niet op een kabelverdeler aangesloten zitten maar direct op de hoofdverdeler. De telefooncentrale dus.
Voor mijn huisadres zie ik sinds deze week in FPI info:
Wat Koper
Planning Aug. 2018
Max. Pakket Premium
Technologie Internet Snelheid
Koper/DSL 101 Mbit/s
Bonded Koper/DSL -
Fijn natuurlijk, misschien dat we nu eindelijk de abonnementssnelheid gaan krijgen.
Maar mijn vraag is wel hoe betrouwbaar deze planning is.
Ik weet dat de horizon van FPI info tegenwoordig op 2 maanden staat juist om teleurstellingen te voorkomen.
Betekent dit nu dat ik ergens volgende maand 's morgens als ik wakker word opeens een hogere snelheid heb?
Wat Koper
Planning Aug. 2018
Max. Pakket Premium
Koper/DSL 101 Mbit/s
Bonded Koper/DSL -
Fijn natuurlijk, misschien dat we nu eindelijk de abonnementssnelheid gaan krijgen.
Ik weet dat de horizon van FPI info tegenwoordig op 2 maanden staat juist om teleurstellingen te voorkomen.
Betekent dit nu dat ik ergens volgende maand 's morgens als ik wakker word opeens een hogere snelheid heb?
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Netco/FPI is niet betrouwbaar (in mijn geval):hp-got schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:42:
Mijn kast heeft na zo'n "maand" aankondiging al 6 keer een concrete datum gehad, die nooit gehaald is.
En sinds kort is de datum van 26-6 naar Q3 naar geen upgrade gegaan.
Ik had even de hoop dat ze de upgrade wel gedaan hadden maar nog niet verwerkt, maar dat lijkt er niet op.
De upgrade is er pas als hij er is, en tot die tijd, is er weinig zeker lijkt het.
En ik wil zo graag, houdige 17Mb zou dan 77Mb worden!
[ Voor 7% gewijzigd door Medic op 03-07-2018 16:17 ]
Dank je.Medic schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:16:
[...]
De upgrade is er pas als hij er is, en tot die tijd, is er weinig zeker lijkt het.
Ik zal mijn hoop maar even temperen en mezelf voorhouden dat ik aan de huidige15 Mbps heus wel genoeg heb.......
Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe
Je kan op www.kpnnetwerk.nl een contactformulier vraag sturen wat je actuele plandatum is. Deze hebben dat inzichtelijk en kort na deze datum zal jij kunnen gebruik maken van de upgrade.hp-got schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:42:
Voor mijn huisadres zie ik sinds deze week in FPI info:
Wat Koper
Planning Aug. 2018
Max. Pakket Premium
Koper/DSL 101 Mbit/s
Bonded Koper/DSL -
Zoeken ze wellicht nog wat mensen bij de afdeling die gaat over het inplannen van upgrades?RobinF schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:00:
[...]
Ik zou het niet weten maar deze week zijn er ook enkele upgrades opnieuw ingepland.
0.0
Thanks.Minaaj schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 21:05:
[...]
Je kan op www.kpnnetwerk.nl een contactformulier vraag sturen wat je actuele plandatum is. Deze hebben dat inzichtelijk en kort na deze datum zal jij kunnen gebruik maken van de upgrade.
Ik had me daar al opgegeven voor de nieuwsbrief waarin KPN vertelt wanneer ze in de straat aan het werk gaan. Die nieuwsbrief heb ik nog niet ontvangen, ik wacht het nog even af.
Inderdaad, ik heb voor mijn kabelverdeler data gezien van december 2016, toen ineens q4 2017 en na nog verschillende andere data is die eind juni eindelijk klaar. Als het goed is ga ik morgen over.... (Xs4all, bonding)Medic schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:16:
[...]
Netco/FPI is niet betrouwbaar (in mijn geval):
Mijn kast heeft na zo'n "maand" aankondiging al 6 keer een concrete datum gehad, die nooit gehaald is.
En sinds kort is de datum van 26-6 naar Q3 naar geen upgrade gegaan.
Ik had even de hoop dat ze de upgrade wel gedaan hadden maar nog niet verwerkt, maar dat lijkt er niet op.
En ik wil zo graag, houdige 17Mb zou dan 77Mb worden!
Dit soort grote sprongen was precies de reden om de horizon voor FPI info op 2 maanden te zetten zodat je alleen upgrades te zien krijgt die volgens planning binnen 2 maanden gerealiseerd worden.llagendijk schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 20:17:
[...]
Inderdaad, ik heb voor mijn kabelverdeler data gezien van december 2016, toen ineens q4 2017 en na nog verschillende andere data is die eind juni eindelijk klaar. Als het goed is ga ik morgen over.... (Xs4all, bonding)
Mijn vraag was hoe betrouwbaar de planning met die 2 maanden horizon nu eigenlijk is.
Even betrouwbaar als voorheen. Niethp-got schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 05:36:
[...]
Dit soort grote sprongen was precies de reden om de horizon voor FPI info op 2 maanden te zetten zodat je alleen upgrades te zien krijgt die volgens planning binnen 2 maanden gerealiseerd worden.
Mijn vraag was hoe betrouwbaar de planning met die 2 maanden horizon nu eigenlijk is.
Dank je.
Niet fijn, maar ik land weer met beide benen op de echte wereld.
Afwachten maar, en vooral nergens op rekenen.....
De laatste update was bij mij correct: ik ben sinds vandaag over. XS4all heeft een tijdelijk 50Mb abonnement gezet voor de migratie. De 50Mb down haal ik nu. Dit zijn de gegevens uit mijn Fritzbox7581 (~90 meter van de straatkast + 10M CAT5 hier in huis)hp-got schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 05:36:
[...]
Dit soort grote sprongen was precies de reden om de horizon voor FPI info op 2 maanden te zetten zodat je alleen upgrades te zien krijgt die volgens planning binnen 2 maanden gerealiseerd worden.
Negotiated Connection Properties
Receive Direction Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s - - - -
Min. DSLAM throughput kbit/s - - - -
Attainable throughput kbit/s 120873 120550 29837 30276
Current throughput kbit/s 111550 110549 26310 26529
Seamless rate adaptation off off off off
Latency 0 ms 0 ms 0 ms 0 ms
Impulse Noise Protection (INP) 80 78 78 77
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 7 8 5 5
Bitswap on on on on
Line attenuation dB 5 5 2 2
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43 B43 B43
Error Counter
Seconds With Not Remediable Errors (CRC)
Errors (ES) Many
Errors (SES) per
Minute Last
15 Minutes
FRITZ!Box 0 0 0 0
Central exchange 0 0 0 0
Na de laaste restart 0 fouten. Ziet er prachtig uit.
Is op zich ook prima...Er lijkt in attainable nog wel wat ruimte ze zitten toch?
Bij een upgrade gaat de snelheid omhoog. Je lijnsnelheid is momenteel rond de 110Mbit, alleen wordt je nu afgeknepen op 50Mbit.llagendijk schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:07:
[...]
De laatste update was bij mij correct: ik ben sinds vandaag over. XS4all heeft een tijdelijk 50Mb abonnement gezet voor de migratie. De 50Mb down haal ik nu. Dit zijn de gegevens uit mijn Fritzbox7581 (~90 meter van de straatkast + 10M CAT5 hier in huis)
G.INP on on
Bitswap on on on on
Profile 17a
G.Vector full full
Error Counter
Errors (ES) Many
Errors (SES) per
Minute Last
15 Minutes
FRITZ!Box 0 0 0 0
Central exchange 0 0 0 0
Na de laaste restart 0 fouten. Ziet er prachtig uit.Maar down is nu OOK 50Mb. Als ik weer ga upgraden gaat die snelheid dan ook omhoog (tot 60 Mb) of zal ik ook dan met 50Mb down moeten leven?
Is op zich ook prima...Er lijkt in attainable nog wel wat ruimte ze zitten toch?
Bedoel je bij die laatste vraag niet de upload??llagendijk schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:07:
[...]
De laatste update was bij mij correct: ik ben sinds vandaag over. XS4all heeft een tijdelijk 50Mb abonnement gezet voor de migratie. De 50Mb down haal ik nu. Dit zijn de gegevens uit mijn Fritzbox7581 (~90 meter van de straatkast + 10M CAT5 hier in huis)
G.INP on on
Bitswap on on on on
Profile 17a
G.Vector full full
Error Counter
Errors (ES) Many
Errors (SES) per
Minute Last
15 Minutes
FRITZ!Box 0 0 0 0
Central exchange 0 0 0 0
Na de laaste restart 0 fouten. Ziet er prachtig uit.Maar down is nu OOK 50Mb. Als ik weer ga upgraden gaat die snelheid dan ook omhoog (tot 60 Mb) of zal ik ook dan met 50Mb down moeten leven?
Inderdaad, even niet opgelet, maar ik bedoelde inderdaad de UPload...Barre73 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:38:
[...]
Bedoel je bij die laatste vraag niet de upload??
Ben nu terug gezet naar het 100Mb abonnement (ik haal nu 99/48 Mb). Daar ben ik tevreden mee. Ik moet nog overwegen of ik naar het 200Mb abonnement overstap.
Ik zie alleen dat Seamless rate adaptation niet aan staat. Is dat normaal? Nu is dit een heel recentelijk opgeleverde straatkast, ik was dus verbaasd dat G.INP al aanstond en vectoring dus werkt. Alleen SRA staat uit?
Enige tijd geleden een upgrade gehad, mijn verbinding is verplaatst van de wijkcentrale naar de straatkast. Een hele verbetering:

Het eerste ping IP is de BRAS, dus niet helemaal eerlijk. Maar een avg ping van 5.44ms over een bonded VVDSL verbinding is best cool

Het eerste ping IP is de BRAS, dus niet helemaal eerlijk. Maar een avg ping van 5.44ms over een bonded VVDSL verbinding is best cool
Bij mij staat SRA alleen aan op de down, niet op de up.llagendijk schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:37:
Ik zie alleen dat Seamless rate adaptation niet aan staat. Is dat normaal? Nu is dit een heel recentelijk opgeleverde straatkast, ik was dus verbaasd dat G.INP al aanstond en vectoring dus werkt. Alleen SRA staat uit?
Leuke casus om te volgen: probeer ik m'n XS4ALL-VDSL aan te sluiten in nieuw huis (uit 1965). Blijkt er helemaal geen ISRA-punt te zijn (zelfs geen kabel in kruipruimte voor zover ik kan zien - vorige bewoner zat bij Ziggo).
Ik bellen met helpdesk: "Maar meneer, er is zelfs een telefoonnumer actief op uw adres: 030-XXXXXXX". Ik bellen naar dat nummer, neemt de bejaarde buurvrouw van 3 huizen verderop op.
Volgens de XS4ALL-helpdesk moest ik wel de Guidion-monteur laten komen om "het proces" in gang te laten zetten. Ben benieuwd...
Ik bellen met helpdesk: "Maar meneer, er is zelfs een telefoonnumer actief op uw adres: 030-XXXXXXX". Ik bellen naar dat nummer, neemt de bejaarde buurvrouw van 3 huizen verderop op.

Volgens de XS4ALL-helpdesk moest ik wel de Guidion-monteur laten komen om "het proces" in gang te laten zetten. Ben benieuwd...
@RandyLemaire Normaal als je al zo ver bent dat je een pakket kunt afsluiten, en er uit eindelijk blijkt dat er geen kabel zit. Krijg je deze normaal kosteloos binnen gebracht.
Ik denk dat een T&L(test en label) monteur van KPN een beter idee is, Guidion gaat zonder aansluitpunt niks doen.RandyLemaire schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:32:
Leuke casus om te volgen: probeer ik m'n XS4ALL-VDSL aan te sluiten in nieuw huis (uit 1965). Blijkt er helemaal geen ISRA-punt te zijn (zelfs geen kabel in kruipruimte voor zover ik kan zien - vorige bewoner zat bij Ziggo).
Kun je je postcode en huisnummer even in een DM zetten?
Ik heb recentelijk toch een totaal andere ervaring gehad. Bij het afsluiten van een T-Mobile xDSL abonnement geen enkel probleem ondervonden. Ook aangegeven dat er geen ISRA punt zichtbaar was in het nieuwbouwhuis (geheel staat er net 2 jaar.) Bij levering bleek ook de monteur geen ISRA punt te kunnen ontdekken. Ook de monteur kwam tot de conclusie dat er geen kabel was (altijd fijn als de monteur dezelfde conclusie trekt.) Bij navraag bleek het huis helemaal niet aangesloten op de KPN kabel die door de straat loopt. We kregen twee opties aangeboden:Racer89 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:27:
@RandyLemaire Normaal als je al zo ver bent dat je een pakket kunt afsluiten, en er uit eindelijk blijkt dat er geen kabel zit. Krijg je deze normaal kosteloos binnen gebracht.
- Kostenloos opzeggen.
- Voor € 500 - €1000 de kabel door laten trekken van de straat naar de meterkast.
Bij een huis uit 1965 kan je ervanuit gaan dat er ooit een ISRA gezeten heeft. Sterker nog in het systeem van KPN staat zelfs “kelder” of “woonkamer” dat is dan waar de PTT dat IS/RA ooit heeft binnen gebracht. Dat die bejaarde vrouw opneemt is een canvas fuck up. En aangezien de mensen die nog met canvas kunnen werken aan het uitsterven zijn en het oud-ambtenaren zijn dus nu hoogst waarschijnlijk 6 weken met vakantie, is het niet zo gek dat zoiets gebeurd. Binnen een week of 2-3 zul je een werkende verbinding hebben. Eerst komt Guidion die gaat hetzelfde concluderen. Guidion stuurt KPN aan en die gaan het wel fixen want het is een bestaande aansluiting.
Nieuwbouw is een compleet ander verhaal. Die aansluiting had aangevraagd moeten worden, volgens mij door de aannemer, in ieder geval heeft iemand die kosten moeten lappen. Dat is niet gedaan dus draai je er nu voor op. Een nieuwbouw huis wordt vaak niet automatisch aangesloten op bepaalde dingen. Regelmatig meegemaakt.
Nieuwbouw is een compleet ander verhaal. Die aansluiting had aangevraagd moeten worden, volgens mij door de aannemer, in ieder geval heeft iemand die kosten moeten lappen. Dat is niet gedaan dus draai je er nu voor op. Een nieuwbouw huis wordt vaak niet automatisch aangesloten op bepaalde dingen. Regelmatig meegemaakt.
@luxan bij nieuwbouw zit er standaard ook geen kabel meer in, en zit je met de kosten.
In het geval van @RandyLemaire heeft er ooit iets gezeten, Want het staat in het systeem. Dit is meestal kosteloos om dit te herstellen. Of de kabel moet al moet willig zijn afgeknipt gelijk met de muur.
In het geval van @RandyLemaire heeft er ooit iets gezeten, Want het staat in het systeem. Dit is meestal kosteloos om dit te herstellen. Of de kabel moet al moet willig zijn afgeknipt gelijk met de muur.
Vandaag komt er een monteur langs bij mijn grootouders om te kijken waarom de verbinding soms hapert.
Heb alles nagekeken, maar kom er nu niet uit waarom de boel telkens hapert.
Update: monteur is geweest en heeft na veel meten de oorzaak gevonden. Kabel tussen HVD en KVD was defect. omgezet naar een andere vrije aders en de lijn zit weer keurig op 12Mb, zonder haperingen.
Heb alles nagekeken, maar kom er nu niet uit waarom de boel telkens hapert.
Update: monteur is geweest en heeft na veel meten de oorzaak gevonden. Kabel tussen HVD en KVD was defect. omgezet naar een andere vrije aders en de lijn zit weer keurig op 12Mb, zonder haperingen.
[ Voor 40% gewijzigd door krakendmodem op 12-07-2018 18:21 ]
Dit klopt niet. Sinds 2013 heeft de netbeheerder KPN het beleid om laagbouw nieuwbouwwoningen niet meer standaard te voorzien van een koperaansluiting. Er wordt wel gezorgd dat de kabel in de straat voldoende aders heeft, al dan niet door het aanleggen van een nieuwe kabel.Racer89 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:36:
@luxan bij nieuwbouw zit er standaard ook geen kabel meer in, en zit je met de kosten.
Pas als de klant een abonnement wil wordt de kabel aangelegd.
Ik weet in ieder geval 100% zeker dat de kosten voor de aanleg van dat laatste stukje tot in de woning niet doorberekend worden aan de klanten van KPN (provider), Telfort en XS4All). Dus daar is het kosteloos.
Het zou kunnen dat andere providers ervoor kiezen om de kosten die zij via KPN Netwerk berekend krijgen voor dat laatste stukje, door berekenen aan de klant.
Of die kosten worden vanuit KPn Netwerk helemaal niet aan de providers berekend, dat deel is mij niet bekend.
Nou ik heb toch al gevallen meegemaakt, daar moest de klant toch echt wel de aanleg betalen...Barre73 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:00:
[...]
Dit klopt niet. Sinds 2013 heeft de netbeheerder KPN het beleid om laagbouw nieuwbouwwoningen niet meer standaard te voorzien van een koperaansluiting. Er wordt wel gezorgd dat de kabel in de straat voldoende aders heeft, al dan niet door het aanleggen van een nieuwe kabel.
Ik weet in ieder geval 100% zeker dat de kosten voor de aanleg van dat laatste stukje tot in de woning niet doorberekend worden aan de klanten van KPN (provider), Telfort en XS4All). Dus daar is het kosteloos.
Het zou kunnen dat andere providers ervoor kiezen om de kosten die zij via KPN Netwerk berekend krijgen voor dat laatste stukje, door berekenen aan de klant.
Of die kosten worden vanuit KPn Netwerk helemaal niet aan de providers berekend, dat deel is mij niet bekend.
In dezelfde straat hebben mensen de kosten voor het doortrekken van de kabel zelf moeten betalen. Ik weet niet bij welke provider ze zitten maar in deze wijk is het dus geen op zichzelf staande gebeurtenis. T-mobile heeft in ieder geval na het sturen van een monteur besloten om een aanbod tot kosteloos opzeggen te doen. Aangezien het doel kostenbesparing was en de KPN duurder is dan de coax provider, is opzeggen als beste oplossing uit de bus gekomen.Barre73 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:00:
[...]
Dit klopt niet. Sinds 2013 heeft de netbeheerder KPN het beleid om laagbouw nieuwbouwwoningen niet meer standaard te voorzien van een koperaansluiting. Er wordt wel gezorgd dat de kabel in de straat voldoende aders heeft, al dan niet door het aanleggen van een nieuwe kabel.
Nou, update: had een slimme monteur van Guidion die zei dat heel veel mensen het ISRA-punt tegenwoordig gewoon weg-stucen & dat ik bij de buren even moest opmeten waar-ie bij hen zat, zodat ik het kon wegbikken.
En verdomd, daar kwam een plastic inbouwkastje met blauwe kabel tevoorschijn! (Gelukkig gaat er bij ons nog gestuct worden). Sommige mensen...
En verdomd, daar kwam een plastic inbouwkastje met blauwe kabel tevoorschijn! (Gelukkig gaat er bij ons nog gestuct worden). Sommige mensen...
Kasper1985 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:23:
Bij een huis uit 1965 kan je ervanuit gaan dat er ooit een ISRA gezeten heeft. Sterker nog in het systeem van KPN staat zelfs “kelder” of “woonkamer” dat is dan waar de PTT dat IS/RA ooit heeft binnen gebracht. Dat die bejaarde vrouw opneemt is een canvas fuck up. En aangezien de mensen die nog met canvas kunnen werken aan het uitsterven zijn en het oud-ambtenaren zijn dus nu hoogst waarschijnlijk 6 weken met vakantie, is het niet zo gek dat zoiets gebeurd. Binnen een week of 2-3 zul je een werkende verbinding hebben. Eerst komt Guidion die gaat hetzelfde concluderen. Guidion stuurt KPN aan en die gaan het wel fixen want het is een bestaande aansluiting.
Weet iemand of de Draytek 2862 valt te gebruiken met KPN, in plaats van de eigen Experiabox? (Wel bonded pair)
Ik lees iets over DSLAM's, die aangepast moeten worden?
Volgens eerdere oudere berichten helaas niet in Bonded modeFryslanboy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:25:
Weet iemand of de Draytek 2862 valt te gebruiken met KPN, in plaats van de eigen Experiabox? (Wel bonded pair)
Best jammer, want mocht het ooit zover komen dan is het wel mijn voorkeur merk zeg maar!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Balen. Ik zie berichten van begin dit jaar, en daar wordt inderdaad gezegd dat het nog niet gedaan is..nero355 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:39:
[...]
Volgens eerdere oudere berichten helaas niet in Bonded mode
Best jammer, want mocht het ooit zover komen dan is het wel mijn voorkeur merk zeg maar!
Klopt, ben benieuwd..
Edit: https://www.kpnwebshop.co.../draytek-vigor-v2862b-a/2
Toch zie ik dat ze hem zelf aanbieden.. Zou het dan toch?
[ Voor 15% gewijzigd door Fryslanboy op 14-07-2018 11:50 ]
Ik zie via fourstack dat supervectoring op mijn adres beschikbaar is:
Wat: Koper
Beschikbaar: V
Distributiepunt(en): SDF
Technologie: Internet Snelheid
Koper/DSL: 213 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: -
Echter zie ik dit enkel terug komen bij KPN en XS4all (waar ik een 200/30 abbo kan afsluiten).
bij andere providers wordt het nog niet aangeboden. Waarom bieden providers zoals tele2 en online geen 200mbit aan?
ik weet dat het zo is dat andere providers geen bonding aanbieden want; dubbele lijn huren, maar dat is bij mij niet van toepassing gezien er uberhaubt geen bonding beschikbaar is.
Mijn modem zit nog in het 17a profiel. Ondersteund wel supervectoring (fritz 7581).
De max attainable is nog steeds 122789 kbps. Moet er bij de provider iets omgezet worden of zou de attainable rate vanzelf omhoog moeten gaan en de actual rate gecapped worden op de huidige snelheid van het abbo?
Echter zie ik dit enkel terug komen bij KPN en XS4all (waar ik een 200/30 abbo kan afsluiten).
bij andere providers wordt het nog niet aangeboden. Waarom bieden providers zoals tele2 en online geen 200mbit aan?
ik weet dat het zo is dat andere providers geen bonding aanbieden want; dubbele lijn huren, maar dat is bij mij niet van toepassing gezien er uberhaubt geen bonding beschikbaar is.
Mijn modem zit nog in het 17a profiel. Ondersteund wel supervectoring (fritz 7581).
De max attainable is nog steeds 122789 kbps. Moet er bij de provider iets omgezet worden of zou de attainable rate vanzelf omhoog moeten gaan en de actual rate gecapped worden op de huidige snelheid van het abbo?
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Ten eerste is het pas een ruime maand technisch beschikbaar. Ten tweede nog lang niet zoveel als standaard vectoring. En ten derde is dat gewoon aan de provider zelf. Dus je zal het hen moeten vragen. Alhoewel ik denk dat punt 2 wel aardig meespeelt. Misschien wachten ze tot eind dit jaar als er een stuk meer adressen beschikbaar zijn voor Vplus.kid1988 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:33:
Bedankt voor je reactie. Moet er dan nog iets omgezet worden in de hardware/wijkkast wanneer ik een 200mbit abbo zou nemen?Barre73 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:42:
[...]
Ten eerste is het pas een ruime maand technisch beschikbaar. Ten tweede nog lang niet zoveel als standaard vectoring. En ten derde is dat gewoon aan de provider zelf. Dus je zal het hen moeten vragen. Alhoewel ik denk dat punt 2 wel aardig meespeelt. Misschien wachten ze tot eind dit jaar als er een stuk meer adressen beschikbaar zijn voor Vplus.
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
Je zou 1 kunnen kopen en proberen, bij de een werkt het wel, bij de ander niet.Fryslanboy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:25:
Mocht het niet werken, retourzenden.
Inderdaad, dat is ook weer zo.akatar schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:33:
[...]
Je zou 1 kunnen kopen en proberen, bij de een werkt het wel, bij de ander niet.
Mocht het niet werken, retourzenden.
Als ik het goed heb begrepen zijn er speciale nieuwe kaarten in de switches in de kast geplaatst (in de Dslams). Dus ik vermoed dat je in de kast wordt omgeprikt naar die nieuwe kaart. Helemaal zeker weet ik het niet. Het is ook voor mij nog nieuw.kid1988 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:45:
[...]
Bedankt voor je reactie. Moet er dan nog iets omgezet worden in de hardware/wijkkast wanneer ik een 200mbit abbo zou nemen?
In geval van xs4all zal vplus op een gegeven moment automatisch worden geactiveerd. Je kunt het forceren door je abonnement te upgraden naar plus, waarna er automatisch een omzetting naar vplus wordt gegenereerdkid1988 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:33:
Ik zou ze effe bellen dan, want dit was eerder niet bekend in dit topic voor zover ik weetFryslanboy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:41:
Balen. Ik zie berichten van begin dit jaar, en daar wordt inderdaad gezegd dat het nog niet gedaan is..
Klopt, ben benieuwd..
Daarnaast ook effe goed checken welke standaarden er nog meer ondersteund worden, want de 200/30 Mbps verbindingen worden blijkbaar al uitgerold!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dit is de KPN zakelijk webshop. Ik vermoed dan ook dat deze standaard IPoE doen itt PPPoE(oA) voor consumenten en klein zakelijk.Fryslanboy schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:41:
[...]
Balen. Ik zie berichten van begin dit jaar, en daar wordt inderdaad gezegd dat het nog niet gedaan is..
Klopt, ben benieuwd..
Maar, over het specifieke model weet ik vrij weinig. Maar de meeste drayteks kan je gewoon gebruiken, soms is voor vectoring bijvoorbeeld een andere firmware nodig (mits ze de goede techniek ondersteunen logischerwijs).
Gisteren voor €9 sneller internet aangevinkt. Ik heb bvdsl. Kpn heeft de verbinding helemaal open gezet denk ik.
https://www.speedtest.net...e1-4375-b943-02d5b3027b33
Afstand (kabellengte) tot straatkast is 310 meter.
[ Voor 4% gewijzigd door markdejong op 15-07-2018 08:09 ]
Ik neem aan BVVDSL 😉markdejong schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:06:
Gisteren voor €9 sneller internet aangevinkt. Ik heb bvdsl. Kpn heeft de verbinding helemaal open gezet denk ik.
Sinds twee weken last van pagina's die niet laden, met Telfort. Dacht dat het aan het modem lag, daarom een V10 van Telfort gekregen. Internet is nu nog sneller en TV-kwaliteit is beter. Echter heb ik nog steeds dat op sommige momenten pagina's niet laden. Je moet dan echt refreshen, en dan is het er ineens snel. Iemand weleens van dit probleem gehoord?
Heb ook even navraag gedaan en meerdere buren ervaren dit probleem de afgelopen weken met Telfort/KPN.
Nu heeft Telfort me een Guidion-monteur toegezegd. Maar kunnen die ook in de straatkast? Want ik vermoed dat daar het probleem is.
Heb ook even navraag gedaan en meerdere buren ervaren dit probleem de afgelopen weken met Telfort/KPN.
Nu heeft Telfort me een Guidion-monteur toegezegd. Maar kunnen die ook in de straatkast? Want ik vermoed dat daar het probleem is.
@Tdem kun je niet op het modem inloggen? Even kijken naar je snelheid en crc fouten. Heb je ook last dat je tv vast loopt of meldingen krijgt met " zender tijdelijk niet beschikbaar " ? Anders denk ik niet dat de monteur in de kast hoeft te zijn en ligt je probleem ergens anders.
Ook al getest met een andere DNS invullen?
Thanks voor je suggesties! Probeer ik graag even :-). Snelheid ziet er goed uit. CRC-fouten zijn er niet, FEC-errors wel. Maar ik heb geen idee wat dat betekent, haha.Racer89 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:43:
@Tdem kun je niet op het modem inloggen? Even kijken naar je snelheid en crc fouten. Heb je ook last dat je tv vast loopt of meldingen krijgt met " zender tijdelijk niet beschikbaar " ? Anders denk ik niet dat de monteur in de kast hoeft te zijn en ligt je probleem ergens anders.
Las net dat het ook kan helpen om IPV6 uit te schakelen. Ben even aan het zoeken waar dat kan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Link status Up Showtime 39 h 37 min 1 s Modulation type VDSL Actual rate (Up/Down) 32255/107888 kbps Attainable rate (Up/Down) 36091/109726 kbps Noise margin (Up/Down) 5.4/5.8 dB Line attenuation (Up/Down) 0.3/1.6 dB Output power (Up/Down) -11.6/12.5 dBm Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved Interleave depth (Up/Down) 4/8 Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms INP (Up/Down) 80/78 Symbolen Profile 17a CRC errors (Up/Down) 0/0 FEC errors (Up/Down) 6348/9232 |
FEC fouten zijn niet zo heel spannend. Dat zij foutjes die door je modem opgelost worden. (Je kan het ongeveer vergelijken met TCP protocol, als er onderweg iets misgaat zorgt het protocol ervoor dat het gevraagde pakketje alsnog verstuurd wordt).
CRC fouten zijn onherstelbare fouten. En die heb je zo te zien nu niet, dus opzich ziet de lijn er prima uit. Af en toe een CRC fout is geen reden voor paniek. Als die snel oploopt, dan is er wat me je lijn aan de hand.
Het kan zijn dat je oude modem wel problemen gaf. Wat voor modem was dat?
Zodra ik hier een V8 aansluit klapert de verbinding de hele dag door, met een V10 (of een ander ZTE modem) nergens last van.
CRC fouten zijn onherstelbare fouten. En die heb je zo te zien nu niet, dus opzich ziet de lijn er prima uit. Af en toe een CRC fout is geen reden voor paniek. Als die snel oploopt, dan is er wat me je lijn aan de hand.
Zodra ik hier een V8 aansluit klapert de verbinding de hele dag door, met een V10 (of een ander ZTE modem) nergens last van.
Thanks! Interessant, weer wat geleerd.krakendmodem schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:57:
FEC fouten zijn niet zo heel spannend. Dat zij foutjes die door je modem opgelost worden. (Je kan het ongeveer vergelijken met TCP protocol, als er onderweg iets misgaat zorgt het protocol ervoor dat het gevraagde pakketje alsnog verstuurd wordt).
Was eerst een V8 inderdaad. En nu een V10-modem.
Edit: IPV6 uitzetten kan ik niet vinden in het modem. Heb nu wel ISP DNS uitgezet en open DNS ingevuld. Ben benieuwd of dat helpt...
Edit2: Helpt helaas niet
[ Voor 11% gewijzigd door Tdem op 15-07-2018 11:22 ]
@Tdem De v10 van kpn heeft dit wel. Zou toch nog eens even alle instellingen nalopen voor ipv6. Laatste tijd zijn er ook veel klanten die klagen over traag laden van YouTube filmpjes. Dit wordt ook veroorzaakt door ipv6. Op 39 uur zijn die fec fouten geen probleem. Ik ben bang dat de monteur niet veel kan doen. Of je huisaansluiting moet al slecht zijn. Maar die kans lijkt me klein met de snelheid wat je haalt.
Verder geen eigen router o.i.d. in je netwerk?
Verder geen eigen router o.i.d. in je netwerk?
Ik zie ook geen "DHCP" optie voor IPv6 in de V10. Er is een IPv6 switch, maar heb zelf geen idee wat die eigenlijk doet... Ik heb alleen maar ipv4 vanuit KPN toegewezen gekregen.
Je kan eventueel in je OS (Windows?) via netwerkinstellingen IPv6 uitschakelen. Dan gaat het verkeer vanaf je pc over ipv4. Eigenschappen van betreffende netwerkadapter openen en IPv6 uitschakelen.
Je kan eventueel in je OS (Windows?) via netwerkinstellingen IPv6 uitschakelen. Dan gaat het verkeer vanaf je pc over ipv4. Eigenschappen van betreffende netwerkadapter openen en IPv6 uitschakelen.
[ Voor 35% gewijzigd door krakendmodem op 15-07-2018 12:15 ]
Bedankt weer, heren! Ik heb Telfort V10 en zie het daar niet staan. Zal straks nog wel even wat uitgebreider kijken. Op Mac heb ik nu ingesteld dat IPV6 niet geconfigureerd is. Probleem is er ook op iPhone en daar kan dat voor zover ik weet niet.
Heb inderdaad ook nog een Apple Airport staan. Maar om die uit te sluiten als probleem, ben ik nu rechtstreeks verbonden met de Experiabox.
Heb inderdaad ook nog een Apple Airport staan. Maar om die uit te sluiten als probleem, ben ik nu rechtstreeks verbonden met de Experiabox.
Dat halen wij hier ook met “Sneller Internet 200/20” van KPN.markdejong schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:06:
@Tdem,
Modems van Telfort en NLE hebben inderdaad (nog) geen IPv6 optie. Dat je die niet ziet klopt dus
[ Voor 11% gewijzigd door king006 op 15-07-2018 14:29 ]
Laten we zeker niet direct stellen dat het veroorzaakt wordt door IPv6. Het probleem komt alleen voor over IPv6, maar dat is zeker niet de oorzaak.Racer89 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:43:
@Tdem De v10 van kpn heeft dit wel. Zou toch nog eens even alle instellingen nalopen voor ipv6. Laatste tijd zijn er ook veel klanten die klagen over traag laden van YouTube filmpjes. Dit wordt ook veroorzaakt door ipv6.
Verder, als je dit probleem ook hebt meldt het dan even op het KPN Forum, dan kan er iets aan gedaan worden.
@Tdem , volgensmij heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag of je met TV kijken ook "zender niet beschikbaar" ziet. Dat lijkt me wel van belang, want als dat ook zo is dan is t sowieso de DSL verbinding of verderop en hoef je niet met v6,DNS etc te klooien.
Klopt, maar er wordt in het LAN gewoon SLAAC gedaan en met DHCP-PD kan je eventueel prefixes aanvragen.krakendmodem schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:13:
Ik zie ook geen "DHCP" optie voor IPv6 in de V10. Er is een IPv6 switch, maar heb zelf geen idee wat die eigenlijk doet... Ik heb alleen maar ipv4 vanuit KPN toegewezen gekregen.
@RobinF Dat ben ik met je eens. Echter als ik problemen zou hebben zou ik alles proberen om het uit te sluiten. Ik ben het vaker tegen gekomen. Het wordt echter bij KPN niet herkend als probleem. Daarbij komt dat raar genoeg alleen in sommige gevallen dit een oplossing bied. ( ipv6 uit )
Dank je, Robin! Ik kijk eigenlijk bijna geen TV... Alleen Journaal24 en daar krijg ik geen melding dat zenders niet beschikbaar zijn. Heb nu voor de zekerheid m'n AirPort helemaal ontkoppeld... Maar helaas nog steeds de fouten.RobinF schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:31:
[...]
Laten we zeker niet direct stellen dat het veroorzaakt wordt door IPv6. Het probleem komt alleen voor over IPv6, maar dat is zeker niet de oorzaak.
Verder, als je dit probleem ook hebt meldt het dan even op het KPN Forum, dan kan er iets aan gedaan worden.
@Tdem , volgensmij heb je nog geen antwoord gegeven op de vraag of je met TV kijken ook "zender niet beschikbaar" ziet. Dat lijkt me wel van belang, want als dat ook zo is dan is t sowieso de DSL verbinding of verderop en hoef je niet met v6,DNS etc te klooien.
[...]
Klopt, maar er wordt in het LAN gewoon SLAAC gedaan en met DHCP-PD kan je eventueel prefixes aanvragen.
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Ik heb meer vertrouwen in jullie dan in een monteur van Guideon

Edit 16-7: Twijfels aan Telfort voorgelegd en gezegd dat ik fouten binnenshuis heb uitgesloten. Komt nu woensdag een Expert monteur, die ook in de wijkkast kan. Ik zal een update plaatsen zodra ik meer weet
[ Voor 8% gewijzigd door Tdem op 16-07-2018 18:51 ]
Dag Tweakers,
Ik heb een studio'tje in een gebouw met 7 andere studio's, we delen de internetaansluiting van KPN. Op de begane grond maakt men verbinding met de Experiabox V10, vanaf daar loopt een kabel naar een TP-Link Archer C2, en vanaf daar loopt weer een kabel naar de tweede verdieping die in een tweede TP-Link Archer C2 zit. Ik zit helemaal bovenin, en we mogen geen kabel aanleggen door de gangen heen. Nu heb ik een D-Link 868L met DD WRT firmware ingesteld in Client mode en verbonden met een Archer C2 via de 5Ghz frequentie, zodat die als het ware als netwerkkaart fungeert. Ik haal nu rond de 150Mbit down, 50Mbit up, met een ping van 8ms. Ik ben hier toch wel erg tevreden mee, dit was boven verwachting voor mij via wifi, en kan hier zeker mee leven.
Nu is het zo dat op dit adres ruim 200Mbit down/20Mbit up mogelijk is.
https://imgur.com/a/lWztmXW
Ik zie op de site van KPN alleen maar abo's van 100/10Mbit, of 200/20Mbit. Mijn vraag is nu: Hoe kan het dat ik een dikke 50Mbit up haal? En waar zou een potentiële bottleneck kunnen zitten in de lijn dat ik de 200Mbit nog niet kan halen? Is er misschien nog een oud abonnement actief van KPN waar 150Mbit nog mogelijk was? Bestonden die überhaupt? Ik heb in dit gebouw een 'huismeester' die praktische zaken voor de bewoners regelt, en die weet er echt 0 van af geeft hij aan toen ik hem hiernaar vroeg. Hij zegt dat ze het daarom ook uit handen gegeven aan een extern bedrijf die dit voor ze heeft aangelegd en in orde heeft gemaakt (Hij noemde een bedrag van in de duizenden euro's, en als ik zie hoe het is aangelegd, en wat voor routers er op de verdiepingen hangen, heeft dat bedrijf echt heel héél erg goed verdient aan aan de klus. Er is nou geen speciaal materiaal of wat dan ook gebruikt. Gewoon wat mid-range routers met een ethernetkabel verbonden aan het modem van de provider. Dat had ik ook wel kunnen doen voor 20x minder, incl materiaalkosten, en dan had ik een zeer lucratieve dag gehad. Maar goed).
EDIT: Ik ben er al uit: Andere tweakers hadden mij al duidelijk gemaakt dat de upload niet gecapt wordt, dat verklaart dat dus. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van KPN, en ondanks dat ik niet de beheerder of eigenaar van de aansluiting ben, konden ze mij vertellen dat hier een aansluiting ligt van 150Mbit met 4K tv aansluitingen. Bedankt voor het meedenken!
Ik heb een studio'tje in een gebouw met 7 andere studio's, we delen de internetaansluiting van KPN. Op de begane grond maakt men verbinding met de Experiabox V10, vanaf daar loopt een kabel naar een TP-Link Archer C2, en vanaf daar loopt weer een kabel naar de tweede verdieping die in een tweede TP-Link Archer C2 zit. Ik zit helemaal bovenin, en we mogen geen kabel aanleggen door de gangen heen. Nu heb ik een D-Link 868L met DD WRT firmware ingesteld in Client mode en verbonden met een Archer C2 via de 5Ghz frequentie, zodat die als het ware als netwerkkaart fungeert. Ik haal nu rond de 150Mbit down, 50Mbit up, met een ping van 8ms. Ik ben hier toch wel erg tevreden mee, dit was boven verwachting voor mij via wifi, en kan hier zeker mee leven.
Nu is het zo dat op dit adres ruim 200Mbit down/20Mbit up mogelijk is.
https://imgur.com/a/lWztmXW
Ik zie op de site van KPN alleen maar abo's van 100/10Mbit, of 200/20Mbit. Mijn vraag is nu: Hoe kan het dat ik een dikke 50Mbit up haal? En waar zou een potentiële bottleneck kunnen zitten in de lijn dat ik de 200Mbit nog niet kan halen? Is er misschien nog een oud abonnement actief van KPN waar 150Mbit nog mogelijk was? Bestonden die überhaupt? Ik heb in dit gebouw een 'huismeester' die praktische zaken voor de bewoners regelt, en die weet er echt 0 van af geeft hij aan toen ik hem hiernaar vroeg. Hij zegt dat ze het daarom ook uit handen gegeven aan een extern bedrijf die dit voor ze heeft aangelegd en in orde heeft gemaakt (Hij noemde een bedrag van in de duizenden euro's, en als ik zie hoe het is aangelegd, en wat voor routers er op de verdiepingen hangen, heeft dat bedrijf echt heel héél erg goed verdient aan aan de klus. Er is nou geen speciaal materiaal of wat dan ook gebruikt. Gewoon wat mid-range routers met een ethernetkabel verbonden aan het modem van de provider. Dat had ik ook wel kunnen doen voor 20x minder, incl materiaalkosten, en dan had ik een zeer lucratieve dag gehad. Maar goed).
EDIT: Ik ben er al uit: Andere tweakers hadden mij al duidelijk gemaakt dat de upload niet gecapt wordt, dat verklaart dat dus. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van KPN, en ondanks dat ik niet de beheerder of eigenaar van de aansluiting ben, konden ze mij vertellen dat hier een aansluiting ligt van 150Mbit met 4K tv aansluitingen. Bedankt voor het meedenken!
[ Voor 8% gewijzigd door Garwinski op 16-07-2018 21:08 ]
Let op:
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.