Gaat niet, je zit nu op een VDSL poort aangesloten en je moet vanuit kpn eerst worden omgezet op een BVVDSL poort. +/- 3 weken daarna werkt het, het omzetten kan atm nog niet dus daar is het wachten op. Er is nog geen extra snelheid pakken van 200/20 oid maar die verwacht ik vrij snel.Speed61 schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:08:
[...]
Op mijn adres 2805 in Gouda geeft Fourstack Netco ook 200Mbit met Bonding aan.
Hier staat duidelijk dat de voorbereiding door KPN t/m de straatkast helemaal klaar moet zijn![]()
Indien je nu een y-kabel tussen WCD of ISRA en Experiabox plaatst zou de nieuw te behalen snelheid in de modem zichtbaar moeten zijn. Helemaal niet verkeerd om dat eens te testen![]()
Het wachten is inderdaad nog op de commerciele aanbieding hiervan.
Iemand meer info hierover ?
Zou het bij Ziggo al uit de broek lopen?
200Mbit over DSL, dat kan nog leuk gaan worden.
Als consument kun je bij Ziggo 500 Mbit/s afnemen tegen de tijd dat bonded vectoring beschikbaar komt. Die maken zich geen zorgen.HvanderT schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:07:
Zou het bij Ziggo al uit de broek lopen?200Mbit over DSL, dat kan nog leuk gaan worden.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Het punt is meer dat KPN nu op meer adressen, via koper, snelle verbindingen kan leveren met HDTV erbij. Dat is het grote probleem van Ziggo. Er is nu een alternatief voor de "kabel", wat als enige gezien wordt dat modern en snel is op plaatsen waar glasvezel niet ligt.Eiríkr schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:09:
[...]
Als consument kun je bij Ziggo 500 Mbit/s afnemen tegen de tijd dat bonded vectoring beschikbaar komt. Die maken zich geen zorgen.
It ain't stupid if it works!
Sowieso, die lui gaan een leegloop (niet letterlijk natuurlijk) krijgen. Ken genoeg mensen met klachten over Ziggo die graag een soortgelijk alternatief willenHvanderT schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:07:
Zou het bij Ziggo al uit de broek lopen?200Mbit over DSL, dat kan nog leuk gaan worden.
Nee, want binnen 6 maanden gaat KPN dit realiseren en ik zie Ziggo binnen 6 maanden nog geen 500Mbit/s leveren zonder enige aankondiging.Eiríkr schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:09:
[...]
Als consument kun je bij Ziggo 500 Mbit/s afnemen tegen de tijd dat bonded vectoring beschikbaar komt. Die maken zich geen zorgen.
True, het gebeurt nu grootschalig. En bij Ziggo zie ik niet zomaar over meer leveren, HDTV is inderdaad gewoon zonder problemen te krijgen, en dan hopelijk ook in Q1/Q2 dat de beste kwaliteit zender op 1 komt.vr6-only schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:14:
[...]
Het punt is meer dat KPN nu op meer adressen, via koper, snelle verbindingen kan leveren met HDTV erbij. Dat is het grote probleem van Ziggo. Er is nu een alternatief voor de "kabel", wat als enige gezien wordt dat modern en snel is op plaatsen waar glasvezel niet ligt.
[ Voor 3% gewijzigd door rolandos582 op 15-11-2015 18:20 ]
En dat ik 4 of meer ontvangers bij mij xDSL abonnement kan krijgenrolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:19:
[...]
True, het gebeurt nu grootschalig. En bij Ziggo zie ik niet zomaar over meer leveren, HDTV is inderdaad gewoon zonder problemen te krijgen, en dan hopelijk ook in Q1/Q2 dat de beste kwaliteit zender op 1 komt.
Dat zit op dit moment in test fase, heeft nog wat problemen maar dit is iets wat zeker gaat gebeuren. Hoeveel het precies gaat worden, is onduidelijk maar wel 2+RobinF schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:30:
[...]
En dat ik 4 of meer ontvangers bij mij xDSL abonnement kan krijgen
Ja ze kunnen het aanbieden maar in sommige gebieden is het Coax segment nu al "congested" in de avond piekuren. Ze zullen dan ook veel actiever coax segmenten moeten verkleinen zodat die 500Mbit ook echt haalbaar wordt op alle momenten van de dag.Eiríkr schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:09:
[...]
KPN (waar ik op dit moment alleen mobiel heb) belt mij wel eens " heeft u ook internet van Ziggo, zeker traag in de avonduren, bij KPN deelt u geen lijnen in de wijk. Bij ons is het altijd snel" KPN zit bovenop de zwakte van Ziggo op dit moment. (overigens is het coax segment in mijn wijk vrij van congestie)
En uhhh als je het mij vraagt; ja het loopt ze dun door de broek bij Ziggo, ineens een gratis sportzender zonder smartcard dus op elke digitale TV in HD. En toen ik Ziggo belde dat ik wilde overstappen naar KPN kreeg ik bijna zonder mijn naam te zeggen 6 maanden 34,95 en 6 maanden HBO gratis....
quote uit onderstaande weblink:
Wat doe je als je twee kwartalen op rij tienduizenden klanten verliest? Dan zoek je naar manieren om die terug te winnen en in de toekomst vast te houden.
http://nos.nl/artikel/206...ppen-met-sportkanaal.html Een goed artikel waarin beschreven wordt wat de markt doet. KPN trekt heel veel klanten met hun " compleet " aanbod, en Ziggo zet nu in op de sportzender.
(ik zit zoals je hierboven kunt opmaken nog aan een Ziggo contract vast, maar heb verder geen klachten. Kwestie van uitzitten
)
Wat ik nog wel echt jammer vindt van KPN is dat de iTV app, nog steeds geen iPhone 6/6+ resolutie heeft en de streams nog SD zijn, ipv HD in de huidige Ziggo app.
Iemand inside info of dit op korte termijn naar een 2016 kwaliteit/standaard gaat, tenminste 720P HD zoals bij concurrent Ziggo?
Wat ik nog wel echt jammer vindt van KPN is dat de iTV app, nog steeds geen iPhone 6/6+ resolutie heeft en de streams nog SD zijn, ipv HD in de huidige Ziggo app.
Iemand inside info of dit op korte termijn naar een 2016 kwaliteit/standaard gaat, tenminste 720P HD zoals bij concurrent Ziggo?
Ziggo heeft toch de Docsis 3.1 troef achter de hand? Het is denk ik ook wel grotendeels een afwacht spelletje. KPN biedt nu eindelijk een waardig alternatief t.o.v. de kabel, Ziggo had hierin lang het alleenrecht. Nu is Ziggo weer aan zet en zullen ze verwacht ik op niet al te lange termijn met snellere abonnementen komen. Ik ben in elk geval blij dat er weer concurrentie is, is voor ons als consument alleen maar gunstig.
Persoonlijk hoef ik helemaal die hoge snelheid niet vanaf minimaal 60-80 ben ik tevreden, de NAS download snachts en beetje Netflix streaming en browsen past prima in 60Mbit. Ik heb 120/12 vanwege de upload van 12.
Je hebt gelijk over docsis 3.1 dat gaat zeker verbetering geven alleen denk ik niet dat ze dat snel hebben draaien, zal nog wel even duren toch heb er nog niets over gelezen?
Ik hoop juist dat ze de concurrentiestrijd doorzetten op de " KPN compleet " wijze ;-) Het is goed dat er een hete adem van KPN in de nek van Ziggo hijgt, dat maakt ze weer innovatief en prijs bewust.
Ziggo heeft ook zeer regelmatig in de afgelopen jaren elke keer 1 euro erbij gerekend, doet KPN dat ook?
Je hebt gelijk over docsis 3.1 dat gaat zeker verbetering geven alleen denk ik niet dat ze dat snel hebben draaien, zal nog wel even duren toch heb er nog niets over gelezen?
Ik hoop juist dat ze de concurrentiestrijd doorzetten op de " KPN compleet " wijze ;-) Het is goed dat er een hete adem van KPN in de nek van Ziggo hijgt, dat maakt ze weer innovatief en prijs bewust.
Ziggo heeft ook zeer regelmatig in de afgelopen jaren elke keer 1 euro erbij gerekend, doet KPN dat ook?
De huidige zenderindeling van KPN (met de HD zenders op een vage hoge plek) en de beperking van maar max. 2 TV ontvangers houden mij ook een beetje tegen om een Alles-in-1 pakket bij KPN af te sluiten. Aangezien ik dan ook een kabel TV pakket er naast moet houden.rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:33:
[...]
Dat zit op dit moment in test fase, heeft nog wat problemen maar dit is iets wat zeker gaat gebeuren. Hoeveel het precies gaat worden, is onduidelijk maar wel 2+
Weet je trouwens of KPN ook nog van plan is om de HD Glas streams in te gaan zetten op de snellere VVDSL verbindingen? Want de reguliere HD streams zijn bij KPN wel van een redelijke kwaliteit, maar een kabel TV HD stream is mijn inziens toch wel een stukje beter en dit is ook zichtbaar in de bitrate (8Mbit vs 12Mbit bij de kabel).
@Prolution goede vraag, ik stelde hem ook maar heb daar niet echt een helder antwoord op gekregen. Ik was benieuwd naar het verschil in beide partijen, maar jij geeft dat helder aan.
Is het protocol van KPN gelijk aan dat van Ziggo want dan is het best een fors verschil 33% meer.
Ik nam overigens aan dat ze maar 1 stream type hadden, maar voor VVDSL is hij lager? Nu je dat zo schrijft weet ik denk ook waarom ze geen 720p streams via de iTV app aanbieden ze hebben natuurlijk nog best wat gebieden waar <20mbit ADSL de default is, daar zullen ze keuzes in maken om de internet ervaring zo hoog mogelijk te houden.
Is het protocol van KPN gelijk aan dat van Ziggo want dan is het best een fors verschil 33% meer.
Ik nam overigens aan dat ze maar 1 stream type hadden, maar voor VVDSL is hij lager? Nu je dat zo schrijft weet ik denk ook waarom ze geen 720p streams via de iTV app aanbieden ze hebben natuurlijk nog best wat gebieden waar <20mbit ADSL de default is, daar zullen ze keuzes in maken om de internet ervaring zo hoog mogelijk te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 15-11-2015 20:35 ]
Is dit een aanname van je ?Satch schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:27:
Zelf een Y kabel plaatsen heeft helaas geen zin, zolang KPN je niet upgrade naar pairbonding en dus je tweede aderpaar actief maakt zal je helemaal niks merken. Bij pairbonding upgrades stuurt KPN ook altijd een 'verplichte' installatiemonteur bij je thuis langs om naar het ISRA te kijken. Dus je kan niet zelf pairbonding activeren door een y-kabel te plaatsen.
Mijn adres is volgens fourstack helemaal geschikt gemaakt (ge-upgrade) naar BVVDSL 200Mbit.
Als alles t/m de WCD werkt (2 werkende aderparen) moet je toch in je modem bij Attainable Rate(Up/Down) kunnen zien welke snelheid maximaal haalbaar is
Afgelopen jaar op het middelste pakket van €59 naar €60. Maar op de rest van de pakketten wijzigd weinig, en gebeurt er eigenlijk niks mee.stormfly schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:12:
Voor als nog alleen op Glas, en niet op VVDSL niet. Daar word wel naar gekeken, maar zit op een laag pitje. Eerst maar eens (B)VVDSL overal leveren en dan verder kijken.Prolution schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:25:
[...]
De huidige zenderindeling van KPN (met de HD zenders op een vage hoge plek) en de beperking van maar max. 2 TV ontvangers houden mij ook een beetje tegen om een Alles-in-1 pakket bij KPN af te sluiten. Aangezien ik dan ook een kabel TV pakket er naast moet houden.
Weet je trouwens of KPN ook nog van plan is om de HD Glas streams in te gaan zetten op de snellere VVDSL verbindingen? Want de reguliere HD streams zijn bij KPN wel van een redelijke kwaliteit, maar een kabel TV HD stream is mijn inziens toch wel een stukje beter en dit is ook zichtbaar in de bitrate (8Mbit vs 12Mbit bij de kabel).
Als je het verschil tussen 8 en 12 kan zien. Dan is dat prima, maar dat zien de meeste niet.

Maarja de vage hoge plek + 2 tv ontvangers snapt KPN ook, dus dat word dan ook aangepast
SD 3-5MB
HD 7-8MB
HD glas 12,75MB
Het heeft allemaal met prioriteiten ligt, als alles in orde is. Dan ga je je daar op focussen. Ziggo heeft natuurlijk al jaren dezelfde verbinding, dus gaat dingen optimaliseren zoals itv app.
KPN is al jaren druk bezig met glasvezel/VVDSL en noem het maar op. Daarna komt de rest
Dit heb ik 5 November gevraagd.Prolution schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:25:
[...]
Ik zie niet waarom een 60 of 100Mbit glaslijn wel HD"Glas" kan en VVDSL van 60 (of meer) geen HD"Glas". En als KPN hun IGMP Proxys goed voor mekaar heeft zal dit geen/weinig verschil maken voor hun serverbandbreedte
Hier wordt aan gewerkt. Maar mochten ze nog niet te veel over vertellen. Maar dit had niet de prioriteit.
Staat er een signaal op dat 2e aderpaar dan? Anders heb je er niets aan.Speed61 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:38:
[...]
Is dit een aanname van je ?
Mijn adres is volgens fourstack helemaal geschikt gemaakt (ge-upgrade) naar BVVDSL 200Mbit.
Als alles t/m de WCD werkt (2 werkende aderparen) moet je toch in je modem bij Attainable Rate(Up/Down) kunnen zien welke snelheid maximaal haalbaar is
Dat is mooi om te horen!rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:33:
[...]
Dat zit op dit moment in test fase, heeft nog wat problemen maar dit is iets wat zeker gaat gebeuren. Hoeveel het precies gaat worden, is onduidelijk maar wel 2+
Als er geen signaal op staat heb je ook geen bondingStaat er een signaal op dat 2e aderpaar dan? Anders heb je er niets aan.
Maar niet iedereen heeft bonding héSpeed61 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:45:
[...]
Als er geen signaal op staat heb je ook geen bonding
Als er voorheen geen bonding was, heb je ook geen bonding. Dit moet namelijk specifiek geactiveerd worden.
Nee, dat is geen aanname, ik heb binnen mijn werk met pairbonding te maken. Dat tweede aderpaar moet toch ook nog administratief en technisch aan je abo gekoppeld wordt. Er staat niet vanzelf ineens signaal op en een service id aan gekoppeld.Speed61 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:38:
[...]
Is dit een aanname van je ?
Dat lijkt me logisch. Fourstack geeft dan ook aan dat er bonding mogelijk is, niet dat je het hebt! Dat tweede aderpaar kan pas intrainen als er een service ID op geleverd wordt, en dat krijg je pas als KPN je abo omzet naar een B(V)VDSL verbindingSpeed61 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:45:
[...]
Als er geen signaal op staat heb je ook geen bonding
KPN heeft z'n TV diensten naar mijn mening best goed voor elkaar, het is alleen jammer dat het momenteel nog wat tekortkomingen heeft zoals ik al eerder aangaf. In ieder geval goed om te weten dat KPN dit ook onderkend en er aan werkt om hun diensten te verbeteren.rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:40:
[...]
Voor als nog alleen op Glas, en niet op VVDSL niet. Daar word wel naar gekeken, maar zit op een laag pitje. Eerst maar eens (B)VVDSL overal leveren en dan verder kijken.
Als je het verschil tussen 8 en 12 kan zien. Dan is dat prima, maar dat zien de meeste niet.![]()
Maarja de vage hoge plek + 2 tv ontvangers snapt KPN ook, dus dat word dan ook aangepast
SD 3-5MB
HD 7-8MB
HD glas 12,75MB
Het heeft allemaal met prioriteiten ligt, als alles in orde is. Dan ga je je daar op focussen. Ziggo heeft natuurlijk al jaren dezelfde verbinding, dus gaat dingen optimaliseren zoals itv app.
KPN is al jaren druk bezig met glasvezel/VVDSL en noem het maar op. Daarna komt de rest
Wat betreft de beeldkwaliteit, ik kan het verschil wel zien tussen de xDSL HD streams (8Mbit) en een kabel TV HD stream (~12Mbit). Dit zal op een kleinere TV's (32 inch) misschien minder het geval zijn maar bij grotere TV's (>50 inch) zie ik wel dat er meer compressie toegepast wordt op de xDSL HD streams van KPN.
Daarbij kan ik goed begrijpen dat KPN voor de xDSL streams een lagere bitrate gebruikt, door de beperkte snelheid die voorheen over het koperlijntje gehaald kon worden. Maar tegenwoordig met 100Mbit over VVDSL en straks 200Mbit over BVVDSL gaan ze dit toch hopelijk wel heroverwegen, zodat de xDSL klanten die gewoon een snelle lijn (> 60Mbit) hebben ook de kwalitatief betere HD (Glas) streams kunnen krijgen.
De basis is imo wel gelegd, tuurlijk is er ruimte voor verbeteringen. En dat is maar goed ook, anders sta je stil als provider en kun je de klant nooit de optimale ervaring bieden. We gaan steeds verder, zie bijvoorbeeld Meer tv, Netflix etc. Dat zijn toch dingen die niet niets zijn en vrij fors zijn voor mensen zonder smart tv.Prolution schreef op zondag 15 november 2015 @ 23:53:
[...]
KPN heeft z'n TV diensten naar mijn mening best goed voor elkaar, het is alleen jammer dat het momenteel nog wat tekortkomingen heeft zoals ik al eerder aangaf. In ieder geval goed om te weten dat KPN dit ook onderkend en er aan werkt om hun diensten te verbeteren.
Wat betreft de beeldkwaliteit, ik kan het verschil wel zien tussen de xDSL HD streams (8Mbit) en een kabel TV HD stream (~12Mbit). Dit zal op een kleinere TV's (32 inch) misschien minder het geval zijn maar bij grotere TV's (>50 inch) zie ik wel dat er meer compressie toegepast wordt op de xDSL HD streams van KPN.
Daarbij kan ik goed begrijpen dat KPN voor de xDSL streams een lagere bitrate gebruikt, door de beperkte snelheid die voorheen over het koperlijntje gehaald kon worden. Maar tegenwoordig met 100Mbit over VVDSL en straks 200Mbit over BVVDSL gaan ze dit toch hopelijk wel heroverwegen, zodat de xDSL klanten die gewoon een snelle lijn (> 60Mbit) hebben ook de kwalitatief betere HD (Glas) streams kunnen krijgen.
Tsja ik kijk nauwelijks tv dus ik zou het dan ook echt niet weten. Als mijn tv al aangaat, dan kijk ik content van netflix/popcorntime of van een blueray film.
Het klinkt allemaal logisch, en dat is het in die zin ook wel. Maar het is een technologie die nog vrij vers is, men is nog altijd bezig met ontwikkelen en uitrollen van deze techniek. Deze word dan ook verder ontwikkeld en ik zou het niet gek vinden dat dit ook gaat gebeuren. Maar ik zou dan niet weten op welke termijn. Wellicht komt daar duidelijkheid over op korte termijn.
KPN heeft de afgelopen jaren ook de prijzen verhoogd. Het was toen het abonnement afsloten werd per maand 38.50, (Internet standaard pakket van 50/5. Inmiddels is dat 60/6, maar omdat we nog op een wijkcentrale zitten krijgen we niet meer dan 50/5. )stormfly schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:12:
Persoonlijk hoef ik helemaal die hoge snelheid niet vanaf minimaal 60-80 ben ik tevreden, de NAS download snachts en beetje Netflix streaming en browsen past prima in 60Mbit. Ik heb 120/12 vanwege de upload van 12.
Omdat we ook nog telefonie hadden, betaalden wij dus een paar euro extra, zodat we rond de € 41.50 zaten. Ik heb toen nog overwogen om telefonie via een andere VoIP provider te doen zodat we wat goedkoper uit waren. Alleen gooide KPN toen de prijs naar 41.50 voor alleen internet.. (maar, we kregen nu wel een gratis telefoonlijn
Toen maar besloten om de telefonie bij KPN te laten, aangezien we nu niks goedkoper meer uit zijn. En een VoIP lijn van KPN is toch wel erg stabiel. Er wordt immers voor een paar euro per maand gebeld, soms zelfs minder.
Precies de reden dat ik (in ieder geval op dit moment nog) internet bij XS4ALL afneem maar tv bij Ziggo. Ben het er mee eens dat het op een "klein" scherm niet zichtbaar is. Of je moet al twee tv's naast elkaar zetten.Prolution schreef op zondag 15 november 2015 @ 23:53:
Ik ben nogal kritisch want ik kan me ook ergeren aan het feit dat RTL4 in sommige studios blijkbaar nog niet full HD cameras heeft hangen. Dan is het beeld zoveel lelijker dan dat je bijvoorbeeld een NPO uitzending bekijkt. Andere programmas bij RTL zijn dan ineens weer loei scherp.
Zou het KPN ziggo verschil zichtbaar zijn op 40inch, ik denk dat het net de afmeting is waarin het zichtbaar gaat worden?
Zou het KPN ziggo verschil zichtbaar zijn op 40inch, ik denk dat het net de afmeting is waarin het zichtbaar gaat worden?
Bij de NPO zijn overigens ook nog diverse programma's die niet in HD zijn (o.a. DWDD & Pauw).stormfly schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:16:
Ik ben nogal kritisch want ik kan me ook ergeren aan het feit dat RTL4 in sommige studios blijkbaar nog niet full HD cameras heeft hangen. Dan is het beeld zoveel lelijker dan dat je bijvoorbeeld een NPO uitzending bekijkt. Andere programmas bij RTL zijn dan ineens weer loei scherp.
Indien je kritisch bent over de beeldkwaliteit dan ga je hoogstwaarschijnlijk wel het verschil opmerken tussen KPN (xDSL streams) & Ziggo, ik zie het met name door artifacts die optreden door de hogere compressie bij KPN ook heeft het beeld wat minder detail en diepte. Dit is overigens logisch te verklaren door de lagere bitrate die KPN gebruikt. Er is overigens wel gewoon goed naar te kijken hoor, maar als je beter gewend bent dan valt het mijn inziens wel een beetje tegen
Verder vindt ik het TV platform van KPN best in orde, de nieuwere decoders (2260 & 2952) zijn behoorlijk snel en het live TV pauzeren & opnemen werkt ook prima. En nu is KPN z'n ontvangers ook aan het uitbreiden met diensten zoals Netflix, dat vindt ik ook wel een mooie ontwikkeling.
KPN heeft het over snelheden van 200/60 zodra de VDSL kasten Vectoring + bonding-klaar zijn gemaakt. Vooral de upload spreekt mij erg aan... 
http://www.telecompaper.c...ijn-toekomstvast--1113015
http://www.telecompaper.c...n-buitengebieden--1112534
Verschijnen de laatste tijd interessante artikelen in de media, o.a. bij Telecompaper:Afgelopen april liet KPN weten dat het de komende anderhalf jaar een grote vernieuwing doorvoert in het koperen aansluitnetwerk. Via koper kan in een groot deel van Nederland de snelheid omhoog naar 200/60 Mbps, zodra de straatkasten gereed zijn gemaakt voor vectoring en pair bonding.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Het 222/66 Bonded Vectoring profiel was ook al zichtbaar in dit filmpje:timmie1 schreef op maandag 16 november 2015 @ 22:43:
KPN heeft het over snelheden van 200/60 zodra de VDSL kasten Vectoring + bonding-klaar zijn gemaakt. Vooral de upload spreekt mij erg aan...
[...]
Verschijnen de laatste tijd interessante artikelen in de media, o.a. bij Telecompaper:
YouTube: Paul Bosch over KPN VectoringPlus

Het is natuurlijk nog even de vraag wat de snelheden van het daadwerkelijk (commercieel aangeboden) pakket gaan zijn, maar het laat wel zien wat er globaal mogelijk is.
KPN laat tijdens z'n kwartaalresultaten ook altijd al wel de volgende technologiën doorschemeren:

Kijk, het meest ideaal voor KPN is NG.PON. Dwz: de glasvezelkabel wordt naar je huis getrokken op het moment dat je een 1- of 2-jarig abonnement afsluit. Oftewel: je maakt kosten, maar ook opbrengsten voor iedere glasvezellijn die je naar een meterkast trekt. Dit itt het huidige FTTH model waarbij hele wijken een glasvezel in het meterkast krijgen en maar 38% geactiveerd wordt. Bijkomend voordeel voor KPN met NG.PON: de glasvezel gaat vd straatkast naar de woning waardoor concurrenten als Tele2 en Vodafone niet zomaar hiervan gebruik kunnen maken met hun eigen apparatuur...

Kijk, het meest ideaal voor KPN is NG.PON. Dwz: de glasvezelkabel wordt naar je huis getrokken op het moment dat je een 1- of 2-jarig abonnement afsluit. Oftewel: je maakt kosten, maar ook opbrengsten voor iedere glasvezellijn die je naar een meterkast trekt. Dit itt het huidige FTTH model waarbij hele wijken een glasvezel in het meterkast krijgen en maar 38% geactiveerd wordt. Bijkomend voordeel voor KPN met NG.PON: de glasvezel gaat vd straatkast naar de woning waardoor concurrenten als Tele2 en Vodafone niet zomaar hiervan gebruik kunnen maken met hun eigen apparatuur...
Dat klopt niet helemaal, er zijn al sinds 2009 in Nederlend open PON glasvezel netwerken. Of KPN dat ook gaat doen is natuurlijk een andere vraag....SooK schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:25:
Bijkomend voordeel voor KPN met NG.PON: de glasvezel gaat vd straatkast naar de woning waardoor concurrenten als Tele2 en Vodafone niet zomaar hiervan gebruik kunnen maken met hun eigen apparatuur...
Bij GPON wordt de glasvezel ook gedeeld met meer gebruikers, het is dan geen point-to-point verbinding meer zoals FttH dat wel is. De opzet zou dan een beetje hetzelfde zijn als Ziggo doet met z'n kabelnetwerk waarbij het signaal ook gedeeld wordt binnen een wijk. Voor meer info:
nieuws: KPN zet uitrol glasvezel mogelijk op lager pitje
nieuws: KPN experimenteert met dsl van 400Mbit/s
nieuws: KPN zet uitrol glasvezel mogelijk op lager pitje
nieuws: KPN experimenteert met dsl van 400Mbit/s
[ Voor 14% gewijzigd door Prolution op 17-11-2015 10:08 ]
Hmm vanavond maar eens lezen want juist dat gedeelde medium is een zwakte van Ziggo als je meerdere downloaders in je wijk hebt.
Er kunnen volgens mij 128 aansluitingen op 1 PON hoofdader, dat is 128x meer kans op impact van je buren dan met dedicated ftth ;-) daar heb je een eigen switch port in de wijkcentrale.
Vanavond maar eens even wat googlen over de techniek van PON, hoe de sharing werkt.
Er kunnen volgens mij 128 aansluitingen op 1 PON hoofdader, dat is 128x meer kans op impact van je buren dan met dedicated ftth ;-) daar heb je een eigen switch port in de wijkcentrale.
Vanavond maar eens even wat googlen over de techniek van PON, hoe de sharing werkt.
Maar dat is toch weinig anders dan de huidige overboeking van 25:1 (of zelfs 40:1) bij dsl? Je deelt per saldo altijd wel iets van een poort/hub/lijn, ik neem aan dat zo'n PON wel een behoorlijke doorvoersnelheid heeft, dat je wel extreem moet gaan om hier problemen te krijgen.stormfly schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:45:
Voor mij zou het ideale oplossing zijn, weinig zware internetgebruikers in het blok (waardoor ik dus ws de upgrade niet kreeg), alles is voor bassie
[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 17-11-2015 11:53 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik weet niet hoe up to date jij bent maar dit is jaren geleden al gebeurd met de introductie van de nieuwe docsis standaard.stormfly schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:26:
[...]
Ja ze kunnen het aanbieden maar in sommige gebieden is het Coax segment nu al "congested" in de avond piekuren. Ze zullen dan ook veel actiever coax segmenten moeten verkleinen zodat die 500Mbit ook echt haalbaar wordt op alle momenten van de dag.
Dat je kabel deelt met de rest van de wijk is enkel nog geschiedenis (@Home tijd, Casema etc). Vroeger lag er glas tot het wijknet (wc) en hierna ging het met coax verder naar de groepsversterkers, eindversterkers en vervolgens naar de klant. Dat het internet in de avonduren traag is heb ik eigenlijk nooit ervaren na 2003/2004.stormfly schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:45:
Hmm vanavond maar eens lezen want juist dat gedeelde medium is een zwakte van Ziggo als je meerdere downloaders in je wijk hebt.
Tegenwoordig ligt er gewoon glas tot in de groepsversterker en deze bedient max. 16 eindversterkers (kleine grijze avedko kastjes in de straten).
Ik wil niet pro-Ziggo overkomen want met nieuwe technieken kan KPN het goed bij houden maar geef wel de juiste informatie.
Niks mis met overboeking zolang het maar met zorg en aandacht word gedaan. Daarom denk ik dat NGPON prima kan werken in de praktijk. Want ik heb in de afgelopen 5 jaar op vier adressen gewoond en haalde altijd netjes mijn snelheid.
Ik leer elke dag bij, zo up to date ben ik:)
Maar er zijn nog steeds wel congested segmenten pas ergens een stuk op een forum in hartje stad waar het mis ging. En in het ziggo topic zijn er zat met T3 en T4 errors terwijl waardes en bekabeling goed zijn.
Maar ik heb er zelf geen last van met Ziggo, zelfs geen enkele last, maar zit aan de rand van een dorp.
Ik had er eigenlijk niet over nagedacht dat je ook overboeking had met xdsl? Je hebt tenslotte je eigen koper ader naar de wijkkast. Dat ontstaat dan vanaf de geüpgraded wijk kast waar meerdere gebruikers tegelijk op de uplink fiber komen? Of al eerder in het segment, (zoals bij Ziggo)?
Maar er zijn nog steeds wel congested segmenten pas ergens een stuk op een forum in hartje stad waar het mis ging. En in het ziggo topic zijn er zat met T3 en T4 errors terwijl waardes en bekabeling goed zijn.
Maar ik heb er zelf geen last van met Ziggo, zelfs geen enkele last, maar zit aan de rand van een dorp.
Ik had er eigenlijk niet over nagedacht dat je ook overboeking had met xdsl? Je hebt tenslotte je eigen koper ader naar de wijkkast. Dat ontstaat dan vanaf de geüpgraded wijk kast waar meerdere gebruikers tegelijk op de uplink fiber komen? Of al eerder in het segment, (zoals bij Ziggo)?
Overboeking heb je in de basis altijd, een lijn/poort/kast kan uiteindelijk maar X snelheid aan. Als er dan Y gebruikers zijn met Z snelheid, heb je een punt Y*Z > X. Wijken met veel downloaders kan je dit nog wel hebben, maar de kasten zijn nu dusdanig snel, dat je dit in de praktijk amper merkt. En dan maakt het niet meer uit waar dit in de verbinding zit (centrale, kast, wijkkast, verdeler, whatever), meer vraag dan aanbod geeft dus lagere snelheid.stormfly schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:23:
Ik had er eigenlijk niet over nagedacht dat je ook overboeking had met xdsl? Je hebt tenslotte je eigen koper ader naar de wijnkast. Dat ontstaat dan vanaf de geüpgraded wijk kast waar meerdere gebruikers tegelijk op de uplink fiber komen? Of al eerder in het segment, (zoals bij Ziggo)?
Wat ik begreep van Fourstack is dat er dus X lijnen op 1 kabelbundel zit, maar door de vectored (en bonding) hebben ze dus aantal per kabelbundel teruggeschroefd om alles stabiel te houden. Dan zou in theorie het probleem zijn waar ik dus mee zit.
[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 17-11-2015 12:32 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
We gaan wel een beetje offtopic, maar je deelt met kabel nog altijd de capaciteit met de rest van je wijk/coaxsegment, zie bijv. dit interessante topic: [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner voor achtergrond informatie.andy88 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:05:
[...]
Ik weet niet hoe up to date jij bent maar dit is jaren geleden al gebeurd met de introductie van de nieuwe docsis standaard.
[...]
Dat je kabel deelt met de rest van de wijk is enkel nog geschiedenis (@Home tijd, Casema etc). Vroeger lag er glas tot het wijknet (wc) en hierna ging het met coax verder naar de groepsversterkers, eindversterkers en vervolgens naar de klant. Dat het internet in de avonduren traag is heb ik eigenlijk nooit ervaren na 2003/2004.
Tegenwoordig ligt er gewoon glas tot in de groepsversterker en deze bedient max. 16 eindversterkers (kleine grijze avedko kastjes in de straten).
Ik wil niet pro-Ziggo overkomen want met nieuwe technieken kan KPN het goed bij houden maar geef wel de juiste informatie.
Niks mis met overboeking zolang het maar met zorg en aandacht word gedaan. Daarom denk ik dat NGPON prima kan werken in de praktijk. Want ik heb in de afgelopen 5 jaar op vier adressen gewoond en haalde altijd netjes mijn snelheid.
DOCSIS heeft er wel voor gezorgd dat dit delen van capaciteit minder merkbaar is geworden dan vroeger in de beginjaren van het kabelinternet.
Een coaxsegment bestaat meestal uit zo'n 400~800 modems/aansluitingen, in mijn coaxsegment (Prolution in "[ZeelandNet] Ervaringen Topic - Deel 1") zijn zo'n 658 modems actief en deze delen gezamelijk een downstream capaciteit van 800Mbit downstream (16 DOCSIS downstreams zijn er actief).
Mbt kabel: gemiddeld zitten er nu inderdaad zo'n 400~800 modems per coaxsegment. Voor vergroting van de capaciteit kun je dit blijven splitsen, maar heb je ook andere opties: uitschakelen analoge tv+radio, oprekken naar 1Ghz en gebruikname van 3.1 docsis. Splitsen van segment kun je niet onbeperkt doen: a) de apparatuur moet in de straatkast geplaatst kunnen worden (grootte + warmteafvoer) en b) als je naar bijvoorbeeld gemiddeld 100 aansluitingen gaat kun je geen overboeking van 20 meer nemen, maar eigenlijk slechts 9. De kansen dat mensen tegelijk aan het werk zijn en alle capaciteit gebruiken in een segment neemt namelijk ook toe (afnemend diversificatie-effect). Zie HIER voor de studie.
Ben wat dat betreft ook heel erg benieuwd mbt NG.PON. Zoals ik het nu begrijp betekent dat glasvezel trekken van straatkast naar iemans meterkast? Moet ook KPN genoeg ruimte in de straatkasten hebben om iedere glasvezelkabel aan te sluiten + genoeg capaciteit hebben van straatkast naar backbone?
Ben wat dat betreft ook heel erg benieuwd mbt NG.PON. Zoals ik het nu begrijp betekent dat glasvezel trekken van straatkast naar iemans meterkast? Moet ook KPN genoeg ruimte in de straatkasten hebben om iedere glasvezelkabel aan te sluiten + genoeg capaciteit hebben van straatkast naar backbone?
Dan moet je op een regenachtig dag eens in Kraggenburg (noordoostpolder) gaan internetten via ziggo.Dan is het ineens toch wel erg traag (anno 2015).andy88 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:05:
[...]
Ik weet niet hoe up to date jij bent maar dit is jaren geleden al gebeurd met de introductie van de nieuwe docsis standaard.
[...]
Dat je kabel deelt met de rest van de wijk is enkel nog geschiedenis (@Home tijd, Casema etc). Vroeger lag er glas tot het wijknet (wc) en hierna ging het met coax verder naar de groepsversterkers, eindversterkers en vervolgens naar de klant. Dat het internet in de avonduren traag is heb ik eigenlijk nooit ervaren na 2003/2004.
Wat normaal gebeurd: in de straatkast komt enkel een (passive) splitter, er worden dan dus 2 vezels gebruikt richting regionaal koppelpunt, 1x voor DSL en 1x voor GPON.SooK schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:31:
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Thanks. Sorry nooit echt in verdiept in Passive Optical Networksqless schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:34:
[...]
Wat normaal gebeurd: in de straatkast komt enkel een (passive) splitter, er worden dan dus 2 vezels gebruikt richting regionaal koppelpunt, 1x voor DSL en 1x voor GPON.
Als ik het nu goed begrijp wordt dus al het internetverkeer van een segment vanuit de OLT (Optical Line Terminal, oftewel regionaal koppelpunt, oftewel 'DSLAM'?) gestuurd naar de straatkast. Eventueel gesplitst in de staatkast (up to 32 ONTs) en bij ontvangst in huis (Optical Node Transceiver) pakt het modem de juiste pakketjes eruit. Dat laatste verschilt natuurlijk niet zoveel van kabel, afgezien van een sterverbinding ipv geschakelde verbinding.
Van mij mag KPN dit morgen uitrollen, ik teken met liefde een 2jarig contract

[ Voor 21% gewijzigd door SooK op 17-11-2015 14:01 ]
Het aantal vezels dat naar een straatkast loopt staat niet vast bij PON, er zijn kasten waar 576 vezels in afgemonteerd kunnen worden (288 huizen) dan zou 2 glasvezels voor connectie met de buitenwereld wat weinig zijn.
Zowel bij NG.PON als bij het model van Reggefiber lopen er vanuit je meterkast 2 glasvezels naar een straatkast. Bij het reggefiber model worden ze daar 1-op-1 doorgepatcht naar 2 vezels naar de POP waar de actieve apparatuur staat. Bij het NG.PON model zit er in de straatkast een passieve splitter die meerdere vezels combineert op een glasvezel naar de centrale (er is dus geen POP in de wijk).
Zowel bij NG.PON als bij het model van Reggefiber lopen er vanuit je meterkast 2 glasvezels naar een straatkast. Bij het reggefiber model worden ze daar 1-op-1 doorgepatcht naar 2 vezels naar de POP waar de actieve apparatuur staat. Bij het NG.PON model zit er in de straatkast een passieve splitter die meerdere vezels combineert op een glasvezel naar de centrale (er is dus geen POP in de wijk).
Bij GPON wordt maar 1 vezel gebruikt, retour signaal gaat over dezelfde vezel (andere golflengte)
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Interessant om te lezen weer mbt GPON enz. Wat mij betreft mag KPN Bonding en vectoring overslaan en gelijk naar GPON gaan!
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Vraag me af waarom ik bij BVVDSL maximaal 180 Mbit/s op de FourStack site zie staan terwijl dat eigenlijk 200 Mbit/s hoor te zijn zoals anderen hier ook bevestigen.
Omdat je net dat stukje van de straatkast zit dat er voor zorgt dat je de volle 200Mbit niet haalt...Eiríkr schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:45:
Vraag me af waarom ik bij BVVDSL maximaal 180 Mbit/s op de FourStack site zie staan terwijl dat eigenlijk 200 Mbit/s hoor te zijn zoals anderen hier ook bevestigen.
Dat klopt niet helemaal. Bij Reggefiber lopen 2 vezels vanuit je woning naar een ondergrondse lasdoos. Daar zijn ze op een 96voudige kabel gelast (2 daarvan dan), dus niet gepatcht, samen met maximaal 47 andere woningen. Die 96vz kabel loopt direct door naar de PoP waar alle 96 vezels op een lade zijn afgelast. Dus 48 woningen per lade hebben 2 eigen vezels tot in de PoP. In de PoP worden 1 of 2 vezels voor een woning gepatcht van de actieve apparatuur naar de poorten voorop die lade.esky schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 14:19:
Het aantal vezels dat naar een straatkast loopt staat niet vast bij PON, er zijn kasten waar 576 vezels in afgemonteerd kunnen worden (288 huizen) dan zou 2 glasvezels voor connectie met de buitenwereld wat weinig zijn.
GPon bij Reggefiber komt ook voor maar alleen op PoP niveau. De actieve apparatuur staat alleen in de CityPoP en niet in de andere PoPs. Via splitters wordt het signaal verdeeld naar alle woningen, via de AreaPoPs waar die woningen op aangesloten zijn.
Voor de helderheid: een Reggefiber netwerk heeft geen centrale maar PoPs. 1 per wijk/gebied van ca 2500 (meestal). Die PoPs zijn in een ring verbonden en er is er eentje die de functie heeft van verbinding met de buitenwereld. Dat is de CityPoP.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Thanks! Dat is dan wel weer jammer maar ik kan er mee leven. Wachten op volgend jaar!B2 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:03:
[...]
Omdat je net dat stukje van de straatkast zit dat er voor zorgt dat je de volle 200Mbit niet haalt...
Had zojuist Xs4all even aan de lijn (blijft een goede helpdesk), die wisten mij wel te vertellen dat er dus een nieuwe (nouja, toevoeging aan assortiment) fritzbox uit gaat komen speciaal voor bonding, een standaard fritzbox (7360 bv) ondersteun geen bonding. Ik neem aan dat een simple Y kabel voor een niet-ondersteunende modem niet gaat werken?Satch schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:27:
Zelf een Y kabel plaatsen heeft helaas geen zin, zolang KPN je niet upgrade naar pairbonding en dus je tweede aderpaar actief maakt zal je helemaal niks merken. Bij pairbonding upgrades stuurt KPN ook altijd een 'verplichte' installatiemonteur bij je thuis langs om naar het ISRA te kijken. Dus je kan niet zelf pairbonding activeren door een y-kabel te plaatsen.
De FB7369 ondersteund bonding: http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7369/SinergyX schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:47:
[...]
Had zojuist Xs4all even aan de lijn (blijft een goede helpdesk), die wisten mij wel te vertellen dat er dus een nieuwe (nouja, toevoeging aan assortiment) fritzbox uit gaat komen speciaal voor bonding, een standaard fritzbox (7360 bv) ondersteun geen bonding. Ik neem aan dat een simple Y kabel voor een niet-ondersteunende modem niet gaat werken?
De overige Fritzboxen (zoals 7360) hebben zover ik weet geen ondersteuning voor bonding. Een Y-kabel gaat dat ook niet verhelpen
Gisteren was ik bij iemand op het platteland op bezoek, ze had haar laptop kapot. Ik wilde dus een "backup" kopieren naar de cloud, wetende dat het best lang kon duren met 1Mbit upload. Blijkt dus dat ze daar gewoon VDSL hebben (laatste keer dat ik er was, was het 12/1 adsl, wat ook niet slecht was voor 3km vanaf de centrale). Nu heeft ze gewoon 30/10. En dat terwijl er op dat adres 100Mbit down mogelijk is! Met zo'n verbinding wil ik ook wel in een weiland zonder coax wonen
LOLHvanderT schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:03:
Met zo'n verbinding wil ik ook wel in een weiland zonder coax wonen
Ja nu KPN zo bezig is zullen de woningen op het platteland wel weer meer waard worden ;-) toch maar eens twijfelen.
Vraagje. Ik heb op dit moment 20/2 Mb/s vdsl bij xs4all, maar niettemin een upload van 20 Mb/s. Met die upload ben ik echt superblij en in dit topic lees ik dat ik niet de enige ben. Toch zou ik graag upgraden naar 50/5 Mb/s vdsl.
Die upload van 20 Mb/s is me echter meer waard dan een hogere download. Mijn vraag is dus of ik die hoge upload snelheid behoud bij en upgrade waar in principe een lagere upload bij hoort. Iemand daar ervaring mee?
Die upload van 20 Mb/s is me echter meer waard dan een hogere download. Mijn vraag is dus of ik die hoge upload snelheid behoud bij en upgrade waar in principe een lagere upload bij hoort. Iemand daar ervaring mee?
Die hoge upload blijf je gewoon behouden. Hier het KPN 60/6 pakket met effectief zelfs 70Mbit down en 20Mbit up.
Afhankelijk van waar je woont als je VVDSL in je wijkkast hebt haal je bij het instapabonnement zeer waarschijnlijk 20/20 omdat de upload niet beperkt is.
Thanks HvanderT. Ik ga maar gewoon een upgrade aanvragen.HvanderT schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:46:
Die hoge upload blijf je gewoon behouden. Hier het KPN 60/6 pakket met effectief zelfs 70Mbit down en 20Mbit up.
Gooit xs4all/kpn nou gewoon bij iedereen die upload omhoog, als dat mogelijk is? Of is dit een experiment ofzo? Want ze maken er nergens reclame mee.
T3/T4 errors is bekend probleem maar heeft niets met drukte van coax sigment temaken, maar met storing in 1 van de dhcp servers van ziggo/upc.stormfly schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:23:
Ik leer elke dag bij, zo up to date ben ik:)
elke verbinding heeft overboeking of dit nu dsl/gls/coax is, immers word alles gewoon gedeeld, bij dsl in vvdsl kast bij glas in de pop en bij coax in de wijk hubs.
Dat vraag ik mij ook af. Vrees dat er dag komt dat de upload cap ineens enabled wordt, net als we er allemaal aan gewend zijn. We betalen tenslotte voor minder upload.menocchio schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:02:
[...]
Thanks HvanderT. Ik ga maar gewoon een upgrade aanvragen.
Gooit xs4all/kpn nou gewoon bij iedereen die upload omhoog, als dat mogelijk is? Of is dit een experiment ofzo? Want ze maken er nergens reclame mee.
Iemand van KPN vertelde mij dat je in de basis enkel nog voor de downloadspeed betaald (die wel capped is op je abbo), upload is gewoon tot zover je kan halen en tot hoever de centrale dit aankunnen. Ergens logisch, zoveel upload heb je eigenlijk niet, zeker de TV/streamer gezinnen hebben dit marginaal.kazuka schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:38:
Dat vraag ik mij ook af. Vrees dat er dag komt dat de upload cap ineens enabled wordt, net als we er allemaal aan gewend zijn. We betalen tenslotte voor minder upload.
Gisteren nog goed nieuws gekregen, via fourstack heeft iemand van KPN contact opgenomen, uitleg gekregen over mijn 5mbit status en zoals de planning nu is, ik medio februari volgend jaar ook op de vvdsl kom te zitten. Mindere nieuws was dat dit mogelijk maar max 60 gaat worden (afstand) en mijn huis blijkbaar geen fysieke 2de ader heeft liggen, dus bonding is (nog) geen optie.
Mijn huisgenoot heeft KPN instap en ik KPN standaard. Allebei zijn aangesloten op dezelfde straatkast en toch haalt hij 10/1.5 en ik 71/20. Volgens zijn experia v10 wordt maximaal 11/1.5 haalbaar.stormfly schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:47:
Afhankelijk van waar je woont als je VVDSL in je wijkkast hebt haal je bij het instapabonnement zeer waarschijnlijk 20/20 omdat de upload niet beperkt is.
Lijkt eerder dat de lijn van je huisgenoot nog niet is omgezet naar VVDSL.plizz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:52:
[...]
Mijn huisgenoot heeft KPN instap en ik KPN standaard. Allebei zijn aangesloten op dezelfde straatkast en toch haalt hij 10/1.5 en ik 71/20. Volgens zijn experia v10 wordt maximaal 11/1.5 haalbaar.
Dan zit hij waarschijnlijk nog op de "oude" wijkcentrale.plizz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:52:
[...]
Mijn huisgenoot heeft KPN instap en ik KPN standaard. Allebei zijn aangesloten op dezelfde straatkast en toch haalt hij 10/1.5 en ik 71/20. Volgens zijn experia v10 wordt maximaal 11/1.5 haalbaar.
Wellicht is het nog een optie een tweede analoge lijn aan te vragen en deze weer te laten vervallen...SinergyX schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:52:
[...]
Mindere nieuws was dat dit mogelijk maar max 60 gaat worden (afstand) en mijn huis blijkbaar geen fysieke 2de ader heeft liggen, dus bonding is (nog) geen optie.
Ik heb met die man van KPN afgesproken dat we met de tijd contact houden, om wanneer alles draait te kijken wat er verder nog mogelijk is (mogelijk eigen kosten 2de lijn neerleggen). Ook al haal ik straks maar 60mbit, bonded zou toch 120mbit kunnen worden.B2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:44:
Wellicht is het nog een optie een tweede analoge lijn aan te vragen en deze weer te laten vervallen...
Dit klopt niet. Zowel up- als download wordt gecapped.stormfly schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:47:
Ik kan volgens mijn modem Experiabox v10 (attainable rate) 110/53Mbit/s up halen en haal maximaal (actual rate)108/22Mbit/s.
Straatkast staat hemelsbreed op ongeveer 50m.
[ Voor 9% gewijzigd door Speed61 op 19-11-2015 17:34 ]
Ja door het profiel, maar niet door de Access Gateway. Daar zou je daadwerkelijk op 20/2 of 60/6 of 100/10 gecapt moeten worden, maar alle VVDSL profielen van KPN hebben de maximale 22Mbit up van het profiel
Nom nom 
Pair bonding is beschikbaar hiero..
Theoretisch 200 Mb/s VVDSL2 via twee koperlijntjes
Too bad dat ik op een 50 Mb/s abo van XS4ALL zit à €€€
Pair bonding is beschikbaar hiero..
Theoretisch 200 Mb/s VVDSL2 via twee koperlijntjes
Gisteren via mijnaansluiting.nl een verplaatsing van mijn oude lasdop in de woonkamer aangevraagd naar een plek in de meterkast in ons nieuwe huis. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Meh, wij zijn van december 2015 terug gezet naar Q4 2015. Zal wel weer verplaatst worden...
Ze vertelde mij bij xs4all dat wanneer KPN het aan gaat bieden, zij dit ook gaan aanbieden. Zal wel nog steeds paar extra euro in de maand zijn, maar uiteindelijk zou jij het ook moeten krijgen.Osiris schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:16:
Bedoelde meer dat 't nu al wel duur genoeg isSinergyX schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:28:
[...]
Ze vertelde mij bij xs4all dat wanneer KPN het aan gaat bieden, zij dit ook gaan aanbieden. Zal wel nog steeds paar extra euro in de maand zijn, maar uiteindelijk zou jij het ook moeten krijgen.
[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 20-11-2015 11:35 ]
Ah zo, ja, 100mbit is dacht 9 euro in de maand duurder? Blijft in alle gevallen toch altijd (relatief) duurder dan glasvezel, zelfs caiway is dan goedkoper (maar wel duurder bij 60mbit)Osiris schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:33:
[...]
Bedoelde meer dat 't nu al wel duur genoeg isModem traint nu ook al in op 100 Mb/s, maar wordt gecapped in de BRAS (denk ik) op 50 Mb/s, m'n abo-snelheid
[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 20-11-2015 11:39 ]
Op mijn huisadres is 200 Mbit/s beschikbaar, maar wordt nog niet via een abonnement (200/60 Mbit/s) aangeboden. Bovendien is er geen Fritzbox die 200 Mbit/s aankan.Prolution schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:36:
[...]
De FB7369 ondersteund bonding: http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7369/
De 7369 ondersteunt weliswaar bounding maar de DSL chipset kan geen 200 Mbit/s halen. Er gaan geruchten dat AVM aan een nieuw modem werkt met een DSL chipset die dit wel aankan. Bron.
Op mijn adres is nog geen Bonded Vectoring (BVVDSL) beschikbaar, althans Netco geeft nog steeds max. 100Mbit aan. van de 7 (omgebouwde) straatkasten hier in de buurt is er maar 1 waarbij er 200Mbit wordt aangegeven. Hopelijk worden de resterende straatkasten ook gereed gemaakt voor Bonded Vectoring.
Maar het zou dus kunnen dat dat niet klopt volgens XS4ALL, maar even afwachten totdat AVM een nieuwe modem introduceert dan.
Fritbox geeft zelf 240Mbit aan op hun site: http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7369/wsmaal schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:42:
[...]
Op mijn huisadres is 200 Mbit/s beschikbaar, maar wordt nog niet via een abonnement (200/60 Mbit/s) aangeboden. Bovendien is er geen Fritzbox die 200 Mbit/s aankan.
De 7369 ondersteunt weliswaar bounding maar de DSL chipset kan geen 200 Mbit/s halen. Er gaan geruchten dat AVM aan een nieuw modem werkt met een DSL chipset die dit wel aankan. Bron.
Maar het zou dus kunnen dat dat niet klopt volgens XS4ALL, maar even afwachten totdat AVM een nieuwe modem introduceert dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Prolution op 20-11-2015 12:07 ]
Het lijkt mij sterk dat AVM op haar site verkeerde informatie beschikbaar stelt. Ze geven op meerdere plaatsen aan dat het modem een totale snelheid van 240Mbit/s kan bereiken als er gebruik gemaakt word van bonding.Prolution schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:06:
Fritbox geeft zelf 240Mbit aan op hun site: http://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7369/
Verder is te vinden dat de Ikanos chip die AVM gebruikt heeft voor de 7369 het VDSL profiel 17a ondersteund. Dit zou betekenen dat elke VDSL verbinding 100Mbit/s levert waardoor er in totaal 200Mbit/s mogelijk is. Ik zou het uiterst vreemd vinden als de rest van de chip hier vervolgens geen ondersteuning aan bied.
Daarnaast hebben we ook nog het 30a profiel, dat 200Mbit/s per VDSL verbinding mogelijk moet maken. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de geruchten uit de bron genoemd door wsmaal betrekking hebben op die ontwikkeling.
Het 30a profiel zal in de praktijk niet gebruikt gaan worden door KPN omdat deze niet compatible is met het 17a profiel & Vectoring.luxan schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:48:
[...]
Daarnaast hebben we ook nog het 30a profiel, dat 200Mbit/s per VDSL verbinding mogelijk moet maken. Het lijkt mij waarschijnlijker dat de geruchten uit de bron genoemd door wsmaal betrekking hebben op die ontwikkeling.
KPN is wel testen aan het uitvoeren met het 35b profiel (Vplus), dus dat kunnen we in de toekomst wel verwachten.

Meer info: https://techzine.alcatel-...-more-out-vdsl2-vectoring
XS4all heeft, na testen, samen met AVM gekozen voor zekerheid en stabiliteit (vooralsnog geen 2X100 met de 7369). Zie voor meer info de eerder vermelde bron (xs4all.adsl).luxan schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:48:
[...]
Het lijkt mij sterk dat AVM op haar site verkeerde informatie beschikbaar stelt. Ze geven op meerdere plaatsen aan dat het modem een totale snelheid van 240Mbit/s kan bereiken als er gebruik gemaakt word van bonding.
Hoe heb jij de straatkasten in beeld gekregen, ik zou heel graag eens mijn wijk uit willen tekenen, gewoon omdat het kan ;-)Prolution schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:06:
Op mijn adres is nog geen Bonded Vectoring (BVVDSL) beschikbaar, althans Netco geeft nog steeds max. 100Mbit aan. van de 7 (omgebouwde) straatkasten hier in de buurt is er maar 1 waarbij er 200Mbit wordt aangegeven. Hopelijk worden de resterende straatkasten ook gereed gemaakt voor Bonded Vectoring.
Dat zou ik ook wel willen!stormfly schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:27:
[...]
Hoe heb jij de straatkasten in beeld gekregen, ik zou heel graag eens mijn wijk uit willen tekenen, gewoon omdat het kan ;-)
En andere vraag, is er nou een maximale afstand met pair bonding en zo ja waarom? Ik snap dat VDSL niet boven de 2-3 (?) km uitkomt vanwege de techniek, maar bij pair bonding is het toch "alleen maar" gebruik maken van het extra aderpaar?
Crosstalk/interferentie op de lijnen? Veel telefoon-koper is natuurlijk niet gemaakt om daar mee om te gaan zoals CAT5/6 dat kan.FoxLenny schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:56:
[...]
Dat zou ik ook wel willen!
En andere vraag, is er nou een maximale afstand met pair bonding en zo ja waarom? Ik snap dat VDSL niet boven de 2-3 (?) km uitkomt vanwege de techniek, maar bij pair bonding is het toch "alleen maar" gebruik maken van het extra aderpaar?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Is pairbonding een functionaliteit van vectored VDSL ofwel de 2x 100Mbit variant? Of kon het van vroeger uit ook al in het VDSL wijkcentrale tijdperk bijvoorbeeld 2x12 Mbit ?
Want dan is het wel bijzonder dat KPN dat niet eerder in heeft gezet, of op dit moment niet inzet in de plattelands gebieden om die klanten dubbele snelheid te geven. Misschien dat het sinds vectored VDSL pas echt betrouwbaar is.
Maar zoals aangegeven ken ik de technische details niet goed genoeg dus any info is welcome?
Want dan is het wel bijzonder dat KPN dat niet eerder in heeft gezet, of op dit moment niet inzet in de plattelands gebieden om die klanten dubbele snelheid te geven. Misschien dat het sinds vectored VDSL pas echt betrouwbaar is.
Maar zoals aangegeven ken ik de technische details niet goed genoeg dus any info is welcome?
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 21-11-2015 19:54 ]
Volgens mij was het aantal modems wat pairbonding aan kan heel erg beperkt en zeker in het consumenten-segment.
Je hebt wel modems die 2 (of zelfs meer) DSL verbindingen op kunnen zetten en dat combineren.
Echter per stream is dat dan nog steeds beperkt tot de max. snelheid van een enkele lijn.
Dus voor thuisgebruik niet echt ideaal, want je Youtube gaat er echt niet sneller door, tenzij je met 2 computers tegelijk zit.
Pas sinds kort zijn er modems die dit weten te combineren tot iets wat voor de eindgebruiker echt als 1 verbinding gezien kan worden.
Ik kan me voorstellen dat ze dit soort acties niet gaan toepassen als ze ook geen VDSL kunnen doen, want dan blijf je zitten met die legacy-ADSL. En je ziet nu eigenlijk overal dat ze de afstand tot de gebruiker aan het verkleinen zijn. Op de echt landelijke gebieden gaan ze nu 4G-vast aanbieden.
Je hebt wel modems die 2 (of zelfs meer) DSL verbindingen op kunnen zetten en dat combineren.
Echter per stream is dat dan nog steeds beperkt tot de max. snelheid van een enkele lijn.
Dus voor thuisgebruik niet echt ideaal, want je Youtube gaat er echt niet sneller door, tenzij je met 2 computers tegelijk zit.
Pas sinds kort zijn er modems die dit weten te combineren tot iets wat voor de eindgebruiker echt als 1 verbinding gezien kan worden.
Ik kan me voorstellen dat ze dit soort acties niet gaan toepassen als ze ook geen VDSL kunnen doen, want dan blijf je zitten met die legacy-ADSL. En je ziet nu eigenlijk overal dat ze de afstand tot de gebruiker aan het verkleinen zijn. Op de echt landelijke gebieden gaan ze nu 4G-vast aanbieden.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dit had ik eerder moeten sturen, nu 30-11-2015itsmemax schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:20:
Meh, wij zijn van december 2015 terug gezet naar Q4 2015. Zal wel weer verplaatst worden...
Ik ben blij.
Btw, ik heb nu verbinding met pairbonding.
Dat vervalt zeker he?
Dat ligt er aan, als de kast dus binnenkort wordt geactiveerd, en KPN heeft pair-bonding voor de BR vrijgegeven, dan niet. In alle andere gevallen wel. Kwestie van afwachten denk ik.itsmemax schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:23:
[...]
Dit had ik eerder moeten sturen, nu 30-11-2015![]()
Ik ben blij.
Btw, ik heb nu verbinding met pairbonding.
Dat vervalt zeker he?
Ik ben nu ook soort van blij-ish. Ik ben weer (update gazillion) naar Q2 2016 gezet.
[ Voor 0% gewijzigd door Micco90 op 22-11-2015 16:02 . Reden: Q2 2016, ofc ]
Lijkt erop dat er wel meer upgrades eerder worden gedaan dan wat er eerst voorspeld werd. Mijn opa zit met 10Mb/s en daar moet zowel hij als het vakantiehuisje achterin de tuin gebruik van maken, en beide hebben interactieve TV. Die kunnen dus niet verder dan SD nu, en het internet ligt vrijwel plat als beide TV's aan staan. De buurman twee huizen verderop krijgt de upgrade deze week nog, maar helaas moet hij wachten tot Q3 2016. In ieder geval fijn dat er een upgrade komt.
Vandaag werd m'n Telfort aansluiting actief, ik kan keurig de snelheid die netco Fourstack mij voorschotelde halen op mijn adres. Zie ook rest van m'n ervaring hier: ThinkPadd in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20" (traceroute e.d.).
Zal binnenkort eens kijken of ik dat Routed IPTV aan de praat kan krijgen.
Zal binnenkort eens kijken of ik dat Routed IPTV aan de praat kan krijgen.
Bonded kan ook op 'reguliere' non-vectored vdsl lijnen, maar gezien KPN nu nog druk bezig is, heeft dat nog niet bijzonder veel nut en wordt het zelfs door veel providers simpelweg nog niet aangeboden (ook vanuit KPN niet, als er nog upgrades komen).stormfly schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:54:
Is pairbonding een functionaliteit van vectored VDSL ofwel de 2x 100Mbit variant? Of kon het van vroeger uit ook al in het VDSL wijkcentrale tijdperk bijvoorbeeld 2x12 Mbit ?
Het kan ook niet zomaar, de plekken waar je vaak lage snelheden haalt, zijn ook vaak vrij oud, dat de kans ook aanwezig is dat je ook maar 1 fysiek paar hebt liggen of geen ruimte meer is in de kast. (zoals mijn geval, 1 paar ons, 1 paar buren).
De techniek rond snelheden over een koperdraadje hebben zich in korte tijd enorm ontwikkelt, de opstart adsl->+->2 etc was relatief langzaam, maar met de zaken zal KPN nog wel even zoet zijn en straks komt mogelijk ook nog Vplus.
Pairbonding oogt voor mij een beetje als last resort, nadat alle upgrades zijn gedaan.
Klein beetje off-topic, maar toch interessant om hier te delen, een (Bash) scriptje om Fritz!box uit te lezen (gebruikt 'curl', 'awk' en 'grep'): http://www.administrator.de/contentid/214598
Heb er zelf nog niks mee gedaan, misschien dat ik het verbouw zodat ik een mailtje krijg als de attainable waarde ineens anders wordt o.i.d. Zo te zien zal ik dan eerst de textstrings waar hij op matched moeten vertalen naar de Engelse variant, omdat nu alles in het Duits staat
Heb er zelf nog niks mee gedaan, misschien dat ik het verbouw zodat ik een mailtje krijg als de attainable waarde ineens anders wordt o.i.d. Zo te zien zal ik dan eerst de textstrings waar hij op matched moeten vertalen naar de Engelse variant, omdat nu alles in het Duits staat

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2015 11:26 ]
Vanochtend in mijn mail een melding dat mijn Synology DDNS verbinding was weggevallen om een uur of 22 s'avonds en was herstel om een uur of 1 s'nachts.
Nu liep ik vanmiddag naar de winkel en zag ik weer een bestelbus staan van een glasvezel bedrijf met op de aanhanger een kleine graafmachine. En aan de andere kant van de straat een gloednieuwe straatkast.
Nu zag ik vorige week al een paar man van datzelfde bedrijf bezig rond die plek, maar verwachtte eigenlijk dat ze de oude (betonnen kastje) zouden gaan upgraden voor Vectoring, ook al stond dat niet op de fourstack site. Ben blij verrast, hopelijk brengt het een verbetering ook in mijn huidige verbinding. De oude straatkast stond op zo'n 427 meter, en deze denk ik op zo'n 100-200m.
Heb overigens nog geen update op de netco site gezien rondom mijn postcode+huisnr.
Nu liep ik vanmiddag naar de winkel en zag ik weer een bestelbus staan van een glasvezel bedrijf met op de aanhanger een kleine graafmachine. En aan de andere kant van de straat een gloednieuwe straatkast.
Nu zag ik vorige week al een paar man van datzelfde bedrijf bezig rond die plek, maar verwachtte eigenlijk dat ze de oude (betonnen kastje) zouden gaan upgraden voor Vectoring, ook al stond dat niet op de fourstack site. Ben blij verrast, hopelijk brengt het een verbetering ook in mijn huidige verbinding. De oude straatkast stond op zo'n 427 meter, en deze denk ik op zo'n 100-200m.
Heb overigens nog geen update op de netco site gezien rondom mijn postcode+huisnr.
Public Publieke map | ||
![]() |
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat die kasten actief worden gemaakt (aansluitingen naar die kast worden overgezet). Hier in de buurt zijn ook een drietal van die kasten geplaatst, maar heb nog niet echt verandering gezien op netco als ik de omliggende adressen check.
Hier zijn er al 2 (van de 3) geplaatst, maar duurt nog ergens tot februari tot ook alle kabels etc zijn gedaan, dus je kan er nog weinig over zeggen.ThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:20:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat die kasten actief worden gemaakt (aansluitingen naar die kast worden overgezet). Hier in de buurt zijn ook een drietal van die kasten geplaatst, maar heb nog niet echt verandering gezien op netco als ik de omliggende adressen check.
Deze is als het goed is al aangesloten op glasvezel verwacht ik, aangezien ze vorige week al hebben gegraven vlak voor die kast. En aangezien mijn verbinding er 3 uur uit heeft gelegen gok ik dat ze de telefoonlijnen hebben onderbroken en daarop hebben aangesloten. Ik hoorde overigens niks zoemen in de kast, maar ik weet niet of het überhaupt hoorbaar zou moeten zijn.
En hoe dichterbij de kast, hoe meer kans op Vplus voor thuis
En hoe dichterbij de kast, hoe meer kans op Vplus voor thuis
Zwolle?Meauses schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:14:
Vanochtend in mijn mail een melding dat mijn Synology DDNS verbinding was weggevallen om een uur of 22 s'avonds en was herstel om een uur of 1 s'nachts.
Public
Publieke map[afbeelding]
Alkmaar
Oh, aangezien ze hier in Zwolle dezelfde afvalbakken hadden dacht ik dat het hier in Zwolle was
Ook dat veldje met die flat deed me denken aan Zwolle.
Hehe, iets meer uit de buurtHvanderT schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:43:
[...]
Oh, aangezien ze hier in Zwolle dezelfde afvalbakken hadden dacht ik dat het hier in Zwolle was.
Ook dat veldje met die flat deed me denken aan Zwolle.
De kast waar ik op ben aangesloten wordt in December geplaatst en in Januari zouden klanten ook van de hoge snelheid kunnen genietenThinkPadd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:20:
Nou netco geeft nu aan op mijn adres. Dus ze rollen alles hier snel uit.
Wat Koper
Beschikbaar Small green check
Distributiepunt(en) Ah-AAC2, Ah-Psh
Internet Snelheid 200 Mbit/s
iTV 2 HD
Technologie Internet Snelheid
ADSL2+ 14 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 200 Mbit/s
Wat Koper
Beschikbaar Small green check
Distributiepunt(en) Ah-AAC2, Ah-Psh
Internet Snelheid 200 Mbit/s
iTV 2 HD
Technologie Internet Snelheid
ADSL2+ 14 Mbit/s
VDSL2* 100 Mbit/s
Bonding* 200 Mbit/s
Let op:
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.