Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

TerraGuy schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:43:
[...]

Ik had net de kabel netjes opgeborgen en geen zin om 'm weer tevoorschijn te halen, dus ik heb je genoemde test via wifi uitgevoerd, kijken wattie doet: 0% packet loss van de 1000 verstuurde pakketjes, gemiddeld een ping van 17ms.
Lijkt me aan te geven dat de verbinding in ieder geval stabiel is. Tot aan de modem zelf zou 't dus 50Mbit moeten produceren, daarna gaat 't mis, begrijp ik dat goed? Wifi geeft een krappe 20Mbit als ik naast de modem sta, een utp-kabel cat5 van 10 meter geeft eveneens een krappe 20Mbit (wifi even uitgezet natuurlijk ;) ). Een andere, kortere utp-kabel kan ik nog proberen, als ik die nog ergens kan vinden, maar het lijkt me te toevallig dat wifi en utp rond hetzelfde punt blijft hangen.
Alles gededuceerd, kan ik dan concluderen dat er bij Online iets is dat de lijn weerhoudt van de volle 50Mbit?
Zo, de problemen bij Online.nl zijn opgelost, kreeg ik per mail te horen. Ik zit echter (draadloos) nog steeds op 20Mbit. Wilde net een klachtmail gaan tikken, totdat ik dacht: laat ik de kabel er maar weer eens in drukken. En krijg nou wat: 50Mbit! Wifi is dus blijkbaar begrenst op 20Mbit, om één of andere reden.

Het is redelijk druk qua wifi hier, een stuk of 25 zenders waarvan 10 goed te ontvangen zijn. Volgens een analyse-programma zit ik nu op een redelijk rustig stukje, waar er 'slechts' 3 interfereren.

Hoe krijg ik meer snelheid?
* De modem is een ZyXEL VMG8324-B10A, die 300MBps aan zou moeten kunnen, dat zit (in theorie) dus goed.
* De hoogste snelheid (bijna 21Mb/s) krijg ik op 1,5 meter afstand. Hou ik de tablet er tegenaan, zakt de snelheid naar 14Mb/s. Dichterbij zetten heeft dus weinig zin, max afstand in dit huis is ook maar 6-8 meter, standaard eerder 4 meter, door 1 muur heen.
* De leegste plek is dus met een stuk of 3 andere stoorzenders erbij. De modem staat op 'auto channel', en zoekt volgens mij steeds het rustigste plekje op (vorige keer zat ik ergens anders namelijk).

Any ideas?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
5 Ghz accespoint kopen. 2,4Ghz is gewoon te vol anno 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O73QgWy4fntUuzeOnK8eR7JF/full.png

Dit zegt m'n analyzer. Lekker druk inderdaad! Niet handig in een goed bevolkte wijk..

Wat zou een werkende oplossing zijn? Ik zie in de Pricewatch modems vanaf 20 euro tot honderden euro's als ik selecteer op xDSL en 5GHz. Pas vanaf de duurdere Fritzboxen zijn de reviews te pruimen, dat is al wel 150 euro. :| Zijn de modems van zeg rond de 40/50 euro dan inderdaad af te raden? Of heeft iemand tips voor een niet al te dure, fatsoenlijke 5GHz/xDSL-modem (of louter zender die ik aansluit op mn huidige modem?) die maximaal 8 - 10 meter hoeft te overbruggen?

En dan zit ik geloof ik ook al aan een dual band, aangezien er hier mensen met non-5GHz apparatuur rondlopen (oude iPhone bijv) en ik dus iets nodig heb wat op 2.4GHz én 5GHz uitzendt. Grr, allemaal 'problemen' om op te lossen waar ik een uurtje geleden nog geen idee had dat ik ze had! :P

[ Voor 14% gewijzigd door TerraGuy op 25-11-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
TerraGuy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:59:
[afbeelding]

Dit zegt m'n analyzer. Lekker druk inderdaad! Niet handig in een goed bevolkte wijk..

Wat zou een werkende oplossing zijn? Ik zie in de Pricewatch modems vanaf 20 euro tot honderden euro's als ik selecteer op xDSL en 5GHz. Pas vanaf de duurdere Fritzboxen zijn de reviews te pruimen, dat is al wel 150 euro. :| Zijn de modems van zeg rond de 40/50 euro dan inderdaad af te raden? Of heeft iemand tips voor een niet al te dure, fatsoenlijke 5GHz/xDSL-modem (of louter zender die ik aansluit op mn huidige modem?) die maximaal 8 - 10 meter hoeft te overbruggen?

En dan zit ik geloof ik ook al aan een dual band, aangezien er hier mensen met non-5GHz apparatuur rondlopen (oude iPhone bijv) en ik dus iets nodig heb wat op 2.4GHz én 5GHz uitzendt. Grr, allemaal 'problemen' om op te lossen waar ik een uurtje geleden nog geen idee had dat ik ze had! :P
WiFi van het Tele2-modem uitzetten. Vervolgens een UniFi AP-AC Lite aanschaffen, goede ervaring mee. Weet ook erg goed channel management op zichzelf te doen. Voor 50Mb is dat meer dan voldoende.

Let er wel op dat je apparaten dan ook 5GHz moeten ondersteunen om ervan te profiteren. Nieuwe telefoons en laptops vrijwel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

DiedB schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:29:
[...]

WiFi van het Tele2-modem uitzetten. Vervolgens een UniFi AP-AC Lite aanschaffen, goede ervaring mee. Weet ook erg goed channel management op zichzelf te doen. Voor 50Mb is dat meer dan voldoende.

Let er wel op dat je apparaten dan ook 5GHz moeten ondersteunen om ervan te profiteren. Nieuwe telefoons en laptops vrijwel altijd.
Ah, zoiets, thanks. Tis alleen dus wel belangrijk in huis om dualband te hebben, er zit nog iemand met een oude iPhone bijv, die geen 5GHz blijkt te ondersteunen (iPhone 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
en Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

zijn wel populair. Ik heb de bovenste, die is wel lekker vlot (na vervangen wifi-kaartje in m'n laptop): ThinkPadd in "KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99"

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2016 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Ik gebruik hier zelf de Fritzbox Repeater 1750E.
Dat is niet gewoon een repeater, maar eigenlijk een accesspoint, met Gbit aansluiting.
Zowel 2.4 als 5 GHz en mijn mobiel verbind met 866 Mbps via WiFi (Nexus 5x).
Verbinding tussen 2 van die kastjes is 1.3 Gbps, oftewel 70 MByte/sec transfer-snelheid (met iperf gemeten) en zelfs door een 30 cm dikke betonlaag haal ik nog 50 MByte/sec tussen 2 van die repeaters.

Via de XS4all shop te krijgen voor 65 euro, elders 80 - 90 euro.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Cave_Boy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:42:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik krijg als antwoord:
Distributiepunt(en) Pm-C, Pm-C-J2
Internet Snelheid 75 Mbit/s
iTV 2 HD

Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+ 11 Mbit/s
VDSL2* 75 Mbit/s
Bonding* - (staat niks)

Die 75Mb is vermoed ik wel ongeveer de max?
Inderdaad. Je ziet dat je al niet meer vanuit de centrale wordt bediend (kon ook niet met die afstand en die genoemde 75 Mbit) maar vanuit een straatkast met glasvezel en apparatuur. Kast PM-C-J2 om precies te zijn.
Je bent dus niet aangesloten op dat groene stipje op 150 à 200 meter helaas..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 15:39
RobinF schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:41:
DiedB, ik doe praktisch hetzelfde alleen gaat mijn scriptje alle ~5 miljoen postcodes bij langs en onthoud alle KVDs.
Geeft de API meer info dat de website https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search ?
Hoewel er voor mijn adres een upgrade gepland staat, zie ik op de website niet welke kvd ik aan zit en wat de locatie daarvan is.
RobinF schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:41:
Ik daarna een ander scriptje draaien die allerlei gegevens bij de KVDs zoekt zoals de huidige snelheden en de genoemde distributiepunten waarop bepaald wordt of de KVD een verdeler, VVDSL-kast of BVVDSL-kast is.
is dit dan ook weer info die alleen de API toont en de website niet? En waar vind ik de API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
davides schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:55:
[...]

Geeft de API meer info dat de website https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search ?
Hoewel er voor mijn adres een upgrade gepland staat, zie ik op de website niet welke kvd ik aan zit en wat de locatie daarvan is.

[...]

is dit dan ook weer info die alleen de API toont en de website niet? En waar vind ik de API?
Er is geen (publieke) API

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51
Ik probeer voor iemand een Tele2 20Mbit verbinding te bestellen, maar ik kreeg zojuist van hem te horen dat die verbinding niet opgeleverd kan worden. Hij snapt er zelf niet zoveel van, zelfs het mailtje kan hij niet terug vinden..

vreemde is dat er op de website van Tele2 staat dat er wel een verbinding op zijn adres geleverd kan worden. :?

Ik probeer nu eerst maar eens dat mailtje te achterhalen en ga vanmiddag bij hem langs. Neem ik meteen een modem mee, dan kan ik kijken of er nog een signaal op de lijn staat van de vorige bewoner. Anders dan dat kan ik me niet bedenken waarom Tele2 de bestelling niet wil opleveren..

Edit 19:41: er staat dus inderdaad nog een signaal op de lijn. Eigen modem erop en er was toen direct een verbinding. Internetverkeer was niet mogelijk, ik kon me niet aanmelden bij de provider. Het is dus afwachten wanneer de lijn eraf gehaald wordt...

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 28-11-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Op het Mikrotik forum kwam ik een thread tegen over VDSL2 SFP modules van Versa en Proscend. Gebaseerd op de gegevens van de respectievelijke websites vermoed ik dat beide SFP modules compatible zouden moeten zijn met het KPN netwerk. Ik weet echter niet exact waar ik op dien te letten om compatibiliteit te kunnen evalueren.

Vandaar mijn vraag:
Kan ik aannemen dat een VDSL2 interface compatible is met het KPN netwerk als de volgende standaarden ondersteund worden:
  • G.997.1
  • VDSL2 Profiles: 8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 30a
  • Annex A/B/C
  • G.inp
  • G.vector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
luxan schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:24:
Op het Mikrotik forum kwam ik een thread tegen over VDSL2 SFP modules van Versa en Proscend. Gebaseerd op de gegevens van de respectievelijke websites vermoed ik dat beide SFP modules compatible zouden moeten zijn met het KPN netwerk. Ik weet echter niet exact waar ik op dien te letten om compatibiliteit te kunnen evalueren.

Vandaar mijn vraag:
Kan ik aannemen dat een VDSL2 interface compatible is met het KPN netwerk als de volgende standaarden ondersteund worden:
  • G.997.1
  • VDSL2 Profiles: 8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 30a
  • Annex A/B/C
  • G.inp
  • G.vector
Ik denk dat dit voor point to point gebruik is, niet om op een DSLAM aan te sluiten :P Ook al worden alle standaarden ondersteund, hoe ga je dit troubelshooten als het niet werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 29-11-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Vinnienerd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat dit voor point to point gebruik is, niet om op een DSLAM aan te sluiten :P Ook al worden alle standaarden ondersteund, hoe ga je dit troubelshooten als het niet werkt?
Uit de Versa documentatie:
Versa Technology’s VX-160 Series is a VDSL2 SFP modem that interconnects with Gateway Processor by using a MSA (MultiSource Agreement) compliant hot pluggable electrical interface. The DSL chipset inside the VDSL2 SFP modem supports all VDSL2 profiles that defined by ITU-T G.993.2, and more impor- tantly, it can be fully backward compatible with ADSL2/ ADSL2+ and VDSL. Compliancy with G.994.1 and G.997.1 standards, ensures its interoperability with all existing broadband network services. Furthermore, Versa’s VX-160 Series also features the latest ITU standards such as G.inp (G.998.4) and G.vector (G.993.5).
Ze wekken hier toch echt de indruk dat ze zich richten op compatability met andere leveranciers.

En is een DSLAM niet meer dan een DSL Access Multiplexer? Zoals ik het begrijp is een DSLAM gewoon een hele zooi CO modules in een apparaat die je vervolgens op je koperlijnen prikt (but correct me if I'm wrong.)

Verder lijkt het mij dat de producten die deze bedrijven maken compatible met elkaar zijn (die indruk krijg ik in ieder geval wel als ik hun website lees) en beide maken ook DSLAMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
RobinF schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:08:
[...]
Het hangt er vanaf hoe je gaat schatten hoeveel groei er is van huishoudens met 100Mbit/s in Q4. Als je Q4 schat op basis van de laatste 5 waarden dan kom je op 78-79% uit. Maar dan neem je dus Q3 van 2015 mee, en om één of andere reden heeft KPN in Q3 2014 en Q3 2015 een hele grote groei gehad.
[afbeelding]
Vandaag sprak ik een paar mensen van KPN die me vertelden dat de ambities naar beneden zijn bijgesteld van "85% van de aansluitingen moet 100Mbit kunnen krijgen" naar "85% van de aansluitingen moet 50Mbit kunnen krijgen" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
esky schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:47:
[...]

Vandaag sprak ik een paar mensen van KPN die me vertelden dat de ambities naar beneden zijn bijgesteld van "85% van de aansluitingen moet 100Mbit kunnen krijgen" naar "85% van de aansluitingen moet 50Mbit kunnen krijgen" :'(
_O- :'(

En volgend jaar: "Hmm, waarom stappen er zo weinig klanten over naar ons?".
Jammer dat er alleen gekeken wordt naar wat de aandeelhouders willen en niet om een netwerk een "beetje" op te waarderen. Nu begint het gezeik over een jaar of 5 opnieuw. Ziggo biedt dan makkelijk +1Gbit aan en KPN komt blij aankakken met "We leveren nu ook 200Mb internet :D "

[ Voor 23% gewijzigd door krakendmodem op 29-11-2016 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TerraGuy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:59:
[afbeelding]

Ga anders voor een access point, dus geen modem mogelijkheden met xDSL, scheelt gelijk een hoop in prijs. Dan kun je nog kiezen of je alleen access point wilt, access point met switch of router met WiFi.
Bekabeld aanleggen van je Zyxel tot je nieuwe access point en dan trek je daar 5Ghz en eventueel 2,4Ghz op een wat betere locatie in je woning.

Overigens let even op in de Zyxel instellingen, bandbreedte van WiFi channel op 20Mhz zetten(niet 40Mhz) en channel even handmatig instellen op een vast kanaal, in 9 van de 10 ISP modems werkt auto minder goed dan zelf een kanaal kiezen. Loop een keer een rondje in je huis met een WiFi analyser app(zoals je al hebt gedaan) om een beter beeld te krijgen welk kanaal het minst gebruikt wordt over je hele woning, of in ieder geval de plekken waar jij graag wilt internetten per WiFi.
HvanderT schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:53:
Edit 19:41: er staat dus inderdaad nog een signaal op de lijn. Eigen modem erop en er was toen direct een verbinding. Internetverkeer was niet mogelijk, ik kon me niet aanmelden bij de provider. Het is dus afwachten wanneer de lijn eraf gehaald wordt...
Beetje vreemd want een ISP moet altijd een lijn kunnen kapen, gaat gewoon per leverdatum het oude signaal er af en het nieuwe van de door jou gekozen ISP er op. Is dit niet een gevalletje kruising?

[ Voor 11% gewijzigd door True op 29-11-2016 17:08 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
HvanderT schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:55:
[...]

_O- :'(

Jammer dat er alleen gekeken wordt naar wat de aandeelhouders willen en niet om een netwerk een "beetje" op te waarderen. Nu begint het gezeik over een jaar of 5 opnieuw. Ziggo biedt dan makkelijk +1Gbit aan en KPN komt blij aankakken met "We leveren nu ook 200Mb internet :D "
Nee ik denk tegen de tijd dat de rek er echt uit is bij VDSL2 (en dan begin het nu wel zo'n beetje te zijn) KPN meer gaat inzetten op glas. Maar dat duurt dan ongeveer nog 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
True schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:05:
[...]

[...]

Beetje vreemd want een ISP moet altijd een lijn kunnen kapen, gaat gewoon per leverdatum het oude signaal er af en het nieuwe van de door jou gekozen ISP er op. Is dit niet een gevalletje kruising?
Na een gesprek met de helpdesk kon ik het zo opvatten:

De lijn is actief, en het contract van die vorige bewoner loopt ergens in 2017 af. Op dat adres was ook een internetverbinding van Tele2 actief; volgens Tele2 zelf. Het is mogelijk om die lijn eerder af te laten sluiten, maar dan moest ik een huurovereenkomst van de nieuwe bewoner overleggen aan Tele2. Een heel gesodemieter, en er is geen extra lijn beschikbaar om op te leveren. Hebben we dus niet zoveel zin in.

Gisteravond dus mijn modem opgehangen, en er kwam dus inderdaad sync op de lijn. Toen ben ik naar de beheerder van het gebouw gegaan (het is een appartement waarin mensen begeleid wonen). Die gaf aan dat de oude bewoner van het adres vorige week vrijdag is verhuist en dat zijn verbinding binnen twee weken werd overgezet naar zijn nieuwe adres. Die lijn zou dus verhuist gaan worden, maar per wanneer, dat wist ze niet.

Nu heb ik mijn eigen modem er aan laten hangen, als er geen sync meer is gaat het DSL lampje vanzelf uit en weet ik dat de lijn afgesloten is in de wijkcentrale. :). Dan probeer ik het dan opnieuw. Jammer dat het geen KPN verbinding was, dan had ie nog internet gehad ook tot het moment van afsluiting :P

Nu is de nood om internet niet zo hoog, hij heeft KPN als mobiele provider en hij krijgt volgende maand 5GB extra van KPN. Kan hij daar mooi gebruik van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door krakendmodem op 29-11-2016 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HvanderT schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:19:
[...]

Na een gesprek met de helpdesk kon ik het zo opvatten:

De lijn is actief, en het contract van die vorige bewoner loopt ergens in 2017 af. Op dat adres was ook een internetverbinding van Tele2 actief; volgens Tele2 zelf. Het is mogelijk om die lijn eerder af te laten sluiten, maar dan moest ik een huurovereenkomst van de nieuwe bewoner overleggen aan Tele2. Een heel gesodemieter, en er is geen extra lijn beschikbaar om op te leveren. Hebben we dus niet zoveel zin in.

Gisteravond dus mijn modem opgehangen, en er kwam dus inderdaad sync op de lijn. Toen ben ik naar de beheerder van het gebouw gegaan (het is een appartement waarin mensen begeleid wonen). Die gaf aan dat de oude bewoner van het adres vorige week vrijdag is verhuist en dat zijn verbinding binnen twee weken werd overgezet naar zijn nieuwe adres. Die lijn zou dus verhuist gaan worden, maar per wanneer, dat wist ze niet.

Nu heb ik mijn eigen modem er aan laten hangen, als er geen sync meer is gaat het DSL lampje vanzelf uit en weet ik dat de lijn afgesloten is in de wijkcentrale. :). Dan probeer ik het dan opnieuw. Jammer dat het geen KPN verbinding was, dan had ie nog internet gehad ook tot het moment van afsluiting :P

Nu is de nood om internet niet zo hoog, hij heeft KPN als mobiele provider en hij krijgt volgende maand 5GB extra van KPN. Kan hij daar mooi gebruik van maken.
Maar als Tele2 is van de oude bewoner en KPN van de nieuwe bewoner moet je gewoon opnieuw bellen naar KPN en levering opnieuw eisen, je hebt helemaal niets van doen met Tele2. KPN moet gewoon die lijnkaping doordrukken en leveren.

Er gaat dan brief(dacht ik geen mail), naar het desbetreffende adres dat de lijn gekaapt wordt, als dit ten onrechte gedaan wordt kan de bewoner(want brief) hier nog bezwaar tegen maken, uiteindelijk ook een van de redenen van een 14 dagen levering normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
True schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:29:
[...]

Maar als Tele2 is van de oude bewoner en KPN van de nieuwe bewoner moet je gewoon opnieuw bellen naar KPN en levering opnieuw eisen, je hebt helemaal niets van doen met Tele2. KPN moet gewoon die lijnkaping doordrukken en leveren.

Er gaat dan brief(dacht ik geen mail), naar het desbetreffende adres dat de lijn gekaapt wordt, als dit ten onrechte gedaan wordt kan de bewoner(want brief) hier nog bezwaar tegen maken, uiteindelijk ook een van de redenen van een 14 dagen levering normaliter.
KPN is de mobiele provider, de oude en nieuwe provider is Tele2. Er kan dus geen lijnkaping uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

Al genoemd maargoed: De oude bewoner had Tele2, en wij hadden ook bij Tele2 besteld. En dan botst het ;).

Ik heb verder ook geen idee hoe het gaat als een andere provider een ander eraf gooit. Blijft die "oude klant" dan betalen voor zijn aansluiting terwijl hij die niet meer heeft?

Ik wacht gewoon totdat de lijn van de oude klant is verhuist en er geen prik meer op de lijn staat. Dan plaatst ik wel opnieuw een bestelling. Jammer dat ik geen UMTS dongel in dat modem had gestopt, kon ik op afstand inloggen. :+

De wijkcentrale is maar 300 meter verderop. Helaas maar maximaal 50Mb beschikbaar terwijl de lijn 80/20 aankan volgens de FritzBox.

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 29-11-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HvanderT schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:55:
[...]

Al genoemd maargoed: De oude bewoner had Tele2, en wij hadden ook bij Tele2 besteld. En dan botst het ;).
Had daar inderdaad even overheen gelezen.
Ik heb verder ook geen idee hoe het gaat als een andere provider een ander eraf gooit. Blijft die "oude klant" dan betalen voor zijn aansluiting terwijl hij die niet meer heeft?
Ja hoor als je in contract zit sowieso, buiten contract waarschijnlijk ook maar mag je wel opzeggen.
Anders is het makkelijk ISP wisselen(binnen contract), gewoon je partner(andere naam) nieuw contract laten afnemen bij andere ISP.
Het zal waarschijnlijk per ISP verschillen wat er uiteindelijk gaat gebeuren zonder dat je zelf hierover contact opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HvanderT schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:55:
[...]
De causaliteit ligt volgens mij juist andersom. Ziggo kan de komende jaren geen hogere snelheden meer bieden*. KPN ervaart daarvoor weinig druk om op locaties waar enkel xDSL en Ziggo leverbaar zijn het netwerk te upgraden.

Ik verwacht dat op die locaties de meest lucratieve klanten namelijk waarschijnlijk toch al naar Ziggo gemigreerd vanwege de snelheid. Je merkt hier op het forum ook dat gebruikers denken dat 100 mbit glasvezel trager is dan 150/15 kabel, terwijl dat effect bij blinde testen waarschijnlijk niet zo is**.

In gebieden waar glasvezel leverbaar is is een andere beweging aan de gang, doordat de xDSL en glasvezel merken zowel wat betreft kosten als bandbreedte superieur zijn aan Ziggo.

*: DOCSIS 3.1 met hoge bandbreedtes kan pas nadat er analoge TV zenders verdwenen zijn. Hoge upstream kan pas nadat analoge radio weg is. Dat gaat een shitstorm geven :+
**: round trip tijd en routering domineren het effect van bandbreedte bij browsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik had van 't weekend besloten ook TV te gaan kijken via XS4all en toen zag ik dit:
Modem bij contractverlenging
Oftewel de FRITZ!Box 7581:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/upload/69ee50f5-9a7c-4e49-849a-cbe2cb624e23_fritzbox_7581_anschluesse_nl_620x420.png
Uit het persbericht van AVM tijdens de introductie van dat modem:
Snelheidsupgrade voor DSL: FRITZ!Box voor bonding, supervectoring 35b en G.fast
Voor meer snelheid op koper is het mogelijk twee lijnen te combineren (bonding) en in de nabije toekomst kan de bandbreedte voor overdracht worden uitgebreid (supervectoring 35b op 35 MHz, G.fast op 106 of 212 MHz). Twee binnenkort te introduceren FRITZ!Box-modellen zijn goed voorbereid op deze DSL-snelheidsboosters. De FRITZ!Box 7581 ondersteunt supervectoring 35b en bonding. Bonding verhoogt de beschikbare datasnelheid op bestaande koperen draden naar maximaal 240 Mbit/s. Door bonding en vectoring te combineren, zijn zelfs overdrachtssnelheden tot wel 300 Mbit/s mogelijk. Op een kabellengte van maximaal 300 meter kan G.fast zorgen voor datasnelheden van maximaal 1 Gbit/s. De FRITZ!Box 7582 voor supervectoring 35b en G.fast verdeelt eenvoudig gigabitsnelheden tussen de devices in het thuisnetwerk. Met de binnenkort te introduceren modellen krijgen gebruikers sneller internet, IP-telefonie en IPTV. Bovendien kunnen zij hun devices per LAN of WiFi met gigabitsnelheid aan het thuisnetwerk koppelen. Voor de toekomstige ontwikkelingen in DSL-netwerken biedt AVM providers twee krachtige modellen: de FRITZ!Box 7581 en 7582.
Oftewel als je die specs moet geloven, is de rek van het koper er nog even niet uit.
Nu nog de oude nummercentrales upgraden en dan zou ik meer dan de nu haalbare 50 Mbps kunnen halen (700 meter afstand, geen vectoring, (nog) geen gebruik van bonding)

Specs-lijstje:
FRITZ!Box 7581 for supervectoring 35b and bonding
1 VDSL port (bonding of 2 VDSL lines on one connection + supervectoring 35b)
Dual band Wireless AC+N with 1300 Mbit/s + 450 Mbit/s
4 x gigabit LAN
2 x USB 3.0 ports
DECT base station for telephones and Smart Home applications
2 x ports for analog telephones or fax (a/b port)
Oftewel zo op 't eerste gezicht dezelfde WiFi-specs als de Fritz-box repeater 1750E, die ik hier ook al heb (en laaiend enthousiast over ben :) )
* TD-er kan haast niet wachten tot het modem binnen is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Klopt, tot voor kort leverde XS4ALL de 7369 voor bonding. Nu dus de 7581. Heeft dan wel USB3.0 maar de nas throughput houdt nog niet over. Ongeveer 24MB read 13MB write per seconde. Maar wel beter dan de voorganger.
Ook VPN throughput schijnt een stuk beter te zijn. En hij traint iets hoger in op download tov de 7490 maar de upload daarentegen is minder dan de 7490. Alles hear-say, stond in een paar reviews die ik gisteren doorgespit heb.

Grootste nadeel vind ik dat de S0-bus verdwenen is. Hebben op de zaak ISDN en om dat nu allemaal te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
Ik weet nou niet of de upgrade op mijn adres wel of niet voltooid is... er stond dat de geplande datum 5-12-2016 was met een snelheid van 90 mbit/s. Deze datum is nu weg. Nu staat er:
Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+
10 Mbit/s
VDSL2*
22 Mbit/s
Bonding*
46 Mbit/s
Dus die 90 mbit/s (al dan niet per lijn) was een hele foute inschatting, of zou dat nog omhoog te kunnen gaan? Voor slechts 46 mbit/s ga ik niet eens overwegen om over te stappen van Ziggo :+. Voorheen was dit 17 mbit/s per lijn, nu 22.

[ Voor 4% gewijzigd door Denizz op 01-12-2016 14:36 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Denk dat de upgrade wel doorgevoerd is maar de snelheden nog niet juist in het systeem staan? Is er een distributiepunt bijgekomen?

4 cijfers van je postcode? Wil wel even kijken of ik iets terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:12
DiedB schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:39:
Denk dat de upgrade wel doorgevoerd is maar de snelheden nog niet juist in het systeem staan? Is er een distributiepunt bijgekomen?

4 cijfers van je postcode? Wil wel even kijken of ik iets terug kan vinden.
3081 , het distributiepunt staat alleen Rt-Zd , en geen tweede met drie letters erachter zoals ik wel eens heb gezien.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Ergens volgend jaar gaat KPN VPlus (VDSL profiel 35b) inschakelen, waarna de download snelheid per lijn van 100Mb/s naar 200Mb/s gaat. Uiteindelijk kan binnen profiel 35b 300Mb/s gehaald worden. Upload blijft voorlopig op 30Mb/s per lijn, maar profiel 35b staat tot 100Mb/s toe.

Snelheid per lijn:
Nu2017Profiel 35b
TechniekVVDSL 17aVVDSL 35b
(Vplus)
Download100 Mb/s200 Mb/s300 Mb/s
Upload30 Mb/s100 Mb/s
Maximale lijn lengte~700m~500m~300m

Met pairbonding mag je deze snelheden dus nog eens verdubbelen. Als je binnen 300 meter van een wijkkast zit en pair bonding ter beschikking hebt kun je op termijn dus 600 Mb/s down en 200 Mb/s upload halen.
Het toekomstige G.fast maakt op hele kort koperlijnen nog hogere snelheden mogelijk, namelijk 400Mb/s over 200 meter en 600Mb/s over 100 meter.

Aan de andere kant gaan de ontwikkelingen op de Coaxkabel ook hard, er wordt ondertussen getest met DOCSIS 3.1, wat 5Gb/s down- en 1Gb/s upload moet kunnen gaan bieden. Ook is DOCSIS 3.1 Full Duplex in ontwikkeling, waarbij 5Gb/s ook op de upload haalbaar wordt. Tot slot kan DOCSIS 3.1 opgerekt worden tot uiteindelijk 10Gb/s.

Ik zie koper en kabel nog steeds als een prima glasvezel alternatief in steden. Daar zijn de koperlijnen kort en de snelheid dus hoog. Wat wel echt een probleem wordt zijn de afgelegen locaties waar alleen een veel te lange koperlijn ligt van soms wel 10 kilometer waar 2 Mb/s overheen komt, net als het gebrek van concurrentie op de Coaxkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
2Mb op 10km? Dat is wel een heel stabiele lijn dan :P.
Meestal is de pret na een kleine 7km wel over en mag je blij zijn als je sync hebt.

Wat ik wel jammer vindt is dat er nog niks bekend is over aansluitingen die direct aan de wijkcentrale (CO) hangen. Straks is er vanuit een straatkast meer dan 200Mb/s mogelijk over een paar en vanuit de CO maar maximaal 50 (op één paar)

[ Voor 46% gewijzigd door krakendmodem op 01-12-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

HvanderT schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:48:
Wat ik wel jammer vindt is dat er nog niks bekend is over aansluitingen die direct aan de wijkcentrale (CO) hangen. Straks is er vanuit een straatkast meer dan 200Mb/s mogelijk over een paar en vanuit de CO maar maximaal 50 (op één paar)
Precies, ben ik ook benieuwd naar.. 880 meter hier van de wijkcentrale (lijn maakt flinke lus volgens mij, want het is aan dezelfde rechte weg die korter is). Een straatkast gaat er dus hier niet tussen komen omdat ik binnen de 1 km zit, pas 200m verder staat een passieve kpn kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Denizz schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:04:
[...]

3081 , het distributiepunt staat alleen Rt-Zd , en geen tweede met drie letters erachter zoals ik wel eens heb gezien.
Hmm. Upgrades verdwijnen vaak een paar dagen voordat ze gepland staan om uitgevoerd te worden, om vervolgens na 3-4 dagen met upgrade in het systeem terug te komen. Als dat het geval zou zijn, dan zou 'ie gisteren al terug gekomen moeten zijn, maar kan geen kwaad om het elke dag even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:58
Ik heb nu Ziggo maar ik keek laatst op fourstack of KPN al concurrerend is in het centrum van Amsterdam. Mijn adres geeft op fourstack aan dat ik op centrale Asd-C zit met een max snelheid van 9Mbit met geen geplande upgrades.

Hoe kan het dat KPN nog zo achterloopt qua upgrades in sommige delen van de hoofdstad? De straat wordt vaak zat opengemaakt dan kunnen ze toch meeliften zou je denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Meerdere redenen: Vergunningen. Als de gemeente dwars gaat liggen, dan kan KPN geen nieuwe kabels leggen of kasten plaatsen. Zeker in een historische binnenstad kan dat lastig zijn.

KPN zal heus wel belang hebben om zoveel mogelijk steden te voorzien van sneller internet.

Mijn vermoeden is dan ook dat het niet zo eenvoudig is om daar een vergunning te krijgen, aangezien dan veel straten open moeten op de glasvezel aan te leggen. Misschien heeft de gemeente daar geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
HvanderT schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:41:
Meerdere redenen: Vergunningen. Als de gemeente dwars gaat liggen, dan kan KPN geen nieuwe kabels leggen of kasten plaatsen. Zeker in een historische binnenstad kan dat lastig zijn.

KPN zal heus wel belang hebben om zoveel mogelijk steden te voorzien van sneller internet.

Mijn vermoeden is dan ook dat het niet zo eenvoudig is om daar een vergunning te krijgen, aangezien dan veel straten open moeten op de glasvezel aan te leggen. Misschien heeft de gemeente daar geen zin in.
De gemeente mag, volgens de telecomwet, niet KPN tegenwerken. Wel mogen zij (en andere instanties zoals bijvoorbeeld het waterschap) (lichte)eisen stellen aan de routes van de kabels, uiterlijk van de kast en bijvoorbeeld plek van de kast.

En tuurlijk heeft KPN er belang bij om zoveel mogelijk aansluitingen van 100Mbit/s te voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door RobinF op 01-12-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:58
Ik geloof dat er hier al glasvezel en een berg loze leidingen onder de grond zit sinds een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Je kunt bij XS4ALL nu de FRITZ!Box 7581 "bestellen".

https://www.xs4all.nl/ser...ij-contractverlenging.htm

Hoe krijgt u dit modem?
  • U hebt minimaal 1 jaar een verbinding van XS4ALL
  • U maakt gebruikt van Internet van XS4ALL
  • U verlengt uw contract met 12 maanden
Ondanks wat bugs zojuist toch besteld. Living on the edge!

-edit- Sorry, was al gepost.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
menzo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:20:
Ik geloof dat er hier al glasvezel en een berg loze leidingen onder de grond zit sinds een paar jaar.
Dus als het maar glasvezel is, dan is het goed om jou of jouw kast aan te sluiten? Dat is natuurlijk vreemd. Er kunnen vele redenen zijn waarom jouw kast nog niet opgewaardeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

[...]

Dit mag KPN niet zomaar doen van de ACM, daar kunnen ze een dikke boete voor krijgen.
HvanderT schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:41:

Ik kan inderdaad bevestigen dat het rond krijgen van een vergunning erg veel werk vergt, het is niet eens de gemeente die vaak heel moeilijk doet, je moet ook goedkeuring krijgen van de overige nuts partijen via het Coordinatie stelsel en sommige partijen stellen regelmatig bijna onmogelijke eisen.

[ Voor 50% gewijzigd door SECURITEH op 02-12-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cosmo_nl
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2022
In Woerden word het ook tegen gehouden maar dan puur door de gemeente.
Ongelooflijk eigenlijk dat alle nieuwe wijken niet worden voorzien van glasvezel.
Alleen bedrijven mogen, worden of zijn voorzien van glasvezel. Of zei zijn zelf een collectief begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
SECURITEH schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 01:15:
[...]

Ik kan inderdaad bevestigen dat het rond krijgen van een vergunning erg veel werk vergt, het is niet eens de gemeente die vaak heel moeilijk doet, je moet ook goedkeuring krijgen van de overige nuts partijen via het Coordinatie stelsel en sommige partijen stellen regelmatig bijna onmogelijke eisen.
Ik loop al een aardige tijd mee in de aanleg maar dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt. Als een telecompartij een netwerk (of ook 1 kabel) wil aanleggen dan vragen zij een instemming (geen vergunning) aan bij de gemeente. De gemeente moet dan meewerken door het afgeven van een tracé waar gelegd kan worden. Daarbij mogen andere netbeheerders niet gehinderd worden. Dat is geen onmogelijke eis maar staat in de WION (Wet Ondergrondse Infrastructuren en Netwerken). Er is geen Coördinatiestelstel waarbij goedkeuring vereist is van andere Nutspartijen.
Een gemeente mag aanvullende eisen stellen indien daarvoor een regeling bestaat die is vastgesteld door de raad. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan verplicht gebruik maken van een aangewezen aannemer voor het straatwerk
Er is wel een coördinatieoverleg (per gemeente) waarin men probeert werkzaamheden op elkaar af te stemmen maar dat is geen verplichting. Daarnaast is er voor veel zaken een combiverband waarbij men probeert met 1 aannemer alle werkzaamheden te doen om zo sneller en efficienter uit te zijn. Maar ook dat is geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

menzo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:20:
dat klopt, alleen is dat enterprise vezel met een prijskaartje van tien maal een normaal bedrag. Over de laatste paar meter tot aan de gevel nog maar niet te praten... ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
Balance schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:06:
Ergens volgend jaar gaat KPN VPlus (VDSL profiel 35b) inschakelen, waarna de download snelheid per lijn van 100Mb/s naar 200Mb/s gaat. Uiteindelijk kan binnen profiel 35b 300Mb/s gehaald worden. Upload blijft voorlopig op 30Mb/s per lijn, maar profiel 35b staat tot 100Mb/s toe.

Snelheid per lijn:
Nu2017Profiel 35b
TechniekVVDSL 17aVVDSL 35b
(Vplus)
Download100 Mb/s200 Mb/s300 Mb/s
Upload30 Mb/s100 Mb/s
Maximale lijn lengte~700m~500m~300m
Bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je kan ook zelf Google gebruiken ;).

Edit: Ohja, laten we KPN zelf ook vooral niet vergeten.

[ Voor 16% gewijzigd door Balance op 02-12-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
En bovendien is al langer bekend dat de veldproeven met V-Plus in oktober startten in enkele steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
Zucht... waar heb je de info vandaan dat KPN volgend jaar met V+ start?

Indien dit een aanname is, schep je valse verwachtingen.

Aan die links hebben we niet zo veel, want dat is al geruime tijd bekend.

Bonding is ook al meer dan 1 jaar op veel adressen technisch mogelijk, maar nog steeds biedt KPN geen abonnementen boven de 100Mbit/s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
Barre73 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:53:
En bovendien is al langer bekend dat de veldproeven met V-Plus in oktober startten in enkele steden.
Heb ik het bericht over die veldproeven niet zelf in dit topic gepost 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25
Tot dusver zijn er zover ik weet 2 kasten in heel nl die vplus leveren en daar draaien ze op dit moment de pilot op er is echter bij lange na nog geen datum waarop het live zal gaan.

Eerst moet alles getest en gefinetuned worden. Hierna op alle kasten updates gedraaid worden waarvoor eerst nog getest moet worden enz enz kan maanden duren eer zoiets rond is.

Dan moeten er nog andere abonnement opties komen want nu kun je Max 100 mb afnemen ookal heb je 200 attainable met vectoring.

Maja ziggo zit ook niet stil dus wat dat betreft zal het ook geen jaren plan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 03-12-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik hoorde een gerucht dat KPN voor buitengebieden werkt aan een systeem vergelijkbaar met wat in Duitsland door Deutsche Telekom als magenta hybrid wordt verkocht. Het is een DSL lijn met een slim modem dat als de capaciteit van DSL vol zit 4G erbij aanzet voor extra bandbreedte.
Heeft iemand anders hier al iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Barre73 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:47:
[...]

Er is geen Coördinatiestelstel waarbij goedkeuring vereist is van andere Nutspartijen.
Een gemeente mag aanvullende eisen stellen indien daarvoor een regeling bestaat die is vastgesteld door de raad.
In Amsterdam dus wel, zolang een andere nuts partij bezwaar heeft krijg je geen toestemming, het bezwaar moet eerst opgeheven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een vraag betreft de afstanden, ik probeer uit te zoeken waarom klant A welke net achter klant B zit slechts 20Mb kan halen terwijl klant B 100Mb kan halen(Vectoring).

Nu zou het kunnen dat de kabel in een lus loopt, rond het terrein. Echter kan tot nu toe niemand me hier antwoord op geven, omdat alle standaard tools hetzelfde aangeven.

Klant A:
<Cgb Name="Eb-C" LengthLastDistributor="1391" NetNumber="0525" LengthMdf="2376" />

<DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="Vvdsl2_Pots" Dlm="Sc" CanShare="Pots" ExpectedDownKbps="20000" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Eb-AAJ" Tv="true" OrderableUpKbps="10000" />
Klant B
<Cgb Name="Eb-C" LengthLastDistributor="1391" NetNumber="0525" LengthMdf="2376" />
<DeliverableProduct Network="Sni-F" Technology="Vvdsl2_Pots" Dlm="Sc" CanShare="Pots" ExpectedDownKbps="100000" OrderableDownKbps="100000" DistributionPoint="Eb-AAJ" Tv="true" OrderableUpKbps="10000" />
Naar mijn idee zou "LengthLastDistributor" de afstand vanaf de klant tot aan de wijkverdeler moeten zijn? De vraag is dan even waarom dit bij beide postcodes gelijk is, en de snelheid wel anders is. Weet iemand een tooltje waar je dit wel kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:56

Speedmaster

Make my day...

Enige wat ik kan bedenken is dat er nog ISDN actief is of een oude analoge telefoonlijn.

Je zou de gegevens verder met elkaar moeten vergelijken om te kunnen zien waar de verschillen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

RKorenberg schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:30:
Even een vraag betreft de afstanden, ik probeer uit te zoeken waarom klant A welke net achter klant B zit slechts 20Mb kan halen terwijl klant B 100Mb kan halen(Vectoring).

Nu zou het kunnen dat de kabel in een lus loopt, rond het terrein. Echter kan tot nu toe niemand me hier antwoord op geven, omdat alle standaard tools hetzelfde aangeven.

Klant A:

[...]

Klant B

[...]

Naar mijn idee zou "LengthLastDistributor" de afstand vanaf de klant tot aan de wijkverdeler moeten zijn? De vraag is dan even waarom dit bij beide postcodes gelijk is, en de snelheid wel anders is. Weet iemand een tooltje waar je dit wel kan zien?
Indien beide KPN-klant zijn, DM me dan de postcode en huisnummer van beide, in mijn monteurstool kan ik de exacte infra-afstanden zien en op welke kabelverdeler ze zitten :)

Als ze geen KPN-klant zijn kan ik alsnog nakijken, maar dan heb ik het service-ID nodig en dat weet je als klant meestal niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 05-12-2016 14:26 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
SECURITEH schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:06:
[...]

In Amsterdam dus wel, zolang een andere nuts partij bezwaar heeft krijg je geen toestemming, het bezwaar moet eerst opgeheven worden.
Toegegeven... dat is dan net een gemeente waar ik nooit heb gewerkt. Wel heel vreemd trouwens, want dat staat op gespannen voet met de Telecomwet en de WION....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Speedmaster schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:37:
Enige wat ik kan bedenken is dat er nog ISDN actief is of een oude analoge telefoonlijn.

Je zou de gegevens verder met elkaar moeten vergelijken om te kunnen zien waar de verschillen zitten.
Nope ze hebben nu al VoIP, geen ISDN meer. Maar heb nu meerdere locaties gechecked, afstanden lijken gewoon niet te kloppen, veel dezelfde. Terwijl de snelheid wel steeds anders is, dus hij moet het toch ergens weten neem ik aan :P
Wildfire schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:17:
[...]

Indien beide KPN-klant zijn, DM me dan de postcode en huisnummer van beide, in mijn monteurstool kan ik de exacte infra-afstanden zien en op welke kabelverdeler ze zitten :)

Als ze geen KPN-klant zijn kan ik alsnog nakijken, maar dan heb ik het service-ID nodig en dat weet je als klant meestal niet...
Thanks, gedaan! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
FRITZ!Box 7581 van XS4ALL ontvangen. So far so good. Met een zak pepernoten in de doos. Je verzint het niet!

[ Voor 2% gewijzigd door ericafterdark op 05-12-2016 21:03 . Reden: Typo ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:44
Heb sinds vrijdag jl ook de 7581. Wifi kanaal wisseling ging niet gelijk . Moest meerdere malen applyen.
Had het y snoertje verlengt. Viel daarna enkel keer uit. Nu dit ongedaan gemaakt. Staan nu 1,5 dag up. Wifi ontvangst is sterk. Gebruik zowel 5 als 2,4 ghz. En pairbounding. Had daarvoor. net 1,5 maand een 7369. Met zwakke wifi. Ben met de 7581 zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Tot mijn verhuizing in april had ik een XS4ALL internet compact 20/2 Mbit/s VDSL abbo, maar ik kreeg een nette symmetrische 20/20. Is dit normaal en zou ik dit weer krijgen als ik een nieuwe abbo aanvraag?

Wat betreft de kabel in de grond, die is op het nieuwe adres beter dan de oude volgens fourstack. (100 vs 55Mbit VDSL2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Het Vectored VDSL2 netwerk werkt op 100Mb/s down en 30Mb/s up. Als je een abonnement afsluit waarmee je 100Mb/s krijgt krijg je vaak 30Mb/s upload, en als je pair bonding hebt heb je kans op 60Mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Even een vraag zomaar tussendoor: in Zwolle was vandaag een grote stroomstoring waardoor veel huishoudens zonder stroom zaten. De wijkcentrale van KPN grenst aan het gebied dat zonder stroom zat. Ik zie langs het grote centrale gebouw wel een dikke uitlaat pijp naar het dak lopen. Zou die wijkcentrale gewoon op de diesel aggregaat gaan draaien als er geen stroom meer is? Aangezien er ook een 3/4G mast aan het gebouw hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Balance schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:47:
[...]

Het Vectored VDSL2 netwerk werkt op 100Mb/s down en 30Mb/s up. Als je een abonnement afsluit waarmee je 100Mb/s krijgt krijg je vaak 30Mb/s upload, en als je pair bonding hebt heb je kans op 60Mb/s.
Hoe werkt dat met een 50Mb/s down abonnement? En met pair-bonding?
Iemand ervaring hoe dat zit bij XS4ALL? Ik hoor wat geruchten dat zij zich strak aan de regel 50/5 en 100/10 houden en KPN/Telfort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HvanderT schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:40:
Even een vraag zomaar tussendoor: in Zwolle was vandaag een grote stroomstoring waardoor veel huishoudens zonder stroom zaten. De wijkcentrale van KPN grenst aan het gebied dat zonder stroom zat. Ik zie langs het grote centrale gebouw wel een dikke uitlaat pijp naar het dak lopen. Zou die wijkcentrale gewoon op de diesel aggregaat gaan draaien als er geen stroom meer is? Aangezien er ook een 3/4G mast aan het gebouw hangt..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-12-2016 20:28 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nee, niet die.
Parkweg, naast CS

[ Voor 69% gewijzigd door krakendmodem op 06-12-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

HvanderT schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:25:
[...]

Nee, niet die.
Parkwegstraat, naast CS
Die heeft zeker een dieselaggregaat voor noodvoorziening, half Zwolle connecteert via die locatie, zl-c.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
En die ZL-C hangt natuurlijk weer aan die "andere" ;)

Ik woon niet meer in Zwolle, anders kon ik het even bekijken. Ben nu in Friesland en ga via asd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

HvanderT schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:32:
En die ZL-C hangt natuurlijk weer aan die "andere" ;)

Ik woon niet meer in Zwolle, anders kon ik het even bekijken. Ben nu in Friesland en ga via asd.
Yeap, en zo zit alles in ringen redundant aangesloten op o.a. Amsterdam en Zwolle.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25
Zoiezo hebben alle centrales een backup noodstroom voorziening. Bij de kleinere centrales is dat meestal dmv een hok vol met accu's.

De grotere centrales hebben 1 of meerdere diesel aggegraten omdat daar ook vaak de glaslijnen naar toe lopen dus als dat plat gaat gaat er heel erg veel plat zoals bijvoorbeeld alle buitenringen/zendmasten en backup routes voor andere centrales.

Ga er maar vanuit dat zl-c gewoon diesel backup heeft al helemaal als je zo'n pijp aan de buitenkant ziet staan.

En ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs met de deur gesloten oordoppen geen overbodige luxe zijn haha.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 06-12-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31

vr6-only

Blub Blub

Niet al te lang geleden nog besproken:

vr6-only in "KPN storing"

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Klopt, maar nu lekker actueel. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hangt heel erg van de provider af. De meeste providers limiteren het op een bepaalde bitrate.
  • KPN: 60Mb/s down, 6Mb/s up
  • Tele2: 50Mb/s down, 10Mb/s up
  • Xs4all: 50Mb/s down, 5Mb/s up
  • Telfort: 50Mb/s down, 5Mb/s up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Balance schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:50:
[...]

Hangt heel erg van de provider af. De meeste providers limiteren het op een bepaalde bitrate.
Ik heb XS4all en 50 down, 10 up. (> 50 down en > 10 up attainable)
Over een kleine 2 weken heb ik pairbonding, dus hopen dat ik dan 20 up heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Balance schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:50:
[...]

Als ik dit lees lijkt het erop dat je dit gewoon vanuit de website van de provider bekeken hebt.
Het punt is juist dat providers dit in de praktijk niet strak krijgen of willen krijgen. Bij KPN heb je bij een 60/6 abonnement op VDSL vaak 60-30 in de praktijk. Of 60-20 of zoiets. Bij Telfort werkt het net zo.
De upload is dus niet gelimiteerd in de Dslam van KPN Wholesale. De download meestal wel trouwens..

De vraag van Rud was of XS4All het wel zo voor elkaar heeft dat die upload en download strak op de abonnementafspraken zitten. In tegenstelling tot bij KPN en Telfort inderdaad.

Ik weet het antwoord op die vraag niet dus wellicht dat hier mensen met XS4All zitten die meer krijgen dan waarvoor ze betalen? In het bijzonder voor de upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:29:
[...]
De upload is dus niet gelimiteerd in de Dslam van KPN Wholesale.
Dit is alleen zo bij VVDSL. Bij VDSL-CO is het keihard op maximaal 10Mbit gelimiteerd. Zelfs bij bonding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
B2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:53:
[...]

Dit is alleen zo bij VVDSL. Bij VDSL-CO is het keihard op maximaal 10Mbit gelimiteerd. Zelfs bij bonding.
Ik zit direct op de centrale (CO dus), en ik haal 30/10 Mbps terwijl ik een Telfort VDSL abo van 40/4 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Pilovali schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:58:
[...]

Ik zit direct op de centrale (CO dus), en ik haal 30/10 Mbps terwijl ik een Telfort VDSL abo van 40/4 heb.
Precies, hoger dan die 10 ga je ook niet komen. Ik heb per lijn een attainable van 19 maar er wordt maar 5Mbit per lijn gegeven. VDSL-CO lijnen zijn gelimiteerd op maximaal 50/10 per lijn, of 100/10 bij pairbonding.

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 07-12-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
B2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:49:
[...]

Precies, hoger dan die 10 ga je ook niet komen. Ik heb per lijn een attainable van 19 maar er wordt maar 5Mbit per lijn gegeven. VDSL-CO lijnen zijn gelimiteerd op maximaal 50/10 per lijn, of 100/10 bij pairbonding.
Maar dan komt er toch ook meer upload binnen bij sommigen, dan waarvoor betaald is? Bij een 50-5 abonnement van bijv. Telfort kom je dan op een CO lijn op 50-10 als het goed is. Dus wederom: de upload is meer dan je abonnementssnelheid. Zie de reactie boven de jouwe van Pilovali. 30-10 op een 40-4 abonnement (wel vreemd dat die geen 40 haalt trouwens...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Barre73 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:07:
[...]

Maar dan komt er toch ook meer upload binnen bij sommigen, dan waarvoor betaald is? Bij een 50-5 abonnement van bijv. Telfort kom je dan op een CO lijn op 50-10 als het goed is. Dus wederom: de upload is meer dan je abonnementssnelheid. Zie de reactie boven de jouwe van Pilovali. 30-10 op een 40-4 abonnement (wel vreemd dat die geen 40 haalt trouwens...)
Een 50/10 snelheid op xDSL niveau betekend niet altijd dat je ook een 50/10 verbinding hebt met internet. De provider kan de snelheidsbeperking op een ander punt afdwingen. Zo hebben mijn ouders een 90/30 VDSL maar kom je met speedtest niet verder dan 20/2 (ofzo, ik weet de waardes niet precies.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
[...]

Er is iets mis met de lijn en KPN heeft geen zin om de boel uit te vogelen, ze willen mij liever een glasvezel pakket aansmeren. Ik zit 610 meter van de centrale af, modem zit direct op de ISRA met een 20 cm kabel en de modem traint in op zo'n 31/22 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
60/6 pakket op een CO :P. Upload is prima, had wel graag toch die 60Mb gehad.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5859058406.png

http://www.speedtest.net/my-result/5859058406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

[...]

Dat klopt, maar relatief veel minder dan bij VVDSL. Daar betaal je bv voor een 60/6 of 100/10, maar krijg je 30 of iets in die buurt.
HvanderT schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:04:
60/6 pakket op een CO :P. Upload is prima, had wel graag toch die 60Mb gehad.
[afbeelding]

http://www.speedtest.net/my-result/5859058406
Tot 60/6 he ;) Die 60 ga je nooit halen op een CO. Zelfs niet als je er naast zou wonen.

[ Voor 43% gewijzigd door B2 op 07-12-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jaja, tot 60, I know...

Toch jammer :+.

Overigens zou het best wel kunnen, alleen "even" een ander profiel gebruiken (of bonding):

Actual rate (Up/Down) 10220/55016 kbps
Attainable rate (Up/Down) 15088/82987 kbps

De laatste tijden klimt m'n attainable snelheid heel langzaam omhoog. Waarschijnlijk worden er veel aansluitingen overgezet naar die nieuwe kasten die in het dorp zijn geplaatst. Minder ruis op de lijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
B2 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:49:
[...]

Dat zou wel heel jammer zijn.
Enig idee waarom? Technisch is het toch niets anders dan 2x 50/10 lijnen bij pairbonding?
Dan zou je toch verwachten dat het op 100/20 uit zou komen, of in mijn geval 50/20 (ik krijg de 16e pairbonding ivm. aangevraagd TV-pakket)

Huidige situatie, aangesloten op een oude nummercentrale met de Fritzbox 7340 is:
code:
1
2
Attainable throughput   kbit/s  54056   13000
Current throughput  kbit/s  53848   10184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
[...]

Als ik dit lees lijkt het erop dat je dit gewoon vanuit de website van de provider bekeken hebt.
Het punt is juist dat providers dit in de praktijk niet strak krijgen of willen krijgen. Bij KPN heb je bij een 60/6 abonnement op VDSL vaak 60-30 in de praktijk. Of 60-20 of zoiets. Bij Telfort werkt het net zo.
De upload is dus niet gelimiteerd in de Dslam van KPN Wholesale. De download meestal wel trouwens..

De vraag van Rud was of XS4All het wel zo voor elkaar heeft dat die upload en download strak op de abonnementafspraken zitten. In tegenstelling tot bij KPN en Telfort inderdaad.

Ik weet het antwoord op die vraag niet dus wellicht dat hier mensen met XS4All zitten die meer krijgen dan waarvoor ze betalen? In het bijzonder voor de upload?
Die 20/20 van Xs4All die ik in mijn vorige woning had was misschien een kadootje dacht ik.
Ik kwam door de overname van Demon in 2006 bij XS4all en had nog een trage ADSL lijn (15/1 oid). Na mijn gezeur over problemen met de telefoon en lage SNR kreeg ik een nieuw VDSL modem en kwam ik uit op 20/20.

Ik heb nu Tele2 Basis, modem zegt 55/10, test zegt
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5859340149.png
Ik weet niet of dit normaal is, dacht dat we 50/5 besteld hadden. Op de TELE2 site kan ik niks vinden over upload snelheid en breedbandwinkel verkoopt blijkbaar geen tele2 abbo's meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:32
Op de Tele2 site is er wel wat technische info te vinden over de snelheden @ https://www.tele2.nl/lightbox/internet-specs/

Helemaal up-to-date is die info overigens ook niet, want dat er tegenwoordig een Experiabox V10 geleverd wordt met Wifi AC wordt (nog) niet vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ploink schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:19:
[...]

Die 20/20 van Xs4All die ik in mijn vorige woning had was misschien een kadootje dacht ik.
Ik kwam door de overname van Demon in 2006 bij XS4all en had nog een trage ADSL lijn (15/1 oid). Na mijn gezeur over problemen met de telefoon en lage SNR kreeg ik een nieuw VDSL modem en kwam ik uit op 20/20.

Ik heb nu Tele2 Basis, modem zegt 55/10, test zegt
[afbeelding]
Ik weet niet of dit normaal is, dacht dat we 50/5 besteld hadden. Op de TELE2 site kan ik niks vinden over upload snelheid en breedbandwinkel verkoopt blijkbaar geen tele2 abbo's meer.
Meerdere testen draaien op verschillende servers. Niet alle servers geven de juiste snelheid en dus het juiste beeld.

Mijn kpn lijn doet ook 55/10, maar ik blijf rond 50/9,6 hangen. Dat komt door de overhead, waardoor er iets minder van de snelheid overblijft. Je upload is dus prima.

Je latency is wel erg netjes, ik zit namelijk nog op 20+ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gister waren we plotseling afgesloten van tele2. Wat een drama provider is dat, ze kunnen echt niks goed doen lijkt het wel. Na drie pogingen een verhuizing door te voeren, een ongevraagde telefoon abbo en een onbedoelde afsluiting zijn ze niet meer in staat om ons weer aan te sluiten voor die maand dat we hier nog wonen. We kunnen nu wel kosteloos onder ons jaarcontract uit wegens wanpretatie/niet kunnen leveren. Laten we hopen dat dit goed gaat.

Nu heb ik tijdelijk een oude smartphone als USB-wifi tether aangesloten en lift ons hele thuisnetwerkje mee met de buurvrouw.
[...]

Ik heb dus weer XS4ALL compact aangevraagd en volgens de meneer aan de telefoon begrenzen ze de upload niet en zou ik weer die 20/20 moeten halen. Bovendien zullen ze ons naadloos verhuizen naar de nieuwe woning. Er is zelfs een overlap zodat we het modem kunnen verplaatsen wanneer ons dat uitkomt.
We krijgen een hippe Fritzbox 7581 8)

Bij tele2 stoppen ze het oude abbo, dus moet je het modem terug sturen en ontvang je op het nieuwe adres weer een nieuwe - als alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28
Is het tegenwoordig al mogelijk om in de nieuwste KPN Experiabox een extra SIP provider naast de bestaande KPN SIP lijn te configureren?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
timmie1 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:31:
Is het tegenwoordig al mogelijk om in de nieuwste KPN Experiabox een extra SIP provider naast de bestaande KPN SIP lijn te configureren?
Nee.

Heb net gekeken maar je kan alleen maar vinkjes zetten om poort 2 te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
HvanderT schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 18:41:
[...]

Nee.

Heb net gekeken maar je kan alleen maar vinkjes zetten om poort 2 te activeren.
Yep. Er kunnen 4 SIP "clients" ingesteld worden (clients: KPN Telefoonnummers). En die kan je koppelen aan de 2 poorten waardoor je kan kiezen welke poorten in- en uitgaand welk telefoonnummer gebruiken.

Eigen sip gegevens instellen kan (helaas) (nog) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
RobinF schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:00:
[...]

Yep. Er kunnen 4 SIP "clients" ingesteld worden (clients: KPN Telefoonnummers). En die kan je koppelen aan de 2 poorten waardoor je kan kiezen welke poorten in- en uitgaand welk telefoonnummer gebruiken.

Eigen sip gegevens instellen kan (helaas) (nog) niet
Zou het daarmee ook mogelijk zijn om met meerdere toestellen vanaf een aansluiting te bellen/gebeld te worden als de "1e lijn" in gesprek is?

Zoja, dan sluit ik een tweede telefoon aan op poort twee en laat ik die ook registereren op het nummer van poort 1. Als er dan oproep binnenkomt, en iemand neemt de telefoon op poort 1 op, dan zou het kunnen zijn dat poort 2 alsnog vrij is om te bellen.

Leuke test eigenlijk, eens uitproberen straks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
HvanderT schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:22:
[...]

Zou het daarmee ook mogelijk zijn om met meerdere toestellen vanaf een aansluiting te bellen/gebeld te worden als de "1e lijn" in gesprek is?

Zoja, dan sluit ik een tweede telefoon aan op poort twee en laat ik die ook registereren op het nummer van poort 1. Als er dan oproep binnenkomt, en iemand neemt de telefoon op poort 1 op, dan zou het kunnen zijn dat poort 2 alsnog vrij is om te bellen.

Hmm. Ik heb het niet getest. Wel heb ik 1 nummer op beide poorten gezet
Ben erg benieuwd of het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
HvanderT schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:22:
[...]

In theorie kunnen er meerdere gesprekken over dezelfde SIP registratie, afhankelijk van provider en hardware. Met de siemens dect voip en xs4all abbo kon ik twee gesprekken aannnemen of bellen, switchen tussen die twee of een driegesprek starten. Met een extra handset zou dat onafhankelijk zijn. We hebben dat ook wel via Asterisk gedaan en toen hadden we meerdere telefoons en konden we 2 externe gesprekken voeren op dezelfde SIP registratie.

Best kans dat als je poortje twee activeert dat je ook met twee telefoons over hetzelfde nummer kan bellen. Dubbel registreren zou dan niet nodig zijn, maar ik ken de experiabox niet dus ben ik daar niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ploink schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:44:
[...]

In theorie kunnen er meerdere gesprekken over dezelfde SIP registratie, afhankelijk van provider en hardware. Met de siemens dect voip en xs4all abbo kon ik twee gesprekken aannnemen of bellen, switchen tussen die twee of een driegesprek starten. Met een extra handset zou dat onafhankelijk zijn. We hebben dat ook wel via Asterisk gedaan en toen hadden we meerdere telefoons en konden we 2 externe gesprekken voeren op dezelfde SIP registratie.

Best kans dat als je poortje twee activeert dat je ook met twee telefoons over hetzelfde nummer kan bellen. Dubbel registreren zou dan niet nodig zijn, maar ik ken de experiabox niet dus ben ik daar niet zeker van.
Inmiddels zijn beide poorten geregistreerd op 1 lijn/account. Nog niet geprobeerd om te bellen of omroepen binnen te laten komen.

Nu bellen we nooit, maar misschien wel leuk om dit toe te passen bij een rijschool die hetzelfde modem heeft. Denk dat ze er wel baat bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb wegens bijbestellen van TV via XS4all een FritzBox 7581 modem gekregen en komende week komt er een monteur pair-bonding aansluiten. (bandbreedte van TV-kijken zou dan niet ten koste moeten gaan van internet :) )

Gisteren alvast de modem opgehangen op 1 pair, zodat de boel allemaal goed draait nadat die monteur geweest is en die man niet zoveel hoeft te doen. (ben er zelf dan niet bij)

Eerste indruk, attainable download is zo'n 18% hoger (54 om 64Mbps) en attainable upload zo'n 15% hoger (12.9 om 14.9 Mbps) en de nieuwe webinterface is een hele verbetering.
Let wel, deze verbetering van de attainable is dus puur en alleen modem vervangen en uiteraard meegeleverde kabeltje naar de VDSL-aansluiting aan de muur.
De snelheid is niet anders, omdat de centrale het toch op 55/10 afkapt. (benieuwd of het bij pairbonding actief 110/10 of 110/20 gaat zijn :) )

Maar het modem is nog steeds aan het trainen aldus de webinterface en ik heb gemerkt dat 'ie het laatste uur (hangt er sinds gisteren 16h) vrij vaak even restart. WiFi verbinding valt weg, DSL is even weg, etc. en modem is dan gerestart. Logs zijn dan leeg, dus op die manier is het niet goed te zien wat de oorzaak is.
De 'downtime' is niet lang genoeg dat de Chromecast er last van heeft, maar ik kan me voorstellen dat bellen/skypen etc. toch wat vervelender gaat worden.
Hopelijk is dat alleen maar een gevolg van het intrain-proces. Iemand een zelfde ervaring? Nieuwste firmware staat er op.
Ik heb wel ingesteld dat 'ie IP-adres toemailt, dus daar kan ik aan zien hoe vaak 'ie herstart en dat was afgelopen uur dus al 3x. Daarvoor niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
Dat mailen van het ip adres is een leuke feature. Dat zouden alle modems moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
tiguan schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:58:
Dat mailen van het ip adres is een leuke feature. Dat zouden alle modems moeten hebben.
Er zit sowieso een hoop hele leuke features op die Fritzbox modems.
  • Mailen IPadres
  • Mailen nieuwe gebruikers (nieuw)
  • Mailen guest gebruikers
  • Mailen configuratie (ook bij reset to factory default)
  • Mailen status
  • Mailen bij telefoongesprekken
  • Mailen bij voicemail
  • Bevestigen van kritische settings via aangesloten telefoon (FON/DECT) (nieuw)
  • Default uPNP uit, maar aan te zetten per host (nieuw)
  • Grafiek met gebruik DSL spectrum
  • Grafieken van gebruik WiFi spectrum (incl storingen)
  • Smart-home plugs om energieverbruik te meten en te schakelen via DECT.
  • Informatie van hoe een host verbonden is, via welke eth-poort, welke repeater, 2.4/5 GHz, snelheid, via powerline adapters (en snelheid van de adapters)
  • QR-codes voor wifi verbinding (zowel guest als gewoon)
  • Tickets om tijdelijke wifi-toegang te geven (nieuw)
  • Guest toegang via LAN4 (gescheiden van rest van netwerk) (nieuw)
  • Optie om SSID per frequentieband gescheiden te houden, of juist niet.
  • Portal voor guests (zoals in hotels bijv. gebruikelijk is) (nieuw)
Dat is het wel ongeveer wat ik me kan bedenken wat anders is dan bij andere merken.
Met (nieuw) erachter is wat er in elk geval nieuw is tov. mijn oude FritzOS in de 7340.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
tiguan schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:58:
de 7360 en 7490 doen dat ook.heb ik uit eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:44
De 7581 heeft 1 aansluiting gebundeld voor bvdsl. Je hebt er op 1 nog signaal de andere lijn nog niet. Het modem verwacht dit wel en zal steeds gaan trainen. Als de monteur op de 2 de lijn signaal zet, zal het goed gaan. Het kan zijn dat ie de eerste keren wat vaker herstart. Had ik ook, maar is nu stabiel. Ik heb er nu ook een 2 pair utp kabel aanhangen ipv de meegeleverde y kabel. Deze was voor mij iets te kort.
Pagina: 1 ... 30 ... 77 Laatste