Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
Wildfire schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

5dB marge wil niet zeggen dat je lijn slecht is. 6dB is ook maar een bepaald minimum wat KPN ooit heeft bepaald.

Interleaving veroorzaakt ook enige vertraging op je lijn. Bij KPN-klanten kan ik de lijn nameten en ook daadwerkelijk zien hoeveel milliseconden vertraging het oplevert. Maar da's dus als je geen G.INP hebt maar de oudere iFEC juist hebt.

(nee, ik ga nu niet voor iedereen lijnen nameten, anders ga ik m'n werk iets teveel in m'n eigen tijd doen :P)
Hoe ziet dit er uit volgens jou? Zijn er dingen die je opvallen of ziet alles er "goed" uit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZO6MUU1.png

Betreft een lijntje die direct aan de nummercentrale Sht hangt, met een afstand van rond de 580 meter.

Sinds de laatste tijd is de attainable rate langzaam omhoog gegaan van 77Mb naar 82Mb. Ik denk dat dit komt doordat er minder aansluitingen lopen vanuit een nummercentrale en steeds meer over een buitenring.

We waren één van de eerste afnemers toen VDSL2 hier beschikbaar kwam, toen lag de attainable waarde op 95Mb down. De monteur was toen duidelijk onder de indruk. :):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAMB0.png

Ergens in 2011/2012

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 31-10-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:03

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:00:
[...]

Hoe ziet dit er uit volgens jou? Zijn er dingen die je opvallen of ziet alles er "goed" uit?

[afbeelding]

Betreft een lijntje die direct aan de nummercentrale Sht hangt, met een afstand van rond de 580 meter.

Sinds de laatste tijd is de attainable rate langzaam omhoog gegaan van 77Mb naar 82Mb. Ik denk dat dit komt doordat er minder aansluitingen lopen vanuit een nummercentrale en steeds meer over een buitenring.

We waren één van de eerste afnemers toen VDSL2 hier beschikbaar kwam, toen lag de attainable waarde op 95Mb down. De monteur was toen duidelijk onder de indruk. :):

[afbeelding]

Ergens in 2011/2012
Ziet er normaal uit. Vind het zelf altijd jammer als er wel CRC-fouten zijn, maar 24 CRC-fouten op zoveel uur is erg laag. KPN Hanteert als maximum 1 CRC-fout per kwartier namelijk. :)

FEC's kun je wellicht omlaag krijgen door betere bekabeling binnenshuis (geen platte telefoonkabel maar bv. UTP misbruiken als telefoonkabel :P).

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 21:08 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:06:
[...]

Ziet er normaal uit. Vind het zelf altijd jammer als er wel CRC-fouten zijn, maar 24 CRC-fouten op zoveel uur is erg laag. KPN Hanteert als maximum 1 CRC-fout per kwartier namelijk. :)

FEC's kun je wellicht omlaag krijgen door betere bekabeling binnenshuis (geen platte telefoonkabel maar bv. UTP misbruiken als telefoonkabel :P).
Ja, dat gaat denk ik niet lukken :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3saLiVn.jpg

Komt vanuit lasdop dus een klein kabeltje naar een aansluitdoosje en vervolgens met standaard kabeltje naar het modem.

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 31-10-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:11:
[...]

Ja, dat gaat denk ik niet lukken :+

[afbeelding]

Komt vanuit lasdop dus een klein kabeltje naar een aansluitdoosje en vervolgens met standaard kabeltje naar het modem.
Inderdaad niet nee. Alhoewel die lasdop eigenlijk vervangen dient te worden. Standaard beleid is om bij elke klant waar we nog een lasdop aantreffen een nieuw ISRA te plaatsen. In ieder geval op z'n minst het aderpaar eens opnieuw aanstrippen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
De laatste keer dat hier een monteur is geweest is alweer een paar jaar geleden. En die heeft het ding laten zitten. Ik geloof dat ie toen wel opnieuw is aangestript. Hij zag geen noodzaak om de lasdop te vervangen

De buren aan de overkant hebben wel een nieuw ISRA2, en die hebben afgelopen zomer een nieuw printplaatje erin gekregen, maar het was me niet helemaal duidelijk waarom. De lijn was namelijk wel stabiel (nadat we na een jaar zeuren eindelijk op een nieuw aderpaar werden ingelast en van onstabiel 12Mb naar stabiel 50mb gingen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik vernam vandaag dat KPN voor het eind van het jaar alle koperklanten op IPv6 wil overzetten. Wist niet of dat al bekend was, dus bij deze :)

Ook is er een firmware in ontwikkeling, ik dacht voor de v10, waarbij je zelf je lijn kunt instellen op maximale prestatie of maximale stabiliteit of iets er tussenin.

Ben er ook achter waarom ik sommige lijnen van jullie niet kon nameten: van wholesale klanten kan ik dat alleen als ik het service ID weet...

[ Voor 75% gewijzigd door Wildfire op 01-11-2016 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Oeh, leuk. Eindelijk ook Ipv6.

Zo'n manier om de lijn in te stellen heeft een fritzbox ook, maar als ik die gebruik, dan verbreekt de verbinding en komt de lijn nooit weer online. Alleen bij maximale stabiliteit komt de lijn dan weer online. Blijkbaar ondersteunt de DSLAM die optie dan niet?

Als KPN ook dan even opschiet om op alle lijnen G.INP aan te zetten, dat mis ik nu :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:13:
Oeh, leuk. Eindelijk ook Ipv6.

Zo'n manier om de lijn in te stellen heeft een fritzbox ook, maar als ik die gebruik, dan verbreekt de verbinding en komt de lijn nooit weer online. Alleen bij maximale stabiliteit komt de lijn dan weer online. Blijkbaar ondersteunt de DSLAM die optie dan niet?
Waarschijnlijk een compatibiliteitskwestie tussen DSLAM en modem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32
Wildfire schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:53:
Ik vernam vandaag dat KPN voor het eind van het jaar alle koperklanten op IPv6 wil overzetten. Wist niet of dat al bekend was, dus bij deze :)

Ook is er een firmware in ontwikkeling, ik dacht voor de v10, waarbij je zelf je lijn kunt instellen op maximale prestatie of maximale stabiliteit of iets er tussenin.

Ben er ook achter waarom ik sommige lijnen van jullie niet kon nameten: van wholesale klanten kan ik dat alleen als ik het service ID weet...
Ipv6 klopt wordt nu in blokken van xx duizend doorgevoerd of je moet je modem even een hardreset geven dan krijg je nu ook een ipv6 adres.

Dat van de firmware klopt ook maar is ons aangeraden er geen gebruik van te maken en is ook de vraag of die optie er wel in zal komen/blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Wildfire schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:53:
Klopt als een bus! 8)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Jan-man schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:03:

[...]

Dat van de firmware klopt ook maar is ons aangeraden er geen gebruik van te maken en is ook de vraag of die optie er wel in zal komen/blijven.
Ons is tijdens het werkoverleg verteld dat die optie eraan kwam, dus daar ga ik wel van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Bij ons in het overleg 3 week terug werden er vraagtekens bijgezet en wisten ze nog niet of het daadwerkelijk toegevoegde waarde zal hebben en of de functie überhaupt zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
Hier werkt de ipv6 helemaal super ...krijg netjes een /56 reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zal morgenochtend de boel eens resetten. Ben benieuwd. Durf te wedden dat er niks gebeurt.

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 01-11-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
HvanderT schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:22:
Zal morgenochtend de boel eens resetten. Ben benieuwd. Durf te wedden dat er niks gebeurt.
Heb mijn modem (V10) ook een hard reset gegeven onlangs, geen IPv6 te bekennen ;(

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ook gereset naar fabrieksinstellingen . Geen ipv6.

Wel de nieuwe update binnengehaald :)

[ Voor 17% gewijzigd door krakendmodem op 02-11-2016 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Ik had gelezen dat de V10 nog firmware problemen schijnt te hebben met ipv6 volgens mij op de KPN website..

Weet niet of dat juist is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
velderkamp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:15:
Ik had gelezen dat de V10 nog firmware problemen schijnt te hebben met ipv6 volgens mij op de KPN website..

Weet niet of dat juist is??
Onjuist. IPv6 werkt op de V10, alleen het KPN netwerk kent (nog) niet elke aansluiting een IPv6 subnet toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nounounou... dat Fourstacks wordt ook fors misbruikt om klanten aan het lijntje te houden krijg ik het gevoel. Stond bij mij de upgrade naar VVDSL eind vorig jaar nog op Q3-2016, zie ik net dat het nu maar eventjes naar Q4-2017 is verschoven. :| Zo kun je natuurlijk leuk proberen te voorkomen dat klanten naar een concurrent overstappen. "Nee binnenkort wordt het bij u sneller. Kijk maar naar de planning. Als u nog éééééventjes geduld hebt komt het helemaal goed".

Jaja... leuk geprobeerd. Zo gelooft er toch geen hond meer in? :N

Ik denk dat men hier al héél blij mag zijn als het nog vóór 2019 gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat hebben een heleboel mensen mensen momenteel, er is ook een reden voor gegeven in dit topic. Je bent echt niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:20:
Nounounou... dat Fourstacks wordt ook fors misbruikt om klanten aan het lijntje te houden krijg ik het gevoel. Stond bij mij de upgrade naar VVDSL eind vorig jaar nog op Q3-2016, zie ik net dat het nu maar eventjes naar Q4-2017 is verschoven. :| Zo kun je natuurlijk leuk proberen te voorkomen dat klanten naar een concurrent overstappen. "Nee binnenkort wordt het bij u sneller. Kijk maar naar de planning. Als u nog éééééventjes geduld hebt komt het helemaal goed".

Jaja... leuk geprobeerd. Zo gelooft er toch geen hond meer in? :N

Ik denk dat men hier al héél blij mag zijn als het nog vóór 2019 gaat gebeuren.
Zoals gezegd geldt dat voor een heleboel mensen en het is zeker niet bedoeld om mensen aan het lijntje te houden.
Fourstack is geen handmatig ingevulde database. Het is een uitkomst van een paar systemen. Als KPN/de aannemer in zo'n systeem een flink aantal kasten naar achteren schuiven om wat voor reden dan ook, dan ziet de klant dat een paar dagen later ook.

En waarom die kasten massaal naar achteren zijn geschoven is hier ook terug te lezen ja.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
RobinF schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:38:
[...]

Onjuist. IPv6 werkt op de V10, alleen het KPN netwerk kent (nog) niet elke aansluiting een IPv6 subnet toe
Duidelijk ben dus 1 van die klanten die mazzel heeft...

Had de informatie hier vandaan : http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/17208/~/internet%3A-meest-gestelde-vragen-over-ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
In Zwolle hebben we al langer dan een jaar ipv6 met vvdsl. Maar hier op het Friese platteland zonder highspeed internet nog geen ipv6 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Jeffrey87NL schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:36:
[...]

G.INP is nog niet op alle DSLAM's actief.

Zo had ik een tijdje terug iemand die had voorheen geen G.INP, en 4 maanden later is ze ineens overgezet op een andere DSLAM met daarop dus G.INP. Resultaat was een vermindering van de latency van 20 ms naar 6 ms.
Hier inderdaad ook. Heb 3 maanden de Experia Box van Telfort aangesloten gehad, net de FRITZ!Box terug gehangen en die heeft nu opeens ook G.INP. Qua snelheid is het er niet op vooruit gegaan (ook niet achteruit) maar de ping zal wel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
dan heeft je v8 ook gewoon g.inp gehad. want als je een ander modem aansluit blijf je gewoon op de zelfde dslam zitten.

Je krijgt alleen g.inp als je of door kpn overgezet wordt naar andere dslam (monteur moet jou dan in de kast omzetten) of als kpn de hele kaart / software vervangt waardoor g.inp wordt geactiveerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Jan-man op 06-11-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Jan-man schreef op zondag 06 november 2016 @ 09:34:
dan heeft je v8 ook gewoon g.inp gehad. want als je een ander modem aansluit blijf je gewoon op de zelfde dslam zitten.

Je krijgt alleen g.inp als je of door kpn overgezet wordt naar andere dslam (monteur moet jou dan in de kast omzetten) of als kpn de hele kaart / software vervangt waardoor g.inp wordt geactiveerd.
Waarschijnlijk wel inderdaad, maar het moet dus omgeschakeld zijn terwijl ik de V8 eraan had hangen. Mijn IP-adres is ook veranderd.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vzclPkD.png

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U20foor.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Goedemiddag,

Naar aanleiding van mijn vraag hier werd ik naar dit topic verwezen. Vwb de splitter heb ik het antwoord al, maar als iemand me wijzer kan maken mbt de meterkast, houd ik me warm aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoolhaas
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 08:15
Stalensnuitje schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:35:
Goedemiddag,

Naar aanleiding van mijn vraag hier werd ik naar dit topic verwezen. Vwb de splitter heb ik het antwoord al, maar als iemand me wijzer kan maken mbt de meterkast, houd ik me warm aanbevolen :)
Die ouwe meuk wil je er wel tussenuit hebben, zorgt alleen maar voor storingen.

Zover ik op de foto's in de link kan zien lijkt die grote zilveren kabel in het midden mogelijk een invoer zonder buitenmantel, waar loopt deze heen?

Anders even in de kruipruimte kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Goedemiddag,

Wow, zo'n ISRA ben ik tijdens mijn opleiding niet tegen gekomen. Ik kan er zo, gebaseerd op enkel de foto, letterlijk en figuurlijk geen touw aan vastknopen. Is echt iets wat in de praktijk zou moeten zien om uit te zoeken hoe het precies zit...

Ik zou in de praktijk denk ik jouw lijn in de kabelverdeler opzoeken, er een pieper opzetten en dan bij jou nagaan welke inkomende kabel dus de juiste is. De rest dan wegknippen en een nieuw ISRA erop zetten. :P

@ hierboven: die dikke kabel onder zal wellicht de invoerkabel zijn ja. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 09-11-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 22:08
Lijkt op ISRA10 of ISRA20. Knip ze maar niet af leg ze aan de kant. soms lopen er wel 10 lijnen vanuit de kabelverdeler richting zo'n kastje. Heb hier ook een ISRA20 hangen met 10 lijnen vanuit de kabelverdeler.r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

Speedmaster

Make my day...

Goedemiddag,

Zou gewoon een monteur vragen om hier een nieuw ISRA te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoolhaas
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 08:15
Ik was even het woord kwijt, maar dat is een oude relaisschakelaar voor een analoge lijn, het is zeker geen ISRA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

supayoshi schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:46:
Lijkt op ISRA10 of ISRA20. Knip ze maar niet af leg ze aan de kant. soms lopen er wel 10 lijnen vanuit de kabelverdeler richting zo'n kastje. Heb hier ook een ISRA20 hangen met 10 lijnen vanuit de kabelverdeler.r
Een ISRA10 of 20 ziet er echt anders uit. Dit heeft wellicht idd meer te maken met een relais als schakelaar voor één of meerdere bellen in huis voor de telefoon.

Zoals ik al zei, die dikke kabel is zeer waarschijnlijk de binnenkomende kabel vanuit KPN. Ik zou daar gewoon netjes een nieuwe ISRA op monteren, na nagemeten te hebben dat de lijn idd klopt. :)

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:20:Nounounou... dat Fourstacks wordt ook fors misbruikt om klanten aan het lijntje te houden krijg ik het gevoel
Ik snap het gevoel maar dit is niet de reden, deze ligt ergens anders. KPN zou het graag de klanten volgens de aangegeven planning voorzien van upgrades maar dit is op het moment helaas niet mogelijk.

• Stalensnuitje
skoolhaas schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:33:
[...]

Die ouwe meuk wil je er wel tussenuit hebben, zorgt alleen maar voor storingen.
Lijkt me een goed plan, maar om het signaal te testen zou ik in eerste instantie toch gewoon een kabel in de telefoondoos (boven of beneden) moeten kunnen drukken?
Zover ik op de foto's in de link kan zien lijkt die grote zilveren kabel in het midden mogelijk een invoer zonder buitenmantel, waar loopt deze heen?

Anders even in de kruipruimte kijken :P
Die gaat de vloer in, dus dat was ook al mijn inschatting.
Wildfire schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:02:
Zoals ik al zei, die dikke kabel is zeer waarschijnlijk de binnenkomende kabel vanuit KPN. Ik zou daar gewoon netjes een nieuwe ISRA op monteren, na nagemeten te hebben dat de lijn idd klopt. :)
Even snel zitten lezen dat je dat "officieel" niet zelf kan/mag, maar als ik het goed zie zou ik toch simpel de rode en blauwe kabel aan kunnen sluiten in een telefoon-WCD?

[ Voor 0% gewijzigd door Stalensnuitje op 10-11-2016 09:26 . Reden: tag verwijderd ]

• krakendmodem
Als de vorige bewoners ook ADSL hebben gehad, dan zou je het kunnen proberen. Alleen hoe het er nu uitziet betwijfel ik het of die verbinding stabiel en snel gaat zijn.

Of KPN/Telfort bellen en vragen om een monteur. Waarschijnlijk betaal je ook verhuiskosten dus dan mogen ze ook wel even langskomen om de aansluiting in orde te maken. ;)

• krakendmodem
Wildfire schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:42:
[...]

Wow, zo'n ISRA ben ik tijdens mijn opleiding niet tegen gekomen. Ik kan er zo, gebaseerd op enkel de foto, letterlijk en figuurlijk geen touw aan vastknopen. Is echt iets wat in de praktijk zou moeten zien om uit te zoeken hoe het precies zit...

Ik zou in de praktijk denk ik jouw lijn in de kabelverdeler opzoeken, er een pieper opzetten en dan bij jou nagaan welke inkomende kabel dus de juiste is. De rest dan wegknippen en een nieuw ISRA erop zetten. :P

@ hierboven: die dikke kabel onder zal wellicht de invoerkabel zijn ja. :)
Ken je deze dan misschien? :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ulCiF1E.jpg

Deze kwam ik laatst tegen op facebook.

• Jan-man
Goedemiddag,

Dit is een bel trafo/versterker en kun je net zo goed verwijderen want dat gaat niet werken met Voip.

aangezien deze oude apparatuur er nog zo hangt heb je wss een lasdop Isra of een schroef Isra zoals de post hierboven. mocht je een kelder hebben dan zou ik daar zoeken.en anders onder het kruipruimte Luik.

Gewoon even telfort bellen dat je Isra niet kunt vinden dan sturen ze een bovengronds kpn monteur aan die kan mits beschikbaar aan de hand van de lasschets jouw invoer punt achterhalen en zal dan een moderne wcd plaatsen voor je. Moet je zelf nog even een kabeltje trekken door het huis.

Kun je btw eens een betere foto maken van die dikkere grijze kabel bij die trafo? dat lijkt haast op een 1x4 invoer kabel die moet ook overlopen naar een dikker geheel ca 2cm en de kleur blauw hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 10-11-2016 13:01 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:48:
[...]

[afbeelding]

Dat is een schroef/soldeerverdeler.daar heb ik en werk ik nog regelmatig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Jan-man schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:53:
Kun je btw eens een betere foto maken van die dikkere grijze kabel bij die trafo? dat lijkt haast op een 1x4 invoer kabel die moet ook overlopen naar een dikker geheel ca 2cm en de kleur blauw hebben.
Ik ga er morgenochtend even langs, dan zal ik ook even een plaatje schieten en kijken waar die grijze kabel precies naartoe gaat.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:48:
[...]

[afbeelding]

Yup. Toevallig deze week nog aan gewerkt bij een garagebedrijf :)

• krakendmodem
En die oude meuk wordt niet vervangen?

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:13:
Enige actieve vervangbeleid wat ik als monteur heb geldt voor particulieren: bij oude meuk altijd een nieuw ISRA plaatsen die pairbonding geschikt is.

Afbeeldingslocatie: http://www.attema.com/nl_NL/wp-content/uploads/sites/3/2013/05/In-gesprek-met-KPN.jpg

• Jan-man
HvanderT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:13:
Ondergronds komt met plezier langs maar wel tegen kosten uiteraad ;).

Werkt gewoon prima dus lekker laten zitten. Als het echt stoort kun je het rechtstreeks doorlassen wat ik wel eens doen in natte ruimtes.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:10
Ik heb sinds kort problemen met mijn vvdsl verbinding.
Straat kast staat bijna letterlijk naast me. Ik haal normaal 100mbit download en 15-20mbit upload (Valt wel tegen als de straatkast er praktisch naast staat)

Ik heb in de avond last van een klapperende lijn, opeens zakt de internet snelheid voor download naar 1 mbit of lager. Als ik een ping wil doen dan heb ik ongeveer 50% packet loss ping rond de 13 ms
Na 10 minuten hersteld het probleem zich weer en 20 minuten later heb ik opnieuw het zelfde probleem.

V8 staat in bridge mode gekoppeld is een RT-AC68U

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/28hj4t2.png

Hebben jullie enig idee wat ik aan mij kant nog kan uitsluiten voordat ik overga naar KPN?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
en zonder je router getest en alleen met v8? want antwoordt van kpn zal namelijk zijn dit ondersteunen we niet.

Lijn zelf lijkt gewoon in orde met maar 82 fec fouten. En de snelheid zit gewoon op de max met 50 om 111mb atainable.

[ Voor 35% gewijzigd door Jan-man op 11-11-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Klapperende lijn zeg je? Maar valt je VVDSL ook echt weg of is het puur dat je internet snelheid naar beneden gaat en je ICMP pakketjes gedropt worden?

Dat laatste kan ook veroorzaakt worden door capacity issues verderop in het netwerk.

Welke provider heb je nu (online?) ?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zo te zien een v8 van de kpn.

De v8 van telfort heeft een blauwgekleurde interface, die van kpn een roodgekeurde interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Jan-man schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:53:
[...]
Nou, in de kruipruimte werd dat inderdaad vrijwel gelijk een dikke blauwe kabel. In die beltrafo zat de aansluiting gewoon gevlochten :') In de oude woning zat net zo'n gare aansluiting, dus ik heb daar de aansluiting vanaf gehaald. Blauw en rood erin, stekkertjes aangesloten en direct verbinding. 30 down/14 up, dus voor nu alles in orde.

Fotootje doe ik nog ff, iig bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Top Top had al zo'n vermoeden en dat klopte dus. veel plezier met de aansluiting.

Direct even die oude bel trafo wegslopen heb je toch niks meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansieWansie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-12-2016
Hallo,

Ik weet niet of dit het correcte topic is, maar ik ben sinds deze week aangesloten op het glasvezel netwerk van Caiway.

Mijn vraag is gezien onze situatie of er een DECT set is waarbij je een vast toestel en een draadloos toestel hebt waarbij het bedrade toestel NIET het basisstation is maar juist het handsfree toestel!?

en kun je bijvoorbeeld ook met een DECT toestel gebruik maken van bijvoorbeeld stuntcalls?

bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:14
JansieWansie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:16:
Hallo,

Ik weet niet of dit het correcte topic is, maar ik ben sinds deze week aangesloten op het glasvezel netwerk van Caiway.

Mijn vraag is gezien onze situatie of er een DECT set is waarbij je een vast toestel en een draadloos toestel hebt waarbij het bedrade toestel NIET het basisstation is maar juist het handsfree toestel!?

en kun je bijvoorbeeld ook met een DECT toestel gebruik maken van bijvoorbeeld stuntcalls?

bij voorbaat dank!
Dit is geen glasvezel topic,maar een xdsl topic.maar je moet me toch eens uitleggen hoe je handsfree kan bellen met een bedraad toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

vincedd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:20:
[...]maar je moet me toch eens uitleggen hoe je handsfree kan bellen met een bedraad toestel.
Op de speaker zetten en neerleggen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
vincedd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:20:
[...]

Dit is geen glasvezel topic,maar een xdsl topic.maar je moet me toch eens uitleggen hoe je handsfree kan bellen met een bedraad toestel.
Als je de zin iets anders leest dan zie je dat hij vraagt of bij dat soort sets, ook het draadloze toestel het basisstation kan zijn.

@JansieWansie: De vraag past niet in dit topic omdat dit gaat over adsl en VDSL aansluitingen. Deze vraag gaat over dect toestellen dus zoek even een topic over Dect in het algemeen of start een nieuwe vraag vanaf de voorpagina van het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
SECURITEH schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:46:
[...]

Op de speaker zetten en neerleggen? :P
Er verschijnt nu toch een grijns op m'n gezicht _O-

• Jan-man
Panasonic tgp600 serie hebben draadloze vaste toestellen maar is ip base!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansieWansie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-12-2016
Barre73 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:56:
[...]

Als je de zin iets anders leest dan zie je dat hij vraagt of bij dat soort sets, ook het draadloze toestel het basisstation kan zijn.

@JansieWansie: De vraag past niet in dit topic omdat dit gaat over adsl en VDSL aansluitingen. Deze vraag gaat over dect toestellen dus zoek even een topic over Dect in het algemeen of start een nieuwe vraag vanaf de voorpagina van het forum.
:+ inderdaad, dat bedoelde ik.
Ik ga even zoeken of er een correcte topic over is, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Het blijkt dat een V10 experia box in combinatie met een ADSL1 lijn (de eerste type adsl lijnen) na een update continu uitvalt. Internet lampje blijft rood en valt weg en dit herhaald zich. Dit zou na een update komen. De V8 en V9 hebben dit probleem niet.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Dat klopt en ook bij vvdsl lijnen die langer dan 1500 m zijn maar dit schijnt in de laatste update verholpen te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meauses
Zat al een tijdje op bonding, waarmee ik al 100/60 had, en log net in op mijn V10 en kom erachter dat ze nu ook vectoring aan hebben gezet.

Line ID Line1 Line2
Link Status Up Up
Showtime 126 h 16 min 39 s 126 h 16 min 39 s
Modulation Type VDSL VDSL
Actual Rate(Up/Down) 34005/109173 kbps 32047/93638 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 46188/111079 kbps 53504/109542 kbps

Met als totaal: 66052/202811 kbps

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

Meauses schreef op zondag 20 november 2016 @ 09:06:
Zat al een tijdje op bonding, waarmee ik al 100/60 had, en log net in op mijn V10 en kom erachter dat ze nu ook vectoring aan hebben gezet.

Line ID Line1 Line2
Link Status Up Up

Mooie snelheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33

Line ID Line1 Line2
Link Status Up Up

Bij welke provider zit je en wat betaal je hiervoor?
Je haalt dus meer dan 200Mbit/s of lees je dit alleen in je modem uit?
Laat eens een speedtest zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Speed61 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:02:
[...]

Bij welke provider zit je en wat betaal je hiervoor?
Je haalt dus meer dan 200Mbit/s of lees je dit alleen in je modem uit?
Laat eens een speedtest zien!
Dit is een pairbonding lijntje en aan de V10 modem te zien is zijn provider KPN. Let wel op dat zijn lijn nu maximaal 200Mb aankan. Voor zover ik weet worden er nog geen abonnementen met 200Mb down aangeboden; er zit nog een cap op de downloadsnelheid tot maximaal 100Mb. Op de upload zit geen cap meer en daarop zou hij dus in feite 60Mb up moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
HvanderT schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:22:
[...]

Dit is een pairbonding lijntje en aan de V10 modem te zien is zijn provider KPN. Let wel op dat zijn lijn nu maximaal 200Mb aankan. Voor zover ik weet worden er nog geen abonnementen met 200Mb down aangeboden; er zit nog een cap op de downloadsnelheid tot maximaal 100Mb. Op de upload zit geen cap meer en daarop zou hij dus in feite 60Mb up moeten kunnen halen.
Inderdaad, deze snelheid haal ik inderdaad nog niet, ik zit nu op 100Mbit down en 60Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Line ID Line1 Line2
Link Status Up Up

Wat doet je ping nu zo ongeveer met z'n BVVDSL lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
HammerNL schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:29:
[...]

Wat doet je ping nu zo ongeveer met z'n BVVDSL lijn?
Naar Google DNS, zo'n 14/15 ms, naar xs4all.nl 10 ms, kpn.nl 12ms.
vanaf mijn laptop over de wifi. Wat mij betreft prima cijfers :)

edit: vanaf mijn router naar xs4all zo'n 8/9ms en kpn 10. google 16/17

[ Voor 10% gewijzigd door Meauses op 23-11-2016 14:54 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Vergelijkbaar met kabel dus. Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:07
Dan doet mijn xs4all vdsl lijntje het zo slecht nog niet.

57M/13M op cisco 1921 Hwic-vdsl

tom@DNS1:~$ ping ping.xs4all.nl
PING ping.xs4all.nl (194.109.6.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=61 time=6.29 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=61 time=6.44 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=61 time=6.34 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=4 ttl=61 time=6.20 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=5 ttl=61 time=6.60 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=6 ttl=61 time=6.55 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=7 ttl=61 time=6.55 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=8 ttl=61 time=6.34 ms

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

mash_man02 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 23:12:
Dan doet mijn xs4all vdsl lijntje het zo slecht nog niet.

57M/13M op cisco 1921 Hwic-vdsl

tom@DNS1:~$ ping ping.xs4all.nl
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=61 time=6.29 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=61 time=6.44 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=61 time=6.34 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=4 ttl=61 time=6.20 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=5 ttl=61 time=6.60 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=6 ttl=61 time=6.55 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=7 ttl=61 time=6.55 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=8 ttl=61 time=6.34 ms
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Mr@Framboosje:~ $ ping -c 8 ping.xs4all.nl
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=62 time=9.87 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=62 time=10.0 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=62 time=9.82 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=4 ttl=62 time=9.45 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=5 ttl=62 time=9.76 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=6 ttl=62 time=9.92 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=7 ttl=62 time=10.1 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=8 ttl=62 time=9.82 ms

--- ping.xs4all.nl ping statistics ---
8 packets transmitted, 8 received, 0% packet loss, time 7008ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.454/9.849/10.134/0.192 ms
Mr@Framboosje:~ $

* MisteRMeesteR is ook niet ontevreden ;)

Cisco 887VA (65/15mbit) in bridge met daarachter Cisco ASA als router/gateway.

Hoe heb jij je 1921 ingesteld? ZBFW?

www.google.nl

• krakendmodem
Mwah.. Beetje jammer KPN :+

Pinging ping.xs4all.nl [194.109.6.8] with 32 bytes of data:
Reply from 194.109.6.8: bytes=32 time=21ms TTL=59
Reply from 194.109.6.8: bytes=32 time=20ms TTL=59

Ping statistics for 194.109.6.8:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 21ms, Average = 20ms

50/10 lijntje hier

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Vraagje aan de medetweakers in dit topic. Ik ben aan het kijken voor andere provider en zit te twijfelen tussen online of telfort.
Welke zouden jullie aanraden? Heb geen tv nodig, alleen internet en bellen (onbeperkt bellen). Bij online kom ik dan op 42,50 in de maand en telfort rond de 45.
Zat eerst te kijken naar fiber maar vanwege de slechte ervaringen hier op het forum krabbel ik daarvoor terug. Bedankt alvast :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
kokkie20 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 12:25:
Vraagje aan de medetweakers in dit topic. Ik ben aan het kijken voor andere provider en zit te twijfelen tussen online of telfort.
Welke zouden jullie aanraden? Heb geen tv nodig, alleen internet en bellen (onbeperkt bellen). Bij online kom ik dan op 42,50 in de maand en telfort rond de 45.
Zat eerst te kijken naar fiber maar vanwege de slechte ervaringen hier op het forum krabbel ik daarvoor terug. Bedankt alvast :)
[Energiebedrijf NLE] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 1 is wel goedkoop. Zijn alleen nog geen ervaringen mee. Online zou ik niet doen. In dit topic een hoop slechte verhalen over gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2016 12:32 ]

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik zou juist wel voor online kiezen , telfort is duurder en laat je bij problemen even hard in de kou staan!
Eigenlijk maakt het voor de techniek niets meer uit iedereen neemt de diensten van KPN af.
En service is bijna overal diep droevig.
Duim dat we ze nooit nodig zullen hebben!

• ThinkPad
Kwam deze tegen: https://vvdsl.diederik.it/map Handig kaartje.
Stond in Security in "Kabel of ADSL (bonding) in Gouda?" Misschien handig voor in de topicstart. Maar is niet 100% accuraat (zie ook mijn post in dat topic).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2016 13:03 ]

• krakendmodem
Je kan ook zelf een Voip provider kiezen, dan betaal je waarschijnlijk nog minder. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je belt.

Maar bijvoorbeeld bellen via FreeVoipDeal of een andere voip service kost bijna niks. Cheapconnect kan ook nog, kun je je eigen telefoonnummer erheen porteren.

Online zou ik ook mijden, die hebben momenteel erg veel storingen en trage verbindingen, daar wil je niet bij zitten. Heb er al meerdere in de omgeving gehad waarvan ik moest zeggen "Sorry, het ligt echt aan de provider".
theuser schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:00:
[...]

Ik zou juist wel voor online kiezen , telfort is duurder en laat je bij problemen even hard in de kou staan!
Eigenlijk maakt het voor de techniek niets meer uit iedereen neemt de diensten van KPN af.
En service is bijna overal diep droevig.
Duim dat we ze nooit nodig zullen hebben!
Je mag bij Online blij wezen als je daar iemand aan de lijn krijgt. Die klantenservice is nog erger dan Telfort.

Ook al zijn ze goedkoper, Online mijdt ik als de pest.

[ Voor 47% gewijzigd door krakendmodem op 24-11-2016 13:10 ]

• krakendmodem
ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:03:
Stond in Security in "Kabel of ADSL (bonding) in Gouda?" Misschien handig voor in de topicstart. Maar is niet 100% accuraat (zie ook mijn post in dat topic).
Ik had em ook al gezien, maar is inderdaad niet helemaal compleet. Oost/Zuid Nederland ontbreekt volledig daarin, en Flevoland ook. Misschien worden die er nog ingezet.

Blijft wel een handige kaart. Ik liep zelf namelijk ook al eens met het idee om zoiets te maken, alleen met mijn beperkte programmeerkennis zou dat heel lang duren :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedB
ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:03:
Heb ik een keer in een middagje geschreven inderdaad, als hobby/leerprojectje.

Is nog niet klaar omdat Netco een API-limit heeft. Hij kan dus maar 250 adressen per uur proberen. Als je dan na gaat dat 'ie al een maand of drie staat te draaien dan zie je dat het wel even duurt.

De kaart wordt dus langzaamaan completer. Zo te zien is 'ie nu in provincie Utrecht/Gelderland bezig.

De data is niet 100% accuraat voor alle steden, meld het mij even als het voor een bepaalde (vaak grote) stad totaal niet klopt. Dan heeft KPN heel veel nieuwe kasten geplaatst en de oude kasten niet uit het systeem gehaald.

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Bedankt voor de reacties, zelf bel ik persoonlijk niet zoveel, maar de bazin des huizes die belt nogal wel eens heel veel met haar vriendinnen vandaar dat ik nu naar onbeperkt bellen abbo aan het kijken ben.
Bedankt in ieder geval voor de informatie :) Ga zelf ook nog even verder onderzoek doen, maar waardeer wel de eerlijke antwoorden! :)

• ThinkPad
DiedB schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:50:
[...]
Is nog niet klaar omdat Netco een API-limit heeft. Hij kan dus maar 250 adressen per uur proberen.
[...]
Zit die limiet op IP-adres? Of heb je een API-key o.i.d? In dat eerste geval: proxy/VPN gebruiken?

• DiedB
ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:07:
[...]

Zit die limiet op IP-adres? Of heb je een API-key o.i.d? In dat eerste geval: proxy/VPN gebruiken?
De limiet is op basis van IP. Ik heb de scraper inderdaad een keer op een lege VPS gegooid en een cronjob ingesteld, waarna ik de VPS 10 keer heb gekloond, en dat versnelt het proces aanzienlijk. Maar had geen zin om 30 euro per maand te betalen aan extra VPS'en :P

• ThinkPad
Script delen en mensen hier mee laten draaien? Ik heb wel een linux VM waar ik het op kan laten draaien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedB
ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:09:
Script delen en mensen hier mee laten draaien? Ik heb wel een linux VM waar ik het op kan laten draaien :P
Hmm, het schrijft het allemaal naar een database weg en dat wachtwoord deel ik liever niet. Als je daar een oplossing voor weet wil ik het best regelen.

https://vvdsl.diederik.it/map
https://vvdsl.diederik.it/queue
https://vvdsl.diederik.it/updates

Er is een los script dat checkt voor updates op de KVD's die op de planning staan en dit wordt dagelijks gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door DiedB op 24-11-2016 16:11 ]

• ThinkPad
Ik ben geen programmeur helaas. Maar zou je niet het script zo kunnen maken dat je een scraper component hebt, die dan een API op jouw VPS aanroept om de data te inserten? Dan kan men nog steeds niet rechtstreeks bij de database, maar kan men wel meehelpen. Een Raspberry Pi ofzo is al snel genoeg waarschijnlijk, als je toch maar 250 adressen per uur kunt opvragen...

We gaan nu wel beetje offtopic trouwens :P

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2016 16:16 ]

• DiedB
ThinkPadd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:15:
Ik ben geen programmeur helaas. Maar zou je niet het script zo kunnen maken dat je een scraper component hebt, die dan een API op jouw VPS aanroept om de data te inserten? Dan kan men nog steeds niet rechtstreeks bij de database, maar kan men wel meehelpen. Een Raspberry Pi ofzo is al snel genoeg waarschijnlijk, als je toch maar 250 adressen per uur kunt opvragen...

We gaan nu wel beetje offtopic trouwens :P
Ik moet er eens over nadenken. Een API doet niet veel meer dan een database-accountje met beperkte rechten dus het probleem blijft. Als ik het script wil updaten zou dat ook lastig worden want dan heb ik geen controle meer over de distributie.

Wat wél kan is een VPN-server draaien aan jouw kant waar mijn server dan weer mee verbindt. Maar dat opent jouw verbinding weer voor risico's (wat als ik kwade bedoelingen heb...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Een script wat bij jouw machine een lijst ophaalt van adressen die je wilt weten en dan een http-request terug stuurt wat het resultaat van de scrape-actie is.
Dan kun je het zo ver distribueren als je zou willen... tot KPN de boel helemaal dicht zet ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Meauses
DiedB schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:26:
[...]

Ik moet er eens over nadenken. Een API doet niet veel meer dan een database-accountje met beperkte rechten dus het probleem blijft. Als ik het script wil updaten zou dat ook lastig worden want dan heb ik geen controle meer over de distributie.

Wat wél kan is een VPN-server draaien aan jouw kant waar mijn server dan weer mee verbindt. Maar dat opent jouw verbinding weer voor risico's (wat als ik kwade bedoelingen heb...)
offtopic:
Je script op een docker image of github gooien, die kan men op pi, nas of vps draaien. kan je evt een database maken per gebied die je toewijst aan een persoon, en die lees je uit voor je centrale database.
Grootste uitdaging is die database vullen. als ie eenmaal gevuld is kan je minder requests doen richting netco toch?

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:07
MisteRMeesteR schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:43:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Mr@Framboosje:~ $ ping -c 8 ping.xs4all.nl
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=62 time=9.87 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=62 time=10.0 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=62 time=9.82 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=4 ttl=62 time=9.45 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=5 ttl=62 time=9.76 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=6 ttl=62 time=9.92 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=7 ttl=62 time=10.1 ms
64 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=8 ttl=62 time=9.82 ms

--- ping.xs4all.nl ping statistics ---
8 packets transmitted, 8 received, 0% packet loss, time 7008ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.454/9.849/10.134/0.192 ms
Mr@Framboosje:~ $

* MisteRMeesteR is ook niet ontevreden ;)

Cisco 887VA (65/15mbit) in bridge met daarachter Cisco ASA als router/gateway.

Hoe heb jij je 1921 ingesteld? ZBFW?
Jep ZBFW it is.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• krakendmodem
DiedB schreef op donderdag 24 november 2016 @ 15:50:
[...]

Heb ik een keer in een middagje geschreven inderdaad, als hobby/leerprojectje.

Is nog niet klaar omdat Netco een API-limit heeft. Hij kan dus maar 250 adressen per uur proberen. Als je dan na gaat dat 'ie al een maand of drie staat te draaien dan zie je dat het wel even duurt.

De kaart wordt dus langzaamaan completer. Zo te zien is 'ie nu in provincie Utrecht/Gelderland bezig.

De data is niet 100% accuraat voor alle steden, meld het mij even als het voor een bepaalde (vaak grote) stad totaal niet klopt. Dan heeft KPN heel veel nieuwe kasten geplaatst en de oude kasten niet uit het systeem gehaald.
Stiekem ben ik toch wel benieuwd hoe je dit gemaakt hebt :P. Ik heb namelijk geen idee waar te beginnen met zoiets. Maargoed, ik ben helaas al helemaal geen ster in programmeren, dus dat idee zal waarschijnlijk weer in de ijskast komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedB
HvanderT schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:42:
[...]

Stiekem ben ik toch wel benieuwd hoe je dit gemaakt hebt :P. Ik heb namelijk geen idee waar te beginnen met zoiets. Maargoed, ik ben helaas al helemaal geen ster in programmeren, dus dat idee zal waarschijnlijk weer in de ijskast komen te staan.
Ik heb 'm even op GitHub geknald. Genoeg ruimte voor verbetering, zowel aan de scrapingkant (er zijn wat bugs) als aan de websitekant. Is dat het heel snel in elkaar gehackt is anders was het wel wat fancier geweest dan PHP. MySQL als database.

https://github.com/DiedB/vvdsl-tracker

• krakendmodem
Nu baal ik wel dat ik PHP nooit goed begrepen heb :').

Sommige dingen herken ik wel en begrijp ik ook, maar bij andere dingen raak ik het spoor kwijt.

Zal m'n PHP boeken weer eens afstoffen.

[ Voor 33% gewijzigd door krakendmodem op 24-11-2016 21:31 ]

• DiedB
HvanderT schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:29:
Nu baal ik wel dat ik PHP nooit goed begrepen heb :').

Sommige dingen herken ik wel en begrijp ik ook, maar bij andere dingen raak ik het spoor kwijt.

Zal m'n PHP boeken weer eens afstoffen.
De PHP is enkel de presentatiekant (de website). De Python doet het spannende stukje, oftewel het scrapen van de KPN-databases.

Is best wel snel in elkaar gehackt dus de code is hier en daar een beetje lelijk en niet heel goed leesbaar maar als je er de tijd voor neemt snap je wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
DiedB, ik doe praktisch hetzelfde alleen gaat mijn scriptje alle ~5 miljoen postcodes bij langs en onthoud alle KVDs. Mijn scriptje is (blijkbaar) sneller aangezien ik alle 5 miljoen postcodes in 2 maand kan doen vanaf 1 VPS (1 IPv4 dus). Waarbij het scriptje automatisch pauzeert als ik de Quota bereikt heb
Sinds eind September heb zit ik nu al over de helft

Ik daarna een ander scriptje draaien die allerlei gegevens bij de KVDs zoekt zoals de huidige snelheden en de genoemde distributiepunten waarop bepaald wordt of de KVD een verdeler, VVDSL-kast of BVVDSL-kast is

Aan integratie met Geocoder had ik nog niet gedacht maar het doel was wel om een overzicht van alle kasten (en wijkcentrales) te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinF op 25-11-2016 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedB
RobinF schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:41:
DiedB, ik doe praktisch hetzelfde alleen gaat mijn scriptje alle ~5 miljoen postcodes bij langs en onthoud alle KVDs. Mijn scriptje is (blijkbaar) sneller aangezien ik alle 5 miljoen postcodes in 2 maand kan doen vanaf 1 VPS (1 IPv4 dus). Waarbij het scriptje automatisch pauzeert als ik de Quota bereikt heb

Ik daarna een ander scriptje draaien die allerlei gegevens bij de KVDs zoekt zoals de huidige snelheden en de genoemde distributiepunten waarop bepaald wordt of de KVD een verdeler, VVDSL-kast of BVVDSL-kast is

Aan integratie met Geocoder had ik nog niet gedacht maar het doel was wel om een overzicht van alle kasten (en wijkcentrales) te maken.
Mijn scriptje is begonnen met het scrapen van alle mogelijke cijfer/lettercombinaties, wat natuurlijk veel langer duurt. Ik heb 'm pas omgeschreven en gekoppeld aan een database met échte postcodes, en dat scheelt een factor 10. Sindsdien is het dan ook een stuk sneller en met de huidige queue verwacht ik dat het binnen twee weken klaar is.

Het is niet helemaal betrouwbaar (die van jou dus waarschijnlijk ook niet) omdat de database niet helemaal klopt/compleet is. In Amsterdam bijvoorbeeld worden de oude verdelers niet vervangen maar lijkt er een nieuwe verdeler voor te worden geplaatst, waardoor er meerdere (soms wel 5-10) verdelers zijn met hetzelfde distributiepunt. Dat is aan de snelheid vaak niet af te lezen.

Ook de geocoder heeft maar een success rate van ~95% waardoor ik het handmatig moet aanvullen op sommige plekken. Daar heb ik geen tijd voor en zin in dus missen er een aantal punten op de kaart die eventueel wel in de database erachter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoiets had Fourstack toch zelf vroeger? Kan me zo'n map-pagina herinneren waar je ook kon zien welke KVD welk gebied bediende.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
DiedB schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:53:
[...]

Mijn scriptje is begonnen met het scrapen van alle mogelijke cijfer/lettercombinaties, wat natuurlijk veel langer duurt. Ik heb 'm pas omgeschreven en gekoppeld aan een database met échte postcodes, en dat scheelt een factor 10. Sindsdien is het dan ook een stuk sneller en met de huidige queue verwacht ik dat het binnen twee weken klaar is.

Het is niet helemaal betrouwbaar (die van jou dus waarschijnlijk ook niet) omdat de database niet helemaal klopt/compleet is. In Amsterdam bijvoorbeeld worden de oude verdelers niet vervangen maar lijkt er een nieuwe verdeler voor te worden geplaatst, waardoor er meerdere (soms wel 5-10) verdelers zijn met hetzelfde distributiepunt. Dat is aan de snelheid vaak niet af te lezen.

Ook de geocoder heeft maar een success rate van ~95% waardoor ik het handmatig moet aanvullen op sommige plekken. Daar heb ik geen tijd voor en zin in dus missen er een aantal punten op de kaart die eventueel wel in de database erachter staan.
Klopt, mijne werkt (nog steeds) met alle mogelijke cijfer + letter combinaties waarbij logisch nietbestaande postcodes weg zijn gehaald.
Zo'n postcode tabel heb ik ook gevonden maar ik had geen zin om die toe te passen (mede omdat ik niets wist dat het zoveel bespaarde)

In Amsterdam vind hij inderdaad heel veel maar die slaat 'ie tijdelijk over omdat hij dan meerdere vind met een hoge snelheid en hetzelfde distributiepunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28
SinergyX schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 12:58:
Zoiets had Fourstack toch zelf vroeger? Kan me zo'n map-pagina herinneren waar je ook kon zien welke KVD welk gebied bediende.
Klopt, die bestaat nog steeds maar is alleen voor KPN medewerkers met juiste user/pass te benaderen. :)

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knap gemaakt mannen! Goed bedacht en leuk initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32
Al enige tijd twijfel ik over het gedag zeggen van Ziggo. (mede door prijs) Wat mij weerhoud is dat de geschatte snelheid niet voor mijn prettige gevoel genoeg is (wil 100 iet slager kan maar niet veel). Heb momenteel 150 van Ziggo en dit behaal ik dan ook ruimschoots. 50Mb/s naar beneden wil ik accepteren maar veel meer dus eigenlijk niet.

Nu heb ik op diverse sites al een gekeken en ik kom telkens op een afstand van ongeveer 2698m tot de centrale. Hierdoor zou ik als snelheid ongeveer uitkomen op maximaal 75Mb/s (volgens de site).

De centrale die genoemd is is echter telkens midden in het centrum en ik zit (zoals aan de afstand te zien is) een stukje ervan af. Echter kijk ik op het kaartje van Died dan zie ik een groen stipje op ongeveer 150 a 200 meter afstand van mijn huis.

https://www.providercheck.nl/ (afstand 2698M snelheid max 75Mb/s)

Kan iemand mij hier iets aan uitleg over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Cave_Boy schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:14:
Al enige tijd twijfel ik over het gedag zeggen van Ziggo. (mede door prijs) Wat mij weerhoud is dat de geschatte snelheid niet voor mijn prettige gevoel genoeg is (wil 100 iet slager kan maar niet veel). Heb momenteel 150 van Ziggo en dit behaal ik dan ook ruimschoots. 50Mb/s naar beneden wil ik accepteren maar veel meer dus eigenlijk niet.

Nu heb ik op diverse sites al een gekeken en ik kom telkens op een afstand van ongeveer 2698m tot de centrale. Hierdoor zou ik als snelheid ongeveer uitkomen op maximaal 75Mb/s (volgens de site).

De centrale die genoemd is is echter telkens midden in het centrum en ik zit (zoals aan de afstand te zien is) een stukje ervan af. Echter kijk ik op het kaartje van Died dan zie ik een groen stipje op ongeveer 150 a 200 meter afstand van mijn huis.

https://www.providercheck.nl/ (afstand 2698M snelheid max 75Mb/s)

Kan iemand mij hier iets aan uitleg over geven?
Je moet beginnen met die afstand van de centrale uit je hoofd te zetten. Kijk op onderstaande tool wat de netwerkafdeling van KPN aangeeft dat je maximale snelheid kan zijn via de verschillende technieken. Bij deze tool is alles al meegenomen, waaronder afstand tot de dichtstbijzijnde actieve apparatuur (waarra het verder gaat over glasvezel). Dat kan een centrale zijn maar ook een wijkkast die geactiveerd is waardoor je koperlengte veel korter wordt (en je snelheid hoger):

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:32
Barre73 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:38:
[...]

Je moet beginnen met die afstand van de centrale uit je hoofd te zetten. Kijk op onderstaande tool wat de netwerkafdeling van KPN aangeeft dat je maximale snelheid kan zijn via de verschillende technieken. Bij deze tool is alles al meegenomen, waaronder afstand tot de dichtstbijzijnde actieve apparatuur (waarra het verder gaat over glasvezel). Dat kan een centrale zijn maar ook een wijkkast die geactiveerd is waardoor je koperlengte veel korter wordt (en je snelheid hoger):

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik krijg als antwoord:
Distributiepunt(en) Pm-C, Pm-C-J2
Internet Snelheid 75 Mbit/s
iTV 2 HD

Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+ 11 Mbit/s
VDSL2* 75 Mbit/s
Bonding* - (staat niks)

Die 75Mb is vermoed ik wel ongeveer de max?
Pagina: 1 ... 29 ... 77 Laatste