Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

Niet echt heel bijzonder. Ik heb nog steeds de ijdele hoop op een firmware update of V11 die bridge modus ondersteund.. * B2 droomt lekker verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:20

wontcachme

You catch me? No you wont

HvanderT schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:14:
1: Ja, ze hebben inmiddels ook bonding. (ik zoek even naar de bron)
2: Ja, KPN is eigenaar van het kopernetwerk en de aansluiting die in je huis zit. (ISRA)
3: Dan kun je er vanuit gaan dat je ook 26Mb binnen krijgt via pairbonding.
Ze hebben weer gebeld. Bleek over de vaste telefonie aansluiting te gaan en over we willen veranderen van isdn naar voip icm met internet. Wellicht ooit iets om te doen, maar nu niet :P.

Maar als xs4all ook pair bonding heeft is het wel mooi :). Wellicht als dat is daar eens informeren of ze de boel kunnen opschroeven. 26mbit zou fijn zijn om te hebben.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Net even gevraagd, XS4all geeft de pairbonding optie. Zowel op VVDSL als op VDSL-CO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een internetverbinding met een uploadsnelheid van ongeveer 5 Mbps.
De downloadsnelheid is niet zo heel interessant.
Nu heb ik met KPN contact gehad over wat er mogelijk is en mij wordt verteld dat de maximaal haalbare snelheid 8 Mbps is.
Nu gaat dat over de downloadsnelheid.
Stel dat ik een 50down/5up abonnement afsluit, wat is dan de te verwachten uploadsnelheid.
Ik heb geprobeerd hierover wat door te vragen, maar dat leek bij de betreffende KPN'er niet echt door te komen.
Kan iemand inschatten wat ik kan verwachten qua snelheid.
In principe zegt KPN dat ze maximaal een 10/1 abonnement zouden adviseren, omdat het toch niet sneller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19
Voer je postcode + huisnummer ff in op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search . Dan zie je wat er haalbaar is op jouw adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:19:
Ik ben op zoek naar een internetverbinding met een uploadsnelheid van ongeveer 5 Mbps.
De downloadsnelheid is niet zo heel interessant.
Nu heb ik met KPN contact gehad over wat er mogelijk is en mij wordt verteld dat de maximaal haalbare snelheid 8 Mbps is.
Nu gaat dat over de downloadsnelheid.
Stel dat ik een 50down/5up abonnement afsluit, wat is dan de te verwachten uploadsnelheid.
Ik heb geprobeerd hierover wat door te vragen, maar dat leek bij de betreffende KPN'er niet echt door te komen.
Kan iemand inschatten wat ik kan verwachten qua snelheid.
In principe zegt KPN dat ze maximaal een 10/1 abonnement zouden adviseren, omdat het toch niet sneller wordt.
Wat tiguan zegt. Even die check invullen, en dan zie je wat er mogelijk is qua maximale downloadsnelheid

Als er inderdaad maar 8Mbit beschikbaar is op je adres, dan zal je uploadsnelheid waarschijnlijk ook niet al te best zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die test had ik al ingevuld en die geeft inderdaad 8 Mbit.
Maar er staat niet bij of het gaat om up/down.

Maar wat is de oorzaak dat die 8 Mbit het maximale is?
Het lijkt mij dat de afstand tot de centrale de beperking is.
Hierdoor is er bijvoorbeeld teveel demping/verlies.
Dus als ik een 50 Mbit download heb, snap ik dat die niet boven de 8 uit gaat komen.
Maar als ik een 5 Mbit upload heb, waarom zou deze dan niet de 5 Mbit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik denk dat je bij een download van 8Mbit, een upload van hooguit 1MBit kan halen. Heb ik dat goed? Als ik het me goed herinner haal je ongeveer 1/8 tot 1/10 van de download.

[ Voor 27% gewijzigd door tiguan op 26-10-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel is er op die locatie al een internetabonnement, een 8/1 abonnement.
Wanneer ik iets upload, gaat dat met ongeveer 100 kBps, dus dat komt overeen met die 1 Mbit van het abonnement.
Ik zou graag het abonnement upgraden naar iets met een upload van 5 Mbit.
Maar het zou zonde zijn om te upgraden als ik uiteindelijk geen hogere upload snelheid ga halen.

Bij veel abonnementen is het inderdaad zo dat de upload vaak ongeveer 1/8 of 1/10 van de download is.
Maar dat is gewoon dat de upload wordt beperkt vanuit het abonnement.

In dit geval is het zo dat er een beperking is vanwege de verbinding zelf, zeg maar vanwege de koperlijn.
Maar als je daar max 8 Mbit kunt downloaden, is het dan ook per definitie zo dat de upload ook nog steeds 1/8 of 1/10 van die snelheid is, of zou ik wel een hogere snelheid kunnen verwachten?
Of de data nou van A naar B gaat, of van B naar A, het koperdraadje blijft hetzelfde toch?

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:16:
Maar wat is de oorzaak dat die 8 Mbit het maximale is?
Dat zal idd wrs aan de afstand tot de centrale liggen. Als je de snelheden van de buren controleert, zijn die dan vergelijkbaar?

Als je de afstand wilt weten kan je op breedbandwinkel.nl een postcodecheck doen. Als je dan met je muis hovert over de te halen snelheid zie je de afstand tot de centrale staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ik kan op mijn eigen adres ook maar 8Mbit down en 0,8Mbit up halen volgens breedbandwinkel. Het lijkt dus ook een hardware matige beperking, omdat het te ver van de centrale is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buren kan ik niet checken, het gaat niet om een huisadres :-)
In ieder geval bedankt allemaal.

Ik ga even kijken wat voor opties er verder nog zijn.
Zal wel niets worden.
Ziggo kan/wil ook niks doen, omdat het niet om een adres gaat.
Zij maken alleen aansluitingen op adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Als er niet meer dan 8Mbit te krijgen (maximaal downloadsnelheid), dan ga je ook niet hoger komen dan rond de 1Mb upload. Is dus puur vanwege de afstand naar de centrale én de gebruikte techniek. 5Mbit upload ga je niet halen omdat er nog een oude techniek gebruikt wordt om daar signaal te krijgen. Vroeger (dus zo'n 15 jaar geleden) was ADSL een nieuwe techniek met een maximale snelheid van 8Mb down en 1Mb up en werd er veel meer gedownload dan geupload. (Asymmetrisch) Voor de mensen/bedrijven die meer wilden uploaden, was er SDSL, waarbij de lijn maximaal 2/2Mb was.

Meer info: Wikipedia: Asymmetric Digital Subscriber Line

Technisch gezien kan de lijn wel met 5Mb uploaden, alleen is dat nu niet mogelijk omdat de centrale te ver weg staat en er dus inderdaad te veel demping is en omdat de techniek niet aanwezig is om hogere snelheden toe te passen.

Kijk eens wat de afstand is naar de wijkcentrale. https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/

Als je daar de postcode + nr invult, dan krijg je ongeveer te zien hoeveel meter je vanaf de wijkcentrale zit. Ik gok ergens in de buurt van de 3km.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 26-10-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, is 3,4 km.

Is er iemand die misschien nog andere opties heeft?
Ziggo is geen optie, er is geen kabelaansluiting en gaat er dus ook niet komen.

Zat nog te denken aan 4G ofzo, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden over wat dat dan als uploadsnelheid wordt gespecificeerd en wat je praktisch dan ook nog eens haalt.
Heeft ook als nadeel dat er eigenlijk altijd een databeperking is (wat afhankelijk van de bundel niet perse een probleem hoeft te zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Hangt van het bereik daar af. Maar met 4G haal je vaak makkelijk echt wel minimaal 5Mbit upload. Daar zit het probleem dus niet. Inderdaad die datalimieten waar je tegen aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

HvanderT schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:11:
Kijk eens wat de afstand is naar de wijkcentrale. https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/

Als je daar de postcode + nr invult, dan krijg je ongeveer te zien hoeveel meter je vanaf de wijkcentrale zit. Ik gok ergens in de buurt van de 3km.
Helaas klopt er geen moer van. De afstand die ik daar zie op mijn adres is de afstand tot de centrale, niet de afstand tot de wijkkast.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:24:
[...]

Helaas klopt er geen moer van. De afstand die ik daar zie op mijn adres is de afstand tot de centrale, niet de afstand tot de wijkkast.
Dat weet ik. Ik ga er dan ook vanuit dat de verbinding van Talidaan uit een wijkcentrale komt ipv een wijkkast.

In mijn geval klopt het ook, aangezien ik ook op een wijkcentrale zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:21:
Klopt, is 3,4 km.

Is er iemand die misschien nog andere opties heeft?
Ziggo is geen optie, er is geen kabelaansluiting en gaat er dus ook niet komen.

Zat nog te denken aan 4G ofzo, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden over wat dat dan als uploadsnelheid wordt gespecificeerd en wat je praktisch dan ook nog eens haalt.
Heeft ook als nadeel dat er eigenlijk altijd een databeperking is (wat afhankelijk van de bundel niet perse een probleem hoeft te zijn natuurlijk).
Dit klinkt echt als een situatie voor 4g voor thuis van T-mobile. En eventueel ook voor zo'n dienst van KPN, maar misschien is 8/1 al "teveel" voor KPN om 4G internet voor thuis te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28
ANdrode schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Dit klinkt echt als een situatie voor 4g voor thuis van T-mobile. En eventueel ook voor zo'n dienst van KPN, maar misschien is 8/1 al "teveel" voor KPN om 4G internet voor thuis te leveren.
Men kan "4G voor thuis"van KPN alleen aanvragen bij een verwachte maximaal haalbare snelheid tot 6Mbit en geen geplande updates via de fourstack postcodecheck. M.a.w. huidige situatie is traag en geen zicht op verbetering.
T-Mobile 4G voot huis kan door iedereen aangevraagd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 26-10-2016 15:18 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:43
KPN heeft de kwartaalcijfers van Q3 2016 bekend gemaakt en ze kunnen nu 74% van de huishoudens een verbinding van tenminste 100Mbit leveren. In Q4 moet er dus flink wat gebeuren willen ze de 85% halen.

percentage huishoudens dat 100Mbit kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
En met die 'vertraging" die ze nu hebben, weet ik dus niet of ze dat wel gaan halen.

Hier zitten trouwens ook de glasvezelverbindingen bij. Als die niet werden meegeteld, dan ligt het percentage een heel stuk lager. Ik zie genoeg gebieden in grote dorpen waar alleen ADSL beschikbaar is. Jammer dat er niet een kaartje is waar je kan zien waar men bezig is met het vernieuwen van het netwerk (Fourstack dus buiten beschouwing gelaten). Tijdens de bouw van 4G konden ze ook wel laten zien welke plaatsen wanneer aan de beurt waren.

En dan heb je nog de verbindingen die naar de wijkcentrales lopen en niet via een buitenring. Dat is maximaal 50Mb, en bij pech blijft het daar nog lang bij.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 27-10-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:02
HvanderT schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:40:
En met die 'vertraging" die ze nu hebben, weet ik dus niet of ze dat wel gaan halen.

Hier zitten trouwens ook de glasvezelverbindingen bij. Als die niet werden meegeteld, dan ligt het percentage een heel stuk lager. Ik zie genoeg gebieden in grote dorpen waar alleen ADSL beschikbaar is. Jammer dat er niet een kaartje is waar je kan zien waar men bezig is met het vernieuwen van het netwerk (Fourstack dus buiten beschouwing gelaten). Tijdens de bouw van 4G konden ze ook wel laten zien welke plaatsen wanneer aan de beurt waren.

En dan heb je nog de verbindingen die naar de wijkcentrales lopen en niet via een buitenring. Dat is maximaal 50Mb, en bij pech blijft het daar nog lang bij.
Uiteraard zitten daar de glasvezelaansluitingen bij. KPN denkt tegenwoordig niet meer in techniek maar in "breedband". Als de target is om bij 85% van Nederland een minimale snelheid van 100 Mbit te kunnen leveren, dan is dat met elke techniek die er is voor het vaste netwerk.VDSL of FttH.

Zouden ze een overeenkomst met andere operators sluiten, zoals bijvoorbeeld CIF, dan zou het getal al weer iets hoger kunnen worden. Om maar een voorbeeld te noemen.

Die verbindingen via wijkcentrales zijn wel erg lastig ja. Ze zijn relatief goedkoop om te upgraden maar zolang andere operators niet mee willen werken aan het weghalen van hun apparatuur uit de centrale, en overgaan op VULA, kan KPN niet veel. En zonder weghalen van die apparatuur kan KPN niet overgaan op vectoring vanuit de wijkcentrale.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

TerraGuy schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:12:
[...]

Hmmm, ze zitten op het KPN-netwerk, wat maakt dat bijv KPN of Tele2 niet verstopt zou zitten? Ingekochte bandbreedte?

Ik ben voor 50/5 gegaan nu, is al 8x sneller dan wat ik had en meer kans om dat in de praktijk ook te halen gok ik. Overstappen naar 100/30Mbit kan altijd nog, valt er tenminste nog wat te dromen he O-)
Zo, vandaag overgezet van ADSL naar VDSL bij Online.nl, alles reageert direct een stuk beter! Een ping van 9ms in plaats van 40ms, een upload van 10Mb/s en een download van 20Mb/s. Die laatste twee zijn dan weer apart: ik vroeg om een 50/5 en krijg 20/10?
Voordat ik ga bellen: hoeveel maakt het uit in snelheid dat ik een verlengkabel van 15 meter uit de meterkast heb lopen en daarna pas de modem heb aangesloten? Ik wil best wat snelheid inleveren voor het gemak van de modem in de huiskamer, al is 20Mb/s in plaats van 50Mb/s wel wat gortig..

En ja, tis even een flink gedoe om dat te doen, dus ik vraag 't even of 't t waard is om te proberen :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:54:
[...]

Zo, vandaag overgezet van ADSL naar VDSL bij Online.nl, alles reageert direct een stuk beter! Een ping van 9ms in plaats van 40ms, een upload van 10Mb/s en een download van 20Mb/s. Die laatste twee zijn dan weer apart: ik vroeg om een 50/5 en krijg 20/10?
Voordat ik ga bellen: hoeveel maakt het uit in snelheid dat ik een verlengkabel van 15 meter uit de meterkast heb lopen en daarna pas de modem heb aangesloten? Ik wil best wat snelheid inleveren voor het gemak van de modem in de huiskamer, al is 20Mb/s in plaats van 50Mb/s wel wat gortig..

En ja, tis even een flink gedoe om dat te doen, dus ik vraag 't even of 't t waard is om te proberen :P
Die 15 meter kan een hele hoop uitmaken. Ik zou eerst eens kijken wat de resultaten zijn als je hem op 50 cm van je ISRA punt aan hebt gesloten.
Telefoonkabel (RJ-11) is niet shielded en kan dus alle externe signalen niet buitenhouden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld FTP (Foiled Twisted Pair) of STP (Shielder Twister Pair) kabels, die worden ingezet als netwerkkabels.

Waarom zit je modem zo ver van het aansluitpunt? Is dat voor het WiFi signaal?

[ Voor 13% gewijzigd door Meauses op 27-10-2016 17:57 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
esky schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:17:
KPN heeft de kwartaalcijfers van Q3 2016 bekend gemaakt en ze kunnen nu 74% van de huishoudens een verbinding van tenminste 100Mbit leveren. In Q4 moet er dus flink wat gebeuren willen ze de 85% halen.

[afbeelding]
Het hangt er vanaf hoe je gaat schatten hoeveel groei er is van huishoudens met 100Mbit/s in Q4. Als je Q4 schat op basis van de laatste 5 waarden dan kom je op 78-79% uit. Maar dan neem je dus Q3 van 2015 mee, en om één of andere reden heeft KPN in Q3 2014 en Q3 2015 een hele grote groei gehad.
Grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meauses schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:55:
[...]

Telefoonkabel (RJ-11) is niet shielded en kan dus alle externe signalen niet buitenhouden, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld FTP (Foiled Twisted Pair) of STP (Shielder Twister Pair) kabels, die worden ingezet als netwerkkabels.
Weet jij waar die metalen rj11 stekkers (voor STP/FTP kabels) verkrijgbaar zijn?

Ik zag dat er FTP RJ11 kabels waren, maar ik zie nergens metalen rj11 stekkers.

Ik begreep dat een metalen stekker noodzakelijk is voor de drain wire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

Die 15 meter kan een hele hoop uitmaken. Ik zou eerst eens kijken wat de resultaten zijn als je hem op 50 cm van je ISRA punt aan hebt gesloten.

Voor het wifi-signaal inderdaad, beter verdeeld door het huis. En ik deel 't internet met m'n buurvrouw, die heeft nu vol bereik overal. De meterkast zit echter aan de andere kant van m'n huis, dat zal het signaal niet ten goede komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:40:
[...]

Voor het wifi-signaal inderdaad, beter verdeeld door het huis. En ik deel 't internet met m'n buurvrouw, die heeft nu vol bereik overal. De meterkast zit echter aan de andere kant van m'n huis, dat zal het signaal niet ten goede komen..
Kan je vanuit je meterkast een utp-kabel leggen naar waar je nu je modem hebt staan ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
B2 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:10:
Net even gevraagd, XS4all geeft de pairbonding optie. Zowel op VVDSL als op VDSL-CO.
Ik zie nergens op de XS4ALL website een pair bonding abonnement voor VVDSL zodat je in de praktijk plus-minus 200/60 behaalt. Of zie ik iets over het hoofd? Weet je zeker dat ze pair bonding niet alleen inzetten als de standaard snelheid met één aderpaar niet kan worden behaald?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

MdO82 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:47:
[...]

Kan je vanuit je meterkast een utp-kabel leggen naar waar je nu je modem hebt staan ?
Dat moet wel kunnen, lijkt me een goede oplossing :) vanavond even kijken wat het signaal doet als ie direct in de meterkast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:58:
[...]

Dat moet wel kunnen, lijkt me een goede oplossing :) vanavond even kijken wat het signaal doet als ie direct in de meterkast zit :)
Ik weet niet of je de vaste lijn gebruikt, maar anders kan je via die kabel een utp-kabel trekken.
Dan kan je daarop je router aansluiten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

MdO82 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

Ik weet niet of je de vaste lijn gebruikt, maar anders kan je via die kabel een utp-kabel trekken.
Dan kan je daarop je router aansluiten
In de woonkamer naast de modem zit wel de (niet-gebruikte) telefoonaansluiting in de muur, bedoel je dat? En wat kan ik dan doen, die kabel eruit slopen en er een UTP-kabel in drukken? Ik heb een huurhuis, dat zullen ze niet leuk vinden denk ik (of ik moet 't herstellen als ik eruit ga, dat ga ik dan weer niet leuk vinden :P ).

Overigens staat op de frontpage dat Online.nl problemen heeft: nieuws: Online.nl kampt met internetstoring Misschien heeft dat er ook mee te maken. Nou ja, ik ben van 6/0,5Mbit met 40ms ping naar 20/10Mbit met 9ms ping gegaan, dat is al een aardige verbetering.

[ Voor 23% gewijzigd door TerraGuy op 27-10-2016 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:19:
[...]

In de woonkamer naast de modem zit wel de (niet-gebruikte) telefoonaansluiting in de muur, bedoel je dat? En wat kan ik dan doen, die kabel eruit slopen en er een UTP-kabel in drukken? Ik heb een huurhuis, dat zullen ze niet leuk vinden denk ik (of ik moet 't herstellen als ik eruit ga, dat ga ik dan weer niet leuk vinden :P ).

Overigens staat op de frontpage dat Online.nl problemen heeft: nieuws: Online.nl kampt met internetstoring Misschien heeft dat er ook mee te maken. Nou ja, ik ben van 6/0,5Mbit met 40ms ping naar 20/10Mbit met 9ms ping gegaan, dat is al een aardige verbetering.
Ik heb het hier ook gedaan ;)
Je afdekplaatje van je telefoonaansluiting eraf halen en hier een touwtje goed aan vastmaken.
Dan kan je vanuit je meterkast de kabel rustig terug trekken.

Aan het touwtje ga je dan een utp-kabel vastmaken.
De woningbouw deed hier niet moeilijk (maar dat is verschillend)
Maar gewoon je spullen bewaren en dan kan het altijd weer terug ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Eiríkr schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:57:
[...]

Ik zie nergens op de XS4ALL website een pair bonding abonnement voor VVDSL zodat je in de praktijk plus-minus 200/60 behaalt. Of zie ik iets over het hoofd? Weet je zeker dat ze pair bonding niet alleen inzetten als de standaard snelheid met één aderpaar niet kan worden behaald?
Voor een pair bonding bestelling moet je 020-3987666 bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:19:
[...]

Als je weggaat gewoon de utp als telefoon kabel aansluiten en niemand die wat merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

B2 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:37:
[...]

Maar reken er niet op dat je 200 Mbit gaat krijgen. Je snelheid wordt, voor zover ik weet, nog altijd gecapt naar 100.Je attainable rate kan wel naar 200 stijgen op deze manier waardoor je klaar bent voor het geval er een 200 Mbit abonnement komt.

[ Voor 35% gewijzigd door Barre73 op 27-10-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Barre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:29:
[...]

Maar reken er niet op dat je 200 Mbit gaat krijgen. Je snelheid wordt, voor zover ik weet, nog altijd gecapt naar 100.Je attainable rate kan wel naar 200 stijgen op deze manier waardoor je klaar bent voor het geval er een 200 Mbit abonnement komt.
Heb ik het ergens over de 200Mbit optie? Nog KPN, nog XS4all bied dat als pakket aan. Dit is gewoon het geval dat de XS4all website je de snelheid van 1 lijn geeft terwijl je misschien wel pairbonding van KPN hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

HvanderT schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:40:Hier zitten trouwens ook de glasvezelverbindingen bij. Als die niet werden meegeteld, dan ligt het percentage een heel stuk lager.
Waarom zou je die niet mee tellen? In glasvezelgebieden gaat KPN echt geen VDSL uitrollen, dat is geldverspilling.
RobinF schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:08:
Maar dan neem je dus Q3 van 2015 mee, en om één of andere reden heeft KPN in Q3 2014 en Q3 2015 een hele grote groei gehad.
KPN heeft in die periode gigantische investeringen gedaan in de uitrol van VDSL wat neer kwam op de oplevering van vele nieuwe VDSL kasten iedere week in die periode. Ik kan helaas geen details delen maar wat er in die periode is gedaan kan ik alleen maar beschrijven als indrukwekkend en grenzend aan het onmogelijke.

[ Voor 43% gewijzigd door SECURITEH op 27-10-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
B2 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:52:
[...]

Heb ik het ergens over de 200Mbit optie? Nog KPN, nog XS4all bied dat als pakket aan. Dit is gewoon het geval dat de XS4all website je de snelheid van 1 lijn geeft terwijl je misschien wel pairbonding van KPN hebt.
Nee, ik reageerde op jouw antwoord op de vraag van tAnk. Ik heb mijn reactie net aangepast om het duidelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
SECURITEH schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:57:
[...]

Waarom zou je die niet mee tellen? In glasvezelgebieden gaat KPN echt geen VDSL uitrollen, dat is geldverspilling.

[...]

KPN heeft in die periode gigantische investeringen gedaan in de uitrol van VDSL wat neer kwam op de oplevering van vele nieuwe VDSL kasten iedere week in die periode. Ik kan helaas geen details delen maar wat er in die periode is gedaan kan ik alleen maar beschrijven als indrukwekkend en grenzend aan het onmogelijke.
Dat laatste is misschien wel wat sterk uitgedrukt, en bovendien was het niet KPN die het leeuwendeel van het werk deed, maar Schuuring en VWT. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Maar het staat vast dat er vooral vorig jaar aan het einde gigantisch veel kasten zijn uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Barre73 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:14:
Dat laatste is misschien wel wat sterk uitgedrukt, en bovendien was het niet KPN die het leeuwendeel van het werk deed, maar Schuuring en VWT. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Maar het staat vast dat er vooral vorig jaar aan het einde gigantisch veel kasten zijn uitgerold.
Dat weet ik aangezien ik een van die mensen ben die bij de partners werkt aan o.a. de nieuwe VDSL kasten, maar dank voor het compliment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:54:
[...]

Een van de eerste stappen is de DSL kabel controleren en vervangen, zo niet uiteindelijk een monteur die je 30€ gaat schrijven voor de DSL kabel van 15m en dan weer weg gaat.
[...]

Niet vergeten dat die hierna weer moet intrainen voor ~5 dagen.
TerraGuy schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:58:
[...]
Je moet dan ook je nieuwe Wi-Fi accesspoint daar aansluiten en je modem in de meterkast(naast je ISRA met max 2m telefoonkabel) laten staan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
True schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:50:

[...]

[...]
Als hij vectoring heeft is het intrainen volgens mij niet meer van toepassing. En daar lijkt het wel op gezien zijn upload.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Meauses schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:46:
[...]

Als hij vectoring heeft is het intrainen volgens mij niet meer van toepassing. En daar lijkt het wel op gezien zijn upload.
Verbinding uit een nummercentrale doen tegenwoordig ook 10Mb upload, en die hebben geen vectoring. Kan dus ook best zo'n verbinding zijn. Vanuit de wijkcentrale is het intrainen nog wel van sprake.

Zou dus kunnen dat zijn snelheid omhoog gaat, of Online verneukt de boel weer eens. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
[...]

Er zijn nog geen abonnementen boven 100Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
B2 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:37:
[...]

Dan krijg je de kosten voor een dubbele lijnhuur neem ik aan en wordt de download op 100Mbit/s gecapped...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Meauses schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:46:
[...]

Online.nl koopt geen vectoring in van KPN en biedt dit dus ook niet aan.
Mijn welgemeend excuus, toe aan koffie ik haalde bonding en vectoring door elkaar, nogal een cruciaal verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door True op 28-10-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
True schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:01:
[...]

Online.nl koopt geen vectoring in van KPN en biedt dit dus ook niet aan.
:?

Online gebruikt het netwerk van KPN en daardoor kunnen ze ook 100Mb internet aanbieden. Dit kan zonder vectoring niet geleverd worden. Ze gebruiken dus gewoon vectoring zoals alle providers het doen. Dit betreft natuurlijk een verbinding vanuit een wijkkast.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 28-10-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HvanderT schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

:?

Online gebruikt het netwerk van KPN en daardoor kunnen ze ook 100Mb internet aanbieden. Dit kan zonder vectoring niet geleverd worden. Ze gebruiken dus gewoon vectoring zoals alle providers het doen. Dit betreft natuurlijk een verbinding vanuit een wijkkast.
Mijn welgemeend excuus, toe aan koffie ik haalde bonding en vectoring door elkaar, nogal een cruciaal verschil. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Vond het al vreemd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

True schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:50:
[...]

Een van de eerste stappen is de DSL kabel controleren en vervangen, zo niet uiteindelijk een monteur die je 30€ gaat schrijven voor de DSL kabel van 15m en dan weer weg gaat.

[...]

[...]

Je moet dan ook je nieuwe Wi-Fi accesspoint daar aansluiten en je modem in de meterkast(naast je ISRA met max 2m telefoonkabel) laten staan.
De modem (zwarte Zyxel) zit nu met een kabel van +/- 1,5 meter op het aansluitpunt in de meterkast. Wifi-test is nog steeds gelijk, ongeveer 20/10 ipv 50/5. Blijkbaar zat het niet in de kabel van 15 meter.

Je zegt dat ik 'm een kleine week moet laten staan om 'm fatsoenlijk te laten stabiliseren, en dan meten of hij sneller is geworden? Of als hij nu al max 20 van de 50Mb/s geeft, dan zal t niet in een week verdubbelen door 't intrainen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:52:
[...]

De modem (zwarte Zyxel) zit nu met een kabel van +/- 1,5 meter op het aansluitpunt in de meterkast. Wifi-test is nog steeds gelijk, ongeveer 20/10 ipv 50/5. Blijkbaar zat het niet in de kabel van 15 meter.

Je zegt dat ik 'm een kleine week moet laten staan om 'm fatsoenlijk te laten stabiliseren, en dan meten of hij sneller is geworden? Of als hij nu al max 20 van de 50Mb/s geeft, dan zal t niet in een week verdubbelen door 't intrainen?
Wifi.. maar wat haal je met een netwerkkabel verbonden met je modem? Of nog beter, kun je inloggen op je modem en zien op welke snelheid het modem is ingetraind?
Dat laatste geeft namelijk een betrouwbaar getal over de snelheid tussen jouw modem en de centrale.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:52:
[...]

Je kan het in de modem interface zien onder attainable.
Edit: wat slaay zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

slaay schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:03:
[...]

Wifi.. maar wat haal je met een netwerkkabel verbonden met je modem? Of nog beter, kun je inloggen op je modem en zien op welke snelheid het modem is ingetraind?
Dat laatste geeft namelijk een betrouwbaar getal over de snelheid tussen jouw modem en de centrale.
Nu een ethernetkabel van 10 meter op aangesloten, nog steeds 20/10. Modem zelf zegt dat 't 50/10 zou moeten zijn.

Modem-status:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 1 hour: 26 minutes
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     10.447 Mbps       51.997 Mbps
    Actual Net Data Rate:     10.448 Mbps       51.998 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:       20.1 dB           22.6 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 4.7 dBm          12.5 dBm
           Receive Power:      -13.0 dBm           1.6 dBm
              Actual INP:       54.0 symbols      55.0 symbols
       Total Attenuation:        8.7 dB           10.8 dB
Attainable Net Data Rate:     50.913 Mbps      108.506 Mbps
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  1.8     9.2    14.5     N/A     6.4    13.7    22.5   
Signal Attenuation(dB):  1.8     8.8    14.0     N/A     7.7    13.5    22.5   
        SNR Margin(dB): 20.1    20.2    20.1     N/A    23.5    22.3    22.3   
   Transmit Power(dBm):-14.5   - 8.6   - 7.0     N/A     8.4     7.8     7.0   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:14:
Nu een ethernetkabel van 10 meter op aangesloten, nog steeds 20/10. Modem zelf zegt dat 't 50/10 zou moeten zijn.
[knip]
Dan lijkt het me dat de modem nog moet intrainen of je last hebt van de 'storing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 23:11
True schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:18:
[...]

Dan lijkt het me dat de modem nog moet intrainen of je last hebt van de 'storing'.
Ik weet niet of/waar geknepen wordt maar zo te zien hoeft het modem niets meer te doen. De verbinding is namelijk 50/10 en hij kan zelfs 100/50 halen volgens het modem.

Dus of er is een probleem in het netwerk of wellicht verkeerde speedtest gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gerard v.d. Horst schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:21:
[...]

Ik weet niet of/waar geknepen wordt maar zo te zien hoeft het modem niets meer te doen. De verbinding is namelijk 50/10 en hij kan zelfs 100/50 halen volgens het modem.

Dus of er is een probleem in het netwerk of wellicht verkeerde speedtest gebruikt?
Ik weet niet waar ik mijn ogen heb liggen maar gebruiken doe ik ze in ieder geval niet. Hij is inderdaad gewoon goed in sync en ingetraind. Dit zal wel een gevalletje storing zijn. Of defecte kabel, of gebruik interactieve TV, of andere dingen lopen, of vreemde speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

[...]

Nog even verschillende downloadsites geprobeerd die snelle servers zouden hebben, allemaal max 20Mbit.. Verder heb ik geen tv of iets anders wat zou kunnen storen, en de snelheid is midden in de nacht als iedereen (behalve ik) maft ook 20Mbit.
Andere kabel van aansluitpunt naar modem zou ik nog kunnen proberen, of het aansluitpunt openschroeven om eens te zien hoe zorgvuldig ik 6 jaar geleden ben geweest bij 't aansluiten. :P

Ik wacht eerst maar af tot de landelijke 'storing' opgelost is. Ik lees dat er meer mensen van 50 opeens naar 30 of lager gingen. A look on the bright side: het is in ieder geval een stuk sneller dan voorheen, dat is goed te merken. Met 3 personen en 6 devices gaat 't veel lekkerder met 20/10Mbit dan met 6/1Mbit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:03

Wildfire

Joy to the world!

TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:14:
[...]

Modem-status:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 17a
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 1 hour: 26 minutes
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:     10.447 Mbps       51.997 Mbps
    Actual Net Data Rate:     10.448 Mbps       51.998 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:       20.1 dB           22.6 dB
            Actual Delay:          0 ms              0 ms
          Transmit Power:      - 4.7 dBm          12.5 dBm
           Receive Power:      -13.0 dBm           1.6 dBm
              Actual INP:       54.0 symbols      55.0 symbols
       Total Attenuation:        8.7 dB           10.8 dB
Attainable Net Data Rate:     50.913 Mbps      108.506 Mbps
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB):  1.8     9.2    14.5     N/A     6.4    13.7    22.5   
Signal Attenuation(dB):  1.8     8.8    14.0     N/A     7.7    13.5    22.5   
        SNR Margin(dB): 20.1    20.2    20.1     N/A    23.5    22.3    22.3   
   Transmit Power(dBm):-14.5   - 8.6   - 7.0     N/A     8.4     7.8     7.0   
Als je me je postcode/huisnummer in een DM stuurt, zal ik met mijn KPN monteurstool even je lijn nakijken als je wilt. Eens kijken of daar nog iets raars uitkomt. :)

Let op: dit is iets eenmaligs, ik ga niet op verzoek van Jan en alleman lijnen zitten nameten. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TerraGuy schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:50:
Andere kabel van aansluitpunt naar modem zou ik nog kunnen proberen, of het aansluitpunt openschroeven om eens te zien hoe zorgvuldig ik 6 jaar geleden ben geweest bij 't aansluiten. :P
Sowieso niet het probleem want de modem haalt die 50/10 al binnen. Dus dat maakt echt 0,0 uit. Het zit 'm 100% in de binnenshuis bekabeling. Laat anders een ping command lopen voor minimaal een kwartier:
ping 8.8.8.8 -t
CTRL + C om te stoppen dan en kijk naar %loss, merendeel van de klanten met 'storing' heeft dan 6-10% packet loss. Dit overigens natuurlijk bekabeld doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

True schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:10:
[...]

Sowieso niet het probleem want de modem haalt die 50/10 al binnen. Dus dat maakt echt 0,0 uit. Het zit 'm 100% in de binnenshuis bekabeling. Laat anders een ping command lopen voor minimaal een kwartier:
ping 8.8.8.8 -t
CTRL + C om te stoppen dan en kijk naar %loss, merendeel van de klanten met 'storing' heeft dan 6-10% packet loss. Dit overigens natuurlijk bekabeld doen.
Ik had net de kabel netjes opgeborgen en geen zin om 'm weer tevoorschijn te halen, dus ik heb je genoemde test via wifi uitgevoerd, kijken wattie doet: 0% packet loss van de 1000 verstuurde pakketjes, gemiddeld een ping van 17ms.
Lijkt me aan te geven dat de verbinding in ieder geval stabiel is. Tot aan de modem zelf zou 't dus 50Mbit moeten produceren, daarna gaat 't mis, begrijp ik dat goed? Wifi geeft een krappe 20Mbit als ik naast de modem sta, een utp-kabel cat5 van 10 meter geeft eveneens een krappe 20Mbit (wifi even uitgezet natuurlijk ;) ). Een andere, kortere utp-kabel kan ik nog proberen, als ik die nog ergens kan vinden, maar het lijkt me te toevallig dat wifi en utp rond hetzelfde punt blijft hangen.
Alles gededuceerd, kan ik dan concluderen dat er bij Online iets is dat de lijn weerhoudt van de volle 50Mbit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Het gaat bij online mis, zou daar dus aan de bel trekken. Aan je bekabeling in huis ligt het niet. Je kan talloze kabels proberen, het doet toch niks.

Online heeft zoals gewoonlijk weer eens een storing en ze krijgen de boel niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Iedereen heeft het over een 'storing', maar klinkt mij meer als afknijpen op een bepaalde snelheid. Misschien staat er bij je provider ergens een vinkje verkeerd bij je abonnement.
Moet je evengoed bij je provider aan de bel trekken, zoals HvanderT al suggereert ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nog iemand op een KPN-lijn die z'n verbinding wil laten nameten? TerraGuy's verbinding kon ik niet nameten, hij bleek een uitzondering te zijn die niet op een KPN DSLAM zit - Online maakt blijkbaar in zijn geval gebruik van een eigen DSLAM en vandaar dat ik met mijn monteurstool zijn lijn niet kon nakijken.

Eenmalig aanbod, wie het eerst komt, het eerst maalt. :)

-- Edit: hmmm, ik weet dat mijn monteurstool werkt want tijdens het meelopen met een monteur heb ik het een paar keer gebruikt. Maar heb zojuist twee verschillende lijnen van Tweakers geprobeerd (beiden met postcode 2xxx) maar geen klantgegevens gevonden. Zou bijna gaan denken dat de tool voor mij gelimiteerd is tot regio Brabant ofzo... :?

Voor de zekerheid, iemand met een abbo direct van KPN zelf waar dan ook in Nederland? Kan ik uitsluiten of het een non-KPN DSLAM issue is.

-- Edit #2: aanbod staat dus nog steeds. :)

Aanbod vervallen, heb al twee lijnen nagemeten :)

[ Voor 46% gewijzigd door Wildfire op 30-10-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:55
Wildfire schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 00:10:
Nog iemand op een KPN-lijn die z'n verbinding wil laten nameten? TerraGuy's verbinding kon ik niet nameten, hij bleek een uitzondering te zijn die niet op een KPN DSLAM zit - Online maakt blijkbaar in zijn geval gebruik van een eigen DSLAM en vandaar dat ik met mijn monteurstool zijn lijn niet kon nakijken.

Omdat je het zo vriendelijk aanbiedt :) Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00

DM ;)

Ik heb al een tijdje geleden contact gehad met Telfort, omdat mijn lijn (direct uit CO) een paar maanden geleden plotseling van 36Mb naar 29Mb is gegaan. Daarop is een monteursbezoek gevolgd, waarbij het ISRA is vervangen door een moderne, maar dat heeft niet mogen baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online

-- Edit: hmmm, ik weet dat mijn monteurstool werkt want tijdens het meelopen met een monteur heb ik het een paar keer gebruikt. Maar heb zojuist twee verschillende lijnen van Tweakers geprobeerd (beiden met postcode 2xxx) maar geen klantgegevens gevonden. Zou bijna gaan denken dat de tool voor mij gelimiteerd is tot regio Brabant ofzo... :?

Voor de zekerheid, iemand met een abbo direct van KPN zelf waar dan ook in Nederland? Kan ik uitsluiten of het een non-KPN DSLAM issue is.

-- Edit #2: aanbod staat dus nog steeds. :)
Ik heb zelf wel een echte KPN verbinding O-). Als het nog kan DM je maar :)

Maar, heeft Online dan DSLAMS's die 100/50 aankunnen? Of woont TerraGuy naast de wijkcentrale ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

HvanderT schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:35:
[...]

Ik heb zelf wel een echte KPN verbinding O-). Als het nog kan DM je maar :)

Maar, heeft Online dan DSLAMS's die 100/50 aankunnen? Of woont TerraGuy naast de wijkcentrale ofzo :+
TerraGuy heeft een totale lijnlengte van 1888 meter, hij zit op 198 meter van de kabelverdeler en die zit weer op 1690 meter van de hoofdverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Wildfire schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:52:
[...]

TerraGuy heeft een totale lijnlengte van 1888 meter, hij zit op 198 meter van de kabelverdeler en die zit weer op 1690 meter van de hoofdverdeler.
Is het punt tot de kabelverdeler de belangrijkste maatstaf hoe snel een verbinding kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

TerraGuy schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:38:
[...]

Is het punt tot de kabelverdeler de belangrijkste maatstaf hoe snel een verbinding kan worden?
In principe wel. Er loopt glas naar veel kabelverdelers, zodat de koperafstand tot de abonnees zo klein mogelijk is. En daarmee de snelheid zo hoog mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:40
Ik moet zeggen dat de firmware update voor het V10 modem echt een succes is.
Snelheid is gezakt van 36 naar 30 Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:55
akatar schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:52:
Ik moet zeggen dat de firmware update voor het V10 modem echt een succes is.
Snelheid is gezakt van 36 naar 30 Mb
Mijn ervaring is precies andersom. Upload van 29 naar 31, download van 100 naar 102.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Heb ook via de website contact gehad, was niet handig van me.
terwijl de dame mij probeerde te overtuigen van het feit dat ik mijn wifi kanalen moest veranderen zodat mijn modem sneller zou intrainen.......
en ik uiteindelijk aangaf dat dit geen zin had, knipperde even later alle lampjes op mijn modem en had ze mijn modem compleet gereset, alle instellingen weg. wou zeker laten zien wie er de baas was....

Is er trouwens een instelling zodat dit soort eeeh acties niet meer mogelijk zijn?
Draytek komt pas begin 2017 met een pairbonding modem, dus moet nog even volhouden met dit model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
akatar schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:20:
Heb ook via de website contact gehad, was niet handig van me.
terwijl de dame mij probeerde te overtuigen van het feit dat ik mijn wifi kanalen moest veranderen zodat mijn modem sneller zou intrainen.......
en ik uiteindelijk aangaf dat dit geen zin had, knipperde even later alle lampjes op mijn modem en had ze mijn modem compleet gereset, alle instellingen weg. wou zeker laten zien wie er de baas was....

Is er trouwens een instelling zodat dit soort eeeh acties niet meer mogelijk zijn?
Draytek komt pas begin 2017 met een pairbonding modem, dus moet nog even volhouden met dit model
TR-069 er uit proberen te slopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
da's een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05-2023
Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag is onze aansluiting van kpn opgeleverd hierbij de lijn stats:

---------------------------------
ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-07-02-0D-00-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000
ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434db0c7 [BDCM]
Line Statistics

Downstream Upstream
Actual Rate 99346 Kbps 28908 Kbps
Attainable Rate 100190 Kbps 41454 Kbps
Path Mode Fast Interleave
Interleave Depth 1 262
Actual PSD 7. 1 dB 13. 6 dB
Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap ON ON
SNR Margin 5 dB 5 dB
Attenuation 15 dB 17 dB
CRC 4 39
FECS 0 s 158522 s
ES 1 s 1 s
SES 0 s 0 s
LOSS 0 s 0 s
UAS 88 s 6843687 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 123 32
RFEC 16 16
LYSMB 8352 16
------------------------------------

Maak me alleen een beetje zorgen om de SNR die is naar mijn idee te laag...

Dit is met een Draytek Vigor 130 in bridge mode met de modem 6 driver ipv de modem 5 welke 20 mbit lager in traint.

De lijn lijkt voorderest wel stabiel itv werkt ook prima evenals ipv6 wat ik alleen wel een nadeel vind is dat ik MSS clamping moest aanzetten om het werkend te krijgen.
Zal waarschijnlijk wel aan de draytek liggen.

En de ping van 18ms lijkt mij vrij hoog hoe kun je zien of G.INP aanstaat?
Wat ik las in de release notes van de laatste firmware van de draytek is dat dat nu wel ondersteund wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door velderkamp op 31-10-2016 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05
Rechtstreeks op Isra? foto hoe is het aangesloten?

Als het vvdsl is dan mag de Noice margin wat lager en rond die 5 zitten. wel veel crc en fec fouten.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan-man op 31-10-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Onze kabel is in de kruipruimte opgelast en daarna hebben in de meterkast een "wandcontactdoosje" gezet waar de rj11 kabel ingeklikt is, foto kan ik vanavond eventueel wel maken..

Als ik dus de modem5 firmware erin zet dan zijn de waardes iets beter maar dan is mijn downstream 20mbit lager ...

Voorderest hebben wij naar mijn inzien geen verbindingsproblemen.

Heb het niet getest met EB deze ligt nog in de doos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Kan best zijn dat met de experiabox de snelheid wel hoger ligt. Als ik een V8 aansluit, dan heb ik 40Mb attainable, maar een fritzbox maar 34.. nu is het maar een 20mb verbinding, dus heb die V8 niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem er even uitgehaald hebt zodat het abonnement geactiveerd werd, toen heb ik gelijk even de waardes bekeken en toen zat de SNR op 10 db, maar wel met een snelheid van 83 mbits down actual de attainable was iets hoger maar niet meer als 1 mbit.

Misschien handig om kpn eens om een lijn meting te vragen of kan dat alleen als je de EB eraan hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 06:49:
Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag is onze aansluiting van kpn opgeleverd hierbij de lijn stats:

---------------------------------
ATU-R Information
Type: VDSL2
Hardware: Annex A
Firmware: 05-07-02-0D-00-07
Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
Line State: SHOWTIME
Running Mode: 17A
Vendor ID: b5004946 544e0000
ATU-C Information
Vendor ID: b5004244 434db0c7 [BDCM]
Line Statistics

Downstream Upstream
Actual Rate 99346 Kbps 28908 Kbps
Attainable Rate 100190 Kbps 41454 Kbps
Path Mode Fast Interleave
Interleave Depth 1 262
Actual PSD 7. 1 dB 13. 6 dB
Near End Far End
Trellis ON ON
Bitswap ON ON
SNR Margin 5 dB 5 dB
Attenuation 15 dB 17 dB
CRC 4 39
FECS 0 s 158522 s
ES 1 s 1 s
SES 0 s 0 s
LOSS 0 s 0 s
UAS 88 s 6843687 s
HEC Errors 0 0
RS Corrections 0 0
LOS Failure 0 0
LOF Failure 0 0
LPR Failure 0 0
NCD Failure 0 0
LCD Failure 0 0
NFEC 123 32
RFEC 16 16
LYSMB 8352 16
------------------------------------

Maak me alleen een beetje zorgen om de SNR die is naar mijn idee te laag...

Dit is met een Draytek Vigor 130 in bridge mode met de modem 6 driver ipv de modem 5 welke 20 mbit lager in traint.

De lijn lijkt voorderest wel stabiel itv werkt ook prima evenals ipv6 wat ik alleen wel een nadeel vind is dat ik MSS clamping moest aanzetten om het werkend te krijgen.
Zal waarschijnlijk wel aan de draytek liggen.

Wat ik las in de release notes van de laatste firmware van de draytek is dat dat nu wel ondersteund wordt.
Heb je een handleiding of stappenplannetje hoe je het eea ingesteld hebt? Aangezien je een Experiabox hebt neem ik aan dat je een KPN abonnement hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Handleiding voor de Draytek Vigor 130 is zeer eenvoudig te vinden zie hier:
http://draytek.nl/files/130_v1.3bridging.pdf

Als router heb ik de UbiQuiti Edgerouter SFP en daar de setup van netwerkje.com voor gebruikt met wat tweaks(ivm iptv).
Als er vraag naar is kan ik mijn config wel posten en van de draytek wat screenshots maken..

En het is inderdaad een KPN abo 100/10 mbit

[ Voor 6% gewijzigd door velderkamp op 31-10-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:53:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem er even uitgehaald hebt zodat het abonnement geactiveerd werd, toen heb ik gelijk even de waardes bekeken en toen zat de SNR op 10 db, maar wel met een snelheid van 83 mbits down actual de attainable was iets hoger maar niet meer als 1 mbit.

Misschien handig om kpn eens om een lijn meting te vragen of kan dat alleen als je de EB eraan hebt hangen?
Kan ook met eigen modem, maar ik dacht dat het modem dan losgekoppeld moest zijn. Hangt er van af welke lijnmeting ze doen. Gewoon niet zeggen welk modem eraan hangt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Hahaha ik snap hem denk alleen dat ze snel zullen zien omdat de EB niet online is :P

Weet iemand hoe het met de MTU waardes zitten op de EB staan deze wel op 1508 ipv 1492?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Dacht dat MTU op 1500 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:02:
Handleiding voor de Draytek Vigor 130 is zeer eenvoudig te vinden zie hier:
http://draytek.nl/files/130_v1.3bridging.pdf

Als router heb ik de UbiQuiti Edgerouter SFP en daar de setup van netwerkje.com voor gebruikt met wat tweaks(ivm iptv).
Als er vraag naar is kan ik mijn config wel posten en van de draytek wat screenshots maken..

En het is inderdaad een KPN abo 100/10 mbit
Thanks, hm zie net dat de Draytek 130 geen bonding doet.. Helaas pindakaas dus. Of heeft Draytek een soortgelijk modem wat wel bonding geschikt is?
Ben trouwens benieuwd naar wat screenshots en je Edgerouter config voor met name routerd itv idd. Zou zelf graag een USG willen gebruiken, maar dat mag niet veel afwijken van de Edgerouter.

[ Voor 12% gewijzigd door B2 op 31-10-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Dat zou aan de wan zijde dus niet goed gaan vanwege de opbouw van de PPPOE verbinding welke 8 bytes gebruikt dus dan zou voor de IPV4 de mtu op 1492 moeten staan en voor ipv6 op 1400...

Bij de een glasvezel abonnement heb ik dat opgelost door de mtu aan de wan kant op 1508 te zetten waardoor de PPPOE dus op 1500 kan draaien zodat je geen clamping hoeft toe te passen.

Wat dus resulteert in een snellere verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
B2 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:30:
[...]

Thanks, hm zie net dat de Draytek 130 geen bonding doet.. Helaas pindakaas dus. Of heeft Draytek een soortgelijk modem wat wel bonding geschikt is?
Ben trouwens benieuwd naar wat screenshots en je Edgerouter config voor met name routerd itv idd. Zou zelf graag een USG willen gebruiken, maar dat mag niet veel afwijken van de Edgerouter.
Draytek heeft helaas nog geen bonding, weet wel dat Zyxel wel een modem heeft die dat wel ondersteund en ik las vanmorgen in een ander forum dat Draytek in Q1 2017 met een bonding modem komt...

Configuratie van de edgerouter zie hieronder:

Interface WAN is bij mij ETH4:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
-------------
ubnt# show interfaces ethernet eth4

address 192.168.10.3/24
 duplex auto
 poe {
     output off
 }
 speed auto
 vif 4 {
     address dhcp
     description "ITV KPN"
     dhcp-options {
         client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
         client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
         default-route no-update
         default-route-distance 210
         name-server update
     }
 }
 vif 6 {
     description "Internet Uplink"
     pppoe 0 {
         default-route auto
         dhcpv6-pd {
             no-dns
             pd 0 {
                 interface switch0 {
                     prefix-id :1
                     service slaac
                 }
                 interface switch0.4 {
                     prefix-id :3
                     service slaac
                 }
                 interface switch0.10 {
                     prefix-id :2
                     service slaac
                 }
                 prefix-length /48
             }
             rapid-commit disable
         }
         firewall {
             in {
                 ipv6-name WANv6_IN
                 name WAN-IN
             }
             local {
                 ipv6-name WANv6_LOCAL
                 name WAN-LOCAL
             }
         }
         ipv6 {
             address {
                 autoconf
             }
             dup-addr-detect-transmits 1
             enable {
             }
         }
         mtu 1492
         name-server auto
         password kpn
         user-id mac@internet
     }
 }

# show interfaces switch switch0
 address 10.41.1.1/24
 description LAN
 ipv6 {
     router-advert {
         cur-hop-limit 64
         link-mtu 0
         managed-flag false
         max-interval 600
         other-config-flag false
         prefix ::/64 {
             autonomous-flag true
             on-link-flag true
             valid-lifetime 2592000
         }
         reachable-time 0
         retrans-timer 0
         send-advert true
     }
 }
 mtu 1500
 switch-port {
     interface eth5
     interface eth1
     interface eth2
     interface eth3
 }
 vif 4 {
     address 172.16.10.1/24
     description IPTV-Internet
     ipv6 {
         router-advert {
             cur-hop-limit 64
             link-mtu 0
             managed-flag false
             max-interval 600
             other-config-flag false
                 autonomous-flag true
                 on-link-flag true
                 valid-lifetime 2592000
             }
             reachable-time 0
             retrans-timer 0
             send-advert true
         }
     }
     mtu 1500
 }
 vif 10 {
     address 172.16.0.1/24
     description "Wifi gast"
     ipv6 {
         router-advert {
             cur-hop-limit 64
             link-mtu 0
             managed-flag false
             max-interval 600
             other-config-flag false
                 autonomous-flag true
                 on-link-flag true
                 valid-lifetime 2592000
             }
             reachable-time 0
             retrans-timer 0
             send-advert true
         }
     }
     mtu 1500
 }

# show protocols igmp-proxy
 interface eth4.4 {
     alt-subnet 213.75.0.0/16
     role upstream
     threshold 1
 }
 interface switch0.4 {
     role downstream
     threshold 1
 }

# show firewall
 all-ping enable
 broadcast-ping disable
 ipv6-name WANv6_IN {
     default-action drop
     description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
     enable-default-log
 all-ping enable
 broadcast-ping disable
 ipv6-name WANv6_IN {
     default-action drop
     description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
     enable-default-log
     rule 10 {
         action accept
         description "Allow established/related sessions"
         state {
             established enable
             related enable
         }
     }
     rule 20 {
         action drop
         description "Drop invalid state"
         state {
             invalid enable
         }
     }
     rule 30 {
         action accept
         description "Allow DSM,DS CLOUD,HTTP to NAS"
         destination {
             address MIJNIPV6 ADRES
             port 80,5000-5001,6690
         }
         protocol tcp
     }
 }
 ipv6-name WANv6_LOCAL {
     default-action drop
     description "WAN inbound traffic to the router"
     enable-default-log
     rule 10 {
         action accept
         description "Allow established/related"
         state {
             established enable
             related enable
         }
     }
     rule 20 {
         action drop
         description "Drop invalid state"
         state {
             invalid enable
         }
     }
     rule 30 {
         action accept
         description "Allow IPv6 icmp"
         protocol ipv6-icmp
     }
     rule 40 {
         action accept
         description "allow dhcpv6"
         destination {
             port 546
         }
         protocol udp
         source {
             port 547
         }
     }
 }
 ipv6-receive-redirects disable
 ipv6-src-route disable
 ip-src-route disable
 log-martians enable
 name WAN-IN {
     default-action drop
     description "packets from internet to LAN & WLAN"
     rule 1 {
         action accept
         description "allow established sessions"
         log disable
         protocol all
         state {
             established enable
             invalid disable
             new disable
             related enable
         }
     }
     rule 2 {
         action drop
         description "drop invaled state"
         log disable
         protocol all
     }
 }
 name WAN-LOCAL {
     default-action drop
     description "packets from internet to the router"
     rule 1 {
         action accept
         description "allow established sessions"
         log disable
         protocol all
         state {
             established enable
             invalid disable
             new disable
             related enable
         }
     }
     rule 2 {
         action accept
         description "Allow ping"
         log disable
         protocol icmp
     }

rule 3 {
         action drop
         description "drop invaled state"
         log disable
         protocol all
     }
 }
 options {
     mss-clamp {
         interface-type pppoe
         mss 1412
     }
     mss-clamp6 {
         interface-type pppoe
         mss 1400
     }
 }
 receive-redirects disable
 send-redirects enable
 source-validation disable
 syn-cookies enable

# show protocols static interface-route6
 interface-route6 ::/0 {
     next-hop-interface pppoe0 {
     }
 }

# show service nat
 rule 5002 {
     description "Wifi gast"
     log disable
     outbound-interface pppoe0
     protocol all
     source {
         address 172.16.0.0/24
     }
     type masquerade
 }
 rule 5003 {
     description "IPTV-Internet T.B.V MEER-TV"
     log disable
     protocol all
     source {
         address 172.16.10.0/24
     }
     type masquerade
 }
 rule 5004 {
     description "ITV KPN"
     log disable
     outbound-interface eth4.4
     protocol all
     source {
         address 172.16.10.0/24
     }
     type masquerade
 }
 rule 5005 {
     description "Naar modem"
     destination {
         address 192.168.10.0/24
     }
     log disable
     outbound-interface eth4
     source {
         address 10.41.1.0/24
     }
     type masquerade
 }
 rule 5006 {
     description "Binnen naar buiten"
     log disable
     source {
         address 10.41.1.0/24
     }
     type masquerade
 }

-------------

Voor de ITV heb ik een scriptje in de crontab gezet welke elke minuut checkt of de gateway niet veranderd is zodat de juiste route erin word gezet.

-----------
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
# cat /etc/crontab
# /etc/crontab: system-wide crontab
# Unlike any other crontab you don't have to run the `crontab'
# command to install the new version when you edit this file
# and files in /etc/cron.d. These files also have username fields,
# that none of the other crontabs do.

SHELL=/bin/sh
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin

# m h dom mon dow user  command
*/5 * * * *     root    /config/scripts/update_iptv.sh
17 *    * * *   root    cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly
25 6    * * *   root    test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.daily )
47 6    * * 7   root    test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly )
52 6    1 * *   root    test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.monthly )
#

# cat /config/scripts/update_iptv.sh
#!/bin/bash
network="213.75.112.0/21"
log="/tmp/iptv.log"
echo `date` > $log
# Lokaal inet adres achterhalen
inet_addr=$(/sbin/ifconfig eth4.4 | grep 'inet addr:' | cut -d':' -f2 | cut -d' ' -f1);

if [ "$inet_addr" ]; then
        echo "Verbinding met KPN iTV ($inet_addr)" >> $log
        # remote router adres achterhalen
        r_ip=$(cat /var/run/dhclient_eth4.4_lease | grep new_routers | cut -d"'" -f2 );
        if [ "$r_ip" ]; then
                echo -n "Router $r_ip, routering checken... " >> $log
                iproute=$(ip route | grep $network);
                ip_gateway=$(ip route | grep $network | cut -d' ' -f3);
                if [ "$iproute" ]; then
                        # Route aanwezig controleren
                        if [ "$ip_gateway" != "$r_ip" ]; then
                                ip route del $network
                                ip route add $network via $r_ip
                                echo "Aangepast" >> $log
                        else
                                echo "In orde" >> $log
                        fi
                else
                        # Route niet aanwezig
                        ip route add $network via $r_ip
                        echo "Toegevoegd" >> $log
                fi
        else
                echo "Geen router gevonden, kan niet voltooien" >> $log
        fi

else
        echo "Fout geen aktieve verbinding" >> $log
fi

-----------

Denk dat het zo wel aardig compleet is...
Alleen voor de mensen die op hun modem wel hun MTU op 1508 kunnen zetten moeten de MTU waardes iets worden aangepast. dus voor de eth4.6 de mtu op 1508 en op de PPPOE mtu 1500 en dan de opties MSS-CLAMP weglaten in de firewall config.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik dat graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Equator op 02-11-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Kan alleen geen fotos posten vanwege de karma store dus weet niet hoe ik die screenshots erop krijg voor de vigor 130 in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
HvanderT schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:00:
[...]

Kan ook met eigen modem, maar ik dacht dat het modem dan losgekoppeld moest zijn. Hangt er van af welke lijnmeting ze doen. Gewoon niet zeggen welk modem eraan hangt :p
Zojuist lijnmeting laten doen en de beste man gaaf aan dat het er eigenlijk prima uitziet kwa snelheid klopt alles hij ziet geen verbrekingen.

En toen ik vroeg naar de lage SNR margin wist ie niet waar ik het over had ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:08:
[...]

Zojuist lijnmeting laten doen en de beste man gaaf aan dat het er eigenlijk prima uitziet kwa snelheid klopt alles hij ziet geen verbrekingen.

En toen ik vroeg naar de lage SNR margin wist ie niet waar ik het over had ...
KPN Hanteert 6dB als SNR marge. 5dB is dus net te laag ja.
velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 06:49:

[..]

Interleave Depth 1 262

[..]

Ik zie dat er interleaving is, dat wordt bij G.INP gebruikt (iFEC, Interleaved Forward Error Correction).

Foei Wildfire, beter je lesstof herinneren. G.INP is de 'opvolger' van iFEC. Dus nee, het interleaving betekent juist dat er geen G.INP is. G.INP is in de basis gewoon hertransmissie van beschadigde pakketten.

[ Voor 46% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[knip]

[ Voor 99% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Wildfire schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:21:
[...]

KPN Hanteert 6dB als SNR marge. 5dB is dus net te laag ja.
Klopt had ik ook op internet gevonden, maar toch haal ik down 96 mbit (zonder tv aan) en up 26 mbit
En geen connect/disconnect problemen...

Had ook gevonden op internet als je modem maximaal intraint dat de SNR naar het minimale nivo duikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:31:
[...]

Klopt had ik ook op internet gevonden, maar toch haal ik down 96 mbit (zonder tv aan) en up 26 mbit
En geen connect/disconnect problemen...

Had ook gevonden op internet als je modem maximaal intraint dat de SNR naar het minimale nivo duikt..
5dB marge wil niet zeggen dat je lijn slecht is. 6dB is ook maar een bepaald minimum wat KPN ooit heeft bepaald.

Interleaving veroorzaakt ook enige vertraging op je lijn. Bij KPN-klanten kan ik de lijn nameten en ook daadwerkelijk zien hoeveel milliseconden vertraging het oplevert. Maar da's dus als je geen G.INP hebt maar de oudere iFEC juist hebt.

(nee, ik ga nu niet voor iedereen lijnen nameten, anders ga ik m'n werk iets teveel in m'n eigen tijd doen :P)

[ Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• velderkamp
Wildfire schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

5dB marge wil niet zeggen dat je lijn slecht is. 6dB is ook maar een bepaald minimum wat KPN ooit heeft bepaald.

Interleaving veroorzaakt ook enige vertraging op je lijn. Bij KPN-klanten kan ik de lijn nameten en ook daadwerkelijk zien hoeveel milliseconden vertraging het oplevert. Maar da's dus als je geen G.INP hebt maar de oudere iFEC juist hebt.

(nee, ik ga nu niet voor iedereen lijnen nameten, anders ga ik m'n werk iets teveel in m'n eigen tijd doen :P)
Duidelijk, ik weet dus niet zeker of bij mij de G.INP aanstaat al zegt Draytek dat het wel ondersteunt word en aanstaat.
En aan de hand van mijn ping ongeveer 18 ms lijkt het naar mijn idee uit te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

velderkamp schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:44:
[...]

Duidelijk, ik weet dus niet zeker of bij mij de G.INP aanstaat al zegt Draytek dat het wel ondersteunt word en aanstaat.
En aan de hand van mijn ping ongeveer 18 ms lijkt het naar mijn idee uit te staan..
Welke provider heb je? KPN? Dan kan ik a.d.h.v. postcode/huisnummer e.e.a. nakijken. Eenmalig aanbod, het is niet de bedoeling dat ik continu voor iedereen vanalles ga zitten nameten. :P

Dit is dan ook het laatste eenmalige aanbod :+

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 31-10-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Bij mij staat G.Inp nog niet aan helaas. Dus ook een vrij hoge latency, al verschilt dat soms veel per server. Meestal rond de 20ms. Ik kon in mijn fritzbox aflezen dat het uitstond. Nu hangt de experiabox v10 er weer aan.

Wat ik wel jammer vond was dat een andere KPN klant wel een lagere latency op vdsl omdat daar G.inp actief was, terwijl die ook nog eens verder van dezelfde wijkcentrale zat. Zal wel op een andere dslam gezeten hebben.

Is dat handmatig om te zetten? Ik wil ook wel wat lagere latency. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

HvanderT schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:25:
Bij mij staat G.Inp nog niet aan helaas. Dus ook een vrij hoge latency, al verschilt dat soms veel per server. Meestal rond de 20ms. Ik kon in mijn fritzbox aflezen dat het uitstond. Nu hangt de experiabox v10 er weer aan.

Wat ik wel jammer vond was dat een andere KPN klant wel een lagere latency op vdsl omdat daar G.inp actief was, terwijl die ook nog eens verder van dezelfde wijkcentrale zat. Zal wel op een andere dslam gezeten hebben.

Is dat handmatig om te zetten? Ik wil ook wel wat lagere latency. :P
Het hangt ook af van de gebruikte techniek. Op een enkele lijn had ik G.Inp wel actief, sinds ik bonding heb niet meer (en zit ik met een 13ms hogere latency :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
B2 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:32:
[...]

Het hangt ook af van de gebruikte techniek. Op een enkele lijn had ik G.Inp wel actief, sinds ik bonding heb niet meer (en zit ik met een 13ms hogere latency :( )
G.INP is nog niet op alle DSLAM's actief.

Zo had ik een tijdje terug iemand die had voorheen geen G.INP, en 4 maanden later is ze ineens overgezet op een andere DSLAM met daarop dus G.INP. Resultaat was een vermindering van de latency van 20 ms naar 6 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Nu online
Gaan ze die dingen allemaal 1 voor 1 updaten? Ik wil sneller pingen naar google :+
Pagina: 1 ... 28 ... 77 Laatste