Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Meauses schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:35:
Haha altijd leuk om dat soort dingen uit te zoeken. Toevallig laatst ook zo'n monteur gesproken van een bedrijf, maar zij hadden een andere naam voor de kast dan op fourstack stond. Dus daar kan nog verschil in zitten blijkbaar.
De monteurs buiten werken met de naam die de kast in het koper netwerk heeft terwijl de benaming op fourstack de benaming in de glas systemen is.
HvanderT schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:29:
[...]

Hmm. Nu het volgende.

KPN heeft hier een wijkcentrale staan en ongeveer 1km verder een straatkastje. Vanuit die straatkast wordt VVDSL (duh) geleverd. In de straat waar die kast staat heb ik twee klanten naast elkaar wonen. Eentje heeft dus VVDSL, de ander heeft adsl2+ van online.no waarvan de volle 20Mb vanuit de wijkcentrale komt.

Die 20Mb zal ook door die vectoring kast lopen (zonder aangesloten te zijn op die apparatuur). Dus vanaf daar zou je dus ook ruis moeten hebben vanaf verbindingen vanuit de wijkcentrale.

Beetje scheef voorbeeld, of ik zie ik dat verkeerd?
Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat beide klanten door de kast heen lopen, de 20Mb klant kan ook gewoon op rechtstreeks net zitten welke niet is overgenomen door de straatkast (mogelijk door kosten of capaciteit tekort in de kast).

[ Voor 49% gewijzigd door SECURITEH op 12-07-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Hmm eenig idee waarom kpn 1 binnering kast(londenstraat haarlem) zwart geschilders heeft? lijkt mij niet slim aangezien kast in hele dag in de volle zon staat, kast was zondag/maanag nog gewoon wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

De enige reden waarom KPN een kast schilderd is omdat dit een voorwaarde is vanuit de gemeente/grond eigenaar. Verder zit er actieve koeling in de kast dus de hitte zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Hmm wel apart dan want er staan 3 kasten in de straat waarvan er dus 1 zwart is en die staat op gemeente grond net als de andere 2 maar die zijn gewoon wit zoals ze horen tezijn.

En dat er koeling is zit dat weet ik is duidelijk tehoren uit de kast :) maar toch in volle zon loopt temp toch wel gouw tegen de 60c aan in zomer lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kwam toevallig dit topic tegen op het KPN forum:

Korting op: Sneller Internet, Spotify of Pluspakket, zolang je het pakket daarna aan laat staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
HammerNL schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:31:
Kwam toevallig dit topic tegen op het KPN forum:

Korting op: Sneller Internet, Spotify of Pluspakket, zolang je het pakket daarna aan laat staan
Chips.. dat schiet niet op als je een Standaard pakket hebt waar Spotify al bij in zit, als je KPN Compleet hebt waardoor het Pluspakket al gratis was, en als je niet per se sneller internet wil...

Maar wel leuk om te weten en anderen op te wijzen :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
Vandaag van KPN de 'bevestiging' gekregen dat het begin september wordt.
- De late oplevering is het gevolg van het ontbreken van een ETN poort (de uplink met de rest van het netwerk)
- Als de kast actief is wordt de afstand tot de straatkast 879 meter
Nu ben ik wel redelijk verbaasd over de afstand tot de straatkast. In mijn oude situatie gaven de postcode checkers altijd aan: LengthLastDistributor=1383m. Toen uiteindelijk alles opgeleverd was bleek ik hoger in te trainen en volgens een meting was de afstand 972m.

Nu wordt ik dus in september aangesloten op KVD die dichterbij staat, rechte weg 500m verderop, maar blijkt de nieuwe afstand dus 879m. Nu begrijp ik best dat die kabels omwegen maken etc, maar uiteindelijk schiet ik er dus na 8 maanden gedoe 100m mee op...

Wat voor snelheid mag ik verwachten op die afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Ik zit op 55 Mbps (VDSL, niet VVDSL) met een kabel-lengte van 700 meter.
Met VVDSL zou je waarschijnljik op 880 meter ook zoiets (50+ Mbps) moeten kunnen krijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HammerNL schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:24:

[...]

Nu ben ik wel redelijk verbaasd over de afstand tot de straatkast. In mijn oude situatie gaven de postcode checkers gaven altijd aan: LengthLastDistributor=1383m. Toen uiteindelijk alles opgeleverd was bleek ik hoger in te trainen en volgens een meting was de afstand 972m.

Nu wordt ik dus in september aangesloten op KVD die dichterbij staat, rechte weg 500m verderop, maar blijkt de nieuwe afstand dus 879m. Nu begrijp ik best dat die kabels omwegen maken etc, maar uiteindelijk schiet ik er dus na 8 maanden gedoe 100m mee op...

Uitgaande van kabels tussen woning en wijkkast die in goede staat zijn wordt er bij die afstand uitgegaan van een haalbare bandbreedte van circa 75 Mbit download via Vectoring VDSL op 1 aderpaar, Dus 150 indien pairbonding mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:28
HammerNL schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:24:

[...]

Nu ben ik wel redelijk verbaasd over de afstand tot de straatkast. In mijn oude situatie gaven de postcode checkers altijd aan: LengthLastDistributor=1383m. Toen uiteindelijk alles opgeleverd was bleek ik hoger in te trainen en volgens een meting was de afstand 972m.

Je gaat er inderdaad niet heel veel mee opschieten qua afstand, de beste resultaten met VVDSL behaal je binnen de 500m vanaf de straatkast, zeker ook met het oog op nieuwe ontwikkelingen zoals Vplus.

Ik denk dat je circa 10 á 20Mbit meer kan gaan verwachten, afhankelijk van de staat van je koperlijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:50
Het volgende, ik heb een nieuwbouw huis laten bouwen in Friesland en ga daar internet afnemen. Helaas geen glasvezel dus de keuze was tussen Ziggo en KPN of dochter(dit ivm de “gratis” ISRA aansluiting van KPN in mijn huis).

Ik heb op dit moment een aanvraag voor aansluiting uitstaan bij KPN voor het 100/10Mb *(Alleen Internet) en ben mij nu aan het orienteren hoe ik mijn aansluiting in huis wil maken. 1 van de punten waar ik nu mee bezig ben is welk modem/router ik wil gaan gebruiken. Ik heb begrepen dat ik bij het abonnement een Experia V10 (althans, volgens de helpdesk van KPN) ontvang. Nu zal dit wel een redelijk goede modem zijn, maar wil in ieder geval zeker weten dat ik er mee kan doen wat ik wil.

Ik heb in mijn huis de volgende apparaten op het netwerk:
3x Smartphone (WiFi) 2.4GhZ
2x Tablet (WiFi) 2.4 & 5GhZ
3x Chromecast (WiFi) 2.4 GhZ
3x SmartTV (UTP)
3x 5.1 Receiver (UTP)
4x Sateliet decoder met een continue connectie naar peers cccam (UTP)
2x Desktop (UTP)
2x Laptop (waarvan 1 werklaptop die connectie maakt met RSA Client, VPN) (WiFI) 2.4 & 5Ghz
2x FoSCam (WiFi) 2.4GhZ
3x Repeater (WiFi) 2.4 & 5GhZ
1x NAS (nog te bouwen, mITX) (UTP)
2x Raspberry Pi (VPN server, Mail en webserver) (UTP)
1x N300A Gigaset DECT basisstation VOIP (eigen provider)(UTP)
1x DECT Gigaset C530H

Wat wil ik :
• VPN verbinding vanaf de router/modem naar PIA. Filtering waarin ik kan aangeven dat bepaalde services via PIA moeten lopen, of anders verkeer vanaf bepaalde IP_adressen of mac adressen(?)
• Dat de VPN verbinding voor mijn werklaptop zonder problemen kan worden opgebouwd. (komt nogal nauw met bepaalde settings op firewall van de router en UPNP verkeer(?)) Ik hoor van collega’s dat er veel issues zijn met de ExperiaBox en dan vrnml op de stabiliteit van de modem/router zelf.
• Parental filtering voor tijden, websites, en/of services. Met filtering voor welke IP adressen of mac adressen deze parental filtering toegepast moet worden.
• Firewall settings die ik compleet naar eigen inzicht kan en mag veranderen.
• WiFi (Liefst AC + N), In ieder geval 2.4 met 5Ghz
• Gast netwerk WiFi (2.4 en/of 5 Ghz)
• NAS mag worden aangesloten op de modem/router zelf, maar moet dan wel goed HD kunnen streamen vanaf de modem/router
• Gigabit LAN
• Goede QoS settings per applicatie en/of service
• Toekomst bestendig, dus met mogelijkheid van pair bonding of andere verbeteringen ten behoeve van xDSL.
• Eventueel de mogelijkheid om DD-WRT of OpenWRT te kunnen installeren.
• Eventuele complete vervanging van de Experia (liever geen bridge).

Wat krijg ik van KPN:
• Een aansluiting die 2375 meter van de centraal kast ligt.
• Een aansluiting die 979 meter van de straatkast ligt
• FPI :
o Wat: Koper
o InternetSnelheid: 90Mbit/s
o iTV: 2HD
o Technologie: Internet Snelheid
o ADSL2+: 12Mbit/s
o VDSL2* 90Mbit/s
o Bonding*: -

Ftth is niet beschikbaar.

Er zijn geen geplande upgrades gevonden

Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen, vervangen van de Experia voor een eigen modem/router of de Experia blijven gebruiken en deze in bridge te zetten voor erachter een eigen router? Tevens zou ik wel willen weten hoe de modem zich gedraagt op het moment dat er veel verkeer overheen gaat. Het is niet zo dat elk genoemd device zijn volledige functie gebruikt. Het huishouden bestaat in principe uit twee personen, maar is ook vaak 3 personen die wel aardig wat netwerkverkeer gebruiken. Denk dan aan twee keer Netflix stream, Couchpotato, sickbeard(NNTP of Torrent) etc wat op de achtergrond draait wanneer het kan. Ik maak me niet zo druk om de 100Mbit/s, maar wel over hoe de modem kan omgaan met zoveel connecties.

Voor de modem/router is het maximale budget rond de €300,-. Hierin vallen alle modems/routers wel, behalve Cisco die wel flinke uitschieters heeft. En zó gek ben ik nou ook weer niet.

Ik heb zelf ook een lijst gemaakt met eventuele modems/routers die hieraan kunnen voldoen, maar kom toch vaak op een Fritz uit, echter is het mij niet altijd duidelijk welke versie ik moet hebben en of het niet beter is een goedkoper ander merk te kopen die soortgelijk functioneert. Als ik de voordelen van een Fritz box lees zit hem dat meer in het telefoongebeuren. (kan ik eigenlijk een eigen DECT toestel koppelen aan de Fritz?)

De volgende modem/routers heb ik al over ingelezen :
• Netgear X4S xDSL
• Fritz 7360/7490 (verschil vectoring? Pair Bonding?)

Beide hebben hun voors en tegens, maar misschien dat ik de verbinding ook wel redelijk stabiel kan krijgen met mijn restant spullen die ik nog in huis heb. Ik heb nog 2 Netgears WNDR3700?

Graag jullie mening 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
Prolution schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:33:
[...]

Je gaat er inderdaad niet heel veel mee opschieten qua afstand, de beste resultaten met VVDSL behaal je binnen de 500m vanaf de straatkast, zeker ook met het oog op nieuwe ontwikkelingen zoals Vplus.

Ik denk dat je circa 10 á 20Mbit meer kan gaan verwachten, afhankelijk van de staat van je koperlijn :)
Toch knap dat er bijna 400m kabel extra ligt op een stuk van 500M, my bad luck :+

Er is nog wel een kleine mogelijkheid dat de afstand toch lager uitvalt, maar dat is puur mijn theorie:
Konings is hier een paar maanden terug bezig geweest om het koper in te korten, maakte onnodig lange lus.

Ik weet niet hoe die berekening/meting van die 879m is gedaan, maar wellicht is daar nog geen rekening mee gehouden. Maar dat is waarschijnlijk gewoon valse hoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
TokkieB schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:00:
Het volgende, ik heb een nieuwbouw huis laten bouwen in Friesland en ga daar internet afnemen. Helaas geen glasvezel dus de keuze was tussen Ziggo en KPN of dochter(dit ivm de “gratis” ISRA aansluiting van KPN in mijn huis).

Ik heb op dit moment een aanvraag voor aansluiting uitstaan bij KPN voor het 100/10Mb *(Alleen Internet) en ben mij nu aan het orienteren hoe ik mijn aansluiting in huis wil maken. 1 van de punten waar ik nu mee bezig ben is welk modem/router ik wil gaan gebruiken. Ik heb begrepen dat ik bij het abonnement een Experia V10 (althans, volgens de helpdesk van KPN) ontvang. Nu zal dit wel een redelijk goede modem zijn, maar wil in ieder geval zeker weten dat ik er mee kan doen wat ik wil.

Ik heb in mijn huis de volgende apparaten op het netwerk:
3x Smartphone (WiFi) 2.4GhZ
2x Tablet (WiFi) 2.4 & 5GhZ
3x Chromecast (WiFi) 2.4 GhZ
3x SmartTV (UTP)
3x 5.1 Receiver (UTP)
4x Sateliet decoder met een continue connectie naar peers cccam (UTP)
2x Desktop (UTP)
2x Laptop (waarvan 1 werklaptop die connectie maakt met RSA Client, VPN) (WiFI) 2.4 & 5Ghz
2x FoSCam (WiFi) 2.4GhZ
3x Repeater (WiFi) 2.4 & 5GhZ
1x NAS (nog te bouwen, mITX) (UTP)
2x Raspberry Pi (VPN server, Mail en webserver) (UTP)
1x N300A Gigaset DECT basisstation VOIP (eigen provider)(UTP)
1x DECT Gigaset C530H

Wat wil ik :
• VPN verbinding vanaf de router/modem naar PIA. Filtering waarin ik kan aangeven dat bepaalde services via PIA moeten lopen, of anders verkeer vanaf bepaalde IP_adressen of mac adressen(?)
• Dat de VPN verbinding voor mijn werklaptop zonder problemen kan worden opgebouwd. (komt nogal nauw met bepaalde settings op firewall van de router en UPNP verkeer(?)) Ik hoor van collega’s dat er veel issues zijn met de ExperiaBox en dan vrnml op de stabiliteit van de modem/router zelf.
• Parental filtering voor tijden, websites, en/of services. Met filtering voor welke IP adressen of mac adressen deze parental filtering toegepast moet worden.
• Firewall settings die ik compleet naar eigen inzicht kan en mag veranderen.
• WiFi (Liefst AC + N), In ieder geval 2.4 met 5Ghz
• Gast netwerk WiFi (2.4 en/of 5 Ghz)
• NAS mag worden aangesloten op de modem/router zelf, maar moet dan wel goed HD kunnen streamen vanaf de modem/router
• Gigabit LAN
• Goede QoS settings per applicatie en/of service
• Toekomst bestendig, dus met mogelijkheid van pair bonding of andere verbeteringen ten behoeve van xDSL.
• Eventueel de mogelijkheid om DD-WRT of OpenWRT te kunnen installeren.
• Eventuele complete vervanging van de Experia (liever geen bridge).

Wat krijg ik van KPN:
• Een aansluiting die 2375 meter van de centraal kast ligt.
• Een aansluiting die 979 meter van de straatkast ligt
• FPI :
o Wat: Koper
o InternetSnelheid: 90Mbit/s
o iTV: 2HD
o Technologie: Internet Snelheid
o ADSL2+: 12Mbit/s
o VDSL2* 90Mbit/s
o Bonding*: -

Ftth is niet beschikbaar.

Er zijn geen geplande upgrades gevonden

Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen, vervangen van de Experia voor een eigen modem/router of de Experia blijven gebruiken en deze in bridge te zetten voor erachter een eigen router? Tevens zou ik wel willen weten hoe de modem zich gedraagt op het moment dat er veel verkeer overheen gaat. Het is niet zo dat elk genoemd device zijn volledige functie gebruikt. Het huishouden bestaat in principe uit twee personen, maar is ook vaak 3 personen die wel aardig wat netwerkverkeer gebruiken. Denk dan aan twee keer Netflix stream, Couchpotato, sickbeard(NNTP of Torrent) etc wat op de achtergrond draait wanneer het kan. Ik maak me niet zo druk om de 100Mbit/s, maar wel over hoe de modem kan omgaan met zoveel connecties.

Voor de modem/router is het maximale budget rond de €300,-. Hierin vallen alle modems/routers wel, behalve Cisco die wel flinke uitschieters heeft. En zó gek ben ik nou ook weer niet.

Ik heb zelf ook een lijst gemaakt met eventuele modems/routers die hieraan kunnen voldoen, maar kom toch vaak op een Fritz uit, echter is het mij niet altijd duidelijk welke versie ik moet hebben en of het niet beter is een goedkoper ander merk te kopen die soortgelijk functioneert. Als ik de voordelen van een Fritz box lees zit hem dat meer in het telefoongebeuren. (kan ik eigenlijk een eigen DECT toestel koppelen aan de Fritz?)

De volgende modem/routers heb ik al over ingelezen :
• Netgear X4S xDSL
• Fritz 7360/7490 (verschil vectoring? Pair Bonding?)

Beide hebben hun voors en tegens, maar misschien dat ik de verbinding ook wel redelijk stabiel kan krijgen met mijn restant spullen die ik nog in huis heb. Ik heb nog 2 Netgears WNDR3700?

Graag jullie mening 
Fritzbox 7490 bevalt prima hier.

Deze heeft alle poorten 1 Gbit, 7360 op 2 poorten. WiFi is beter dan van 7360. En zal nog vast wel meer voordelen hebben maar die weet ik zo 1-2-3 niet.

Als je een 7490 wilt, kijk dan even op marktplaats. Hier raap je ze op voor iets boven de 100 euro.

Niet alle diensten zijn zomaar compatible met de fritzbox.

Bij mij werkt tv en internet prima bij Telfort. VoIP schijnt niet meer te werken, maar dat had ik toch al niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
http://i.imgur.com/lrXjZ5i.jpg

Kwam eergisteren een wat vreemd ISRA tegen.. :+. Een lasdop en dan vervolgens nog een ISRA :p

Overigens was dit aangesloten door een monteur.

Pairbonding, maar de snelheid is niet geweldig. Zit rond de 50Mb terwijl hij dus makkelijk die 60Mb van het pakket had kunnen halen als ik Netco moet geloven. Netco zegt 70Mb, de buren ernaast kunnen dan weer ineens 100Mb bonding krijgen.

Bonding uit de CO...

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 15-07-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
HvanderT schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 18:29:

Kwam eergisteren een wat vreemd ISRA tegen.. :+. Een lasdop en dan vervolgens nog een ISRA :p

Pairbonding, maar de snelheid is niet geweldig. Zit rond de 50Mb terwijl hij dus makkelijk die 60Mb van het pakket had kunnen halen als ik Netco moet geloven. Netco zegt 70Mb, de buren ernaast kunnen dan weer ineens 100Mb bonding krijgen.

Bonding uit de CO...
Ik denk dat de lasdop hier de boosdoener is. K snap ook niet dat ze niet gewoon die lasdop hadden kunnen vervangen door een IS/RA 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:22
HvanderT schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 18:29:

Bonding uit de CO...
Lasdop er tussen uit halen en rechtstreeks op dat witte kastje met die 2 rj11jes aansluiten.scheelt in ieder geval 2x een las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat mag ik offcieel niet doen. :+

Maar als het kon had ik het wel gedaan. Lijn 1 traint op iets van 25Mb en lijn 2 op 35Mb. Niet helemaal fijn. "Het werkt".

Bovendien kom ik niet veel bij die man. Indien ie er problemen mee krijgt, dan zien we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
mhr-zip schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:30:
[...]

Fritzbox 7490 bevalt prima hier.

Deze heeft alle poorten 1 Gbit, 7360 op 2 poorten. WiFi is beter dan van 7360. En zal nog vast wel meer voordelen hebben maar die weet ik zo 1-2-3 niet.

Als je een 7490 wilt, kijk dan even op marktplaats. Hier raap je ze op voor iets boven de 100 euro.

Niet alle diensten zijn zomaar compatible met de fritzbox.

Bij mij werkt tv en internet prima bij Telfort. VoIP schijnt niet meer te werken, maar dat had ik toch al niet.
Ik krijg het dan niet helemaal duidelijk, maar kan de 7490 ook omgaan met pair bonding? Zo ja, dan denk ik ook dat deze box de beste oplossing is. Ik neem alleen internet af, dus geen gezeur met TV of VOIP.

Weet je toevallig of ik mijn Siemens DECT kan koppelen met de Fritz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53

vr6-only

Blub Blub

TokkieB schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:46:
[...]

Ik krijg het dan niet helemaal duidelijk, maar kan de 7490 ook omgaan met pair bonding? Zo ja, dan denk ik ook dat deze box de beste oplossing is. Ik neem alleen internet af, dus geen gezeur met TV of VOIP.

Wat betreft pair bonding: Neen. Zie dit berichtje ook:
https://groups.google.com.../5DpYtsYKI1Q/Q78AwGWoGgAJ

Je DECT toestel zou prima moeten werken.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
TokkieB schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:46:
[...]

Pairbonding werkt, of dect ook werkt weet ik niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mhr-zip schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:36:
[...]

Pairbonding werkt, of dekt ook werkt weet ik niet.
Als de fabrikant zelf aangeeft dat pairbonding niet wordt ondersteund (AVM zelf dus), dan lijkt me dat van belang.
Dect wordt ondersteund.

Het is overigens altijd een goed idee om ook zelf even te zoeken naar informatie...:

http://www.fritzshop.nl/p...68gqpmpf6i42htcgjovhnmso6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
Om dan zo toekomstbestendig mogelijk te zijn denk ik dat het wel beter is om de 7369 te kiezen vanwege de pair bonding. Alleen jammer van geen 5Ghz, maar dat is wel op te lossen door een accespoint ergens neer te zetten.

Geen idee of AVM nog een nieuw model op de markt gaat zetten, ik mis eigenlijk een 7369 met AC.

Zijn er überhaupt goede alternatieven in de markt die kunnen evenaren met de Fritz, of zijn deze uniek in de mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Voor 5Ghz AC WiFi kun je deze kopen: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 (ook voor niet-KPN/Telfort klanten gewoon te koop). Top ding voor die 5 tientjes.

Die heb ik zelf ook omdat ik 5Ghz mistte op m'n 7360. Dat AP werkt als een trein, WiFi is bloedsnel nu (laptop geeft 866Mbps aan als ik dichtbij zit). Heb ook wel gekeken om een nieuwe Fritz!box te kopen met AC-wifi omdat het AP vrij veel stroom verbruikt (10-11W) maar die kostenberekening viel heel ongunstig uit. Omdat een nieuwe Fritz!box zo duur is was de terugverdientijd meer dan 4 jaar. Voor de aanschafkosten van een FB kan ik de stroomkosten van het AP een hele tijd betalen ;)

Groot voordeel van het AP vind ik dat hij 'band steering' doet. Stel dat jij verbind met een apparaat wat 2.4Ghz én 5Ghz kan, dan ziet het AP dat en zal hij je apparaat automatisch naar het snellere 5Ghz netwerk duwen _O_ Zover ik weet heeft een Fritz!box dat niet.

Fritz!box in de meterkast, zo dicht mogelijk op het ISRA-punt. En dan het AP in de huiskamer zodat ik het best mogelijke bereik heb.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:54:
Voor 5Ghz AC WiFi kun je deze kopen: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 (ook voor niet-KPN/Telfort klanten gewoon te koop). Top ding voor die 5 tientjes.

Die heb ik zelf ook omdat ik 5Ghz mistte op m'n 7360. Dat AP werkt als een trein, WiFi is bloedsnel nu (laptop geeft 866Mbps aan als ik dichtbij zit). Heb ook wel gekeken om een nieuwe Fritz!box te kopen met AC-wifi omdat het AP vrij veel stroom verbruikt (10-11W) maar die kostenberekening viel heel ongunstig uit. Omdat een nieuwe Fritz!box zo duur is was de terugverdientijd meer dan 4 jaar. Voor de aanschafkosten van een FB kan ik de stroomkosten van het AP een hele tijd betalen ;)

Groot voordeel van het AP vind ik dat hij 'band steering' doet. Stel dat jij verbind met een apparaat wat 2.4Ghz én 5Ghz kan, dan ziet het AP dat en zal hij je apparaat automatisch naar het snellere 5Ghz netwerk duwen _O_ Zover ik weet heeft een Fritz!box dat niet.

Fritz!box in de meterkast, zo dicht mogelijk op het ISRA-punt. En dan het AP in de huiskamer zodat ik het best mogelijke bereik heb.
Thanks, die had ik nog niet gezien.

Hoe zit het met het bereik van dit AP? Is dat een beetje te doen op 1 verdieping hoger op de 5Ghz? De buitenmuren zijn wel een beetje een Faraday kooi, maar de vloerplaten zijn kanaalplaten, dus niet zoveel ijzer in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen idee, ik heb een gelijkvloers appartement. Koop het ding en stuur hem terug als het je niet bevalt zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
ThinkPadd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:54:
Dat ding is de slechtste AP dat ik ooit heb mee gemaakt. Na zo'n 5 meter al bijna geen signaal. Zelfs na fabrieksherstel, of een 30-30-30 reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pilovali schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:17:
[...]

Dat ding is de slechtste AP dat ik ooit heb mee gemaakt. Na zo'n 5 meter al bijna geen signaal. Zelfs na fabrieksherstel, of een 30-30-30 reset.
Wellicht een slecht exemplaar. Ik had er eentje overgenomen van een medetweaker waarbij het 2,4Ghz netwerk het niet deed. Onder garantie omgeruild en werkt nu prima. In het topic zijn ze er ook lovend over, dus ik denk echt dat je een slecht exemplaar hebt/had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ja, het verbaasde mij ook heel erg. Ik had het van Telfort gekregen, aangezien de Experiabox V8 bagger is.
Ik had het toendertijd aangeven bij Telfort, en ze zeiden dat ze er niks aan kunnen doen, aangezien er veel wifi netwerken bij mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

B2

wa' seggie?

ThinkPadd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:25:
[...]

Wellicht een slecht exemplaar. Ik had er eentje overgenomen van een medetweaker waarbij het 2,4Ghz netwerk het niet deed. Onder garantie omgeruild en werkt nu prima. In het topic zijn ze er ook lovend over, dus ik denk echt dat je een slecht exemplaar hebt/had :D
Ik heb ook slechte ervaringen met de wifi 'versterker'. Gekocht voor wifi op het terras, ding kwam op 2.4Ghz amper door een muur of stel tuindeuren heen.
Nu heb ik een paar meter verderop een Ubiquiti AP AC Pro opgehangen, wat een verschil. Weliswaar 3x zo duur maar wat een geweldig apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
B2 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:32:
[...]

Ik heb ook slechte ervaringen met de wifi 'versterker'. Gekocht voor wifi op het terras, ding kwam op 2.4Ghz amper door een muur of stel tuindeuren heen.
Nu heb ik een paar meter verderop een Ubiquiti AP AC Pro opgehangen, wat een verschil. Weliswaar 3x zo duur maar wat een geweldig apparaat.
Precies dezelfde ervaringen, kwam vanaf de middenverdieping minder ver dan een TP-Link TL-WR1043ND (en die is goedkoper). Heb nu ook twee Unifi AP's in huis geplaatst, dat werkt nog veel beter.

Had hier last van een behoorlijk verlaagde snelheid sinds mei (trainde in op 39Mb, was nu 28Mb). Toch maar eens via het forum van Telfort aangekaart, en n.a.v. daarvan is er vandaag een monteur langs gekomen.

ISRA is vervangen en de snelheid schijnt nu weer omhoog te klimmen. Oude was dan ook antiek, klantenservice kende het type ook niet.

http://imgur.com/a/ZIm7t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn waardes vinden:
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/1803J7D.png

Ik zit 620 meter van de wijkcentrale af. Ik heb 40/4 van Telfort.
M'n modem zit direct aan de ISRA met een 20 cm DSL-kabel.
En ik heb zo'n ISRA punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Pilovali schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:10:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn waardes vinden:
[afbeelding]

Ik zit 620 meter van de wijkcentrale af. Ik heb 40/4 van Telfort.
M'n modem zit direct aan de ISRA met een 20 cm DSL-kabel.
En ik heb zo'n ISRA punt.
Lijkt mij laag. Ik zit op 811 meter vanaf de wijkcentrale en haal 53300 attainable, met ongeveer dezelfde noise margin ((Up/Down) 11.3/6.1 dB

Ik heb overigens hetzelfde ISRA punt.

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 20-07-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik vind het zeer bijzonder dat je actual rate hoger is dan je attainable....
Daarnaast zijn dit zeer lage waarden voor deze korte afstand. Maar past wel bij VDSL1. Zie ook de info in de startpost en de grafiek met afname snelheid per afstand.

[ Voor 27% gewijzigd door Barre73 op 20-07-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Volgens Fourstack is hier 50 Mbps mogelijk over VDSL2. Modem is al een keer vervangen en de DSL-kabel ook.
De attainable varieert tussen 28 en 32 Mbps.

https://imgur.com/o3qRCMh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
Pilovali schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 23:02:
Volgens Fourstack is hier 50 Mbps mogelijk over VDSL2. Modem is al een keer vervangen en de DSL-kabel ook.
De attainable varieert tussen 28 en 32 Mbps.

https://imgur.com/o3qRCMh
Weet je zeker dat de afstand klopt? Die snelheidswaardes komen overeen met een VDSL2-lijn met een lengte van tussen de 900m - 1000m. Op de door jouw aangegeven afstand zou jouw pakketsnelheid(40Mbit download) zeker geen probleem moeten zijn. Hoe kom je aan die 620m?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
timmie1 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:06:
[...]

Weet je zeker dat de afstand klopt? Die snelheidswaardes komen overeen met een VDSL2-lijn met een lengte van tussen de 900m - 1000m. Op de door jouw aangegeven afstand zou jouw pakketsnelheid(40Mbit download) zeker geen probleem moeten zijn. Hoe kom je aan die 620m?
Dat zegt KPN Wholesale, Breedbandwinkel.nl en de meetapparatuur van de monteurs.
http://imgur.com/a/46Rf7

De afstand is zo'n 220 meter hemelsbreed. Dus met alle ondergrondse bochten etc, kan het best rond de 600 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
timmie1 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 00:06:
[...]

Naar mijn idee komt de Attenuation niet overeen met 620 meter maar eerder met een grotere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
RobinF schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:57:
[...]

Naar mijn idee komt de Attenuation niet overeen met 620 meter maar eerder met een grotere afstand.
Daarom heb ik mijn resultaten hier gepost, aangezien ik m'n twijfels hier over heb.
Zelfs de meetapparatuur van de monteur zegt ongeveer die afstand, dat hij mij laten zien.

Dit is trouwens Speedtest resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5492810921.png
Wel een leuke upload en ping.

[ Voor 14% gewijzigd door Pilovali op 21-07-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Het viel me vandaag op dat de planning in fourstack voor de stad Utrecht is aangepast, de eene locatie waar ik een oogje op hou (Ut-Zo) is vertraagd tot Q1 2018 en de andere (Ut-N) is helemaal uit de planning gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 22:43:
Ik vind het zeer bijzonder dat je actual rate hoger is dan je attainable....
Daarnaast zijn dit zeer lage waarden voor deze korte afstand. Maar past wel bij VDSL1. Zie ook de info in de startpost en de grafiek met afname snelheid per afstand.
Ik denk dat dit een bug is in de EB V8. Had bij iemand ook een experiabox gezien die maar op 28Mb,2/8 verbonden was, terwijl de snelheid gewoon over de 30/3 was. (Telfort 30/3 pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Pilovali schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:12:
[...]

Daarom heb ik mijn resultaten hier gepost, aangezien ik m'n twijfels hier over heb.
Zelfs de meetapparatuur van de monteur zegt ongeveer die afstand, dat hij mij laten zien.

Dit is trouwens Speedtest resultaten:
[afbeelding]
Wel een leuke upload en ping.
Klopt niet helemaal, kan best zijn dat je aansluiting rot is.

Ik weet alleen niet of KPN er een monteurtje voor langs stuurt die alles gaat nakijken. (dus ook ondergronds)

Als voorbeeld: Hier een aansluiting op 1200 meter gezien die bijna 40Mbit trok. Ping is wel netjes, en upload ook.

Hier een ping van dik 23ms.. Wel netjes 50Mb down en 10 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ik heb 3 monteurs gehad, en de laatste ging naar de centrale toe, om mij op een andere lijn te zetten. Er waren ook nog oude ISDN lijnen aangesloten (dit was vroeger een bedrijfspand), die zijn afgekoppeld. Ze hebben niet gekeken onder de grond e.d.

Wat is wijsheid? Wat kan ik het beste doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Pilovali op 21-07-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Indien je het ver kan schoppen, vragen om een multi-skilled monteur. Die kunnen wat meer dan een standaard monteur.

Hier een situatie die gehad dat er op 500 meter van de centrale maar 10Mb binnen kwam, en zakte elke maand steeds verder naar beneden. Ontelbaar veel monteurs gehad, en na een klacht te hebben ingediend kon de aansluiting ineens wel gerepareerd worden. Nu dus dik 80Mb door het lijntje heen.

De straat moest open om de lijn op een vrij aderpaar aan te sluiten.

Je zegt dat je al op een andere lijn bent gezet. Krijg je daarmee dezelfde snelheid?

Andere oplossing kan pairbonding zijn, dan verdubbeld je snelheid. Maar dat is alleen bij KPN als internetprovider, niet bij telfort.

Onder de grond kijken doen ze niet :+. Daar hebben ze apparatuur voor om te zien of er storingen op die lijn voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 21-07-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
De snelheid is niet veranderd na dat ik op een andere lijn ben gezet. De laatste monteur had de lijn nagemeten met zo'n meetapparaat, en hij gaf toen aan dat er best veel ruis op zat. Hij heeft er verder niks aangedaan.
Sinds mijn profiel van 8b naar 17a is gegaan, is de download een stuk omlaag gegaan, de upload een stuk omhoog (yay), en ping is zelfs nog lager dan de Ziggo verbinding van mijn vader.

Er is veel telefoon en mail verkeer tussen de klantrelatie van Telfort gegaan, en op het laatste kreeg ik deze mail:
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/9y12u8D.png

In augustus wordt glasvezel duurder of goedkoper. Als het net zo duur wordt als DSL, gaan we waarschijnlijk overstappen naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Hmm, niet bepaald een vriendelijke toon in die email. Maar als andere sites zeggen dat 50Mb mogelijk is, dan mogen ze dat ook wel gaan leveren lijkt me? Zeker op 600 meter zou dat wel mogelijk zijn. Vraag eens buren die VDSL2 hebben of je daar een speedtest mag draaien om te kijken wat voor snelheden die kunnen halen, of op wat voor lijnsnelheid die modems verbonden zijn. Ik heb het ook een jaar volgehouden om KPN op hun fouten te wijzen. Maar er zijn hier ook tweakers actief die me daar mee geholpen hebben :)

Als glasvezel beschikbaar is, dan gewoon daar op overstappen. Ik zou willen dat we die luxe hadden. De buitengebieden hier krijgen glasvezel, maar de dorpen zelf weer niet :')

nieuws: Aanleg glasvezel buitengebieden Friesland moet voorjaar 2017 van star...

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 21-07-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ik ken niemand hier in de buurt die een DSL lijn heeft. De meeste mensen hebben Ziggo of een glas provider, aangezien een aantal jaar geleden de snelheid behoorlijk lager was (denk aan <16 Mbps).

De meeste dorpen bij mij in de buurt hebben allemaal FttH (geen FttC, want dat is "financieel niet haalbaar", en er ligt al glas, dus waarom investeren in VDSL). Ik wacht even wat Telfort doet met de glas prijzen, en als het aantrekkelijker wordt, dan stap ik over. Als de prijzen slechter worden, dan ga ik even met Telfort mailen :)

Ik heb trouwens de "Wifi Versterker" weer tevoorschijn gehaald, en opnieuw getest. Draadloos versterken doet die niet, bekabeld is zeer traag en hij wordt gloeiend heet. Ik heb dus even een berichtje richting de webcare gedaan, en ze bellen me binnen 2 dagen terug, en hopelijk ontvang ik een nieuw exemplaar die hopelijk beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pilovali schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:19:
[...]

Ik heb trouwens de "Wifi Versterker" weer tevoorschijn gehaald, en opnieuw getest. Draadloos versterken doet die niet, bekabeld is zeer traag en hij wordt gloeiend heet. Ik heb dus even een berichtje richting de webcare gedaan, en ze bellen me binnen 2 dagen terug, en hopelijk ontvang ik een nieuw exemplaar die hopelijk beter werkt.
Gloeiend heet worden is 'normaal', dat doet de mijne ook: ThinkPadd in "KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99" (warmtebeeldplaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Bagger snelheid (en bereik) op draadloos en bekabeld is niet normaal.
Sommige AP's worden warm, maar deze wordt zo heet, dat ik hem bijna niet vast kan houden. Binnen een paar minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gloeiend heet lijkt mij ook niet normaal. Ben benieuwd hoeveel stroom zo'n ding dan wel niet vreet.

Toch maar goed dat ik zo'n goedkope TP-link AP heb gekocht. Dan maar geen 5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HvanderT schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:32:
Gloeiend heet lijkt mij ook niet normaal. Ben benieuwd hoeveel stroom zo'n ding dan wel niet vreet.
[...]
10-11W heb ik gemeten. Ik schakel hem daarom 's nachts ook uit (tijdschakelaar ertussen) en laat de 2,4Ghz wifi van de Fritz!box het overnemen (wifi aan/uit via ingebouwde tijdsplanner).

Maar ik denk dat we hier maar moeten stoppen met praten over dat KPN/Telfort WiFi AP, er is immers al een eigen topic over: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
In augustus wordt glasvezel duurder of goedkoper. Als het net zo duur wordt als DSL, gaan we waarschijnlijk overstappen naar glas.
Ik denk dat je bedoelt dat glasvezel goedkoper wordt of DSL duurder. Hij schrijft in die mail namelijk dat ze de prijzen gelijk gaan trekken. Dat zou DSL aardig wat duurder maken en dat lijkt me wel heel vreemd. Dus laten we hopen dat glasvezel goedkoper gaat worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Pilovali schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:19:
De meeste dorpen bij mij in de buurt hebben allemaal FttH (geen FttC, want dat is "financieel niet haalbaar", en er ligt al glas, dus waarom investeren in VDSL). Ik wacht even wat Telfort doet met de glas prijzen, en als het aantrekkelijker wordt, dan stap ik over. Als de prijzen slechter worden, dan ga ik even met Telfort mailen :)
Tja: Als er al FttH ligt dan is het voor KPN niet logisch om te investeren in FttC. Ook de xDSL infrastructuur behoud je dan alleen maar.

Wanneer een klant een betrouwbaardere/snellere verbinding wil dan kan hij zijn FttH gebruiken. Het alternatief (meerdere monteurs, etc) kost veel geld en is geen gegarandeerde oplossing zoals jij merkt. Vanuit de provider gezien snap ik dat wel...

Als telfort duur is met glasvezel en er in jouw regio apparatuur van Tweak of Vodafone staat dan kan je dat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Alleen KPN PoP's van max 100 Mbps glas hiero.
Het is dat glasvezel €7 duurder is, daarom heeft m'n ma gekozen voor DSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Pilovali schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:10:
Alleen KPN PoP's van max 100 Mbps glas hiero.
Het is dat glasvezel €7 duurder is, daarom heeft m'n ma gekozen voor DSL.
Dat is apart want KPN accepteert geen aanvragen via DSL als er ook FttH beschikbaar is op het adres. Daarom hebben ze die abonnementen zo ingericht. Het is niet meer afhankelijk van de techniek wat je betaalt. Is er FttH, dan krijg je je abonnement via FttH. Telfort doet dat volgens mij nog niet maar dat kan niet lang meer duren (dat is waarschijnlijk ook die verwijzing in die Telfort mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeViE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:06
WeViE schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:26:
[...]

En hier is voorlopig nog niks aan te doen? Ik vrees dat op mijn adres hetzelfde gaande is; bij vrijwel alle buren is bonding beschikbaar behalve op mijn adres. Op mijn andere lijn zijn vroeger ook andere diensten geleverd :+
Goed, het had even wat voeten in de aarde, maar inmiddels is de pairbonding optie op mijn adres beschikbaar gekomen. Het tweede aderpaar bleek in de administratie van KPN systeemtechnisch uitgezet te zijn; zelf geven ze aan omdat er ooit internet van een andere aanbieder via dit aderpaar is geleverd.

Een aantal dagen later (het had volgens KPN een aantal dagen nodig om doorgevoerd te worden) was pairbonding nog niet beschikbaar. Na een tweede check bleek de optie 'pairbonding' nog expliciet ingeschakeld te moeten worden. En ja hoor, pairbonding is beschikbaar gekomen in de netco-tool.

Half augustus komt de monteur bonded-vectoring aansluiten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Tsja, toen ik nog in Zwolle woonde was er ook pairbonding beschikbaar. Er liep al VVDSL over een aderpaar, maar die is defect gegaan vreemd genoeg. Daarna overgezet naar het tweede aderpaar.

Toch staat er op netco dat bonding nog steeds mogelijk is. Gaat leuk worden in de toekomst als bonding nodig gaat worden voor hogere snelheden. :+

Hoe krijg je bonded-vectoring trouwens? Of is je verbinding net te langzaam aan met 1 paar?

[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 25-07-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeViE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:06
Zwolle lijkt idd aardig voorop te lopen met bonded vectoring.. aan de andere kant lopen we met glasvezel weer hopeloos achteraan. Ik sluit ook niet uit dat e.e.a. met elkaar te maken heeft...

Ik zit op iets van 900m vanaf de straatkast, wat neerkomt op een attainable rate van ongeveer 50mbit. Ik heb het idee dat dergelijke verbindingen inmiddels naar bonding overgezet kunnen worden (uiteraard indien mogelijk). Is 100mbit op een enkel aderpaar reeds mogelijk dan wordt het tweede paar niet aangesloten (je kunt het huidige snelste pakket immers al afnemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
WeViE schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:04:
Zwolle lijkt idd aardig voorop te lopen met bonded vectoring.. aan de andere kant lopen we met glasvezel weer hopeloos achteraan. Ik sluit ook niet uit dat e.e.a. met elkaar te maken heeft...

Ik zit op iets van 900m vanaf de straatkast, wat neerkomt op een attainable rate van ongeveer 50mbit. Ik heb het idee dat dergelijke verbindingen inmiddels naar bonding overgezet kunnen worden (uiteraard indien mogelijk). Is 100mbit op een enkel aderpaar reeds mogelijk dan wordt het tweede paar niet aangesloten (je kunt het huidige snelste pakket immers al afnemen).
Had niet door dat je ook in Zwolle woonde :+. Mja wij konden al 100Mb op één aderpaar ontvangen, in Assendorp staat op elke hoek wel een straatkast. Onze afstand was dan ook iets van 300 meter.

Maar, indien er nog een kast geplaatst wordt in je buurt, dan kan bonded-vectoring nog leuk worden. uploaden tot 60Mb.

Ik zit nu bij m'n ouders met max 50Mb op 578 meter van de wijkcentrale. Sneller komt er voorlopig niet. Friesland zal wel niet zoveel prioriteit hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 07:41
Ik heb 50/5 VDSL2 van online.nl. Sinds een aantal weken (weet niet precies hoe lang) is mijn upload significant teruggevallen, van voorheen 5mbit, naar nu 1.5mbit. De download is onveranderd 30mbit. Ik heb online gebeld en zij hebben de huidige situatie bevestigd, maar verder konden ze ook niet zoveel. Er is hier een paar weken terug heel veel regen geweest die op een paar plekken in de straat wat verzakkingen veroorzaakte. Zou de terugval in snelheid daar iets mee te maken kunnen hebben?

Ik heb een Zyxel VMG8324-B10A, die met een korte kabel rechtstreeks op de isra (nieuwe stijl) is aangesloten. PQCC geeft de volgende gegevens:
code:
1
<Cgb Name="Rt-N" LengthLastDistributor="363" LengthMdf="1007" />

Verder staat er bij de VDSL2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            <technologyavailability>
                <technology-type>VDSL2_POTS</technology-type>
                <availability>O</availability>
                <serviceable>Green</serviceable>
                <bandwidth-up>4096</bandwidth-up>
                <bandwidth-down>42000</bandwidth-down>
                <min-bandwidth-up>1024</min-bandwidth-up>
                <min-bandwidth-down>15000</min-bandwidth-down>
                <Plandate xsi:nil="true" />
              </technologyavailability>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<Logger GroupName="WBA FPI11 check">
      <LogEntries>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.0424720">Invoking Beginfpi11</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.1020965">Reading async response</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8061032">AsyncCallback completed, Duration=00:00:00.7656250</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8071169">Read async response</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8071887">Processing FPI result</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8080651">Expected DLM speed found{ TechnologyType = ADSL2+_POTS, Tv = False, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 11000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8080822">Expected DLM speed found{ TechnologyType = ADSL2+_POTS, Tv = True, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 11000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8080876">Expected DLM speed found{ TechnologyType = VDSL2_POTS, Tv = False, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 34000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8080932">Expected DLM speed found{ TechnologyType = VDSL2_POTS, Tv = True, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 34000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8082476">Expected DLM speed found{ TechnologyType = ADSL2+_POTS, Tv = False, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 11000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8082544">Expected DLM speed found{ TechnologyType = ADSL2+_POTS, Tv = True, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 11000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8082595">Expected DLM speed found{ TechnologyType = VDSL2_POTS, Tv = False, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 34000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8082649">Expected DLM speed found{ TechnologyType = VDSL2_POTS, Tv = True, Dlm = SC, distributionpoint = Rt-N }: 34000</LogEntry>
        <LogEntry TimeStamp="00:00:00.8082796">Processed WBA result</LogEntry>
      </LogEntries>

Ik zou dus ongeveer 34mbit down moeten kunnen halen (wat redelijk klopt), maar ik zie nergens een indicatie van de upload.

Ik probeerde de xdsl router gegevens te doorgronden, maar kom er niet echt achter wat de verschillende banden U0 U1, D1 etc betekenen. Op het eerste gezicht lijken mij de line attenuation van de U0 veel lager dan van D1, en zou ik dus denken dat de upload beter is dan de download, maar dat is niet het geval. De SNR Margin is met 6.0 minimaal wat ik begreep, betekent dat dat de lijn slecht is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
============================================================================
    VDSL Training Status:   Showtime
                    Mode:   VDSL2 Annex B
            VDSL Profile:   Profile 8b
            Traffic Type:   PTM Mode
             Link Uptime:   0 day: 0 hour: 36 minutes
       VDSL Port Details       Upstream         Downstream
               Line Rate:      1.544 Mbps       29.899 Mbps
    Actual Net Data Rate:      1.521 Mbps       29.849 Mbps
          Trellis Coding:         ON                ON
              SNR Margin:        6.0 dB            6.3 dB
            Actual Delay:          4 ms              8 ms
          Transmit Power:       12.6 dBm          18.6 dBm
           Receive Power:        1.5 dBm           0.5 dBm
              Actual INP:        1.0 symbols       1.0 symbols
       Total Attenuation:       11.3 dB           18.0 dB
Attainable Net Data Rate:      1.592 Mbps       30.810 Mbps
      VDSL Band Status    U0      U1      U2      U3      D1      D2      D3
  Line Attenuation(dB): 16.3     N/A     N/A     N/A    27.5    64.8     N/A   
Signal Attenuation(dB): 16.3     N/A     N/A     N/A    25.3    64.9     N/A   
        SNR Margin(dB):  6.0     N/A     N/A     N/A     6.3     6.4     N/A   
   Transmit Power(dBm): 12.7     N/A     N/A     N/A    17.0    13.5     N/A   

VDSL Counters

Downstream        Upstream
Since Link time = 36 min 13 sec
FEC:        1507        167
CRC:        8       2
ES:     4       2
SES:        0       0
UAS:        0       0
LOS:        0       0
LOF:        0       0
LOM:        0       0
Latest 15 minutes time = 6 min 40 sec
FEC:        151     0
CRC:        0       0
ES:     0       0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC:        552     159
CRC:        1       2
ES:     1       2
Latest 1 day time = 36 min 40 sec
UAS:        25      25
Previous 1 day time = 0 sec
FEC:        0       0
CRC:        0       0
ES:     0       0
Total time = 36 min 40 sec
UAS:        25      25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Je geeft aan dat je 34 moet kunnen halen maar je modem zegt dit:

Attainable Net Data Rate: 1.592 Mbps 30.810 Mbps

Dus max 1.6 up en 30.8 down.En dat is ook wat je ongeveer krijgt nu. Dus er zit geen reserve in je lijn op dit moment. Wat daar de oorzaak van kan zijn is wel onduidelijk. Verzakking van kabels is een optie maar dan zouden ze wel heel ondiep moeten liggen.

Dit kan wel heel vervelend worden aangezien je actual rate zo goed als gelijk is aan je attainable rate.

Je kan een DLM laten aanvragen. Op profiel 8B waar jij op zit zou deze dan opnieuw moeten starten op 33000/3000 en vanaf daar moeten opbouwen.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Ik vind het vooral zo vreemd dat de upload enorm is teruggevallen, terwijl de download gelijk is gebleven. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Damsplaat schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 15:38:
Ik vind het vooral zo vreemd dat de upload enorm is teruggevallen, terwijl de download gelijk is gebleven. Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Misschien is de attenuation in de upload-richting wel erg toegenomen.
Dat zou kunnen liggen aan de 'zender', die om wat voor reden dan ook minder krachtig is, of aan de ontvangende kant.
Mijn idee zou zijn om de apparatuur aan beide kanten eens te resetten (koude restart, niet instellingen wissen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik zie dat je lijn annex B is, heb je (in het verleden) ISDN (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 22:28
De Zyxel VMG8324-B10A geeft wel vaker aan dat het een Annex B lijn zou betreffen, meestal is dit foutief. Zeker wanneer deze op een VDSL lijn is verbonden aangezien die niet over ISDN geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
TD-er schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:05:
[...]

Misschien is de attenuation in de upload-richting wel erg toegenomen.
Dat zou kunnen liggen aan de 'zender', die om wat voor reden dan ook minder krachtig is, of aan de ontvangende kant.
Mijn idee zou zijn om de apparatuur aan beide kanten eens te resetten (koude restart, niet instellingen wissen)
Wat bedoel je precies met koude restart? Gewoon de router minuutje uit en dan weer aan, want dat heb ik al gedaan. In het verleden ook eens een firmware upgrade van een Zyxel router van Online gedaan, maar toen ik dat had gedaan bleek dat niet moet doen als je bij online zit, de router kon enkel bij hun worden ingesteld en dus moest de router omgewisseld worden voor een nieuwe om hem weer werkend te krijgen (wat overigens voor mij kosteloos was, zeer nette service)

Een koude restart van de apparatuur aan de andere kant is iets wat zeker enkel door kpn kan worden gedaan? Of zit er per provider eigen apparatuur in de wijkkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een echte reboot, dus echt even spanningsloos.
Dan moet je dus ook even de kabeltjes eruit trekken, omdat die soms ook nog een spanning voeren.

De kaart aan de kant van de KPN resetten kun je inderdaad niet zelf doen, daartoe moet de KPN een opdracht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik zie dat KPN webcare op haar forum, Twitter en Facebook klanten tegenwoordig naar dit topic doorverwijzen. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/5bfcf48f63164e5dacb918a07bf43294.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
timmie1 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:35:
Ik zie dat KPN webcare op haar forum, Twitter en Facebook klanten tegenwoordig naar dit topic doorverwijzen. :P
[afbeelding]
Dat is geen Webcare maar een KPN medewerker. Gewoon een medewerker die ervoor kiest om als zodanig vernoemd te worden op het forum. Sinds het nieuwe forum is dat een optie. Is vooral bedoeld voor Webcare medewerkers om collega's te leren kennen met veel kennis van zaken op een bepaald gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Barre73 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:13:
[...]

Dat is geen Webcare maar een KPN medewerker. Gewoon een medewerker die ervoor kiest om als zodanig vernoemd te worden op het forum. Sinds het nieuwe forum is dat een optie. Is vooral bedoeld voor Webcare medewerkers om collega's te leren kennen met veel kennis van zaken op een bepaald gebied.
Deze toevallig niet, maar ik heb van anderen gehoord die wel naar dit topic verwezen zijn door KPN op social media. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Barre73 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:13:
[...]

Dit klopt. Volgensmij heeft dit een poosje terug ook in Team KPN gestaan.

Verder was dit op het "oude" forum ook al mogelijk. Alleen werd dat toen minder gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door RobinF op 29-07-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!

Ik heb een vraag n.a.v. dit forum bericht. Ik probeer uit te zoeken wat het verschil is tussen de binnenring en de buitenring. Ik zou dit graag hier even willen dubbel checken. Als ik het goed begrijp is de binnenring alle woningen die binnen een straal van 1500m op de wijkcentrale zijn aangesloten. De buitenring is dan woningen die buiten deze 1,5 km zich bevinden waardoor ze op een wijkkast zijn aangesloten. Klopt dit?

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Groeten,
Wiebe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:29:
Hallo!

Ik heb een vraag n.a.v. dit forum bericht. Ik probeer uit te zoeken wat het verschil is tussen de binnenring en de buitenring. Ik zou dit graag hier even willen dubbel checken. Als ik het goed begrijp is de binnenring alle woningen die binnen een straal van 1500m op de wijkcentrale zijn aangesloten. De buitenring is dan woningen die buiten deze 1,5 km zich bevinden waardoor ze op een wijkkast zijn aangesloten. Klopt dit?

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Groeten,
Wiebe
Elke straatkast heette vroeger een 'buitenring', als het ware een ring met een straatkast in het midden die verder dan 1500 meter van de centrale staat.

Tegenwoordig worden ook 'binnenringen' gebouwd, zelfde concept maar dan staat de nieuwe straatkast binnen 1500 meter van de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedB schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Elke straatkast heette vroeger een 'buitenring', als het ware een ring met een straatkast in het midden die verder dan 1500 meter van de centrale staat.

Tegenwoordig worden ook 'binnenringen' gebouwd, zelfde concept maar dan staat de nieuwe straatkast binnen 1500 meter van de centrale.
Is een wijkkast dan hetzelfde als een straatkast? Betekent dat dus dat elke wijkcentrale meerdere buitenringen kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:49:
[...]

Is een wijkkast dan hetzelfde als een straatkast? Betekent dat dus dat elke wijkcentrale meerdere buitenringen kan hebben?
Ja, termen worden door elkaar gebruikt, wordt ook wel kabelverdeler genoemd (of gewoon buitenring/binnenring). Elke wijkcentrale kan meerdere buiten- en binnenringen hebben.

In de toekomst wil KPN helemaal van de wijkcentrales af volgens mij, dan zijn er dus enkel nog straatkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micco90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02 21:47
DiedB schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:14:
[...]

Ja, termen worden door elkaar gebruikt, wordt ook wel kabelverdeler genoemd (of gewoon buitenring/binnenring). Elke wijkcentrale kan meerdere buiten- en binnenringen hebben.

In de toekomst wil KPN helemaal van de wijkcentrales af volgens mij, dan zijn er dus enkel nog straatkasten.
Maar dat is een gevalletje ver in de toekomst. Die wijkcentrales zullen er nog wel een heel lange tijd staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Worden de gebouwen/wijkcentrales ook nog buiten onderhouden? Hier staat eentje die wel een likje verf mag gebruiken :P En onkruid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hoeveel aansluitingen kan zo'n grote buitenring vvdsl wijkkast, de waaier die in openingspost staat, maximaal aan?
Spreek je dan over paar honderd aansluitingen of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micco90
HvanderT schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:44:
Worden de gebouwen/wijkcentrales ook nog buiten onderhouden? Hier staat eentje die wel een likje verf mag gebruiken :P En onkruid...
Ja de gebouwen worden zeker weten nog onderhouden. Er wordt wel kritisch gekeken naar het onderhoud, zoals bijvoorbeeld onkruid. In principe geldt daarvoor dat het geen hinder mag geven. Sowieso komt er twee keer per jaar een team langs bij elk gebouw om het onkruid te verwijderen. Qua verf, is het zo dat wanneer het geen kwaad kan, dan hoeft het ook niet bijgewerkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micco90
dolby schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:58:
Hoeveel aansluitingen kan zo'n grote buitenring vvdsl wijkkast, de waaier die in openingspost staat, maximaal aan?
Spreek je dan over paar honderd aansluitingen of meer?
Volgens mij is zo'n "waaierkast" een K1200, dus dat zijn 1200 aders. Uitgaande dat ieder huis 4 aders heeft (2 primair, 2 reserve) spreken we over 600 klanten op één kabelverdeler. Hoeveel klanten er op een BR kast kunnen ligt aan de DSLAM capaciteit in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH

SECURITEH

Man of legend.

DSLAM capaciteit is van toepassing wanneer een kast geactiveerd is, dit heeft niets te maken met of het een binnen of buiten ring is. Verder zijn er verschillende types DSLAM met ieder zijn eigen max capaciteit en in sommige kasten worden simpelweg 2 DSLAM's geplaatst als dat nodig is (hier moet wel rekening houden bij het plaatsen van het type kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Wat gebeurt er eigenlijk als een B20 (zo'n betonnen kast) een upgrade krijgt? Wordt de apparatuur binnenin geplaatst of wordt er een nieuwe kast naast geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
DiedB schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:52:
Wat gebeurt er eigenlijk als een B20 (zo'n betonnen kast) een upgrade krijgt? Wordt de apparatuur binnenin geplaatst of wordt er een nieuwe kast naast geplaatst?
Het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

DiedB schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:54:
[...]

En dan heb je nog aansluitingen die rechtstreeks naar de centrale lopen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Eindelijk na 5 maanden heeft de truc met een extra analoge lijn aanvragen gewerkt :)
Vandaag is pairbonding opgeleverd en aangesloten. Monteur had nog wel wat pruts en bel werk nodig om beide lijnen goed te krijgen.

Profiel en DLM moeten nog even doorkomen, maar ik zit nu op 93/11 (jammer dat die upload niet hoger kan bij VDSL-CO).
Min puntje is tot nu toe dat de ping omhoog is geschoten van 9ms naar 28-35ms. Komt denk ik door de gebruikte techniek bij bonding?

Zo was het :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HmBu4Zhyz5TqtJaqHHpPAT3x/full.png

En nu is het zo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pDp9YmgliI1UJ5BsEMMqaRZU/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 02-08-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Je Interleave delay is behoorlijk omhoog gegaan, daardoor heb je die hoge ping ook. Even afwachten wat de DLM dus doet, als die nog wat gaat doen. Misschien zakt je latency met een paar dagen wel terug. Ik zie op bonded-verbindingen vanuit de wijkcentrale wel vaker pings van rond de 30ms.

Inderdaad jammer dat de upload niet hoger kan dan 10. Dat haal ik nu ook op 1 aderpaar. Je zou verwachten dat het verdubbeld werd bij bonding, zoals bij vectoring wel het geval is.

Toen mijn VDSL verbinding werd opgeleverd in 2012 zat ik zelfs attainable op 95Mbit down op 1 aderpaar :D. Zal de foto er eens bijzoeken. De monteur was behoorlijk onder de indruk destijds.

edit: Gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAMB0.png

[ Voor 16% gewijzigd door krakendmodem op 02-08-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

HvanderT schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:33:
Je Interleave delay is behoorlijk omhoog gegaan, daardoor heb je die hoge ping ook. Even afwachten wat de DLM dus doet, als die nog wat gaat doen. Misschien zakt je latency met een paar dagen wel terug. Ik zie op bonded-verbindingen vanuit de wijkcentrale wel vaker pings van rond de 30ms.
Ik hoop dat het nog een beetje naar beneden gaat, 30ms is wel aan de hoge kant. Zeker als je van 9 komt over dezelfde lijn. Maar afgelopen uren heeft DLM nog niks gedaan.

Wat is eigenlijk de reden dat bonded verbindingen een hogere interleave delay hebben? Het was 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag/gisteren ook eindelijk de verbinding sneller geworden hier, upgrade naar 100Mbit/s stond begin juli gepland, maar heb er toen niks van gemerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlo604duShSaoX6j6J9UcYkw/full.png

Oude situatie: https://tweakers.net/ext/f/tESYY0Po1FiU1tk00mo4ejlp/full.png
De attainable is dus geen 100Mbit/s, maar 62Mbit/s. Ik zie bij de tooltjes uit de topicstart ook nog steeds de kabellengte van 1014m van mij naar de centrale staan. En vectoring staat uit in het screenshot, dus ik ben wel benieuwd waar ik dan nu op ben aangesloten. Lijkt erop dat dat nog steeds de centrale is.

Dit is overigens met het 'Internet Standaard' pakket (en televisie) van Telfort, ik betaal dus eigenlijk maar voor 40/4 dus je zult mij niet horen klagen, al is m'n upload wel achteruit gegaan zie ik :P

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5522372481.png

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:30:
Vandaag/gisteren ook eindelijk de verbinding sneller geworden hier, upgrade naar 100Mbit/s stond begin juli gepland, maar heb er toen niks van gemerkt.

[afbeelding]

Oude situatie: https://tweakers.net/ext/f/tESYY0Po1FiU1tk00mo4ejlp/full.png
De attainable is dus geen 100Mbit/s, maar 62Mbit/s. Ik zie bij de tooltjes uit de topicstart ook nog steeds de kabellengte van 1014m van mij naar de centrale staan. En vectoring staat uit in het screenshot, dus ik ben wel benieuwd waar ik dan nu op ben aangesloten. Lijkt erop dat dat nog steeds de centrale is.

Dit is overigens met het 'Internet Standaard' pakket (en televisie) van Telfort, ik betaal dus eigenlijk maar voor 40/4 dus je zult mij niet horen klagen :9
Staat er bij de fourstack postcodecheck ook nog steeds één distributiepunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
timmie1 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:32:
[...]

Staat er bij de fourstack postcodecheck ook nog steeds één distributiepunt?
Nee, er staan er twee. De centrale en de andere zal een straatkast zijn (heb wel een vermoeden welke het is).

Ik ga even afwachten wat de attainable de komende tijd gaat doen. Telfort zei mij al eens toen ik met hun belde over een te lage snelheid een tijd terug, dat ik eind augustus/begin september maar eens moest bellen voor een verlengingsaanbod (abo loopt in november af). Als ze een mooie prijs kunnen maken wil ik best upgraden qua snelheid (dat zal waarschijnlijk wel moeten als ik een scherpe prijs wil onderhandelen, anders is er voor hun geen financieel gewin), maar dan moet de attainable wel omhoog gaan. Het 'Internet Extra' pakket is 80Mbit (in de praktijk 100/30 lees ik hier), dan ga ik dat met een attainable van maar 62 Mbit niet doen natuurlijk :P

Valt hier wellicht nog wat uit af te leiden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EzcuxVrVhTXjwqKecW7TgQOt/full.png
Het zegt mij niet zo heel veel. Ik zie alleen dat er aan de rechterkant een stukje grafiek is bijgekomen en dat de signal-to-noise-ratio hoger is geworden.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:33:
[...]

Nee, er staan er twee. De centrale en de andere zal een straatkast zijn (heb wel een vermoeden welke het is).
Kan best zijn dat je al wel op de KVD zit, maar dat G.Vector nog niet is ingeschakeld.
KPN monitort de kast namelijk eerst, en als alles stabiel draait, zullen ze G.Vector geleidelijk inschakelen, zo ging het althans bij mij in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey87 op 02-08-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gewoon afwachten dus, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Jeffrey87NL schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Kan best zijn dat je al wel op de KVD zit, maar dat G.Vector nog niet is ingeschakeld.
KPN monitort de kast namelijk eerst, en als alles stabiel draait, zullen ze G.Vector geleidelijk inschakelen, zo ging het althans bij mij in de buurt.
Dat werd mij ook verteld door iemand die met de kast bezig was een tijd geleden. Maar weet je toevallig ook hoe lang het heeft geduurd bij jou in de buurt?
Er is al even overheen gegaan nadat ze bezig zijn geweest.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Meauses schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:02:
[...]

Dat werd mij ook verteld door iemand die met de kast bezig was een tijd geleden. Maar weet je toevallig ook hoe lang het heeft geduurd bij jou in de buurt?
Er is al even overheen gegaan nadat ze bezig zijn geweest.
Ongeveer 2 maanden. Ze zijn in die tussentijd heel veel in de kast bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:02
Ik heb van mijn contactpersoon bij XS4ALL begrepen dat ze gaan beginnen met pair bonding. Dit zal per regio worden geïntroduceerd. Er wordt gestart in Den Haag.

Iemand anders wellicht ook al vernomen/meer informatie?

Interessant artikel over pair bonding en KPN. Zal hier wellicht weleens genoemd zijn.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-07 08:33
Eiríkr schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:08:
Ik heb van mijn contactpersoon bij XS4ALL begrepen dat ze gaan beginnen met pair bonding. Dit zal per regio worden geïntroduceerd. Er wordt gestart in Den Haag.

Iemand anders wellicht ook al vernomen/meer informatie?
KPN is al 1,5 jaar bezig met de (technische) uitrol van Bonded Vectoring VDSL waarbij maximaal snelheden tot rond 200Mbit/s mogelijk zijn.

Momenteel zijn er echter nog geen abonnementen beschikbaar voor snelheden boven de 100Mbit/s.

Adressen waar voorheen tussen de 50Mbit/s en 100Mbit/s gehaald kon worden kunnen indien bonding beschikbaar is bij XS4all nu wel die 100Mbit/s halen. Waarschijnlijk bedoel je dit?

Postcodechecks:
- Huidig maximaal aangeboden snelheid: https://thd-fpi-info.fourstack.nl/
- Huidig maximaal technisch mogelijke snelheid: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Heb verder uit betrouwbare bron vernomen dat de verdere technische uitrol weer op een laag pitje is gezet.
Iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Binnenkort ga ik verhuizen, en twee weken terug heb ik dan ook uitgezocht wat er op mijn nieuwe adres mogelijk is kwa snelheden. Alle postcodechecks (inclusief fourstack) gaven toen aan dat er 100Mbit VDSL beschikbaar was. Inmiddels is dit helaas niet meer het geval; alle postcodechecks geven nu maximaal 9Mbit aan...
Het maffe is dat het een regulier rijtjeshuis is, het middelste van 5 huizen. De andere 4 huizen hebben wel nog steeds VDSL volgens fourstack.
Na gebeld te hebben met KPN, Tele2, Online, en gechat te hebben met KPN, ben ik nog geen haar verder. Ik vermoed dat er een fuck-up zit in de database van KPN, maar de KPN mensen die ik gesproken heb reppen met geen woord over die mogelijkheid, en als ik expliciet vraag of een foutje in de database mogelijk is wordt daar ontwijkend omheen gepraat.
Wat nu? Hoe groot is de kans dat er inderdaad sinds twee weken alleen in dit huis van dit rijtje geen fatsoenlijk internet verkrijgbaar is? Ik voel er weinig voor om kabelinternet te nemen, aangezien dit op jaarbasis letterlijk twee keer zo duur is als bijvoorbeeld Tele2, maar als ik geen andere optie heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedB
Enige wat me te binnenschiet is dat de buitenring waar je toekomstige huis op aangesloten is, geen capaciteit meer heeft (dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel eens voor kwam). Wat staat er bij distributiepunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Buren links en rechts: Dt-ABE, Dt-Vhf
"Mijn" huis: Dt-Vhf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

B2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 15:05:
[...]

Ik hoop dat het nog een beetje naar beneden gaat, 30ms is wel aan de hoge kant. Zeker als je van 9 komt over dezelfde lijn. Maar afgelopen uren heeft DLM nog niks gedaan.

Wat is eigenlijk de reden dat bonded verbindingen een hogere interleave delay hebben? Het was 0...
Helaas pindakaas, interleave latency blijft hoog, ping blijft ook zo rond de 30ms hangen. Vandaag heeft KPN nog weer een mannetje gestuurd, maar dat was ook niet veel soeps. Enige wat hij gedaan heeft is stukje kabel tussen isra en experiabox vervangen voor massief koper kabeltje. Maakt niks uit voor de waardes.

De experiabox geeft een actual rate van 94Mbit, maar ik haal maar 80 uit het modem (bekabeld op een van de LAN poorten). Kon de monteur niet verklaren.
Attainable zit gecombineerd op 110, maar actual blijft ook achter op 93/94Mbit. Ook daar had deze kabelknipper geen verklaring voor.

Valt me trouwens ook op dat de FEC errors sinds bonding omhoog geschoten zijn..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8xYJDh7iB1nauIM2hHFjQYJe/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door B2 op 03-08-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
vreemd mijn delay = 0 bij pairbonding

Interleave depth (Up/Down) 2/4 2/4
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms 0/0 ms
Pagina: 1 ... 22 ... 77 Laatste