TokkieB schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:00:
Het volgende, ik heb een nieuwbouw huis laten bouwen in Friesland en ga daar internet afnemen. Helaas geen glasvezel dus de keuze was tussen Ziggo en KPN of dochter(dit ivm de “gratis” ISRA aansluiting van KPN in mijn huis).
Ik heb op dit moment een aanvraag voor aansluiting uitstaan bij KPN voor het 100/10Mb *(Alleen Internet) en ben mij nu aan het orienteren hoe ik mijn aansluiting in huis wil maken. 1 van de punten waar ik nu mee bezig ben is welk modem/router ik wil gaan gebruiken. Ik heb begrepen dat ik bij het abonnement een Experia V10 (althans, volgens de helpdesk van KPN) ontvang. Nu zal dit wel een redelijk goede modem zijn, maar wil in ieder geval zeker weten dat ik er mee kan doen wat ik wil.
Ik heb in mijn huis de volgende apparaten op het netwerk:
3x Smartphone (WiFi) 2.4GhZ
2x Tablet (WiFi) 2.4 & 5GhZ
3x Chromecast (WiFi) 2.4 GhZ
3x SmartTV (UTP)
3x 5.1 Receiver (UTP)
4x Sateliet decoder met een continue connectie naar peers cccam (UTP)
2x Desktop (UTP)
2x Laptop (waarvan 1 werklaptop die connectie maakt met RSA Client, VPN) (WiFI) 2.4 & 5Ghz
2x FoSCam (WiFi) 2.4GhZ
3x Repeater (WiFi) 2.4 & 5GhZ
1x NAS (nog te bouwen, mITX) (UTP)
2x Raspberry Pi (VPN server, Mail en webserver) (UTP)
1x N300A Gigaset DECT basisstation VOIP (eigen provider)(UTP)
1x DECT Gigaset C530H
Wat wil ik :
• VPN verbinding vanaf de router/modem naar PIA. Filtering waarin ik kan aangeven dat bepaalde services via PIA moeten lopen, of anders verkeer vanaf bepaalde IP_adressen of mac adressen(?)
• Dat de VPN verbinding voor mijn werklaptop zonder problemen kan worden opgebouwd. (komt nogal nauw met bepaalde settings op firewall van de router en UPNP verkeer(?)) Ik hoor van collega’s dat er veel issues zijn met de ExperiaBox en dan vrnml op de stabiliteit van de modem/router zelf.
• Parental filtering voor tijden, websites, en/of services. Met filtering voor welke IP adressen of mac adressen deze parental filtering toegepast moet worden.
• Firewall settings die ik compleet naar eigen inzicht kan en mag veranderen.
• WiFi (Liefst AC + N), In ieder geval 2.4 met 5Ghz
• Gast netwerk WiFi (2.4 en/of 5 Ghz)
• NAS mag worden aangesloten op de modem/router zelf, maar moet dan wel goed HD kunnen streamen vanaf de modem/router
• Gigabit LAN
• Goede QoS settings per applicatie en/of service
• Toekomst bestendig, dus met mogelijkheid van pair bonding of andere verbeteringen ten behoeve van xDSL.
• Eventueel de mogelijkheid om DD-WRT of OpenWRT te kunnen installeren.
• Eventuele complete vervanging van de Experia (liever geen bridge).
Wat krijg ik van KPN:
• Een aansluiting die 2375 meter van de centraal kast ligt.
• Een aansluiting die 979 meter van de straatkast ligt
• FPI :
o Wat: Koper
o InternetSnelheid: 90Mbit/s
o iTV: 2HD
o Technologie: Internet Snelheid
o ADSL2+: 12Mbit/s
o VDSL2* 90Mbit/s
o Bonding*: -
Ftth is niet beschikbaar.
Er zijn geen geplande upgrades gevonden
Ik wil graag weten wat ik het beste kan doen, vervangen van de Experia voor een eigen modem/router of de Experia blijven gebruiken en deze in bridge te zetten voor erachter een eigen router? Tevens zou ik wel willen weten hoe de modem zich gedraagt op het moment dat er veel verkeer overheen gaat. Het is niet zo dat elk genoemd device zijn volledige functie gebruikt. Het huishouden bestaat in principe uit twee personen, maar is ook vaak 3 personen die wel aardig wat netwerkverkeer gebruiken. Denk dan aan twee keer Netflix stream, Couchpotato, sickbeard(NNTP of Torrent) etc wat op de achtergrond draait wanneer het kan. Ik maak me niet zo druk om de 100Mbit/s, maar wel over hoe de modem kan omgaan met zoveel connecties.
Voor de modem/router is het maximale budget rond de €300,-. Hierin vallen alle modems/routers wel, behalve Cisco die wel flinke uitschieters heeft. En zó gek ben ik nou ook weer niet.
Ik heb zelf ook een lijst gemaakt met eventuele modems/routers die hieraan kunnen voldoen, maar kom toch vaak op een Fritz uit, echter is het mij niet altijd duidelijk welke versie ik moet hebben en of het niet beter is een goedkoper ander merk te kopen die soortgelijk functioneert. Als ik de voordelen van een Fritz box lees zit hem dat meer in het telefoongebeuren. (kan ik eigenlijk een eigen DECT toestel koppelen aan de Fritz?)
De volgende modem/routers heb ik al over ingelezen :
• Netgear X4S xDSL
• Fritz 7360/7490 (verschil vectoring? Pair Bonding?)
Beide hebben hun voors en tegens, maar misschien dat ik de verbinding ook wel redelijk stabiel kan krijgen met mijn restant spullen die ik nog in huis heb. Ik heb nog 2 Netgears WNDR3700?
Graag jullie mening