Als jullie een DM willen sturen naar mij met jullie postcode/huisnummer dan kan ik dit doorgeven aan Netco. Beloof niks, maar misschien kan het dan gecorrigeerd worden.
Nope dit ga je niet kunnen fixen denk ik. De reden dat hij verwijderd is om waarschijnlijk de straatkast/kaart vol zit en ze geen zin hebben om een extra kast/kaart te plaatsen. Dus dan maken ze het zo onaantrekkelijk mogelijk om kosten te besparen. Gebeurd helaas vaak genoeg.Satch schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:30:
Als jullie een DM willen sturen naar mij met jullie postcode/huisnummer dan kan ik dit doorgeven aan Netco. Beloof niks, maar misschien kan het dan gecorrigeerd worden.
Maar is het niet vooraf te berekenen hoeveel mensen op zo'n kast aangesloten kunnen worden, en dan op basis daarvan te kijken hoeveel kaarten je nodig bent?rolandos582 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 00:35:
[...]
Nope dit ga je niet kunnen fixen denk ik. De reden dat hij verwijderd is om waarschijnlijk de straatkast/kaart vol zit en ze geen zin hebben om een extra kast/kaart te plaatsen. Dus dan maken ze het zo onaantrekkelijk mogelijk om kosten te besparen. Gebeurd helaas vaak genoeg.
Toevallig reed ik vorige week langs de betreffende KVD/straatkast en daar was net een monteur bezig om de koeling te vervangen van de kast waar de glasvezel binnen komt. De kast werd te heet. Ik vroeg toen aan hem of deze kast vol zat en hij zei mij, voor wat het waard is, dat er nog ruimte zat in de kast en kabelverdeler zat.
Er waren inderdaad plekken zat, aan de fysieke ruimte zal het wel niet liggen maar dan eerder aan (het gebrek aan) de apparatuur.
Er waren inderdaad plekken zat, aan de fysieke ruimte zal het wel niet liggen maar dan eerder aan (het gebrek aan) de apparatuur.
Volgens het bericht van Satch is inderdaad de kast vol.rolandos582 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 00:35:
[...]
Nope dit ga je niet kunnen fixen denk ik. De reden dat hij verwijderd is om waarschijnlijk de straatkast/kaart vol zit en ze geen zin hebben om een extra kast/kaart te plaatsen. Dus dan maken ze het zo onaantrekkelijk mogelijk om kosten te besparen. Gebeurd helaas vaak genoeg.
Thanks voor je DM, nu maar afwachten of en wanneer een upgrade komt zodat ik misschien ook nog kan updatenSatch schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:30:
Yep is helaas meestal het geval. De kosten zijn zo hoog en dat krijgen ze er niet snel uit. Stel je voor 3 mensen nemen een abonnement, dan moeten ze er een kaart bij plaatsen. En dat willen ze natuurlijk voorkomen. En die 6Mb kunnen ze waarschijnlijk vanaf de centrale nog wel leveren, in de hoofdcentrale zal nog wel plek zijn.Pedro_Newbie schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:39:
[...]
Volgens het bericht van Satch is inderdaad de kast vol.
Maar dan vraag ik mij af of bestaande klanten zoals ik op een vectored vdsl lijn zitten met 50/10 niet gewoon kunnen upgraden naar 80 mbit, kan dit niet op dezelfde kaart met alleen een administratieve aanpassing of zeg ik nu iets heel geks?
Beste Tweakers,
Mijn opa zit al een paar jaar bij Telfort op koper. Hij heeft een abonnement van 50 Mb down. Helaas haalt hij maar 30 mb download. Er staat in netco een upgrade gepland naar 90 Mb, dan haalt hij dus het snelheid van z'n abonnement. De upgrade is op 16 mei 2016.
Toen ik Telfort belde, zeiden ze dat de snelheid langzaam aan wordt opgeschroefd. Dus je krijgt niet gelijk de snelheid van je abonnement. Heeft iemand een idee of dat klopt? En hoelang het duurt voordat de upgrade echt helemaal afgerond is?
Mijn opa zit al een paar jaar bij Telfort op koper. Hij heeft een abonnement van 50 Mb down. Helaas haalt hij maar 30 mb download. Er staat in netco een upgrade gepland naar 90 Mb, dan haalt hij dus het snelheid van z'n abonnement. De upgrade is op 16 mei 2016.
Toen ik Telfort belde, zeiden ze dat de snelheid langzaam aan wordt opgeschroefd. Dus je krijgt niet gelijk de snelheid van je abonnement. Heeft iemand een idee of dat klopt? En hoelang het duurt voordat de upgrade echt helemaal afgerond is?
Zeker wel, er worden naar verschillende factoren gekeken en een beslissing gemaakt op basis van de extra kosten waardoor nog wel eens word gekozen voor een configuratie waarbij niet iedereen aangesloten kan worden op VDSL.RobinF schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:36:
[...]
Maar is het niet vooraf te berekenen hoeveel mensen op zo'n kast aangesloten kunnen worden, en dan op basis daarvan te kijken hoeveel kaarten je nodig bent?
Afhankelijk van het type dslam kunnen er maar een x aantal klanten op VDSL aangesloten worden en als je al een extra dslam kan bijplaatsen is dit een duur iets om te doen.Pedro_Newbie schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:59:
[ Voor 4% gewijzigd door SECURITEH op 10-05-2016 00:15 ]
En toch zal KPN dat moeten gaan doen de komende maanden als ze einde dit jaar aan hun eigen doelstelling willen voldoen. Zoveel procent van Nederland dient minstens 100 Mbit beschikbaar te hebben...SECURITEH schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:12:
[...]
Zeker wel, er worden naar verschillende factoren gekeken en een beslissing gemaakt op basis van de extra kosten waardoor nog wel eens word gekozen voor een configuratie waarbij niet iedereen aangesloten kan worden op VDSL.
[...]
Afhankelijk van het type dslam kunnen er maar een x aantal klanten op VDSL aangesloten worden en als je al een extra dslam kan bijplaatsen is dit een duur iets om te doen.
Adressen afserveren omdat je kast "vol" zit (dus eigenlijk je Dslam vol zit) is niet de manier om dat te halen lijkt mij...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Telfort bedoelde dat er DLM wordt toegepast op een ADSL of VDSL lijn. Dynamic Line Management. Die schroeft inderdaad de snelheid omhoog totdat deze niet meer stabiel is. Dan weer iets naar beneden en dat is dan de beste snelheid.Eric_1993 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:14:
Beste Tweakers,
Maar als de upgrade naar 90 Mbit beschikbaar is dan wordt dat een VVDSL lijn.
En bij VVDSL wordt geen DLM toegepast. Dus nee, dan zal de snelheid niet langzaam worden opgeschroefd.
Automatische upgrade duurt lang. Je opa zit nu op een VDSL lijn en moet pro-actief worden overgezet naar een VVDSL lijn. Als die upgrade afgerond is (dus wanneer je na de week van 16 mei in de netco check geen upgrade datum meer ziet) kan je beter Telfort zelf bellen om die omzetting aan te vragen zodat je opa ook werkelijk 50 Mbit kan afnemen, conform abonnement.
Ik heb mij de afgelopen tijd flink ingelezen in vdsl. Ik zit nu nog bij ziggo maar vind het horizon pakket niet betrouwbaar genoeg en als ik alles op tel ook te duur. KPN heeft bij mij een redelijk alternatief in de vorm van 100mbit vdsl . Als ik de diverse sites check zou de afstand tot de straatkast 42 meter zijn. Niemand van mijn naaste buren heeft kpn dus kan niet echt een test doen wat de werkelijke snelheid ong zou worden. Nu zie ik diverse vdsl providers( fiber, kpn , telfort etc) . Zit het verschil nou met name in de extra pakketten of zit ook in de internet verbinding nog veel verschil?
"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''
Je haalt die 100Mbit makkelijk. Die providers verschillen qua service en prijzen. Ik zou gewoon een telfort lijntje bestellen van 80Mb. Dan krijg je 100Mb geleverd.
Alle verbindingen van al die providers worden via het KPN kopernetwerk geleverd, waarna het (mogelijk) nog doorgesluisd wordt naar het netwerk (backbone) van je ISP (bijvoorbeeld Tele2)
Alle verbindingen van al die providers worden via het KPN kopernetwerk geleverd, waarna het (mogelijk) nog doorgesluisd wordt naar het netwerk (backbone) van je ISP (bijvoorbeeld Tele2)
[ Voor 36% gewijzigd door krakendmodem op 10-05-2016 11:00 ]
Duidelijk. Dus kwa internet zal er weinig verschil zijn. Enkel zal er verschil zitten in de extra diensten zoals TV of zijn dat ook in feite de zelfde pakketten met een ander labeltje?
HvanderT schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:58:
Je haalt die 100Mbit makkelijk. Die providers verschillen qua service en prijzen. Ik zou gewoon een telfort lijntje bestellen van 80Mb. Dan krijg je 100Mb geleverd.
"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''
Het laatste dus ;-)amsterdammertje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:25:
Duidelijk. Dus kwa internet zal er weinig verschil zijn. Enkel zal er verschil zitten in de extra diensten zoals TV of zijn dat ook in feite de zelfde pakketten met een ander labeltje?
[...]
Verschil zou je kunnen merken in de beschikbaarheid van IPV6, of in een iets snellere backbone verbinding met minder hops. Maar dat laatste gaat wel heel ver om echt te merken.
En vergeet ook de service natuurlijk niet. Over het algemeen geldt: hoe goedkoper, hoe minder servicegericht.
En wat soms wel prettig is om te realiseren: bij hardwarematige problemen is een provider die diensten afneemt van KPN om dan door te verkopen aan jou, soms ook gehouden aan de medewerking van KPN om een probleem snel op te lossen. Er zit gewoon een extra schakel tussen.
Officieel is dat bij KPN ook het geval (want de provider is gescheiden van de netwerkclub) maar in de praktijk gaat het soms toch net iets sneller...
Vandaag een kerstkaart van Tele2 in de bus: gratis 100mbit tot einde 2016. Alleen even het modem resetten.
Modem gereset: DMZ/extern IP forwarding resulteert in een extern IP voor mijn eigen router, maar een niet functionerende verbinding. En de speedtest is nog exact hetzelfde
Modem gereset: DMZ/extern IP forwarding resulteert in een extern IP voor mijn eigen router, maar een niet functionerende verbinding. En de speedtest is nog exact hetzelfde

De situatie wordt hier steeds leuker...
februari: 45Mbit --> 3Mbit
maart: 3Mbit --> 7Mbit
Eind april tot heden: instabiele 7Mbit VDSL lijn.
Afgelopen weken lag de lijn er een paar keer uit, maar gisteren meerdere keren op de dag. Actual/attainable/noise margin verspringen heel de tijd en het aantal crc fouten loopt op met 2000 per uur.
Zou er vandaag weer een monteur langskomen, maar heb niks gehoord. Toen maar even nagebeld: de monteur bleek in de centrale te zijn geweest, maar wat hij precies gedaan heeft of wat er aan de hand is, is niet duidelijk.
Die man had toch op z'n minst even kunnen laten weten dat hij niet meer bij mij thuis langs zou komen...
Nu maar hopen dat die KVD hier in de straat snel wordt opgeleverd, maar ook daar is natuurlijk nul duidelijkheid over. Ik heb geen fourstack om op terug te vallen, aangezien de upgrade niet wordt vermeld. Een postcodegebied hier vlakbij heeft wel een fourstack vermelding met een upgrade, alleen deze sprong vorige week van mei naar juni... Maar dat betreft dus een andere KVD.
februari: 45Mbit --> 3Mbit
maart: 3Mbit --> 7Mbit
Eind april tot heden: instabiele 7Mbit VDSL lijn.
Afgelopen weken lag de lijn er een paar keer uit, maar gisteren meerdere keren op de dag. Actual/attainable/noise margin verspringen heel de tijd en het aantal crc fouten loopt op met 2000 per uur.
Zou er vandaag weer een monteur langskomen, maar heb niks gehoord. Toen maar even nagebeld: de monteur bleek in de centrale te zijn geweest, maar wat hij precies gedaan heeft of wat er aan de hand is, is niet duidelijk.
Die man had toch op z'n minst even kunnen laten weten dat hij niet meer bij mij thuis langs zou komen...
Nu maar hopen dat die KVD hier in de straat snel wordt opgeleverd, maar ook daar is natuurlijk nul duidelijkheid over. Ik heb geen fourstack om op terug te vallen, aangezien de upgrade niet wordt vermeld. Een postcodegebied hier vlakbij heeft wel een fourstack vermelding met een upgrade, alleen deze sprong vorige week van mei naar juni... Maar dat betreft dus een andere KVD.
Voor zover ik weet sturen ze niet op een percentage op 100Mbit maar op een percentage gebruikers breedband leveren (20 of 30 Mbit) en daar zijn veel andere relatief goedkopere mogelijkheden voor als het aansluiten van die paar gebruikers die op een volle kast zitten.Barre73 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:10:
[...]
En toch zal KPN dat moeten gaan doen de komende maanden als ze einde dit jaar aan hun eigen doelstelling willen voldoen. Zoveel procent van Nederland dient minstens 100 Mbit beschikbaar te hebben...
Adressen afserveren omdat je kast "vol" zit (dus eigenlijk je Dslam vol zit) is niet de manier om dat te halen lijkt mij...
Na alle klaagposts over de KPN service die ik hier heb gepost in de afgelopen maanden heb ik nu goed nieuws. Na mijn laaste post heb ik jullie advies opgevolgd en gewoon doorgejakkerd bij KPN net zolang ze een nieuwe monteur stuurde.
En deze kerel was slim. Mijn problemen waren eigenlijk heel simpel mijn pairbonding werkte waarschijnlijk niet omdat de kabels naar boven waar mijn router staat te lang zijn(studentenhuis met iedere kamer eigen DSL verbindingsmogelijkheid)
Nou heeft de monteur eerst natuurlijk geprobeerd de conventionele dingen de toen. nieuw Y kabeltje, opnieuw kabeltje op isra etc etc. Hierbij wist ik natuurlijk na 4/5 monteurs dat dit niet ging werken maar ik heb hem maar gewoon zijn ding laten doen.
Toen alles niet lukte kwam hij met het GENIALE idee om gewoon de kabel die naar de kamer naast mij gaat te testen.(die was ook sterk genoeg voor normale VDSL maar helaas ging paar bonding ook niet werken.)
MAAARRRR: zegt ie ineens... weet je wat we doen we gebruiken gewoon de goede aders van beide kabels en je hebt je pairbonding. Ik denk sure... we will see. maar YESSSSS het werkt.

Jullie hebben geen idee hoe blij ik hier mee ben. Na maanden zeiken zeiken zeiken is het er dan eindelijk.
Ik verwachte eerst dat het weer lekker instabiel zou zijn maar ik heb maar besloten het af te kijken, 514 uur uptime zonder router restarts.
En deze kerel was slim. Mijn problemen waren eigenlijk heel simpel mijn pairbonding werkte waarschijnlijk niet omdat de kabels naar boven waar mijn router staat te lang zijn(studentenhuis met iedere kamer eigen DSL verbindingsmogelijkheid)
Nou heeft de monteur eerst natuurlijk geprobeerd de conventionele dingen de toen. nieuw Y kabeltje, opnieuw kabeltje op isra etc etc. Hierbij wist ik natuurlijk na 4/5 monteurs dat dit niet ging werken maar ik heb hem maar gewoon zijn ding laten doen.
Toen alles niet lukte kwam hij met het GENIALE idee om gewoon de kabel die naar de kamer naast mij gaat te testen.(die was ook sterk genoeg voor normale VDSL maar helaas ging paar bonding ook niet werken.)
MAAARRRR: zegt ie ineens... weet je wat we doen we gebruiken gewoon de goede aders van beide kabels en je hebt je pairbonding. Ik denk sure... we will see. maar YESSSSS het werkt.

Jullie hebben geen idee hoe blij ik hier mee ben. Na maanden zeiken zeiken zeiken is het er dan eindelijk.
Ik verwachte eerst dat het weer lekker instabiel zou zijn maar ik heb maar besloten het af te kijken, 514 uur uptime zonder router restarts.
http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309
Wat voor pakket heb je? 80Mb is niet verkeerd.
En ik ben vooral benieuwd naar je latency, die lijkt me aardig hoog.
@Blamauci, internet bij KPN komt niet zonder slag of stoot. dit heb ik ook aan den lijve meegemaakt. De aanhouder wint 
Installatie Monteur 1:
Bij mij deed in 1e instantie na oplevering alleen lijn 2. Dit zou na een paar dagen automatisch worden opgelost door een poortwissel (dacht dat dit een fysieke bezigheid was)
Monteur was erg vriendelijk en kwam ervaren over.
Call 1:
Na 4 dagen toch maar KPN weer opgebeld met de vraag wanneer ik lijn 1 ook erbij kreeg. Hierop werd er gezegd dat er onderhoud gepland was later die week. *me de controle vraag stellen: gaat hiermee dan ook mijn probleem opgelost worden?
Medewerker verzekerde me dat hiermee het probleem opgelost is
Call 2:
werkzaamheden achter de rug, modem gereset. 3x raden... Geen actieve lijn 1....
weer KPN opgebeld, nu kreeg ik iemand aan de telefoon die een 'speciale afdeling' ging bellen voor een monteur dezelfde dag. Medewerker had afdeling gesproken en ik zou dezelfde dag worden teruggebeld voor een afspraak.
Na half uur ging de telefoon met persoon dat te melden had dat tussen 14:00 en 16:00 er een monteur langs kwam.
Monteur 2:
Om 14:30 kwam monteur aan de deur en kwam tot conclusie dat lijn 1 kaput is en vervangen moest worden. Hiervoor moest VolkerWessels langs komen want er moest gegraven worden.
Het was vrijdag dus hij ging kijken wat er mogelijk was. De eerstvolgende mogelijkheid was eerstvolgende maandag tussen 8:00 en 10:00
helemaal mooi.
Monteur 3:
Maandag ochtend om 9:00 stond een vriendelijke man voor de deur van volker wessels om even te kijken wat hier aan de hand was. Zet zijn kist neer en haalt een oscilloscoop eruit die het meest lijkt op een relikwie uit de jaren 70/80. Dit bleek zijn trouwe werkpaard te zijn, hij vertrouwde dat nieuwe spul niet.
na wat kijken en hoofdkrabben kwam hij achter het probleem: Er zat nog een laklaag over de koperleiding heen
. Dit veroorzaakte het niet opkomen van Lijn 1.
Monteur heeft wat afgeknipt en de kabel weer netjes gemaakt.
En zie hier het resultaat:
~ 99 Mbit down en ~ 22Mbit up:

Ik kwam van een 150/15 Mbit verbinding van Ziggo af, maar qua responsetijd van de KPN lijn kan ziggo niet op.
in vergelijking met Ziggo was mijn 4G (vodafone) telefoon in hotspot vaak responsiever (is dit een woord? ).
Installatie Monteur 1:
Bij mij deed in 1e instantie na oplevering alleen lijn 2. Dit zou na een paar dagen automatisch worden opgelost door een poortwissel (dacht dat dit een fysieke bezigheid was)
Monteur was erg vriendelijk en kwam ervaren over.
Call 1:
Na 4 dagen toch maar KPN weer opgebeld met de vraag wanneer ik lijn 1 ook erbij kreeg. Hierop werd er gezegd dat er onderhoud gepland was later die week. *me de controle vraag stellen: gaat hiermee dan ook mijn probleem opgelost worden?
Medewerker verzekerde me dat hiermee het probleem opgelost is
Call 2:
werkzaamheden achter de rug, modem gereset. 3x raden... Geen actieve lijn 1....
weer KPN opgebeld, nu kreeg ik iemand aan de telefoon die een 'speciale afdeling' ging bellen voor een monteur dezelfde dag. Medewerker had afdeling gesproken en ik zou dezelfde dag worden teruggebeld voor een afspraak.
Na half uur ging de telefoon met persoon dat te melden had dat tussen 14:00 en 16:00 er een monteur langs kwam.
Monteur 2:
Om 14:30 kwam monteur aan de deur en kwam tot conclusie dat lijn 1 kaput is en vervangen moest worden. Hiervoor moest VolkerWessels langs komen want er moest gegraven worden.
Het was vrijdag dus hij ging kijken wat er mogelijk was. De eerstvolgende mogelijkheid was eerstvolgende maandag tussen 8:00 en 10:00
Monteur 3:
Maandag ochtend om 9:00 stond een vriendelijke man voor de deur van volker wessels om even te kijken wat hier aan de hand was. Zet zijn kist neer en haalt een oscilloscoop eruit die het meest lijkt op een relikwie uit de jaren 70/80. Dit bleek zijn trouwe werkpaard te zijn, hij vertrouwde dat nieuwe spul niet.
na wat kijken en hoofdkrabben kwam hij achter het probleem: Er zat nog een laklaag over de koperleiding heen
Monteur heeft wat afgeknipt en de kabel weer netjes gemaakt.
En zie hier het resultaat:
~ 99 Mbit down en ~ 22Mbit up:

Ik kwam van een 150/15 Mbit verbinding van Ziggo af, maar qua responsetijd van de KPN lijn kan ziggo niet op.
in vergelijking met Ziggo was mijn 4G (vodafone) telefoon in hotspot vaak responsiever (is dit een woord? ).
Pak je rust!
Eerst had ik zoiets vanDen the Man schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:23:
@Blamauci, internet bij KPN komt niet zonder slag of stoot. dit heb ik ook aan den lijve meegemaakt. De aanhouder wint
na wat kijken en hoofdkrabben kwam hij achter het probleem: Er zat nog een laklaag over de koperleiding heen. Dit veroorzaakte het niet opkomen van Lijn 1.
.

Maar ik ken het probleem. Ik ben ruim een jaar bezig geweest om een VDSL verbinding weer goed te laten werken. Van de max. 50Mb zakte de snelheid in een jaar naar 13Mb. Vorige week is eindelijk de aansluiting ingelast op een vrije aderpaar in de straat. Nu staat de snelheid weer op 25Mb, ga er vanuit dat de snelheid binnenkort weer omhoog klimt. (lijn kan max 55Mb aan, geeft modem ook aan).
Mijn ervaringen zijn ook dus dat het behoorlijk lastig kan zijn om KPN op zijn fouten te wijzen. Ik heb op aanraden van een monteur een klacht ingediend. En binnen 1 week was VolkerWessels er om de boel te repareren.
Ook omdat er inmiddels al een stuk of 8 monteurs zijn geweest om het op te lossen. En via een aardige user hier kwam ik verder dan via de telefonische helpdesk.
Latency in League of Legends is 38ms en in de gemiddelde valve game zo rond de 50 ms. Opzich prima te doen. Ik kom ook van ziggo af en daar had ik ook 6-8 ms gemiddeld maarja op dit adres waar ik woon is het niet mogelijk om ziggo te nemen aangezien de lijn niet doorgetrokken is naar dit huis. rest van de straat heeft wel ziggo maar dit huis is later gebouwd en toen is er bewust voor gekozen geen ziggo te nemen schijnbaar.HvanderT schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:51:
Wat voor pakket heb je? 80Mb is niet verkeerd.
Opzich begrijpeljik aangezien hier 10 man wonen en ziggo maar max 1 aansluiting levert en kpn zoveel als je maar wilt.
http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309
Leuke verrassing! Werkt het nu al beter? Ik zit er namelijk aan te denken om het nieuwe 100Mb/s down & 10Mb/s up abbo (Internet Extra) te gaan afsluiten, voor €28 per maand (en eerste 3 maanden €10) lijkt me dat een super deal.
De postcode check zegt dat ik de 100Mb/s kan halen, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen
-Z- in "Telfort xDSL Internet ervaringen topic - Deel 20"
Kijk eens hier.
Kijk eens hier.
[ Voor 26% gewijzigd door krakendmodem op 12-05-2016 11:32 ]
Verwijderd
Een tijd later inmiddels en ook contact gehad met Telfort paar weken terug.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:02:
Na de upgrade van de centrale (sinds 3 weken) is mijn snelheid alleen maar omlaag gegaan.
Van 24/2,4 naar 18/1,3
Ik zit op ongeveer 1400 m van de centrale. Zeer karig dit.
[afbeelding]
Zij konden niks doen aangezien het aan het binnenwerk hier zou liggen.
Vandaag deed het internet het niet voor een langere tijd dus het modem opnieuw opgestart, krijg ik dit.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar.
42Mbit op 1400 is netjes. Kennis van me woont ook op ongeveer 1400 meter van de wijkcentrale en krijgt maar 36Mb
Kan zijn dat de DLM bezig was, dan zit je op een lage snelheid maar word je vanzelf weer omhoog gezet.
Kan zijn dat de DLM bezig was, dan zit je op een lage snelheid maar word je vanzelf weer omhoog gezet.
[ Voor 32% gewijzigd door krakendmodem op 12-05-2016 12:28 ]
Net gekeken wat mijn afstand is:
Bestaat er een kans dat ik een stukje meer dan die 75 haal of kan ik dit zien als ongeveer het maximale?
Jammer geen zware concurrent tegenover Ziggo. Heb momenteel 150 om 75 en ik wil best iets zakken in snelheid maar lager dan 100 vind ik toch wel een stuk minder worden omdat de lijn toch redelijk wordt gebruikt. Overdag valt het mee maar vooral in de avond is dit minder prettig (diverse mensen doen hun internet dingen tegelijk).Wat
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
Pm-C, Pm-C-J2
Internet Snelheid
75 Mbit/s
iTV
2 HD
Wat
FttH
Beschikbaar
Small red cross
Distributiepunt(en)
Internet Snelheid
-
iTV
-
Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+
11 Mbit/s
VDSL2*
75 Mbit/s
Bonding*
-
*
ISDN niet mogelijk bij VDSL en Bonding.
Geplande upgrades
Status
Geen geplande upgrades gevonden
Bestaat er een kans dat ik een stukje meer dan die 75 haal of kan ik dit zien als ongeveer het maximale?
Normaal zou dit wel de max zijn. Misschien iets hoger.Cave_Boy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:56:
Net gekeken wat mijn afstand is:
[...]
Jammer geen zware concurrent tegenover Ziggo. Heb momenteel 150 om 75 en ik wil best iets zakken in snelheid maar lager dan 100 vind ik toch wel een stuk minder worden omdat de lijn toch redelijk wordt gebruikt. Overdag valt het mee maar vooral in de avond is dit minder prettig (diverse mensen doen hun internet dingen tegelijk).
Maar refererend aan je post in het Trined topic: Waar halen zij dan in vredesnaam die 200 Mbit vandaan?
Bonded vectored VDSL2, vectored kan tot 100mbit, bonded dus 200mbitBarre73 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:20:
[...]
Normaal zou dit wel de max zijn. Misschien iets hoger.
Maar refererend aan je post in het Trined topic: Waar halen zij dan in vredesnaam die 200 Mbit vandaan?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dat weet ik uiteraard maar die 200 was in zijn geval op postcodeniveau aangegeven. Terwijl er dus maar 75 haalbaar is begrijp ik (totaal maximaal neem ik aan?)SinergyX schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:43:
[...]
Bonded vectored VDSL2, vectored kan tot 100mbit, bonded dus 200mbit
Ik hou het maar bij een brakke site, zelfs op mijn adres bij bestellen:Barre73 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:57:
[...]
Dat weet ik uiteraard maar die 200 was in zijn geval op postcodeniveau aangegeven. Terwijl er dus maar 75 haalbaar is begrijp ik (totaal maximaal neem ik aan?)
Internet + Telefoon ADSL
Internet + Telefoon VDSL tot 200 Mbps
Zijn bonding snelheid is leeg, of hij heeft maar 1 ader of trined ziet meer dan fourstack, met bonding zou hij wel 150mbit kunnen halen.
[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 12-05-2016 17:06 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Hoe kan ik zien hoeveel aders ik heb? Vermoed draden tellen bij mijn isra ?
De site van trined vertrouw ik nu dus niet meer en ik wacht wel FF met een aanvraag. Jammer.
De site van trined vertrouw ik nu dus niet meer en ik wacht wel FF met een aanvraag. Jammer.
Normaal gesproken 4 draadjes. Dus twee aderparen: blauw/rood en wit/oranje. Blauw/rood zijn vrijwel altijd doorgelast naar de wijkcentrale. Het tweede aderpaar is dat soms, maar niet altijd. Op de site van netco fourstack kun je zien of pairbonding mogelijk is.
Edit: zie je post nu boven. In dat geval kun je ervan uitgaan dat het niet mogelijk is. Je kan altijd KPN bellen om te kijken of het mogelijk is.
Edit: zie je post nu boven. In dat geval kun je ervan uitgaan dat het niet mogelijk is. Je kan altijd KPN bellen om te kijken of het mogelijk is.
[ Voor 23% gewijzigd door krakendmodem op 12-05-2016 22:18 ]
Ter aanvulling: 4 draden binnen zegt niets over of die 4 allemaal zijn gelast op de hoofdkabel en verder naar de straatkast. Veel woningen wel, maar ook veel niet helaas. Dan hebben ze wel een standaard huiskabel gelegd maar in de stoep maar 2 aders opgelast vroeger.
Wij gaan binnenkort verhuizen van Vianen naar Everdringen.Zijn er toevallig mensen die daar ook vdsl afnemen. We zitten nu op 30/110 op een 4/40 telfort abbo. Fourstack geeft ook 100 Mbit aan,maar ik wil toch ff de praktijk weten.
Een tijd geleden heeft KPN een wijziging doorgevoerd wat er voor heeft gezorgd dat het modem een voorkeur heeft voor profiel 17a. Dit is voor zowel de Experia box v9 als v10 het geval. In principe is dat natuurlijk een goede zaak, omdat het profiel meer bandbreedte heeft en het modem vergelijkt tijdens het intrainen waar de beste resultaten te behalen vallen. Maar in sommige gevallen werkt dat niet helemaal zo.
Dit zijn de verschillen:
Profiel 17a: Bonding Total Rate(Up/Down) 11101/72661 kbps
Profiel 8b: Bonding Total Rate(Up/Down) 11099/68839 kbps
Voor zowel down als up lijkt de snelheid beter als profiel 17a gekozen wordt.
Dit zijn de resultaten als ik een speedtest uitvoer:
Profiel 17a: 52mbit down / 28.2ms latency / CRC 0 / FEC 775
Profiel 8b: 58mbit down / 23,1ms latency / CRC 0 / FEC 1115
De daadwerkelijke snelheid is dus beter op het 8b profiel. Het is duidelijk waarom het modem de voorkeur geeft voor het 17a profiel, maar in sommige gevallen zal het dus lonen om het profiel op 8b te forceren. De CRC waarde was altijd constant, maar de FEC waarde fluctueerde heel erg en was vaker juist in het nadeel van 8b. Dit kon je echter nooit merken in de behaalde snelheid, omdat 8b altijd sneller was.
Dit zijn de verschillen:
Profiel 17a: Bonding Total Rate(Up/Down) 11101/72661 kbps
Profiel 8b: Bonding Total Rate(Up/Down) 11099/68839 kbps
Voor zowel down als up lijkt de snelheid beter als profiel 17a gekozen wordt.
Dit zijn de resultaten als ik een speedtest uitvoer:
Profiel 17a: 52mbit down / 28.2ms latency / CRC 0 / FEC 775
Profiel 8b: 58mbit down / 23,1ms latency / CRC 0 / FEC 1115
De daadwerkelijke snelheid is dus beter op het 8b profiel. Het is duidelijk waarom het modem de voorkeur geeft voor het 17a profiel, maar in sommige gevallen zal het dus lonen om het profiel op 8b te forceren. De CRC waarde was altijd constant, maar de FEC waarde fluctueerde heel erg en was vaker juist in het nadeel van 8b. Dit kon je echter nooit merken in de behaalde snelheid, omdat 8b altijd sneller was.
Het is ondertussen al halverwege Q2 2016 maar KPN en anderen hebben nog steeds geen bonding-abonnementen(dus 100+Mbit Vectored VDSL2 x 2 lijnen) geintroduceerd. Destijds is gezegd dat dit uiterlijk Q1 2016 geregeld zou zijn. De postcodechecks zijn er allemaal al voor aangepast. Is er hier iemand met insiderinfo over wanneer dit eindelijk beschikbaar zal zijn, evt. met een nieuwe tijdsindicatie?
Het ziet er ook al naar uit dat dit de tweede keer zal zijn dat het uitgesteld wordt, er werd eerder al gesproken van introductie van 200Mbit Bonded VVDSL abonnement in Q1 2015...
Het ziet er ook al naar uit dat dit de tweede keer zal zijn dat het uitgesteld wordt, er werd eerder al gesproken van introductie van 200Mbit Bonded VVDSL abonnement in Q1 2015...
[ Voor 21% gewijzigd door timmie1 op 16-05-2016 16:06 ]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Ik denk dat ze dan achterlopen met de uitrol en dit eerst willen inhalen, voordat er begonnen wordt met het aanbieden die abonnementen.
Xs4all zei op twitter dat het binnen enkele maanden zou komen; kpn wist van niks, een hoger level persoon van de klantenservice wist er ook niks van.
Jep! Dit is voor zo ver ik weet ook de reden dat enkele straatkasten zijn uitgesteld. KPN heeft meer belang bij andere straatkasten zodat ze de 80% op 100Mbit kunnen halenHvanderT schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:42:
Ik denk dat ze dan achterlopen met de uitrol en dit eerst willen inhalen, voordat er begonnen wordt met het aanbieden die abonnementen.
Mogen ze die oude wijkcentrales ook wel meenemen. Daar is het nu max. 50Mb
.
Maar dat gaat denk ik nog wel langer duren.
Maar dat gaat denk ik nog wel langer duren.
Zo, ongeveer twee weken geleden is de aansluiting van mijn buren gerepareerd. De aanhouder wint
Van 16Mb max. (meestal rond de 13Mb)

naar de volle 55Mb
.

De maximale lijnsnelheid is nu ruim 80Mb. Een keurige snelheid, op 580 meter afstand van de wijkcentrale. Dat is een behoorlijk verschil vergeleken met die 16Mb die er maximaal eerst binnenkwam. Alles werkt nu véél vloeiender.
De DLM is de boel nog aan het inregelen, dus ik verwacht dat de latency nog wat gaat zakken.
Van 16Mb max. (meestal rond de 13Mb)

naar de volle 55Mb

De maximale lijnsnelheid is nu ruim 80Mb. Een keurige snelheid, op 580 meter afstand van de wijkcentrale. Dat is een behoorlijk verschil vergeleken met die 16Mb die er maximaal eerst binnenkwam. Alles werkt nu véél vloeiender.
De DLM is de boel nog aan het inregelen, dus ik verwacht dat de latency nog wat gaat zakken.
[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 18-05-2016 22:38 ]
Wat hebben ze dan nu gedaan?
En zit je op een wijkkast, of op zo'n nummercentrale?
En zit je op een wijkkast, of op zo'n nummercentrale?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ze zijn ingelast op een "vrije" aderpaar in de grondkabel. De aders waar ze eerst op zaten waren blijkbaar zo verrot dat de snelheid maar 16Mb was. Nu op een "nieuw" aderpaar aangesloten, en er komt weer netjes ongeveer 80Mb binnen. Een snelheid die de andere buren hier ook maximaal krijgen.
Ze zijn aangesloten op een nummercentrale, die zo'n 580m verderop staat.
Ze zijn aangesloten op een nummercentrale, die zo'n 580m verderop staat.
Ik heb nu een Fritz!box 7360, maar mis de mogelijkheid voor een sneller WiFi-netwerk (5 Ghz en/of AC-wifi).
Als ik het goed begrijp:
7490: 5Ghz & AC-wifi & DECT-telefonie (telefoonboek, voicemail etc)
3490: 5Ghz & AC-wifi
7390: 5Ghz & DECT-telefonie (telefoonboek, voicemail etc)
3390: 5Ghz
Ik neem geen telefonie af, alleen internet + TV (Telfort VDSL). In principe zou een 3390 dus al volstaan in mijn geval? Of om iets beter voorbereid te zijn op de toekomst, een 3490? Ik heb volgens mij geen apparaten die AC-wifi doen, maar ik kan beter nu al voorbereid zijn natuurlijk...
Of zijn er nog andere aanraders als ik een eigen modem wil aansluiten? Ik kan natuurlijk ook een 5Ghz accespoint aansluiten, maar dat kost weer extra stroom haha.
Als ik het goed begrijp:
7490: 5Ghz & AC-wifi & DECT-telefonie (telefoonboek, voicemail etc)
3490: 5Ghz & AC-wifi
7390: 5Ghz & DECT-telefonie (telefoonboek, voicemail etc)
3390: 5Ghz
Ik neem geen telefonie af, alleen internet + TV (Telfort VDSL). In principe zou een 3390 dus al volstaan in mijn geval? Of om iets beter voorbereid te zijn op de toekomst, een 3490? Ik heb volgens mij geen apparaten die AC-wifi doen, maar ik kan beter nu al voorbereid zijn natuurlijk...
Of zijn er nog andere aanraders als ik een eigen modem wil aansluiten? Ik kan natuurlijk ook een 5Ghz accespoint aansluiten, maar dat kost weer extra stroom haha.
Verwijderd
Of het aanraders zijn weet ik niet, maar je hebt nog aardig wat modems van Draytek (de Vigor 130 is schijnbaar populair om in bridge te gebruiken), en van TP-Link is er ook nog wat, bijvoorbeeld de TD-W9980, of Zyxel, de Zyxel ZY-VMG1312 (vaak voor heel weinig in de Amazon Warehouse Deals, maar helaas zonder Gigabit poorten). Weet eigenlijk niet of die laatste twee vectoring doen zoals in Nederland.ThinkPadd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:16:
Verder zijn er in Duitsland nog wat FritzBox modellen die hier niet bekend zijn maar via eBay en Amazon wel goed te krijgen zijn. Volgens mij is VDSL overal ter wereld hetzelfde en hoef je geen rekening te houden met Annex-A en Annex-B, dus theoretisch past iedere modem (dat aan vectoring doet) op een aansluiting in Nederland.
Op zich zouden we er wel een topic aan kunnen weiden, er is nog niet zoveel gedocumenteerd over de ervaringen met andere modems. Een modem dat op OpenWRT zou kunnen draaien zou helemaal mooi zijn, maar daar vind ik niet veel over.
Zelf heb ik (in afwachting van aansluiting van Telfort) een FritzBox 7360 klaar staan, en een Xiaomi Mini router op OpenWRT er naast voor de 5 GHz en om DNSCrypt te doen. Misschien dat ik voor de lol nog eens een andere modem probeer, al dan niet in bridge. Het is inderdaad een extra kastje maar je moet aardig wat stroom besparen voor je een nieuw modem terug verdiend hebt...
Fritzbox heeft ook een hele reeks aan repeaters die eigenlijk veel meer kunnen dan alleen repeater zijn.
Bijvoorbeeld de Fritz Repeater 1750, heeft een Gbit aansluiting, doet AC, 5 GHz, 2.4 GHz tegelijk.
En kan de instellingen zo overnemen van de FritzBox, zoals gast-WiFi.
En je kunt er ook 2 in een bridge-opstelling zetten zodat je draad => Wifi => Wifi => draad doet en daarmee haal ik hier tussen 2 verdiepingen 50 MByte/sec (over WiFi dus, 30 cm beton met ijzer) en 70 MByte/sec in line-of-sight.
Dus dan kun je eigenlijk elke Fritz-box met minimaal Fritz-OS 6.x gebruiken en zo'n repeater voor het echte/extra WiFi bereik.
Bijvoorbeeld de Fritz Repeater 1750, heeft een Gbit aansluiting, doet AC, 5 GHz, 2.4 GHz tegelijk.
En je kunt er ook 2 in een bridge-opstelling zetten zodat je draad => Wifi => Wifi => draad doet en daarmee haal ik hier tussen 2 verdiepingen 50 MByte/sec (over WiFi dus, 30 cm beton met ijzer) en 70 MByte/sec in line-of-sight.
Dus dan kun je eigenlijk elke Fritz-box met minimaal Fritz-OS 6.x gebruiken en zo'n repeater voor het echte/extra WiFi bereik.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Kan een client ook tussen twee access points wisselen terwijl hij zijn verbinding behoud?TD-er schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:05:
Fritzbox heeft ook een hele reeks aan repeaters die eigenlijk veel meer kunnen dan alleen repeater zijn.
(wireless distribution system/roaming)?
Dat zou een groot voordeel zijn voor Fritz extenders bij een Fritz modem. Of KPN 'extra wifi punt' bij een Experia Box.
Ik heb het wel getest, maar niet met een echte 'live' verbinding, zoals een Skype sessie.
En Android blijft altijd wel een beetje "plakken", ongeacht of er een sterkere versie van WiFi met hetzelfde SSID aanwezig is.
Maar nu heb ik ze voorzien van elk een eigen SSID (boven, beneden, router), zodat de Chromecasts in huis gewoon via de dichtstbijzijnde gaan. Ik had namelijk wel eens dat die met de minst logische verbonden waren.
Maar in principe zou ik nu overal ontvangst moeten houden als ik op het 'gast' netwerk zit, want dat gaat nu via 3 punten (2x repeater, 1x router) en de repeaters zitten via draad aangesloten.
Die test als WiFi-bridge heb ik gedaan voor een vriend die 'm uiteindelijk ook in die opstelling gebruikt en ook echt 50+ MByte/s haalt boven via de WiFi in een drukbevolkt gebied qua WiFi.
En Android blijft altijd wel een beetje "plakken", ongeacht of er een sterkere versie van WiFi met hetzelfde SSID aanwezig is.
Maar nu heb ik ze voorzien van elk een eigen SSID (boven, beneden, router), zodat de Chromecasts in huis gewoon via de dichtstbijzijnde gaan. Ik had namelijk wel eens dat die met de minst logische verbonden waren.
Maar in principe zou ik nu overal ontvangst moeten houden als ik op het 'gast' netwerk zit, want dat gaat nu via 3 punten (2x repeater, 1x router) en de repeaters zitten via draad aangesloten.
Die test als WiFi-bridge heb ik gedaan voor een vriend die 'm uiteindelijk ook in die opstelling gebruikt en ook echt 50+ MByte/s haalt boven via de WiFi in een drukbevolkt gebied qua WiFi.
Voor een klant een aantal Tele2 Technicolor TG789bvn modems binnen gekregen, die dingen zijn ronduit waardeloos.. LAN IP wijzigen is bijvoorbeeld niet mogelijk. 
Althans ik heb het nog niet gevonden in de toch al beperkte interface..

Althans ik heb het nog niet gevonden in de toch al beperkte interface..
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Deze plannen zijn er volgensmij wel bij KPN om de Experiaboxen met de WiFi "Versterkers" te laten roamenANdrode schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:45:
[...]
Kan een client ook tussen twee access points wisselen terwijl hij zijn verbinding behoud?
(wireless distribution system/roaming)?
Dat zou een groot voordeel zijn voor Fritz extenders bij een Fritz modem. Of KPN 'extra wifi punt' bij een Experia Box.
Ik plaats mijn vraag hier maar even (gezien het om een nieuwe DSL verbinding gaat).
Vandaag heb ik mijn modem ontvangen voor XS4ALL, verwachting is 100/22Mbps.
Nu woon ik in een appartementen complex waar nog een Stap58 (ISRA) punt is. Enkel is deze door de vorige bewoner los gehaald. Via internet ben ik er achter gekomen dat zwart & transparant aderpaar 1 is en wit & transparant aderpaar 2 is. Deze heb ik zodoende aangesloten op een RJ11/45 inbouwdoos (Kopp):

Aan beide kanten dus de kleur op A en transparant op B. Wist niet zeker of ik ze moest bundelen, vandaar maar even apart.
Nu is mijn vraag, heb ik dit goed aangesloten? Of zie ik wat over het hoofd.
Momenteel geeft mijn modem (Fritzbox) aan dat ie geen signaal / DSL kan vinden.
Nu woon ik in een appartementen complex waar nog een Stap58 (ISRA) punt is. Enkel is deze door de vorige bewoner los gehaald. Via internet ben ik er achter gekomen dat zwart & transparant aderpaar 1 is en wit & transparant aderpaar 2 is. Deze heb ik zodoende aangesloten op een RJ11/45 inbouwdoos (Kopp):

Aan beide kanten dus de kleur op A en transparant op B. Wist niet zeker of ik ze moest bundelen, vandaar maar even apart.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Heb je ook geprobeerd om met een aansluitdoosje een van die twee aderparen aan te sluiten? Dat zou je als test kunnen gebruiken, dan weet je in ieder geval dat er signaal op je lijn staat. Dan weet je tenminste dat het niet aan je inbouwdoos ligt.
De simpele oplossing kan natuurlijk ook zijn dat er nog geen signaal op je lijn staat omdat de kruisdraad nog niet is gezet....Ankh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:06:
Ik plaats mijn vraag hier maar even (gezien het om een nieuwe DSL verbinding gaat).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je moet pen 4 en 5 hebben.Ankh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:06:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Klopt! Maar ging me meer om of het goed had aangesloten.Barre73 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:26:
[...]
De simpele oplossing kan natuurlijk ook zijn dat er nog geen signaal op je lijn staat omdat de kruisdraad nog niet is gezet....
Heb ik inderdaad gedaan. Gaat dus goed
Modem staat aan en we wachten het wel af.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Heb je ook gekeken of dat je echte ISRA is?Ankh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:06:
Nu woon ik in een appartementen complex waar nog een Stap58 (ISRA) punt is.
Want vaak zie je bij flats en appartementen een aparte ruimte waar alle telecom/nutsvoorzieningen binnenkomen en dan pas verdeeld worden over de woningen.
Weet iemand waar de Hlm-ACD wijkkast te vinden is? Hij wordt in fourstack samen met Hlm-N getoond.
Ik zie hier en daar in Haarlem noord wel wat graafwerkzaamheden, maar weet niet zeker of dit voor de volgens fourstack geplande DSL upgrade van halverwege deze maand is.
Ik zie hier en daar in Haarlem noord wel wat graafwerkzaamheden, maar weet niet zeker of dit voor de volgens fourstack geplande DSL upgrade van halverwege deze maand is.
Kijk eens op breedbandwinkel.nl. Vul je pc + huisnummer in, en ga met de muis over de snelheden die worden aangegeven. Misschien staat die kast er al bij en kun je zien hoever die van je af zit en of je kan schatten waar die staat.aaahaaap schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:56:
Weet iemand waar de Hlm-ACD wijkkast te vinden is? Hij wordt in fourstack samen met Hlm-N getoond.
Ik vermoed dat dit een andere straatkast is, er worden nog heel wat kasten in Augustus en Q3 geüpgraded in Haarlemaaahaaap schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:56:
Hoi ik zit met exact het zelfde probleem.Ankh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:06:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook ik heb Stap 58 ik heb mijn hoofdaansluiting nog niet vervangen . Bij mij zitten de transparante draden op pen A en de zwarte draad op pen B...van de varkenssnuit. Grijze draad op aarde
Transparant zit op 1 en wit zit op twee
Bedankt voor de tip! Er wordt wel een afstand tot straatkast weergegeven, maar ik zie helaas niet staan welke straatkast dit dan is. Wel even wat verschillende postcode-huisnummer combinaties geprobeerd en de afstanden verschillen nogal, nog lastig om een punt te bepalen waar de kast zou kunnen staan.HvanderT schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:41:
[...]
Kijk eens op breedbandwinkel.nl. Vul je pc + huisnummer in, en ga met de muis over de snelheden die worden aangegeven. Misschien staat die kast er al bij en kun je zien hoever die van je af zit en of je kan schatten waar die staat.
Ah, interessante info, bedankt!RobinF schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:30:
[...]
Ik vermoed dat dit een andere straatkast is, er worden nog heel wat kasten in Augustus en Q3 geüpgraded in Haarlem
Is er ergens meer informatie over die planning te vinden/krijgen? Heeft bellen met KPN zin?
Op postcode kan ik de straat van de KVD wel achterhalen. Ik kan alleen niet zien of die wordt geupgrade of dat er een kast bij wordt geplaatst.
Je kan die van mij dus gewoon gebruiken, de verbinding is vrijdag technisch opgeleverd en het werkt dus gewoon. Haal de volle snelheid zoals op fourstack vermeld staat!eelkoh schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:17:
[...]
Hoi ik zit met exact het zelfde probleem.
Ook ik heb Stap 58 ik heb mijn hoofdaansluiting nog niet vervangen . Bij mij zitten de transparante draden op pen A en de zwarte draad op pen B...van de varkenssnuit. Grijze draad op aarde
Transparant zit op 1 en wit zit op twee
Thanks voor de feedback ...Laatste vraag hoe laat je nu die 2 RJ11 kabels 1 worden splitter in de experiabox gestoken ...Ankh schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:12:
[...]
Je kan die van mij dus gewoon gebruiken, de verbinding is vrijdag technisch opgeleverd en het werkt dus gewoon. Haal de volle snelheid zoals op fourstack vermeld staat!
Hier een soortgelijk probleem. Kort geleden overgestapt op Telfort; vrijdag SMS gekregen dat de verbinding is opgeleverd, maar de modem (Experia box v8) maakt geen verbinding. Ook een andere modem (Zyxel 2601) bood geen soelaas. Heb aderpaar 1 (blauw en rood) op de dsl poort van de modem (die lijkt ook de enige die ooit is gebruikt in dit pand). Iemand een idee?
Slecht begin dit, ook omdat de technische oplevering al een vertraging van een week had opgelopen. Zit nu al 2 weken zonder internet thuis:(
Slecht begin dit, ook omdat de technische oplevering al een vertraging van een week had opgelopen. Zit nu al 2 weken zonder internet thuis:(
[ Voor 0% gewijzigd door MintyDoerak op 05-06-2016 12:54 . Reden: Typo ]
Ik heb bij de Praxis een RJ11 inbouwdoos gekocht. Hierop zitten 2 RJ11/45 aansluitingen.eelkoh schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:35:
[...]
Thanks voor de feedback ...Laatste vraag hoe laat je nu die 2 RJ11 kabels 1 worden splitter in de experiabox gestoken ...
Maar ik kon gewoon de 4 draden op 1 RJ11 monteren (zie ook het eerdere plaatje). Doordat ik niet wist op welk aderpaar het signaal kwam heb ik dus beide aderparen apart aangesloten.
Welk ISRA heb je?MintyDoerak schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:54:
Heb aderpaar 1 (blauw en rood) op de dsl poort van de modem (die lijkt ook de enige die ooit is gebruikt in dit pand). Iemand een idee?
En als er een tweede aderpaar is, waarom test je daar niet mee?
Vermoedelijk is je tweede aderpaar oranje/wit.
Op welke postcode zit jij of welke straat?aaahaaap schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:56:
Kijk anders hier eens en zoek jou buurt op en kijk of er een geel stippie bij je in de buurt zit, deze laat dan de postcode zien en die kan je dan weer in fourstack intoetsen
Niet echt up to date maar een betere lijst is er volgens mij niet publiekelijk
Fiber en Online geven aan 100/30mb maar ik woon 2100m van de wijkkast af
Komt die snelheid dan wel nog boven de 30/10mb uit? Anders maar weer een jaartje Ziggo..nog geen uitzicht op glas

Heb je die afstand van breedbandwinkel of van een andere website? Als je 100/30 haalt dan wordt (v)vdsl van een straatkast geleverd.Cyclonic schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:33:
Fiber en Online geven aan 100/30mb maar ik woon 2100m van de wijkkast afKomt die snelheid dan wel nog boven de 30/10mb uit? Anders maar weer een jaartje Ziggo..nog geen uitzicht op glas
Welke site is het beste om de afstand te controleren?plizz schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:59:
[...]
Heb je die afstand van breedbandwinkel of van een andere website? Als je 100/30 haalt dan wordt (v)vdsl van een straatkast geleverd.
Afstanden kloppen meestal niet meer (veel nieuwe straatkasten worden niet meegerekend in die afstandsberekening). Je kunt het best even kijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl, als daar 100Mb wordt aangegeven dan klopt dat eigenlijk altijd.Cyclonic schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:58:
[...]
Welke site is het beste om de afstand te controleren?
WatDiedB schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:35:
[...]
Afstanden kloppen meestal niet meer (veel nieuwe straatkasten worden niet meegerekend in die afstandsberekening). Je kunt het best even kijken op https://netco-fpi-info.fourstack.nl, als daar 100Mb wordt aangegeven dan klopt dat eigenlijk altijd.
Koper
Beschikbaar
Small green check
Distributiepunt(en)
Hrl-ABV, Hrl-Hbk
Internet Snelheid
200 Mbit/s
iTV
2 HD
Wat
FttH
Beschikbaar
Small red cross
Distributiepunt(en)
Internet Snelheid
-
iTV
-
Technologie
Internet Snelheid
ADSL2+
14 Mbit/s
VDSL2*
100 Mbit/s
Bonding*
200 Mbit/s
Dus 100/30 zou ik moeten halen? Vind het gek dat als ik bij kpn zelf kijk die op mijn postcode maar 50/10 aanbieden en bij Tele 2 ook maar 100/10, het gaat me vooral om de upload.
KPN is direct verbonden met de database waarop je deze postcodecheck uitvoerde. Kun je geen snelheidsupgrade kiezen bij KPN?Cyclonic schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:39:
[...]
Dus 100/30 zou ik moeten halen? Vind het gek dat als ik bij kpn zelf kijk die op mijn postcode maar 50/10 aanbieden en bij Tele 2 ook maar 100/10, het gaat me vooral om de upload.
Je hebt zo te zien gewoon (B)VVDSL beschikbaar, dat betekent een upload van 30Mb, en in de toekomst met bonding zelfs 60Mb.
Ik kan bij KPN upgraden naar 100/10 maar nergens naar 30mb, vind het raar dat ik dat bij Fiber en Online dan wel zou hebben.DiedB schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:42:
[...]
KPN is direct verbonden met de database waarop je deze postcodecheck uitvoerde. Kun je geen snelheidsupgrade kiezen bij KPN?
Je hebt zo te zien gewoon (B)VVDSL beschikbaar, dat betekent een upload van 30Mb, en in de toekomst met bonding zelfs 60Mb.
KPN heeft de website nog geen update gegeven om dit te reflecteren, vermoedelijk omdat klanten zonder vectoring (met internet direct vanuit de wijkcentrale) de 100Mb download wel kunnen halen, maar niet de 30Mb upload. Getuige het extra distributiepunt in de netco-check heb jij wel vectoring en dat garandeert een upload van 30Mb, ook al biedt KPN het aan als 10Mb.Cyclonic schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:46:
[...]
Ik kan bij KPN upgraden naar 100/10 maar nergens naar 30mb, vind het raar dat ik dat bij Fiber en Online dan wel zou hebben.
Bedankt voor de infoDiedB schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:48:
[...]
KPN heeft de website nog geen update gegeven om dit te reflecteren, vermoedelijk omdat klanten zonder vectoring (met internet direct vanuit de wijkcentrale) de 100Mb download wel kunnen halen, maar niet de 30Mb upload. Getuige het extra distributiepunt in de netco-check heb jij wel vectoring en dat garandeert een upload van 30Mb, ook al biedt KPN het aan als 10Mb.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyclonic op 06-06-2016 00:51 ]
Nope, Telfort neemt de lijn direct af van KPN (wholesale) en daar hoef jij verder niets voor te regelen.Cyclonic schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:50:
[...]
Bedankt voor de infoZie alleen dat Fiber 4 tot 6 weken nodig heeft voor een aansluiting
trouwens vroeger moesten wij bij kpn een lijn afsluiten voordat we Internet van telfort konden pakken moet dit nog steeds bij VDSL?
Het valt me op dat de Experiabox V10 na een reset nieuwe software gaat inladen en daardoor dus het scherm met configuratie in het Nederlands is. Leuk, maar ik heb nu bij meerdere mensen gezien dat telefonie niet online komt. Bijzonder vervelend.
Ontelbaar keer de stekkers eruit te hebben gehaald, maar telefonie kwam niet online. Op den duur nog een keer gereset met de resetknop, en toen kwam de telefonie wel online. Ook bij andere v10's kwam de telefonie pas online bij minimaal 2x resetten.
Hopelijk weet KPN ervan, want waarschijnlijk gaan al die dingen binnenkort automatisch updaten en hebben veel mensen -tijdelijk- geen telefoon meer. Of het moet dan aan de aparatuur in de centrale liggen..
Ontelbaar keer de stekkers eruit te hebben gehaald, maar telefonie kwam niet online. Op den duur nog een keer gereset met de resetknop, en toen kwam de telefonie wel online. Ook bij andere v10's kwam de telefonie pas online bij minimaal 2x resetten.
Hopelijk weet KPN ervan, want waarschijnlijk gaan al die dingen binnenkort automatisch updaten en hebben veel mensen -tijdelijk- geen telefoon meer. Of het moet dan aan de aparatuur in de centrale liggen..
[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 07-06-2016 09:43 ]
Naar welke versie gaat de V10 nu?
Hier nog steeds geen bonding geactiveerd (na bijna 4 maanden geleden aangevraagd te hebben). Blijkbaar krijgt KPN mijn 2de lijn administratief niet op orde. Zelfs mijn huidige analoge abonnement op die lijn kunnen ze niet afsluiten. Hoe triest.
Hier nog steeds geen bonding geactiveerd (na bijna 4 maanden geleden aangevraagd te hebben). Blijkbaar krijgt KPN mijn 2de lijn administratief niet op orde. Zelfs mijn huidige analoge abonnement op die lijn kunnen ze niet afsluiten. Hoe triest.
Dit is al enkele weken zoHvanderT schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:41:
Het valt me op dat de Experiabox V10 na een reset nieuwe software gaat inladen en daardoor dus het scherm met configuratie in het Nederlands is. Leuk, maar ik heb nu bij meerdere mensen gezien dat telefonie niet online komt. Bijzonder vervelend.
Die automatische update zou al van start zijn gegaan en dus ook binnenkort bij de grote menigte beschikbaar zijnHvanderT schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:41:
T02.7v2B2 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:55:
Naar welke versie gaat de V10 nu?
T02.9 (de volgende) laat nog even op zich wachten
[ Voor 10% gewijzigd door RobinF op 07-06-2016 11:01 ]
Volgende maand overstappen van Ziggo naar Vodafone alles in 1 80/8 VDSL. Ik ben erg benieuwd. Ik zit 179 meter van de straatkast volgens breedbandwinkel. Alleen eens kijken of het gaat werken via een STAP58. Gelukkig zit er ook installatie garantie bij van Vodafone.
Nouja, voorheen speelde dat probleem niet niet. Ik merk ook al enkele weken dat dit speelt.RobinF schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:58:
[...]
Dit is al enkele weken zo
[...]
Die automatische update zou al van start zijn gegaan en dus ook binnenkort bij de grote menigte beschikbaar zijn
[...]
T02.7v2
T02.9 (de volgende) laat nog even op zich wachten
Ben benieuwd of het nu opgelost is. Elke keer die modems resetten heb ik nu ook weer geen zin in
TS: een wijkkast bestaat niet.
Het is een "KVD" oftewel een kabelverdeler.
Een kleine of grote wijkkast bestaat ook niet!
Ik zou de term wijkkast vervangen met KVD!
Er zijn 3 soorten kabelverdelers:
Betonnen kabelverdeelkast
Kunststof kabelverdeelkast
Street Cabinet
En van iedere soort zijn er verschillende modellen!
TS: Als je nodig vindt kan ik ze allemaal een voor een voor je benoemen!
Street Cabinet
[ Voor 7% gewijzigd door kardox op 10-06-2016 17:02 ]
Heb je toevallig foto's van zo'n betonnen en kunstof ding?kardox schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:51:
Street Cabinet
SCS -> Beton (Stone)kardox schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:51:
Street Cabinet
SCM -> Metaal
SCP -> Polyesther
De "plasticen" bestaat bij mijn weten (nog) niet. Vraag is ook of dat je dat überhaupt wilt, en of daar nu een behoefte voor is.
Die 3 vallen onder "Street Cabinet"Micco90 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:54:
[...]
SCS -> Beton (Stone)
SCM -> Metaal
SCP -> Polyesther
De "plasticen" bestaat bij mijn weten (nog) niet. Vraag is ook of dat je dat überhaupt wilt, en of daar nu een behoefte voor is.
Plasticen bestaat niet voor KPN!
Kunststof wel!
Foto kan ik nergens vinden op Google. Deze foto ( Betonnen kabelverdeelkast ) komt uit mijn studieboekRobinF schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:32:
[...]
Heb je toevallig foto's van zo'n betonnen en kunstof ding?
https://www.mupload.nl/img/tba7ob4nxr60f.jpeg
En dit is een voorbeeld van een Kunststof kabelverdeelkast:
http://m.imgur.com/1mWowbx?r
[ Voor 16% gewijzigd door kardox op 10-06-2016 19:03 ]
Die laatste is niet van kunststof, maar van metaal. Om precies te zijn is dat een SCM-C, waarbij de C voor cover staat.kardox schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 18:57:
[...]
Foto kan ik nergens vinden op Google. Deze foto ( Betonnen kabelverdeelkast ) komt uit mijn studieboek
https://www.mupload.nl/img/tba7ob4nxr60f.jpeg
En dit is een voorbeeld van een Kunststof kabelverdeelkast:
http://m.imgur.com/1mWowbx?r
Vanuit buitenkant zie ik niet goed. Ik dacht dat die van kunststof is. Aan de binnenkant zie je duidelijker wat voor type kast is.Micco90 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:33:
[...]
Die laatste is niet van kunststof, maar van metaal. Om precies te zijn is dat een SCM-C, waarbij de C voor cover staat.
Dan is die A1350/07 ( Oude naam K1000 ) en die valt idd onder Street Cabinet.
Het grootste verschil is dat een Glasvezel Kabel in die A1350 zit en in die oude K1000 alleen Koper.
[ Voor 10% gewijzigd door kardox op 10-06-2016 19:56 ]
Worden de K1000 en K1200 niet tegenwoordig overstolpt met een SCM-M01 (Mini)?kardox schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 19:52:
[...]
Vanuit buitenkant zie ik niet goed. Ik dacht dat die van kunststof is. Aan de binnenkant zie je duidelijker wat voor type kast is.
Dan is die A1350/07 ( Oude naam K1000 ) en die valt idd onder Street Cabinet.
Het grootste verschil is dat een Glasvezel Kabel in die A1350 zit en in die oude K1000 alleen Koper.
Ik heb sinds kort de FritzBox 7369 die een 7360 moet vervangen.
Voor de mensen die het niet weten: De 7369 is(/hoort) ongeveer hetzelfde als de 7360(te zijn), behalve dat de 7369 ook VDSL2-bonding en VVDSL2-bonding aankan. Eerste indruk was dat hij wat voorzichtiger is wat betreft bandwith rates. De upload die voorheen standaard 33Mbit was, hangt nu steeds rond de 28Mbit. Niet een groot verschil, maar wel merkbaar.
En de attainable is altijd lager dan de actual data rate, omdat de attainable bijna gelijkstaat aan de actual rate als deze net ingetraind is. Na een paar minuten staat hij qua downstream data rate wel weer rond de 110Mbit. Ook de seamless rate adaption en bitswap staan zowel bij up als down de ene keer op "on" en andere keer weer op "off".
De 7369 heeft verder in vergelijking met de 7360 een schandalig slechte WiFi-chip(alleen 2.4Ghz mogelijk) en
loopt bij p2p veel sneller vast(dus reboot vaker). Hij kan dus minder connecties aan.
Al met al dus niet erg gecharmeerd van dat ding.
Mensen die soortgelijke ervaring hebben met de 7369?
Voor de mensen die het niet weten: De 7369 is(/hoort) ongeveer hetzelfde als de 7360(te zijn), behalve dat de 7369 ook VDSL2-bonding en VVDSL2-bonding aankan. Eerste indruk was dat hij wat voorzichtiger is wat betreft bandwith rates. De upload die voorheen standaard 33Mbit was, hangt nu steeds rond de 28Mbit. Niet een groot verschil, maar wel merkbaar.

De 7369 heeft verder in vergelijking met de 7360 een schandalig slechte WiFi-chip(alleen 2.4Ghz mogelijk) en
loopt bij p2p veel sneller vast(dus reboot vaker). Hij kan dus minder connecties aan.
Al met al dus niet erg gecharmeerd van dat ding.
Mensen die soortgelijke ervaring hebben met de 7369?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
M01 ken ik niet en heb niks van genomen van KPN.Micco90 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 21:14:
[...]
Worden de K1000 en K1200 niet tegenwoordig overstolpt met een SCM-M01 (Mini)?
K1000 wordt vervangen met A1350/7.
K2000, K24000/85, K2400/92 worden vervangen met A4000/7.
Het verschil tussen die A4000 en A1350 is dat in die A1350 worden de draden met schroeven vastgemaakt en die A4000 zijn LSA-PLUS NT.
Waar staat die /7 voor? En die /85 en /92?kardox schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:33:
[...]
M01 ken ik niet en heb niks van genomen van KPN.
K1000 wordt vervangen met A1350/7.
K2000, K24000/85, K2400/92 worden vervangen met A4000/7.
Het verschil tussen die A4000 en A1350 is dat in die A1350 worden de draden met schroeven vastgemaakt en die A4000 zijn LSA-PLUS NT.
Pairbonding is niet mogelijk bij mij. We hebben namelijk 2 adsl abbo's op 1 isra punt (2 x online.nl abbo) in ons studentenhuis. Nu wil ik overstappen naar Vodafone, Fiber of KPN voor de VDSL2 techniek. Het liefst goedkoop, maar mogelijk KPN als het beter is.
Fiber belooft mij 100 megabit. Ik heb ze uitdrukkelijk verteld dat pairbonding niet mogelijk is, maar toch zeggen dat 100 megabit kan. Ik geloof hun niet.
Ga ik die 100 megabit ooit halen?
Fiber belooft mij 100 megabit. Ik heb ze uitdrukkelijk verteld dat pairbonding niet mogelijk is, maar toch zeggen dat 100 megabit kan. Ik geloof hun niet.
Ga ik die 100 megabit ooit halen?

[ Voor 32% gewijzigd door iBurger op 13-06-2016 12:06 ]
100mb met vectoring is over 1 aderpaar gewoon mogelijk (fourstack geeft dit ook aan) dus zie niet waarom het niet zou kunnen. Met bonding zou 200mb mogelijk zijn.
Het VDSL netwerk van KPN kan per aderpaar 100Mb/s down en 30Mb/s upload aan.
Ik heb heel recent een abonnement bij Tele2 afgesloten, voor €28 heb je 100Mb/s down en 30Mb/s up (en ja die snelheden haal je echt!).
Let op:
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.