Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 87 ... 90 Laatste
Acties:

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 22:13

Anton Rongen

Failure is no option!

Het is dat jullie niet alle andere fora op internet kunnen lezen... maar daar zitten volhoudende meningen dat warmtepompen niet uit kunnen... bijzonder wat de gedachte is van de doorsnee Nederlander ;-)

"Er wordt een SCOP van 3.2 gemeld, dat zal wel net zo representatief zijn als verbruikscijfers van auto's"

"(mogelijke) hogere stookkosten vallen in het niet bij de afschrijving en de onderhoudskosten van een warmtepomp installatie, die alles tussen de 750...1000 Euro per jaar bedragen."

[Voor 102% gewijzigd door Anton Rongen op 13-02-2020 10:30]

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-04 16:53
Anton Rongen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:11:
.. maar daar zitten volhoudende meningen dat warmtepompen niet uit kunnen... bijzonder hoe hard er geroepen wordt door de doorsnee Nederlander ;-)

"Er wordt een SCOP van 3.2 gemeld bij een aanvoertemperatuur van 3,2. Dat zal wel net zo representatief zijn als verbruikscijfers van auto's, dus ik ga uit van een SCOP waarde van 2,5"
klopt naar mijn ervaring. ik heb dit ook al vaker gesteld

de opgaves zijn vaak onder bepaalde condities. dus bv geen hoogte verschil en 5 meter koelleiding. Dat dus ook bij mijn 4 poort multi.

jawel geen hoogte verschil en 5 meter leiding.. natuurlijk dat kom je in de praktijk niet altijd tegen.....*

hier ruim 4 meter hoogte verschil en 42 meter leiding 'ja meneer dan verbruikt hij wat meer...'

* dit zou dus kloppen bij een binnen / buiten units enkele gescheiden door een muur. bij een single split wel denkbaar.

[Voor 3% gewijzigd door Ray op 13-02-2020 11:11]

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:32
Ray schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:21:
[...]

klopt naar mijn ervaring. ik heb dit ook al vaker gesteld

de opgaves zijn vaak onder bepaalde condities. dus bv geen hoogte verschil en 5 meter koelleiding. Dat dus ook bij mijn 4 poort multi.

jawel geen hoogte verschil en 5 meter leiding.. natuurlijk dat kom je in de praktijk niet altijd tegen.....*

hier ruim 4 meter hoogte verschil en 42 meter leiding 'ja meneer dan verbruikt hij wat meer...'

* dit zou dus kloppen bij een binnen / buiten units enkele gescheiden door een muur. bij een single split wel denkbaar.
De leiding lopen vaak buiten langs de gevel terwijl het daar koud is, de buisisolatie daarvan is niet zo geweldig, dus aardig wat verliezen, ik heb ze wel eens beetgepakt tijdens verwarmen ze waren gewoon duidelijk voelbaar warm, ook zijn de koppelingen niet geisolleerd (dat heb ik dan zelf maar gedaan).

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2020 09:58]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19:56
Het is dat jullie niet in de babbelbox van het caravanforum kunnen lezen... maar daar zitten volhoudende meningen dat warmtepompen niet uit kunnen... bijzonder hoe hard er geroepen wordt door de doorsnee Nederlander ;-)

"Er wordt een SCOP van 3.2 gemeld bij een aanvoertemperatuur van 3,2. Dat zal wel net zo representatief zijn als verbruikscijfers van auto's, dus ik ga uit van een SCOP waarde van 2,5"

"En de installateur die beweert dat ook in jouw huis een warmtepomp een jaarlijkse besparing oplevert - dat is nog maar zeer de vraag, en de financiele risico's zijn groot. Dus mocht jouw CV ketel ploffen: gewoon een andere installeren. Ze zijn goedkoop, betrouwbaar, en ze stoken de zaak goed warm. En de (mogelijke) hogere stookkosten die er OOIT aan zullen komen vallen in het niet bij de afschrijving en de onderhoudskosten van een warmtepomp installatie, die alles tussen de 750...1000 Euro per jaar bedragen."
Daarom hier ook een L/L warmtepomp en geen L/W. L/W zou mij een voordeel opleveren van negen tientjes per jaar ongeveer aan energie kosten en daarbij als je het echt goed wil doen extra investering in radiatoren/vloerverwarming. Ik heb het andersom benadert. Ik wil een koel huis hebben in de zomer dan werkt L/L het beste. En hee, ik kan er ook mee gaan verwarmen. Dan gebruik ik mijn cv ketel bijna alleen nog maar voor warm water en hoef ik die waarschijnlijk zolang ik hier woon nooit meer te vervangen.

Ik denk dus ook dat een L/W bij de meeste mensen niet uit kan. Mooi als je reeds vloerverwarming hebt liggen en LTW radiatoren hebt maar anders vind ik een no go.

Ik denk dat je onderhoud en afschrijving wel een beetje fors inschat.

• Anton Rongen

Anton Rongen

Failure is no option!

Greenisthebest schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:07:
[...]
De discussie betrof oorspronkelijk een L/L warmtepomp met een drietal binnenunits. Daarna ook L/W. Het zijn niet mijn meningen en reacties maar een paar quotes vanuit een discussie elders om aan te geven.

@Ray,@Greenisthebest zouden jullie de quote willen aanpassen? Ik heb mijn post aangepast want achteraf vind ik het niet netjes van mij om zonder toestemming letterlijk te quoten vanuit een ander forum. Tevens heb ik de naam van het forum verwijderd.

[Voor 44% gewijzigd door Anton Rongen op 13-02-2020 10:34]

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:00
Greenisthebest schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Daarom hier ook een L/L warmtepomp en geen L/W. L/W zou mij een voordeel opleveren van negen tientjes per jaar ongeveer aan energie kosten en daarbij als je het echt goed wil doen extra investering in radiatoren/vloerverwarming. Ik heb het andersom benadert. Ik wil een koel huis hebben in de zomer dan werkt L/L het beste. En hee, ik kan er ook mee gaan verwarmen. Dan gebruik ik mijn cv ketel bijna alleen nog maar voor warm water en hoef ik die waarschijnlijk zolang ik hier woon nooit meer te vervangen.

Ik denk dus ook dat een L/W bij de meeste mensen niet uit kan. Mooi als je reeds vloerverwarming hebt liggen en LTW radiatoren hebt maar anders vind ik een no go.

Tis echt cool dat we hier zo mee bezig zijn/over denken, terwijl je ondertussen alleen subsidie krijgt op terugwin systemen voor warmwater uit je eigen vloerverwarming of L/W systemen enzo. Allemaal niet per se hele handige systemen, soms complex of alleen zinvol in bepaalde situaties. Terwijl L/L eigenlijk met de huidige gasprijzen en een beetje oke isolatie direct werkt - in zomer én winter.(en ja, koelen lijkt dan overbodige luxe, maar als we elke zomer naar weken >40'c toe gaan dan is er van 'luxe' nauwelijks meer sprake)

[Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-02-2020 11:15]

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Het is dat jullie niet alle andere fora op internet kunnen lezen... maar daar zitten volhoudende meningen dat warmtepompen niet uit kunnen... bijzonder wat de gedachte is van de doorsnee Nederlander ;-)

"Er wordt een SCOP van 3.2 gemeld, dat zal wel net zo representatief zijn als verbruikscijfers van auto's"

"(mogelijke) hogere stookkosten vallen in het niet bij de afschrijving en de onderhoudskosten van een warmtepomp installatie, die alles tussen de 750...1000 Euro per jaar bedragen."
Gut gut, generaliserend much :')

In mijn vorige huis heb ik 1600m³ gas vervangen door ~1200 kWh voor verwarmen én koelen. In mijn huidige huis heb ik stadsverarming én woon ik er pas sinds oktober. Echter heb ik een aantal weken moeten stoken zonder L/L en als ik dat extrapoleer (en rekening houd met het feit dat die gegevens uit oktober komen toen het nog warmer was gemiddeld) zou ik ruim 30 Gj puur aan stoken kwijt zijn in een jaar. Dat is ~1050m³ gas. Als ik hetzelfde doe voor verwarmen met L/L kom ik op ~950 kWh aan verwarmen uit. Tel ik daarbij op ~200 kWh voor verkoelen en zit op 1200 kWh wederom.

Als ik dat in geld uitdruk:

Stadsverwarming: 1200 euro per jaar (nog niet eens de 45 euro per maand aan warmtewisselaar huur meegenomen :X )
L/L WP: 252 euro per jaar

En dan heb ik ook nog zonnepanelen a 2500 Wp.

Dus.... :+

Edit: En die afschrijving slaat natuurlijk nergens op. Een L/L WP gaat gemiddeld 12 tot 15 jaar mee. Dat doet een huidige HR ketel ook. Toegegeven; als een L/L WP kaduuk is, ben je meer aan materiaalkosten kwijt als je deze moet vervangen tov een HR ketel. Ik weet eigenlijk niet of ze de buizen kunnen hergebruiken en het puur de units vervangen is (ik neem aan dat als het koudemiddel hetzelfde is, het wel kan. De kans daarop in de loop van 15 jaar is natuurlijk klein maar who knows).
Maar dan nog verdien je het terug in zuiniger stoken én is het minder milieubelastend dan een ketel op gas. Onderhoud is niet duurder dan met een HR ketel dus dat is ook een drogreden.

[Voor 18% gewijzigd door Notna op 13-02-2020 11:37]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Anton Rongen

Anton Rongen

Failure is no option!

Hier idem, de L/L in combinatie met panelen is een aanwinst.

Ik baal er van dat ik niet zo goed ben in de inhoudelijke discussie wanneer er zwart wit gedacht wordt. Anders zou ik het wel aandurven.

• Greenisthebest
Notna schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Gut gut, generaliserend much :')

In mijn vorige huis heb ik 1600m³ gas vervangen door ~1200 kWh voor verwarmen én koelen. In mijn huidige huis heb ik stadsverarming én woon ik er pas sinds oktober. Echter heb ik een aantal weken moeten stoken zonder L/L en als ik dat extrapoleer (en rekening houd met het feit dat die gegevens uit oktober komen toen het nog warmer was gemiddeld) zou ik ruim 30 Gj puur aan stoken kwijt zijn in een jaar. Dat is ~1050m³ gas. Als ik hetzelfde doe voor verwarmen met L/L kom ik op ~950 kWh aan verwarmen uit. Tel ik daarbij op ~200 kWh voor verkoelen en zit op 1200 kWh wederom.

Als ik dat in geld uitdruk:

Stadsverwarming: 1200 euro per jaar (nog niet eens de 45 euro per maand aan warmtewisselaar huur meegenomen :X )
L/L WP: 252 euro per jaar

En dan heb ik ook nog zonnepanelen a 2500 Wp.

Dus.... :+

Edit: En die afschrijving slaat natuurlijk nergens op. Een L/L WP gaat gemiddeld 12 tot 15 jaar mee. Dat doet een huidige HR ketel ook. Toegegeven; als een L/L WP kaduuk is, ben je meer aan materiaalkosten kwijt als je deze moet vervangen tov een HR ketel. Ik weet eigenlijk niet of ze de buizen kunnen hergebruiken en het puur de units vervangen is (ik neem aan dat als het koudemiddel hetzelfde is, het wel kan. De kans daarop in de loop van 15 jaar is natuurlijk klein maar who knows).
Maar dan nog verdien je het terug in zuiniger stoken én is het minder milieubelastend dan een ketel op gas. Onderhoud is niet duurder dan met een HR ketel dus dat is ook een drogreden.
Verbaast mij des te meer dat het topic L/W behoorlijk druk is tov van dit clubje hier. Is dat onbekend maakt onbemind?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Greenisthebest schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Verbaast mij des te meer dat het topic L/W behoorlijk druk is tov van dit clubje hier. Is dat onbekend maakt onbemind?
A ) Mensen denken bij airco niet aan L/L WP
B ) Mensen moeten units aan de muur hangen ipv radiatoren/vloerverwarming (dus valt meer in het zicht)
C ) Convectie vs stralingswarmte.

Met name B (en C) is een dingetje voor heel veel mensen.

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 13-02-2020 12:21]

• Greenisthebest
Notna schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:45:
[...]

B ) Mensen moeten units aan de muur hangen ipv radiatoren/vloerverwarming (dus valt meer in het zicht)

Met name B is een dingetje voor heel veel mensen.
Ok een unit aan de muur is iets minder. Maar straks als het weer zomer is valt dat ding niet meer op als je binnen gewoon recht uit je ogen kan kijken ipv scheel van de warmte. 8) Dan geef ik een ;) naar mijn unit.

• Anton Rongen

Anton Rongen

Failure is no option!

Liever één unit aan de muur dan vier radiatoren aan de muur inclusief de ruimte die ze innemen.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:27
En 't comfort van verwarmen is toch anders dan CV. Mijn vriendin zet toch nog altijd liever de CV aan vanwege het mindere comfortgevoel (tocht, warmteverschillen, geluid).

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

I-King schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:19:
En 't comfort van verwarmen is toch anders dan CV. Mijn vriendin zet toch nog altijd liever de CV aan vanwege het mindere comfortgevoel (tocht, warmteverschillen, geluid).
Uiteraard. Toch vind ik dat apart; ik heb juist het tegenovergestelde. Stralingswarmte is voor mij te snel, teveel. Mijn vrouw vind airco warmte ook een stuk prettiger omdat het altijd warmer aanvoelt.

Zo zie je maar weer; iedereen is anders :)

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:27
Zal ook sterk afhankelijk zijn van de omstandigheden. Door de vorm en richting van de huiskamer (en isolatie) verwacht ik is er ook wat meer koudeval van de ramen die de tocht versterkt.

Je kunt 'm dan ook wat meer alle kanten op laten draaien, maar dan vangt hij zich teveel in een hoekje en creëert hij zijn eigen 'hotspot'.
Het komt er nu op neer dat 's ochtends de airco heel even extra bijwarmt, en de korte avond. De langere avonden/dagen thuis pakt de CV over. De nachtstand komt ook voor rekening van de CV (alleen bij de koude dagen springt die 's nachts aan). Na deze maand maar eens bekijken wat de geschatte gasbesparing is, die is volgens mij nog altijd significant, terwijl we wel in de ochtend extra comfort hebben!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vraagje over de plaatsing van de airco tbv verwarming tov koeling. Ons huis heeft boven een grote slaapkamer die aan 1 kant 2 meter hoog is en aan de andere kant 4.5m. Het mooist zou zijn als de airco halverwege zou hangen aan de binnenmuur, dat komt het best uit met de leidingen. Maar ik had begrepen dat de airco het best zo hoog mogelijk gehangen kan worden, echter in het midden is de kamer 3m hoog.

voor de visueel ingestelde mens:
https://2.bp.blogspot.com/-nCNKbC6XvHA/WaNMF77AbGI/AAAAAAAAG3I/GfUB9jWCC24B5p3FW0L7OYqPl3IURRNqACLcBGAs/s700/IMG_8614.jpg
De airco zou dan helemaal links komen, zo hoog mogelijk. Ik denk dat als ik de airco verder naar rechts plaats, dat de lage kant niet goed gekoeld/verwarmt zou worden, klopt dat? (oude foto, alles is nu netjes afgewerkt, en deur in het gat geplaatst).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lucht mengt zich uiteindelijk wel hoor :) Ik heb een keer een AC laten installeren in een technische ruimte en die hing halverwege :X

Toch werd het bovenin ook koel. Deze komt echter nog relatief hoog.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:38

basvn

Breezand - NHN

zonoskar schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:18:
Vraagje over de plaatsing van de airco tbv verwarming tov koeling. Ons huis heeft boven een grote slaapkamer die aan 1 kant 2 meter hoog is en aan de andere kant 4.5m. Het mooist zou zijn als de airco halverwege zou hangen aan de binnenmuur, dat komt het best uit met de leidingen. Maar ik had begrepen dat de airco het best zo hoog mogelijk gehangen kan worden, echter in het midden is de kamer 3m hoog.

voor de visueel ingestelde mens:
[Afbeelding]
De airco zou dan helemaal links komen, zo hoog mogelijk. Ik denk dat als ik de airco verder naar rechts plaats, dat de lage kant niet goed gekoeld/verwarmt zou worden, klopt dat? (oude foto, alles is nu netjes afgewerkt, en deur in het gat geplaatst).
In het begin als hij net aan staat merk je dat warmte om hoog gaat/kou naar beneden.
maar na verloop van tijd mengt dat prima. zeker als je hem op ''swing'' zet.

zou hem alleen niet recht voor een bed plaatsen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• mr_evil08

Er gaat een hoop "geblaat" rond idd, ik lees ze veelal niet/negeer ze, tenzij het een serieuze discussie is, veelal wordt niet eerlijk vergeleken en slaat het kant noch wal, Jup CV gebruikt geen stroom, kent geen leidingverliezen, staat in de woonkamer, altijd redement perfect 107%, iedereen heeft natuurlijk vloer/wand verwarming en heeft nooit onderhoud nodig, jup vooral in blijven geloven jongens, dus ik verdoe mijn tijd daar niet meer aan.

mbt WP COP rond 2,8 / lager ben je al voordeliger uit, 3,2 stampt uit de tijd van lagere gasprijzen.
En mijn CV ketel kan niet koelen...

Maar je hebt ook warmtepompen en warmtepompen, de 1 is de ander niet, op TV programma,s gebruiken ze vaak ook een alibaba merk of een maandag morgen model om het af te kraken, tja...

Dus als ze gaan vergelijken wel A kwaliteit met A kwaliteit en dus niet A kwaliteit met B kwaliteit vergelijken...

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-02-2020 13:54]

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19:53
Greenisthebest schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:10:
[...]

Extra tip: plak warmtewerende folie aan de buitenkant van je ramen. Scheelt heeeeeeeeeel veel. Ik heb een serre en heb goede ervaring hiermee. Scheelt je straks veel stroom voor koelen.
Heb je een link ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Glashelder schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:29:
Lucht mengt zich uiteindelijk wel hoor :) Ik heb een keer een AC laten installeren in een technische ruimte en die hing halverwege :X

Toch werd het bovenin ook koel. Deze komt echter nog relatief hoog.
Dan ga ik voor deze mooiste/makkelijkste oplossing!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• mr_evil08
zonoskar schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:45:
[...]

Dan ga ik voor deze mooiste/makkelijkste oplossing!
Kanttekening, op fluisterstand duurt het wel even voordat lucht gemengt is.
Bij koelen gaat het veel sneller dan verwarmen, omdat kou direct zakt natuurlijk.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online

Prut blijft prut... Het is extra belangrijk dat iemand er verstand van heeft en iets plaatst wat werkt een onder OF overbemeten WP werkt niet goed.

Met een goed plan van aanpak kan een hoop. Ik stook alles 24/7 naar 22graden door enkel radiatoren uit 1972 (max water aanvoertemp: 42c) dat gaat prima.

(L/L warmtepomp ging ook prima, maar dan bleef onze aangebouwde hal bij voordeur met de wc te koud, plus ivm mijn werk is het handig als je zelf ook met alle mogelijkheden ervaring hebt)

Uiteindelijk gewoon berekend wat mogelijk was. Het is nog niet onder de 21.6c geweest of boven de 22.4c.

[Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 13-02-2020 18:18]

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik heb een drietal posts die totaal niet over warmtepompen gingen (maar meer over milieu in het algemeen :? ) verwijderd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 03-04 20:07
Notna schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:45:
[...]

C ) Convectie vs stralingswarmte.

Met name B (en C) is een dingetje voor heel veel mensen.
Eens, doch er zijn tegenwoorig design units die niet lelijk zijn. Plus je hebt ook lage muur units die een radiator imiteren. En je hebt plafon units, en inbouw/kanaal units.

De plastic bak aan de muur is het goedkoopste, en dus vaak de eerste keuze, maar wie design belangrijk vindt heeft opties. Mijn ouders hebben een kanaalunit in een linnenkast weggewerkt. Enkele en mooi metaalrooster te zien.

Bij nieubouw zou ik kanaalunits nemen met roosters in de plafons.

• Greenisthebest
Armin schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:13:
[...]

Eens, doch er zijn tegenwoorig design units die niet lelijk zijn. Plus je hebt ook lage muur units die een radiator imiteren. En je hebt plafon units, en inbouw/kanaal units.

De plastic bak aan de muur is het goedkoopste, en dus vaak de eerste keuze, maar wie design belangrijk vindt heeft opties. Mijn ouders hebben een kanaalunit in een linnenkast weggewerkt. Enkele en mooi metaalrooster te zien.

Bij nieubouw zou ik kanaalunits nemen met roosters in de plafons.
Ach joh. Laat de meeste mensen eerst maar eens gewoon beginnen met een net ingericht, opgeruimd en smaakvol interieur. Dat is al een hele kunst voor vele. En dan heb ik het niet over of het mijn smaak is. 8)

Ik vind de dure van Daikin, Stylish en Emura, niet eens mooi. Heb daarom gewoon voor een Perfera gekozen. Ook niet mooi, maar wel veeeeeeeeeel goedkoper.

[Voor 8% gewijzigd door Greenisthebest op 14-02-2020 19:38]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:34

CurlyMo

www.pilight.org

/s Als ik mijn huis wil verwarmen met een L/L WP, is dit dan eigenlijk niet een veel beter idee?

https://assets.kakhiel.nl/uploads/image_fragment/120986/file/default_stom10.jpg

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Armin
CurlyMo schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:21:
/s Als ik mijn huis wil verwarmen met een L/L WP, is dit dan eigenlijk niet een veel beter idee?

[Afbeelding]
_/-\o_

Tja, als het non-inverter model goedkoper is, en het regent niet teveel is dit wellicht ook een optie. :+

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02-04 21:04
Van de week heb ik een offerte ontvangen voor het plaatsen van 2 keer een 5kW airco: SRK50ZS-W met aparte buitenunits.

De ene airco moet vooral in de zomer koelen op de overloop. De te koelen inhoud is zo'n 145m3, plus een zonder verdieping van 70m3 omdat het trapgat open is. Dan zou je in totaal op 210m3 uitkomen, maar koele lucht stijgt toch niet?

De andere airco moet in de benedenverdieping komen en moet in de zomer een beetje koelen, maar ik wil hem in de winter meer inzetten als (bij)verwarming voor 133m3.

Ik zit in een redelijk nieuw huis uit 2015 dus qua isolatie zit ik wel goed. Daarnaast hebben we op het zuiden helemaal geen ramen op de benedenverdieping (wel twee kleine slaapkamer ramen op de slaapkamerramen, maar die hebben rolluiken), dus voor mijn gevoel is 2 keer 5kW wel redelijke overkill. Zeker voor het koelen. Tijdens de warme dagen van de afgelopen zomer warmt het huis wel op, maar dat duurt echt wel een paar dagen. Een airco heeft dus alle tijd om te koelen.
Voor het verwarmen van de woonkamer is 5kW denk ik wel prettig zodat we hem langer kunnen gebruiken om het gasverbruik te verminderen.

Aangezien ik twee buitenunits krijg, maar de ene airco vooral wil inzetten om te koelen en de andere om te verwachten, leek een multisplit unit mij wel handig omdat ik dan niet het volledige vermogen hoef te hebben aangezien ze bijna nooit tegelijkertijd vol zullen draaien.

Ik zou dan bijvoorbeeld een Mitsubishi MXZ-2F53VF kunnen combineren met een 3.5kW binnenunit voor boven en een 5kW unit voor beneden. Wat vinden jullie van deze gedachtegang? En wat zouden jullie voor vermogens nemen?

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 30-03 23:35
van de week 2 lucht/lucht warmtepompen laten hangen
1 x Daikin ftxp25 met buitenunit op de zolder voor verwarmen en koelen
1 x Daikin ftxp35 met buitenunit op de 1de verdieping voor verwarmen en koelen
De unit op de eerste verdieping werkt prima en verwarmt nu de verdieping en de zolder voor het grootste deel.
De unit staat keurig rustig te pruttelen om de gewenste temp. 17 graden aan te houden.
Ik ben er heel blij mee, kwa installateur heb ik even moeten zoeken maar in Bercx klimaattechniek uit Eindhoven een vriendelijke correcte man en wat prijs (€ 3563.45) betreft zeker niet de slechtste, en hij had tijd.
Tevens had ik de keuze om de units bij hem te bestellen of door hem te laten verzorgen, als ik de units verzorgde zou hij ze voor ongeveer € 600,- p.s. plaatsen incl. materiaal.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Greenisthebest
@Flanky Om het op 17 graden te houden? Het is hier bij mij nu 19 graden boven zonder verwarming. Tijd om wat aan je isolatie te doen denk ik. Mijn units gaan het dan het echt makkelijk krijgen.
Uit interesse....waarom beneden niet meegepakt?

Nog 17 dagen aftellen voor mij en dan komen mijn units. Wachten duurt altijd lang.

@Stefanovic45 Met een airco op de 1e verdieping ga je never nooit je zolder koelen. En die 5 is veel te zwaar voor beneden. Zoek even mijn vragen op en dan zul je zien dat je met minder beneden toe kan. Ik krijg een 4,2 voor 160 m3 beneden. Een 2,5 voor 1e verdieping en een 2 voor de zolder.

[Voor 30% gewijzigd door Greenisthebest op 17-02-2020 23:15]

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02-04 21:04
Greenisthebest schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:10:

@Stefanovic45 Met een airco op de 1e verdieping ga je never nooit je zolder koelen. En die 5 is veel te zwaar voor beneden. Zoek even mijn vragen op en dan zul je zien dat je met minder beneden toe kan. Ik krijg een 4,2 voor 160 m3 beneden. Een 2,5 voor 1e verdieping en een 2 voor de zolder.
Dank! Heb je het al draaien? Ik ben toch wel benieuwd naar je ervaring ;)

De zolder hoeft zeker niet gekoeld te worden dus dat hoeft ook niet. Maar aangezien het een open ruimte is vroeg ik me alleen af de zolder niet automatisch mee gekoeld gaat worden.

Ik nijg dan ook voor een 3.5kW model voor zowel boven als beneden.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Greenisthebest
@Stefanovic45 Nog niet operationeel hier, nog 16 dagen. Kijk wel uit met je wens voor een multi, juist als ze niet tegelijk draaien, ivm pendelen en minimaal toerental. Genoeg over te vinden hier. En hou er rekening mee dat je met 1 unit op de eerste verdieping niet alle ruimtes niet optimaal koelt/verwarmt, lees overal dezelfde temperatuur. Ik doe dat ook straks maar ben me er wel van bewust.

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 30-03 23:35
Greenisthebest schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:10:
@Flanky Om het op 17 graden te houden? Het is hier bij mij nu 19 graden boven zonder verwarming. Tijd om wat aan je isolatie te doen denk ik. Mijn units gaan het dan het echt makkelijk krijgen.
Uit interesse....waarom beneden niet meegepakt?

Nog 17 dagen aftellen voor mij en dan komen mijn units. Wachten duurt altijd lang.

De unit op de 1ste verdieping draait al 2 weken en heeft inderdaad de laatste dagen niet aangestaan :)
Beneden was al voorzien in een Toshiba daiseikai 3,5 kW die 100m3 moet verwarmen (met erge koude (< -5 met moeite) toch erg tevreden.
Koelen lukt makkelijk en op de zolder is daarvoor de 2,5 geplaatst.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02-04 13:29
Vandaag is mijn inzending geplaatst in de brievenrubriek van het Eindhovens Dagblad na een hoop gezeur van mensen die er de ballen verstand van hebben de afgelopen dagen:

Dat het onmogelijk is om van het gas af te gaan in een oudere woning, zoals onder anderen A. Peels beweert, is aantoonbaar onjuist. Mijn rijtjeshuis (bouwjaar 1975) heb ik rondom degelijk geïsoleerd en van 18 zonnepanelen voorzien die gemiddeld ruim 4000 kWh per jaar opbrengen. Per jaar neem ik gemiddeld 1000 kWh extra stroom af en dat kost me bijna niks dankzij de teruggave energiebelasting.

Dit heb ik bereikt met een ventilatiewarmtepompboiler voor het warm water en twee zeer zuinige lucht-luchtwarmtepompen (airco, in de volksmond). Incidenteel staan er een paar infraroodpanelen en een simpel ventilatorkacheltje aan. Daarnaast heb ik ledverlichting en energiezuinige huishoudelijke apparatuur. Dat is alles.

Ik gebruik al vijf jaar geen aardgas meer en alle radiatoren plus de cv-ketel zijn weggehaald. De gasmeter is door de netbeheerder verzegeld. Zeg dus niet dat het niet kan!

• Greenisthebest
mv8tekst schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:13:
Vandaag is mijn inzending geplaatst in de brievenrubriek van het Eindhovens Dagblad na een hoop gezeur van mensen die er de ballen verstand van hebben de afgelopen dagen:

Dat het onmogelijk is om van het gas af te gaan in een oudere woning, zoals onder anderen A. Peels beweert, is aantoonbaar onjuist. Mijn rijtjeshuis (bouwjaar 1975) heb ik rondom degelijk geïsoleerd en van 18 zonnepanelen voorzien die gemiddeld ruim 4000 kWh per jaar opbrengen. Per jaar neem ik gemiddeld 1000 kWh extra stroom af en dat kost me bijna niks dankzij de teruggave energiebelasting.

Dit heb ik bereikt met een ventilatiewarmtepompboiler voor het warm water en twee zeer zuinige lucht-luchtwarmtepompen (airco, in de volksmond). Incidenteel staan er een paar infraroodpanelen en een simpel ventilatorkacheltje aan. Daarnaast heb ik ledverlichting en energiezuinige huishoudelijke apparatuur. Dat is alles.

Ik gebruik al vijf jaar geen aardgas meer en alle radiatoren plus de cv-ketel zijn weggehaald. De gasmeter is door de netbeheerder verzegeld. Zeg dus niet dat het niet kan!
Alleen jammer dat veel mensen met carnaval in Eindhoven de krant niet (meer kunnen 8) ) lezen. :+

• Marcelkoolwijk
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-02 06:35
Afgelopen donderdag een Mitsubishi srk50zsx-w beneden laten installeren. En voor boven een Mitsubishi srk20zs-w.

Vanaf donderdag begonnen met het verwarmen van de woonkamer/keuken.
Oppervlakte is 80m2/192m3.
Ons huis is van 1980 en vrijstaand. Vloer en spouwmuren moeten nog geïsoleerd worden. Nieuwe kozijnen met glas zitten er al in.

Erg tevreden tot nu toe over de warmte en hoe stil de airco is.
De 5kw staat op automatische modus. En blaast continu op een lage stand met een temperatuur van 21 graden.
In de woonkamer is het 20.5 graden 24uur per dag.

Gas is gigantisch gedaald.
Er liggen inmiddels 18panelen op het dak.
Berekend is dat deze 1500kwh meer opbrengen. Dan mijn oude verbruik. Dit moet het extra stroom verbruik van de airco (zo goed als) gaan dekken.
Verbruik is nu:
11.2 kWh per dag met een buitentemperatuur van +/- 5 graden.

Oud gas verbruik
17/2 - 9.5m3
18/2 - 8.2m3
19/2 - 9.4m3
20/2 - 8.4m3 (vanaf 18.00 airco verwarmen)

21/2 - 1.5m3
22/2 - 1.6 m3

Vloerverwarming staat nu uit.
Wij vinden persoonlijk dat de warmte van de airco comfortabeler is dan vloerwarming.

Erg tevreden dus.

• Greenisthebest
@Marcelkoolwijk Top. Kan niet wachten op mijn set. Ik lees dat je permanent verwarmt. Is dat zuiniger dan middels nachtverlaging?

• kliklakloe
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 03-04 23:34
mv8tekst schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:13:

Ben je tevreden over de ventilatiewarmtepompboiler? welke heb je? kan je er wat meer over vertellen? ik verwarm mijn huis nu ook prima met daikin L/L warmtepompen sinds een paar maanden, binnenkort 16 panelen op het dak en aan het orienteren om volledig de cv de deur uit te kunnen doen. Ben me net aan het verdiepen in een ventilatiewarmptepompboiler om zo in de warm sanitair water behoefte te kunnen voorzien,
Mijn huis is van 74 en sindsdien aardig aangepakt met dubbel glas, isolatie etc, echter heb ik nog geen ventilatiesysteem, dit zou een prachtige 2in1 oplossing zijn. Ik ben er alleen nog een beetje huiverig van dat ik straks niet zonder verwarming zit mochten we keer een echt ouderwets koude winter krijgen. Maar de ventilatiewarmtepomp is nog niet echt gemeengoed en dus erg benieuwd naar hoe dat bevalt.

• mv8tekst
Er zijn betere vwpb maar ook slechtere. Ik heb de Nibe F130.
Ik ben uitgegaan van een praktische oplossing en dat was dat ik in 2014 een tweedehande Nibe F120 vwpb met los vat op Marktplaats kocht voor 400 euro.
Praktisch want goedkoop en tweedelig: ik zag niet zo snel hoe ik een tweedehands apparaat van 100 kilo twee trappen hoger kreeg.
Inmiddels is de F120 na wat problemen vervangen door een nieuwe, de opvolger F130 (met ISDE-subsidie) die is aangesloten op hetzelfde 150 litervat. In de praktijk goed voor 3 niet overdreven lange douchebeurten of 1-2 als je pubers in huis hebt. Ik verwarm het vat tot 53 graden, dat is de zuinige stand, en eens per week gaat ie naar 60 als legionellapreventie.

Probleem: installateurs doen maar wat en sturen rustig een monteur die nog nooit zo'n ding bekeken heeft en zich te goed voelt voor het volgen van een installatiehandleiding. Dit is mij minstens drie keer overkomen rond het fenomeen ventilatiewarmtepompboiler (al dan niet gekoppeld aan een hr-ketel).

Het verbruik valt enigszins tegen als je dat vergelijkt met de bekende Atlantic wpb (die niet op ventileren is gemaakt) maar ook de Inventum Ecolution die ik in mijn vorige huis had, deze ventileert 3-4 keer zo zuinig en ventileren doe je 24/7. De Nibe pakt dan ca.14 W continu. De F130 pakte in het eerste jaar 813 kWh, inclusief ventilatie.

Ook het geluid valt wat tegen hoewel niet echt onverwacht. De unit staat op zolder en ik kan een verdieping lager altijd horen wanneer ie aan het 'warmtepompen' is, het ventileren hoor je niet. Een warmtepomp heeft nu eenmaal een compressor en staat binnenshuis en mijn ervaring is dat elke soort wp, de vwpb maar de l/l-wp net zo goed, in een toestand kan komen waarin ie irritant begint te zoemen, wat meestal vanzelf weer verdwijnt.
Evengoed heb ik nog nooit klachten van mijn buren gehad terwijl de F130 aan de tussenmuur hangt (zit wel een spouw tussen) en ook geen klachten over de 2 l/l-units in mijn achtertuin.
De F130 hangt in de voormalige cv-ruimte en grenst aan het appartement dat ik verhuur, huurders hebben ook nog nooit over het geluid geklaagd, vermoedelijk gaat het meeste geluid via de ventilatiekanalen.

Dat brengt me op het volgende. Je hebt geen ventilatiesysteem, ik had een MV-box en afzuigventielen in keuken, wc en badkamer + later nog een in de badkamer van het appartementje. Hoe wil je voldoende lucht naar een vwpb krijgen om warmte aan te onttrekken? Je moet eigenlijk continu lucht aanvoeren voor de vwpb, dus zuinig ventileren met CO2- en vochtsensoren en zelfregelende roosters is hier m.i. niet goed toepasbaar. Je moet openstaande roosters in de ramen hebben en kieren onder de deuren. Blijkbaar gaat het zo goed, ik heb nergens schimmel.

Als ik het allemaal over kon doen - met de kennis van nu - was ik in 2014 wellicht heel anders te werk gegaan. Nieuwe kozijnen met driedubbel glas en balansventilatie in plaats van de houtjetouwtjeoplossingen die ik nu heb. Dat zou een klein fortuin gekost hebben en is lastig aan te leggen (aanvoerkanalen en -ventielen) maar was energietechnisch beslist de beste oplossing geweest.
Het was nu een proces zonder vooropgezet plan, want pas gaandeweg heb ik besloten voor gasloos te gaan! Maar al met al ben ik wél tevreden over het eindresultaat: ik zie mensen genoeg die jarenlang dubben en uiteindelijk niks doen en ondertussen ben ik al vijf jaar gasloos met een energierekening van niks en een investering die nog best meevalt (hoeveel precies kan ik zo niet zeggen).

Ik zou niet bang zijn voor koude winters. Een ventilatorkacheltje kost niks en als je het incidenteel gebruikt verbruikt het ook bijna niks, op jaarbasis bekeken. Ik gebruik zeer zelden bijverwarming, mijn kinderen ietsje meer maar ook weinig. Je moet het praktisch bekijken en niet meteen van 'het ergste' uitgaan! Als je alleen nog gas gebruikt voor warm water zou ik daar heel rap een eind aan maken :) Die 180 euro vastrecht per jaar heb je er zo uit. Er loopt hier ergens een lang topic over hoe mensen het voor elkaar krijgen (of niet) om kosteloos hun gas te laten afsluiten.

wat ik aan mijn huis gedaan heb
beschrijving van mijn huis op Olino
ventilatiewarmtepomp Inventum Ecolution in mijn vorige huis Dit leek een goede oplossing, maar ook hier blunders en gebrek aan kennis bij installateurs!|

Lang verhaal, maar dan ben ik het weer eens kwijt :)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:47:
@Marcelkoolwijk Top. Kan niet wachten op mijn set. Ik lees dat je permanent verwarmt. Is dat zuiniger dan middels nachtverlaging?
Is uiteraard niet zuiniger (meer warmteverlies) maar het extra warmteverlies valt erg mee en resulteert wel in meer comfort. Zelf zet ik hem 's nachts vaak wel 1 of 2 graden kouder, maar helemaal uit doe ik niet omdat dan muur en vloer te koud worden en dat duurt lang om weer op te warmen.

• Marcelkoolwijk
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-02 06:35
Uitzetten doe ik inderdaad ook niet.
Belangrijk is het huis op temperatuur te houden.
Komende week ga ik de airco snachts een paar graden kouder zetten. Kijken hoeveel dit scheelt.
Hier kom ik nog op terug.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:31
mv8tekst schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:51:
Er zijn betere vwpb maar ook slechtere. Ik heb de Nibe F130.
Ik ben uitgegaan van een praktische oplossing en dat was dat ik in 2014 een tweedehande Nibe F120 vwpb met los vat op Marktplaats kocht voor 400 euro.
Praktisch want goedkoop en tweedelig: ik zag niet zo snel hoe ik een tweedehands apparaat van 100 kilo twee trappen hoger kreeg.
Inmiddels is de F120 na wat problemen vervangen door een nieuwe, de opvolger F130 (met ISDE-subsidie) die is aangesloten op hetzelfde 150 litervat. In de praktijk goed voor 3 niet overdreven lange douchebeurten of 1-2 als je pubers in huis hebt. Ik verwarm het vat tot 53 graden, dat is de zuinige stand, en eens per week gaat ie naar 60 als legionellapreventie.

Probleem: installateurs doen maar wat en sturen rustig een monteur die nog nooit zo'n ding bekeken heeft en zich te goed voelt voor het volgen van een installatiehandleiding. Dit is mij minstens drie keer overkomen rond het fenomeen ventilatiewarmtepompboiler (al dan niet gekoppeld aan een hr-ketel).

Het verbruik valt enigszins tegen als je dat vergelijkt met de bekende Atlantic wpb (die niet op ventileren is gemaakt) maar ook de Inventum Ecolution die ik in mijn vorige huis had, deze ventileert 3-4 keer zo zuinig en ventileren doe je 24/7. De Nibe pakt dan ca.14 W continu. De F130 pakte in het eerste jaar 813 kWh, inclusief ventilatie.

Ook het geluid valt wat tegen hoewel niet echt onverwacht. De unit staat op zolder en ik kan een verdieping lager altijd horen wanneer ie aan het 'warmtepompen' is, het ventileren hoor je niet. Een warmtepomp heeft nu eenmaal een compressor en staat binnenshuis en mijn ervaring is dat elke soort wp, de vwpb maar de l/l-wp net zo goed, in een toestand kan komen waarin ie irritant begint te zoemen, wat meestal vanzelf weer verdwijnt.
Evengoed heb ik nog nooit klachten van mijn buren gehad terwijl de F130 aan de tussenmuur hangt (zit wel een spouw tussen) en ook geen klachten over de 2 l/l-units in mijn achtertuin.
De F130 hangt in de voormalige cv-ruimte en grenst aan het appartement dat ik verhuur, huurders hebben ook nog nooit over het geluid geklaagd, vermoedelijk gaat het meeste geluid via de ventilatiekanalen.

Dat brengt me op het volgende. Je hebt geen ventilatiesysteem, ik had een MV-box en afzuigventielen in keuken, wc en badkamer + later nog een in de badkamer van het appartementje. Hoe wil je voldoende lucht naar een vwpb krijgen om warmte aan te onttrekken? Je moet eigenlijk continu lucht aanvoeren voor de vwpb, dus zuinig ventileren met CO2- en vochtsensoren en zelfregelende roosters is hier m.i. niet goed toepasbaar. Je moet openstaande roosters in de ramen hebben en kieren onder de deuren. Blijkbaar gaat het zo goed, ik heb nergens schimmel.
Deze ervaring zou goed in mijn wpb topic passen :>
Kan je misschien toelichten waarom je denkt dat de Nibe meer verbruikt dan een Atlantic?
Ik heb het verbruik van de Itho MV er bij en de Nibe neemt dat over.
De Itho is wel erg zuinig, stand 1 doet maar 4W en vol gas is 28W.
Daarbij heeft hij nog een 'afwezig' stand die maar 2W verbruik geeft.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Greenisthebest
Marcelkoolwijk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:14:
Uitzetten doe ik inderdaad ook niet.
Belangrijk is het huis op temperatuur te houden.
Komende week ga ik de airco snachts een paar graden kouder zetten. Kijken hoeveel dit scheelt.
Hier kom ik nog op terug.
Bij mij wordt het meestal niet kouder dan 19 graden, dus dan kan hij gewoon uit. Overdag staat hier ook nu de cv niet hoger dan 19,5 graden. Ik heb het met de cv wel eens gedaan. Op 20 laten staan maar vond dat toch te kostbaar.

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07:35
Marcelkoolwijk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:41:
Afgelopen donderdag een Mitsubishi srk50zsx-w beneden laten installeren. En voor boven een Mitsubishi srk20zs-w.
morgen krijg ik ook bovenstaande set. :)

Nu pas ik wel 5 °C nachtverlaging toe, heb dat meerdere malen getest en het gasverbruik is echt een stuk minder als ik verlaging toe pas.
Wat ik dus begrijp is dit met een lucht warmte pomp niet rendabel?
Zijn hier ook harde cijfers van bekend?

• Speedy-Andre
Een cvketel heeft veel meer vermogen beschikbaar om in korte tijd je huis op te warmen.
Met een airco kan je wel de lucht op temperatuur krijgen maar alles met massa (vloer, muren, meubilair) duurt veel langer.
5 graden zal je denk ik niet werkelijk verliezen, probeer eens uit of het behaaglijk voelt.
Ook is het harde geblaas van de airco misschien niet fijn als hij net begint, start daarom eerder zodat de temperatuur stabiel is en hij rustig blaast zodra je er gebruik van maakt.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Greenisthebest
@Speedy-Andre Meeste hebben toch een timer die je in kan stellen? Zet je hem toch gewoon een uur voor opstaan en thuiskomen aan. Ben ik weer blij met mijn Daikin die zoals ik heb begrepen ook nog een goed functionerende app heeft voor als ik buitenshuis ben en eerder thuis kom dan het programma wat ik wil gaan instellen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Bij mij wordt het meestal niet kouder dan 19 graden, dus dan kan hij gewoon uit.
Heb je dan uberhaupt wel verwarming nodig? Of bedoel je dat de radiatoren nog urenlang aan het nagloeien zijn?
Greenisthebest schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:32:
@Speedy-Andre Meeste hebben toch een timer die je in kan stellen? Zet je hem toch gewoon een uur voor opstaan en thuiskomen aan. Ben ik weer blij met mijn Daikin die zoals ik heb begrepen ook nog een goed functionerende app heeft voor als ik buitenshuis ben en eerder thuis kom dan het programma wat ik wil gaan instellen.
1 uur is niet genoeg. Denk eerder aan 3-5 uur om vloer en wanden ook op temperatuur te krijgen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

duimp schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:42:
[...]

morgen krijg ik ook bovenstaande set. :)

Nu pas ik wel 5 °C nachtverlaging toe, heb dat meerdere malen getest en het gasverbruik is echt een stuk minder als ik verlaging toe pas.
Wat ik dus begrijp is dit met een lucht warmte pomp niet rendabel?
Zijn hier ook harde cijfers van bekend?
Bij mij thuis is dat zeker wel rendabel. Wij verliezen helaas redelijk wat warmte via de keuken (wordt aan gewerkt). Onder de 18 graden wordt het eigenlijk niet echt, maar de hele dag 21 graden aanhouden kost dan wel 14 kWh per dag zo'n beetje. Door dit te begrenzen naar de uren dat we thuis zijn is het meestal beperkt tot 6 of 7 kWh (hij moet wel even volgas gaan uiteraard als ie van 18 naar 21 moet).

Het verwarmen naar 21 gaat echter snel dus ik zie geen reden om dan geen verlaging toe te passen.
T-Infinity schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Heb je dan uberhaupt wel verwarming nodig? Of bedoel je dat de radiatoren nog urenlang aan het nagloeien zijn?

[...]

1 uur is niet genoeg. Denk eerder aan 3-5 uur om vloer en wanden ook op temperatuur te krijgen.
Wij zetten hem pas 'aan' (naar 21 graden) als we thuis komen. Geen probleem mee.

[Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 24-02-2020 13:11]

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Greenisthebest
T-Infinity schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Het is hier nu 19 graden en de radiatoren zijn gewoon koud. Maar 19 graden is in de avond als we stil zitten te koud dus dan gaat hij naar 20 en later soms naar 21 graden. Ik stook ook nog een houtkachel dus daarom ook maar een voorschot van €95,- per maand. Helemaal zonder verwarming kan ik dus niet. Ik hoop dus ook met de L/L helemaal gasloos te worden en nog minder te gaan betalen. Verder eindelijk koel in de zomer.

• mv8tekst
Ik heb de Daikin Ururu Sarara met en zonder 24/7 doorverwarmen geprobeerd en het comfort is veel beter met doorverwarmen terwijl het verbruik niet veel uitmaakt. Of er een echt koude periode is maakt zo een paar honderd kWh verschil - dan heb je het over zo'n 40 euro extra, dat heb ik er wel voor over. Maar uiteraard zou je ook meer gas verbruiken in zo'n periode.

Nou scheelt het wel dat het voor mij ook "lonender lijkt" omdat ik het grootste deel van mijn wakkere uren in deze ruimte doorbreng en ik dus niet "voor niks" de vloer en de muren meeverwarm.

De koeling in de zomer is echt de kers op de taart en kost bijna niks. Afgelopen zomer (juli-augustus) 12 kWh, jaar ervoor 35 kWh, er was toen een langdurige hittegolf.

• mv8tekst
Speedy-Andre schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Deze ervaring zou goed in mijn wpb topic passen :>
Kan je misschien toelichten waarom je denkt dat de Nibe meer verbruikt dan een Atlantic?
Ik heb het verbruik van de Itho MV er bij en de Nibe neemt dat over.
De Itho is wel erg zuinig, stand 1 doet maar 4W en vol gas is 28W.
Daarbij heeft hij nog een 'afwezig' stand die maar 2W verbruik geeft.
Plaats 'm gerust door, André.

Ik heb ergens het verbruik van de Atlantic gezien, mogelijk in jouw topic? Ik zag toen meteen dat de Nibe een stuk hoger uitvalt en zeker omdat je nu eenmaal continu ventileert (ik wel tenminste). Uiteraard moet je het verbruik van de MV dan bij de Atlantic optellen. Ik raad ook mijn hele van MV voorziene omgeving de Itho Eco Fan aan, verdient zich snel terug.
De F130 is in 2013 op de markt gekomen, de Inventum Ecolution ventileerde toen al een stuk zuiniger dus ik snap niet waarom Nibe, toch geen B-merk, dat niet wat voortvarender heeft aangepakt.

@corsat Heb jij mss iets toe te voegen?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:18
@mv8tekst
Zehnder box met CO2 sturing is ook heel betaalbaar en makkelijk te installeren

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• mv8tekst
BarryH schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:01:
@mv8tekst
Zehnder box met CO2 sturing is ook heel betaalbaar en makkelijk te installeren
Als alternatief voor de Itho bedoel je? Ik neem aan niet voor de vwpb die ik heb.

[Voor 22% gewijzigd door mv8tekst op 24-02-2020 23:31]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mv8tekst schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:42:
De koeling in de zomer is echt de kers op de taart en kost bijna niks. Afgelopen zomer (juli-augustus) 12 kWh, jaar ervoor 35 kWh, er was toen een langdurige hittegolf.
Sorry maar dat is 8 watt gemiddeld.

Dat is echt compleet ongeloofwaardig. Wat klopt er niet? Die AC heeft heel weinig aangestaan of je woont in een kelder/kasteel dat niet opwarmt. Alleen 24/7 gebruik van de ventilatiestand zal al meer verbruik geven dan dit.

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:27

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

mv8tekst schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:51:

Beetje offtopic natuurlijk, maar reageer er toch ff op.
Ik heb zelf een Nibe MT-WH 21-019-FS en ben er erg tevreden over.
Heb vier standen (via afstandsbediening) weg, thuis, meerdere mensen thuis en tijdelijk voluit. En ja, zelfs de weg stand neemt 14 watt. Voluit neemt hij 85 watt.
Mijn theorie hierin is dat hij ook de functie van de MV overneemt. En mijn MV had ook dit verbruik, dus in dagelijks gebruik merk ik geen verschil tov de MV.
Overigens kan ik in het menu deze standen beïnvloeden. Mocht ik hem niet als MV gebruiken, kan ik 1 de laagste stand met % omlaag brengen tot hij ook nog maar 2W neemt. Maar dat doe je alleen als hij niet als MV wordt gebruikt.

Ik heb een 200L en mijn dagelijks verbruik is 950-1000Wh per dag voor 50graden. Met uitzondering van Zondag, dan is het 1800-2300Wh voor 60 graden.

Die van mij staat ook op zolder . De Compressor is inderdaad goed te horen. Daarom heb ik hem ingesteld om alleen tussen 10-18 uur te draaien. Het beste moment icm met PV. Dan gaat hij niet in de nacht af.

Nu een jaar in gebruik en tevreden over, al is de aanschaf wel een stuk hoger dan bv de Antlantic.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20:18
mv8tekst schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:02:
[...]

Als alternatief voor de Itho bedoel je? Ik neem aan niet voor de vwpb die ik heb.
Klopt, als Itho alternatief.
Ik ben van wisselstroom naar itho naar zehnder geswitched, voor co2 sturing.
In 1 keer naar co2 gestuurd was handiger geweest

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:34
@corsat Heb jij mss iets toe te voegen?
[/quote]

Jazeker. Na enkele maanden tweaken ben ik tevreden over de Nibe f130 icm een 300l thermica vat.
De ventilatie staat ingesteld op 25W verbruik wat overeenkomt met zo'n 100m3/h ventilatie lucht volgens Nibe info. Op weekbasis is mijn verbruik voor sww tussen de 8 en10 kW en vervangt daarmee 4 tot 5 m3 gasverbruik per week. De unit is stil, op 1m afstand heb ik 35dB en op 5m is dat al zo'n 25 dB. Als de compressor draait is het max 40dB. SWW staat tussen 11 en 1930h aan en warmt mijn vat dan op naar 46 gradenC.
Op jaarbasis gebruikte ik 175m3 gas voor sww. Ik ga nu zien wat dit aan kW verbruik gaat genereren.
De aanschaf was 1750€ en 1100€ subsidie en dan nog 1250€ voor het vat.

[Voor 21% gewijzigd door corsat op 25-02-2020 14:24]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:19
Hebben jullie je L/L warmtepomp al eens professioneel laten onderhouden/reinigen?
Wat zijn jullie ervaringen daarmee en hoe kijken jullie aan tegen de kosten?
Wat ik tot nu toe tegenkom is 125 euro excl. voorrijkosten.

• mv8tekst
Glashelder schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:58:
[...]

Sorry maar dat is 8 watt gemiddeld.

Dat is echt compleet ongeloofwaardig. Wat klopt er niet? Die AC heeft heel weinig aangestaan of je woont in een kelder/kasteel dat niet opwarmt. Alleen 24/7 gebruik van de ventilatiestand zal al meer verbruik geven dan dit.
Inderdaad niet de hele tijd aangestaan, alleen als het nodig is. Dit is wat mijn afstandsbediening aangeeft en ik noteer dat eens in de maand. Een hittegolf duurt doorgaans geen 31 dagen. Bovendien gebruik ik de ventilatiestand niet: ventileren wordt niet door de l/l-wp gedaan maar door de Nibe ventilatiewarmtepomp. Geloof het dus maar wel!

[Voor 11% gewijzigd door mv8tekst op 25-02-2020 16:26]

• kliklakloe
@De_Sint Ik ben ook geinteresseerd in de Nibe MT-WH 21-019-FS. goed om te horen dat je er goede ervaringen mee hebt. wat is de reden dat je op zondag ww op 60 graden maakt? anti legionella? Als ik de unit niet als centrale ventilatie wil gebruiken is het dan wel mogelijk om de lucht uit je woning te gebruiken op een laag niveau? bijvoorbeeld lucht uit de garage? en heeft de ventilatiesnelheid invloed op de werking van de pomp, of maakt dat niet zoveel uit? begrijp het hele concept nog niet helemaal. ik zoek gewoon een oplossing om op een duurzame manier in sanitair warm waterbehoefte te voorzien. Dat is het enige waar de cv ketel nog voor gebruikt wordt en ben niet van plan die te vervangen bij end of life.

• De_Sint

De_Sint

kliklakloe schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:26:
wat is de reden dat je op zondag ww op 60 graden maakt? anti legionella? Als ik de unit niet als centrale ventilatie wil gebruiken is het dan wel mogelijk om de lucht uit je woning te gebruiken op een laag niveau? bijvoorbeeld lucht uit de garage? en heeft de ventilatiesnelheid invloed op de werking van de pomp, of maakt dat niet zoveel uit?
Zondag: Ja, voor legionella.
Geen MV: ik heb idd 2 T-stukken bij de luchtinlaat waarin ik buitenlucht of lucht uit de zolder kan mengen/volledig kan aanzuigen. Ik heb niet gemerkt dat er veel nadelen zijn als je 100% lucht uit een kleinere ruimte laat zuigen, maar ik zou iig wel zo'n T-stuk met draaischijf kiezen waardoor je het zelf kunt beïnvloeden.
Ventilatiesnelheid: Heeft niet zoveel invloed. Mocht de pomp opwarmen en meer lucht nodig hebben, dan gaat hij eventjes harder draaien, en na een paar minuten weer terug.
Maar zolang je uit huis zuigt (MV functie) gebeurt dit niet vaak aangezien die lucht redelijk warm is in tegenstelling tot aanzuigen van buitenlucht in de winter.

Nog wel een tip: mocht je al vele jaren MV icm wazemkap in de keuken hebben gebruikt, zet dan wel een filter voor de inlaat van de WPB. In mijn geval zijn de kanalen behoorlijk vies geworden hierdoor. Dat wil je niet in je WPB hebben.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mv8tekst schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:24:
[...]

Inderdaad niet de hele tijd aangestaan, alleen als het nodig is. Dit is wat mijn afstandsbediening aangeeft en ik noteer dat eens in de maand. Een hittegolf duurt doorgaans geen 31 dagen. Bovendien gebruik ik de ventilatiestand niet: ventileren wordt niet door de l/l-wp gedaan maar door de Nibe ventilatiewarmtepomp. Geloof het dus maar wel!
Ik ging uit van 24/7 gebruik net zoals bij verwarmen :p

‘Alleen als het nodig is’ is heel subjectief: hier staat hij veel vaker aan omdat ik het snel warm heb. Maar als je 12kWh hebt verbruikt dan heeft hij waarschijnlijk gewoon heel weinig aan gestaan :).

• Armin
Chickendorp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:56:
Hebben jullie je L/L warmtepomp al eens professioneel laten onderhouden/reinigen?
Elk jaar eenmaal:
- Intern filters schoongemaakt.
- Buiten delen van de unit voorzichtig met de hoge druk reiniger in laagste stand schoongemaakt (algen ivm defrost cycles).
- betonnen plaat onder de units even met bleekmiddel bewerkt zodat het er weer mooi uit ziet (ivm zelfde algen)

Verder is niet veel nodig volgens mij tenzije de units op een plek hebt hangen dat ze veel vet opzuigen.

• mv8tekst
De_Sint schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:38:
[...]
Nog wel een tip: mocht je al vele jaren MV icm wazemkap in de keuken hebben gebruikt, zet dan wel een filter voor de inlaat van de WPB. In mijn geval zijn de kanalen behoorlijk vies geworden hierdoor. Dat wil je niet in je WPB hebben.
Het wordt dan ook absoluut afgeraden de MV en al helemaal een wpb op een ventilatiekanaal aan te sluiten. Dus goed (laten) schoonmaken dat kanaal en de wasemkap een eigen afvoer naar buiten geven of zoals ik heb gedaan een recirculatiekap zonder afvoer met een koolstoffilter installeren.

• De_Sint

De_Sint

mv8tekst schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:02:
[...]

Het wordt dan ook absoluut afgeraden de MV en al helemaal een wpb op een ventilatiekanaal aan te sluiten. Dus goed (laten) schoonmaken dat kanaal en de wasemkap een eigen afvoer naar buiten geven of zoals ik heb gedaan een recirculatiekap zonder afvoer met een koolstoffilter installeren.
Dat klopt voor de atlantic, maar de Nibe is is ontworpen om de MV te vervangen.
Mijn huis was voordat ik hem kocht, mijn huurwoning. En daar wordt vaak de wasemkap aangesloten op het ventilatiekanaal. Scheelt hun seperate kanalen en is er geen motor nodig bij de wasemkap.

Natuurlijk doe je bovenstaande pas als je ervoor een separaat kanaal voor je wasemkap hebt gemaakt. Bij mij viel het samen met een nieuwe keuken.

• mv8tekst
Klopt maar geen enkele wpb mag vet binnenkrijgen en dat staat ook echt wel in de handleiding.
Mijn huis is ook een voormalige huurwoning maar daar was wel een afzonderlijke afvoer voor de wasemkap, die heb ik dichtgemaakt.
Doe je je best om een energiezuinige woning te maken, ga je niet een uur per dag op hoog debiet warme lucht uit je huis trekken!
Recirculatie doet het goed, moet je wel een kap met een groot koolstofblok nemen en niet zo'n dun zwart flintertje. Bijvoorbeels Siemens Clean Air.

• Speedy-Andre
Ik ben er mede schuldig aan dat de wpb samen met airco's wordt gebruikt.
Toch graag in het Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning topic over de wpb posten svp :)
Het stukje cv ondersteuning is optioneel, een beetje extra functionaliteit dat ik zelf toepas.
Mijn cv radiators blijven hangen, je weet nooit of er in de toekomst zuinige wp's komen die dat goed kunnen.
In het wpb topic hebben we het niet vaak over vervuilde ventilatiekanalen met of zonder of keuken afzuiging.
Ik heb een filter voor de wpb toevoer geplaatst mede omdat ik een motorloze wasemkap heb.
Ook nog een terugslagklep die alleen bij een draaiende wpb open gaat.
De Itho voluit duwt die klep niet open, de weg naar buiten geeft minder weerstand :)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-04 17:47
Chickendorp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:56:
Dat klinkt redelijk als ze daarvoor alles voor je doen en de filters vervangen. Ik betaal geloof ik 100 euro voor 3x druk controleren/bijvullen (nooit nodig geweest) en een kleine 200 voor 3 nieuwe filtersets (daikin inkoopprijs, 1x gedaan tot nu toe). De rest doe ik allemaal zelf.
Armin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:04:
[...]

Elk jaar eenmaal:
- Intern filters schoongemaakt.
- Buiten delen van de unit voorzichtig met de hoge druk reiniger in laagste stand schoongemaakt (algen ivm defrost cycles).
- betonnen plaat onder de units even met bleekmiddel bewerkt zodat het er weer mooi uit ziet (ivm zelfde algen)

Verder is niet veel nodig volgens mij tenzije de units op een plek hebt hangen dat ze veel vet opzuigen.
Doe t ook allemaal zelf, wel iets andere methode:

Buitenunits:
- Roosters aan de voorkant eraf.
- Eerst bladeren, takjes e.d. verwijderen met handschoenen en de compressor.
- Radiator doorblazen met de compressor.
- Radiator en behuizing volblaffen met snowfoam (dmv foamgun op de hogedrukreiniger, normaal gebruikt om de auto mee te wassen).
- Naspoelen, leidinggoten e.d. ook gelijk meepakken.
- Buitenkant van de behuizing reinigen met een borstel (bij groene aanslag, eigenlijk alleen bovenop de deksel)
- Nog een laatste keer wassen met een flinke scheut shampoo met wax (ook van de auto).
- Bij de Ururu Sarara's: Deksel eraf, ventilator en bevochtiger demonteren, stofzuigen en alles heel goed reinigen met alcoholdoekjes. De "frisse" luchtleiding naar binnen ook zoveel mogelijk schoon proberen te maken. Die ga ik volgend jaar maar eens gewoon geheel vervangen.
- Siliconenvet op de inverter/diode bridge checken en evt bijsmeren (conform service manual)

Zo ogen ze weer de hele zomerperiode als nieuw en worden ze ook niet zo snel weer vuil.

Binnenunits:
- Maandelijkse filter/ionizer schoonmaakprocedure.
- Behuizing volledig verwijderen en binnen/buiten schoonmaken met microvezeldoek en allesreiniger.
- Ventilatorrol schoonmaken met een stofzuigerborstel (gebruik ik t kleine borsteltje van de Miele car clean kit voor)
- Ventilatorrol schoonmaken met alcoholdoekjes. Let op dat je aan de zijkant ook even goed de boel schoonmaakt, want daar zit een optische RPM-sensor.
- Radiator doorblazen met compressor/spuitbus. Vuil opzuigen.
- Spuitbus met airco reiniger (ook bedoeld voor de auto, te koop bij een autom. zaak) volledig leegspuiten in de radiator.
- Zo is je lekbak ook gelijk schoon.
- Even goed naspoelen met een flesje water.
- Alles weer in elkaar.

En klaar is kees. Geen zin om daar elk jaar weer flink uurloon voor te betalen, kan ik allemaal prima zelf.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Greenisthebest
ronjansen87 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:41:
[...]

Dat klinkt redelijk als ze daarvoor alles voor je doen en de filters vervangen. Ik betaal geloof ik 100 euro voor 3x druk controleren/bijvullen (nooit nodig geweest) en een kleine 200 voor 3 nieuwe filtersets (daikin inkoopprijs, 1x gedaan tot nu toe). De rest doe ik allemaal zelf.

[...]

Buitenunits:
- Radiator en behuizing volblaffen met snowfoam (dmv foamgun op de hogedrukreiniger, normaal gebruikt om de auto mee te wassen).
- Buitenkant van de behuizing reinigen met een borstel (bij groene aanslag, eigenlijk alleen bovenop de deksel)
- Nog een laatste keer wassen met een flinke scheut shampoo met wax (ook van de auto).
- Bij de Ururu Sarara's: Deksel eraf, ventilator en bevochtiger demonteren, stofzuigen en alles heel goed reinigen met alcoholdoekjes. De "frisse" luchtleiding naar binnen ook zoveel mogelijk schoon proberen te maken. Die ga ik volgend jaar maar eens gewoon geheel vervangen.
- Siliconenvet op de inverter/diode bridge checken en evt bijsmeren (conform service manual)

Zo ogen ze weer de hele zomerperiode als nieuw en worden ze ook niet zo snel weer vuil.

Binnenunits:
- Behuizing volledig verwijderen en binnen/buiten schoonmaken met microvezeldoek en allesreiniger.
- Ventilatorrol schoonmaken met een stofzuigerborstel (gebruik ik t kleine borsteltje van de Miele car clean kit voor)
- Ventilatorrol schoonmaken met alcoholdoekjes. Let op dat je aan de zijkant ook even goed de boel schoonmaakt, want daar zit een optische RPM-sensor.
- Spuitbus met airco reiniger (ook bedoeld voor de auto, te koop bij een autom. zaak) volledig leegspuiten in de radiator.
- Alles weer in elkaar.

En klaar is kees. Geen zin om daar elk jaar weer flink uurloon voor te betalen, kan ik allemaal prima zelf.
Kan mijn vrouw dit ook? :+

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:19
ronjansen87 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:41:
[...]

Buitenunits:

Binnenunits:
- Alles weer in elkaar.

Wauw, bedankt voor de uitgebreide uitleg!!

Je zou er bijna een video van moeten maken als je de volgende keer je airco schoon maakt. Kunnen veel mensen (incl de airco-specialisten) nog wat van leren!!!

Misschien kan jouw tekst direct ook toegevoegd worden aan de openingspost.

• mr_evil08
Kan je vrouw ook een CV ketel onderhouden ?
Een CO2 meting doen en juist de rookgas afstelling etc?

Onderhoud is prijzig voor een WP, maar mijn monteur gaf aan dit niet jaarlijks te hoeven doen als je zelf de standaard zaken kan waaronder filters schoonmaken en de buitenunit een beetje schoon houden.
Zelf denk ik aan een 2 jarig of 3 jarig onderhoudsbeurt door de monteur te laten doen.

Het ligt ook sterk aan de positie van de buitenunit, die van mij staat beschut en niet in de volle wind waardoor zand en andere rommel er makkelijk in kan waaien/zuigen of nabij bomen/bosjes.

WP,s dichtbij bomen/begroeiing slaan snel aan en worden vettig/pikkerig en groen van de aanslag, ik zie ze wel eens bij winkels hangen man man man volgensmij hebben ze nooit onderhoud gekregen wat zijn die groen aangeslagen zeg.

Maar schoonmaak middelen op de buitenunit ben ik voorzichtig mee, even de verkeerde reinigingsmiddel gebruiken en je "sloopt" de boel waardoor alles aangetast wordt.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2020 09:30]

• ronjansen87
Dat weet ik niet. Hoe handig is jouw vrouw? :+ Zo moeilijk is het verder allemaal niet, het "lastigste" is nog 1x uitvogelen hoe je de behuizing en evt. flappen van je binnenunit(s) er netjes afhaalt.
Chickendorp schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Je zou er bijna een video van moeten maken als je de volgende keer je airco schoon maakt. Kunnen veel mensen (incl de airco-specialisten) nog wat van leren!!!

Misschien kan jouw tekst direct ook toegevoegd worden aan de openingspost.
Heb de binnenunits net weer gedaan, de buitenunits over 1-2 maanden. Zal er eens over nadenken om er een how-to filmpje van te maken.

[Voor 41% gewijzigd door ronjansen87 op 28-02-2020 09:47]

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:40
Wat doen de mensen hier als je in het stookseizoen een paar dagen weggaat, er vanuit gaande dat je alleen met de warmtepomp verwarmt ?

Automatische timer aan of gewoon alles uit, met her risico dat als het buiten écht koud word dat het erg afkoelt.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• mr_evil08
@Pixelmagic dan zet ik hem gewoon uit, dit huis koelt niet verder af dan 16c, dan moet het echt langdurig -10 buiten worden.

Ruim van te voren schakel ik hem weer aan op afstand, of met de tijdklok en laat ik het langzaam opwarmen.

• Armin
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:37:
Wat doen de mensen hier als je in het stookseizoen een paar dagen weggaat, er vanuit gaande dat je alleen met de warmtepomp verwarmt ?

Automatische timer aan of gewoon alles uit, met her risico dat als het buiten écht koud word dat het erg afkoelt.
Hetzelfde als met een CV ketel?

Waarom zou je iets anders doen?

• kliklakloe
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:37:

Alles uit, en wanneer ik weer naar huis kom zet ik alles op afstand op temperatuur een paar uur van tevoren. Er is hier een paar keer per maand 3 a 4 dagen achter elkaar niemand thuis. Ik kan niets zinnigs zeggen over vorst situaties, ik heb in dit huis en met warmtepompen nog geen vorst meegemaakt. met de buitentemperaturen van deze winter koelt mijn huis niet verder af dan 15 graden na een paar dagen. en ik heb nog steeds mijn cv die staat ingesteld op 14 graden mocht het echt te bar worden. check wel elke dag 1 keer even de statistieken van mijn woning. temperaturen enzo, maar dat is meer uit interesse dan uit noodzaak.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Koelt hier in mijn ´oude´ tussenwoning wel vrij veel af.
doe ook niet aan nachtverlaging ect.
word met dit weer zoals vandaag, 12/13 graden in de woonkamer.
Maar met 30min l/l op 100% is het weer warm.
ben overdag alleen na het werk thuis, en dan zet ik hem een uur voor ik thuis kom aan.
vochtigheid blijft continue rond 50% hangen.
Verwarm woonkamer met 2/3kWh per dag ongeveer.

[Voor 6% gewijzigd door basvn op 28-02-2020 20:28]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Greenisthebest
basvn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:54:
Koelt hier in mijn ´oude´ tussenwoning wel vrij veel af.
doe ook niet aan nachtverlaging ect.
word met dit weer zoals vandaag, 12/13 graden in de woonkamer.
Maar met 30min l/l op 100% is het weer warm.
ben overdag alleen na het werk thuis, en dan zet ik hem een uur voor ik thuis kom aan.
vochtigheid blijft continue rond 50% hangen.
Verwarm woonkamer met 2kWh per dag ongeveer.
Damned. Ik kom niet lager dan 19 graden in een woning uit jaren 70. Wel goed na geisoleerd.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Greenisthebest schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Damned. Ik kom niet lager dan 19 graden in een woning uit jaren 70. Wel goed na geisoleerd.
(oud) dubbel glas. geen vloerisolatie, geen spouwmuurisolatie. en redelijk wat natuurlijke ventilatie..
moment dat l/l aan staat, is het gelukkig zo warm. dus vind het niet heel erg.
pelletkachel die sinds eind vorig jaar draait is ook wel lekker :)

• Greenisthebest
basvn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:44:
[...]

(oud) dubbel glas. geen vloerisolatie, geen spouwmuurisolatie. en redelijk wat natuurlijke ventilatie..
moment dat l/l aan staat, is het gelukkig zo warm. dus vind het niet heel erg.
pelletkachel die sinds eind vorig jaar draait is ook wel lekker :)
Ik heb zeker met dit weer, lees wind, gewoon alle roosters dicht staan, behalve beneden 1 open en die op de badkamer. Woningen, zeker die uit 70 zijn toch nooit tocht dicht. Je stookt je anders krom. En vocht blijft hierbinnen mooi op niveau want dat meet ik, Ik zou zeggen, dicht die roosters, Je stookt voor de straat.

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21:40
Huidige situatie: een Sarara in de huiskamer en cv alleen gebruikt voor warm water.

We willen op de 1e verdieping twee ruimtes gaan koelen en verwarmen, namelijk de slaapkamer en een hobby/werkkamer. Beide ruimtes delen dezelfde buitenmuur. De hobbykamer is klein maar ik hoop daar op wat warmte verspreiding naar de gang door slim ophangen. De slaapkamer is 4x5m en onder deels schuin dak waardoor koelen daar het belangrijkst gaat zijn.

We hebben geen behoefte aan luxe features zoals de Sarara heeft (gebruiken die bijna niet) dus een basic unit voldoet. Ik heb wat zitten kijken naar prijzen voor een duo unit (2 binnen unit, 1 buiten unit) maar valt me op dat deze al snel net zo veel kosten als twee losse units.

Wat is nu wijsheid om te kiezen, of heb ik mogelijk verkeerd zitten zoeken ?

Tegelijk zoek ik een betrouwbare installateur/leverancier aan de west kant van Brabant (Breda/Roosendaal), iemand tips ?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greenisthebest
Pixelmagic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:21:
Huidige situatie: een Sarara in de huiskamer en cv alleen gebruikt voor warm water.

We willen op de 1e verdieping twee ruimtes gaan koelen en verwarmen, namelijk de slaapkamer en een hobby/werkkamer. Beide ruimtes delen dezelfde buitenmuur. De hobbykamer is klein maar ik hoop daar op wat warmte verspreiding naar de gang door slim ophangen. De slaapkamer is 4x5m en onder deels schuin dak waardoor koelen daar het belangrijkst gaat zijn.

We hebben geen behoefte aan luxe features zoals de Sarara heeft (gebruiken die bijna niet) dus een basic unit voldoet. Ik heb wat zitten kijken naar prijzen voor een duo unit (2 binnen unit, 1 buiten unit) maar valt me op dat deze al snel net zo veel kosten als twee losse units.

Tegelijk zoek ik een betrouwbare installateur/leverancier aan de west kant van Brabant (Breda/Roosendaal), iemand tips ?
Boven zou ik (net als ik) gewoon een multi nemen. De 4kW buitenunit moduleert ver genoeg terug en je zet ze waarschijnlijk toch tegelijk aan. Of neem je boven 1 unit omdat je hoopt op warmteverspreiding?
Ik woon net als jij in dezelfde regio en morgen komt bij mij Climasense. Zitten niet om de hoek, maar zowel prijstechnisch als wbt adviezen top. Morgen kan ik laten weten hoe ze de boel afwerken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 03-04 19:00
Jorn87 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:30:
Ik woon in een huurwoning die niet geïsoleerd is. Met als gevolg dat ik in de winter hele hoge stookkosten heb en in de zomer hoge elektriciteitskosten door mijn mobiele airco. Want in de zomer is bij een beetje warm weer mijn huis niet meer leefbaar.

Na afgelopen zomer was ik het zo erg zat, dat ik een split airconditioner van het merk Diloc vanuit Italië heb laten bezorgen. Het apparaat heeft mij inclusief verzendkosten en WiFi-module 500 euro gekost, en ongeveer 100 euro aan gereedschap die ik o.a. via (ja echt) AliExpress heb gekocht. Denk hierbij aan de tools om flareverbindingen te maken, een momentsleutel en een boor met 15 cm doorsnee. De pomp om te vacumeren had ik via Marktplaats gehuurd.

Ik heb hem nu zo ongeveer 1,5 maand draaiend en ik ben er erg tevreden over. _/-\o_ De ruimte warmt snel op en de het geluid valt reuze mee. Vooral als de ruimte op temperstuur is ventileert hij erg zacht. Wat ik alleen wel mis is de stralingswarmte die een radiator afgeeft. De besparing die het mij in de wintermaanden ongeveer oplevert is ongeveer 1 tot 1,5 euro per dag. Ik ben benieuwd hoe hij het in de zomer gaat doen, want hij is natuurlijk veel efficiënter dan een mobiele airco.

Het gaat om een Diloc FROZEN112:
  • Cooling capacity 3,5 kW
  • SEER 6,1
  • Heating capacity 2,7 kW
  • SCOP 4,6
[Afbeelding: Airco 1]

[Afbeelding: Airco 2]
Update: de airconditioner loopt al 2,5 maand zonder problemen. Als ik het verbruik vergelijk, dan kom ik uit op ongeveer 40 euro (!!) per maand aan kostenbesparing. Op Ali heb ik extra geluidsabsorberende blokjes en plakfoam besteld. De blokjes heb ik onder de poten van de ac gedaan en de foam aan de binnenkant van de buitenunit geplakt. Ook heb ik foam aan de muurkant van de ac geplaatst. Scheelt aardig wat geluid. :)

• Greenisthebest
Jorn87 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:49:
[...]

Update: de airconditioner loopt al 2,5 maand zonder problemen. Als ik het verbruik vergelijk, dan kom ik uit op ongeveer 40 euro (!!) per maand aan kostenbesparing. Op Ali heb ik extra geluidsabsorberende blokjes en plakfoam besteld. De blokjes heb ik onder de poten van de ac gedaan en de foam aan de binnenkant van de buitenunit geplakt. Ook heb ik foam aan de muurkant van de ac geplaatst. Scheelt aardig wat geluid. :)
Da doede gij goed jongen, zo goeikoop en zelf prullen. Respect. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Armin
Pixelmagic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:21:

Ik zou altijd voor een multi-split gaan tenzij de installatie bij twee enkele simpeler is. Denk aan stroom groepen, leidingen en condensatie afvoer. Plus bij latere verkoop zit niet iedereen te wachten op een rij van buiten-units rondom het huis.

Moduleren zou ik me niet zorgen over maken. Het beruchte pendelen merk je in de praktijk niet in zowel de levensduur, comfort en qua verbruik. En indien je er maar één gebruikt pendel je wellicht meer, maar defrost je weer minder. Elke defrost is twee pendels, dus zelfs als je je onverhoopt daar toch zorgen over maakt, dus weer eenreden om dat niet te doen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greenisthebest
Armin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:10:
[...]

Ik zou altijd voor een multi-split gaan tenzij de installatie bij twee enkele simpeler is. Denk aan stroom groepen, leidingen en condensatie afvoer. Plus bij latere verkoop zit niet iedereen te wachten op een rij van buiten-units rondom het huis.

Moduleren zou ik me niet zorgen over maken. Het beruchte pendelen merk je in de praktijk niet in zowel de levensduur, comfort en qua verbruik. En indien je er maar één gebruikt pendel je wellicht meer, maar defrost je weer minder. Elke defrost is twee pendels, dus zelfs als je je onverhoopt daar toch zorgen over maakt, dus weer eenreden om dat niet te doen ;)
Nou altijd? De minimale vermogens van de grote multi's vind ik wel erg hoog als je een goed geisoleerd huis hebt en bijvoorbeeld maar 1 unit beneden aan hebt staan om te verwarmen. Ik heb daarom beneden een single en boven wel een multi voor 2 units. 2 kW om bijvoorbeeld om nu te verwarmen hier is bij mij veel te veel met een Daikin 3MXM68N bijvoorbeeld. Ik had nog een slag groter nodig en die zit op bijna 2,5.

• Armin
Greenisthebest schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:03:
[...]

Nou altijd? De minimale vermogens van de grote multi's vind ik wel erg hoog als je een goed geisoleerd huis hebt en bijvoorbeeld maar 1 unit beneden aan hebt staan om te verwarmen. Ik heb daarom beneden een single en boven wel een multi voor 2 units. 2 kW om bijvoorbeeld om nu te verwarmen hier is bij mij veel te veel met een Daikin 3MXM68N bijvoorbeeld. Ik had nog een slag groter nodig en die zit op bijna 2,5.
ja "altijd" ;)

Immers pendelen is geen probleem. Juist bij multi-splits zijn ze erop gemaakt om dat te kunnen doen. Zo geeft Mitsubishi Electric gewoon 10 jaar garantie op de pomp bij multi-splits ook al zouden die maximaal pendelen.

Nu maken sommige mensen er een sport van om niet te pendelen, en dat is als Tweaker ook oprecht leuk, maar echte meerwaarde heeft het niet. De levensduur wordt er niet praktisch door beinvloed, het verbruik is niet echt anders en comfort zal ook meestal geen echte rol spelen indien je de binnenunit niet te klein of groot neemt. Je merkt dan echt niet of ze continue aan staat of af en toe stoppen met blazen.

Pas bij echte uitwassen wordt het gek. Ik denk aan een kennis waar de vorige bewoner een 8kW unit in een badkamer plaatste. 8)7

Besef ook dat je wel kunt afstellen bij temperatuur X, maar dan bij koud weer of typisch defrost-onvriendelijk weer in de knel kunt komen. Een 'te' zware unit heeft weer minder defrost cycles. Ikzelf merk een reuze verschil in defrost aantallen als mijn 6kW binnen unit alleen op de 8kW buiten staat, of de aanvullende 2kW ook actief is ook al is die tweede kamer mega-geisoleerd. Die extra vrije capaciteit doet wonderen.
En zoals gezegd, een defrost cycle is twee pendels, dus als je je druk maakt om pendelen bij temperatuur X, dan moet je ook defrost bij temperatuur Y en vochtigheid Z meenemen, plus de opties van 1 unit aan vs 2 units aan op een buitenunit. In de praktijk is dat bijna niet te doen, tenzij je er dus een sport van maakt om alles helemaal door te rekenen of enkel voor een situatie wilt rekenen.

En zoals gezegd dat is oprecht leuk, maar voor velen is een warmte-pomp toch vooral ook gewoon een verwarming. Ikzelf heb twee 8kW multi-splits en die "doen het gewoon". Als je er op let stoppen ze af en toe binnen, en als ik in de tuin werk merk je dat ze buiten af en toe aan/uit schakelen, maar als ik binnen zit en er niet op let merk ik er niets van. Afstellen van de luchtstromen is naar mijn ervaring veel belangrijker.

Niet dat ik tegen single-split ben, maar mijn punt is dat ik altijd de installatie-technische voor- vs nadelen zou laten doorslaan bij een discussie en niet het pendelen. Plus dat esthetisch meeste non-Tweaker mensen zo'n buiten unit toch niet altijd even mooi vinden. Minder is dan beter, of in ieder geval zoals bij mij, ze naast elkaar zetten op een visueel afgedekte plek.

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
Armin schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:46:
[...]

ja "altijd" ;)

Immers pendelen is geen probleem. Juist bij multi-splits zijn ze erop gemaakt om dat te kunnen doen. Zo geeft Mitsubishi Electric gewoon 10 jaar garantie op de pomp bij multi-splits ook al zouden die maximaal pendelen.

Nu maken sommige mensen er een sport van om niet te pendelen, en dat is als Tweaker ook oprecht leuk, maar echte meerwaarde heeft het niet. De levensduur wordt er niet praktisch door beinvloed, het verbruik is niet echt anders en comfort zal ook meestal geen echte rol spelen indien je de binnenunit niet te klein of groot neemt. Je merkt dan echt niet of ze continue aan staat of af en toe stoppen met blazen.

Pas bij echte uitwassen wordt het gek. Ik denk aan een kennis waar de vorige bewoner een 8kW unit in een badkamer plaatste. 8)7

Besef ook dat je wel kunt afstellen bij temperatuur X, maar dan bij koud weer of typisch defrost-onvriendelijk weer in de knel kunt komen. Een 'te' zware unit heeft weer minder defrost cycles. Ikzelf merk een reuze verschil in defrost aantallen als mijn 6kW binnen unit alleen op de 8kW buiten staat, of de aanvullende 2kW ook actief is ook al is die tweede kamer mega-geisoleerd. Die extra vrije capaciteit doet wonderen.
En zoals gezegd, een defrost cycle is twee pendels, dus als je je druk maakt om pendelen bij temperatuur X, dan moet je ook defrost bij temperatuur Y en vochtigheid Z meenemen, plus de opties van 1 unit aan vs 2 units aan op een buitenunit. In de praktijk is dat bijna niet te doen, tenzij je er dus een sport van maakt om alles helemaal door te rekenen of enkel voor een situatie wilt rekenen.

En zoals gezegd dat is oprecht leuk, maar voor velen is een warmte-pomp toch vooral ook gewoon een verwarming. Ikzelf heb twee 8kW multi-splits en die "doen het gewoon". Als je er op let stoppen ze af en toe binnen, en als ik in de tuin werk merk je dat ze buiten af en toe aan/uit schakelen, maar als ik binnen zit en er niet op let merk ik er niets van. Afstellen van de luchtstromen is naar mijn ervaring veel belangrijker.

Niet dat ik tegen single-split ben, maar mijn punt is dat ik altijd de installatie-technische voor- vs nadelen zou laten doorslaan bij een discussie en niet het pendelen. Plus dat esthetisch meeste non-Tweaker mensen zo'n buiten unit toch niet altijd even mooi vinden. Minder is dan beter, of in ieder geval zoals bij mij, ze naast elkaar zetten op een visueel afgedekte plek.
Goed verhaal en ook een beetje een geruststelling nu gisteren deze jongens zijn gemonteerd:

https://tweakers.net/i/sLjMQ3gT7GBdsxfO7wQiaKQeLWo=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Q2c50wegyh0d6CWE08yhYitu.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 13-3-20. Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp

• Greenisthebest
@Idefix70 Goed verhaal maar je hebt er 2 hangen? Waarom dan niet 1 grote joekel van een multi?

Ik bewust beneden een single omdat ik geen zin heb in warme luchtstroom aan en dan weer uit. Heb liever een constante stroom van warme lucht. Is veel comfortabeler. Ik doe dat niet omdat het schadelijk zou zijn. Verder mocht er een unit uitvallen heb ik altijd nog een ruimte in huis waar het wel koel is bij een hittegolf. Soort van backup zeg maar.

[Voor 64% gewijzigd door Greenisthebest op 05-03-2020 09:15]

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:45
Op advies zijn het 3MXM52N2V1B ook voor backup. Binnen een Stylish35 in de woonkamer , perfera25 in de keuken en in de drie slaapkamers een perfera20. Ik zit er graag warmpjes bij 😀

Vandaag installatiedag 2. Discussie gaat nu over zekeringen. 3x 25 zou te laag zijn. Sticker op buitendeel spreekt over 20A per unit. De grote discussie is nu war voor automaten en hoofdaansluiting nodig is.... 80 euro per maand extra betalen heb ik niet ingecalculeerd.....

Woensdag de WP boiler en dan van het gas af
Greenisthebest schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:10:
@Idefix70 Goed verhaal maar je hebt er 2 hangen? Waarom dan niet 1 grote joekel van een multi?

Ik bewust beneden een single omdat ik geen zin heb in warme luchtstroom aan en dan weer uit. Heb liever een constante stroom van warme lucht. Is veel comfortabeler. Ik doe dat niet omdat het schadelijk zou zijn. Verder mocht er een unit uitvallen heb ik altijd nog een ruimte in huis waar het wel koel is bij een hittegolf. Soort van backup zeg maar.

Gasloos 13-3-20. Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp

• ronjansen87
Idefix70 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:08:
Op advies zijn het 2 MXM52 ook voor backup. Binnen een Stylish35 in de woonkamer , perfera25 in de keuken en in de drie slaapkamers een perfera20. Ik zit er graag warmpjes bij 😀

Vandaag installatiedag 2. Discussie gaat nu over zekeringen. 3x 25 zou te laag zijn. Sticker op buitendeel spreekt over 20A per unit. De grote discussie is nu war voor automaten en hoofdaansluiting nodig is.... 80 euro per maand extra betalen heb ik niet ingecalculeerd.....

Woensdag de WP boiler en dan van het gas af

[...]
Welke buitenunits heb je nou exact? Een 2MXM52 bestaat volgens mij niet, wel een 3MXM52(M/N) dan wel een 2MXM50(M/N) (volgens mij heb je met 5 binnenunits sowieso een 3 en een 2 nodig, of 2x een 3 met een vrije poort). Ik zou het, wat ze ook zeggen, eerst gewoon op 2x B of C 16A automaten proberen, lijkt me zeer sterk dat de units in de praktijk ooit over die 16A verbruik heen gaan komen. Zowel mijn Daikin single splits als de 3MXM52N bij mn vader (zit gewoon op een B16A) hangen aan stroomtellers en zijn in de praktijk nog nooit over de 10A heen geweest, ook niet met continu defrosts.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-04 16:53
@Idefix70 die aansluitwaarde op de unit zelf is compleet onzin. bij mij staat daar 30 ampere! mxm68 terwijl in de praktijk en volgens alle tabellen hij niet over de 16 heen gaat. door 'bangmakerij' heb ik wel een C16 er voor gezet wat ook totaal onnodig is vanwege de softstart

een mxm52 kan zonder enig probleem op een B16

• mr_evil08
@Idefix70 Bij daikin kun je gewoon stroombesparingsstand inschakelen als je daar heel bang voor bent.
De buitenunit zal dan niet boven x waarde komen, kan gewoon in de App.

Die van mij kan gelimiteerd worden tot 25,50,75,100%, gewoon via de App.
Heb een behoorlijke tijd gemonitord en alleen bij een de-frost zie je kort een piek en vrijwel altijd rond 20-30%, boven 70%+ behoort echt tot een dikke uitzondering(zoals "powerfull" activeren).

mbt aansluitwaarde, hier hebben ze de verwarming+koeling bij elkaar opgetelt, hoe realistisch is dat je gaat koelen en verwarmen tegelijk, vraag mij af hoe wil je dat voor elkaar krijgen, die compressor kan toch geen 2 kanten tegelijk opdraaien of ben ik gek. 8)7

Hang het spul allemaal achter een eigen fase want je hebt er 3.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2020 12:28]

• Greenisthebest
@mr_evil08 Oftewel we kopen allemaal te zware units. 8)

• mr_evil08
@Greenisthebest 77m3 met een 3,5kwh unit.

• Greenisthebest
Ik bedoelde dat we gaan begrenzen.

Hier komt een 4,2 op 150/160m3. Dan is de jouwe toch zwaar?

• ronjansen87
Ray schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:10:
@Idefix70 die aansluitwaarde op de unit zelf is compleet onzin. bij mij staat daar 30 ampere! mxm68 terwijl in de praktijk en volgens alle tabellen hij niet over de 16 heen gaat. door 'bangmakerij' heb ik wel een C16 er voor gezet wat ook totaal onnodig is vanwege de softstart

een mxm52 kan zonder enig probleem op een B16
Dat inderdaad. Zet je m via de app of remote op Econo mode dan komt ie niet eens in de buurt van 16A. Ik vond ook nog deze elektrical specs via diakintech.co.uk:
https://tweakers.net/i/fYAN97WCYNRTp9bt-l2oOsdNUn0=/800x/f/image/CkuHwfWWK4QbUP8MtdqnFgUr.png?f=fotoalbum_large
Daar hebben ze het over een Maximum Fuse Amps van 30A voor de 3MXM40- en -52N. Maar dat is dus de maximale afzekerwaarde waarbij ie nog veilig uitslaat bij bijv. kortsluiting. Men geeft net onder de 16A op als "Minimum Circuit Amps", dus met een 16A automaat zit je gewoon goed.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-04 14:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand of er units zijn waarbij je ook kan instellen dat er x% relatieve luchtvochtigheid aangehouden wordt.

Ik heb nu een aparte lucht-ontvochtiger die in de winter altijd ingeschakeld staat, het zou mooi zijn als de airco deze taak automatisch en gecombineerd met verwarmen op zich kan nemen.

Ik wou eerst helemaal van de stadsverwarming, het vastrecht is echter maar €15,- per maand.

Het idee is nu om de stadsverwarming te gebruiken om de kou uit de vloer te houden, SWW en back-up bij extreme kou, en dat we een l/l warmtepomp aanschaffen voor hoofdverwarming en koelen in de winter.

[Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2020 13:02]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

Pagina: 1 ... 87 ... 90 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True