Er zijn betere vwpb maar ook slechtere. Ik heb de Nibe F130.
Ik ben uitgegaan van een praktische oplossing en dat was dat ik in 2014 een tweedehande Nibe F120 vwpb met los vat op Marktplaats kocht voor 400 euro.
Praktisch want goedkoop en tweedelig: ik zag niet zo snel hoe ik een tweedehands apparaat van 100 kilo twee trappen hoger kreeg.
Inmiddels is de F120 na wat problemen vervangen door een nieuwe, de opvolger F130 (met ISDE-subsidie) die is aangesloten op hetzelfde 150 litervat. In de praktijk goed voor 3 niet overdreven lange douchebeurten of 1-2 als je pubers in huis hebt. Ik verwarm het vat tot 53 graden, dat is de zuinige stand, en eens per week gaat ie naar 60 als legionellapreventie.
Probleem: installateurs doen maar wat en sturen rustig een monteur die nog nooit zo'n ding bekeken heeft en zich te goed voelt voor het volgen van een installatiehandleiding. Dit is mij minstens drie keer overkomen rond het fenomeen ventilatiewarmtepompboiler (al dan niet gekoppeld aan een hr-ketel).
Het verbruik valt enigszins tegen als je dat vergelijkt met de bekende Atlantic wpb (die niet op ventileren is gemaakt) maar ook de Inventum Ecolution die ik in mijn vorige huis had, deze ventileert 3-4 keer zo zuinig en ventileren doe je 24/7. De Nibe pakt dan ca.14 W continu. De F130 pakte in het eerste jaar 813 kWh, inclusief ventilatie.
Ook het geluid valt wat tegen hoewel niet echt onverwacht. De unit staat op zolder en ik kan een verdieping lager altijd horen wanneer ie aan het 'warmtepompen' is, het ventileren hoor je niet. Een warmtepomp heeft nu eenmaal een compressor en staat binnenshuis en mijn ervaring is dat elke soort wp, de vwpb maar de l/l-wp net zo goed, in een toestand kan komen waarin ie irritant begint te zoemen, wat meestal vanzelf weer verdwijnt.
Evengoed heb ik nog nooit klachten van mijn buren gehad terwijl de F130 aan de tussenmuur hangt (zit wel een spouw tussen) en ook geen klachten over de 2 l/l-units in mijn achtertuin.
De F130 hangt in de voormalige cv-ruimte en grenst aan het appartement dat ik verhuur, huurders hebben ook nog nooit over het geluid geklaagd, vermoedelijk gaat het meeste geluid via de ventilatiekanalen.
Dat brengt me op het volgende. Je hebt geen ventilatiesysteem, ik had een MV-box en afzuigventielen in keuken, wc en badkamer + later nog een in de badkamer van het appartementje. Hoe wil je voldoende lucht naar een vwpb krijgen om warmte aan te onttrekken? Je moet eigenlijk continu lucht aanvoeren voor de vwpb, dus zuinig ventileren met CO2- en vochtsensoren en zelfregelende roosters is hier m.i. niet goed toepasbaar. Je moet openstaande roosters in de ramen hebben en kieren onder de deuren. Blijkbaar gaat het zo goed, ik heb nergens schimmel.
Als ik het allemaal over kon doen - met de kennis van nu - was ik in 2014 wellicht heel anders te werk gegaan. Nieuwe kozijnen met driedubbel glas en balansventilatie in plaats van de houtjetouwtjeoplossingen die ik nu heb. Dat zou een klein fortuin gekost hebben en is lastig aan te leggen (aanvoerkanalen en -ventielen) maar was energietechnisch beslist de beste oplossing geweest.
Het was nu een proces zonder vooropgezet plan, want pas gaandeweg heb ik besloten voor gasloos te gaan! Maar al met al ben ik wél tevreden over het eindresultaat: ik zie mensen genoeg die jarenlang dubben en uiteindelijk niks doen en ondertussen ben ik al vijf jaar gasloos met een energierekening van niks en een investering die nog best meevalt (hoeveel precies kan ik zo niet zeggen).
Ik zou niet bang zijn voor koude winters. Een ventilatorkacheltje kost niks en als je het incidenteel gebruikt verbruikt het ook bijna niks, op jaarbasis bekeken. Ik gebruik zeer zelden bijverwarming, mijn kinderen ietsje meer maar ook weinig. Je moet het praktisch bekijken en niet meteen van 'het ergste' uitgaan! Als je alleen nog gas gebruikt voor warm water zou ik daar heel rap een eind aan maken

Die 180 euro vastrecht per jaar heb je er zo uit. Er loopt hier ergens een lang topic over hoe mensen het voor elkaar krijgen (of niet) om kosteloos hun
gas te laten afsluiten.
wat ik aan mijn huis gedaan heb
beschrijving van mijn huis op Olino
ventilatiewarmtepomp Inventum Ecolution in mijn vorige huis Dit leek een goede oplossing, maar ook hier blunders en gebrek aan kennis bij installateurs!|
Lang verhaal, maar dan ben ik het weer eens kwijt