Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste
Acties:

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 21:44
@ronjansen87 Econo mode snap ik. Maar wat als je een keer volle bak draait?

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-04 10:10
revolution-nl schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:58:
Weet iemand of er units zijn waarbij je ook kan instellen dat er x% relatieve luchtvochtigheid aangehouden wordt.

Ik heb nu een aparte luchtontvochtiger die in de winter altijd ingeschakeld staat, het zou mooi zijn als de airco deze taak automatisch en gecombineerd met verwarmen op zich kan nemen.
Ontvochtigen in de winter? Weet je het heel zeker? Dan heb je toch juist erg droge lucht die je wil bevochtigen?

Een Ururu Sarara kan bevochtigen tijdens het verwarmen, waarbij Low/Medium/High in de controller wordt vertaald naar 45/50/55% RLV. De capaciteit hiervan is alleen érg beperkt en het werkt sowieso alleen als de lucht buiten ook genoeg vocht bevat. Je kan imho veel beter een losse bevochtiger hebben, als er hier ooit een Sarara stukgaat vervang ik m door een "gewone" binnenunit, want de extra functies werken in de praktijk onvoldoende om het extra geld eraan uit te geven imho.

Wil je toch ontvochtigen, dat kunnen vrijwel alle airco's (maar dan bij koelen ipv verwarmen). De regeling hiervan is niet super accuraat bij een woonhuis airco. Wil je dit echt heel nauwkeurig kunnen doen dan kom je bij datacenter/computerruimte modellen uit, maar die zijn niet bepaald geschikt voor thuisgebruik.
Greenisthebest schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:00:
Ook dan kom je niet eens in de buurt van 16A verbruik (met alle 3 de binnenunits op Powerful mode bijv). De compressor kan simpelweg niet zoveel Amps verbruiken. En zelfs als dat niet zo was, dan zou ik liever Econo mode erop houden dan dat ik 80 euro per maand extra vastrecht plus 380 euro om de hoofdzekeringen te vervangen en hoogstwaarschijnlijk nog eens 1500+ voor een nieuwe hoofdkabel moet gaan aftikken voor een paar minuten sneller warmte bij -15. Dan draai je m toch al t liefst op 24/7 of je zet m iets eerder aan als je weggeweest bent.

[Voor 22% gewijzigd door ronjansen87 op 05-03-2020 13:11]

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 02-04 18:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ronjansen87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:04:
[...]

Ontvochtigen in de winter? Weet je het heel zeker? Dan heb je toch juist erg droge lucht die je wil bevochtigen?

Wil je toch ontvochtigen, dat kunnen vrijwel alle airco's (maar dan bij koelen ipv verwarmen). De regeling hiervan is niet super accuraat bij een woonhuis airco. Wil je dit echt heel nauwkeurig kunnen doen dan kom je bij datacenter/computerruimte modellen uit, maar die zijn niet bepaald geschikt voor thuisgebruik.
Ja, ontvochtigen.

Nieuwbouw dus behoorlijk luchtdicht, lage warmte vraag dus LTV verwarming waarbij ventileren (type C) oncomfortabel is, roosters staan in de praktijk vaak dicht en doen we alleen open als de Co2 sensor rood uitslaat.

De luchtvochtigheid loopt al snel op naar +65%. We hebben nu een clean-air ontvochtiger staan die de luchtvochtigheid op 60% houdt.

Wellicht dat bouwvocht ook nog een rol speelt (de woning is pas 6 maanden oud)

Bedankt voor je reactie, weet ik dat ik naar deze functie niet meer opzoek hoef bij de selectie van een unit.

[Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2020 13:27]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• ronjansen87
revolution-nl schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:24:
[...]

Ja, ontvochtigen.

Nieuwbouw dus behoorlijk luchtdicht, lage warmte vraag dus LTV verwarming waarbij ventileren (type C) oncomfortabel is, roosters staan in de praktijk vaak dicht en doen we alleen open als de Co2 sensor rood uitslaat.

De luchtvochtigheid loopt al snel op naar +65%. We hebben nu een clean-air ontvochtiger staan die de luchtvochtigheid op 60% houdt.

Bedankt voor je reactie, weet ik dat ik naar deze functie niet meer opzoek hoef bij de zoektocht naar een unit.
Ah, ik snap 'm. :) Dan zou ik die clean-air nog even lekker laten staan tot het bouwvocht er goed uit is, dat zal echt nog wel afnemen. Zonde om in een installatie te investeren voor een tijdelijk probleem. Als je al een dergelijk bedrag gaat uitgeven dan kan je in jouw geval imho beter je type-C ventilatie vervangen door een WTW-installatie die het vocht wel goed afvoert zonder alle warmte te vernaggelen, die levert nog wat op qua comfort en energiebesparing.

Een airco kán het in theorie wel hoor, maar dan gaat ie dus eerst je ruimte verwarmen, dan weer omschakelen op koelen om t vocht te laten condenseren en dan weer opstoken om de temperatuur terug te krijgen, repeat. Ontzettende verspilling van energie, oncomfortabel en t resultaat/capaciteit zal denk ik ook tegenvallen. Niet doen dus.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-04 16:53
Greenisthebest schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:00:
volle bak op mijn 68m (4 units op powerfull) met koelen komt begin 2000 watt, bij verwarmen een keer 3200 gemeten. Prima dus voor een 16 ampere groep (16x230=3680)

econ enkel in gebruik in mijn geval voor verwarmen om gependel te verminderen. zodra het koelen dadelijk start gaat het uit aangezien hij dan zelf netjes naar 15kz gaat

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:06
Het wordt 20 ampere traag en ik vind het prima als leek als het maar werkt en veilig is 😁

Gasloos 13-3-20. Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp

• Ray
Idefix70 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:23:
Het wordt 20 ampere traag en ik vind het prima als leek als het maar werkt en veilig is 😁
eigenlijk is het zelfs onveiliger...

stond laats nog met de oude B16 in de hand 'zal ik hem weer vervangen'

hoe meer ampere en hoe trager de afschakeling hoe 'meer ellende' er plaats moet vinden voordat hij er uit gaat

voor een directe sluiting zal het niet veel uitmaken maar in feite is te zwaar afzekeren ook niet verstandig

edit. hou er wel rekening mee dat als je achter een aardlek waar normaal 4 groepen van 16 amp achter mogen een 20 ampere zet dit niet altijd zo maar mag

[Voor 11% gewijzigd door Ray op 05-03-2020 14:28]

• ronjansen87
Idefix70 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:23:
Eigenlijk jammer, komt op me over alsof ze maar wat doen. Traag (C-karakteristiek) is ontzettende onzin met inverter airco's (per definitie softstart) en maakt een 20A automaat juist nog minder selectief t.o.v. de C- of D25A hoofdzekering. Maar hey, NEN-normen volgen en selectiviteit is (als ze al weten wat het is >:)) niet hunnie de probleem. Een keer terug moeten rijden om uit eigen zak de B16A te vervangen als het toch niet werkt is wél hun probleem. Ook precies de reden waarom ze vaak veel te zwaar plaatsen, te klein betekend op kosten installateur een andere (buiten-)unit, te zwaar betekend hogere rekening voor de klant, hoor je toch niemand over.

Maargoed, het zal vast goed gaan, je hebt anders iemand om naar te wijzen en je kan m anders altijd nog een keer vervangen, zekeringsautomaten kosten geen drol.

[Voor 25% gewijzigd door ronjansen87 op 05-03-2020 14:29]

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:53
ronjansen87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:26:
[...]

Eigenlijk jammer, komt op me over alsof ze maar wat doen. Traag (C-karakteristiek) is ontzettende onzin met inverter airco's (per definitie softstart) en maakt een 20A automaat juist nog minder selectief t.o.v. de C- of D25A hoofdzekering. Maargoed, het zal vast goed gaan, je hebt anders iemand om naar te wijzen en je kan m anders altijd nog een keer vervangen, zekeringsautomaten kosten geen drol.
Ik "dacht" dat 20 ampere helemaal niet mag in woonhuizen in Nederland, 16 ampere is toch het max, of je moet een kookgroep van 2x16a nemen.

NL woonhuizen hebben toch 16A of 16B, de 16C automaten zijn inderdaad zware uitzonderingen en bedoelt om zware electromotoren op te starten, een inverter airco gaat niet meteen voluit draaien en doet dit altijd in trapjes.

@Idefix70
Inverter airco,s hebben software wat voorkomt dat de compressor met volle bak start en een flinke dip op het net veroorzaakt, C automaten hebben totaal geen zin.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 05-03-2020 14:34]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Idefix70
Ik volg jullie heldere taal dus ipv 4 man sterk installatieteam weer in een discussie te laten verzanden neem ik contact op met mijn contactpersoon. Morgen gaat het allemaal pas in werking. Spannend, heb er zo lang naar uit gekeken

Gasloos 13-3-20. Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp

• ronjansen87
mr_evil08 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Ik "dacht" dat 20 ampere helemaal niet mag in woonhuizen in Nederland, 16 ampere is toch het max, of je moet een kookgroep van 2x16a nemen.

NL woonhuizen hebben toch 16A of 16B, de 16C automaten zijn inderdaad zware uitzonderingen en bedoelt om zware electromotoren op te starten, een inverter airco gaat niet meteen voluit draaien en doet dit altijd in trapjes.
Mag niet is te sterk aangezet denk ik en ik zie het in de praktijk toch best wel vaak, ook bij hele recente woningen. Het gaat om de verhouding van je zekeringsautomaat t.o.v. de hoofdzekering. Dus als jij 40A hoofdzekering(en) hebt in je woonhuis (a EUR1000/jaar extra) dan kan er prima 25A achter (mits circuit/verdeler/apparaat daarachter 25A aan kan). Dat zie je bijvoorbeeld veel in grote(re) huizen met bijv. zwemvijvers of sauna's die elektrisch verwarmd worden. Het gaat om de selectiviteit (e.g. de 16A groep slaat eerst uit, zonder of iig voordat de 25A hoofdzekering er ook gelijk uit klapt), maar dat wordt veelal gezien als richtlijn en niet als verplichting. Daar zijn in het elektra huisinstallatie topic ook al héél wat pagina's over volgeschreven.

Officieel zijn het 25A/16A/10A stappen om selectief te blijven. Maar daar wordt de uitschakelkarakteristiek vaak weer buiten beschouwing gelaten, e.g. een B20A, zeker van hetzelfde merk, is in de praktijk wel degelijk selectief t.o.v. een C25A automaat bij overbelasting. Bij een flinke kortsluitstroom klappen ze er sowieso vaak allebei uit, dan helpt de richtlijn ook niet altijd.

C- of zelfs D-automaten (in de volksmond: traag) op een inverter airco is idd echt totale onzin, dat hebben die monteurs denk ik ooit aangeleerd toen ze nog aan/uit airco'tjes plaatsten, maar dat is bij een inverter echt nergens voor nodig.

[Voor 10% gewijzigd door ronjansen87 op 05-03-2020 14:50]

• Ray
ronjansen87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:39:
[...]

C- of zelfs D-automaten (in de volksmond: traag) op een inverter airco is idd echt totale onzin, dat hebben die monteurs denk ik ooit aangeleerd toen ze nog aan/uit airco'tjes plaatsten, maar dat is bij een inverter echt nergens voor nodig.
vandaar mijn idee om de B er gewoon weer in te zetten. Nu verwacht ik niet dat de C heel veel 'kwaad' kan maar onnodig (te) zwaar afzekeren is niet nodig lijkt me

edit. overigens heb ik destijds vooraf deze vraag ook bij de fabrikant neergelegd en de groots mogelijke onzin terug gekregen. Als ik hun 'advies' had gevolgd had ik nu een 3 x 50 ampere aansluiting gehad .....voor 1 inverter multisplit

[Voor 18% gewijzigd door Ray op 05-03-2020 16:44]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:19

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier 2x 2MXM40N en 1x 3,5 kW Ururu op 1 B16 zitten, geen centje pijn, ook al starten ze alle 3 gelijktijdig op om te verwarmen. Ze pieken gezamenlijk rond de 3200 Watt, maar droppen heel snel.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Greenisthebest
Vraagje aan de ervaren gebruikers. Wat doen jullie met dit soort overgangsweer, ik bedoel niet echt meer koud buiten? 24/7 laten pruttelen op bijvoorbeeld 20 graden of toch uitzetten op momenten dat er niemand thuis is? Zo ook als het straks buiten warmer wordt, bedoel dan geen hittegolf want dan zet ik hem 24/7 aan. Wat is het zuinigst en/of comfortabel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
@Greenisthebest Met deze hoge buitentemperaturen gewoon uit bij afwezigheid.
De zon wordt nu weer dusdanig krachtig dat het huis redelijk op temp kan blijven, het heeft geen zin om hem aan te laten, de programmering is daardoor ook aangepast, snachts=uit, starten 2 uur van tevoren bij aanwezigheid.

Daardoor schommelt de temp nu wel meer maar doordat de zon overdag er mooi opschijnt (ramen zuid) blijft het redelijk op temp.
en totaal nutteloos om snachts door te stoken, in de winter als het buiten kouder is wordt het een ander verhaal omdat de zon dan niks doet, daardoor zou het huis steeds maar meer afkoelen.

Eigenlijk is het heel simpel, zolang je tot 2c gaat verhogen kun je het prima af met aan/uit zonder je woning te ver afkoelt, daarboven is het handiger om door te stoken (niet dat mijn WP het niet kan maar de massa koelt anders te ver af waardoor ik er tegenaan moet raggen en minder comfortabel gaat voelen).

[Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 16:04]

• Greenisthebest
@mr_evil08 Daar kan ik wat mee. Hier een serre op zuid, dus snap wat je bedoelt. Starten op 2 uur op standje auto of laag?

En wat doe je met hete zomerdagen?

Als het goed is is morgen (door vertragende omstandigheden) het zaakje operationeel.

[Voor 9% gewijzigd door Greenisthebest op 09-03-2020 16:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronjansen87
@Greenisthebest Met het huidige weer heb ik meestal alleen de airco in de woonkamer nog aan als ik savonds op de bank zit en het begint af te koelen. Overdag brengt de zon de boel al genoeg op temperatuur en/of ben ik er toch niet. Boven staan ze verder uit tenzij er thuis gewerkt wordt of de slaapkamer net te ver afkoelt (dat is ook je persoonlijke voorkeur natuurlijk). Maar als het de komende weken ineens toch weer gemiddeld onder de, in mijn geval, 5 graden blijft dan gaan ze weer op 24/7. Het hangt imho ook erg van je huis, je levensstijl en of je een kou/warmtekleum bent af. Je moet toch een beetje zelf uitproberen wat én bij jouw woning werkt én wat jij/overige bewoners fijn vinden.

Mbt hete zomerdagen, als het maar een paar hetere dagen zijn doe ik m alleen aan als ik op dat moment verkoeling wens in de betreffende ruimte. Blijft het een langere periode ruim boven de 25 graden buiten dan gaat die warmte bij mij echt in het huis zitten en zet ik m meteen langer of zelfs 24/7 aan om de warmte eruit te houden. Koelen verbruikt/kost sowieso echt geen drol ivm verwarmen. Vorig jaar met die hittegolf rond de 40 graden verbruikten mn 3 units tegelijk zo'n 125-140 watt (24/7) om t koel te houden.

Kortom; Als het lang genoeg koud of heet genoeg is om de woning teveel af te koelen/op te warmen 24/7 en anders alleen on demand.

[Voor 5% gewijzigd door ronjansen87 op 09-03-2020 16:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
Greenisthebest schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:06:
@mr_evil08 Daar kan ik wat mee. Hier een serre op zuid, dus snap wat je bedoelt. Starten op 2 uur op standje auto of laag?

Als het goed is is morgen (door vertragende omstandigheden) het zaakje operationeel.
Starten is altijd op stand auto, laat ik hem zelf bepalen als hij hard of zacht wil blazen, alleen tijdens aanwezigheid mocht ik het hinderlijk vinden gaat hij naar fluisterstand maar meestal is de unit dan al dusdanig stil dat het niet hoeft.

mbt zomerdag Ik ben eerder een koukleum dan te warm, daarom bij warm weer gaat hij pas aan bij aanwezigheid.
een Airco maakt het direct gevoelsmatig kouder en dat is al prima, de unit kan het ook razend snel en gerust tijdens 40c buiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Greenisthebest ik heb altijd 's nachts de airco verwarming uit (een uur voor het slapen gaan en tot een uur voor het opstaan), dat is voor mijn huis het zuinigste. Behalve als het gemiddeld maar een paar graden boven nul is, dan 24/7. Koelen doen we alleen handmatig, wanneer het nodig is. Wij hebben een koel huis, want leibomen voor de ramen aan de zuidkant, dus in de zomer geen zon inval.

Duurzamer leven begint bij jezelf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Greenisthebest
@ronjansen87 en @mr_evil08 Bedankt mannen. Daar kan ik wat mee.

En natuurlijk @ZuinigeRijder DE "aanstichter" van dit project bij mij. :+

[Voor 37% gewijzigd door Greenisthebest op 09-03-2020 17:01]

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ronjansen87 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:19:
Vorig jaar met die hittegolf rond de 40 graden verbruikten mn 3 units tegelijk zo'n 125-140 watt (24/7) om t koel te houden.
Als je nou nagaat dat een mens zo’n 120 watt aan warmte afgeeft, dan heb je echt wel een extreem goed geïsoleerd huis. En wat is ‘koel’? 20/21 graden? Woonkamer op 24 kan ik inkomen, maar je slaapkamer ook? 19 graden vind ik al warm om in te slapen :p

Of bedoel je 140 watt per unit? Gemiddeld 420?

140 watt gemiddeld totaal gemiddeld voor 3 units: ik vind dat gewoon ongeloofwaardig als het buiten 40 graden is.

Wij gebruiken hier toch wel een stuk meer elektra om te koelen en te verwarmen. Gemiddeld zo’n 8kWh om te verwarmen de afgelopen maanden. Vandaag 3. Dat valt nog mee. Overdag is dan 19,5 en nu 20,5.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Greenisthebest
@Glashelder Was hier vandaag overdag 20 zonder verwarming. Ligt denk ik ook helemaal aan je isolatie/glas/ligging etc.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

@Glashelder die 140 watt is opgenomen vermogen he, en niet afgegeven vermogen.
Dat maakt al een flink verschil bij een cop van boven de 5.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Greenisthebest schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:45:
@Glashelder Was hier vandaag overdag 20 zonder verwarming. Ligt denk ik ook helemaal aan je isolatie/glas/ligging etc.
Dat klopt. Wij hebben hier niet zo mega veel binnenvallend zonlicht. Maar als het nu al 20 graden is zonder verwarming dan zal je waarschijnlijk wel wat meer vermogen erin moeten steken dan 140 watt om de boel koel te houden als het buiten 40 graden is.

Maar ik stel express vragen want ‘koel’ zegt dus niets. Genoeg mensen die 27 graden lekker ‘koel’ vinden als het buiten 40 graden is. Meer info is dus nodig. Hoe groot is het huis, ligging, ramen met invallend zonlicht etc :).

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Greenisthebest
Glashelder schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:57:
[...]

Dat klopt. Wij hebben hier niet zo mega veel binnenvallend zonlicht. Maar als het nu al 20 graden is zonder verwarming dan zal je waarschijnlijk wel wat meer vermogen erin moeten steken dan 140 watt om de boel koel te houden als het buiten 40 graden is.

Maar ik stel express vragen want ‘koel’ zegt dus niets. Genoeg mensen die 27 graden lekker ‘koel’ vinden als het buiten 40 graden is. Meer info is dus nodig. Hoe groot is het huis, ligging, ramen met invallend zonlicht etc :).
Weet ik nog niet want ik heb nog geen ervaring. Wel zonnescherm boven de serre wat nu bewust niet naar beneden gaat en zonwerende folie op de verticale ramen. We gaan het zien. Ik streef in de zomer 23 graden na. Koel zat bij 30 plus. Doe ik in de auto ook.

[Voor 4% gewijzigd door Greenisthebest op 09-03-2020 20:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 01-04 19:25
Greenisthebest schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:06:

Ik zou zeggen doe hetzelfde als met je oude gas CV. Immers er is geen inherent verschil in comfort en zuinigheid. Hoogstens kun je een ouderwetse lekkende beton vloerverwarming hebben die buffert vs nu niet, maar uiteindelijk is het een persoonlijke comfort vraag.

Ik laat doorgaand de zaak 24/7 gewoon aan. Immers, die units zijn slim en schakelen zelf aan/uit. Dus als het buiten warm is, is er minder vraag en dus werken ze minder hard. Ikzelf wil graag mijn kamer op X graden en of het nu buiten -5 of +15 is maakt niet uit.

Wel doe ik aan nachtverlaging in de woonkamer en kelder. Maar dat deed ik voor ik L/L units had ook al. Nu is het echter makkelijker, omdat ik de slaapkamers zelf gewoon op 19 graden kan houden ongeacht wat ik in de rest van het huis doe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greenisthebest
@Armin We gaan er eens mee spelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Idefix70
Nou het draait een paar dagen en ik vind het fantastisch. Ook ik las en lees met veel plezier dit topic en nu kan ik meepraten. Had ik het altijd was fris met cv is dat nu helemaal over want wat een stoot warmte knallen die Daikin bakjes eruit zeg. Geluid valt me alleszins mee maar hopelijk vinden buren dat ook van de buitenunits. Nu spelen en uitproberen. Morgen als het niet te hard waait wordt de warmtepompboiler geïnstalleerd en vrijdag van het gas af. Ook leuk om dat traject te starten. Snap de economode nog niet helemaal. Slim om die default te gebruiken? Of juist even knallen met powerfull en dan terug naar automatisch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Idefix70 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:38:
Snap de economode nog niet helemaal. Slim om die default te gebruiken? Of juist even knallen met powerfull en dan terug naar automatisch?
Die zorgt ervoor dat de airco niet op vol vermogen draait, dus het komt langzamer op temperatuur. Aangezien ik de airco 's nachts uit heb staan (is het ook stil voor de buren m.b.t. buitenunit), is het ook snel op temperatuur in de ochtend zonder economode. Mijn airco is ondergedimensioneerd, dus in de winter is economode helemaal geen optie voor mij. Ik heb wel eens economode geprobeerd, maar het was voor mij nauwelijks zuiniger.

[Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-03-2020 09:00]

Duurzamer leven begint bij jezelf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Idefix70 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:38:
Had ik het altijd was fris met cv is dat nu helemaal over want wat een stoot warmte knallen die Daikin bakjes eruit zeg.
Dat is vreemd. Een cv heeft normaal véél meer capaciteit dan een airco toch. Ook is je radiator misschien wel 60-80 graden terwijl de lucht uit je airco meestal maar 25 graden is oid.
Snap de economode nog niet helemaal. Slim om die default te gebruiken? Of juist even knallen met powerfull en dan terug naar automatisch?
Ik gebruik idd alleen nog maar de economode. Daarmee voorkom je dat de airco op volle kracht gaat draaien. Bij volle kracht daalt het rendement. Dus door altijd de econo te gebruiken voorkom je dat je met lager rendement aan het verwarmen bent.
Powerfull zou dus juist een laag rendement geven, en gebruik ik zelf nooit.

Hoe groot het verschil tussen econo, normaal en powerfull is durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk moet je denken aan 10-20 procent zuiniger oid met econo.

[Voor 8% gewijzigd door T-Infinity op 10-03-2020 10:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greenisthebest
@T-Infinity Met dit weer komt mijn cv niet boven de 40/45 graden (goed ingeregeld) dus ik denk dat hier de vrouw straks die warmte ook wel lekker gaat vinden. Verbaas me ook altijd over mensen die zeggen dat L/L niet comfortabel zou zijn omdat je stralingswarmte mist. Een goed ingeregeld cv systeem geeft ook niet veel stralingswarmte en als je met een L/W met vloerverwarming gaat/kan werken is dat helemaal niet het geval met een aanvoer van 30/35 graden.

Als je je huis alleen maar warm krijgt met een aanvoer van 60-80 graden zou ik sowieso maar niet verwarmen met een L/L want dan staat hij volgens mij continue volle bak te draaien en te blazen. Eerst isoleren dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 05:22
Het grote verschil voor mij is dat de airco meestal vanuit 1 punt komt en de radiatoren meestal wel op 2/3/4 plekken hangen. Dat verklaart voor mij een groot deel van het verschil.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr_evil08
T-Infinity schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Dat is vreemd. Een cv heeft normaal véél meer capaciteit dan een airco toch. Ook is je radiator misschien wel 60-80 graden terwijl de lucht uit je airco meestal maar 25 graden is oid.

[...]

Ik gebruik idd alleen nog maar de economode. Daarmee voorkom je dat de airco op volle kracht gaat draaien. Bij volle kracht daalt het rendement. Dus door altijd de econo te gebruiken voorkom je dat je met lager rendement aan het verwarmen bent.
Powerfull zou dus juist een laag rendement geven, en gebruik ik zelf nooit.

Hoe groot het verschil tussen econo, normaal en powerfull is durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk moet je denken aan 10-20 procent zuiniger oid met econo.
Een CV stookt ook juist onefficienter op hogere watertemperaturen(zie boekje installateurs van ketel), daarop heb ik het modulatiebereik ook aangepast en de booster uit gezet, een WP is niks anders.

Econo gebruik ik nooit, deze setting wordt automatisch ongedaan gemaakt bij elke aan/uit situatie hier (volgensmij is dit ook 70% max belasting).

Ik gebruik stroombesparingsoptie(zit ook in de app maar verstopt), daarmee zijn meer opties beschikbaar en permanent ongeacht je hem uitzet, ik heb hem begrenst op max 25%, tot ik merk de ruimte moelijk op temp komt, dan zet ik hem op 50%.
Maar deze tijd van het jaar geen enkel probleem op 25%.

Het is iets zuiniger maar niet heel veel, vanuit de logs(slimme stekker) zie ik dat de WP gelijkmatiger gaat lopen en duidelijk minder pieken op het net, dit kan je helaas niet zien in de Daikin app die is daarvoor te onnauwkeurig(totaal verbruik klopt daar wel in).

@Greenisthebest Het is puur wennen idd, de meeste mensen kunnen er ook niet mee omgaan, dat fabeltje krijg je er niet uit bij mensen puur omdat ze iemand kennen waar het niet functioneerd als gevolg van verkeerde afstelling.

Dit huis had ook van ouds heteluchtverwarming, die heb ik na betreden gelijk maar even onder handen gehad, wat was dat ding ongeloofgelijk brak afgesteld zeg, als nu de unit aanstond kreeg ik bij elke visite weer complimenten, hebben jullie openhaard ofzo, man wat lekkere warmte hier. :+

Bij vloerverwarming en radiatoren kom je er in algemeen nog mee weg als er zaken niet kloppen, zijn beide systemen juist afgesteld dan zijn ze niks comfortabeler, enige voordeel van vloerverwarming is een warme vloer, dat is op te lossen met pantoffels of goede vloerisolatie, als je absoluut stilte wil en een boek lezen kan ik het nog begrijpen maar dan zou ik mij storen aan alle omgevingsgeluiden zoals mechanische ventilatie, koelkast, buitengeluiden...

[Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2020 10:56]

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
@mr_evil08 hier de grafiek van mijn Daikin, deze loopt 24/7 wat mij opvalt is de Piek rond 2 uur. Het eerst viel mij dit op zo rond 23 uur en verschuift elke dag 10 minuten.
https://pvoutput.org/intr...dt=20200309&gs=0&da=1&m=1

[Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 10-03-2020 10:56]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
@T-Infinity Met dit weer komt mijn cv niet boven de 40/45 graden (goed ingeregeld) dus ik denk dat hier de vrouw straks die warmte ook wel lekker gaat vinden. Verbaas me ook altijd over mensen die zeggen dat L/L niet comfortabel zou zijn omdat je stralingswarmte mist. Een goed ingeregeld cv systeem geeft ook niet veel stralingswarmte en als je met een L/W met vloerverwarming gaat/kan werken is dat helemaal niet het geval met een aanvoer van 30/35 graden.

Als je je huis alleen maar warm krijgt met een aanvoer van 60-80 graden zou ik sowieso maar niet verwarmen met een L/L want dan staat hij volgens mij continue volle bak te draaien en te blazen. Eerst isoleren dan.
Mee eens, maar ik denk dat jouw situatie niet heel representatief is voor de meesten hier. Ik zie jou regelmatig posten dat het in je huis nooit kouder dan 19 graden wordt. In die situatie wordt de manier van verwarmen bijna irrelevant omdat het peanuts is. Ik denk dat weinig mensen hun radiator op 40 graden laten verwarmen (even vloerverwarming buiten beschouwing gelaten).
Een oud huis isoleren naar de situatie 'het wordt nooit kouder dan 19 graden hier' is volgens mij niet te doen. In de praktijk pak je de grootste lekken aan en ga je verder gewoon lekker goedkoop verwarmen met je LL warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greenisthebest
@T-Infinity Ik heb toch een "oud" huis jaren 70. Ik heb gewoon mijn isolatie (met name dak) op orde gebracht. Geniet ik nu denk ik al 10 jaar van. Laat heel NL daar eerst maar mee beginnen. En voldoende afgiftevermogen weghangen. Dan stook je met lage aanvoer. Bij mij alleen net te weinig voor een L/W en een hybride gasketel vind ik onzin.

@mr_evil08 Dat is ook DE reden dat ik kies voor L/L. Heb parketvloer en geen vloerverwarming. En wil een echt koel huis in de zomer. Zaaaaaaalig lijkt me dat.

[Voor 47% gewijzigd door Greenisthebest op 10-03-2020 11:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronjansen87
Glashelder schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:27:
[...]

Als je nou nagaat dat een mens zo’n 120 watt aan warmte afgeeft, dan heb je echt wel een extreem goed geïsoleerd huis. En wat is ‘koel’? 20/21 graden? Woonkamer op 24 kan ik inkomen, maar je slaapkamer ook? 19 graden vind ik al warm om in te slapen :p

Of bedoel je 140 watt per unit? Gemiddeld 420?

140 watt gemiddeld totaal gemiddeld voor 3 units: ik vind dat gewoon ongeloofwaardig als het buiten 40 graden is.

Wij gebruiken hier toch wel een stuk meer elektra om te koelen en te verwarmen. Gemiddeld zo’n 8kWh om te verwarmen de afgelopen maanden. Vandaag 3. Dat valt nog mee. Overdag is dan 19,5 en nu 20,5.
Het is opgenomen vermogen is gemiddeld over de dag toch echt 140 watt. De Ururu's hebben door de oversized radiatoren gewoon een super hoog rendement. Volgens Daikin is de SEER van de US 2,5kW maar liefst 9,54 (de 3,5kW 9,0), dus dan heb je het over 1,33kW aan koelvermogen (bij 40 graden vast ietwat minder, maar toch). Bij die temperaturen buiten hoeft mn woonkamer van mij ook echt niet op 21, normaal koel ik 23 en boven de 35 eerder rond de 25-26. Anders krijg je elke keer zo'n klap voor je kop als je buiten komt, net als bij de auto, die zet je ook niet op 21 als t buiten 40 is. Koelen is in mijn ervaring (en volgens de specs dus ook >:) e.g SEER 9,54 versus SCOP 5,90) ook nog best een flink stuk zuiniger nog dan verwarmen. Ik stook nu as we speak 134 en 122 watt weg met 2 units. Mijn slaapkamer (op het noorden) staat eigenlijk het hele jaar door op 19, anders slaap ik ook niet lekker.

Ik heb wel een relatief klein en (inmiddels) zeer goed geïsoleerd huis, ik heb allereerst maar 2 verdiepingen en ~80m2 om te koelen/verwarmen. Mn huis is de afgelopen jaren ook stapsgewijs voorzien van 15cm steenwol dakisolatie, 10cm HR++ thermoparels in de spouwmuren, ~35cm thermoparels in de kruipruimte + steenwol (zat al) onder de vloer en ik heb last but not least afgelopen jaar alle flink lekkende enkelglas raamkozijnen vervangen door geïsoleerde kunststof kozijnen en triple/HR+++ glas. Nu zijn mn units inmiddels best wat oversized t.o.v. het nu nog benodigde vermogen :X, maar ach, ik heb ze inmiddels toch al ruimschoots terugverdiend. Een van de beste investeringen die ik ooit gedaan heb kan ik wel zeggen _/-\o_
wizzopa schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:56:
@mr_evil08 hier de grafiek van mijn Daikin, deze loopt 24/7 wat mij opvalt is de Piek rond 2 uur. Het eerst viel mij dit op zo rond 23 uur en verschuift elke dag 10 minuten.
https://pvoutput.org/intr...dt=20200309&gs=0&da=1&m=1
Die piek is ook na het enige 0-moment op de dag. Is dat niet de dagelijkse filterreinigings/borstelcyclus? Verklaart ook dat ie daarna even piekt om dat in te lopen. Die clean-cycle schuift hier ook elke dag met 10 minuten op iig.

[Voor 11% gewijzigd door ronjansen87 op 10-03-2020 12:25]

• ronjansen87
-

[Voor 99% gewijzigd door ronjansen87 op 10-03-2020 12:25. Reden: dubbel-laatste-post]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@ronjansen87 Dat is iets waar ik nog nooit aan heb gedacht. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekker bezig dan :). Het goed geïsoleerde icm met een relatief klein oppervlak verklaart het wel in ieder geval. Ben benieuwd wat mijn Haier gaat presteren t.o.v. de Fujitsu's die ik boven heb komende zomer. De Fujitsu's zijn vrij klein, de Haier is een bakbeest kwa radiatoroppervlak.

Verder zet ik mijn auto wel degelijk op 21 graden als het buiten 40 graden is. Heb eigenlijk nooit last van zo'n 'klap' :+

• Greenisthebest
Glashelder schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Lekker bezig dan :). Het goed geïsoleerde icm met een relatief klein oppervlak verklaart het wel in ieder geval. Ben benieuwd wat mijn Haier gaat presteren t.o.v. de Fujitsu's die ik boven heb komende zomer. De Fujitsu's zijn vrij klein, de Haier is een bakbeest kwa radiatoroppervlak.

Verder zet ik mijn auto wel degelijk op 21 graden als het buiten 40 graden is. Heb eigenlijk nooit last van zo'n 'klap' :+
Die klap krijgt je lichaam wel. Als je lang in 21 graden zit en dan buiten komt moet je lichaam keihard werken om zich daarop aan te passen. Mag hopen dat je geen hartpatient bent. Buiten 40/ binnen 25. Koel zat, ook in de auto. Maar ieder zijn ding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
@T-Infinity Scheelt ook als je in een "project" woning woont met "berekend radiatoren" waarbij de projectontwikkelaar geen stap in het voordeel van de eindgebruiker doet of in een woning waarbij de eigenaar invloed heeft gehad bij het plaatsen, dat laatste is vrijwel altijd "doe maar een tikie groter voor de zekerheid" en die kunnen prima op lagere temperaturen, nog los van hoe goed je woning geisolleerd is.

Zat vroeger tijdelijk in een huurwoning met "berekent radiatoren" en daar moest de ketel op 90c of je kon in de kou zitten, tjonge wat waren die radiatoren klein zeg...

@Greenisthebest 21c doe ik ook nooit met airco als buiten enorm warm is, maar dat is omdat anders de luchtvochtigheid veel te laag wordt, in de auto dan wel maar die zet ik 5-10 minuten van tevoren uit zodat de boel kan opdrogen en geen stink airco krijg.

[Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2020 12:40]

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

mr_evil08 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:37:
@T-Infinity Scheelt ook als je in een "project" woning woont met "berekend radiatoren" waarbij de projectontwikkelaar geen stap in het voordeel van de eindgebruiker doet of in een woning waarbij de eigenaar invloed heeft gehad bij het plaatsen, dat laatste is vrijwel altijd "doe maar een tikie groter voor de zekerheid" en die kunnen prima op lagere temperaturen, nog los van hoe goed je woning geisolleerd is.

Zat vroeger tijdelijk in een huurwoning met "berekent radiatoren" en daar moest de ketel op 90c of je kon in de kou zitten, tjonge wat waren die radiatoren klein zeg...

@Greenisthebest 21c doe ik ook nooit met airco als buiten enorm warm is, maar dat is omdat anders de luchtvochtigheid veel te laag wordt, in de auto dan wel maar die zet ik 5-10 minuten van tevoren uit zodat de boel kan opdrogen en geen stink airco krijg.
Bedenk ook dat het gaat om de gevoelstemperatuur. 21 graden + bewegende droge lucht geeft een gevoelstemperatuur die veel lager ligt. Dat vind ik persoonlijk helemaal niet fijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronjansen87
Glashelder schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Dan zou die Haier, mits hetzelfde koudemiddel en een beetje goede regeling het nog veel beter moeten doen idd. Duurt helaas nog wel even voordat we het koelen weer kunnen testen :+

Heb gisteren trouwens ook nog even mn energielabel bijgewerkt en definitief gemaakt. Tip (kwam hier achter dankzij m'n makelaar) voor wie net een (extra) warmtepomp heeft geplaatst, tot 1 juli dit jaar kan je nog voor een paar euro op basis van een factuur en een foto je energielabel aanpassen/vaststellen. Daarna moet het via een adviseur met huisbezoek e.d. en ben je een veelvoud hiervan kwijt. Misschien handig om jullie energielabels ook even te updaten nog voordat die nieuwe regeling ingaat!

https://tweakers.net/i/CEAhZEH4UqTGqgrHolwn0VIR7mU=/f/image/RUdo5ayBSttcYfT5Ajwnf04x.png
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:37:

Ik heb m'n auto airco altijd 365 dagen per jaar aanstaan, doe er nooit iets aan qua uitzetten en heb nog nooit een stink airco gehad. Volgens mij is dat nog iets uit de tijd van de aan/uit arko en is dat met climate control nergens voor nodig.

[Voor 31% gewijzigd door ronjansen87 op 10-03-2020 12:50]

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

@ronjansen87 Dat is toch alleen interessant als je je huis gaat verkopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronjansen87
T-Infinity schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:49:
@ronjansen87 Dat is toch alleen interessant als je je huis gaat verkopen?
Of als je hypotheekrente afloopt en/of je wilt oversluiten bijvoorbeeld. Diverse banken, o.a. rabobank momenteel, bieden een groene hypotheek aan met extra rentekorting voor een zuinige woning, waarbij je met zo'n label veel simpeler aantoont dat je hiervoor in aanmerking komt.

Het is nu een hele kleine moeite om even wat pdfjes te uploaden en 2-5 euro voor de validatie te betalen, dan staat je label 10 jaar vast voor als je ooit wilt verkopen. Doe je dat pas als je huis in de verkoop gaat de komende 10 jaar, dan ben je straks dus al snel een paar honderd euro (meer) kwijt om dat label vast te stellen.

• Greenisthebest
@ronjansen87 Welke site doe je dat? Goede tip! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronjansen87

• Greenisthebest
Gelijk begonnen, maar hebben wij dan nu een warmtepomp?

• mr_evil08
Die energielabels zijn een wassen neus, daar kun je makkelijk mee sjoemelen, mijn woning heeft ook label B wat eigenlijk niet hoort, daarvoor vind ik de isolatie veel te slecht.

@ronjansen87 In mijn tijd kon je dat gebruiken om extra te lenen bij hypotheek aanvraag, maar je moest het in "groene" zaken steken.

Wordt een L/L WP wel gezien als groen alternatief (ik vul ook gewoon in verwarming via warmtepomp het is ook mijn hoofdverwarming) ?
Volgensmij ziet men het nog steeds als luxe product om alleen in het zomer mee te koelen.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2020 13:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Gelijk begonnen, maar hebben wij dan nu een warmtepomp?
tuurlijk :)

• mr_evil08
ronjansen87 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:47:
[...]

[...]

Ik heb m'n auto airco altijd 365 dagen per jaar aanstaan, doe er nooit iets aan qua uitzetten en heb nog nooit een stink airco gehad. Volgens mij is dat nog iets uit de tijd van de aan/uit arko en is dat met climate control nergens voor nodig.
Dat is nog steeds zo hoor, maar mischien ben ik daar gevoeliger voor.
Vorige werkgever in verschillende moderne leaseauto,s gereden en ze stonken allemaal als je het uitzet.

Ik zet het bewust uit bij verwarmen omdat anders de lucht extra droog wordt, en ja dat merk je als je er gevoelig voor bent, ook bij climate control blijft de airco doordraaien tenzij het buiten kouder is dan zoveel graden, dan schakelt hij uit ter bescherming van bevriezing.

Mijn moderne volvo met climatecontrol had dit ook gewoon, die begon te stinken als je hem uitzet, zolang je hem aan houdt merk je het veel minder, airco aanzetten in een auto waar gerookt wordt terwijl de verwarming aan staat helpt ook om de geurtjes te maskeren.

Alle auto,s hadden gewoon een waterplas eronder in de zomer, de condensor blijft veel te lang nat waardoor schimmel kan ontstaan, dat voorkom je daarmee dus als je voortijdig uitzet, omdat de wagen dan nog rijdt en de ventilator draait droogt het veel sneller.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greenisthebest
Dan heb ik nu met mijn jaren 70 huis een ..............A label. oOo

• ronjansen87
Een warmtepomp is een warmtepomp. Je krijgt weliswaar op L/L geen subsidie maar het is wel degelijk een warmtepomp. Scheelt misschien ook dat ik ook echt geen CV ketel en radiatoren meer heb, maar het werd zonder problemen goedgekeurd iig (niet dat dat nou heel veel zegt, voor een paar euro kan je nooit veel echt controleren, dat stelsel wordt niet voor niets anders).

Geen subsidie is denk ik deels omdat anders mensen hun CV gewoon behouden en met subsidie een airco ophangen waar ze alleen mee kunnen gaan koelen (veel weten gewoon ook niet dat verwarmen ook goed en vooral zuinig kan). Is imho ook nog steeds een betere en goedkopere optie om naar een "hybride warmtepomp" oplossing te gaan dan een elga oid, maar ik snap die overweging ergens ook wel weer want hoe ga je mensen uberhaupt leren of dwingen om er mee te stoken? Ook is een L/L simpelweg veel goedkoper, je hebt dus geen subsidie nodig om ze alsnog vrij snel terug te verdienen.
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Dat is nog steeds zo hoor, maar mischien ben ik daar gevoeliger voor.
Vorige werkgever in verschillende moderne leaseauto,s gereden en ze stonken allemaal als je het uitzet.

Ik zet het bewust uit bij verwarmen omdat anders de lucht extra droog wordt, en ja dat merk je als je er gevoelig voor bent, ook bij climate control blijft de airco doordraaien tenzij het buiten kouder is dan zoveel graden, dan schakelt hij uit ter bescherming van bevriezing.

Mijn moderne volvo met climatecontrol had dit ook gewoon, die begon te stinken als je hem uitzet, zolang je hem aan houdt merk je het veel minder, airco aanzetten in een auto waar gerookt wordt terwijl de verwarming aan staat helpt ook om de geurtjes te maskeren.

Alle auto,s hadden gewoon een waterplas eronder in de zomer, de condensor blijft veel te lang nat waardoor schimmel kan ontstaan, dat voorkom je daarmee dus als je voortijdig uitzet, omdat de wagen dan nog rijdt en de ventilator draait droogt het veel sneller.
Laatste offtopicje dan, dan hou ik erover op >:) Ik heb daar dus echt al jaren geen last meer van gehad (voor t laatst bij 2 wat oudere Opel's, die moesten 2x per jaar zo'n spuitbus hebben), daarna bij Alfa, VAG en Tesla nooit meer iets geroken. Ik laat m dan weer juist bewust altijd aanstaan bij t verwarmen omdat je anders met beslagen ramen rondrijdt. Maar misschien ben ik er wel minder gevoelig voor. Roken om de geurtjes te maskeren lijkt me dan weer wat ver gaan :+ Ben zelf een parttime roker (dan ruik je ook minder he ;)) maar doe dat echt nooit in mn auto, dat vind ik zo zonde. Hou mn auto juist graag zoveel mogelijk in showroom staat. Bij een EV kan de airco trouwens sowieso niet echt uit, want als je een paar keer flink doorrapt of juist oplaadt bij t afremmen van 120-0 ofzo, ook bij winterse temperaturen, dan slaat ie alsnog even aan om de accu te koelen.

[Voor 71% gewijzigd door ronjansen87 op 10-03-2020 13:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Dan heb ik nu met mijn jaren 70 huis een ..............A label. oOo
Ja de crux is nu juist dat het héél makkelijk is om een A label te krijgen. Met wat zonnepanelen op je dak ben je daar al bijna en dat is ook 1 van de kritiekpunten op dit label. Je kan een hoop recht lullen wat krom is. ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:56

Notna

Where are you?®

T-Infinity schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Ja de crux is nu juist dat het héél makkelijk is om een A label te krijgen. Met wat zonnepanelen op je dak ben je daar al bijna en dat is ook 1 van de kritiekpunten op dit label. Je kan een hoop recht lullen wat krom is. ;)
dus je wilt zeggen dat mijn 1.50 EUR die ik er voor betaald heb, om mijn vorige huis van Label G naar B te krijgen nutteloos was en helemaal niet representatief is? -O-

...

:+

Re: hoe doe je da met de airco deze dagen: 17 graden, fluisterstand, Power Consumption op Low en gewoon uit tussen 23.00 en 07.00 uur. Verbruik ligt voor ~145m³ op ongeveer 4.5 kWh en het is binnen 21 graden (wat de vrouw graag wilt; ik zit in een t-shirt :') )

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ronjansen87
T-Infinity schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Jep, hetzelfde met het (eerdere) bouwbesluit, zo'n projectontwikkelaar knijpt elke euro uit een nieuwbouwhuis, haalt vervolgens met zn goedkope type-C ventialtie nét de norm- of het al op de foldertjes gedrukte A-label niet en plaatst dan maar 4 van die lullige excuuspaneeltjes met een chinese piepomvormer et voila, alles weer A+++ :+ Een fysieke inspectie ipv online afhandeling lost dat probleem an sich niet op.

Ik kan geloof ik ook met 2-3 PV-panelen al door naar label A en misschien doe ik dat ook nog wel eens, maar dan veel meer omdat ik dat dan een leuk hobbyproject vind dan dat t nou ook echt wat oplevert hier. Ik kan vanwege de vorm van het dak/dakkapellen maar heel weinig panelen goed kwijt op het huis (en dan staan ze alsnog gedraaid tov elkaar), er staat een enorme boom pal op t zuiden vóór en de schuur of terrasoverkapping liggen ook een flink deel van de dag resp. de hele winter in de schaduw. Dat kost dan relatief heel veel geld ivm verhouding omvormer/elektra vs panelen en t slaat nog geen deuk in een pakje boter van het jaarverbruik met een EV en WP. Scheelt wel dat ik dan iig niets met salderen te maken heb :+. Ik kan in mijn geval veel beter (mee)investeren in andermans PV-installatie oid dan hier gigantisch moeilijk gaan lopen doen voor een handjevol, lelijke PV-panelen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 02-04 16:06
Met veel interesse heb ik een groot deel van de 351 pagina's van dit topic gelezen :) Ik heb met behulp van de informatie in dit topic het volgende plan opgesteld voor het verwarmen van mijn benedenverdieping met een lucht/lucht warmtepomp.

Huidige situatie:
  • Huis uit 2015
  • Woonkamer van 166 m3, dit is de enige ruimte die verwarmd wordt
  • Jaarlijks gasverbruik van 550 m3 voor verwarming, met een Intergas CW5 ketel welke op 20% vermogen en 60C (radiatoren) het huis gemakkelijk opwarmt (temperatuur overdag 20,5C, 's avonds 21C, 's nachts uit)
Toekomstige situatie met lucht/lucht warmtepomp:
https://tweakers.net/i/EokYFmYCR4C6naa1C6v-dgS2Q4E=/800x/f/image/16PCWoeheOoupnGkgcQf9SJi.png?f=fotoalbum_large
  • Daikin FTXM42N binnenunit Daikin RXM42N buitenunit (de 50N is maar iets duurder, maar de binnenunit maakt volgens de specs aanzienlijk meer geluid, heeft iemand het geluidsniveau van een 50N ervaren?)
  • Gezien mijn lage gasverbruik lijkt me de verwarmingscapaciteit, ondanks de ruimte van 166m3, voldoende
  • De buitenunit wil ik aan de gevel van huis, boven het platte dak van garage plaatsen, zodat deze nauwelijk te zien is vanuit de tuin
  • De koelleidingen en voedingskabel lopen dan een stukje over het platte dak van de garage, daarna gaan ze via een dakdoorvoer naar binnen in de garage en gaan ze door de muur de woonkamer in
https://tweakers.net/i/hnDsQpUoOaJYtCUG0AcawPCMR_0=/800x/f/image/lNI0dmYt4hPRwqhgbzMXC1vR.png?f=fotoalbum_large

Wat zeggen jullie van dit plan? Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede warmtepomp welke de verwarming van de benedenverdieping volledig op zich kan nemen, ook tijdens strenge vorst. Bovendien zal ik de unit in de zomer gebruiken om te koelen.

@koevlaas2 Ik woon in de buurt van Hoorn, redelijk dicht bij Ilpendam, zou je binnenkort tijd hebben om de units te plaatsen?

Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ronjansen87
Sjakie2001 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:57:

Daikin FTXM42N binnenunit Daikin RXM42N buitenunit (de 50N is maar iets duurder, maar de binnenunit maakt volgens de specs aanzienlijk meer geluid, heeft iemand het geluidsniveau van een 50N ervaren?)
Op de stille stand is de kleinere variant flink stiller ja, vaak hangt een 50/60/70 dan wel weer in een veel grotere ruimte (ik ken er bijv. 1 in een flinke keuken van zo'n ~15x25m2 oppervlakte) waardoor je dat in de praktijk niet persé merkt omdat je verder van die unit af zit. Op medium is het zo goed als gelijk en op hoog is t juist minder. Maar je zal vooral op laag of zelfs silent draaien in jouw geval. Volgens de specsheet dan.
https://tweakers.net/i/v2a79HE8UAjdJqttdW4RmyzED8g=/800x/f/image/5MFcfutliioHLIbkrhJ2gP3c.png?f=fotoalbum_large

Vanaf de 50 ga je iig naar een wat grotere/zwaardere binnenunit met een grotere fan.
  • Gezien mijn lage gasverbruik lijkt me de verwarmingscapaciteit, ondanks de ruimte van 166m3 voldoende
  • De buitenunit wil ik aan de gevel van huis, boven het platte dak van garage plaatsen, zodat deze nauwelijk te zien is vanuit de tuin
  • De koelleidingen en voedingskabel lopen dan een stukje over het platte dak van de garage, daarna gaan ze via een dakdoorvoer naar binnen in de garage en gaan ze door de muur de woonkamer in
Moet allemaal prima lukken met zowel de 42 als de 50. Je kan evt. ook de buitenunit vanaf de binnenunit voeden (ipv andersom) bij Daikin, dat kan ook nog wel is handig zijn. Zet m als je m zelf plaatst wel op balken zodat ie niet omvalt en z'n condens bij flinke vorst goed kan laten weglopen, er komen bij verwarmen 's-winters echt bakken met water van die buitenunit af.
Wat zeggen jullie van dit plan? Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede warmtepomp welke de verwarming van de benedenverdieping volledig op zich kan nemen, ook tijdens strenge vorst. Bovendien zal ik de unit in de zomer gebruiken om te koelen.
Dat moet prima gaan met deze unit. Vergeet niet, aangezien het je enige verwarming is, dat je, indien dit ook bij de single split aanwezig is (weet ik niet zeker, bij de multisplit versie van de RXM-M/N iig wel) op de buitenunit de jumper omzet (zie installatie manual) zodat ie tot -15 inschakelt/werkt ipv tot -10.

[Voor 10% gewijzigd door ronjansen87 op 10-03-2020 15:36]

• kliklakloe
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:27
@ronjansen87 Er zijn nog auto's zat met zo'n aan/uit airco ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greenisthebest
@ronjansen87 Toevallig zijn ze hier nu bezig met aansluiten en jij hebt het over jumpers. Welke bedoel je?

En verder las ik ook dat je voor fluisterstand ook een jumper moet doorhalen en voor standby ook. Maar ik krijg te horen dat dit tenkoste gaat van max vermogen. Klopt dit?

@Sjakie2001 Hier bijna dezelfde inhoud en ze hangen op dit moment de 4,2 *O*

[Voor 12% gewijzigd door Greenisthebest op 10-03-2020 16:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Greenisthebest schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:46:
@ronjansen87 Toevallig zijn ze hier nu bezig met aansluiten en jij hebt het over jumpers. Welke bedoel je?

En verder las ik ook dat je voor fluisterstand ook een jumper moet doorhalen en voor standby ook. Maar ik krijg te horen dat dit tenkoste gaat van max vermogen. Klopt dit?

https://www.daikin.nl/con...tion%20manual_English.pdf
Facility Setting (cooling at low outdoor temperature)
This function is designed for facilities such as equipment or computer rooms. It is never to be used in a residence or office
where people occupy the space.

1) Cutting jumper 6 (J6) on the circuit board will expand the operation range down to –15°C. However it will stop if the outdoor
temperature drops below –20°C and start back up once the temperature rises again.
Met veel interesse heb ik een groot deel van de 351 pagina's van dit topic gelezen :) Ik heb met behulp van de informatie in dit topic het volgende plan opgesteld voor het verwarmen van mijn benedenverdieping met een lucht/lucht warmtepomp.

Huidige situatie:
  • Huis uit 2015
  • Jaarlijks gasverbruik van 550 m3 voor verwarming, met een Intergas CW5 ketel welke op 20% vermogen en 60C (radiatoren) het huis gemakkelijk opwarmt (temperatuur overdag 20,5C, 's avonds 21C, 's nachts uit)
[Afbeelding]
  • Daikin FTXM42N binnenunit Daikin RXM42N buitenunit (de 50N is maar iets duurder, maar de binnenunit maakt volgens de specs aanzienlijk meer geluid, heeft iemand het geluidsniveau van een 50N ervaren?)
  • Gezien mijn lage gasverbruik lijkt me de verwarmingscapaciteit, ondanks de ruimte van 166m3 voldoende
[Afbeelding]

@koevlaas2 Ik woon in de buurt van Hoorn, redelijk dicht bij Ilpendam, zou je binnenkort tijd hebben om de units te plaatsen?

Gaat prima werken, maar je zal een licht temperatuurverschil in de keuken gaan merken. Niet mega, maar wel waarneembaar (denk ik). Ik doe overigens ~145m³ met een 4.2 FTXM en die is al dikke overkill (2-onder-1-kap uit 2007) dus ik zou geen zorgen daarover hebben.

[Voor 51% gewijzigd door Notna op 10-03-2020 17:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Armin
ronjansen87 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Geen subsidie is denk ik deels omdat anders mensen hun CV gewoon behouden en met subsidie een airco ophangen waar ze alleen mee kunnen gaan koelen (veel weten gewoon ook niet dat verwarmen ook goed en vooral zuinig kan). Is imho ook nog steeds een betere en goedkopere optie om naar een "hybride warmtepomp" oplossing te gaan dan een elga oid, maar ik snap die overweging ergens ook wel weer want hoe ga je mensen uberhaupt leren of dwingen om er mee te stoken? Ook is een L/L simpelweg veel goedkoper, je hebt dus geen subsidie nodig om ze alsnog vrij snel terug te verdienen.

[...]
Onbekend maakt ook onbemind bij ambtenaren. In principe is luchtverwarming de standaard in het grootste deel van de wereld, en veel volwassenere techniek dan die lucht/water pompen, dus doodzonde.

Mijn eerste unit werd ook geplaatst als airco in het hoofdvertrek naast een unit voor een kleine aanbouw, maar de hoofdvertrek unit draait nu gewoon in de winter ook vaak zodat het gas uit kan, en ik heb ik december er 3 units laten blijplaatsen zodat ik nu in principe all-electric kan verwarmen. Ik heb nu 50% van mijn gasverbruik de laatste 3 wintermaanden kunnen reduceren. En bij mijn ouders was het ook eerst enkel voor koelen, maar gebruiken het nu als lokale bijverwarming zodat de centrale CV niet te hoog hoeft.

Wat dat betreft houd je het zo dus ook onbekend, en dus onbemind.

En in moderne passieve huizen is een L/L kanaal-unit met desnoods enkel VRF vloerverwarming in de huiskamer eigenlijk veel slimmer, omdat je toch al WTW hebt. Eventueel ook gekoppeld aan een VFR boiler voor water. Is vaak nog goedkoper ook dan dure vloeverwarming + lage temperatuur radiatoren en zo'n mono-block buiten plaatsen. Wat dat betreft jammer dat men in het kader van het gas af nog steeds zo rechtlijnig denkt.

Het is niet dat andere subsidies allemaal zo efficiënt besteed worden.

Tenslotte in het kader van klimaatverwarming wordt koelen ook steeds belangrijker. Bij de BENG normen is koelen bovendien ene onderdeel van de rekennormen. Al met al dus een kortzichtige beslissing IMHO.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:25

Huidige situatie:
  • Huis uit 2015
[Afbeelding]
  • Gezien mijn lage gasverbruik lijkt me de verwarmingscapaciteit, ondanks de ruimte van 166m3, voldoende
[Afbeelding]

Hangt heel erg van je 'binnenkort' af :) , ik ben nogal druk op korte termijn.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Sjakie2001
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 02-04 16:06
ronjansen87 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:29:
[...]

Op de stille stand is de kleinere variant flink stiller ja, vaak hangt een 50/60/70 dan wel weer in een veel grotere ruimte (ik ken er bijv. 1 in een flinke keuken van zo'n ~15x25m2 oppervlakte) waardoor je dat in de praktijk niet persé merkt omdat je verder van die unit af zit. Op medium is het zo goed als gelijk en op hoog is t juist minder. Maar je zal vooral op laag of zelfs silent draaien in jouw geval. Volgens de specsheet dan.
[Afbeelding]

Vanaf de 50 ga je iig naar een wat grotere/zwaardere binnenunit met een grotere fan.

[...]

Moet allemaal prima lukken met zowel de 42 als de 50. Je kan evt. ook de buitenunit vanaf de binnenunit voeden (ipv andersom) bij Daikin, dat kan ook nog wel is handig zijn. Zet m als je m zelf plaatst wel op balken zodat ie niet omvalt en z'n condens bij flinke vorst goed kan laten weglopen, er komen bij verwarmen 's-winters echt bakken met water van die buitenunit af.

[...]

Dat moet prima gaan met deze unit. Vergeet niet, aangezien het je enige verwarming is, dat je, indien dit ook bij de single split aanwezig is (weet ik niet zeker, bij de multisplit versie van de RXM-M/N iig wel) op de buitenunit de jumper omzet (zie installatie manual) zodat ie tot -15 inschakelt/werkt ipv tot -10.
Ik ga er inderdaad van uit dat de binnenunit meestal op laag of silent zal draaien, bovendien is het mooi meegenomen dat de binnenunit van de 42 kleiner is :) Ik zal even in de montagemogelijkheden van de buitenunit duiken, ik zou deze aan de buitengevel van het huis kunnen monteren, of op balken op het garagedak kunnen zeggen. Ik moet nog even de voor- en nadelen van beide mogelijkheden ontdekken. De voeding komt overigens uit de garage, zowel de binnen, als buitenunit zou ik van voeding kunnen voorzien. Bedankt voor de praktische tips :)

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Notna schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:59:
[...]

https://www.daikin.nl/con...tion%20manual_English.pdf

[...]

[...]

Gaat prima werken, maar je zal een licht temperatuurverschil in de keuken gaan merken. Niet mega, maar wel waarneembaar (denk ik). Ik doe overigens ~145m³ met een 4.2 FTXM en die is al dikke overkill (2-onder-1-kap uit 2007) dus ik zou geen zorgen daarover hebben.
Goed om te weten dat de 42 de klus moet kunnen klaren :9 Hoe ervaar je het comfort t.o.v. CV?
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:11:
[...]

Hangt heel erg van je 'binnenkort' af :) , ik ben nogal druk op korte termijn.
Ik zal je een PM sturen :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Sjakie2001 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Ik ga er inderdaad van uit dat de binnenunit meestal op laag of silent zal draaien, bovendien is het mooi meegenomen dat de binnenunit van de 42 kleiner is :) Ik zal even in de montagemogelijkheden van de buitenunit duiken, ik zou deze aan de buitengevel van het huis kunnen monteren, of op balken op het garagedak kunnen zeggen. Ik moet nog even de voor- en nadelen van beide mogelijkheden ontdekken. De voeding komt overigens uit de garage, zowel de binnen, als buitenunit zou ik van voeding kunnen voorzien. Bedankt voor de praktische tips :)

[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

[...]

Goed om te weten dat de 42 de klus moet kunnen klaren :9 Hoe ervaar je het comfort t.o.v. CV?

[...]

Ik zal je een PM sturen :)
Ik vind convectie warmte heerlijk tov stralingswarmte. De vrouw overigens ook. Bij de CV kreeg ik snel last van warme wangen en vond ik het al veel te snel heet. Ik doe al niet anders in de afgelopen 3 a 4 jaar dan alleen verwarmen met de WP

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greenisthebest
Notna schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:10:
[...]

Ik vind convectie warmte heerlijk tov stralingswarmte. De vrouw overigens ook. Bij de CV kreeg ik snel last van warme wangen en vond ik het al veel te snel heet. Ik doe al niet anders in de afgelopen 3 a 4 jaar dan alleen verwarmen met de WP
Ik ook al 3 uur. _O- Eindelijk draait het zaakje. Was een k.. klus hier. Blij dat ik er niet zelf aan ben begonnen. Ieder zijn vak. :Y

Die buitenunit van de 4,2 is wel een bakbeest. Dat ding is fors groter dan de multi met 5kW. Vreemd toch?

[Voor 9% gewijzigd door Greenisthebest op 10-03-2020 22:21]

• ronjansen87

Verschilt per model, de multisplits hebben de nodige jumpers, de single split alleen voor stand-by besparing bij bepaalde binnenunits. Aangezien je het hebt laten doen zullen ze dat wel goed gedaan hebben. Misschien vergis ik me wel hoor (is alweer een paar maanden terug), maar die facility setting is iig niet de instelling waar ik op doel, want koelen onder de -10 lijkt me niet zo nodig :+.

Ik zie dat ze inmiddels al hangen, veel plezier er mee iig!

• Notna

Notna

Where are you?®

ronjansen87 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Verschilt per model, de multisplits hebben de nodige jumpers, de single split alleen voor stand-by besparing bij bepaalde binnenunits. Aangezien je het hebt laten doen zullen ze dat wel goed gedaan hebben. Misschien vergis ik me wel hoor (is alweer een paar maanden terug), maar die facility setting is iig niet de instelling waar ik op doel, want koelen onder de -10 lijkt me niet zo nodig :+.

Ik zie dat ze inmiddels al hangen, veel plezier er mee iig!
Oh die jumper:

https://www.manualslib.co...Ftxs35k2v1b.html?page=119

• Greenisthebest
@ronjansen87 Thanks! Ga wel zsm een omkasting maken of kopen. Damned was zijn die buitenunits lelijk met al die leidingen als ze naast je serre tegen een terras aan staan.

[Voor 7% gewijzigd door Greenisthebest op 11-03-2020 10:42]

• Teddy E
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 11-03 10:19
Sinds deze week heb ik 7 airco heaters draaien om te koelen/verwarmen. De app tinQ is gemakkelijk voor de iPhone en geeft in 1 blik inzicht van instellingen. Het gekke is dat de kamertemperatuur op 24,5 staat en de vraag temp op 22 en toch blaast de unit warme lucht. Wat bedoelen ze dan met kamertemperatuur en waar wordt die temp gemeten, boven aan plafond of in afstandsbediening ( hoogte verschil) ? In handleiding staat daar niets over. Eigenlijk moest je de kamertemperatuur realistisch moeten zien/instellen. Weet er iemand meer over?https://tweakers.net/i/RiHIHT8SjrF8hF4XIOqxAZREuyw=/f/image/8P1uQoIZitIbmj8auFX958Qs.jpg

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Teddy E schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:19:
Sinds deze week heb ik 7 airco heaters draaien om te koelen/verwarmen. De app tinQ is gemakkelijk voor de iPhone en geeft in 1 blik inzicht van instellingen. Het gekke is dat de kamertemperatuur op 24,5 staat en de vraag temp op 22 en toch blaast de unit warme lucht. Wat bedoelen ze dan met kamertemperatuur en waar wordt die temp gemeten, boven aan plafond of in afstandsbediening ( hoogte verschil) ? In handleiding staat daar niets over. Eigenlijk moest je de kamertemperatuur realistisch moeten zien/instellen. Weet er iemand meer over?[Afbeelding]
Normaal gesproken wordt die gemeten in je binnenunit. Vaak kun je een 'offset' instellen. Meestal allemaal wel in de handleiding te vinden.

• Greenisthebest
@T-Infinity Ik kan het toch niet vinden bij Daikin. Mijn unit meet nu dat het 21 graden binnen is (kan ik aflezen in de app die overigens top werkt), hij staat op 19 graden ingesteld en via Domoticz meet ik dat het binnen 20 graden is. Die laatste meter staat mooi centraal in de kamer op sta hoogte.
Als hij dan al zelf 21 meet zou hij nu toch moeten afslaan? En ik kan nergens een offset vinden.

[Voor 6% gewijzigd door Greenisthebest op 11-03-2020 12:49]

• I-King
Zo'n unit houdt normaliter ook rekening met bepaalde overshoot. Stel hij zou exact stoppen op die 19 graden, dan zou het in de ruimte al direct weer te koud zijn. Daarom zal hij waarschijnlijk ietsje langer doorverwarmen. Als je dan een relatief kleine ruimte hebt, zal het ook wel iets verder doorschieten.

• Greenisthebest
@I-King Ah okee. Klein hier? 60m2 met een 4,2. Mwoah.

• I-King
Ik snap de logica van die apparaten ook niet altijd. Mijn Panasonic gaat soms even niets doen, terwijl hij in de app op 21 is ingesteld en 19 graden meet.

• Greenisthebest
I-King schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:00:
Ik snap de logica van die apparaten ook niet altijd. Mijn Panasonic gaat soms even niets doen, terwijl hij in de app op 21 is ingesteld en 19 graden meet.
Defrost?

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:48:
@T-Infinity Ik kan het toch niet vinden bij Daikin. Mijn unit meet nu dat het 21 graden binnen is (kan ik aflezen in de app die overigens top werkt), hij staat op 19 graden ingesteld en via Domoticz meet ik dat het binnen 20 graden is. Die laatste meter staat mooi centraal in de kamer op sta hoogte.
Als hij dan al zelf 21 meet zou hij nu toch moeten afslaan? En ik kan nergens een offset vinden.
Zoek in dit topic even op het woord offset.
Verder werken dit soort zaken met PID-regelingen neem ik aan. De regeling is dus soms bewust wat trager ingesteld zodat hij niet al te panisch aan en uit gaat.

[Voor 12% gewijzigd door T-Infinity op 11-03-2020 13:08]

• wizzopa
  • Nu online
Mijn Daikin US staat in gesteld op 19 graden, de app geeft aan dat het 21 is en mijn Nefit Easy 20 graden.
Uitblaas temperatuur 26 graden stroom verbruik 105 Watt.

Prima zeker het zo laag terug moduleren.

ret=OK,htemp=21.0,hhum=-,otemp=13.5,err=0,cmpfreq=6

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
@wizzopa cmpfreq=6 is wel iets om jaloers op te zijn, die kan echt ziek ver terug moduleren.

@Greenisthebest Ik heb ook de 4,2 buitenunit, en die is inderdaad een stuk groter. Ik schrok me rot toen ik hem ging uitpakken. Ik heb nog een 4kw multisplit ernaast hangen en die een flinke slag kleiner.

[Voor 52% gewijzigd door vinom op 11-03-2020 14:24]

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:15
wizzopa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:54:
Mijn Daikin US staat in gesteld op 19 graden, de app geeft aan dat het 21 is en mijn Nefit Easy 20 graden.

Dat lijkt met dan 105 Watt teveel. Als de ruimtetemperatuur 2 graden boven het setpoint ligt, mag ie wel een keer uitgaan dacht ik?

2 graden doorstoken is wat mij betreft geen 'offset' maar gewoon een hele grove regeling.

[Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 11-03-2020 14:45]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Notna

Notna

Where are you?®

wizzopa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:54:

Netjes, mijn 2MXM50 met een FTXM 4.2 binnen will niet lager dan cmpfreq 14 of een verbruik van 220 Wh. En dan staat de app op 'Low' Power consumption, fluisterstand, 16 graden (en nog steeds wordt het 20.5 binnen :') ) Hij staat vandaag wel meer uit dan aan overigens.

• Greenisthebest
@Notna Die van mij die toert veel lager. Alles 0 want het is hier nu 20 graden zonder airco. :+ Dat ding komt net 2 maanden te laat. :'(

NB: hoe meten jullie dat soort waarden eigenlijk?
De verbruiksapp is ook lekker vaag trouwens. Ik heb voor morgen al een klein beetje verbruik. Lekker zuinig hoor. _O-

[Voor 39% gewijzigd door Greenisthebest op 11-03-2020 15:20]

• wizzopa
  • Nu online
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:08:
@Notna Die van mij die toert veel lager. Alles 0 want het is hier nu 20 graden zonder airco. :+ Dat ding komt net 2 maanden te laat. :'(

NB: hoe meten jullie dat soort waarden eigenlijk?
De verbruiksapp is ook lekker vaag trouwens. Ik heb voor morgen al een klein beetje verbruik. Lekker zuinig hoor. _O-
De frequentie via de wifi adapter: http://192.168.2.13/aircon/get_sensor_info ( wel even het ip-adres vervangen je eigen ip-adres)
Verbruik via een din-rail meter via Flukso naar mijn display in de kamer https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A
Uitblaas temperatuur met een Fluke IR meter

[Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 11-03-2020 17:08]

• mr_evil08
Armin schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:27:
[...]

Ik zou zeggen doe hetzelfde als met je oude gas CV. Immers er is geen inherent verschil in comfort en zuinigheid. Hoogstens kun je een ouderwetse lekkende beton vloerverwarming hebben die buffert vs nu niet, maar uiteindelijk is het een persoonlijke comfort vraag.

Ik laat doorgaand de zaak 24/7 gewoon aan. Immers, die units zijn slim en schakelen zelf aan/uit. Dus als het buiten warm is, is er minder vraag en dus werken ze minder hard. Ikzelf wil graag mijn kamer op X graden en of het nu buiten -5 of +15 is maakt niet uit.

Wel doe ik aan nachtverlaging in de woonkamer en kelder. Maar dat deed ik voor ik L/L units had ook al. Nu is het echter makkelijker, omdat ik de slaapkamers zelf gewoon op 19 graden kan houden ongeacht wat ik in de rest van het huis doe.
Het maakt wel degelijk uit hoor, in deze tijd zijn de verhouding in kwh,s erg duur om 24/7 te verwarmen.
Dat ligt ook aan je gezinssituatie/leefomstandigheden.

Wij zijn doordeweeks niet thuis(pas savonds), hooguit sochtends half uurtje ontbijten dat reken ik niet mee want dan blijft hij uit.
De WP gaat dan pas rond 14:30 aan en als we thuis komen is het lekker warm.

14:30 is bewust gekozen omdat dit bijna het warmste moment van de dag is, de WP staat ook in de zon dus een boel warmte wordt "gratis" oftwel heel efficient naar binnen getrokken, en de zon heeft de rest van de dag al een boel gedaan, via de ramen op zuid.

24/7 stoken in deze tijd resulteert in 4,1kwh en aan/uit rond 2,0kwh per dag.
Het grote verschil zit hem in de nacht dat het koud is.

Aan/uit stoken werkt niet in de maanden van Januari etc, want de zon doet niks, het huis koelt dan teveel af en dat herstel je niet in een paar uur stoken savonds, de WP moet hard tegen werken waardoor je het voordeel kwijt bent, daarom laat ik hem dan gewoon 24/7 aan met eventueel een kleine nachtverlaging.

Zou ik nu 24/7 stoken loop ik ook groot risico overdag ramen te moeten openen omdat het te warm wordt en dat vind ik doodzone...

Maanden November/December/Januari/Februari is doorgaans 24/7 stoken en daarbuiten aan/uit is bij mij het voordeeligst, soms is in maart of oktober ook 24/7 maar dat ligt geheel aan het weer, dit en vorig jaar was het al erg warm waardoor het niet nodig was..

En denk aan volgende.
COP4 140kwh x 4 cop = 560 watt warmte, of bij kou 700kwh x 3,5 cop = 2,450kwh warmte.
Verhoudingswijs levert de WP ook meer warmte bij koud weer.

Bij warm weer heb je een zeer hoge COP maar daar heb je niets aan omdat de WP vrijwel niets doet.
Mischien een foute redernering maar er zit een kern van waarheid in.

Het was leuk geweest als de WP in deze tijd van het jaar richting 70-100% zou werken, dan zou je dus enorm veel "gratis" warmte hebben.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-03-2020 16:28]

• Greenisthebest
@wizzopa Zou je link even veranderen. Kom nu uit bij een pornosite. ;)

• wizzopa
  • Nu online
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:44:
@wizzopa Zou je link even veranderen. Kom nu uit bij een pornosite. ;)
Op de xxx het ip adres van je wifi adapter in vullen.

[Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 11-03-2020 16:56]

• Greenisthebest
wizzopa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:54:
[...]

Op de xxx het ip adres van je wifi adapter in vullen.
8)7 _O- En handig dat je even vermeld dat je denk ik een MHI hebt.

[Voor 13% gewijzigd door Greenisthebest op 11-03-2020 17:18]

• wizzopa
  • Nu online
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:12:
[...]

8)7 _O- En handig dat je even vermeld dat je denk ik een MHI hebt.
Je hebt toch een Daikin.

[Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 11-03-2020 17:31]

• Greenisthebest
Ja en dus doet die link niets bij mij. Of ik moet het verkeerd begrijpen?

• wizzopa
  • Nu online
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Welk ip adres gebruikje?

• kliklakloe
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:27
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Juist wel als je een daikin hebt.

• Greenisthebest
kliklakloe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:00:
[...]

Juist wel als je een daikin hebt.
Nog een keer proberen dan. Wellicht puntje vergeten in ip.

• Greenisthebest
Tataaa!!!

ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=13.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=4

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Het maakt wel degelijk uit hoor, in deze tijd zijn de verhouding in kwh,s erg duur om 24/7 te verwarmen.
Dat ligt ook aan je gezinssituatie/leefomstandigheden.

...
Mijn punt was meer, dat er geen verschil zit in CV en warmtepomp qua comfort. Nachtverlaging bespaart ook gas, net zoals bij een warmtepomp het kWh's bespaart.

Enige verschil is dat een warmtepomp vaak minder vermogen hebt en dus nachtverlaging niet altijd kan zonder in comfort in te boeken. Maar het principe is niet anders. Als je nu geen nachtverlaging met een CV doet omdat je dat onprettig vindt, moet je het met de warmtepomp ook niet doen.

Andersom, als je het nu al doet, zou ik het ook met de warmtepomp proberen.

Ik pas het ook toe, juist omdat ik de slaapkamer units dan op 19 graden kan houden. De rest van het huis daalt dan naar 17-18 graden, en 's ochtends gaat het weer aan.

• mr_evil08
Armin schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Mijn punt was meer, dat er geen verschil zit in CV en warmtepomp qua comfort. Nachtverlaging bespaart ook gas, net zoals bij een warmtepomp het kWh's bespaart.

Enige verschil is dat een warmtep[omp vaak minder vermogen hebt en dus nachtverlaging niet altijd kan zonder in comfort in te boeken. Maar het principe is niet anders. Als je nu geen nachtverlaging met een CV doet omdat je dat onprettig vindt, moet je het met de warmtepomp ook niet doen.

Andersom, als je het nu al doet, zou ik het ook met de warmtepomp proberen.

Ik pas het ook toe, juist omdat ik de slaapkamer units dan op 19 graden kan houden. De rest van het huis daalt dan naar 17-18 graden, en 's ochtends gaat het weer aan.
Met warmtepomp is wel degelijk anders stoken omdat het allemaal wat langzamer gaat.
Als je doelt op radiatoren, mensen verlagen weinig met een warmtepomp omdat het veel langer duurt dan op gas.
Een WP komt niet boven 50c terwijl de CV ketel gerust kan boosten.

Vloerverwarming en radiatoren doen meer aan stralingswarmte en verwarmen de massa sneller, bij luchtverwarming duurt het duidelijk langer, en dat kan ik ook gewoon merken hoor met badkamer handdoekradiator op CV (ondanks de radiator al flink is afgekoelt) blijft de ruimte nog lang warm, doe ik exact hetzelfde met lucht dan is het veel sneller koud.

Met de heteluchtverwarming kon ik het ook flink boosten en 80c doorheen blazen maar ook daar als ik het systeem uitzet koelt het veel sneller af.

Zou je in beide gevallen 24/7 stoken dan zit er inderdaad geen verschil in.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-03-2020 20:20]

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:16:
[...]

Met warmtepomp is wel degelijk anders stoken omdat het allemaal wat langzamer gaat.
Als je doelt op radiatoren, mensen verlagen weinig met een warmtepomp omdat het veel langer duurt dan op gas.
Een WP komt niet boven 50c terwijl de CV ketel gerust kan boosten.

Vloerverwarming en radiatoren doen meer aan stralingswarmte en verwarmen de massa sneller, bij luchtverwarming duurt het duidelijk langer, en dat kan ik ook gewoon merken hoor met badkamer handdoekradiator op CV (ondanks de radiator al flink is afgekoelt) blijft de ruimte nog lang warm, doe ik exact hetzelfde met lucht dan is het veel sneller koud.

Met de heteluchtverwarming kon ik het ook flink boosten en 80c doorheen blazen maar ook daar als ik het systeem uitzet koelt het veel sneller af.

Zou je in beide gevallen 24/7 stoken dan zit er inderdaad geen verschil in.
Eens, daar doelde ik dan ook op. Maar het hangt natuurlijk ook van je vermogen af.

Een CV ketel is vaak iets van 20-30kW en dan wordt er een 9-12kW lucht/water pomp gezet als vervanging. Dan heb je gelijk. Niet voor niets zegt men ook dat je tegelijk moet isoleren of een enorm buffervat plaatsen.

Maar met lucht/lucht kun je veel makkelijker veel vermogen plaatsen en dus uitstekend nachtverlaging toepassen. Ik heb nu 16kW totaal thuis staan en dus weinig problemen met snel opwarmen, tenzij het heel koud buiten is. Maar dat laatste is bewust in mijn geval, omdat de huiskamer ondergedimensioneerd is, want ik heb mijn gas hete lucht verwarming ook nog.

Het massa verhaal is verder ook sterk afhankelijk van je woning. Een klassieke vloerverwarming zonder isolatie ingevreest heeft veel massa, maar een moderne droogbouw heeft juist veel minder massa. Radiatoren zelf hebben ook enige massa al valt dat toch vies tegen in de praktijk. Zoveel warmte hebben die liters niet, zeker als ze moderne lage temperatuur dingen zijn. En zodra die koud is, is het evident geen verschil met luchtverwarming. Dus dat verhaal van jouw badkamer kan niet kloppen tenzij dat een enorme radiator is O-)

En elke massa die je met nachtverlaging gebruikt, moet je in de ochtend weer opwarmen, dus werkt tegen je in de ochtend qua comfort tenzij je zoveel massa hebt dat je huis geheel niet afkoelt. Maar dan heb je waarschijnlijk een zo goed geïsoleerd huis dat ook 24/7 die pomp aan houden niet veel uit zal maken.

Het principe blijft dat als je het niet prettig vindt met een CV, je het ook niet moet doen met een warmtepomp.
En als je het deed met de CV, zou ik het toch gewoon proberen met warmtepomp. Wellicht heb je genoeg vermogen. Heb je dat niet, zul je inderdaad moeten kiezen tussen bijplaatsen of aan laten staan.

• Greenisthebest
Volgens de app heb ik vandaag tot nu toe 6kWh verstookt. Hele dag iemand thuis geweest. Nice. €1.26 oOo

• mr_evil08
Greenisthebest schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:35:
Volgens de app heb ik vandaag tot nu toe 6kWh verstookt. Hele dag iemand thuis geweest. Nice. €1.26 oOo
Dat verklaart dus het massa verhaal, als de hele dag iemand thuis is wordt aan/uit stoken minder handig, omdat je sochtends terwijl het buiten ook nog koud is al aardig wat energie erin moet stoppen.
6-7kwh verstook ik op een doorsnee winterdag 24/7.

hier is het amper 2 kwh vanwege de hoge temperaturen overdag en de zon heeft een flink aandeel waardoor alleen even vlak voor thuiskomt een beetje bij te verwarmen, massa koelt lang niet meer zo hard af als een maand geleden.

Zoals gezegd alleen savonds zijn wij thuis in principe.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-03-2020 22:21]

Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True