Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.466 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37
Dan gaat het hier ook goed met 3,662kWh voor bijna 24 uur op 19 graden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet in de avond in 19 graden zitten. Ben geen eskimo. Unit staat hier nu op 22 graden, is 21 echte graden. En ik ben nog aan het finetunen, met allerlei instellingen, lamellen en een wind probleempje dat een beetje tocht veroorzaakt. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Testje nachtverlaging wel/niet. Gisteren de gehele dag stoken vanaf 0800 uur met verhoging van temperatuur naar 21 graden binnen vanaf 1800 uur, 7,2 kWh.

Vannacht aan laten staan zodat het 20 graden binnen bleef, tot nu toe 3,2 kWh. Uitzetten gaat dan denk ik toch winnen.

Hij staat nu op auto 18, binnen is het 21 volgens de unit en kamerthermometer 21,2. Waarom blijft dat ding nu stoken? Kan ik niet plaatsen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:04:
Testje nachtverlaging wel/niet. Gisteren de gehele dag stoken vanaf 0800 uur met verhoging van temperatuur naar 21 graden binnen vanaf 1800 uur, 7,2 kWh.

Vannacht aan laten staan zodat het 20 graden binnen bleef, tot nu toe 3,2 kWh. Uitzetten gaat dan denk ik toch winnen.

Hij staat nu op auto 18, binnen is het 21 volgens de unit en kamerthermometer 21,2. Waarom blijft dat ding nu stoken? Kan ik niet plaatsen. :?
Welkom bij de wondere wereld van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wizzopa Ach ja. Altijd nog een betere investering dan de beurs op dit moment. Gegarandeerd rendement. ;)

Maar enig idee? Het ene moment meet de meter van de unit de verkeerde temperatuur binnen en schakelt wel uit. Het andere moment juiste temperatuur en blijft dan stoken. Dat is toch maf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is met andere merken niet anders. Mijn Haier vertoond af en toe soortgelijk gedrag. Ik zet die nu op 19 op fan stand 1 en 's avond 20 met fanstand 2. Dan wordt en blifjt het netjes 20,5 :). Op een gegeven moment vindt je daar een goede balans in.

Gisteren 2,6 kWh. 's Nachts 19 graden, 18:00 <> 21:30 dus 20,5. Blijft hilarisch, 56 eurocent.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 12-03-2020 10:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:13:
@wizzopa Ach ja. Altijd nog een betere investering dan de beurs op dit moment. Gegarandeerd rendement. ;)

Maar enig idee? Het ene moment meet de meter van de unit de verkeerde temperatuur binnen en schakelt wel uit. Het andere moment juiste temperatuur en blijft dan stoken. Dat is toch maf?
Zet de unit eens op verwarmen ipv auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Staat hij. Fan op auto.

Edit: zet hem op 17 graden en dan gaat hij pas uit. Na een kwartier slaat hij weer aan, terwijl het hier nu toch echt 21 graden is. Lijkt me toch niet zoals het hoort.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

wizzopa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Onze Sarara die op verwarmen staat en fan op auto zet de fan ook nooit uit, gaat wel op een bepaald moment koelere lucht blazen. Is me opgevallen dat hij dan rond de 190w gebruikt en bij echt verwarmen altijd meer.

Heb me er maar bij neergelegd, al zou ik uiteraard liever hebben dat hij stopt met blazen als alles op temp is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixelmagic schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Onze Sarara die op verwarmen staat en fan op auto zet de fan ook nooit uit, gaat wel op een bepaald moment koelere lucht blazen. Is me opgevallen dat hij dan rond de 190w gebruikt en bij echt verwarmen altijd meer.

Heb me er maar bij neergelegd, al zou ik uiteraard liever hebben dat hij stopt met blazen als alles op temp is.
Ja maar een verschil van 4 graden en dan nog enigszins warme lucht blazen? 8)7 Oftewel, dat ding gaat niet 24/7 bij mij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:34
wizzopa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Welkom bij de wondere wereld van Daikin.
Ze hebben een "foutmarge" mijn honeywell CV thermonstaat doet exact hetzelfde in combi met heteluchtverwarming, daar schommelt het ook een beetje, met radiatoren/vloerverwarming heb je dat veel minder omdat het systeem veel trager is.
De WP setpoint klopt exact wanneer ik hem in de winter 24/7 aan laat staan.

Zoals nu overdag kan het een beetje oplopen met volle zon erop dat komt doordat de WP tegen zijn minimale grens zit van uitvallen.
Andere kant op kan ook als je hem net aanzet en de massa is nog koud, dat duurt een aantal uur en uiteindelijk trekt het weer recht.

Volgensmij heeft Daikin daar bewust voor gekozen een marge tot 2c om het pendelen te verminderen.

Bewijzen heb ik niet maar heb er eens mee lopen spelen door bewust situaties te creeeren zoals de heteluchtverwarming erbij aan te zetten, dan zag je het gedrag zeer duidelijk terug in de logs.

@Greenisthebest Die van mij gaat zelf automatisch op hetzelfde niveau als fluisterstand, wanneer de buitenunit uitslaan gaat de binnenunit na 1 of 2 minuten ook uit.

@Notna Hier gaat hij gewoon uit als ik de temperatuur verder verlaag, ik heb hem dan ook op verwarm stand en niet op auto stand, ik hoorde van mijn installateur dat je hem ook beter niet op auto stand kan zetten, het kwam geregeld voor dat hij perongeluk begint te koelen en dan weer verwarmen en dan weer koelen en ga maar zo door, op auto stand blijft hij hier ook gewoon blazen de binnenunit.

Geforceerd op fluisterstand krijg ik rare temperatuurverschillen en klopt de boel niet meer wanneer de unit flink aan de bak moet.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 12-03-2020 11:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Ja maar een verschil van 4 graden en dan nog enigszins warme lucht blazen? 8)7 Oftewel, dat ding gaat niet 24/7 bij mij aan.
Waarom denk je dat ik het op fluisterstand zet op 17 graden ? ;) Dan blijft hij gewoon rustig blazen. Maar nu ook niet hoor met de hogere temperaturen buiten. Dan moet ik het op 16 zetten en dan nog gaat hij vaker uit dan aan.

Dat hij af en toe even aangaat overigens is niet een issue; hij meet dan de temperatuur door te blazen over de sensor. Doet hij eens per 15 minuten tot 30 minuten ongeveer (praktijk ervaring :P )

Edit:@mr_evil08 hier ook altijd of koelen of verwarmen, nooit auto. Maar ik vind het allemaal niet zo een ramp; je leert er mee omgaan. Zou alleen fijn zijn als je wat vrijheid had in offset te kunnen instellen zoals bij een CV thermostaat bijv.

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 12-03-2020 11:23 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Notna Ik heb hem gewoon uitgezet. Verbruik zero en opbrengst zonnepanelen tot nu toe 1,29 kWh en 1130W (zon staat er nu schuin op, lig op ZuidWest). Lijkt me onderaan streep meer opbrengen.

@mr_evil08 Foutmarge van 4 graden hier? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
Notna schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Waarom denk je dat ik het op fluisterstand zet op 17 graden ? ;) Dan blijft hij gewoon rustig blazen. Maar nu ook niet hoor met de hogere temperaturen buiten. Dan moet ik het op 16 zetten en dan nog gaat hij vaker uit dan aan.

Dat hij af en toe even aangaat overigens is niet een issue; hij meet dan de temperatuur door te blazen over de sensor. Doet hij eens per 15 minuten tot 30 minuten ongeveer (praktijk ervaring :P )

Edit:@mr_evil08 hier ook altijd of koelen of verwarmen, nooit auto. Maar ik vind het allemaal niet zo een ramp; je leert er mee omgaan. Zou alleen fijn zijn als je wat vrijheid had in offset te kunnen instellen zoals bij een CV thermostaat bijv.
Je kan via het servicemenu van je afstandsbediening een offset van max 2 graden (vaak niet genoeg) instellen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
ronjansen87 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Je kan via het servicemenu van je afstandsbediening een offset van max 2 graden (vaak niet genoeg) instellen.
Kan je mij vertellen waar? Ik heb een stylish en 2 perferas en kan het nergens vinden ook niet in de handleiding.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Greenisthebest Foutmarge van 4c zo extreem is het nou ook weer niet hier, hooguit 2c maar dat is ook alleen in bijzondere omstandigheden zoals massa niet goed opgewarmt of opeens een externe warmtebron wat om de hoek komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Het ligt ook een beetje aan de massa temperatuur denk ik, ik probeer altijd de temperatuur op externe sensor aan te houden niet op de daikin zelf. Daikin zelf stopt soms en geeft dan regelmatig een temperatuur aan die 4 graden hoger is dan de externe sensor temperatuur. Zet ik bij wijze van test de daikin dan op vol gas ventileren dan trekt de gemeten temperatuur van de daikin heel snel recht met de externe sensor. Ik heb het idee dat de unit dit soms ook uit zichzelf doet, om zichzelf te corrigeren. Al paar keer opgevallen dat de ventilator zachtjes aanslaat en de cmpfreq 0 blijft.

Overigens is het veel comfortabeler als hij zachtjes blijft pruttelen dan dat hij helemaal uitslaat. Je merkt het vrij gauw dat hij gestopt met werken is savonds. Maar het is flink zoeken en niet altijd even accuraat en er lijkt ook niet altijd een vast patroon in te zitten. Ik heb een stylish en die schijnt ook de oppervlakte temperatuur van de ruimte te meten. Documentatie hiervan is gebrekkig op zijn zachtst gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Heb ook het idee dat auto stand minder overshoot heeft dan verwarmen. Maar met auto en ik wil het een graadje laten afkoelen in huis schiet hij direct in koelmodus en dat bevalt me zeer zeker niet dus dat gebruik ik niet meer.

Ach misschien zijn we als enthousiastelingen soms ook wel ietsje te pietluttig. 99% van de gebruikers heeft denk ik nog nooit van een cmpfreq waarde gehoord :P. Wordt niet voor niks niet in de app getoond.

[ Voor 31% gewijzigd door kliklakloe op 12-03-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Wat is er comfortabel aan als hij nu blijft pruttelen? Nu 21,5 graden binnen zonder enige verwarming. Kost alleen maar stroom nu dat ding hier aanzetten.

Ik stookte op stand verwarmen, blower op auto en auto swing (lekker dansen :+ ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
@Greenisthebest Ik had het ook over savonds, als je voor de tv hangt en het buiten kouder wordt. Niet overdag in de volle zon. Gewoon wat lager zetten overdag dat ding. Als je geen verwarming nodig hebt heb je het niet nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kliklakloe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:46:
Heb ook het idee dat auto stand minder overshoot heeft dan verwarmen. Maar met auto en ik wil het een graadje laten afkoelen in huis schiet hij direct in koelmodus en dat bevalt me zeer zeker niet dus dat gebruik ik niet meer.

Ach misschien zijn we als enthousiastelingen soms ook wel ietsje te pietluttig. 99% van de gebruikers heeft denk ik nog nooit van een cmpfreq waarde gehoord :P. Wordt niet voor niks niet in de app getoond.
Dat Pietluttig zijn heeft mij toch echt duizenden euro's bespaart met bijv CV tunen. Heb nu eigenlijk gratis airco's. En je wordt niet genaaid bij een aankoop omdat je weet wat je koopt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Dat Pietluttig zijn heeft mij toch echt duizenden euro's bespaart met bijv CV tunen. Heb nu eigenlijk gratis airco's. En je wordt niet genaaid bij een aankoop omdat je weet wat je koopt en waarom.
Zeker, dat is het voordeel, het nadeel is dat je je soms een paar uur sufpiekert en tijd verdoet over waarom je airco niet exact doet wat je zelf in je hoofd hebt. (Spreek voor mezelf)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
kliklakloe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Kan je mij vertellen waar? Ik heb een stylish en 2 perferas en kan het nergens vinden ook niet in de handleiding.
Ik zie het bij jouw units idd ook niet zo 1,2,3 in de handleidingen en service manuals staan. Bij een Perfera/FTXM-M kan je door t midden van de temp knop en mode tegelijk in te drukken ook zo'n soort menu, maar dat is nogal cyrptisch en ik zie zo snel geen offset optie.

Bij de Ururu kan het wel, daar doe je dat zo ('hose length' is een van de opties uit het service menu, de onderste in het menu is temp offset):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0FPnYNm57zrqoOwe33Ol-9nyBg=/800x/f/image/YaSDW7sFPXPJiaWyeN1rYFdZ.png?f=fotoalbum_large

Kwam in het service manual van de FTXM nog wel het nodige tegen over de temperatuurregeling, ihkv de overshoot discussie :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1cdN0zinmPN1HTTRTgqzcIP97s=/800x/f/image/xHkEU2QEb15KNeIqhy8bdhpD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJYKzZt1VQ_CpV1jlfw3H1bzpRU=/f/image/YukIbbwKdcv00AheTM2eU5kH.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oxuoSyxsYTUEfaUPJGQl-_R3_k=/f/image/Gw34s3RR80gsLDO5idAcDsh6.png

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 12-03-2020 14:35 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
@ronjansen87 interessant, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
[quote]Notna schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Dat idee heb ik dus ook Dat ie af en toe even wat luchtaanvoer pakt om de sensor te corrigeren. Daarbij blijft te compressor uit tenzij hij dan tot de conclusie komt dat het tijd is om wat bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
mr_evil08 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:33:
@Greenisthebest Foutmarge van 4c zo extreem is het nou ook weer niet hier, hooguit 2c maar dat is ook alleen in bijzondere omstandigheden zoals massa niet goed opgewarmt of opeens een externe warmtebron wat om de hoek komt kijken.
Merk verder op dat de sensor *in* de unit zit en op andere hoogte dan jij en ik rondlopen, laat staan zitten. Dat proberen ze te compenseren, maar elke kamer en opstelling is uniek, dus het is vaak toch gewoon testen. Of je gebruikt een externe temperatuur-sensor op een centrale plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql85EkYt4dsrE7xHGwsvttfITUc=/f/image/tpIKIu7FoWvwjfaUyOuRcuZI.jpg

@Greenisthebest Dit is mijn temperatuurverloop van de afgelopen 24 uur zonder uitschakeling. Dit is van een externe sensor niet van de daikin zelf. ik ben heel die periode niet thuis geweest en had hem ingesteld op 17 graden. afgelopen dagen had ik hem in de nacht ook op 17 graden gehouden en dan sloeg hij nagenoeg nooit aan dus ik kan er ook niet altijd een touw aan vast knopen waar dat ding zijn plan op trekt.

Overigens is dit grafiekje goed voor een gebruik van 1,4 kwh dus dat is ook weer niet zo heel schokkend. Ik stap net binnen en hij geeft 19 graden aan en voelt lekker behaaglijk, niet kil door een koude massa. De sensor hangt op ongeveer 4 meter afstand van de daikin. de temperatuursensor van de daikin geeft nu 21 graden aan en er wordt niet gewerkt.

Edit: 1,4 kwh vanaf gisteravond 24:00 dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
kliklakloe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:02:
[Afbeelding]

@Greenisthebest Dit is mijn temperatuurverloop van de afgelopen 24 uur zonder uitschakeling. Dit is van een externe sensor niet van de daikin zelf. ik ben heel die periode niet thuis geweest en had hem ingesteld op 17 graden. afgelopen dagen had ik hem in de nacht ook op 17 graden gehouden en dan sloeg hij nagenoeg nooit aan dus ik kan er ook niet altijd een touw aan vast knopen waar dat ding zijn plan op trekt.

Overigens is dit grafiekje goed voor een gebruik van 1,4 kwh dus dat is ook weer niet zo heel schokkend. Ik stap net binnen en hij geeft 19 graden aan en voelt lekker behaaglijk, niet kil door een koude massa. De sensor hangt op ongeveer 4 meter afstand van de daikin. de temperatuursensor van de daikin geeft nu 21 graden aan en er wordt niet gewerkt.

Edit: 1,4 kwh vanaf gisteravond 24:00 dan
Hangt de externe voeler op dezelfde hoogte als de Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Hier nu binnen 21 graden, airco geeft aan 22 graden, ingesteld op 19 graden fluisterstand en pruttelt zachtjes. NB: verwarm hier 60m2, dus geen echt kleine ruimte.

Maar dat snap ik dus niet. Airco zegt 22 graden en toch doorstoken. 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@wizzopa nee die hangt op borsthoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Ja dan is het logisch. Mijn vrouw is daar ook heel warm. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
Ok dat scheelt wat stookkosten :P Maar wat ik bedoel te zeggen is, je bent niet de enige waarbij de unit soms wat aparte keuzes maakt, maar vergeet vooral niet te genieten van de goedkope en duurzame warmte ;)

[ Voor 72% gewijzigd door kliklakloe op 12-03-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen 3 dagen "wel" 1m3 gas gebruikt per dag om ons te wassen (bad vullen) en te koken. Verder zo'n €1,- per dag (4 a 5 kWh, als de app van Daikin een beetje klopt.Ga nog eens induiken hoe ik strak kan monitoren via Domoticz.) om te verwarmen.

Eerst maar eens een echte winter door en dan ga ik misschien ook nog iets plaatsen om helemaal van het gas af te gaan voor warm water. Maar denk dat de ketel nog wel 10 jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb een Toshiba Daiseikai RAS-13PKVPG-E, als ik pure aanzet (plasma reiniger) dan gaat deze na ongeveer 10 minuten knipperen.
Ik neem aan dat dit een storing aangeeft, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 22:01
Onze slaapkamer wordt op de schop genomen, en ik wil nu ook een airco plaatsen. Met name voor het koelen in de zomer, maar als die er toch hangt dan mogen van mij de radiatoren ook weg en kunnen we er ook wel mee gaan verwarmen. De slaapkamer is ongeveer 3x3x5 onder een plat dak en twee flinke ramen op oostzuidoost zonder buitenzonwering (de rolluiken hebben we er net vanaf gesloopt, misschien dat er ooit screens terugkomen). Er zit 81mm PIR + 5CM glaswol (Rc 5,4) tegen de buitenmuur, en op het dak ligt 6CM PUR + 8CM PIR (Rc 6). Ik had bedacht dat een 2,5kW unit wel afdoende zou zijn voor het koelen, maar twijfel wat over het verwarmen, het is wel fijn dat zo'n unit 3,2kW kan verwarmen als het 5 graden is, maar dan heb ik het niet nodig, terwijl die er bij -5 misschien nog maar 2 uit kan persen (en er bij -15 helemaal mee stopt?)

Ik zit dus vooral een beetje te tobben welke unit ik het best kan kopen. Voorwaarde een is dat die in het zwart leverbaar is (of eventueel iets anders wat niet wit plastic is). De Daikin Stylish spreekt me erg aan, maar is wel significant duurder dan sommige andere merken. Zo zie ik ook een Haier Flexis AS25S2SF1FA-MB, die toch zeker een paar honderd euro minder kost maar ook minder verwarmvermogen heeft zodra het kwik zakt. Verder lijkt de spoeling erg dun wat betreft zwarte binnenunits.

Nu lees ik wel dat Daikin (samen met Mitsubishi (de MSZ-LN is ook een optie, maar vind ik wat te glossy)) het A merk is, maar ga ik dit echt merken? Ben ik te veel aan het overdimensioneren als ik de Haier in een grotere uitvoering koop? Zijn er ondanks de shinyheid van de Mitsubishi steekhoudende argumenten om deze over de Daikin te verkiezen?

offtopic:
Edit: @mr_evil08 De rolluiken waren in de dag gemonteerd en hingen zodoende voor het raam |:(. Ze moesten weg om dubbel glas te plaatsen en, zo bleek nadat we ze er af hadden gehaald, de kozijnen te schilderen. Ook waren ze oud en aftands. Onze ramen zijn ook ruim twee meter hoog en dat geeft nogal een cassette aan je gevel.

[ Voor 10% gewijzigd door Caviatjuh op 13-03-2020 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@Caviatjuh Niet om offtopic te gaan maar waarom zou je juist rolluiken eraf slopen, ik neem aan dat ze defect waren, rolluiken zijn juist super en kunnen gewoon in combi met een airco, je bespaard er enorm veel energie mee in de zomer, natuurlijk zonnepanelen kunnen energie leveren maar het blijft vreemd, saldering wordt straks afgebouwd dan hoop ik voor je dat ze op dezelfde fase zitten en niet door de meter gaat anders wordt het extra belast.

Deze woning hingen al rolluiken maar heb er geen moment aan gedacht om ze eraf te halen, als de volle zon erop staat worden ze gewoon gebruikt, de Airco kan het prima zonder maar het blijft energieverspilling.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
mr_evil08 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:58:
@Caviatjuh Niet om offtopic te gaan maar waarom zou je juist rolluiken eraf slopen, ik neem aan dat ze defect waren, rolluiken zijn juist super en kunnen gewoon in combi met een airco, je bespaard er enorm veel energie mee in de zomer, natuurlijk zonnepanelen kunnen energie leveren maar het blijft vreemd, saldering wordt straks afgebouwd dan hoop ik voor je dat ze op dezelfde fase zitten en niet door de meter gaat anders wordt het extra belast.

Deze woning hingen al rolluiken maar heb er geen moment aan gedacht om ze eraf te halen, als de volle zon erop staat worden ze gewoon gebruikt, de Airco kan het prima zonder maar het blijft energieverspilling.
Volgens netcode moet de meter over de fases heen salderen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Lesje geleerd. Wilde hem op 22 zetten maar had energie bespaarstand heel fanatiek op laag piek gezet paar dagen geleden Ik vloeken dat dat ding niet warmer werd. Rust momentje........wacht even, dat eens uitzetten. Aaaaah lekker warm. Gelukkig was de vrouw niet in de buurt. >:) U bent gewaarschuwd Daikin eigenaren die nieuw zijn met deze setting.

En nog wat. Je kan blijkbaar met de afstandsbediening de Led uit/aanzetten op de unit. Blijkt met de tijdknop te gaan. Had ze per ongeluk uitgezet hiermee en kwam er ook later pas weer achter hoe ze aan te zetten.

Nieuw spul,,,,.,altijd leuk. :Y

@Caviatjuh Als je met 2kW een slaapkamer niet kan warm houden woon je in een kartonnen doos. Makkelijk anders. Verder zou ik eens gaan spitten hier want er is nog genoeg info mbt je andere vragen. Heb ik ook gedaan, uuuuuuren lang.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2020 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Caviatjuh schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:52:
Onze slaapkamer wordt op de schop genomen, en ik wil nu ook een airco plaatsen. Met name voor het koelen in de zomer, maar als die er toch hangt dan mogen van mij de radiatoren ook weg en kunnen we er ook wel mee gaan verwarmen. De slaapkamer is ongeveer 3x3x5 onder een plat dak en twee flinke ramen op oostzuidoost zonder buitenzonwering (de rolluiken hebben we er net vanaf gesloopt, misschien dat er ooit screens terugkomen). Er zit 81mm PIR + 5CM glaswol (Rc 5,4) tegen de buitenmuur, en op het dak ligt 6CM PUR + 8CM PIR (Rc 6). Ik had bedacht dat een 2,5kW unit wel afdoende zou zijn voor het koelen, maar twijfel wat over het verwarmen, het is wel fijn dat zo'n unit 3,2kW kan verwarmen als het 5 graden is, maar dan heb ik het niet nodig, terwijl die er bij -5 misschien nog maar 2 uit kan persen (en er bij -15 helemaal mee stopt?)
...
Ik verwarm mijn goed geisoleerde 5x6x3 kamer met een 2kW unit. Ik denk dus dat die 2,5kW zich al snel staat te vervelen, ook bij -5.

Besef verder dat twee slapende lichamen (je zegt 'onze' ;) ) ook veel warmte produceren. Dus tenzij je een deur of raam open zet, zou ik me niet druk maken over vermogen.

Bij twijfel koop als test een 20 euro ventilator kachel (a 1500W of zo) en zet die eens lekker vol aan met de deur dicht. Dikke kans dat je na een uur de kamer uit ploft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:46
Airwell HRD 3,54kW
Volg deze link al een tijdje en zou graag een mening willen horen vwb bovenstaande airco.
Hier op dit forum nog niets over gelezen.
Wat mij zo aantrekt in deze airco is de capaciteit bij lagere temp.
Het merk is dat wat?
De cop is voor mij onduidelijk cq vaag aangegeven.
Voor mij is dit interesant daar wij een aparte woonkamer hebben waar wij meestal s'avonds enige uren verblijven dus het mooiie is dan om in korte tijd snel de gewenste temp. te bereiken. voor 5 uur verblijf in deze ruimte.
Dus veel vermogen ook bij lage temp.
Hij staat bij clima sense aangeboden.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Testje vannacht. Gewoon laten draaien op 19 graden, fan op auto. Kom beneden vanochtend is het 21 graden (geen zon op de ramen in de ochtend hier en buiten in de nacht zo'n 8,5) binnen op de cv thermostaat en externe Cresta meter. 2,7 kWh voor de nacht. Ik vind 21 graden in de ochtend veel te warm en erger het kost teveel stroom op de autostand. Vannacht zal ik hem ook op 19 graden zetten en dan op fan stand 1. Kijken wat dat doet.

De fan stand op auto zetten klopt voor geen meter. Ik heb hem nu op stand 1 gezet en 19 graden en temperatuur zakt nu wel langzaam naar 19 graden. Erg vreemd zoals dat ding reageert.

De monteur die hier kwam gebruikte hem ook thuis als verwarming en zei dat hij hem altijd op 20 graden laat staan met de sensor aan zodat bij verlaten huis de airco automatisch terugschakelde en op deze wijze hij het zuinigst stookt en comfortabel.

Merk wel dat de leren bank hier nu in de ochtend een stuk minder koud is. Het bekende verhaal van afkoeling van massa in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
@Greenisthebest Mijn temperatuursensor ligt aan de andere kant van de kamer (4 meter ofzo?). Op fan stand 1 zie je dat de warmte de andere kant van de kamer veel minder bereikt dan op fan stand 2 of 3. Dat scheelt gerust twee graden op koude dagen. De temp sensor op de unit zelf kijk ik niet eens meer naar, klopt van geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vinom Mijn meter hangt ook zo'n 4 meter er vandaan.

Maar de overshoot op stand auto blazen is echt teveel. Nu stand 1 en dan voel je ook dat hij veel koelere lucht blaast. Druk ik op auto begint hij gelijk weer als een dolle te blazen met veel meer warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Greenisthebest Ik heb bij mij niet het idee dat de fanstand samenhangt met de hoeveelheid warmte die eruit komt.
Normaliter, hoe hoger de cmpfreq, hoe meer warmte. Of ik nu fanstand 1 of 3 gebruik, die cmpfreq en dus de warmte blijft hetzelfde. Met hoger fanstand word het alleen beter verspreid.

Auto stand gebruik ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vinom Ik voel duidelijk de temperatuur van de lucht omhoog gaan zodra ik de fansnelheid van 1 naar fluisterstil schakel. Is denk ik ook logisch om een dezelfde temperatuur in de ruimte vast te houden. Dat kan ik wel volgen. Maar die autostand klopt echt van geen meter, dus die gebruik ik ook maar niet meer.

Stand 1 cmpfreq=14,mompow=3

Stand fluisterstil cmpfreq=18,mompow=5

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:04:
@vinom Ik voel duidelijk de temperatuur van de lucht omhoog gaan zodra ik de fansnelheid van 1 naar fluisterstil schakel. Is denk ik ook logisch om een dezelfde temperatuur in de ruimte vast te houden. Dat kan ik wel volgen. Maar die autostand klopt echt van geen meter, dus die gebruik ik ook maar niet meer.
Offset al ingesteld? Of is dat geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Offset heb ik nooit kunnen vinden voor de FTXM modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:20:
[...]

Offset al ingesteld? Of is dat geen oplossing?
Die is er volgens mij niet, die instelling. En anders hoor ik het graag want ik heb er al behoorlijk naar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Ik heb ook geen offset instelling kunnen vinden na uitvoerig gezocht te hebben. Op stand 1 is mijn ervaring ook dat de lucht niet voldoende door de kamer circuleert om mooi gelijkmatig te verwarmen. Hangt ook wel van je ruimte en de plaatsing van de unit af denk ik. Ik ben tevreden over de auto stand van de stylish, die van de perferas niet, veel aggresiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:04:
@vinom Ik voel duidelijk de temperatuur van de lucht omhoog gaan zodra ik de fansnelheid van 1 naar fluisterstil schakel.
...
Ja, heb ik ook. Dat is omdat je dezelfde warmte nu over meer luchtvolume verspreid.

Oke, in principe zou/zal je warmte element sneller afkoelen, en je dus ook meer vermogen kwijt kunnen, maar het is deels ook gewoon het harder blazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Armin schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Ja, heb ik ook. Dat is omdat je dezelfde warmte nu over meer luchtvolume verspreid.

Oke, in principe zou/zal je warmte element sneller afkoelen, en je dus ook meer vermogen kwijt kunnen, maar het is deels ook gewoon het harder blazen.
Update van mijn situatie hier:

Ik heb de unit nu de hele nacht op 18 graden laten draaien op auto en ook de hele dag door. Nu staat hij vanaf 16.30 uur op 19 graden op auto met als resultaat 21 graden in de woonkamer. Vanaf 00.00 tot nu 5,3 kWh verstookt,

Resultaat is verrassend voor me. De stand auto doet het nu uitermate stil en vanmiddag zelfs af en toe uit en ..... het is zalig comfortabel nu. Waarschijnlijk omdat de massa ook lekker warm blijft. De leren bank is ook niet meer koud.

Oftewel, ik ga stoken als vloerverwarming. Gewoon 24 uur langzaam laten pruttelen. Aan en uit zal waarschijnlijk iets zuiniger zijn, maar comfort mag ook wat kosten.

Huidige waarde:
ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=10.0,err=0,cmpfreq=14,mompow=4

En toevoegen in Domoticz was echt een peulenschil met mijn Daikin. (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Greenisthebest Hoe heb je hem erin gezet in Domoticz, met een script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vinom Nee, gebruik de ingebakken functie voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:28:
@vinom Nee, gebruik de ingebakken functie voorlopig.
En wat kan je daar allemaal mee? Ik gebruik nu een jaar het script van @PentaClover.
Kun je fanstand, temp, modus en fan richting mee bedienen. Ik heb daar dan nog Dashticz overheen zodat het meer geïntegreerd is met de rest van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JzN0rIbRFaNkbSoaYAJ2a8JDxQ=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/dE52odHBJaRtX4X1RDyEW8I4.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:39:
[...]

En wat kan je daar allemaal mee? Ik gebruik nu een jaar het script van @PentaClover.
Kun je fanstand, temp, modus en fan richting mee bedienen. Ik heb daar dan nog Dashticz overheen zodat het meer geïntegreerd is met de rest van mijn huis:
[Afbeelding]
Kan met de ingebakken functie ook. Zal er eens induiken wat het verschil is. Dashticz is wel mooi want dat standaard dashboard is wel erg 2005. Eerst nog wat andere hobby projecten. Denk dat de vrouw blijer wordt van een mooie houten ombouw over de units. Alles voor de vrouw. 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Weer een mijlpaal. Oudijzerboer komt ze morgen halen. Gratis want Corona schijnt de oudijzerprijs te hebben doen kelderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUMrFNlOjKpgc1BYc55qshPBRFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkn9Psf2IzUNd6pXXBwUYj6a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:58
Vraagje: ik kan een 2e hands airco overnemen. Apparaat is 5 jaar oud, 3 jaar in werking incl professioneel onderhoud. Staat sinds 2 jaar opgeslagen. Koelgas is teruggepompt . Verstandig of nooit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Afhankelijk van het merk en de prijs, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Vraag is meer of het schadelijk is voor het apparaat. Gaat om een daikin met een nieuwprijs van 1900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:05
Wij zijn momenteel aan het verbouwen en laten meteen multisplit 2,5 / 3kw plaatsen.
Ik twijfel,of ik de koelleidingen in de muur stop of met een goot over de wand .
Dit is enkel om in de toekomst bij een eventuele lekkage in het systeem de muur niet hoeven te slopen :9
Esthetisch = in de muur . Praktisch = kabelgoten .
Wat zouden jullie doen ?

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
In de muur zolang je koppelingen maar buiten de muur houdt. Met de leidingen zelf gebeurd helemaal niets.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjors81 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:57:
Vraag is meer of het schadelijk is voor het apparaat. Gaat om een daikin met een nieuwprijs van 1900 euro
Ik persoonlijk zou voor nieuw gaan, maar ligt eraan hoe goedkoop je het geïnstalleerd kan krijgen, het apparaat zelf vind ik wel meevallen in kosten het is vaak de installatiekosten.

Ook het idee dat de vorige eigenaar er niet netjes mee omgegaan is doordat ding bijvoorbeeld beschimmelt is van binnen(de fan/rol).

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Kon het niet laten. XD
ivm Corona de streamer van Daikin maar aan gezet.

De Streamer-ontlading breekt virussen, schimmel, bacteriën, allergenen en gevaarlijke chemische stoffen af en
fragmenteert hun proteïnen, die vervolgens via oxidatie vernietigd worden zodat het virus onschadelijk gemaakt wordt. De Streamer-ontlading wordt vervolgens afgebroken in veilige stikstof- en zuurstofatomen en watermoleculen.

Geen idee of hij ook Corona uit de lucht kan halen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Goede actie, staat hier 24/7 aan en Corona is ook een virus en we hebben nergens last van. Trouwens buiten niezen door pollen en binnen nergens last van.
mr_evil08 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:28:
Kon het niet laten. XD
ivm Corona de streamer van Daikin maar aan gezet.

De Streamer-ontlading breekt virussen, schimmel, bacteriën, allergenen en gevaarlijke chemische stoffen af en
fragmenteert hun proteïnen, die vervolgens via oxidatie vernietigd worden zodat het virus onschadelijk gemaakt wordt. De Streamer-ontlading wordt vervolgens afgebroken in veilige stikstof- en zuurstofatomen en watermoleculen.

Geen idee of hij ook Corona uit de lucht kan halen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Idefix70 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:07:
Weer een mijlpaal. Oudijzerboer komt ze morgen halen. Gratis want Corona schijnt de oudijzerprijs te hebben doen kelderen.

[Afbeelding]
Ideetje mochten ze nog niet weg zijn, maar lees dat ze vandaag weg zouden gaan. Geef anders een gil hier Gas besparen door middel van CV tuning deel II Veel mensen kunnen nog wel extra afgifte gebruiken om zuinig te stoken. De manier om echt HR te stoken met een ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Idefix70 wat betreft de flash streamer, gebruikt die functie extra energie? en merk je daar verder nog iets van in de praktijk als dat aanstaat? Ik kan nergens wat terug vinden over stroomverbruik of iets dergelijks van de functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Zal vast stroom gebruiken maar minimaal als ik kijk naar mijn verbruikscijfers. Heb hem hier vanaf het begin aanstaan. Of het veel doet? Volgens mij niet want mijn zoon heeft nog steeds allergieklachten van de hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

kliklakloe schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:27:
@Idefix70 wat betreft de flash streamer, gebruikt die functie extra energie? en merk je daar verder nog iets van in de praktijk als dat aanstaat? Ik kan nergens wat terug vinden over stroomverbruik of iets dergelijks van de functie.
Ja, maar nihil. We hebben het over ~10 Wh. Bron: (externe) verbruiksmeter en de optie aan en uit zetten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Die streamer geeft een negatieve ontlading, maar hij doet het ook alleen als hij iets harder blaast, op fluisterstand bijvoorbeeld doet hij niks hier lijkt het.
Volgensmij is het aan of uit en niet er tussenin dat is wat mij opvalt, het geluid kan abrupt er weer zijn maar ook abrupt weer weg zijn.
Geeft een soort van hoog frequent toon(mogelijk niet hoorbaar door oudere mensen haha).

Zelf heb ik een lichte allergie stof/pollen en dan merk ik wel als hij aan staat, dus voegt wel iets toe.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 24-03-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:46:
Die streamer geeft een negatieve ontlading, maar hij doet het ook alleen als hij iets harder blaast, op fluisterstand bijvoorbeeld doet hij niks hier lijkt het.
Volgensmij is het aan of uit en niet er tussenin dat is wat mij opvalt, het geluid kan abrupt er weer zijn maar ook abrupt weer weg zijn.
Geeft een soort van hoog frequent toon(mogelijk niet hoorbaar door oudere mensen haha).

Zelf heb ik een lichte allergie stof/pollen en dan merk ik wel als hij aan staat, dus voegt wel iets toe.
Yup; bij lagere ventilatiestanden hoor je een enorm nare hoge toon. Snap het ook niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:04:
[...]

Yup; bij lagere ventilatiestanden hoor je een enorm nare hoge toon. Snap het ook niet helemaal
Ik hoor een soort zacht knetterend geluid. Maar dan moet ik wel heel dichtbij staan en goed luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Ik hoor helemaal NIETS haha maar er takelt wel meer af met de jaren. Energieverbruik idd te verwaarlozen. Maar ik merk toch echt verschil. Of dat nou het filteren is en/of de streamer... Ik nies niet in huis, buiten wel. Mijn partner klaagt over drogere slijmvliezen terwijl ik niks heb verteld over die streamer. Tsja, wetenschappelijk kan ik niks onderbouwen. Maar psychisch effect vind ik al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idefix70 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:13:
Ik hoor helemaal NIETS haha maar er takelt wel meer af met de jaren. Energieverbruik idd te verwaarlozen. Maar ik merk toch echt verschil. Of dat nou het filteren is en/of de streamer... Ik nies niet in huis, buiten wel. Mijn partner klaagt over drogere slijmvliezen terwijl ik niks heb verteld over die streamer. Tsja, wetenschappelijk kan ik niks onderbouwen. Maar psychisch effect vind ik al prima.
Ik kan het wel onderbouwen helaas. Heb toevallig net anti allergie pillen ingenomen en die werken bij mij wel. De streamer doet op mijn allergie helaas niets. Het helpt dan weer wel tegen kooklucht die niet allemaal worden afgezogen door de afzuigkap.

Gewoon aanzetten. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Bedankt voor de inzichten, dat hij niet zoveel doet als de luchtstroom zeer laag is lijkt me vrij voor de hand liggend, aangezien er dan ook niet veel lucht doorheen gaat die gefilterd/geneutraliseerd kan worden. Interessant dat de kooklucht er minder door wordt. Ik heb geen allergische personen in dit huishouden of vriendenkring dus daar zal ik hem niet voor gebruiken. Virussen is leuk maar lastig aantoonbaar. Maar goed, als het stroomverbruik te verwaarlozen is is het een leuk extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een crosspost Verwijderd in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Jammer dat er 2 topics zijn eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:42:
@Nhz Filters van binnenunit vervuild? Fancoil van buitenunit vervuild?
Tnx voor de tip. Hier hetzelfde, begon al aan mijzelf te twijfelen en was al op zoek naar extra llwp omdat hij het niet meer trok. Door omstandigheden de laatste 2 maanden gewoon op gas gestookt en daarna de llwp weer in gebruik. Had de filters sinds in gebruikname vorig jaar niet gereinigd....bleken helemaal dicht te zitten.... Tnx tweakers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Grappig, de Haier hier beneden heeft een health knopje en die blijkt hetzelfde te doen:
Press HEALTH button can into health mode, there is a word "health" or a leaf icon on the health button.
In health mode, The Anion Generator will ionize the hydrone in the air, and produce negative oxygen ions, this can make the air fresh and kill the bacterias.
Verder kwam ik er eergisteren achter dat er een wifi module in blijkt te zitten. Was eigenlijk een optionele extra maar achter een dekseltje zat een USB stick. Geinig. Wifi functie werkt prima maar is niet zo uitgebreid als Daikin. Geen compressor info of andere nerd stats :p

Gunstige tijden dit met een verbruik van 4 kWh per dag beneden en 1,5 kWh boven :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:38
Sjors81 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:38:
Vraagje: ik kan een 2e hands airco overnemen. Apparaat is 5 jaar oud, 3 jaar in werking incl professioneel onderhoud. Staat sinds 2 jaar opgeslagen. Koelgas is teruggepompt . Verstandig of nooit doen?
Als het een mooi prijsje is, waarom niet? Enige nadeel zou denk ik zijn is dat er een koudemiddel in ziet die langzaam wordt uitgefaseerd.

Weet alles over Crypto en Crypto.com #CROFAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Jorn87 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Als het een mooi prijsje is, waarom niet? Enige nadeel zou denk ik zijn is dat er een koudemiddel in ziet die langzaam wordt uitgefaseerd.
Tegen de tijd dat je dat niet meer kunt krijgen zal die 2e hands zelf ook wel 'op' zijn. Plus dat zoals met R12 men ook alternatieven vond. Uberhaupt natuurlijk zou bijvullen niet nodig hoeven zijn gedurende de levensduur.

Dus ja, als de prijs goed is, waarom niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert111bel
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-01-2023
Elahkneh schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:40:
Wij zijn momenteel aan het verbouwen en laten meteen multisplit 2,5 / 3kw plaatsen.
Ik twijfel,of ik de koelleidingen in de muur stop of met een goot over de wand .
Dit is enkel om in de toekomst bij een eventuele lekkage in het systeem de muur niet hoeven te slopen :9
Esthetisch = in de muur . Praktisch = kabelgoten .
Wat zouden jullie doen ?
goed opletten hoor , ik had ook een lek , enkel bij airco , het spul had dus al enkele maanden als verwarming gedraaid en geen lekken , de eerste keren dat ik aicco zette zat ik met water in mijn huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
@bert111bel Waar lekte 't? Waarschijnlijk niet halverwege de leidingen oid, maar was 't de afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Als er water lekte dan was het de afvoer en niet de koelleidingen. En dan heb je alleen lekkage in koelmodus inderdaad. met verwarmen wordt er geen vocht af gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:38
Ik zou de leidingen in een goot doen, want je weet maar nooit... Ook heb ik gehoord van een monteur dat je nooit een zacht koperen leiding in contact moet laten komen met beton. Dat kan gaan corroderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorn87 op 27-03-2020 10:10 ]

Weet alles over Crypto en Crypto.com #CROFAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 21:05
Dat klopt , koper wordt idd aangevreten in beton . Gelukkig gaat het hier om houtskelet.

Maar als nog ben ik huiverig het in de muren te stoppen . Ik acht de kans groot dat er na 10 jaar wat kan gaan lekken om 1 of andere reden . En dan moet ik 2 muren open breken om vervolgens de timmerman / stukadoor en stek monteur laten komen .

Ze gaan mooi in een gootje . Niet het mooist , wel praktisch .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PVC buisje omheen als extra beschermen is ook goed, stroomleidingen leg je ook niet bloot in de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Met een houtskelet zou ik het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert111bel
I-King schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:15:
@bert111bel Waar lekte 't? Waarschijnlijk niet halverwege de leidingen oid, maar was 't de afvoer?
yep , afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert111bel
Jorn87 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:08:
Ik zou de leidingen in een goot doen, want je weet maar nooit... Ook heb ik gehoord van een monteur dat je nooit een zacht koperen leiding in contact moet laten komen met beton. Dat kan gaan corroderen.
bij mij zitten ze ook in een goot , loopt maar 1.5m op de muur , goot zelfde kleur geverfd als de muur en goed hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Posts van spammer + reacties daarop verwijderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPhoneGeek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit tikkende geluid? Direct na het inschakelen begint het. Zodra de unit warme lucht begint te blazen gaat het getik sneller tot het na verloop van tijd (> 20 minuten) nagenoeg verdwijnt.

Het is een Daikin multisplit. De andere binnenunit heeft hier geen last van.
[Video: https://filebin.net/2o4u0mt4kd8hvn0f/geluid_airco.mp3?t=0y1f3c1w]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iPhoneGeek schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:26:
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit tikkende geluid? Direct na het inschakelen begint het. Zodra de unit warme lucht begint te blazen gaat het getik sneller tot het na verloop van tijd (> 20 minuten) nagenoeg verdwijnt.

Het is een Daikin multisplit. De andere binnenunit heeft hier geen last van.
[Video]
Klinkt als een aanlopende ventilatorrol. Wellicht is deze uit balans (er zitten gewichtjes op de uiteindes) en loopt deze niet meer aan als het opgewarmt is eenmaal. Ik weet niet welke unit je hebt, maar je zou even met een zaklamp bij de hand, handmatig de ventilatorrol kunnen draaien of je weerstand kan voelen c.q kan horen. Als dat niet werk, dan kunnen de lamellen (die de blaasrichting bepalen) gedemonteerd worden en dan met de hand even de rol draaien. Dan kan je gerichter voelen en luisteren of deze aanloopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPhoneGeek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
Het is een Daikin FTXM20N. Het lijkt er idd op dat zodra alles op temperatuur is het probleem is verdwenen.
@Notna Je suggestie klinkt heel aannemelijk.

Voordat ik verder ga rommelen, kan ik hier zelf eenvoudig iets aan doen? Ik heb namelijk nog garantie, maar onder deze omstandigheden zal een afspraak met een monteur nog even op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

iPhoneGeek schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:42:
Het is een Daikin FTXM20N. Het lijkt er idd op dat zodra alles op temperatuur is het probleem is verdwenen.
@Notna Je suggestie klinkt heel aannemelijk.

Voordat ik verder ga rommelen, kan ik hier zelf eenvoudig iets aan doen? Ik heb namelijk nog garantie, maar onder deze omstandigheden zal een afspraak met een monteur nog even op zich laten wachten.
Je mag, ook als je garantie hebt, zelf natuurlijk even kijken wat er gebeurt. Of je er iets aan kan doen is even de vraag van de uitkomst van je onderzoek. Misschien ziet er gewoon wat tussen de rol en trek je dat er zo tussenuit.
Als je de rol 'voelt' aanlopen of hoort aanlopen (met de hand) maar het niet kan zien, zou ik vragen om een monteur. Het klinkt niet alsof het de functie van de unit heel erg in de weg zit, dus als het wat langer duurt voordat ze langskomen is het ook niet zo een ramp.

Ik heb heel eigenwijs de unit zelf (ook een FTXM) uit elkaar gehaald en het is geen hogere wiskunde; wel een kwestie van weten welke schroeven eruit moeten. Maar dan nog is het de vraag of je het kan verhelpen. Als er een onbalans is in de rol, zal je met de gewichtjes moeten gaan pielen en dat is niet heel makkelijk te doen.

In het kort:

1. Kijk even of je het geluid kan lokaliseren en of je er wat aan kan doen.
2. Zo ja: win! Zo niet: navragen bij het installatiebedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik kan je file niet openen omdat ik op het bedrijfsnetwerk zit, maar ik denk dat ik je probleem herken. Zodra de fan bij mij aangaat, is het een tikkend geluid bij en hoe sneller de fan, hoe sneller het getik. Echter is het bij mij na 1 minuut al weg zodra de warme lucht op gang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na 20 dagen verwarmen met de L/L zit ik reeds op een teruggave van €49,- op de energierekening. Dit terwijl we zelfs nachtvorst hebben. Had mijn voorschot expres al teruggebracht een week voor de installatie van de units dus dit is echte besparing. Gasverbruik is (edit) 100 procent lager dan maart (vanaf de 11de) vorig jaar voor verwarmen. 33m3 gebruikt voor koken/badderen. 99,6 kWh stroom verbruikt vanaf 11 maart.

Blijf alleen wel wat aanklooien met de temperatuur instelling. 18 graden is 20 graden binnen, 20 graden is 21 graden binnen en 22 graden is 21,8 graden binnen. Zal de nachtverlaging dan toch eens op 16 graden zetten ipv 18 want beneden komen in de ochtend en echte 20 graden vinden wij te warm dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Greenisthebest ik zet hem snachts op 17. Temp blijft bij mij dan tussen de 18 en 19 graden in huis. Overdag gaat hij op 18 wat resulteert in een temp van 19.5graden. Savonds op 19 wat ongeveer voor 20 tot 21 graden zorgt en als ik het echt fris heb zet ik hem op 20 en dan wordt het ongeveer 21.5 tot 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Ivm met gevoelstemperatuur heb ik hem in de avond na 1900 uur toch echt op 22 graden ingesteld. Dan geeft de thermometer 21,8 aan maar het voelt dan als 21 graden met cv. Misschien is het nog steeds wat wennen aan gebrek aan stralingswarmte. Zal ook wel want ons hout is nu op en hebben als het echt koud is een houtkachel aan. En dan ben je verwend met de lekkerste warmte die er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat is jullie ervaring met die ioniseerfunctie tot nu toe? Ik heb het hier weer uitgezet, kreeg echt overal schokken van. Alles beneden werd zo statisch als wat :( Merkte verder ook geen verschil of wat..

Gisteren PV laten installeren.. feest nu *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Glashelder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:33:
Wat is jullie ervaring met die ioniseerfunctie tot nu toe? Ik heb het hier weer uitgezet, kreeg echt overal schokken van. Alles beneden werd zo statisch als wat :( Merkte verder ook geen verschil of wat..

Gisteren PV laten installeren.. feest nu *O*
Met PV wordt het nog leuker!!! Ik denk dat het helpt tegen mijn berkenpollenallergie. Dat knetteren herken ik en me niet gerealiseerd dat de flash streamer dit kan doen. Zou het? Wat is je luchtvochtigheid in huis? Ik merk het meteen als mijn bevochtigen even leeg is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja weet ik niet. Het staat uit sinds die post en het is over na een dagje :p

Ik heb een filmpje dat mijn vriendin met een schoen over de bank gaat (drie katten, dus nogal wat haren :p). Daardoor zie je haren gewoon met een bocht terug op de bank landen, zo statisch 8)7.. echt absurd gewoon.

Pagina: 1 ... 89 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2