Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.084.711 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-05 20:03
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:07:
@kliklakloe Ivm met gevoelstemperatuur heb ik hem in de avond na 1900 uur toch echt op 22 graden ingesteld. Dan geeft de thermometer 21,8 aan maar het voelt dan als 21 graden met cv. Misschien is het nog steeds wat wennen aan gebrek aan stralingswarmte. Zal ook wel want ons hout is nu op en hebben als het echt koud is een houtkachel aan. En dan ben je verwend met de lekkerste warmte die er is.
Het is ook gort droog buiten op moment, dat doet de gevoelstemperatuur niet ten goede.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Glashelder schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:16:
Ik heb een filmpje dat mijn vriendin met een schoen over de bank gaat (drie katten, dus nogal wat haren :p). Daardoor zie je haren gewoon met een bocht terug op de bank landen, zo statisch 8)7.. echt absurd gewoon.
_O- Vandaar dat mijn hond nu punk haar heeft. :+

Zonder gein. Hier nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:11

Frituurman

Mjam!

Misschien een domme vraag, maar ik post hem toch maar even. Wij laten (als alles goed gaat) in mei een split unit plaatsen op onze dakkapel, zodat we op zolder enigszins kunnen gaan koelen in de zomer. We willen daarbij graag een dubbele binnenunit, zodat de slaapkamers (beiden ca. 30m3) afzonderlijk gekoeld kunnen worden. Voor verwarming maken we al gebruik van lage temperatuur radiatoren, dus qua verwarming gaan we ze waarschijnlijk niet gebruiken, maar als we de airco alleen voor koeling gebruiken in de zomer, zorgt dat nog voor problemen? Als de warmte-functie niet gebruikt wordt, defrost niet nodig is, etc.?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee.

95%+ van de airco's wordt zo gebruikt. Veel mensen hebben geen idee dat het apparaat ook efficient kan verwarmen. Je AC is waarschijnlijk nog steeds efficiënter kwa verwarming dan je CV, ook met LTV. Al moet ik zeggen dat het verschil hier niet zo mega groot is als bij anderen (wij hadden ook al LTV) :).

[ Voor 97% gewijzigd door Glashelder op 02-04-2020 11:12 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
Frituurman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:02:
Misschien een domme vraag, maar ik post hem toch maar even. Wij laten (als alles goed gaat) in mei een split unit plaatsen op onze dakkapel, zodat we op zolder enigszins kunnen gaan koelen in de zomer. We willen daarbij graag een dubbele binnenunit, zodat de slaapkamers (beiden ca. 30m3) afzonderlijk gekoeld kunnen worden. Voor verwarming maken we al gebruik van lage temperatuur radiatoren, dus qua verwarming gaan we ze waarschijnlijk niet gebruiken, maar als we de airco alleen voor koeling gebruiken in de zomer, zorgt dat nog voor problemen? Als de warmte-functie niet gebruikt wordt, defrost niet nodig is, etc.?
Ik neem aan dat die zolder als slaap/werkkamer gebruikt wordt? ik zou zeggen draai die radiators dicht en verwarm de kamers als het nodig is met je airco. In het vorige huis toen ik de zolder heb verbouwd met 2 dak kapellen gelijk geen radiators meer geplaatst. meer muurruimte in de slaapkamers en efficient verwarmen en koelen met multisplit airco.

Maar om je vraag te beantwoorden nee ik denk niet dat dat voor problemen zorgt. zou niet weten waarom. zoals al gezegd worden heel veel inverter aircos nooit in verwarmings modus gebruikt.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Een probleem dat je kunt krijgen is contactgeluid. Mijne staat ook op de dakkapel en recht eronder hoor je ‘m wel een beetje brommen. Met verwarmen hoor je het meer dan bij koelen.

Ander probleem bij verwarmen is dat er dan condens uit de buitenunit loopt dat in de winter kan bevriezen op het dak.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Beatman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:07:
Een probleem dat je kunt krijgen is contactgeluid. Mijne staat ook op de dakkapel en recht eronder hoor je ‘m wel een beetje brommen. Met verwarmen hoor je het meer dan bij koelen.

Ander probleem bij verwarmen is dat er dan condens uit de buitenunit loopt dat in de winter kan bevriezen op het dak.
Dat brommen was bij mij ook duidelijk hoorbaar bij plaatsing op de dakkapel, maar slaapkamer kinderen en die had er geen last van. Wat betreft condens, de afvoer verleng je natuurlijk en laat je niet op het platte dakdeel van je kapel lopen. Ik heb hem onder de pannen recht de dakgoot in laten leggen toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
kliklakloe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:21:
[...]
Dat brommen was bij mij ook duidelijk hoorbaar bij plaatsing op de dakkapel, maar slaapkamer kinderen en die had er geen last van. Wat betreft condens, de afvoer verleng je natuurlijk en laat je niet op het platte dakdeel van je kapel lopen. Ik heb hem onder de pannen recht de dakgoot in laten leggen toen.
Dat zal bij temperaturen tot net onder het vriespunt vast goed gaan, maar als het echt vriest, bevriest dat water natuurlijk ook....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Nu online
Wij willen een single split unit voor de huiskamer/keuken (145 m3) aanschaffen.
Naast koelen willen we deze ook gebruiken voor (bij)verwarmen.
De opties:
  • MHI SRK35ZS-W
  • MHI SRK50ZS-W
  • Daikin Perfera FTXM42N / RXM42N (de 5.0 valt af vanwege de grootte van de binnenunit en minimum geluid van 27/31 dB)
De SRK50ZS-W is wat luidluchtiger bij verwarmen (24 dB) t.o.v. de SRK35ZS-W (19 dB) en Daikin (21 dB).
De Daikin heeft echter een mindere koelcapaciteit bij -10 (2.93 kW) dan de MHI's (3.4 en 4.5 kW).

Mijn vragen:
  • Hoe luid is 24 dB? Is het verschil t.o.v. 21 dB hoorbaar? Een stille unit is namelijk belangrijk voor ons.
  • Zou de Daikin in staat zijn om onze huiskamer goed te verwarmen (20 graden)? Gezien de lagere koelcapaciteit van de Daikin t.o.v. de MHI's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35

BTS

Andrehj schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:27:
[...]

Dat zal bij temperaturen tot net onder het vriespunt vast goed gaan, maar als het echt vriest, bevriest dat water natuurlijk ook....
Dan is er toch geen condensafvoer van de binnen unit? Bij verwarmen is de buiten unit die condenseert.

Nvm, gaat om de buiten unit.

[ Voor 5% gewijzigd door BTS op 02-04-2020 15:01 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frenkie567917 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:57:
Wij willen een single split unit voor de huiskamer/keuken (145 m3) aanschaffen.
Naast koelen willen we deze ook gebruiken voor (bij)verwarmen.
De opties:
  • MHI SRK35ZS-W
  • MHI SRK50ZS-W
  • Daikin Perfera FTXM42N / RXM42N (de 5.0 valt af vanwege de grootte van de binnenunit en minimum geluid van 27/31 dB)
De SRK50ZS-W is wat luidluchtiger bij verwarmen (24 dB) t.o.v. de SRK35ZS-W (19 dB) en Daikin (21 dB).
De Daikin heeft echter een mindere koelcapaciteit bij -10 (2.93 kW) dan de MHI's (3.4 en 4.5 kW).

Mijn vragen:
  • Hoe luid is 24 dB? Is het verschil t.o.v. 21 dB hoorbaar? Een stille unit is namelijk belangrijk voor ons.
  • Zou de Daikin in staat zijn om onze huiskamer goed te verwarmen (20 graden)? Gezien de lagere koelcapaciteit van de Daikin t.o.v. de MHI's.
Lagere capaciteit ja. Maar wanneer verwacht jij dagen achtereen -10 en dan zeker overdag? Ik doe hier nu 160m3 met een 4,2 Daikin en met de laatste nachtvorst nog geen centje pijn. En als het al echt koud wordt is er altijd nog cv en in mijn geval houtkachel.

Edit: denk dat je afhankelijk van je isolatie beneden zelfs af kan met een 3,5

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 02-04-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
kliklakloe schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:21:
[...]

Dat zijn wel punten voor @Frituurman om ook rekening mee te houden. Je voorkomt een deel van de trilling door ‘m op tegels en veren te zetten, maar je blijft t horen.

Voor wat betreft condenswater in de winter, ik heb een warmtepomp op de uitbouw staan waar ik wel zicht op heb en die het hele huis warm moet houden, en die verliest ook water, maar het is nooit zo ver gekomen dat er een enorme ijsbaan op het dak is ontstaan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Beatman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:23:
[...]

Dat zijn wel punten voor @Frituurman om ook rekening mee te houden. Je voorkomt een deel van de trilling door ‘m op tegels en veren te zetten, maar je blijft t horen.

Voor wat betreft condenswater in de winter, ik heb een warmtepomp op de uitbouw staan waar ik wel zicht op heb en die het hele huis warm moet houden, en die verliest ook water, maar het is nooit zo ver gekomen dat er een enorme ijsbaan op het dak is ontstaan.
Dat is hier precies zelfde water/condens wat buitenunit heeft valt reuze mee, ik heb een soort putje/loopt niet echt af en water zou staan blijven en er zit nooit veel water in.

Als dat wel het geval was zou het 1 schaatsbaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Nu online
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:41:
[...]

Lagere capaciteit ja. Maar wanneer verwacht jij dagen achtereen -10 en dan zeker overdag? Ik doe hier nu 160m3 met een 4,2 Daikin en met de laatste nachtvorst nog geen centje pijn. En als het al echt koud wordt is er altijd nog cv en in mijn geval houtkachel.

Edit: denk dat je afhankelijk van je isolatie beneden zelfs af kan met een 3,5
Dat is de enige spec van de capaciteit bij verwarmen die ik kon vinden, vandaar dat ik die vergelijk. Vond het opvallend dat de Daikin op dat gebied een stuk minder presteert.

Het gaat om een huis uit 1996. R-waarde vloer, dak en gevel minimaal 2.5. Schuifpui met HR+ glas, de rest dubbelglas.

Ben wel benieuwd hoe je het geluid ervaart van de Daikin bij verwarmen op hogere standen dan ultra low / silent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:05
Frenkie567917 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:57:
Elke 3dB is een verdubbeling. Ik zou in de woonkamer zowieso voor de stilste gaan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frenkie567917 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:41:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je het geluid ervaart van de Daikin bij verwarmen op hogere standen dan ultra low / silent. :)
Ik zet hem niet hoger dan stand 1. Ik zorg dat de temperatuur niet te veel schommelt en gebruik de hogere standen niet. Die zijn bij alle airco's niet om aan te horen (logisch want snelle luchtverplaatsing maakt nu eenmaal geluid) vind ik dus daar zou ik mijn beslissing niet op nemen.
Op stand 1 is de flow bij mij voldoende en als je tv of radio aan hebt niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:59
Hier ook voornamelijk stand 1, maar 2 vind ik zelf nog niet echt heel hinderlijk. Ik zit eraan te denken om een motion sensor op te hangen in de woonkamer en als we dan weg zijn dat hij harder gaat blazen, zodat de warmte overal goed terecht komt. Is ook gewoon leuke spielerij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:33
Stylish35 in de woonkamer hangt meter achter me boven de bank en op stand fluister onhoorbaar ook in stille woonkamer maar meestal op stand automatisch. We vinden het zachte blazen totaal niet storend. Sterker nog, liever het zachte geblaas dan zich op die lelijke radiatoren die nu weg zijn. Idee van schakelen mbv motion sensor goede tip. Zal mijn Homey dat eens gaan vertellen met wat handige flows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Ik moet zeggen dat ik die geluidsoverlast niet zo snap. Zelfs in de zwaarste stand is mijn ME ook weer niet zo bizar lawaaig, en hij staat daar met auto stand zelden in. Is dat een Daikin eigenschap?

Ik hoor het alleen als ik doodstil op de bank zit zonder TV, zonder kinderen, wij niet praten en het ook niet hard regent. Dat komt eigenlijk nooit voor dus. En het is niet zo dat ik ongevoelig ben voor geluid - ik ben iemand die met oordopjes slaapt :*)

Ik vermoed dat het ook een beetje een irritatie is zoal een druppende kraan of die bas van het feestje van de buren. Het geluid zelf is het niet, maar je gaat je er als mens gewoon aan storen en dan blijf je het altijd horen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin Nee ligt niet aan een Daikin.
Een beetje huiskamer is altijd rond 35-40db.

tot stand 3 is vrijwel niet hoorbaar, bij 4 & 5 begint het te storen, mijn oren zijn goed, mechanische afzuiging, koelkast komen bovenuit, en de vaatwasser heel duidelijk, dan moet de tv fors harder.

Maar ik zit er ook niet letterlijk voor/onder, autostand betekend hier rond stand 2 = 30db ongeveer en totaal niet stoorbaar, hier hangen ook gordijnen etc, tegenwoordig is het een trent om je woning zo kaal mogelijk te hebben en dan wordt het gewoon een klankkast, geluid wat alle kanten op kaatst...

3,5 vs 4,2
Hoog(powerfull)/Nom./Laag/Fluisterstil 39/35/28/20 45/39/29/21

20 Radiostudio / boomblaadjes in de wind / fluisteren op 1,5 meter
30 Erg stil Bibliotheek / zacht gefluister op 5 meter / opnamestudio
40 Huiskamer / slaapkamer / rustig kantoor / rustige woonbuurt / vogels bij zonsopkomst / zacht
geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 meter / eigen kantoorkamer / regen / koelkast / in het bos.

Ook wij studeren wel eens in de woonkamer dan staat de tv uit etc, ook dan is het totaal niet storend, ik hoor eerder buiten kinderen/wind/auto,s whatever terwijl wij in een rustige straat wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Armin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:28:
Ik moet zeggen dat ik die geluidsoverlast niet zo snap. Zelfs in de zwaarste stand is mijn ME ook weer niet zo bizar lawaaig, en hij staat daar met auto stand zelden in. Is dat een Daikin eigenschap?

Ik hoor het alleen als ik doodstil op de bank zit zonder TV, zonder kinderen, wij niet praten en het ook niet hard regent. Dat komt eigenlijk nooit voor dus. En het is niet zo dat ik ongevoelig ben voor geluid - ik ben iemand die met oordopjes slaapt :*)

Ik vermoed dat het ook een beetje een irritatie is zoal een druppende kraan of die bas van het feestje van de buren. Het geluid zelf is het niet, maar je gaat je er als mens gewoon aan storen en dan blijf je het altijd horen O-)
Ik herken me in dit verhaal, met een daikin. Totaal geen last van op auto. Als je hem al hoort omdat het doodstil is in huis dan valt het niet eens op Als je je er niet op focust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Heb trouwens 4 kinderen onder de 10 jaar dus ben niet heel snel onder de indruk van een beetje lawaai. Dat scheelt misschien ook wel wat je acceptatie grens betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kliklakloe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:29:
[...]

Ik herken me in dit verhaal, met een daikin. Totaal geen last van op auto. Als je hem al hoort omdat het doodstil is in huis dan valt het niet eens op Als je je er niet op focust.
Haha, 3 kinderen hier onder de 5 dus ik ken het :+

Maar het is wellicht ook een kwestie van de noodzaak tot luchtverplaatsing. Bij de keuze van een warmtepomp wordt soms enkel naar het vermogen gekeken, maar de capaciteit om de warmte rond te pompen is ook relevant. De ene kamer is de andere niet.

Zo zie je dat bij Amerikaanse ruime nieuwbouwhuizen in mijn regio je met een 8kW kanaal unit de hele woning goed warm krijgt, maar er wel nieuwe modellen moesten komen omdat de oude modellen bij 8kW een veel te kleine ventilator hadden. Zoals de installateur aangaf, kreeg die de warmte niet rondgepompt en was dat een probleem omdat men dus noodgedwongen te zware units moest plaatsen en daarmee snel weer in de knel kwam met nieuwe milieuwetgeving. Een grote ventilator kan bovendien ook stiller zijn, omdat het meer lucht verplaatst bij gelijke toeren en dus rustiger kan draaien.

Dat kan ook een rol spelen, dat soms een unit te krap bemeten is qua ventilator voor een volume en dus harder moet blazen. Wellicht dat zo'n 4,2 dus bedoeld is voor relatief kleinere kamers met veel warmteverlies, maar wanneer gebruikt in een grotere kamer dus eerder aanlopen tegen de luchtverplaatsing en dan hard gaan blazen?

Maar ik heb bijvoorbeeld een 6kW ME binnenunit, en dat is beslist dus geen kleine unit en die is zeker niet lawaaig. Hij is qua volume én ventilator dan ook wel een maatje groter dan de typische 2-3kW kamer units zoals op de slaapkamer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik heb sinds een paar weken een Mitsubishi airco beneden hangen en ben er erg tevreden over.
Nu zat ik vanmiddag achter thuis en hoorde ik waarschijnlijk de condensatorpomp om het kwartier aanslaan. Dit terwijl de airco niet aanstaat.
Heeft iemand hier ervaring mee of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Condenspomp hoort enkel aan te slaan als er vocht is. Bij verwarmen is er verder nooit condens. Dus al en al klinkt dit heel raar.

Mijn advies is even kijken of er vocht in zit. Afhankelijk hoe het ingebouwd zit kun je direct het condensreservour zien als je de klep van de filter open maakt. Anders gewoon even buiten kijken bij de afvoer of er vocht uit komt.

Maar ik voorspel dat er geen vocht uit komt en dat of:
- het niet de condenspomp is
- de vlotter of sensor vast zit/defect is, en de pomp doet aanslaan.

Condenspompen staat normaal gesproken wel onafhankelijk geschakeld van de unit zelf, dus kunnen inderdaad aan slaan als de unit zelf uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
thanks, zal vanavond na het werk gelijk gaan kijken.
airco is een maand oud dus dat er nu al iets kapot is lijkt me raar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja er is helaas een reden dat we hier condenspompjes afraden :/.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:08
Ik stel de vraag hier ook maar even, aangezien ik de installatie die we aan willen schaffen niet puur als airco wil gaan gebruiken, maar als l/l wp.

Ik heb de volgende offerte gekregen:

1 x Daikin FTXM25N
1 x Daikin FTXM35N
1 x Daikin 2MXM50M

Compleet geïnstalleerd met alles erop en er aan voor 4950 incl. Ik weet dat het goedkoper kan via de bekende bedrijven uit de topicstart en er voor- en nadelen aan multisplit zitten, maar we kiezen bewust voor een lokale installateur en een multisplit. Is dit dan een enigszins reëel bedrag? De apparaten zelf zijn namelijk voor +/- 2300 te krijgen en dan komt er een fors bedrag overheen voor materialen en plaatsing.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Glashelder schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:38:
Tsja er is helaas een reden dat we hier condenspompjes afraden :/.
ik heb mijn airco zo staan dat ik helaas niet zonder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Aziraphale schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:17:
Ik stel de vraag hier ook maar even, aangezien ik de installatie die we aan willen schaffen niet puur als airco wil gaan gebruiken, maar als l/l wp.

1 x Daikin FTXM25N
1 x Daikin FTXM35N
1 x Daikin 2MXM50M

Compleet geïnstalleerd met alles erop en er aan voor 4950 incl. Ik weet dat het goedkoper kan via de bekende bedrijven uit de topicstart en er voor- en nadelen aan multisplit zitten, maar we kiezen bewust voor een lokale installateur en een multisplit. Is dit dan een enigszins reëel bedrag? De apparaten zelf zijn namelijk voor +/- 2300 te krijgen en dan komt er een fors bedrag overheen voor materialen en plaatsing.
Hoe gecompliceerd is de installatie? Meerdere betonboringen, moeilijk bereikbare plaatsen, grote afstanden koelleiding, condenspompen etc.?

Op het eerste gezicht érg duur, als het een simpele installatie betreft. Ik had een 2MXM40 + FTXM 35 + 20 met muurbeugel en materiaal voor 3150 EUR een jaar of 2 geleden. Twee man die een halve dag bezig waren. Units zijn wellicht iets van 200 euro duurder , dus ik zou een bedrag voor rond de 3500 tot 4000 euro eerder schappelijk vinden. Maar net geen 5k? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 07-04-2020 11:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Aziraphale
Mijn broer heeft een Haier multi-split (iets kleiner) voor nog geen €3000 laten plaatsen door een lokaal bedrijf.
Dat ging niet in een keer goed (1 binnenunit was matig gevuld) maar dat werd snel hersteld.
Een gemiddelde installatie is binnen een dag gedaan gelet op de uren.
Wel kan de vroege warmte de vraag en daarmee de prijs verhogen.

Ik heb de TS een beetje aangepast, grote tabellen naar onder want ik vind de leesbaarheid belangrijk.
Ook mijn tweakjes verder omlaag, het algemene verhaal loopt nu aan een stuk door :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Notna en @Speedy-Andre Dank voor de reacties! Het is (volgens mij) een aardig straightforward installatie, alleen is de offerte gebaseerd op foto's en bouwtekeningen aangezien de installateur vanwege verkoudheid aan onze kant niet langs kon komen. Zal hem vanmiddag nog eens bellen voor een nadere specificatie, want ik vind dit bedrag ook wel vrij hoog.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPhoneGeek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 10:57

1 x Daikin FTXM25N
1 x Daikin FTXM35N
1 x Daikin 2MXM50M

Compleet geïnstalleerd met alles erop en er aan voor 4950 incl.
Ik heb iets soortgelijks afgelopen zomer laten installeren:
1x daikin FTXM20N
1x Daikim FTXM42N
1x Daikin 2MXM50N

Inclusief montage waaronder het aanbrengen van een dakdoorvoer door het betonnen dak was ik 4500 euro kwijt. Ik weet niet of de doorvoer bij jou complex is maar ik denk dat je aan de hoge kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe

1 x Daikin FTXM25N
1 x Daikin FTXM35N
1 x Daikin 2MXM50M

Laatste installatie hier was daikin stylish ftxa35 en een perfera ftxm20 op een 2mxm40m multisplitter. Hiervoor was ik 3700 euro kwijt inclusief installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
iPhoneGeek schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:48:
[...]

Ik heb iets soortgelijks afgelopen zomer laten installeren:
1x daikin FTXM20N
1x Daikim FTXM42N
1x Daikin 2MXM50N

Inclusief montage waaronder het aanbrengen van een dakdoorvoer door het betonnen dak was ik 4500 euro kwijt. Ik weet niet of de doorvoer bij jou complex is maar ik denk dat je aan de hoge kant zit.
Een bekende Britse uitspraak is ook "if you pay peanuts, you get monkeys".

Natuurlijk als een installateur gewoon een extreem dikke boterham rekent, zou ik toch wel even onderhandelen, maar mijn ervaring is ook dat als je altijd voor het laagste van het laagste gaat (wat natuurlijk stiekem wel ene beetje een Nederlandse eigenschap is) je vaak ook niet de beste vaklui krijgt, en niet zelden haastwerk.

Mijn eigen airco upgrade heb ik afgelopen december (noodgedwongen) gedaan bij een wat duurdere installateur, maar tov mijn eerdere werk merk je dat wel. Net de afwerking wat netter, net een mannetje meer en dus sneller klaar, konden ook veel eerder komen, etc. Of dat het waard is, is natuurlijk persoonlijk, maar soms is niet voor het allerlaagste gaan ook wel goed.

Er zijn zat voorbeelden te bedenken waar voor het laagste van het laagste gaan, dramatisch slecht uitpakte. Nu kan bij een thuis-installatie ook weer niet zoveel fout gaan, maar ik geef het toch ter overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Armin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:29:
[...]

Een bekende Britse uitspraak is ook "if you pay peanuts, you get monkeys".

Natuurlijk als een installateur gewoon een extreem dikke boterham rekent, zou ik toch wel even onderhandelen, maar mijn ervaring is ook dat als je altijd voor het laagste van het laagste gaat (wat natuurlijk stiekem wel ene beetje een Nederlandse eigenschap is) je vaak ook niet de beste vaklui krijgt, en niet zelden haastwerk.

Mijn eigen airco upgrade heb ik afgelopen december (noodgedwongen) gedaan bij een wat duurdere installateur, maar tov mijn eerdere werk merk je dat wel. Net de afwerking wat netter, net een mannetje meer en dus sneller klaar, konden ook veel eerder komen, etc. Of dat het waard is, is natuurlijk persoonlijk, maar soms is niet voor het allerlaagste gaan ook wel goed.

Er zijn zat voorbeelden te bedenken waar voor het laagste van het laagste gaan, dramatisch slecht uitpakte. Nu kan bij een thuis-installatie ook weer niet zoveel fout gaan, maar ik geef het toch ter overweging.
Volkomen mee eens en dat is ook de reden dat ik voor een lokale installateur ga en niet op basis van puur de laagste prijs beslis. Ik was alleen wel benieuwd of dit niet erg hoog was, kijkend naar wat de losse units bij de bekende webshops kosten, want daarvoor ben je zo'n 2500€ kwijt. De plaatsing is niet zo bijzonder, denk ik, want de buitenunit kan op het dak en dan recht door de muur naar binnen. Maar goed, ik ga met hem in gesprek en hopelijk wordt dan duidelijk waarom het (naar mijn idee) zo veel moet kosten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aziraphale schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:13:
[...]

Volkomen mee eens en dat is ook de reden dat ik voor een lokale installateur ga en niet op basis van puur de laagste prijs beslis. Ik was alleen wel benieuwd of dit niet erg hoog was, kijkend naar wat de losse units bij de bekende webshops kosten, want daarvoor ben je zo'n 2500€ kwijt. De plaatsing is niet zo bijzonder, denk ik, want de buitenunit kan op het dak en dan recht door de muur naar binnen. Maar goed, ik ga met hem in gesprek en hopelijk wordt dan duidelijk waarom het (naar mijn idee) zo veel moet kosten. :)
Nooooou. Mijn lokale pipo's waren tussen de 2 en 3 mille duurder met 3 binnen en 2 buitenunits dan wat ik nu heb betaald. Koop lokaal en ze plukte me kaal. :+ En ook erg, geen verstand van zaken. Lezen blijkbaar geen Tweakers. Ik ben blij met mijn installateur op 100 km. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 07-04-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:10:
[...]

Nooooou. Mijn lokale pipo's waren tussen de 2 en 3 mille duurder met 3 binnen en 2 buitenunits dan wat ik nu heb betaald. Koop lokaal en ze plukte me kaal. :+ En ook erg, geen verstand van zaken. Lezen blijkbaar geen Tweakers. Ik ben blij met mijn installateur op 100 km. :Y
Als jouw installateur op 100km had gezeten dan had ik hem misschien ook overwogen, maar ik woon ietsjes verder weg. 😉 En qua kennis heb ik in dit geval alle vertrouwen, ik wil alleen wel nog wat specificaties van de bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
Ik heb inmiddels al enige tijd ook een multisplit LLWP. Ik denk ik zal eens wat fotootjes posten. Ik heb samen met de installateurs gekeken wat het handigst zou zijn en dit is het resultaat.

De buitenunit hangt achter aan de muur en de slaapkamer bevindt zich voor, dus heb ik de leidingen door mijn kantoor moeten trekken. Op zich niet erg, want daar boeit de esthetiek met toch niet. In de slaapkamer hangt hij in de hoek zodat er zo min mogelijk leiding is. Ook in de kantoorruimte zelf hangt hij in de hoek, aan de andere kant van de kamer.

In de woonkamer heb ik een andere afweging gemaakt, omdat die ruimte gewoon een stuk groter is. Qua leiding was het het handigst geweest als ik hem boven de eettafel had gehangen maar dan zou hij echt in een hoek van de kamer hebben gehangen en een groot deel van de warmte of koelte direct de open keuken in hebben geblazen. Daarom heb ik hem toch maar in het midden van de kamer gehangen, boven de vitrinekast, zodat hij ook de zithoek mee kan pakken. Gisteren heb ik van een nood een deugd gemaakt en de kabelgoot versierd met een slimme RGBWW LED-strip aangesloten op mijn Hue-systeem :)

Het zijn allemaal Daikin Perfera units. In de woonkamer 3,5kW en boven 2,0kW. Boven dienen ze als hoofdverwarming en beneden als bijverwarming, samen met de vloerverwarming (tegelvloer, dan is vloerverwarming toch wel heel erg fijn).

Uiteraard met Wifi-modules, want ik wil op termijn een Homey ofzo kopen en mijn Hue, de CV, de AC's en de rolluiken daarop aansluiten.

Nog wat plaatjes:

A/C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyFut8KoUKvB57yAeA9SpSbwBK4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu8LDYC7lCkPrfh0xX8uyG9r.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GeLtIT0wMwm1sl9fl3R4jgpH1k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwCIGhS8w3wXAXx18QndjEOG.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_MzS9wK_OSSS4rt4pFDdUmZHKg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGQOY3kGb1rlLsoD61sEVjND.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7CuUuONbOs6AlzRG28aH-8xLDw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNNhzXK15nfwgVdzLNa1Exoq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvjPXpP9c9OJoWBu5suPOwQH7bQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQPpPgh35SVaV1QesM5JspxE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hibyy-0QHebsxdwYGCmYZKQjmlE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcAWy52TW1FbzWeroqTh5xX7.jpg?f=fotoalbum_small

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@HarmoniousVibe Bij jou hebben ze zo te zien "zo lijkt het op de foto" ook idioot grote kabelgoten gebruikt met loos ruimte erin.

Ik ga de goot 78x60 vervangen voor een 78x38 aan de binnenzijde, scheelt dus 2,2cm wat fors is, die ruimte hier is zeker aanwezig en zit dan alsnog niet strak erin (heb al gekeken).

Reactie van mijn monteur was, "andere goten zijn er niet" terwijl ze er wel degelijk zijn in kleinere vorm, aan de buitenzijde vind ik geen probleem maar binnenzijde dus wel, ook zijn ze in allerlei kleurtjes te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@HarmoniousVibe Al aan Domoticz gedacht ipv Homey? Werkt hier goed, zeker met Daikin appeltje eitje.Zonnescherm zit er bij mij ook al in en Hue etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 13:23
@mr_evil08 ik heb goten van 66mm in diepte en breedte. Waarschijnlijk overbemeten inderdaad, maar bij Climasense de kleinste die ze hebben. De diepte maakt me ook niet zo heel veel uit moet ik zeggen.

@Greenisthebest jazeker, Domoticz is ook een optie, al ben ik tegenwoordig minder een tweaker dan vroeger om eerlijk te zijn, en Homey lijkt me toch net een stukje gebruiksvriendelijker.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
mr_evil08 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:31:
@HarmoniousVibe Bij jou hebben ze zo te zien "zo lijkt het op de foto" ook idioot grote kabelgoten gebruikt met loos ruimte erin.

Ik ga de goot 78x60 vervangen voor een 78x38 aan de binnenzijde, scheelt dus 2,2cm wat fors is, die ruimte hier is zeker aanwezig en zit dan alsnog niet strak erin (heb al gekeken).

Reactie van mijn monteur was, "andere goten zijn er niet" terwijl ze er wel degelijk zijn in kleinere vorm, aan de buitenzijde vind ik geen probleem maar binnenzijde dus wel, ook zijn ze in allerlei kleurtjes te krijgen.
Welke zijn er in verschillende kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I-King schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:46:
[...]

Welke zijn er in verschillende kleuren?
Allemaal. Kunststof primer erop en spuiten/schilderen maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:42:
@mr_evil08 ik heb goten van 66mm in diepte en breedte. Waarschijnlijk overbemeten inderdaad, maar bij Climasense de kleinste die ze hebben. De diepte maakt me ook niet zo heel veel uit moet ik zeggen.
Weet je zeker dat het geen 65x50 is? dat is al veel minder dan hier.
Hier 78x65, diepte=65 en sluit daardoor veel minder mooi aan met gordijnen, trek ik de kap eraf is er fors verschil, er zit toch een gigantisch gat tussen de muur en gordijn, het is maar de woonkamer maar voor een slaapkamer zou dat een probleem kunnen zijn daardoor komt er toch veel daglicht binnen.

@I-King @Greenisthebest
Ja diverse kleuren zonder spuitbus. :+
Kleuren: grijs, creme, wit, bruin zijn al mogelijk.
Merk van Canalit kabelgoot heb ik het gezien, er zullen vast meer merken zijn.

Ook wel logisch wie wil nou een knal witte kabelgoot aan een stenen muur bij de gevel, grijs of bruin is veel minder opvallend(ja ik heb ook een knallend witte aan de gevel, als ik dit wist van tevoren...).

ivm reclame mag ik waarschijnlijk geen directe link geven naar de webshop, google maar eens ze zijn er.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Het stoort me totaal niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kut6GRlqTGM-Dq0YWgov4qCR30g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqZ06q1H51YJwnrAwEeD0rNK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Idefix70 Niet bij iedereen is het zo mooi weggewerkt natuurlijk, jij hebt nog een flinke overkapping. ;-)
Ik heb creaties gezien wat er echt niet uitzag zo midden vol over de gevel. :P

En dan een mooi donker/grijze muur. :+

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Ja @mr_evil08 daar heb je een punt ik heb het ook heeeel anders gezien. Maar weet je liever een goot over de buitenmuur dan die lelijke radiatoren binnen aan de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je klimt toch zo even in de ladder om zo'n goot te schilderen? Perfect krijg je het niet snel maar je kan wel verf mengen die veel dichter in de buurt komt bij de baksteenkleur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Tsurany schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:30:
Je klimt toch zo even in de ladder om zo'n goot te schilderen? Perfect krijg je het niet snel maar je kan wel verf mengen die veel dichter in de buurt komt bij de baksteenkleur.
Alleen wil ik dat helemaal niet, los van hoogtevrees oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even hier ivm de kennis hier. Geldt voor koelen ook dat stabiel houden temperatuur het zuinigst is oftewel permanent aan? Het is bij mij boven nu al 21,5 overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Daar is natuurlijk geen standaard antwoord op te geven, omdat het temperatuursgradient tussen binnen en buiten en de isolatie van je huis belangrijk zijn.

Wanneer wil je hem verder uitzetten? 's Nachts? Mij lijkt uitzetten in de nacht altijd zuiniger. Immers gedurende de nacht heb je dan geen vermogensvraag. Uiteraard als 's nachts je huis opwarmt moet die in de ochtend zwaarder werken, maar dan zal de buitenlucht ook op zijn koudst zijn, en dus maximaal efficient.

Maar uitzetten geeft wel comfort verlies, en dus doen velen - inclusief ikzelf - het niet. En de meerkosten van aan laten staan zijn niet erg hoog is mijn ervaring mits je huis niet al te slecht geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Greenisthebest Nooit geprobeerd, bij koelen is altijd wanneer ik aanwezig ben zet ik hem aan.
Een airco wat te koud staat voelt vrij snel als "tochten" en de lucht wordt erg droog omdat gaat ontvochtigen.

De warme zomer van x jaar terug met 40c buiten sliep ik uitstekend met de airco (wij hadden het bed naar beneden gehaald), ook geen verkoudheidsklachten in de ochtend dus ben er opzich niet gevoelig voor.

Tijdens koelen voel ik direct ondanks temp nog niet daalt dat het fors kouder wordt, beetje zelfde principe als gewoon op ventileren ook behaaglijker ondanks niet staat te koelen.

Ik pluk het verschil er zo uit, zet mij maar in een ruimte waarbij de units constant op dezelfde ventilatorsnelheid draaien etc, ik pluk zo de unit wat staat te koelen eruit, ook in de winter bij een auto(automatische klimaatcontrole).
Zat laatst bij iemand in de auto toen het buiten 7c was, ik vroeg al aan hem waarom de airco aan staat ondanks ik niks had gezien op lampjes etc, had achteraf nagevraagd bij garage en klopt de airco staat permanent aan, ondanks aan verwarmen.

Voor mij hoeft er maar beperkt te koelen dat is al voldoende de lucht wordt direct "anders".

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 08-04-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:59
Koelen heb ik vorige zomer niet 24/7 gedaan. Slaapkamers alleen met naar bed gaan en dan op fluisterstand laten draaien tot we wakker worden. In de woonkamer eigenlijk bijna niet gekoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Greenisthebest in dit jaargetijde met deze temperaturen lekker de airco uitzetten en genieten van de gratis warmte. Pas wanneer het boven de 23 graden en/of de vochtigheid boven 70 komt koelen. Maandag wordt het weer kouder, dus lekker je huis laten opwarmen. Sterker nog, overdag zetten wij de achterdeur en ramen open om de warmte binnen te laten.

In de echte zomer in de nacht de ramen open zetten voor af te koelen. En overdag pas koelen wanneer het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:50

hnq

Even een simpele vraag waar ik tot mijn verbazing geen antwoord op weet te vinden in de handleiding: onze woonkamer verwarmen we met een Daikin ftxm. Ik gebruik een weekprogramma, maar nu de temperaturen hoger worden wil ik het apparaat gewoon uitzetten. Maar als ik dat doe dan blijft het weekprogramma gewoon actief en het apparaat gaat dan aan bij het volgende tijdslot.
Ik kan geen optie vinden om simpelweg het apparaat helemaal uit te zetten. Zie ik iets over het hoofd?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@hnq Via AB is dat complex kan ik je niet mee helpen, vanuit de Daikin App is het zeer eenvoudig allemaal.
Ik moest dat in de app ook per dag uitzetten, terwijl het invoeren in verleden wel in 1x kon voor 7 dagen in de week.

De WiFi module kan je zelf ook plaatsen als gebruiker, het is 1 stekker en dat ding hoeft niet uit elkaar.
Persoonlijk vind ik het wel aardig veel toegevoegde waarde geven, helaas een module kost rond de 55 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
hnq schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:06:
Even een simpele vraag waar ik tot mijn verbazing geen antwoord op weet te vinden in de handleiding: onze woonkamer verwarmen we met een Daikin ftxm. Ik gebruik een weekprogramma, maar nu de temperaturen hoger worden wil ik het apparaat gewoon uitzetten. Maar als ik dat doe dan blijft het weekprogramma gewoon actief en het apparaat gaat dan aan bij het volgende tijdslot.
Ik kan geen optie vinden om simpelweg het apparaat helemaal uit te zetten. Zie ik iets over het hoofd?
Daar is de vakantiestand voor, of de werkschakelaar uitzetten wat overigens wordt aangeraden in de handleiding in tijden van het jaar dat gebruikt niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

kliklakloe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:20:
[...]

Daar is de vakantiestand voor, of de werkschakelaar uitzetten wat overigens wordt aangeraden in de handleiding in tijden van het jaar dat gebruikt niet nodig is.
Die vakantiestand zoek ik idd, maar als jij me kan uitleggen waar die zit...?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

mr_evil08 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:19:
@hnq Via AB is dat complex kan ik je niet mee helpen, vanuit de Daikin App is het zeer eenvoudig allemaal.
Ik moest dat in de app ook per dag uitzetten, terwijl het invoeren in verleden wel in 1x kon voor 7 dagen in de week.

De WiFi module kan je zelf ook plaatsen als gebruiker, het is 1 stekker en dat ding hoeft niet uit elkaar.
Persoonlijk vind ik het wel aardig veel toegevoegde waarde geven, helaas een module kost rond de 55 euro.
Dank voor je reactie. Ik mis de wifi module eigenlijk niet (maar misschien weet ik niet wat ik mis😀) en om die alleen voor dez optie aan te schaffen..hm En begrijp ik je goed dat je in de app nu ook per dag moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:43:
Even hier ivm de kennis hier. Geldt voor koelen ook dat stabiel houden temperatuur het zuinigst is oftewel permanent aan? Het is bij mij boven nu al 21,5 overdag?
Bij koelen gaat het vooral om de gevoelstemperatuur, die dus ook beinvloedt wordt door het briesje. Ook maakt het minder uit dat de muren nog warm zijn (terwijl dit bij verwarmen koude muren niet comfortabel is).
Het is dus vooral niet nodig om 24/7 te koelen. Ik zou dus alleen koelen bij aanwezigheid.

Ik ga de airco ook gebruiken om mijn aquarium van 720 liter op temperatuur te houden. Om die reden moet ik mogelijk wel 24/7 gaan koelen. Maar dat doe ik dus niet voor mezelf maar om een fysiek object (aquarium) niet te warm te laten worden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@hnq geen idee eigenlijk of dat met de afstandbediening kan, ik gebruik dat ding nooit. Zal straks even kijken. Was me er nog niet van bewust dat je geen Wi-Fi module hebt. In de app is het vrij simpel. En je mist wel degelijk een hoop, voornamelijk gebruiksvriendelijkeid. Veel makkelijker om werkprogrammas te maken, aan te passen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
hnq schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:41:
[...]

Dank voor je reactie. Ik mis de wifi module eigenlijk niet (maar misschien weet ik niet wat ik mis😀) en om die alleen voor dez optie aan te schaffen..hm En begrijp ik je goed dat je in de app nu ook per dag moet aanpassen?
Ja per dag aanpassen in de App, klinkt verrot maar gaat best wel snel.
Hier een voorbeeld(App is er ook in Nederlands):
https://www.daikin.be/con...n0/colpar.image_d05.dkimg

De module kan ook standalone werken (AP mode) zonder verbinding met het internet, het kastje is dan zelf een accesspoint waardoor je binnen WiFi bereik moet zijn (wel beveiligd met wachtwoorden natuurlijk).

Zeg nou zelf 2000 euro bijvoorbeeld uitgeven dan kan die 55 euro er ook wel bij(ik ga niet over je portomonnee natuurlijk). :+

Ik vind het wel handig met name op afstand zaken aanpassen, van oh ja was ik vergeten even aanpassen etc, in de zomerperiode (als het erg warm is) als ik naar huis ga even 30 minuten van tevoren aanzetten ofzo, kan ook met een tijdklok maar dan staat hij onnodig aan, gezien koelen vrij snel kan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:39:
@Greenisthebest in dit jaargetijde met deze temperaturen lekker de airco uitzetten en genieten van de gratis warmte. Pas wanneer het boven de 23 graden en/of de vochtigheid boven 70 komt koelen. Maandag wordt het weer kouder, dus lekker je huis laten opwarmen. Sterker nog, overdag zetten wij de achterdeur en ramen open om de warmte binnen te laten.

In de echte zomer in de nacht de ramen open zetten voor af te koelen. En overdag pas koelen wanneer het echt nodig is.
Op zolder waar dochter slaapt was het gisteren 22,5 graden en bij ons 21,5 graden. Heb hem toch echt 2 uur lang aangezet om de ergste warmte eruit te knallen. Ramen open in de nacht in de zomer vind ik niet werken want met die klamme zomers drijf je dan nog je nest uit. DE reden dat ik na vorige zomer heb besloten airco te hangen (en ermee verwarmen natuurlijk). Heb nu wel de ramen open met 17 graden buiten en zelfs dan koelt mijn huis bijna niet af. Dat is de ellende als je huis eenmaal goed geisoleerd is. Wordt in de winter niet snel koud, maar ook nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Greenisthebest In algemeen is elke zolder van een doorsnee woning wel warm, ook de minder geisolleerde woningen, of een joekel van een dakraam(waarbij je bijna het hele dak kan opengooien) of een airco is de enige oplossing.

Zet je de AC weer uit dan is het binnen x minuten weer warm...

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
mr_evil08 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:16:
@Greenisthebest In algemeen is elke zolder van een doorsnee woning wel warm, ook de minder geisolleerde woningen, of een joekel van een dakraam(waarbij je bijna het hele dak kan opengooien) of een airco is de enige oplossing.

Zet je de AC weer uit dan is het binnen x minuten weer warm...
Of je doet zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
kliklakloe schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:11:
[...]

Laatste installatie hier was daikin stylish ftxa35 en een perfera ftxm20 op een 2mxm40m multisplitter. Hiervoor was ik 3700 euro kwijt inclusief installeren.
heeft u door een lokaal bedrijf laten installeren?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Heb hier ook nog heteluchtverwarming, bijna zelfde principe, ik kan de unit ook op zolder laten afzuigen en opzich werkt het wel, maar pas als ik hem op ventileren zet is het al dusdanig warm op buiten dat het niet meer helpt.
Met een ventilator wil in deze periode van het jaar nog uitstekend maar verder richting de zomer kan je het vergeten, vooral bij die nachten van 25-30+

En bijkomende nadeel dat de filters veel sneller vervangen moeten worden, de filters wegen niet op tegen dat beetje stroomkosten.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
@yingli405 lokaal bedrijf ja. Montage en inbedrijfstelling was 1089 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
kliklakloe schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 00:08:
@yingli405 lokaal bedrijf ja. Montage en inbedrijfstelling was 1089 euro.
'k Woon zelf in M'harnis, kunt u mij een PM sturen met de gegevens? bvd

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
@yingli405 doe ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Inmiddels zijn hier de plannen drastisch gewijzigd doordat we er donderdag achter kwamen dat er in onze woonkamer zwam in de balkenvloer zit... 😔 Die gaat nu vervangen worden door een geïsoleerde betonvloer met vvw, waardoor we daar kunnen gaan koelen met de l/w warmtepomp. We zijn daarom overgestapt van een multisplit naar een single voor de slaapkamer, mocht dat niet voldoende zijn dan kan er altijd nog een single bij. De aanbieding die ik nu heb is net geen 2000€ voor een 2,5kw Perfera single, compleet geplaatst. Even rondkijkend lijkt me dat geen verkeerde prijs, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aziraphale schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:04:
Inmiddels zijn hier de plannen drastisch gewijzigd doordat we er donderdag achter kwamen dat er in onze woonkamer zwam in de balkenvloer zit... 😔 Die gaat nu vervangen worden door een geïsoleerde betonvloer met vvw, waardoor we daar kunnen gaan koelen met de l/w warmtepomp. We zijn daarom overgestapt van een multisplit naar een single voor de slaapkamer, mocht dat niet voldoende zijn dan kan er altijd nog een single bij. De aanbieding die ik nu heb is net geen 2000€ voor een 2,5kw Perfera single, compleet geplaatst. Even rondkijkend lijkt me dat geen verkeerde prijs, toch?
Koelen met een L/W is een crime. Koeling is minimaal en voer je het op krijg je last van condens. Luchtvochtigheid gaat namelijk niet naar beneden. Kijk even in het L/W topic. Ik zou die L/L gewoon hangen als koeling belangrijk is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Aziraphale schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:04:
Een 2,5kwh voor een slaapkamer is al heel ruim, kan die zonder problemen aan, op ons werk hebben ze dat eens gedaan volledig op vloerverwarming koelen, de PVC vloer was opeens een schaatsbaan geworden, je glibberde erover.

Met de vloer wordt nu ook nog gekoelt maar beperkt, de rest doet de luchtbehandeling nu, en het systeem was te traag met vloerverwarming, dagje buiten kouder weer merkte je direct binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Greenisthebest en @mr_evil08 Die issues met koelen met de vloer ken ik (ik lees al een paar jaar mee in het l/w topic) en ik weet ook dat de meningen verschillen. Wij hebben vorig jaar in de kamer waar we al vvw hebben beperkt gebruik gemaakt van de koelmogelijkheid van onze Elga, aangezien de installateur in al zijn wijsheid een stalen verdeler had geplaatst... We konden toen water van 18/19 graden de vloer in sturen en dat maakte het voor het gevoel al heel wat aangenamer.

De reden voor een l/l in de woonkamer was tweeledig, namelijk koelen bij extreme warmte (vorig jaar werd het er uiteindelijk 27-28 graden) en het laatste beetje gas voor verwarmen wegwerken. Dat laatste valt nu weg en als ik het met de vloer een beetje in de hand kan houden ben ik al gelukkig. Ik zit namelijk echt niet te wachten op 20 graden in de woonkamer als het buiten 35+ is.

De slaapkamer is een ander verhaal, daar wil ik het wel koel hebben, anders doe ik geen oog dicht. Dus vandaar ook het advies van de installateur (wat mij prima past) om eerst een single te plaatsen voor de slaapkamer en even aan te zien hoe het straks in de woonkamer is. Vrouwlief ook blij, want die werd al niet heel gelukkig van zo'n bak in de woonkamer. 😊

Maar goed, what about the price? 2000 kan vast nog iets goedkoper (Climasense had ik 1800 nog wat uitgerekend, zonder reiskosten), maar dit is lokaal en vlot te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 11-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Aziraphale Omdat koelen slecht werkt heb ik juist voor L/L verwarmen en koelen gekozen. Ik hoef ook geen 20 graden maar wel een graad of 23/24 en een lage luchtvochtigheid. Kan niet wachten dat het net zo wordt in de zomer als vorig jaar en dan met een big smile in mijn woonkamer zit. Heb hem zelfs vandaag al even aan gehad ivm hooikoorts en daarom alles potdicht houden hier. Maar ieder zijn ding.

NB: zou je die Elga er niet gewoon uitgooien nu en een echte L/W plaatsen tesamen met je airco kan je dan een mooie prijs maken? Een echte L/W kan ook bij lage buitentemperaturen aan de bak. Een Elga niet.

Mijn handeltje komt overigens van Climasense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:02:
@Aziraphale

NB: zou je die Elga er niet gewoon uitgooien nu en een echte L/W plaatsen tesamen met je airco kan je dan een mooie prijs maken? Een echte L/W kan ook bij lage buitentemperaturen aan de bak. Een Elga niet.
De mijne redt het nu rond het vriespunt niet meer en dat heeft vooral te maken met verwarmen met radiatoren en dan nog net iets te weinig sinds onze uitbouw van vorig jaar. Nu ik op 32m2 van 2 radiatoren naar vvw ga verwacht ik geen gas meer nodig te hebben voor verwarmen, tenzij we ineens dagen naar -10 gaan. Een 'echte' wp heb ik al eerder overwogen, maar we hebben onze ketel er net 4,5 jaar hangen en de Elga is nu 3. Totale gasverbruik afgelopen jaar was zo'n 330-340 kuub incl. koken en sww, dus dan zou ik een forse investering moeten doen in een wp en inductie en ook nog eens aan kapitaalvernietiging doen door een jonge ketel, Elga en Smeg gasfornuis de deur uit te doen. Dat strookt niet met mijn gedachte achter gasloos gaan, namelijk duurzaamheid. Dus dat beetje gas blijf ik nog even verstoken en langzamerhand bouwen we de boel dan om naar gasloos, aan de hand van wanneer een onderdeel van het systeem er mee kapt.

Komt bij dat ik momenteel al, volkomen onverwacht, een beste smak geld kwijt ben aan die rotte vloer en het geld maar 1 keer uit kan geven. Het hele L/L wp verhaal is bij ons in eerste instantie begonnen om te koelen op de slaapkamer, de rest was bonus. Dus als ik nu met een kleinere investering, en gebruik makend van wat ik heb, een redelijke situatie kan krijgen, dan ben ik al heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-05 15:59
Help; de onderkant van deze flarekoppeling is een beetje vettig. Duidt dit op een lekkage? Zo ja, moet ik hem dan wat strakker aandraaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBGZpFH5PnA-8oSiXdgQi_ae8kA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ll2eRwusZGMEW34v8LjKWEi.jpg?f=fotoalbum_large

Weet alles over Crypto en Crypto.com #CROFAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10
Jorn87 schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:41:
Help; de onderkant van deze flarekoppeling is een beetje vettig. Duidt dit op een lekkage? Zo ja, moet ik hem dan wat strakker aandraaien?

[Afbeelding]
Ja, dat duid op lekkage.

Je kan proberen nog iets vaster aan te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 13-04-2020 16:12 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
wizzopa schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:04:
[...]

Ja, dat duid op lekkage.

Heb je het zelf aangelegd of een installateur.
Zelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik zag het bij het terug lezen van het topic.

Airco stil zetten dan verevende de druk en controleren met zeepsop.

Ik heb de airco ook zelf geplaatst maar de leiding exact opmaat laten maken met soldeerkoppelingen https://imgur.com/dVYJxcK

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 13-04-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
wizzopa schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:16:
[...]

Ik zag het bij het terug lezen van het topic.

Airco stil zetten dan verevende de druk en controleren met zeepsop.

Ik heb de airco ook zelf geplaatst maar de leiding exact opmaat laten maken met soldeerkoppelingen https://imgur.com/dVYJxcK
Ik heb net even met zeepsop gecontroleerd, en ik zie geen lekkage. Maar ik denk dat ik hem voor de zekerheid iets strakker aandraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jorn87 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:29:
[...]

Ik heb net even met zeepsop gecontroleerd, en ik zie geen lekkage. Maar ik denk dat ik hem voor de zekerheid iets strakker aandraai.
Het beste er maar van hopen, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Jorn87 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:29:
[...]

Even afvegen en een dag of wat later nog eens kijken helpt ook. Misschien was het oude vettigheid. Bij mijn installatie was er buiten wat gemorst en dat zie je nu 4 maanden later nog op het kiezelbed omdat het onder een afdak is en er dus geen regen komt.

Te strak kan ook haarscheuren geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
Armin schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:18:
[...]

Even afvegen en een dag of wat later nog eens kijken helpt ook. Misschien was het oude vettigheid. Bij mijn installatie was er buiten wat gemorst en dat zie je nu 4 maanden later nog op het kiezelbed omdat het onder een afdak is en er dus geen regen komt.

Te strak kan ook haarscheuren geven.
Ik heb hem met een momentsleutel niet te strak aangedraaid. Ik hoop inderdaad dat het wat oude vettigheid is. Gaat de olie van de motor door de hele leiding? Want de flare zit bij de unit die binnen in het huis hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Jorn87 schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:25:
[...]

Ik heb hem met een momentsleutel niet te strak aangedraaid. Ik hoop inderdaad dat het wat oude vettigheid is. Gaat de olie van de motor door de hele leiding? Want de flare zit bij de unit die binnen in het huis hangt.
Het koel/warmtemiddel R410/R32/etc zelf is een olie. Dus dat is typisch ook wat de pomp zelf smeert.

Wellicht dat bepaalde andere onderdelen ook nog olie hebben, maar dat zul je normaal niet op die leidingen aantreffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
@Ray naar aanleiding van je berichtje eind november vandaag een mooi moment om eens te kijken hoe het verwarmen is met de Stroom Besparingsstand op LOW.
Mijn CV staat al een week uit, en ben klaar met de metingen die ik deze winter wilde doen, met gebrek aan zon begon het huis toch wel een beetje af te koelen vandaag.
Het was even zoeken voordat ik gevonden had waar je dat in de app kan instellen, maar het is gelukt, en het heeft hier vanaf vanochtend 10:30 tot vanavond 21:00 aan 1 stuk gedraaid met gemiddeld zo'n 620 W vermogen.
Temperatuur is in ochtend en middag 0.7 oC gestegen plus nog 0.2 oC extra met een klein beetje hulp van de zon aan het einde van de middag / begin van de avond.
Het scheelt echt een hele bak aan herrie ten opzichte van "normaal" waarbij hij als een idioot staat te verwarmen.
Ben er blij mee, nog bedankt voor de tip!

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:43:
Als je huis veel massa heeft die door de zon opwarmt, is het wel het meest comfortabel. Ik koel 24/7 als het binnen te warm wordt. (juni-september)

Het voordeel is dat de airco's in het huis dan zachtjes lopen en de temperatuur constant houden wat ik zelf prettiger vind dan de ijs koude wind die uitgeblazen wordt als hij volle bak aan moet.

Of het zuiniger is weet ik niet, je hebt voordeel van de koudere buitenlucht 'snachts, je hebt nadeel van meer warmte transport naar binnen toe omdat het binnen gemiddeld kouder is en misschien dat het ook wel voordeliger is dat de airco(s) niet op vol vermogen hoeven te draaien.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jorn87 schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:25:
[...]

De pijp wand ziet er niet glad uit, als dat tot aan de flare zo is ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:19:
[...]

De pijp wand ziet er niet glad uit, als dat tot aan de flare zo is ...
Ah ja klopt. Dat komt door het gereedschap waarmee ik de flare heb gemaakt. De krassen zitten niet op het flaregedeelte zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
Om geluidsoverlast te voorkomen heb ik ook de binnenkant van de buitenunit iets beter ingepakt. En o.a. de zijkanten bedekt met geluidsabsorberend materiaal. Met een iPhone-app heb ik gemeten dat dit ongeveer 1 a 2 decibel scheelt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IMlTRA6bTa680mItNvGDOhvitQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFuVQ2J6ztE6AjLPoGkqwSVP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gci6WhYZod4ZnlsHWXT0TlDw0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho1mpNPM3pu5mM62dkkmn9QW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQyyHMiAf2pmEecrrU1HV9g53RU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7b7XoC8x4VCysKUVec7qQhD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55
ik vind de binnenkant "bewerken" nogal spannend....

Vorig weekend heb ik een scherm gebouwd aan de kant van onze buren. Die hebben last van het geluid, dus daar een houten scherm met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant neer gezet...

sindsdien is de airco niet meer aan geweest, dus nog niet getest...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd-Vp1ZO2Nlz6SGRfg__EQo-_P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjdp33MsysreJXYj2Wf3LoPK.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@ Miel, netje opgelost (?) :) je kan ook kijken of je nog een wind deflector kan plaatsen, dan stuur je de luchtstroom en daarmee een groot gedeelte van het geluid een bepaalde richting op.
https://www.google.com/se...6qKjABA&bih=1312&biw=1278
Kan je evt ook nog zelf van hout maken.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Appie Heijn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:05:
@ Miel, netje opgelost (?) :) je kan ook kijken of je nog een wind deflector kan plaatsen, dan stuur je de luchtstroom en daarmee een groot gedeelte van het geluid een bepaalde richting op.
https://www.google.com/se...6qKjABA&bih=1312&biw=1278
Kan je evt ook nog zelf van hout maken.
Als dit niet werkt kan ik er idd nog een "tuinscherm" voor plaatsen..... had een offerte gevraagd voor een mooi geluidswerend scherm.....

heel mooi, maar die 600 euro is me toch echt teveel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat was het formaat van dat tuinscherm en hoe werkt de geluid isolatie?
Ik heb om een andere reden interesse in zo'n tuinscherm of eventueel een schutting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mbt geluid bij mijn Daikin, is het juist de grote fan wat ongeveer 90% verantwoordelijk is voor het geluid, de compressor is heel stil en kan ik horen wanneer de fan heel langzaam draait.

De compressor hoor ik wanneer de lucht buiten zeer droog is zoals bij mooi weer en zoals nu, bij vochtig weer waaronder mist draait de fan juist hard maar kan de compressor gerust zacht draaien.

De compressor frequentie staat los van de fan snelheid wat ik heb gemerkt afgelopen jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 16-04-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

miel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:19:
[...]

Als dit niet werkt kan ik er idd nog een "tuinscherm" voor plaatsen..... had een offerte gevraagd voor een mooi geluidswerend scherm.....

heel mooi, maar die 600 euro is me toch echt teveel geld...
Bij mij komt toevallig straks een echte timmerman waarmee ik samen iets moois ga ontwerpen. Wil die lelijke dingen uit het zicht hebben. Ga voor zoiets: https://www.stillewarmtepomp.nl/ Meer voor de looks dan het geluid overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 16-04-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:42:
Wat was het formaat van dat tuinscherm en hoe werkt de geluid isolatie?
Ik heb om een andere reden interesse in zo'n tuinscherm of eventueel een schutting :)
1,5 bij 1,5 en 1,20 hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
miel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:08:
[...]

1,5 bij 1,5 en 1,20 hoog...
Zoals op de foto neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:28:
[...]

Zoals op de foto neem ik aan :)
nee die is wat kleiner, die is maar 1 meter hoog.

Het ging om een Kokowall HA-MinWol, heel erg mooi product, maar beetje prijzig voor mij..

Pagina: 1 ... 90 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2