Ik ben nieuw in dit topic als poster, ik heb al wel aardig wat gelezen en zie dat iedere situatie net anders is even zo ook de wensen. Net als mijn eigen situatie ben ik op zoek naar de beste oplossing voor mijn woning. We hebben een aardige verbouwing gehad met wat verbeteringen op gebied van Isolatie en verwarming.
Situatieschets:
Woning: 2-onder-1-kap
Bouwjaar: 1969
Omvang: 180m2 (~450M3)
Indeling:
- BG: Woonkamer, keuken (uitbouw in originele bouw) met houten verdiepingsvloer afgedekt met fermacel + kruipruimte)
- 1e: 3 slaapkamers + badkamer (Bad, 2 stortdouches) broodjesvloer met cementafdek
- 2e: Zolder + slaapvliering + badkamer met houten verdiepingsvloer afgedekt met magnesiet
Isolatie:
- Spouwmuurisolatie
- Oud HR++ glas
- Naisolatie dak, nu Rd4,2
- Isolatie tussenvloer 1e & 2e
- Warmtewerende zonnewering voorkant
Verwarming:
- BG: Zone 1, Pomp 1
- 1e: Zone 1, Pomp 2
- 2e: Zone 2, Pomp 1
We verbruiken nu zo'n 2800M3 gas per jaar en 9000Kwh stroom (elektrische auto). Nu wil mijn vriendin graag airco's in huis voor de kinderen en een huurder op zolder. Ik wil dan dus een L/L warmtepomp, als een soort hybride oplossing met de CV. We hebben CW5 installatie vanwege hoge warmwater vraag die er kan zijn,
Korte termijn idee wat ik nu heb: L/L als koeling en bijverwarming
Lange termijn: L/W of W/W om verwarming te vervangen en
Warmtepomp boiler (van aardig wat liters) in de garage.
Opties zijn nog:
- Zonnepanelen volledige dak (oost en westkant) á 19 panelen kost: €12.500 voor 5.000 Kwh per jaar, maar dat moet beter kunnen. Dus
dat zoek ik nog uit. Elektrische installatie is voorbereid.
- Grote glazen schuifdeur vervangen voor nieuwe openslaande deuren met HR++
- Kruipruimte isoleren (Offerte liggen van €2400)
- Groendak op het platte keukendak als extra isolatie buitenzijde en visueel
- Voor en achterzijde zijn vooral veel glas, de zijmuur is vooral steen. Mogelijk iets om te isoleren van buitenaf, maar dat zal vast erg kostbaar zijn.
Van het gas af is misschien nooit haalbaar, maar we zijn nu 260 euro per maand kwijt. Dat moet minder kunnen. Je moet toch blijven dromen..
Eens met de oplossing of zouden jullie het anders doen? Ik moet nog wel even verder in dit topic duiken voor merken, multi- of monosplit oplossingen en dealers.