Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.440 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Ik heb sinds kort een Daikin FTXM-M airco (FTXM25M) op de slaapkamer, volgens de documentatie is dat een koelvermogen van 2,5kW (denk ik)

Kan iemand me zeggen hoeveel watt dit dan is ongeveer? Ik weet wel, moeilijk te zeggen, maar gewoon een idee, gemiddeld... is het 200 watt? 2000? Heb er geen benul van.

Om de één of andere reden heb ik kw of kwh nooit gesnapt, maar ik heb wel 'voeling' met wat apparaten zo ongeveer gebruiken... Mijn gaming pc is bvb ~300 watt bij gamen. (heb een metertje, maar airco zit rechtstreeks op netstroom dus kan mn metertje niet gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@SideShow Als de kamer op temperatuur is, moduleert de airco een heel eind terug, naar zo'n 150 / 250 watt. Ik heb op de slaapkamers FTXM20M hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 16-04-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SideShow schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:49:
Ik heb sinds kort een Daikin FTXM-M airco (FTXM25M) op de slaapkamer, volgens de documentatie is dat een koelvermogen van 2,5kW (denk ik)

Kan iemand me zeggen hoeveel watt dit dan is ongeveer? Ik weet wel, moeilijk te zeggen, maar gewoon een idee, gemiddeld... is het 200 watt? 2000? Heb er geen benul van.

Om de één of andere reden heb ik kw of kwh nooit gesnapt, maar ik heb wel 'voeling' met wat apparaten zo ongeveer gebruiken... Mijn gaming pc is bvb ~300 watt bij gamen. (heb een metertje, maar airco zit rechtstreeks op netstroom dus kan mn metertje niet gebruiken)
Er is niet echt een hele directe relatie tussen koelvermogen en de kW’s die door de unit uit net getrokken worden. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid warmte die getransporteerd dient te worden en een moderne inverter airco gaat bij minder vraag dan het apparaat aankan op een lager toerental draaien.

Ik verwacht dat een unit als deze ergens tussen de 150 en 850 watt zal zitten. Maar waar precies is afhankelijk van de binnen en buitentemperaturen en welke temperatuur je binnen wenst te hebben. Zelfs vulling is van invloed. Te weinig gas erin en hij zal niet zo netjes terugmoduleren :).

Met verwarmen is dat weer anders trouwens: dan zul je hogere getallen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 16-04-2020 20:08 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
miel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:32:
[...]

nee die is wat kleiner, die is maar 1 meter hoog.

Het ging om een Kokowall HA-MinWol, heel erg mooi product, maar beetje prijzig voor mij..
Dat zou voor mij goed bruikbaar zijn als schutting, echter wel wat lastiger te plaatsen door het gewicht.
Ik wil de herrie van een nabije busbaan (voor o.a. hulpdiensten) temperen en heb daar wel geld voor over.
Probleem is dat een heel rijtje buren iets gaat doen na een tuinvergroting en ik wijk dan af.
Niet heel erg, de rest gaat toch voor de standaard losse planken rotzooi die alles door laat :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
miel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:16:
ik vind de binnenkant "bewerken" nogal spannend....

Vorig weekend heb ik een scherm gebouwd aan de kant van onze buren. Die hebben last van het geluid, dus daar een houten scherm met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant neer gezet...

sindsdien is de airco niet meer aan geweest, dus nog niet getest...[Afbeelding]
Heel netjes, maar wat voor overlast hadden je buren dan? Lucht/lucht units zijn normaal al een stuk stiller dan die mono-blok lucht/water omdat ze en minder vermogen hebben en een pomp minder hebben. En die van jou ziet er nu ook weer niet zo groot uit?

Ik vraag dat, want als het trillingen zijn (ongeacht of dit veroorzaakt is door de ventilator of compressor pomp), gaat dit - hoe mooi ook - niet helpen.

Als het de ventilator is zelf, vraag ik me af wat dan het probleem is, want windgeruis rijkt niet ver normaal gesproken? Slapen ze soms met het raam open én wonen jullie in een buurt zonder wegen en met weinig feestjes? Immers mijn ervaring met Nederlandse woonwijken was eigenlijk dat er altijd wel een feestje in mijn buurt was, luide muziek of een drukke weg. Maar goed, misschien lag dat ook aan waar ik woonde :*)

Ikzelf zou de unit dus altijd op de grond geplaatst hebben op een betonnen plaat. Dan heb je helemaal geen resonantie met de muur en grond dempt bovendien sterk. Maar goed als dat niet het probleem was, maakt dat niet uit en smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Beste Mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar het reduceren van mijn gas verbruik.

Algemene informatie:
- Woning uit 1964
- Door de stichting 10 jaar geleden gevel isolatie aangebracht (soort PUR)
- Vloer isolatie met vloerverwarming (2018 verbouwd)
- +/- 55m2 oppervlakte
- +/- 110m3 oppervlakte
- Geen zonnepanelen
- HR ketel (5 jaar oud)

Verbruik gas:
2018 - € 900,- voor 921 m3 gas
2019 - +/- € 950,- voor 1000m3 gas (afrekening is nog niet binnen)

Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om met een airco ook te verwarmen en daarmee de stook kosten kan reduceren. Helaas kan ik nergens achterhalen of dit rendabel is.
Hierbij gaat het alleen om de woonkamer, keuken en aanbouw (open ruimte) te verwarmen. Boven hoeft er niets verwarmd te worden.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Armin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:06:
[...]

Heel netjes, maar wat voor overlast hadden je buren dan? Lucht/lucht units zijn normaal al een stuk stiller dan die mono-blok lucht/water omdat ze en minder vermogen hebben en een pomp minder hebben. En die van jou ziet er nu ook weer niet zo groot uit?

Ik vraag dat, want als het trillingen zijn (ongeacht of dit veroorzaakt is door de ventilator of compressor pomp), gaat dit - hoe mooi ook - niet helpen.

Als het de ventilator is zelf, vraag ik me af wat dan het probleem is, want windgeruis rijkt niet ver normaal gesproken? Slapen ze soms met het raam open én wonen jullie in een buurt zonder wegen en met weinig feestjes? Immers mijn ervaring met Nederlandse woonwijken was eigenlijk dat er altijd wel een feestje in mijn buurt was, luide muziek of een drukke weg. Maar goed, misschien lag dat ook aan waar ik woonde :*)

Ikzelf zou de unit dus altijd op de grond geplaatst hebben op een betonnen plaat. Dan heb je helemaal geen resonantie met de muur en grond dempt bovendien sterk. Maar goed als dat niet het probleem was, maakt dat niet uit en smaken verschillen.
Het geluid is het ventilator geluid. De buren slapen op een meter of 2 a 3 van de unit af (een 5kW) met open raam in een straat waar op 100 meter een natuurgebied is, het super stil is savonds/snachts.

De voornaamste klacht was als de unit opstart of naar een hogere ventilatorstand gaat. Ik heb geprobeerd af te dwingen dat hij om 23.00 naar fan low moet, maar dat werkte niet via de wifi programmeer modus gek genoeg. Vandaar dat ik voor deze bouw constructie gegaan ben.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

nitrodesign schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:46:
Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om met een airco ook te verwarmen en daarmee de stook kosten kan reduceren. Helaas kan ik nergens achterhalen of dit rendabel is.
Dit hele topic gaat daarover, dus daar is echt genoeg over te vinden hoor.
Ja is zeker rendabel. Qua verbruikskosten reken op 30-40% reductie. Als je ook nog eens van het gas af gaat en dus geen vastrecht meer betaalt, is het helemaal gunstig.
Hebben van zonnepanelen maakt het plaatje ook nog wat mooier.

Rendabelheid hangt natuurlijk ook af van je investering. laat je voor 3000-4000 euro een airco installeren door een NL bedrijf, of laat je er 1 uit spanje overkomen en installeer je hem grotendeels zelf. In het laatste geval kun je voor 1200-1500 euro klaar zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 17-04-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

miel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:01:
[...]

Het geluid is het ventilator geluid. De buren slapen op een meter of 2 a 3 van de unit af (een 5kW) met open raam in een straat waar op 100 meter een natuurgebied is, het super stil is savonds/snachts.

De voornaamste klacht was als de unit opstart of naar een hogere ventilatorstand gaat. Ik heb geprobeerd af te dwingen dat hij om 23.00 naar fan low moet, maar dat werkte niet via de wifi programmeer modus gek genoeg. Vandaar dat ik voor deze bouw constructie gegaan ben.
Iets met mosterd en maaltijd, maar als het zo dicht bij het raam van je buren afzit, waarom heb je er dan niet voor gekozen de unit onder je raam te plaatsen? Ja, dan heb je iets meer leidingwerk, maar dan is de afstand tot buren een stuk groter. Daarmee zeg ik overigens niet dat het dan minder hoorbaar was, maar het zal allicht hebben gescheeld.

Enfin; dit zou ook al goed moeten helpen. Enige andere stap die je kan maken is een susbox er omheen bouwen.
Verbaast mij overigens dat Carrier niet een 'nacht modus' heeft. Mijn FTXM/MXM heeft specifiek een functie daarvoor:
Afbeeldingslocatie: https://www.daikin.nl/content/dam/MDM/Pictograms/outdoor%20silent%20operation.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.thumbnail.140.100.png
De "Silent"-knop op de afstandsbediening vermindert het bedrijfsgeluid van de buitenunit met 3dB(A) om de rust in de buurt niet te verstoren.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 17-04-2020 10:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 23:39
Zelfde vraag als nitrodesign:
Wij verbruiken rond de 1100m3 gas (warmtepomp Combinair met vloerverwarming).
De ketel verbruikt iets van 700kW per jaar om de vloer warm te krijgen.
Ik zou verwachten dat dat met een airco goedkoper moet kunnen?

Heeft iemand die de airco gebruikt om te koelen en verwarmen een indicatie van het energieverbruik op jaarbasis? Snap dat eea afhankelijk is van temperaturen. Maar globaal genomen? Gaat om +/- 120m3.

edit, zie net de reactie erop.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 17-04-2020 10:39 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:26
matthijst schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:38:

Heeft iemand die de airco gebruikt om te koelen en verwarmen een indicatie van het energieverbruik op jaarbasis? Snap dat eea afhankelijk is van temperaturen. Maar globaal genomen? Gaat om +/- 120m3.

Onze kamer met open keuken Ca. 100 m3.
2017 928 kWh
2018 1066 kWh
2019 1300 kWh

Reden van de stijging vaker thuis.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Het is een vrij simpele rekensom. Uitgaande van een gasprijs van 64 ct per m³ en een kWh prijs van 21 ct. kan je ongeveer 3 kWh verbruiken voor elke 1m³ gas. dus bij een verbruik van 1100m³ (is dat puur verwarmen?) 'mag' je 3300 kWh verbruiken. (die 3300 kWh is niet 3300 kW aan warmte output overigens. Maar we kijken hier even puur naar kosten en verbruik)

In de praktijk was ik 2/3de goedkoper uit met het elektrisch stoken van mijn woning dan ik was met gas.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 17-04-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Ik heb 1600 m3 gasverbruik vervangen door 1700 kWh airco verwarmen/koelen + 300 kWh warmtepompboiler.
Zie hier de getallen......
Ik gebruik in 2018 dertig maal minder energie (1 m3 gas = 8 kWh stroom) dan ik gebruikte in 2006 voor mijn huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Notna schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:17:
[...]

Iets met mosterd en maaltijd, maar als het zo dicht bij het raam van je buren afzit, waarom heb je er dan niet voor gekozen de unit onder je raam te plaatsen? Ja, dan heb je iets meer leidingwerk, maar dan is de afstand tot buren een stuk groter. Daarmee zeg ik overigens niet dat het dan minder hoorbaar was, maar het zal allicht hebben gescheeld.

Enfin; dit zou ook al goed moeten helpen. Enige andere stap die je kan maken is een susbox er omheen bouwen.
Verbaast mij overigens dat Carrier niet een 'nacht modus' heeft. Mijn FTXM/MXM heeft specifiek een functie daarvoor:

[...]
Heb me dat nooit gerealiseerd dat ze er last van konden hebben... anders had ik hem wel links van het grote raam aan onze eigen oprit kant laten plaatsen..... Heb aan de andere kant al jaren een airco hangen, maar daar geen klachten....... omdat deze unit snachts ook verwarmt, geeft dat nu een andere dimensie...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
nitrodesign schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:46:
Beste Mede Tweakers,

Ik ben opzoek naar het reduceren van mijn gas verbruik.

Algemene informatie:
- Woning uit 1964
- Door de stichting 10 jaar geleden gevel isolatie aangebracht (soort PUR)
- Vloer isolatie met vloerverwarming (2018 verbouwd)
- +/- 55m2 oppervlakte
- +/- 110m3 oppervlakte [red}< huh?[/red]
- Geen zonnepanelen
- HR ketel (5 jaar oud)

Verbruik gas:
2018 - € 900,- voor 921 m3 gas
2019 - +/- € 950,- voor 1000m3 gas (afrekening is nog niet binnen)

Hierbij gaat het alleen om de woonkamer, keuken en aanbouw (open ruimte) te verwarmen. Boven hoeft er niets verwarmd te worden.
In de TS staat verbruiks info van een airco t.o.v. gasketel, je kan nu al 3kWh kopen voor 1m3 gas
en een airco verbruikt gemiddeld 2kWh om 1m3 gas te vervangen.
Er is dan al ruimte om ook je tapwater elektrisch te verwarmen afgezien van de apparatuur daarvoor.

Samen met een cvketel wordt het lastiger omdat je dan dubbel vastrecht en kosten betaalt.
Een airco is praktisch als er geen vloerverwarming is, anders kan je een L/W warmtepomp overwegen.
De getallen die je geeft zijn onduidelijk, is die 110 nu inhoud of oppervlakte?
Ik denk dat een airco rendabel is wanneer je geen gas meer hebt, anders verschuif je de kosten alleen.
Tenminste, als je geen zonnepanelen hebt want die betalen mijn energiekosten al een paar jaar volledig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

@Speedy-Andre Excuss voor de onduidelijkheid, het betreft het volgende:
- +/- 55m2 oppervlakte
- +/- 110m3 inhoud

Maar zoal ik het lees wordt het pas rendabel als ik ook zonnepanelen heb?
De zonnepanelen vangen het grootste deel op van mijn energiekosten.

Wat betreft het warm stoken van mijn woning, het geen waarom ik nu gas gebruik is voor:
* Douche
* Warm water
* Verwarming (vloer verwarming en radiatoren (staan meestal uit))

Is het dan nog rendabel om ook het warm water en douche op een andere manier te verwarmen ?
Of wegen deze kosten niet op tegen de winst?

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
nitrodesign schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:53:
- +/- 55m2 oppervlakte
- +/- 110m3 inhoud

Wat betreft het warm stoken van mijn woning, het geen waarom ik nu gas gebruik is voor:
* Douche
* Warm water

Is het dan nog rendabel om ook het warm water en douche op een andere manier te verwarmen ?
Als je alle energie zelf op kan wekken ben je uiteindelijk veel voordeliger uit. Elektriciteit kan je zelf opwekken, gas niet. Het is natuurlijk wel een flinke investering alles bij elkaar, maar zonnepanelen kopen is momenteel een heel stuk rendabeler dan die centen op een spaarrekening laten staan. Zo kan je het ook bekijken natuurlijk.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
miel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:05:
[...]

Heb me dat nooit gerealiseerd dat ze er last van konden hebben... anders had ik hem wel links van het grote raam aan onze eigen oprit kant laten plaatsen..... Heb aan de andere kant al jaren een airco hangen, maar daar geen klachten....... omdat deze unit snachts ook verwarmt, geeft dat nu een andere dimensie...
Ik heb de airco voor verwarmen 's nachts uitstaan, 1 uur voor opstaan gaat deze pas aan en rond bedtijd gaat deze weer uit. Ondanks dat bij mij de buren er geen last van hebben, wil ik in de nacht niet onnodig bijdragen aan geluidsvervuiling......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Nee hoor, rendabeler is correcter denk ik.
Daarnaast zijn vooral het bedrag van je investering en het vastrecht voor gas die bepalen of het voor jou rendabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
- +/- 55m2 oppervlakte
- +/- 110m3 inhoud

* Douche
* Warm water

Het scheelt wel veel als je al zonnepanelen hebt en daarmee de stroomkosten voor een airco kan dekken.
Anders ga je het gas verbruik overhevelen naar stroom en zou je misschien 1/3 minder kosten hebben.
Dan duurt het best lang om de investering eruit te halen.

Maar ik lees 55m2 oppervlakte en dat geeft beperkingen wat plaatsen van bijv. een (wp)boiler betreft.
Een L/W wp monoblock zou buiten staan en kan ook warm water leveren, dan heb je 1 apparaat waarmee
je alles kan doen zonder gas.
Je hebt vloerverwarming en gebruikt de radiators niet, dan is dat wellicht ook een idee (wel duurder).
Misschien kan je beter eerst kijken wat er praktisch gezien mogelijk is wat ruimte betreft.
Een airco laat de lucht circuleren, heb je gekeken naar een plek waar dat het beste kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:06:
[...]

Het scheelt wel veel als je al zonnepanelen hebt en daarmee de stroomkosten voor een airco kan dekken.
Anders ga je het gas verbruik overhevelen naar stroom en zou je misschien 1/3 minder kosten hebben.
Dan duurt het best lang om de investering eruit te halen.
Ik beredeneer het anders. Alleen airco om te koelen is gruwelijk duur voor die paar maanden/weken per jaar. Ga je er ook mee verwarmen, koel je in principe gratis en gebruik je de units het hele jaar en ben je Greenisthebest 8) bezig. Het is altijd goedkoper dan overal vloerverwarming en/of LTV rads te hangen met een L/W warmtepomp (zelfs met subsidie).

En wbt het zonnepaneelverhaal, ik heb er 10 en kan er niet meer kwijt helaas. Die leveren ongeveer 2000 kWh per jaar op en dat was voor de warmtepomp genoeg om de 1/2 van het verbruik hier te dekken. Dus daar heb ik niets aan en ik denk de gemiddelde Nederlander niet als ik kijk naar het gemiddeld dakoppervlak en verbruik van de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Alles is relatief, ik propte 22 panelen op een dak van 6,5x7m en kom aan >4800kWh :)
Mijn airco verbruik daalt tot nu toe jaarlijks, van >1600kWh naar <1300kWh.
Koelen kost hier zo weinig stroom dat het eigenlijk toch wel bijna gratis is :+
Wel mede dankzij een zonnescherm en rolluiken aan de zuid kant (achtertuin).

Als ik nu panelen zou leggen dan werd het wellicht 12x 400Wp met een standaard afmeting van 170x105cm.
Dat zou dezelfde opbrengst geven als 12x 270Wp op Z/W plus mijn oude 10x 230Wp op N/O.
Maar goed, ik heb al jaren profijt van het oude spul en dat gaat gewoon door.
Je kan zelfs stellen dat ik na de panelen ook de airco ga terugverdienen nu ik geen €1200 aan energie meer kwijt ben maar al jaren geld toe krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
Wij hebben eind 2018 zonnepanelen laten leggen en begin 2019 voorzichtig begonnen om te verwarmen met de airco. Afgelopen winter vrijwel volledig op deze manier verwarmt. In de grafiek is mooi te zien hoe de verhouding gas/stroom verbruik is gewijzigd. Woning is 2 onder één kap. Betaal nu 30 euro per maand voor gas/stroom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MD5O6QK1eiP6S9Oc0VWLqcPP_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KqVhWazSbF1eq0thMHlDVDi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
miel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:05:
[...]

Ja en ook psychologie. Kennelijk zijn het hele lichte slapers en als je eenmaal dat geluid van zo'n druppende kraan ;) ventilator hoort ga je je er verschrikkelijk aan irriteren. Maar ruzie met de buren is ook niet fijn.

Nu is die carrier visueel zo ook wel wat aan de kleine kant voor een 5kW (wat natuurlijk mooi compact is) dus de ventilator zal inderdaad wel ietsje meer toeren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:52:
Alles is relatief, ik propte 22 panelen op een dak van 6,5x7m en kom aan >4800kWh :)
Mijn airco verbruik daalt tot nu toe jaarlijks, van >1600kWh naar <1300kWh.
Koelen kost hier zo weinig stroom dat het eigenlijk toch wel bijna gratis is :+
Wel mede dankzij een zonnescherm en rolluiken aan de zuid kant (achtertuin).

Als ik nu panelen zou leggen dan werd het wellicht 12x 400Wp met een standaard afmeting van 170x105cm.
Dat zou dezelfde opbrengst geven als 12x 270Wp op Z/W plus mijn oude 10x 230Wp op N/O.
Maar goed, ik heb al jaren profijt van het oude spul en dat gaat gewoon door.
Je kan zelfs stellen dat ik na de panelen ook de airco ga terugverdienen nu ik geen €1200 aan energie meer kwijt ben maar al jaren geld toe krijg.
Relatief? Je hebt ruimte beschikbaar of niet. Dat is gewoon objectief. Maar laat de meeste Nederlanders nu eerst maar eens beginnen met leggen, warmtepomp of niet, en hun huis fatsoenlijk isoleren. Ik werd 8 acht jaar geleden door iedereen uitgelachen, maar wat je zegt, nu 2000 kWH gratis stroom per jaar. Ik denk dat ik toch zo'n 40 a 50 euro per maand minder ga betalen en kom dan op vijf tientjes per maand aan energie met gezin met 4 personen. Ik ben daar toch uitermate content mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:19:
[...]

Relatief? Je hebt ruimte beschikbaar of niet. Dat is gewoon objectief. Maar laat de meeste Nederlanders nu eerst maar eens beginnen met leggen, warmtepomp of niet, en hun huis fatsoenlijk isoleren. Ik werd 8 acht jaar geleden door iedereen uitgelachen, maar wat je zegt, nu 2000 kWH gratis stroom per jaar. Ik denk dat ik toch zo'n 40 a 50 euro per maand minder ga betalen en kom dan op vijf tientjes per maand aan energie met gezin met 4 personen. Ik ben daar toch uitermate content mee.
Dat was nog steeds zo toen ik bijna een jaar geleden panelen ging leggen. het merendeel van de mensen zit vol met fake news. of ze halen de raarste argumenten aan. "Ik wil geen zonnepanelen want dan moet ik nieuwe pannen (inductie) kopen.." 8)7
Ik heb ook overproductie en dat snapt echt helemaal niemand. dat gooi je immers gewoon weg 8)7 of ik ben associaal omdat ik het net onnodig belast. :+
ik krijg nu de zelfde soort rare opmerkingen en vragen over de L/L wp en de net gebrachte L/W wp. dan hebben ze kassa gekeken en dan deugd er helemaal geen enkele WP meer.. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@twain4me Voorlichting is gewoon slecht en als je de gemiddelde infosite op internet leest wordt je ook niet blij. Maar ik verwijs vaak mensen naar Tweakers. En dat ding op Radar was ook een drama installatie ook. Man, man, man. Maar zelfs de zogenaamde installateurs hebben er vaak geen verstand van. Het is zoeken in een hooiberg naar goede en ben bang dat nu met de wildgroei van zonnepanelen het daar ook erg is. Mijn buurman hebben ze optimizers verkocht zonder schaduw. Pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:40:
@twain4me Voorlichting is gewoon slecht en als je de gemiddelde infosite op internet leest wordt je ook niet blij. Maar ik verwijs vaak mensen naar Tweakers. En dat ding op Radar was ook een drama installatie ook. Man, man, man. Maar zelfs de zogenaamde installateurs hebben er vaak geen verstand van. Het is zoeken in een hooiberg naar goede en ben bang dat nu met de wildgroei van zonnepanelen het daar ook erg is. Mijn buurman hebben ze optimizers verkocht zonder schaduw. Pffff.
Klopt, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mij echt heb zitten irriteren aan "de" aflevering van radar, ze waren gewoon met opzet de boel vaag aan het houden en ik snap dat je zuinig moet zijn met zendtijd, maar het zo vaag maken dat het alleen maar een sensatie achtige waarde heeft is gewoon kansloos. Hiermee ondermijnen ze gewoon vooruitgang, ontnemen draagvlak en vertrouwen wat jaren gaat duren voordat het terug komt. Ik kan lullen als brugman, maarja radar is toch kwaliteits journalistiek. |:( Het is echt heel jammer dat ze hierin geen maatschapelijke verantwoordelijkheid erkennen.

Ik heb geen schaduw en overproductie en nog wilde 2 bedrijven beweren dat SE de juiste oplossing was 8)7 dus ja de wildgroei is groot. tweakers is een soort van laatste bastion in een zee van onzin, het zonnepanelen topic heeft mij hier dan ook gebracht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
Is toch ook wel common sense? Niet zomaar wat aannemen van de eerste de beste beunhaas maar je eigen research doen en dan goed beslagen ten ijs komen als je offertes gaat aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We hebben nu een 5kW Daikin Ururu L/L warmtepomp.
Die draait eigenlijk alleen op de fluisterstand (met kleine nachtverlaging) en houdt alles prima op temperatuur.

Kan ik daaruit de simpele conclusie trekken dat we ook afgekund hadden met een 3,5kW en dan op één ventilator-stand hoger?

Dit omdat we binnenkort gaan verhuizen en dan een nieuwe L/L warmtepomp moeten uitzoeken.
Ik neig in dat geval naar een Mitsubishi ZS of ZSX (2019-model)
Dit omdat die meer dan 1000 euro goedkoper zijn en we de ventilatie-stand van de Ururu nauwlijks gebruiken wegens het lawaai ervan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou die conclusie niet trekken op basis van alleen de laatste 'winter' :)
Een airco kan je eventueel meenemen, maar geen idee of het nieuwe huis dezelfde warmtevraag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga de airco niet meenemen, die verkopen we met t huis. 😄
De Ururu heeft er al ruim 2,5 winters op zitten, dus we weten dat ie over langere tijd het aan kan op de fluisterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Wat fluisterstand betreft, ik heb me laten vertellen dat dat meer energie verbruikt omdat de pomp harder moet werken om te compenseren voor minder warme luchtcirculatie kan iemand dat beamen?

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd de auto stand en dat bevalt prima. Maar ik ben ook niet erg gevoelig voor geluid. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik het op de fluisterstand lekker behaaglijk zou kunnen krijgen omdat er zo weinig luchtverplaatsing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

kliklakloe schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:32:
Wat fluisterstand betreft, ik heb me laten vertellen dat dat meer energie verbruikt omdat de pomp harder moet werken om te compenseren voor minder warme luchtcirculatie kan iemand dat beamen?

Ik gebruik zelf eigenlijk altijd de auto stand en dat bevalt prima. Maar ik ben ook niet erg gevoelig voor geluid. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik het op de fluisterstand lekker behaaglijk zou kunnen krijgen omdat er zo weinig luchtverplaatsing is.
Debiet gaat omlaag dus de uitgaande temperatuur zal hoger moeten zijn om hetzelfde te bereiken. Dus het is zuiniger op fanstand 1 op 20 graden dan fluister op fanstand fluister. Zelf wel eens gemeten en het scheelt niet bijster veel bij hogere buitentemperaturen zoals de afgelopen dagen (lees: 20 tot 40 Wh). Bij koudere temperaturen buiten scheelt het richting de 100 tot 200 Wh.

Ik word echter helemaal gek van de airco op stand 1 of hoger, dus dat extra verbruik neem ik voor lief. Enkel als het buiten écht koud is, gebruik in een hogere fanstand. Anders kan ik het met fluisterstand prima af (voor ik wakker word zet ik de fanstand op 5 en de temperatuur een graad of 2 hoger dan dat ik overdag heb. Lekker warm als ik beneden kom en dan hoef ik niet in de herrie te zitten :Y )

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 20-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Notna dankjewel. Ik vind het zelf pas storend worden vanaf standje 4. Stand 2-3 vind ik in een eigenlijk zelfs een soort van aangenaam geluid gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Notna schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:37:
[...]

Debiet gaat omlaag dus de uitgaande temperatuur zal hoger moeten zijn om hetzelfde te bereiken. Dus het is zuiniger op fanstand 1 op 20 graden dan fluister op fanstand fluister. Zelf wel eens gemeten en het scheelt niet bijster veel bij hogere buitentemperaturen zoals de afgelopen dagen (lees: 20 tot 40 Wh). Bij koudere temperaturen buiten scheelt het richting de 100 tot 200 Wh.

Ik word echter helemaal gek van de airco op stand 1 of hoger, dus dat extra verbruik neem ik voor lief. Enkel als het buiten écht koud is, gebruik in een hogere fanstand. Anders kan ik het met fluisterstand prima af (voor ik wakker word zet ik de fanstand op 5 en de temperatuur een graad of 2 hoger dan dat ik overdag heb. Lekker warm als ik beneden kom en dan hoef ik niet in de herrie te zitten :Y )
Ik begrijp hem nog steeds niet waarom mensen dat ding gaan lopen "knijpen" door handbediening en vooral bij dit weer dan werkt hij hier al op fluisterstand uit zichzelf, nu heb ik dan een erg stille binnenunit waardoor auto stand prima is, alleen tijdens op temparatuur brengen is er lawaai.

De koelkast, mechanise ventilatie, klok whatever komen er zeer duidelijk bovenuit, ook hoor ik buiten de bladeren ritselen dus met mijn gehoor is niks mis, hoe stil hebben jullie het wel niet in de woonruimte ?

Ik heb er wel gordijnen naast hangen dat dempt ook, haal ik ze weg klinkt het geluid fors meer(krijg je echo in ruimte).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:40:
[...]

Ik begrijp hem nog steeds niet waarom mensen dat ding gaan lopen "knijpen" door handbediening en vooral bij dit weer dan werkt hij hier al op fluisterstand uit zichzelf, nu heb ik dan een erg stille binnenunit waardoor auto stand prima is, alleen tijdens op temparatuur brengen is er lawaai.

De koelkast, mechanise ventilatie, klok whatever komen er zeer duidelijk bovenuit, ook hoor ik buiten de bladeren ritselen dus met mijn gehoor is niks mis, hoe stil hebben jullie het wel niet in de woonruimte ?

Ik heb er wel gordijnen naast hangen dat dempt ook, haal ik ze weg klinkt het geluid fors meer(krijg je echo in ruimte).
Stil genoeg om alles prima te horen en de blower op stand 1 hinderlijk te vinden van mijn FTXM42 ;)

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-M.table.html

De 42 heeft op 'laag' 29 dB. Ik vind dat vrij luid als ik eerlijk ben en het overstemt alles (behalve de TV, uiteraard). Zeker op dagen dat ik alleen thuis ben (voor de COVID perikelen) en aan het werk was, stoorde ik mij eraan.

AUTO stand werkte voor mij niet (ging nooit naar fluisterstand, laagste was stand 1) en op stand 1 werd het er ook gewoon veel te warm. Op fluister blijft hij gewoon rustig blazen, wordt het er niet enorm warm en heb ik geen last van het geluid.

Dat is niet beter dan een ander; dat is enkel hoe ik het ervaar. Wellicht dat het voor jou anders is, wat ook prima is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
Auto stand bij daikin pakt inderdaad nooit de fluisterstand op. Stand 1 is dan het laagst. Fluisterstand kan alleen geforceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Notna
Is duidelijk, verklaart een boel FTXM42 vs FTXM35 is fors kwa geluid.

@kliklakloe Zekerweten ?
Ik hoor anders geen verschil als ik hem nu op fluisterstand handmatig inschakel en ik luister met mijn oor ernaast.

[ Voor 129% gewijzigd door mr_evil08 op 20-04-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kliklakloe schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:32:
Dat is merk en wellicht zelfs type afhankelijk. Wellicht dat de temperatuur hoger wordt, maar wellicht ook niet en het enkel langer duurt.

Zelf meten is denk ik de enige oplossing
Of er een wezenlijk verschil tussen fluister en auto is, is afhankelijk van de kamer. Ik heb 5 binnen-units en bij 4 is er geen verschil anders dan bij opstarten bij een 'koude' kamer. De kamers zijn goed genoeg geisoleerd dat in de laagste stand de zaak op temperatuur gehouden wordt.

Enkel bij de unit in de huiskamer merk ik dan die meestal in standje 2 of 3 van de 5 gaat draaien. Op fluister trekt die dan inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kliklakloe schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:57:
Auto stand bij daikin pakt inderdaad nooit de fluisterstand op. Stand 1 is dan het laagst. Fluisterstand kan alleen geforceerd worden.
Dat lijkt me dan het kernproblem dat velen hebben.

Bij Mitsubishi Electric gaat die met auto wel in fluisterstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:00:
@Armin Nee ligt niet aan een Daikin.
Een beetje huiskamer is altijd rond 35-40db.

tot stand 3 is vrijwel niet hoorbaar, bij 4 & 5 begint het te storen, mijn oren zijn goed, mechanische afzuiging, koelkast komen bovenuit, en de vaatwasser heel duidelijk, dan moet de tv fors harder.

Maar ik zit er ook niet letterlijk voor/onder, autostand betekend hier rond stand 2 = 30db ongeveer en totaal niet stoorbaar, hier hangen ook gordijnen etc, tegenwoordig is het een trent om je woning zo kaal mogelijk te hebben en dan wordt het gewoon een klankkast, geluid wat alle kanten op kaatst...

3,5 vs 4,2
Hoog(powerfull)/Nom./Laag/Fluisterstil 39/35/28/20 45/39/29/21

20 Radiostudio / boomblaadjes in de wind / fluisteren op 1,5 meter
30 Erg stil Bibliotheek / zacht gefluister op 5 meter / opnamestudio
40 Huiskamer / slaapkamer / rustig kantoor / rustige woonbuurt / vogels bij zonsopkomst / zacht
geroezemoes in een klas
50 Rustig Licht autoverkeer op 30 meter / eigen kantoorkamer / regen / koelkast / in het bos.

Ook wij studeren wel eens in de woonkamer dan staat de tv uit etc, ook dan is het totaal niet storend, ik hoor eerder buiten kinderen/wind/auto,s whatever terwijl wij in een rustige straat wonen.
Ik heb geen idee hoe je het voor elkaar krijgt, maar ik ben bang dat je met jouw lijstje men op het verkeerde been zet. Misschien is jouw woning gewoon erg luidruchtig en je buurt ook. Een slaapkamer van 40 db is echt niet normaal hoor, tenzij je naast een snelweg woont met je raam open. Een goed stille slaapkamer is eerder hooguit 17 a 25 db. En als je een koelkast hebt die 50 dba geeft op 1 meter, dan vraag ik me af hoe oud dat ding wel niet is. Tenzij je een flinke Amerikaanse koelkast hebt. :9
Misschien leuk als de luchtkwaliteit een beetje te hachelen is buiten. Of je wilt graag veel fijnstof of houtrookstank van mensen die lekker in de avond/nacht met een vuurkorf in de tuin zitten ;) Daarnaast worden ook de nachten steeds heter. Het voordeel van de airco is dat die ook nog eens wat lucht filtert.
miel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:16:
ik vind de binnenkant "bewerken" nogal spannend....

Vorig weekend heb ik een scherm gebouwd aan de kant van onze buren. Die hebben last van het geluid, dus daar een houten scherm met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant neer gezet...

sindsdien is de airco niet meer aan geweest, dus nog niet getest...[Afbeelding]
Een scherm (boven en naast) zo dicht op de buitenunit raad ik je af, op deze manier gaat de buitenunit harder werken om net zoveel lucht erdoor te krijgen als voorheen. Dit gaat ten koste van de efficiëntie, en je krijgt misschien aan de andere kant zelfs meer geluid. In de manual staat vaak aangegeven dat je veel meer afstand van obstakels moet houden dan ik hier zie, je kunt het evt aanpassen.

Ik lees trouwens meerdere reacties van mensen hier die het hebben over het zelf installeren van een vast systeem (met koudemiddel). Dit is tegenwoordig verboden wat betreft het in werking stellen, hiervoor is een gecertificeerd bedrijf verplicht. Je moet dit later bij een eventuele controle dus kunnen bewijzen :p

[ Voor 69% gewijzigd door MrOizo op 21-04-2020 03:14 . Reden: volgorde, duidelijkheid tekst, extra reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MrOizo schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:31:
[...]
Ik lees trouwens meerdere reacties van mensen hier die het hebben over het zelf installeren van een vast systeem (met koudemiddel). Dit is tegenwoordig verboden wat betreft het in werking stellen, hiervoor is een gecertificeerd bedrijf verplicht. Je moet dit later bij een eventuele controle dus kunnen bewijzen :p
Komt dan de STEK politie langs?

Nee even serieus: dit is bekend, maar over wat voor ‘controle’ heb je het? Er komt geen instantie je huis binnenvallen om te controleren wie je airco’s in werking heeft gesteld hoor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 16-09 18:39
op www.stek.nl is zo 123 niets te vinden over controles op de werkzaamheden van stek of f-gassen monteurs. Ik kan me wel voorstellen dat een zelfinstallatie explodeert, huis fikt voor de helft af en een verzekeringsmannetje gaat vragen stellen. Dan draai je wellicht zelf voor de kosten op. En dan nog, het gaat om gassen, giftig, brandgevaarlijk, slecht voor milieu, dat wil je toch door een professional in werking laten stellen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:20:
[...]

Nee even serieus: dit is bekend, maar over wat voor ‘controle’ heb je het? Er komt geen instantie je huis binnenvallen om te controleren wie je airco’s in werking heeft gesteld hoor.
Totdat het wel geconstateerd wordt. Dan heb je een milieudelict gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Idefix70 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:49:
op www.stek.nl is zo 123 niets te vinden over controles op de werkzaamheden van stek of f-gassen monteurs. Ik kan me wel voorstellen dat een zelfinstallatie explodeert, huis fikt voor de helft af en een verzekeringsmannetje gaat vragen stellen. Dan draai je wellicht zelf voor de kosten op. En dan nog, het gaat om gassen, giftig, brandgevaarlijk, slecht voor milieu, dat wil je toch door een professional in werking laten stellen?!
Ik laat al mijn installaties door een gecertificeerd persoon in werking stellen hoor :p

Het ging mij er meer om dat er gezegd werd ‘totdat je gecontroleerd wordt’.

Dat verzekeringsverhaal zal pas echt een rol spelen met R32. R410A brandt niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:04:
[...]

Totdat het wel geconstateerd wordt. Dan heb je een milieudelict gepleegd.
Hier niet in ieder geval :).

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 21-04-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:31:
[...]

Ik laat al mijn installaties door een gecertificeerd persoon in werking stellen hoor :p

Het ging mij er meer om dat er gezegd werd ‘totdat je gecontroleerd wordt’.

Dat verzekeringsverhaal zal pas echt een rol spelen met R32. R410A brandt niet.

[...]

Hier niet in ieder geval :).
Volgems mij speelt dat verzekerinsgverhaal ook niet met R32. Verzekeringsmaatschappijen kunnen niet zomaar claims afwijzen als iets zelf geinstalleerd is. Jurispudentie wijst uit dat men ook moet aantonen dat het daadwerkelijk gevaarlijk was en gerelateerd aan het ongeval. Plus na X tijd kan niemand meer wat bewijzen.

Verder is R32 niet echt brandbaar. Enkel bij hoge concentraties, maar die krijg je niet bij airco-lekken. Het valt in de ISO rating dan ook als licht ontvlambaar, maar heel belangrijk niet-explosief. Veel minder gevaarlijk dan aardgas of die jerrican benzine in de schuur bijvoorbeeld ... ;)

Die hele STEK vergunning was zoals in begrepen had vooral uit de R12 tijd toen het een giftig en een ozongas was. Anno 2020 geeft het enkel ellende zoals lawaaige en permanent in defrost knallende lucht/water monobloken die overal maar geinstalleerd worden 8) Zonder STEK zouden veel van die dingen split-units zijn net zoals lucht/lucht.

Dat wil niet zeggen dat ik vakmanschap niet waardeer. Maar volgens mij zit dat meer in de andere zaken dan de STEK vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HET bewijs dat de streamer van Daikin echt werkt. Vanmiddag stond hier de kamer blauw van de rook door een broodje wat "iets" te lang in de oven had gelegen. Alle ramen tegen elkaar open maar in de avond nog stank binnen. Airco staat nu een uurtje aan om te kijken of dit de lucht weghaalt. En ja hoor, na de hond uitlaten bij binnenkomst zalig frisse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag een installateur over de vloer gehad, hij beveelt Panasonic aan vanwege de lagere prijs. Ik heb even zitten kijken maar volgens mij is de app enorm ruk en ik lees weinig ervaringen over integratie met home automation of data logging. Iemand die hier wat kan zeggen over Panasonic in dat opzicht?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Mag ik hier ook een vraag stellen over het koelen met een lucht/lucht warmtepomp?

Ik ga een single split systeem installeren op onze slaapkamer op het zuiden.
Nu heb ik wel wat overcapaciteit en ik zat te denken of ik wat koude lucht kant transporteren naar de kamer ernaast?
Dat is een klein kamertje van 2.5x2 en dit wordt de babykamer.

Beide kamers ga ik verbouwen en worden nog helemaal afgewerkt, ik zat er aan te denken om op kniehoogte en gat in de tussenmuur te maken en daar een soort ventilator in te maken die koude lucht van de grote slaapkamer naar de kleine slaapkamer blaast.

Het hoeft echt geen 18 graden te worden maar het zou mooi zijn als het een paar graden zou schelen, beide slaapkamers liggen naast elkaar pal op het zuiden.

Zou dit kunnen werken of is dit bij voorbaat al zonde van de moeite?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
Het beste kun je deze vraag plaatsen in dit topic: i7x in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Maar het zal altijd effect hebben, de vraag is wel hoeveel, dat hangt natuurlijk af van de hoeveelheid lucht die je verplaatst krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@-Junkiexp- Denk dat je beter dan ook een gat bovenin kan maken en dan actief warme lucht naar de airco gekoelde ruimte moet verplaatsen.

Onderin dan een rooster waarin koude lucht de kamer in gaat. Koelen gaat meer over warmte weghalen dan kou toevoegen.

Maar past sowieso beter in het andere topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@I-King @Glashelder

Thanks voor de adviezen heren, dat topic zocht ik.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
Tsurany schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:30:
Vandaag een installateur over de vloer gehad, hij beveelt Panasonic aan vanwege de lagere prijs. Ik heb even zitten kijken maar volgens mij is de app enorm ruk en ik lees weinig ervaringen over integratie met home automation of data logging. Iemand die hier wat kan zeggen over Panasonic in dat opzicht?
Ik heb Panasonic gehad. Vond het zelf wel een van de mooiere units (na online beoordeling). De app is wat clunky en traag, maar voldoet opzich prima. Je gaat daar toch niet iedere 10 minuten in klooien.
Er is een 'api' te verkrijgen: https://github.com/lostfields/python-panasonic-comfort-cloud

Deze heb ik uiteindelijk niet aan Domoticz gekoppeld om te testen, daarna was ik verhuisd :P

Ik zit nu weer in de race voor mijn nieuwe huis, maar ben er nog niet over uit. Neig naar Daikin vanwege de app en integratie met Domoticz, maar ik vind de units niet zo mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-Junkiexp- schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:54:
@I-King @Glashelder

Thanks voor de adviezen heren, dat topic zocht ik.
Dit topic is sowieso veel beter dan het Airco Topic. Daar plempt men vaak alleen wat offertes neer en verdiept men zich vaak verder niet in de techniek, voor- en nadelen, gebruikerservaringen, juiste config etc. Stellig de indruk dat daar veel mensen alleen maar stel op sprong willen plaatsen omdat het nu toch alweer (veel te :'( ) warm is voor de tijd van het jaar. Niets ten nadele van @Glashelder die het topic gestart is.

Ik stel voor dit topic een andere naam te geven: "Het grote L/L warmtepomp (airco populair genoemd) topic en de techniek die daarbij hoort met zijn voor- en nadelen." Als goede tegenhanger van het L/W warmtepomp topic.

Heb aan dit topic zoveel meer gehad dan aan het aircotopic en geniet nu ipv verwarmen van de zalig koele slaapkamers boven zonder hooikoorts als bijkomend voordeel. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:36:
[...]

Dit topic is sowieso veel beter dan het Airco Topic. Daar plempt men vaak alleen wat offertes neer en verdiept men zich vaak verder niet in de techniek, voor- en nadelen, gebruikerservaringen, juiste config etc. Stellig de indruk dat daar veel mensen alleen maar stel op sprong willen plaatsen omdat het nu toch alweer (veel te :'( ) warm is voor de tijd van het jaar. Niets ten nadele van @Glashelder die het topic gestart is.

Ik stel voor dit topic een andere naam te geven: "Het grote L/L warmtepomp (airco populair genoemd) topic en de techniek die daarbij hoort met zijn voor- en nadelen." Als goede tegenhanger van het L/W warmtepomp topic.

Heb aan dit topic zoveel meer gehad dan aan het aircotopic en geniet nu ipv verwarmen van de zalig koele slaapkamers boven zonder hooikoorts als bijkomend voordeel. _/-\o_
Is dat verwarmen goed te doen qua drooggte van de lucht?
De split die ik ga installeren heeft een COP van 4 bij -10.
Dat gaat niet heel veel schelen met een cv ketel denk ik.

Ik zit er aan te denken om de geplande radiator op de slaapkamer ook maar gewoon te laten vervallen, ik heb straks een max 3.1 Kw setje op een ruimte van 40 m3.
Slaapkamer eerste verdieping met spouwisolatie en HR++ glas.

Woon er nu bijna 2 jaar en heb de radiator in de slaapkamer nooit aangehad, sterker nog deze is nog nooit aangesloten geweest :P

[ Voor 4% gewijzigd door -Junkiexp- op 22-04-2020 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een airco droogt alleen bij koelen, dat zou dus geen probleem moeten zijn als je verwarmt.
Misschien kan de lucht als die al droog was irriteren omdat het circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Junkiexp- schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:57:
[...]

Is dat verwarmen goed te doen qua drooggte van de lucht?
De split die ik ga installeren heeft een COP van 4 bij -10.
Dat gaat niet heel veel schelen met een cv ketel denk ik.

Ik zit er aan te denken om de geplande radiator op de slaapkamer ook maar gewoon te laten vervallen, ik heb straks een max 3.1 Kw setje op een ruimte van 40 m3.
Slaapkamer eerste verdieping met spouwisolatie en HR++ glas.

Woon er nu bijna 2 jaar en heb de radiator in de slaapkamer nooit aangehad, sterker nog deze is nog nooit aangesloten geweest :P
In een slaapkamer is het binnen notime (te?) warm. Bedoel je dat het TE droog zou worden? Ik heb nu een volle maand verwarmen achter de rug in de woonkamer en had nergens last van. Koel nu boven en de luchtvochtigheid is nu 45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Speedy-Andre

Ik kom in huizen met hetelucht verwarming en daar vind ik het ook wel eens droog aanvoelen.
Vandaar mijn opmerking.

@Greenisthebest

Klinkt goed, ik ga sowieso eigenlijk niet verwarmen, afgelopen winter was het bij -5 nog 18 graden in de slaapkamer.

Tot 12 graden is voor mij acceptabel, ik heb liever een koele slaapkamer.
Vloerverwarming van de gang verwarmt de bovenverdieping ook wel een beetje mee.

Maar dan ga ik dus geen radiator plaatsen, komt mij heel goed uit want dat scheelt weer een berg freeswerk.

Bedankt beiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:20:
[...]

Het is puur een verzekeringskwestie, er komt niemand langs voor controle idd maar als het mis gaat en de verzekering doet onderzoek dan kunnen ze wel degelijk moeilijk gaan doen met uitkeren.

Stel de A/C lekt en jij wordt er ziek van gaat de zorgverzekering moeilijk doen.

Hetzelfde als je huis niet volgens NEN1010 ingericht hebben(Stroom), vliegt de tent in de fik en er komt onderzoek en blijkt fouttief aangesloten gaan ze moeilijk doen.

Beetje zelfde als je rijdt rond zonder rijbewijs en je veroorzaakt een ongeval met letsel, komt daar onderzoek en ze kunnen aantonen dat het volledig je eigen schuld is blijft het je hele leven het achtervolgen.

Voor particulieren in woningen is er geen controle, voor bedrijven wel(steekproeven).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had hier gevraagd tijdje geleden of koelen ook beter was om permanent te draaien net zoals verwarmen en kreeg toen het antwoord alleen aanzetten indien nodig. Nu heb ik gisteren de boel om 11.00 aangezet boven, 2 units en heb 2 KwH verstookt hele dag en veel comfortabeler dan vandaag.

Vandaag om 18.30 uur en de boel dus vanmiddag op laten warmen en heb nu reeds bijna net zoveel verstookt. Ik ga dus bij warm weer voortaan dus ook maar voor niet teveel laten opwarmen. Zuiniger en prettiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
volgens mij was het vandaag warmer dan gisteren, en wellicht was het startpunt ook niet gelijk (Dus de temperatuur in huis om b.v. 0900 op beide dagen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik ben nieuw in dit topic als poster, ik heb al wel aardig wat gelezen en zie dat iedere situatie net anders is even zo ook de wensen. Net als mijn eigen situatie ben ik op zoek naar de beste oplossing voor mijn woning. We hebben een aardige verbouwing gehad met wat verbeteringen op gebied van Isolatie en verwarming.

Situatieschets:
Woning: 2-onder-1-kap
Bouwjaar: 1969
Omvang: 180m2 (~450M3)
Indeling:
  • BG: Woonkamer, keuken (uitbouw in originele bouw) met houten verdiepingsvloer afgedekt met fermacel + kruipruimte)
  • 1e: 3 slaapkamers + badkamer (Bad, 2 stortdouches) broodjesvloer met cementafdek
  • 2e: Zolder + slaapvliering + badkamer met houten verdiepingsvloer afgedekt met magnesiet
Isolatie:
  • Spouwmuurisolatie
  • Oud HR++ glas
  • Naisolatie dak, nu Rd4,2
  • Isolatie tussenvloer 1e & 2e
  • Warmtewerende zonnewering voorkant
Verwarming:
  • BG: Zone 1, Pomp 1
  • 1e: Zone 1, Pomp 2
  • 2e: Zone 2, Pomp 1
We verbruiken nu zo'n 2800M3 gas per jaar en 9000Kwh stroom (elektrische auto). Nu wil mijn vriendin graag airco's in huis voor de kinderen en een huurder op zolder. Ik wil dan dus een L/L warmtepomp, als een soort hybride oplossing met de CV. We hebben CW5 installatie vanwege hoge warmwater vraag die er kan zijn,

Korte termijn idee wat ik nu heb: L/L als koeling en bijverwarming
Lange termijn: L/W of W/W om verwarming te vervangen en Warmtepomp boiler (van aardig wat liters) in de garage.

Opties zijn nog:
- Zonnepanelen volledige dak (oost en westkant) á 19 panelen kost: €12.500 voor 5.000 Kwh per jaar, maar dat moet beter kunnen. Dus dat zoek ik nog uit. Elektrische installatie is voorbereid.
- Grote glazen schuifdeur vervangen voor nieuwe openslaande deuren met HR++
- Kruipruimte isoleren (Offerte liggen van €2400)
- Groendak op het platte keukendak als extra isolatie buitenzijde en visueel
- Voor en achterzijde zijn vooral veel glas, de zijmuur is vooral steen. Mogelijk iets om te isoleren van buitenaf, maar dat zal vast erg kostbaar zijn.

Van het gas af is misschien nooit haalbaar, maar we zijn nu 260 euro per maand kwijt. Dat moet minder kunnen. Je moet toch blijven dromen.. :X

Eens met de oplossing of zouden jullie het anders doen? Ik moet nog wel even verder in dit topic duiken voor merken, multi- of monosplit oplossingen en dealers.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Begin idd met minder gas, kun je aangeven hoe dat over het jaar verdeeld is?
Ik kan me voorstellen dat er aardig wat naar de stortdouches gaat en dat is in de zomer goed meetbaar.
Verwarmen met airco's heeft geen grote impact als je de stroom inkoopt, dan verschuif je de kosten en ben je lang bezig met terugverdienen (het is wel 30% goedkoper afgezien van de investering).
Je hebt het over slaapkamers en een huurder, daar zal misschien nog niet de helft van het gasverbruik zitten.

Zonnepanelen loont zeker als er een betere offerte komt, of je moet een erg lastig dak hebben.
Een wpboiler helpt, kijk eerst eens hoeveel warm water je verbruikt (per dag).
De cvketel geeft oneindig veel warm water maar een wpboiler is een keer leeg(koud) en opwarmen kost tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:21:
Begin idd met minder gas, kun je aangeven hoe dat over het jaar verdeeld is?
Ik kan me voorstellen dat er aardig wat naar de stortdouches gaat en dat is in de zomer goed meetbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmjsZeEc_K3NZAfOWPbfFSu_pLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8mTYNKVm1cdJpqRukAAJpUF.png?f=fotoalbum_large
Hier een overzicht van afgelopen jaar. In de zomer zie je zo rond de 10-15 kuub aan verbruik. Het verbruik stijgt enorm zodra de winter begint. In nov '19 hebben we het dak geïsoleerd. Ik zal ook nog even de graaddagen uitrekenen.

Hoeveelheid warm water meten is wel een goede, zonder steeds op de watermeter te kijken dacht ik om een losse watermeter op de warmwater leiding te zetten of de Pipe Gaurdian.
het is wel 30% goedkoper afgezien van de investering
Wat bedoel je hier precies mee? "Afgezien van de investering" is dat hoe zwaar we de L/L WP maken? Zwaar genoeg om na wat extra isolatie op termijn te kunnen combineren met een L/W of W/W en de CV alleen nog sww te laten doen tot de boilers komen.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

vegterb schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:30:
[...]

[Afbeelding]
Hier een overzicht van afgelopen jaar. In de zomer zie je zo rond de 10-15 kuub aan verbruik. Het verbruik stijgt enorm zodra de winter begint. In nov '19 hebben we het dak geïsoleerd. Ik zal ook nog even de graaddagen uitrekenen.

Hoeveelheid warm water meten is wel een goede, zonder steeds op de watermeter te kijken dacht ik om een losse watermeter op de warmwater leiding te zetten of de Pipe Gaurdian.

[...]

Wat bedoel je hier precies mee? "Afgezien van de investering" is dat hoe zwaar we de L/L WP maken? Zwaar genoeg om na wat extra isolatie op termijn te kunnen combineren met een L/W of W/W en de CV alleen nog sww te laten doen tot de boilers komen.
Daarmee bedoelt hij dat je prijstechnisch per eenheid 3 kWh elektra mag verbruiken per 1m³ gas en dat dit in de praktijk tot 30% minder kosten leidt. Maar dan reken je niet de TVT (terug verdien tijd) van de installatie mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 21:31
Ik heb mijn Daikin airco via de app (Schedule) zo ingesteld dat hij 's avonds automatisch uitgeschakeld. Het inschakelen heb ik niet geautomatiseerd, enkel het uitschakelen. Zodat ik zeker ben dat hij s nachts niet blijft aanstaan (met het mooi weer nu).

Maar deze nacht is hij blijven aanstaan. had heb gisteren manueel aangezet via de app maar hij heeft het Schedule (OFF) dus genegeerd.

Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Breezz schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:19:
Ik heb mijn Daikin airco via de app (Schedule) zo ingesteld dat hij 's avonds automatisch uitgeschakeld. Het inschakelen heb ik niet geautomatiseerd, enkel het uitschakelen. Zodat ik zeker ben dat hij s nachts niet blijft aanstaan (met het mooi weer nu).

Maar deze nacht is hij blijven aanstaan. had heb gisteren manueel aangezet via de app maar hij heeft het Schedule (OFF) dus genegeerd.

Doe ik iets fout?
Heel soms heb ik ook wel eens gehad dat de app zomaar een setting van de schedule vergeet of negeert. Bij het controleren van het schema was dan ineens die setting of dag uitgeschakeld en soms was er niets vreemds te zien. Geen idee waarom maar het is al tijden niet voor gekomen.

Ik zou gewoon 2 'uit' momenten erin zetten per dag (5 minuten na elkaar) als een soort back-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 21:31
Notna schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:50:
[...]

Heel soms heb ik ook wel eens gehad dat de app zomaar een setting van de schedule vergeet of negeert. Bij het controleren van het schema was dan ineens die setting of dag uitgeschakeld en soms was er niets vreemds te zien. Geen idee waarom maar het is al tijden niet voor gekomen.

Ik zou gewoon 2 'uit' momenten erin zetten per dag (5 minuten na elkaar) als een soort back-up
Bedankt voor de melding.
Ik had al een backup-off inderdaad, een half uurtje later, was ik vergeten te melden.

We zullen wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:05
Wat kost gemiddeld installatie van een multi-split Daikin: 1x3MXM52N en 3xFTXM20N? Situatie: buiten unit op de platte dak, 2 binnen units 2de verdieping, 1 binnen unit op de 1e verdieping, een extra electra groep en kastje in de meterkast. Ik heb een offerte, die ik nogal duur vind:

1. leiding buiten aan de gevel, zonder pompen: €1150
2. leidingen binnen, dus in de dak gaten boren en met pompen: €1750

iemand nog advies voor een installateur in Almere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@dimk dat klinkt niet heel onredelijk wat betreft installatie kosten van een 3voudige multisplit. Ik was voor een 2voudige multisplit ook bijna 1000 euro kwijt. Dat was door de muur. Ik kan me voorstellen dat met 3 condens pompjes en paar dak doorvoeren de prijs wel paar 100 euro oploopt. Die condenspompjes kosten ook rond de 100 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zojuist een offerte gekregen voor het volgende:

Lucht/Lucht Warmtepomp
  • Panasonic Multisplit 3,5KW met 2x1,6KW binnenunit
  • Panasonic Multisplit 5KW met 5KW en 2KW binnenunit
  • Installatie met 4x betonboring
  • Aanleg twee extra groepen met kabelwerk naar buiten toe
Warmtepompboiler
  • Panasonic warmtepompboiler 270L
  • Installatie warmtepompboiler
Totaal van de offerte was ruim 12.000 euro. Helaas niet gespecificeerd zodat ik niet direct kan zien wat er op gaat aan de L/L warmtepomp en wat er op gaat aan de warmtepompboiler. Mijn gevoel zegt dat dit echt uitzonderlijk hoog is. Als ik alle producten op internet opzoek zou het geheel voor 8000 euro te koop moeten zijn, dan gaat er dus ruim 4000 euro op aan montage.

Daarnaast staat er dat een gespecialiseerd bedrijf de boringen zal verrichten in de muur, is dat gebruikelijk?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:42:

Daarnaast staat er dat een gespecialiseerd bedrijf de boringen zal verrichten in de muur, is dat gebruikelijk?
Afhankelijk van de diameter van het gat en de locatie; ja. Door buitenmuren doen ze het nog wel zelf, maar door vloeren en dat soort werk niet. Zeker niet als het een groter gat betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:49:
[...]

Afhankelijk van de diameter van het gat en de locatie; ja. Door buitenmuren doen ze het nog wel zelf, maar door vloeren en dat soort werk niet. Zeker niet als het een groter gat betreft
Het gaat hier in principe enkel door de buitenmuren heen. De airco's komen op de uitbouw te staan en er hoeft dus enkel een gat in de buitenmuur. Wel moeten er nog een gat vanaf de buitengevel door de fundering om de kruipruimte in te komen, wellicht zullen ze dit bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Ik heb onlangs zelf de kabel via de kruipruimte naar buiten getrokken. Als je een redelijk nieuw huis hebt, dan zit er piepschuim tussen de vloeren, kun je gewoon kabel doortrekken, niet te boren.

Ik kreeg ook te horen dat in de dak door een gespecialiseerd bedrijf wordt geboren, dat snap ik opzich wel, het moet ook goed waterdicht gemaakt worden. Alleen tussen de verdiepingen? Dat kan ik ook zelf boren, als ik weet hoe groot dat gat moet zijn. En door het muur kun je ook eigenlijk zelf boren.
Tsurany schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:50:
[...]

Het gaat hier in principe enkel door de buitenmuren heen. De airco's komen op de uitbouw te staan en er hoeft dus enkel een gat in de buitenmuur. Wel moeten er nog een gat vanaf de buitengevel door de fundering om de kruipruimte in te komen, wellicht zullen ze dit bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tsurany Waarom zou je in godsnaam 2 nieuwe groepen aanleggen? Ik heb hier een 4,2 en 4,5 buitenunit over 2 bestaande groepen verdeeld. Geen centje pijn. Inclusief 2 x boren muur en 1 betonboring door bedrijf zelf (Climasense)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:26:
@Tsurany Waarom zou je in godsnaam 2 nieuwe groepen aanleggen? Ik heb hier een 4,2 en 4,5 buitenunit over 2 bestaande groepen verdeeld. Geen centje pijn. Inclusief 2 x boren muur en 1 betonboring door bedrijf zelf (Climasense)
Ik heb een offerte aanvraag uitstaan bij Climasense dus ik ben benieuwd. Maar de buitenunits moeten gevoed worden, hebben ze bij jou dan ook de stroomvoorziening van de buitenunit vanuit binnen laten verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb een offerte aanvraag uitstaan bij Climasense dus ik ben benieuwd. Maar de buitenunits moeten gevoed worden, hebben ze bij jou dan ook de stroomvoorziening van de buitenunit vanuit binnen laten verlopen?
Yep. Gaatje in de muur, kabel erdoor, samen gevoegd met de leidingen van de units, stekker in het stopcontact en netjes afgewerkt met een kabelgootje. Buiten bij mij een grondpen geslagen want de boel is bij mij binnen bijna nergens geaard. En dat laatste moet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:13:
[...]

Yep. Gaatje in de muur, kabel erdoor, samen gevoegd met de leidingen van de units, stekker in het stopcontact en netjes afgewerkt met een kabelgootje. Buiten bij mij een grondpen geslagen want de boel is bij mij binnen bijna nergens geaard. En dat laatste moet wel.
Grondpen ?
Dat is hier ook niet gebeurd door de officiële monteur (was geen beunhaas).
Hier loopt het wel 1:1 met een buitenkabel vanuit meterkast naar de buitenunit, daar zit randaarde bij in, en ja ook aangesloten.

Hier is ook alleen badkamer+keuken geaard en de zolder meer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Verwijderd Even een algemene vraag waar staat WAF nou eigenlijk voor ?
Het heeft iets te maken met aanzicht en netheid waar vooral vrouwen over vallen maar de oorspronkelijke afkorting zegt mij niets, wie weet waar de afkorting voor staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oh nu snap ik pas waarom mijn hond de hele dag blaft. Pas op voor het vrouwtje baas. Waf :+ _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 maart t/m 30 april warm stoken als het nog koud is in woonkamer, 135,4 kWh verbruikt, resulteert al in €90,- terug op de rekening. Belooft veel goeds als we echt gaan stoken wanneer het weer koud wordt. En dan heb ik boven ook al gekoeld toen het vorige week te warm was (gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:29:
10 maart t/m 30 april warm stoken als het nog koud is in woonkamer, 135,4 kWh verbruikt, resulteert al in €90,- terug op de rekening. Belooft veel goeds als we echt gaan stoken wanneer het weer koud wordt. En dan heb ik boven ook al gekoeld toen het vorige week te warm was.
Onze stookkosten zijn deze winter ook bizar laag gebleken. Ik kan er nog niet helemaal over uit waarom dit zoveel scheelt met gas, zelfs nu het een hele milde winter was.

Wellicht is het omslagpunt om electrisch te verwarmen toch al wat eerder dan je verwacht? Wij stoken normaal een 25kW CV met een 16kW heteluchtverwarming en hebben de heteluchtverwarming alleen voor luchttranssport gebruikt en daar een 5kW kanaalairco op gemikt. Alleen in december was het met de mist krappe sokken om het warm te krijgen met de airco, verder geen probleem.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Off topic. Ik heb niet te maken met de WAF - als manloze vrouw des huizes ben ik sowieso de baas - maar wel met de DAF. Ik heb enthousiast allerlei verbeteringen aangebracht die niet zo standaard zijn en mijn dochter zegt nu al: mam, hoe moet ik dat huis in godsnaam ooit verkopen als jij er niet meer bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:34:
[...]

Onze stookkosten zijn deze winter ook bizar laag gebleken. Ik kan er nog niet helemaal over uit waarom dit zoveel scheelt met gas, zelfs nu het een hele milde winter was.

Wellicht is het omslagpunt om electrisch te verwarmen toch al wat eerder dan je verwacht? Wij stoken normaal een 25kW CV met een 16kW heteluchtverwarming en hebben de heteluchtverwarming alleen voor luchttranssport gebruikt en daar een 5kW kanaalairco op gemikt. Alleen in december was het met de mist krappe sokken om het warm te krijgen met de airco, verder geen probleem.
We hebben ook een erg warm jaar (winter) achter de rug het was eerder herfst dan winter.
Ik zou dit jaar dus niet pakken om te vergelijken, in December een paar defrosts gehad en in Januari/Februari vrijwel niet, dat geeft al aan hoe warm het was.

Hier heeft het ook enorm veel gasbesparing opgeleverd met de voorgaande jaren.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@mr_evil08 ja weet ik, is ook onze eerste winter. Had ook niet verwacht dat het na de herfst zou volstaan. Maar de herfst bleef dus het volstond, beetje dat idee :+

Heb met vochtig weer wel vaker defrosts gehad overigens.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:42:
@mr_evil08 ja weet ik, is ook onze eerste winter. Had ook niet verwacht dat het na de herfst zou volstaan. Maar de herfst bleef dus het volstond, beetje dat idee :+

Heb met vochtig weer wel vaker defrosts gehad overigens.
Klopt met mist bijvoorbeeld krijg je vaker in korte periode defrosts, en met "kale vorst" valt het in algemeen mee is mijn ervaring, ook afhankelijk van de plek van de buitenunit natuurlijk, die van mij staat niet in volle wind en redelijk gedekt op zuid.

Ik heb overgens al rond begin April de stroom eraf gedaan, scheelt weer een beetje standby stroom, de unit hoeft hier niet meer aan, pas in de zomer bij warm weer, verwacht ik hem een lange periode niet te gebruiken zet ik hem helemaal uit.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Klopt met mist bijvoorbeeld krijg je vaker in korte periode defrosts, en met "kale vorst" valt het in algemeen mee is mijn ervaring, ook afhankelijk van de plek van de buitenunit natuurlijk, die van mij staat niet in volle wind en redelijk gedekt op zuid.
Hier ook en dan merk je ook dat 5kW (bij een optimale COP) gewoon tekort is.

Maar omdat m'n gaskachel een tijd nog niet werkte moesten we wel en lukte dat verrassend goed :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 16-09 18:39
mv8tekst schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Off topic. Ik heb niet te maken met de WAF - als manloze vrouw des huizes ben ik sowieso de baas - maar wel met de DAF. Ik heb enthousiast allerlei verbeteringen aangebracht die niet zo standaard zijn en mijn dochter zegt nu al: mam, hoe moet ik dat huis in godsnaam ooit verkopen als jij er niet meer bent?
Leuk, zo heb ik de HAF die zich soms als een WAF gedraagt en met plezier financieel bijdraagt aan het zo makkelijk mogelijk maken van het bedienen van de warmtepompen. En dan doen Homey, Google Assistent en wat knoppen hier en daar met plaatjes het prima. Ze babbelen wat af samen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mv8tekst schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Wat jij mooi vind, vinden nieuwe kopers sowieso niet mooi, hoe vaak hoor je wel niet de keuken gaat eruit bijvoorbeeld bij intrekken.

Bovendien is industrieel look erg in op dit moment dus waarom wordt er zo moeilijk over gedacht over een binnenunit, haal de plastic kap eraf en laat het zo dan is het mode. :P

Ik koop een huis om in te leven niet om te verkopen. :+
Die bak valt na een tijdje niet meer op maar bied wel de luxe kwa klimaat de hele jaar door, terwijl anderen in de zomer met 40c zitten dood te zweten bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 02-05-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
mijn meterkast is vol, maar ik moet nu nog een 20A group toevoegen voor een airco, en in de toekomst nog een airco erbij en waarschijnlijk nog een laadpaal. Dus ik moet minimaal nog 3 groepen kunnen toevoegen. Ik dacht aan een extra kastje naast bestaande. Maar hoe wordt het aangesloten. Is een nieuwe "Aardlekschakelaar" noodzakelijk of kan ik het bij een bestaande toevoegen?

In de airco handleiding staat:
- een aardlekschakelaar moet worden gebruikt die harmonischen kan hanteren om ervoor te zorgen dat er geen storingen in de aardlekschakelaar zelf kunnen optreden
- Gebruik een stroomonderbreker die alle polen samen onderbreekt, een onderbreker met minstens 3 mm tussen de tussenruimten tussen de contactpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD6Ph5PeIMGEGiNqj88v1SM9vDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A04nYyVOCLCd5aTL6lpX2YnG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dimk Waarom extra groepen voor airco? Mijn 2 buitenunits zijn gewoon verdeeld over 2 bestaande groepen. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
dimk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:09:
mijn meterkast is vol, maar ik moet nu nog een 20A group toevoegen voor een airco, en in de toekomst nog een airco erbij en waarschijnlijk nog een laadpaal. Dus ik moet minimaal nog 3 groepen kunnen toevoegen. Ik dacht aan een extra kastje naast bestaande. Maar hoe wordt het aangesloten. Is een nieuwe "Aardlekschakelaar" noodzakelijk of kan ik het bij een bestaande toevoegen?
Je mag maximaal 4 groepen per aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
mijn meterkast is vol, maar ik moet nu nog een 20A group toevoegen voor een airco,
20A voor een airco? Dat is een beste airco! Welke airco heeft zoveel stroom nodig?
Die zal dus primair meer dan 3.5 kW verbruiken, dat moet dan minimaal een 10 kW airco zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Gewoon een kast ernaast aansluiten.
Dan of een nieuwe aardlek (waar max 4 groepen op mogen) of aardlekautomaten gebruiken, dat laatste is zeker zo fijn met apparaten die buiten staan, als er dan iets fout gaat op een groep blijft de rest gewoon werken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Andrehj schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:51:
[...]

20A voor een airco? Dat is een beste airco! Welke airco heeft zoveel stroom nodig?
Die zal dus primair meer dan 3.5 kW verbruiken, dat moet dan minimaal een 10 kW airco zijn.
het is een 5.2kW met 3 x 2kW binnen units. Mijn installateur zei dat ik een 20A groep moet hebben :|
PentaClover schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Gewoon een kast ernaast aansluiten.
Dan of een nieuwe aardlek (waar max 4 groepen op mogen) of aardlekautomaten gebruiken, dat laatste is zeker zo fijn met apparaten die buiten staan, als er dan iets fout gaat op een groep blijft de rest gewoon werken.
daarom wil ik in de kast ernaast een nieuwe aardlek met voor nu 1 groep en in de toekomst komen nog groepen bij. Zijn er specifieke aardlek voor airco's of kun je een voorbeeld geven wat voor aardlek ik moet gebruiken? Een nieuwe aardlek wordt aangesloten op de hoofdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

dimk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:38:
[...]

het is een 5.2kW met 3 x 2kW binnen units. Mijn installateur zei dat ik een 20A groep moet hebben :|

[...]

daarom wil ik in de kast ernaast een nieuwe aardlek met voor nu 1 groep en in de toekomst komen nog groepen bij. Zijn er specifieke aardlek voor airco's of kun je een voorbeeld geven wat voor aardlek ik moet gebruiken? Een nieuwe aardlek wordt aangesloten op de hoofdschakelaar?
Zelfs 16A is daar nog ruim bemeten voor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van het electrisch element .....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
dimk schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:38:
[...]
[...]
Ik heb een 6.8 kW buitenunit aan een 16A zekering hangen en dat gaat prima, in het boekje staat namelijk dat hij maximaal 2.5 kW elektrisch vermogen gebruikt.
Als je het merk/model van de unit weet kan je dit meestal wel op internet vinden.

Ja, die komt op de hoofdschakelaar, of als dat netjes in die oude kast zit, op de verdeelblokjes onderin de oude kast die op de hoofdschakelaar zijn aangesloten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Pagina: 1 ... 91 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2