Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.421 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
BarryH schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:48:
Natuurlijk wel afhankelijk van de grootte van het electrisch element .....
Een L/L WP heeft met een dergelijke grote vaak niet meer dan 9 of 10A aanloop nodig. Tijdens bedrijf komen moderne LL WP''s (van deze capaciteit) daar echt niet bij in de buurt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Zijn er hier mensen die de woonkamer met l/l warmtepomp verwarmen en ook nog vloerverwarming op cv hebben?
Ik heb namelijk het laatste maar zit een beetje te brainstormen hoe ik dat mooi samen kan laten werken.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

-Junkiexp- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:18:
Zijn er hier mensen die de woonkamer met l/l warmtepomp verwarmen en ook nog vloerverwarming op cv hebben?
Ik heb namelijk het laatste maar zit een beetje te brainstormen hoe ik dat mooi samen kan laten werken.
Wil je perse de vloerverwarming houden? Als je voor warm water een WPB inzet kan je van het gas af, dat bespaart toch enorm op jaarbasis?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Notna schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Een L/L WP heeft met een dergelijke grote vaak niet meer dan 9 of 10A aanloop nodig. Tijdens bedrijf komen moderne LL WP''s (van deze capaciteit) daar echt niet bij in de buurt.
Ik denk dat @BarryH een elektrisch element bedoeld dat L/W warmtepompen vaak hebben om elektrisch bij te verwarmen als het buiten te koud is.

L/L warmtepompen hebben zoiets volgens mij niet. L/W gebruikt dat om direct warmte in het water te pompen. L/L heeft alleen een circuit waar koudemiddel doorheen stroomt en daar kan je volgens mij weinig met zo’n element?

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 03-05-2020 09:19 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 12:29
-Junkiexp- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 01:18:
Ja dat heb ik. Als het koud (<10 graden ofzo) is, dan vind ik het erg fijn om geen koude vloer te hebben (zeker met tegels), dus dan zet ik de LLWP op 18 graden en de CV op 20.

Als het écht koud is zet ik de LLWP gewoon uit of heel laag zodat hij nooit aanslaat, want dan is gas toch (bijna) net zo rendabel ivm de inzakkende COP van de LLWP en het hogere energiegehalte per euro gas t.o.v. een euro elektriciteit naar de LLWP.

Als het boven de ~10C is dan verwarm ik meestal met de LLWP vanwege het rendement en mijn zonnepanelen (en om vast te oefenen voor ná de salderingsregelingen omdat dan de zonnedagen meestal ook langer zijn, zoals nu).

Boven doe ik overigens altijd alles met de LLWP. Er hangen nog wel gewone radiatoren, maar die heb ik nog nooit aan gehad, zo lang als ik er woon. Al is het maar omdat ik graag koud slaap en verwarming vanwege de isolatie eigenlijk zelden nodig is. Bovendien is zo'n decentrale thermostaat van een LLWP wel fijn dan. Dan hoef je niet te prutsen met je radiator die dmv een thermostaat beneden wordt aangestuurd.

Wat de installateur van de LLWP mij nog aanraadde was om evt te kijken naar een "voeler" voor in de vloerverwarming zodat ik de CV kon sturen op watertemperatuur ipv de luchttemperatuur. Dat klinkt mijn wel interessant in de oren, maar ben er nog niet aan toegekomen om er echt naar te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 03-05-2020 10:26 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 14:50
Bij mij komt straks dezelfde situatie. Er ligt al vloerverwarming in de tegelvloer en we krijgen hopelijk binnenkort een LL warmtepomp (leveringsproblemen). Waar ik benieuwd naar ben hoeveel dit nou scheelt op je gasverbruik en naar de “voeler” waar jouw installateur op doelde. Hoe wordt dat ding genoemd en waar plaats je deze, enig idee?

[ Voor 68% gewijzigd door bdgroot83 op 03-05-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 20:25
bdgroot83 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:15:
Bij mij komt straks dezelfde situatie. Er ligt al vloerverwarming in de tegelvloer en we krijgen hopelijk binnenkort een LL warmtepomp (leveringsproblemen). Waar ik benieuwd naar ben hoeveel dit nou scheelt op je gasverbruik en naar de “voeler” waar jouw installateur op doelde. Hoe wordt dat ding genoemd en waar plaats je deze, enig idee?
Tegelvloer oftewel plavuizen praat mij er niet van, deze woning had het ook bij betreden door vorige bewoners aangelegd, zag er wel prima uit en eerst maar gelaten zo, na 1 week ging er al snel laminaat overheen brr wat ijskoud zeg zonder vloerverwarming, onmogelijk met blote voeten of sokken overheen te lopen, pantoffels was de enige optie.

Dus idd als je dat wil houden is het wel aan te raden de vloerverwarming minimaal aan te laten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Notna schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:06:
[...]

Het gaat echter inderdaad om de opstart-waarde. Maar we hoeven niet te gokken, want dat staat gewoon in de installatie-handleiding en vaak ook op de unit zelf.

20A bij 230V is zo gek niet voor een 5,2kW. Mijn eigen 8kW heeft 22A bij 240V als officiele waarde.

Kan het met minder? Meestal wel, maar als het kan zou ik gewoon de waarden aanhouden van de fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door Armin op 03-05-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Het gaat echter inderdaad om de opstart-waarde. Maar we hoeven niet te gokken, want dat staat gewoon in de installatie-handleiding en vaak ook op de unit zelf.

20A bij 230V is zo gek niet voor een 5,2kW. Mijn eigen 8kW heeft 22A bij 240V als officiele waarde.

Kan het met minder? Meestal wel, maar als het kan zou ik gewoon de waarden aanhouden van de fabrikant.
Een oude 5 kW unit wel inderdaad. Van mijn inmiddels antieke Tristar aan/uit airco dimden de lampen als die aansprong :X

Moderne inverters zie je echter heel trapsgewijs starten. Die hoef je echt niet met 20A af te zekeren. Als daar je lampen van dimmen dan klopt er iets niet aan je elektra.

In NL mag je ook geen 20A groepen (eindgroep) in je meterkast hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Een oude 5 kW unit wel inderdaad. Van mijn inmiddels antieke Tristar aan/uit airco dimden de lampen als die aansprong :X

Moderne inverters zie je echter heel trapsgewijs starten. Die hoef je echt niet met 20A af te zekeren. Als daar je lampen van dimmen dan klopt er iets niet aan je elektra.

In NL mag je ook geen 20A groepen (eindgroep) in je meterkast hebben.
Mijn punt was dat ik de installatie-handleiding van de fabrikant zou aanhouden en niet zozeer dingen aannemen. O-)

Mijn eigen 8kW heeft bijvoorbeeld dus 22A op 240V, hetgeen in Nederland dus waarschijnlijk als 3-fase model verkocht zou worden, maar anders dus 100% zeker niet op 16A zou mogen.

Nu weet ik niet hoe de elektra controle is in Nederland, maar in de VS wordt het gewoon afgekeurd als je bijvoorbeeld een 22A specced-unit op een 20A zekering zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:57:
[...]

Mijn punt was dat ik de installatie-handleiding van de fabrikant zou aanhouden en niet zozeer dingen aannemen. O-)
Tsja dat is dus een discussiepunt dat af en toe in dit topic terug komt.

De installateur en fabrikant zeggen 20A. Uit metingen van meerdere tweakers hier blijkt dat er nooit meer dan 10A getrokken wordt. Zijn het dan aannames of feiten?

Jij doet de aanname dat we hier aannames doen ;). En installateurs of fabrikanten geloven we hier niet zomaar op de blauwe oogjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 11:14
Ik heb thuis 3 airco's op dezelfde 16 ampère groep.
En het is me nog geen een keer gelukt, om die groep af te laten slaan door overbelasting
( Met de airco's op vol vermogen )

De 3 airco's kunnen max 4730 watt ( 4,73 kWh ) per uur
( Mij gemeten max is 4326 watt )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47jIIXe8kEErji46GMUmntXJri8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QYDxKtU2BJsTEkf58fwm4JwO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwTpmETqI4rOfnCgBtKty1jEye0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaKImiypCOWobVZhMWd0LJZk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV8L57S0QlQA1hMEvQdgBmZpTFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pCzNER6xVXntVoeBFGQnXTZH.png?f=fotoalbum_large

Weet je wanneer een airco lang op maximaal zal verbruiken.
Als je huis heel extreem is afgekoeld en dat het buiten onder nul is en vriest.
( dan zal het verwarmen echt veel verbruiken. )

En zodra de woning op temperatuur is gaan de toeren omlaag,
en werkt de airco rustig om de temperatuur aangenaam te houden.
( een elektrische kachel die gebruiken altijd het zelfde. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:05
in de handleiding staat voor 5.2kW een groep van 25A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk1VCOLMFpW0B1meU7FOZswX9kA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q09wtiQJLz6xO24c0AJhWbqP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Heeft wellicht met blindvermogen ofzo te maken.

Ik moet denken aan mijn ventilatiebox. Verbruikt tussen de 3 en 70 watt.
Ik gebruikte een plugwise plug om dit verbruik te meten.
Nu zijn er in 3 jaar tijd al 2 pluggen doorgebrand (metaallucht), dus ben maar gestopt om dit te meten.
Blijkbaar veroorzaakt zo'n klein / laag vermogen apparaat toch te hoge pieken.

Vergelijkbaar kan dan natuurlijk een 16A automaat in de praktijk goed functioneren (wat kan tegen korte overbelastingen van factor 2-3), maar is volgens een officiele norm toch 20A nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:50:

[Afbeelding]
De vraag is dan: overtreed je dan de wet/aansluitnormen door zo'n krachtige groep te monteren in je meterkast (is immers verboden) of sluit je de boel aan op 16A.

Ik zou het wel weten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
mr_evil08 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Wat jij mooi vind, vinden nieuwe kopers sowieso niet mooi, hoe vaak hoor je wel niet de keuken gaat eruit bijvoorbeeld bij intrekken.

Bovendien is industrieel look erg in op dit moment dus waarom wordt er zo moeilijk over gedacht over een binnenunit, haal de plastic kap eraf en laat het zo dan is het mode. :P

Ik koop een huis om in te leven niet om te verkopen. :+
Die bak valt na een tijdje niet meer op maar bied wel de luxe kwa klimaat de hele jaar door, terwijl anderen in de zomer met 40c zitten dood te zweten bijvoorbeeld.
Het gaat niet om mooi, maar bijvoorbeeld om het 'ontbreken' van vaste verwarming op twee van de drie slaapkamers (cv is volledig verwijderd), de isolatie van muren aan de binnenkant met witte kunststof panelen in plaats van een strak wandje en een warmtepompboiler ipv warm water uit een HR-ketel en ja, dat ding maakt wat geluid en het warm water kan opraken als er drie mensen na elkaar douchen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand ervaring heeft met het verkopen van een niet-standaard verduurzaamde woning met o.a. "aircoverwarming", al dan niet eigen ervaring of van bekenden. Al kun je aantonen dat de energierekening extreem laag is, boeit dat een potentiële koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:38:
[...]

De vraag is dan: overtreed je dan de wet/aansluitnormen door zo'n krachtige groep te monteren in je meterkast (is immers verboden) of sluit je de boel aan op 16A.

Dat zou toch wel mogen mits je een 35A hoofdzekering hebt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsurany schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Dat zou toch wel mogen mits je een 35A hoofdzekering hebt?
Nee, voor zover ik begrepen heb mag je een eindgroep in NL nooit zwaarder uitvoeren dan 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:38:
[...]

hoe meer ik lees, hoe gekker het wordt. In NL max 16A groep, in de handleiding staat 25A. Voor 25A moet je ook 4mm2 kabel trekken (ik heb nu 2.5mm2), dus dat gaat hem niet worden. 20A lijkt op 2.5mm2 wel te kunnen, maar nog steeds verboden en allerlei vragen over hoofdzekering etc.

hoe wordt het bij iedereen hier aangesloten? iedereen heeft toch zo een ding thuis? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:26:
[...]

hoe wordt het bij iedereen hier aangesloten? iedereen heeft toch zo een ding thuis? 8)7
Zoals ik al zei. Gewoon op een bestaande groep. Geen centje pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:26:
[...]

hoe meer ik lees, hoe gekker het wordt. In NL max 16A groep, in de handleiding staat 25A. Voor 25A moet je ook 4mm2 kabel trekken (ik heb nu 2.5mm2), dus dat gaat hem niet worden. 20A lijkt op 2.5mm2 wel te kunnen, maar nog steeds verboden en allerlei vragen over hoofdzekering etc.

Wat dus al een paar keer gezegd is: gewoon op 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Wat dus al een paar keer gezegd is: gewoon op 16A.
Ja maar, enz enz enz. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:27:
[...]

Zoals ik al zei. Gewoon op een bestaande groep. Geen centje pijn.
dat vind ik nog gevaarlijker dan op 16A. Dan liever een nieuwe groep 16A volledig voor airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:28:
[...]

dat vind ik nog gevaarlijker dan op 16A. Dan liever een nieuwe groep 16A volledig voor airco.
Waarom vraag je het dan? Doe wat je niet laten kan. Heb hier een 4,5 en 4,2 op 2 verschillende groepen. No problem. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Gevaarlijk is het sowieso niet. Die automaat is er juist voor om de boel af te schakelen mocht de stroom toch groter worden dan 16A.

Netter is het wel ja. Al zal 't op een bestaande groep ook vaak gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Nee, voor zover ik begrepen heb mag je een eindgroep in NL nooit zwaarder uitvoeren dan 16A.
Kookgroep is daar een uitzondering op, maar dat is eigenlijk ook 2-fase, heb ik hier overgens wel op een 1 fase hoofdzekering wat gewoon mag(2x 16A).

@Glashelder Klopt dat komt door die 2,5 draaddikte waar niet meer dan 16A door mag.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(jarig!)
mv8tekst schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Het gaat niet om mooi, maar bijvoorbeeld om het 'ontbreken' van vaste verwarming op twee van de drie slaapkamers (cv is volledig verwijderd), de isolatie van muren aan de binnenkant met witte kunststof panelen in plaats van een strak wandje en een warmtepompboiler ipv warm water uit een HR-ketel en ja, dat ding maakt wat geluid en het warm water kan opraken als er drie mensen na elkaar douchen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand ervaring heeft met het verkopen van een niet-standaard verduurzaamde woning met o.a. "aircoverwarming", al dan niet eigen ervaring of van bekenden. Al kun je aantonen dat de energierekening extreem laag is, boeit dat een potentiële koper?
Meldt!

Airco als roerend goed opgegeven voor 2500 euro (Daikin FTXM 35 + 20 op een MXMM40 van net geen 2 jaar oud). Bezichtigingen van het huis vonden vorig jaar plaats precies gedurende een hitte golf. 0 problemen het te verkopen van de unit (als roerend goed).

Lage energeirekening was een mooie bekomstigheid voor de nieuwe koper, ze was verbaasd over de lage maandelijkse lasten. Maar of het huis er extra verkoopbaar door was? Denk het niet perse (hoewel ik wel de enige in de buurt was met een energielabel B ipv standaard F). Ze gaf wel aan te gaan proberen met de L/L WP om te verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 04-05-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ik monitor mijn energie gebruik in huis en kom niet boven de 700watt normaliter voor de gehele woning. Dat is inclusief laptops, gaming computer, tv,...

Alle uitschieters zijn zaken als de stofzuiger (tijdelijk), keukenapparatuur (eigen groepen) of de wasmachine/droger (eigen groep). Ik denk dat dit voor de meesten wel geld.

Al wil ik mijn 4MXM68A wel op een eigen groep hebben. Maar ik kwam er achter dat ik daar ook al een kabel voor heb lopen waarschijnlijk, dat zou weer schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Notna schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Meldt!

Airco als roerend goed opgegeven voor 2500 euro (Daikin FTXM 35 + 20 op een MXMM40 van net geen 2 jaar oud). Bezichtigingen van het huis vonden vorig jaar plaats precies gedurende een hitte golf. 0 problemen het te verkopen van de unit (als roerend goed).

Lage energeirekening was een mooie bekomstigheid voor de nieuwe koper, ze was verbaasd over de lage maandelijkse lasten. Maar of het huis er extra verkoopbaar door was? Denk het niet perse (hoewel ik wel de enige in de buurt was met een energielabel B ipv standaard F). Ze gaf wel aan te gaan proberen met de L/L WP om te verwarmen.
Ik ben benieuwd wordt tegenwoordig een "airco" gezien als warmtepomp verwarming voor je woning ?
Dus telt het mee met de energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(jarig!)
mr_evil08 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:59:
[...]

Ik ben benieuwd wordt tegenwoordig een "airco" gezien als warmtepomp verwarming voor je woning ?
Dus telt het mee met de energielabel.
Dat doet het. Ik ben even kwijt hoe exact, maar je kan aangeven of je verwarmt met een warmtepomp. Ik weet niet of het specifiek werd (e.g L/L, L/W, W/W) maar het zorgde wel voor een beter label. (of je daar vervolgens waarde aan wilt hechten.... Kost mij 1.50 EUR en was binnen 5 minuten goedgekeurd :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Notna schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Dat doet het. Ik ben even kwijt hoe exact, maar je kan aangeven of je verwarmt met een warmtepomp. Ik weet niet of het specifiek werd (e.g L/L, L/W, W/W) maar het zorgde wel voor een beter label. (of je daar vervolgens waarde aan wilt hechten.... Kost mij 1.50 EUR en was binnen 5 minuten goedgekeurd :') )
Die energielabels is sowieso een wazen neus maar het staat leuk een betere label op Funda bijvoorbeeld. :+
Ik ga hier niet verder op in want dan gaan we weer offtopic.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Kookgroep is daar een uitzondering op, maar dat is eigenlijk ook 2-fase, heb ik hier overgens wel op een 1 fase hoofdzekering wat gewoon mag.
offtopic:
Dan heb je als het goed is toch nog steeds niet meer dan 16A per groep? Kookgroep heeft doorgaans 5 aders: L1, L2, N1, N2 en aarde. Dus niet meer dan 16A per ader.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:54
[...]

Hier ook 2 airo's op één bestaande 16A groep, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Jef61 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Hier ook 2 airo's op één bestaande 16A groep, geen probleem.
dat heeft natuurlijk ook te maken wat voor airo's je hebt. Ik heb dan 1 buiten unit en 3 binnen units (= aan jouw 3 airco's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(jarig!)
dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:40:
[...]

dat heeft natuurlijk ook te maken wat voor airo's je hebt. Ik heb dan 1 buiten unit en 3 binnen units (= aan jouw 3 airco's?)
Ik heb een 2MXM52 (FTXM 42+ FTXM 20) en en 2MXM40 (2 x FTXM 20) op één 16A groep hangen. Met mazzel haal ik misschien de 11A op vol vermogen als die beide aanstaan om te verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 04-05-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Brand ontstaat veelal bij de lasdoppen dat is omdat de lasdop niet goed in elkaar heeft gezeten en slecht contact maakt, het net is ontworpen om minimaal 16A aan te kunnen(draaddikte 2,5), daarboven vliegt de zekering in de meterkast eruit, het kan dus nooit gevaarlijk zijn.

Hier loopt de buitenunit met een buitenkabel direct naar de meterkast de stopcontact in, dus max 1 las, het wordt niets gevaarlijker als dit op een bestaande groep zit, Gewoon rekening houden dat je het niet over teveel lasdoppen gaat doen.

De zekeringen in je woning zijn bedoelt om brand te voorkomen door overbelasting.
Ook heb je 16A, B & C automaten, een 16A springt al vrij snel bij een klein piekje.

Deze 3,5 kw unit kon ook gerust afzekeren op een 10a automaat, hier zit hij op een bestaande groep, de buitenunit heeft zelf ook een eigen (zwakkere)zekering intern, waardoor het geen nut heeft om lager af te zekeren.

Ligt er ook aan welke groep je pakt natuurlijk, op de vaatwasser, oven of wasmachine groep zou ik niet doen nee... maar de woonkamer/slaapkamers/gang/schuur is geen probleem.

Moderne (inverter) warmtepompen draaien nooit vol continue op vol vermogen, deze Daikin heeft ook de powerfull optie (werkt dan op 130%) maar dat werkt maar max 30 minuten en moet je handmatig aanzetten, overgens heb ik hem nog nooit continue voluit zien werken behalve als ik zelf moedwillig dit ga doen door op 30 graden binnentemp te zetten bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimk
Notna schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb een 2MXM52 (FTXM 42+ FTXM 20) en en 2MXM40 (2 x FTXM 20) op één 16A groep hangen. Met mazzel haal ik misschien de 11A op vol vermogen als die beide aanstaan om te verwarmen.
wow, dat is inderdaad meer dan die van mij.
mr_evil08 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Brand ontstaat veelal bij de lasdoppen dat is omdat de lasdop niet goed in elkaar heeft gezeten en slecht contact maakt, het net is ontworpen om minimaal 16A aan te kunnen(draaddikte 2,5), daarboven vliegt de zekering in de meterkast eruit, het kan dus nooit gevaarlijk zijn.

Hier loopt de buitenunit met een buitenkabel direct naar de meterkast de stopcontact in, dus max 1 las, het wordt niets gevaarlijker als dit op een bestaande groep zit, Gewoon rekening houden dat je het niet over teveel lasdoppen gaat doen.
ik heb ook een buitenkabel die direct naar de airco gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:54
dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Een 2.0kw en 3.5kw airco, 2x buitenunit en 2x binnenunit. Binnenunits worden gevoed via de buitenunit. Dus alles op een bestaande 16A groep (1ste verdieping groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Jef61 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Een 2.0kw en 3.5kw airco, 2x buitenunit en 2x binnenunit. Binnenunits worden gevoed via de buitenunit. Dus alles op een bestaande 16A groep (1ste verdieping groep).
In de handleiding van onze 5.0kw airco stond ook afzekeren op 20A en zit nu in z'n uppie op 1 16A zekering. Wat alsnog redelijk overkill is louter voor het vermogen: hij haalt 1200watt max oid. Zou nu niet zo moeilijk meer doen denk ik, al is de groep er nu wel en kan ik er altijd nog iets anders op toevoegen. Wellicht is het gewoon een generieke stelregel: airco op 20A eigen groep?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 08-09 16:03
mv8tekst schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Ook als je die verkoopervaring hebt, weet je niet hoe het anders zou zijn gegaan. De woningmarkt was extreem oververhit. Jouw woning is hoogstwaarschijnlijker moeilijker verkoopbaar dan wanneer je het "gewoner" had gehouden. De gemiddelde koper vindt dit soort tech hoogst intimiderend.

Airco voor koeling is een plus, al wordt het ook uitgelegd als "oei, wordt erg warm dat huis". Airco voor verwarming wordt algemeen oncomfortabel gevonden vs vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dieken Taffert Ja comfortabel vloerverwarming. :N Waarom ken ik dan mensen met vloerverwarming die uit ellende een pelletkachel of gashaard hebben gekocht? Geef mij maar mijn massieven eiken vloer met airco. :Y Zeker in deze tijd. Van de week was het wat kil hier. Airco aan, 10 minuten zaaaaaaalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:40:
@Dieken Taffert Ja comfortabel vloerverwarming. :N Waarom ken ik dan mensen met vloerverwarming die uit ellende een pelletkachel of gashaard hebben gekocht? Geef mij maar mijn massieven eiken vloer met airco. :Y Zeker in deze tijd. Van de week was het wat kil hier. Airco aan, 10 minuten zaaaaaaalig.
Heel simpel iedereen heeft het over vloerverwarming dus het zal wel goed zijn, beetje klok en klepel.
Men kent het niet en staan de vooroordelen weer klaar, dat zie ik dagelijks op mijn werk (IT) zoals bepaalde systemen waar men niks van wil weten en nu super vinden nu ze er "gedwongen" mee moeten werken, allerlei verhalen "wist ik dit maar eerder scheelt hoop tijd enzo".
Heel simpel een mens wil niet veranderen en als het moet kiezen ze voor iets "wat ze gehoord hebben van een ander".

Net als programma,s zoals Radar wat alleen een maandag morgen WP laten zien versterken het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 Radar was volgens mij zelfs een WP Boiler die ze gebruikte als verwarming. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Zoals ik begrepen heb is die 16A limiet enkel voor gewone groepen die in een stopcontact eindigen, niet in exclusieve groepen voor apparatuur.

Het wordt immers vaak zat gedaan door officiele installateurs. Qua selectiviteit mag een 20A eindgroep immers gewoon, en die 20A draden worden ook gewoon verkocht.

Lijkt me ook sterk dat fabrikanten beweren dat een 20A nodig is (al dan niet of we het daar mee eens zijn), terwijl dat van de wet niet zo mogen. Wel moet uiteraard de kabel er op aangepast worden. Die zal doorgaans dikker moeten zijn én gecertificeerd voor zowel de stroomsterkte alsook de lengte.

Ikzelf zou dus toch 20A doen, doch uiteraard is 16A niet onveilig.

Betreft een gedeelde 16A groep zou ik dat wel echt niet doen tenzij die andere deelnemers in een groep allemaal gegarandeerde weinig gebruikers zijn en dus geen stopcontacten. Maar twee airco's op één groep lijkt me wel weer de goden verzoeken. Plus bij verkoop later kun je echt wel ellende krijgen als inspectie-persoon de kopende partij daar over valt - al dan niet of jij dat nu onzin vindt. Voor mij zou dat echt een verbeterpunt zijn bij aankoop, dat ik aangepast zou willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Dieken Taffert schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:15:
[...]

Ook als je die verkoopervaring hebt, weet je niet hoe het anders zou zijn gegaan. De woningmarkt was extreem oververhit. Jouw woning is hoogstwaarschijnlijker moeilijker verkoopbaar dan wanneer je het "gewoner" had gehouden. De gemiddelde koper vindt dit soort tech hoogst intimiderend.

Airco voor koeling is een plus, al wordt het ook uitgelegd als "oei, wordt erg warm dat huis". Airco voor verwarming wordt algemeen oncomfortabel gevonden vs vloerverwarming.
Het is ook wat de boer niet kent, eet die niet.

Ik woon in de VS, en als je hier vloerverwarming met water hebt, heb je echt wel wat uit te leggen bij verkoop. Lucht verwarming met kanalen met tegenwoordig meestal warmtepompen en ingebouwde airco is de norm. Met vloerverwarming gaat men hier zuchten over traagheid, het niet kunnen koelen en geen normale houten vloeren kunnen nemen, net zoals in Nederland de gemiddelde koper dan zucht en steunt over het geluid, stof (vanwege slecht schoonmaken) en de tocht. Allemaal relatief natuurlijk, maar mensen vinden 'gebreken' doorgaans veel minder erg als de rest last heeft van hetzelfde 'gebrek'. Als jouw 'gebreken' niet gedeeld worden, storen veel mensen zich daar psychologisch veel meer aan ook al heeft jouw systeem dan ook weer voordelen die anderen niet hebben.

Om die reden (plus zekerheid bij stroomuitval) heb ik mijn oude gas-kanaalunit ook laten zitten bij mijn laatste airco-uitbreiding afgelopen december. Bij verkoop is het dan een 'gewoon huis mét airco' ipv een 'bijzonder' huis. Alhoewel hier veel verbouwingen inmiddels ook met non-kanaal units gedaan worden, dus men went er wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Waar baseer je dat op?

Volgens mij valt dat wel mee. Met de airco kan je voor hetzelfde geld het huis een paar graden warmer stoken dan met vloerverwarming. Mijn vriendin is een enorme koukleum maar die klaagt niet meer nu het 21,5 in huis is ipv 20 :p

Als je verwarming met airco niet comfortabel vind dan is vloerverwarming zelden beter omdat je ook daar geen stralingswarmte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
dimk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:50:

[Afbeelding]
Kijk in de technische datasheet in de combinatie tabellen voor verwarmen(blz8) en koelen (blz7) met de binnenunits die je op het oog hebt:

http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf

Dan zie je in de kolom total current hoeveel A er maximaal kan lopen en als ik zo even snel kijk is er geen een combinatie mogelijk die meer dan 12A trekt op de 3MXM.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Waar baseer je dat op?

Volgens mij valt dat wel mee. Met de airco kan je voor hetzelfde geld het huis een paar graden warmer stoken dan met vloerverwarming. Mijn vriendin is een enorme koukleum maar die klaagt niet meer nu het 21,5 in huis is ipv 20 :p

Als je verwarming met airco niet comfortabel vind dan is vloerverwarming zelden beter omdat je ook daar geen stralingswarmte hebt.
Wacht maar tot er een langdurige vorstperiode komt, dan merk je het verschil tussen verwarmen met L/L WP en vloerverwarming. Airco in de zomer is dan wel weer heerlijk. :)
Heb beide systemen en een goed geïsoleerd huis maar mijn ervaring is dat het comfort minder is in koudere periodes t.o.v. vloerverwarming. Daarom in 2016 ook nog een L/W WP.

@Armin De eerste 13 jaar van bewoning vloerverwarming. Vanaf 2013 tot 2016 getest met alleen L/L WP met wandunit.
Het comfort vond ik een stuk minder i.v.m. koude trek net boven de houten vloer.
2016 een L/W WP geplaatst en het comfort is tot op heden weer prima.
Prima dat alles subjectief en persoonlijk is, het is ook mijn mening :)
L/L WP nu in de zomer als airco wat perfect werkt en in de winter als back-up verwarming.

[ Voor 20% gewijzigd door BenEco op 05-05-2020 01:07 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@BenEco ik geloof niet dat we ooit nog langdurige vorstperiodes gaan krijgen. Paar dagen misschien. En als dat al gebeurd dan zetten we een extra elektrisch kacheltje aan en lachen we over mensen die teveel aan gas betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
BenEco schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Wacht maar tot er een langdurige vorstperiode komt, dan merk je het verschil tussen verwarmen met L/L WP en vloerverwarming. Airco in de zomer is dan wel weer heerlijk. :)
Heb beide systemen en een goed geïsoleerd huis maar mijn ervaring is dat het comfort minder is in koudere periodes t.o.v. vloerverwarming. Daarom in 2016 ook nog een L/W WP.
Waarom zou je dat merken? Luchtververwarming en extreme vorst gaan goed samen.

Welicht verwijs je naar het comfort van een stenen warme vloer en dat is inderdaad érg lekker. Ik heb het om die reden in mijn badkamer ook. Maar heb je houten vloeren is dat effect weer weg. En met houten vloeren heb je bovendien uberhaupt geen last van koude vloeten meer ook zonder vloerverwarming. Wil je perse toch vloerverwarming met hout moet je dan bovendien van die dunne lagere kwaliteit houten vloeren nemen met droogbouw. Idem met veel kunstof vloeren.

Ook is het zo warm met lucht. Daar waar die vloerverwarming aan moet blijven tenzij je veel warmte voorstookt en opslaat in de thermische massa, want anders bibber je 's morgens weg, kun je met luchtverwarming veel meer varieren, want het is zo weer warm. Niet voor niets zijn lucht/water en water/water systemen steeds vaker WAR gestuurd, hetgeen echter inherent niet goed samengaat met de moderne passief bouwtechniek daar waar de buitentemperatuur niet langer leidend is voor de warmtevraag.

Als ik nu een nieuwbouwwoning zou bouwen zou ik altijd voor kanaal luchtverwarming geintegreerd in het WTW systeem gaan met houten vloeren. Liefst VRF zodat je het kunt integreren met tapwater. Niks geen dure en trage en niet koelende water systemen.

Mijn punt alles is dus subjectief en persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16-09 16:39
Wij hebben hier vloerverwarming radiatoren, bijna 50/50
Houten vloer icm radiatoren en een keramische tegelvloer met vloerverwarming. Deze laatste is toch wel veel comfortabeler te noemen. Mensen die nog een pelletkachel nodig zijn is vaak omdat ze het mooi/lekker vinden. Indien het voor de warmte echt nodig is dan deugt het systeem niet (te weinig flow/aanvoertemp/afgiftevermogen)

Ja het is traag, meteen daarmee ook een voordeel. Een comfortabele “accu”. In toenemende mate is het eigen verbruik belangrijker aan het worden.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Idee is om de LW warmtepomp straks overdag te laten draaien in de meest COP vriendelijke uren. Bij een te snelle temp daling stel ik de L/L om 06.45-08.00 in 21 graden. Die kan die vlotte boost prima leveren

Wij krijgen in september boven een tri split airco boven. Slapen willen we koel, een traag systeem als vloerverwarming is voor spelen of even studeren op de slaapkamers niet handig Daarvoor is l/l optimaal.
Beneden komt er een single of duo split, hoofdzakelijk voor koeling.

Heb je een hoge bezettingsgraad, oftewel er is bijna altijd wel iemand thuis, dan is vloerverwarming echt wel een pre voor ons. Werk je beiden en ben je alleen van 18.00-07.00 thuis dan denk ik dat L/L efficiënter/beter is.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat is wijsheid?
Voor ons chalet wil ik een nieuwe airco. Een inverter die ook kan verwarmen in de winter. Dat scheelt mij een hoop kosten aan gas.

Van mijn vrouw moet het geheel door een erkende installateur geplaatst worden. (Zelf thuis al een een split unit gehangen. Werkt nog prima. Maar ze heeft wat last van angsten vandaar)

Nu dacht ik aan de Mitsubishi Heavy inverter SRK35ZS-W
Deze komt op €1600,- compleet.
Daar wil ik dan ook nog wifi module bij a ~€100,-

Nu adviseert een ander bedrijf een cooper&Hunter Veritas CH-S12FTXQ-NG

Heeft nagenoeg dezelfde functies. Deze kunnen ze plaatsen voor €1000,- en dan alles gelast.3 jaar garantie. Zij zeggen dat het vol Mitsubishi onderdelen zit.

Het is best een prijsverschil natuurlijk. Hoeft alleen maar veilig en goed te verwarmen en te koelen.

Zitten er aanzienlijke nadelen aan die C&H?
Of gewoon die €700,- lekker in m’n zak steken? En voor die C&H gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:39:
@BenEco ik geloof niet dat we ooit nog langdurige vorstperiodes gaan krijgen. Paar dagen misschien. En als dat al gebeurd dan zetten we een extra elektrisch kacheltje aan en lachen we over mensen die teveel aan gas betalen.
Elektrisch kacheltje is geen goed idee. Heb in een ver verleden ooit met thuiswerken het "briljante idee" gehad alleen de ruimte waar ik werkte met zo'n 2000 watt kachel te verwarmen zodat de cv uit kon blijven. Kon zo'n €500,- bij betalen dat jaar. Ik steek dan toch maar de houtkachel aan of de cv. Die elektrische kachels vreten stroom en ik krijg mijn 65m2 daar echt niet mee warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Elektrisch kacheltje is geen goed idee. Heb in een ver verleden ooit met thuiswerken het "briljante idee" gehad alleen de ruimte waar ik werkte met zo'n 2000 watt kachel te verwarmen zodat de cv uit kon blijven. Kon zo'n €500,- bij betalen dat jaar. Ik steek dan toch maar de houtkachel aan of de cv. Die elektrische kachels vreten stroom en ik krijg mijn 65m2 daar echt niet mee warm.
@Glashelder heeft het over een paar dagen extra bijspringen, naast de L/L warmtepomp, mocht die het net niet trekken. 3 dagen x 16 uur x 2000 Watt x 23 eurocent = 22 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterSword
  • Laatst online: 12-09 11:14
dimk

Hier meer info van de 3MXM52N Buiten unit

http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN17.pdf

[ Voor 48% gewijzigd door MasterSword op 05-05-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Convectorkachel zijn eigenlijk ook bedoelt als bijverwarming, niet als hoofdverwarming. XD
-8 heb ik al mee gemaakt in praktijk, WP gaf er niks om zolang je het huis niet idioot laat afkoelen, defrosts vallen dan ook wel mee als je spul aan laat.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 05-05-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]
Airco voor verwarming wordt algemeen oncomfortabel gevonden vs vloerverwarming.
Daar wordt niet bijgezegd, vloerverwarming staat altijd op dezelfde temperatuur, veel mensen verlagen niet vanwege traagheid, doe eens hetzelfde bij een "airco" ipv het huis idioot te laten afkoelen en dan sochtends volle bak tegenaan knallen, luchtverwarming kan snel verwarmen maar heeft ook grenzen.

Is de massa niet warm dan krijg je inderdaad "tocht" of eigenlijk is dat "trek" maar mensen voelen het als "tocht" als je het huis van 16c naar 21c wil brengen in zeer korte periode.
Zie het huis als een "spons" zolang de muren/vloeren en de rest koud zijn ondanks de luchttemperatuur al prima blijf je een "trek" voelen, omdat vloerverwarming zeer traag opwarmt merk je het niet.

Ik snap je reactie hoe mensen daar over denken, veelal komt dat van onwetendheid bij mensen en niet weten hoe met het verwarmingssysteem om moeten gaan, in de winter als het kouder wordt laat ik hem ook gewoon aan en pas hooguit een kleine nachtverlaging toe, het verbruikt overigens amper meer.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 05-05-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 18:29
Wij zijn ook aan het orienteren op een airco voor 2 slaapkamers (+/- 40m3) en de woonkamer beneden en hebben nu het volgende in gedachte.

1x Panasonic CU-3TZ52TBE
2x Panasonic CS-TZ20TKEW-1
1 x Panasonic CS-TZ42TKEW-1

ik heb gelezen dat de buitenunit minimaal 1.9 KW kan doen, dus moet net lukken met 1x 2KW binnenunit.

Ik verwacht dat we voornamelijk 1 slaapkamer zullen koelen en zeer sporadisch de woonkamer en de 2e slaapkamer. dat zal vooral voor het verwarmen zijn.

Ik heb nu voornamelijk naar panasonic gekeken, omdat ik tevreden ben met onze L/W monoblock, zijn er wellicht nog andere (betere) opties? Ik weet dat een multisplit vaak niet de beste optie is, maar 3 buitenunits is teveel van het goede :)

Alvast bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gamer dénis Opties zat. Daikin, MHI, MHE en goedkopere merken etc etc. Wat wil je weten?
Minimaal 1,9 is nog fors voor verwarmen. Zeker voor een slaapkamer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 18:29
ik zie dat Daikin en MHE een stuk duurder is dan de Pana verder zie ik dat LG redelijk gelijk geprijst is. Zijn er buitenom de prijs en eventueel iets betere COP verder nog zakenwaar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van het merk? wellicht grote kwaliteitsverschillen, problemen met sommige merken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mr_evil08 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:24:
[...]

Heel simpel iedereen heeft het over vloerverwarming dus het zal wel goed zijn, beetje klok en klepel.
Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Mensen hebben vaak zelf wel ervaring met die grote (slecht afgestelde) blaas dingen op kantoor, dit soort warmte wordt als onaangenaam ervaren door veel mensen, dat willen ze dus niet. Ik heb die ervaring zelf ook, maar omdat ik toch een L/L wp heb hangen heb ik hier ook deze winter er mee verwarmd. zowel met als zonder nachtverlaging geprobeerd, en vloerverwarming is toch de verwarming voor ons. Dat heeft zeker niets te maken met elkaar nadoen of van horen zeggen. Er zijn gewoon waarneembare verschillen in de systemen en dus kan je een voorkeur hebben. (Al moet ik zeggen dat het mij wel meeviel, ik had niet gedacht het een winter vol te kunnen houden.) Er is ook onderzoek gedaan, ik durf niet meer te zeggen waar ik het heb gelezen ( was jaren geleden tijdens de studie) maar mensen voelde zich niet fijn met een warm hoofd. en juist wel met warme voeten. Dat ging met name over vloer verwarming vs plafond verwarming, maar dat is wellicht ook een beetje toepasbaar op L/L verwarming, de warmte komt immers min of meer van boven. Maar zoals terrecht wordt gesteld zonder noemenswaardige nachtverlaging is het veel beter te doen. (dan is geluid en luchtstroom nog maar net waarneembaar. maar ik heb toch echt liever een warme betonvloer :)

De manier van rapportage van Radar is schokkend te noemen, maar de L/L Wp heeft hier in mijn beleving weinig last van. mensen (mijn klanten) noemen ze namelijk niet zo. Ze vallen eerst in de catogorie Lucht verwarming bij de meeste mensen die ik spreek. De L/W Wp en de WPB lopen hier wel schade door op, ik kan elke keer weer al die onzin debunken. De grootste schade voor L/L WP is de L/L WP in de vorm van die enorme vieze oude blaas dingen op kantoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gamer dénis Niet lullig bedoeld, maar wat dacht je van dit topic te lezen? Genoeg te vinden over apps, SCOP, geluid, uiterlijk, onderhoud, problemen, pendelen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Gamer dénis schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:31:
ik zie dat Daikin en MHE een stuk duurder is dan de Pana verder zie ik dat LG redelijk gelijk geprijst is. Zijn er buitenom de prijs en eventueel iets betere COP verder nog zakenwaar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van het merk? wellicht grote kwaliteitsverschillen, problemen met sommige merken etc?
2 Punten die bij mij mee speelde in het verleden:
  1. geluids niveau van de buitenunit
  2. mogelijkheden tot automatisch via het netwerk units kunnen aan/uit zetten temperatuur monitoren etc.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:54:
[...]
Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Mensen hebben vaak zelf wel ervaring met die grote (slecht afgestelde) blaas dingen op kantoor, dit soort warmte wordt als onaangenaam ervaren door veel mensen, dat willen ze dus niet. Ik heb die ervaring zelf ook, maar omdat ik toch een L/L wp heb hangen heb ik hier ook deze winter er mee verwarmd. zowel met als zonder nachtverlaging geprobeerd, en vloerverwarming is toch de verwarming voor ons. Dat heeft zeker niets te maken met elkaar nadoen of van horen zeggen. Er zijn gewoon waarneembare verschillen in de systemen en dus kan je een voorkeur hebben. (Al moet ik zeggen dat het mij wel meeviel, ik had niet gedacht het een winter vol te kunnen houden.) Er is ook onderzoek gedaan, ik durf niet meer te zeggen waar ik het heb gelezen ( was jaren geleden tijdens de studie) maar mensen voelde zich niet fijn met een warm hoofd. en juist wel met warme voeten. Dat ging met name over vloer verwarming vs plafond verwarming, maar dat is wellicht ook een beetje toepasbaar op L/L verwarming, de warmte komt immers min of meer van boven. Maar zoals terrecht wordt gesteld zonder noemenswaardige nachtverlaging is het veel beter te doen. (dan is geluid en luchtstroom nog maar net waarneembaar. maar ik heb toch echt liever een warme betonvloer :)

De manier van rapportage van Radar is schokkend te noemen, maar de L/L Wp heeft hier in mijn beleving weinig last van. mensen (mijn klanten) noemen ze namelijk niet zo. Ze vallen eerst in de catogorie Lucht verwarming bij de meeste mensen die ik spreek. De L/W Wp en de WPB lopen hier wel schade door op, ik kan elke keer weer al die onzin debunken. De grootste schade voor L/L WP is de L/L WP in de vorm van die enorme vieze oude blaas dingen op kantoor ;)
Je moet de ruimte wel aanpassen voor luchtverwarming, anders werkt het inderdaad niet. ;-)
Gebouwen met reeds vloerverwarming is simpel, daar is de vloer op aangepast. ;-)
Plavuizen zijn al helemaal af te raden of andere vloeren met goede warmtedoorgifte, dat werkt ook de andere kant op als het systeem uit staat, dus ik snap het wel dat het bij jullie niet werkt.

Plafond verwarming is iets anders, dat kent inderdaad grote temperatuurverschillen.
Een WPB is nooit bedoelt geweest om je hele huis mee te verwarmen maar enkel af en toe een radiator.
Een L/W WP werkt ook alleen als het afgifte systeem erop geschikt is, ook dat kan je niet zomaar ergens aan hangen.

Ik heb ze ook wel eens over de vloer, maar als ze eenmaal binnen zijn vinden ze het wel comfortabel(ja serieus), ligt er maar net aan als het gehele zaakje klopt.

Simpel voorbeeld zoals ventilatie aanpassingen is zeer belangrijk indien l/l WP ingeschakeld, alle raamroosters maar open laten krijg je een bak tocht omdat de warmte zo naar buiten waait, je zal ze wel iets moeten "knijpen"(nee niet helemaal dichtzetten), je ventileert nog steeds hetzelfde dat komt dat de luchtstroming in de ruimte hoger wordt door de ventilator, luchtverwarming zorgt veelal ook voor een lichte onderdruk/overdruk in de woning.

Alleen geluid kan een puntje zijn, de rest is prima in orde te maken, deze unit is wel stil in de woonkamer en het geluid is niet irritant, sommige mensen kunnen er aan irriteren zie het als een druppende kraan of een tikkende klok, het geluid is niet hard maar kan als vervelend ervaren worden, hier hangt ook gordijnen dat dempt de boel ook goed, als ik ze weg haal (ooit gedaan ivm wassen) is er inderdaad een vervelende geluid aanwezig(klinkt het opeens veel harder).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-05-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:11:
[...]

@Glashelder heeft het over een paar dagen extra bijspringen, naast de L/L warmtepomp, mocht die het net niet trekken. 3 dagen x 16 uur x 2000 Watt x 23 eurocent = 22 euro
Bijspringen in de woonkamer waar de Daikin US hangt heb ik nog nooit nodig gevonden.
Ik verwarm in de winter 24/7 door, uiteraard schiet het stroomverbruik omhoog, maar omdat de hele ruimte (muren en alles) wordt verwarmd blijft het goed te doen. Hoogste maandverbruik was 308 kWh in een koude januarimaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:40:
Slechte vergelijking, je moet wel lezen wat ik zei.

Ik vergelijk VWW met airco-verwarming. Warmte stijgt op, dus kun je beter laag dan hoog introduceren, bovendien oververhit je hoofd relatief snel en worden je voeten juist snel koud (bij de meeste mensen, vanwege fysiologie/circulatie). Waarom hangt een airco altijd hoog? Dat komt omdat dat voor koeling het beste werkt: koude lucht zakt en kun je dus het beste hoog introduceren. VWW werkt geleidelijk en constant, dan vinden de meeste mensen prettiger dan af en toe een warmte stoot lucht over je hoofd. Uitzonderingen heb je altijd, maar dit vind ik heel logisch.

Gaskachel/pelletkachel geeft een heel ander soort warmte, die vaak heel prettig wordt gevonden. Dat is een heel andere vergelijking die ik nadrukkelijk niet maakte. En met VWW hard stoken werkt niet, dan kun je opgezette voeten krijgen. Dan is de VWW vaak niet het probleem, maar juist de combinatie het slecht geïsoleerde huis oid.

@mr_evil08 en @Armin : Eens! Zijn belangrijke factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dieken Taffert Helemaal geen slechte vergelijking.

Die mensen die ik ken hebben die gashaard etc omdat je zo "lekker" constant moet stoken op 20 graden en als je dan in de avond zit en het even op 21 graden wil hebben je dan weer 2 a 3 uur verder bent voor 1 graad. Of je moet anders "lekker" constant op 21 graden stoken wat in de ochtend/middag weer veel te warm is. HET nadeel van vloerverwarming, het is veel te traag. En die mensen wonen allemaal in woningen van max 10 jaar oud, lees goed geisoleerd.

En dan is het ook nog eens bij de meerderheid van de gebruikers verkeerd ingeregeld met een te hoog verbruik tot gevolg. En ermee koelen is helemaal een ramp. Ik zie echt de voordelen qua comfort niet, zeker niet als je de kosten van aanleg ook meeneemt.

Het werd hier gisteren kil en had binnen 5/10 minuten de boel comfortabel. Dat gaat je niet lukken met vloerverwarming. En ik laat hier de airco de warme lucht schuin naar beneden blazen. Dan stijgt de warme lucht toch echt op. True, in de open keuken is het iets minder warm, maar dat is niet erg want daar zitten we geen tv te kijken etc.

Mijn voeten zijn hier in huis nooit koud want ik heb bewust jaren geleden al voor een massief houten vloer gekozen.

Maar ieder zijn ding met zijn eigen voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dieken Taffert schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Slechte vergelijking, je moet wel lezen wat ik zei.

Ik vergelijk VWW met airco-verwarming. Warmte stijgt op, dus kun je beter laag dan hoog introduceren, bovendien oververhit je hoofd relatief snel en worden je voeten juist snel koud (bij de meeste mensen, vanwege fysiologie/circulatie). Waarom hangt een airco altijd hoog? Dat komt omdat dat voor koeling het beste werkt: koude lucht zakt en kun je dus het beste hoog introduceren. VWW werkt geleidelijk en constant, dan vinden de meeste mensen prettiger dan af en toe een warmte stoot lucht over je hoofd. Uitzonderingen heb je altijd, maar dit vind ik heel logisch.

Gaskachel/pelletkachel geeft een heel ander soort warmte, die vaak heel prettig wordt gevonden. Dat is een heel andere vergelijking die ik nadrukkelijk niet maakte. En met VWW hard stoken werkt niet, dan kun je opgezette voeten krijgen. Dan is de VWW vaak niet het probleem, maar juist de combinatie het slecht geïsoleerde huis oid.

@mr_evil08 en @Armin : Eens! Zijn belangrijke factoren.
Je weet dat je met L/L ook gewoon een relatief constante tempertuur kan aanhouden? Dan heb je niet 'af en toe een stoot warme lucht' maar is het gewoon behaaglijk.

Als de vergelijking gaat tussen VVW met een constante temperatuur versus een airco die een mega nachtverlaging moet wegwerken.. tsja dat is geen vergelijking dan uiteraard.

Die extremen doen de discussie geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Glashelder schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Je weet dat je met L/L ook gewoon een relatief constante tempertuur kan aanhouden? Dan heb je niet 'af en toe een stoot warme lucht' maar is het gewoon behaaglijk.

Als de vergelijking gaat tussen VVW met een constante temperatuur versus een airco die een mega nachtverlaging moet wegwerken.. tsja dat is geen vergelijking dan uiteraard.

Die extremen doen de discussie geen goed.
Ik heb zelf een L/L WP in de garage/hobbyruimte, die voel ik af en toe over me heen blazen. Geen nachtverlaging, altijd constante temperatuur. Geen rommel, een fatsoenlijk ding.

Soms is de temperatuur dan an sich goed maar heb ik nog wel koude voeten. Dat laatste vind ik logisch.

ik denk juist dat een realistisch geluid hier gewenst is, i.p.v. een te enthousiast geluid van de L/L WP fans (ben ik op zich ook hoor) die de kritiekpunten onder het tapijt vegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dieken Taffert op 06-05-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mr_evil08 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Je moet de ruimte wel aanpassen voor luchtverwarming, anders werkt het inderdaad niet. ;-)
Gebouwen met reeds vloerverwarming is simpel, daar is de vloer op aangepast. ;-)
Plavuizen zijn al helemaal af te raden of andere vloeren met goede warmtedoorgifte, dat werkt ook de andere kant op als het systeem uit staat, dus ik snap het wel dat het bij jullie niet werkt.
De ruimte is (voorzover kon zonder teveel kosten) aangepast, en er is nog geen vloerverwarming, zonder alle aanpassinging, zou ik het nog geen week hebben volgehouden. ;) (de unit is ook een keer verplaatst, die hing gewoon waar het handig was, het was toch alleen voor koelen :P)
Geluid is hier een belangrijk punt, ik zit in een relatief stille omgeving, in mijn oude woning midden in de stad was dit een veel minder groot punt geweest. (we hadden daar door meer omgevingsgeluid bv ook nooit last van dat voedingen brommen etc, nu wordt je er nog net niet gek van :+ )
Een WPB is nooit bedoelt geweest om je hele huis mee te verwarmen maar enkel af en toe een radiator.
Dat stel ik nergens, het ging mij om waar de L/L WP (of luchtverwarming) zijn minder goede naam vandaan heeft. De algemene slechte naam van de WP heeft meer invloed op de L/W WP en de WPB dan op de L/L WP. Dit is tenminste wat ik herken. mensen refereren massaal naar de snotkoker die ze op hun werk krijgen van die ene vergader ruimte.
Simpel voorbeeld zoals ventilatie aanpassingen is zeer belangrijk indien l/l WP ingeschakeld, alle raamroosters maar open laten krijg je een bak tocht omdat de warmte zo naar buiten waait, je zal ze wel iets moeten "knijpen"(nee niet helemaal dichtzetten), je ventileert nog steeds hetzelfde dat komt dat de luchtstroming in de ruimte hoger wordt door de ventilator, luchtverwarming zorgt veelal ook voor een lichte onderdruk/overdruk in de woning.
Helemaal waar, hebben we hierook ervaren en aangepast, zonder deze "ontdekking" had ik het geen 2 weken volgehouden. Wat ik niet helemaal verwachte was dat het ongemak bij het raam (koudeval/tocht) minder erg is geworden (in iedergeval met de milde winter die we nu achter ons hebben) Ik heb er nu nog enkelglas en oude kozijnen inzitten, Ik had dit niet verwacht, wellicht een bijproduct van het wegvallen van de overshoots van de cv instalatie, waardoor toen koud wellicht alleen maar kouder voelde. jaja N=1 :+
Alleen geluid kan een puntje zijn, de rest is prima in orde te maken, deze unit is wel stil in de woonkamer en het geluid is niet irritant, sommige mensen kunnen er aan irriteren zie het als een druppende kraan of een tikkende klok, het geluid is niet hard maar kan als vervelend ervaren worden, hier hangt ook gordijnen dat dempt de boel ook goed, als ik ze weg haal (ooit gedaan ivm wassen) is er inderdaad een vervelende geluid aanwezig(klinkt het opeens veel harder).
Met bezoek ervaar je de voordelen van L/L, Het direct aanpassen aan de nieuwe situatie is geweldig en een groot nadeel van vvw door zijn traagheid dat nadeel kan je echter ook ombuigen in een voordeel door (deels) te verwarmen op zonne energie en nog een tijd na zonsondergang profijt hebben van die energie. Het nadeel van traag zijn bij een verandering (bv bij bezoek) blijft echter onhandig.

Al met al zorgt de huidige L/L WP ervoor dat we tijdens de verbouwing al van het gas kunnen, meer zonne energie verbuiken en heb ik definitief gekozen om boven geen verwarming te plaatsen en ipv droog opbouw vvw of LTV radiatoren te gaan voor L/L . En waarschijnlijk helpt het ontvochtigen van de L/Lwp bij het mogelijk koelen met de L/W wp zodat we ook in de zomer voordeel kunnen hebben uit de betonkernactivering.
Mijn mening is dat alle verwarmingssystemen hun voor en nadelen hebben, hiermee omgaan is de uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dieken Taffert schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb zelf een L/L WP in de garage/hobbyruimte, die voel ik af en toe over me heen blazen. Geen nachtverlaging, altijd constante temperatuur. Geen rommel, een fatsoenlijk ding.

Soms is de temperatuur dan an sich goed maar heb ik nog wel koude voeten. Dat laatste vind ik logisch.

ik denk juist dat een realistisch geluid hier gewenst is, i.p.v. een te enthousiast geluid van de L/L WP fans (ben ik op zich ook hoor) die de kritiekpunten onder het tapijt vegen.
Ik denk ook dat een realistisch geluid gewenst is. Volgens mij zijn sommige inderdaad wel wat te enthousiast, maar je kan niet eerlijk vergelijken tussen een hobbyruimte van 3,5 m2 en een woonkamer van 100>m2.

In het geval van de eerste is het namelijk onvermijdelijk dat je vrijwel continu in de wind zit, terwijl je bij het laatste het apparaat slim kan plaatsen zodat je bijna nooit in de wind zit.

Ik trouwens ook nog even zeggen dat VVW zeker geen garantie is voor nooit koude voeten. Bij een goed geïsoleerd appartement is de vloer nooit heel warm omdat het anders in huis veel te heet wordt. En soms moet je weer te heet stoken om warme voeten te houden. Bij een vriend van mij is het om die reden thuis vaak 23 graden omdat ze bij die temperatuur geen koude voeten hebben :p

Nog iets ander wat me te binnen schiet: bij @Widow thuis ligt de vriendin onder de warme AC terwijl hij er ver vandaan blijft. Twee partijen die blij zijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Of draag slippers in huis, doe ik al jaren ook toen ik op vvw stookte. Nooit last van koude voeten.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier, omdat ik toch de gehele woonkamer aan het opknappen was, infrarood vloerverwarming gelegd. De L/L WP blijft gewoon de hoofdverwarming, maar voor het koude voetengevoel en gelijkmatige verwarming is het heerlijk. Binnen 20 min voelt de vloer al lekker aan, en na een uur heb je de gehele ruimte gelijkmatig verwarmd en gaat ie uit, de L/L houdt de boel daarna mooi constant. Verbruikt wel wat meer (3.3 kW), maar wel veel meer wooncomfort.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kliklakloe schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:38:
Of draag slippers in huis, doe ik al jaren ook toen ik op vvw stookte. Nooit last van koude voeten.
Of andere bedekking dan steen. Immers men neemt in huiskamers ook vaak automatisch steen omdat men vloerverwarming wil. Maar als je dan geen vloerverwarming hebt is steen inderdaad erg koud.

Wil je perse steen omdat je het mooi vindt is dat uiteraard een andere zaak, maar het is ook de combinatie. Een mooie houten vloer werkt uitstekend met luchtverwarming, want isoleert en voelt nooit koud aan. Met vloerverwarning echter moet je dan weer dure droogbouw en vaak net een kwaliteitsslag minder nemen qua hout-dikte.

Verder zoals iemand opmerkte hebben veel huizen in Nederland ventilatie C systemen. Naar mijn smaak een volledig achterlijke oplossing, maar dat is een andere discssie. Men luchtverwarming echter krijg je dan sneller tocht want meer circulatie. Buiten de Benelux zie je die systemen vrijwel niet en is ventilatie vaak vaak geintegreerd met de luchtverwarming of zoals in Ierland/Denemarken/Zweden met warm-water voorziening.
Immers bijvoorbeeld een goede al-dan-niet-WTW ventilatie kan gratis koelen in de winter, vochthuishouding regelen (*), de lucht automatisch zuiveren en gebruik maken van de ventilator/kanalen van de luchtverwarming en is dus erg goedkoop in te bouwen.

Dit niet om het omgekeerde te beweren - dat luchtverwarming superieur is - maar dat het om het geheel gaat. In NL is alles bij consumenten gericht op water-verwarming en de hele bouw en alle kennis daarop gericht. In andere landen is het soms weer anders. Hoeveel standaard vinex bouwers weten in Nederland nu hoe een goede luchtverwarming aan te leggen? Standaard WTW gaat al vaak fout. Idem, in de VS moet je naar dure specialisten wil je vloerverwarming.

Men vergeet soms dat heel continenten buiten Noord-West Europa al sinds jaar en dag verwarmen met lucht. Het is echt niet zo dat ze daar achterlijk zijn en niet beseffen hoe slecht hun systemen zijn vgl met die Europeanen. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen, en veel is ook culturele gewenning zoals ik eerder schreef. Voorkeuren zijn heel sterk beinvloed door wat je gewend bent, en minder absoluut dan mensen soms denken. O-)

Ik heb het zelf gemerkt toen in naar de VS verhuisde. Eerst vond ik luchtverwarming maar gek en herrie-dingen. Nu zou ik niet meer anders willen als ik ooit zou terug verhuizen.

*) De Nederlandse gangbare bouwkartelmerken hebben vaak enkel een warmtewisselaar die vocht niet kan
behouden. Maar in andere landen zijn systemen die ook vocht reguleren heel normaal. In Nederland is volgens mij Lossnay van ME via Alklima de enige die zoiets biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 12:45
Ik heb er al het een en ander over gelezen en volgens mij moet het kunnen maar wil toch graag nog even jullie advies. Betreft een kennis van mij die in zijn huurwoning (label b, jaren zestig, 2 onder 1 kap) graag een airco wil hebben. Woning warmt met name boven snel op. Financieel is het niet haalbaar om op iedere kamer een unit te hangen. Nu zou het qua afmeting ook met 1 airco toe kunnen als de deuren openblijven. Hij zou dan alleen boven het trapgat moeten hangen.

Hoe beoordelen jullie deze situatie? Ik zou zelf kiezen voor een 3,5kw. Graag jullie reactie. Onderstaand een overzicht van de situatie

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/screenshot_20200510-1eij03.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
M.i. is het vooral bepalend hoe die kamers gebruikt worden. Heb je kinderen vanaf de tienerleeftijd - of kinderen die die leeftijd over een x-aantal jaren gaan bereiken - doe het dan maar niet. Die willen onder geen beding hun deur openlaten als er medebewoners (lees: ouders) in de buurt zijn, of het nu tijdens verwarmen of tijdens koelen is.
Vindt de verhuurder/woningeigenaar het oké dat er een buitenunit wordt geplaatst en een muurdoorvoer wordt gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@Sjors81 Met 1 unit de gehele bovenverdieping koelen/verwarmen werkt niet is mijn ervaring, met name praktische zaken, gooi je de deur dicht van een kamer dan is het na x minuten gewoon weer koud/warm, dus je zal altijd de deuren open moeten hebben en met redelijk luchtdebiet gaan blazen om alles te koelen/verwarming.

Bij koelen gaat hoofdzakelijk eerst de benedenverdiepingen gekoelt worden(als naar beneden geen deur zit) en pas dan boven (met name plaatsen in opentrap is dus niet zo handig), het kan overgens wel maar duurt gewoon langer.

Ik zou toch voor een duo split gaan indien mogelijk, dan plaats je in 2 kamers 1 en de kleinste kamer moet maar mee koelen vanuit de grotere kamers.
Overgens moet de verhuurder/eigenaar er wel toestemming voor geven, maar in prencipe mag hij het niet weigeren maar wel eisen stellen zoals netjes afgewerkt etc.

Dit hoort overgens thuis in het koeltopic.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 12:45
@mv8tekst : het betreft kids in de leeftijd van 7 en 9. het is vooral bedoeld voor koelen in de nacht.. overdag verwarmen en/of koelen is niet aan de orde. de vraag is dan hoeveel ze er voor over om koel te slapen ;-).

@mr_evil08 de 2 kamers op het zuiden (dat is een grote en een kleine, zie tekening) worden met name erg warm. het is wmb overkill om op een kamertje van 2 bij 3 een unit te hangen. het zou praktischer zijn als hij het trapsgat zou kunnen afsluiten. dan blijf je uiteraard er wel bij dat de deuren open moeten blijven maar ja dat is alleen aan de orde als het warm is in de avond/nacht.

inmiddels ook in het koelen topic geplaatst!

[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 11-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjors81 Ik koel alleen de kamer op zuid en doe ook de deuren open. Zoon heeft ook zo'n kleine kamer. En ach toen wij jong waren was er helemaal niets en tot vorig jaar ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:28:
@Sjors81 Ik koel alleen de kamer op zuid en doe ook de deuren open. Zoon heeft ook zo'n kleine kamer. En ach toen wij jong waren was er helemaal niets en tot vorig jaar ook niet.
offtopic:
Sterker nog toen ik "jong" was hadden wij boven helemaal geen verwarming of koeling en isolatie was ook nog niet zoals vandaag en toch hebben wij het overleeft, beneden stond een gaskachel in de keuken en woonkamer en thats it. :+
Verwarming in de badkamer of in de gang kende we ook niet, daar was het altijd ijskoud of bloedheet.
In de zomer was het gerust 35c en in de winter 2c ongeveer binnen, toch is er niemand overleden (wij hadden kleine klapraampjes dus ook geen grote ramen die open konden).

Overgens heb ik boven nog geen L/L wp, zat er wel aan te denken maar ach die paar dagen dat het echt warm is, voor de rest kan de rolluiken het wel af, behalve tot het buiten 40c was en savonds maar niet wilde afkoelen op buiten hebben wij het zaakje naar de woonkamer gehaald en heerlijk geslapen.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
@kabeltjekabel en ondanks dat het overal 2 graden is dan toch nog 3000 kuub per jaar verstoken 8) :') _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geen reclame, maar ik vind het concept van ZeroHome bv uit Assen wel mooi :)
Ze hebben een Toshiba R32 airco gecombineerd met een WTW systeem en meten van alles zoals co2, voc's, vocht enz. om een goede luchtkwaliteit in huis te verkrijgen.
Een aantal pilots in bestaande woningen (bijv. bj 1984 met A++ glas) bewijzen dat het werkt.
Een woning isoleren is soms nodig want het afgifte vermogen is beperkt, dat nemen ze mee in hun aanbod.
De Toshiba levert tot 6,8kW warmte en 5,1kW koeling, aardig vergelijkbaar met mijn 2 3,5kW airco's :)
Cop is 5 en SEER 8,5, net iets minder dan mijn airco's maar in lijn met het zwaardere model.

Het verschil met de gewone airco is dat ze veel zachter en diffuus inblazen waardoor er geen tocht ontstaat en je de kou bij ramen kwijt bent.
Dit zou komen doordat de lucht bij de ramen niet meer (snel) circuleert waardoor de lucht meer isolerend is.
Ze gebruiken de wel bekende principes zoals een constante temperatuur aanhouden en dankzij de WTW wordt er constant geventileerd.
Voor zo ver ik het kan terugvinden blazen ze in leefruimtes de lucht naar binnen en komt het centraal terug.

Als ik mijn woning bekijk dan zou ik luchtkanalen moeten aanleggen om een WTW te kunnen gebruiken.
Mijn airco's hangen niet nabij de MV dus een koppeling wordt lastig en ik denk dat hun binnenunits zijn aangepast op de aansluiting met de WTW box (kanaal versie?).

Voor mij zou de WTW een winstpunt zijn en de lucht toevoer kan ik in de huiskamer wel voor elkaar krijgen omdat een oetlul ooit een kachelpijp wilde maken richting dak terwijl er geen schoorsteen is :z
Mijn slaapkamer ligt niet zo ver van de MV af, misschien kan daar een plat kanaal heen welke ook een andere kamer bedient.

Dit concept vind ik fraaier dan een Daikin met minimale ventilatie, die maar 1 richting op werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:57:
[...]

offtopic:
Sterker nog toen ik "jong" was hadden wij boven helemaal geen verwarming of koeling en isolatie was ook nog niet zoals vandaag en toch hebben wij het overleeft, beneden stond een gaskachel in de keuken en woonkamer en thats it. :+
Verwarming in de badkamer of in de gang kende we ook niet, daar was het altijd ijskoud of bloedheet.
In de zomer was het gerust 35c en in de winter 2c ongeveer binnen, toch is er niemand overleden (wij hadden kleine klapraampjes dus ook geen grote ramen die open konden).

Overgens heb ik boven nog geen L/L wp, zat er wel aan te denken maar ach die paar dagen dat het echt warm is, voor de rest kan de rolluiken het wel af, behalve tot het buiten 40c was en savonds maar niet wilde afkoelen op buiten hebben wij het zaakje naar de woonkamer gehaald en heerlijk geslapen.
Dat heette toen Arko.....Alle ramen kunnen open. :+ Zonder de verwarmingsfunctie had ik never voor dat geld airco gehangen. Door de combi functie wordt het interessant en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Speedy-Andre schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:01:
Geen reclame, maar ik vind het concept van ZeroHome bv uit Assen wel mooi :)
Ze hebben een Toshiba R32 airco gecombineerd met een WTW systeem en meten van alles zoals co2, voc's, vocht enz. om een goede luchtkwaliteit in huis te verkrijgen.
Een aantal pilots in bestaande woningen (bijv. bj 1984 met A++ glas) bewijzen dat het werkt.
Een woning isoleren is soms nodig want het afgifte vermogen is beperkt, dat nemen ze mee in hun aanbod.
De Toshiba levert tot 6,8kW warmte en 5,1kW koeling, aardig vergelijkbaar met mijn 2 3,5kW airco's :)
Cop is 5 en SEER 8,5, net iets minder dan mijn airco's maar in lijn met het zwaardere model.

Het verschil met de gewone airco is dat ze veel zachter en diffuus inblazen waardoor er geen tocht ontstaat en je de kou bij ramen kwijt bent.
Dit zou komen doordat de lucht bij de ramen niet meer (snel) circuleert waardoor de lucht meer isolerend is.
Ze gebruiken de wel bekende principes zoals een constante temperatuur aanhouden en dankzij de WTW wordt er constant geventileerd.
Voor zo ver ik het kan terugvinden blazen ze in leefruimtes de lucht naar binnen en komt het centraal terug.

Als ik mijn woning bekijk dan zou ik luchtkanalen moeten aanleggen om een WTW te kunnen gebruiken.
Mijn airco's hangen niet nabij de MV dus een koppeling wordt lastig en ik denk dat hun binnenunits zijn aangepast op de aansluiting met de WTW box (kanaal versie?).

Voor mij zou de WTW een winstpunt zijn en de lucht toevoer kan ik in de huiskamer wel voor elkaar krijgen omdat een oetlul ooit een kachelpijp wilde maken richting dak terwijl er geen schoorsteen is :z
Mijn slaapkamer ligt niet zo ver van de MV af, misschien kan daar een plat kanaal heen welke ook een andere kamer bedient.

Dit concept vind ik fraaier dan een Daikin met minimale ventilatie, die maar 1 richting op werkt.
Brink kan dit ook gewoon beide kanten op en het bestaat al jaren. ;-)
Dit soort systemen zijn erg duur, ook in onderhoud als je het laat aanleggen zoals ontworpen.

Dit huis heeft heteluchtverwarming, WTW kast kan er zo weer in heb ik eens geinformeerd, maar was al snel achter waarom de vorige bewoners het er uit bezuinigd hebben...
Overgens is hier ventilatie type C van gemaakt.

Voor de prijs kan ik in het hele huis wel L/L WP nemen en via de roosters ventileren, dat is minder efficient maar nog altijd veel goedkoper dan een WTW...
Door ons stookgedrag verdienen wij de investering totaal niet terug.

Het werkt wel mooi hoor dat soort systemen maar als je de prijs ziet kan dat je besluit nog beinvloeden. ;-)

Nederlanders kunnen ook niet mee omgaan met dit soort systemen en vaak wordt onderhoud verwaardeloost, het systeem krijgt de schuld natuurlijk door veel te laat filters te vervangen.
Je moet best nog vaak filters vervangen, veelal gaan bewoners ze uitzuigen met een stofzuiger wat fout is en je de filters beschadigd.

Vervolgens zorgen de beschadigde filters ervoor dat de luchtkanalen bevuilt worden en alle vuil door je huis geblazen wordt, mensen worden ziek blah blah etc.

ben het wel eens bij luchtverwarming kan een WTW een aardige besparing geven op de stookkosten, eigenlijk hoort die ook bij een L/L WP.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2020 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vraag me wel af waar al dat filteren voor nodig is :/
Nu komt de lucht via raamroosters e.d. binnen en blaas ik het ongefilterd naar buiten tenzij de wpb draait.
Voor de wpb heb ik een enkel filter dat er makkIkelijk uit kan (box met deurtje) en vervuiling is er haast niet.
Ik doe het voor de zekerheid om de condensor van de wpb schoon te houden die lastig bereikbaar is.
Aanzuiging gaat via de MV en van buiten (afvoer MV die ook als aanvoer van buiten (dak) werkt).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Pollen, fijnstof, uitgeblazen rook buren etc wat allemaal niet zo gezond is. En om je apparatuur gezond te houden. In centrum amsterdam had ik andere eisen dan nu in de provincie. Ik heb vraaggestuurde mv type c en die vraag lijkt heeeeel veel minder te zijn dan wat een wtw allemaal zou verversen. Daarom zit mv ook vwb aanzuigen op de buitenlucht aangesloten.
Speedy-Andre schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:34:
Ik vraag me wel af waar al dat filteren voor nodig is :/
Nu komt de lucht via raamroosters e.d. binnen en blaas ik het ongefilterd naar buiten tenzij de wpb draait.
Voor de wpb heb ik een enkel filter dat er makkIkelijk uit kan (box met deurtje) en vervuiling is er haast niet.
Ik doe het voor de zekerheid om de condensor van de wpb schoon te houden die lastig bereikbaar is.
Aanzuiging gaat via de MV en van buiten (afvoer MV die ook als aanvoer van buiten (dak) werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Sjors81 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:52:
@mv8tekst : het betreft kids in de leeftijd van 7 en 9. het is vooral bedoeld voor koelen in de nacht.. overdag verwarmen en/of koelen is niet aan de orde. de vraag is dan hoeveel ze er voor over om koel te slapen ;-).

@mr_evil08 de 2 kamers op het zuiden (dat is een grote en een kleine, zie tekening) worden met name erg warm. het is wmb overkill om op een kamertje van 2 bij 3 een unit te hangen. het zou praktischer zijn als hij het trapsgat zou kunnen afsluiten. dan blijf je uiteraard er wel bij dat de deuren open moeten blijven maar ja dat is alleen aan de orde als het warm is in de avond/nacht.

inmiddels ook in het koelen topic geplaatst!
Ik had eerst een opstelling met een airco in één kamer, en een zeer dikke (50cm) fan die vol in de deuropening stond te blazen richtin de gang en een andere slaapkamer. De gang werd nauwlijks koeler.

Ik sluit me dus aan bij diegene die zgegen dat dit niet zo goed gaat werken als je wilt. Natuurlijk zul je wel iets voelen, maar deuropeningen hebben minder luchtuitwisselingen dan je zou denken/willen.

Ik heb nu wel een airco in elke slaapkamer. Maar goed ik heb een koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Glashelder schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:13:
offtopic:
@kabeltjekabel en ondanks dat het overal 2 graden is dan toch nog 3000 kuub per jaar verstoken 8) :') _O-
Huh, waarom wordt ik hier bijgepingd?

Ik vind dat trouwens heerlijk zo'n koude slaapkamer. Vroeger was het bijna nooit warm en kon je die twee dagen wel beneden slapen. Nu met isolatie overal is het veel warmer en de kantoren tegenwoordig gaan 's nachts spuien... dus als ik het raam open doe heb ik herrie binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:56:
[...]

Huh, waarom wordt ik hier bijgepingd?
Sorry ik dacht je automatisch gegenereerde icon te herkennen 8)7.

Het ging om @mr_evil08.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Dit huis heeft heteluchtverwarming, WTW kast kan er zo weer in heb ik eens geinformeerd, maar was al snel achter waarom de vorige bewoners het er uit bezuinigd hebben...
Overgens is hier ventilatie type C van gemaakt.

Voor de prijs kan ik in het hele huis wel L/L WP nemen en via de roosters ventileren, dat is minder efficient maar nog altijd veel goedkoper dan een WTW...
Door ons stookgedrag verdienen wij de investering totaal niet terug.
Ik denk dat ik je voorgestelde systeem niet snap, maar waarom zou die WTW zo duur zijn? Voor 1500-2000 ex-BTW ben je zelfs in Nederland al klaar met een best aardige WTW van of Brink of ME/Alklima.

Uiteraard is het wel de vraag of je een hete lucht verwarming buizenstelsel kunt hergebruiken voor WTW. Immers de aanzuig- en afblaas methodiek is niet noodzakelijk compatible. Als je daar naar verwijst snap ik je probleem.
Nederlanders kunnen ook niet mee omgaan met dit soort systemen en vaak wordt onderhoud verwaardeloost, het systeem krijgt de schuld natuurlijk door veel te laat filters te vervangen.
Je moet best nog vaak filters vervangen, veelal gaan bewoners ze uitzuigen met een stofzuiger wat fout is en je de filters beschadigd.
Plus gewoon goed schoonmaken. WTW en hete lucht verwarming maakt geen stof, maar geeft enkel meer luchtverplaatsing. Het kan enkel stof circuleren dat je zelf hebt laten slingeren.

Maar goed, als je bij een stofprobleem gaat opmerken dat je gewoon beter had moet schoonmaken, maak je je niet populairder.

Mijn eigen hete lucht verwarming heeft geen enkele filter kwam ik na 2 jaar achter. De mechanische filter was ook weggehaald, maar de powerknop met lampje had men laten hangen. De bouwinspecteur had kennelijk niet de moeite genomen om het open te maken. Maar goed, geen enkel stof. Kwestie van beter stofzuigen - en speciaal in de ruimte waar de inlet zit.

Geen vloerbedekking helpt ook, al is de soort vloerbedekking ook belangrijk. In mijn laatste Nederlandse woning had ik vloerbedekking die ook met radiatoren de kasten permanent aanviel met stof, terwijl in mijn vorige Amerikaanse de vloerbedekking vrijwel niet stofte ook al liep je er met bergschoenen over.
Vervolgens zorgen de beschadigde filters ervoor dat de luchtkanalen bevuilt worden en alle vuil door je huis geblazen wordt, mensen worden ziek blah blah etc.

ben het wel eens bij luchtverwarming kan een WTW een aardige besparing geven op de stookkosten, eigenlijk hoort die ook bij een L/L WP.
Wat ook niet helpt is dat bij aanleg van WTW men voor het goedkoopste van het goedkoopste gaat en lekker-makkelijk™ plastic flexibele ribbelbuizen gebruikt. In die ribbels blijft lekker stof hangen en is moeilijk los te krijgen bij schoonmaken. WTW en luchtverwarming hoort gewoon glad te zijn. Makkelijker schoon te maken én stiller. Wel ietsje duurder, maar die buizen gaan 40+ jaar mee, dan mag dat ook wel.

Plus dat in NL je al snel een dure 'specialist' moet laten komen, daar waar in sommige andere landen elke verwarmingsboer beun met een uit de krant geknipte kortingsbon even de leidingen kan schoonmaken, en elke lokale gamma-equivalent of soms zelfs supermarkt goedkope kloonfilters heeft die je zo kan meenemen. Plus dat er een legio aan andere goedkope oplossingen zijn, zoals €30 UV-kastje of ozon-behandelingen. Dan ben je ook sneller geneigd er wat aan te doen. Als je in Nederland een woning met luchtverwarming koopt is er kans dat die in zijn hele levensduur nog nooit schoongemaakt is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Idefix70 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:46:
Pollen, fijnstof, uitgeblazen rook buren etc wat allemaal niet zo gezond is. En om je apparatuur gezond te houden. In centrum amsterdam had ik andere eisen dan nu in de provincie. Ik heb vraaggestuurde mv type c en die vraag lijkt heeeeel veel minder te zijn dan wat een wtw allemaal zou verversen. Daarom zit mv ook vwb aanzuigen op de buitenlucht aangesloten.

[...]
Een vraaggestuurde C vergelijken met een ouderwetse non-vraaggestuurde WTW is natuurlijk niet helemaal eerlijk O-)

Een WTW zal onder gelijke omstandigheden altijd 'winnen', al is het wel de vraag of het kosteneffectief is. Bij vervanging waarbij je een nog goed functionerende C-systeem vervangt is het dat zelden. Bij nieuwbouw zou ik echter geen C adviseren. Bij bestaande bouw zoals jij hebt echter ben ik het met je eens dat een VWB beter is.

In sommige buitenlanden (o.a.Ierland, Denemarken) word vaak ook WTW en VWB samen gezet. De WTW met bypass behoud dan de warmte, en de VWB haalt de eventuele restwarmte eruit. In de meeste gevallen is de uitgang van de WTW minstens net zo warm als de ingang van de buitenlucht. Nog slimmere systemen kunnen dynamisch naar de ingang schakelen en zo in de zomer een beetje pre-koelen.

Hét voordeel van een WTW tov C-systeem is naar mijn smaak dat je ook vocht kunt overzetten. Helaas zijn die in Nederland maar beperkt te koop. Maar veel WTW's kunnen niet enkel warmte maar ook vocht stabilizeren tussen uitgaande en binnenkomende lucht. Bij vriesweer voorkom je dan die statische schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:43:
[...]

Hét voordeel van een WTW tov C-systeem is naar mijn smaak dat je ook vocht kunt overzetten. Helaas zijn die in Nederland maar beperkt te koop. Maar veel WTW's kunnen niet enkel warmte maar ook vocht stabilizeren tussen uitgaande en binnenkomende lucht. Bij vriesweer voorkom je dan die statische schokken.
Dat begint al ver boven het vriespunt in de drogere regionen van ons land. Ook een beetje afhankelijk van hoe warm je het stookt, je vloer en je schoeisel natuurlijk.

Maar die enthalpiewisselaars hangt nogal een prijskaartje aan. Losse bevochtiger op de inblaas is dan een stuk goedkoper. En als je dan bezig bent ook een bevochtiger voor de uitgaande lucht die je dan 's zomers gebruikt zodat je meer koelte behoudt.

Maar ik sta open voor wat rekenvoorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:10:
[...]

Dat begint al ver boven het vriespunt in de drogere regionen van ons land. Ook een beetje afhankelijk van hoe warm je het stookt, je vloer en je schoeisel natuurlijk.

Maar die enthalpiewisselaars hangt nogal een prijskaartje aan. Losse bevochtiger op de inblaas is dan een stuk goedkoper. En als je dan bezig bent ook een bevochtiger voor de uitgaande lucht die je dan 's zomers gebruikt zodat je meer koelte behoudt.

Maar ik sta open voor wat rekenvoorbeelden.
Mijn punt was dat een WTW mét enthalpiewisselaars niet echt veel duurder is dan een WTW met klassiek aluminium element. Iets van 10 a 20%. Dat is 100 a 200 euro.

Bevochtiger bij de inblaas is enkel omdat de standaard kartel-merken in Nederland dit niet leveren en hun zelf gecreerede probleem dan gaan oplossen met aanvullingen die volgens mij netto veel duurder zijn. :*)

Voordeel tov bevochtiger aan de ingang, is in de zomer dat je die klamme binnekomende lucht niet alleen koelt, maar tegelijk ontvochtigd. Immers vochtregulatie gaat twee kanten op, en dat is zoals die dingen oorspronkelijk bedoeld waren.

Zoals ik elders echter aangaf, als je buiten die standaard kartel-merken kijkt (wat projectontwikkelaars helaas zelden doen) is het écht niet duurder. Zie o.a. Lossnay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:40:
[...]

Zoals ik elders echter aangaf, als je buiten die standaard kartel-merken kijkt (wat projectontwikkelaars helaas zelden doen) is het écht niet duurder. Zie o.a. Lossnay.
En hoeveel kost dat ding dan? Kan nergens prijzen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 02:21:
[...]

En hoeveel kost dat ding dan? Kan nergens prijzen vinden.
Rond de ~1500-2000 euro in consumenten-vermogen. Ietsje duurder dus dan zo'n Brink Sky plafon unit. Mogelijk dat bij de Lossnay je wel nog een voorverwarmer erbij moet nemen omdat de papieren filter niet mag bevriezen. De NLse importeur Alklima levert die er standaard bij, maar ik weet niet of die reeds in de prijs zat. Maar goed zo'n voorverwarmer kost ook maar een paar tientjes inkoop, dus dat zou mijn punt niet onderuit halen. Bij Brink zit die in de prijs inbegrepen.

Maar inderdaad in Nederland gaat alles traditioneel in opdracht van de importeurs via 'offertes' zodat de dealer zelf ook nog wat opslag op de apparatuur kan vragen naast de arbeid. Vervelende Nederlandse gewoonte waardoor prijzen altijd schimmig zijn.

Eventueel echter importeer je ze uit de VS, Japan of Australie waar die dingen gemeengoed zijn van alle gerenomeerde grote merken. Het zijn juist de kleine lokale Nederlandse spelers op de consumenten markt die ze niet leveren zoals Brink en Ltho. Maar die hebben wel hele sterke historische banden met de projectontwikkelaas en dus verkopen veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:29:
[...]

Ik denk dat ik je voorgestelde systeem niet snap, maar waarom zou die WTW zo duur zijn? Voor 1500-2000 ex-BTW ben je zelfs in Nederland al klaar met een best aardige WTW van of Brink of ME/Alklima.

Uiteraard is het wel de vraag of je een hete lucht verwarming buizenstelsel kunt hergebruiken voor WTW. Immers de aanzuig- en afblaas methodiek is niet noodzakelijk compatible. Als je daar naar verwijst snap ik je probleem.

[...]

Plus gewoon goed schoonmaken. WTW en hete lucht verwarming maakt geen stof, maar geeft enkel meer luchtverplaatsing. Het kan enkel stof circuleren dat je zelf hebt laten slingeren.

Maar goed, als je bij een stofprobleem gaat opmerken dat je gewoon beter had moet schoonmaken, maak je je niet populairder.

Mijn eigen hete lucht verwarming heeft geen enkele filter kwam ik na 2 jaar achter. De mechanische filter was ook weggehaald, maar de powerknop met lampje had men laten hangen. De bouwinspecteur had kennelijk niet de moeite genomen om het open te maken. Maar goed, geen enkel stof. Kwestie van beter stofzuigen - en speciaal in de ruimte waar de inlet zit.

Geen vloerbedekking helpt ook, al is de soort vloerbedekking ook belangrijk. In mijn laatste Nederlandse woning had ik vloerbedekking die ook met radiatoren de kasten permanent aanviel met stof, terwijl in mijn vorige Amerikaanse de vloerbedekking vrijwel niet stofte ook al liep je er met bergschoenen over.
[...]
Wat ook niet helpt is dat bij aanleg van WTW men voor het goedkoopste van het goedkoopste gaat en lekker-makkelijk™ plastic flexibele ribbelbuizen gebruikt. In die ribbels blijft lekker stof hangen en is moeilijk los te krijgen bij schoonmaken. WTW en luchtverwarming hoort gewoon glad te zijn. Makkelijker schoon te maken én stiller. Wel ietsje duurder, maar die buizen gaan 40+ jaar mee, dan mag dat ook wel.

Plus dat in NL je al snel een dure 'specialist' moet laten komen, daar waar in sommige andere landen elke verwarmingsboer beun met een uit de krant geknipte kortingsbon even de leidingen kan schoonmaken, en elke lokale gamma-equivalent of soms zelfs supermarkt goedkope kloonfilters heeft die je zo kan meenemen. Plus dat er een legio aan andere goedkope oplossingen zijn, zoals €30 UV-kastje of ozon-behandelingen. Dan ben je ook sneller geneigd er wat aan te doen. Als je in Nederland een woning met luchtverwarming koopt is er kans dat die in zijn hele levensduur nog nooit schoongemaakt is _/-\o_
Ik wil niet teveel afdwalen, Nederlanders (particulieren thuis) kunnen in algemeen niet omgaan met luchtbehandelingsystemen, Mijn monteur voor de heteluchtverwarming (Brink) moet vanuit andere kant van het land komen wil ik het goed doen, en je raad het al veelal gebeurd dat niet vanwege kosten...

lucht/lucht WP zie ik nog steeds als lokale verwarming, decentrale WTW zou wel een goede toevoeging zijn daarop en de ruimte niet meer met type C ventileren.

Een filterset van een gewone WTW kast kost volgens mijn wensen even € 42,50... en mag minimaal 1x per jaar eigenlijk vaker, dus nee goedkoop is het niet(Ik woon in een woonwijk met houtkachels dus je raad het al wat met die filters gebeuren en je aanzuigpunt op het dak zit), ook gewoon overbodig als je slaapkamers altijd ramen open hebt en alleen beneden verwarmt en sporadisch de badkamer, ook is dit geen passief huis dus je mag dan afvragen wat het systeem nog aan warmte terugwinning doet voor de complete woning.

Buizensysteem kan ik uitstekend gebruiken in deze woning, zijn glad en prima aangelegd en toch is het niet interessant voor ons, ik hou het liever lokaal verwarmen en ventileren.

Deze oude heteluchtverwarming zat opzich ook niet veel stof in maar dat betekend niet dat het systeem af en toe geen nieuwe filters nodig heeft(overgens zijn de G3 filters niet zo duur voor de binnenunit).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 12-05-2020 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 03:46:
[...]

Rond de ~1500-2000 euro in consumenten-vermogen.
Maar dan moet ik ze dus uit Japan laten komen? Dat schiet niet echt op. In Duitsland bestellen lukt mij nog wel. Of er in het Japans nu staat "betaalplichtig bestellen" of "annuleren"; geen idee :+

*knip*

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
*knip*

een WTW wordt minder leuk als je veel vervuilde lucht aanzuigt en je geen keus hebt.
Wat mij betreft ging het er om dat je meer vertrekken kan verwarmen dan zoals ik het nu doe met 2 airco's.
Wat ik me afvraag is of er eisen zijn wat de locatie van de lucht aanvoer betreft.
Her en der lees ik dat de lucht van droge naar natte ruimtes gaat, maar dat moet dan wel kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Maar dan moet ik ze dus uit Japan laten komen? Dat schiet niet echt op. In Duitsland bestellen lukt mij nog wel. Of er in het Japans nu staat "betaalplichtig bestellen" of "annuleren"; geen idee :+
Nee, gewoon alklima.nl dus. :*)

Mijn punt was meer dat het jammer is dat in Nederland de lokale kartelmerken besloten het wiel opnieuw uit te vinden. Deels begrijpelijk, want men wil die markt niet afgeven, maar WTW die ook vocht reguleert bestaat gewoon van allerlei grote merken. Alleen veel van die merken leveren niet aan de consumenten markt in Nederland en omgeving. Alklima is een van de uitzonderingen, al kun je bij Brink ook bij bepaalde modellen de alluminium wisselaar vervangen voor een papieren. Maar dan betaal je dus nog steeds twee keer.

(Ik zou bij import overigens eerder Australie nemen. Niet alleen vanwege de taal, maar ook omdat hun voltage en frequentie compatible is, en die van Japan niet. Bij de VS is het doorgaans wel voltage - aannemend dat je een 30A model neemt - maar weer niet frequentie.)

[...]
Als je veel houtstook in de buurt hebt wil je juist wel WTW zodat je de centrale inlaat kunt filteren.
Eens en bekend. In zo'n geval zou ik eem Brink Pure overwegen. Net iets beter dan een gewone filter. Alleen wel een prijskaartje natuurlijk ...

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

Bij deze:

Sinds kort een L/L Warmtepomp in de woonkamer. Vloerverwarming staat al een week of 4 uit maar het werd toch frisjes voor mijn gevoel. Een 3,5 Kw unit van Panasonic. Blijft rustig doorblazen op auto stand en met nanoeX krijg ik ook nog schone lucht. Plan is nu om in de winter vvw op een laag pitje te houden en de koude uit de vloer te laten, airco als extra verwarming wanneer nodig.

*knip*, niet dan alsnog offtopic gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2020 16:23 ]

www.highflow.nl

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2