Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.395 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:03
Wat betreft het blazen van boven naar beneden in de meeste gevallen gaat het bij mij juist andersom. Mijn Daikin nexura blaast zowel warm als de koude lucht naar boven. Ook heb ik bij verwarming het stralings paneel eigenlijk altijd aan, het is dan net een radiator, hij hangt ook op dezelfde hoogte als de "cv" radiatoren.

Als de nexura op het stralings paneel draaid zonder ventilator stand aan, blaast hij nog zachter dan fluisterstand en brengt de warme lucht heel langzaam omhoog zodat het mooi mengt.

Boven hangt er ook 1 (5 Kw), die de gehele bovenetage doet (circa 150m3 ) hij hangt op de overloop, er is wel een grote vide aanwezig, maar dit gaat prima. We waren eerst wel een beetje bang voor de "worp" , dat de koude lucht "naar beneden zou vallen" maar met overdag de deuren allemaal open blijft het lekker koel op de slaapkamers.

Vorig jaar met de 40graden, sliepen wij heerlijk allemaal onder het dekbed... d:)b

[ Voor 48% gewijzigd door vanderv op 13-05-2020 23:29 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
BTS schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Bij deze:

Sinds kort een L/L Warmtepomp in de woonkamer. Vloerverwarming staat al een week of 4 uit maar het werd toch frisjes voor mijn gevoel. Een 3,5 Kw unit van Panasonic. Blijft rustig doorblazen op auto stand en met nanoeX krijg ik ook nog schone lucht. Plan is nu om in de winter vvw op een laag pitje te houden en de koude uit de vloer te laten, airco als extra verwarming wanneer nodig.
Is wennen, heb je altijd bij overstap op andere verwarmingssystemen, zo zit ik dagelijks met zweetvoeten op kantoor vanwege vloerverwarming... en dan komt er te koude lucht uit de luchtbehandeling waardoor het aanvoelt als "tocht", kortom het systeem niet in balans.

Heb je geen comfort stand? en je kan gerust de temperatuur iets hoger zetten dat is doorgaans normaal.
Mensen met vloerverwarming zetten de thermonstaat 1 of 2c lager doorgaans dan bij radiatoren of andere systemen.

En mensen met vloerverwarming hebben doorgaans:
- "Luie voeten" , je lichaam gaat eraan wennen en zijn opeens een kouder vloer niet meer gewend.
- Woning is aangepast zoals stenenvloer whatever, dat is sowieso minder comfortabel bij luchtverwarming.

In beginperiode was het hier ook niet direct perfect dat was ook, bijstellen, aanpassen, ditjes en datjes, leren ermee om te gaan, aanpassing hier en daar.

Deze Daikin heeft nog comfort stand, bij aanwezigheid gaat hij automatisch langzamer blazen en wordt uitblaas temperatuur verhoogt waardoor je meer stralingswarmte voelt, indien niemand aanwezig gaat hij harder blazen met een lagere luchttemperatuur, de binnentemperatuur blijft gehandhaafd op mijn ingestelde setpoint.

de " INTELLIGENT EYE" heeft meer opties als setpoint 2c verlagen indien niemand aanwezig de klep/waaier luchtstroom wijzigen zodat hij niet op personen gericht staat.

En je hebt mensen wat hem forceren op fluisterstand... handig voor de slaapkamer of als je een boek in absoluut stilte wil lezen, doorgaans overbodig in de woonkamer, wordt hier ook niet gebruikt.

offtopic:
Mod> mijn haar is al lang mag ik jouw schaar even lenen?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Had vandaag hier een servicemonteur van Daikin omdat ik een probleempje had en leverancier veel verder weg zit dan Daikin. Met hem nog wat staan praten en verrassende info:

1) Hoe komt het dat mijn unit bijvoorbeeld 23 graden meet (zie app) en op 21 staat ingesteld en niet afslaat. Dat komt omdat die thermometer rechtsonder de unit zit en de unit niet op die thermometer regelt maar op de aanzuiglucht bovenin de unit.
2) Hoe vaak moet ik nu eigenlijk laten servicen bij intensief gebruik want ik verwarm er ook mee, dus veel uren? Heel simpel meneer. Het is een gesloten systeem dus al die verhalen over koelmiddel vullen is onzin. Na 10 jaar zal er iets uit zijn, maar niet noemenswaardig. Als u zorgt dat u de aanzuiging van de buitenunit bladvrij houdt en eens per jaar eens goed uitborstelt, de filters binnen netjes reinigt en de condensbak met tablet reinigt eens per 5 jaar en dan ook de verdamper met reinigingsvloeistof met zo'n fles met schuine tuit inspuit en dan daarna fors laat koelen bent u klaar.

Kijk dat is nog eens objectieve eerlijke info waar we wat mee kunnen. Onderhoud bangmakerij en dure contracten ;w Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:20
Goed om te horen. Ik heb zelf vorige maand het rooster aan de voorkant van de buitenunit eraf gehad, zodat ik de ventilator bladen eens kon schoonmaken. Daar kwam toch wel verrassend veel troep vanaf. Makkelijk klusje dus kan het iedereen van harte aanraden. Vier schroeven losdraaien en je tilt het rooster er zo af en dan kun je overal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 13:56
Fijne bevestiging maar sorry niets nieuws althans bij mij al bekend. Watvwas je probleempje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Idefix70 Mijn units staan naast mijn terras en met name in de eerste week vond ik dat deze bij lage toerentallen teveel geluid maakte. Een soort van roffeltje. Zowel de multi als de single hadden het. Het werd al minder met de tijd/gebruik en door Corona ellende kon men nu pas komen. Servicemonteur kon niets vreemds vinden en horen aan compressor en fan en zei dat het spul in het begin wel wat moet indraaien en omdat ik er zo dicht op zit het mij waarschijnlijk op viel. Gaf als suggestie om er wellicht nog rubberen dempers op te zetten al staan ze al op van die zware zwarte rubberen blokken en dan tussen die en de units.

Tweakers zijn nu eenmaal kritisch. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:26

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:55:
@Idefix70 Gaf als suggestie om er wellicht nog rubberen dempers op te zetten al staan ze al op van die zware zwarte rubberen blokken en dan tussen die en de units.

Tweakers zijn nu eenmaal kritisch. O-)
Ik weet niet of het met resoneren van compressor te maken heeft, maar ik heb mijn buitenunits op veren gezet en nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:49
Ik heb in de afgelopen week een aantal bedrijven over de vloer gehad om advies in te winnen en offertes op te laten maken voor airco's voor zowel de beneden als bovenverdieping. Het doel is om het PV overschot op te gebruiken voor zowel koelen als verwarmen, en daarmee zoveel mogelijk de gasrekening naar beneden te brengen. Kostentechnisch wordt het waarschijnlijk eerst alleen de benedenverdieping maar ik wil eigenlijk nu al wel duidelijk hebben hoe ik het boven wil hebben. En daar zit ik nog met een aantal vragen.

Hier de layout van de bovenverdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc0Ez-KqrHTM8sw9lroiOcHQH3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nNCLhMWXmEkeB2ZIrcT972sC.jpg?f=user_large

Alle bedrijven die hier langs zijn geweest raden een aparte unit aan voor de beide slaapkamers.
De argumenten hier zijn dat dit dan beter per kamer regelbaar is. Dit is natuurlijk waar.
Hoe zien jullie de optie daarentegen om de airco te plaatsen op de rood gemarkeerde locatie? Zou dit effectief zien voor de beide slaapkamers? De studeerkamer is voor mij niet zo belangrijk maar de badkamer daarentegen lijkt me wel een probleem dus misschien daar nog een extra unit plaatsen?

Wat zou jullie advies zijn in deze?

Hier nog twee foto's voor de visualisatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb7k7Br68kmDeJko6Hptn_NHx8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8akwTGS5SS3zD7Yk14qcSNuQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FChuFE-yMf7nmAh4OkBnHxG2rQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D55SxtdKh1xotod4f7BZLDoY.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kire88 op 25-05-2020 21:38 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kire88 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:36:
Ik heb in de afgelopen week een aantal bedrijven over de vloer gehad om advies in te winnen en offertes op te laten maken voor airco's voor zowel de beneden als bovenverdieping. Het doel is om het PV overschot op te gebruiken voor zowel koelen als verwarmen, en daarmee zoveel mogelijk de gasrekening naar beneden te brengen. Kostentechnisch wordt het waarschijnlijk eerst alleen de benedenverdieping maar ik wil eigenlijk nu al wel duidelijk hebben hoe ik het boven wil hebben. En daar zit ik nog met een aantal vragen.

[Afbeelding]

Alle bedrijven die hier langs zijn geweest raden een aparte unit aan voor de beide slaapkamers.
De argumenten hier zijn dat dit dan beter per kamer regelbaar is. Dit is natuurlijk waar.
Hoe zien jullie de optie daarentegen om de airco te plaatsen op de rood gemarkeerde locatie? Zou dit effectief zien voor de beide slaapkamers? De studeerkamer is voor mij niet zo belangrijk maar de badkamer daarentegen lijkt me wel een probleem dus misschien daar nog een extra unit plaatsen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Badkamer een unit? Niet doen. Gewoon een luxe terrasheater. Overweeg ik ook.

In de overloop plaatsen is in het airco topic al veel over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De studeerkamer is voor mij niet zo belangrijk maar de badkamer daarentegen lijkt me wel een probleem dus misschien daar nog een extra unit plaatsen?
Badkamer kan je gewoon met een IR paneel verwarmen lijkt me. Veel voordeliger en staat hooguit een half uur per dag aan in de winter lijkt me?

Daarnaast als je de slaapkamers op temperatuur hebt en de beneden verdieping ook op temperatuur is dan zal die badkamer wel redelijk mee lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Kan ik enkel beamen. Ik heb in één badkamer elektrische vloerverwarming op 21 graden (met desnoods timer) en de andere een ventilator met gloeispiraal. Dat laatste vind ik fijner dan IR. Immers het maakt wel iets meer lawaai, maar verwarmt de lucht dus als je het uitzet blijft het warm en is minder gevoelig voor 'net eronder moeten staan'. Maar het idee is hetzelfde, want je gebruikt het enkel wanneer het nodig is en dan doorgaans kort.

Die elektrische vloerverwarming gebruikt omdat het een klein oppervlakte is ondanks de COP=1 nauwelijks stroom. Bij stroomuitval (ik woon in het buitenland) merkt mijn 2300W generator er bijvoorbeeld niets van of die nu aan blijf of niet, terwijl de koffiemaker wel dat ding doet optoeren.

Ik zou verder de studeerkamer wel meenemen. Anders wordt dat een kil hok tenzij je daar veel computers hebt staan. Ik spreek uit ervaring want mijn eigen studeerkamer heeft geen unit en zelfs met de deur naar de kamer ernaast open die wel een unit heeft blijft het lang kil in de ochtend. Zeker met COVID en thuis werken, niet prettig. Mijn oplossing is dikke trui aan en alle computers en laptops booten (5 stuks dus helpt wel) en de deur dicht houden totdat het warm is. Maar bij opnieuw doen zou ik daar ook een mini-unit plaatsen. Zeker omdat in de zomer het omgekeerde natuurlijk geldt.

Met een beetje strategisch plannen kunnen de beide units op dezelfde muur en heeft dus weinig extra installatie-ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Greenisthebest @Tsurany @Armin bedankt voor de reacties. Jullie voorstel aangaande de badkamer (en studeerkamer) is duidelijk.

Armin, we gebruiken de studeerkamer zo weinig dat het eigenlijk wat een groot woord is om te gebruiken dus ik zou er waarschijnlijk toch voor kiezen deze niet mee te nemen.

Hoe zien jullie verder de voorgestelde locatie van de unit op de aangegeven plaats? Zijn er nog andere/betere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 02:40:
Ik zou verder de studeerkamer wel meenemen. Anders wordt dat een kil hok tenzij je daar veel computers hebt staan. Ik spreek uit ervaring want mijn eigen studeerkamer heeft geen unit en zelfs met de deur naar de kamer ernaast open die wel een unit heeft blijft het lang kil in de ochtend. Zeker met COVID en thuis werken, niet prettig. Mijn oplossing is dikke trui aan en alle computers en laptops booten (5 stuks dus helpt wel) en de deur dicht houden totdat het warm is. Maar bij opnieuw doen zou ik daar ook een mini-unit plaatsen. Zeker omdat in de zomer het omgekeerde natuurlijk geldt.

Met een beetje strategisch plannen kunnen de beide units op dezelfde muur en heeft dus weinig extra installatie-ellende.
Euhm dan haal je toch een convector / ventilatorkachel ter waarde van 20 euro...
Je weet wel een mini ding wat je ook makkelijk weer kan opbergen.

Die boost de ruimte ook zo warm, het zijn stroom vreters dat weet ik maar voor kort gebruik geen enkel probleem en valt het verbruik wel mee.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kire88 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:10:

Hoe zien jullie verder de voorgestelde locatie van de unit op de aangegeven plaats? Zijn er nog andere/betere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?
Dit zal kunnen werken als je er voor kiest de verdieping constant op temperatuur te houden. Snel verwarmen of koelen zal lastig gaan. Ik persoonlijk ga voor een losse binnenunit per kamer, hierdoor kan ik makkelijk een bepaalde kamer verwarmen zonder dat de andere kamer direct mee verwarmd.
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:33:
[...]

Euhm dan haal je toch een convector / ventilatorkachel ter waarde van 20 euro...

Die boost de ruimte ook zo warm, het zijn stroom vreters dat weet ik maar voor kort gebruik geen enkel probleem en valt het verbruik wel mee.
De goedkoopste binnenunit van Daikin kost 400 euro. Daar komt dan nog installatie bij, laten we zeggen minimaal 500 euro? Koop je zo'n elektrische kachel voor 100 euro (heel luxe model) dan heb je alsnog 400 euro over om van te verwarmen. Rekenen we 25 cent per kWh dan kan je 1600kWh verstoken voordat een extra binnenunit voordeliger zou zijn. Gebruikt dat apparaat 2000 watt dan kan je 800 uur verwarmen.

Natuurlijk zit er een comfort verschil in maar voor incidenteel verbruik is zo'n elektrische kachel echt zo gek nog niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 26-05-2020 10:11 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Dit zal kunnen werken als je er voor kiest de verdieping constant op temperatuur te houden. Snel verwarmen of koelen zal lastig gaan. Ik persoonlijk ga voor een losse binnenunit per kamer, hierdoor kan ik makkelijk een bepaalde kamer verwarmen zonder dat de andere kamer direct mee verwarmd.

[...]

De goedkoopste binnenunit van Daikin kost 400 euro. Daar komt dan nog installatie bij, laten we zeggen minimaal 500 euro? Koop je zo'n elektrische kachel voor 100 euro (heel luxe model) dan heb je alsnog 400 euro over om van te verwarmen. Rekenen we 25 cent per kWh dan kan je 1600kWh verstoken voordat een extra binnenunit voordeliger zou zijn. Gebruikt dat apparaat 2000 watt dan kan je 800 uur verwarmen.

Natuurlijk zit er een comfort verschil in maar voor incidenteel verbruik is zo'n elektrische kachel echt zo gek nog niet.
Reken maar gerust richting 800 euro voor een L/L WP en dat is nog goedkoop, 100 euro aan installatiekosten moet de situatie wel heel erg in het voordeel zijn van de monteur zoals hem alleen even op druk hoeft te zetten en vacumeren en zaken als stekkertje hier en daar erin doen.

Ik ken niemand die daar zijn bed voor uit komt, tenzij je het een beunhaas laat doen en hopen dat er achteraf geen problemen komen...
Keerzijde L/L WP heeft extra comfort als koelen erbij dus hoeft zich niet 100% terug te verdienen.

Je gaat ook niet naar de film met in achterhoofd de tvt kosten wat als ik in dat tijdbestek iets anders had gedaan...

Een 2000watt kacheltje staat in praktijk ook niet de hele dag te stampen op max, indien wel heb je zo een tropisch klimaat binnen(kleine ruimtes als studeerkamer/slaapkamer etc), op die dingen zit ook niet voor niks een thermonstaat, maar ze blijven in verhouding duur in gebruik idd, dus ik begrijp hem ook niet helemaal waarom men er zo op tegen is indien het maar gaat om tijdelijk gebruik, ook in de wintermaanden mocht het toch -20 worden kan een kacheltje prima bijverwarmen mocht het nijpend worden, maar nee mensen gaan liever voor een zwaar overgedemotioneerde WP om dat te voorkomen en dan de rest van het jaar loopt die heftig te pendelen vanwege overdreven minimaal vermogen teveel.

Hier heb ik als backup een klein ventilatorkacheltje (gebruik ik normaal voor de auto om de ruiten te ontdooien en op te warmen) mocht het toch 1 of 2 dagen -20 worden en de WP kan het niet meer aan gebruik ik die er wel even tijdelijk bij als hulp.

Voor 2 dagen een kacheltje erbij aan is maar 4,50 euro aan energiekosten(dat is worstcase uitgerekend)...
Overgens als de WP het niet aan kan wordt het geen -5 in huis ofzo... :+

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 In het aircotopic zijn er die hun hele huis volhangen enkel en alleen om te koelen. Dat kan helemaal niet uit vind ik. Dit topic is beter. Huis verwarmen met L/L en o ja je kan er ook mee koelen. :+

Overigens vreet zo'n 2000 watt kachel wel stroom al je hem echt de hele dag gebruikt. Heb ooit met thuiswerken mijn werkhok ermee verwarmd en moest dat dat jaar €500,- bij betalen aan stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Reken maar gerust richting 800 euro voor een L/L WP en dat is nog goedkoop, 100 euro aan installatiekosten moet de situatie wel heel erg in het voordeel zijn van de monteur zoals hem alleen even op druk hoeft te zetten en vacumeren en zaken als stekkertje hier en daar erin doen.

Ik ken niemand die daar zijn bed voor uit komt, tenzij je het een beunhaas laat doen en hopen dat er achteraf geen problemen komen...
Keerzijde L/L WP heeft extra comfort als koelen erbij dus hoeft zich niet 100% terug te verdienen.
Ja het ging mijn voornamelijk om de kosten die het plaatsen van een extra binnenunit met zich mee brengt als je de rest van de kamers al voorziet. Maar dat zal inderdaad wel wat hoger zijn, je buitenunit wordt natuurlijk ook duurder. Zal eerder richting de 1000 euro extra lopen, kan je heel wat elektrisch verwarmen met een cop van 1.
Een 2000watt kacheltje staat in praktijk ook niet de hele dag te stampen op max, indien wel heb je zo een tropisch klimaat binnen(kleine ruimtes als studeerkamer/slaapkamer etc), op die dingen zit ook niet voor niks een thermonstaat, maar ze blijven in verhouding duur in gebruik idd, dus ik begrijp hem ook niet helemaal waarom men er zo op tegen is indien het maar gaat om tijdelijk gebruik, ook in de wintermaanden mocht het toch -20 worden kan een kacheltje prima bijverwarmen mocht het nijpend worden, maar nee mensen gaan liever voor een zwaar overgedemotioneerde WP om dat te voorkomen en dan de rest van het jaar loopt die heftig te pendelen vanwege overdreven minimaal vermogen teveel.

Hier heb ik als backup een klein ventilatorkacheltje (gebruik ik normaal voor de auto om de ruiten te ontdooien en op te warmen) mocht het toch 1 of 2 dagen -20 worden en de WP kan het niet meer aan gebruik ik die er wel even tijdelijk bij als hulp.

Voor 2 dagen een kacheltje erbij aan is maar 4,50 euro aan energiekosten(dat is worstcase uitgerekend)...
Overgens als de WP het niet aan kan wordt het geen -5 in huis ofzo... :+
En in dit geval is het voor een ruimte die minimaal gebruikt wordt. Als je even de kou eruit wilt halen is een uurtje genoeg gezien hij dan wel redelijk op temperatuur blijft gezien de rest van het huis wel verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Tsurany schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Tot nu toe heb ik sowieso altijd alles mee laten vewarmen. Specifieke ruimtes op aparte temperatuur brengen hebben we tot nu toe niet gedaan en ik verwacht ook niet dat dat gaat veranderen in de toekomst.

En wat is snel, ik stook nu op redelijk lage aanvoer temperatuur en eigenlijk 24/7 op dezelfde temperatuur (af en toe kleine nachtverlaging). Dus echt grote temperatuur schommelingen zijn er niet en indien er iets opgewarmd moet worden duurt het nu ook al een redelijke tijd.

De situatie is duidelijk, en de keuze is aan mij! Ik zal er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat je (ongewild wellicht) beneden ook een beetje gaat koelen. Koude lucht is zwaar, en loopt voor een deel de trap af, die koel capaciteit ben je kwijt voor boven.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:54:
@mr_evil08 In het aircotopic zijn er die hun hele huis volhangen enkel en alleen om te koelen. Dat kan helemaal niet uit vind ik. Dit topic is beter. Huis verwarmen met L/L en o ja je kan er ook mee koelen. :+

Overigens vreet zo'n 2000 watt kachel wel stroom al je hem echt de hele dag gebruikt. Heb ooit met thuiswerken mijn werkhok ermee verwarmd en moest dat dat jaar €500,- bij betalen aan stroom.
hier hoofdzakelijk voor verwarmen idd, maar koelen hoort erbij en rekening mee gehouden ondanks het maar weinig is per jaar om mij over de streep te trekken tot aanschaf.

Je koopt dat ding niet alleen voor milieu, maar stiekem ook wel een beetje voor extra luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:33:
[...]

Helaas werkt dat in de zomer minder :*)

Maar ja, dat kan en was ook exact mijn redenering om het niet te doen. Maar mijn logica is meer dat het maar een paar honderd euro extra kost als je de rest toch al doet. Zeker als je ze op dezelfde muur zou kunnen hangen.

Indien je die kamer later echt gaat gebruiken (extra kinderen) of bij verkoop is dat een plus. Plus dus in de zomer.

ik zou het bij 'opnieuw doen' dus wel doen. Vandaar dat ik het aandraag: de meerkosten zijn niet zo groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
vinom schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:32:
Goed om te horen. Ik heb zelf vorige maand het rooster aan de voorkant van de buitenunit eraf gehad, zodat ik de ventilator bladen eens kon schoonmaken. Daar kwam toch wel verrassend veel troep vanaf. Makkelijk klusje dus kan het iedereen van harte aanraden. Vier schroeven losdraaien en je tilt het rooster er zo af en dan kun je overal bij.
Ik kwam dit filmpje tegen moest is even aan jouw denken. Een paar schroeven meer een de hele voorkant eraf. :)
YouTube: How to Clean Air Conditioner Outside Unit at Home || Step by Step ||

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
evtje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Ik kwam dit filmpje tegen moest is even aan jouw denken. Een paar schroeven meer een de hele voorkant eraf. :)
Mooie duidelijke video, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Ga denk ik mijn unit ook nog in de https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html zetten. Gebruik ik ook op mijn auto. Topspul. Blijft maanden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:30
Kleine cross-post uit het 'Het grote airconditioning topic - Deel 2'...
Iemand hier tips of suggesties voor mijn toekomstige Multi-split Airco (woonkamer + slaapkamer)?

info:
Woning uit 2000, Rc3 rondom geïsoleerd en met HR+ glas. Beneden veel plat dak.
Woonkamer is één grote ruimte met eetkamer en keuken, veel glas op het zuiden, echter geen directe lichtinval in de zomer, inhoud 207m3.
Slaapkamer heeft een inhoud van 42m3, raam en deur op het zuiden en deels schuin dak / deels plafond.

Wordt 's winters verwarmt met L/W WP (Elga), dit gaat goed tot -2 graden. Bedoeling is om icm de Airco's de CV weg te kunnen doen voor verwarming voor ook de koudere dagen.
Daarnaast 's zomers koeling voor woonkamer en slaapkamer (met evt. deur open naar overloop/andere slaapkamers. Slaapkamers worden nu 's zomers niet enorm heet.

Kijkrichting is Daikin ivm app en domoticz besturing.
Voor de WAF is een Stylish in de woonkamer een must.

optie 1:
- Daikin Stylish FTXA42AW (woonkamer)
- Daikin Perfera FTXM20N (slaapkamer)
- Daikin 2MXM50M9 buitenunit

optie 2:
- Daikin Stylish FTXA50AW (woonkamer)
- Daikin Perfera FTXM20N (slaapkamer)
- Daikin 3MXM52N buitenunit

Ivm geluid kijk ik toch naar een FTXA42AW voor de woonkamer of zou deze dat niet trekken (207m3)?
De FTXA50AW is blijkbaar niet te combineren met de 2MXM50M9 buitenunit, wel met de 3MXM52N.
Iemand ervaring met het geluidsniveau van de FTXA50AW? Deze komt op 3,1 meter hoogte te hangen.

Buitenunit komt op een plat houten dak te staan. Plan is om zware opsluitbanden te plaatsen op rubbers, bigfoot poot er op en de buitenunit op dempers plaatsen.
Zijn trillingen op deze manier voor beide buitenunits te elimineren?

2MXM50M9 of 3MXM52N als buitenunit?

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinse
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 19:54
Hier overgegaan tot de aanschaf van 2 daikin airco’s en wil deze dus ook via mijn domoticz gaan aansturen. Nu de vraag is er maar 1 type WiFi controller en is hiermee dit mogelijk dan? mijn installateur gaf aan hierop niet het antwoord te weten vanwege hij niet thuis was in het integreren in domoticz. Het betreft een daikin emura en een daikin perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dinse schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:12:
Hier overgegaan tot de aanschaf van 2 daikin airco’s en wil deze dus ook via mijn domoticz gaan aansturen. Nu de vraag is er maar 1 type WiFi controller en is hiermee dit mogelijk dan? mijn installateur gaf aan hierop niet het antwoord te weten vanwege hij niet thuis was in het integreren in domoticz. Het betreft een daikin emura en een daikin perfera.
Peanuts. Zit standaard ingebakken in Domoticz en werkt als een tierelier. Welkom bij de club. ;)

Al moet ik zeggen dat ik vaker de app van Daikin gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
PSspike schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:22:
Kleine cross-post uit het 'Het grote airconditioning topic - Deel 2'...
Iemand hier tips of suggesties voor mijn toekomstige Multi-split Airco (woonkamer + slaapkamer)?

Iemand ervaring met het geluidsniveau van de FTXA50AW? Deze komt op 3,1 meter hoogte te hangen.

Buitenunit komt op een plat houten dak te staan. Plan is om zware opsluitbanden te plaatsen op rubbers, bigfoot poot er op en de buitenunit op dempers plaatsen.
Zijn trillingen op deze manier voor beide buitenunits te elimineren?

2MXM50M9 of 3MXM52N als buitenunit?
Ik heb een 5 kW stylish in de woonkamer hangen, geluid hangt af van hoe hard de ventilator moet draaien, op de lagere standen is het ok, maar dat geld voor elke binnen unit.

Ik heb een 4MXM68N buiten staan op de tegels op bigfoots en ik hoor er niets van.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dinse schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:12:
Alle controllers van Daikin werken met Domoticz, maar niet alle controllers werken op alle type binnendelen van Daikin.

Met andere woorden; kijk even hier welk model controller je nodig hebt:

https://www.daikin.eu/en_...er/connectable-units.html

(Prefera = FTXM = BRP069A41, Emura = FTXJ/FTXG = BRP069A41 (en bij de FTXJ zit deze inbegrepen, bij de FTXM hoor je het ook inbegrepem te krijgen)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 28-05-2020 19:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinse
Oké duidelijk moet geen probleem gaan zijn dus zaten inderdaad inbegrepen

[ Voor 8% gewijzigd door Dinse op 28-05-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Notna schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Alle controllers van Daikin werken met Domoticz, maar niet alle controllers werken op alle type binnendelen van Daikin.

Met andere woorden; kijk even hier welk model controller je nodig hebt:

https://www.daikin.eu/en_...er/connectable-units.html

(Prefera = FTXM = BRP069A41, Emura = FTXJ/FTXG = BRP069A41 (en bij de FTXJ zit deze inbegrepen, bij de FTXM hoor je het ook inbegrepem te krijgen)
Hoe zit het met de Comfora (FTXP)? Ik zie deze niet in de bovenstaande lijst staan maar in de Daikin prijslijst staat de BRP069B45 als optie. Ik zou graag weten of alle functionaliteit van de app (inclusief verbruiksmonitoring) ook voor de Comfora units werken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Kire88 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Hoe zit het met de Comfora (FTXP)? Ik zie deze niet in de bovenstaande lijst staan maar in de Daikin prijslijst staat de BRP069B45 als optie. Ik zou graag weten of alle functionaliteit van de app (inclusief verbruiksmonitoring) ook voor de Comfora units werken of niet.
Hij staat er wel tussen maar dan als FTXTP-K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Notna ah vandaar dat ik hem niet had gezien. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
@Kire88 ik heb een 1 comfora, die rapporteert geen verbruiksgegevens, mijn stylish en perfera units wel.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@kliklakloe dit is wat ee op de Daikin website staat:
Online-bediening (optioneel): bedien uw binnenunit vanuit om het even welke locatie via een app, uw lokale netwerk of het internet, en volg uw energieverbruik op

https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXP-M.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Kire88 misschien met een nieuwer type WiFi controller dat het dezelfde functionaliteit biedt. Die comfora hangt al ruim 3 jaar en de WiFi controller was een optie. Ik zie hem wel gewoon in de app bij de andere units maar bij de verbruik tab staat hij licht grijs en kan ik hem niet selecteren en de rest van de units wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@kliklakloe dat klinkt logisch. Ik zal het eens bij de installateur navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinse
bij ons buiten gaat een buitenunit 3mxm52 van daikin geïnstalleerd worden op het platdak van onze garage. nu de vraag wat geeft het minste geluid doorgifte bigfoots gewoon op het platdak plaatsen of toch aan de gevel hangen met eventueel dempers? wat zijn jullie ervaringen hiermee? een andere installateur zegt mij dat hij een rubber mat op het platdak plaatst en dan hierop balkjes met de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kliklakloe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:18:
@Kire88 ik heb een 1 comfora, die rapporteert geen verbruiksgegevens, mijn stylish en perfera units wel.
Ik krijg binnenkort vier Perfera units uit de FTXM-N reeks gecombineerd met een 4MXM68N, zou je mij kunnen vertellen welke verbruiksgegevens je kan zien? Is dit vermogen per binnenunit of enkel het vermogen van de buitenunit? En is het puur het gebruik in watt of houd hij ook het verbruik per kWh bij?
En zijn deze gegevens ook via de API te raadplegen?

Ik twijfel namelijk of ik een extra energie logger moet aansluiten of dat het apparaat zelf alles kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Tsurany je kan per binnenuit apart zien wat het verbruik is. Het verbruik kan weergegeven worden per dag, week en jaar. In de app worden ook vergelijkingsgrafieken weergegeven. Het verbruik wordt weergegeven in kwh in stapjes van 0,1. De data is per api te raadplegen. Ik heb de data in homeassistant staan. Is wel een flink gepuzzel maar zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Let wel op dat het verbruik dat de app meet niet heel erg accuraat is (meen ik mij te herinneren) en je beter via een externe logger dat kan meten (bijv. een kWh metende groep oid) als je voor precisie wilt gaan.

https://github.com/ael-code/daikin-control

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 29-05-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Notna Waaruit concludeer je dat het inaccuraat is? en in wat voor mate? Spreek je niet tegen hoor, ben gewoon nieuwsgierig. Een externe logger in je meterkast zal zoiezo altijd wel beter zijn maar dan komen daar ook wel kosten bij kijken natuurlijk. Dat is het mij niet waard voor 100W meer of minder afwijking per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

kliklakloe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:16:
@Notna Waaruit concludeer je dat het inaccuraat is? en in wat voor mate? Spreek je niet tegen hoor, ben gewoon nieuwsgierig. Een externe logger in je meterkast zal zoiezo altijd wel beter zijn maar dan komen daar ook wel kosten bij kijken natuurlijk. Dat is het mij niet waard voor 100W meer of minder afwijking per dag.
Ik meen mij te herinneren dat dit de conclusie was eerder in dit topic van een aantal users. Maar ik kan de directe passage niet meer vinden dus het kan ook larie zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Notna Ok, bedankt. zijn er mensen die hier wat meer over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kliklakloe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:09:
@Tsurany je kan per binnenuit apart zien wat het verbruik is. Het verbruik kan weergegeven worden per dag, week en jaar. In de app worden ook vergelijkingsgrafieken weergegeven. Het verbruik wordt weergegeven in kwh in stapjes van 0,1. De data is per api te raadplegen. Ik heb de data in homeassistant staan. Is wel een flink gepuzzel maar zeker mogelijk.
Thnx, dat klinkt goed! Het zal wel wat werk zijn maar dat moet icm Node-RED prima naar InfluxDB te zetten zijn denk ik.
Notna schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:56:
Let wel op dat het verbruik dat de app meet niet heel erg accuraat is (meen ik mij te herinneren) en je beter via een externe logger dat kan meten (bijv. een kWh metende groep oid) als je voor precisie wilt gaan.

https://github.com/ael-code/daikin-control
Hebben we het dan over een procent afwijking of al snel tien procent of meer? Het apart loggen betekent een DIN meter aanschaffen en zelf pulsen gaan bijhouden via een RaspberryPi. Pulsen tellen is eigenlijk al een crap oplossing, liever een meter die zelf intern digitaal doortelt en kWh en watt kan uitspugen.

@Zerobase ik vond deze post van jou: Zerobase in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Heb jij hier nog wat meer data van? Op basis van die post was het 131kWh vanuit Daikin vs 133kWh vanuit een losse meter die je via Domoticz uit las.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 29-05-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Als het 1 kwh afwijkt op elke 100 kwh kan ik er prima mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
kliklakloe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:19:
@Notna Ok, bedankt. zijn er mensen die hier wat meer over kunnen vertellen?
De interne meting van Daikin wijkt niet zo heel veel af in de zomer, in de winter echter neemt Daikin de carter verwarming niet mee in zijn energie meting. Dan ga je wel flinke afwijkingen krijgen als het veel rond het vriespunt of kouder is. Afgelopen winter was dat niet echt het geval en dan valt dat dus ook nog mee.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:45
kliklakloe schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 00:18:
Hier hangt een comfora van circa 2 jaar oud incl wifi controller. Deze logt gewoon energieverbruik. Dit lijkt redelijk betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Sjors81 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:37:
[...]

Hier hangt een comfora van circa 2 jaar oud incl wifi controller. Deze logt gewoon energieverbruik. Dit lijkt redelijk betrouwbaar.
Ok goed om te horen. Klopt dus netjes met de informatie van de Daikin site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Sjors81 vreemd dat dat bij mij niet werkt dan. Zal eens kijken naar het modelnummer van de WiFi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@Kire88 mijn conforma heeft een BRP069B41 wifi controller. Ik kan verder nergens vinden wat die wel en niet zou moeten ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Tsurany: Verbruik dit jaar volgens de app tot nu toe 221 KWh (verwarmen en koelen), volgens de KWh-meter in de meterkast (domoticz) 198 KWh. De app geeft dus meer aan dan het 'daadwerkelijke' verbruik. (+/- 10%)

Op het totaal van vorig jaar kom ik uit op een afwijking van ongeveer 10% minder dan wat de app aangeeft (498KWh om 447KWh).

Over afgelopen week volgens de app 9,2 KWh verbruikt, volgens de meter 8,1 KWh (Zo'n 10% minder dan wat de app aangeeft).

Kijk ik naar alleen vandaag, dan geeft de app 0,8 KWh aan en de meter 0,9 KWh.

Met inachtname van afrondingsfouten en meetfouten is mijn conclusie dat de app gemiddeld 10% afwijkt en redelijk inzicht in het energieverbruik geeft (en daar gaat het tenslotte om).
Tsurany schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:20:
[...]
@Zerobase ik vond deze post van jou: Zerobase in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Heb jij hier nog wat meer data van? Op basis van die post was het 131kWh vanuit Daikin vs 133kWh vanuit een losse meter die je via Domoticz uit las.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
kliklakloe schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:05:
@Kire88 mijn conforma heeft een BRP069B41 wifi controller. Ik kan verder nergens vinden wat die wel en niet zou moeten ondersteunen.
Misschien dat @Sjors81 kan kijken of hij dezelfde wifi module heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Bedankt @Zerobase voor de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Zerobase schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:03:
@Tsurany: Verbruik dit jaar volgens de app tot nu toe 221 KWh (verwarmen en koelen), volgens de KWh-meter in de meterkast (domoticz) 198 KWh. De app geeft dus meer aan dan het 'daadwerkelijke' verbruik. (+/- 10%)

Op het totaal van vorig jaar kom ik uit op een afwijking van ongeveer 10% minder dan wat de app aangeeft (498KWh om 447KWh).

Over afgelopen week volgens de app 9,2 KWh verbruikt, volgens de meter 8,1 KWh (Zo'n 10% minder dan wat de app aangeeft).

Kijk ik naar alleen vandaag, dan geeft de app 0,8 KWh aan en de meter 0,9 KWh.

Met inachtname van afrondingsfouten en meetfouten is mijn conclusie dat de app gemiddeld 10% afwijkt en redelijk inzicht in het energieverbruik geeft (en daar gaat het tenslotte om).

[...]
interessante verbruiken..!
wat is het volume van de woonkamer en het huis als geheel? en bij welk temperatuur in de woonkamer?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Dinse schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:07:
bij ons buiten gaat een buitenunit 3mxm52 van daikin geïnstalleerd worden op het platdak van onze garage. nu de vraag wat geeft het minste geluid doorgifte bigfoots gewoon op het platdak plaatsen of toch aan de gevel hangen met eventueel dempers? wat zijn jullie ervaringen hiermee? een andere installateur zegt mij dat hij een rubber mat op het platdak plaatst en dan hierop balkjes met de unit.
Is het een houten dak? Dan aan de muur hangen, evt veren ipv rubber als voetjes, dat scheelt behoorlijk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:47:
[...]

De interne meting van Daikin wijkt niet zo heel veel af in de zomer, in de winter echter neemt Daikin de carter verwarming niet mee in zijn energie meting. Dan ga je wel flinke afwijkingen krijgen als het veel rond het vriespunt of kouder is. Afgelopen winter was dat niet echt het geval en dan valt dat dus ook nog mee.
Die Carter verwarming heb ik nooit kunnen vinden in de unit ook niet in monteurshandleiding.

Maar als dat ding 24/7 draait is dat toch ook niet van toepassing?

Ik meen dat er een klein elementje in zat bij de koelgas, ik heb dan geen extra verbruik kunnen constateren deze winter, ook gemeten met slimme stekker vs daikin monitor.

In iedergeval zo dusdanig weinig verschil dat het niet opviel.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-05-2020 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@yingli405 :

De verhouding verwarmen/koelen voor dit jaar tot nu toe is 140KWh/81KWh (Totaal dus 221 KWh). Inhoud woonkamer (met open keuken) is 100m3, hele huis zal ongeveer 250m3 zijn kwa inhoud.

Ik heb een Daikin 4MXM68N buiten-unit met daaraan 4 binnen-units (FTXM):
  • woonkamer 4,2KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • zolder 2,5KW
De kleinste 3e slaapkamer heeft geen binnen-unit, want met 25m3 inhoud te klein en wordt toch alleen maar voor opslag gebruikt. Maar met de deuren open loopt 'ie kwa temperatuur netjes mee met de rest.

Ik verwarm overigens alleen in het naseizoen met de airco en dan ook nog niet alle dagen. Als ik het koud heb slinger ik de airco aan.

Vwb koelen: Zodra het buiten 25 graden wordt (en blijft) koel ik 7x24.
yingli405 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:18:
[...]

interessante verbruiken..!
wat is het volume van de woonkamer en het huis als geheel? en bij welk temperatuur in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Zerobase schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:12:
@yingli405 :

De verhouding verwarmen/koelen voor dit jaar tot nu toe is 140KWh/81KWh (Totaal dus 221 KWh). Inhoud woonkamer (met open keuken) is 100m3, hele huis zal ongeveer 250m3 zijn kwa inhoud.

• woonkamer 4,2KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • zolder 2,5KW
De kleinste 3e slaapkamer heeft geen binnen-unit, want met 25m3 inhoud te klein en wordt toch alleen maar voor opslag gebruikt. Maar met de deuren open loopt 'ie kwa temperatuur netjes mee met de rest.

Ik verwarm overigens alleen in het naseizoen met de airco en dan ook nog niet alle dagen. Als ik het koud heb slinger ik de airco aan.

[...]
Duidelijk!
hangt de buiten-unit bij jou aan de muur of staat de unit op de grond?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
@yingli405:

De buitenunit hangt aan de zijmuur (3 meter hoog, hoekwoning) richting een parkeerterreintje.

Kwa geluid, als je er onder staat hoor je ‘m zachtjes blazen, maar komt er een auto voorbij of een vogeltje begint te fluiten dan hoor je ‘m niet meer. Bij verwarmen, als de unit net opstart en even kortstondig vol aan de bak moet dan hoor je binnen een zachte brom, maar dat is maar een paar minuten. Met koelen heb ik daar geen last van.
yingli405 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Duidelijk!
hangt de buiten-unit bij jou aan de muur of staat de unit op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zerobase schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:12:
@yingli405 :

• woonkamer 4,2KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • slaapkamer 2.0 KW
  • zolder 2,5KW

[...]
Dan gebruik je hem wel heel weinig. Ik zit op bijna 200 kWh vanaf 10 maart dit jaar. :? 8)7 Grotendeels verwarmen en nu al koelen. Woonkamer 160m3 (4,2) naar 21 graden verwarmen en nu met koelen op 22 graden. 1e verdieping 100m3 (2,5 op 1 slaapkamer) en zolder zal zo'n 80m3 (2) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
Zerobase schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:17:
@yingli405:

De buitenunit hangt aan de zijmuur (3 meter hoog, hoekwoning) richting een parkeerterreintje.

Kwa geluid, als je er onder staat hoor je ‘m zachtjes blazen, maar komt er een auto voorbij of een vogeltje begint te fluiten dan hoor je ‘m niet meer. Bij verwarmen, als de unit net opstart en even kortstondig vol aan de bak moet dan hoor je binnen een zachte brom, maar dat is maar een paar minuten. Met koelen heb ik daar geen last van.

[...]
thnx voor de zeer nuttige info, wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Greenisthebest @yingli405 vanaf 01-01-2020 tot nu tataal 80kWh gebruikt voor beide L/L WP's.
Verwarmen / koelen naar 21 graden.

Edit: @Greenisthebest alleen koelen van de gehele woning dit jaar, dagelijks van 10.00 tot 22.00.

[ Voor 37% gewijzigd door BenEco op 30-05-2020 22:37 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:58:
@Greenisthebest @yingli405 vanaf 01-01-2020 tot nu tataal 80kWh gebruikt voor beide L/L WP's.
Verwarmen / koelen naar 21 graden.
Dat zegt natuurlijk niets. Hoe vaak en hoe lang staan ze aan en hoe groot is de ruimte? Ik heb ze iedere dag voor verwarmen aan gehad vanaf maart en heb nu ook airco aan staan. Boven was net 22,6 graden en koel de hele bovenverdieping en zolder nu naar 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:45
Kire88 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Misschien dat @Sjors81 kan kijken of hij dezelfde wifi module heeft?
@Kire88

Yep, ff gekeken en ik denk dat je de verkeerde controller hebt. Er zit bij mij een brp069b45 in. Ik heb hem destijds hier aangeschaft: https://m.ebay.nl/itm/DAI...eaf87e:g:3rMAAOSwSz1aoZVZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Sjors81 ik denk dat je @kliklakloe bedoelt :)

Ik ga nu een Daikin Comfora bestellen. Volgens de documentatie is de bijhorende wifi module de BRP069B45, dus dezelfde die jij er nu in hebt zitten. Waarom @kliklakloe een BRP069B41 heeft is dan nog een vraagteken. Misschien omdat het een ouder model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Toen ik hem liet plaatsen zat er standaard geen wifi module bij. Moest er apart bij gekozen worden. Tegenwoordig worden alle daikin modellen standaard verkocht met een wifi module is mij vertelt. Maar goed om te weten dat het aan de controller ligt en niet aan het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Bij de Comfora is het optioneel en niet standaard inbegrepen. Voor de duurdere modellen is het wel allemaal standaard volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Heb net wat documentatie van daikin gevonden waar per controller de mogelijkheden beschreven staan. 41-44 ondersteunen monitoring functie niet. Alleen de brp069b45 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Wat voor monitoring functies? Ik heb de 41 module en kan alles uitlezen op mijn FTXM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
@vinom stroomverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zouden jullie even met mij mee kunnen denken?

Wij gaan voor een Daikin 4MXM68N buitenunit met boven drie FTXM20N binnenunits. In de woonkamer wilde ik een FTXM50N binnenunit plaatsen echter blijkt deze breder te zijn dan de kleinere units waardoor hij niet past op de door ons gewenste locatie (nr 1 in de plattegrond). De unit is namelijk 1040mm breed en de muur maar 940mm. Nu heb ik drie opties:
1. De unit op locatie 2 plaatsen
2. De FTXM50N vervangen door een FTXM42N
3. De FTXM50N vervangen door een FTXA50AW (Stylish)

Optie 1 heeft absoluut niet de voorkeur, de unit hangt dan vol in het zicht en blaast direct op het zitgedeelte. Een andere locatie zie ik ook niet zitten ivm leidingwerk wat dan binnenshuis komt.
Optie 2 heeft de voorkeur omdat deze het voordeligst is. Echter zit ik dan met 4,2kW in plaats van 5kW. De vraag is of ik dat ga merken, heb ik perse 5,0kW nodig?
Optie 3 is 500 euro duurder. De unit hangt op locatie 1 uit het zicht dus dat de unit mooier is maakt voor ons niet uit, dan betalen we puur die 500 euro meer voor 0,8kW extra vermogen.

Ik heb het ook aan mijn adviseur voorgelegd en die gaf aan te verwachten dat de 4,2kW unit wel gaat werken maar dat dit qua energieverbruik nadelig uit zal vallen. Echter voor de 500 euro die ik extra zou betalen met optie 3 kan ik natuurlijk aardig wat kWh's verstoken. Dat is op 10 jaar tijd toch ruim 200kWh extra per jaar aan energie die ik kan verstoken.

De woonkamer en keuken samen zijn ongeveer 149m3. Het huis is uit 2006 en geïsoleerd volgens de dan geldende standaarden. De rechterkant van de woning ligt op het zuiden waardoor de woning de hele dag zon vangt, voornamelijk via de glaspartij in de erker (3m breed en 2m hoog).
We willen zowel verwarmen als koelen met de airco zonder gebruik te maken van een andere vorm van verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObZxx__Jhgy5Fr2oFHMKfkZPtp0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iWQrh2ciZca468aU7lQI0EE.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat zouden jullie adviseren?

Crosspost met Tsurany in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Tsurany Tja, mijn gevoel zegt dat je het af moet kunnen met de 42. Die heb ik zelf ook, maar mijn woonkamer + keuken is veel kleiner, namelijk 100 m3. Maar die van mij doet het met twee vingers in zijn neus in de winter.

Plus, hij hangt bij optie 1 wel echt op een mooie plek.

Ben je overigens niet bang voor pendelgedrqg met zo'n grote buitenunit? (sorry als dat al een keer gevraagd is)

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 01-06-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Laatst online: 08:45
Hier een 5kw in 220m3 woonkamer en open keuken, 3 ramen oost,2 zuid, grote pui west.

Ding houdt het met gemak koel. Zou me er niet druk om maken. Mensen moeten niet verwachten dat het binnen 10 minuten 5 graden koeler is.

Overigens huis uit 2002, Chinees airco.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vinom schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:56:
@Tsurany Tja, mijn gevoel zegt dat je het af moet kunnen met de 42. Die heb ik zelf ook, maar mijn woonkamer + keuken is veel kleiner, namelijk 100 m3. Maar die van mij doet het met twee vingers in zijn neus in de winter.

Plus, hij hangt bij optie 1 wel echt op een mooie plek.
Dat zou mooi zijn, je hebt nooit dat hij op vol vermogen draait om het warm of koel te houden?
Ben je overigens niet bang voor pendelgedrqg met zo'n grote buitenunit? (sorry als dat al een keer gevraagd is)
Mijn gedachte was dat met vier binnenunits de kans op pendelen niet heel groot zal zijn. Daarnaast hebben we een tweede verdieping van ruim 100m3 inhoud die we niet direct verwarmen/koelem maar indirect natuurlijk wel meegenomen wordt, met name door de units boven.
Gieliovd520 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:15:
Hier een 5kw in 220m3 woonkamer en open keuken, 3 ramen oost,2 zuid, grote pui west.

Ding houdt het met gemak koel. Zou me er niet druk om maken. Mensen moeten niet verwachten dat het binnen 10 minuten 5 graden koeler is.

Overigens huis uit 2002, Chinees airco.
Dat klinkt goed. Hoeven inderdaad geen direct effect te hebben, zullen eerder voor een constante temperatuur gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Tsurany schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Dat zou mooi zijn, je hebt nooit dat hij op vol vermogen draait om het warm of koel te houden?

[...]

Mijn gedachte was dat met vier binnenunits de kans op pendelen niet heel groot zal zijn. Daarnaast hebben we een tweede verdieping van ruim 100m3 inhoud die we niet direct verwarmen/koelem maar indirect natuurlijk wel meegenomen wordt, met name door de units boven.

[...]

Dat klinkt goed. Hoeven inderdaad geen direct effect te hebben, zullen eerder voor een constante temperatuur gaan.
Nop, hij draait nooit op vol vermogen. Tuurlijk wel heel even als hij net aangaat, maar dat zakt al heel snel af. Ik heb afgelopen winter veel 24/7 verwarmd en dan draait hij tussen de 14% en 32% (cmpfreq, is een indicatie hoe hard je buitenunit werkt)

Met betrekking tot pendelen zou je op dat woord kunnen zoeken in dit topic. Dat is nog aardig wat leesvoer. Ik ben benieuwd of je het gaat hebben met bijvoorbeeld 1 unit aan. Je minimaal vermogen ligt dan erg hoog. In de app kun je buitenunit wel knijpen en dat kan helpen bij pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:26
Ik heb een woning uit 2012 en wil een l/l warmtepomp voor zolder en woonkamer dus dacht aan multisplit unit.
Op de zolder de leiding door dak onder dakpannen door en om de dakgoot naar beneden en in de woonkamer leiding van hooguit 1 mtr naar buiten door muur gelijk naar beneden op unit wat ingeveer 3 mtr is.
vanaf schuin dak zal dit ongeveer 6 mtr schuindak en 3mtr naar buitenunit totaal op max 9 mtr komen.
Het is een tussenwoning dus plekje voor buitenunit op muurbeugels tegen gevel aan ong 40 cm van de grond.
Installateur is langs geweest en biedt het volgende aan.
Daikin
2MXM50 ( 1 stuks )
FTXP25 ( 1 stuks )
FTXP35 ( 1 stuks )
Dit alles inclusief installatie voor € 4.950 incl. 21% btw
Ikzelf vind dit het een heel hoog bedrag, maar misschien zie ik het verkeerd.
Maar is er iemand die een installateur weet die in Harlingen kan en wil plaatsen.
De leverancier die dit aanbood komt uit harlingen dus daar hoef ik dan dus niet meer te zoeken.
Zelf doen gaat helaas niet.

Woonkamer is 100M3 en zolder met trapgat ongeveer 60M3
@koevlaas2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:15:
[...]

Die Carter verwarming heb ik nooit kunnen vinden in de unit ook niet in monteurshandleiding.

Maar als dat ding 24/7 draait is dat toch ook niet van toepassing?

Ik meen dat er een klein elementje in zat bij de koelgas, ik heb dan geen extra verbruik kunnen constateren deze winter, ook gemeten met slimme stekker vs daikin monitor.

In iedergeval zo dusdanig weinig verschil dat het niet opviel.
Het viel mij 2 winters geleden op omdat ik er niet mee verwarm en als dan het verbruik sommige dagen omhoogschiet van 0.24 kWh per dag naar 0.7 kWh of iets dergelijks dan valt dat wel op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Tsurany schreef op maandag 1 juni 2020 @ 01:09:
Zouden jullie even met mij mee kunnen denken?

Wij gaan voor een Daikin 4MXM68N buitenunit met boven drie FTXM20N binnenunits. In de woonkamer wilde ik een FTXM50N binnenunit plaatsen echter blijkt deze breder te zijn dan de kleinere units waardoor hij niet past op de door ons gewenste locatie (nr 1 in de plattegrond). De unit is namelijk 1040mm breed en de muur maar 940mm. Nu heb ik drie opties:
1. De unit op locatie 2 plaatsen
2. De FTXM50N vervangen door een FTXM42N
3. De FTXM50N vervangen door een FTXA50AW (Stylish)

Optie 1 heeft absoluut niet de voorkeur, de unit hangt dan vol in het zicht en blaast direct op het zitgedeelte. Een andere locatie zie ik ook niet zitten ivm leidingwerk wat dan binnenshuis komt.
Optie 2 heeft de voorkeur omdat deze het voordeligst is. Echter zit ik dan met 4,2kW in plaats van 5kW. De vraag is of ik dat ga merken, heb ik perse 5,0kW nodig?
Optie 3 is 500 euro duurder. De unit hangt op locatie 1 uit het zicht dus dat de unit mooier is maakt voor ons niet uit, dan betalen we puur die 500 euro meer voor 0,8kW extra vermogen.

Ik heb het ook aan mijn adviseur voorgelegd en die gaf aan te verwachten dat de 4,2kW unit wel gaat werken maar dat dit qua energieverbruik nadelig uit zal vallen. Echter voor de 500 euro die ik extra zou betalen met optie 3 kan ik natuurlijk aardig wat kWh's verstoken. Dat is op 10 jaar tijd toch ruim 200kWh extra per jaar aan energie die ik kan verstoken.

De woonkamer en keuken samen zijn ongeveer 149m3. Het huis is uit 2006 en geïsoleerd volgens de dan geldende standaarden. De rechterkant van de woning ligt op het zuiden waardoor de woning de hele dag zon vangt, voornamelijk via de glaspartij in de erker (3m breed en 2m hoog).
We willen zowel verwarmen als koelen met de airco zonder gebruik te maken van een andere vorm van verwarmen.

[Afbeelding]

Wat zouden jullie adviseren?

Crosspost met Tsurany in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Ik heb zelf optie 3, maar dan ook meer dan de dubbele inhoud van mijn beneden verdieping met een isolatie standaard van 1995, dus ik denk dat de 4.2 het ook wel zal doen bij je.

Verder is het zo dat op het moment dat je maximaal vermogen nodig hebt en al je units aan staan, er nooit 5kW beschikbaar is voor de beneden unit... ook iets om even bij stil te staan, die 5kW is alleen beschikbaar als er andere units uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
vinom schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Nop, hij draait nooit op vol vermogen. Tuurlijk wel heel even als hij net aangaat, maar dat zakt al heel snel af. Ik heb afgelopen winter veel 24/7 verwarmd en dan draait hij tussen de 14% en 32% (cmpfreq, is een indicatie hoe hard je buitenunit werkt)

Met betrekking tot pendelen zou je op dat woord kunnen zoeken in dit topic. Dat is nog aardig wat leesvoer. Ik ben benieuwd of je het gaat hebben met bijvoorbeeld 1 unit aan. Je minimaal vermogen ligt dan erg hoog. In de app kun je buitenunit wel knijpen en dat kan helpen bij pendelgedrag.
Ik heb die optie in de app geprobeerd, en dat werkt echt wonderbaarlijk goed, ik snap niet dat dat niet standaard via de afstandsbediening in te stellen is. Hij gaat dan een stuk verder terug in vermogen zodat je hem ook gewoon continue op laag vermogen (en geluid) kan laten pruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
PentaClover schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb die optie in de app geprobeerd, en dat werkt echt wonderbaarlijk goed, ik snap niet dat dat niet standaard via de afstandsbediening in te stellen is. Hij gaat dan een stuk verder terug in vermogen zodat je hem ook gewoon continue op laag vermogen (en geluid) kan laten pruttelen.
Misschien omdat pendelen een zo goed als non-issue is O-) Vergeet niet dat wij Tweakers zijn en voor het gros een warmtepomp gewoon net zoiets saais is als een gasketel met setje radiatoren. Meeste mensen gaan ook daar niet los met apps en software al kan het met veel ketels ook. En de gemiddelde warmtepomp eigenaar zal het een zorg zijn hoe vaak zo'n buitenunit aan en uitschakeld. Als het maar lekker warm wordt in huis.

Natuurlijk is het erg leuk om te spelen en proberen lange runs te krijgen, etc maar in principe zou ik een buitenunit enkel knijpen als een middel om eventuele overlast met buren te verminderen. Of wellicht als je zelf last van trillingen kijgt. Immers qua verbruik zal het niet echt veel uitmaken in de praktijk, en verder zie ik weinig nut om te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Ik twijfel om weer te bestellen bij https://www.airconditioni...-mounted-air-conditioners.

Zou iemand mee willen doen om de verzendkosten te delen? De verzendkosten zijn 250 euro en daarvoor mogen er 4 units verzonden worden. Ik heb er maar 1 nodig.

PM is makkelijkste bij interesse denk ik.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Misschien omdat pendelen een zo goed als non-issue is O-) Vergeet niet dat wij Tweakers zijn en voor het gros een warmtepomp gewoon net zoiets saais is als een gasketel met setje radiatoren. Meeste mensen gaan ook daar niet los met apps en software al kan het met veel ketels ook. En de gemiddelde warmtepomp eigenaar zal het een zorg zijn hoe vaak zo'n buitenunit aan en uitschakeld. Als het maar lekker warm wordt in huis.

Natuurlijk is het erg leuk om te spelen en proberen lange runs te krijgen, etc maar in principe zou ik een buitenunit enkel knijpen als een middel om eventuele overlast met buren te verminderen. Of wellicht als je zelf last van trillingen kijgt. Immers qua verbruik zal het niet echt veel uitmaken in de praktijk, en verder zie ik weinig nut om te knijpen.
Bij lucht merk je het doorgaans wel als hij afslaat, bij een ketel met setje radiatoren niet want radiatoren blijven nog wel een tijd nagloeien omdat ze een enorme buffer hebben (water).

Zowel vroeger met de heteluchtverwarming als nu met de l/l WP als je aan de thermonstaat ging zitten en hij sloeg af was het vrijwel direct (gevoelsmatig) "koud", een CV ketel kan gerust een tijdje uit zijn zonder dat je het merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Armin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Dit gaat met deze buiten unit niet om het pendelen, mijn huis is groot genoeg om die warmte kwijt te kunnen, dit gaat om behoorlijk irritant regel gedrag. Zonder de Eco stand kan de unit met verwarmen niet lager dan 1.5 kW electrisch vermogen (6+ kW thermisch vermogen) dat betekend een uitblaas temperatuur die zo hoog is dat dit niet prettig is en een ventilator op standje orkaan kracht omdat de unit anders die warmte niet kan afgeven aan de lucht in de kamer. Volslagen idioot.

Met eco stand gaat de unit hier terug tot ~600 Watt electrisch vermogen (2.5 kW thermisch) met een lagere en aangenamere uitblaas temperatuur en de ventilator op een stand dat je niet uit je sokken geblazen wordt.

Met koelen hoeft hij niet op eco stand te staan om terug te kunnen moduleren naar 360 W electrisch verbruik, naar mijn mening is dit gewoon een fout in het ontwerp van het product en van de zotte dat je met een app een work arround moet toepassen om een bruikbaar product te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@PentaClover Daikin heeft ook stroombesparingsmodus dan kan je nog verder terug, optie (laag 25%),(middel 50%), (hoog 75%) het klopt dat je bij ECONO niet ver terug kan, (ik dacht dat ECONO 70% max was).

Die stroombesparingsstand zit alleen in de APP geloof ik, ik heb hem nog nooit kunnen vinden op de AB.
En het voordeel van stroombesparingsstand het is permanent tenzij je het als gebruiker uitschakelt.

Het klopt kwa regelgedrag deze singlesplit start ook veel lager indien deze modus aan staat.
Bij een multisplit moet je stroombesparingstand op alle binnenunits aanzetten anders werkt het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:27:
@PentaClover Daikin heeft ook stroombesparingsmodus dan kan je nog verder terug, optie (laag 25%),(middel 50%), (hoog 70%) het klopt dat je bij ECONO niet ver terug kan, (ik dacht dat ECONO 70% max was).

Die stroombesparingsstand zit alleen in de APP geloof ik, ik heb hem nog nooit kunnen vinden op de AB.
En het voordeel van stroombesparingsstand het is permanent tenzij je het als gebruiker uitschakelt.

Het klopt kwa regelgedrag deze singlesplit start ook veel lager indien deze modus aan staat.
Ja, die stroom besparings stand in de app, die bedoel ik, zonder is het apparaat niet prettig bruikbaar om te verwarmen, en dat vind ik stom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Bij lucht merk je het doorgaans wel als hij afslaat, bij een ketel met setje radiatoren niet want radiatoren blijven nog wel een tijd nagloeien omdat ze een enorme buffer hebben (water).

Zowel vroeger met de heteluchtverwarming als nu met de l/l WP als je aan de thermonstaat ging zitten en hij sloeg af was het vrijwel direct (gevoelsmatig) "koud", een CV ketel kan gerust een tijdje uit zijn zonder dat je het merkt.
Lucht units blijven ook wel 'nagloeien' want de ventilator gaat namelijk niet uit. Er blijft dus warme lucht rondgeblazen worden. Deels omdat het element nog warm is meteen bij het uitschakelen van de buitenunit, deels omdat de lucht in de kamer reeds op temperatuur is. Pendelen slaat op de buitenunit en bij de meeste merken is dat semi-onafhankelijk van de binnen-unit. Dus ik snap dat punt niet echt. Je blijft lucht circuleren.

Bovendien stel ik me voor dat je lucht verwarming in zijn algemeenheid (dus ook die niet modulerende gasbranders) liefst instelt dat je de directe 'wind' niet voelt. Juist die directe wind wordt als storend ervaren, dus die wil je uberhaupt niet voelen.

Het enige wat ik me kan bedenken is als je een tocht-kamer hebt en dus meteen bij uitschakelen koude trek gaat voelen. Maar radiatoren met tocht-kamers is ook erg onprettig als je niet meteen naast de radiator zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Lucht units blijven ook wel 'nagloeien' want de ventilator gaat namelijk niet uit. Er blijft dus warme lucht rondgeblazen worden. Deels omdat het element nog warm is meteen bij het uitschakelen van de buitenunit, deels omdat de lucht in de kamer reeds op temperatuur is. Pendelen slaat op de buitenunit en bij de meeste merken is dat semi-onafhankelijk van de binnen-unit. Dus ik snap dat punt niet echt. Je blijft lucht circuleren.

Bovendien stel ik me voor dat je lucht verwarming in zijn algemeenheid (dus ook die niet modulerende gasbranders) liefst instelt dat je de directe 'wind' niet voelt. Juist die directe wind wordt als storend ervaren, dus die wil je uberhaupt niet voelen.

Het enige wat ik me kan bedenken is als je een tocht-kamer hebt en dus meteen bij uitschakelen koude trek gaat voelen. Maar radiatoren met tocht-kamers is ook erg onprettig als je niet meteen naast de radiator zit.
Doorgaans is het vrij vlot hoor, hetzelfde bij de heteluchtketel was, het was binnen 2 minuten koude lucht of ging gewoon stoppen met blazen, radiatoren blijven met gemak nog 15 minuten warm.

Het is maar een klein elementje met een klein buffertje wat snel weer koud wordt, moet je maar eens kijken wat een bak water in een radiator gaat vs luchtverwarming...
De heteluchtketel boven zit maar 2 tot 4 liter waterinhoud in..., een CV doorgaans gerust 160 tot 220 liter.
Daarom is luchtverwarming ook donderssnel met opwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 01-06-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
PentaClover schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:23:
[...]
Dit gaat met deze buiten unit niet om het pendelen, mijn huis is groot genoeg om die warmte kwijt te kunnen, dit gaat om behoorlijk irritant regel gedrag. Zonder de Eco stand kan de unit met verwarmen niet lager dan 1.5 kW electrisch vermogen (6+ kW thermisch vermogen) dat betekend een uitblaas temperatuur die zo hoog is dat dit niet prettig is en een ventilator op standje orkaan kracht omdat de unit anders die warmte niet kan afgeven aan de lucht in de kamer. Volslagen idioot.

Met eco stand gaat de unit hier terug tot ~600 Watt electrisch vermogen (2.5 kW thermisch) met een lagere en aangenamere uitblaas temperatuur en de ventilator op een stand dat je niet uit je sokken geblazen wordt.

Met koelen hoeft hij niet op eco stand te staan om terug te kunnen moduleren naar 360 W electrisch verbruik, naar mijn mening is dit gewoon een fout in het ontwerp van het product en van de zotte dat je met een app een work arround moet toepassen om een bruikbaar product te hebben.
Ja, ik begreep dat dat een vervelende eigenschap van (sommige modelen van) Daikin is. Ik snap niet goed waarom eigenlijk, want als het in Eco stand kan, waarom kan de 'Auto' stand dan niet de 'Eco' stand automatisch activeren wanneer de warmtevraag laag is. Dus ja, ik ben het met je eens dat dat een ontwerp fout is. Niet onmogelijk vooral een software kwestie lijkt mij. (Ik dacht echter dat je het om het pendelen deed als je maar een enkele unit aan hebt bij een multi-split.)

Mijn eigen Mitsubishi Electric heeft dat niet en gaat niet als een malle hete lucht blazen en in auto-stand bij verwarmen ook gewoon helemaal terug naar de stilste ventilator stand. Alleen bij koelen blijft hij een standje boven minimaal. Ik vermoed omdat bij koelen mensen vaak de ventilatie lekker vinden. Maar dat los je op door hem in fluister-stand te zetten voor het slapen gaan of anderzijds nadat de temperatuur op gewenst niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:44:
[...]

Doorgaans is het vrij vlot hoor, hetzelfde bij de heteluchtketel was, het was binnen 2 minuten koude lucht of ging gewoon stoppen met blazen, radiatoren blijven met gemak nog 15 minuten warm.

Het is maar een klein elementje met een klein buffertje wat snel weer koud wordt, moet je maar eens kijken wat een bak water in een radiator gaat vs luchtverwarming...
Zoals ik eerder ooit eens voorrekende kan dat fysisch vrijwel niet. Immers we hebben het over een situatie waar de minimale warmte-vraag zo laag is dat de buiten-unit structureel moet pendelen met een hoge frequentie (<10 minuten), maar tegelijkertijd zo hoog dat als je niks doet het heel snel koud aanvoelt in die kamer.

Als je dat doorrekent met de warmte-capaciteit van lucht in een kamer kom je er snel achter dat dit eigenlijk niet kan, en vooral een probleem is van slechte software. Immers de kamer moet dan snel afkoelen om het als mens te voelen, maar tegelijk een lage warmte-capaciteit hebben (dus klein genoeg zijn) want anders zou de unit niet pendelen.

Ik denk dan aan een kleine tochtende enkel-glas kamer. Maar dat zijn kamers ook met andere verwarmings-methoden al snel oncomfortabel zijn. Bij een redeijk goed geisoleerde kamer zal in die 2 minuten pendel de temperatuur onmogelijk snel genoeg doen dalen dat je het als mens voelt.

Jouw punt betreft 'koude lucht; geeft het al aan. Het is immers geen koude lucht, maar lucht op exact de temperatuur die jij ingesteld hebt. Het is dus gewoon de luchtstroom die je onprettig vindt.

Ik schreef dan ook: Bovendien stel ik me voor dat je lucht verwarming in zijn algemeenheid (dus ook die niet modulerende gasbranders) liefst instelt dat je de directe 'wind' niet voelt. Juist die directe wind wordt als storend ervaren, dus die wil je uberhaupt niet voelen.

Ik zou dus eerder met de luchtstroom gaan spelen want de overlast van pendelen heeft waarschijnlijk daar meer mee te maken.

Aanvulling: in die context zijn er merken en modellen die de luchtstand dan ook aanpassen als ze pendelen. Mijn zwaardere (5kW) duurdere ME unit verandert automatisch de fan positie als die 'pendelt' juist om de luchtstroom weg te houden van mensen. Immers zo'n zwaardere unit heeft een sterkere fan en is dus eerder storend.

[ Voor 7% gewijzigd door Armin op 01-06-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PentaClover schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:12:
[...]
Ik heb zelf optie 3, maar dan ook meer dan de dubbele inhoud van mijn beneden verdieping met een isolatie standaard van 1995, dus ik denk dat de 4.2 het ook wel zal doen bij je.
Dan zou die 4,2 het inderdaad prima moeten doen dus.
Verder is het zo dat op het moment dat je maximaal vermogen nodig hebt en al je units aan staan, er nooit 5kW beschikbaar is voor de beneden unit... ook iets om even bij stil te staan, die 5kW is alleen beschikbaar als er andere units uit staan.
Dat is een goed punt, dat speelt inderdaad ook nog mee natuurlijk. Als het echt koud is zullen we boven ook verwarmen. Scheelt ook wel weer met het verlies aan warmte die opstijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Armin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Maar radiatoren met tocht-kamers is ook erg onprettig als je niet meteen naast de radiator zit.
Ook dan is het niet prettig, want je krijgt alsnog koude voeten.

De Daikin's kunnen overigens prima de fan terugregelen. Althans als de buitenunit een defrost gaat doen. De binnenunit heb ik vaak handmatig op de stille stand gezet.

Qua koelen laat ik hem meestal een x uur beginnen voordat ik weer thuis ben; dan laat ik hem wel alle kanten op blazen op auto. Als ik er dan eenmaal ben weer op stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

Q-bone

Dusss...

oops

[ Voor 96% gewijzigd door Q-bone op 02-06-2020 09:23 . Reden: verkeerde topic ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Q-bone schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:15:
weet iemand wat de buigradius van een 20mm vloerverwarmingsbuis is? Normaal leg je 16mm hart op hart 10 en de bochten (vooral de middelste s) is dan al krap, maar met 20 lijkt me dit moeilijk haalbaar, of valt dat mee?
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Geachte lucht/lucht WP community; wij gaan een L/W WP (Panasonic J-series AiO, 7 kW) installeren om daarmee te verwarmen en een stukje te koelen (ho wacht, ontopic deel volgt).

Echter: ik denk dat we qua koeling met de L/W WP tamelijk weinig afgiftevermogen hebben in de woonkamer, daar willlen we het vloerverwarmingscircuit gebruiken. Bij 15 cm HOH zou ik verwachten een afgiftevermogen te hebben van 2.2 W/m2 (= 1.1 kW totaal) bij Truimte = 25, Taanvoer = 18 en Tretour = 21.

Als ondersteuning voor koeling via voor de woonkamer (op slaapkamers komen forse Jaga Hybrids met DBH, koelt beter dan vloerverwarmingsbuizen) denk ik aan zoiets:

https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Geen buitenunit, 3.1 kW extra koelcapaciteit. Tevens condensafvoer. Traditionele airco met buitenunit heeft echt een te lage WAF.

Ervaringen met iTec of een vaste monoblock airco? In zijn algemeenheid is men op Tweakers niet enthousiast over mobiele airco's, dit is ook een monoblock net als een mobiele airco...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Dieken Taffert Die monoblock airco,s hou je er ook rekening mee dat je 2 joekels van gaten door de gevel krijgt ? 2x 162 mm? dat is doorgaans nog een grotere gat dan een afzuigkap in de keuken.

En de compressor staat binnen waardoor fors meer geluid, overgens een buitenunit kan je ook wel "kasten" je hebt ze in vele kleuren en ontwerpen waardoor WAF geen probleem moet zijn.

monoblock airco,s zijn doorgaans bedoelt als het echt niet anders kan zoals appartementen/flatgebouwen waar de eigenaar/gemeente moeilijk gaat doen.

Ook is de efficientie lager dan bij een buitenunit.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:43:
@Dieken Taffert Die monoblock airco,s hou je er ook rekening mee dat je 2 joekels van gaten door de gevel krijgt ? 2x 162 mm? dat is doorgaans nog een grotere gat dan een afzuigkap in de keuken.

En de compressor staat binnen waardoor fors meer geluid, overgens een buitenunit kan je ook wel "kasten" je hebt ze in vele kleuren en ontwerpen waardoor WAF geen probleem moet zijn.

monoblock airco,s zijn doorgaans bedoelt als het echt niet anders kan zoals appartementen/flatgebouwen waar de eigenaar/gemeente moeilijk gaat doen.

Ook is de efficientie lager dan bij een buitenunit.
Inderdaad betreft WAF, goed uitleggen dat in dit geval de esthetiek van een monoblock een prijs heeft qua herrie/geluid in huis.

Alles is uiteraard relatief, want in de USA doet men niet anders met raamunits, maar sommige mensen gaan zich enorm storen aan het geluid. Als jouw vrouw niet onder die categorie valt, is een monoblock een uitstekende keuze, maar even overleggen kan geen kwaad :*)

Ikzelf heb er 4 jaar een 4kW gehad op de kamer van mijn oudste en laatste december vervangen door een 2kW split. Niemand stoorde zich eraan, maar toch zou ik voor een echte split-unit gaan, tenzij je buiten geen ruimte hebt en het anders echt lelijk aan de muur moet. Het extra stille is echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Armin schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:28:

Alles is uiteraard relatief, want in de USA doet men niet anders met raamunits, maar sommige mensen gaan zich enorm storen aan het geluid.
In de USA doet men zeker wel andere dingen. De raamunits zie je alleen veel omdat ze relatief goedkoop zijn dus veel arme mensen hebben zo'n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Tsurany schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:36:
[...]

In de USA doet men zeker wel andere dingen. De raamunits zie je alleen veel omdat ze relatief goedkoop zijn dus veel arme mensen hebben zo'n systeem.
Niet alleen omdat ze goedkoop zijn, maat ook omdat ze verdraaid makkelijk te installeren zijn zonder hulp van een dure monteur en of vergunningen 8) Plus eventueel in de wintermaanden ook zo weer uit het raam gehaald.

En ze werken gewoon fantastisch mits je niet om het geluid geeft. Veel vermogen, zonder noodzaak van stevige pompen ivm de korte afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Dieken Taffert schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:49:
[...]
Geen buitenunit, 3.1 kW extra koelcapaciteit. Tevens condensafvoer. Traditionele airco met buitenunit heeft echt een te lage WAF.

Ervaringen met iTec of een vaste monoblock airco? In zijn algemeenheid is men op Tweakers niet enthousiast over mobiele airco's, dit is ook een monoblock net als een mobiele airco...
Mobiele airco's zijn fantastisch als je niet anders kan. Veel herrie? Ja. Hoog verbruik? Ja. Slaap je beter tijdens een hittegolf met zo'n apparaat aan? Ja, 10x beter! Kun je beter thuiswerken tijdens een hittegolf? Ja absoluut. Ga ik TV kijken met dat ding aan? Nee, liever een ventilator, zomerse kleding en een koud drankje met extra ijs, dan hoor ik de TV tenminste nog.

Context: Wij woonde in een gehuurd jaren '50 appartement onder een plat dak. Inmiddels niet meer en die airco dus weer verkocht, maar wat was ik blij dat ik 'm had tijdens die hittegolf.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 04-06-2020 11:29 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2