Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.337 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Tsurany schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:36:
[...]

In de USA doet men zeker wel andere dingen. De raamunits zie je alleen veel omdat ze relatief goedkoop zijn dus veel arme mensen hebben zo'n systeem.
Bovendien hebben ze in de VS schuiframen. Hier hebben we bijna alleen maar klapramen of kiepramen. In ieder geval iets met scharnieren. Dan kan zo'n raamunit helemaal niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:10
HarmoniousVibe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Bovendien hebben ze in de VS schuiframen. Hier hebben we bijna alleen maar klapramen of kiepramen. In ieder geval iets met scharnieren. Dan kan zo'n raamunit helemaal niet.
Dat is een beetje kort door de bocht, ook in Nederland zijn er woningen waarbij het mogelijk is.
Ik heb genoeg woningen gezien met schuifdeuren naar buiten bijvoorbeeld.
Ook naar binnen draaiende ramen zoals kunstof kozijnen kan het wel, dat raam kan je er ook eenvoudig uitpakken btw als je dat wil.

Het gat dichtmaken kan vrij eenvoudig.

Naar buitendraaiende ramen kan ook zolang het geen ramen zijn met de schanier aan de bovenkant.
Dus ook in Nederland is het veelal wel mogelijk om te koelen met een raamairco.

Raam airco,s zijn ook maar bedoelt als tijdelijke oplossing, dat ding pak je er weer uit aan het einde van seizoen, het probleem bij mobiele airco,s is dat er geen 2 slangen meer aanzitten wat je vroeger nog zag (aanzuiging en afzuiging), ik heb er eens 1 gemod en dan werken ze best goed want je haalt de onderdruk in de woning weg.

Terugkomend op split airco,s die zijn natuurlijk idiaal, niks kan tegen een vast apparaat op.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2020 16:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
mr_evil08 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht, ook in Nederland zijn er woningen waarbij het mogelijk is.
Ik heb genoeg woningen gezien met schuifdeuren naar buiten bijvoorbeeld.
Ook naar binnen draaiende ramen zoals kunstof kozijnen kan het wel, dat raam kan je er ook eenvoudig uitpakken btw als je dat wil.
Plus dat veel huizen in de VS ook geen schuiframen hebben ;) Mijn eigen woning heeft enkel klap-ramen. Meeste naar buiten, maar bij mijn 2018 verbouwing gewoon Europese kiep-kantel geplaatst.

Die blok-units kunnen verder ook ingebouwd worden in de muur. Met hout skeletbouw is dat immers een fluitje van een cent. Als je niet helemaal twee linkerhanden hebt is het immers enkel een gat maken en het kopen van precies passende 2x4's (of 2x6 in moderne bouw) en op maat zagen en vastschroeven aan de bestaande studs. Wat speciale kier-isolatie kopen (ook klant en klaar in elke bouwmarkt voor exact dit doeleinde) en het is inclusief rijden een zaterdag midsag trip. Lekker goedkoop ook als je niet arm bent en makkelijk voor DIY dus.

Merk in die context op dat zo'n monoblock niet helemaal hetzelfde is als een mobiele unit. Die mobiele units zijn een stapje 'erger' dan monoblocks want persen hun lucht door een ongeisoleerde en en vaak kierende plastic slang. Ook zijn ze - in Nederland meestal zelfs - vaak enkel-slang waardoor je onderdruk in je huis krijgt en dus warme lucht instroom via kieren.

Ikzelf had een mobiele met twee slangen in een huis met enkel klapramen. Dus ik deed wat iedereen in de VS doet, en dat is gewoon met PVC/hout een schot maken waar de slangen in gingen en je het zo in het klapraam kon hangen. Kieren dicht maken met speciale zelf-hechtende tape en het werkte uitstekend. Alleen dus wel herrie, dus als je daar gevoelig voor bent geen aanrader.

Vandaar mijn punt naar de OP dat betreft de WAF er wellicht nog wat te doen valt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 04:28
Beste tweakers,
Een paar jaar geleden heb ik een post geplaatst over een 'omgekeerde' warmtepomp. Daar kwam helaas niets nuttigs op terug. Hopelijk is de technologie nu zodanig dat er wel een oplossing is.

Mijn vraag: Ik heb een bovenverdieping (kantoor) van 100 kuub met rondom zon die bij een beetje goed weer, ook in de winter, makkelijk 30 graden kan worden. In de zomer wordt het bij een beetje zon 35 graden.
De huiskamer is op de begane grond (150 kuub). Deze ruimte is altijd koel, want we zitten meerdere meters onder NAP en moeten ook in voor- en najaar vaak verwarmen om het comfortabel te krijgen.
De middenverdieping (slaapverdieping) heeft goede zoninstraling en heeft nauwelijks verwarming nodig.

Boven zitten we bij 30 graden te puffen met terrasdeuren en ramen open om het werkbaar te houden, terwijl we op de begane grond moeten stoken om het aangenaam te houden.

Het moet toch mogelijk zijn om met een warmtepomp op de bovenverdieping de warmte op te pikken en deze energie in vloeistof overgezetten die het dan via een leiding naar de begane grond transporteert om het via een condensor daar als warmte weer af te staan. We hebben een ongebruikt schoorsteenkanaal door het hele huis dus een drukleiding is snel aan te leggen.

Zelfs al zou maar een deel van de hitte van de bovenverdieping beneden terechtkomen kan dit precies de goede balans geven. Vanzelfsprekend kunnen we boven een gewone airco installeren en met extra raamschermen etc. de temperatuur omlaag brengen, maar ik zou verwachten dat in plaats van hiervoor extra energie te gebruiken er iets nuttigs met de overtollige warmte kan gebeuren.

Kan iemand mij een suggestie doen of dit soort systemen bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
@Pazzoppe Ehm ja een split unit kopen en de binnenunit op zolder plaatsen en de buitenunit in de woonkamer. Dan verplaats je de hitte van boven naar beneden. Maar denk niet dat je zin hebt om met een buitenunit in je woonkamer te zitten.

Kan me ook bijna niet voorstellen eigenlijk dat het verschil zo extreem is dat het boven niet te harden is en beneden dusdanig koud dat er verwarmd moet worden. Is de woonkamer half onder de grond?

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Pazzoppe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:18:
Beste tweakers,
Een paar jaar geleden heb ik een post geplaatst over een 'omgekeerde' warmtepomp. Daar kwam helaas niets nuttigs op terug. Hopelijk is de technologie nu zodanig dat er wel een oplossing is.

Het moet toch mogelijk zijn om met een warmtepomp op de bovenverdieping de warmte op te pikken en deze energie in vloeistof overgezetten die het dan via een leiding naar de begane grond transporteert om het via een condensor daar als warmte weer af te staan. We hebben een ongebruikt schoorsteenkanaal door het hele huis dus een drukleiding is snel aan te leggen.
Wat je zoekt is een split unit. En dat is geen omgekeerde warmte pomp, maar een gewone. Nadeel is dat in 1 van de twee delen de compressor zit (en dat dat een buitenunit is). Dus die hang je op een plek waar je het minst last van de herrie en het zicht hebt. De binnenunit hang je dan op de andere plek. Door nu te kiezen voor koelen of verwarmen kun je de warmte van de ene naar de andere plek verplaatsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
Beste tweakers,

Mijn vraag: Ik heb een bovenverdieping (kantoor) van 100 kuub met rondom zon die bij een beetje goed weer, ook in de winter, makkelijk 30 graden kan worden. In de zomer wordt het bij een beetje zon 35 graden.
De huiskamer is op de begane grond (150 kuub). Deze ruimte is altijd koel, want we zitten meerdere meters onder NAP en moeten ook in voor- en najaar vaak verwarmen om het comfortabel te krijgen.
De middenverdieping (slaapverdieping) heeft goede zoninstraling en heeft nauwelijks verwarming nodig.

Boven zitten we bij 30 graden te puffen met terrasdeuren en ramen open om het werkbaar te houden, terwijl we op de begane grond moeten stoken om het aangenaam te houden.

Zelfs al zou maar een deel van de hitte van de bovenverdieping beneden terechtkomen kan dit precies de goede balans geven. Vanzelfsprekend kunnen we boven een gewone airco installeren en met extra raamschermen etc. de temperatuur omlaag brengen, maar ik zou verwachten dat in plaats van hiervoor extra energie te gebruiken er iets nuttigs met de overtollige warmte kan gebeuren.

Ja die bestaan, maar de term "omgekeerde warmtepomp" is een niet gebruikelijke term en daarmee heb je denk ik jezelf en anderen onbedoeld op het verkeerde been gezet.

Een warmtepomp doet niets anders dan warmte verplaatsen van A naar B en meestal tegen een temperatuurgradient in. Vroeger vooral om te koelen, maar tegenwoordig kunnen die pompen in twee kanten werken en dus zowel koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Dat is denk ik waar je de term 'omgekeerd' vandaan hebt. Het Engelse woord 'invertor' is meer gebruikelijk in die context.

Echter die pompen zijn doorgaans niet bedoeld om binnen een gebouw warmte te circuleren. Je kunt natuurlijk de buiten-unit in het warme kantoordeel binnen plaatsen en de binnen-unit in het koude en dan die laatste op 'verwarmen' stand zetten, maar dat heeft natuurlijk wel een beetje een beun-factor. Immers die buiten unit zijn groot, lelijk, niet makkelijk weg te werken en de ventilator kun je niet regelen.

Hoe men dit normaal oplost is via VRF - . Wat daar gebeurd is dat verschillende binnen-units aangesloten zijn op één buiten-unit via een gedeelde set leidingen. Dat is anders dan een klassieke split-unit waar elke binnen unit een exclusieve leiding-set naar de buitenunit heeft. Voordeel is dat warmte zo uitgewisseld kan worden. De ene kan koelen en de andere kan verwarmen en zal de afvalwarmte van de eerste oppikken. De buiten-unit regel het pompen via een variabele 'flow'. Als er nu een netto tekort of overschot is, zal de buitenunit extra warmte toevoegen of verwijderen.

Dat is dus wat je eigenlijk wilt. Die systemen zijn wel ietsje duurder dan een klassieke warmtepomp in aanschaf.

Alternatief is via ventilatie wat regelen. Hoe wordt die beneden verdieping geventileert? Door lucht vanaf de warme bovenverdieping te circuleren naar de kelder, kun je ook dingen bereiken. Nadeel is dat er wellicht veel luchtvolume nodig is. Hoe makkelijk of moeilijk zoiets is, is afhankelijk van de exacte opbouw van jouw huis. Wellicht is een enkel buis voldoende. Je zuigt warmte af op de bovenverdieping, welke overdruk geeft op de onderverdieping, en indien er genoeg roosters/trappenhuizen/kieren onder deuren zijn zal die vanzelf omhoog stromen.

Een derde optie, is een variant van de vorige, en een ventilatie-unit met warmte-wisselaar gebruiken (WTW). Als je huis/kantoor reeds ventilatie-kanalen heeft zal een WTW automatisch warmte middelen. Immers als je zowel lucht afzuigt boven als onder, zal deze gemiddelde warmte overgedragen worden aan de binnenkomende verse buitenlucht. De verse binnenlucht zal dus koeler zijn dan de warme kamer en warmer dan de koude kamer. Maar als je huis nog geen mechanische ventilatie heeft is dan dorogaans geen makkelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Pazzoppe
Dat valt zwaar tegen in praktijk, heb het eens geprobeerd met de heteluchtverwarming met ventilatiestand, door de klep anders te zetten zodat hij alleen lucht vanuit de zolder aanzuigt en direct naar beneden blazen voor de woonkamer alleen, op zolder werd het koeler en beneden iets warmer.

Boven en beneden werden inderdaad "gelijkgetrokken" kwa temperatuur, maar het stelt echt amper iets voor.
Zo heel veel warmte is er niet op zolder, dat komt omdat de lucht daar blijft "hangen" en niet weg kan lijkt het al fors warmer.

Een buitenunit kan behoorlijk wat "aanzuigen", dan zou je op zolder "airco" hebben als je beneden gaat verwarmen en kan het gerust zeer koud worden daar, ik heb het ook wel eens gevoelt door bij de buitenunit te staan, daar voelde het aardig koud aan, lang niet alle warmte ontsnapt via het dak, er ontsnapt ook veel via de muren.

Hoe wil je dat gaan oplossen ? een warmtepomp maakt zelf geen warmte dat zuigt hij aan, want dat zal betekenen dat het alleen maar kouder wordt op zolder en uiteindelijk heb je daar zoveel warmte ontrokken dat hij ermee gaat stoppen of het heel moeilijk krijgen (slechte COP).

[ Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2020 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:12:
Hoe men dit normaal oplost is via VRF - . Wat daar gebeurd is dat verschillende binnen-units aangesloten zijn op één buiten-unit via een gedeelde set leidingen. Dat is anders dan een klassieke split-unit waar elke binnen unit een exclusieve leiding-set naar de buitenunit heeft. Voordeel is dat warmte zo uitgewisseld kan worden. De ene kan koelen en de andere kan verwarmen en zal de afvalwarmte van de eerste oppikken. De buiten-unit regel het pompen via een variabele 'flow'. Als er nu een netto tekort of overschot is, zal de buitenunit extra warmte toevoegen of verwijderen.

Dat is dus wat je eigenlijk wilt. Die systemen zijn wel ietsje duurder dan een klassieke warmtepomp in aanschaf.
Heb je wel gekeken naar de commerciële beschikbaarheid van dit soort systemen voor gebruik in huizen?

Leuk zo’n advies, maar volgens mij kan je realistisch gezien nog beter twee aparte splits ophangen en de een laten koelen en de andere verwarmen. Ja, dat is verkwisting van energie maar na 10 jaar ben je volgens mij nog altijd goedkoper uit dan een systeem te monteren dat eigenlijk alleen voor grote kantoorgebouwen bestemd is.

Ik heb die systemen nog nooit in de EU gezien voor thuisgebruik. Zelfs de meeste grote systemen is óf alleen koelen óf allen verwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:10:
[...]
Ik heb die systemen nog nooit in de EU gezien voor thuisgebruik. Zelfs de meeste grote systemen is óf allen koelen óf allen verwarmen.
Hier in het Warmtepomp topic iemand die er 1 in zijn huis aan het installeren is, gekocht in de UK vanwege de lagere prijs, maar ook in nederland verkrijgbaar.
Je hebt dan inderdaad voor het kleinste model wel meteen een redelijke hoeveelheid kW vermogen, dus een beetje overkill als je niet een flinke woning heb.
Over het algemeen kunnen deze dingen wel redelijk ver terug moduleren in vermogen omdat er meerdere compressoren in de buiten unit zitten in plaats van 1 grote.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@PentaClover precies wat ik bedoel dus. Waarschijnlijk ben je met een gemiddeld huis in NL dik 10 tot 15 jaar verder voor je dat hebt terugverdiend.

Buitenunit van 25kW 8)7. Oh nee die was niet leverbaar 8)7. Een maatje groter dus. Nou vergeet het maar.

Samsung kennende is het na 5 tot 6 jaar ook kapot en dan kan je niet alleen je CV systeem vernieuwen maar ook je complete AC systeem. Thanks, but no thanks :+. En dat is niet perse als rant naar Samsung bedoeld, maar soms kan je ook gewoon teveel combineren in één buitenapparaat :X

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 05-06-2020 23:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:30:
@PentaClover precies wat ik bedoel dus. Waarschijnlijk ben je met een gemiddeld huis in NL dik 10 tot 15 jaar verder voor je dat hebt terugverdiend.

Buitenunit van 25kW 8)7. Oh nee die was niet leverbaar 8)7. Een maatje groter dus. Nou vergeet het maar.
Comfort mag wat kosten natuurlijk 8) Dat druk je niet uit in terug verdien tijd.

Maar met een kleine woning zou ik eerder naar Daikin kijken die heeft ook modellen van ~12 kW en dan is de buiten unit ook een stukje stiller.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:10:
[...]

Heb je wel gekeken naar de commerciële beschikbaarheid van dit soort systemen voor gebruik in huizen?

Leuk zo’n advies, maar volgens mij kan je realistisch gezien nog beter twee aparte splits ophangen en de een laten koelen en de andere verwarmen. Ja, dat is verkwisting van energie maar na 10 jaar ben je volgens mij nog altijd goedkoper uit dan een systeem te monteren dat eigenlijk alleen voor grote kantoorgebouwen bestemd is.

Ik heb die systemen nog nooit in de EU gezien voor thuisgebruik. Zelfs de meeste grote systemen is óf alleen koelen óf allen verwarmen.
Je hebt deels gelijk, maar bij Alklima zijn ze gewoon te koop in dual-functie (model R2) van Mitsubishi Electric - marktleider en voorloper in VRF. Buitenunit is vanaf 25kW dus valt op zich mee. Binnenunits zijn ruwweg gewone prijs. Ik heb zelf 16kW buiten staan, en zat buren in mijn buurt zitten ook op de 25kW.

Plus de OP sprak over 'kantoor', vandaar dat ik het als optie aangaf naast de ventilatie. Prijstechnisch is het zakelijk soms heel anders te regelen.

Ook kun je het combineren met warm water als je dat ook wilt verduurzamen. Dus zo verschrikkelijk duur is het allemaal ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzoppe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 04:28
Superadviezen!
Ik had de Daikin nog niet ontdekt en zat inderdaad te dubben hoe ik een buitenunit binnen zou kunnen gebruiken. Ga ik uitzoeken!

In een vorig leven woonde ik in een victoriaans huis waar helemaal bovenin een gigantische ventilator (zeker meer dan 1 m2) heel langzaam vrijwel geruisloos draaide en via een kanalensysteem de koele kelderlucht door het huis verdeelde. Werkte prima en kostte bijna niks.

Mijn huidige woning is wat te ingewikkeld (en oud) voor zo'n luchtkanaalsysteem en zit het probleem in het moeten bijverwarmen van de begane grond. Onze wijk ligt ver onder NAP. Dat merkt je al als je van de dijk naar ons huis fietst. Het wordt ineens een stuk koeler en ook vochtiger. Zelfs in de zomer kan het beneden onder 20 graden zijn en boven 35 graden. Met dat verschil moet iets te doen zijn. Vandaar mijn 'omgekeerde' warmtepomp. Ik bedoelde een omgekeerde koelkast en dat is dus een warmtepomp. Dat zal ik voortaan duidelijker aangeven.

Terugverdientijd is wat minder belangrijk. Met bijna 5 kW aan zonnepanelen kan ik de boel op zonnige dagen een heel eind aan de gang houden. Natuurlijk kan ik de energie van de panelen ook rechtstreeks in warmte op de begane grond omzetten en een stuk stroom aan een airco boven leveren, maar het lijkt me veel optimaler en mileubewuster om warmte van boven rechtstreeks voor de begane grond te gebruiken.

Nog even rekenen: volgens de thermodynamica wetten en gebaseerd op een inkomende temperatuur (kantoor) van 30 graden en een afgifte van 45 graden op de begane grond is de efficiency (COP) een factor 21. Ideaalgesproken gaat er dan bij 100 Watt naar de warmtepomp zo'n 2 kW aan warmte naar de begane grond. Dan zou een kleine compressor ('koelkastformaat') voldoende moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Pazzoppe op 08-06-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Fout draadje.

[ Voor 85% gewijzigd door evtje op 08-06-2020 08:59 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31
Zo, ook ik mag binnenkort in dit draadje gaan posten en actiever gaan volgen. Hier komt voor de bovenverdieping een Mitsubishi Heavy Industrie Split airconditioning buitendeel MHI SRC35 ZS-W
met 1x binnendeel, wandmodel: SRK35 ZS-W.

Eerst om gedurende de zomer te koelen, aangezien na alle isolatiewerkzaamheden het op de 1e etage te warm wordt, dus luxe probleem :)

Maar aangezien wij door omstandigheden op de slaapkamer en in de badkamer ook geen verwarming meer hebben ook de mogelijkheid om daar te verwarmen. Mocht dit goed gaan, over een tijdje ook een airco voor de beneden etage en een warmtepompboiler voor SWW, deze zal dan op de plek van de CV-ketel komen te staan, dus vandaar eerst deze stap.

Mijn oorspronkelijke idee was eerst de warmtepompboiler te plaatsen, echter ruimtegebrek, dus nu deze constructie, maar wel de volgende stap richting gasloos >:)

Nu mijn vraag, ik krijg bij de airco een Airconwithme MH-AC-WMP-1 WiFi Module waarmee ik door middel van een app (Airconwithme) de airco remote kan besturen, kan ik deze Wifi module ook aansturen door middel van Homey, Domoticz of een ander domoticasysteem ?

Verder welke schoonmaakmiddel kan ik het beste gebruiken om het binnendeel van de airco periodiek te reinigen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MadDog11 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:12:
Zo, ook ik mag binnenkort in dit draadje gaan posten en actiever gaan volgen. Hier komt voor de bovenverdieping een Mitsubishi Heavy Industrie Split airconditioning buitendeel MHI SRC35 ZS-W
met 1x binnendeel, wandmodel: SRK35 ZS-W.

Eerst om gedurende de zomer te koelen, aangezien na alle isolatiewerkzaamheden het op de 1e etage te warm wordt, dus luxe probleem :)

Maar aangezien wij door omstandigheden op de slaapkamer en in de badkamer ook geen verwarming meer hebben ook de mogelijkheid om daar te verwarmen. Mocht dit goed gaan, over een tijdje ook een airco voor de beneden etage en een warmtepompboiler voor SWW, deze zal dan op de plek van de CV-ketel komen te staan, dus vandaar eerst deze stap.

Mijn oorspronkelijke idee was eerst de warmtepompboiler te plaatsen, echter ruimtegebrek, dus nu deze constructie, maar wel de volgende stap richting gasloos >:)

Nu mijn vraag, ik krijg bij de airco een Airconwithme MH-AC-WMP-1 WiFi Module waarmee ik door middel van een app (Airconwithme) de airco remote kan besturen, kan ik deze Wifi module ook aansturen door middel van Homey, Domoticz of een ander domoticasysteem ?

Verder welke schoonmaakmiddel kan ik het beste gebruiken om het binnendeel van de airco periodiek te reinigen ?
Ik lees even mee :), bij ons wordt binnen een paar weken een Mitsubishi SRK/SRC 35ZSX-WT geïnstalleerd voor in de woonkamer. Vanwege de WAF gekozen voor het titanium model :).

Primair bedoelt om te verwarmen en de kosten voor de stadsverwarming te drukken, het koelen in de zomer is natuurlijk mooi meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 19-06-2020 09:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
Hier van de week twee mono-split gekocht voor een (vind ik zelf) goede prijs, 1300 excl installatie materialen.
1 maal de 38QHG012D8S en 1 maal de 38QHG024D8S .
Carrier houdt er een beetje een rare benaming op na, maar zijn nominaal: 3.9 en 7.5kW
12D8S koelen/verwarmen tussen: 1.4-4.3/1.1-4.4
24D8S koelen/verwarmen tussen: 2.1-8.2/1.5-8.2

Helaas zat er geen model meer tussenin. terugmoduleren tot koelen met 2kW is fors. Maar waarschijnlijk gaat de airco uit als de woonkamer(130m3) een beetje op temperatuur is. Sowieso beginnen in de eco-mode is mijn idee, dan heb je in het begin ook een langere run.
Later zag ik dat carrier gelinkt is aan midea. Maar zakelijk doet carrier het volgens mij toch prima.
Ik ben zelf nog steeds verbaasd over het enorme modulatiebereik van de grote unit.
De grote unit moet voor de winter hangen ivm verwarmen (dat is zijn main purpose eigenlijk).
Nu eerst eens goed bekijken hoe ik door de spauw een gat ga maken.

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 19-06-2020 09:39 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Ik lees even mee :), bij ons wordt binnen een paar weken een Mitsubishi SRK/SRC 35ZSX-WT geïnstalleerd voor in de woonkamer. Vanwege de WAF gekozen voor het titanium model :).

Primair bedoelt om te verwarmen en de kosten voor de stadsverwarming te drukken, het koelen in de zomer is natuurlijk mooi meegenomen.
offtopic:
Niet om offtopic te gaan maar stadsverwarming is toch ook vooral duur vanwege de vastrecht, het systeem staat altijd aan anders kan je als bewoner geen warmte afnemen, en die "rest"warmte gaat iemand voor bloeden oftewel de bewoner/klant in praktijk, dan zal je het hele systeem weg moeten doen/ontkoppelen, wil je voordeel hebben van de l/l WP,s.
(heb vroeger in een woning met blokverwarming gewoont en ben mij doodgeschrokken van het verbruik maar wat zag ik op de rekening 70% was vastrecht en kon ik niet beinvloeden), oftewel grootverbruikers hadden voordeel en kleinverbruikers konden de rekening betalen(ja er zaten meters tussen).

Bij gas werkt dat anders daar betaal ik maar 140 euro per jaar aan vastrecht (beneden 500m3) kom je in "kookgas" tarrief, daarom heb ik voor SWW nog geen ander oplossing zoals een WP boiler en verwarm ik sporadisch nog met de ketel, WP boiler is leuk maar die vat moet op temperatuur blijven en dat ding raakt "leeg" wat je bij een doorstromer/ketel niet hebt, ik wil gewoon warmwater kunnen pakken wanneer het mij uitkomt een tijdklok werkt daardoor niet.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
alaintje schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:37:
Hier van de week twee mono-split gekocht voor een (vind ik zelf) goede prijs, 1300 excl installatie materialen.
1 maal de 38QHG012D8S en 1 maal de 38QHG024D8S .
Carrier houdt er een beetje een rare benaming op na, maar zijn nominaal: 3.9 en 7.5kW
12D8S koelen/verwarmen tussen: 1.4-4.3/1.1-4.4
24D8S koelen/verwarmen tussen: 2.1-8.2/1.5-8.2

Helaas zat er geen model meer tussenin. terugmoduleren tot koelen met 2kW is fors. Maar waarschijnlijk gaat de airco uit als de woonkamer(130m3) een beetje op temperatuur is. Sowieso beginnen in de eco-mode is mijn idee, dan heb je in het begin ook een langere run.
Later zag ik dat carrier gelinkt is aan midea. Maar zakelijk doet carrier het volgens mij toch prima.
Ik ben zelf nog steeds verbaasd over het enorme modulatiebereik van de grote unit.
De grote unit moet voor de winter hangen ivm verwarmen (dat is zijn main purpose eigenlijk).
Nu eerst eens goed bekijken hoe ik door de spauw een gat ga maken.
De typenrs lijken wel op btu waardes gebaseerd, dat zie je vaak bij mobiele airco's.
Ik weet dat Carrier met Toshiba 'gaat', Midea was mij niet bekend en dat zou ik zelf niet echt waarderen :P
Mijn 3,5kW Toshiba gaat op een gegeven moment wel uit, al blijft hij blazen als hij koelt.
Met verwarmen stopt het blazen wel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:44:
[...]

offtopic:
Niet om offtopic te gaan maar stadsverwarming is toch ook vooral duur vanwege de vastrecht, het systeem staat altijd aan anders kan je als bewoner geen warmte afnemen, en die "rest"warmte gaat iemand voor bloeden oftewel de bewoner/klant in praktijk, dan zal je het hele systeem weg moeten doen/ontkoppelen, wil je voordeel hebben van de l/l WP,s.
(heb vroeger in een woning met blokverwarming gewoont en ben mij doodgeschrokken van het verbruik maar wat zag ik op de rekening 70% was vastrecht en kon ik niet beinvloeden), oftewel grootverbruikers hadden voordeel en kleinverbruikers konden de rekening betalen(ja er zaten meters tussen).

Bij gas werkt dat anders daar betaal ik maar 140 euro per jaar aan vastrecht (beneden 500m3) kom je in "kookgas" tarrief, daarom heb ik voor SWW nog geen ander oplossing zoals een WP boiler en verwarm ik sporadisch nog met de ketel, WP boiler is leuk maar die vat moet op temperatuur blijven en dat ding raakt "leeg" wat je bij een doorstromer/ketel niet hebt, ik wil gewoon warmwater kunnen pakken wanneer het mij uitkomt een tijdklok werkt daardoor niet.
Ik betaal 15 euro vastrecht per maand aan ennatuurlijk (de warmtewisselaar is eigendom dus dat scheelt). De verwachting is dat de totale rekening van ennatuurlijk na plaatsen van de airco naar 20 - 25 euro per maand gaat.

Die 25 euro is te overzien, daarnaast vind ik het wel prettig dat ik geen boiler in huis hoef te hebben en altijd externe back-up heb bij uitval van de l/l warmtepomp of een extreem koude periode.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 19-06-2020 10:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-08 08:19
Ik ben ook in de markt voor L/L warmtepompen als aanvulling op en een L/W WP.
Ik wil het huis goed in de automatisering zetten en het uitlezen en besturen van de L/L warmtepompen is daar een belangrijk onderdeel van.

Ik heb al begrepen dat de wifi module van Daikin een lokale server opzet waar je lokaal met een API mee kunt babbelen. Ik had qua merken ook gekeken naar Panasonic en Mitsubishi Electric, maar deze lijken enkel via de cloud te werken?

Ik zie voor ME wel wat projecten die volgens mij een wall unit emuleren met MQTT ondersteuning (https://github.com/gysmo38/mitsubishi2MQTT) en hoewel beter dan niets is het natuurlijk niets in vergelijking met de data die je uit de Daikin kunt opvragen.
De Panasonic heeft voor zijn L/W WP een uitgebreid project voor het ophalen en zetten van verschillende data en settings (https://github.com/Egyras/HeishaMon), maar eenzelfde project kan ik voor de L/L WP niet vinden.

Zijn er hier mensen die lokale integraties kennen met een L/L WP waarbij je minimaal de units kunt aansturen maar nog liever ook kunt uitlezen? Mis ik merken die net als Daikin lokaal een API ter beschikking stellen of mis ik een GitHub project dat de L/L WP van een ander merk van dezelfde functionaliteit kan voorzien?

Ik wil in mijn aansturing niet afhankelijk zijn van een gratis cloud dienst van een commercieel bedrijf. Ik wil graag zelf beslissen wanneer mijn product (of de aansturing hiervan) end-of-life is, vooral met een investering van deze grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44
Ja Daikin is inderdaad heel mooi te integreren met een lokale API. Werkt bij mij prima met OpenHab

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 18:38
Beste mede-tweakers,

Wij zijn aan het kijken om onze woning ook via lucht/lucht warmtepomp te verwarmen (en koelen).
Ik heb me denk ik aardig wat ingelezen in deze topic, echter heb ik nog een aantal vragen.

Ons huis is gebouwd in 2015 en we hebben stadsverwarming via radiatoren. Het doel wat we uiteindelijk
willen bereiken is:

- Fijne klimaat in huis (verwarmen / afkoelen)
- Stadsverwarming verbruik verminderen en via de warmte pomp ons huis gaan verwarmen (ervanuit gaande
dat dit kosten gaat besparen)

Hieronder is de huidige situatie geschetst. We hebben een woonkamer, 3 slaapkamers en zolder. In deze ruimten zouden we een warmte pomp willen laten installeren. (wellicht niet allemaal te gelijk). Slaapkamer 1 en de woonkamer is waar we ons eerst op willen richten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZITy96zFYsyGyuUXTxxThbJrVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jSrPoRba8nxvAeCE3SdozGe.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder is geschetst hoe we het zouden willen hebben. Woonkamer: huidige 2 radiatoren bij schuifpui verwijderen. Een single split 3.5 kw in het hoekje plaatsen. Daarnaast ook nog een multi-unit om de slaapkamers & zolder te verwarmen/koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFPiV09gEmRkZdVGdIx7ggx_U6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIgwKxT1Uq2r9TH8EU5nO1Ty.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik me het volgende af:

1) Is de plek in van de binnenunit in de woonkamer logisch ?
2) Is 3.5kw voldoende om een groot gedeelte van de woonkamer te verwarmen/af tekoelen. (de radiator bij de keuken blijft, tenzij deze ook overbodig wordt)
3) Nu willen we 1 multi unit gebruiken om 4 kamers te verwarmen/af te koelen. Is dit afdoende? Of moeten dit meerdere (multi units) worden?
4) We willen de buitenunits op de aanbouw (laten) plaatsen. Zijn er nog aspecten waar rekening meegehouden moet worden bij de locatie van de specifieke plek op de aanbouw?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
Ik had het al eens geprobeerd in het airco topic (KoosBusters in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"), maar ik ga het hier nog eens proberen. Het airco topic is toch iets meer grof geweld :9 en ik ze immers ook wil inzetten voor te verwarmen.

Hoe hebben jullie de binnenunits over de multi-splits verdeeld?
Binnenunits met een gelijk gebruikspatroon op eenzelfde buitenunit of juist op verschillende buitenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
KoosBusters schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:34:
Ik had het al eens geprobeerd in het airco topic (KoosBusters in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"), maar ik ga het hier nog eens proberen. Het airco topic is toch iets meer grof geweld :9 en ik ze immers ook wil inzetten voor te verwarmen.

Binnenunits met een gelijk gebruikspatroon op eenzelfde buitenunit of juist op verschillende buitenunits?
Mijn stelling is dat je die afweging zo niet moet maken, maar primair installatie-technisch dit moet laten bepalen. Soms is het makkelijk om alles op één buiten-unit te zetten, soms ook niet qua leidingen en elektra.

Maar zelf zet ik zoveel mogelijk op één buiten-unit. Ik heb twee verbouwingen gehad, dus twee buiten-units naast elkaar met 5 binnen units (6+2 en 3+3+2 kW). Bij nieuwbouw zou ik alles op 1 gezet hebben op een lekkere dikke multi-split.

Veel mensen vinden buiten units lelijk, dus minder is beter voor een verkoop. Het hele huis volhangen met single splits kan bepaalde kopers afschrikken.

Qua gebruik en levensduur maakt het ook niet veel uit in de praktijk, tenzij je een paar units hebt die je echt vrijwel nooit gebruikt. Maar dan nog verwacht ik dat gewoon staan in de elementen zo'n buiten-unit kan aantasten en een single split voor zoiets geen voordeel heeft. Een "te" grote buiten unit heeft ook weer voordeel met minder defrosts of capaciteit pauzes.

Dus zoals ik zei, laat installatie en wat je mooi vindt de doorslag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
KoosBusters schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:34:

Bij verwarming is een ander zaak, ik zou op zijn minst boven en beneden gescheiden houden, dus minimaal 2 buitenunits, pendelfeest wil je niet bij verwarming dat is erg oncomfortabel, bij koelen is dat niet erg.

En juist niet overdrijven kwa formaat, let op het minimaal vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:09
PentaClover schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Ja, die stroom besparings stand in de app, die bedoel ik, zonder is het apparaat niet prettig bruikbaar om te verwarmen, en dat vind ik stom :D
@PentaClover @mr_evil08 Terugkomend op een post van bijna een maand terug. Gebruiken jullie deze besparings stand voor zowel verwarmen als koelen? En begrenzen jullie maximaal (stand laag)?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:55:
[...]

@PentaClover @mr_evil08 Terugkomend op een post van bijna een maand terug. Gebruiken jullie deze besparings stand voor zowel verwarmen als koelen? En begrenzen jullie maximaal (stand laag)?
Alleen verwarmen zodat de unit wat rustiger opstart en net iets gelijkmatiger loopt, in de logs zag ik als je det energiebesparing stand laag zet en de unit gaat toch pendelen dan start hij de volgendekeer ook lager.

Als je dat niet doet start hij harder en komt na x minuten tot de conclusie om langzamer te moeten gaan, indirect kost dat meer energie.

In algemeen pendelt die niet alleen snachts als ik nachtverlaging toepas moet ik dat niet tever doen want krijg ik dat.

Bij verwarmen is pendelen heel vervelend, dan voelt het direct "koud", bij koelen geen last, maar koelen doe ik niet 24/7 en alleen bij aanwezigheid, koelen is het gewoon bats boem aan en zonder energiebespaarstand, gewoon hup volle bak.

24/7 koelen doe ik ook niet vanwege mijn kamerplanten die vinden de lagere luchtvochtigheid minder fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:21
Ik ben op zoek naar een Airco/LLW om beneden (130m3) en boven (onder plat dak, 70m3) te koelen en in de winter te verwarmen. In de winter gaat het vooral om 1 slaapkamer verwarmen (ff de kou eruit). De woonkamer zou ik wel graag voorzover mogelijk met de airco verwarmen.

Heb nu een offerte gehad voor dit (Toshiba):
- Buitendeel: RAS-2M18U2AVG (5,2kW)
- Binnendeel: 1x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW)
- Binnendeel: 1x RAS-M13PKVPG (Daisekai 3,5kW)
Totaal inclusief is dan 4500 euro.

De Daisekai schijnt behoorlijk zuinig te zijn, daarom die voor beneden.
Heeft iemand een mening over kW en prijs (bij Ropa.be 2150 incl BTW, ex plaatsen)?
Plaatsing: 2x door de muur boren, meter of 20 aircoleiding, extra groep in meterkast.

[ Voor 13% gewijzigd door matthijst op 26-06-2020 10:25 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@matthijst op https://www.climasense.nl/ en https://www.klimate.nl/ kan je prijzen zien en vergelijken.

Hoe is je woning geïsoleerd? Dat bepaald vooral het vermogen dat je nodig hebt. De huidige systemen die je hebt gekozen zouden in een goed geïsoleerde woning prima moeten werken.

En je wilt een enkele binnenunit boven, dat maakt het snel verwarmen van een enkele kamer lastiger aangezien je, om de hele verdieping te bedienen, de unit wel op de overloop moet hangen.

Prijs hangt ook af van of ze zelf door de muur kunnen boren of dat het een betonnen muur is waar ze een specialistisch bedrijf voor moeten inschakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 26-06-2020 10:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Tsurany schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:28:
@matthijst op https://www.climasense.nl/ en https://www.klimate.nl/ kan je prijzen zien en vergelijken.

Hoe is je woning geïsoleerd? Dat bepaald vooral het vermogen dat je nodig hebt. De huidige systemen die je hebt gekozen zouden in een goed geïsoleerde woning prima moeten werken.

En je wilt een enkele binnenunit boven, dat maakt het snel verwarmen van een enkele kamer lastiger aangezien je, om de hele verdieping te bedienen, de unit wel op de overloop moet hangen.

Prijs hangt ook af van of ze zelf door de muur kunnen boren of dat het een betonnen muur is waar ze een specialistisch bedrijf voor moeten inschakelen.
Woning uit 2007, volgens mij wel goed geisoleerd (zit een warmtepomp met vloerverwarming in, dacht dat die isolatieeisen toen aardig waren).
Geen beton om door te boren denk ik (bakstenen muur met gasblokken).

De airco zou boven op de slaapkamer waar 't om gaat hangen. Idee is om bv in het weekend de deuren van 1 andere slaapkamer + badkamer dicht te houden en dan een 2e slaapkamer een beetje mee te koelen:
Plattegrondje, airco in slaapkamer rechtsonder. Slaapkamer linksboven evt meekoelen. Boven hebben we CV dus dat kan eventueel ook in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/58xvJ65.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 26-06-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

matthijst schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Woning uit 2007, volgens mij wel goed geisoleerd (zit een warmtepomp met vloerverwarming in, dacht dat die isolatieeisen toen aardig waren).
Dat moet dan wel prima werken inderdaad.
De airco zou boven op de slaapkamer waar 't om gaat hangen. Idee is om bv in het weekend de deuren van 1 andere slaapkamer + badkamer dicht te houden en dan een 2e slaapkamer een beetje mee te koelen:
Plattegrondje, airco in slaapkamer rechtsonder. Slaapkamer linksboven evt meekoelen. Boven hebben we CV dus dat kan eventueel ook in de winter.
[Afbeelding]
Ik vraag me af hoe goed dat gaat. Lucht moet aardig wat bochten maken en koele lucht zal eerder de trap af dalen. Uiteindelijk merk je wel dat de rest van de verdieping van temperatuur veranderd maar je zal aardig wat verschil gaan voelen tussen de kamers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik post deze vraag nog even in dit topic (na het airco topic), maar even met een iets ander uitgangspunt. Het gaat hier om onze bovenverdieping.

- De kamer waar de airco komt te hangen, is tevens kantoor/hobbyruimte, en kan dus verwarmd worden in de winter met de aircounit. En nu met thuiswerken wel lekker om er een airco te hebben.

- De buitenunit kan direct op het platte dak van de uitbouw van de begane grond, dus bijna geen kabelgoten. Zie afbeelding.

Die kamer waar de airco nu staat ingetekend, wordt nu verwarmd met Jaga radiatoren, maar dat werkt voor geen meter. De thermostaat beneden bepaalt, en dan slaan ze dus veel te vroeg uit. En ze worden sowieso niet lekker warm. We hebben (nu met zonnepanelen) al langer het plan om de kamer elektrisch te gaan verwarmen, dus is dit wel een mooi moment om het met een airco te gaan doen.

Daarnaast hoop ik dat de unit ookl de slaapkamer aan de overzijde van de overloop kan koelen (deuren open dus). Het betreft een 2,5 kW Daikin Perfera single split. Graag hoor ik van de experts of ik hiermee in de richting zit, of dat het echt niet zo kan. Normaal gezien zou 2 kW zat zijn voor die kamer, maar omdat ik ook wil verwarmen en hopelijk nog wat koude airflow over de verdieping wil in de zomer, denk ik aan een 2,5 kW. Zit ik goed?

Woning is vrijstaand uit 2000, dus goed geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgvBIstFc8YbXUltSFJHoXEDtuw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxNGhLWodc6S0WxNSwOzznZ3.jpg?f=fotoalbum_medium

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is in hoeverre het echt van vermogen af hangt. Als je de slaapkamer op 22 graden wilt hebben zal de hobbykamer een stuk koeler moeten zijn om te zorgen dat er alsnog gekoeld gaat worden. Immers als de hobbykamer op 22 graden is zal de airco op lager vermogen gaan draaien.

Is het niet mogelijk om vanaf de hobbykamer via de linkerkant een kabelgoot aan te leggen richting de slaapkamer? Je moet dan wel door de berging heen en langs de kasten maar dan kan je echt fatsoenlijk koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
matthijst schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]
Niet om het 1 en ander maar ik hoor warmtepomp en vloerverwarming.
Waarom ga je er niet mee koelen ?

Veelal wordt bewust de koelfunctie uitgezet op de buitenunit (jumper doorgeknipt) omdat de monteur geen zin heeft om het te ondersteunen indien er problemen zijn.

Het is minder efficient dat klopt maar altijd nog vele malen goedkoper dan een nieuwe installatie erbij ophangen.

Op me werk in een bedrijfpand koelen ze ook gewoon met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@mr_evil08 het is niet alleen minder efficient maar het resultaat is ook slechter. Het duurt langer om ruimtes te koelen, je bent beperkt in hoeveel graden je kan afkoelen en met een hoge luchtvochtigheid krijg je een onaangenaam binnen klimaat. Als ik zie hoeveel moeite mensen in het Lucht/Water topic moeten doen om te kunnen koelen en wat dan het resultaat is zou ik het niet aanraden. En dan koel je enkel nog de beneden verdieping, dat heeft amper impact op de rest van de etages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:02:
@mr_evil08 het is niet alleen minder efficient maar het resultaat is ook slechter. Het duurt langer om ruimtes te koelen, je bent beperkt in hoeveel graden je kan afkoelen en met een hoge luchtvochtigheid krijg je een onaangenaam binnen klimaat. Als ik zie hoeveel moeite mensen in het Lucht/Water topic moeten doen om te kunnen koelen en wat dan het resultaat is zou ik het niet aanraden. En dan koel je enkel nog de beneden verdieping, dat heeft amper impact op de rest van de etages.
Duidelijk verhaal, ik ging ervan uit dat je boven ook vloerverwarming had, dat van beperkt koelen klopt, maar luchtvochtigheid? je hebt toch ventilatie in huis hoop ik(natuurlijk blijft het hoger dan als je ging koelen met airco).

Dit huis hoef ik ook maar weinig te koelen, hooguit 1 tot 2 graden en dan vind ik het al behoorlijk fris worden met de airco(beneden dan he), dat heeft ook te maken met lagere luchtvochtigheid inderdaad dan voelt het sneller koel aan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:07:
[...]

Duidelijk verhaal, ik ging ervan uit dat je boven ook vloerverwarming had, dat van beperkt koelen klopt, maar luchtvochtigheid? je hebt toch ventilatie in huis hoop ik(natuurlijk blijft het hoger dan als je ging koelen met airco).

Dit huis hoef ik ook maar weinig te koelen, hooguit 1 tot 2 graden en dan vind ik het al behoorlijk fris worden(beneden dan he), dat heeft ook te maken met lagere luchtvochtigheid inderdaad dan voelt het sneller koel aan.
Vanavond/morgen worden aardig wat buien voorspeld. Dat betekent dat de luchtvochtigheid flink gaat stijgen, als jij dan een koude vloer hebt omdat je deze aan het afkoelen bent met koud water kan je dus condensvorming gaan krijgen. Daarnaast is een hogere luchtvochtigheid met een lage temperatuur ook geen aangenaam klimaat. Een lucht/lucht warmtepomp ontvochtigd ook maar een lucht/water warmtepomp kan dat niet doen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, bij mij komen ze elke kamer in huis voorzien van een lucht/lucht warmtepomp, maar als ik de verhalen in het Lucht/Water topic lees dan is koelen enkel goed mogelijk met aardig wat tijd en extra investeringen die nodig zijn. Het is niet zo eenvoudig als met een lucht/lucht warmtepomp even de temperatuur omlaag gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Vanavond/morgen worden aardig wat buien voorspeld. Dat betekent dat de luchtvochtigheid flink gaat stijgen, als jij dan een koude vloer hebt omdat je deze aan het afkoelen bent met koud water kan je dus condensvorming gaan krijgen. Daarnaast is een hogere luchtvochtigheid met een lage temperatuur ook geen aangenaam klimaat. Een lucht/lucht warmtepomp ontvochtigd ook maar een lucht/water warmtepomp kan dat niet doen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, bij mij komen ze elke kamer in huis voorzien van een lucht/lucht warmtepomp, maar als ik de verhalen in het Lucht/Water topic lees dan is koelen enkel goed mogelijk met aardig wat tijd en extra investeringen die nodig zijn. Het is niet zo eenvoudig als met een lucht/lucht warmtepomp even de temperatuur omlaag gooien.
Het reageert traag vloerverwarming dat is bekend idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 14:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Ik heb met de huidige temperaturen de units niet van spaarstand laag hoeven af te halen. Kamers blijven nog steeds netjes 21 graden en verbuik was voor 4 kamers 24/7 verkoelen ongeveer 5.7 kWh

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:47:
Niet om het 1 en ander maar ik hoor warmtepomp en vloerverwarming.
Waarom ga je er niet mee koelen ?
Veelal wordt bewust de koelfunctie uitgezet op de buitenunit (jumper doorgeknipt) omdat de monteur geen zin heeft om het te ondersteunen indien er problemen zijn.
We hebben een Daalderop Combinair, daar kan dat voorzover ik weet niet mee (2 jaar later hadden ze een model waarmee het wel kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tsurany schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:19:
De vraag is in hoeverre het echt van vermogen af hangt. Als je de slaapkamer op 22 graden wilt hebben zal de hobbykamer een stuk koeler moeten zijn om te zorgen dat er alsnog gekoeld gaat worden. Immers als de hobbykamer op 22 graden is zal de airco op lager vermogen gaan draaien.

Is het niet mogelijk om vanaf de hobbykamer via de linkerkant een kabelgoot aan te leggen richting de slaapkamer? Je moet dan wel door de berging heen en langs de kasten maar dan kan je echt fatsoenlijk koelen.
Ik ben me bewust van het beperkte effect hoor. Maar de andere kamer iets meekoelen zou een bonus zijn. Ik ben in de veronderstelling dat je voor verwarmen beter iets overcapaciteit kan nemen, dus 2,5 kW in plaats van 2. Geen idee of dat klopt.

Het wordt een Daikin single split, voor de woonkamer komt een aparte single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Nu online
[...]
Nee, alleen voor verwarmen, als ik koel, dan koel ik 24 uur per dag om het huis op temperatuur te houden. Ik had hem er nog op de laagste energie bespaarstand staan van het verwarmen, en vergeten daar af te halen, dan is de vermogens begrensing te groot om mijn huis koel te houden als het buiten 30oC is, ik heb een groot huis en dan kan hij niet voldoende koelen. Ik heb hem nu op bespaarstand auto staan met koelen, dat gaat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosBusters
Armin schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Mijn stelling is dat je die afweging zo niet moet maken, maar primair installatie-technisch dit moet laten bepalen. Soms is het makkelijk om alles op één buiten-unit te zetten, soms ook niet qua leidingen en elektra.

Maar zelf zet ik zoveel mogelijk op één buiten-unit. Ik heb twee verbouwingen gehad, dus twee buiten-units naast elkaar met 5 binnen units (6+2 en 3+3+2 kW). Bij nieuwbouw zou ik alles op 1 gezet hebben op een lekkere dikke multi-split.

Veel mensen vinden buiten units lelijk, dus minder is beter voor een verkoop. Het hele huis volhangen met single splits kan bepaalde kopers afschrikken.

Qua gebruik en levensduur maakt het ook niet veel uit in de praktijk, tenzij je een paar units hebt die je echt vrijwel nooit gebruikt. Maar dan nog verwacht ik dat gewoon staan in de elementen zo'n buiten-unit kan aantasten en een single split voor zoiets geen voordeel heeft. Een "te" grote buiten unit heeft ook weer voordeel met minder defrosts of capaciteit pauzes.

Dus zoals ik zei, laat installatie en wat je mooi vindt de doorslag geven.
Prettig om weer eens een andere invalshoek te krijgen anders dan mijn focus op efficiëntie. Ik had wel al rekening gehouden met de inpasbaarheid van de buiten units. (Anders waren het misschien 7 buitenunits geworden :o ) De L/W WP heeft sowieso zijn eigen buitenunit, er zijn geen Daikin (via een lange onderzoeks weg op Daikin uitgekomen, dus wil nu graag binnen dit merk zoeken) units die 6 binnen units aansluiten dus ik zit sowieso aan 3 buitenunits.

Ik vind buitenunits persoonlijk ook niet prettig voor het oog (mijn vriendin daarentegen maakt het niets uit), dus ik heb toch het idee dat ik het vooral moet hebben van goed wegwerken van de units. Ik heb hiervoor een stuk muur aan de zijkant van het huis wat niet direct in het oog valt en met een soort van uitvergrote airco cover acceptabel gemaakt kan worden. Het idee is dat een vreemde, vreemd geplaatste, tuinkast-achtige ombouw beter is dan 4 technische witte kasten tegen de muur.

Ik heb het huis al meer dan een jaar in renovatie en ga het precies zo maken zoals wij het willen hebben, dus de planning is om hier nog wel wat jaartjes rond te hangen. Vandaar ook iets minder bezig met de verkoopbaarheid van het huis. Ik denk dat ik de standaard koper al heb weggejaagd toen ik de oude vertrouwde gasleiding uit het huis liet trekken.
mr_evil08 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Bij verwarming is een ander zaak, ik zou op zijn minst boven en beneden gescheiden houden, dus minimaal 2 buitenunits, pendelfeest wil je niet bij verwarming dat is erg oncomfortabel, bij koelen is dat niet erg.

En juist niet overdrijven kwa formaat, let op het minimaal vermogen.
Ik denk dat ik sowieso ook een probleem ga krijgen om de 5kW van de kelder goed te combineren met een van de andere split systemen. Een stapje omhoog in vermogen van een van de 2 splits betekend boven de 5kW kom met de buiten unit en dat betekend 0,5 SCOP inleveren, +2-5dB in geluidproductie en het minimaal vermogen (bij verwarmen) springt van 1,3kW naar 2kW. Ook heeft de kelder een ander gebruikspatroon doordat er veel verlies is aan de grond bij de vloer en de muren. Hierdoor zal die niet 24/7 op laag vermogen doorverwarmen maar juist de ruimte snel naar comfort temperatuur brengen wanneer we hem gebruiken.

Ik denk dat ik de woonkamer en keuken toch maar ga verdelen over de buitenunits. Volgens mij heeft de als voordeel dat ik meer piek vermogen heb per verdieping (2x 2,5kW van de bg is een vollast op de 5kW duo split, maar een deellast wanneer verdeeld over de units). Ik vermoed ook minder defrosts omdat de bovenverdieping meelift op de begaande grond bij verwarmen. Tevens blijft er altijd een unit doordraaien op de verdieping bij een defrost van een buitenunit.
Een nadeel is dan dat de binnenunits op de bovenverdiepingen die normaal niet snel zou hoeven defrosten nu misschien wel door de begaande grond tegen defrosts aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nog maar eens een vraag dan :)
Offerte voor 3x binnenunit op 1 buitenunit. Ik vind t wel belachelijk duur in NL (5500 euro) als je ziet dat dezelfde set (met 2x de betere Daisekai, want ze hebben geen Kazumi) 2600 euro kost bij keroclima.pt

- Toshiba multi-split systeem.
- Buitendeel: RAS-3M18U2AVG (koel 5.2kW, warm 6.8kW)
- Binnendeel: 2x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW)

De buitenunit heeft:
Nominaal koelvermogen - 5,2 kW
Nominaal verwarmingsvermogen - 6,8 kW

Binnenunits zijn samen 7.5kW, dus alles op max tegelijk aan gaat niet lukken.
Denk niet dat ik dat in de praktijk zou doen, dus wat dat betreft niet echt een probleem.
Zouden er eventueel nog andere redenen kunnen zijn om een grotere buitenunit te nemen (8kW, maar weer 400 euro duurder).

Zijn dit soort prijzen 'normaal' in Nederland?
Zijn airco's hier voor leveranciers een stuk duurder ofzo, of zit er nog wel wat marge/onderhandelingsruimte op (3x gratis wifi unit bijvoorbeeld)?

[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 01-07-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die verbazing had ik destijds ook, mijn 2x Daiseikai 3.5kW kocht ik in 2015 in Dld voor bijna de helft minder:)
In NL zit je met een kluwen van importeurs en vaak prijsafspraken of koppelverkoop praktijken.
Toshiba is daar wat makkelijker in en weet wat Europese garantie is.
Wellicht heb je nu een prijs met montage en materiaal, dat scheelt aanzienlijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:10:
Die verbazing had ik destijds ook, mijn 2x Daiseikai 3.5kW kocht ik in 2015 in Dld voor bijna de helft minder:)
In NL zit je met een kluwen van importeurs en vaak prijsafspraken of koppelverkoop praktijken.
Deze twee dingen inderdaad.

Kijk even of deze prijs enkel de machines is, of ook installatie. Met installatie is het een ander verhaal.

Maar Nederland (en Belgie) is een land waar men graag via groothandels en erkende installateurs werkt, en dus met geloten prijzen en dus enkel op offerte basis prijzen afgeeft aan consumenten. En elke schakel in deze lange keten eet dan mee. Dat is helaas gebruikelijk in sommige landen. Hierdoor vantt men niet enkel geld voor de arbeidsuren, maar ook marge op de apparatuur.

Wat hierbij ook niet helpt is dat er een STEK vergunning nodig is, en dus een drempel voor monteurs om de markt te betreden. Anders zou je een grote toestroom van monteurs zien die bereid zijn enkel voor arbeidsuren te leveren. Nu zie je dat enkel op kleine schaal waar monteurs van grotere bedrijven in de weekenden en avonduren zelf bijklussen. Maar dan moet je dus wel toevallig zo'n contact hebben.

Merk tenslotte wel op, dat soms voor de laagste prijs gaan ook risico's heeft. Grotere bedrijven waar mensen meer cursuseen volgen, net wat meer de tijd nemen, etc zijn ook duurder. Ik woon in een land waar prijzen wel openbaar zijn, maar heb bij mijn laatste installatie toch een duurder bedrijf genomen omdat ik de service en afwerking net wat beter vond en actief meedacht betreft aanleggen van leidingen etc. Ook kon men meteen komen ipv "ergens over een paar weken". Kijk dus goed wat je voor een prijs krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Je kunt nog eens de offerte laten aanpassen naar single splits. In ons geval (2 binnenunits) waren 2 single split systemen enkele honderden euro's goedkoper dan 1 multisplit.
matthijst schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:44:
Offerte voor 3x binnenunit op 1 buitenunit. Ik vind t wel belachelijk duur in NL (5500 euro) als je ziet dat dezelfde set (met 2x de betere Daisekai, want ze hebben geen Kazumi) 2600 euro kost bij keroclima.pt

- Buitendeel: RAS-3M18U2AVG (

De buitenunit heeft:

Denk niet dat ik dat in de praktijk zou doen, dus wat dat betreft niet echt een probleem.
Zouden er eventueel nog andere redenen kunnen zijn om een grotere buitenunit te nemen (8kW, maar weer 400 euro duurder).

Zijn airco's hier voor leveranciers een stuk duurder ofzo, of zit er nog wel wat marge/onderhandelingsruimte op (3x gratis wifi unit bijvoorbeeld)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beste tweakers,

100 kuub is niet zo groot, gewoon een ventilatiebuis met een ventilator en de warme lucht naar beneden blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:10:
Prijs is idd wel inclusief montage etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
matthijst schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Prijs is idd wel inclusief montage etc.
Dat dacht ik wel ;)
Vergis je niet in de werkuren, wellicht 3x door een gevel boren en met een multi-split heb je een langere weg voor de condensafvoer, voeding en pijpwerk dat op elke binnenunit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:09
PentaClover schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Nee, alleen voor verwarmen, als ik koel, dan koel ik 24 uur per dag om het huis op temperatuur te houden. Ik had hem er nog op de laagste energie bespaarstand staan van het verwarmen, en vergeten daar af te halen, dan is de vermogens begrensing te groot om mijn huis koel te houden als het buiten 30oC is, ik heb een groot huis en dan kan hij niet voldoende koelen. Ik heb hem nu op bespaarstand auto staan met koelen, dat gaat beter.
Bedankt voor de reactie. Ook @Notna en @mr_evil08. Voor nu heb ik de bespaarstand op medium staan zodat hij wat rustiger opstart. Unit hangt er nog maar net dus het is nog wat spelen met instellingen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
*knip*, inkoopacties zijn helaas niet meer toegestaan op Tweakers

Ik ga hem kopen bij https://www.cooltechairconditioning.com

Een mitsubishi SRK35ZSX wall mounted inverter R32 met hoge scop 5.2. Je kunt bij ze ook zonder btw kopen als je het zakelijk gebruikt en een geldig btw nummer hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2020 15:43 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 09:44
mouse86 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 06:45:
*knip*

Ik ga hem kopen bij https://www.cooltechairconditioning.com

Een mitsubishi SRK35ZSX wall mounted inverter R32 met hoge scop 5.2. Je kunt bij ze ook zonder btw kopen als je het zakelijk gebruikt en een geldig btw nummer hebt.
Dat laatste heb ik ook gedaan. Alleen moet je hem dan wel zakelijk gebruiken. Wanneer je hem prive gebruikt of doorverkoopt dan zit je alsnog met de NL btw, en laat die nou 2% lager zijn dan die in de UK

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2020 15:46 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
Appie Heijn schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Dat laatste heb ik ook gedaan. Alleen moet je hem dan wel zakelijk gebruiken. Wanneer je hem prive gebruikt of doorverkoopt dan zit je alsnog met de NL btw, en laat die nou 2% lager zijn dan die in de UK
20% BTW in de UK
21% BTW in nederland.

Maar je hebt gelijk, je moet het natuurlijk 100% zakelijk gebruiken.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 09:44
mouse86 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:30:
[...]

20% BTW in de UK
21% BTW in nederland.

Maar je hebt gelijk, je moet het natuurlijk 100% zakelijk gebruiken.
Ah excuses, 23 is voor Portugal waar ik eerst zou bestellen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:39
matthijst schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:44:

- Buitendeel: RAS-3M18U2AVG (koel 5.2kW, warm 6.8kW)

De buitenunit heeft:

Als ik zo'n setje van 2x2kw en 1x3.5kw met 5.2kw buitenunit inclusief installatie bij elkaar klik, kom ik op 4.070 euro. Dan heb je geen Mitsubishi maar Daikin.

Hoe wil je het geïnstalleerd hebben? Ik zat zelf naar dezelfde combi te kijken, 2x2kw voor slaapkamer en 3.5kw voor de begane grond.
Op de slaapkamers verzorgt deze de verwarming en koeling.

De begane grond bevat nog vloerverwarming (en koeling want warmtepomp). Dus de unit daar is meer ter ondersteuning. En het koelt gewoon lekkerder ;)

Edit: bij climasense, mag ik dat zeggen?.
Ik zat zelf nog te kijken naar een kanaalunit, verdiepingsvloeren zijn van hout en we gaan toch nog de binnenzijde verbouwen. Echter is het qua rendement gewoon een stuk minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 02-07-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

We zitten te kijken voor een uitbreiding op onze Daikin sarara voor op de eerste verdieping. De aanbieding ligt nu voor Mitshubitsi Electric en het is een dual split, een voor in de slaapkamer en een voor de hobbykamer.

De Daikin kan ik met Domoticz rechtstreeks besturen, zonder cloud of gedoe. Ik zie voor de Mitsu alleen een (dure) cloud interface, wat dus niet de voorkeur heeft.

Even wat verder zoeken brengt me naar de CN105 connector die met een ESP bestuurd lijkt te kunnen worden (https://github.com/SwiCago/HeatPump )

Zijn er hier mensen met ervaring hiermee ? Het lijkt dat de CN105 een standaard connector is (simpel rs232 begrijp ik) wat in alle types aanwezig is, ook in het type wat ons aangeboden word (msz-ap15vf + msz-ap20vf).

Edit: zie net een mooi stukje voorbij komen over aankondiging van extra controles door IL&T op illegaal aangesloten airco's: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/

[ Voor 11% gewijzigd door Pixelmagic op 22-07-2020 08:45 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Murkmans schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Als ik zo'n setje van 2x2kw en 1x3.5kw met 5.2kw buitenunit inclusief installatie bij elkaar klik, kom ik op 4.070 euro. Dan heb je geen Mitsubishi maar Daikin.

Hoe wil je het geïnstalleerd hebben?
Zelfde: 2 slaapkamers, 1 woonkamer. Woonkamer ook verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pixelmagic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:Edit: zie net een mooi stukje voorbij komen over aankondiging van extra controles door IL&T op illegaal aangesloten airco's: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/
Op de verkoop door nederlandse webshops en bouwmarkten :p

Het is niet dat ze hier gaan aanbellen en vragen om een factuur te overhandigen van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen dagen veel ingelezen en uitgezocht, maar ik ga toch de (langere termijn)experts eens vragen.

Ik ga binnenkort verhuizen; vrijstaand huis uit 1989 met vloerverwarming (75m2 (woonkamer, keuken, hal en toilet) + 9m2 (badkamer), radiatoren op de eerste verdieping (slaapkamers, ongeveer 80m2), CV uit 2003.

Verder ben ik eens gaan zoeken hoe ik dit nu het beste aan kan pakken en ik denk zelf dat een lucht warmtepomp inclusief boilervat goed zou moeten zijn.

Door de site van Vaillant (omdat huidige ketel in huidig huis ook van Vaillant is) en ik kwam uit op de:
VWL 125/6 A 400V icm VIH QW 190/6 E
Brochure hier: https://www.vaillant.nl/p...us-a4-2020-01-1658883.pdf

Wat me echter verbaasd, is dat ik in dit topic vrijwel niemand hoor over deze Vaillant... Dmv het topic ben ik nog gaan zoeken naar de Techneco Loria Duo 6010, echter lijkt deze na de overname van Remeha niet helemaal meer goed te vinden te zijn.

Uiteindelijk wil ik voor het verbruik het huis voorzien van minimaal 20 zonnepanelen - dit kan later natuurlijk worden uitgebreid als het zou moeten.

Wat zou nou - volgens degenen die die topic al langer aanvullen - echt een go of no go zijn? Daarnaast, zouden jullie indien mogelijk liever kiezen voor een lucht\water warmtepomp?

Verkeerde topic - verhuisd naar lucht \ water.

[ Voor 9% gewijzigd door fredkroket op 07-07-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@fredkroket denk dat je in het verkeerde topic gepost hebt, dit is het lucht/lucht warmtepomp topic, je moet in het lucht/water topic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@fredkroket dat lijkt me inderdaad een lucht/water warmtepomp voor de vloerverwarming en warm water. Wel kan je dan een lucht/lucht warmtepomp nemen voor de bovenverdieping, dat scheelt radiatoren en zorgt er voor dat je goed kan koelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De installatie van de Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WT is vandaag uitgevoerd, wij zijn super blij met het resultaat. De titanium uitvoering was een schot in de roos voor de WAF.

De unit staat nu lekker te pruttelen op 230 - 300 watt. Ik ben positief verrast over het geluid van zowel de binnen als buitenunit. Nu wachten op de koude periode, daar hebben wij hem immers voor aangeschaft

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FzokihJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VTSNXID.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GKNvgkM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ANpWXyi.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Gzhc7A.jpg

De mannen van Aircodeal hebben keurig werk geleverd d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Beetje OT, maar was de installateur van de garagedeur zijn ijzerzaag vergeten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Andrehj schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Beetje OT, maar was de installateur van de garagedeur zijn ijzerzaag vergeten?
Ik heb de installatie zelf uitgevoerd, zie hier de oorzaak :D
Mijn slijpschijf is versleten en heb nog geen zin gehad om een nieuwe te halen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@revolution-nl Ziet er keurig uit, vanwaar die extra zware groep/verdeler met B16 automaat ?
Het is maar een 3,5 kw, maar ziet er keurig uit hoor daar niet van.

Ik heb gewoon gekozen voor een bestaande groep aan prikken, gewoon achter bestaande 16A automaat, maar een 10B automaat specifiek voor de unit had gekund was die specifiek daarvoor bedoelt.
Wil je het echt veilig hebben indien dat de doelstelling was dan moet je hem niet zo zwaar afzekeren.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:17:
@revolution-nl Ziet er keurig uit, vanwaar die extra zware groep/verdeler met B16 automaat ?
Het is maar een 3,5 kw, maar ziet er keurig uit hoor daar niet van.

Ik heb gewoon gekozen voor een bestaande groep aan prikken, gewoon achter bestaande 16A automaat, maar een 10B automaat specifiek voor de unit had gekund was die specifiek daarvoor bedoelt.
Wil je het echt veilig hebben indien dat de doelstelling was dan moet je hem niet zo zwaar afzekeren.
De haga miniverdeler heb ik zelf in elkaar geprutst met als doel de bemetering voor de youless te regelen.

De B16 automaat had ik toevallig nog over, hij dient meer om de unit spanningsloos te kunnen maken dan dat hij er is voor overspanning. Hij zit namelijk op de groep van de garage welke ook op een B16 zit af gezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 18:38
Wij willen ons woonkamer verwarmen met een een warmtepomp. Nu zit ik zelf nog te twijfelen over welke positie het beste is om de binnenunit te plaatsen. De installateur die langs is gekomen heeft gezegd dat het niet zoveel uitmaakt. Ik zou verwachten dat positie 1 beter is. Hoe denken jullie hierover?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvnCcSm77SBcI7LkgSnEEBjJ39o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnDiMWD6VmGnttOfY4h2gBy5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt mij niet veel uitmaken. De warmte verspreid zich toch wel door de kamer heen. Jouw plaatje doet voorkomen dat hele gebieden niet voorzien worden van warme lucht maar dat is natuurlijk niet zo, de lucht is constant in beweging en komt ook in de rest van de ruimte.

En zeker als de ruimte eenmaal op temperatuur is ga je het echt niet merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou toch voor #1 gaan. Bij mijn schoonvader ben ik voor optie #2 gegaan en daar werkt het toch allemaal beduidend minder goed dan bij mij thuis waar de plaatsing veel meer centraal in de kamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Djankie Positie 1 werkt beter, positie 2 heb ik ook en de keukengedeelte komt daardoor iets lastiger op temperatuur, het lukt wel maar je merkt dat tijdens opwarmen toch wel lastiger gaat.

Positie 1 heb je ook meer voordeel waar je de windstroom heen wil "richten".
Positie 2 heeft dan wel weer het voordeel dat je kouval van het raam of deur wat het ook mag zijn ernaast minder zult merken(daarom worden radiatoren ook vaak bij ramen geplaatst).

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:56:
De installatie van de Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WT is vandaag uitgevoerd, wij zijn super blij met het resultaat. De titanium uitvoering was een schot in de roos voor de WAF.

De unit staat nu lekker te pruttelen op 230 - 300 watt. Ik ben positief verrast over het geluid van zowel de binnen als buitenunit. Nu wachten op de koude periode, daar hebben wij hem immers voor aangeschaft

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De mannen van Aircodeal hebben keurig werk geleverd d:)b
Ik zit te overwegen om een omkasting te maken voor de buitenunit, niet zozeer vanwege het geluid of het uiterlijk maar meer om de unit te beschermen tegen weersinvloeden om zo de levensduur te verlengen. De luchtroosters in de omkasting wil ik voorzien van gaas zodat vuil niet in de warmtewisselaar komt.

Nu is de vraag.. heeft dit ook daadwerkelijk zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Ik zit te overwegen om een omkasting te maken voor de buitenunit, ...
Ik ben hier ook benieuwd naar. In hoeverre werkt dit echt? Heeft er iemand foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18

Seafarer

XXX

revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Ik zit te overwegen om een omkasting te maken voor de buitenunit, niet zozeer vanwege het geluid of het uiterlijk maar meer om de unit te beschermen tegen weersinvloeden om zo de levensduur te verlengen. De luchtroosters in de omkasting wil ik voorzien van gaas zodat vuil niet in de warmtewisselaar komt.

Buitenunits zijn gemaakt voor buiten dus dat moet niet echt een probleem zijn.

Lucht die ergens doorgeblazen wordt zal altijd vuil achterlaten daar is niets aan te doen. Ik spreek uit ervaring.
Pas je filters toe dan is dit uitstel van schoonmaak werkzaamheden. Maar schoonmaken zul je een keer moeten.

Ik zou er dus niets aan doen.

Edit: Nu zou ik er niets aan doen. Over een jaar of 2 tot 4 wel schoonmaken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 23-07-2020 21:00 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Zijn er meer mensen die slecht reactie krijgen van de oude "huisleverancier" ? We hebben een aantal jaren geleden een Daikin daar gekocht en willen nu wat uitbreiding, dus offerte gevraagd. Antwoord terug dat het twee weken kan duren, nogmaals email contact gehad na twee en halve week gebed, "nah, kan wel drie weken duren, maar hij ligt al bijna klaar bij collega" en daarna grote stilte.

Ik ben wat verrast, snap dat het druk kan zijn, maar tegelijk was de installatie pas in september mogelijk, dan zal de drukte wel minder worden verwacht ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Pixelmagic heel veel bedrijven die ik benaderd heb waren traag met offertes. Duurde allemaal meerdere weken en verliep erg moeizaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Tsurany schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:35:
@Pixelmagic heel veel bedrijven die ik benaderd heb waren traag met offertes. Duurde allemaal meerdere weken en verliep erg moeizaam.
Thnx, het is wat langer als een paar weken, eerste contact was begin juni. Ben er vooral verrast over omdat ze juist zo correct waren en daardoor ook zogezegd " huisleverancier".

Heb het er maar bij gelaten, had geen zin in een valse start. Heb ondertussen een offerte geaccepteerd van een andere partij, voor een Mitsubishi Electric dual split, helaas dezelfde leverperiode :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pixelmagic schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:31:
Zijn er meer mensen die slecht reactie krijgen van de oude "huisleverancier" ? We hebben een aantal jaren geleden een Daikin daar gekocht en willen nu wat uitbreiding, dus offerte gevraagd. Antwoord terug dat het twee weken kan duren, nogmaals email contact gehad na twee en halve week gebed, "nah, kan wel drie weken duren, maar hij ligt al bijna klaar bij collega" en daarna grote stilte.

Ik ben wat verrast, snap dat het druk kan zijn, maar tegelijk was de installatie pas in september mogelijk, dan zal de drukte wel minder worden verwacht ik.
Ik kan aircodeal aanbevelen, deze waren snel met reageren, konden snel plaatsen en hebben keurig werk geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
Ook hier graag info daar ik twijfel:
Heb mijn keuze laten vallen op een MHI 50ZSX of een 60ZSX.
Mijn woonkamer en open keuken / leefruimte beneden is 160M3 woonhuis uit 1996, redelijk tot goed geïsoleerd. Airco hangt tevens vrij centraal en kan de hele ruimte goed bereiken zonder "obstakels".
Ik ging kwa berekening uit om de 60ZSX te bestellen maar omdat ik hier toch veel lees over begrippen als over-capaciteit en pendelen heb ik hierover de volgende vraag ;
Als ik de specs lees tussen deze 2 (zie bijlage) is het verschil buiten het energieverbruik alleen de luchtverplaatsing?
Ze kunnen namelijk beide tot dezelfde capaciteit terug-regelen nml 1 kw koelen en 0.6 kw verwarmen.
Klopt het dus dat ik bij de 60 alleen meer capaciteit heb (metname verwarmen) maar misschien meer last zal hebben van het waaien / de lucht verplaatsing en kan ik beter kiezen voor de 50ZSX?
Ik vind het koelen in de zomer fijn maar wil zoals de meeste in dit forum dit apparaat hoofdzakelijk gebruiken om deze ruimte zoveel mogelijk te verwarmen en veel gas te besparen.
Zonnepanelen gaan de energie voorzien.
Graag advies.

EgbertAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow3EWGepZsO7U0HJAIaS408zU-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys1C9R8DtuMKQsEo9vWR0hAr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door eggiebert op 28-07-2020 11:57 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat de 50ZXS ruimtes tot 175m3 bedient, dan zou ik zeker niet groter gaan.
Hier ongeveer 6,5x9x2,6m= 152,1m3 wat ik al red met een 3,5kW Toshiba.
Eigenlijk iets (40m3) minder omdat ik de hal en trap met een gordijn afscherm, al is dat geen 100% afdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:34:
Ik zie dat de 50ZXS ruimtes tot 175m3 bedient, dan zou ik zeker niet groter gaan.
Hier ongeveer 6,5x9x2,6m= 152,1m3 wat ik al red met een 3,5kW Toshiba.
Eigenlijk iets (40m3) minder omdat ik de hal en trap met een gordijn afscherm, al is dat geen 100% afdichting.
Dank voor je reactie.
En dan gebruik jij die 3,5 ook hoofdzakelijk voor verwarmen en dat gaat prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
eggiebert schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Dank voor je reactie.
En dan gebruik jij die 3,5 ook hoofdzakelijk voor verwarmen en dat gaat prima?
Ja, koelen is hier boven harder nodig en daar verwarm ik minder.
De kunst is om alles zo geleidelijk mogelijk te doen dus niet vol gas verwarmen voor een snel resultaat maar rustig aan zodat de airco het met gemak doet.
Ik doe bij vorst aan een kleine nachtverlaging, alles een paar graden omhoog stoken kost meer stroom dan het op een laag pitje bijhouden.
Om te zien hoe de airco zich gedraagt log ik het verbruik, dan zie je precies wat het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt er ook vanaf wat je in een huis doet. Als je doordeweeks eigenlijk amper beneden bent en daardoor de temperatuur flink laat zakken is het fijn als je hem even snel kan opstoken. Of als je een kantoor hebt die je amper gebruikt en in de zomer wel snikheet wordt is het fijn als je hem wat sneller af kan koelen.

En dat is ook waar al die apparaten op gedimensioneerd zijn, een ruimte op kunnen warmen van zeg 10 graden naar 22 graden. Als dat gedaan is kunnen ze met twee vingers in hun filter de temperatuur stabiel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 23-08 14:58
* verkeerde topic *

[ Voor 91% gewijzigd door Casejunkie op 28-07-2020 16:53 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:46:
Het hangt er ook vanaf wat je in een huis doet. Als je doordeweeks eigenlijk amper beneden bent en daardoor de temperatuur flink laat zakken is het fijn als je hem even snel kan opstoken. Of als je een kantoor hebt die je amper gebruikt en in de zomer wel snikheet wordt is het fijn als je hem wat sneller af kan koelen.

En dat is ook waar al die apparaten op gedimensioneerd zijn, een ruimte op kunnen warmen van zeg 10 graden naar 22 graden. Als dat gedaan is kunnen ze met twee vingers in hun filter de temperatuur stabiel houden.
Ik zou dan eerder even naar de isolatie kijken want dat zijn forse temperatuurverschillen en totaal niet comfortabel als je dat gaat opstoken, een huis/ruimte met nog een beetje isolatie wordt niet kouder dan 16c, dan moet het echt langdurig gaan vriezen.

Temperatuuroverbruggingen van 5 graden is al fors, en idd dat kunnen ze maar comfortabel is wat anders want alles in de ruimte is nog koud.

Beneden 15c komen is ook niet goed ivm groot risico op condens/schimmel in de ruimte.
Ik ken iemand die dat ook deed bij zijn kantoor en vrij snel werd papier etc slof en dat soort dingen en begon het te stinken daar, sindsdien verlaagt hij de temp ook niet meer lager dan 15c en de kosten voor stoken valt reuze mee.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
Gezien hier de reacties neig ik dan toch naar de 5kW versie, volgens kenners hier in forum nog steeds voldoende capaciteit.
Ruimte is de woonkamer / open keuken exact 157M3
En vwb isolatie denk toch redelijk : temp komt zeker nooit onder de 15/16 graden, en vorig jaar met hittegolf van 40 graden was de max hier in de woonkamer 27 graden.
Gas verbruik afgelopen jaar was 1390M3 en dit wil ik dus drastisch proberen te verlagen middels de 50ZSX set.
En mocht het echt nog een barre winter worden dan springt mijn CV / Calenta nog bij :)

[ Voor 8% gewijzigd door eggiebert op 28-07-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
eggiebert schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:09:
Gezien hier de reacties neig ik dan toch naar de 5kW versie, volgens kenners hier in forum nog steeds voldoende capaciteit.
Ruimte is de woonkamer / open keuken exact 157M3
En vwb isolatie denk toch redelijk : temp komt zeker nooit onder de 15/16 graden, en vorig jaar met hittegolf van 40 graden was de max hier in de woonkamer 27 graden.
Gas verbruik afgelopen jaar was 1390M3 en dit wil ik dus drastisch proberen te verlagen middels de 50ZSX set.
En mocht het echt nog een barre winter worden dan springt mijn CV / Calenta nog bij :)
Met een 5kw springt je CV niet bij, dan mag het behoorlijk gaan vriezen, belangrijk is het minimaal vermogen maar dat lijkt voor de 3.5 en 5 kw versie niet uit te maken als ik op de sheet kijk.

De 5kw versie binnenunit maakt wel een stuk meer geluid/luchtverplaatsing waardoor je eerder de neiging hebt om de fan snelheid zelf op handmatig laag te zetten.

Maar het blijft een warmtepomp verwacht niet dat je van 16 naar 21c binnen 15-20 minuten red, dat zijn forse temperatuurverschillen, dat heeft wel even tijd nodig, als het buiten heel koud is pas ik alleen nachtverlaging toe en laat ik hem aan, vooral bij een goed geisolleerde huis maakt het amper uit of je aan/uit stookt of met een kleine nachtverlaging, ik zou hem dan gewoon op 18 of 19c laten staan in de nachten.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2020 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Na lang zoeken ook de bende besteld.
Een 3.5kW Daisekai voor beneden.
2x 2kW Kazumi's op twee slaapkamers (plat dak).
Installatie duurt nog even (bouwvak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Ik neig zelf toch naar een kanaalairco. Helaas lees ik hier weinig over ervaringen met zo'n soort systeem.

Situatie is nu als volgt, we komen van een jaren 50 huis dat geen spouwmuur-, dak-,vloerisolatie, geen CV, enkelglas etc. had en 2.200m3 gas verbruikte per jaar middels gaskachels.

Inmiddels geïsoleerd naar: gevulde spouw met HR++ parels, dakisolatie en vloerisolatie van 20cm en zijn alle ramen vervangen voor HR++ glas.

Benedenverdieping is ongeveer 48m2.
Op de bovenverdieping hebben we 3 slaapkamers die verwarmd moeten worden (13m2, 12,5m2 en 7,5m2)
In principe kunnen we de aanvoerkanalen kwijt in de oude schoorsteenkoof, deze is ongeveer 40x80cm. De verdiepingsvloeren zijn ook van hout, wat het makkelijker maakt om kanalen kwijt te kunnen.
Enige waar ik nog tegen aan loop is dat we de kanalen willen sturen. In de winter hoeven de slaapkamers bijvoorbeeld niet 22 graden te worden, 18 is genoeg. En zomers willen we juist koelen in de slaapkamers.

onderstaand de technische plattegronden. de witte rondjes zijn de ventilatieafvoerventielen (al geplaatst) de witte balkjes zouden dan de roosters zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DCscNzi3pqg9eOs7F05HuY3Os4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUActnxxD1PKnxGVRSC0Afs2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqWytmN17I8iY2maKXwidaxFXGU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vwcZEUbmpOnyGRggGC5SiHU6.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb het idee dat we aan 5KW bij -7 genoeg zouden moeten hebben, maar durf dat dus niet met zekerheid te zeggen.
Qua rendement is de KIT-71PF1ZH5 van panasonic de beste (A++ voor verwarmen en A++ voor koelen, vermogen van 5,2kw bij -7). De KIT-60PF1ZH5 heeft een vermogen van 6kw bij -7, maar minder hoog rendement

Het sturen van de kanalen zou dan via kleppen moeten. Iemand daar goede ervaringen mee? En hoe zit dat dan met de druk, past dit automatisch aan?

Ik kwam ook nog een gestuurde versie tegen van Daikin (multi zone kit), alleen dat wordt dan een zeer prijzig verhaal.
https://www.daikin.be/con...o_ECPEN17-011_English.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Murkmans Kanaalairco is lastiger dan je denkt, de ventielen worden uitgebalanceerd met een "waaier" meet apparaat, overal gestuurde kleppen betekend ook dat je voelers zal moeten plaatsen.

Beste is boven en beneden gescheiden te hebben en een klep bij de unit zodat de gehele buis dichtgezet kan worden, vergeet je trouwens ook niet de retour buizen ?

En wat doe je met de ventilatieroosters in je ramen van het huis, warme lucht blaast zo naar buiten, eigenlijk moeten ze dan dicht waarbij je een balansventilatie systeem gaat maken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:57:
@Murkmans Kanaalairco is lastiger dan je denkt, de ventielen worden uitgebalanceerd met een "waaier" meet apparaat, overal gestuurde kleppen betekend ook dat je voelers zal moeten plaatsen.

Beste is boven en beneden gescheiden te hebben en een klep bij de unit zodat de gehele buis dichtgezet kan worden, vergeet je trouwens ook niet de retour buizen ?

En wat doe je met de ventilatieroosters in je ramen van het huis, warme lucht blaast zo naar buiten, eigenlijk moeten ze dan dicht waarbij je een balansventilatie systeem gaat maken.
Ja dat idee had ik ook, de ventilatie afvoer kan dienen als luchttoevoer van de kanaalairco. Zo staat dat ook in alle handleidingen beschreven (met menging buitenlucht). En zoals je beschrijft wil ik ook werken met kleppen voor boven en beneden, echter veranderd dan de statische druk in de buizen en dus ook het geluid/lichtsnelheid etc (denk ik).

Wij hebben geen roosters, wel winkhaus kozijnen met ventilatie beslag. Voorheen was er nul-ventilatie.

Het is jammer dat er in Nederland zo weinig aandacht voor is. In de VS wordt het gros van de woningen uitgevoerd met kanaalairco's.
Wat ook opvalt is dat in Nederland vrij weinig naar ventilatie wordt gekeken, in België zijn ze een stuk strenger.

Hoe heb jij dat luchtzijdig aangesloten @NiGeLaToR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:31
Volgende week komt een bekende bij mij langs om mij te adviseren.
Ik wil 2 binnenunits plaatsen om te koelen em te verwarmen. 1 in de woonkamer en 1 op de overloop.
Woonkamer denk ik na wat berekeningen aan een 3.5 of 4.2 , overloop is 3.5 eigenlijk al overkill. Ik wil 2 slaapkamers daar eem beetje verkoelen en verwarmen doe ik boven eigenlijk niet. Ze zullen dan ook niet vaak gelijktijdig aan staan. Soms misschien als ik de woonkamer lekker koel heb en een uurtje voor het slapen boven vast de boel aanzet.

Waar ik nog niet over uit ben is of ik 2 single splits van bijv 4.2 en 3.5 kw wil, of 1 multi split van 4.2 of 5 kw.
Ik neig naar een multi split, omdat ik dan maar 1 lelijk ding aan de muur heb hangen en mijn hoofd zegt; je hoeft dan ook maar aan 1 buiten unit onderhoud te plegen.

Wat zouden jullie adviseren ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@Murkmans ik gebruik de hetelucht verwarmer voor transport van de koele lucht door de leidingen. Hoef dus weinig anders te doen dan de airco warm of koud te zetten. Warm gaat vanzelf harder blazen, koud met een extra schakelaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Murkmans schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Het is jammer dat er in Nederland zo weinig aandacht voor is. In de VS wordt het gros van de woningen uitgevoerd met kanaalairco's.
Wat ook opvalt is dat in Nederland vrij weinig naar ventilatie wordt gekeken, in België zijn ze een stuk strenger.
Come again? Bij een beetje moderne huizen wordt daar zeker wel aandacht aan besteed.

Nederland is voor verwarming gewoon een apart land: gas te over dus vrijwel overal CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:57:

Retour kan gewoon op een centrale plaats. Zo wordt het in de rest van de wereld ook gedaan.

Je hebt dan ook gelijk geen last meer van lucht die naar buiten geblazen wordt, want er is geen overdruk meer in de kamer. Het is dan niet anders dan een CV/vloerverwarming.

Tevens kun je dan ook makkelijker WTW doen. Immers je kunt je WTW laten uitblazen in de ruimte waar de kanaal unit aanzuigt. Zo transporteer je verse lucht door het hele huis. Eventueel de WTW-unit en kanaal-airco koppelen, zodat die unit ook af en toe blaast wanneer er geen verwarming/koelingsvraag is. Zo doet men het bij moderne huizen in de VS vaak.

Voelers zou ik mij inderdaad niet te druk om maken tenzij je een hele grote woning hebt. Twee zones is genoeg in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Come again? Bij een beetje moderne huizen wordt daar zeker wel aandacht aan besteed.

Nederland is voor verwarming gewoon een apart land: gas te over dus vrijwel overal CV.
Inderdaad, Nederland is al sinds de jaren 80 met mechanische ventilatie varianten bezig en was juist een van de voorlopers in de wereld. Naar mijn smaak zelfs te druk er mee bezig, want in de jaren 80 waren huizen nog kierend genoeg.

En in de nieuwe BENG normen is WTW zelfs bijna niet meer aan te ontkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 127% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Glashelder schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Zeker, in nieuwbouw krijgt het zeker aandacht. Echter wat ik bedoel is dat bij renovatieprojecten er nog te weinig maar een gezond binnenklimaat wordt gekeken, tenminste naar mijn mening. De gemiddelde Tweaker zal hier natuurlijk veel meer op in gaan.
Armin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Retour kan gewoon op een centrale plaats. Zo wordt het in de rest van de wereld ook gedaan.

Je hebt dan ook gelijk geen last meer van lucht die naar buiten geblazen wordt, want er is geen overdruk meer in de kamer. Het is dan niet anders dan een CV/vloerverwarming.

Tevens kun je dan ook makkelijker WTW doen. Immers je kunt je WTW laten uitblazen in de ruimte waar de kanaal unit aanzuigt. Zo transporteer je verse lucht door het hele huis. Eventueel de WTW-unit en kanaal-airco koppelen, zodat die unit ook af en toe blaast wanneer er geen verwarming/koelingsvraag is. Zo doet men het bij moderne huizen in de VS vaak.

Voelers zou ik mij inderdaad niet te druk om maken tenzij je een hele grote woning hebt. Twee zones is genoeg in de praktijk.
De meeste kanaalairco's kunnen ook alleen ventileren zag ik in de beschrijvingen. Alsnog geen gek idee, een wtw met centrale toevoer was ook ons eerste idee zoals deze.
https://www.bouwwereld.nl...tw-zonder-toevoerkanalen/
Pagina: 1 ... 94 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2