Voor de duidelijkheid, ik refereerde niet naar zo'n aftermarket systeem als Brink (waar overigens niks mis mee is), maar een gewone WTW. Echter ipv de lucht aanvoer via kanalen naar de kamers te brengen, deze via een enkele lokatie in het huis te blazen. Als die ruimte de inzuig van de kanaal-unit is, wordt zo alsnog het hele huis geventileert.Murkmans schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:53:
[...]
Zeker, in nieuwbouw krijgt het zeker aandacht. Echter wat ik bedoel is dat bij renovatieprojecten er nog te weinig maar een gezond binnenklimaat wordt gekeken, tenminste naar mijn mening. De gemiddelde Tweaker zal hier natuurlijk veel meer op in gaan.
[...]
De meeste kanaalairco's kunnen ook alleen ventileren zag ik in de beschrijvingen. Alsnog geen gek idee, een wtw met centrale toevoer was ook ons eerste idee zoals deze.
https://www.bouwwereld.nl...tw-zonder-toevoerkanalen/
Zo werken systemen in de VS doorgaans. Je kunt dan de kanaal-unit vaak koppelen, via of een simpele draadvoering of indien van hetzelfde merk, meer geavanceerde logica. Wanneer de WTW dan ververst, zal de kanaal-unit automatisch gaan ventileren.
Of je kunt desnoods de kanaal-unit altijd in de laagste stand laten ventileren. Zo doet Brink het met hun Elan E/4 budget serie hete lucht verwarming serie.
Uberhaupt heb je met kanaal unit minder last van ophoping van "vuile" lucht, want lucht wordt meer verspreid door kamers en in elk huis heb je altijd kamers die minder gebruikt worden maar zo wel meegenomen in de luchtuitwisseling.