Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.352 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Murkmans schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:53:
[...]

Zeker, in nieuwbouw krijgt het zeker aandacht. Echter wat ik bedoel is dat bij renovatieprojecten er nog te weinig maar een gezond binnenklimaat wordt gekeken, tenminste naar mijn mening. De gemiddelde Tweaker zal hier natuurlijk veel meer op in gaan.
[...]

De meeste kanaalairco's kunnen ook alleen ventileren zag ik in de beschrijvingen. Alsnog geen gek idee, een wtw met centrale toevoer was ook ons eerste idee zoals deze.
https://www.bouwwereld.nl...tw-zonder-toevoerkanalen/
Voor de duidelijkheid, ik refereerde niet naar zo'n aftermarket systeem als Brink (waar overigens niks mis mee is), maar een gewone WTW. Echter ipv de lucht aanvoer via kanalen naar de kamers te brengen, deze via een enkele lokatie in het huis te blazen. Als die ruimte de inzuig van de kanaal-unit is, wordt zo alsnog het hele huis geventileert.

Zo werken systemen in de VS doorgaans. Je kunt dan de kanaal-unit vaak koppelen, via of een simpele draadvoering of indien van hetzelfde merk, meer geavanceerde logica. Wanneer de WTW dan ververst, zal de kanaal-unit automatisch gaan ventileren.

Of je kunt desnoods de kanaal-unit altijd in de laagste stand laten ventileren. Zo doet Brink het met hun Elan E/4 budget serie hete lucht verwarming serie.

Uberhaupt heb je met kanaal unit minder last van ophoping van "vuile" lucht, want lucht wordt meer verspreid door kamers en in elk huis heb je altijd kamers die minder gebruikt worden maar zo wel meegenomen in de luchtuitwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb jullie advies nodig,

Op onze dakkapel staat de buitenunit, nu loopt de koelleiding over heel de breedte van de dakkapel aan de buitenzijden +- 4,5 meter.

Er zit tape om de koelleiding, echter zijn de vogels sinds een paar dagen de tape en isolatie eraf aan het pikken.

Buiten dat het koper blood komt te liggen wordt onze dochter er ook waker door het grommel van die beesten.

Hebben jullie hier ervaringen mee en evt een oplossing?

dank jullie zeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Voske89 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:18:
Ik heb jullie advies nodig,

Op onze dakkapel staat de buitenunit, nu loopt de koelleiding over heel de breedte van de dakkapel aan de buitenzijden +- 4,5 meter.

Er zit tape om de koelleiding, echter zijn de vogels sinds een paar dagen de tape en isolatie eraf aan het pikken.

Buiten dat het koper blood komt te liggen wordt onze dochter er ook waker door het grommel van die beesten.

Hebben jullie hier ervaringen mee en evt een oplossing?

dank jullie zeer
Enige oplossing is ze beschermen met de daartoe bestemde PVC buizen zoals deze:

https://www.warmteservice...MmjubSbXw9xRoCFCgQAvD_BwE

Als er nog wat flexibiliteit in de leidingen zit kan je deze goten er nog wel onder schuiven, vastzetten en de kap eroverheen klikken.

Alternatieven zijn zelf een bekisting eromheen maken of een PVC goot (kan ook een halfronde dakgoot zijn bijv) er overheen zetten.

Slordig dat dit niet meteen bij het monteren gedaan is, maar helaas zie je dat wel vaker. :N

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 15:24
In aluminium tape wikkelen schijnt heel goed te werken!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:53
Dat worden sjieke nesten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
Tape moet voldoende zijn, dan wat dikker overheen wikkelen, hier blijven de vogels er wel vanaf.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Laatst online: 23-01-2023
Er is bij oplevering alles getapet, alleen die .... volgens pikken alles kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 15:27
Verwarm nu een jaartje een eengezinswoning met een airco-unit (35 ZSX-W) op de benedenverdieping en nu bij deze hittegolf blijkt hij ook lekker te kunnen koelen, ik vind 24 graden prettig. Ook met alle deuren open loopt op de zolderslaapkamer het kwik echter toch op tot ruim boven de 30. Na een mislukte poging met een buisventilator kwam ik vandaag op het idee om de CV-pomp aan te zetten. Beneden zijn veel radiatoren en neemt het water de kamertemperatuur aan (24 graden). Met de pomp aan stroomt dit water naar zolder om het daar wat te koelen. De buisventilator gebruik ik daar nu om het kleine radiatortje wat meer vermogen te geven. Dit blijkt echt goed te werken, de zolder blijft onder de 27 graden. De enige moeilijkheid was om de CV pomp aan te krijgen. Bij de instellingen vond ik een pompinstelling 'nalooptijd' die op 24 uur gezet kan worden. Daarna heel even de CV aan om de pomp te triggeren, en koelen maar. Dit zal niet bij elk type CV mogelijk zijn. Doe er je voordeel mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
lieverd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:06:
Verwarm nu een jaartje een eengezinswoning met een airco-unit (35 ZSX-W) op de benedenverdieping en nu bij deze hittegolf blijkt hij ook lekker te kunnen koelen, ik vind 24 graden prettig. Ook met alle deuren open loopt op de zolderslaapkamer het kwik echter toch op tot ruim boven de 30. Na een mislukte poging met een buisventilator kwam ik vandaag op het idee om de CV-pomp aan te zetten. Beneden zijn veel radiatoren en neemt het water de kamertemperatuur aan (24 graden). Met de pomp aan stroomt dit water naar zolder om het daar wat te koelen. De buisventilator gebruik ik daar nu om het kleine radiatortje wat meer vermogen te geven. Dit blijkt echt goed te werken, de zolder blijft onder de 27 graden. De enige moeilijkheid was om de CV pomp aan te krijgen. Bij de instellingen vond ik een pompinstelling 'nalooptijd' die op 24 uur gezet kan worden. Daarna heel even de CV aan om de pomp te triggeren, en koelen maar. Dit zal niet bij elk type CV mogelijk zijn. Doe er je voordeel mee!
Het idee is leuk maar weet je wel zeker dat je 2 vergelijkbare dagen hebt gekozen?
Want het klinkt een beetje als onmogelijk omdat een radiator op zolder in algemeen al heel klein is, en ten tweede moet het watertemperatuur wel verder naar beneden.

Ik doe het wel eens met de heteluchtverwarming (op circuleren stand in de woning) en beneden staat de vaste airco te stampen en de kou naar boven trekken maar het gaat allemaal heel moeizaam, ondanks een joekel van een fan met 725 m3/h en dat is behoorlijk, geen enkele huis/tuin/keuken fan kan zoveel lucht verplaatsen, ook geen tornado fan.

Op de zolder hier staat de aanzuiging dus lucht van beneden wordt uitstekend geforceerd.

Doorgaans bij verwarming gaat er wel 50 tot 90 graden door een radiator heen, anders doet de radiator gewoon niks om de ruimte op te warmen.

Als het nou een Jaga convector met DBE was is het enigsinds nog mogelijk maar een stalen radiator wat doorgaans in woningen staan geloof ik niet echt(of die moet behoorlijk fors overdreven groot geplaatst zijn).

Heb je beneden vloerverwarming?

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44

Tazzios

..

Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:13:
Sinds mijn vorige posts ben ik weer wat geld armer:
Tazzios in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
Tazzios in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Samsung Duosplit
buitenunit A3050
binnenunit AR5000 en AR7000

Monteur kwam nog een keer langs omdat ik toch echt niet mijn slaapkamer koel kreeg. Monteur komt binnen zet beide units op koelen en het werkt prima.
Op het feit dat hij het bij mij toch echt niet deed en koelleidingen bevroren met bijbehorende foto`s werd als antwoord gegeven dat ik hem dat waarschijnlijk op een verkeerde stand had staan. :?

Dit weekend dus nog even wat testen gedaan:
Tijdwaarnemingactie
00:00:00Woonkamerunit aan op 16 graden koelen
00:03:00uitblaas temperatuur woonkamer 18,4
00:04:00ijsvorming op biede dunne leiding, temperatuur 17,3
00:05:00uitblaas temperatuur woonkamer 19,2
00:05:30Slaapkamer unit aan
00:06:00ijs vorming op dunne leidingen
00:07:00uitblaas temperatuur woonkamer 19,7 ijsvorming verdwenen
00:08:30uitblaas temperatuur woonkamer 17
00:09:00Slaapkamer unit uit
00:11:00uitblaas temperatuur woonkamer 14,7
00:13:00ijs vorming op dunne leiding

Naar behoeven repeat vanaf 4:00 minuut.

Samenvatting
Het 400gram bijvullen heeft hij uitgevoerd met beide units aan op basis van de gemeten druk die zou te laag zijn (moest 6 bar zijn ofzo?). Uit bovenstaande test is af te leiden dat beide units aan moeten staan omdat anders de boel bevriest en niet meer koelt.
Wat ik nu vermoed is dat er teveel koelgas in zit waardoor bij het inschakelen van maar 1 binnenunit de binnenunit het niet trekt en bevriest.
Kan een expert hier alsjeblieft wat over zeggen (PM mag ook)? Ik heb geen zin in nog een rekening van deze club dus wil het graag helder hebben. :'(
Zo tijd voor een update!

Vorig jaar aug zijn ze nog een keer langs geweest, toen leek het weer wat beter te gaan. Ik hoefde dat bezoek niet betalen het afscheid was "succes er mee hè!"

Winter goed door gekomen maar was ook niet echt koud.
Verwarmen leek te werken bij een koeltest in maart ging de unit echter in storing na 10 minuten.

Proberen een andere partij te regelen, zelfs bij zoofy lukte het niet. Via de buurman een telnr gekregen.

Afgelopen maandag is hij langs geweest. Er zat nog maar 200gram in, bij de vacuüm test lijkt er geen lek te zijn. Samen besloten het systeem gewoon weer te vullen en pas bij nieuwe problemen de unit verder te onderzoeken. Sommige dopjes kon hij nog wel wat verder dicht draaien.
Zo met deze dagen direct een goede test.

Hopelijk not to be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 15:27
mr_evil08 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:23:
[...]

Het idee is leuk maar weet je wel zeker dat je 2 vergelijkbare dagen hebt gekozen?
Want het klinkt een beetje als onmogelijk omdat een radiator op zolder in algemeen al heel klein is, en ten tweede moet het watertemperatuur wel verder naar beneden.

[...]
Je hebt gelijk dat het effect beperkt is, en nu het wat langer aanstaat blijkt dat die 27 graden wel wishful thinking is. Het is dus meer een oplossing in de trant van "alle beetjes helpen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
lieverd schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Je hebt gelijk dat het effect beperkt is, en nu het wat langer aanstaat blijkt dat die 27 graden wel wishful thinking is. Het is dus meer een oplossing in de trant van "alle beetjes helpen".
Mja wij doen het anders als het boven niet uit te houden is ipv met halve oplossingen te werken wat het eigenlijk ook niet is.

Gewoon luchtbed in de woonkamer en daar slapen, is zeer snel opgezet en opgeruimd als je een goede hebt en ze slapen net zo als een gewoon bed, stekker in stopcontact en dat ding blaast zichzelf op of laat zichzelf leeg zuigen.

Dit heb ik heel veel mensen zien doen vorigjaar toen het 40c was, die sliepen ook gewoon in de woonkamer maar dan alleen met matras.

De luchtverwarming(circuleren) oplossing werkt hier wel wat maar dan moet ik de hele dag gaan koelen en de airco beneden volluit met alle deuren open, vreet bakken met stroom.
Beneden is het dan ijskoud en niet prettig om daar te zitten.

Heb boven ook wel aan gedacht een AC op te hangen maar voor die paar dagen in het jaar...

Overgens deze kan tot 18c de thermonstaat maar kan het ook daadwerkelijk zo koud krijgen, geen enkel probleem en vrij rap ook.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Krijg over een week of 4 twee Mitsubishi SRK35ZS units. 1 beneden 1 boven.

Boven vooral voor koelen, beneden voor zowel koelen als verwarmen.

Tot welke buitentemperatuur is het nou gunstig om L/L te verwarmen?
En wanneer kan ik beter de HR ketel zn ding laten doen?

Heb heb zo'n 1600kwh overschot door pv.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nieksiero schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:40:

Dat ligt natuurlijk aan je L/L warmtepomp maar met 1600 kWh overschot zou ik niet meer omkijken naar die CV en lekker je L/L warmtepomp het werk laten doen :p

Ik weet niet wat je terugleververgoeding is maar je warmtepomp moet een heel slecht rendement halen wil de CV dan nog goedkoper zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De 35ZX-S heeft meer capaciteit bij vorst, jammer dat je de 35ZS kiest die A++ is ipv A+++.
Het hangt van allerlei factoren af of je het redt in de winter.
Voor boven prima denk ik want zo vaak koel je niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Glashelder schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan je L/L warmtepomp maar met 1600 kWh overschot zou ik niet meer omkijken naar die CV en lekker je L/L warmtepomp het werk laten doen :p

Ik weet niet wat je terugleververgoeding is maar je warmtepomp moet een heel slecht rendement halen wil de CV dan nog goedkoper zijn.
Ik heb een beetje zitten stoeien met verschillende rekensommetjes, maar vind t soms wat complex of niet alle gegevens zijn eenvoudig in te zien. Bijv wat doet de airco als ik hem bij -10 aanzet om tot 21 graden te verwarmen en het is in huis op dat moment 18 graden.

Gas kost nu zo'n 80 cent geloof ik. Dus wat zou het omslagpunt zijn waarbij 1m3 gas omgerekend dusdanig veel stroom kost dat het niet meer voordeliger is om het via L/L te doen. En daarbij; misschien vind de buitenunit het ook niet zo leuk als hij bij -10 een hele dag moet draaien?( Geen idee..)

De scop van deze airco is 4.7
Verw. Capaciteit 4kwh
Speedy-Andre schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:09:
De 35ZX-S heeft meer capaciteit bij vorst, jammer dat je de 35ZS kiest die A++ is ipv A+++.
Het hangt van allerlei factoren af of je het redt in de winter.
Voor boven prima denk ik want zo vaak koel je niet.
Kennis die dit regelt werkt met deze units. Dat ene plusje meer is ook 500 euro duurder in aanschaf. Weet niet of ik het minimale verschil dan nog terug ga verdienen. Anyways; deze units worden het omdat hij hier een partijtje van heeft..

Boven idd soms koelen in de zomer. Wellicht incidenteel verwarmen.

Beneden zal bijna iedere dag aan staan, of koelen of verwarmen.
Cv als back up en nog voor SWW

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 09-08-2020 22:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nieksiero schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Ik heb een beetje zitten stoeien met verschillende rekensommetjes, maar vind t soms wat complex of niet alle gegevens zijn eenvoudig in te zien. Bijv wat doet de airco als ik hem bij -10 aanzet om tot 21 graden te verwarmen en het is in huis op dat moment 18 graden.

Gas kost nu zo'n 80 cent geloof ik. Dus wat zou het omslagpunt zijn waarbij 1m3 gas omgerekend dusdanig veel stroom kost dat het niet meer voordeliger is om het via L/L te doen. En daarbij; misschien vind de buitenunit het ook niet zo leuk als hij bij -10 een hele dag moet draaien?( Geen idee..)

Verw. Capaciteit 4kwh
Voor die 80 cent aan gas krijg je ongeveer 10 kWh aan warmte.

Een kWh kost je ongeveer 10 cent? (Want PV overschot). Voor je kwa kosten gelijk bent, kan je er dus ongeveer 8 kWh doorheen jagen. Een COP van <1,25 dan? 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Glashelder schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

Voor die 80 cent aan gas krijg je ongeveer 10 kWh aan warmte.

Een kWh kost je ongeveer 10 cent? (Want PV overschot). Voor je kwa kosten gelijk bent, kan je er dus ongeveer 8 kWh doorheen jagen. Een COP van <1,25 dan? 8)7
Aha, dus zo reken je. Dan moet het wel heel extreem gaan mocht de ketel voordeliger zijn.
Het maakt voor de levensduur van zo'n buiten unit niet uit als ik hem dagelijks vol laat draaien met lage temperaturen?

Info is per website heel wisselend, maar de unit gaat tot 4kwh bij verwarmen. Ik las ergens dat dit bij -10 nog 3.4 kw is. Geen idee wat dan de cop is.
3.4 lijkt me wat aan de lage kant voor 48m2 / 120m3 goed geïsoleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:26
Even zoeken op omslagpunt in dit topic en je kunt al een inschatting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nieksiero schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Aha, dus zo reken je. Dan moet het wel heel extreem gaan mocht de ketel voordeliger zijn.
Het maakt voor de levensduur van zo'n buiten unit niet uit als ik hem dagelijks vol laat draaien met lage temperaturen?

Info is per website heel wisselend, maar de unit gaat tot 4kwh bij verwarmen. Ik las ergens dat dit bij -10 nog 3.4 kw is. Geen idee wat dan de cop is.
3.4 lijkt me wat aan de lage kant voor 48m2 / 120m3 goed geïsoleerd
Ik zie mijn buitenunits eigenlijk zeer zelden op vol vermogen draaien. Heel even als ze flink bij moeten stoken maar 500W continu dan komt er toch een bak hitte uit. Dat wil je niet te lang :X

Dat gezegd hebbende heb ik nog geen winter met -10 meegemaakt met het ding. Heb ernstig mijn twijfels of we dat nog vaak mee gaan maken. Zou niet echt rekening houden met dat soort extremen. Mocht je het echt niet warm krijgen dan kan je altijd een straalkacheltje aanzetten van een paar tientjes :p

Ja, dat kost geld. Maar een unit die bij -20 nog een beetje efficient kan verwarmen kost nog veel meer geld. En dat zal een paar dagen per 5 jaar zijn? Ik ben 31 en heb dat volgens mij 1 keer meegemaakt in NL :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
@Glashelder -20oC komt heel sporadisch heel even voor, maar niet een hele dag lang. Een gemiddelde etmaal temperatuur van -20oC is nog nooit door de KNMI gemeten in Nederland.
Ik heb begin van dit jaar alle min/max en gemiddelde etmaal temperatuur per dag ooit gemeten uit de data van de KNMI in 1 grafiek gezet, tevens de hoogste en de laagste etmaal temperatuur ooit gemeten erin gezet, je hebt wel een breed scherm nodig of scrollen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUsaUJDWcHELzgDrCy4BVfcWeZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1eh6Z4BTMMdu1JMOUasKTfZm.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Nieksiero schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Verw. Capaciteit 4kwh

[...]

Kennis die dit regelt werkt met deze units. Dat ene plusje meer is ook 500 euro duurder in aanschaf. Weet niet of ik het minimale verschil dan nog terug ga verdienen. Anyways; deze units worden het omdat hij hier een partijtje van heeft..

Boven idd soms koelen in de zomer. Wellicht incidenteel verwarmen.

Beneden zal bijna iedere dag aan staan, of koelen of verwarmen.
Cv als back up en nog voor SWW
Als het buiten -10 is en binnen nog 18c dan woon je wel in een zeer goed geisolleerd huis (of een passief huis), warmtepompen zijn in algemeen niet bedoelt meteen volle bak verwachten dat het een sauna wordt.

-8 buiten is hier het record geweest, kouder is het nog niet geweest en toen zat er nog rek in, als het heel koud wordt laat ik hem aan met een nachtverlaging, niet omdat de unit het niet aan kan maar het is comfortabeler, ik heb vroeger ook wel gehad de woonkamer was 22c en ik plof op een ijskoude stoel. :P

Of de tafel straalt nog kou aan, ik laat het dus eerder op temp komen via de app of tijdklok.
Houd er wel rekening mee dat multisplit airco,s in algemeen minder zijn met verwarmen(minder zuinig bijvoorbeeld).

Het probleem zit hem vaak in hoe verwarm je de badkamer?
Ik heb zoneregeling op de CV gezet, en in de badkamer hangt een apparte termonstaat, gewoon aanslingeren dat ding en binnen 10 minuten warm(hangt dan wel een overbemeten handdoekradiator en de ketel heeft een heel klein watertraject). :+

Testen met IR panelen in de badkamer waren mislukt (heb gevoelig huid en voelt aan als zon verbranding) en een electrokachel(radiator vorm) duurder te lang met opwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 10-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje aan andere Daikin Sarara eigenaren, ik heb iets wat ik vreemd vind.

Als het beestje aan staat in de koel stand en ik wil hem uitzetten dmv een druk op de off knop op de ab dan gaat hij netjes uit, klepjes dicht maar rechtse groene ledje blijft branden. Zodra hij helemaal dicht is gaat alles weer open en gaat hij vrolijk verder met koelen, met de vinnen in een andere stand dan ervoor.

Wanneer ik direct twee keer op off druk dan gaat hij normaal uit en blijft uit. Met verwarmen is één keer drukken altijd voldoende om hem uit te schakelen.

Moet ik de handleiding door gaan pluizen of hebben meer mensen dit ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:12

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

In hoeverre is het nou echt rendabel om met een split unit airco te verwarmen in de winter?
Qua marketing lees ik een hoop mooie verhalen, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook echt iets bij draagt.

Onze woonkamer is ca 25m2 en voorzien van centrale verwarming via een convectorput en een radiator.
Qua koelvermogen zou ik aan ca 3 - 3,5Kw genoeg hebben voor deze ruimte, maar is een woonkamer in de winter dan ook echt behaaglijk warm te krijgen?

We verstoken aardig wat gas per jaar, en in combinatie met zonnepanelen zou dit een mooie optie zijn.

Qua isolatie is er (zonder echt behoorlijk ingrijpende dingen te doen) niet zo heel veel mogelijk:
- Houten balken vloer met ca 10cm ruimte onder de balken en dan een betonnen plaatfundering.
Deze zou vervangen kunnen worden door een geisoleerde beton vloer, maar w.s. kan de fundering dit niet aan.

- Wel spouwmuren, maar door vochtproblemen in het verleden wordt spouwmuurisolatie afgeraden.
Optie zou dan uiteraard een voorzetwand zijn met isolatie, maar ook dit loopt aardig in de papieren.

- Het dak is dan wel volledig vervangen en goed geïsoleerd. En we hebben al het aanwezige glas vervangen door HR++ glas. :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Toshiba draait een half uurtje door om hem te drogen na het koelen, de kleppen staan nog net open.
Bij verwarmen gaat hij wel direct uit.
Ik meet het verbruik en zie dan nog 5W van de ventilator.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:26

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Speedy-Andre schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:
Mijn Toshiba draait een half uurtje door om hem te drogen na het koelen, de kleppen staan nog net open.
Me too.. Met beide units. Bij MHI kun je dit in de afstandsbedinging instellen dat hij 2U na blaast met kleppen dicht. Boven loopt het vocht goed weg, maar beneden is de afstand iets te lang horizontaal waardoor (zonder pomp) teveel vocht in de slang blijft hangen. Als de beneden unit meteen uitgaat na koelen dan ruik ik dat ietsjes de volgende ochtend.

Bij warmen meteen uit, idd. Want er geen vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Roland_EM25 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:
In hoeverre is het nou echt rendabel om met een split unit airco te verwarmen in de winter?
Qua marketing lees ik een hoop mooie verhalen, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook echt iets bij draagt.
Zie hier, hoofdstuk 7. En lees ook Deel 1 en 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Als je de HR eruit laat ben je de 1600kWh wel kwijt.
Ik heb een 6,2 en 2,5 en incl. koelen kom je wel boven de 1600. Maar goed, als het gevoelsmatig niet onprettig is met L/L dan ben je altijd goedkoper uit dan gas met een kantelpunt van ong. 2,4 om alles wat erover heen gaat ook via elec. te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Roland_EM25 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:

Onze woonkamer is ca 25m2 en voorzien van centrale verwarming via een convectorput en een radiator.
Qua koelvermogen zou ik aan ca 3 - 3,5Kw genoeg hebben voor deze ruimte, maar is een woonkamer in de winter dan ook echt behaaglijk warm te krijgen?

We verstoken aardig wat gas per jaar, en in combinatie met zonnepanelen zou dit een mooie optie zijn.

Qua isolatie is er (zonder echt behoorlijk ingrijpende dingen te doen) niet zo heel veel mogelijk:
- Houten balken vloer met ca 10cm ruimte onder de balken en dan een betonnen plaatfundering.
Deze zou vervangen kunnen worden door een geïsoleerde beton vloer, maar w.s. kan de fundering dit niet aan.

- Wel spouwmuren, maar door vochtproblemen in het verleden wordt spouwmuurisolatie afgeraden.
Optie zou dan uiteraard een voorzetwand zijn met isolatie, maar ook dit loopt aardig in de papieren.

- Het dak is dan wel volledig vervangen en goed geïsoleerd. En we hebben al het aanwezige glas vervangen door HR++ glas. :)

Je kan ongeveer uit met 3 a 4 kWh verbruik voor 1m3 gas om gelijk te spelen puur kijkende naar kosten. In de praktijk was ik ongeveer 2/3de goedkoper uit met verwarmen via L/L WP dan met een (getunde!) CV ketel. Ik verruilde 600m3 gas voor 800 kWh Airco; 384 EUR vs 168 EUR (64 om 21 cent). Dat was in mijn vorige huis. In mijn huidige huis heb ik 30 Gj (dat is ± 900m3 gas) verruild voor 900 kWh (groter huis, betere isolatie)

Mijn vrouw is iig helemaal om. De convectie warmte van de L/L WP is heerlijk warm en voelt als een warme deken. Het nadeel tov stralingswarmte is wel dat, zodra je een defrost hebt de warmte wel direct wegvalt (gevoelsmatig). Maar dat heb ik er graag voor over.
Er zijn mensen die helemaal niets met convectie warmte hebben en graag stralingswarmte (radiatoren) hebben. Dat is geheel persoonlijk. Maar als we puur naar verbruik kijken is de L/L WP (airco) altijd goedkoper én efficiënter. Zelfs bij temperaturen rond de -2, hoewel de efficiëntie al snel rap naar beneden gaat als het veel kouder is.

De vraag die de meeste mensen zich hier echter stellen is; hoe vaak heeft het de laatste jaren hier in NL nou echt langdurig lang gevroren? Op zijn minst kan je een 50/50 oplossing doen (CV stoken en de airco gebruiken als bijverwarming) wat hoe dan ook enorm scheelt voor het verbruik. De meeste mensen zullen nog wel een tijdje een back-up hebben voor de echt koude periodes.

Ik wil iig nooit meer anders. Ik gebruik stadsverarming nu alleen nog maar voor SWW; de rest doe ik met de airco.

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 10-08-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De_Sint schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Als je de HR eruit laat ben je de 1600kWh wel kwijt.
Ik heb een 6,2 en 2,5 en incl. koelen kom je wel boven de 1600. Maar goed, als het gevoelsmatig niet onprettig is met L/L dan ben je altijd goedkoper uit dan gas met een kantelpunt van ong. 2,4 om alles wat erover heen gaat ook via elec. te doen.
Bij welke buitentemperatuur zou je op dat kantelpunt komen van 2.4?

En ik.vind t niet erg om over die 1600 kwh heen te gaan, ik verbruik nu ongeveer 1000 m3 gas. Ik reken daarvan 850 voor verwarmen , rest voor SWW . Koken doe k electrisch.

We gaan het meemaken in hoeverre de max 4kw verwarm capaciteit mijn beganegrond voldoende warm kan houden. Anders iets bijsteken met de CV .
Maar wat ik uit de reacties begrijp is dat het dus eigenlijk altijd financieel gunstiger is om L/L te verwarmen. Het punt waarop gas echt goedkoper wordt bereik je dus bijna nooit.

[ Voor 27% gewijzigd door pentaw1nz op 10-08-2020 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Vuistregel is een beetje wanneer de COP van de WP door de 2,5 zakt als je puur naar het aantal joules per € kijkt (in Nederland).

Maar daar zitten wel wat parameters aan vast die per situatie kunnen verschillen. Als je overcapaciteit van je zonne-energie hebt dan kost een kWh geen 22 cent, maar afhankelijk van je leverancier tussen de 8 en de 12 cent ofzo. Ook ligt het er een beetje aan hoe energiezuinig je CV-ketel is en hoe goed hij staat afgesteld. Als je bijvoorbeeld vloerverwarming of speciale lage-temperatuurconvectoren hebt dan werk dit in het voordeel van je CV-infra (met een LLWP, voor een LWWP valt dit verschil natuurlijk weg) omdat je dan niet tot 70-80 graden hoeft op te stoken.

Ook de momenten waarop je thuis bent kan verschil maken. Ik woon alleen en vroeger toen we nog van huis konden toen was ik overdag heel de dag op kantoor en had ik eigenlijk alleen in de ochtend een uurtje en in de avond tot aan het slapen wat extra warmte nodig.

Als je dan je LTV omhoog schroeft als je wakker wordt dan is hij bij wijze van spreke pas warm als je op kantoor aan de lunch zit. En andersom als je terugkomt van kantoor dan is het pas na een paar uur echt lekker warm. Dit kun je gedeeltelijk ondervangen dmv schema's en/of wifigestuurde thermostaten, maar dan moet je er nog steeds rekening mee houden dat je een aantal uur vooruit denkt. Dus als je om 23:30 ofzo naar bed gaat dan kun je op 21:00 al wel thermostaat omlaag draaien. Als je dat pas om 23:30 doet dan staat dat ding 's nachts voor niks nog urenlang na te gloeien.

Met een LLWP kan ik veel directer sturen. Als ik 's ochtends wakker word kan ik al dan niet met een schema of wifi de airco aanzetten en als ik dan na het douchen beneden kom is het lekker in mum van tijd van de 18 naar de 22 graden gegaan. Als ik naar mijn werk rijd duurt het ook niet heel lang voordat het weer wat afkoelt op een winterse dag dus dan stook ik ook niet voor de vogeltjes.

Maar dit verschil is veel minder belangrijk als je bijvoorbeeld een gezin hebt (of er Corona heerst) en er bijna altijd wel iemand thuis is.

Een ander niet-financieel verschil is dat de stralingswarmte van een vloerverwarming toch wel een stuk aangenamer is dan de convectie van een airco. Op de koudere dagen dan vind ik de vloerverwarming echt heerlijk. Juist dan is gas ook relatief voordeliger dan op warmere dagen, dus het komt niet eens verkeerd uit, maar op een bepaald moment wil ik het toegevoegde comfort van een vloerverwarming best hebben, ook al zou mijn airco het efficiënter kunnen.

Helaas voor mij kwam ik er recentelijk pas achter dat Daikin een LWWP hybride binnenunit (CHYHBH-AV32) heeft die je op de buitenunit van de airco kunt aansluiten. Dat was voor mij ideaal geweest. Dan had ik hier verder niet heel veel meer over hoeven nadenken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Nieksiero schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

En ik.vind t niet erg om over die 1600 kwh heen te gaan, ik verbruik nu ongeveer 1000 m3 gas. Ik reken daarvan 850 voor verwarmen , rest voor SWW . Koken doe k electrisch.

We gaan het meemaken in hoeverre de max 4kw verwarm capaciteit mijn beganegrond voldoende warm kan houden. Anders iets bijsteken met de CV .
Maar wat ik uit de reacties begrijp is dat het dus eigenlijk altijd financieel gunstiger is om L/L te verwarmen. Het punt waarop gas echt goedkoper wordt bereik je dus bijna nooit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met buitentemperatuur.. Dat is volgens mij meer voor graaddagen calculatie.

Kantelpunt is volgens mij: prijs per kWh X rendement op 1m3 gas / prijs per M3.
In mijn geval is dat 0,23 per kWh X (8,8kWh per 1m3 gas) / 0,847 per m3.
Prijzen verschillen per leverancier, maar je zal vast die van jou kennen.
Met bovenstaand rekensommetje kom ik op 2,4. Wat betekend dat Stroom 2,4 maal duurder dan gas is.

Truuk is daarna om een Airco te hebben die een hoger rendement heeft dan 2,4. Volgens mij moet je echt een crappy Airco hebben die zowel verwarmen als koelen onder de 2,4 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De_Sint schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met buitentemperatuur.. Dat is volgens mij meer voor graaddagen calculatie.

Kantelpunt is volgens mij: prijs per kWh X rendement op 1m3 gas / prijs per M3.
In mijn geval is dat 0,23 per kWh X (8,8kWh per 1m3 gas) / 0,847 per m3.
Prijzen verschillen per leverancier, maar je zal vast die van jou kennen.
Met bovenstaand rekensommetje kom ik op 2,4. Wat betekend dat Stroom 2,4 maal duurder dan gas is.

Truuk is daarna om een Airco te hebben die een hoger rendement heeft dan 2,4. Volgens mij moet je echt een crappy Airco hebben die zowel verwarmen als koelen onder de 2,4 komt.
Nou ja, het kan alsnog handig zijn omdat dit te weten omdat je natuurlijk per moment kunt bepalen welke verwarmingsmethode je wilt gebruiken. De SCOP zal niet onder 2,4 komen, maar de COP kan er zeker wel onder dippen en dan is een aantal kuub gas verbranden toch voordeliger op dat moment.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Nou ja, het kan alsnog handig zijn omdat dit te weten omdat je natuurlijk per moment kunt bepalen welke verwarmingsmethode je wilt gebruiken. De SCOP zal niet onder 2,4 komen, maar de COP kan er zeker wel onder dippen en dan is een aantal kuub gas verbranden toch voordeliger op dat moment.
Dan moet je volgens mij wel heel veel schakelen.. Ook omdat moeilijk te pijlen is hoeveel van je stroom van de zonnepanelen komt op het moment dat de airco onder de 2,4 komt. Als de helft van de stroom uit de zonnepanelen wordt gehaald dat moment dan is het alweer lastig of hij echt minder rendabel is. En zolang er saldering is, is stroom altijd de meest logische keuze gezien de tweewegverkeer.

Je zou beter eerst kunnen proberen om erachter te komen of de gevoelsmatige temperatuur via L/L wel je voorkeur heeft. Het is een heel ander gevoel.
Als je daar prima mee kan leven, kun je beter de vaste lasten van Gas eruit schrappen (aannemend dat je op elec kookt en een oplossing voor warm water hebt). Dan heb je dat voordeel ook binnen. is volgens mij toch al snel 240 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De_Sint schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Dan moet je volgens mij wel heel veel schakelen.. Ook omdat moeilijk te pijlen is hoeveel van je stroom van de zonnepanelen komt op het moment dat de airco onder de 2,4 komt. Als de helft van de stroom uit de zonnepanelen wordt gehaald dat moment dan is het alweer lastig of hij echt minder rendabel is. En zolang er saldering is, is stroom altijd de meest logische keuze gezien de tweewegverkeer.

Je zou beter eerst kunnen proberen om erachter te komen of de gevoelsmatige temperatuur via L/L wel je voorkeur heeft. Het is een heel ander gevoel.
Als je daar prima mee kan leven, kun je beter de vaste lasten van Gas eruit schrappen (aannemend dat je op elec kookt en een oplossing voor warm water hebt). Dan heb je dat voordeel ook binnen. is volgens mij toch al snel 240 per jaar.
Zolang je nog kunt salderen zijn je zonnepanelen op specifieke momenten niet relevant. Alleen het saldo op 31 december telt mee voor de berekening, i.e. de vraag of je overcapaciteit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 10:50
Iemand ervaring met het verwarmen (en koelen) van twee verdiepingen met een LLWP?

Ik denk er nog steeds aan een binnenunit op te hangen ter hoogte van de zoldervloer, in de trapgatopening van 1e verdieping naar zolder. Misschien wat te gewaagd, maar de trap heeft zwevende treden, dus lucht kan erdoor naar beneden worden geblazen voor verwarming of koeling. Verwarming van zolder door opstijgende lucht kan eenvoudig, koeling is wellicht ook mogelijk, al zal de koude lucht eerder geneigd zijn in het trapgat te verdwijnen.

Nadeel kan zijn dat slaapkamerdeuren geopend moeten zijn voor verspreiding van de warme of koele lucht.

Voor mensen die twijfelen aan een LLWP ten aanzien van een ketel: als zelfs de vrouw al snel om was, weet je voldoende. ;) Dat zei @Notna hierboven net al, ook is hier de WAF positief ('hadden we eerder moeten doen'). Bonus: koelen in de zomer.

Met onze Daikin US verwarmen we de benedenverdieping (ca 40m2) met zo'n 1000 kWh/jaar. Met zonnepanelen erbij hebben we nu ongeveer een jaarrekening van nul euro. Afgezien daarvan wil ik wel proberen te gaan voor gasloos, al vereist dat flink wat aanpassingen/investeringen, waaronder een wp-boiler, waarvan het nogal de vraag is waar die te plaatsen.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 18:30

mb1

Ik koel er drie verdiepingen mee.
De zolder alleen indien het kantoor gebruikt wordt aldaar.
Ik heb ook de unit op de 1e verdieping onder te trap naar zolder gehangen. Koelen is geen probleem van alle kamers op de 1e verdieping mits de deuren open staan van de kamers.
Gewoon super!
De koude lucht is zwaarder dan warme lucht dus de zolder niet koelen en de 1e wel, gaat prima de warmte blijft op zolder.
Of van de winter verwarmen ook een succes gaat worden weet ik niet, de meeste warmte zal naar boven verdwijnen waar we deze niet nodig hebben, wellicht zal tegen die tijd een gordijntje in het trapgat een optie blijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Speedy-Andre schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:
Ja is heel normaal horen eigenlijk alle airco, s te doen, dus ook in de auto echter veel mensen doen dat niet, dit is om de unit te laten drogen ter voorkoming van schimmel.

Alleen bij koelen hoeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Dat is idd wat ik probeer te zeggen. Als je de COP weet bij bepaalde temperaturen dan zou je gebaseerd daarop kunnen bepalen om bij een buitentemperatuur X of lager te verwarmen met de CV ketel.
Zo'n SCOP is leuk, maar een gemiddelde/seizoensgebonden waarde zegt natuurlijk niet zoveel als je benieuwd bent naar de uitschieters.

Misschien dat ik daarin wel te ver ga hoor. Ik kan natuurlijk ook gewoon eens een maand proberen en dan een vergelijking maken met een jaar eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Nieksiero @HarmoniousVibe Ook een airco met een COP onder de 2,4 bij negatieve temperatuur zul je moeilijk vinden, of dat is ook een crappy airco.

Mijn airco heeft een COP van 3.91 bij -7 graden Celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ZuinigeRijder schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:17:
@Nieksiero @HarmoniousVibe Ook een airco met een COP onder de 2,4 bij negatieve temperatuur zul je moeilijk vinden, of dat is ook een crappy airco.

Mijn airco heeft een COP van 3.91 bij -7 graden Celsius.
Hmm dat is netjes. Beetje offtopic, maar het heeft ook hier betrekking op omdat de buitenunit volgens mij redelijk identiek is. Wat ik me dan afvraag is wat bijvoorbeeld een Elga of andere hybride WP nog qua prijsberekening moet doen. Gebruikt die echt alleen de HR-ketel als het een Russische winter is (wat in NL niet meer echt voor komt) of hij het gevraagde vermogen niet kan leveren? Want vaak wordt met zo'n hybride warmtepomp gezegd dat er een reductie van zo'n 50% in gasverbruik kan worden gerealiseerd. En komt vaak van het marketingdepartement van de bedrijven. Maar als ik jouw verhaal dan hoor dan zou die reductie veel hoger moeten zijn?

Hoe meet jij de COP trouwens? Die kan ik niet aflezen cq. afleiden uit de gegevens uit de wifi-controller van mijn Daikin Perfera.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Nieksiero schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:40:
[...]
Dat is idd wat ik probeer te zeggen. Als je de COP weet bij bepaalde temperaturen dan zou je gebaseerd daarop kunnen bepalen om bij een buitentemperatuur X of lager te verwarmen met de CV ketel.
Zo'n SCOP is leuk, maar een gemiddelde/seizoensgebonden waarde zegt natuurlijk niet zoveel als je benieuwd bent naar de uitschieters.

Misschien dat ik daarin wel te ver ga hoor. Ik kan natuurlijk ook gewoon eens een maand proberen en dan een vergelijking maken met een jaar eerder.
De SCOP waarde wordt bepaald door de COP bij verschillende buiten temperaturen te nemen met weeg factoren, deze zijn voor ons midden klimaat:
TBuiten = SCOP Factor
-10 = 0.000203666
-9 = 0.0050916497
-8 = 0.0046843177
-7 = 0.0048879837
-6 = 0.0054989817
-5 = 0.0138492872
-4 = 0.0185336049
-3 = 0.0181262729
-2 = 0.033604888
-1 = 0.0352342159
0 = 0.0488798371
1 = 0.0570264766
2 = 0.0651731161
3 = 0.0727087576
4 = 0.0725050916
5 = 0.0617107943
6 = 0.067209776
7 = 0.066395112
8 = 0.0708757637
9 = 0.0682281059
10 = 0.0641547862
11 = 0.0437881874
12 = 0.0344195519
13 = 0.0307535642
14 = 0.0213849287
15 = 0.0150712831

Over het algemeen gaat de COP gemiddeld 2.5 % omlaag bij 1oC extra te overbruggen temperatuur.

Je kan met excel vrij makkelijk numeriek kijken welke COP je bij -10 moet invullen om op een SCOP te komen die volgens de fabrikant bij je lucht/lucht warmte pomp hoort, dan weet je ook bij welke temperatuur je COP onder de waarde komt waarbij je met Gas wil verwarmen.

Bij die van mij lijkt dat bij -15 nog een COP van 2.67 te zijn, dus ik zal de CV aanzetten als het vermogen niet meer voldoende is, en dat zal veel eerder zijn, ik denk zo rond het vriespunt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zoek eens op wat de buiten temperatuur met het beschikbare vermogen doet.
Mijn Toshiba haalt bij 0 graden nog 70% en bij -10 60% van nominaal 4kW.
Als hij bij 0 graden 1000W verbruikt dan weet je dat er maar 2800W warmte uit komt met dito cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

mr_evil08 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Ja is heel normaal horen eigenlijk alle airco, s te doen, dus ook in de auto echter veel mensen doen dat niet, dit is om de unit te laten drogen ter voorkoming van schimmel.

Alleen bij koelen hoeft dat.
Helaas kun je dit bij MHI alleen vanuit de afstandsbedieningen doen. Maw, via de wifi module getimed stoppen gaat hij meteen uit.

Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
De_Sint schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:23:
[...]

Helaas kun je dit bij MHI alleen vanuit de afstandsbedieningen doen. Maw, via de wifi module getimed stoppen gaat hij meteen uit.

Gemiste kans.
Ik heb het simpel opgelost door hem op modus ventileren te zetten aan het einde van een koelsessie en daarna pas na 30 minuten ongeveer uit.

Met de tijdklok precies zelfde, door hem naar modus ventileren te laten zetten en na 30-45 minuten pas geheel uit laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

mr_evil08 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Ik heb het simpel opgelost door hem op modus ventileren te zetten aan het einde van een koelsessie en daarna pas na 30 minuten ongeveer uit.

Met de tijdklok precies zelfde, door hem naar modus ventileren te laten zetten en na 30-45 minuten pas geheel uit laten gaan.
Dat is helemaal waar. Alleen is er een max aan aantal tijdschema's jammer genoeg bij aircowithme, en die zijn bij mij allen gevuld.
Met dit weer staan ze 24 uur aan, dus is het minder belangrijk. Maar zal eind van de week wel meer aan/uit schakelen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
PentaClover schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

De SCOP waarde wordt bepaald door de COP bij verschillende buiten temperaturen te nemen met weeg factoren, deze zijn voor ons midden klimaat:
TBuiten = SCOP Factor
-10 = 0.000203666
-9 = 0.0050916497
-8 = 0.0046843177
-7 = 0.0048879837
-6 = 0.0054989817
-5 = 0.0138492872
-4 = 0.0185336049
-3 = 0.0181262729
-2 = 0.033604888
-1 = 0.0352342159
0 = 0.0488798371
1 = 0.0570264766
2 = 0.0651731161
3 = 0.0727087576
4 = 0.0725050916
5 = 0.0617107943
6 = 0.067209776
7 = 0.066395112
8 = 0.0708757637
9 = 0.0682281059
10 = 0.0641547862
11 = 0.0437881874
12 = 0.0344195519
13 = 0.0307535642
14 = 0.0213849287
15 = 0.0150712831

Over het algemeen gaat de COP gemiddeld 2.5 % omlaag bij 1oC extra te overbruggen temperatuur.

Je kan met excel vrij makkelijk numeriek kijken welke COP je bij -10 moet invullen om op een SCOP te komen die volgens de fabrikant bij je lucht/lucht warmte pomp hoort, dan weet je ook bij welke temperatuur je COP onder de waarde komt waarbij je met Gas wil verwarmen.

Bij die van mij lijkt dat bij -15 nog een COP van 2.67 te zijn, dus ik zal de CV aanzetten als het vermogen niet meer voldoende is, en dat zal veel eerder zijn, ik denk zo rond het vriespunt.
Thx! Ga ik me even in verdiepen! De COP is bij mij 4.26 en de SCOP 4.7. Bij -10 zit ik nog dik in de 3 en -15 iij vergelijkbaar met wat jij aangeeft. 2.7nogwat.
Omschakelen op basis van een te lage COP zal dus (bijna) nooit hoeven. Omschakelen op vermogen en aangename temperatuur wellicht wel. Heb je hem dan bij hele koude dagen vol aan staan?
Speedy-Andre schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:47:
Zoek eens op wat de buiten temperatuur met het beschikbare vermogen doet.
Mijn Toshiba haalt bij 0 graden nog 70% en bij -10 60% van nominaal 4kW.
Als hij bij 0 graden 1000W verbruikt dan weet je dat er maar 2800W warmte uit komt met dito cop.
En de src35 heeft een verwarmingscapaciteit van 4kw.
Bij -10 nog 3.4 kw.

4.5kw ongeveer wat ik nodig heb voor mijn woonkamer excl. Hal. (45m2 * 2.5 * 40)
3.4 is dus aan de lage kant. Dan moet de CV altijd bijspringen.

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 11-08-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het voornaamste is dat de airco blijft verwarmen, geen grote nachtverlaging dus en dan redt hij het wel.
De verdamper (buiten) vriest eerder dicht bij koud en vochtig weer als hij op z'n tenen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Aanvullend:
Als ik overigens de SRC35 ZS-W pak met 3.5 capaciteit voor koelen en 4.0 voor verwarmen, dan twijfel ik nog wel even of dit OK is of dat ik voor een 5kw moet gaan.
Dit voor zowel koelen als verwarmen.
Voor verwarmen vind ik het overigens niet erg om met zeer koude dagen de CV ketel te laten bijverwarmen. Maar het zou jammer zijn als ook met minder strenge temperaturen de L/L het niet haalt...

Woning: 1973 met HR++ glas, spouw isolatie, dak isolatie 13cm PIR, vloerisolatie jetspray.

Oppervlakte beneden (waar ik dus wil koelen en verwarmen met de 3.5kw unit):
+/- 45m2 (dit is zonder de hal, die deur laten we zo veel mogelijk dicht). * 2.5 = 112.5 m3

Doe ik dit keer 35 voor koelen = 3.937,5 Dus net iets te laag als je de capaciteit van de beoogde unit bekijkt. Is dit te verwaarlozen of een aanzienlijk verschil en overweging waard voor een grotere unit?

Doe ik de 112.5 m3 keer 40 voor verwarmen, kom ik op 4500. Dus ook net weer wat lager dan de 4.0 kw capaciteit. Hier geldt dezelfde vraag: te verwaarlozen en goed op te vangen met HR ketel? Of zal de ketel altijd moeten bijspringen en is het de extra 500 euro waard voor een 5kw unit.

Hoe bereken je overigens het vermogen dat de L/L moet kunnen geven bij een bepaalde verhoging binnen? Dus stel ik wil de 112.5m3 van 18 graden naar 21 graden verwarmen. Buiten is het 0 graden en de COP zal dan zo'n 3.5 zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 11-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit ook eens goed te kijken naar een l/l warmtepomp, en aangezien ik 'm ook wil gebruiken voor verwarming op de benedenverdieping, lijkt me dat een goede idee, al is het alleen al omdat mijn HR-ketel uit 2004 is en mijn radiatoren beneden in de winter net niet genoeg capaciteit hebben als het onder 0 komt.

Die zomers zijn me inmiddels wat te warm in de stad, dus verkoeling lijkt me ook erg aangenaam.
Ondertussen zijn er plannen om op termijn van 1-3 jaar te gaan verhuizen.
Mijn vrouw wil eigenlijk geen investering van 1200 -1500 euro meer doen in ons huis, maar toch vraag ik me af of de aanwezigheid van een warmtepomp/airco een meerwaarde heeft bij verkoop. Het is toch een duurzame investering in de zin van milieu- en geldbesparing. Hoe zien jullie dit? Denken jullie dat het uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

koelkast schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:48:
Ik zit ook eens goed te kijken naar een l/l warmtepomp, en aangezien ik 'm ook wil gebruiken voor verwarming op de benedenverdieping, lijkt me dat een goede idee, al is het alleen al omdat mijn HR-ketel uit 2004 is en mijn radiatoren beneden in de winter net niet genoeg capaciteit hebben als het onder 0 komt.

Die zomers zijn me inmiddels wat te warm in de stad, dus verkoeling lijkt me ook erg aangenaam.
Mijn vrouw wil eigenlijk geen investering van 1200 -1500 euro meer doen in ons huis, maar toch vraag ik me af of de aanwezigheid van een warmtepomp/airco een meerwaarde heeft bij verkoop. Het is toch een duurzame investering in de zin van milieu- en geldbesparing. Hoe zien jullie dit? Denken jullie dat het uit kan?
Ik heb vorig jaar exact in deze maand mijn huis verkocht met een 3 jaar oude Daikin FTXM in het huis. Het was toen ook enorm warm en ik had e AC als roerend goed opgegeven. Dat werd, zonder weerwoord, gewoon overgenomen voor 2500 EUR (investering was 3200 EUR). Of het een huis aantrekkelijker maakt vanuit een milieubewust oogpunt? Denk het niet. Of het goed verkoopt omdat het snikheet is: zeker weten :+

Vergeet niet dat de gemiddelde Nederlander een airco ziet om alleen te verkoelen. Dat je er mee kan verwarmen is nu pas een beetje aan het doordringen bij mensen (en dan nog denken ze alleen maar aan luidruchtige L/W wamtepompen die negatief in het nieuws komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Mensen zien een airco helaas nog steeds als luxe product om mee te koelen, wat je allemaal verspijkert aan het huis kan jij geweldig vinden maar een ander vind dat totaal niks.

Je doet het dus voor je eigen comfort en kan dus afvragen is mij dat waard op die korte periode, zelf heb ik een pest hekel aan als iemand een airco heeft opgehangen en ik heb interesse in het huis want vaak kiezen ze de goedkoopste model en zijn de nuttige opties zoals met mobiele app bedienen op afstand niet mogelijk (kan niet uitgebreid worden).

Dus kan ik een kapitaalvernietiging gaan doen door een nieuwe op te hangen met de opties wat ik wil.
Bij mij zou die er dus uitgaan, of in iedergeval meegenomen in de onderhandelingen dat de verkoper hem mag afvoeren want ik zou er geen cent voor over hebben.

Het hoort een beetje thuis in een woning met een lease/huur ketel of boiler die verkopen in algemeen ook slechter.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe zien jullie dit? Denken jullie dat het uit kan?
De enige manier waarop dit uit kan is het los aanbieden als roerende zaak bij verkoop. Al kan het dan wel betekenen dat je de units moet verwijderen en de gaten moet dichten als de eigenaar ze niet over neemt.

Als je de huidige gekte op de huizenmarkt ziet dan gaan mensen niet gedetailleerd vergelijken en 1000 euro meer bieden voor een huis omdat het airco heeft, ze bieden een X bedrag puur gebaseerd op vraagprijs en locatie. Pas wanneer het weer rustiger wordt op de huizenmarkt zullen zulke dingen echt invloed gaan hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
De_Sint schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Dat is helemaal waar. Alleen is er een max aan aantal tijdschema's jammer genoeg bij aircowithme, en die zijn bij mij allen gevuld.
Met dit weer staan ze 24 uur aan, dus is het minder belangrijk. Maar zal eind van de week wel meer aan/uit schakelen worden.
Nadeel van naventileren is dat je al dat vocht weer de kamer in blaast ...

Ik laat het bewust lekker in de kast. Meeste lekt daarna alsnog de buizen in. En dat beetje dat overblijft verdampt vanzelf wel. Mijn ervaring is dat als je schimmel krijgt dat eerder een gevolg is van slecht ontworpen afwatering. Koelkasten schimmelen immers ook niet, en ventileren ook niet na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Armin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Wel als je hem zelf laat ventileren. Niet als je het instelt op de afstandsbediening. Dan sluiten de kleppen en draait hij intern droog voor 2 Uren en stopt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Ik laat het bewust lekker in de kast. Meeste lekt daarna alsnog de buizen in. En dat beetje dat overblijft verdampt vanzelf wel. Mijn ervaring is dat als je schimmel krijgt dat eerder een gevolg is van slecht ontworpen afwatering. Koelkasten schimmelen immers ook niet, en ventileren ook niet na.
Ik weet niet waar jij woont, aan de zee misschien?
Maar mijn hydrometer stijgt niet als ik dat doe, de hoeveelheid vocht is nihil.

Het is beter voorkomen dan genezen, ik doe het ook bij auto airco, s anders gaan ze stinken met moderne systemen als climatecontrol exact hetzelfde.

Bij moderne auto, s merk je het niet snel omdat de airco vrijwel altijd aan staat, airco neemt de geur weg.
Ook handig als je in een rokersauto stapt even airco aan en het wordt stukken minder.

Kanttekening luchtvochtigheid in dit huis is eerder veel te laag dan redelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-08-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Toshiba sluit de kleppen net niet helemaal bij nadrogen, ik kan die actie alleen geforceerd afbreken door hem uit en aan te doen.
Met een goede afwatering zal er niet veel vocht in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nieksiero schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

anyone knows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Een tijd terug was het een keer -10 voor 1 a 2 dagen. Toen nam mijn unit rond de 1300W van zijn opneembaar vermogen van 2600W. Dat zou je een momentje kunnen noemen van onder de 2.4

Maar ik zou mee niet teveel vastpinnen op die 2.4. Dat is maar net wat je gas en elec. deal is. En wisselt ook per jaar. Tot nu toe is gas steeds duurder geworden en elec. in verhouding goedkoper.
Vorig jaar was het kantelpunt nog 2.7. Als de overheid ons van het gas af wil halen kan dit kantelpunt nog wel lager worden.

Ik zou me meer gaan focussen op voorkeur van warmte (stralingswarme tov geblazen warmte). Mensen zijn daar nogal gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De_Sint schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Een tijd terug was het een keer -10 voor 1 a 2 dagen. Toen nam mijn unit rond de 1300W van zijn opneembaar vermogen van 2600W. Dat zou je een momentje kunnen noemen van onder de 2.4

Maar ik zou mee niet teveel vastpinnen op die 2.4. Dat is maar net wat je gas en elec. deal is. En wisselt ook per jaar. Tot nu toe is gas steeds duurder geworden en elec. in verhouding goedkoper.
Vorig jaar was het kantelpunt nog 2.7. Als de overheid ons van het gas af wil halen kan dit kantelpunt nog wel lager worden.

Ik zou me meer gaan focussen op voorkeur van warmte (stralingswarme tov geblazen warmte). Mensen zijn daar nogal gevoelig voor.
sorry, doelde vooral op het max vermogen voor verwarmen en koelen voor mijn ruimte.

zie:
pentaw1nz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:12:
Aanvullend:
Als ik overigens de SRC35 ZS-W pak met 3.5 capaciteit voor koelen en 4.0 voor verwarmen, dan twijfel ik nog wel even of dit OK is of dat ik voor een 5kw moet gaan.
Dit voor zowel koelen als verwarmen.
Voor verwarmen vind ik het overigens niet erg om met zeer koude dagen de CV ketel te laten bijverwarmen. Maar het zou jammer zijn als ook met minder strenge temperaturen de L/L het niet haalt...

Woning: 1973 met HR++ glas, spouw isolatie, dak isolatie 13cm PIR, vloerisolatie jetspray.

Oppervlakte beneden (waar ik dus wil koelen en verwarmen met de 3.5kw unit):
+/- 45m2 (dit is zonder de hal, die deur laten we zo veel mogelijk dicht). * 2.5 = 112.5 m3

Doe ik dit keer 35 voor koelen = 3.937,5 Dus net iets te laag als je de capaciteit van de beoogde unit bekijkt. Is dit te verwaarlozen of een aanzienlijk verschil en overweging waard voor een grotere unit?

Doe ik de 112.5 m3 keer 40 voor verwarmen, kom ik op 4500. Dus ook net weer wat lager dan de 4.0 kw capaciteit. Hier geldt dezelfde vraag: te verwaarlozen en goed op te vangen met HR ketel? Of zal de ketel altijd moeten bijspringen en is het de extra 500 euro waard voor een 5kw unit.

Hoe bereken je overigens het vermogen dat de L/L moet kunnen geven bij een bepaalde verhoging binnen? Dus stel ik wil de 112.5m3 van 18 graden naar 21 graden verwarmen. Buiten is het 0 graden en de COP zal dan zo'n 3.5 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn gasverbruik daalde na goed inregelen tot 800m3, daar deed ik alles mee met 110m2 woonoppervlak.
De airco boven verwarmt zelden, die is drukker met koelen.
Ik vind de MIH 5K op zich beter passend, wel per jaar een geschat verbruik dat 450kWh hoger ligt dan 3,5K.
Je kan op zeker spelen en de meerprijs van aanschaf en verbruik op de koop toe nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

pentaw1nz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

sorry, doelde vooral op het max vermogen voor verwarmen en koelen voor mijn ruimte.

zie:

[...]
Ahh… Op die fiets.. Dat is altijd lastig. Ik heb ongeveer zelfde dimensies maar modernere woning en heb een 6.2kW, maar had achteraf beter een 5 kunnen zijn.

Je zou ook eens (puur theoretisch) je gasverbruik in m3 kunnen pakken (beetje verbruik van koken en water eraf snoepen) X 8,8 / 1650. Voor mij kwam die ook rond de 5 uit.
Destijds dacht ik dat iets zwaarder geen kwaad kan, maar in de praktijk merk ik dat een te zware airco ook niet altijd een succes is met verwarmen (met koelen geen probleem).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb al je vorige berichten niet gelezen, dus wellicht zeg ik iets wat al gemeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De_Sint schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:33:
[...]

Ahh… Op die fiets.. Dat is altijd lastig. Ik heb ongeveer zelfde dimensies maar modernere woning en heb een 6.2kW, maar had achteraf beter een 5 kunnen zijn.

Je zou ook eens (puur theoretisch) je gasverbruik in m3 kunnen pakken (beetje verbruik van koken en water eraf snoepen) X 8,8 / 1650. Voor mij kwam die ook rond de 5 uit.
Destijds dacht ik dat iets zwaarder geen kwaad kan, maar in de praktijk merk ik dat een te zware airco ook niet altijd een succes is met verwarmen (met koelen geen probleem).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb al je vorige berichten niet gelezen, dus wellicht zeg ik iets wat al gemeld is.
Kom ik uit op 4.2, dus wederom net wat lager dan wat deze unit aan kan met 4kw verwarmingscapaciteit.
5kw zal dan denk ik wat beter passend zijn. Iemand ervaring met een 3.5kw in vergelijkbare ruimte als ik?

Anders even afwegen of ik het 500 euro aanschaf + 450kwh extra verbruik per jaar waard vind. Of dat ik dan evengoed de CV wat kan laten bijverwarmen op kritische momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie verschillende sheets van de src serie, misschien een oude met R410a en nieuwere met R32?
De laatste zou dan 250kWh meer verbruiken dan de 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:49:
Ik zie verschillende sheets van de src serie, misschien een oude met R410a en nieuwere met R32?
De laatste zou dan 250kWh meer verbruiken dan de 3.5.
Kom inderdaad ook verschillende tegen.
Volgens mij is het jaarverbrhik inderdaad 250 kWh meer. Dus dat is niet zo'n probleem.

Aanschafwaarde is wel de helft duurder.... dat vind ik wel aanzienlijk.

Afhankelijk van welke waarden ik gebruik ga ik voor koelen net wel of het niet uitkomen. Ik ben niet bekend met L/L in een woning dus ik heb geen idee of het een groot probleem is als de airco 3.8kw capaciteit heeft en de ruimte eigen kijk 4.2kw vraagt .

Voor verwarmen kom ik net uit zolang het niet gaat vriezen, onder vriespunt wordt de capaciteit echt te laag. Dan zou ik de CV kunnen laten bijspringen. Dit is een half jaar oud en hangt er natuurlijk ook niet voor niks.

Maar nogmaals; ik kan echt moeilijk inschatten hoe erg je het merkt wanneer je ongeveer 0.5kw capaciteit mist. Zijn er hier mensen die ook ongeveer 45-50m2 verwarmen met een 3.5kw unit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan ben ik een mooi voorbeeld met 9x 6,5m en ruim 10m2 oud dubbelglas met wat hout er onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
De_Sint schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Wel als je hem zelf laat ventileren. Niet als je het instelt op de afstandsbediening. Dan sluiten de kleppen en draait hij intern droog voor 2 Uren en stopt dan.
Lijkt mij physisch onmogelijk. Condens water dat op de condensor zit kan maar twee kanten op. Of het valt naar beneden in de condensor pan en dan via de condens slangen (al dan niet met pomp) naar buiten, of verdampen en dus terug de kamer in. Schimmel treedt dus op op de condensor, of in de pan/buizen stelsel.

De ventilator aan zal geen effect hebben op de condensor pan en buizen, maar wel de luchtstroom langs de condensor vergroten ergo vocht terug de kamer in blazen.

Ik ken geen airco's met kleppen die lucht kunnen blazen wat niet langs de condensor gaat, maar zelfs als die bestaan, aangezien daar het vocht zit zal dat toch geen effect hebben. Het vocht zit of op de condensor of in de condensor pan. Dus ben je onverhoopt bang voor schimmel zul je daar het vocht moeten doen verdwijnen, en vocht dat verdampt gaat kleppen of niet terug de woonkamer in.

Maar aangezien ik nog nooit schimmel in een koelkast condensor pan of op een koelkast condensor gezien heb, maak ik me zelf bij mijn eigen airco niet zo'n zorgen. Volgens mij is dan van die schimmel meer iets van ouderwetse slecht afwaterende auto-airco's.

[ Voor 3% gewijzigd door Armin op 12-08-2020 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, aan de zee misschien?
In het regenwoud. O-) Zo'n 4 a 5 keer zoveel regen als Nederland, maar ook toen ik nog in Nederland woonde had ik dat in mijn auto altijd. Sterker nog Nederlanders zomers zijn veel benauwder dan wat ik nu heb, maar veel vochtproductie in huis is toch menselijk dus ik weet niet of klimaat de enige factor is.
Maar mijn hydrometer stijgt niet als ik dat doe, de hoeveelheid vocht is nihil.
Zoals ik het zie, als er geen vocht is, is er geen schimmelgevaar. Als er wel vocht is, blaas je dus veel vocht naar binnen.
Het is beter voorkomen dan genezen, ik doe het ook bij auto airco, s anders gaan ze stinken met moderne systemen als climatecontrol exact hetzelfde.

Bij moderne auto, s merk je het niet snel omdat de airco vrijwel altijd aan staat, airco neemt de geur weg.
Ook handig als je in een rokersauto stapt even airco aan en het wordt stukken minder.

Kanttekening luchtvochtigheid in dit huis is eerder veel te laag dan redelijk.
Ik denk dat dat laatste de kernfactor is. Meeste Nederlanders klagen gewoontegetrouw snel over te weinig vocht, terwijl ik toen ik in Nederland woonde toen al klaagde over teveel vocht. Dus ik ben een beetje vreemd denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Armin schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 05:18:
[...]

Lijkt mij physisch onmogelijk. Condens water dat op de condensor zit kan maar twee kanten op. Of het valt naar beneden in de condensor pan en dan via de condens slangen (al dan niet met pomp) naar buiten, of verdampen en dus terug de kamer in. Schimmel treedt dus op op de condensor, of in de pan/buizen stelsel.
Hoi,

Dit staat er in de handleiding:

De werkingsmodus CLEAN dient te worden uitgevoerd nadat AUTO, COOL en DRY zijn gebruikt om vocht uit het apparaat te verwijderen om de groei van schimmel en bacteriën onder controle te houden.
Twee uur later stopt de airconditioner de bedrijfsmodus CLEAN vanzelf.
Om de airconditioner onmiddellijk te stoppen, drukt u op de aan-/uitknop.
• Werkingsmodus CLEAN kan niet worden gebruikt na de modi HEAT, FAN, OFF TIMER, SLEEP en ALLERGEN CLEAR.
• De ventilator van het binnenapparaat draait ongeveer twee uur in de werkingsmodus CLEAN.
• Het RUN lampje brandt tijdens de CLEAN reinigingsprocedure.
• Als u op de SLEEP-toets, de ALLERGEN CLEAR-toets of de NIGHT SETBACK-toets drukt tijdens de CLEAN-modus wordt de CLEAN-modus geannuleerd en wordt het apparaat vervolgens ingesteld op de SLEEP-, ALLERGEN CLEAR- of NIGHT SETBACK-modus.
• Dit is geen functie voor het verwijderen van schimmel, bacteriën of vuil dat zich al op het apparaat heeft afgezet.

In de huiskamer heeft dit zeker voordeel. Als ik het niet doe en de volgende ochtend de airco start dan stinkt het wat. Zet ik CLEAN aan dan is alles oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

pentaw1nz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Kom ik uit op 4.2, dus wederom net wat lager dan wat deze unit aan kan met 4kw verwarmingscapaciteit.
5kw zal dan denk ik wat beter passend zijn. Iemand ervaring met een 3.5kw in vergelijkbare ruimte als ik?

Anders even afwegen of ik het 500 euro aanschaf + 450kwh extra verbruik per jaar waard vind. Of dat ik dan evengoed de CV wat kan laten bijverwarmen op kritische momenten.
IK heb zelf geen gas meer, maar als je hybrid verwarming wilt (CV en LL) doen, dan zou ik wel rekening houden met de plaats van de thermostaat.

Nogmaals heb ik er zelf geen ervaring mee, maar lees wel van anderen hier dat er wel eens problemen zijn met aanhouden van temperatuur ivm met wie lees welke temperatuur en wie springt bij.

Wellicht dat iemand anders hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
De_Sint schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:10:
[...]

Hoi,

Dit staat er in de handleiding:

De werkingsmodus CLEAN dient te worden uitgevoerd nadat AUTO, COOL en DRY zijn gebruikt om vocht uit het apparaat te verwijderen om de groei van schimmel en bacteriën onder controle te houden.
Twee uur later stopt de airconditioner de bedrijfsmodus CLEAN vanzelf.
Om de airconditioner onmiddellijk te stoppen, drukt u op de aan-/uitknop.
• Werkingsmodus CLEAN kan niet worden gebruikt na de modi HEAT, FAN, OFF TIMER, SLEEP en ALLERGEN CLEAR.
• De ventilator van het binnenapparaat draait ongeveer twee uur in de werkingsmodus CLEAN.
• Het RUN lampje brandt tijdens de CLEAN reinigingsprocedure.
• Als u op de SLEEP-toets, de ALLERGEN CLEAR-toets of de NIGHT SETBACK-toets drukt tijdens de CLEAN-modus wordt de CLEAN-modus geannuleerd en wordt het apparaat vervolgens ingesteld op de SLEEP-, ALLERGEN CLEAR- of NIGHT SETBACK-modus.
• Dit is geen functie voor het verwijderen van schimmel, bacteriën of vuil dat zich al op het apparaat heeft afgezet.

In de huiskamer heeft dit zeker voordeel. Als ik het niet doe en de volgende ochtend de airco start dan stinkt het wat. Zet ik CLEAN aan dan is alles oké.
Dat snap ik, maar mijn punt was enkel dat het dus het vocht terug de kamer in blaast. Immers waar zou het anders heen gaan ... :)

Ikzelf laat het gewoon zitten. Met enig geluk dript het dan nog de pan in en uit het huis. En met pech verdampt het en komt het ook in het huis. Schimmel "geloof" ik niet in, en ikzelf heb geen last van stinken. Kennelijk lost ME het anders op dan MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 01:13:
Dan ben ik een mooi voorbeeld met 9x 6,5m en ruim 10m2 oud dubbelglas met wat hout er onder :)
Met 1 3.5kw unit?

En hoe Veel heb jij de CV nog nodig ?
De_Sint schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:15:
[...]

IK heb zelf geen gas meer, maar als je hybrid verwarming wilt (CV en LL) doen, dan zou ik wel rekening houden met de plaats van de thermostaat.

Nogmaals heb ik er zelf geen ervaring mee, maar lees wel van anderen hier dat er wel eens problemen zijn met aanhouden van temperatuur ivm met wie lees welke temperatuur en wie springt bij.

Wellicht dat iemand anders hier iets over kan zeggen.
Ik snap wat je bedoelt. Heb zelf een Nest dus als het echt niet meer klopt kan ik hem altijd even op een andere plek leggen bijv.

[ Voor 54% gewijzigd door pentaw1nz op 12-08-2020 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pentaw1nz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:06:
[...]

Met 1 3.5kw unit?

Let eens wat beter op, wie startte het grote Van het gas af topic en wie gebruikt een wpboiler voor z'n cv? :P
In m'n onderschrift zie je dat ik een gasloze pionier ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Let eens wat beter op, wie startte het grote Van het gas af topic en wie gebruikt een wpboiler voor z'n cv? :P
In m'n onderschrift zie je dat ik een gasloze pionier ben O-)
Tis 34 graden en ik heb geen airco... dont blame me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pentaw1nz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:55:
[...]

Tis 34 graden en ik heb geen airco... dont blame me.
Kan gebeuren, zonder airco kan ik ook beter niks posten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pentaw1nz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:06:
[...]

Met 1 3.5kw unit?

Hier ook zo'n 60m2 met een 3,5 en dat heeft nog geen tekorten opgeleverd.

Ok, het wordt geen 16 graden maar een stabiele 23 wordt gewoon gehandhaaft tegen 2 a 3 kWh per dag. In de winter ook geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marweecos82
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-08 20:34
wrong 8)7

[ Voor 101% gewijzigd door Marweecos82 op 12-08-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 12:20
Ik heb sinds een paar maanden een airco in huis. De gene in de woonkamer draait nu als een tierelier! (Heerlijk, wat een aankoop! (Wel icm zonnepanelen uiteraard))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIGRDyhVSXYhU1EracSCFN7jtig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcPXjNGduqw91cZorfUg6gsE.jpg?f=fotoalbum_large
Vanaf de airco gaan de leidingen plus condensafvoer door een dubbele muur, incl spouw naar mijn bijkeuken. Daar loopt het condens water in een putje.

Nu begint er ook water uit het gat in de muur te lopen, op de foto.
Is dit gewoon weer condens? Of heb ik een lekkage.

Moet er wel bijzeggen dat de bijkeuken niet niet/nauwelijks geisoleerd is en dus 30+ graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is de isolatie niet beschadigd? Die buizen worden koud en er kan vocht op condenseren als dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
Glashelder schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:55:
Is de isolatie niet beschadigd? Die buizen worden koud en er kan vocht op condenseren als dat het geval is.
Sterker nog, de isolatie houdt daar voor een gedeelte op, de leidingen naar de buiten unit maken daar een bocht omhoog.

Aangezien er precies 2 verwarmingsbuizen voor het gat lopen, was het lastig om de leidingen de goede weg op te buigen, daarom is daar stuk isolatie weg gok ik.

Maar als dat condenseert loopt het natuurlijk met de bocht mee het gat in, waardoor het lijkt dat het uit het gat komt.
Lijkt me een logische verklaring.

Dan ga ik denk ik het gat dicht kitten, zodat het iig niet de spouw in loopt.

(Ik zie trouwens dat ik in het verkeerde topic zit.. lezen is moeilijk, excuses. Mag verplaatst worden naar de juiste!)

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper op 12-08-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Kasper schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Dan ga ik denk ik het gat dicht kitten, zodat het iig niet de spouw in loopt.

(Ik zie trouwens dat ik in het verkeerde topic zit.. lezen is moeilijk, excuses. Mag verplaatst worden naar de juiste!)
Of van die speciale pur voor electriciens. Dan condenseert het niet meer want is de buis geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 13:00
Vol purren lijkt mij in dit geval inderdaad niet verkeerd, is het meteen volledig dampdicht.
Daarnaast is vocht in je spouw niet zo heel erg, daar is die ten minste voor gemaakt, lijkt me. En met deze temperatuur is dat zo weg daar.
In de winter krijg je geen condens.
Met deze dagen kun je al bij hele hoge temperaturen condens krijgen ;) .
Deze oppervlaktes kunnen daarnaast niet heel veel condens opleveren, toch?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Kasper
Ga ik het op mijn to-do lijstje zetten voor in mijn vakantie!

Bedankt voor de reacties!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier hangt sinds begin van de zomer ook een L/L warmtepomp (daikin stylish van 2kW;FTXA20 / RXA20A), primair als enige verwarming in mijn kleine goed geïsoleerde huisje. Hoewel het hopenlijk nog even gaat duren voor ik hem kan en zal inzetten om te verwarmen is het nu wel heerlijk om een beetje te koelen :).

Echter snap ik het verbruik niet. Zie screenshot hieronder van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KOOQQ6iUZfm5NFHJRvf43xV_Zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJIVAuOpD1pwNmCxCcZEd5Lc.png?f=fotoalbum_large

Om 8u deze ochtend zet ik de unit aan, op 24 graden. Dan gaat hij even wat harder werken, en na een uurtje gaat hij mooi rustig draaien (lage cmpfreq). Na een uur en haf schiet het verbruikte vermogen ineens omhoog (en de cmpfreq), de fan op stand auto blijft gewoon zacht blazen.

Wanneer ik dan even met de AB doorheen de fan standen loop, hem 1 minuutje harder laat blazen, dan weer naar auto, zakt het verbruik significant (halveert!) en dat blijft dan zo weer voor hele tijd (normaal uren). Het is heel vreemd. Sommige dagen doet hij het wel prima en blijft gewone hele dagen op lage frequentie draaien, met af en toe eens een uurtje wat harder.

Dit gedrag komt regelmatig voor en ik kan mij niet aan de indruk ontdoen dat het ergens een fout is in de sturing? Hoewel het nu weliswaar wel warm is buiten is mijn ruimte erg klein (75m3) en goed geïsoleerd en is de temperatuur die ik wil (24 graden) niet extreem. Met een koelcapaciteit van 2kW en een elektrisch verbruik van 600+W is de 'COP' (EER om te koelen?) maar ongeveer 3 wat me wel heel erg slecht lijkt?

Iemand wat tips of inzichten?

Strava

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

DeadLock schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:25:
Hier hangt sinds begin van de zomer ook een L/L warmtepomp (daikin stylish van 2kW;FTXA20 / RXA20A), primair als enige verwarming in mijn kleine goed geïsoleerde huisje. Hoewel het hopenlijk nog even gaat duren voor ik hem kan en zal inzetten om te verwarmen is het nu wel heerlijk om een beetje te koelen :).

Echter snap ik het verbruik niet. Zie screenshot hieronder van vandaag:

[Afbeelding]

Om 8u deze ochtend zet ik de unit aan, op 24 graden. Dan gaat hij even wat harder werken, en na een uurtje gaat hij mooi rustig draaien (lage cmpfreq). Na een uur en haf schiet het verbruikte vermogen ineens omhoog (en de cmpfreq), de fan op stand auto blijft gewoon zacht blazen.

Wanneer ik dan even met de AB doorheen de fan standen loop, hem 1 minuutje harder laat blazen, dan weer naar auto, zakt het verbruik significant (halveert!) en dat blijft dan zo weer voor hele tijd (normaal uren). Het is heel vreemd. Sommige dagen doet hij het wel prima en blijft gewone hele dagen op lage frequentie draaien, met af en toe eens een uurtje wat harder.

Dit gedrag komt regelmatig voor en ik kan mij niet aan de indruk ontdoen dat het ergens een fout is in de sturing? Hoewel het nu weliswaar wel warm is buiten is mijn ruimte erg klein (75m3) en goed geïsoleerd en is de temperatuur die ik wil (24 graden) niet extreem. Met een koelcapaciteit van 2kW en een elektrisch verbruik van 600+W is de 'COP' (EER om te koelen?) maar ongeveer 3 wat me wel heel erg slecht lijkt?

Iemand wat tips of inzichten?
Zet je de unit ook in de nacht uit met de huidige temperaturen? If so; laat het gewoon 24 uur draaien en kijk dan naar het gedrag. Grote kans dat je door de huidige warmte gewoon niet afdoende de massa afkoelt en er dus flink meer gekoeld moet worden dan wanneer je het continu blijft doen.
Ik neem overigens ook aan dat jij je in de ruimte begeeft vanaf 8 uur en je mogelijk apparatuur aanzet die warmte produceren. Het lijkt mij dan logisch ook dat de unit harder moet werken om de temperatuur gelijk te houden. Daarom laat ik de units in de slaapkamers ook gewoon aanstaan zodat ze in de nacht enkel op fluisterstand draaien. Als ik ze alleen zou aanzetten voor het slapen gaan en gedurende de nacht, kan ik dat niet doen (als in: dan kan ik niet afdoende koelen met de fluisterstand; immers produceren 2 volwassenen de nodige warmte ook)

Ter vergelijking: Mijn FTXM set up (2 x FTXM 20, 1 x FTXM 25 en 1 x FTXM 40 icm een 2XM40 en 50) verbruiken ± 400 Wh gezamelijk gemiddeld om de boel op 21 graden te houden (totale inhoud ± 300m3)

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 13-08-2020 14:32 ]

• DeadLock

DeadLock

Vannacht stond die wel uit, maar ik heb een zeer lichte HSB constructie (en houten vloeren). Er is dus echt heel weinig thermische massa aanwezig. Dat piekje deze ochtend van een uurtje is daarom ook wel logisch.

Gisterennacht had ik hem wel laten draaien en eigenlijk vergelijkbaar. Hij draait rustig op 100 a 200W en ineens springt hij naar 600W en blijft voor 2u30 daarop draaien (nadien moest ik weg en heb ik hem uitgezet).
Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE1DiLYBthhREvRp9xWTSEZtuR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vok9OxyCssuKa9XnOJpMmbd.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen bezwaar tegen het energieverbruik, maar het voelt alsof er iets verkeerd gaat. Waarom kan hij uren rustig draaien en springt het verbruik daarna zo plots omhoog? Ik zou het veel geleidelijker aan verwachten in kleine stapjes.

Ik ben niet helemaal overtuigd dat dit correct gedrag is.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
@DeadLock Komt de buitenunit op een gegeven moment in de volle zon? Dan gaat ie ook harder werken aan de buitenkant.

• DeadLock

DeadLock

De buitenunit staat tegen de noordgevel en eigenlijk de hele dag in de schaduw (misschien heel even wat zon door de bomen rond 18-20u).

Edit: Even aangenomen dat de unit op zijn tenen loopt; dan nog lijkt me 600W opgenomen vermogen om 2kW te koelen eigenlijk niet zo efficient als ik had gehoopt? Delta T is 24 binnen, 33 buiten dus 9.

code:
1
ret=OK,htemp=24.0,hhum=50,otemp=33.0,err=0,cmpfreq=44,mompow=6

[ Voor 51% gewijzigd door DeadLock op 13-08-2020 14:53 ]

Strava

• Armin
Lijkt mij inderdaad een regel'fout'. Ik zeg 'fout' want het lijtk alsof je op een soort kantelpunt zit, waar die nét niet genoeg vermogen denkt te kunnen leveren. De buitenunit gaat dan waarschijnlijk net de pompsnelheid vergroten met bijbehorend energieverbruik. Door de fan handmatig harder te zetten, krijg je dan net genoeg luchtstroom waardoor de unit het wel weer denkt aan te kunnen op de lagere pompsnelheid.

Niet veel aan te doen denk ik anders dan zoals je ontdekte met de fan te spelen. Wellicht ipv auto op een handmatig standje zetten? Je geeft aan dat handmatig door de fansnelheden gaan werkt, maar wellicht is handmatig op 1 standje hoger dan de die lage stand die die in auto kiest ook goed? Wellicht dat je die luchtstroom kunt accepteren, en dat de unit dan wel in die lage energiestand blijft? Of desnoods enkel een dagje als experiment doen?

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 21:26

Lo_

@DeadLock Let er op dat volgens de specsheet je niet 2, maar 2,6 kW koelvermogen krijgt op het moment dat de unit vol aan het werk is (630 W input). Dat is een EER van (2.6 / .63 =) 4.13. Of je die 2.6 kW echt krijgt is natuurlijk moeilijk te zeggen. Dat een unit opeens midden op de dag hard gaat werken vind ik op zich niet direct heel gek overigens.

Die SEER en SCOP waardes verschillen trouwens nogal van de respectievelijke directe EER en COP waardes. Bij Daikin zie ik op die datasheet even geen directe EER en COP waardes, maar bij panasonic is dit duidelijk te zien (e.g. voor 2.5):

SEER: 8.5
EER nominal (min - max): 4,81 (3,54 - 4,05) A

SCOP: 5.1
COP nominal (min - max): 4,79 (4,44 - 3,97) A

Het zal aan een verschil in delta t liggen (staat volgens mij ergens in een EU richtlijn), maar zeker bij die SEER krijg ik een beetje een NEDC gevoel. Volgens wikipedia wordt de zwaarste weginig gegeven aan de efficiëntie om van 25 naar 22 celcius op 50% load te gaan...

• PentaClover
Lo_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:50:
...

Het zal aan een verschil in delta t liggen (staat volgens mij ergens in een EU richtlijn), maar zeker bij die SEER krijg ik een beetje een NEDC gevoel. Volgens wikipedia wordt de zwaarste weginig gegeven aan de efficiëntie om van 25 naar 22 celcius op 50% load te gaan...
Die wiki pagina klopt volgens mij niet, ik heb een keer de richtlijn een lange tijd geleden gelezen en het was een veel complexere bepaling met pagina's aan formules en net als met de SCOP wordt er over een hele range van buiten temperaturen (wel een kleinere en andere range) een weegfactor toegekent per graad verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 14-09 15:34
Ik heb onlangs een airco laten installeren. Het gaat om een Daikin Comfora 3,5kW.
Er waren wat problemen met de buitenunit die wat trilde. Dit kwam mijns inziens doordat de unit niet helemaal recht stond en ook de ondergrond niet helemaal vlak was waardoor deze trillingen konden onstaan. Samen met de installateur alles netjes recht gemaakt en dat is nu ook in orde en de trillingen zijn weg.

Ik zit echter nog met 1 vraag over het geluid van de buitenunit. Aangezien dit mijn eerste airco is, heb ik geen idee of dit nu normaal is of iets wat nagekeken moet worden. Zoals te horen in de video maakt de unit een soort van resonerend piepend geluid. Ik heb dit nagevraagd bij de installateur en die zegt dat dit komt door het uitzetten/krimpen van het gas. Klopt dit?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Kire88 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:51:
Ik heb onlangs een airco laten installeren. Het gaat om een Daikin Comfora 3,5kW.
Er waren wat problemen met de buitenunit die wat trilde. Dit kwam mijns inziens doordat de unit niet helemaal recht stond en ook de ondergrond niet helemaal vlak was waardoor deze trillingen konden onstaan. Samen met de installateur alles netjes recht gemaakt en dat is nu ook in orde en de trillingen zijn weg.

Ik zit echter nog met 1 vraag over het geluid van de buitenunit. Aangezien dit mijn eerste airco is, heb ik geen idee of dit nu normaal is of iets wat nagekeken moet worden. Zoals te horen in de video maakt de unit een soort van resonerend piepend geluid. Ik heb dit nagevraagd bij de installateur en die zegt dat dit komt door het uitzetten/krimpen van het gas. Klopt dit?

***members only***
offtopic:
Verhip, het lijkt net alsof je bij mij op het dak staat :D ; zelfde soort buitenmuur, zelfde soort kleur en hoek waar het geplaatst is (boven op de garage) Woon je toevallig in Purmerend?

Dat gezegd hebbende; het klinkt niet alsof dat het uitzetten/krimpen van gas is, maar eerder alsof het rubber rond de as van de fan wat stroefjes is. Komt het geluid echt uit de achterkant of aan de voorkant eruit?

Het klinkt niet schrikbarend, maar het klinkt ook niet alsof het er hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kire88
Nee Purmerend is het niet, ik woon in Polen, dus niet direct om de hoek :9

Het geluid komt voornamelijk uit de achterkant.

Mocht het de rubber rond de as zijn, zou eventueel wat smering kunnen? Of beter niet zelf aan beginnen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Kire88 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:02:
Nee Purmerend is het niet, ik woon in Polen, dus niet direct om de hoek :9

Het geluid komt voornamelijk uit de achterkant.

Mocht het de rubber rond de as zijn, zou eventueel wat smering kunnen? Of beter niet zelf aan beginnen?
Aan de voorkant van de airco zit de fan, welke met een as in een motor zit. Voordat deze as de motor ingaat, zit een afdichtingsrubber.Ik heb bij mijn schoonouders gezien dat die, door het extreem hete weer, ineens ging meedraaien en 'aanliep' tegen de motor wat een soort piep gaf. Was een kwestie van het rubbertje even goed heen en weer bewegen (het is namelijk al goed ingevet) en het weer proberen. Maar bij mij kwam het geluid aan de voorkant eruit en niet zozeer aan de achterkant.

De kap van de buitenunit is echt een kwestie van 3 schroeven en het ligt eraf. Dat is het probleem niet. Geeft je wellicht wél de mogelijkheid beter te localiseren waar het geluid vandaan komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 14-08-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Bedankt @Notna Ik zal de kap er eens afhalen en mijn oor goed te luister leggen.
Ik had dit nog niet gedaan omdat het antwoord op mijn vraag ook 'joh, dat is volledig normaal waar maak je je druk om' had kunnen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb wel het idee dat dat gas/vloeistof is wat je hoort. Of het helemaal normaal is weet ik ook niet, maar ik heb het wel eens vaker gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Glashelder schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Ik heb wel het idee dat dat gas/vloeistof is wat je hoort. Of het helemaal normaal is weet ik ook niet, maar ik heb het wel eens vaker gehoord.
Ik laat van we weten als ik het van wat dichterbij heb bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 21:26

Lo_

PentaClover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Die wiki pagina klopt volgens mij niet, ik heb een keer de richtlijn een lange tijd geleden gelezen en het was een veel complexere bepaling met pagina's aan formules en net als met de SCOP wordt er over een hele range van buiten temperaturen (wel een kleinere en andere range) een weegfactor toegekent per graad verschil.
Het gaat volgens mij om deze EU directive in ANNEX VII (na alle bepalingen van hoe de efficiency sticker er uit moet zien ) en dat is inderdaad een andere tabel dan die wikipedia geeft.

Helemaal duidelijk is het me allemaal nog niet, maar volgens mij zijn is de COP gebaseerd op verwarmen van 7 naar 20 celcius en de EER op koelen van 35 naar 27 (beiden nog best redelijk).
Voor de berekening van de seizoensefficiëntie SEER lijkt het alsof er een significant deel van koelefficientie wordt bepaald aan de hand van buitentemperaturen van onder de 20 celcius. Dat die efficiëntie vervolgens niet wordt gehaald lijkt me dus niet zo gek.

Fabrikanten lijken me alleen heel goed te weten wat de efficiënties zijn bij verschillende loads en verschillende temperaturen. Het is misschien net wat te veel variabelen om alles in 1 grafiek te krijgen, maar volgens mij zouden ze best twee grafiekjes kunnen geven met het verloop van de COP en EER waarde voor bijvoorbeeld 20 resp. 24 graden binnentemperatuur bij verschillende buitentemperaturen en een paar vermogensniveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 13:00
Lo_ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Fabrikanten lijken me alleen heel goed te weten wat de efficiënties zijn bij verschillende loads en verschillende temperaturen. Het is misschien net wat te veel variabelen om alles in 1 grafiek te krijgen, maar volgens mij zouden ze best twee grafiekjes kunnen geven met het verloop van de COP en EER waarde voor bijvoorbeeld 20 resp. 24 graden binnentemperatuur bij verschillende buitentemperaturen en een paar vermogensniveaus.
Zoals het ook deels gebeurt bij L/W wp's (cop vs buitentemperatuur met vaste watertemperaturen).
Jammer dat ze inderdaad nooit goed uitschrijven wat minimale capaciteiten zijn ism met de COP/EER.
Zou een heeeeel veel beter beeld geven van te plaatsen airco's.
Moet haast wel gezichtsverlies zijn voor hun, en second: niemand doet het, dus waarom zou jij er als eerste aan beginnen.
Het is voor hun daadwerkelijk een theoretische formule van compressor frequentie +/- temperaturenverloop.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2