Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.357 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Heeft iemand een tip voor een document/website waarin goed wordt uitgelegd waar je de binnenunit(s) kan / moet plaatsen voor een goed resultaat?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Kasper schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:53:
Ik heb sinds een paar maanden een airco in huis. De gene in de woonkamer draait nu als een tierelier! (Heerlijk, wat een aankoop! (Wel icm zonnepanelen uiteraard))

[Afbeelding]
Vanaf de airco gaan de leidingen plus condensafvoer door een dubbele muur, incl spouw naar mijn bijkeuken. Daar loopt het condens water in een putje.

Nu begint er ook water uit het gat in de muur te lopen, op de foto.
Is dit gewoon weer condens? Of heb ik een lekkage.

Moet er wel bijzeggen dat de bijkeuken niet niet/nauwelijks geisoleerd is en dus 30+ graden is.
Hoe zit dat eigenlijk wanneer het gat wordt geboord in de spouw? Leidingen gaan er door en mooi afwerk gootje, maar wordt het gat daarna ook nog weer dichtgepurd? Of dien je dit desgewenst zelf te doen?

Tegen condensatie, maar uiteraard ook tegen een korte koudebrug of risico dat er toch regen in het gat komt en naar binnen slaat (bijv bij buiten units die aan de westkant staan)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

pentaw1nz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:09:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk wanneer het gat wordt geboord in de spouw? Leidingen gaan er door en mooi afwerk gootje, maar wordt het gat daarna ook nog weer dichtgepurd? Of dien je dit desgewenst zelf te doen?

Tegen condensatie, maar uiteraard ook tegen een korte koudebrug of risico dat er toch regen in het gat komt en naar binnen slaat (bijv bij buiten units die aan de westkant staan)
Hier heb ik dat zelf moeten doen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Notna schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Hier heb ik dat zelf moeten doen
Toch best vreemd eigenlijk! Zou toch denken dat ze je niet met een ongelofelijk dikke koudebrug laten zitten met alle risico's van dien.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik hoorde trouwens van een collega laatst dat als je een nieuwbouwhuis hebt en airco laat installeren dat je A+ rating omlaag gaat naar B 8)7.

Omdat er een gaatje in je gevel geboord is 8)7.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Glashelder schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:40:
Ik hoorde trouwens van een collega laatst dat als je een nieuwbouwhuis hebt en airco laat installeren dat je A+ rating omlaag gaat naar B 8)7.

Dat is wel heel extreem als dat zo is. Nu zijn die energielabels en het systeem dat daar nu voor gehanteerd wordt zo lek als een mandje, dus als jij niet aangeeft dat je een airco hebt is er niets aan de hand. Wordt ook niet naar gevraagd in de lijst die je moet invullen, dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Blijft wel een feit dat een groot gat dwars door je isolatie niet bevorderlijk is voor je thermische schil. Vandaar dat ik ook benieuwd ben of dit door een installateur niet standaard gedicht wordt. Ja, er lopen dan nog leidingen van buiten naar binnen. Welliswaar geïsoleerd maar die kunnen toch nog wat kou meenemen. Het grootste kwaad blijft denk ik alle ruimte er om heen wanneer dit niet gedicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pentaw1nz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Toch best vreemd eigenlijk! Zou toch denken dat ze je niet met een ongelofelijk dikke koudebrug laten zitten met alle risico's van dien.
Dat zou je idd verwachten. En het is niet dat de installatie niet netjes gedaan is hier. Ik denk dat ze er of niet bij stil staan, of het ze niet boeit. Dat gezegd hebbende; ik heb de gaten dicht gestopt met PIR en het dicht gekit aan beide (buiten en binnen) kanten. Kan het er altijd nog uit gesneden worden indien nodig.

Scheelt ook een hoop tocht op de temp. sensor als de wind vol op het huis staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 14-08-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Bij een nul-op-de-meter huis is dat eigenlijk wel logisch. Die zijn uitermate goed geïsoleerd.

PS en offtopic: vraag dit jaar nog een energie label aan, vanaf volgend jaar wordt het en duurder en veel strenger. Nu is het een eitje. Binnen anderhalf uur was het geregeld voor ons huis op basis van een berekende EPC (en dan niet alleen berekend voor ons huis maar voor het standaard huis zonder aanpassingen).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Lo_ schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Het gaat volgens mij om deze EU directive in ANNEX VII (na alle bepalingen van hoe de efficiency sticker er uit moet zien ) en dat is inderdaad een andere tabel dan die wikipedia geeft.
Inderdaad, na al dat ge-eikel over de stickers, zie ik tabel 1 op blz72 staan en die herken ik. Het document wat tijden geleden gelezen had was niet dit document, misschien iets dat er van afgeleid was, maar de zelfde tabel stond erin, en daarvoor een aantal pagina's met formules om de EER te bepalen die ik niet hierin zo snel terug vind.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:50

Het is een warmtepomp daardoor zou de energielabel juist nog moeten gaan stijgen, tenminste zo gaat het bij die labels, PV plaatsen is veel hoger label, warmtepomp plaatsen is label omhoog.

Die labels zeggen ook niks behalve tijdens verkoop van kijk mij nou ik heb label A+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Notna schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:27:
[...]

Dat zou je idd verwachten. En het is niet dat de installatie niet netjes gedaan is hier. Ik denk dat ze er of niet bij stil staan, of het ze niet boeit. Dat gezegd hebbende; ik heb de gaten dicht gestopt met PIR en het dicht gekit aan beide (buiten en binnen) kanten. Kan het er altijd nog uit gesneden worden indien nodig.

Scheelt ook een hoop tocht op de temp. sensor als de wind vol op het huis staat.
is dat makkelijk achteraf te doen als de heren klaar zijn met de installatie ? Of kan ik ze beter vragen het direct te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pentaw1nz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:26:
[...]
is dat makkelijk achteraf te doen als de heren klaar zijn met de installatie ? Of kan ik ze beter vragen het direct te doen.
Vanaf buitenaf zeker, als je makkelijk bij de buizen kan iig. Kwestie van het eindkapje eraf klikken.

Vanuit binnen moet je vaak de kap eraf halen, geen mega klus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 12:20
pentaw1nz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:09:
[...]

Bij mij is het aan de buitenkant met een kabelgoot afgewerkt inderdaad. Maar niet dichtgemaakt.

Binnen in mijn bijkeuken is ook niets afgewerkt dus vandaar dat het daar open en bloot ligt. Maar denk dat dat de installateur totaal niet over condensatie heeft na gedacht.
Deze afvoer lekt ook. Van flexibele buis naar harde pvc, aan elkaar getaped🙈
Heb geen zin om hem er voor terug te laten komen. Ik pak het zelf wel aan.
Ik moet deze ruimte sowieso nog een keer aanpakken, isoleren vooral.

Even over dat energielabel.. heb je dat ook nodig bij oversluiten van je hypotheek? Bij de taxatie etc. Of echt alleen bij verkoop van je huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nog mensen hier die ervaring hebben met een plek van de buiten unit waar deze beschut is ?
Ik kan kiezen uit boven op het platte dak aan de west kant (volle regen altijd aan die kant) of onder de carport.

Voordeel onder carport; unit is beschut. (Hoewel ik hier ook al.las dat mensen zeiden; zo'n ding is er voor gemaakt om buiten in de regen te hangen).
Ander mogelijk voordeel; verbruik?
Onder de carport koelt het wat minder af dan aan de gevel denk ik. Daarnaast ook geen gure wind. Wel hangt hij dan natuurlijk in het zicht als je voor het huis staat.

Iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
pentaw1nz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:11:

Voordeel onder carport; unit is beschut. (Hoewel ik hier ook al.las dat mensen zeiden; zo'n ding is er voor gemaakt om buiten in de regen te hangen).
Nadeel: je kunt er tegen aanrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
daemonix schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:59:
[...]

Bij een nul-op-de-meter huis is dat eigenlijk wel logisch. Die zijn uitermate goed geïsoleerd.

PS en offtopic: vraag dit jaar nog een energie label aan, vanaf volgend jaar wordt het en duurder en veel strenger. Nu is het een eitje. Binnen anderhalf uur was het geregeld voor ons huis op basis van een berekende EPC (en dan niet alleen berekend voor ons huis maar voor het standaard huis zonder aanpassingen).
Hoe doet men dat dan bij nul-op-de-meter, of de nog beter geisoleerde passieve woningen die standaard bij oplevering een warmtepomp met buten unit hebben 8)

Volgens mij is dat van die thermische schil enkel zo indien men het inderdaad 'gewoon' open laat. Echter dat lijkt mij juist niet 'gewoon'. Bij mijn installatie werd het gewoon dicht gemaakt met een of ander speciaal spul dat geen kit was, geen pur/pir maar wel alles lucht en geisoleerd dicht maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34

Als de carport aan 3 kanten dicht is, heb je het risico dat de unit de lucht aanzuigt die hij uitblaast, en dan gaat het verbruik omhoog en het vermogen omlaag, dus het hangt een beetje van je carport af of het handig is of niet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Nog mensen hier die ervaring hebben met een plek van de buiten unit waar deze beschut is ?
Ik kan kiezen uit boven op het platte dak aan de west kant (volle regen altijd aan die kant) of onder de carport.

Onder de carport koelt het wat minder af dan aan de gevel denk ik. Daarnaast ook geen gure wind. Wel hangt hij dan natuurlijk in het zicht als je voor het huis staat.

Iemand ervaring mee ?
Bij mijn staan beide buiten-units half open half beschut ivm het overhangende dakrand. Ik heb er zelf een dakje boven gemaakt. Houten frame van geimpregmeerd hout, daarop wat planken diagonaal doorzagen en daarop mooi dik rubber (dat spul wat je als isolatie onder een linoliun vloer legt _/-\o_ ). Dan met van die dak-spijkers met brede koppen erop vast zetten. Als je het rubber netjes afsnijdt en strak timmert ziet het er heel netjes uit.

Ikzelf deed het vooral ivm grote druppels die elke keer op van die dakrand op exact dezelfde plek op het metaal tikten en op termijn de lak zouden beschadigen. Door omstandigheen had ik de betonnen plaat waar de 2e unit op stond al een paar maanden eerder gemaakt, en ik zag dat het beton al een klein plekje en kuiltje begon te krijgen na die paar maanden. Nu is dat omdat regenwater zuur is, en beton kalk bevat, maar toch. Het afdakje zorgt er gelijk voor dat die regen nu weg van mijn huisfundering valt.

Maar ook gewoon een houten plaat ivm rubber werkt ook. Wordt alleen grijs en groen, en moet je dus wellicht elke zomer even schoonmaken en afhankelijk van de houtsoort wellicht om de paar jaar vervangen.

(Het voordeel van niet afkoelen lijkt me niet relevant. Je krijgt dan ook minder winterzon, en zo'n unit verplaatst behoorlijk veel lucht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Armin schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Bij mijn staan beide buiten-units half open half beschut ivm het overhangende dakrand. Ik heb er zelf een dakje boven gemaakt. Houten frame van geimpregmeerd hout, daarop wat planken diagonaal doorzagen en daarop mooi dik rubber (dat spul wat je als isolatie onder een linoliun vloer legt _/-\o_ ). Dan met van die dak-spijkers met brede koppen erop vast zetten. Als je het rubber netjes afsnijdt en strak timmert ziet het er heel netjes uit.

Ikzelf deed het vooral ivm grote druppels die elke keer op van die dakrand op exact dezelfde plek op het metaal tikten en op termijn de lak zouden beschadigen. Door omstandigheen had ik de betonnen plaat waar de 2e unit op stond al een paar maanden eerder gemaakt, en ik zag dat het beton al een klein plekje en kuiltje begon te krijgen na die paar maanden. Nu is dat omdat regenwater zuur is, en beton kalk bevat, maar toch. Het afdakje zorgt er gelijk voor dat die regen nu weg van mijn huisfundering valt.

Maar ook gewoon een houten plaat ivm rubber werkt ook. Wordt alleen grijs en groen, en moet je dus wellicht elke zomer even schoonmaken en afhankelijk van de houtsoort wellicht om de paar jaar vervangen.

(Het voordeel van niet afkoelen lijkt me niet relevant. Je krijgt dan ook minder winterzon, en zo'n unit verplaatst behoorlijk veel lucht.)
Ah oke.
Dan kies ik denk ik toch voor een mooier aanzicht (dus op t platte dak). Misschien dat ik er dan ook wel een ombouw of een soort dakje omheen maak.

Foto van voorbeeld is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kleine crosspost. Ik ben ooit dit topic begonnen omdat ik een L/L warmtepomp wilde. Dat is uiteindelijk een hybride L/W geworden.

Nu met die idiote temperaturen buiten van de afgelopen weken, en gebrek aan slaap door de hitte, gaat er een L/L warmtepomp annex airco komen in huis :).

Zoals het er nu naar uit gaat zien een multisplit. 1x 3.5kW in de woonkamer. 1x2.5kW op onze slaapkamer op de 1e en een 2.0 of 2.5kW unit op zolder in mijn kantoor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb je denk ik niet teleurgesteld als je ziet hoe groot dit topic inmiddels is geworden :*)
De nadruk op verwarmen was destijds ongebruikelijk en eigenlijk nog steeds.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:20:
Ik heb je denk ik niet teleurgesteld als je ziet hoe groot dit topic inmiddels is geworden :*)
De nadruk op verwarmen was destijds ongebruikelijk en eigenlijk nog steeds.
Ik schaf hem primair aan om te koelen, alleen heb ik nu ook de toegevoegde bonus dat ik er ook mee kan verwarmen. Dus wanneer de ELGA het zwaar krijgt rond het vriespunt kan ik zo extra verwarmen.

Daarmee is 1 belangrijk puzzelstukje om gasloos te gaan ook ingevuld.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Ah oke.
Dan kies ik denk ik toch voor een mooier aanzicht (dus op t platte dak). Misschien dat ik er dan ook wel een ombouw of een soort dakje omheen maak.

Klik eens boven op het afbeeldings icoon,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch7feXmzVbvnPuY3Bwm9_9juTjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ztZyJzmbbiVye4BFq0lzHpIV.jpg?f=user_large

zie je voor jou case heel veel voorbeeld foto's. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
pentaw1nz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Ah oke.

Hier een voorbeeld van hoe ik en mijn zoon het afgelopen december samen in elkaar zette:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8jiRw1NSCvONQtEkydy-dmx-1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23c8IYwGGI3NN8wUnjLpPLtA.jpg?f=fotoalbum_large

En hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49RsUAg2I4c_sgs9rCn6nR-P3b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDfwySQOrc5seJEocbuRWzH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdtZqmLXHMkswjAYK6zwORhGEeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3O1hQqz3cQYOdPNObeUIyI8.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is het winstil in die hoek, anders zou ik twee (of 4) staalkabeltjes in het hout aan het beton gezet hebben.

Bouw inspecteur vond het OK, en dat was niet omdat het geen zeur was (want hij zeurde wel over andere non-airco dingen gerelateerd aan een vorige verbouwing).

Maar ipv het zwarte rubber kun je ook hout nemen en verven/spuiten, etc.

(En mijn gras ziet er inmiddels beter uit. Veel thuis zijn ivm corona heeft ook zijn voordelen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
DeadLock schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:25:
Hier hangt sinds begin van de zomer ook een L/L warmtepomp (daikin stylish van 2kW;FTXA20 / RXA20A), primair als enige verwarming in mijn kleine goed geïsoleerde huisje. Hoewel het hopenlijk nog even gaat duren voor ik hem kan en zal inzetten om te verwarmen is het nu wel heerlijk om een beetje te koelen :).

Echter snap ik het verbruik niet. Zie screenshot hieronder van vandaag:

[Afbeelding]

Om 8u deze ochtend zet ik de unit aan, op 24 graden. Dan gaat hij even wat harder werken, en na een uurtje gaat hij mooi rustig draaien (lage cmpfreq). Na een uur en haf schiet het verbruikte vermogen ineens omhoog (en de cmpfreq), de fan op stand auto blijft gewoon zacht blazen.

Wanneer ik dan even met de AB doorheen de fan standen loop, hem 1 minuutje harder laat blazen, dan weer naar auto, zakt het verbruik significant (halveert!) en dat blijft dan zo weer voor hele tijd (normaal uren). Het is heel vreemd. Sommige dagen doet hij het wel prima en blijft gewone hele dagen op lage frequentie draaien, met af en toe eens een uurtje wat harder.

Dit gedrag komt regelmatig voor en ik kan mij niet aan de indruk ontdoen dat het ergens een fout is in de sturing? Hoewel het nu weliswaar wel warm is buiten is mijn ruimte erg klein (75m3) en goed geïsoleerd en is de temperatuur die ik wil (24 graden) niet extreem. Met een koelcapaciteit van 2kW en een elektrisch verbruik van 600+W is de 'COP' (EER om te koelen?) maar ongeveer 3 wat me wel heel erg slecht lijkt?

Iemand wat tips of inzichten?
Heb ik ook. Tip 1 zet de klep op auto (op/neer en links/rechts) Tip 2 probeer eens buiten stil modus. Dat heb ik vandaag met cooling gedaan en geeft een veel gelijkmatiger verbruik.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Armin schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Hoe doet men dat dan bij nul-op-de-meter, of de nog beter geisoleerde passieve woningen die standaard bij oplevering een warmtepomp met buten unit hebben 8)
Daar wordt dus rekening gehouden met de doorbraak in de schil, en die doorbraak wordt ook extra afgedicht. Daarmee is het dus geen doorbraak van de schil.
Volgens mij is dat van die thermische schil enkel zo indien men het inderdaad 'gewoon' open laat. Echter dat lijkt mij juist niet 'gewoon'. Bij mijn installatie werd het gewoon dicht gemaakt met een of ander speciaal spul dat geen kit was, geen pur/pir maar wel alles lucht en geisoleerd dicht maakte.
Er worden extra eisen aan de isolatiewaarde gesteld, alleen dicht purren is vermoedelijk niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
daemonix schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:17:
[...]

Daar wordt dus rekening gehouden met de doorbraak in de schil, en die doorbraak wordt ook extra afgedicht. Daarmee is het dus geen doorbraak van de schil.

[...]

Er worden extra eisen aan de isolatiewaarde gesteld, alleen dicht purren is vermoedelijk niet voldoende.
Dat was ook mijn punt. Als je het goed dicht maakt kun je gewoon A+ krijgen.

Wellicht dat er een mooi kapje op moet ipv pir/pur, maar zo bijzonder is die thermische schil ook weer niet. Het is niet zo dat als er een gaatje in zit het opeens niet meer werkt.

Zeker gezien het feit dat veel huizen anno 2020 nog steeds met ventilatie C afgeleverd worden. Dan heb je 'by design' enorme 'kieren' boven elk raam en schuifpui in die thermische schil. Dus een goed dichtgekit gat zal niet eens een meetbaar verschilmaken, laat staan merkbaar. Als je dan ipv A+ opeens B krijgt, zou ik een andere keurder zoeken.

Nietemin wel gewoon eens dat ik iets meer zou doen dan enkel wat pur/pir en dan weglopen. Zelf heb ik de buitenkant helemaal weer en tocht dichtgemaakt, en opnieuw geschilderd. En binnen afhankelijk van of dat deel van het huis damp-open of niet, extra geisoleerd rond de leidingen-opening of juist ook weer damp-dicht gemaakt. Bij een stenen huis is een mooi kapje denk ik weer handig en iets te voorkoming van een koude-brug. Maar ook dat laatste is helemaal niet zo spannend. In principe standaard te koop, want zo worden rookgassen, sier-haard schoorsteen en ventilatie-roosters voor de afzuigkap (tenzij je een plasma ding hebt) ook gemaakt in projectontwikkelaars huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan onderschat je toch echt de waarde van een schil voor een nul-op-de-meter huis en al helemaal voor een passief huis. Beide zijn bewijsbaar lucht-dicht door een overdruk test. En het label wordt pas verleend als de waardes inderdaad worden gehaald.

De eisen aan EPC zijn inmiddels ook flink aangescherpt en met de komende BENG nog veel verder. Dan zijn de fratsen die nu worden uitgehaald niet meer mogelijk.

Met de BENG wordt de isolatiewaarde uitgedrukt in kWh/m2, en heeft een doorbraak in de schil direct invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
daemonix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:11:
Dan onderschat je toch echt de waarde van een schil voor een nul-op-de-meter huis en al helemaal voor een passief huis. Beide zijn bewijsbaar lucht-dicht door een overdruk test. En het label wordt pas verleend als de waardes inderdaad worden gehaald.

De eisen aan EPC zijn inmiddels ook flink aangescherpt en met de komende BENG nog veel verder. Dan zijn de fratsen die nu worden uitgehaald niet meer mogelijk.

Met de BENG wordt de isolatiewaarde uitgedrukt in kWh/m2, en heeft een doorbraak in de schil direct invloed.
Ik onder schat niet de waarde, maar ik weet hoe het gemaakt wordt. Luchtdicht maken is vooral een kwestie van niet slordig zijn bij de ramen en pijpen. Iets wat vroeger de norm was, maar nu terrecht afgestraft, aangezien met kleine moeite je zoveel kunt besparen. De bouwmethode van een huis is niet echt wezenlijk anders, maar vooral meer isolatie, meer kieren dichten en in BENG-B meer aandacht voor energieverbruik anders dan verwarmen. Vandaar ook dat van EPC 2019/2020 naar BENG er zoveel meerkosten zijn voor zo verschrikkelijk weinig besparing. Er is gewoon bijna niets meer te halen met nog meer luchtdicht en isolatie. Vandaar dat BENG ook meer aandacht heeft voor de non-verwarmings zaken.

Nul op de meter is trouwens geen maat voor goed geisoleerd. Passief is veel moeilijker. Nul op de meter kun je ook bereiken door veel zonepanelen op het dak te leggen O-)

Maar wat ik schreef is hoe dan ook gewoon waar: een gaatje boren in de muur en dichtkitten is niet meetbaar, laat staan merkbaar. Alleen al omdat ventilatie C nog steeds de norm is anno 2020 en dus huizen per definitie niet luchtdicht zijn en veel grotere gaten hebben.

Met BENG wordt dat iets moeilijker, en moet je eigenlijk ventilatie D gebruiken, maar dan nog is een gaatje in de muur echt geen A+ naar B. Immers dan zou een raam open zetten opeens ook een ramp zijn. Ook met BENG kun je bovendien nog steeds een huis maken met gasketel, afzuigkap naar buiten, etc. Mag allemaal gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ons nieuwe huis wordt zeker niet nul-op-de-meter, EPC 2.2, maar afzuigkap naar buiten is gewoonweg NIET toegestaan. Staat in de contract voorwaarden.

Dus ik denk nog steeds dat je doorbreken van de schil onderschat. Ik denk ook dat je fout zit met je redenering dat er van alles nog is toegestaan onder de BENG....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:38
Kire88 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Ik laat van we weten als ik het van wat dichterbij heb bekeken.
@Notna @Glashelder

Ik heb de kap er eens afgehaald. Het geluid lijkt niet bij de motor of de fan vandaan te komen.
Ook als de unit opstart is het geluid niet te horen, maar zodra deze wat langer draait begint het op te komen.

Heb toch het idee dat het met het gas te maken heeft. Maar dan zou ik toch niet de enige moeten zijn?

Hier nog een video vanuit close up zonder kap:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
daemonix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:57:
Ons nieuwe huis wordt zeker niet nul-op-de-meter, EPC 2.2, maar afzuigkap naar buiten is gewoonweg NIET toegestaan. Staat in de contract voorwaarden.
Klopt, mag vaak niet, want is goedkoper qua aanleg. Vaak ook omdat de plasma afzuiging welliswaar duurder is, maar op kosten van de koper en niet projectontwikkelaar _/-\o_

Niet zozeer ivm de thermische regels dus, al zal dat best wel wat extra's vereisen dan enkel afkitten. Veel papieren bouwregels zijn in de praktijk onzinnig.
Dus ik denk nog steeds dat je doorbreken van de schil onderschat. Ik denk ook dat je fout zit met je redenering dat er van alles nog is toegestaan onder de BENG....
De voorbeeld berekinging van overheid en enkele bouwbedrijven hebben gewoon nog gasketels hoor. BENG is vooral lastig ivm BENG-2 waarin isoleren tot de norm van BENG-1/verwarming niet voldoende is. Je moet dan alsnog compenseren met zonnepanelen om je warm water etc te compenseren. Wil je gasketels moet je helemaal batterijen panelen installeren. En met warmtepompen wordt de COP relevant want het fosieel deel van de geleverde electra wordt meegenomen.

Alternatief is extra isoleren in BENG-1, ala pasief bouwen. Dan kun je zonder zonnepanelen en met warmtepomp meteen aan alle drie de delen voldoen. Dat maakt het gelijk weer on topic want in zo'n huis is luchtverwarming veel slimmer. Immers het grootste deel van het jaar heb je geen verwarming nodig, maar wanneer wel heb je het vaalk snel nodig hetgeen bijt met vloerverwarming en WAR regelingen van water warmtepompen. Ook kun je lucht/lucht integreren met de WTW.

In de BENG is dus lucht/lucht ideaal, maar helaas onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je blijft verwijzen naar gas, maar voor nieuwbouw, waar BENG verplicht wordt mag gas verwarming niet meer, of heb je gemist dat er een aanwijzing is geweest dat gas verboden is voor alle huizen nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
mkleinman schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Ik schaf hem primair aan om te koelen, alleen heb ik nu ook de toegevoegde bonus dat ik er ook mee kan verwarmen. Dus wanneer de ELGA het zwaar krijgt rond het vriespunt kan ik zo extra verwarmen.

Daarmee is 1 belangrijk puzzelstukje om gasloos te gaan ook ingevuld.
Je kunt straks hetzelfde foefje gebruiken wat je nu met de gasketel thermostaat doet. Bijvoorbeeld de elga thermostaat op 20 graden en de L/L op 19 graden. Wat je straks waarschijnlijk wel krijgt, is een overshoot van warmte, waardoor de Elga uitgaat (het wordt dan te warm.... 8)7 )

Dat wordt nog wel een dingetje, maar beter te warm dan te koud... 8)

Ik ben blij dat ik voor de Daikin Nexura heb gekozen, ik gebruik in de winter voornamelijk het verwarmings paneel (ik heb dus in principe een extra radiator aan de muur)

Daikin heeft ook nog een ander vloermodel die zowel onder als boven warme lucht blaast.

[ Voor 0% gewijzigd door vanderv op 17-08-2020 22:33 . Reden: Tekst aanpassing ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
2 thermonstaten in 1 ruimte werkt niet, ze gaan gewoon in gevecht met elkaar, zeker als 1 snel verwarming is (luchtverwarming) en de ander traag (vloerverwarming of radiatoren).

Beter is om beide thermonstaten in apparte ruimtes te hebben en zo de systemen te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:39:
2 thermonstaten in 1 ruimte werkt niet, ze gaan gewoon in gevecht met elkaar, zeker als 1 snel verwarming is (luchtverwarming) en de ander traag (vloerverwarming of radiatoren).

Beter is om beide thermonstaten in apparte ruimtes te hebben en zo de systemen te regelen.
Ietsje offtopic, ik heb nu al twee thermostaten hangen. Eentje voor mijn ELGA, de andere voor de CV ketel. Mijn ELGA kan de ketel niet rechtstreeks aansturen. Dat regel ik zelf via twee thermostaten en het klokprogramma.

Werkt in de praktijk erg goed. Ik heb al een Opentherm Gateway liggen. Ik kan straks zelf ook een programma in elkaar knutselen ( dat was ooit al de programma ) die de ELGA aan stuurt en als backup via een API de L/L warmtepomp.

Een andere optie is om de bovenverdieping en zolder te verwarmen met de warmtepomp, Zodra de kamers op temperatuur zijn lopen de thermostaatknoppen dicht hoeft de ELGA alleen nog de vloerverwarming op te warmen.

Grootste voordeel is dat met die drie units ik mijn CV ketel nooit meer nodig ga hebben voor het verwarmen.

En uitzoekwerk zat.

Iets anders:

Iemand bekend met het merk Midea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
daemonix schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:11:
Je blijft verwijzen naar gas, maar voor nieuwbouw, waar BENG verplicht wordt mag gas verwarming niet meer, of heb je gemist dat er een aanwijzing is geweest dat gas verboden is voor alle huizen nieuwbouw?
Ik verwees naar gas ivm de thermische schil omdat er dan gewoon een rookgas kanaal in moet, en je tevens onderdruk krijg in je huis. Maar als de BENG normen gewijzigd zijn dat gas niet meer mag, heb ik dat inderdaad gemist. Ben je echter niet in de war met andere vaak plaatselijke verordeningen die gas verbeiden? BENG zelf kan en mag volgens mij gewoon nog met gas. De voorbeeldberekening van de rijksoverheid bevat bijvoorbeeld nog eentje met aardgas, al zijn die inderdaad van voor 2020.

Maar als ik het toch mis heb, maakt dat voor mijn punt natuurlijk niet uit. Sterker nog ik heb uit nieuwsgierigheid de wijzigingen per 2020 bekeken, en tot mijn verbazing is de BENG-1 norm nu aangepast en wordt er nu ipv puur thermisch ook een ventilatie-verlies op basis van ventilatie C meegenomen. Men neemt in BENG nu dus zelfs expliciet aan dat de thermische schil niet luchtdicht is!

Overduidelijk een gevolg an de bouwlobby die liever C dan D/WTW wil. Maar dan heb je dus met BENG dus nog steeds 'by design' kieren in je schil. Gebruik je D/WTW krijg je dus inherent nu een voordeel.

Maar goed, genoeg off-topic.

Meer on-topic is, dat het in die context welicht interessant is om kanaal-airco met WTW te integreren in een BENG 2021 woning, en niet enkel in een passieve woning. Dat is qua leidingwerk iets duurder dan ventilatie-C met vloerverwarming, maar je bespaart dan nu niet enkel in BENG-2, maar nu dus ook in BENG-1 qua normen en dus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...g-kan-ik-nog-koken-op-gas
Geen gasfornuis en cv-ketel in nieuwe woningen
Gaat u in een nieuwbouwwoning wonen? Dan heeft u geen gasaansluiting of gasgestookte cv-ketel meer. In plaats daarvan is het huis voorzien van duurzame installaties om te koken en te stoken. Zoals zonnepanelen, aardwarmte of warmtepompen. Dat vermindert de CO2-uitstoot.
Je hebt het dus gemist, en nee, ik ben niet in de war met plaatselijke verordeningen zoals je ziet.

Een vriend van mij is architect en projectontwikkelaar van vooral groene huizen. Je wilt niet weten hoe complex het is om geen (achteraf) gat in de schil van een woning te creëren, en nee, het mag dus echt niet meer zo maar. Niet met nul-op-de-meter en al helemaal niet met passief huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mkleinman schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Ietsje offtopic, ik heb nu al twee thermostaten hangen. Eentje voor mijn ELGA, de andere voor de CV ketel. Mijn ELGA kan de ketel niet rechtstreeks aansturen. Dat regel ik zelf via twee thermostaten en het klokprogramma.

Werkt in de praktijk erg goed. Ik heb al een Opentherm Gateway liggen. Ik kan straks zelf ook een programma in elkaar knutselen ( dat was ooit al de programma ) die de ELGA aan stuurt en als backup via een API de L/L warmtepomp.

Een andere optie is om de bovenverdieping en zolder te verwarmen met de warmtepomp, Zodra de kamers op temperatuur zijn lopen de thermostaatknoppen dicht hoeft de ELGA alleen nog de vloerverwarming op te warmen.

Grootste voordeel is dat met die drie units ik mijn CV ketel nooit meer nodig ga hebben voor het verwarmen.

En uitzoekwerk zat.

Iets anders:

Bekend is een groot woord maar ik heb ze wel eens zien hangen c.q voorbij zien komen. Chinees, valt volgens mij onder de minder grote merken. Verder geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zou voor een Japans merk gaan, dan kan hij na 10 jaar gebruik nog steeds gerepareerd worden.
Het is niet handig om er een met R410a te kiezen, dat gaat er op termijn uit en wordt almaar duurder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
mkleinman schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

En uitzoekwerk zat.

Iets anders:

De midea waar ik nu dagelijks langs loopt maak behoorlijk wat geluid.
Meer dan mijn panasonic 5H warmtepomp in zwaar bedrijf.
Genoeg herrie dat ik hem niet richting mijn leefomgeving wil hebben blazen (maar ik denk dat het 90% luchtverplaatsing is wat ik hoor), is een klein bakje buiten, dus de lucht moet door een relatief kleinere radiator/verdamper*.
Beetje het idee van een auto na een lang stuk rijden in de zomer, maar dan iets beter weggestopt.

Daar niet van, heb ik 4 carrier units staan welke ik nog moet installeren. Ik zag dat deze gefuseerd waren met Midea :+ .

*heb toch nooit het goede woord met airco's :P .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Kire88 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

@Notna @Glashelder

Ik heb de kap er eens afgehaald. Het geluid lijkt niet bij de motor of de fan vandaan te komen.
Ook als de unit opstart is het geluid niet te horen, maar zodra deze wat langer draait begint het op te komen.

Heb toch het idee dat het met het gas te maken heeft. Maar dan zou ik toch niet de enige moeten zijn?

Hier nog een video vanuit close up zonder kap:

***members only***
Vandaag gaf de airco error U0:
Suction pipe temperature is too high – A fault with the refrigerant piping system – either clogging or a lack of refrigerant, or there may be a fault with the expansion valve.

De installateur is reeds langs geweest en heeft het systeem bijgevuld. Het kan zijn dat door het eerdere werk om de buitenunit goed uit te lijnen er gas ontsnapt is door het loshalen van de koppelingen. Ik hoop dat dit het geval is en er niet ergens een lek zit.

Of dit ook gerelateerd is aan het eerder geplaatste geluid is nog even afwachten.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En zo zie je maar dat de gecertificeerde installateurs ook gewoon lak hebben aan de regels :p Bij een vermoeden van een lek moet er volgens mij eerst getest worden.

Ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
Glashelder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:39:
En zo zie je maar dat de gecertificeerde installateurs ook gewoon lak hebben aan de regels :p Bij een vermoeden van een lek moet er volgens mij eerst getest worden.

Ik laat me graag corrigeren als ik het mis heb.
in belgie eerst drukproef op maximale druk dan weer vacuum en dan pas terug koudemiddel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
DBItechnics schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:35:
[...]

in belgie eerst drukproef op maximale druk dan weer vacuum en dan pas terug koudemiddel toevoegen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de regelgeving hier is (Polen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:22
Zijn er al mensen die een storing of iets dergelijks hebben gehad met een Daikin FTXZ25n ?

de mijne doet namelijk vreemd : als ik hem wil laten ventileren ging altijd alleen de fan in de binnen unit aan ,
nu ook de Fan van de buiten unit die meedoet , zonder enige reden .

Heeft iemand al eens zoiets meegemaakt , en zo ja wat er dan aan de hand was .?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:13:
Heeft iemand een tip voor een document/website waarin goed wordt uitgelegd waar je de binnenunit(s) kan / moet plaatsen voor een goed resultaat?
bedankt
Heeft iemand een tip? (lijkt me ook nuttig voor de OP)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BarryH schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Heeft iemand een tip? (lijkt me ook nuttig voor de OP)
Ik ga wel uit van enig inzicht als je hem zelf plaatst en anders wat een installateur aanbeveelt.

Verder heb je daar een handleiding voor denk ik?
Hier staat in hoeveel ruimte je minimaal aan alle kanten vrij moet houden,
dat je hem waterpas hangt ivm condens afvoer en stabiliteit.

Nog wat logische dingen:
Geen obstakels in de buurt die de lucht kunnen blokkeren of van richting veranderen.
Zorg dat er geen zon op schijnt, net als bij een cv thermostaat die dan niet goed regelt.
Een condensafvoer leiding laat je omlaag lopen zodat er geen water in blijft staan of terugloopt.
Kan je alleen omhoog dan zijn er pompjes voor die helaas niet allemaal stil zijn.

Als laatste toch een linkje dat niet van bepaalde merken uitgaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Misterpc schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:41:
Zijn er al mensen die een storing of iets dergelijks hebben gehad met een Daikin FTXZ25n ?

de mijne doet namelijk vreemd : als ik hem wil laten ventileren ging altijd alleen de fan in de binnen unit aan ,
nu ook de Fan van de buiten unit die meedoet , zonder enige reden .

Heeft iemand al eens zoiets meegemaakt , en zo ja wat er dan aan de hand was .?
Wat bedoel je precies met de fan van de buitenunit? De fan in de sarara unit bovenop? Of de "verticale" fan van de warmtewisselaar? De fan bovenop de sarara unit doet in principe altijd mee als je ventileert of een sarara functie gebruikt. Dat kleine fannetje op je binnenunit voor de ventilatieslang doet niet zoveel behalve de weerstand verlagen, het merendeel/volume doet de motor/fan bovenop de buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF41LsBMoe2sOGlE7XVsQMpxsco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUuDYNlp54zNeOOstenYWs0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AogExKy7pYhv_-0AhDDJ-Buc4v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUUtUFw5vAjfBH53GFzUuHVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij zijn bij beide US's deze ventilatoren onder garantie vervangen omdat het lager stuk was (roestvorming), toen hoorde je m ineens heel duidelijk brommen met een metalig geluid buiten, terwijl je m normaal niet tot nauwelijks hoort als ie op de normale "fresh ON" stand staat. Haal de deksel er maar eens af en zet fresh op HIGH, dan zou je het heel duidelijk moeten horen, zoals op dit filmpje.

De vervangende fan is van een andere onderleverancier en heeft een ander/gesloten lager voor de fan, daarna ook nooit meer een probleem mee gehad. Het is onderdeelnummer "2382621 TURBO FAN ASSY 200V", dat scheelt je aircoboer weer zoeken ;) Je mag me ook DM'en als je er niet uitkomt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Ik ga wel uit van enig inzicht als je hem zelf plaatst en anders wat een installateur aanbeveelt.

Verder heb je daar een handleiding voor denk ik?
Hier staat in hoeveel ruimte je minimaal aan alle kanten vrij moet houden,
dat je hem waterpas hangt ivm condens afvoer en stabiliteit.

Nog wat logische dingen:
Geen obstakels in de buurt die de lucht kunnen blokkeren of van richting veranderen.
Zorg dat er geen zon op schijnt, net als bij een cv thermostaat die dan niet goed regelt.
Een condensafvoer leiding laat je omlaag lopen zodat er geen water in blijft staan of terugloopt.
Kan je alleen omhoog dan zijn er pompjes voor die helaas niet allemaal stil zijn.

Als laatste toch een linkje dat niet van bepaalde merken uitgaat :)
@BarryH
Aanvullend:
- Kijk idd vooral goed in de installatiehandleiding, daar staat heel duidelijk in hoeveel ruimte je vrij moet houden, de bovenkant is bij de binnenunit het belangrijkste. Dus zo hoog mogelijk, ja, maar beslist niet helemaal tegen het plafond. Ook is iets meer ruimte dan aanbevolen aan de zijkant wel handig om m makkelijker uit elkaar te krijgen, ik spreek uit ervaring ;)
- Hang je m in een hoek, dan moet je bij sommige units de temperatuurvoeler verplaatsen naar de andere kant.
- Goed waterpas hangen houdt ook je lagers heel. Anders lopen die vrij snel stuk.
- Als de binnenunit IR-sensoren heeft om bezetting te detecteren of om je heen of juist op je persoon te blazen, zoals de duurdere daikin en panasonic modellen, probeer warmtebronnen voor de unit te voorkomen. De mijne ziet soms zwarte oppervlakkeen die opwarmen door de zon als een persoon. Of bijv. een oven als je een keuken in de buurt hebt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyVG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 18:21
Na het lezen van dit topic zou ik bij mijn verbouwing in België ook een lucht/lucht warmtepomp willen gaan gebruiken voor zowel verwarming als koeling.
Ik lees hier ook over de koppeling van WTW ventilatie met een kanaalunit maar welke merken hebben dit nog buiten Mitsubishi (Lossnay en Mr. Slim systemen)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
BennyVG schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:11:
Na het lezen van dit topic zou ik bij mijn verbouwing in België ook een lucht/lucht warmtepomp willen gaan gebruiken voor zowel verwarming als koeling.
Ik lees hier ook over de koppeling van WTW ventilatie met een kanaalunit maar welke merken hebben dit nog buiten Mitsubishi (Lossnay en Mr. Slim systemen)?
Gaaf! Als ik ooit nog eens verhuis wil ik dat ook, WTW geïntegreerd met kanaalunits, zeg maar de Amerikaanse standaard set-up. Daikin heeft het ook, zowel icm kanaalunits als plafond/casette units, zie: https://www.daikin.eu/con...k_ECPEN20-203_English.pdf

On a personal note:
Ik ga zelf de komende weken een 2x 5kW kanaalunit set-up met multi-zone kit bouwen in het appartement van een vriend van me, wel nog zonder de WTW-integratie, dat vereiste teveel aanpassingen aan de bestaande ventilatiekanalen in het betonnen dak. Net alvast de multi-zone plenums opgehaald, dat zijn flinke bakbeesten! Zal hier wat updates en foto's plaatsen als we zo ver zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0iQwqEub4QAt5Hz6j7x95QzVLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2aIeb7j8dInRDNdX75yNEuC.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
BennyVG schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:11:
Als je met koppeling bedoelt dat de electronica met elkaar moet buurten, zit je al snel vast aan de grote merken.

Als het gewoon dezelfde buizen moet gebruiken, is natuurlijk elke combo mogenlijk. Gewoon parallel aansluiten daar waar mogelijk. Enkel de natte ruimte retour kun je evident niet delen.

In de VS waar zoiets gebruikelijk is, zie je ook vaak dat enkel de ventilator gekoppeld is. Dan stuurt de WTW de ventilator van de kanaalunit aan maar verder weet/merkt die niks. Je kunt eventueel kijken of je kanaalunit zo'n aalsuiting heeft.

Weer een variant is wat Brink doet en ook diverse projectontwikkelaars bouw in de VS: de kanaal-unit blaast daar altijd in minimale stand of via een timer, en de ruimte wordt als buffer gebruikt. Ofwel de WTW zuigt via de retourkanalen, de kanaal-unit blaast via de inblaaskanelen en de WTW blaast uit in de ruimte waar de apparatuur opgesteld staat. Daar zuigt de kanaal-unit ook weer aan. de ruimte fungeert als overdruk/onderdruk buffer. Je moet dan wel nadenken over waar je de retourkanalen doet. Immers in badkamers heb je bijvoorbeeld normaal wel een WTW-retour, maar geen kanaal-unit inlet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
  • Laatst online: 30-08 16:29
Eindelijk de eerste stap genomen om m'n huis anders te verwarmen. De boven verdieping een multisplit in 3 kamers waar de radiator er in 1 kamer uit is en in de andere 2 zijn ze afgesloten. Beneden de oude airco vervangen die alleen koelde met een 1:1 SCOP en na 25 jaar wel aan vervanging toe was. Nooit onderhouden dus best wel een goed gebouwd apparaat geweest, wel zo oud dat er online niets meer over te vinden was dus de demontage was nog even een uitzoekwerkje tot we de handleiding vonden.

De CV verwarmt nu alleen het water en de vloerverwarming. Het doel is om m'n 2 a 3 MWh overproductie in warmte te steken en indien nodig verder op gas te stoken tot ik de beneden verdieping ook kan switchen naar een l/w warmtepomp. Dat zal nog wat lastig zijn omdat de buizen te ver uit elkaar liggen en licht poreus zijn.

Na de installatie nog wel wat problemen gehad met geluidsoverlast van de condensatiepomp, bleek dat er geen beluchter op zat en er geen dempende isolatie tussen zat. Keurig opgelost door de pompen naar de zolder te verplaatsen, te isoleren en de beluchter er bij te plaatsen.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gebruiken jullie de luchtontvochtiger in de winter? Wat zijn de ervaringen ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:49:
Gebruiken jullie de luchtontvochtiger in de winter? Wat zijn de ervaringen ?
Luchtbevochtiger bedoel je, tijdens verwarmen wordt het juist te droog, gebeurt trouwens ook bij vloerverwarming en radiatoren, maar doordat luchtverwarming een hogere circulatie heeft lijkt de droge lucht erger.

Als je huis te vochtig is tijdens verwarming dan heb je ventilatie niet op orde want dit zou niet mogen, zelfs niet als buiten mistig is.

Zelf bevochtig ik met een losse koudwaterbevochtiger in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Luchtbevochtiger bedoel je, tijdens verwarmen wordt het juist te droog, gebeurt trouwens ook bij vloerverwarming en radiatoren, maar doordat luchtverwarming een hogere circulatie heeft lijkt de droge lucht erger.

Als je huis te vochtig is tijdens verwarming dan heb je ventilatie niet op orde want dit zou niet mogen, zelfs niet als buiten mistig is.

Zelf bevochtig ik met een losse koudwaterbevochtiger in de winter.
Nee, ontvochtiger. type C ventilatie i.c.m. nieuwbouw.

In ons vorige huis (bj 2009) en nu in ons nieuwe huis (bj 2019) hebben we een luchtontvochtiger nodig om de RLV op de 55-60% te houden.

We gaan nu met de mitsu verwarmen en ik zat te bedenken dat ik de 24/7 timer misschien wel kan gebruiken om in de nacht te ontvochtigen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Nee, ontvochtiger. type C ventilatie i.c.m. nieuwbouw.

In ons vorige huis (bj 2009) en nu in ons nieuwe huis (bj 2019) hebben we een luchtontvochtiger nodig om de RLV op de 55-60% te houden.

We gaan nu met de mitsu verwarmen en ik zat te bedenken dat ik de 24/7 timer misschien wel kan gebruiken om in de nacht te ontvochtigen.
Bouwvocht dus, hebben ze zeker weten jouw ventilatie type C wel juist afgesteld, en roosters boven ramen wel open?

Veel mensen weten het niet of willen het niet weten maar stand 1 is de afwezigheidsstand, stand 2 aanwezig, stand 3 douche/koken, veelal wordt dat ding op minimaal gezet of ventielen dichter gedraait vanwege "tocht" of "lawaai".

Ik zou eerder meer gaan ventileren met de ventilatie dan onnodig de ontvochtigingsstand inschakelen, want ontvochtigingsstand is eigenlijk koelen maar zonder hard blazen van de binnenunit.

In de winter is het veelal 20-30% luchtvochtigheid, zeker als je in huis loopt te verwarmen, bij goede ventilatie zou het tijdens verwarmen dus automatisch drogere lucht moeten krijgen.

Ik heb zelf de ventilatie C ook vrijwel altijd op stand 1 en een beetje geknepen anders tocht ik de woning uit, alleen tijdens douchen op 3, en bij koken heb ik een losse afzuigkap met afvoer naar buiten, dus dan blijft die ook gewoon op stand 1.

Ik denk dat je beter de verwarming aan kan laten bij afwezigheid, dat doe ik ook zodra het echt kouder wordt (alleen kleine nachtverlaging het maakt amper tot niks uit indien woning prima geïsoleerd is), zeker in een modern huis, verwarming uitschakelen bij afwezigheid speelt meer in oudere woningen.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Bouwvocht dus, hebben ze zeker weten jouw ventilatie type C wel juist afgesteld, en roosters boven ramen wel open?
Kan maar we hadden bij ons vorige nieuwbouwwoning hetzelfde verschijnsel. Het zal inderdaad een combi zijn van de luchtdichtheid van de woning en te weinig ventileren.

Roosters hebben we beneden alleen open met het koken of bij bezoek. Op andere momenten staan ze dicht vanwege tocht en/of stankoverlast van buren door houtrook.

Ik ga aankomend stookseizoen eens wat experimenteren, het wordt sowieso het eerste stookseizoen met de mtisu dus ik ben zeer benieuwd :).

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 31-08-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Kan maar we hadden bij ons vorige nieuwbouwwoning hetzelfde verschijnsel. Het zal inderdaad een combi zijn van de luchtdichtheid van de woning en te weinig ventileren.

Roosters hebben we beneden alleen open met het koken of bij bezoek. Op andere momenten staan ze dicht vanwege tocht en/of stankoverlast van buren door houtrook.

Ik ga aankomend stookseizoen eens wat experimenteren, het wordt sowieso het eerste stookseizoen met de mtisu dus ik ben zeer benieuwd :).
Daar komt de aap uit de mouw. ;-)
Bij luchtverwarming ingeschakeld "knijp" ik de ventilatie ook wel anders gaat het inderdaad behoorlijk tochten.

Bij ons ook iemand met een houtkachel en gelukkig weinig aan staan, ik zet altijd de kant open waar geen rook is.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Daar komt de aap uit de mouw. ;-)
Bij luchtverwarming ingeschakeld "knijp" ik de ventilatie ook wel anders gaat het inderdaad behoorlijk tochten.
24/7 verwarming met een l/l zal wel het meeste comfort geven doordat de massa goed op temperatuur blijft en er een minder grote luchtstroom nodig is. Afgelopen hitte-golf was de mitsu bijna geruisloos bij een 24/7 regiem

Rendement zal wellicht ook iets beter zijn als de inverter rustiger zijn werk kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij ontvochtigen koel je ook, misschien niet altijd even prettig :)
Hier wordt het eigenlijk niet te droog of vochtig (bouw van 1990 met type C ventilatie).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Mijn huis heeft een Brink B8 hetelucht ketel plus warmtewisselaar die ik wil vervangen.
Na twee jaar zoeken, meten en tekenen heb ik een Daikin FBA71 kanaalunit aangeschaft. De bedoeling was dat een installateur de binnen en buiten unit zou plaatsen en zelf de lucht kanalen zou aansluiten.
Er is alleen geen enkel bedrijf te vinden die dit wil doen. Met veel moeite kon ik een installateur vinden die een zelf geplaatste installatie wil afpersen en vacuumeren. Vanwege het prijs verschil heb ik de Daikin in Italie besteld.
Om ook koelen mogelijk te maken moet de kanaal unit wel horizontaal hangen. Dus kan deze niet op de plaats van de Brink komen. Dus Brink verwijderd, lucht verdeel box eruit. Het plafond op de overloop er uit gehaald. Het electra verplaatst. De kanaal unit opgehangen en via 25cm spiroflex pijp en verloop adapters op de lucht roosters aangesloten. De warmte wisselaar laten zitten en deze voert de lucht in bij de kanaal unit.
Makkelijk gezegd maar dit was een maand iedere avond klussen. Nu met 15º buiten kon ik met koelen een uitblaas temperatuur van 7º halen en met verwarmen 44º de totale lucht output was 680m3/uur. Dat is nog niet de spec van 1080m3. Ook zullen de spiroflex buizen geisoleerd moeten worden, in de korte test condenseerde ze al. Gelukking zijn de luchtkanalen door het huis al geisoleerd.
Het was veel werk maar nu heb ik wel een verwarm en koel installatie voor minder als een nieuwe Brink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y67G0rK8szURKcW3zkxeNGGRxwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV9S2y1ltaG3853v2ozXb703.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_6x5Ow81tMWqO4AWVLuVSL8reQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysQla2gcPVhScwwShtkz0qQt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtDItwHIcpoo9MVO6xgSRCSTYBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXir2ZqCQBRVbl4CzWO1dbE2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QequFKt4FSKCJyW3dn0UQmFJFG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxgAc3zdWoIYjz508jXywJYS.jpg?f=fotoalbum_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
MarkV6 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:35:
Mijn huis heeft een Brink B8 hetelucht ketel plus warmtewisselaar die ik wil vervangen.
Na twee jaar zoeken, meten en tekenen heb ik een Daikin FBA71 kanaalunit aangeschaft. De bedoeling was dat een installateur de binnen en buiten unit zou plaatsen en zelf de lucht kanalen zou aansluiten.
Er is alleen geen enkel bedrijf te vinden die dit wil doen. Met veel moeite kon ik een installateur vinden die een zelf geplaatste installatie wil afpersen en vacuumeren. Vanwege het prijs verschil heb ik de Daikin in Italie besteld.
Om ook koelen mogelijk te maken moet de kanaal unit wel horizontaal hangen. Dus kan deze niet op de plaats van de Brink komen. Dus Brink verwijderd, lucht verdeel box eruit. Het plafond op de overloop er uit gehaald. Het electra verplaatst. De kanaal unit opgehangen en via 25cm spiroflex pijp en verloop adapters op de lucht roosters aangesloten. De warmte wisselaar laten zitten en deze voert de lucht in bij de kanaal unit.
Makkelijk gezegd maar dit was een maand iedere avond klussen. Nu met 15º buiten kon ik met koelen een uitblaas temperatuur van 7º halen en met verwarmen 44º de totale lucht output was 680m3/uur. Dat is nog niet de spec van 1080m3. Ook zullen de spiroflex buizen geisoleerd moeten worden, in de korte test condenseerde ze al. Gelukking zijn de luchtkanalen door het huis al geisoleerd.
Het was veel werk maar nu heb ik wel een verwarm en koel installatie voor minder als een nieuwe Brink.
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien is het anderen duidelijk, maar waarom heb je de warmte wisselaar laten zitten? Of bedoel je enkel dat je die kast (met eventueel inhoud) hebt laten zitten omdat dat qua leidingen makkelijker was?

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
De warmte wisselaar heb ik laten zitten omdat deze er voor zorgt dat er verse lucht in mijn verder luchtdichte huis komt. En het bespaart energie. Ik heb de AC motoren als eens vervangen door DC en een zelfgemaakte CO2 regeling.
En makkelijk was het niet want hij stond boven op de Brink dus de unit hangt nu aan de muur.

[ Voor 17% gewijzigd door MarkV6 op 03-09-2020 08:17 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Waarom hoor ik (nu net na afsluiten van een warme periode) nog steeds over "egosystemen" en als voorbeeld dat je voor jezelf een airconditioner aanschaft.
Waarom wordt er nog steeds nauwelijks stilgestaan bij de mogelijkheden van verwarmen met een airco? Zakelijk gebeurt dit volop, privé ligt er een soort taboe op. Een airco is een stroomvreter en een luxe voorziening.

Hoezo hoor ik nergens dat een gemiddeld huishouden honderden kuubs gas kan besparen en het (zeker i.c.m. PV) super gezond is voor je portemonnee en voor de aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

24/7 verwarming met een l/l zal wel het meeste comfort geven doordat de massa goed op temperatuur blijft en er een minder grote luchtstroom nodig is. Afgelopen hitte-golf was de mitsu bijna geruisloos bij een 24/7 regiem

Rendement zal wellicht ook iets beter zijn als de inverter rustiger zijn werk kan doen?
Ik ben nog steeds benieuwd naar vergelijkingen van verschillend airco gebruik voor verwarmen.

Bijv: In de avond helemaal uit zetten, of nachtverlaging van 2 graden.
of: overdag bij niet thuis helemaal uit en bij thuiskomst op 21 graden vs de hele dag laten moduleren en constante temperatuur behouden.

Wat is wanneer het meest gunstig (qua stroomverbruik). En bij welke temperaturen laten jullie bijv. toch de CV draaien.

• Notna

Notna

Where are you?®

pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:51:
Waarom hoor ik (nu net na afsluiten van een warme periode) nog steeds over "egosystemen" en als voorbeeld dat je voor jezelf een airconditioner aanschaft.
Waarom wordt er nog steeds nauwelijks stilgestaan bij de mogelijkheden van verwarmen met een airco? Zakelijk gebeurt dit volop, privé ligt er een soort taboe op. Een airco is een stroomvreter en een luxe voorziening.

Hoezo hoor ik nergens dat een gemiddeld huishouden honderden kuubs gas kan besparen en het (zeker i.c.m. PV) super gezond is voor je portemonnee en voor de aarde.
¯\_(ツ)_/¯

Dat beeld blijft enorm hangen. Alleen al omdat de term 'airco' en 'warmtepomp' niet als hetzelfde gezien worden. En dan nog; zodra het kwartje valt dat een airco kan verwarmen (effectief en efficient tov gasverwarmen) maar het woord 'warmtepomp' valt krijg je de volgende Facebook guru's weer over je heen die gaan mekkeren over 'asociaal geluidsoverlast' en 'je wil voor die 2 dagen toch niet zo een lelijke bak aan de muur hangen?!' .

Het is gewoonweg niet weggelegd voor Henk en Ingrid. Vanwege de kosten, vanwege het niet snappen van de techniek (en dus de voordelen voor o.a het milieu) nochtans vanwege het imago wat het heeft. Een airco is voor koelen en dat hebben we in Nederland niet nodig want 'het is hier toch nooit warm'.

Dat gaat geleidelijk aan beter, maar we zijn er nog lang niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 03-09-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:35
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:56:
[...]

Ik ben nog steeds benieuwd naar vergelijkingen van verschillend airco gebruik voor verwarmen.

of: overdag bij niet thuis helemaal uit en bij thuiskomst op 21 graden vs de hele dag laten moduleren en constante temperatuur behouden.

Wat is wanneer het meest gunstig (qua stroomverbruik). En bij welke temperaturen laten jullie bijv. toch de CV draaien.
Ik laat de L/L warmtepomp in de woonkamer 's morgens een half uurtje voor opstaan inschakelen en die blijft dan aan zolang er iemand thuis is. Een half uurtje voor we thuis komen eind van de middag gaat hij weer aan tot 23 uur.

Als het buiten kouder is dan 3 graden laat ik hem aan staan, dan draait hij op een zacht pitje door en heeft de warmte meer kans om van de begane grond naar de verdiepingen erboven te trekken. Een CV heb ik niet meer. De temperatuur is ingesteld op 20 graden, als ik het koud heb doe ik een vest of sloffen aan.

De L/L warmtepomp op zolder/kantoor gaat alleen aan als ik thuis werk.

[ Voor 6% gewijzigd door robkds op 03-09-2020 15:05 ]

Goed man!

• pentaw1nz
robkds schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:02:
[...]

Ik laat de L/L warmtepomp in de woonkamer 's morgens een half uurtje voor opstaan inschakelen en die blijft dan aan zolang er iemand thuis is. Een half uurtje voor we thuis komen eind van de middag gaat hij weer aan tot 23 uur.

Als het buiten kouder is dan 3 graden laat ik hem aan staan, dan draait hij op een zacht pitje door en heeft de warmte meer kans om van de begane grond naar de verdiepingen erboven te trekken. Een CV heb ik niet meer. De temperatuur is ingesteld op 20 graden, als ik het koud heb doe ik een vest of sloffen aan.

De L/L warmtepomp op zolder/kantoor gaat alleen aan als ik thuis werk.
Hoeveel KW systeem heb je?

En waarom precies bij 3 graden het punt waarop je eigenlijk de L/L 24 uur per dag aan laat staan op 20 graden? Ook wanneer je er niet bent.
Heb je het verbruik al eens vergeleken t.o.v. overdag uit zetten als je naar je werk bent en later op de dag weer naar 20 graden verwarmen?

Of is de keuze puur vanuit comfort overweging gemaakt?

• robkds
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:20:
[...]

Hoeveel KW systeem heb je?

En waarom precies bij 3 graden het punt waarop je eigenlijk de L/L 24 uur per dag aan laat staan op 20 graden? Ook wanneer je er niet bent.
Heb je het verbruik al eens vergeleken t.o.v. overdag uit zetten als je naar je werk bent en later op de dag weer naar 20 graden verwarmen?

Of is de keuze puur vanuit comfort overweging gemaakt?
In de woonkamer heb ik een 3,5 kW systeem en op het kantoor/zolder een 2,5 kW.

De keuze voor het aan laten staan van de warmtepomp is puur op basis van comfort. Als ik nachtverlaging toepas of alles overdag uit zet is de lucht al warm als ik beneden of thuis kom, maar zijn de bank en stoelen me nog te koud. Het is trouwens maar zelden kouder dan 3 graden 's middags hoor, dus dan schakelt hij in de middag wel uit. En 's morgens is er bijna altijd iemand thuis.

Goed man!

• Kire88
robkds schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:02:
[...]

Als het buiten kouder is dan 3 graden laat ik hem aan staan, dan draait hij op een zacht pitje door en heeft de warmte meer kans om van de begane grond naar de verdiepingen erboven te trekken.
Dit effect merk je echt indien de unit langer aan staat?

• robkds
Kire88 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:38:
[...]

Dit effect merk je echt indien de unit langer aan staat?
's Nachts laat ik de deur van de woonkamer open en dan kan de warmte naar boven trekken zodat het 's morgens niet zo koud is boven. Dus dan moet er nog wel een beetje warmte toegevoegd worden die naar boven kan trekken. En misschien is het ook wel gedeeltelijk een psychologisch effect hoor ;)

Goed man!

• Kire88
Ok, ik ga er binnenkort zelf achter komen want het stookseizoen staat voor de deur ;) Bij mij geen deur voor de trap, dus een open verbinding met boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat verwarmen met een airco niet 'populair' is rechtvaardigt het bestaan van dit topic :)
Er is geen vaste methode voor verwarmen, vaak kom je er in de praktijk achter wat goed werkt.
Net als bij andere warmtepompen begint het met isolatie van een huis, hoe beter die is hoe minder werk de airco heeft.
Door het beperkte vermogen werkt een airco trager dan een cvketel met radiators, de laatste kan er 20kW warmte in pompen en een hoge water temperatuur bereiken.
Een airco heeft langer nodig om een afgekoeld huis op te warmen, maar eenmaal warm verbruikt hij vrij weinig.
In het begin liet ik de airco volle bak stoken, echter is dat niet erg prettig omdat hij dan hard blaast en minder stil werkt.
Daarom heeft langer draaien op een laag pitje mijn voorkeur en merk je veel minder dat hij aan het werk is.
Ik denk dat zo constant mogelijk stoken beter is voor de levensduur, hoe rustiger hij regelt hoe minder vaak hij start en stopt.
Mijn airco kan het vermogen beperken tot 50% en dat blijkt voldoende te zijn voor mijn situatie.
In de TS kan je mijn historische verbruik zien, op jaarbasis heb ik het alleen maar zien dalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online

Heel herkenbaar dit, de meeste mensen kijken me nog steeds aan alsof ze water zien branden als ik zeg dat ik van het gas af ben door alles met airco's te verwarmen. De meesten snappen uberhaupt niet dat een airco een vorm van een warmtepomp is, dat zijn totaal verschillende concepten voor ze. En zelfs mensen die dat wel snappen zijn heel sceptisch en komen dan met allerlei FUD aanzetten wat ze uit de media nakwaken. De enige groep die dat niet heeft zijn mensen die in het buitenland gewoond hebben, want in heel veel alle andere landen is het doodnormaal. In de VS en bepaalde delen van Europa en Azië heeft het merendeel van de woningen een kanaal airco-/HVAC-systeem.

Ook dat hardnekkige vooroordeel over stroomvreters gaat maar niet weg, dat is sinds de inverters en sterk verbeterd rendement echt allang niet meer zo. Ik verbaas me er juist altijd over hoe vreselijk weinig ie eigenlijk verbruikt als ie volgas staat te koelen, die paar hete dagen per jaar dan :+. E.g. de hoogste piek dit jaar van alle 3 mn units bij elkaar was begin augustus, 13kWh op een dag om de boel op 23 te houden bij een buitentemp van 39 graden, de dagen erna was de warmte eruit en was t nog niet de helft om t zo te houden.
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:56:
[...]

Ik denk niet dat iemand je daar een éénduidig antwoord op kan geven (zoals vaker besproken in dit topic trouwens), dat hangt totaal af van je systeem, je woning en je leefgedrag en dat van eventuele huisgenoten/gezinsleden. Als ik naar mn eigen huis kijk, toen ik begon met stoken met de Airco's had ik nog enkel glas, geen gevelisolatie, geen tochtstrips, niks, dan was het eigenlijk alleen lekker te houden door de hele winterperiode de boel 24/7 aan te laten staan, anders werd alles heel snel ijskoud om je heen en dan blijft t ondanks de snel opgewarmde lucht toch koud voelen de hele avond. Inmiddels is alles rondom geisoleerd, heb ik nieuwe kozijnen met 3-dubbel glas en goede rubbers, etc. en is het verbruik nog eens gehalveerd. Ik stook nu alleen nog 24/7 als de gemiddelde temperatuur onder de, even checken, 1 graden ligt.

Ik laat t nu door een script in Domoticz bepalen/aansturen, die berekent elke nacht de gemiddelde voorspelde temperatuur (eigenlijk gemiddelde van min en max temp) en bepaald dan of ie uberhaupt, 24/7 of bij aanwezigheid gaat stoken in de woonkamer en slaapkamer. De slaapkamer houdt er dan ook nog rekening mee of het raam openstaat. De 3e airco in mn werkkamer gaat alleen aan als mn "bureau" is ingeschakeld.

Niet dat er nog zo heel veel verschil zit tussen 24/7 en bij aanwezigheid sinds ik permanent thuiswerk door de lockdown, maar dat is weer wat anders :X

Waar je dan precies dat omslagpunt neerlegt tussen 24/7 of anders stoken, dat moet je uiteindelijk toch zelf gaan uitproberen, het ene huis koelt sneller af dan het andere en wat je zelf comfortabel vindt zal ook behoorlijk verschillen. Ook moet je daarin meewegen of je voor maximale zuinigheid, -comfort of iets ertussenin wilt gaan. Kortom, wacht tot het een week lekker koud en bij voorkeur droog/stabiel weer wordt en ga het dan gewoon uitproberen met je eigen opstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 03-09-2020 17:36 ]

All-electric.

• mr_evil08

Omdat men het niet kent, iets wat men niet kent wil men niet, een mens houd niet van verandering.

Op de lucht water en grondwarmtepompen ligt ook een hoop taboe, omdat consumentenprogramma, s zoals Kassa/Radar graag die ene keer dat het toevallig misging even groot aan de klok willen hangen en het nog even keihard onderdrukken met een dikke streep, mensen trekken conclusies dat alles waardeloos is.

Dat soort programma's brengen vaak de boel negatief in nieuws vanwege kijkcijfers, negatief nieuws praten mensen graag over.

Wij weten wel beter, een lucht lucht WP neemt niks meer dan een CV en vaak juist voordeliger, maar de gewone mens komt hier niet en praat graag elkaar na op verjaardag feestjes in hun eigen bubbel.

Mensen waar het goed gaat hoor je niet hoor.

• Armin
MarkV6 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:07:
De warmte wisselaar heb ik laten zitten omdat deze er voor zorgt dat er verse lucht in mijn verder luchtdichte huis komt. En het bespaart energie. Ik heb de AC motoren als eens vervangen door DC en een zelfgemaakte CO2 regeling.
En makkelijk was het niet want hij stond boven op de Brink dus de unit hangt nu aan de muur.
Je bedoelt een WTW luchtververser met (alluminium) warmtewisselaar? Dan snap ik het inderdaad, en lijkt het me een verstandige keuze.

Heb je die dan serieel of parallel geplaatst met de kanaal-unit? Ik ben vooral nieuwsgierig hoe je om gaat met de situiatie waar de WTW dan ventileert maar geen koeling/verwarming nodig is, en andersom. Er zijn immers verschillende oplossingen mogelijk, en denk er over om zelf zoiets toe te gaan passen bij mijn eigen gasbrander kanaal-unit. (Ik heb al multiu-split warmtepompen,dus bij mij gata het puur om de ventilatie.)

• Armin

Beetje links-Calvinistische Nederlandse cultuur met een toefje afgunst-slagroom.

Op veel andere plaatsen op aarde is verwarmen met lucht/lucht units heel gebruikelijk - zowel multi-split als kanaal-units. Juist met moderne effciente huizen kan het bovendien met de luchtverversing geintegreerd worden. Maar ook in combinatie met vloerverwarming in de huiskamer is van alles mogelijk als je je er in verdiept. Ik denk dat het vooral vooroordelen, toefje afgunst en 'wat de boer niet kent, eet die niet' is.

Ikzelf moet ook erkennen dat ik er nooit aan gedacht had, totdat de aannemer bij onze aanbouw tegen het design van de architect in, voorstelde om een lucht/lucht te gebruiken ipv de bestaande verwarming door te trekken. Beste keuze ooit, want 2 jaar later is nu ons hele huis omgegooid. Wel zou ik bij nieuwbouw of meer rigoreuze verbouw plafon-units of kanaal-units nemen en geen bakken aan de muur qua design.

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:22:
[...]

Heel herkenbaar dit, de meeste mensen kijken me nog steeds aan alsof ze water zien branden als ik zeg dat ik van het gas af ben door alles met airco's te verwarmen. De meesten snappen uberhaupt niet dat een airco een vorm van een warmtepomp is, dat zijn totaal verschillende concepten voor ze. En zelfs mensen die dat wel snappen zijn heel sceptisch en komen dan met allerlei FUD aanzetten wat ze uit de media nakwaken. De enige groep die dat niet heeft zijn mensen die in het buitenland gewoond hebben, want in heel veel alle andere landen is het doodnormaal. In de VS en bepaalde delen van Europa en Azië heeft het merendeel van de woningen een kanaal airco-/HVAC-systeem.

Ook dat hardnekkige vooroordeel over stroomvreters gaat maar niet weg, dat is sinds de inverters en sterk verbeterd rendement echt allang niet meer zo. Ik verbaas me er juist altijd over hoe vreselijk weinig ie eigenlijk verbruikt als ie volgas staat te koelen, die paar hete dagen per jaar dan :+. E.g. de hoogste piek dit jaar van alle 3 mn units bij elkaar was begin augustus, 13kWh op een dag om de boel op 23 te houden bij een buitentemp van 39 graden, de dagen erna was de warmte eruit en was t nog niet de helft om t zo te houden.

[...]

Ik denk niet dat iemand je daar een éénduidig antwoord op kan geven (zoals vaker besproken in dit topic trouwens), dat hangt totaal af van je systeem, je woning en je leefgedrag en dat van eventuele huisgenoten/gezinsleden. Als ik naar mn eigen huis kijk, toen ik begon met stoken met de Airco's had ik nog enkel glas, geen gevelisolatie, geen tochtstrips, niks, dan was het eigenlijk alleen lekker te houden door de hele winterperiode de boel 24/7 aan te laten staan, anders werd alles heel snel ijskoud om je heen en dan blijft t ondanks de snel opgewarmde lucht toch koud voelen de hele avond. Inmiddels is alles rondom geisoleerd, heb ik nieuwe kozijnen met 3-dubbel glas en goede rubbers, etc. en is het verbruik nog eens gehalveerd. Ik stook nu alleen nog 24/7 als de gemiddelde temperatuur onder de, even checken, 1 graden ligt.

Ik laat t nu door een script in Domoticz bepalen/aansturen, die berekent elke nacht de gemiddelde voorspelde temperatuur (eigenlijk gemiddelde van min en max temp) en bepaald dan of ie uberhaupt, 24/7 of bij aanwezigheid gaat stoken in de woonkamer en slaapkamer. De slaapkamer houdt er dan ook nog rekening mee of het raam openstaat. De 3e airco in mn werkkamer gaat alleen aan als mn "bureau" is ingeschakeld.

Niet dat er nog zo heel veel verschil zit tussen 24/7 en bij aanwezigheid sinds ik permanent thuiswerk door de lockdown, maar dat is weer wat anders :X

Waar je dan precies dat omslagpunt neerlegt tussen 24/7 of anders stoken, dat moet je uiteindelijk toch zelf gaan uitproberen, het ene huis koelt sneller af dan het andere en wat je zelf comfortabel vindt zal ook behoorlijk verschillen. Ook moet je daarin meewegen of je voor maximale zuinigheid, -comfort of iets ertussenin wilt gaan. Kortom, wacht tot het een week lekker koud en bij voorkeur droog/stabiel weer wordt en ga het dan gewoon uitproberen met je eigen opstelling.
Hoe heb je dat precies gedaan met domotica? Heb ik nog weinig ervaring mee met airco's.
Geen idee wat daar de meest gebruikte en easy to install manieren voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:26:
[...]

Hoe heb je dat precies gedaan met domotica? Heb ik nog weinig ervaring mee met airco's.
Geen idee wat daar de meest gebruikte en easy to install manieren voor zijn.
Hangt er vanaf wat voor domotica hub je gebruikt. De Daikin Wifi modules hebben een API die je kan gebruiken (maar het kan bijv. ook via IFTTT), ik heb het toen allemaal nog zelf aan elkaar gescript op basis van wat voorbeelden op het domoticz forum, ik meen dat iig Daikin tegenwoordig native wordt ondersteund door domoticz, dat maakt het wat makkelijker. Homey ondersteunt nog wat meer merken out of the box. Er zijn ook weer KNX, RS232, etc. modules voor als je een wat professioneler domotica systeem in je huis hebt...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:01:
[...]

Hangt er vanaf wat voor domotica hub je gebruikt. De Daikin Wifi modules hebben een API die je kan gebruiken (maar het kan bijv. ook via IFTTT), ik heb het toen allemaal nog zelf aan elkaar gescript op basis van wat voorbeelden op het domoticz forum, ik meen dat iig Daikin tegenwoordig native wordt ondersteund door domoticz, dat maakt het wat makkelijker. Homey ondersteunt nog wat meer merken out of the box. Er zijn ook weer KNX, RS232, etc. modules voor als je een wat professioneler domotica systeem in je huis hebt...
Ik gebruik zelf nu IFTTT i.c.m. de standaard opties van Hue, Alexa, en Logitech Harmony Hub.

De twee L/L units die ik deze maand krijg zijn beide van Mitsubishi. De wifi module is hier een optie, die heb ik er nog niet bij besteld maar kan ik alsnog doen. Ik las in dit topic ergens ook al een goedkoper alternatief op de standaard WiFi modules. Even kijken wat ik daar nog over kan vinden.

Heb me nog niet verdiept in de opties van de WiFi module dus dat zal ik doen. Volgens mij biedt de Harmony Hub in ieder geval geen ondersteuning voor airconditioners als alternatief voor de bijgeleverde afstandbediening. De optie zie ik in ieder geval niet, dus aansturing zla hoe dan ook via die WiFi module moeten.

[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 04-09-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:19:
[...]

Ik gebruik zelf nu IFTTT i.c.m. de standaard opties van Hue, Alexa, en Logitech Harmony Hub.

De twee L/L units die ik deze maand krijg zijn beide van Mitsubishi. De wifi module is hier een optie, die heb ik er nog niet bij besteld maar kan ik alsnog doen. Ik las in dit topic ergens ook al een goedkoper alternatief op de standaard WiFi modules. Even kijken wat ik daar nog over kan vinden.

Heb me nog niet verdiept in de opties van de WiFi module dus dat zal ik doen. Volgens mij biedt de Harmony Hub in ieder geval geen ondersteuning voor airconditioners als alternatief voor de bijgeleverde afstandbediening. De optie zie ik in ieder geval niet, dus aansturing zla hoe dan ook via die WiFi module moeten.
Ik ben niet super bekend in de Mitsubishi wereld, maar volgens mij leveren ze zelf airconwithme en heb je daarnaast intesishome, de laatste heeft iig IFTTT ondersteuning, acwm niet. Je zou ook nog naar de Tado airco controller kunnen kijken, die werkt via infrarood en doet ook ifttt, nadeel is dat ie er dan onder moet hangen en je er 1 per unit nodig hebt, maar het voordeel is wel dat je alle functies kan bedienen, dat kan met de andere/wifi units meestal niet, die doen alleen de basisfuncties.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ben niet super bekend in de Mitsubishi wereld, maar volgens mij leveren ze zelf airconwithme en heb je daarnaast intesishome, de laatste heeft iig IFTTT ondersteuning, acwm niet. Je zou ook nog naar de Tado airco controller kunnen kijken, die werkt via infrarood en doet ook ifttt, nadeel is dat ie er dan onder moet hangen en je er 1 per unit nodig hebt, maar het voordeel is wel dat je alle functies kan bedienen, dat kan met de andere/wifi units meestal niet, die doen alleen de basisfuncties.
Thanks!

En wat betreft een WiFi module per unit: Dat is bij de andere WiFi modules toch ook het geval? Mijn installateur liet me in ieder geval weten dat ik per binnenunit een MHI WiFi module nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pentaw1nz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:38:
[...]

Thanks!

En wat betreft een WiFi module per unit: Dat is bij de andere WiFi modules toch ook het geval? Mijn installateur liet me in ieder geval weten dat ik per binnenunit een MHI WiFi module nodig had.
Ja, echter bij Daikin krijg je ze tegenwoordig meegeleverd per unit (FTXM) zonder extra te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:38:
[...]

Thanks!

Ja, klopt, je hebt er sowieso 1 per unit nodig. Ik dacht dat die TADO flink duurder was, maar dat valt sinds de v3 ervan wel mee zie ik, 69 bij bol.com. Zeer vergelijkbaar met de wifi modules van daikin, mitsubishi zal wel niet veel afwijken. Maar wel een nadeel dat je m in het zicht moet hangen voor IR-bediening (of je moet de IR-sensor van de binnenunit makkelijk kunnen verplaatsen), itt de wifi modules die je verder niet ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 04-09-2020 11:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:45:
[...]

Ja, klopt, je hebt er sowieso 1 per unit nodig. Ik dacht dat die TADO flink duurder was, maar dat valt sinds de v3 ervan wel mee zie ik, 69 bij bol.com. Zeer vergelijkbaar met de wifi modules van daikin, mitsubishi zal wel niet veel afwijken. Maar wel een nadeel dat je m in het zicht moet hangen voor IR-bediening (of je moet de IR-sensor van de binnenunit makkelijk kunnen verplaatsen), itt de wifi modules die je verder niet ziet.
Iemand ervaring met Tado T.o.v. MHI module?
Scheelt toch de helft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyVG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 18:21
@Armin en @ronjansen87 bedankt alvast voor de reactie, ik heb even een eigen topic gemaakt om dit topic niet helemaal te vervuilen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2016172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:
We zitten te kijken voor een uitbreiding op onze Daikin sarara voor op de eerste verdieping. De aanbieding ligt nu voor Mitshubitsi Electric en het is een dual split, een voor in de slaapkamer en een voor de hobbykamer.

De Daikin kan ik met Domoticz rechtstreeks besturen, zonder cloud of gedoe. Ik zie voor de Mitsu alleen een (dure) cloud interface, wat dus niet de voorkeur heeft.

Even wat verder zoeken brengt me naar de CN105 connector die met een ESP bestuurd lijkt te kunnen worden (https://github.com/SwiCago/HeatPump )

Zijn er hier mensen met ervaring hiermee ? Het lijkt dat de CN105 een standaard connector is (simpel rs232 begrijp ik) wat in alle types aanwezig is, ook in het type wat ons aangeboden word (msz-ap15vf + msz-ap20vf).
Over een kleine twee weken komen ze onze nieuwe Mitsubishi plaatsen met twee binnen units, is hier echt niemand die bovenstaande in gebruik heeft ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Ik heb een woning met vloerverwarming die werkt via een verticale warmtepomp (of hoe noemt dat).
Nu heb ik ook 2 aircos lucht/lucht geplaatst.

Aangezien ik steeds hoor dat een lucht/lucht warmtepomp eigenlijk heel efficient is en die aircos ook kunnen verwarmen vraag ik me af of verwarmen met airco goedkoper zou zijn.
Eventueel bijvoorbeeld vloerverwarming tot 16 graden en de rest bijverwarmen met de airco. Of is dit een compleet ***** idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
neemerci schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:36:
Ik heb een woning met vloerverwarming die werkt via een verticale warmtepomp (of hoe noemt dat).
Nu heb ik ook 2 aircos lucht/lucht geplaatst.

Aangezien ik steeds hoor dat een lucht/lucht warmtepomp eigenlijk heel efficient is en die aircos ook kunnen verwarmen vraag ik me af of verwarmen met airco goedkoper zou zijn.
Eventueel bijvoorbeeld vloerverwarming tot 16 graden en de rest bijverwarmen met de airco. Of is dit een compleet ***** idee?
welke warmtepomp heb je en wat voor airco's merk/type?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
maartentmm schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:45:
[...]

welke warmtepomp heb je en wat voor airco's merk/type?
Daikin Perfera 6KW als ik me niet vergis beneden. Zo goed als 1 grote open ruimte waar de vloerverwarming is.
Boven zal het niet relevant zijn want is een 1.5KW unit in 1 slaapkamer. Er is ook wel vloerverwarming maar die staat eigenlijk niet echt iets te doen (staat op 20 graden en het is altijd 2 a 3 graden warmer).

Warmtepomp is een Niebe. Meer weet ik er niet van eigenlijk :) Zou ik eens moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
neemerci schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:06:
[...]

Daikin Perfera 6KW als ik me niet vergis beneden. Zo goed als 1 grote open ruimte waar de vloerverwarming is.
Boven zal het niet relevant zijn want is een 1.5KW unit in 1 slaapkamer. Er is ook wel vloerverwarming maar die staat eigenlijk niet echt iets te doen (staat op 20 graden en het is altijd 2 a 3 graden warmer).

Warmtepomp is een Niebe. Meer weet ik er niet van eigenlijk :) Zou ik eens moeten opzoeken.
grote kan dat die nibe zuiniger is omdat die op een laag pitje de massa warm houdt

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
maartentmm schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:07:
[...]

grote kan dat die nibe zuiniger is omdat die op een laag pitje de massa warm houdt
ok :) ik vind namelijk dat we redelijk wat verbruik hebben. Ok wij zijn nu niet de zuinigste mensen wat elektriciteit betreft maar ik ben verbaasd dat we toch op een 6000KWH op jaarbasis zouden komen.
Ik dacht toch dat dit wat minder zou zijn.

Is het bij een verticale boring niet zo dat het een soort aan/uit systeem is? ik dacht ergens zoiets gelezen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Jaar of twee geleden is er door een journalist wat vragen gesteld, waarna ik in het tijdschrift vermeld stond.

Nu is het ook gedeeltelijk online geplaatst het artikel:

“Warm met Airco’s”

https://www.installatie.nl/artikelen/warm-met-airco's/

Edit:

Iemand toevallig een filmpje hoe ik FTXM ff kan schoonmaken? Ruikt naar zweetsokken als die net aan gaat :)

[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 04-09-2020 17:41 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:38:
Jaar of twee geleden is er door een journalist wat vragen gesteld, waarna ik in het tijdschrift vermeld stond.

Nu is het ook gedeeltelijk online geplaatst het artikel:

“Warm met Airco’s”

https://www.installatie.nl/artikelen/warm-met-airco's/

Edit:

Iemand toevallig een filmpje hoe ik FTXM ff kan schoonmaken? Ruikt naar zweetsokken als die net aan gaat :)
Ik zie die vraag nu zo vaak voorbij komen; ik ga mijn eigen FTXMs binnenkort doen zodra het koelseizoen écht voorbij is. Misschien moet ik er dan maar meteen een YT filmpje van maken :+

(En dan kunnen @Oxellaar en @koevlaas2 mij lekker roasten over wat ik allemaal fout doe :+ )

Maar daar heb je nu bar weinig aan natuurlijk. Is de ventilatorrol vies toevallig?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 04-09-2020 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@Notna Please do een filmpje! Ik ga het ook nodig hebben in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Handig, hoewel dit filmpje niet laat zien dat je aan de linkerkant het eea moet losmaken voordat je die rol er zo makkelijk uithaalt. Prima basis, maar het gaat er wel vanuit dat dit niet de eerste keer is dat je dit doet.

Pagina: 1 ... 96 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2