Achtergrond
Ik ben bezig met renovatie van een huis (isolatie, ramen, dak, ...) en nu vooral aan het kijken wat we gaan doen voor de verwarming.Vloerverwarming, radiatoren, convectoren zijn allemaal gepasseerd maar ik ben nu overtuigd om een lucht/lucht warmtepomp te gaan gebruiken en dan liefst met een kanaal unit zodat ik de roosters mooi kan wegwerken in het plafond.
Na reacties in het L/L warmtepomp topic ivm combinatie WTW en kanaalunit ben ik maar eens wat gaan opzoeken en me bezig gehouden met lezen van folders, handleidingen,... en tot de conclusie gekomen dat die combinatie precies toch een beetje onbekend is.
Ondertussen ook een installateur over de vloer gehad maar die was ook niet helemaal mee met die combinatie.
Dus wat heb ik bekeken: Lossnay met GUG (DX Coil R410), Lossnay met Mr. Slim kanaalunit, alternatieven van Daikin, luchtbehandelingskast maar die zijn precies niet op woning niveau gemaakt.
Goede informatie vinden is precies moeilijk ivm lucht/lucht warmtepomp en ik ben ondertussen de weg kwijt in al die types and mogelijkheden.
Dus ik ben op zoek naar een l/l verwarming voor volgende situatie:

Zone | type | m2 | m3 |
1 | Woonkamer | 45 | 110 |
1 | Open keuken | 22 | 55 |
2 | Extra kamer | 15 | 37 |
3 | Bureau | 20 | 50 |
- Zone 1: is 1 ruimte dus daar is geen afzonderlijke sturing voor nodig
- Zone 2: die ruimte moet niet hele tijd verwarmd/gekoeld worden dus hier kan misschien gewerkt worden met een wandunit zodat de aansturing makkelijker kan. Vooral verwarming nodig wanneer we puppies hebben die hier kunnen spelen.
- Zone 3: Kanaalunit zou hier mooi uitkomen
- Toestellen en buizen kunnen geplaatst worden op het zolder en de doorvoer door de plafonds is makkelijk doenbaar.
- Voor het andere stuk van het huis, is er op dit moment nog altijd een CV circuit aanwezig dat niet meteen vervangen zal worden. Tevens is er ook nog een houtkachel aanwezig.
Opties
optie 1:- Ventilatie: WTW afvoer van de keuken, inblazen in de extra kamer
- Kanaalunit: alle kamers (3 zone aansturing), aanzuig in de extra kamer. 1 unit op 1 buitenunit maar die gaat dan mogelijks wat groter zijn met bijhorend groter debiet en decibels.
Misschien is het dan beter om de zolder te gebruiker als overdruk/onderdruk kamer?
optie 2:
- Ventilatie: ipv WTW unit zou ik eerder een externe luchttoevoer (10%) voorzien op de kanaalunit en daarnaast eventueel nog een decentrale WTW unit in de extra kamer. Op die manier zou er toch voldoende frisse lucht moeten rondgaan in de woning als de retour van kanaalunit vanuit die extra kamer kan gebeuren.
- Kanaalunit: 1 voor de woonkamer + open keuken, 1 voor de extra kamer + bureau, beide op dezelfde buitenunit
- Eventuele variant: kanaalunit voor woonkamer + open keuken, wandunit voor extra kamer en eentje voor de bureau. Alle 3 dan op dezelfde buitenunit of toch twee units voorzien?
De variant maakt het vooral makkelijker om specifieke kamers te kunnen sturen (woonkamer, bureau, extra kamer). Setup van iets meer toestellen.
Vragen:
- WTW koppeling nu nuttig of niet? Het is een renovatie dus volledig luchtdicht zal het nooit worden en is ook niet het doel.
- Welke debiet is er nodig om 250m3 te verwarmen (8 keer inhoud dus iets van 2000m3/u)?
- Wat soort buizen zijn dan nodig? 200mm genoeg of toch liever 250mm?
- Welk merk en type zijn dan nodig?
- Iemand ervaring met een kanaal unit in ventilatie stand waarbij de warmte komt van een warm waterbatterij gevoed door het CV circuit? Op die manier kan ik de warmtepomp gebruiken voor verwarming in tussenseizoen en koeling in de zomer, en de warm waterbatterij gebruiken tijdens de koudste dagen wanneer dat CV circuit toch in gebruik is voor andere kamers.