L/L Warmtepomp: advies kanaalunit wel of niet WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyVG
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-05 20:57

Achtergrond

Ik ben bezig met renovatie van een huis (isolatie, ramen, dak, ...) en nu vooral aan het kijken wat we gaan doen voor de verwarming.
Vloerverwarming, radiatoren, convectoren zijn allemaal gepasseerd maar ik ben nu overtuigd om een lucht/lucht warmtepomp te gaan gebruiken en dan liefst met een kanaal unit zodat ik de roosters mooi kan wegwerken in het plafond.

Na reacties in het L/L warmtepomp topic ivm combinatie WTW en kanaalunit ben ik maar eens wat gaan opzoeken en me bezig gehouden met lezen van folders, handleidingen,... en tot de conclusie gekomen dat die combinatie precies toch een beetje onbekend is.
Ondertussen ook een installateur over de vloer gehad maar die was ook niet helemaal mee met die combinatie.

Dus wat heb ik bekeken: Lossnay met GUG (DX Coil R410), Lossnay met Mr. Slim kanaalunit, alternatieven van Daikin, luchtbehandelingskast maar die zijn precies niet op woning niveau gemaakt.
Goede informatie vinden is precies moeilijk ivm lucht/lucht warmtepomp en ik ben ondertussen de weg kwijt in al die types and mogelijkheden.

Dus ik ben op zoek naar een l/l verwarming voor volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/REq25Wul.png

Zonetypem2m3
1Woonkamer45110
1Open keuken2255
2Extra kamer1537
3Bureau2050
  • Zone 1: is 1 ruimte dus daar is geen afzonderlijke sturing voor nodig
  • Zone 2: die ruimte moet niet hele tijd verwarmd/gekoeld worden dus hier kan misschien gewerkt worden met een wandunit zodat de aansturing makkelijker kan. Vooral verwarming nodig wanneer we puppies hebben die hier kunnen spelen.
  • Zone 3: Kanaalunit zou hier mooi uitkomen
  • Toestellen en buizen kunnen geplaatst worden op het zolder en de doorvoer door de plafonds is makkelijk doenbaar.
  • Voor het andere stuk van het huis, is er op dit moment nog altijd een CV circuit aanwezig dat niet meteen vervangen zal worden. Tevens is er ook nog een houtkachel aanwezig.

Opties

optie 1:
  • Ventilatie: WTW afvoer van de keuken, inblazen in de extra kamer
  • Kanaalunit: alle kamers (3 zone aansturing), aanzuig in de extra kamer. 1 unit op 1 buitenunit maar die gaat dan mogelijks wat groter zijn met bijhorend groter debiet en decibels.
Lijkt op zich de simpelste setup van WTW unit, kanaalunit, buitenunit en dan zonesturing. Enkel dan heb ik in de extra kamer wel een WTW toevoer, kanaalunit retour en dan nog een kanaalunit inblaas. Dat lijkt me niet helemaal goed te gaan.
Misschien is het dan beter om de zolder te gebruiker als overdruk/onderdruk kamer?

optie 2:
  • Ventilatie: ipv WTW unit zou ik eerder een externe luchttoevoer (10%) voorzien op de kanaalunit en daarnaast eventueel nog een decentrale WTW unit in de extra kamer. Op die manier zou er toch voldoende frisse lucht moeten rondgaan in de woning als de retour van kanaalunit vanuit die extra kamer kan gebeuren.
  • Kanaalunit: 1 voor de woonkamer + open keuken, 1 voor de extra kamer + bureau, beide op dezelfde buitenunit
  • Eventuele variant: kanaalunit voor woonkamer + open keuken, wandunit voor extra kamer en eentje voor de bureau. Alle 3 dan op dezelfde buitenunit of toch twee units voorzien?
Hier lijkt dan het voordeel vooral dat er twee kanaalunits zijn voor 2 zones, 1 buitenunit zou kunnen, geen zone sturing nodig. Retour voor kanaalunits kan dan ook in die extra kamer gebeuren?
De variant maakt het vooral makkelijker om specifieke kamers te kunnen sturen (woonkamer, bureau, extra kamer). Setup van iets meer toestellen.

Vragen:

• WTW koppeling nu nuttig of niet? Het is een renovatie dus volledig luchtdicht zal het nooit worden en is ook niet het doel.
  • Welke debiet is er nodig om 250m3 te verwarmen (8 keer inhoud dus iets van 2000m3/u)?
  • Wat soort buizen zijn dan nodig? 200mm genoeg of toch liever 250mm?
  • Welk merk en type zijn dan nodig?
  • Iemand ervaring met een kanaal unit in ventilatie stand waarbij de warmte komt van een warm waterbatterij gevoed door het CV circuit? Op die manier kan ik de warmtepomp gebruiken voor verwarming in tussenseizoen en koeling in de zomer, en de warm waterbatterij gebruiken tijdens de koudste dagen wanneer dat CV circuit toch in gebruik is voor andere kamers.
Hopelijk kan iemand me terug op het goede pad sturen want ik zou graag zoveel mogelijk zelf installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Alles hangt af van voorkeuren, maar enkele losse gedachten:

- Zowel afzuiging als ook inblaas hebben in een kamer is niet ongebruikelijk met luchtverwarming. Je moet er enkel voor zorgen dat de warme (of koude in zomer) inblaas niet meteen opgezogen wordt. Zowel bij mijn huidige als vorige huis was de woonkamer ook een inlet. Gewoon even nadenken over hoe de luchtstroom gaat lopen in alle scenarios (kanaal-unit aan & WTW uit, kanaal-unit uit & WTW aan, kanaal-unit aan & WTW aan).

- Een extra kamer gebruiken is ook een optie. Ik heb twee aanzuigingen. Eentje dus in de woonkamer en een andere in een centrale gang. Ik zou dus nadenken over de luchtstromen en bij geen problemen in beide ghevallen diegene nemen die het makkelijkste is qua installatie en/of mooiste qua roosters.

- Betreft de WTW het hebben van de afzuiging in de keuken en inblaas in de woning, laat de rest van je huis verstoken van verse lucht. Je vertrouwt dan dus op de kanaal-unit om te circuleren. Dat gaat overigens goed, want die kanaal-units hebben veel meer luchtverplaatsing dan de WTW, maar als je huis zodanig geisoleerd is dat je lange perioden niet verwarmt/koelt, helpt dat dus niet.

Nu ben ik van de oude school die zegt dat een raam ook gewoon open kan, en men uberhaupt vaak veel te veel waarde echt aan ventilatie-systemen, maar wel ter overweging.

- Integratie van WTW en kanaal-unit is vooral om aanleg van buizen te versimpelen. Als dat geen rol speelt kun je zo ook parallel aanleggen.

- Je hebt verder de seriele optie nog niet besproken. Idee is dat de WTW en kanaal-unit elk aanzuigen daar waar dat voor die units het beste is, maar de WTW uit blaast in de inlet van de kanaal-unit (via een metalen kast met klep). De kanaal-units ventilator wordt dan aangestuurd voor de WTW. In het bedrijfsleven en USA een niet ongebruikelijke optie en wat gewoon in de Lossnay documentatie staat. Ik ben zelf meer van van gewoon parallel, of enkel de inblaas buizen delen, maar wel ter overweging aangezien het dus ook zou kunnen.

- Een gewone aanzuiging van de buitenlucht ipv WTW is veel goedkoper qua aanschaf. WTW's zijn oprecht mooie dingen, maar eigenlijk enkel zinnig als je huis goed geisoleerd is. Het idee is dat er veel meer geventileerd wordt dan verwarmt/koelt. Als je kanaal-units toch regelmatig aan staan om te verwarmen/koelen, wordt de lucht vanzelf geventileert en maakt dat exra verwarmen van de aangezogen buitenluchtg niet veel uit op de totale verwarmingskosten.

- Bij verschillende units zou ik alles op een buiten-unit doen tenzij dat installatie-technisch heel lastig is. Minder buiten-units is altijd beter qua 'mooiheid' en eventuele verkoop. Meeste menen vinden buiten-units lelijk. Eventuele kletsverhalen over pendelen laten voor wat het zijn, dat zijn kletsverhalen en merk je niks van tenzij je dwangmatig gaat meten.
Enige voordeel dat het hebben van twee buiten-units heeft is dat je er eentje op drogen kunt zetten en de andere op verwarmen. Denk aan als je was binnen droogt. Maar of dat een echt voordeel is is erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:28
BennyVG schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:14:

Vragen:

• WTW koppeling nu nuttig of niet? Het is een renovatie dus volledig luchtdicht zal het nooit worden en is ook niet het doel.
  • Welke debiet is er nodig om 250m3 te verwarmen (8 keer inhoud dus iets van 2000m3/u)?
  • Wat soort buizen zijn dan nodig? 200mm genoeg of toch liever 250mm?
  • Welk merk en type zijn dan nodig?
  • Iemand ervaring met een kanaal unit in ventilatie stand waarbij de warmte komt van een warm waterbatterij gevoed door het CV circuit? Op die manier kan ik de warmtepomp gebruiken voor verwarming in tussenseizoen en koeling in de zomer, en de warm waterbatterij gebruiken tijdens de koudste dagen wanneer dat CV circuit toch in gebruik is voor andere kamers.
Kanaalairco wordt niet veel gekozen in Nederland. Wij opteren voor een Lg cm18r n10 of Daikin FBA-A(9).

Wij doen geen wtw koppeling ook om de reden die jij noemt. Een kanaalairco kan ook alleen ventileren, ga deze dus aansturen via luchtvochtigheid en CO2. In het retourplenum zit ruimte voor een filter.

Wij hebben gekozen voor 200mm van econox thermoduct geïsoleerde ventilatiebuizen. Dit is ook de maat op de meeste aansluitplenum. Deze buizen bevielen mij beter dan de Ubbink buizen, voelde toch wat slechtere kwaliteit. Let er op dat de standaard aan en afvoer ventielen van 200mm zo'n 200m3/u kunnen verwerken bij 30db(a). Meer moet je niet willen, volgens mij is het ook de max in het bouwbesluit. Wij hebben bijvoorbeeld 4 afzuigventielen op de benedenverdieping (60m2) en 2 inblaasmuurroosters (150x450mm).

Ik heb nu inmiddels al het buiswerk aangelegd in onze woning. Alleen de kanaalairco mist nog :P. Zoek nog een installateur met ervaring.

Plenums
https://www.airconplenums...m18-30-supply-air-plenum/

Misschien ook handig
https://www.ventilatielan...p-van-uw-installatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanheusden
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ben benieuwd of je al verder bent dan een plan? Zelf heb ik ook het idee dat kanaalventilatie de beste oplossing is icm een lucht/lucht warmtepomp voor zowel ons appartement als vakantiehuis. Voornaamste reden is dat we hiermee in de zomer ook heerlijk comfortabel kunnen leven aangezien lucht lucht ook perfect koelt, en indien nodig vochtige lucht afvoert. Andere reden is dat die in te bouwen zijn zonder de bestaande installaties aan te pakken waardoor er niet een mega verbouwing hoeft plaats te vinden.

Ook ik kan niet veel online vinden over bedrijven die echt ervaring hebben. In de Verenigde Staten en Finland is gebruik van lucht-lucht warmtepompen voor verwarmen en koelen veel gebruikelijker dan hier blijkbaar. Kwestie van onbekend maakt onbemind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-04 16:39
Ook ik ben benieuwd voor welke oplossing je bent gegaan. Mijn situatie is iets anders, maar mogelijk dat jouw oplossing ook voor mij interessant kan zijn. Tips zijn welkom.

Ik heb 2 jaar geleden onze woning uit 1962 volledig gerenoveerd en voorzien van een WTW systeem. Op de BG hebben we vloerverwarming, net als op de badkamer. Op de overige kamers in het huis heb ik aansluitingen voor LT verwarming. Nu is LT verwarming vrij traag en we zouden alleen een uurtje of 2 verwarming nodig hebben op een kamer als de kids er zitten om te studeren (ze hebben het op het moment ook niet koud zeggen ze). Ik vind het zonde om daar dure radiatoren voor op te hangen en het lijkt me ook niet erg efficiënt. Vandaar dat die er nog niet hangen. (ik overweeg eventueel ook elektrisch, maar dat doet er nu even niet toe).

Nu is het zo dat de koude lucht uit de slaapkamers circuleert in het WTW systeem en daarmee de gemiddelde temperatuur voor terugwinning flink omlaag brengt. Dat betekent dat lucht uit de inblaasventielen ca 14-15 graden is.

Ik zou graag die 14 graden in het kanaal gedurende een bepaalde tijd verwarmen naar een graad of 17-18. Er zijn volledig elektrische verwarmers te koop die ik in het kanaal kan plaatsen, maar die zijn niet echt efficiënt. Ik zoek dus efficiëntere oplossing en een warmtepomp lijkt me daarvoor mooi geschikt.
Koelen hoeft niet, aangezien de buizen niet zijn geïsoleerd. Weet iemand hier een goede oplossing voor? Ik zou dus graag een unit in de buis/buizen (van buiten naar WTW of van WTW naar inblaasventielen) plaatsen en de ventilatoren van de WTW blijven gebruiken. Dit zorgt er voor dat de kamers van de kids verwarmt kunnen worden en voorkomt ook het gevoel van tocht uit uit het inblaasventiel boven de bank.

Overigens is de WTW niet volledig efficiënt, het is een oud huis en de kanalen kon ik niet optimaal kwijt. Dat was ook niet het doel, ik wilde vooral meer en beter ventileren zonder de volledige kou van buiten via roosters naar binnen te halen. Dat werkt goed en ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelbuchner
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-02 09:01
Kijk hier eens naar, deze heb ik zelf op het oog:

https://www.airview.nl/pr...g/elfofresh-evo-cpan-yin/

Ze hadden een model met iets meer vermogen, maar die voeren ze niet meer.

Ik heb het idee dat deze de wtw zou kunnen vervangen.

Benieuwd wat je ervan denkt
Pagina: 1