Regelaar zware ventilator, nul vs fase. Hete lucht uit huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-04 00:24
Ik heb een voor huisgebruik nogal zware wandventilator (muurafzuiging) gekocht om met deze hitte ‘savonds mijn huis geforceerd te ventileren (6100 m3/h, dus 60x zo veel luchtverplaatsing als de kleinste badkamerventilatoren @100m3/h). Daar heb ik een regelaar bij gekocht. Ik wil even zeker weten dat ik hem goed aansluit. De leverancier reageert nogal traag op vragen.

Dat moet zo, lijkt me:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pGUu1JvPugbPGGrCkPKw03DP/full.jpg

Maar in hoeverre is het onderscheid nul en fase van belang? Ik overweeg er gewoon een stekker (‘netsteker’ :-) ) aan te maken, dan ligt het er maar net aan hoe je hem in het stopcontact steekt. Ik meen me te herinneren dat er motoren zijn die je kunt ompolen en die dan andersom draaien. Sommige motoren draaien dan wel andersom maar niet op full power. Of is dat ompolen iets in de motor, met de aansluiting van de wikkelingen? Niet dat ik dat nodig heb, ompolen.

Maakt het uit (voor de regelaar bv), gezien de tekening op het connectiondiagram, aan welke M (regelaar) de nuldraad van de motor wordt aangesloten..?

manual bij regelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BRMQLH889vjCLrnIloCMuPGw/full.jpg

aansluitblokje regelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0wmWKNz9rpWEXw9fRA8ytm2b/full.jpg

aansluitblokje motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hZCaqyjwnIJME80Thf09td8B/full.jpg

Uw vakkundige visie wordt gewaardeerd :)

edit:
Een kennis roept het volgende: regelaar M en M moeten op bruin en blauw ipv zwart en blauw. Wat nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Condor383 op 27-06-2019 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
Het kan allebei, als je het uit zou tekenen. Zolang er maar één wikkeling in serie staat met de condensator.

Alleen in het ene geval zal hij linksom draaien en in het andere geval rechtsom.

@Condor383 edit, ik weet niet of je het geheel als set hebt gekocht, hou wel even rekening met de aanloop stroom, er staat dat die niet meer als 5A mag bedragen, één ding is zeker een ventilator van die orde heeft een grotere aanloop stroom in vollast.

[ Voor 40% gewijzigd door DjaRoel op 27-06-2019 19:05 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:14

DataGhost

iPL dev

Als je naar het diagram kijkt moet blauw aan de linker M en zwart aan de rechter M. Enorm veel zal het niet uitmaken aangezien ze gelijk gelabeld zijn, gok ik. behalve dus de draairichting ja

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 27-06-2019 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Maakt niks uit. Het is geen DC.

Overigens; 6100 m3 / h door je huis jagen.... moet je elk papiertje onder een steen leggen en krijg je bergen aan stof / stuifmeel naar binnen. Mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 20:38
Dit idee had ik ook, maar heb het nog niet uitgevoerd. Ik was van plan om een ventilatiebox van +/- 2000m3/h als afzuiger te gebruiken voor een woning van 650m3 op de beneden verdieping en dan boven de ramen van de slaapkamers open te zetten (in de avond).

Hoe groot is jouw woning? En belangrijker, werkt het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Condor383
Nou, het werkt. Gewoon aangesloten zoals ik zelf bedacht had.
bobmari83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:45:
Dit idee had ik ook, maar heb het nog niet uitgevoerd. Ik was van plan om een ventilatiebox van +/- 2000m3/h als afzuiger te gebruiken voor een woning van 650m3 op de beneden verdieping en dan boven de ramen van de slaapkamers open te zetten (in de avond).

Hoe groot is jouw woning? En belangrijker, werkt het?
Of het werkt: Ik woon in het Oosten, het is hier altijd veel warmer dan in het Westen. Veel meer hete dagen per jaar. Woensdag koelde het sneller af dan Dinsdag (nog 28 graden om middernacht). Woensdag om ca 22.15u was het buiten afgekoeld tot 22 graden, maar binnen was het boven nog tegen de 29 graden. Ik heb boven 6 grote ramen, allemaal open, maar de warmte blijft hangen.
Nu met de muurventilator aan (in een raam geplaatst) sinds 5 kwartier is het buiten 21 graden en binnen al 21.9 (heb de piektermometer niet 'genuld', weet niet hoe warm het vandaag in de woonkamer was. Daarnaast voel ik duidelijk 'trek', wat ook al verkoelend werkt.

Voor jou:
Beneden afzuigen zou ik niet doen, heb je geen vrije kamer/rommelkamer met een raam? Ik zou daar afzuigen. Anders werk je tegen de convectie in. Ik zou mikken op minimaal 10 keer het volume per uur, dus een capaciteit van 6500m3/u. Ik heb met mijn 400 kuub inhoud en 6100m3/h nog wat ruimte om terug te regelen, dat scheelt geluid. Deze ventilatoren maken wel wat geluid. (ook een reden om in een vrije kamer af te zuigen). Ik heb geselecteerd op geluid, deze is 63db bij volle kracht, veel alternatieven waren 69 of 70db.

Ik heb de tuindeuren nu open (met hor) en het is al heerlijk afgekoeld in de woonkamer. En het was hier een warme dag. Over een half uurtje doe ik de kamerdeur dicht en mijn slaapkamerraam open. Ik denk dat ik hem vannacht op een laag pitje zet, morgen wordt het hier 33 volgens de KNMI, in de praktijk is dat hier nog veel hoger (bebouwde kom vs meetpunt in het groen). Het kan dan morgen ook minder ver stijgen gedurende de dag (omdat je koeler begint).
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:54:
Maakt niks uit. Het is geen DC.

Overigens; 6100 m3 / h door je huis jagen.... moet je elk papiertje onder een steen leggen en krijg je bergen aan stof / stuifmeel naar binnen. Mij niet gezien.
Pollen doen me niets, die eet ik op brood. Maar stof is de duivel idd.

De inlaat bestaat uit dubbele tuindeuren en nog een raam van 1m2. Dat is een relatief grote
diameter (meer dan 5m2) en daarmee is de luchtsnelheid beperkt. In het trapgat voel ik wel trek. De tijd zal leren of ik meer stof binnen krijg. Ik woon niet in een stoffige omgeving, veel groen aan de aanzuigkant.

Ik verheug me nu in elk geval op een koele slaapkamer :)

edit:
Ik ben nu boven gaan koelen: deur woonkamer naar gang dicht en slaapkamerraam boven open (in andere kamer dan afzuiger). Het werkt fantastisch! Slaapkamer was 24.8 graden. En met buitenlucht van 20.3 graden in slechts 5 minuten al 1.5 graad er af naar 23.5 graden, meer dan een graad er af. Thermometer hangt aan de muur en meet dus ook warmte uit de muur, de lucht moet gewoon nog koeler zijn dan dat. Zo voelt het ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Condor383 op 28-06-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gevoelstemperatuur daalt bij toenemen van luchtsnelheid.

Met ventilatie afkoelen gaat heel langzaam omdat de warmtecapaciteit van lucht nihiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Condor383
kabeltjekabel schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:37:
Gevoelstemperatuur daalt bij toenemen van luchtsnelheid.

Met ventilatie afkoelen gaat heel langzaam omdat de warmtecapaciteit van lucht nihiel is.
Dan moet je nog maar eens goed lezen. :)

edit:
Het is nu bijna 18.00u en het is hier 35 graden in de schaduw. Ik ken mijn huis goed en let op de temperatuur, en bij dit weer zou het beneden nu 27 graden zijn, en boven 31. Vannacht heb ik voor het eerst mijn afzuiger aan gehad. Het was een koele nacht, en het was binnen no time 20 graden in huis. Ik sliep onder een deken! Ik ben dus ook veel koeler aan de dag begonnen dan anders. Alles goed dicht gelaten overdag, en het is nu beneden 23,4 graden en boven 24,5. Een heel verschil!
Vannacht zal het warm blijven, KNMI geeft de volgende verwachting voor mijn locatie:
19u 35C
20u 35C
21u 34C
22u 33C
23u 32C
24u 31C
01u 29C
02u 27C
03u 26C
04u 26C
05u 25C
06u 25C
07u 26C

Dus vannacht laat ik alles dicht. Morgen zal het dus in huis warmer worden, maar morgenavond koelt het weer veel meer af en is het buiten na een uur of 9 koeler dan binnen en gaat hij weer aan.

[ Voor 59% gewijzigd door Condor383 op 29-06-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat is dat voor ding dan, is het verplaatsbaar van raam naar raam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Dit topic vraagt toch wel om plaatjes van de betreffende ventilator en technische gegevens (toerental, doorsnede, opgenomen vermogen e.d.)

Niet omdat het nuttig is, maar omdat het kan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Condor383
Het is een ventilator. Maar dan niet om in huis lucht rond te blazen maar om 'savonds de hete lucht uit huis te trekken. In de USA hebben honderden miljoenen mensen dat. Zo'n ding in hun schuiframen:

Afbeeldingslocatie: https://bestfanreviews.com/wp-content/uploads/2019/05/full-house-fan.png

Hier is het gewoon niet te koop. Amazon.com heeft ze wel maar die passen niet in mijn raam (oud huis uit ca 1900), en ze zijn 110V. Ik heb gewoon een afzuiger voor fabriekshallen en boerenschuren gekocht, veel meer capaciteit dus. Daar zijn er van die een 230V variant hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8JIhMG3TDZQygqnsMGrwskVe/full.jpg
Frieda schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:56:
is het verplaatsbaar van raam naar raam?
In principe wel, maar mijn art deco huis heeft allemaal verschillende ramen. Daarbij is het ding loeizwaar, ca 15 kilo met de plaat. Er is ook geen enkele reden om hem te verplaatsen, want hij trekt het hele huis leeg, niet slechts één kamer. De binnendeuren open laten en beneden een grote deur openen. (Ik doe de tuindeuren open met horren er in). De hete lucht wordt dan veel sneller vervangen door koele buitenlucht dan met alleen ramen open.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Condor383
Wilke schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:25:
Dit topic vraagt toch wel om plaatjes van de betreffende ventilator en technische gegevens (toerental, doorsnede, opgenomen vermogen e.d.)

Niet omdat het nuttig is, maar omdat het kan :)
Eerst keek ik hier voor gebruikt aanbod (Een nieuwe Itho, of een Pabst kost je een honderd of 6. ):
https://www.koeltechnieks...price&order=DESC&limit=50

Veel gebruikt aanbod, beter dan Chinees fabrikaat. Maar je weet nooit of hij vol met chemicaliën of koeienpoep zit, en hoe lang hij gedraaid heeft. Sommigen zijn zonder rooster, en lastig te monteren. Staan je netjes te woord. Voor mijn weinige uren per jaar raden ze me toch deze nieuwe Chinees aan:
https://www.koeltechnieks...price&order=DESC&limit=50

Spanning 230 v
Vermogen 250 watt
Volume stroom. 5365 M³/h
Toeren per min 1380 rpm
Lengte 575.00mm
Breedte 575.00mm
Hoogte 110.00mm

Hij was helaas niet voorradig, daar zou een aantal dagen overheen gaan. Verder zie je in de pdf dat hij 69db aan geluid produceert.

Toen kwam ik op Bahcivan. Turks en bestaat al 30 jaar. Hun aanbod:
http://www.oezwerk.de/epa...CIVAN_Geblaese_Ventilator

Deze heb ik gekocht:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Neemt 360 watt maar is aanmerkelijk stiller met 63db. Wat alsnog een aardige hoeveelheid geluid is. Je kunt hem niet inzetten in de kamer waarin je slaapt, althans terwijl je slaapt. Ook niet met ohropax in je oren. Max toerental is 1240/min.

De B6PAM is veel stiller dan de andere Bahcivan modellen en is er in 6 maten, ik heb de 450
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71gx2VkcZPL._SL1340_.jpg
En dan nog de maten voor u:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81v-2taOjhL._SL1500_.jpg

Ik heb verder geen enkel belang in een van de genoemde bedrijven of merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
He he, 45 cm en dan 1400 toeren per minuut, daar kun je je vingers beter niet insteken.

Ik geloof meteen dat je die door het hele huis wel gaat voelen. Wel een creatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat een ding, top oplossing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Condor383 En? werkt ie een beetje de afgelopen dagen?
Ik zit hier zelf ook naar te kijken, maar dan icm een pollenfilter, maar geen idee of zo'n filter 6000 m3 per uur aan kan :)

Het is dan de bedoeling dat ik van een huis met standaard afzuiging en roosters in de ramen het systeem om ga draaien. Ik wil dan op 1 plek in huis gefilterde lucht gaan inblazen en dan de ''oude'' lucht via alle roosters het huis weer uit.

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 28-07-2019 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Wij zetten 's avonds en 's nachts beneden de schuifpuien open (bijna 4 meter opening) en boven de ramen open. Hiermee creëren we een schoorsteen effect: de schuifpuien zuigen koude buitenlucht aan die binnen opwarmt en boven via de ramen weer afgevoerd wordt. Als het een beetje waait gaat het 3x zo hard, maar zelfs als het windstil is voel ik een trek in de hal. Geen idee hoeveel m3 per uur, maar gezien de flinke luchtverplaatsing is het veel.

Overal zit een hor voor tegen de beestjes. Twee honden tegen ongewenste bezoekers, al kun je niet zien dat de schuifpuien beneden open staan zonder in onze tuin te staan.

Wat betreft die ventilator: live en neutral omwisselen zal geen verschil maken bij wisselspanning. Hooguit is het niet meer veilig als er een ingebouwde aan/uit knop aanwezig is die de live ontkoppelt zodat je onderhoud kan doen omdat je niet weet wat live is en wat niet. Onderhoud moet je gewoon pas doen als de groep in de meterkast uit staat.

Bijvoorbeeld bij een lampenfitting hoort de neutraal het schroefdraad te zijn en live het achterste puntje, zodat je een lamp kan vervangen terwijl er stroom op de live staat. Veiliger is natuurlijk spanningsloos, maar niet iedereen houdt zich daar aan, daarom maakt het bij een lamp uit hoe je live en neutral aansluit. Hoe dat bij deze specifieke ventilator zit: geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Interessant idee! Ik denk eraan om een fan in te zetten om daarmee de warme lucht af te voeren via een ongebruikte CV afvoer op het dak.
Zou een kleinere fan ook nog voldoende lucht kunnen verplaatsen om een standaard eengezinswoning koeler te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20
Ik heb zojuist met interesse je topic gelezen nadat een mede GoT'er je topic had gelinkt in mijn eigen topic.

Ik ben namelijk hetzelfde van plan alleen met wat minder vermogen. De reden daarvoor is dat ik wil afzuigen op het hoogste punt in mijn woning (de zolder) en daar relatief smalle ramen heb, 41cm incl opengeklapt raam.

Mijn vraag is heb je die 6000m3/h daadwerkelijk nodig of kan het met minder? Ik twijfel tussen de B6PAM 300 (2390m3/h) en de B6PAM 350 (4080m3/h) voor mjin 900m3 huis. De aanschaf is slechts 30 euro maar als ik hier nog een regelaar van 50 euro op moet zetten om het weer te dempen kan ik me dat geld besparen. Van de andere kant voor die 80 euro hoef je het niet te laten. Welke regelaar heb jij?

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar je ervaring tot nu toe, en dan voornamelijk of het 'stof' onderwerp een probleem is geworden voor jou.

Ik hoor graag van je en wens je nog vele koele dagen en nachten toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
Dit zeer goede idee, _/-\o_ , zou voor mij ook wel eens interessant kunnen zijn.
(delen van de bovenverdieping die de warmte erg lang vasthouden en slecht te ventileren zijn door ramen/deuren tegen elkaar op te zetten)

Onderstaande regelaar is standaard bijgeleverd?:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A2jo6f6.jpg

Is het hiermee eenvoudig het toerental te veranderen?
Scheelt dit veel in het geluid?

Heb je nog maatregelen genomen voor het dempen van geluid/trilling?

Of maatregelen zodat je niet eenvoudig de vingers er tussen hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door _RRM_ op 28-07-2019 12:51 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

_RRM_ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:21:
Dit zeer goede idee, _/-\o_ , zou voor mij ook wel eens interessant kunnen zijn.
(delen van de bovenverdieping die de warmte erg lang vasthouden en slecht te ventileren zijn door ramen/deuren tegen elkaar op te zetten)

[Afbeelding]

Zou je de foto kunnen uploaden op imgur of op je T.Net fotoalbum of iets dergelijks? Deze link vereist een login.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Condor383
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:36:
@Condor383 En? werkt ie een beetje de afgelopen dagen?
Ik zit hier zelf ook naar te kijken, maar dan icm een pollenfilter, maar geen idee of zo'n filter 6000 m3 per uur aan kan :)

Het is dan de bedoeling dat ik van een huis met standaard afzuiging en roosters in de ramen het systeem om ga draaien. Ik wil dan op 1 plek in huis gefilterde lucht gaan inblazen en dan de ''oude'' lucht via alle roosters het huis weer uit.
Het heb er veel aan gehad. Het is geen airco, maar doet in de praktijk veel meer dan een mobiele airco. De superhete recordhitte van afgelopen donderdag (bij mij 43C in de schaduw) begon ik in de ochtend met slechts 21,5 graden in de woonkamer, namelijk de buitentemperatuur rond 07:00u. De temperatuur loopt natuurlijk in de loop der dag op, maar ik eindig savonds vele graden koeler dan zonder deze setup.

Ik had vorige week nog een pollenfilter in mijn handen. Dat is wel heel erg dicht, ik denk dat het heel veel 'flow' remt. Je hebt dan (heel) veel oppervlakte nodig voor een grote flow.

In zijn algemeenheid is 'mechanisch afvoeren, passief aanvoeren' altijd effectiever dan 'mechanisch toevoeren, passief afvoeren'. Lucht laat zich gemakkelijk comprimeren (denk aan luchtvering) dan 'uit elkaar trekken'.

In het geval van geforceerd inblazen en met 'standaard afzuiging' plus roosters afvoeren is deze afvoer de bottleneck. Minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
pirke schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:27:
Wij zetten 's avonds en 's nachts beneden de schuifpuien open (bijna 4 meter opening) en boven de ramen open. Hiermee creëren we een schoorsteen effect: de schuifpuien zuigen koude buitenlucht aan die binnen opwarmt en boven via de ramen weer afgevoerd wordt. Als het een beetje waait gaat het 3x zo hard, maar zelfs als het windstil is voel ik een trek in de hal.
Gisteren stond hier een aardige bries en heb ik het ook weer eens passief gedaan (het was al minder warm dan donderdag). Ook hier een briesje in het trapgat. Maar het was niet zo koel vanmorgen als met mijn vliegtuigpropeller. Meer iets voor iets lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Condor383
Leader98 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 00:42:
Interessant idee! Ik denk eraan om een fan in te zetten om daarmee de warme lucht af te voeren via een ongebruikte CV afvoer op het dak.
Zou een kleinere fan ook nog voldoende lucht kunnen verplaatsen om een standaard eengezinswoning koeler te krijgen?
Je hebt voor nachtkoeling een luchtverplaatsing nodig van minimaal 10 het volume van het te koelen object per uur. Dat gaat niet goed lukken met zo'n klein kanaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
Card Nox schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:09:
Ik heb zojuist met interesse je topic gelezen nadat een mede GoT'er je topic had gelinkt in mijn eigen topic.

Ik ben namelijk hetzelfde van plan alleen met wat minder vermogen. De reden daarvoor is dat ik wil afzuigen op het hoogste punt in mijn woning (de zolder) en daar relatief smalle ramen heb, 41cm incl opengeklapt raam.

Mijn vraag is heb je die 6000m3/h daadwerkelijk nodig of kan het met minder? Ik twijfel tussen de B6PAM 300 (2390m3/h) en de B6PAM 350 (4080m3/h) voor mjin 900m3 huis. De aanschaf is slechts 30 euro maar als ik hier nog een regelaar van 50 euro op moet zetten om het weer te dempen kan ik me dat geld besparen. Van de andere kant voor die 80 euro hoef je het niet te laten. Welke regelaar heb jij?

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar je ervaring tot nu toe, en dan voornamelijk of het 'stof' onderwerp een probleem is geworden voor jou.

Ik hoor graag van je en wens je nog vele koele dagen en nachten toe ;)
Het zit gewoon zo: Hoe meer capaciteit hoe beter.

Ik begrijp de bedragen die je bij de verschillende capaciteiten noemt niet zo. €30? Een regelaar moet je er in elk geval op zetten, alleen al omdat je misschien met een resonantiefrequentie te maken krijgt waar je dan beter net onder (of boven) kunt gaan zitten. Ook is een teruggeregelde grote ventilator altijd stiller dan een kleinere die harder moet werken.

Ik begrijp de bedragen die je bij de verschillende capaciteiten noemt niet zo. €30? Een regelaar zou ik er altijd bij gebruiken, alleen al omdat je misschien met een resonantiefrequentie te maken krijgt waar je dan beter net onder (of boven) kunt gaan zitten. Ook is een teruggeregelde grote ventilator altijd stiller dan een kleinere die harder moet werken.

41cm is een beperking, maar overkomelijk. (De door iemand eerder genoemde CV uitvoer lijkt me niet overkomelijk). Ik kon een plaat kwijt met als korte kant 62cm. Maar je kunt het best voor het maximum gaan.

Ik heb deze regelaar van hun:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik heb een schaalverdeling geprint en er op gezet. Onder de 55% zakt de effectiviteit aardig in.
(dik font omdat diverse anderen zich afvragen of je wel zo veel power nodig hebt).
edit: met effectiviteit bedoel ik gewoon dat de luchtstroom in huis dan minder voelbaar wordt. Dus effectiviteit van het afzuigsysteem als geheel, niet het rendement van de motor (m3/watt).

Stof is bij mij geen probleem. De invoersnelheid bij mijn tuindeuren en ramen is gewoon vergelijkbaar met een briesje. Heel constant, waarbij een echte wind vaak vlagerig kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Condor383 op 30-07-2019 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Condor383
_RRM_ schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:21:

[Afbeelding]

De regelaar moet je apart kopen, zie link hierboven.

Het geluid varieert met het toerental ja. Maar echt stil krijg je deze dingen niet gemakkelijk, ze zijn gemaakt voor fabriekshallen.

Je vingers steek je er niet snel tussen, er zit een prima rooster in. Kinderen en huisdieren moet je er wel bij weghouden, ook al omdat de motor op bedrijfstemperatuur behoorlijk heet wordt (ja, ondanks de luchtkoeling).

Maatregelen voor dempen: goede vraag. Omdat mijn buurman klaagde heb ik bij de akoestiekwinkel.nl regufoam gekocht. Ik moet daarom de hele montage veranderen, want het is een paar centimeter dik en alle passingen kloppen dan niet meer. Ook moet ik nog kijken of ik de grendels (zie foto op de tuintafel) kan handhaven, die laten ook contactgeluid door natuurlijk. Daar moet ik nog eens tijd voor maken. Dat had ik beter meteen kunnen doen ja.

Wijzig volgende keer je laatste post met de wijzig knop. Je kunt meerdere posts quoten in 1 post.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 31-07-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20
Condor383 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:05:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb inmiddels 2 ventilatoren besteld. Toch voor de kleine variant gegaan vanwege het gemak van inbouwen (plaat 'in het kozijn' plaatsen ipv ervoor etc) en het er vanaf halen en ivm de relatief kleine ruimte die er is.

Ben voor 2 BDRAX 250-2K gegaan met 1 regelaar. Volgens mij zou ik beide fans op 1 regelaar moeten kunnen aansluiten. Volgens hun eigen website zouden deze 1.600 m3/h doen per uur bij 55dBa. Valt me nu echter op dat in de advertentie geadverteerd word met 1.500 m3/h met 70dBa. Nogal een groot verschil. Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
Goed idee en erg interessant om te volgen! Plaats vooral foto's bij je bevindingen, wellicht dat ik ook zoiets in elkaar ga knutselen voor m'n zolderraam :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Erg interessant dit! Ook ik wil in de zomer de hitte uit mijn huis krijgen in de avond.
Hoewel ik makkelijk kan ventileren met een dubbele tuindeur en de ramen boven, ben je wel afhankelijk van wind. Soms gebeurt er gewoon vrijwel niets.

Dit is natuurlijk veel goedkoper dan een airco... En met een beetje handigheid kun je zo'n fan mooi voor je raam monteren. Misschien zelfs met wat haken zo op te hangen aan het kozijn :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nyarlathotep schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:15:
Dit is natuurlijk veel goedkoper dan een airco...
Ohja? Vertel. Sinds ik de airco heb hangen is mijn jaarverbruik zo'n 700 kWh hoger... mijn warmteverbruik is 1000 kWh gedaald. Laten we zeggen dat er 500 kWh voor koelen is verbruikt. Daar kun je die aanjager dan 1500 uur van laten draaien.... maar dan heb je alsnog klamme lucht. Dus goedkoper in aanschaf... en minder comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
kabeltjekabel schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:48:
[...]

Ohja? Vertel. Sinds ik de airco heb hangen is mijn jaarverbruik zo'n 700 kWh hoger... mijn warmteverbruik is 1000 kWh gedaald. Laten we zeggen dat er 500 kWh voor koelen is verbruikt. Daar kun je die aanjager dan 1500 uur van laten draaien.... maar dan heb je alsnog klamme lucht. Dus goedkoper in aanschaf... en minder comfort.
Beetje appels met peren vergelijken natuurlijk, zomernacht ventilatie is energetisch gezien natuurlijk veel zuiniger, misschien zelfs wel comfortabeler omdat het in heel het huis effect heeft.

Een airco is toch vaak voor één specifieke ruimte.

In beide gevallen zal het geluid maken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In het geval van airco heb je dat geluid wanneer je er geen last van hebt. Zo laat ik hem gewoon voluit draaien terwijl ik onder de douche sta bijvoorbeeld. Of als ik nog op m'n werk ben. 's nachts heb ik dan geen herrie. Dat is nog een voordeel van de airco inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Condor383 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:18:
Nou, het werkt. Gewoon aangesloten zoals ik zelf bedacht had.
Zoals de eerste tekening in de OP aangesloten?
(Heb hetzelfde exemplaar besteld.....)

Werkt perfect met het aansluitschema uit de OP en regelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door _RRM_ op 10-08-2019 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Met dank aan de TS draait hier ook een raam ventilator tijdens de warme dagen in augustus. _/-\o_

Het is exact hetzelfde type met de regelaar. Deze laatste is wel aan te bevelen, gezien de 63 dB op volledige snelheid.

In eerste instantie had ik een omkisting met geluidsisolatie in gedachte, maar ben voor de snelle versie gegaan.
Isolatie voor buizen onder en boven aangebracht, steunend op de buitenzijde van het kozijn en leunend tegen het zonnescherm (screen).

In iets meer dan een half uur start de bovenverdieping al met een veel betere gevoelswaarde van de temperatuur aan de rest van de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R26WBZh.jpg

Pagina: 1