Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste
Acties:

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Greenisthebest schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:51:
Mijn 2 units komen naast ons terras te staan tegen de heg te staan. Nu wil de vrouw graag een nette behuizing zodat ze enigszins wegvallen. Ik heb deze https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572 en deze https://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi gezien op internet, maar beide zijn aan de achterkant open omdat ze tegen een muur worden geplaatst.

Iemand die een betaalbaar alternatief kent waarbij de hele kooi dicht is?
Zelf maken, heb ik toendertijd ook gedaan en is echt een fractie van de prijs vergeleken met die online meuk
Desnoods koop je deze dingen en maak je de achterkant zelf dicht. Let wel dat je genoeg open laat voor het aanzuigen van de buitenunit.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
Ray schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:36:
er zijn namelijk wel gewoon L/W 'radiatoren' met fancoils te koop die perfect kunnen koelen....

ook dat heb ik zelf overwogen maar aangezien ik dan alles op de kop moest zetten en het gezien de relatieve onbekendheid in europa ook best duur is. Wel genoeg over te vinden in het topic
Ik vroeg me al af of 'fancoil' niet het Engelse woord was voor wat wij hier 'ventilatieconvectoren' noemen, maar bijv. Jaga heeft naast haar reguliere convectoren ook fancoils in het program. Interessant, ik ga het eens nader bestuderen.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Nu online
Notna schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Zelf maken, heb ik toendertijd ook gedaan en is echt een fractie van de prijs vergeleken met die online meuk
Desnoods koop je deze dingen en maak je de achterkant zelf dicht. Let wel dat je genoeg open laat voor het aanzuigen van de buitenunit.
Ben niet zo'n klusser dus vandaar dat ik online wat zocht. Maar als het niet anders is gaan we zelf schroeven/timmeren.

Wat betreft aanzuigen en blazen? Hoeveel ruimte heeft zo'n unit aan de achter- en voorkant nodig om vrij te kunnen zuigen/blazen? Ik wil hem zoveel mogelijk een nis in schuiven maar niet zover dat het functioneren een probleem wordt. Dan kan ik daar rekening mee houden met een stukje bestrating wat in nog wil gaan leggen waar de units op komen te staan. Het is nu namelijk een border nog.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 10:37
De Mitsubishi Heavy Industries SRK/SRC 35 ZSX-WB hangt in de garage. R32, hyper inverter, SCOP 5.1, A+++ voor koelen en verwarmen. De garage gaan we hiermee stabiel op 18 graden houden en wordt hobby/speelruimte. De WP op max verwarmen gezet om te voelen hoe dat is, wat een beest!
Greenisthebest schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Maar zoals ik al eerder zei. Zonder grote investeringen kan je er niet fatsoenlijk mee koelen. Ik wens je weer veel woongenot deze zomer als het weer 30 plus buiten is. Dan maar een plastic bak aan de muur met een massieve parketvloer bij mij waar geen vloerverwarming onder kan. Ik zou nooit zo'n onooglijke plavuizen of PVC vloer willen hebben. Ieder zijn ding. ;)
Dat eerste klopt niet, met een W/W WP kun je prima koelen. Met een L/W WP is dat lastiger idd, tenzij je overal vloerverwarming hebt. Als je dat niet hebt, moet je met speciale radiatoren met condensafvoer gaan werken etc. In jouw situatie wordt het idd prijzig.

Je suggereert dat sommige mensen een plastic bak ofwel airco binnenunit lelijk kunnen vinden, en andere mensen een plavuizen of PVC vloer juist lelijk vinden. Dit is geen faire vergelijking. De gemiddelde NLer vindt een airco bak lelijk, de gemiddelde NLer vindt een stenen, plavuizen of PVC vloer mooi. Sowieso heb je PVC vloeren die nauwelijks van een parketvloer te onderscheiden zijn en stenen vloeren met houtmotief. Smaken verschillen, maar het één is dus veel algemener dan het ander. Dat betekent ook dat het één een grotere invloed zal hebben op de waarde van je huis.
En wat betreft Den Haag. Er is geen onbetrouwbare "partner" dan Den Haag. Alles is mogelijk daar. Dat bewijst de historie wel. Doe je huiswerk maar even.
Doe je huiswerk maar even?

De overheid is niet de meest betrouwbare/consistente partner, elke regering heeft weer zijn eigen ideeën. De overheid is eerder opportunistisch. Maar de overheid doet ook zijn uiterste best om zo weinig mogelijk kiezers tegen zich in het harnas te jagen.

L/W WP installaties overbodig maken is zoiets alsof je de PHEV jarenlang subsidieert en ze dan helemaal verbiedt in NL. Dat is niet realistisch, het verlagen/afschaffen van de subsidie, waardoor ze duurder worden, is dat wel. L/W WPen nutteloos/overbodig maken na jarenlange subsidies? Natuurlijk niet. Tenzij er nu ineens onderzoeksresultaten boven water komen dat R32 kankerverwekkend is oid.
Edit; Ik ken overigens heel veel mensen met vloerverwarming die omdat ze het koud hebben bij 21 graden een pelletkachel hebben aangeschaft. Hoezo prettige warmte?
Lijkt me niet zo'n goed voorbeeld. Dat er mensen zijn die 21 graden te koud vinden, wil niet zeggen dat de manier van verwarmen niet fijn is. Warmte stijgt omhoog, met VWW verwarm je waar de warmte het hele lichaam bereikt incl. de voeten (notoir snel koud). Een puntbron als een gaskachel of pelletkachel is een extraatje, dat is soms prettig maar is in veruit de meeste gevallen niet de hoofdmethode van verwarmen.

[Voor 4% gewijzigd door Dieken Taffert op 25-01-2020 14:56]

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 01-04 19:25
Dieken Taffert schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:03:
[...]

L/L is vrij primitief, onooglijk en oncomfortabel naar hedendaagse begrippen. Vloerverwarming voelt veel prettiger, is stil en je hebt geen grote plastic bakken in je kamer.
Luchtverwarming kan zonder plastic bakken. Al dan niet kanaal-units of plafon units :F ;)

Vloerverwarning voelt wellicht fijner als je stenen vloeren hebt, maar is wel weer bere duur bij aanleg en super traag, plus kan niet noemenswaardig koelen. Plus werkt niet goed met moderne passieve bouw.

En zo heeft elk systeem zijn voordelen en nadelen.

Ik zou nooit meer terug willen naar water-verwarming bijvoorbeeld.

• Greenisthebest
  • Nu online
@Dieken Taffert Met een water warmtepomp koelen met vloerverwarming of normale radiatoren ga je never je luchtvochtigheid naar beneden brengen/ Als je dan koelt krijg je helemaal een drama klimaat. DE reden dat ik ga voor een L/L. Ik ben gewoon die spuug hete zomerdagen zat. En dat ik er dan nog mee kan verwarmen is mooi,maar ik verstook maar 600m3 per jaar. Daar ga ik geen duur verwarmingssysteem voor verbouwen en de meeste mensen niet. De meeste hangen gewoon zelfs een nieuwe gasketel als hij kapot gaat.

Overheid doet zo min mogelijk om kiezers tegen zich in het harnas te jagen? Moet je tegen VVD-ers gaan zeggen die nu 100 moeten gaan rijden. _O- Ik vind het overigens top. Of tegen iedereen die zijn pensioen had gepland op 65 jaar, 30 jaar geleden en nu door mag werken. ;) En de subsidie op WP is landelijk maar straks bepaalt toch echt jouw gemeente over een warmtenet en die gaat dwars tegen de landelijke politiek in zoals wel vaker. Maar fijn dat jij nog vertrouwen hebt in de overheid. Ik niet. De overheid en haar beleid, of liever rennen of stil staan, zijn zo wispelturig als het weer.

De mensen die ik ken met vloerverwarming klagen allemaal over het feit dat ze niet even snel van 20 naar 21 kunnen en missen stralingswarmte missen en schaffen daarom zo'n pelletkachel aan. Hoe je het went of keert, vloerverwarming kan nooit tegen stralingswarmte aan wbt gevoel. Ik stook daarom ook al jaren een houtkachel in de avond. Zalig. En zal dat ook blijven doen met een L/L.

Maar laten we deze discussie maar stoppen.

Heb liever antwoord op mijn laatste vraag zodat ik straks optimaal kan genieten van mijn plastic bakken. 8)

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14:47
Dieken Taffert schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:03:
[...]

Nee, W/W op 1 en daarna L/W. L/L is vrij primitief, onooglijk en oncomfortabel naar hedendaagse begrippen. Vloerverwarming voelt veel prettiger, is stil en je hebt geen grote plastic bakken in je kamer.

Voor iemand met L/W & VVW is L/L een flinke achteruitgang, realistisch gezien. En dat een warmtenet je WP overbodig kan maken lijkt me absoluut niet reeël. Dat zou een grap zijn, eerst WP subsidiëren en ze daarna nutteloos maken. Geen politicus die de publieke slachtpartij die dat oplevert aandurft.
Er is geen winnaar op dit terrein en meer persoonlijke kwestie, l/l kan wel degelijk comfortabel zijn als de zaken klopt en daar gaat het vaak mis, vloerverwarming is alleen comfortabel als het "gloeit" en dat doet het alleen bij 35c+ watertemp, daarbeneden wanneer je de woning op temp houdt voelt het gewoon koud.

Radiatoren hebben de eigenschap bij plafond warmer is dan bij de vloer, luchtverwarming is dat vrijwel niet het geval omdat het geforceerd wordt door een fan.
Binnenunit schrikt veel mensen af inderdaad, maar dat zie je alleen in het begin na een korte periode valt je dat helemaal niet meer op.

Als ik moest kiezen was het 1. Pelletkachel/Openhaart 2. Gaskachel 3. Luchtverwarming 4. Vloerverwarming 5. Radiatoren.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2020 17:36]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Armin
Dieken Taffert schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:48:
Dat eerste klopt niet, met een W/W WP kun je prima koelen. Met een L/W WP is dat lastiger idd, tenzij je overal vloerverwarming hebt. Als je dat niet hebt, moet je met speciale radiatoren met condensafvoer gaan werken etc. In jouw situatie wordt het idd prijzig.
[...]
Eer is geen verschil tussen W/W en L/W. Beiden produceren koud water. Alleen het rendement (bij goede bron) en installatieprijs is anders. Beiden kunnen echter niet ontvochtigen of beneden de 16 graden water door een vloer duwen.

Natuurlijk kunje met chillers en aanverwante techniek aan de gang, maar dat is prijzig. Dan kun je beter een chiller aan je WTW hangen of toch dan maar een L/L erbij nemen. Tenminste qua prijs.

Het argument voor water verwarming ongeacht wie dat water warm of koud maakt is dat je vloerverwarming kunt nemen. Dat is een erg fijne vorm van verwarming. Alleen duur, traag en vereist steen om te "koelen".

• mr_evil08
Armin schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Het argument voor water verwarming ongeacht wie dat water warm of koud maakt is dat je vloerverwarming kunt nemen. Dat is een erg fijne vorm van verwarming. Alleen duur, traag en vereist steen om te "koelen".
Aanvulling daarop hier hebben ze dat in praktijk getest op ons werk, uitsluitend koelen met vloerverwarming, conclusie was je glibberde over de vloer, je zag duidelijk een laagje condens op de pvc vloer en plavuizen zitten maar koelen daarmee wou opzich wel.

De meeste kantoren gebruiken vloerverwarming ook niet als "hoofd" omdat het systeem te traag is inderdaad, het is altijd in combi met luchtbehandeling (koelen en verwarmen).
Opbouw systemen als vloerverwarming zijn dan weer wel redelijk snel.

• Greenisthebest
  • Nu online
@mr_evil08 Als dat niet zo zijn zou je ook geen condensafvoer nodig hebben voor L/L. Het water moet ergens naartoe.

• kliklakloe
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Greenisthebest schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:19:
Mijn Daikin L/L 3 units binnen, 2 buiten komen niet op een aparte groep want ik heb geen kruipruimte en wordt te omslachtig dan een leiding te trekken. Komen op een stopcontact wat sowieso in die groep niet zwaar wordt belast dus verwacht geen problemen.

Mijn vraag is alleen hoe ik niet te moeilijk dan het stroomverbruik kan monitoren in Domoticz? Zoek me suf naar een oplossing maar kom er niet uit? Iemand hier die me kan helpen. Heb de vraag ook al gepost in het desbetreffende topic maar geen reactie.
Ik heb een daikin stylish en een perfera en van die units kan ik het stroomverbruik per dag/week/jaar in de controller app uitlezen.

• mr_evil08
kliklakloe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Ik heb een daikin stylish en een perfera en van die units kan ik het stroomverbruik per dag/week/jaar in de controller app uitlezen.
Alleen jammer dat je bij de Daikin app niet de actueel verbruik kan zien, alleen informatie achteraf zoals gemiddelde/totaalgebruik per 2u tijdsblokken, een defrost of pendel actie kan ik er niet in terug vinden, het totaal verbruik etc klopt dan wel.

Ik heb het een tijdje gemonitored met een "slimme" stekker zodoende kwam ik erachter hoevaak een defrost wordt gedaan, maar in de Daikin energieverbruik was dat totaal niet terug te zien.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 28-01-2020 12:00]

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Armin schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:59:
[...]

Luchtverwarming kan zonder plastic bakken. Al dan niet kanaal-units of plafon units :F ;)

Vloerverwarning voelt wellicht fijner als je stenen vloeren hebt, maar is wel weer bere duur bij aanleg en super traag, plus kan niet noemenswaardig koelen. Plus werkt niet goed met moderne passieve bouw.

En zo heeft elk systeem zijn voordelen en nadelen.

Ik zou nooit meer terug willen naar water-verwarming bijvoorbeeld.
Wij ook niet, heb nu 7 jaar in huis 1 en 9 jaar in huis twee luchtverwarming en dat bevalt nu ik een L/L kanaalunit erbij heb dus steeds beter.

Warme stenen vloer is zeker prettig, maar met L/W lagetemp verwarmen wordt die vloer volgens mij ook al nooit meer zó warm?

• kliklakloe
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Alleen jammer dat je bij de Daikin app niet de actueel verbruik kan zien, alleen informatie achteraf zoals gemiddelde/totaalgebruik per 2u tijdsblokken, een defrost of pendel actie kan ik er niet in terug vinden, het totaal verbruik etc klopt dan wel.

Ik heb het een tijdje gemonitored met een "slimme" stekker zodoende kwam ik erachter hoevaak een defrost wordt gedaan, maar in de Daikin energieverbruik was dat totaal niet terug te zien.
Klopt, maar goed om te weten voor wie geinteresseerd is in aanschaf. Het was voor mij in ieder geval een verrassing toen alles geinstalleerd was. Heb het nergens kunnen vinden bij de specs/brochures.

• Greenisthebest
  • Nu online
kliklakloe schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Weet ik ,maar ik zou het ook graag in Domoticz zien met bijbehorende grafieken in Grafana. Hou ik krijg ik die gegevens daar in?

Ik ga de units ook aansturen via Domoticz. Liefst alles centraal in Domoticz en zonder allerlei losse remotes/apps. Beetje een afwijking aan het worden. O-)

Iemand die hier een antwoord op weet: Wat betreft aanzuigen en blazen? Hoeveel ruimte heeft zo'n unit aan de achter- en voorkant nodig om vrij te kunnen zuigen/blazen? Ik wil hem zoveel mogelijk een nis in schuiven maar niet zover dat het functioneren een probleem wordt. Dan kan ik daar rekening mee houden met een stukje bestrating wat in nog wil gaan leggen waar de units op komen te staan. Het is nu namelijk een border nog.

[Voor 28% gewijzigd door Greenisthebest op 28-01-2020 16:19]

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Greenisthebest schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:18:
[...]

Weet ik ,maar ik zou het ook graag in Domoticz zien met bijbehorende grafieken in Grafana. Hou ik krijg ik die gegevens daar in?

Ik ga de units ook aansturen via Domoticz. Liefst alles centraal in Domoticz en zonder allerlei losse remotes/apps. Beetje een afwijking aan het worden. O-)

Iemand die hier een antwoord op weet: Wat betreft aanzuigen en blazen? Hoeveel ruimte heeft zo'n unit aan de achter- en voorkant nodig om vrij te kunnen zuigen/blazen? Ik wil hem zoveel mogelijk een nis in schuiven maar niet zover dat het functioneren een probleem wordt. Dan kan ik daar rekening mee houden met een stukje bestrating wat in nog wil gaan leggen waar de units op komen te staan. Het is nu namelijk een border nog.
Je realiseert je dat de Daikin API standaard ondersteunt wordt via Domoticz en dat het een kwestie is van de FAQ volgen? Er is ook een apart Python Plugin die, schijnbaar, iets beter werkt dan de standaard integratie.

https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=19120

Stroomverbruik kan je niet via de standaard WiFi module van Daikin in Domotiz krijgen. Daartoe zal je een andere manier van meten moeten gebruiken (al vaak besproken in dit topic)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-04 16:53
[...]

flauw maar wel waar... RTFM en dan de installatie handleiding. daar staar precies voor diverse situaties de tekeningen en maatvoering

• Greenisthebest
  • Nu online
Ray schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:32:
[...]

flauw maar wel waar... RTFM en dan de installatie handleiding. daar staar precies voor diverse situaties de tekeningen en maatvoering
Haha zelf niet eens aan gedacht. O-) Volgens: https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf is er iets meer dan 150 mm nodig maximaal. Verbaast me nogal.

Punt 4.6.3 en 4.6.5 hebben wel mijn aandacht nu. Blij dat ik dat nu zie zodat de installateur dat wel activeert.
Notna schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Stroomverbruik kan je niet via de standaard WiFi module van Daikin in Domotiz krijgen. Daartoe zal je een andere manier van meten moeten gebruiken (al vaak besproken in dit topic)
Vaak besproken voor kenners maar mij volkomen onduidelijk hoe dan precies. :?

[Voor 23% gewijzigd door Greenisthebest op 28-01-2020 19:37]

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Greenisthebest schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:35:
[...]

Haha zelf niet eens aan gedacht. O-) Volgens: https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf is er iets meer dan 150 mm nodig maximaal. Verbaast me nogal.

Punt 4.6.3 en 4.6.5 hebben wel mijn aandacht nu. Blij dat ik dat nu zie zodat de installateur dat wel activeert.

[...]

Vaak besproken voor kenners maar mij volkomen onduidelijk hoe dan precies. :?
Of meten op de groep (bij jou nvt want je gaf aan dat er een bestaand stopcontact gebruikt gaat worden) of je koopt een slim stopcontact die de data naar Domoticz kan sturen (TP Link HS110 kan dit bijv. met een python script in Domoticz of iets anders dat data met zWave, WiFi etc. Stuurt)

• Greenisthebest
  • Nu online
@Notna Je zal het goed bedoelen _/-\o_ maar dit soort antwoorden krijg ik ook in het Domo topic. Ik ben wat dat betreft nog echt een dufus :X met deze materie en Google me helemaal suf. Ik ga maar eens een Tweaker benaderen die me ook heeft geholpen hier in mijn woonplaats die me dit soort trucs eens kan leren. Heeft me ook geholpen met uitlezen van mijn zonnenpanelen. Balen dat mijn kennis op dit vlak zo weinig is.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 01-04 22:48
Greenisthebest schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:18:
@Notna Je zal het goed bedoelen _/-\o_ maar dit soort antwoorden krijg ik ook in het Domo topic. Ik ben wat dat betreft nog echt een dufus :X met deze materie en Google me helemaal suf. Ik ga maar eens een Tweaker benaderen die me ook heeft geholpen hier in mijn woonplaats die me dit soort trucs eens kan leren. Heeft me ook geholpen met uitlezen van mijn zonnenpanelen. Balen dat mijn kennis op dit vlak zo weinig is.
Misschien zijn dit soort teksten dan niet zo handig:

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995

• Greenisthebest
  • Nu online
@Kire88 Bedankt voor deze zinloze opmerking. Hopelijk ben jij een god op alle vlakken van techniek. ;)

• kliklakloe
  • Nu online
[...]

Ik weet niet hoe het met domoticz zit, maar met homeassistant is het mogelijk om de data in grafana te krijgen. Ik ben daar sinds gister mee aan het stoeien dus ik heb nog niks concreets, maar al wel het dag en jaarverbuik kan ik nu uitlezen in home assistent. Het moet ook mogelijk zijn om het stroomverbruik per uur uit htttp://192.168.x.xx/aircon_get_day_power_ex te pullen, en vervolgens in grafana te verwerken.

• Neallord
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 01-04 14:15
Lijkt een beetje op de werking van een koelkast als ik zo kijk naar dat plaatje, afgezien van de gebruikte vloeistof. Vraag me af wat het rendement is ten opzichte van een radiator en boiler. Denk dat een goed geïsoleerd huis een betere oplossing is dan een warmtepomp, maar dat is natte vingerwerk want ik weet de nummers niet.

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Beetje vage reactie :p

Ja een AC werkt net zo als een koelkast en het rendement is vaak aanzienlijk beter dan een gasketel. Alleen als het flink koud is is het rendement van de warmtepomp slechter. Daarnaast kan je thuis stroom opwekken met zonnepanelen dus als je genoeg opwekt dan verwarm je (nu nog) gratis of heel goedkoop. De meeste mensen hebben geen gasbron dus die euro’s ben je gewoon kwijt.

De ketel staat bij mij thuis uit. Afgelopen week 12,50 aan stroom verbruikt om de boel warm te houden. Met de CV was ik wel iets meer kwijt geweest :).

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Dan reken je neem ik aan met het teruglevertarief van ongeveer 7 cent?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is het niet 9 cent? :) Maar ja: voor elke kuub gas die je wegstookt moet je bijna 9 kWh opwekken om het terug te verdienen (bij een kuubje gas a 80 cent).

Met die 9 kWh maak ik gemiddeld 41,4 kW aan warmte (SCOP van 4,6). Papieren werkelijkheid uiteraard, maar heb hier ergens een rekensom gezien een keer dat je kiet speelt bij een COP van 1,7 geloof ik? Genoeg marge dus.

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Greenisthebest
  • Nu online
Neallord schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:59:
Lijkt een beetje op de werking van een koelkast als ik zo kijk naar dat plaatje, afgezien van de gebruikte vloeistof. Vraag me af wat het rendement is ten opzichte van een radiator en boiler. Denk dat een goed geïsoleerd huis een betere oplossing is dan een warmtepomp, maar dat is natte vingerwerk want ik weet de nummers niet.
"Vraag me af wat het rendement is ten opzichte van een radiator en boiler." Als je de topic start eens leest en ervaring van gebruikers dan weet je het antwoord.

"Denk dat een goed geïsoleerd huis een betere oplossing is dan een warmtepomp" En wat dacht je van beide?

NB: ik denk ik reageer even, maar verder vind ik je post behoorlijk zinloos. Wat wil je hiermee bereiken?

• mr_evil08
Notna schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Wat was je ongeveer kwijt ?
Als ik het zelf ga maken ben ik gerust richting 100 euro verder, en dan is het ook nog niet zo strak dan wanneer ik iets koop, niet te vergeten de hoeveel tijd je kwijt bent aan het maken maar dat is hobby natuurlijk.

Ik schrik ook van die prijzen als ik 180 euro zie maar zelfbouw valt opzich ook wel weer mee kwa verschil.
(Ik ga er vanuit dat je niks hebt dus schroeven moet kopen, verven, hout etc gewoon bij de bouwmarkt en niet via via of 1 of ander zwart adresje).

[Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2020 16:39]

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:35:
[...]

Wat was je ongeveer kwijt ?
Als ik het zelf ga maken ben ik gerust richting 100 euro verder, en dan is het ook nog niet zo strak dan wanneer ik iets koop, niet te vergeten de hoeveel tijd je kwijt bent aan het maken maar dat is hobby natuurlijk.

Ik schrik ook van die prijzen als ik 180 euro zie maar zelfbouw valt opzich ook wel weer mee kwa verschil.
(Ik ga er vanuit dat je niks hebt dus schroeven moet kopen, verven, hout etc).
Ik was voor het hout net aan 40 euro kwijt geloof ik. Schroeven en dergelijke had ik wel al. Verder een half dagje knutselen en dat was het :)

• Greenisthebest
  • Nu online
Notna schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Ik was voor het hout net aan 40 euro kwijt geloof ik. Schroeven en dergelijke had ik wel al. Verder een half dagje knutselen en dat was het :)
Voor jou een halve dag. Voor mij niet. :+ Heb een pesthekel aan klussen. 8)

• mr_evil08
Greenisthebest schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Voor jou een halve dag. Voor mij niet. :+ Heb een pesthekel aan klussen. 8)
Niet te vergeten je moet goed gereedschap hebben, een plek waar je kan "knutselen".
Heb je machines en goed gereedschap dan valt het mee maar met een handzaag / botte beitel / schroevendraaien ipv accuboormachine etc is de fun er heel snel af. :+

[Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2020 16:49]

• Greenisthebest
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:45:
[...]

Niet te vergeten je moet goed gereedschap hebben, een plek waar je kan "knutselen".
Heb je machines en goed gereedschap dan valt het mee maar met een handzaag / botte beitel / schroevendraaien ipv accuboormachine etc is de fun er heel snel af. :+
Het is echt erg. Heb niet eens een accu boormachine. Die moest ik laatst lenen om een paar meubels in elkaar te schroeven. Te duur voor die paar keer in mijn leven dat ik tig schroeven moet zetten.

Nog 35 dagen en dan ben ik eindelijk ook een gebruiker. Tik tak enz. Wachten duurt altijd te lang. :X

Maar weer on topic.

• Neallord
knip.

[Voor 167% gewijzigd door teacher op 31-01-2020 23:56]

• Greenisthebest
  • Nu online
knip

[Voor 97% gewijzigd door teacher op 31-01-2020 23:53]

• mr_evil08
Maar wat is de definitie van slecht geïsoleerd?
Minder dan passief huis, tja.
Ik hoef hier ook niet te verwarmen als de zon op de ramen staat in de winter.

Wel een huis van 1986, een 3,5kwh wp doet het op zijn sloffen, wat ik mij altijd afvraag waarom gaat iedereen er klakkeloos vanuit dat je hele huis stookt?

Waarom moet ik verwarmen op de gang/toilet en slaapkamers en/of zolder terwijl daar 99% van de tijd niemand is, dat hoor ik veel vaker heel veel mensen verwarmen boven niet eens.

Nu wordt dit huis nooit kouder dan 16c dus condens/vocht geen probleem, sterker nog dit huis is kurkdroog.

Ik loop nu zelfs tegen het probleem om maar te overventileren anders gaat de wp pendelen zo weinig vraag is er op moment, krijgen we nog een winter?

[Voor 32% gewijzigd door teacher op 31-01-2020 23:55]

• Neallord
Knip.

[Voor 121% gewijzigd door teacher op 31-01-2020 23:54]

• Neallord
knip

[Voor 97% gewijzigd door teacher op 31-01-2020 23:54]

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Neallord deze discussie mag gevoerd worden op het forum, alleen niet in dit topic. Hij stopt nu ook hier.

Wise enough to play the fool

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-04 11:28
Ik ben op zoek naar een L/L WP om mee te koelen en te verwarmen. Ik volg het topic al een lange tijd en ik zie dat de Daikin Ururu Sarara veel wordt aanbevolen. Deze hebben een hoge efficientie, maar dat lijkt niet altijd het geval? Als ik specifiek naar de FTXZ35N kijk heeft die een capaciteit van 2,71 kW bij het verwarmen bij -10. Neem je bijv. de MHI 35ZSX-S dan heeft die een lagere SCOP (5,73 vs 5,10) maar de capaciteit van verwarmen bij -10 is met 3,3 kW wel hoger.

Hoe kan dat? Beide WP zijn 3.5 kW en als je de nominale capaciteit vergelijkt is de Daikin wel weer beter (5,0 vs 4,3), maar dat klinkt ook logisch vanwege de hogere efficientie.

Is het zo dat de MHI gewoon efficienter is bij -10?

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
@Stefanovic45 Waarschijnlijk is de airco zo geconfigureerd dat deze bij lagere temperaturen beter presteert.
Maar hoeveel dagen per jaar is het -10?
Het aantal ijsdagen en Hellmanngetal gehalveerd. Vooral strenge- , maar ook matige vorst komt minder vaak voor. In alle grafieken / overzichten komt dat goed tot uiting.
Dus dat is minder relevant en je kunt beter naar de SCOP kijken, die het verbruik over het hele jaar representeert.

https://frank62weer.com/wp-content/uploads/2019/02/2-2019-winter-temp-grafiek.jpg

En zou het toch een keer nodig zijn, gewoon een elektrische kachel van COP=1 erbij zetten.

https://frank62weer.com/wp-content/uploads/2019/03/3-jaar-hoofdstations-winter-2019-02-28.jpg

P.S. 2 dagen kouder dan -5 in 2019, 4 dagen in 2018.

[Voor 25% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-02-2020 16:07]

Duurzamer leven begint bij jezelf

• Greenisthebest
  • Nu online
@Stefanovic45 De meerprijs van de MHI 35ZSX-S ga je never uit halen. Gewoon voor de FXTM van Daikin gaan. Ik ben na lang overwegen tussen MHI en Daikin voor deze serie gegaan. https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html. €400,- duurder dan de goedkopere serie van MHI in mijn configuratie maar qua functionaliteit, design en wifi allemaal net iets beter/mooier dan MHI (vind ik) en zuinig genoeg.

@ZuinigeRijder Heb vandaag op 01 februari de hortensia's staan snoeien omdat ze al uitlopen en de Friezen kijken huilend naar hun sloten. Denk dat we het topic beter kunnen veranderen in "Je huis koelen met lucht lucht". Triest maar waar.

[Voor 3% gewijzigd door Greenisthebest op 01-02-2020 16:58]

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:55

basvn

Breezand - NHN

Greenisthebest schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:51:
@Stefanovic45 De meerprijs van de MHI 35ZSX-S ga je never uit halen. Gewoon voor de FXTM van Daikin gaan. Ik ben na lang overwegen tussen MHI en Daikin voor deze serie gegaan. https://www.daikin.nl/nl_...ir-heat-pumps/ftxm-m.html. €400,- duurder dan de goedkopere serie van MHI in mijn configuratie maar qua functionaliteit, design en wifi allemaal net iets beter/mooier dan MHI (vind ik) en zuinig genoeg.

@ZuinigeRijder Heb vandaag op 01 februari de hortensia's staan snoeien omdat ze al uitlopen en de Friezen kijken huilend naar hun sloten. Denk dat we het topic beter kunnen veranderen in "Je huis koelen met lucht lucht". Triest maar waar.
In mijn ´oude´ tussenwoning van 60 jaar oud, ben ik de hele dag de woonkamer al aan t warm houden hoor.
wel met nog maar 2.5kWh

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• hjjl
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik weet niet of dit in een eigen topic hoort. Ik ben op zoek naar een Lucht/Lucht warmtepomp om primair te koelen en op sommige momenten ook te verwarmen. Vorig jaar hebben wij een huis uit 2011 gekocht. Dit huis heeft in de woonkamer (op zuid oost) met een raampartij van 3 bij 2,5 meter. Die in de zomer behoorlijk snel opwarmt. Nu kan ik zelf slecht tegen warmte dus willen we er wat aan doen voor de zomer. Het idee was om op 3 plekken te koelen.
1. Op de begane grond de woonkamer van 5.5m bij 5.4m en een hoogte van 2.6m met daaraan een keuken van 4m bij 4.3m en ook 2.6m hoog. De woonkamer en keuken zijn van elkaar gescheiden via een doorgang van 1m breed en 2.6m hoog.
2. Op de 1e verdieping de slaapkamer van 3.3m bij 4.3m en een hoogte van 2.6m
3. Op zolder de werkkamer van 5.4m bij 4 m en 2.6m hoog. Deze kamer heeft een dakkapel van met ramen van 4.4 meter breed en 1 meter hoog. Deze zijn ook op zuid oost.
Voor de woonkamer zal het vooral zijn om te koelen en incidenteel om te verwarmen als de vrouw het koud heeft. De slaapkamer en werkkamer zou voor koelen en verwarmen zijn aangezien daar de radiatoren van de CV standaard dicht staan.
Nu was het idee om de volgende configuratie te kopen:
Voor de woonkamer een DAIKIN STYLISH FTXA42AT single split (donkere binnenunit IVM WAF)
Voor de slaapkamer een DAIKIN STYLISH FTXA20AW Multisplit
Voor de werkkamer een DAIKIN STYLISH FTXA25AW Multisplit
De slaapkamer en werkkamer zouden dan samen op een DAIKIN 2mxm40m buitenunit komen.
De buitenunits zouden op het dak van de garage komen te staan(uit het zicht van zowel voor als achter).
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is het beter om te gaan voor 1 multisplit met alle units te kopen bijvoorbeeld een 3mxm68m of juist elke unit apart?
2. Is daikin een goede keuze of toch mitsubishi heavy industries?
3. Kan een binnenunit vanaf “boven” aangesloten worden? Boven de slaapkamer zit een knieschot op zolder. Hier zouden de koel en condensleidingen goed langs kunnen.
4. Is het verstandig om de slaapkamer te doen of is het beter om de overloop te doen en de hele verdieping te koelen.
5. Weet iemand een installateur die installeert in apeldoorn die dit wil doen?
6. Zijn de vermogens een beetje oke?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben zelf meer fan van losse units als je ze uit het zicht kan plaatsen. De genoemde 68 van Daikin is hier zo’n beetje ‘berucht’ vanwege pendelgedrag. De vermogens lijken OK, maar een 2.0 en 2.5 met een 68 kunnen problemen geven als alleen die units aan staan. Over dat probleem is redelijk wat geschreven in het airco topic :).

Daikin of MHI is allebei prima.

Wat punt 3 betreft: linksboven vaak wel. Rechtsboven uitgesloten. Dat moet met en bocht 180 graden bocht buiten de unit. En je hebt een condenspomp nodig (vind ze zelf irritant).

#4 is hier echt al heel veel besproken. Bekijk even het airco topic :). Valt niet aan te raden tenzij je 24/7 gaat draaien.

• Greenisthebest
  • Nu online
hjjl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:06:
Ik weet niet of dit in een eigen topic hoort. Ik ben op zoek naar een Lucht/Lucht warmtepomp om primair te koelen en op sommige momenten ook te verwarmen. Vorig jaar hebben wij een huis uit 2011 gekocht. Dit huis heeft in de woonkamer (op zuid oost) met een raampartij van 3 bij 2,5 meter. Die in de zomer behoorlijk snel opwarmt. Nu kan ik zelf slecht tegen warmte dus willen we er wat aan doen voor de zomer. Het idee was om op 3 plekken te koelen.
1. Op de begane grond de woonkamer van 5.5m bij 5.4m en een hoogte van 2.6m met daaraan een keuken van 4m bij 4.3m en ook 2.6m hoog. De woonkamer en keuken zijn van elkaar gescheiden via een doorgang van 1m breed en 2.6m hoog.
3. Op zolder de werkkamer van 5.4m bij 4 m en 2.6m hoog. Deze kamer heeft een dakkapel van met ramen van 4.4 meter breed en 1 meter hoog. Deze zijn ook op zuid oost.
Voor de woonkamer zal het vooral zijn om te koelen en incidenteel om te verwarmen als de vrouw het koud heeft. De slaapkamer en werkkamer zou voor koelen en verwarmen zijn aangezien daar de radiatoren van de CV standaard dicht staan.
Voor de woonkamer een DAIKIN STYLISH FTXA42AT single split (donkere binnenunit IVM WAF)
De slaapkamer en werkkamer zouden dan samen op een DAIKIN 2mxm40m buitenunit komen.
De buitenunits zouden op het dak van de garage komen te staan(uit het zicht van zowel voor als achter).
1. Is het beter om te gaan voor 1 multisplit met alle units te kopen bijvoorbeeld een 3mxm68m of juist elke unit apart?
3. Kan een binnenunit vanaf “boven” aangesloten worden? Boven de slaapkamer zit een knieschot op zolder. Hier zouden de koel en condensleidingen goed langs kunnen.
4. Is het verstandig om de slaapkamer te doen of is het beter om de overloop te doen en de hele verdieping te koelen.
Ik heb dezelfde vermogens straks met beneden een single en boven multi DAIKIN 2mxm50m. Deze moduleert ver genoeg terug en mijn installateur heeft juist omdat ik beneden veel ga verwarmen hiervoor gekozen want die 3 poorts multi moduleert slecht. En bedrijfszekerheid.

Wbt Daikin en MHI heb ik hier net boven al gepost.

Extra tip: plak warmtewerende folie aan de buitenkant van je ramen. Scheelt heeeeeeeeeel veel. Ik heb een serre en heb goede ervaring hiermee. Scheelt je straks veel stroom voor koelen.

Installateur: Climasense. Doet heel NL en veel goede ervaringen hier op het topic. Ik ben op afstand tot nu toe top geholpen.

NB voor stylish betaal je veel voor de looks. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Greenisthebest op 01-02-2020 21:16]

• Stefanovic45
Mhh die FXTM serie biedt inderdaad meer voor hetzelfde geld. Ik zit er aan te denken om voor het 3.5kW model te gaan. Die is officieel maar voor ruimtes tot 90m3. Mijn woonkamer + keuken is in totaal 133m3, maar ik heb een vrij nieuw huis uit 2016 dus hij is goed geïsoleerd. Dit zou wel voldoende moeten zijn verwacht ik? Bij -10 misschien niet, maar ik heb ook nog een CV. Ik wil hem sowieso in eerste instantie meer als ondersteuning gaan gebruiken.

• Greenisthebest
  • Nu online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Mhh die FXTM serie biedt inderdaad meer voor hetzelfde geld. Ik zit er aan te denken om voor het 3.5kW model te gaan. Die is officieel maar voor ruimtes tot 90m3. Mijn woonkamer + keuken is in totaal 133m3, maar ik heb een vrij nieuw huis uit 2016 dus hij is goed geïsoleerd. Dit zou wel voldoende moeten zijn verwacht ik? Bij -10 misschien niet, maar ik heb ook nog een CV. Ik wil hem sowieso in eerste instantie meer als ondersteuning gaan gebruiken.
Zoveel duurder is een 4,2 niet. Zolang mogelijk de cv uit toch? Ik heb ongeveer 150m3 hier.

[Voor 4% gewijzigd door Greenisthebest op 01-02-2020 21:22]

• Stefanovic45
Mja wel weer een lagere scop. Jij hebt de 4,2?

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 31-03 19:02

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Glashelder schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:08:
maar heb hier ergens een rekensom gezien een keer dat je kiet speelt bij een COP van 1,7 geloof ik? Genoeg marge dus.
Kantelpunt is momenteel 2,4. Dus je moet een behoorlijk slechte Airco hebben om daaronder te komen.

Je kunt beter gas en airco vergelijken met m3/graaddag teruggerekend naar eurocent en hetzelfde met kWh/graaddag teruggerekend naar eurocent.

[Voor 17% gewijzigd door De_Sint op 02-02-2020 07:06]

• De_Sint

De_Sint

[Denk dat we het topic beter kunnen veranderen in "Je huis koelen met lucht lucht". Triest maar waar.
Denk dat we het topic beter kunnen veranderen in "Daikin Fanclub"

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:36
@De_Sint nou nee hoor. Zijn ook genoeg kritische geluiden. En qua specs zijn ze ook zeker niet de beste(wel goed)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De_Sint schreef op zondag 2 februari 2020 @ 07:01:
[...]

Kantelpunt is momenteel 2,4. Dus je moet een behoorlijk slechte Airco hebben om daaronder te komen.

Je kunt beter gas en airco vergelijken met m3/graaddag teruggerekend naar eurocent en hetzelfde met kWh/graaddag teruggerekend naar eurocent.
Weet je eigenlijk of er een website is waar je dat kan bijhouden? Mindergas doet alleen maar gas :/

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Weet je eigenlijk of er een website is waar je dat kan bijhouden? Mindergas doet alleen maar gas :/
Ja hoor, mindergas doet ook kWh. "Overig" is het aircoverbruik voor te koelen (verwarming uit periode instellen op mindergas.nl). Gewoon in plaats van m3 gasverbruik kWh stroomverbruik invullen. Voorbeeld:

https://ic.tweakimg.net/camo/d7a7ddd8f71ef87431c318d077ba28211400328b/?url=http%3A%2F%2Fwww.olino.org%2Fblog%2Fnl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FStroomgebruik-graaddagen.jpg

En hoe doe je dat dan? Toevallig kwam die vraag afgelopen vrijdag langs bij mij. Hier mijn antwoord.
Ik houd dit inderdaad gewoon bij op mindergas.nl. En ik sla de pagina (html) lokaal op mijn harde schijf en daarna vervang ik de teksten met een batch file. Ik open dan het gewijzigde html bestand van de lokale schijf en maak een screenshot.

Het batchscript wat ik gebruik (m3tokWh.bat) gebruikt een eigen hulp batch file mysed.bat, die gebruik maakt van perl. Maar waarschijnlijk kun je ook zelf een ander zoek en vervang script (of tekstverwerker) maken.

@echo off
pushd .
cd /d C:\mindergas\m3TokWh

copy /Y MinderGas.htm MinderKwh.htm

call mysed.bat "m3" "kWh" MinderKwh.htm
call mysed.bat "Gasverbruik per gewogen graaddag" "Stroomverbruik per gewogen graaddag" MinderKwh.htm
call mysed.bat "gasverbruik" "stroomverbruik" MinderKwh.htm
call mysed.bat "Gasverbruik" "Stroomverbruik Daikin Ururu Sarara 3.5 kW" MinderKwh.htm

"C:\Program Files\Mozilla Firefox\FireFox.exe" C:\mindergas\m3TokWh\MinderKwh.htm

start C:\PortableApps\LightscreenPortable\LightscreenPortable.exe

popd
echo done
pause

[Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-02-2020 09:45]

• De_Sint

De_Sint

Glashelder schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Zoals @ZuinigeRijder voorstelt is idd prima.

Zelf houd ik het bij in excel voor historie. Ook om verbruik gas goed te vergelijken met verbruik Elektriciteit. M3 tegen kWh per graaddag vergelijken is niet zo zinvol, vandaar dat ik ze omreken per Eurocent.

Vooral nu ik 100% elektrisch ben wil ik graag weten of, en zo ja. Hoeveel ik goedkoper uit ben mbt gas.
Ik reken voor gemak 0,2 euro voor kwh en 0,6 voor m3. Als ik die waarden elk jaar actueel houd is het lastig om te vergelijken met het verleden, of ik minder zuinig ben of dat energiekosten hoger zijn geworden.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:35
De_Sint schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:27:
[...]
Vooral nu ik 100% elektrisch ben wil ik graag weten of, en zo ja. Hoeveel ik goedkoper uit ben mbt gas.
Ik reken voor gemak 0,2 euro voor kwh en 0,6 voor m3. Als ik die waarden elk jaar actueel houd is het lastig om te vergelijken met het verleden, of ik minder zuinig ben of dat energiekosten hoger zijn geworden.
Dat klopt, maar je zit wel wat laag met je bedragen. Ik kon afgelopen augustus mijn stroom niet goedkoper inkopen dan 21.4 ct per kWh, en gas voor 68.7 cent.

• De_Sint

De_Sint

Andrehj schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:45:
[...]

Dat klopt, maar je zit wel wat laag met je bedragen. Ik kon afgelopen augustus mijn stroom niet goedkoper inkopen dan 21.4 ct per kWh, en gas voor 68.7 cent.
Klopt. Je hebt ook helemaal gelijk.
Maar toen ik begon met deze berekening waren dit normale waarden. En om consequent te zijn houd ik die aan. In principe maakt het bedrag ook niet zoveel uit. Het is de verhouding die de waarde betekenis geeft.
Vorig jaar was elektrisch 0,15 euro tegen gemiddeld 0,22 op Gas. En dit is gerekend zonder PV.

Maar ik denk dat ik als ToDo ook een berekeningskolom ga maken met actuele bedragen per jaar met een Switch ertussen om tussen die waarden te schakelen. Wellicht op lange termijn met alleen Electrisch ook om te kijken wat de invloed van energiekosten is.

Meten is weten :)

• hjjl
@Glashelder @Greenisthebest Bedankt voor de reacties. Het pendelgedrag van de 68 had ik inderdaad gelezen. Dan gaan we dat in ieder geval niet doen.

Wat betreft het naar boven kunnen. Ik denk dat het voor de slaapkamer de enige optie is. De andere optie is om over de voorgevel te gaan en dat krijg ik er niet door heen (WAF). Dat daar dan een condenspomp bij komt kijken is dan maar zo.

De reden van de vraag over de overloop was dat de binnenunit recht onder de binnenunit van de werkkamer kon komen te zitten. Dit zou wat betreft leidingen ideaal zijn. (recht de muur door en dan 2/3 meter naar beneden). Wanneer we de unit in de slaapkamer zetten moeten de koelleidingen eerst naar zolder achter het knieschot, dan richting de buitenmuur, Dan onder het dak naar de vliering vanaf daar naar buiten (via bestaand gat) en dan 5/6 meter naar beneden. Maar aangezien 24/7 draaien niet het idee is moet hij dan toch maar in de slaapkamer.

Warmtewerend folie ga ik uitzoeken wat ik daar mee kan doen. als het inderdaad goed werkt zou het voor ons iets kunnen zijn.

Dat we bij stylish betalen voor de looks weet ik. Mocht iemand anders een donkere/zwarte binnenunit weten houd ik mij aanbevolen. Voor de gene in de slaap en werkkamer ga ik met de WAF in onderhandeling of dat ook een ander type mag zijn.

Ik ga climasense in ieder geval vragen voor een offerte. Als nog iemand andere partijen weet wil ik daar ook wel een offerte vragen.

[Voor 3% gewijzigd door hjjl op 02-02-2020 14:33]

• Greenisthebest
  • Nu online
@hjjl Ik zou die condenspomp ontwijken. Storingsgevoelig heb ik me laten vertellen.

Ik wilde in eerste instantie ook voor de zwarte Stylish gaan totdat ik hem in een showroom zag met die verschrikkelijke houtlook. Ik vind het een kitsch geval en had mijn oog ook op een zwarte van MHI maar dat ding glimt weer enorm en is volgens mij een stofmagneet en ga niet iedere week mijn unit af staan stoffen. Dus dan wit en dan kan ik net zo goed voor de Perfera gaan die fors goedkoper is. Maar smaken verschillen.

En WAF? Vrouw niet zeuren. Jij zit er straks warm en koel bij. Als jouw buitenkant maar mooi is. :+

[Voor 9% gewijzigd door Greenisthebest op 02-02-2020 15:38]

• De_Sint

De_Sint

@hjjl @greenisthebest Condenspomp: Dat was mij ook afgeraden idd. Storingsgevoelig en je schijnt ze te horen. Geen ervaring, dus wellicht iemand die het kan tegenspreken.
Zolang je natuurlijk je vocht kan laten weglopen dan lijkt me dat altijd beter.

'Jij zit er straks warm en koel bij. Als jouw buitenkant maar mooi is'

Idd. Na een jaar valt de unit niet meer op. Net als een hoop mensen hun radiator aan de muur niet meer zin, terwijl dat ook geen mooi ding is.

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:10
De_Sint schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:15:
@hjjl @greenisthebest Condenspomp: Dat was mij ook afgeraden idd. Storingsgevoelig en je schijnt ze te horen. Geen ervaring, dus wellicht iemand die het kan tegenspreken.
Zolang je natuurlijk je vocht kan laten weglopen dan lijkt me dat altijd beter.

'Jij zit er straks warm en koel bij. Als jouw buitenkant maar mooi is'

Idd. Na een jaar valt de unit niet meer op. Net als een hoop mensen hun radiator aan de muur niet meer zin, terwijl dat ook geen mooi ding is.
Heb er recent bij mn pa thuis 2 geplaatst, je hoort ze zeker wel werken inderdaad. Als je flink aan het koelen bent hoor je elk ~kwartier even een flinke BRRRRTTTT om het water weg te pompen. We hebben de pompjes nu ingepakt in een klein laagje steenwol (omdat we met kanaalunits werken hebben we daar de ruimte voor) en nu hoor je het alleen nog als je er echt op let. Storingsgevoeligheid hebben we nog geen ervaring mee, maar je kan deze pompjes iig zo bedraden (iig bij daikin, daar zit een contact voor een externe aan/uit schakelaar/relais op de print) dat ze de binnenunit uitschakelen bij een storing in de pomp, zo voorkom je waterschade als de pomp niet meer werkt of er een blokkade in de leiding zit. Maar als je met de zwaartekracht kan werken zou ik dat sowieso doen. Die pompjes zijn naast het geluid dat ze maken ook niet bepaald goedkoop (iets boven de 100 euro/stuk).

[Voor 12% gewijzigd door ronjansen87 op 03-02-2020 10:02]

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• mr_evil08
Zijn er ook kleinere kabelgoten ?
Ik heb hier 78x60 hangen, daardoor sluiten de gordijnen niet zo geweldig op de muur(groot gat).

Edit: Gevonden goten van 78x38 zijn er ook, past prima hier lijkt het, er is nu een holle ruimte in aanwezig.
Begrijp niet zo goed waarom ze hier zo "lomp" kabelgoot hebben geplaatst terwijl het gemakkelijk 2cm minder diep kan.

Kleurtjes zoals grijs zijn tegenwoordig ook mogelijk zie ik waardoor minder opvalt op buiten dan een standaard vel witte.

[Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2020 20:39]

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:26
Iemand ervaring met een Gree warmtepomp? Ik zie dat de buitenunit 52dba opgeeft. Ik heb zelf een Mitsubishi die 46 dba opgeeft. Heb een raam open staan op circa 4 meter afstand.

Gaat dat nou om een flink verschil? De Mitsubishi hoor ik nauwelijks als ik er naast sta en al helemaal niet meer bij het raam.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:42:
Iemand ervaring met een Gree warmtepomp? Ik zie dat de buitenunit 52dba opgeeft. Ik heb zelf een Mitsubishi die 46 dba opgeeft. Heb een raam open staan op circa 4 meter afstand.

Gaat dat nou om een flink verschil? De Mitsubishi hoor ik nauwelijks als ik er naast sta en al helemaal niet meer bij het raam.
De decibelschaal is een logaritmische schaal. Dit wil zeggen dat decibels rekenkundig met elkaar worden vermeerderd zoals men dat voor decimale getallen doet. Moeilijk? Nee, niet zo. Het enige dat je moet onthouden:

Wanneer het niveau van het lawaai verdubbelt, dan betekent dit 3 dB meer.

Aangezien het verschil 6 dB is......

Zie ook dit artikel.....

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:26
ZuinigeRijder schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:08:
[...]

De decibelschaal is een logaritmische schaal. Dit wil zeggen dat decibels rekenkundig met elkaar worden vermeerderd zoals men dat voor decimale getallen doet. Moeilijk? Nee, niet zo. Het enige dat je moet onthouden:

Wanneer het niveau van het lawaai verdubbelt, dan betekent dit 3 dB meer.

Aangezien het verschil 6 dB is......

Zie ook dit artikel.....
Bedankt voor je info!
Weet iemand ook of de opgegeven hoeveelheid buitenunit geluid maximaal is of minimaal? Want bij mijn Mitsubishi zit er ook nog een optie "silent mode". Dan maakt de buitenunit nog minder geluid. Maar geen idee of de opgegeven hoeveelheid geluid nou max of min. is.

Op wiki geven ze aan, dat bij verdubbeling van de afstand, het geluid met 6db afneemt. Als ik dan ga rekenen:
Het open raam staat op 4 meter afstand. De gemeten opgegeven geluidsdruk is 52dbA, gemeten op 1 meter. Dan zou ik bij 4 meter afstand, een demping hebben van 12 dba. Dan kom ik uit op 40dba op 4meter afstand. Zover ik lees, is een geluid onder de 40dba prima om mee te slapen zonder dat anderen het ervaren als probleem. :?

Op deze site zeggen ze:
"Het minimale geluidsdrukniveau van onze kleinste buitenunit is 36 dB(A) wat gelijk staat aan het geluid van een koelkast
het maximale geluidsdrukniveau van onze grootste buitenunit is 65dB(A) wat gelijk staat aan het geluid van een gesprek voeren."

Dan zou ik denken dat 52dba nog steeds weinig is.
Overigens gaat het niet om het geld deze keuze, maar om zo een compact mogelijke binnen en buiten unit. En Mitsubishi heeft helaas alleen grote binnenunits.

[Voor 35% gewijzigd door mouse86 op 05-02-2020 11:26]

• Armin
Merk wel op dat het soort geluid ook uit maakt. Geluid van een ventilator draagt niet ver en 'vervalt' al snel in de wind. Een bromtoon is zacht maar voor de meeste mensen veel vervelender, gaat door muren heen en is heel moeilijk te dempen.

Dat is wellicht geen praktische aanvulling, aangezien ik niet weet wat voor soort geluid al die units maken, maar meer een opmerking niet te veel enkel in dba te rekenen. Immers als je cross-merk gaat is er meer kans dat ook de soort geluid gaat wijzigen.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:24
En als je ze op een plat (houten) dak zet, gaat de hele constructie resoneren als je pech hebt. Ik heb een 5kW en een 3,5kW LG. En de 5kW maakt echt te veel herrie...

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12:15
Ik overweeg om een multi-split aan te schaffen, vooral om in de zomer te koelen, maar ook een beetje als extra ondersteuning voor de Elga als het echt fris wordt. Nu vroeg ik me echter af hoeveel binnenunits ik nodig zou hebben.

Zou het, bijvoorbeeld, mogelijk zijn om de keuken en woonkamer (samen zo'n 40m2, gescheiden door een deur) te doen met 1 binnenunit? En dan de bovenverdieping (ongeveer dezelfde oppervlakte aan slaapkamers) ook met 1 binnenunit op een van de slaapkamers of de overloop? Die constructie zou namelijk het mooiste zijn qua wegwerken van leidingwerk etc. Voor beide units zou dan mijn idee zijn om ze tegenover de deur/deuren te hangen.

[Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 05-02-2020 19:32]

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Greenisthebest
  • Nu online
@Aziraphale Ik ga het op de eerste verdieping en zolder ook met 1 unit per verdieping doen. Wel hang ik de units in de ruimtes die in de zomer op zuid het warmst worden en realiseer me dat het niet optimaal is. Ik verwarm hier nu de eerste verdieping en zolder mee met een houtkachel op de begane grond dus neem aan dat warm stoken met de units ook gaat lukken. Ik houd nu ook zoveel mogelijk de temperatuur constant op 19 graden boven dus dat moet met die units ook wel lukken.

Benieuwd wat anderen zullen zeggen.....

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook èèn unit per verdieping. Beneden gaat prima en onze keuken die aangrenzend is wordt ook prima warm. Zelfs warmer dan met de CV omdat de keuken relatief veel warmte verliest t.o.v. de woonkamer. Gevolg was altijd dat de Cv de kamer warm stookt en afslaat. De keuken koelde dan af terwijl de kamer nog restwarmte kreeg van de radiatoren. De AC heeft minder overcapaciteit en blijft op een constant niveau verwarmen.

Ben alleen wel benieuwd hoeveel kWh jullie op een dag verstoken? Ik ben hier doorgaans toch wel zo’n 7 tot 11 kWh kwijt. Nu geeft dat niet want met gas was ik sowieso meer geld kwijt (en er komen 17 x 330wp zonnepanelen aan binnen een paar maanden), maar had toch verwacht dat het minder zou zijn :p

Wel laat ik hier de CV tussen 18:00 en 21:00 de vloerverwarming in de badkamer opstoken. Kost 0,7 kuub per dag en dat heb ik er nog wel voor over. Warm vloertje is :Y)

[Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 05-02-2020 21:17]

• Gerco-M
  • Laatst online: 09-02 20:22

Gerco-M

mijn tornado res.

mr_evil08 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Dat heb ik ook nooit begrepen, veel mensen willen niet eens het hele huis verwarmen maar moet wel een (te) grote unit nemen willen ze subsidie krijgen of een lening, veelal blijft het bij de keuken/woonkamer en af en toe badkamer, en heel sporadisch de slaapkamers.

Je begrijpt al de L/W WP gaat pendelen als de malle wat een gasketel ook doet.
Ik begreep het ook niet en heb gemaild met de instantie voor de duurzaamheidslening en subsidies en helaas willen ze vooralsnog niets veranderen aan de regels voor de L/L units. Het is denk ik vooral een beetje een cultuur omslag die we moeten creeren omdat de L/L units bekend staan als energie slurpende luxe airco units. Terwijl het gewoon heel groene en energie zuinige verwarmings units zijn. Die ook kunnen koelen in de zomer. Wij zaten al wat jaren te denken om voor onze vrijstaande woning airco units te installeren, tegen de hete zomers en toen ik zag dat je hiermee in de winter ook zeer efficient per kamer kan verwarmen was de keuze snel gemaakt! We hebben nu 2 units (woonkamer + werkkamer) en zijn er zeer blij mee! Over een tijdje doen we ook de slaapkamer verdieping, en straks met zonnepanelen scheeld het ook in de energie kosten op termijn.

Voor de woonkamer (+eetkamer / open keuken) hebben we de MHI SRK71ZR-W en voor de hobbykamer de MHI ZSX 35. Beide bevallen zeer goed, en de iets hogere kosten voor de ZSX 35 is het zeker wel waard. Moduleerd zeer ver terug, en werkt ook iets beter / efficienter en iets mooier. Beide zijn wat overkill voor de ruimte waar ze zijn, maar dat is wel fijn zodat het al snel lekker warm is en ze niet lang hoeven te draaien op hoog vermogen, en ze op een heel lage / stille stand het op temperatuur kunnen houden.

Ik vind het jammer dat L/L nog bekendstaat als luxe airco want ik denk dat een boel mensen er heel blij mee zouden zijn als relatief goedkope volledige elektrische verwarming. Ook fijn dat je per ruimte kan regelen wat je wil, en dat is netto ook weer efficienter. Ik vind dat de overheid hier nog wel een taak in heeft om de L/L verwarming wat meer te omarmen, zeker ook omdat de zomers steeds warmer worden en de winters wat minder koud.

• Aziraphale
@Greenisthebest @Glashelder Bedankt voor de reacties! Het is, denk ik, ook heel erg een kwestie van waar je de binnenunits ophangt. Wat ik zelf lastig vind is dat als ik hem op onze slaapkamer hang (wat qua doorvoer naar een buitenunit het handigste is), ik mijn zoontje in de hitte laat liggen. Maar hang ik hem op de overloop dan koel ik ook de hele trapopgang en dus de hal beneden mee en dat is weer niet echt efficiënt.

Beneden is, vanuit onze slaapkamer doorsteken naar de woonkamer het makkelijkste en vanuit de overloop zijn hal/keuken makkelijk. Reden voor de keuken zou zijn dat de WAF van een unit in de woonkamer mogelijk wat beperkt is. Maar misschien zijn er ook mooie binnenunits.

• De_Sint

De_Sint

Aziraphale schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:58:
Wat ik zelf lastig vind is dat als ik hem op onze slaapkamer hang (wat qua doorvoer naar een buitenunit het handigste is), ik mijn zoontje in de hitte laat liggen. Maar hang ik hem op de overloop dan koel ik ook de hele trapopgang en dus de hal beneden mee en dat is weer niet echt efficiënt.
Als je grootste zorg koelen is op de 1e verdieping dan zou ik overloop nog eens overwegen.
Koelen is voor een airco (hoe zou het ook anders) makkelijker dan verwarmen. Het stroomverbruik -en daarbij komende kosten liggen jaarlijks veel lager. Als je beneden alle deuren openlaat en de beneden airco laat koelen, kan je op 1e verdieping daar alles laten koelen door de unit daar.
Ter vergelijking. Ik was vorig jaar 1650 kWh aan verwarmen kwijt en 63 kWh aan koelen.

Verwarmen daarentegen is een heel ander verhaal. Daar ga je met 1 unit op 1e verdiepeing niet redden om alle ruimtes te verwarmen.

• Greenisthebest
  • Nu online
De_Sint schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:48:
[...]

Als je grootste zorg koelen is op de 1e verdieping dan zou ik overloop nog eens overwegen.
Koelen is voor een airco (hoe zou het ook anders) makkelijker dan verwarmen. Het stroomverbruik -en daarbij komende kosten liggen jaarlijks veel lager. Als je beneden alle deuren openlaat en de beneden airco laat koelen, kan je op 1e verdieping daar alles laten koelen door de unit daar.
Ter vergelijking. Ik was vorig jaar 1650 kWh aan verwarmen kwijt en 63 kWh aan koelen.

Verwarmen daarentegen is een heel ander verhaal. Daar ga je met 1 unit op 1e verdiepeing niet redden om alle ruimtes te verwarmen.
Ik zie niet in waarom niet? Ik stook hier nu met houtkachel beneden de eerste verdieping en zolder gewoon mee. Waarom zou koude lucht wel circuleren in je voorbeeld en warme niet?

Je voorbeeld met koelen vind ik trouwens vreemd want sinds wanneer stijgt koele lucht op en zou lucht van beneden naar boven stijgen?

• De_Sint

De_Sint

Greenisthebest schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Ik zie niet in waarom niet? Ik stook hier nu met houtkachel beneden de eerste verdieping en zolder gewoon mee. Waarom zou koude lucht wel circuleren in je voorbeeld en warme niet?

Je voorbeeld met koelen vind ik trouwens vreemd want sinds wanneer stijgt koele lucht op en zou lucht van beneden naar boven stijgen?
'Maar hang ik hem op de overloop dan koel ik ook de hele trapopgang en dus de hal beneden mee en dat is weer niet echt efficiënt.'
Als hij begane grond koelt en de deuren open zet, dan hoeft hij niet bang te zijn dat de koele lucht van de eerste verdieping naar beneden verloren gaat. De koude lucht van de unit beneden vangt dat op.

Ik heb het daarom wel degelijk over koele lucht dat daalt en niet dat stijgt. Die vang je op met de airco beneden.

Ik heb in de weinige koude dagen die we hebben gehad getest met verwarmen met airco in eerste verdieping, maar daar lekt de warmte naar de zolder en verwarmd de afzonderlijke ruimtes echt niet optimaal.

Warme lucht -en de manier waarop we warme lucht ervaren gedraagt zich wel degelijk anders dan koude (drogere) lucht.

[Voor 3% gewijzigd door De_Sint op 06-02-2020 09:39]

• Greenisthebest
  • Nu online
@De_Sint Ik heb het daarom wel degelijk over koele lucht dat daalt en niet dat stijgt. Die vang je op met de airco beneden.

Omgekeerd geldt dan toch ook? Zet de tussendeur begane grond naar boven open en je verwarmt de bovenverdieping mee, zoals ik al zei, dat doe ik hier nu reeds met een houtkachel. Ik denk dat de kunst is zoveel mogelijk je hele huis op een constante temperatuur te houden.

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:42
bij ons komt de airco ook op de overloop te hangen en koelt dan straks 3 slaapkamers. Volgens onze installateur geen probleem. Vrienden en een buurman van mij hebben dit ook en zijn hier tevreden over.
Is al meerdere zomers getest bij hun.

• mr_evil08
Greenisthebest schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:56:
@De_Sint Ik heb het daarom wel degelijk over koele lucht dat daalt en niet dat stijgt. Die vang je op met de airco beneden.

Omgekeerd geldt dan toch ook? Zet de tussendeur begane grond naar boven open en je verwarmt de bovenverdieping mee, zoals ik al zei, dat doe ik hier nu reeds met een houtkachel. Ik denk dat de kunst is zoveel mogelijk je hele huis op een constante temperatuur te houden.
Dat komt omdat warmte makkelijk opstijgt, wil je dat elders hebben moet je het forceren met een fan.
Heb weleens geprobeerd L/L WP beneden op "invriezen" deur naar gang open, Kou ging niet naar boven, bleef vrolijk hangen, Ik heb hier nog (hete)luchtverwarming en deze op circuleren op vol vermogen, dit gaat met een serieus luchtdebiet, Pas toen ging het naar boven(De aanzuiging zit op zolder).

• Aziraphale
Interessante discussie. :) De bovenverdieping verwarmen met een L/L wp is voor mij niet echt interessant. Ik heb daar de cv aan in de badkamer en studeerkamertje en die krijgt het daar warm genoeg en als de houtkachel brandt dan ga ik gewoon beneden zitten, want de mijne krijgt niet het hele huis warm (helaas).

Maar als ik jullie dus goed begrijp dan zou ik met een multi met 2 units in de woonkamer en op de overloop de boel in de zomer koel kunnen houden en in de winter in ieder geval beneden bij kunnen verwarmen als de radiatoren de kamer onvoldoende op temperatuur kunnen krijgen en de houtkachel niet brandt?

En nog even voor mijn beeld: Waarom zou een unit op de overloop met alle deuren open beter werken dan op een van de 3 slaapkamers met alle deuren open? Ik zit even te puzzelen met plaatsing buitenunit/zo min mogelijk leidingwerk/zo groot mogelijk effect.

• Greenisthebest
  • Nu online
@Aziraphale Je investeert voor een behoorlijk bedrag in L/L om te verwarmen en dan blijf je toch bijstoken met een ketel? Ik streef er juist naar deze straks niet meer te gebruiken. Ja voorlopig alleen voor warm water.

@mr_evil08 Logisch dat koude lucht niet naar boven gaat. Koude lucht zakt.En omgekeerd warme lucht stijgt. Lijkt mij toch stug dat ik met 1 unit mijn bovenverdieping niet kan verwarmen. Als nu de zon op mijn raam op zuid staat profiteert de hele verdieping daar ook van mee. Waarom zou dat met warme lucht uit een unit dan niet zijn?

• I-King
  • Laatst online: 12:41
Het ligt er maar net aan welke definitie van 'het werkt' je hebt. Als het heel warm is kan het goed zijn dat de kamers 3/4/5 graden warmer zijn dan de overloop. Maar je krijgt ze vast wel gekoeld.
Hetzelfde met verwarmen, de overloop zal warmer zijn dan de kamers. Afhankelijk van de ligging kan het goed zijn dat het verschil met 1 kamer 2 graden is en de ander 4.
Hetzelfde met verdiepingen. Je kunt alleen niet beneden koelen en verwachten dat de zolder kouder wordt, of boven verwarmen en verwachten dat dat veel impact beneden gaat hebben. (Bij verwarmen boven verlies je beneden wel minder, dus enige impact zal 't wel hebben).

Dus ja, het werkt, maar met kanttekeningen. En een zwaardere unit ophangen heeft niet persé tot effect dat het beter werkt, die moet de kou/warmte ook kwijt kunnen. En daarin is een deur gewoon een barrière.

• De_Sint

De_Sint

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, of bevestigen jullie mijn verhaal. Toch maar wat verduidelijken.

Als je op een hete dag de begane grond koelt en de deuren naar de gang/overloop open houdt, dan komt die nooit uit zichzelf op de eerste verdieping. Je zult een soort koude/warmtelaag voelen als je naar de 1e verdieping gaat.
Als je vervolgens een airco in de gang van de 1e verdieping hebt, zal deze die koude/warmtelaag waar die eerst was koelen en dan de rest van de eerste verdieping koelen. Vervolgens zal die laag richting zolder plaatsvinden.

Dit is wat volgens mij de persoon in kwestie met de vraag over zijn zoontje graag wou.
Heb je een airco op begane grond en 1e verdieping in de gang, dan krijgt hij wat hij graag wil. En zou ik de airco in de gang plaatsen op de 1e verdieping en niet in een slaapkamer.

Tevens ontvochtigen de airco's begane grond en 1e verdieping wat in ons land vaak extra bijdraagt aan het beknellende gevoel. In landen als Vietnam waar luchtvochtigheid tot 90% vaak voorkomt zetten ze liever ontvochtigen aan omdat het stroom bespaard en het beklemmende gevoel goed tegengaat.

Daarom mijn advies dat als koelen belangrijker is dan verwarmen op de 1e verdieping. Zet hem dan in de gang neer.

• Aziraphale
@Greenisthebest In principe investeer ik in de L/L om te koelen, verwarmen is bijzaak en doe ik voor 95% met een Elga. Waar het me dus op de bovenverdieping ook primair om gaat is dat ik de boel daar op een aangename temperatuur kan krijgen als het buiten bloedheet is. Beneden kan de L/L dan het laatste beetje gas voor verwarmen wegwerken op het moment dat de Elga het niet trekt. Op het moment dat de ketel en/of de Elga (4 en 3 jaar oud) het begeven gaan we sowieso over op all-electric en gaat de L/L primair voor koeling ingezet worden.

@I-King Snap ik en ik vind een extra unit bij zoonlief ergens ook wel het overwegen waard, want dan zou je gewoon de slaapkamers aangenaam houden. Enige is dan uiteraard wel hoeveel effect dat op de kosten gaat hebben, want ik heb nog niet echt goed gekeken naar prijzen van een systeem. Eerst maar eens kijken hoe de boel ingericht zou moeten worden en wat dan handige plaatsen zijn, ook ivm condensafvoer van de binnenunits.

@De_Sint Klopt inderdaad wat je zegt t.a.v. mijn zoontje. Wat mijn idee dan zou zijn is om de unit aan de buitenmuur te hangen, tegenover de deuren van onze slaapkamers. Hij zou dan (hoop ik) de kamers in blazen.

• mr_evil08
@Greenisthebest Je moet stralingswarmte niet verwarren met convectiewarmte, denk aan IR panelen die zouden anders ook niet functioneren als ze aan het dak hangen.

Stralingswarmte warmt de objecten op en dan pas indirect de ruimte, daarom blijft het ook veel langer warm wanneer de zon het gedaan heeft.

In mijn badkamer heb ik een handdoekradiator als daar de ruimte op 21c is(dat is binnen 20 minuten) blijft het nog zeer lang warm wanneer de radiator allang is afgekoelt, doe ik dat bij L/L dan is het best rap afgekoelt.
Convectiewarmte duurt het veel langer voordat objecten ook daadwerkelijk opgewarmd zijn.

[Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2020 15:29]

• Greenisthebest
  • Nu online
Zo vandaag even bezig geweest met de laatste voorbereidingen. Ligt nu een mooi "terrasje" voor 2 buitenunits van 180 cm bij 60 cm naast mijn serre. Restpartijtje stenen. Nog 4 weken wachten voor plaatsing. Ben wel blij dat ik dit in de winter heb geregeld want zodra straks het weer een dag 25 graden plus is roept heel Nederland weer om een airco en lopen de wachttijden voor plaatsen alleen maar verder op.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-04 20:49
Notna schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Het hangt er vanaf hoe nauwkeurig je het wilt weten. Als het per 0.1kWh nauwkeurig genoeg is kan je het met een scripje via de http interface uitlezen en in domoticz duwen.
De energie die in de winter als het koud is voor het verwarmen van het carter wordt gebruikt telt hij ook niet mee, dus het geeft een iets te optimistisch beeld maar voor trends is het wel ok.
code:
1
http://ip.adres.van.airco/aircon/get_week_power

geeft bij mijn airco die niet gebruikt wordt maar wel aan staat momenteel 100 Wh:
code:
1
ret=OK,today_runtime=0,datas=100/200/100/100/100/100/100

de laatste in het rijtje datas is van vandaag.

In een shell script zou je die aan een variable toe kunnen kennen met:
code:
1
2
PowerInfo=$(curl -s "http://ip.adres.van.airco/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | tr '/' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

En vervolgens in een dummy domoticz sensor (in dit voorbeeld heeft de sensor idx 44) duwen met:
code:
1
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

Als je dit script dan met een cron job elke minuut laat uitvoeren dan zie je je verbruik in stappen van 0.1kWh in Domoticz verschijnen.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• mr_evil08
duimp schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:27:
bij ons komt de airco ook op de overloop te hangen en koelt dan straks 3 slaapkamers. Volgens onze installateur geen probleem. Vrienden en een buurman van mij hebben dit ook en zijn hier tevreden over.
Is al meerdere zomers getest bij hun.
Wat ik mij afvraag wat gebeurd er als je de slaapkamer deur sluit, of slaapt iedereen met de deuren open snachts ?

Voor boven ben ik ook nog aan het kijken maar ik heb nog een open trap naar de zolder.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2020 19:25]

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:55

basvn

Breezand - NHN

mr_evil08 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:24:
[...]

Wat ik mij afvraag wat gebeurd er als je de slaapkamer deur sluit, of slaapt iedereen met de deuren open snachts ?

Ik zat daar ook aan te denken voor boven maar ik heb nog een open trap naar de zolder.
Als je lang genoeg koelt, is alle massa ook koud/koeler. dus dan zou het wel een tijd goed gaan.
je zult niet een uur van te voren de airco aan moeten zetten en de deuren open. dan is het zo weer warm

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• duimp
Klopt, als het echt snikheet is heb je de airco boven al op tijd aangezet. Anders gaat het niet werken. En de buurman heeft regelmatig de airco op nachtmodus staan met de deuren open.
Dan hoor je de airco nagenoeg niet. De kinderen slapen dan nachts lekker door met een fijne temperatuur

• mr_evil08
@Greenisthebest Hier heb ik de Daikin ook laten plaatsen in hartje winter in februari, de monteur nam toen alle tijd en geen haast werk.
Zo moet je in deze periode ook niet aankomen met CV dat moet je ook in de zomer doen.

@duimp @basvn
Hier hebben wij het bed in de woonkamer gezet toen het richting 40c ging(een weekje of 2), ach "die paar dagen" in het jaar AC voor boven nemen, er zijn best veel mensen geweest die beneden gingen slapen of een hotel hadden geboekt...

Maar de trent warme dagen lijkt wel toe te nemen, nog een zomer als vorige jaar dan komt er wel 1 erbij.
Geluid heb ik in principe geen problemen mee, desnoods fanstand 5, daar val ik wel door in slaap omdat het gaat om 1 laag toon geluid, maar warmte wordt het knap lastig.

[Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 08-02-2020 20:01]

• Greenisthebest
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:24:
[...]

Voor boven ben ik ook nog aan het kijken maar ik heb nog een open trap naar de zolder.
Hier komt daarom op iedere verdieping een unit. Lijkt me toch stug als ik daarmee zowel met kou als warmte de boel niet kan controleren. De zolder is bij ons ook tevens een slaapkamer. Bloedheet in de zomer na een paar dagen zeker na de isolatiemaatregelen.

@basvn Is het zowel bij warmte als kou niet verstandig de binnentemperatuur zo stabiel mogelijk te houden ipv units uitzetten bij afwezigheid en bij aanwezigheid als een gek laten werken?

• duimp
@mr_evil08 aangezien mijn vrouw ms heeft toch maar besloten om goed te investeren in airco's
Zo wel voor boven als beneden, denk dat boven ook niet heel vaak aan zal gaan.

Zal meer om de extremere warmte dagen gaan. Als mijn vrouw nachts al niet kan slapen van de warmte is ze overdag niets meer waard. Ik zit op mijn werk lekker te werken met temp van 20 graden. Kost een paar centen maar ik hoop dat we er veel plezier van gaan beleven

• Armin
Aziraphale schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:42:
@Greenisthebest In principe investeer ik in de L/L om te koelen, verwarmen is bijzaak en doe ik voor 95% met een Elga. Waar het me dus op de bovenverdieping ook primair om gaat is dat ik de boel daar op een aangename temperatuur kan krijgen als het buiten bloedheet is. Beneden kan de L/L dan het laatste beetje gas voor verwarmen wegwerken op het moment dat de Elga het niet trekt. Op het moment dat de ketel en/of de Elga (4 en 3 jaar oud) het begeven gaan we sowieso over op all-electric en gaat de L/L primair voor koeling ingezet worden.

@I-King Snap ik en ik vind een extra unit bij zoonlief ergens ook wel het overwegen waard, want dan zou je gewoon de slaapkamers aangenaam houden. Enige is dan uiteraard wel hoeveel effect dat op de kosten gaat hebben, want ik heb nog niet echt goed gekeken naar prijzen van een systeem. Eerst maar eens kijken hoe de boel ingericht zou moeten worden en wat dan handige plaatsen zijn, ook ivm condensafvoer van de binnenunits.

@De_Sint Klopt inderdaad wat je zegt t.a.v. mijn zoontje. Wat mijn idee dan zou zijn is om de unit aan de buitenmuur te hangen, tegenover de deuren van onze slaapkamers. Hij zou dan (hoop ik) de kamers in blazen.
Wat ik tot nu toe mis is of je een WTW ventilatie hebt. Zo ja, is het makkelijker om een huis te koelen omdat je koele lucht rondventileert.

Verder is het ook je verwachting. Ik heb een 6kW airco die een ~400m2 open ruimte moet koelen. Die hangt in een hal, die 2 treden hoger is dan de woonkamer+keuken en hallen aan de andere kant. Dat werkt goed met koelen omdat warmte opstijgt. Maar je krijgt het natuurlijk nooit 16 graden Californisch "warm".

Ik - woonachtig in het buitenland - krijg echter die ruimte tot 23 graden wanneer het buiten 40 graden is. Hij staat dan wel permanent vol te werken, en je hoort soms de regenpijp lopen van de enorme hoeveelheid condens.

Het grootste effect is echter juist die luchtvochtigheid. Ook al is de temperatuur in je kamers misschien toch nog nét iets te hoog, de lagere vochtigheid helpt echt al zo ontzettend veel qua comfort.

Mijn ervaring echter is dat een airco in de ene kamer niet helpt met warmte door een dubbele deurpost te trekken. Juist omdat warmte opstijgt, en je dus niet 1 maar 2 keer langs het schot boven de deur moet. Tenzij je dus WTW hebt, toch liever centraal.

Wat eventueel dan helpt, maar wat klungelig is, is een ventilator in de deurpost als je toch twee kamers verder wilt. Zo'n dikke 20 euro fan die je in de deurpost zet. Zo kregen we de slaapkamer van mijn zoon wel koel genoeg gedurende de dag, via een airco in een andere kamer, zodat 's avonds die niet in een bizar hete kamer zat.

Maar alles hangt dus van je verwachtingspatroon af. Uiteindelijk heb ik deze december er toch een extra unit in geplaatst, omdat ik er toch niet helemaal tevreden over was.

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:28

Anton Rongen

Failure is no option!

PentaClover schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:11:
[...]

Het hangt er vanaf hoe nauwkeurig je het wilt weten. Als het per 0.1kWh nauwkeurig genoeg is kan je het met een scripje via de http interface uitlezen en in domoticz duwen.
De energie die in de winter als het koud is voor het verwarmen van het carter wordt gebruikt telt hij ook niet mee, dus het geeft een iets te optimistisch beeld maar voor trends is het wel ok.
code:
1
http://ip.adres.van.airco/aircon/get_week_power

geeft bij mijn airco die niet gebruikt wordt maar wel aan staat momenteel 100 Wh:
code:
1
ret=OK,today_runtime=0,datas=100/200/100/100/100/100/100
Dat is helaas niet mogelijk op alle Daikins.

Ik krijg terug:
code:
1
ret=OK,today_runtime=833,datas=0/0/0/0/0/0/0

Vraag me af waar 833 voor staat.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Anton Rongen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Ik krijg terug:
code:
1

Is dit het aantal minuten aan vanaf 's nachts 12 uur. 833 = 13,88 uren aan?

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-04 20:49
Anton Rongen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Ik krijg terug:
code:
1

Dat is jammer, de 833 is het aantal minuten dat hij die dag aan het koelen of verwarmen is.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Aziraphale
Armin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 06:51:
[...]

Wat ik tot nu toe mis is of je een WTW ventilatie hebt. Zo ja, is het makkelijker om een huis te koelen omdat je koele lucht rondventileert.

Verder is het ook je verwachting. Ik heb een 6kW airco die een ~400m2 open ruimte moet koelen. Die hangt in een hal, die 2 treden hoger is dan de woonkamer+keuken en hallen aan de andere kant. Dat werkt goed met koelen omdat warmte opstijgt. Maar je krijgt het natuurlijk nooit 16 graden Californisch "warm".

Ik - woonachtig in het buitenland - krijg echter die ruimte tot 23 graden wanneer het buiten 40 graden is. Hij staat dan wel permanent vol te werken, en je hoort soms de regenpijp lopen van de enorme hoeveelheid condens.

Het grootste effect is echter juist die luchtvochtigheid. Ook al is de temperatuur in je kamers misschien toch nog nét iets te hoog, de lagere vochtigheid helpt echt al zo ontzettend veel qua comfort.

Mijn ervaring echter is dat een airco in de ene kamer niet helpt met warmte door een dubbele deurpost te trekken. Juist omdat warmte opstijgt, en je dus niet 1 maar 2 keer langs het schot boven de deur moet. Tenzij je dus WTW hebt, toch liever centraal.

Wat eventueel dan helpt, maar wat klungelig is, is een ventilator in de deurpost als je toch twee kamers verder wilt. Zo'n dikke 20 euro fan die je in de deurpost zet. Zo kregen we de slaapkamer van mijn zoon wel koel genoeg gedurende de dag, via een airco in een andere kamer, zodat 's avonds die niet in een bizar hete kamer zat.

Maar alles hangt dus van je verwachtingspatroon af. Uiteindelijk heb ik deze december er toch een extra unit in geplaatst, omdat ik er toch niet helemaal tevreden over was.
WTW hebben we niet (huis is van 1956), dus wat dat betreft zal het inderdaad niet echt optimaal worden. Waar het mij om gaat is om het, simpelweg, aangenaam te krijgen. 16 graden bij 40 buiten lijkt me niet haalbaar en ook niet nodig.

Boven is het (als hij op de overloop hangt) wel zo dat hij door twee deuren moet, maar dat zijn twee deuren naast elkaar en niet achter elkaar. Hij zou dan echter wel boven het trapgat hangen, wat er dus voor zou kunnen gaan zorgen dat de hal koel wordt en boven nog steeds warm. Dan zouden we mogelijk nog beter een in de woonkamer kunnen hangen en een op onze slaapkamer en dan zoonlief bij heel warm weer op de slaapbank in de achterkamer leggen. Die kun je dan waarschijnlijk wel redelijk goed met de woonkamer meekoelen.

Edit: Heeft er iemand ook een suggestie voor een goede installateur in het Noorden? Ik heb, als het om het goed installeren van warmtepompen gaat, namelijk geen hele denderende ervaringen...

[Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 10-02-2020 15:58]

• hjjl
hjjl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:06:
Even mijzelf quoten. Ik heb de eerste offerte binnen voor het volgende:
Daikin FTXA-42 met RXA-42 inclusief installatie €4625
Daikin FTXM-20N + 25N met 2MXM50M inclusief installatie voor €6400

dit lijkt mij een behoorlijk hoge prijs ofniet(ondanks de langere leidingen van de multisplit)?

Als ik bij climasense kijk voor deze set kost hij zonder installatie en installatiemateriaal €4700 voor beide. €6300 voor installatie + materiaal lijkt mij hoog.

Ik krijg nog 2 andere offertes als het goed is. dan weet ik wat beter hoe en wat. Maar ik ben nu al benieuwd wat jullie van deze offerte vinden.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

hjjl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Even mijzelf quoten. Ik heb de eerste offerte binnen voor het volgende:
Daikin FTXA-42 met RXA-42 inclusief installatie €4625
Daikin FTXM-20N + 25N met 2MXM50M inclusief installatie voor €6400

dit lijkt mij een behoorlijk hoge prijs ofniet(ondanks de langere leidingen van de multisplit)?

Als ik bij climasense kijk voor deze set kost hij zonder installatie en installatiemateriaal €4700 voor beide. €6300 voor installatie + materiaal lijkt mij hoog.

Ik krijg nog 2 andere offertes als het goed is. dan weet ik wat beter hoe en wat. Maar ik ben nu al benieuwd wat jullie van deze offerte vinden.
Offerte 2 vind ik érg aan de hoge kant (FTXM). Maar dat zie je toch wel vaker hoor (dat er enorme verschillen zitten in offertes)
Aziraphale schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:05:
[...]

WTW hebben we niet (huis is van 1956), dus wat dat betreft zal het inderdaad niet echt optimaal worden. Waar het mij om gaat is om het, simpelweg, aangenaam te krijgen. 16 graden bij 40 buiten lijkt me niet haalbaar en ook niet nodig.

Boven is het (als hij op de overloop hangt) wel zo dat hij door twee deuren moet, maar dat zijn twee deuren naast elkaar en niet achter elkaar. Hij zou dan echter wel boven het trapgat hangen, wat er dus voor zou kunnen gaan zorgen dat de hal koel wordt en boven nog steeds warm. Dan zouden we mogelijk nog beter een in de woonkamer kunnen hangen en een op onze slaapkamer en dan zoonlief bij heel warm weer op de slaapbank in de achterkamer leggen. Die kun je dan waarschijnlijk wel redelijk goed met de woonkamer meekoelen.

Edit: Heeft er iemand ook een suggestie voor een goede installateur in het Noorden? Ik heb, als het om het goed installeren van warmtepompen gaat, namelijk geen hele denderende ervaringen...
Welk noorden hebben we het over; Noord-Holland of Groningen etc.

• Aziraphale
Notna schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Welk noorden hebben we het over; Noord-Holland of Groningen etc.
Groningen etc, meer precies Drenthe. :)

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True