De Mitsubishi Heavy Industries SRK/SRC 35 ZSX-WB hangt in de garage. R32, hyper inverter, SCOP 5.1, A+++ voor koelen en verwarmen. De garage gaan we hiermee stabiel op 18 graden houden en wordt hobby/speelruimte. De WP op max verwarmen gezet om te voelen hoe dat is, wat een beest!
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:25:
[...]
Maar zoals ik al eerder zei. Zonder grote investeringen kan je er niet fatsoenlijk mee koelen. Ik wens je weer veel woongenot deze zomer als het weer 30 plus buiten is. Dan maar een plastic bak aan de muur met een massieve parketvloer bij mij waar geen vloerverwarming onder kan. Ik zou nooit zo'n onooglijke plavuizen of PVC vloer willen hebben. Ieder zijn ding.

Dat eerste klopt niet, met een W/W WP kun je prima koelen. Met een L/W WP is dat lastiger idd, tenzij je overal vloerverwarming hebt. Als je dat niet hebt, moet je met speciale radiatoren met condensafvoer gaan werken etc. In jouw situatie wordt het idd prijzig.
Je suggereert dat sommige mensen een plastic bak ofwel airco binnenunit lelijk kunnen vinden, en andere mensen een plavuizen of PVC vloer juist lelijk vinden. Dit is geen faire vergelijking. De gemiddelde NLer vindt een airco bak lelijk, de gemiddelde NLer vindt een stenen, plavuizen of PVC vloer mooi. Sowieso heb je PVC vloeren die nauwelijks van een parketvloer te onderscheiden zijn en stenen vloeren met houtmotief. Smaken verschillen, maar het één is dus veel algemener dan het ander. Dat betekent ook dat het één een grotere invloed zal hebben op de waarde van je huis.
En wat betreft Den Haag. Er is geen onbetrouwbare "partner" dan Den Haag. Alles is mogelijk daar. Dat bewijst de historie wel. Doe je huiswerk maar even.
Doe je huiswerk maar even?
De overheid is niet de meest betrouwbare/consistente partner, elke regering heeft weer zijn eigen ideeën. De overheid is eerder opportunistisch. Maar de overheid doet ook zijn uiterste best om zo weinig mogelijk kiezers tegen zich in het harnas te jagen.
L/W WP installaties overbodig maken is zoiets alsof je de PHEV jarenlang subsidieert en ze dan helemaal verbiedt in NL. Dat is niet realistisch, het verlagen/afschaffen van de subsidie, waardoor ze duurder worden, is dat wel. L/W WPen nutteloos/overbodig maken na jarenlange subsidies? Natuurlijk niet. Tenzij er nu ineens onderzoeksresultaten boven water komen dat R32 kankerverwekkend is oid.
Edit; Ik ken overigens heel veel mensen met vloerverwarming die omdat ze het koud hebben bij 21 graden een pelletkachel hebben aangeschaft. Hoezo prettige warmte?
Lijkt me niet zo'n goed voorbeeld. Dat er mensen zijn die 21 graden te koud vinden, wil niet zeggen dat de manier van verwarmen niet fijn is. Warmte stijgt omhoog, met VWW verwarm je waar de warmte het hele lichaam bereikt incl. de voeten (notoir snel koud). Een puntbron als een gaskachel of pelletkachel is een extraatje, dat is soms prettig maar is in veruit de meeste gevallen niet de hoofdmethode van verwarmen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Dieken Taffert op 25-01-2020 14:56
]