mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:24:
...
@
Armin Radiatoren en vloerverwarming doen meer met stralingswarmte waardoor de massa sneller opwarmt, dit gebeurd bij luchtverwarming minder snel, en CV heeft gewoon veel meer warmte afgifte punten waarbij bij een l/l WP alles van 1 punt komt.
...
Misschien begriojp ik je niet goed, maar vermogen = vermogen. Stralingswarmte vs puur convectie heeft geen effect op het opwarmen van de massa.
Waar jij wellicht op wijst dat een radiator stralinsgwarmte heeft die rechtstreeks op de muur valt. Dat kan, maar bij
gelijk vermogen betekent dat dus automatisch dat er minder vermogen de lucht in gaat, en de lucht dus langer koud blijft. Maar dat verschil is niet noemenswaardig aangezien lucht niet zo'n grote warmte-capaciteit heeft.
Na een paar minuten gaat bij luchtverwarming die koude muur op hoge snelheid warmte opzuigen uit die lucht, welke de airco weer aanvult. Andersom, bij radiatoren, na enige tijd zal die opgewarmde muur die koudere kamerlucht weer gaan opwarmen. Echter uiteindelijk over de uren heen heeft dat geen verschil. En zodra de zaak op temperatuur is, is het in thermisch evenwicht.
Het grote verschil is uiteindelijk dat men in zo'n huiskamer een >20kW gas-ketel vergelijkt met een 4kW airco. Zeker indien je nog zo'n klassieke loeihete radiator of twee hebt. Dat is een enorm bruut vermogen als je dat omrekent naar kW. Maar ook die ketel geheel los laten gaan op die vloerverwarming (want wederom, veel Nederlanders stoken de rest van hun huis niet/minder) maakt het lekker warm.
Ga jij echter maar eens twee van die elk 2kW olie-radiatoren in je huiskamer zetten. Dan mag je 's ochtends ook een trui aantrekken als je aan nachtverlaging doet.
Betreft het aantal afgifte-punten heb je een punt, maar dat gaat niet om vermogen, maar dat bij zeer grote ruimtes je inderdaad soms problemen hebt dat de airco de warmte niet goed verspreid krijgt. Maar dat staat los van vermogen zelf. Een traditionele kanaal-unit heeft in zo'n kamer bijvoorbeeld meer uitblaas-gaten, terwijl het vermogen niet groter hoeft te zijn.
Er is echter geen inherent verschil in het wel of niet opwarmen van massa van het huis zelf. Dat heeft enkel te maken met de materiaal-eigenschappen van het huis(kamer) zelf en het vermogen van je gas-ketel (>20kW) vs je airco (iets van 4kW).
Om die reden is het juist zaak om de warmte-pomp dus langer te laten draaien indien je een huis hebt met veel thermische massa en matige isolatie. Thermische massa is dan namelijk ook een thermische doorlaat naar buiten. Bij moderne woningbouw zal die nachtverlaging minder een probleem zijn, want het koelt toch niet af.
Exact dezelfde discussie zie je ook bij lucht-water warmtepompen ook als die huizen gewoon vloerverwarming hebben (en je dus geen gezeur met HR radiatoren krijgt). Je
moet dan eerst isoleren want anders kan een 9kW warmte-pomp soms niet goed je >20kW gas-ketel vervangen.
Ding gewoon 24/7 aan laten met minimale verlaging dan zit er geen verschil meer in comfort en blijft de massa warm is mijn ervaring.
Btw ik heb nog steeds stroombesparingsstand aanstaan op minimaal verbruik = max 25% vermogen en houd het hier nog gewoon warm.
Exact!
Wellicht dus dat ik je niet begreep en mijn lap tekst niet in tegenspraak is met wat je bedoelde