Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 85 ... 89 Laatste
Acties:

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 14:08
Armin schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:09:
[...]

Let wel het gaat om de afzekerwaarde van de twee (toch?) buitenunits samen. Dan is 2x 10A in principe te veel voor een 16A zeker als die ook voor andere zaken gebruikt wordt.

Maar waar ik woon zou het gewoon afgekeurd worden. O-)

Is het risico groot? Nee, maar het is niet enkel vol aan, maar ook opstartgedrag etc bij koud weer.

En zoals gezegd, het is niet gevaarlijk, maar kan enkel tot uitval leiden. Enkel FYI dus.
Grrrrr. Kan ik weer gaan overleggen. Is zo'n bestaande groep niet te upgraden? Ben geen electricien.

Bedankt voor het meedenken. _/-\o_

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:42
Flanky schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 00:37:
[...]

Reinig de filters eens van de binnenunit, als je dat nog nooit gedaan hebt kan dit erg veel verschil maken
Op welke manier heb jij ze schoongemaakt? Want er zit toch zo’n zelfreinigende borstel in?

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 31-03 20:11
Greenisthebest schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:36:
[...]
Grrrrr. Kan ik weer gaan overleggen. Is zo'n bestaande groep niet te upgraden? Ben geen electricien.

Probleem is de draad. De draad is doorgaans gemaakt voor een bepaalde maximale stroomsterkte, dus daar kun je niet overheen zonder die draad te vervangen.

Ik zou vooral kijken hoe het eventueel moet als er toch een nieuwe groep moet komen. Soms is dat makkelijker dan initieel gedacht. Maar ook als het toch lastig is, je kunt dan eventueel die optie in het achterhoofd houden, en gewoon eerst proberen met de bestaande groep. Als je dan problemen krijgt, kun je die nieuwe groep later laten aanleggen. Maar je weet dan in ieder geval wat er bij komt kijken, en kunt dan ook een andere elektricien nemen, of zelf al voorwerk doen, etc.

Grote kans dat het op die 16A gewoon allemaal werkt, maar mijn punt is vooral je bewust te maken van het theoretische probleem, zodat je in ieder geval als er later onverhoopt tegen de verwachtingen toch fout gaat, je niet dan pas opeens met het probleem geconfronteerd wordt.

• Greenisthebest
@Armin Meterkast is voor in de woning. Kan helaas niet buiten langs ivm buren. En ik heb geen kruipruimte en moet dan een kabel leggen van ik denk zo'n 35 meter door mijn huis naar achteren en dan langs de muren en gaten boren in de 3 muren. Niet echt mooi en praktisch.

Op zolder draait overigens ook gewoon een wasmachine en droger op 1 groep. Dat zijn toch ook geen lichte jongens toch?

Ik had al mijn twijfels en zal morgen nog eens bellen met de installateur.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:19
Greenisthebest schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:47:
Op zolder draait overigens ook gewoon een wasmachine en droger op 1 groep. Dat zijn toch ook geen lichte jongens toch?
Dat is geen probleem meer sinds er warmtepompdrogers bestaan.

• Greenisthebest
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:06:
[...]

Dat is geen probleem meer sinds er warmtepompdrogers bestaan.
Dat ding van mij is nog old fashion 20 jaar oud. ;)

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 31-03 16:10
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:33:
[...]

De Daikin Ururu Sarara geeft gewoon via de afstandsbediening met info knop het verbruik sinds aan stand en totaal verbruik. Heeft jouw daikin deze mogelijkheid niet? Of wifi controller?
Dat is hoe ik nu al vier jaar monitor en zo kan ik de jaren ook vergelijken. Zijn al die details echt belangrijk? Ik houd per maand bij in Excel, idem dat van zonnepanelen en andere energieverbruikers.

Op één groep is sowieso geen probleem zolang je eerst wast en daarna droogt of een switch gebruikt.
Ik kwam laatst ook iemand tegen die z'n 12 zonnepanelen op de wasmachinegroep had zitten met een of andere slimme schakeling.Schijnt gewoon te mogen en te kunnen.
Hier zit de Daikin US 3.5 al vier jaar op een reeds bestaande groep. Een tijd een stekker-energiemeter erop gehad. Nooit meer verbruik gezien dan dat van een ouwe stofzuiger die je zonder nadenken zou gebruiken.

[Voor 41% gewijzigd door mv8tekst op 20-01-2020 08:00]

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 31-03 16:10
edit: samengevoegd met bovenstaaande

[Voor 93% gewijzigd door mv8tekst op 20-01-2020 08:01]

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Greenisthebest schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:36:
[...]

Bij mijn pa zitten ze ook op 1 groep, en daar in een jaar of 3 nog nooit problemen ervaren.In mijn eigen huis ook op 1 groep en ook nog nooit issues gehad.

Moderne AC's toeren heel netjes op en hebben geen mega inschakelvermogens meer bij het opstarten. Bij mijn allereerste AC zag je het licht dimmen als die opstartte :X. Daar zou ik er geen twee van op een groep durven aan te sluiten :p

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Glashelder schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:39:
[...]

Bij mijn pa zitten ze ook op 1 groep, en daar in een jaar of 3 nog nooit problemen ervaren.In mijn eigen huis ook op 1 groep en ook nog nooit issues gehad.

Moderne AC's toeren heel netjes op en hebben geen mega inschakelvermogens meer bij het opstarten. Bij mijn allereerste AC zag je het licht dimmen als die opstartte :X. Daar zou ik er geen twee van op een groep durven aan te sluiten :p
Hier ook 2 stuks op 1 groep.
staan dan niet gelijktijdig aan, maar piek komt nooit hoger als 1500w (dat is bij opstarten als t vriest)
daarna zakt het snel naar tussen de 150 en 600w

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als de specs van een buitenunit zeggen dat het werkgebied van -7o tot 30o C (voor verwarming) ligt, wat gebeurt er dan onder de -7o C? Verwarmt hij dan helemaal niet, of gaat het verbruik dan enorm oplopen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Andrehj
@zonoskar Waar ze stoppen varieert per merk. Maar bij elke merk wordt het rendement slechter naarmate de temperatuur daalt. En ergens tussen de -10 en -25 houden ze allemaal wel zo'n beetje op. Voor de precieze data moet je bij de fabrikant of leverancier zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2020 12:50]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik kan me posts van Ray herinneren waarin hij een unit had die stopte boven de 37 graden. Dat ging om een Daikin.

[Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2020 13:13]

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 31-03 18:00
@Armin Meterkast is voor in de woning. Kan helaas niet buiten langs ivm buren. En ik heb geen kruipruimte en moet dan een kabel leggen van ik denk zo'n 35 meter door mijn huis naar achteren en dan langs de muren en gaten boren in de 3 muren. Niet echt mooi en praktisch.

Ik had al mijn twijfels en zal morgen nog eens bellen met de installateur.
Mocht de vlam in de pan gaan heb je wat uit te leggen aan de verzekering daar is het meer voor.
Verzekeringen eisen dat de installatie volgens NEN1010 wordt aangelegd.

Hier trekt de unit alleen 1600watt bij een defrost in alle andere gevallen hooguit 200-700 watt, het overgrote deel rond 250watt...

Deze heeft ook maar een afzekerwaarde van 10A, Hier loopt hij dan wel met 1 kabel naar de meterkast, omdat het gewoon net zo makkelijk was.

Maar 1 unit zou wel mogen alleen geen 2e buitenunit, heb je toevallig niet nog een groep in de buurt ?
Het kunnen gerust 2 bestaande groepen zijn.

Norm is boven 2000watt een eigen groep, maar als het apparaat maar een piek daarboven heeft van 10 minuten dan schijnt het weer wel te mogen, dat kan dus hier prima een defrost duurt niet langer.

[Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2020 16:30]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 26-03 09:08
Glashelder schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:13:
Ik kan me posts van Ray herinneren waarin hij een unit had die stopte boven de 37 graden. Dat ging om een Daikin.
was meer ergens in de 40 .... maar buitenvoeler stopt bij mijn model bij 39

wat daar nu precies aan de hand was weet ik nog steeds niet. staat op mijn todo lijstje voor 2020 om herhaling te voorkomen

ook hier weet niemand zo even te vertellen waar ik op zoeken

tldr. buitentemp > 40 graden. compressor komt niet verder dan een 22hz maar blijft wel lopen. uitblaas temp pislauw. buiten unit fan draait op maximaal. stopt er dan compleet mee na grofweg een minuut. compressor blijkft draaien. fan springt weer aan op max na ongeveer 30 seconden

dit heeft zich dus uren herhaald tot dat het buiten wat afkoelde en sindsdien is alles weer normaal

ljikt mij een 'simpele' diagnose maar tot dusver geen idee.

ik vermoed zelf wellich overdruk maar waarom zou de fan dan stoppen ipv door blijven draaien

achteraf hoorde ik dat wellicht geforceerd koelen met water het op had kunnen lossen

edit. voor dat ik mijn energy modus aan kon passen naar minimaal was het niet vreemd dat er pieken waren richting 3000 watt hier bij verwarmen. heeft dan ook eigen groep

[Voor 7% gewijzigd door Ray op 20-01-2020 17:35]

• Greenisthebest
mr_evil08 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:24:
[...]

Mocht de vlam in de pan gaan heb je wat uit te leggen aan de verzekering daar is het meer voor.

Hier trekt de unit alleen 1600watt bij een defrost in alle andere gevallen hooguit 200-700 watt, het overgrote deel rond 250watt...

Deze heeft ook maar een afzekerwaarde van 10A, Hier loopt hij dan wel met 1 kabel naar de meterkast, omdat het gewoon net zo makkelijk was.

Maar 1 unit zou wel mogen alleen geen 2e buitenunit, heb je toevallig niet nog een groep in de buurt ?
Het kunnen gerust 2 bestaande groepen zijn.

Norm is boven 2000watt een eigen groep, maar als het apparaat maar een piek daarboven heeft van 10 minuten dan schijnt het weer wel te mogen, dat kan dus hier prima een defrost duurt niet langer.
Vanmiddag gebeld met de installateur en die verzekerd mij dat de 2 units absoluut geen probleem gaan geven. Ik vertrouw daar dan op.

Ga nu maar eens akkoord geven voor 3 units binnen, 2 buiten Daikin €5800,- incl plaatsing. Ik heb vertrouwen in de leverancier, verplichten me niet voor jaarlijks onderhoud (ik ga denk ik afhankelijk van gebruik 1x per 2 of 3 jaar groot onderhoud) om de 5 jaar garantie te behouden en hebben echt goed meegedacht. Levering zal omstreeks eind februari/begin maart worden en dan kan ik nog even verwarmen. En straks in de zomer zalig koel voordat heel NL weer om een airco gaat roepen. DE overweging dat ik niet voor L/W ben gegaan.

Ook veel gehad aan alle input hier! _/-\o_

@ZuinigeRijder Bedankt voor dit stuk http://www.olino.org/blog...-leven-begint-bij-jezelf/ wat mij aan het denken heeft gezet.
Glashelder schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:13:
Lijkt me niet normaal. Hoe doen ze dat bijvoorbeeld in Spanje het binnenland waar het in de zomer wel tegen de 50 graden kan komen?

[Voor 9% gewijzigd door Greenisthebest op 20-01-2020 18:53]

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:24:
[...]
[...]
En ter aanvulling, er spelen dus twee zaken. Functioneel dat theoretisch ze meer dan 16A kunnen trekken. Dat is geen gevaar, maar theoretisch functioneel. Aanvullend dat de units zelf affikken omdat de zekering 16A is maar de maximale advies waarde 10A. Dus als opeens de unit 11A gaat trekken, is er iets goed mis, maar de groep slaat pas af bij 16A. De zekering van de groep beschermt immers enkel de draad. Aan de andere kant, dikke kans dat er ook wel ergens een paar zekeringen in de unit zelf zijn, dus hoe groot dat risico is weet ik niet.

Mijn nieuwe airco installatie werd onlangs afgekeurd door de lokale controleur (ik woon in het buitenland) want zat op een 30A zekering en groep, maar de fabaikant afzekering waarde was 25A. Ik heb toen maar niet verteld dat zij de andere unit een jaar eerder wel goedgekeurd hadden terwijl die gelijk geinstalleerd was ;) Maar goed, twee 25A zekeringena anschaffen bij de Homedepot loste dat probleem snel op.

Ik ken de regels in NL verder niet, dus doe daar geen uitspraak over, maar een oplossing die hier in de USA mag, is een zekering in de werkschakelaar zetten. Je hebt twee varianten: de meest gangbare is enkel een schakelaar in de zogenaamde werkschakelaar, maar je hebt ze ook met aanvullende zekering. In dat geval mag je hier ook twee units op een groep zetten.

Je zou eventueel dat kunnen overwegen, als je bang bent voor verzekeringszaken.

• Armin
Greenisthebest schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:39:
[...]
...
Lijkt me niet normaal. Hoe doen ze dat bijvoorbeeld in Spanje het binnenland waar het in de zomer wel tegen de 50 graden kan komen?
Verschillende warmtepompen zijn gemaakt voor verschillende functies en klimaten. Een kleinere radiator heeft voordelen op bepaalde terreinen, maar geeft bijvoorbeeld juist problemen bij extreme temperaturen. Maar ook pompsnelheid speelt een rol. Plus uiteraard dat 'meer kunnen' ook vaak 'meer kost' 8)

Die van mij (ME instapmodel) kan bijvoorbeeld tot 46 graden koelen en bij mijn 40 graden zomers is dat ook daadwerkelijk het geval. En bij -12 kwam er nog warmte uit, al zal de COP wel behoorlijk bagger geweest zijn. Spec zegt dat die tot -15 blijft werken.

Maar ME heeft bijvoorbeeld ook hyperheat units die een grotere range hebben, plus ook meer warmte leveren bij lage temperaturen. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan. Voor mij echter is dat het geld niet waard. Maar zou ik in het koude noorden wonen, of in Arizona is het uiteraard een ander verhaal.

• Greenisthebest
Armin schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Verschillende warmtepompen zijn gemaakt voor verschillende functies en klimaten. Een kleinere radiator heeft voordelen op bepaalde terreinen, maar geeft bijvoorbeeld juist problemen bij extreme temperaturen. Maar ook pompsnelheid speelt een rol. Plus uiteraard dat 'meer kunnen' ook vaak 'meer kost' 8)

Die van mij (ME instapmodel) kan bijvoorbeeld tot 46 graden koelen en bij mijn 40 graden zomers is dat ook daadwerkelijk het geval. En bij -12 kwam er nog warmte uit, al zal de COP wel behoorlijk bagger geweest zijn. Spec zegt dat die tot -15 blijft werken.

Maar ME heeft bijvoorbeeld ook hyperheat units die een grotere range hebben, plus ook meer warmte leveren bij lage temperaturen. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan. Voor mij echter is dat het geld niet waard. Maar zou ik in het koude noorden wonen, of in Arizona is het uiteraard een ander verhaal.
Net even in de specs gekeken. Zou tot 50 graden moeten kunnen koelen en tot -20 verwarmen. Dat zie ik het hier niet worden.

• mr_evil08
Armin schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:09:
[...]

En ter aanvulling, er spelen dus twee zaken. Functioneel dat theoretisch ze meer dan 16A kunnen trekken. Dat is geen gevaar, maar theoretisch functioneel. Aanvullend dat de units zelf affikken omdat de zekering 16A is maar de maximale advies waarde 10A. Dus als opeens de unit 11A gaat trekken, is er iets goed mis, maar de groep slaat pas af bij 16A. De zekering van de groep beschermt immers enkel de draad. Aan de andere kant, dikke kans dat er ook wel ergens een paar zekeringen in de unit zelf zijn, dus hoe groot dat risico is weet ik niet.

Mijn nieuwe airco installatie werd onlangs afgekeurd door de lokale controleur (ik woon in het buitenland) want zat op een 30A zekering en groep, maar de fabaikant afzekering waarde was 25A. Ik heb toen maar niet verteld dat zij de andere unit een jaar eerder wel goedgekeurd hadden terwijl die gelijk geinstalleerd was ;) Maar goed, twee 25A zekeringena anschaffen bij de Homedepot loste dat probleem snel op.

Ik ken de regels in NL verder niet, dus doe daar geen uitspraak over, maar een oplossing die hier in de USA mag, is een zekering in de werkschakelaar zetten. Je hebt twee varianten: de meest gangbare is enkel een schakelaar in de zogenaamde werkschakelaar, maar je hebt ze ook met aanvullende zekering. In dat geval mag je hier ook twee units op een groep zetten.

Je zou eventueel dat kunnen overwegen, als je bang bent voor verzekeringszaken.
In Nederland wordt het niet gecontroleerd bij consumenten thuis, stroomgroepen mogen hier tot 16A met uitzondering van een 32A kookgroep, of natuurlijk krachtstroom.

Norm is hier 2000watt of meer eigen groep, was vroeger verplicht maar tegenwoordig niet meer.

Brand gebeurd meestal in de lasdosen hoe meer je erop knoopt hoe meer kans.

We hebben in Nederland wel automaten van 16A, 16B en 16C(vertraging hoe snel hij moet ingrijpen).

Brand verwacht ik ook niet met 2 wp, s op 1 groep maar mocht er iets misgaan dan is dat het eerste waar de verzekering op gaat zeiken.

@Glashelder deze daikin wp ging anders probleemloos door terwijl het buiten boven 40c kwam.

Staat in de volle zon op bestrating naast een muur, de daikin app gaf gewoon 40c aan.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2020 21:34]

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:09
Ik heb offertes ontvangen voor zowel de Daikin FTXC50B als de Daikin FTXA42AW

Geleverd en geplaatst kost de FTXA42AW toch zo'n €650 meer.
Is dit prijsverschil gerechtvaardigd? Ik zie op de spec sheets niet zoveel verschil

https://www.airco-ropa.be...ikin-sensira-ftxc50b.html
https://www.airco-ropa.be...stylish-wit-ftxa42aw.html

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:06
Totaal geen verschil idd, alleen A+ voor verwarmen of A+++.
In dit topic zou je verwachten dat iemand liever A+++ voor verwarmen heeft dan A+ O-)
Dan is er nog een capaciteitsverschil en tot bij welke buiten temperatuur hij kan verwarmen.
Zoek eens wat beter en kijk of je bij Daikin zelf meer specs op een rijtje kan zetten.
Kost stroom je niets dan maakt het niet veel uit :P

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Andrehj schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:49:
@zonoskar Waar ze stoppen varieert per merk. Maar bij elke merk wordt het rendement slechter naarmate de temperatuur daalt. En ergens tussen de -10 en -25 houden ze allemaal wel zo'n beetje op. Voor de precieze data moet je bij de fabrikant of leverancier zijn.
Dat is nou net het probleem. De fabrikant specificeert -7oC als ondergrens, maar niet wat de COP is bijvoorbeeld. Dus stopt de unit met verwarmen als het onder de -7oC is? Of wordt de COP dan heel erg ongunstig. Bijv Panasonic Etherea specificeert -15oC, maar geen COP.

• Greenisthebest
zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Dat is nou net het probleem. De fabrikant specificeert -7oC als ondergrens, maar niet wat de COP is bijvoorbeeld. Dus stopt de unit met verwarmen als het onder de -7oC is? Of wordt de COP dan heel erg ongunstig. Bijv Panasonic Etherea specificeert -15oC, maar geen COP.
Slecht natuurlijk. Hoeveel warmte denk je dat er in de buitenlucht zit als het -10 is? Daar moet een unit toch zijn warmte "uitpersen". Maar hoeveel strenge winters heb jij nog meegemaakt de laatste tien jaar? Eerder omgekeerd helaas, bloedhete zomers en ben bang dat dat nooit meer anders gaat worden. Ik zou me er niet te druk om maken. Of woon je in Scandinavie?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Greenisthebest schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:53:
[...]

Slecht natuurlijk. Hoeveel warmte denk je dat er in de buitenlucht zit als het -10 is? Daar moet een unit toch zijn warmte "uitpersen". Maar hoeveel strenge winters heb jij nog meegemaakt de laatste tien jaar? Eerder omgekeerd helaas, bloedhete zomers en ben bang dat dat nooit meer anders gaat worden. Ik zou me er niet te druk om maken. Of woon je in Scandinavië?
Nee, maar ik wil de airco (L/L warmtepomp) als hoofdverwarming gebruiken. Is toch lullig als het dan toch een keer -10 wordt en je verwarming houdt er mee op. Dat het dan wat meer stroom kost kan ik nog mee leven.

• Andrehj
Greenisthebest schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:53:
[...]
Slecht natuurlijk. Hoeveel warmte denk je dat er in de buitenlucht zit als het -10 is?
Een heleboel. Pas bij -273°C is alle warmte eruit. :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:56
Andrehj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:15:
[...]

Haha, heerlijk dit :)

Maar, tot welke temp kun je met R32 nog warmte overhevelen van buiten naar binnen. Dat wordt bepaald door de laagste temp van de verdamper toch?
zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:55:
[...]

Nee, maar ik wil de airco (L/L warmtepomp) als hoofdverwarming gebruiken. Is toch lullig als het dan toch een keer -10 wordt en je verwarming houdt er mee op. Dat het dan wat meer stroom kost kan ik nog mee leven.
Gek genoeg is dat wellicht niet eens het grootste probleem: ik weet niet of er een temp is dat hij er écht mee stopt. Ik weet wel dat onze airco het met mist het zwaarst heeft - dan lijkt ie vrij snel te bevriezen-ontdooien-bevriezen.. met vorst issie wel lekker bezig, maar slaat nooit af om te ontdooien.

[Voor 48% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-01-2020 13:43]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

-273.15 °C he?

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:10
Zojuist gezien wat defrosts zijn bij mijn LG 5kW split. De buitenunit was aardig wit geworden. Ik hoorde hem (voor het eerst) in defrost gaan. Verwarmen stopte helemaal. Heb hem na de defrost cycle uitgeschakeld en de pelletkachel wat hoger gezet, rust in huis en onder deze condities misschien verstandiger begrijp ik uit de verhalen hier...

Kan het kwaad als je hem bevroren uitzet?

• Greenisthebest
[...]

Als het al -10 wordt dan is het in de nacht. Dan slaap je toch en heb ik de verwarming niet aan.
[...]

Grapjas. Maar wel zo weinig dat het economisch en technisch niet meer interessant is. Hou niet voor niets mijn cv er voorlopig bij.

[Voor 26% gewijzigd door Greenisthebest op 21-01-2020 17:58]

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:46
Hier de hele dag door defrosts, de mist maakt het wat zwaarder en het is de hele dag al net onder 0. Kost ook aardig wat stroom. Morgen lijkt hetzelfde te worden, ik ga dan nog eens een gas dagje proberen als vergelijk.

Airco defrosts

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 31-03 19:02

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Greenisthebest schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:56:
[...]

Als het al -10 wordt dan is het in de nacht. Dan slaap je toch en heb ik de verwarming niet aan.
Ben ik het niet mee eens. Als meneer hem als hoofdverwarming gebruikt dan is het meestal beter om de airco 24x7 aan te houden. Vooral als het stevig vriest om de huiskamer niet af te laten koelen. Zie luchtverwarming meer als vloerverwarming ipv radiator verwarming. Houd het constant.

Overigens:
Vorig jaar was het -10 graden, en toch draaide mijn airco niet op volle toeren (1100W)(COP2), aangevend dat hij zelfs dan nog genoeg warmte haalde uit de buitenlucht.
Maar als je het wetenschappelijk wilt weten, dan moet je volgens mij op de specs zoeken naar maximaal opgenomen vermogen bij verwarmen (niet afgegeven vermogen). Bij mijn airco is dat 2400W. Als opgenomen vermogen gelijk wordt aan afgegeven vermogen (COP1) dan kan je airco altijd nog op dat vermogen verwarmen. Als dat voldoende is om je huis warm te houden, dan prima.

Wat ik wel met @Greenisthebest een ben is dat deze temperaturen zeer zeldzaam zijn.
Je kunt ook een paar convectorkacheltjes kopen voor 50 euro en die als bijverwarming aanzetten als backup voor deze zeldzame dagen, als de praktijk de theorie heeft ingehaald.
Kost je op dat moment wel meer stroom, maar de aanschafwaarde maakt het goed zolang het maar voor even is.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Defrosts zijn inderdaad regelmatig nu. Rond het vriespunt en dikke mist doe je ze geen plezier mee. Ik stook 24/7 beneden dus het is prima te doen. Boven net aangezet.

• Greenisthebest
De_Sint schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:09:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Als meneer hem als hoofdverwarming gebruikt dan is het meestal beter om de airco 24x7 aan te houden. Vooral als het stevig vriest om de huiskamer niet af te laten koelen. Zie luchtverwarming meer als vloerverwarming ipv radiator verwarming. Houd het constant.
Ligt ook aan je isolatie. Ik heb hier de thermostaat op 18 graden staan en het is echt tijden geleden dat hij bij mij in de nacht aanslaat.

Ik ga het zien wat het bij mij gaat worden. Meldt me volgende winter wel weer. O-)

[Voor 7% gewijzigd door Greenisthebest op 21-01-2020 18:22]

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 31-03 19:02

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Greenisthebest schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:21:
[...]

Ligt ook aan je isolatie. Ik heb hier de thermostaat op 18 graden staan en het is echt tijden geleden dat hij bij mij in de nacht aanslaat.

Ik ga het zien wat het bij mij gaat worden. Meldt me volgende winter wel weer. O-)
Praten we nu over luchtverwarming of stralingswarmte. Zijn twee totaal verschillende zaken.
Zet je de Thermostaat bij stralingswarmte uit dan ijlt dat nog een tijd na, en blijft je kamer langer op redelijke temperatuur warm.
Zet je je airco als hoofdverwarming uit, dan is het koud. Zelfs tijdens de 10 minuten defrost voel je het koud worden.
Om met luchtverwarming dan alle objecten in de huiskamer op warmte te krijgen duurt erg lang. De lucht is snel opgewarmd, maar alle objecten blijven koud. Je bank, je tafel, je stoelen, de muren.. En dat voel je.

Mijn woning komt uit 2008, goed genoeg geïsoleerd dus volgens de normen destijds.

Velen hier, waaronder ik, houden de airco aan als het hoofdverwarming is. Desnoods met nachtverlaging, maar zelfs dat doe ik niet, aangezien ik niet veel winst in stroomverbruik zie.

• Greenisthebest
De_Sint schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:32:
[...]

Praten we nu over luchtverwarming of stralingswarmte. Zijn twee totaal verschillende zaken.
Zet je de Thermostaat bij stralingswarmte uit dan ijlt dat nog een tijd na, en blijft je kamer langer op redelijke temperatuur warm.
Zet je je airco als hoofdverwarming uit, dan is het koud. Zelfs tijdens de 10 minuten defrost voel je het koud worden.
Om met luchtverwarming dan alle objecten in de huiskamer op warmte te krijgen duurt erg lang. De lucht is snel opgewarmd, maar alle objecten blijven koud. Je bank, je tafel, je stoelen, de muren.. En dat voel je.

Mijn woning komt uit 2008, goed genoeg geïsoleerd dus volgens de normen destijds.

Velen hier, waaronder ik, houden de airco aan als het hoofdverwarming is. Desnoods met nachtverlaging, maar zelfs dat doe ik niet, aangezien ik niet veel winst in stroomverbruik zie.
Ik zei al. Ik ga het zien. Overigens is mijn leren bank hier ook gewoon koud in de ochtend dus of dat nu veel uitmaakt? Maar ik zal zoals gezegd hier mij weer melden als ik volgend jaar echt ervaring heb omtrent dit onderwerp.

Heb altijd nog een houtkachel. Daar kan qua warmtegevoel niets tegenop. Die gaat hier altijd aan met dit soort koud en kil weer. :9

• Andrehj
Greenisthebest schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:56:
Grapjas. Maar wel zo weinig dat het economisch en technisch niet meer interessant is. Hou niet voor niets mijn cv er voorlopig bij.
Dat was niet grappig, maar vooral serieus bedoeld. Zolang je de lucht nog kunt afkoelen, kun je er energie uit halen. -10 voelt voor ons weliswaar koud, maar lucht bevat dan nog enorm veel energie.
Nadeel is alleen dat het rendement bij lage temperaturen steeds slechter wordt.

Verder moet een ieder uiteraard zelf weten wat ie wel of niet opzegt, vooral voor SWW is gas ook nog steeds een prima keus. (Geen boiler nodig, en financieel nauwelijks slechter dan met een WP). Helaas zorgen belastingmaatregelen (vastrecht etc) dat het gas per kuub dan wel erg duur wordt.

Over het vermogen van airco's bij lage temperaturen: Volgens de databooks van Mitsubishi levert bijvoorbeeld een MSZ-LN50VG i.c.m. de MUZ-LN50VG (4.5 kW nominaal) op zijn operation limit van -15°C nog 4.2 kW. Dat klinkt al aardig bruikbaar lijkt me zo.
Mocht je dat niet genoeg vinden, dan kun je nog de buitenunit MUZ-LN50VGHZ kopen, die tot maar liefst -25°C 4.7 kW levert (en tot -10 zelfs 6 kW).

Dat alles lijkt mij toch ruim voldoende om alleen hiermee je huis te kunnen verwarmen.

• Armin
[...]

Eens, maar zoals je waarschijnlijk ook weet zijn er speciale modellen voor koudere klimaten. Die halen vaak ook meer/sneller warmte uit de lucht bij koude temperaturen.

Uiteraard hebbend ie weer andere nadelen - vooral prijs - en vandaar dat de meesten er niet voor kiezen.

Als het echter mijn primaire verwarming zou zijn, zo ik wel voor zo'n unit kiezen. Maar zolang ik gas-backup heb was het mij die extra investering niet waard.

• Speedy-Andre
Zoek de defrosts in Alminder® bij mist en 3 graden :)
Hij doet het op z'n sloffen.

https://tweakers.net/ext/f/znYvxhcwTz5wM1mG0wBVuXmd/medium.jpg

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Armin
De_Sint schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:32:
[...]

Dat is natuurlijk waar, maar een paar kantekeningen:

Materiaal keuze maakt uit. Nederlandse huizen zijn vaak van steen (of tegenwoordig stapel-beton) met stenen vloeren. Dat verwarmt zeer langzaam, maar geeft dan 's nachts ook weer warmte af als je alles uitzet.

Maar heb je een huis van hout, gipswanden en houten vloeren is er nauwelijks massa. Afhankelijk van de luchtdichtheid en kwaliteit van isolatie koelt het dan soms sneller af, maar andersom, weer aanzetten en het is héél snel warm want er is geen enorme steen-massa die die nieuwe warmte aan het opzuigen is.

Uiteindelijk is er onder de streep echter geen enkel verschil tussen water-verwarming en luchtverwarming. Als je huis eenmaal warm is koelt het net zo snel of langzaam af, en in de ochtend warmt het net zo snel of langzaam weer op. De mythe dat luchtverwarming anders zou zijn komt door twee zaken.

Enerzijds dat die airco's vaak veel minder vermogen hebben dan zo'n brute gasketel. Zeker omdat veel Nederlanders de bovenverdieping maar beperkt verwarmen, dan kan zo'n >20kW ketel lekker staan pompen in die vloerverwarming in de huiskamer. Ja, dan wordt die vloer héél snel warm, en daar kan een 4kW airco niet tegen op. De oplossing is dan - inderdaad zoals jij aangeeft - ook geen of minder nachtverlaging toepassen.

Zou je van een brute >20kW gasketel overstappen naar een 9kW lucht-water warmte-pomp kom je er soms nog nét mee weg, maar als je de discusies op het zuster-forum hier op Tweakers leest over die pompen, zie je dat men ook daar de zaak veel vaker aan laat staan.

En anderzijds, uiteraard hoe moderner een huis, hoe minder het afkoelt, en hoe minder verschil tussen verschillende soorten verwarming. Met name als je een stenen vloer hebt zonder (goede) isolatie tussen beton en deklaag, zal vloerverwarming moeilijk te evenaren zijn. Zo'n 4kW huiskamer lucht-unit heeft het enkel met het opwarmen van die vloer gewoon erg zwaar als je die geheel laat afkoelen gedurende de nacht. Ofwel, niet laten afkoelen ;)

• Unicron
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 31-03 23:58
Weet iemand hoe een Daikin FTXM35 en bijbehorende buiten unit bepaald of er een defrost moet gebeuren? Als ik de wifi sensor informatie bekijk heeft die namelijk alleen temperatuur sensoren, maar er speelt natuurlijk meer mee, bijv hoe vochtig het is.

• Armin
Unicron schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:02:
Weet iemand hoe een Daikin FTXM35 en bijbehorende buiten unit bepaald of er een defrost moet gebeuren? Als ik de wifi sensor informatie bekijk heeft die namelijk alleen temperatuur sensoren, maar er speelt natuurlijk meer mee, bijv hoe vochtig het is.
Meestal wordt de buiten temperatuur en de 'coil' temperatuur genomen, met een algorithme. Ik vermoed dat men ook direct of indirect het afgegeven vermogen monitort. Immers dat is veel meer relevant van of een defrost nodig is.

Maar de exacte mechanismen veranderen per merk, model, firmware revisie en zijn ook een van de zaken waar merken verschillen in kwaliteit. Sommige pompen schijnen ('schenen' - als in het verleden?) zelfs heel dom gewoon elke X tijd te doen (al ben ik die zelf nog niet tegengekomen).

Immers, een beetje bevriezen op een grote radiator is niet erg als men nog gewoon aan de warmtevraag kan voldoen. Een dikke multi-split waar maar één unit aan staat zal dus vaak minder snel in defrost schieten dan een single-split met diezelfde binnen-unit.

• Bigpiet
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 29-03 23:02
We zijn inmiddels aardig wat posts verder maar helaas slecht nieuws. De nieuwe ME ap35 heeft een kapotte compressor (Code 5 op de binnenunit) Een erkend installatie bedrijf heeft deze diagnose gesteld. Eerst met een inverter controle kastje gecontroleerd of de spanning naar de compressor goed uitgestuurd wordt. Dat was het geval. De compressor draait 1 a 2 seconden en dan stopt deze ermee. De monteur had dit nog nooit eerder meegemaakt bij Mitsubishi electric. 1 keer eerder bij een daikin. Heb ik weer. Kans op 1 op een miljoen.

Nu gaan kijken of ik garantie kan krijgen bij climastars. Je snapt dat ik nooit meer bij een Italiaanse webshop ga kopen. Dit wordt vast een lang en moeilijk verhaal.

Voortaan koop ik de units bij een installateur en laat die het in bedrijfstellen. Dan blijft de garantie overeind en terwijl ik de installatie zelf kan doen. Blijft leuk werk.

• mr_evil08
DjAntoon schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:46:
Zojuist gezien wat defrosts zijn bij mijn LG 5kW split. De buitenunit was aardig wit geworden. Ik hoorde hem (voor het eerst) in defrost gaan. Verwarmen stopte helemaal. Heb hem na de defrost cycle uitgeschakeld en de pelletkachel wat hoger gezet, rust in huis en onder deze condities misschien verstandiger begrijp ik uit de verhalen hier...

Kan het kwaad als je hem bevroren uitzet?
Want als de unit een defrost doet is er gelijk paniek in de tent? :+
Wanneer het hier beneden 0 komt blijft de unit gewoon aan, ik zie vrijwel geen extra verbruik.
Hier gebeurd het 1x per 2u, de unit maakt niks meer geluid tijdens een defrost, de compressor staat even voluit maar de fan uit, sterker nog bij een defrost is mijn buitenunit stiller dan tijdens verwarmen.

Het geluid van de buitenunit is hoofdzakelijk de fan, de compressor is hier wel stil.
bij mist blaast die hard maar de compressor draait zacht, kortom ruim voldoende vermogen over, slinger ik 2c erbij dan is dat zo geregeld.

Een pelletkachel komt de warmte van onderen ik kan mij daarbij voorstellen dat het iets comfortabeler is.
Antwoord op je vraag als je uitzetten niet verstaat van de stroom eraf maar gewoon met de uitknop is er niks aan de hand.

@Unicron Geen idee maar hier valt wel op dat bij mist veel vaker gebeurd dan gewoon vorst, mischien "ogen" wanneer de unit wit uitgeslagen is dan een defrost doen? geen idee. :+
Ook draait de buitenunit fan veel harder bij mist terwijl de compressor gerust zacht kan draaien, ik vermoed dat de buitenunit zijn eigen vochtsensor heeft maar wat niet toegankelijk is gemaakt.

@Armin Radiatoren en vloerverwarming doen meer met stralingswarmte waardoor de massa sneller opwarmt, dit gebeurd bij luchtverwarming minder snel, en CV heeft gewoon veel meer warmte afgifte punten waarbij bij een l/l WP alles van 1 punt komt.
Ding gewoon 24/7 aan laten met minimale verlaging dan zit er geen verschil meer in comfort en blijft de massa warm is mijn ervaring.

Btw ik heb nog steeds stroombesparingsstand aanstaan op minimaal verbruik = max 25% vermogen en houd het hier nog gewoon warm.

[Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2020 20:42]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bigpiet schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:21:
We zijn inmiddels aardig wat posts verder maar helaas slecht nieuws. De nieuwe ME ap35 heeft een kapotte compressor (Code 5 op de binnenunit) Een erkend installatie bedrijf heeft deze diagnose gesteld. Eerst met een inverter controle kastje gecontroleerd of de spanning naar de compressor goed uitgestuurd wordt. Dat was het geval. De compressor draait 1 a 2 seconden en dan stopt deze ermee. De monteur had dit nog nooit eerder meegemaakt bij Mitsubishi electric. 1 keer eerder bij een daikin. Heb ik weer. Kans op 1 op een miljoen.

Nu gaan kijken of ik garantie kan krijgen bij climastars. Je snapt dat ik nooit meer bij een Italiaanse webshop ga kopen. Dit wordt vast een lang en moeilijk verhaal.

Voortaan koop ik de units bij een installateur en laat die het in bedrijfstellen. Dan blijft de garantie overeind en terwijl ik de installatie zelf kan doen. Blijft leuk werk.
Waarom gelijk van het ergste uitgaan?

Had je de unit zelf geïnstalleerd of dit wel laten doen? Zolang de installatie door een prof gedaan is verlenen ze als het goed is wel gewoon garantie.

Als ik bijv. bij Climamarket kijk dat staat er dit:
Damage caused by incorrect handling, maintenance, and installation of the product or any other circumstance unrelated to ClimaMarket is excluded from the warranty.
Dat is niet echt onredelijk en ik heb me laten vertellen door de eigenaar van comfortklimaat dat ze ondeskundige installaties er zo uit pikken.

[Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 21-01-2020 21:23]

• Armin
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:24:
...
@Armin Radiatoren en vloerverwarming doen meer met stralingswarmte waardoor de massa sneller opwarmt, dit gebeurd bij luchtverwarming minder snel, en CV heeft gewoon veel meer warmte afgifte punten waarbij bij een l/l WP alles van 1 punt komt.
...
Misschien begriojp ik je niet goed, maar vermogen = vermogen. Stralingswarmte vs puur convectie heeft geen effect op het opwarmen van de massa.

Waar jij wellicht op wijst dat een radiator stralinsgwarmte heeft die rechtstreeks op de muur valt. Dat kan, maar bij gelijk vermogen betekent dat dus automatisch dat er minder vermogen de lucht in gaat, en de lucht dus langer koud blijft. Maar dat verschil is niet noemenswaardig aangezien lucht niet zo'n grote warmte-capaciteit heeft.

Na een paar minuten gaat bij luchtverwarming die koude muur op hoge snelheid warmte opzuigen uit die lucht, welke de airco weer aanvult. Andersom, bij radiatoren, na enige tijd zal die opgewarmde muur die koudere kamerlucht weer gaan opwarmen. Echter uiteindelijk over de uren heen heeft dat geen verschil. En zodra de zaak op temperatuur is, is het in thermisch evenwicht.

Het grote verschil is uiteindelijk dat men in zo'n huiskamer een >20kW gas-ketel vergelijkt met een 4kW airco. Zeker indien je nog zo'n klassieke loeihete radiator of twee hebt. Dat is een enorm bruut vermogen als je dat omrekent naar kW. Maar ook die ketel geheel los laten gaan op die vloerverwarming (want wederom, veel Nederlanders stoken de rest van hun huis niet/minder) maakt het lekker warm.
Ga jij echter maar eens twee van die elk 2kW olie-radiatoren in je huiskamer zetten. Dan mag je 's ochtends ook een trui aantrekken als je aan nachtverlaging doet. :P

Betreft het aantal afgifte-punten heb je een punt, maar dat gaat niet om vermogen, maar dat bij zeer grote ruimtes je inderdaad soms problemen hebt dat de airco de warmte niet goed verspreid krijgt. Maar dat staat los van vermogen zelf. Een traditionele kanaal-unit heeft in zo'n kamer bijvoorbeeld meer uitblaas-gaten, terwijl het vermogen niet groter hoeft te zijn.

Er is echter geen inherent verschil in het wel of niet opwarmen van massa van het huis zelf. Dat heeft enkel te maken met de materiaal-eigenschappen van het huis(kamer) zelf en het vermogen van je gas-ketel (>20kW) vs je airco (iets van 4kW).

Om die reden is het juist zaak om de warmte-pomp dus langer te laten draaien indien je een huis hebt met veel thermische massa en matige isolatie. Thermische massa is dan namelijk ook een thermische doorlaat naar buiten. Bij moderne woningbouw zal die nachtverlaging minder een probleem zijn, want het koelt toch niet af.

Exact dezelfde discussie zie je ook bij lucht-water warmtepompen ook als die huizen gewoon vloerverwarming hebben (en je dus geen gezeur met HR radiatoren krijgt). Je moet dan eerst isoleren want anders kan een 9kW warmte-pomp soms niet goed je >20kW gas-ketel vervangen.
Ding gewoon 24/7 aan laten met minimale verlaging dan zit er geen verschil meer in comfort en blijft de massa warm is mijn ervaring.

Btw ik heb nog steeds stroombesparingsstand aanstaan op minimaal verbruik = max 25% vermogen en houd het hier nog gewoon warm.
Exact!

Wellicht dus dat ik je niet begreep en mijn lap tekst niet in tegenspraak is met wat je bedoelde O-)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er bij ons vandaag hard aan moeten trekken. De hele dag mistig weer tussen de -1 en 2 graden.'s avonds om 21:30 sprignt de airco uit en 's morgens om 5 uur weer aan, binnen 50 minuten is de temperatuur gestegen van 16 naar 18 graden. Maar daarna gaat het een stuk langzamer en je ziet een mooie zaagtand door de defrosts.

https://www.dropbox.com/s/gl9fir61ni0h0hf/Defrosts_2020-01-21.png?raw=1

Ik kan mooi de defrosts zien met de geluidmeter van mijn Netatmo (in de avond gaat de TV aan). Totaal 19 defrosts meen ik te tellen tot 22:00 uur, dus meer dan 1 per uur :+

Vannacht gaat de airco niet uit, want morgen weer een frisse nacht/dag voorspeld tussen -1 en 6 graden. Ik heb mijn airco bewust te klein gekozen, want de paar dagen dat het echt koud wordt, is op 1 hand te tellen. En anders gaat de elektrische sfeerhaard van 1500 Watt erbij aan. Maar dat hebben we nog niet gedaan. Misschien moet ik de airco weer eens laten schoonmaken, binnenunit en buitenunit, want na een onderhoudsbeurt gaf deze weer meer warmte.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• Speedy-Andre
Ik ben niet jaloers op de temperatuurdaling in zo'n korte tijd, dat lukt hier echt niet :)
Met zoveel defrosts heeft aan laten weinig zin, apart dat het hier zo makkelijk gaat met 89% RV.

• DjAntoon
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Want als de unit een defrost doet is er gelijk paniek in de tent? :+
Nee hoor, maar mijn idee is dat op dat moment de COP al slecht is, en ik neem aan dat de defrosts ook energie kosten... Al heb ik me daar niet in verdiept.
Wanneer het hier beneden 0 komt blijft de unit gewoon aan, ik zie vrijwel geen extra verbruik.
Hier gebeurd het 1x per 2u, de unit maakt niks meer geluid tijdens een defrost, de compressor staat even voluit maar de fan uit, sterker nog bij een defrost is mijn buitenunit stiller dan tijdens verwarmen.

Het geluid van de buitenunit is hoofdzakelijk de fan, de compressor is hier wel stil.
bij mist blaast die hard maar de compressor draait zacht, kortom ruim voldoende vermogen over, slinger ik 2c erbij dan is dat zo geregeld.
Hier maakt de LG 5kW best veel herrie, komt ook wel omdat wij direct onder de binnenunit zitten.

De buitenunit maakt nu nog zoveel herrie dat 's nachts aan laten zeker geen optie is, dreunt door de slaapkamer. Veerdempers staan in de planning voor het voorjaar.
Een pelletkachel komt de warmte van onderen ik kan mij daarbij voorstellen dat het iets comfortabeler is.
Antwoord op je vraag als je uitzetten niet verstaat van de stroom eraf maar gewoon met de uitknop is er niks aan de hand.
Zeker comfortabeler, meer rust, en een mooi vuurtje doet ook iets... Voor de rest van het huis stook ik de CV er een beetje bij. Ben deze ook aan het inregelen, nu als eerste de vloerverwarming, best wel een ding want ik heb 1 circuit dat minder (te weinig) flow heeft. Maar temperatuursensoren (DS18B20 in domoticz) op iedere retour maken dat wel een stuk makkelijker.

[Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 22-01-2020 07:50]

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15:18
Een vraag over de 'ventilerende' airconditioners, zoals de Daikin Ururu Sarara: Halen deze ook echt verse lucht van buiten (dwz. door een groot gat in de muur)? Met zoeken over internet kan ik geen uitsluitsel erover krijgen; er wordt gesproken over een gat van 65mm, of dat vocht uit de buitenlucht naar binnen wordt gebracht. In marketingteksten spreekt men vooral over 'frisse' lucht.

Als airconditioners ook bruikbaar blijken als decentrale ventilatie zijn het wel helemaal ideale apparaten, maar alleen als ze ook echt de lucht vervangen, niet filteren.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:46
Ze vervangen lucht, maar wel maar heel weinig. Je kan in dit topic of het airco topic genoeg meningen er over terug vinden.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@michie1 Zie deze post.
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
In tegenstelling tot conventionele airconditioners, voert de Ururu Sarara verse, geklimatiseerde lucht toe in de ruimte. De Ururu Sarara is het eerste verwarmingspompsysteem voor woningen dat dankzij het krachtige ventilatievermogen van 32 m3/uur een ruimte van meer dan 26 m2 met frisse lucht kan vullen in minder dan twee uur. Bovendien wordt de toegevoerde lucht op de gewenste temperatuur binnengebracht zonder warmteverlies.
32 m3/uur is heel weinig, een afzuigkap doet al snel 300 m3/uur. En bij mij maakt de airco ook meer geluid bij de ventilatiestand, dus gebruik ik deze alleen maar 's nachts wanneer het nodig is, bijvoorbeeld na een avondje gourmetten :*) Het is daarom belangrijk bij het koken altijd de afzuigkap te gebruiken. Maar alle beetjes helpen en misschien is deze extra ventilatiemogelijkheid wel heel belangrijk voor jou. De buitenlucht wordt aangevoerd vanuit de buitenunit via een slang, deze gaat door hetzelfde boorgat als waar de leidingen doorheen gaan naar de airco.

Hier een filmpje van het ventileren (begin van het filmpje gaat over bevochtigen en ontvochtigen):

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:35
Is het te doen om de leidingen aan de binnenkant van de spouwmuur in te frezen? Zo ja, hoe breed en diep moet de sleuf dan zijn? Ik voel weinig voor een koker op de muur en de stukadoor moet toch nog langskomen. De buitenunit staat op het balkon en heeft ongeveer 3 meter leiding nodig naar de binnenunit.

• DjAntoon
Ik heb ooit een PVC buis van 80mm in een binnenmuur gewerkt met een 45 graden bocht en dat ging net goed. De bochten zijn het probleem.

• Greenisthebest
Aftellen is begonnen. Eerste week maart ben ik aan de beurt en kan ik gaan genieten van mijn 3 units. Kan niet wachten. Nogmaals aan iedereen dank hier die hebben meegedacht. d:)b

• Ray
Greenisthebest schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:36:
Aftellen is begonnen. Eerste week maart ben ik aan de beurt en kan ik gaan genieten van mijn 3 units. Kan niet wachten. Nogmaals aan iedereen dank hier die hebben meegedacht. d:)b
een duo en single toch ?

nog nagedacht om eventueel een extra poort op een unit te nemen ? je weet maar nooit... zal nu in aanschaf niet zo veel schelen

je kan zo zelfs een hybride systeem opzetten met je cv indien gewenst op alle ---N serie buiten modellen

• michie1
ZuinigeRijder schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:29:
32 m3/uur is heel weinig, een afzuigkap doet al snel 300 m3/uur. En bij mij maakt de airco ook meer geluid bij de ventilatiestand, dus gebruik ik deze alleen maar 's nachts wanneer het nodig is, bijvoorbeeld na een avondje gourmetten :*)
Dank voor de informatie. Mijn huis heeft geen centrale ventilatievoorziening, en vrijwel alle decentrale units hebben een hoge aanschafprijs en foeilelijke binnenunits. Dan heeft een airco nog het voordeel dat-ie kan koelen. Maar als de lucht via zo'n dun lang slangetje moet worden aangezogen is het ook wel logisch dat-ie helemaal niet zo efficiënt is. Wachten op een aircofabrikant die een binnenunit maakt die ook écht en geruisloos kan ventileren, dan wordt een airco helemaal een slimme renovatieoptie. Zoals het er nu uit ziet is het het net niet.

• Greenisthebest
Ray schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:50:
[...]

een duo en single toch ?

nog nagedacht om eventueel een extra poort op een unit te nemen ? je weet maar nooit... zal nu in aanschaf niet zo veel schelen

je kan zo zelfs een hybride systeem opzetten met je cv indien gewenst op alle ---N serie buiten modellen
Ik heb het zo ingericht dat ik op iedere verdieping een unit heb hangen. Verwacht niet dat ik nog veel de cv aan zal hebben. Ik wil eigenlijk proberen full time, afgezien van echt koud weer en dan bedoel ik echte vorst, de cv niet meer te gebruiken. Dan ben ik eigenlijk al hybride.

Uit interesse. Hoe richt je dat dan in want ik heb er niet over nagedacht?

• Armin
michie1 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Dank voor de informatie. Mijn huis heeft geen centrale ventilatievoorziening, en vrijwel alle decentrale units hebben een hoge aanschafprijs en foeilelijke binnenunits. Dan heeft een airco nog het voordeel dat-ie kan koelen. Maar als de lucht via zo'n dun lang slangetje moet worden aangezogen is het ook wel logisch dat-ie helemaal niet zo efficiënt is. Wachten op een aircofabrikant die een binnenunit maakt die ook écht en geruisloos kan ventileren, dan wordt een airco helemaal een slimme renovatieoptie. Zoals het er nu uit ziet is het het net niet.
Die bestaan al lang in de vorm van kanaal-units.

Bij deze wand-units is het echter een gimmick voor bepaalde markten die hyper-gefocussed zijn op ventileren en bevochtigen. Nederland is zo'n markt :)

Ik zie eigenlijk enkel een nut voor deze dingen bij renovaties als vervanging voor oudere huizen die van die verschrikkelijke tocht C ventilatie systemen hebben. Je kunt dan die tocht kieren ramen met ventilatie roosters vervangen door normale en deze unit pakken. Immers ~30 m3/h is ruim voldoende voor een normale huiskamer, laat staan slaapkamer, zeker als je niet te lam bent om die tuimel-kiep open te zetten als er een pan met eten aanbrandt of zo. Mensen zijn soms veel te hyper gefocussed betreft ventilatie en ontwerpen systemen alsnof niemand ooit enige raam open doet en mensen meteen omvallen als de CO2 concentratie ietsje oploopt.

Maar bij renovatie is deze unit geen gek idee. De kosten van zo'n Sarara vs decentrale ventilatie is dan ook snel kosten effectief.

Ofwel, als je van het gas af gaat in zo'n woning, dan kun je nieuwe HR++ ramen nemen, afscheid nemen van je ventilatie C-system (in bepaalde kamers) en wegdoen gasketel ineens doen.

Andere functies zijn wellicht een renovatie van een slecht geventileerde kelder, waar je een slaapkamer van wil maken.

• michie1
Armin schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:52:
[...]
Bij deze wand-units is het echter een gimmick voor bepaalde markten die hyper-gefocussed zijn op ventileren en bevochtigen. Nederland is zo'n markt :)
Dat weet ik eigenlijk niet zo zeker. Zoekend naar ventilatie-oplossingen zie je dat ze zich vooral richten op Duitsland en Oost-Europese landen. Ik heb begrepen dat de debieteisen in Nederland en België vrij hoog zijn, maar volgens mij is de renovatiemarkt niet zo groot.
Ik zie eigenlijk enkel een nut voor deze dingen bij renovaties als vervanging voor oudere huizen die van die verschrikkelijke tocht C ventilatie systemen hebben. Je kunt dan die tocht kieren ramen met ventilatie roosters vervangen door normale en deze unit pakken.
Ik schat dat veruit de meeste huizen in Nederland systeem C hebben - sterker nog, ik vermoed dat A, zoals het mijne, het meeste voorkomt. Het was ook precies mijn plan om, mochten de ramen ooit worden vervangen, de roostertjes gedag te zeggen. Mooier en zuiniger.
Immers ~30 m3/h is ruim voldoende voor een normale huiskamer, laat staan slaapkamer, zeker als je niet te lam bent om die tuimel-kiep open te zetten als er een pan met eten aanbrandt of zo. Mensen zijn soms veel te hyper gefocussed betreft ventilatie en ontwerpen systemen alsnof niemand ooit enige raam open doet en mensen meteen omvallen als de CO2 concentratie ietsje oploopt.
Veel van de negatieve effecten van slechte lucht merk je ook niet bewust. En het liefst heb je dan ook een ventilatiesysteem waar je ook niets van hoort. Met een dun slangetje verbaast het me niets dat die Sarara staat te loeien als er een klein beetje geventileerd moet worden - dan is de lol er snel vanaf.

Decentraal ventileren lijkt me eigenlijk kwa opzet enorm veel zinniger dan het gebruik van een centraal ventilatiesysteem met inherent grote verliezen. Het wachten is op een fabrikant die het betaalbaar en - esthetisch - acceptabel maakt.

• Greenisthebest
@michie1 Heb hier welgeteld 1 lullig roostertje open in de woonkamer en dan brandt er ook nog een houtkachel. Niemand die hier ooit hoofdpijn heeft, vermoeid is of dat ik zie dat de houtkachel slechter gaat branden door zuurstof gebrek. En dan rook ik ook af en toe nog een peuk. Weet het, moet stoppen Ik ben ook van mening dat we in NL behoorlijk doorslaan.

• Ray
Greenisthebest schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:33:
[...]

Ik heb het zo ingericht dat ik op iedere verdieping een unit heb hangen. Verwacht niet dat ik nog veel de cv aan zal hebben. Ik wil eigenlijk proberen full time, afgezien van echt koud weer en dan bedoel ik echte vorst, de cv niet meer te gebruiken. Dan ben ik eigenlijk al hybride.

Uit interesse. Hoe richt je dat dan in want ik heb er niet over nagedacht?
de nieuwe mxm-m-n serie (helaas was die er nog niet toen ik mijn systeem opzette. wilde dat namelijk toen a doen) kan ook als buitenunit werken voor de Daikin WB en CV modules

dus zonder dan weer een extra buitenunit nodig te hebben kan je bv je SWW regelen via een van de reeds bestaande units of een omzetting naar LW voor bestaande radiatoren

• Greenisthebest
Ray schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:39:
[...]

de nieuwe mxm-m-n serie (helaas was die er nog niet toen ik mijn systeem opzette. wilde dat namelijk toen a doen) kan ook als buitenunit werken voor de Daikin WB en CV modules

dus zonder dan weer een extra buitenunit nodig te hebben kan je bv je SWW regelen via een van de reeds bestaande units of een omzetting naar LW voor bestaande radiatoren
Dat van SWW is dan wel weer interessant. Had je dat niet eerder kunnen roepen? :+ Net vandaag akkoord gegeven. Zal morgen dan nog maar eens bellen. Aan de andere kant gebruik in maar 300 m3 voor SWW en koken dus in hoever dat dan interessant is?

LW voor bestaande rads vind ik dan weer minder omdat ik nu bewust heb gekozen voor verwarmen met L/L en beide lijkt me overkill. Ooit een berekening gemaakt voor een Elga. Zou me vijf tientjes per jaar schelen aan gas.

Heb nu een multi 2MXM50M9. Heb je dan geen fors zwaardere nodig met ook op de toekomst? Loop je daar weer tegenaan.

Edit: deze werkt toch standalone? https://www.climasense.nl...ter-warmtepompboiler.html

[Voor 23% gewijzigd door Greenisthebest op 22-01-2020 21:23]

• Armin
michie1 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:04:
[...]

Decentraal ventileren lijkt me eigenlijk kwam opzet enorm veel zinniger dan het gebruik van een centraal ventilatiesysteem met inherent grote verliezen. Het wachten is op een fabrikant die het betaalbaar en - esthetisch - acceptabel maakt.
Als ik ooit een nieuwbouw droomhuis zou bouwen, zou ik kanaal-unit luchtverwarming nemen. Al dan niet single vs multi (ivm zones dmw kleppen vs simpelweg meer units) - met een WTW-achtige ventilatie in serie of parallel afhankelijk van de aansturings-mogenlijkheden.

Dan is centraal ventileren namelijk weer wél handig, want het is allemaal netjes gekoppeld, en gaat door dezelfde grote en dus stille kanalen. En met luchtverwarming meng je lucht toch al vanzelf, dus ophoping in een enkele kamer is veel minder relevant. En met echt moderne huizen koel je in de winter met WTW met vochtbehoud. (Ja, want bij zonnig vriesweer heb je een warmteoverschot.)

De grens tussen lucht/lucht warmtepompen zoals we hier bespreken en kanaal-units wordt toch al steeds vager met units die er eigenlijk tussenin zitten, of zo klein en goedkoop zijn dat ze de uitblaas zonder kanalen kunnen.

En met VRF kun je eventueel toch nog 'Als Je Echt Niet Zonder Denkt te Kunnen'™ vloerverwarming voor de woonkamer en ook tap/douche water erop aansluiten.

Alleen ja, niet voor renovatie zonder hogere budgetten 8) Vandaar dus droomhuis nieuwbouw.

• michie1
Armin schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:39:
[...]
Dan is centraal ventileren namelijk weer wél handig, want het is allemaal netjes gekoppeld, en gaat door dezelfde grote en dus stille kanalen. En met luchtverwarming meng je lucht toch al vanzelf, dus ophoping in een enkele kamer is veel minder relevant.
In je goed geïsoleerde droomhuis hoef je waarschijnlijk zo weinig te verwarmen dat de luchtdebieten voor verwarming niet zo heel hoog gaan zijn.
Armin schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:39:
[...]
En met echt moderne huizen koel je in de winter met WTW met vochtbehoud. (Ja, want bij zonnig vriesweer heb je een warmteoverschot.)
Interessant. Lossnay is toevallig ook één van de fabrikanten van betaalbare WTW-units. Ik zal me eens verdiepen in hoe dat vochtbehoud foefje van ze werkt, want dat is wel een heel mooie eigenschap.

• Ray
@Greenisthebest ze zijn er ook die op de mxm-n kunnen

als je dan ook electrisch gaat koken kan je helemaal van het gas af

300m3 is in verhouding erg duur gas per m3 vanwege het vastrecht

• Wouzziej
  • Registratie: november 2004
  • Nu online
Zo, na een hoop getouwtrek (met de bank) gaan ze dinsdag eindelijk beginnen met ons systeem.

Daikin 3MXM52N:

Woonkamer (3.5)
Bijkeuken (2.0)
Slaapkamer (2.0)

Daikin 3MXM40N:

Kinderkamer (2.0)
Zolder (2.0)
Overloop (2.0)

[Voor 41% gewijzigd door Wouzziej op 23-01-2020 12:42]

1620wp Z 10° - 1125wp ZZO 45° - 1860wp ZZO 20° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N

• jjonkie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 31-03 19:20
We hebben sinds okt een Samsung S12 Windfree hangen, deze staat op het platte dak van de garage/carport. De leiding loopt door een gootje door mijn kantoor naar de woonkamer.

De leidingen maken een suizend/borrelend geluid als een oude koelkast, ook maakt de buitenunit veel lawaai. Dit geluid komt niet van de fan maar van de compressor.

De unit resoneert behoorlijk dus ik ben wat aan het experimenteren geweest met rubber tegels (ontkoppeling) en opsluitbandjes (massa) maar ik zet het apparaat eigenlijk niet aan omdat ik me stoor aan het geluid.

Mijn gevoel zegt te weinig vulling in het systeem maar ik zeg dat volledig ongefundeerd en zonder enige kennis van dit soort systemen.

Voordat ik de installateur benader zou ik graag beslagen ten ijs komen. Wat is jullie gedachte bij bovenstaande ?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:29

Notna

Where are you?®

jjonkie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:16:
We hebben sinds okt een Samsung S12 Windfree hangen, deze staat op het platte dak van de garage/carport. De leiding loopt door een gootje door mijn kantoor naar de woonkamer.

De leidingen maken een suizend/borrelend geluid als een oude koelkast, ook maakt de buitenunit veel lawaai. Dit geluid komt niet van de fan maar van de compressor.

De unit resoneert behoorlijk dus ik ben wat aan het experimenteren geweest met rubber tegels (ontkoppeling) en opsluitbandjes (massa) maar ik zet het apparaat eigenlijk niet aan omdat ik me stoor aan het geluid.

Mijn gevoel zegt te weinig vulling in het systeem maar ik zeg dat volledig ongefundeerd en zonder enige kennis van dit soort systemen.

Voordat ik de installateur benader zou ik graag beslagen ten ijs komen. Wat is jullie gedachte bij bovenstaande ?
De koelleidingen suizen nu eenmaal, goed gevuld of niet. Ik heb dat ook met mijn installatie en had dat ook met de vorige installatie. Vandaar dat de meeste buizen buiten het huis zitten en niet in het huis (afgezien dat het ook lelijk is)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Greenisthebest
Net op het journaal: https://nos.nl/artikel/23...rminderen-wat-doe-je.html

Wat wij doen? Een L/L warmtepomp hangen en mocht de gemeente met een warmtenet komen beslissen we of we afnemen of niet en zitten er in ieder geval koel bij in zomer. 8)

Volgens mij is L/L toch echt beter, ook gezien de toekomst, dan L/W.

• Tromp.et
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:10
Het artikel lijkt te suggereren dat als er een warmtenet komt in je wijk, je verplicht bent deze af te nemen?
Er staat zoiets als:

"Zeker als de gemeente bijvoorbeeld de komende vijf jaar een warmtenet gaat aanleggen in jouw wijk, is het zonde als je dan net een volledige warmtepomp hebt geïnstalleerd", zegt Stolk. "Want dat kost een hoop geld, en die warmtepomp zou je dan niet meer kunnen gebruiken. Daarom is het belangrijk om te weten wat de plannen van je gemeente zijn."

[Voor 43% gewijzigd door Tromp.et op 23-01-2020 18:50]

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:50
Ray schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:26:
@Greenisthebest ze zijn er ook die op de mxm-n kunnen

als je dan ook electrisch gaat koken kan je helemaal van het gas af

300m3 is in verhouding erg duur gas per m3 vanwege het vastrecht
Wij zitten al sinds 2017 op minder dan 50m3 per jaar dmv de L/W warmtepomp. Hele dure m3 gas. Dit jaar gaat de kraan dicht ivm nieuwe keuken icm inductie :) en uiteraard L/L wp krijgen we ook nog om even on-topic te blijven.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Greenisthebest schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:13:
Alleen jammer dat je juist op L/L warmtepompen geen subsidie krijgt. En ook de duurzaamheidslening kun je niet daarvoor gebruiken.

• Greenisthebest
Appie Heijn schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Wij zitten al sinds 2017 op minder dan 50m3 per jaar dmv de L/W warmtepomp. Hele dure m3 gas. Dit jaar gaat de kraan dicht ivm nieuwe keuken icm inductie :) en uiteraard L/L wp krijgen we ook nog om even on-topic te blijven.
Ik had ook wel L/W gedaan was het niet dat koelen dan niets is. Tevens heb ik geen vloerverwarming en weliswaar behoorlijke afgifte maar 60 graden heb ik toch wel nodig als het een keer echt koud is. Hybride installeren had me 5 tientjes aan gas bespaart. Ik stook maar 500/600 m3 per jaar om te verwarmen. Deze argumenten maken dat ik alleen voor L/L kies. Ik ga niet beide doen want dat wordt me te kostbaar en mijn ketel kan nog jaren mee. Zeker als hij bijna nooit meer aangaat en alleen 300m3 SWW moet leveren. Als hij versleten is kan er altijd nog een boiler in met warmtepomp.
zonoskar schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Alleen jammer dat je juist op L/L warmtepompen geen subsidie krijgt. En ook de duurzaamheidslening kun je niet daarvoor gebruiken.
Zakelijk wel en alleen de omzet van mijn vrouw is niet zo hoog. O-)

Tevens is het niet veel duurder als je nog vloerverwarming en/of andere rads moet hangen om een L/W te plaatsen.
Tromp.et schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:49:
Het artikel lijkt te suggereren dat als er een warmtenet komt in je wijk, je verplicht bent deze af te nemen?
Er staat zoiets als:

"Zeker als de gemeente bijvoorbeeld de komende vijf jaar een warmtenet gaat aanleggen in jouw wijk, is het zonde als je dan net een volledige warmtepomp hebt geïnstalleerd", zegt Stolk. "Want dat kost een hoop geld, en die warmtepomp zou je dan niet meer kunnen gebruiken. Daarom is het belangrijk om te weten wat de plannen van je gemeente zijn."
Daarom ben ik blij met L/L. Die blijft altijd nuttig in de zomer.

[Voor 38% gewijzigd door Greenisthebest op 23-01-2020 19:07]

• mr_evil08
Er staat zoiets als:

Nee kunnen ze je niet verplichten, je mag het weigeren maar op een later tijdstip aangesloten worden gaat meer kosten dus indirect wordt je wel opgedwongen.
Probleem bij collectief verwarmingssystemen zijn dat de kleinverbruikers de dupe zijn vanwege de hoge vastrecht wat eraan hangt, Google maar genoeg over te vinden.

Ik vermoed ook dat veel gemeenten overgaan tot warmtenetten, hier wordt dan serieus overwogen om een WP te nemen voor rest van het huis(als gas afgesloten moet worden).

Het ligt er ook aan wat het wordt LT of HT warmtenet, LT moet je alsnog je warmwater naverwarmen(boiler).

Op moment bied gas meer voordelen voor SWW dan de alternatieven, gewoon nu direct warmwater en zo lang je wil, de alternatieven is een boiler en die raakt "leeg", een doorstromer kan niet altijd voor een douche.

Voor verwarming zijn er voldoende alternatieven wat even comfortabel is zoals l/l of l/w WP omdat je daar geen 60c warmte voor nodig hebt.

[Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2020 19:13]

• mr_evil08
zonoskar schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Dat heb ik ook nooit begrepen, veel mensen willen niet eens het hele huis verwarmen maar moet wel een (te) grote unit nemen willen ze subsidie krijgen of een lening, veelal blijft het bij de keuken/woonkamer en af en toe badkamer, en heel sporadisch de slaapkamers.

Je begrijpt al de L/W WP gaat pendelen als de malle wat een gasketel ook doet.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2020 19:17]

• jjonkie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 31-03 19:20
Notna schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:18:
[...]

De koelleidingen suizen nu eenmaal, goed gevuld of niet. Ik heb dat ook met mijn installatie en had dat ook met de vorige installatie. Vandaar dat de meeste buizen buiten het huis zitten en niet in het huis (afgezien dat het ook lelijk is)
Het is een klein stukje die ik nog achter een koof kan maken met wat dempend materiaal dat zal wel genoeg helpen. Maar de lawaaiige compressor met resonanties zijn wel erg storend.

Mijn volgende stap was eigenlijk een warmtepomp voor sanitair water maar als dit geluid gebruikelijk is blijf ik wel gas verstoken zolang het nog kan.

• Greenisthebest
mr_evil08 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Dat heb ik ook nooit begrepen, veel mensen willen niet eens het hele huis verwarmen maar moet wel een (te) grote unit nemen willen ze subsidie krijgen of een lening, veelal blijft het bij de keuken/woonkamer en af en toe badkamer, en heel sporadisch de slaapkamers.

Ik heb het nog nadrukkelijk gevraagd aan Climasense maar het gaat er ook niet komen. Het wordt voor particulieren als een luxe product gezien door de (r)overheid. 8)7

• Notna
  • Laatst online: 15:29

Notna

Where are you?®

jjonkie schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:20:
[...]

Het is een klein stukje die ik nog achter een koof kan maken met wat dempend materiaal dat zal wel genoeg helpen. Maar de lawaaiige compressor met resonanties zijn wel erg storend.

Mijn volgende stap was eigenlijk een warmtepomp voor sanitair water maar als dit geluid gebruikelijk is blijf ik wel gas verstoken zolang het nog kan.
Die buizen isoleren (binnen) valt wel te doen, het resoneren van de buitenunit ook. Voor dat laatste zal je met name naar de bevestiging moeten kijken om dat op te lossen. Andere rubberen balken, verende poten (indien beugel aan muur) etc.

Ik hoor die units eigenlijk niet, en hij staat onder mijn slaapkamer raam op 2 rubberen balken. Enige wat stoort in de ochtend is het geluid uit de binnenunit als deze uitstaat en de 2de unit beneden aanstaat. Is alleen met verwarmen overigens; bij verkoelen hoor je het niet.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Armin
michie1 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:48:
[...]
In je goed geïsoleerde droomhuis hoef je waarschijnlijk zo weinig te verwarmen dat de luchtdebieten voor verwarming niet zo heel hoog gaan zijn.
[...]
Goed punt, maar mijn idee was dan ook het koppelen. Er zijn verschillende koppelingen mogenlijk. Eentje is waar de Lossnay de kanaal-unit aanstuurt. Bij lucht-verversing zal de kanaal-unit met zijn veel grotere en stillere fan de lucht dan door de grote kanalen persen op lage toeren. Eventueel wordt de buitenlucht verwarmt of gekoeld en (in de zomer) extra ontvochtigd, waardoor ook zaken als naverwarmers niet nodig zijn.

Je bespaart dan soms ook op aanleg aparte uitblaas kanalen, en hoeft enkel de afzuig exclusief te maken. Tenminste als de Lossnay en kanaal-unit bij elkaar in de buurt zitten.

Andere opties zijn automatische timers die intern wat lucht rondpompen. Dat zie je soms in de VS in project-ontwikkelaars huizen. Je laat de uitgang van de lucht-unit dan in een gang uitblazen, alwaar de luchtverwarming zijn inlaat heeft. Brink Clmate systems doet iets soortgelijks in hun budget Elan E/4 reeks, maar dan 'dom' als in gewoon de luchtverwarmer 24/7 laten draaien op lage stand.

Welke oplossing de beste is, moet je uiteraard bij het ontwerp van zo'n droomhuis bepalen.
Interessant. Lossnay is toevallig ook één van de fabrikanten van betaalbare WTW-units. Ik zal me eens verdiepen in hoe dat vochtbehoud foefje van ze werkt, want dat is wel een heel mooie eigenschap.
Ja, maar volgens mij is het niet heel veel anders dan de bevochtiger die Daikin ook gebruikt in zijn add-ons voor de Sarara. Alleen hier dus geintegreerd. Maar Mitsubishi als Aziatisch merk heeft denk ik veel aandacht voor vochtregulatie, aangezien er ene aantal Aziatische landen zijn waar dat heel erg speelt qua cultuur en eisen. Tenminste dat is mijn ervaring in o.a. Zuid-Kora waar men nog meer hyper-gefocussed op bevochtigen is dan in Nederland.

Enige nadeel is wel dat je iets afhankelijker bent van de voorverwarmer. Immers vrieslucht op zo'n vochtig papieren membraan is gevoelig. Maar goed in Nederland levert Alklima levert een passende er altijd bij begrijp ik. Met een gewone alluminium warmtewisselaar is bevriezen van condensatie iets minder gevaarlijk.

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:17:
[...]

Ze zijn bang dat mensen gesubsidieerd airco gaan installeren.

Nu zal dat vast soms zo zijn, maar ik vindt het altijd een wat kneuterige insteek. Ik ben zo ook begonnen. De hoofd-unit was primair bedoeld voor koelen in de zomer, maar nu die er eenmaal hangt verwarmt die meestal als hoofdverwarming. En ik heb dus onlangs de rest nu ook overgezet naar L/L. Zo begint het nu eenmaal vaak.

Plus de renovatie-markt van warmtepompen kan zoveel gas besparen.

Zeker omdat aardgas duurder gaat worden in NL vai extra eco-heffingen, gaat men vanzelf die kant op leunen.

En tenslotte als hier en daar iemand toch een voordeeltje heeft, door gesubsidieert airco installeren, wat dan nog? Immers, we kijken ook niet bij auto's. Hele garages vol met bijtelling-vrije hybrides die vooral snelweg reden op de benzinemotor en diverse ondernemers die nu lekker Tesla S kunnen rijden doro stapelen subsidies en aftrekregelingen ipv een dielsel van een klasse lager, zonder noemenswaardig effect op de totale NL uitstoot. Het is niet alsof we in andere subsidie-onderdelen opeens zo verschrikkelijk doelmatig zijn O-)

• Greenisthebest
@Armin Wellicht met terugwerkende kracht. Heb ik met de BTW van mijn zonnepanelen ook gehad al had ik daar ook al subsidie op gehad. Lekker. :9

Mocht er straks alsnog subsidie komen spannen we hier te samen een zaak aan. Deal?

• Armin
Er staat zoiets als:

Volgens mij is dat onzin, en kan men je niet verplichten mee te doen. Diverse Nederlandse en Europese wetten verbieden gedwongen afname van produkten. Huidige stadsverwarming is ook niet verplicht.

Het suggereren dat het kan, kan natuurlijk wel bepaalde mensen ontmoedigen, zodat men straks wellicht klant wordt ... O-)

Maar goed, warmtenetten ontstaan niet in 5 jaar. Dat kost minstens 5 jaar plannen en onderhadelen over subsidies en budgetten en nog eens 5 jaar bouwen. Tegen die tijd is je huidige warmte-pomp toch mooi aan vervanging toe.

• Ray
@Greenisthebest ik zie je overigens een aantal malen posten dat koelen bij LW niet werkt.

dat is maar deels zo (je had al besteld he...)

er zijn namelijk wel gewoon L/W 'radiatoren' met fancoils te koop die perfect kunnen koelen....

ook dat heb ik zelf overwogen maar aangezien ik dan alles op de kop moest zetten en het gezien de relatieve onbekendheid in europa ook best duur is. Wel genoeg over te vinden in het topic

simpel gezegd je gebruikt dan geen koelmiddel leidingen maar waterleidingen tussen buiten en binnenunits

feitelijk wat in veel ao supermarkten ook gebeurd.

• Greenisthebest
@Ray . Weet ik. Maar om nu mijn hele huis op zijn kop te zetten om overal fancoils te krijgen zie ik niet zitten, afgezien van de investering. Out of the box werkt koelen gewoon niet goed. Maar je hebt gelijk, het kan wel.

Dat bedoelde ik dus ook met het feit dat een L/W niet goedkoper is met subsidie indien je eerst je hele huis op zijn kop moet zetten om vloerverwarming en/of alle rads te vervangen om het echt goed te doen. Dan is L/L praktischer en wellicht nog goedkoper.

• Ray
@Greenisthebest klopt voor bestaande bouw kan het behoorlijk ingrijpend en prijzig zijn.

• NiGeLaToR
Ray schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:28:
@Greenisthebest klopt voor bestaande bouw kan het behoorlijk ingrijpend en prijzig zijn.
Ik ken wat enthousiastelingen die een nieuw passief huis hebben gebouwd (zelf, ik zei al enthousiast) en die hebben allemaal L/L gekozen met een L/W boiler dingest (je weet wel, zo eentje die na subsidie gratis is). Kwamen tot de conclusie dat het efficienter is dan L/W ook voor nieuwbouw.

Ken de EPC calculatie natuurlijk niet precies, maar keek er erg vanop toen ik er vanuit ging dat ze wel L/W WP met vloerverwarming (of koeling) zouden kiezen. Meteen volledig geintegreerde zonnepanelen op het dak, vind het wel mooi :)

• Greenisthebest
@NiGeLaToR met een L/W boiler dingest (je weet wel, zo eentje die na subsidie gratis is) ?????

Vertel, vertel, vertel. Als hij na subsidie gratis is wordt hij hier snel besteld.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Greenisthebest schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:15:
@NiGeLaToR met een L/W boiler dingest (je weet wel, zo eentje die na subsidie gratis is) ?????

Vertel, vertel, vertel. Als hij na subsidie gratis is wordt hij hier snel besteld.
Vorig jaar kreeg je nog 1250 euro subsidie, dit jaar nog maar 650 euro maximaal. Dus nu is deze niet meer gratis.....

• Armin
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Ik ken wat enthousiastelingen die een nieuw passief huis hebben gebouwd (zelf, ik zei al enthousiast) en die hebben allemaal L/L gekozen met een L/W boiler dingest (je weet wel, zo eentje die na subsidie gratis is). Kwamen tot de conclusie dat het efficienter is dan L/W ook voor nieuwbouw.

Ken de EPC calculatie natuurlijk niet precies, maar keek er erg vanop toen ik er vanuit ging dat ze wel L/W WP met vloerverwarming (of koeling) zouden kiezen. Meteen volledig geintegreerde zonnepanelen op het dak, vind het wel mooi :)
Bij een passieve woning is een trage verwarming met water niet echt handig. Er zijn immers grote lange momenten dat je geen of nauwelijks vraag hebt. Zekerals je dan met buffervaten werkt omdat je zones hebt, of te groot volume voor de buitenpomp zit je enorm veel energiete verspillen met standby water warm houden. Je kunt dat deels met droogbouw compenseren, maar dat maakt het prijskaartje weer hoger. En L/L is vooral al veel goedkoper omdat je de bere dure vloerverwarming achterwege kunt laten, ook zonder droogbouw.

Ook is met WAR stoken zoals veel L/W pompen doen, in een passieve woning niet mogelijk want niet de buiten temperatuur, maar zonnesterkte is dat wat je verwarminsgvraag bepaald.

Ook kun je dan echt koelen, hetgeen in passieve woningen ook relevanter is.

En als je kanaal-units neemt, kun je het mooi integreren met je WTW, die in de winter gelijk voor extra koeling zorgt om de zonnewarmteoverschotten af te voeren.

• NiGeLaToR
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Vorig jaar kreeg je nog 1250 euro subsidie, dit jaar nog maar 650 euro maximaal. Dus nu is deze niet meer gratis.....
Ja sorry. Edel Auer had 2800€ subsidie in 2019 maar nu nog maar 600€ lees ik net. Iets met dooie mus.

@Armin ja dat is een mooi principe zo.
Heb dan geen passiefhuis maar al de hele winter aan het verwarmen met een kanaal airco.

Gasverbruik minimaal, alleen stroomverbruik tezamen met electrisch rijden bizar. Er zijn dagen dat er > 60kWh doorheen gaat. Dat moet ook niet iedereen in de buurt gaan doen vrees ik?

[Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-01-2020 20:46]

• Armin
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:19:
[...]
@Armin ja dat is een mooi principe zo.
Heb dan geen passiefhuis maar al de hele winter aan het verwarmen met een kanaal airco.

Gasverbruik minimaal, alleen stroomverbruik tezamen met electrisch rijden bizar. Er zijn dagen dat er > 60kWh doorheen gaat. Dat moet ook niet iedereen in de buurt gaan doen vrees ik?
Ja dat wordt nog een hele dobber in Nederland. Gisteren - in mijn geval zonder electrisch rijden - ook 29kWh verbruikt. (Ik heb gisteren toevallig een nieuwe meter gekregen, anders had ik dat nooit geweten. O-) )

Nu woon ik in het buitenland, en hier is 100A per huis de norm, omdat gas niet zo gemeengoed is. In die zin ruil je hier 30A waterboilers, elektrische wandkachels en 30A wasdrogers tegen warmtepompen en auto's. maar in Nederland waar al die >20kW CV ketels opeens all-elektric gaan wordt dat een probleem.

In die context, heb ik ook altijd hoofdschudden gekeken naar de beslissing om 3x25A 230V de norm te maken, terwijl internationaal in geindustrialiseerde landen zonder aardgas/kolen/etc vaak ~100A aansluitingen in de 200 tot 240V range een veelvoorkomende norm was/is. Nu zijn de kabels in NL dikwijls al geschikt voor 3x32A, maar omdat ze momenteel goed extra vastrecht verdienen aan upgraden zonder noemenswaardige meerkosten, wordt dat vast nog een moeizame strijd.

Maar twee EV's opladen, plus inductie koken, plus warmtepomp(en) op een donkere winteravond gaat krap worden op een 3x25A zonder maatregelen om dat kunstmatig te beperken. En nog veel krapper inderdaad op de wijkkabel ...

• Speedy-Andre
Er staan nog wel idiote dingen in de lijst hoor :)
Neem de Hewalex pcwu 2.5kW KA09781 met €1600 subsidie of de identieke Solmax 3K KA15716.
Beide te vinden voor minder geld dan de subsidie.
Losse boiler naar keus er bij of een zonneboiler met nog meer subsidie :+

[Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-01-2020 21:51]

• NiGeLaToR
@Armin heb in ieder geval maar een laadpaal besteld die ik aan de 'slimme' meter kan knopen zodat ik kan reguleren wat het max verbruik is. Want inderdaad, we gaan onze huisinstallatie niet verzwaren, want dat kost een bak met geld. En dan koken we nog wel op gas.

Overigens is de huisinstallatie van dit 14 jaar jonge huis dus ook al verouderd, want in een moderne stoppenkast is rekening gehouden met pakweg 12 groepen. Met fantasie erbij krijg je er nog wel een paar bij, maar zit nu dus al op een extra deel voor 3-fase PV, enkelfase PV en er komt nog een 3fase laadpaal bij en wil op termijn 3fase koken. Dus de hele bende moet er vast weer uit en dan wat groters er voor terug.

Vind het op zich wel mooi en prettig werken op stroom, alleen van een 'smart grid' oplossing zie ik totaal helemaal niets terug. Zijn allemaal domme op zichzelfstaande apparaten die met heel veel mazzel met een appje te bedienen zijn. Je programmeert je een ongeluk als je het echt smart wilt maken in je woning.

• Armin
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:39:
@Armin heb in ieder geval maar een laadpaal besteld die ik aan de 'slimme' meter kan knopen zodat ik kan reguleren wat het max verbruik is. Want inderdaad, we gaan onze huisinstallatie niet verzwaren, want dat kost een bak met geld. En dan koken we nog wel op gas.

Overigens is de huisinstallatie van dit 14 jaar jonge huis dus ook al verouderd, want in een moderne stoppenkast is rekening gehouden met pakweg 12 groepen. Met fantasie erbij krijg je er nog wel een paar bij, maar zit nu dus al op een extra deel voor 3-fase PV, enkelfase PV en er komt nog een 3fase laadpaal bij en wil op termijn 3fase koken. Dus de hele bende moet er vast weer uit en dan wat groters er voor terug.

Vind het op zich wel mooi en prettig werken op stroom, alleen van een 'smart grid' oplossing zie ik totaal helemaal niets terug. Zijn allemaal domme op zichzelfstaande apparaten die met heel veel mazzel met een appje te bedienen zijn. Je programmeert je een ongeluk als je het echt smart wilt maken in je woning.
Probleem is echter dat er bijna niets te 'smart' regelen valt behalve dan de EV.

Immers die wasmachine, droger en vaatwasser op de tijdklok stelt vrijwel niets voor, koken kunnen we niet uitstellen en die verwarming moet toch aan blijven.

Nu kun je twee EV's die enkel woon-werk laden best iets uitstellen en serieel van 1:00 tot 04:00 of zo weer vol maken op laten we zeggen 7,2kW, maar als je een keer echt van leeg tot 80% moet, heb je geen keuze en beide auto's vol laten laden gedurende de nacht. En als het dan koud is en die vervelende warmte-pomp trekt ook even lekker wat amperes wordt het opeens donker en koud in huis ... >:)

Maar goed, wellicht dus dat mensen dit dan inderdaad gedwongen zelf oplossen via slimme laadpalen in huis.

• NiGeLaToR
@Armin nou ja op zich kan een wasmachine best af en toe pauze nemen. Drogen duurt toch ook al 2-3 uur tegenwoordig en een zuinige vaatwasser trekt er ook net geen werkdag voor uit.

Dus energie uitsmeren kan wellicht wel. Maar waar je een punt hebt is dat dit allemaal klein is vergeleken met EV, wamtepomp en inderdaad koken.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Daarom let ik ook op de apparatuur. Airco verwarmen max 1000 watt, EV opladen met thuislader van 2000 watt, inductie op 1 fase max 3500 watt, warmtepompboiler max 350 watt, warmtepompdroger, alles LED, straalkachel badkamer 600 watt, koelkast, diepvries, vaatwasser, combi oven, airfryer, etc

[Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 24-01-2020 23:33]

• Greenisthebest
Mijn 2 units komen naast ons terras te staan tegen de heg te staan. Nu wil de vrouw graag een nette behuizing zodat ze enigszins wegvallen. Ik heb deze https://www.praxis.nl/tui...10-x-55-x-70/60cm/5544572 en deze https://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi gezien op internet, maar beide zijn aan de achterkant open omdat ze tegen een muur worden geplaatst.

Iemand die een betaalbaar alternatief kent waarbij de hele kooi dicht is?

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 31-03 21:39
Greenisthebest schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:13:
Net op het journaal: https://nos.nl/artikel/23...rminderen-wat-doe-je.html

Wat wij doen? Een L/L warmtepomp hangen en mocht de gemeente met een warmtenet komen beslissen we of we afnemen of niet en zitten er in ieder geval koel bij in zomer. 8)

Nee, W/W op 1 en daarna L/W. L/L is vrij primitief, onooglijk en oncomfortabel naar hedendaagse begrippen. Vloerverwarming voelt veel prettiger, is stil en je hebt geen grote plastic bakken in je kamer.

Voor iemand met L/W & VVW is L/L een flinke achteruitgang, realistisch gezien. En dat een warmtenet je WP overbodig kan maken lijkt me absoluut niet reeël. Dat zou een grap zijn, eerst WP subsidiëren en ze daarna nutteloos maken. Geen politicus die de publieke slachtpartij die dat oplevert aandurft.

• Greenisthebest
Dieken Taffert schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 13:03:
[...]

Nee, W/W op 1 en daarna L/W. L/L is vrij primitief, onooglijk en oncomfortabel naar hedendaagse begrippen. Vloerverwarming voelt veel prettiger, is stil en je hebt geen grote plastic bakken in je kamer.

Voor iemand met L/W & VVW is L/L een flinke achteruitgang, realistisch gezien. En dat een warmtenet je WP overbodig kan maken lijkt me absoluut niet reeël. Dat zou een grap zijn, eerst WP subsidiëren en ze daarna nutteloos maken. Geen politicus die de publieke slachtpartij die dat oplevert aandurft.
Maar zoals ik al eerder zei. Zonder grote investeringen kan je er niet fatsoenlijk mee koelen. Ik wens je weer veel woongenot deze zomer als het weer 30 plus buiten is. Dan maar een plastic bak aan de muur met een massieve parketvloer bij mij waar geen vloerverwarming onder kan. Ik zou nooit zo'n onooglijke plavuizen of PVC vloer willen hebben. Ieder zijn ding. ;)

En wat betreft Den Haag. Er is geen onbetrouwbare "partner" dan Den Haag. Alles is mogelijk daar. Dat bewijst de historie wel. Doe je huiswerk maar even.

Edit; Ik ken overigens heel veel mensen met vloerverwarming die omdat ze het koud hebben bij 21 graden een pelletkachel hebben aangeschaft. Hoezo prettige warmte?

[Voor 6% gewijzigd door Greenisthebest op 25-01-2020 13:35]

Pagina: 1 ... 85 ... 89 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True