Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 84 ... 93 Laatste
Acties:

• Marcelkoolwijk
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-02 06:35
Vraagje: Ik heb een vrijstaande woning van 1980 spouw na geïsoleerd Rd 2.0, vloer RD 5.0 en glas+kunstof kozijnen met triple glas. De woonkamer is 192m3. Nu lees ik bij verschillende aanbieders dat ik een 7kw airco nodig heb.

De bedoeling is om in de winter mijn woning constant op 21 graden te houden.

Mijn vraag is of het mogelijk is om met bijvoorbeeld een Daikin ururu sarara 5kw of een Mitsubishi hi srk 50 zs-w (5kw) ook de ruimte goed op temperatuur te houden.

Of moet ik toch echt wel voor een zwaardere gaan?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Marcelkoolwijk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:38:
Vraagje: Ik heb een vrijstaande woning van 1980 spouw na geïsoleerd Rd 2.0, vloer RD 5.0 en glas+kunstof kozijnen met triple glas. De woonkamer is 192m3. Nu lees ik bij verschillende aanbieders dat ik een 7kw airco nodig heb.

De bedoeling is om in de winter mijn woning constant op 21 graden te houden.

Mijn vraag is of het mogelijk is om met bijvoorbeeld een Daikin ururu sarara 5kw of een Mitsubishi hi srk 50 zs-w (5kw) ook de ruimte goed op temperatuur te houden.

Of moet ik toch echt wel voor een zwaardere gaan?
Wederom; ik vind 7 kW echt absurd veel om mee te verwarmen met één unit. Het geluid die uit dat ding zal komen zal niet te harden zijn.

Dan kan je beter voor 2 aparte units gaan (2 x een 3.5, desnoods op één buiten unit) of er op vertrouwen dat een 5 kW unit afdoende gaat zijn. En ook die zal echt een bak lawaai geven waar je U tegen zegt.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 28-05 19:08
Notna schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:49:
[...]

Wederom; ik vind 7 kW echt absurd veel om mee te verwarmen met één unit. Het geluid die uit dat ding zal komen zal niet te harden zijn.

Dan kan je beter voor 2 aparte units gaan (2 x een 3.5, desnoods op één buiten unit) of er op vertrouwen dat een 5 kW unit afdoende gaat zijn. En ook die zal echt een bak lawaai geven waar je U tegen zegt.
Waar is dat idee van het geluid op gebaseerd? Niet vervelend bedoeld, maar meer oprechte vraag wat in jouw optiek een 'bak herrie' is.

Let wel, ik ben het geheel eens dat 7kW aburd veel is voor 192m3. In de VS verwarmen ze met 8kW kanaal units tegenwoordig hele nieuwbouw huizen, zij het dan compact aangelegd. Ikzelf echter heb een 6kW ME unit om een 400m2 woonkamer+keuken+hallen ruimte te verwarmen/koelen en dat is (bijna) voldoende (afhankelijk buiten temperatuur). Maar het geluid is nauwelijks meer dan mijn 2kW of 3kW units die slaapkamers verwarmen.

Immers de ventilatoren zullen ook groter en breder zijn en dus bij zelfde toeren meer warmte rondslingeren.

Tenzij je "bak lawaai" vertaald als een ventilator hoorbaar aan hebben staan. Dat heb je altijd met directe luchtverwarming. In fluisterstand zul je immers niet genoeg luchtverplaatsing hebben bij grote kamers. Maar 'herrie' is gebaseerd op de grote van de kamer, waar vermogen te maken heeft met warmteverlies.

Een grote kamer die bijvoorbeeld perfect volgens passieve 2020 bouwnormen geisoleerd heeft zal nauwelijks vermogen maar wel nog significante luchtverplaatsing nodig hebben, terwijl een kleine slaapkamer ala 1960 isolatie met kierend enkelglas etc nauwelijks luchtverplaatsing maar wel flink vermogen. Maar als ik aanneem dat een 192m3 ongeveer 70m2 is, spreken we echt niet over bedrijfshallen. Die zal echt niet hard staan te blazen tenzij je permanent de ramen/deuren of zo open houdt.

Als het geluid van 'een' ventilator je echter stoort moet je gewoon geen luchtverwarming nemen. Serieuze tip: koop zo'n kamerventilator en zet die een paar dagen aan op lage stand. Maar dat is IMHO ook vooral een kwestie van gewenning tenzij je hyper-gevoelig bent. Elke vorm van verwarmen heeft zijn unieke voordelen en nadelen. Persoonlijke en culturele gewonnen zijn veel belangrijker. Ikzelf kan mij kapot ergeren aan boem-boem muziek van buren of stationair draaiende diesels :*) , maar mijn eigen niet-modulerende gas luchtverwarming hoor ik niet eens meer, laat staan mijn veel stillere airco's.

Verder zijn er hele huishoudens waar permanent de radio aan staat of TV, of bij een drukke weg liggen. Dan maakt een ventilator ook niet uit. O-)

Als ik dus wederom aanneem dat een 192m3 ongeveer 70m2 is, is een enkele 5kW unit normaal geen probleem tenzij je gekke vormen hebt. Een L-vorm vereist bijvoorbeeld strategische plaatsing om de stel-roosters af te stellen.

Ben je toch écht bang voor het geluid zou ik twee units nemen zodat ze elk op fluisterstand kunnen, en inderdaad op 1 buiten-unit tenzij dat installatie-technisch lastig is, maar dat lijkt mij persoonlijk geldverspilling.

Maar wel nog een opmerking tot slot: er staat dat men de woning op 21 graden wilt houden, maar meldt enkel de woonkamer. Ik neem daan dat er andere verwarming is voor de rest van het huis? Zo niet verandert het plaatje uiteraard volledig en wordt die 7kW begrijpelijker. Maar dan maak ik me zorgen over hoe die warmte dan bij de andere vertrekken komt.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Armin schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:39:
[...]

Waar is dat idee van het geluid op gebaseerd? Niet vervelend bedoeld, maar meer oprechte vraag wat in jouw optiek een 'bak herrie' is.

Let wel, ik ben het geheel eens dat 7kW aburd veel is voor 192m3. In de VS verwarmen ze met 8kW kanaal units tegenwoordig hele nieuwbouw huizen, zij het dan compact aangelegd. Ikzelf echter heb een 6kW ME unit om een 400m2 woonkamer+keuken+hallen ruimte te verwarmen/koelen en dat is (bijna) voldoende (afhankelijk buiten temperatuur). Maar het geluid is nauwelijks meer dan mijn 2kW of 3kW units die slaapkamers verwarmen.

Immers de ventilatoren zullen ook groter en breder zijn en dus bij zelfde toeren meer warmte rondslingeren.

Tenzij je "bak lawaai" vertaald als een ventilator hoorbaar aan hebben staan. Dat heb je altijd met directe luchtverwarming. In fluisterstand zul je immers niet genoeg luchtverplaatsing hebben bij grote kamers. Maar 'herrie' is gebaseerd op de grote van de kamer, waar vermogen te maken heeft met warmteverlies.

Een grote kamer die bijvoorbeeld perfect volgens passieve 2020 bouwnormen geisoleerd heeft zal nauwelijks vermogen maar wel nog significante luchtverplaatsing nodig hebben, terwijl een kleine slaapkamer ala 1960 isolatie met kierend enkelglas etc nauwelijks luchtverplaatsing maar wel flink vermogen. Maar als ik aanneem dat een 192m3 ongeveer 70m2 is, spreken we echt niet over bedrijfshallen. Die zal echt niet hard staan te blazen tenzij je permanent de ramen/deuren of zo open houdt.

Als het geluid van 'een' ventilator je echter stoort moet je gewoon geen luchtverwarming nemen. Serieuze tip: koop zo'n kamerventilator en zet die een paar dagen aan op lage stand. Maar dat is IMHO ook vooral een kwestie van gewenning tenzij je hyper-gevoelig bent. Elke vorm van verwarmen heeft zijn unieke voordelen en nadelen. Persoonlijke en culturele gewonnen zijn veel belangrijker. Ikzelf kan mij kapot ergeren aan boem-boem muziek van buren of stationair draaiende diesels :*) , maar mijn eigen niet-modulerende gas luchtverwarming hoor ik niet eens meer, laat staan mijn veel stillere airco's.

Verder zijn er hele huishoudens waar permanent de radio aan staat of TV, of bij een drukke weg liggen. Dan maakt een ventilator ook niet uit. O-)

Als ik dus wederom aanneem dat een 192m3 ongeveer 70m2 is, is een enkele 5kW unit normaal geen probleem tenzij je gekke vormen hebt. Een L-vorm vereist bijvoorbeeld strategische plaatsing om de stel-roosters af te stellen.

Ben je toch écht bang voor het geluid zou ik twee units nemen zodat ze elk op fluisterstand kunnen, en inderdaad op 1 buiten-unit tenzij dat installatie-technisch lastig is, maar dat lijkt mij persoonlijk geldverspilling.

Maar wel nog een opmerking tot slot: er staat dat men de woning op 21 graden wilt houden, maar meldt enkel de woonkamer. Ik neem daan dat er andere verwarming is voor de rest van het huis? Zo niet verandert het plaatje uiteraard volledig en wordt die 7kW begrijpelijker. Maar dan maak ik me zorgen over hoe die warmte dan bij de andere vertrekken komt.
Die mening baseer ik op het feit dat stand 1 of 2 op mijn 3.5 unit een stuk prettiger is dan 1 of 2 op mijn 4.2 binnenunit. Geluidsdruk van de 4.2 op stand 1 staat gelijk aan stand 2 op de 3.5 en dat vind ik, als deze continu te horen is, storend. Vandaar ook dat mijn huidige 4.2 niet hoger staat dan stand 1 en eigenlijk ,met het huidige zachte weer, niet hoger staat dan de fluisterstand gedurende de dag.

Als je met een 7 unit de hele kamer wilt gaan verwarmen, zal deze relatief een hoge ventilatorstand aannemen op een automatische setting en dus 'een bak herrie' geven.Zelfs als deze naar stand 1 gaat is het echt wel een (wellicht persoonlijk maar toch wil ik het aanstippen) dingetje

Gelukkig gaat bij mij de unit voor de woonkamer (146m³) in de ochtend lekker op stand auto en als ik beneden kom op de fluisterstand of soms stand 1 als ik even wat meer warmte wil. En dat werkt prima :)

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 28-05 20:48
Notna schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:03:
[...]

Die mening baseer ik op het feit dat stand 1 of 2 op mijn 3.5 unit een stuk prettiger is dan 1 of 2 op mijn 4.2 binnenunit. Geluidsdruk van de 4.2 op stand 1 staat gelijk aan stand 2 op de 3.5 en dat vind ik, als deze continu te horen is, storend. Vandaar ook dat mijn huidige 4.2 niet hoger staat dan stand 1 en eigenlijk ,met het huidige zachte weer, niet hoger staat dan de fluisterstand gedurende de dag.

Gelukkig gaat bij mij de unit voor de woonkamer (146m³) in de ochtend lekker op stand auto en als ik beneden kom op de fluisterstand of soms stand 1
Ik zit er eigenlijk nooit aan in deze periode.
De 3,5 draait op stand 2 op de auto stand hier, maar dit is maar 77m3, er zitten gordijnen naast en dat dempt het geluid ook.

Als hij harder gaat blazen bij strenge vorst is dat blijkbaar nodig en laat hem zijn gang gaan.

Staat 24/7 aan, snachts wordt er automatisch een kleine nachtverlaging toegepast via programmering.

Nu begrijp ik dat geknijp op fluisterstand van jullie.
Het maakt hier amper uit wil ik het verschil horen moet ik eronder zitten.

mechanische afzuiging maakt veel meer geluid hier.

Ik kan hem ook nog in comfort stand zetten, bij aanwezig ziet de intelligente oog dat en gaat zachter blazen en bij verlaten weer harder, ook in te stellen bij afwezigheid de temp iets omlaag gaat.

Maar eigenlijk heb ik die functionaliteiten nog nooit gebruikt behalve in begin even testen.

[Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2020 20:51]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Marcelkoolwijk
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-02 06:35
Armin schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:39:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik wat aan.
Onze woning is voorzien van vloerverwarming (als hoofd verwarming). Boven hebben wij nieuwe radiatoren laten plaatsen. Op de badkamer electrische verwarming die sochtends een half uurtje aan staat.
Boven verwarmen wij bijna niet.
Hier komt wel een airco om te koelen.

Ik wil met de airco veel gaan verwarmen om zo een hoop gas te besparen.
Voor het comfort gaat de vloerverwarming in de avond wel even aan maar niet lang. Vloer word binnenkort goed geïsoleerd aan de onderkant zodat de vloer savonds voor lange tijd aangenaam zal zijn.

Voor geluid ben ik niet heel bang.
Zodra de woning op temperatuur is hoeft de airco ook niet heel hard meer te trekken (denk ik).

Uw mening is dat een 5kw daikin ururu sarara de 75m2 makkelijk warm kan houden?
Woning is straks goed geïsoleerd en heeft geen naden of kieren.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:47:
[...]

Ik zit er eigenlijk nooit aan in deze periode.
De 3,5 draait op stand 2 op de auto stand hier, maar dit is maar 77m3, er zitten gordijnen naast en dat dempt het geluid ook.

Als hij harder gaat blazen bij strenge vorst is dat blijkbaar nodig en laat hem zijn gang gaan.

Staat 24/7 aan, snachts wordt er automatisch een kleine nachtverlaging toegepast via programmering.

Nu begrijp ik dat geknijp op fluisterstand van jullie.
Het maakt hier amper uit wil ik het verschil horen moet ik eronder zitten.

mechanische afzuiging maakt veel meer geluid hier.
Nouja knijpen; ik zet de ventilator lager omdat ik het niet eens ben met de regelstrategie én het veel lawaai maakt :+

Heeft niets te maken met verbruik oid. Het wordt gewoon erg warm op stand 1 of hoger en ik vind het in een verder stil huis, storend. Dat had ik niet in mijn vorige huis met een 3.5 unit op stand 1.

Wellicht toch nog iets te zwaar gegaan met een 4.2 uiteindelijk. Maar daar doe ik nu niets meer aan :)

[Voor 4% gewijzigd door Notna op 09-01-2020 20:55]

• mr_evil08
Marcelkoolwijk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:51:
[...
Voor het comfort gaat de vloerverwarming in de avond wel even aan maar niet lang. Vloer word binnenkort goed geïsoleerd aan de onderkant zodat de vloer savonds voor lange tijd aangenaam zal zijn.
Vloerverwarming is juist heel onzuinig met kort verwarmen doordat je eerst een groot leidingtraject mag opstoken en dan nog je vloer, je ketel moet het water warmer stoken waardoor het rendement ook lager is.

Dan zou ik juist het systeem aan laten op een basis temp en aanvullen met l/l wp.

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2020 20:57]

• mr_evil08
Notna schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:53:
[...]

Nouja knijpen; ik zet de ventilator lager omdat ik het niet eens ben met de regelstrategie én het veel lawaai maakt :+

Heeft niets te maken met verbruik oid. Het wordt gewoon erg warm op stand 1 of hoger en ik vind het in een verder stil huis, storend. Dat had ik niet in mijn vorige huis met een 3.5 unit op stand 1.

Wellicht toch nog iets te zwaar gegaan met een 4.2 uiteindelijk. Maar daar doe ik nu niets meer aan :)
Ik dacht juist dat je WP dan op hogere temperaturen moet stoken om het verschil te compenseren waardoor het rendement iets afneemt, iets met delta T.

Beetje hetzelfde als je radiatoren gaat afdekken met handdoeken om te drogen bijvoorbeeld.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Ik dacht juist dat je WP dan op hogere temperaturen moet stoken om het verschil te compenseren waardoor het rendement iets afneemt, iets met delta T.

Beetje hetzelfde als je radiatoren gaat afdekken met handdoeken om te drogen bijvoorbeeld.
Gemeten in verbruik scheelt 18 graden op fluister vs 18 op stand 1 iets van 50 Wh minder voor laatsgenoemde.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08:42
mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Vloerverwarming is juist heel onzuinig met kort verwarmen doordat je eerst een groot leidingtraject mag opstoken en dan nog je vloer, je ketel moet het water warmer stoken waardoor het rendement ook lager is.

Dan zou ik juist het systeem aan laten op een basis temp en aanvullen met l/l wp.
Ik zit ook te bedenken hoe ik deze combinatie in de toekomst het beste zou kunnen aanpakken. Een soorrgelijke oplossing zou kunnen zijn om de vloerverwarming met een soort klokprogramma te schakelen. Iets van 1 uur verwarmen en 2 uur uit. Dit eventueel met een lagere aanvoertemperatuur dan gebruikelijk zou zijn wanneer de vv als hoofdverwarming gebruikt zou worden. Daarmee denk ik dat je de vloer aangenaam kan krijgen met een goed rendement.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Dat is fabrikant en wellicht zelfs model specifiek.

Bij sommige modellen is het gewoon de ventilator onafhankelijk van de warmte-unit. Bij mij merk ik in de huiskamer dat die bijvoorbeeld dan te snel afslaat en daardoor extra zuinig is. In mijn dochters slaapkamer is er geen merkbaar verschil aangezien het super geisoleerd is, behoorlijk luchtdicht en niet zo groot.

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:55:
[...]

Eens, maar hoe doe je dat?

Ik heb in mijn benedenverdieping elektrische vloerverwarming, en die verliest gewoon van de l/l pomp. De pomp zorgt dat het X graden is, en dus slaat de voerverwarming geheel niet aan tenzij ik diens termostaat hoger zet. Maar dan is het dus de l/l pomp die bass is en de vloerverwarming aanvulling.

• Armin
Marcelkoolwijk schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:51:
[...]
Voor geluid ben ik niet heel bang.
Zodra de woning op temperatuur is hoeft de airco ook niet heel hard meer te trekken (denk ik).
Inderdaad. In de auto stand zie ik bij mijn ME dat die af en toe wat toeren maakt, maar normaal zeer stil is.

Alleen in mijn dochter's slaapkamer heb ik hem permanent op fluister staan.
Uw mening is dat een 5kw daikin ururu sarara de 75m2 makkelijk warm kan houden?
Woning is straks goed geïsoleerd en heeft geen naden of kieren.
Ja, immers 5000W warmteverlies is erug veel. ;)

Zoals echter opgemerkt kijk wel even bij welke temperatuur die 5000W is, en wat je bij -7 eventueel nog hebt. maar omdat jij vloerverwarming ernaast hebt, is dat ook minder relevant. Immers je kunt in die hele korte extreme koude perioden bijverwarmen mocht het toch tegenvallen.

Zo heb ik mjin 6kW unit om een 400m2 ruimte te verwarmen met variende kwaliteit van isolatie, en dat gaat meestal goed. Alleen bij vorst is het in bepaalde sub-delen van de ruimte nét een graadje te koud. Niet echt koud, maar gewoon net iets minder dan je zou willen. Hij kan het dan aan, maar moet echt op zijn tanden lopen om het warmteverlies aan te vullen. Dat is logisch, want die 6kW is gewoonweg te klein qua vermogen en vooral ventilator kracht voor zo'n ruimte. Hij was oorspronkelijk ook alleen bedoeld voor airco in de zomer.
Maar ik heb mijn klassieke gas hete luchtverwarming als backup. Die moet ik toch hebben omdat in mijn regio de stroom er nog wel eens af gaat bij hevige sneeuwval. Dan kan de generator en gasverwarming die periode overbruggen.

Maar in jouw geval denk ik dat die 5kW nominaal op -7 waarschijnlijk ook nog voldoende kan leveren voor 75m2. Kijk even in de specs om het zeker te weten.

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 28-05 18:34
Ik heb ooit eens een sheet gezien van dacht ik Daikin waarin staat wat de prestaties zijn van een bepaalde combinatie en bepaalde temperatuur (in dit geval zoek het van de prefera serie). Ik zou namelijk een idee willen krijgen wat een lucht/lucht combinatie doet naar werkelijk rendement toe in de praktijk. Ik vind die COP, SFP, EER, SEER... niet zo veel zeggend en ik vertrouw de data niet. Ik heb bij leveranciers al 3 keer verschillende waardes opgegeven gezien bijvoorbeeld en niet elke fabrikant kan je goed de data vinden.

Bijvoorbeeld wat kan ik verwachten als ik binnen wil koelen met een buitentemperatuur van laat ons zeggen 25, 30 en 35°C. Of wat kan ik verwachten als ik binnen wil verwarmen als het buiten 5, 0 of -5°c is. Ik wilde zelf een detailberekening maken om te kijken of het het geld waard is een sarara of prefera te kopen, of ik beter kan gaan voor iets goedkopers met een lager rendement zoals de goedkopere reeksen.

Iemand idee waar de sheet te vinden of waar echte verbruiksdata te vinden (liefst nog bij een bepaalde buitentemperatuur) en niet theoretische data van de fabrikant.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01:18
Ik heb het vermoeden dat @Ray hier wel het eea van af weet.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Galactic schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:50:
Ik heb ooit eens een sheet gezien van dacht ik Daikin waarin staat wat de prestaties zijn van een bepaalde combinatie en bepaalde temperatuur (in dit geval zoek het van de prefera serie). Ik zou namelijk een idee willen krijgen wat een lucht/lucht combinatie doet naar werkelijk rendement toe in de praktijk. Ik vind die COP, SFP, EER, SEER... niet zo veel zeggend en ik vertrouw de data niet. Ik heb bij leveranciers al 3 keer verschillende waardes opgegeven gezien bijvoorbeeld en niet elke fabrikant kan je goed de data vinden.

Bijvoorbeeld wat kan ik verwachten als ik binnen wil koelen met een buitentemperatuur van laat ons zeggen 25, 30 en 35°C. Of wat kan ik verwachten als ik binnen wil verwarmen als het buiten 5, 0 of -5°c is. Ik wilde zelf een detailberekening maken om te kijken of het het geld waard is een sarara of prefera te kopen, of ik beter kan gaan voor iets goedkopers met een lager rendement zoals de goedkopere reeksen.

Iemand idee waar de sheet te vinden of waar echte verbruiksdata te vinden (liefst nog bij een bepaalde buitentemperatuur) en niet theoretische data van de fabrikant.
Zie deze post.....

Duurzamer leven begint bij jezelf

• mr_evil08
Kire88 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Ik zit ook te bedenken hoe ik deze combinatie in de toekomst het beste zou kunnen aanpakken. Een soorrgelijke oplossing zou kunnen zijn om de vloerverwarming met een soort klokprogramma te schakelen. Iets van 1 uur verwarmen en 2 uur uit. Dit eventueel met een lagere aanvoertemperatuur dan gebruikelijk zou zijn wanneer de vv als hoofdverwarming gebruikt zou worden. Daarmee denk ik dat je de vloer aangenaam kan krijgen met een goed rendement.
Bij CV installatie kijk eens naar WAR regeling, combi met buitenvoeler(stooklijn), je binnenthermonstaat doet dan niks meer behalve een aan/uit schakelaar, bij inschakelen gewoon een slinger geven, je kan dit combineren met een vloerverwarming voeler.
Of hang je CV thermonstaat in een andere ruimte als referentiepunt.

@Armin Onbekend hoe dat met electrische vloerverwarming zit, volgensmij is dat gewoon aan/uit thermonstaat, ze zijn er wel die kunnen "moduleren".

2 thermonstaten in 1 ruimte is altijd "ruzie", als beide modulerend zijn en niet al te snel reageren heb je mischien nog kans, 1 systeem begrenzen zodat het net lukt en de thermonstaat daarvan 1c hoger zetten is mogelijk een optie.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 13:37]

• Idefix70
  • Laatst online: 06:19
Hallo tweakers. Over een maand wil ik (eindelijk) van het gas en met l/l gaan verwarmen. Woon nog geen half jaar in huidige woning dus geen verbruikscijfers maar mbv mindergas is de prognose 980 m3 gas in een jaar. Is obv dat gegeven een voorzichtige inschatting te maken wat het verbruik in kwh gaat worden?

Verder heeft een bedrijf een advies uitgebracht en ik vraag me af of dat reëel is en met name niet overbemeten. Mag ik situatie hier posten of moet dat in een nieuw topic?

Heb jullie advies wel nodig om de stap minder spannend te maken 😏

Gasloos 13-3-20. Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 08:19
@Idefix70 Klopt.Er zijn maar weinig bedrijven die verstand van zaken hebben. Groot is beter meneer. 8)7

Gewoon hier posten. Kennis zat hier. Heeft mij ook verder geholpen.

• mr_evil08
@Idefix70 Ik wil niet teveel off-topic gaan maar ga je koud douchen ?

Mijn eerste stap was ook l/l WP, de 2e fase volgt nog een keer, hier is nog geen plannen om er volledig af te gaan.

[Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 16:53]

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:35
Idefix70 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:30:
Hallo tweakers. Over een maand wil ik (eindelijk) van het gas en met l/l gaan verwarmen. Woon nog geen half jaar in huidige woning dus geen verbruikscijfers maar mbv mindergas is de prognose 980 m3 gas in een jaar. Is obv dat gegeven een voorzichtige inschatting te maken wat het verbruik in kwh gaat worden?

Verder heeft een bedrijf een advies uitgebracht en ik vraag me af of dat reëel is en met name niet overbemeten. Mag ik situatie hier posten of moet dat in een nieuw topic?

Heb jullie advies wel nodig om de stap minder spannend te maken 😏
Zo ' Pats-Boem ' 980 m3 gas vervangen ?

Jij durft !

Begin eens met een beetje koelen, en kijk dan in het voor- en najaar hoe het verwarmen met een airco bevalt.

Zomaar wat vraagjes:

Heb je al vloerverwarming liggen ?
Hoe krachtig is de electrische installatie (1 fase of 3 fases) ?
Hoe groot is de woning, en hoe opgebouwd ?
Hoe wordt de woning bewoond ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• ZuinigeRijder
  • Niet online
FD2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:22:
[...]

Zo ' Pats-Boem ' 980 m3 gas vervangen ?

Jij durft !
Och, ik heb 1600 m3 gasverbruik vervangen door 1 Daikin Ururu Sarara van 3.5 kW (ongeveer 1700 kWh verbruik per jaar) en warmtepompboiler (ongeveer 300 kWh verbruik per jaar).

@Idefix70 zie mijn link in mijn onderschrift hier beneden voor mijn situatie.

• Greenisthebest
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Och, ik heb 1600 m3 gasverbruik vervangen door 1 Daikin Ururu Sarara van 3.5 kW (ongeveer 1700 kWh verbruik per jaar) en warmtepompboiler (ongeveer 300 kWh verbruik per jaar).

Jij bent mijn held na het lezen van: http://www.olino.org/blog...-leven-begint-bij-jezelf/ _/-\o_

Ik ga daar ook voor!

@FD2 Dan heb ik wel lef. 8)

• FD2
Ik ben ook met een airco aan het stoken, maar die gasketel gaat voorlopig nog niet de deur uit.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:05
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Hier redden we ons vooralsnog prima met 5kW kanaal airco van LG icm hetelucht ventilatie systeem in een vrijstaand 180m2 huis. Verwarm dus wel het gehele huis hiermee.

900m3 gas waarvan 300 op gaat aan douchen/koken denk ik. 600m3 verwarmen moet dus wel lukken.

(Kan ook op gas verwarmen en dat houd ik zo voorlopig.)

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• Greenisthebest
Ik ga eerst maar eens kijken of ik mijn huis altijd hiermee kan verwarmen. Of ik dan aan een warmteboiler en inductie koken ga? Tja 300 m3 voor badderen en koken weegt denk ik niet tegen de investering op. Met zo weinig gasverbruik en een ketel die 900 m3 per jaar nu 12 jaar heeft verstookt, kan dat ding nog jaren mee. En koken verbruikt volgens mij zo'n 40 m3 per jaar.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:23

T-Infinity

Heen en weer....

Greenisthebest schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:02:
Ik ga eerst maar eens kijken of ik mijn huis altijd hiermee kan verwarmen. Of ik dan aan een warmteboiler en inductie koken ga? Tja 300 m3 voor badderen en koken weegt denk ik niet tegen de investering op. Met zo weinig gasverbruik en een ketel die 900 m3 per jaar nu 12 jaar heeft verstookt, kan dat ding nog jaren mee. En koken verbruikt volgens mij zo'n 40 m3 per jaar.
Vergeet niet dat je 200 euro vastrecht betaalt voor je gas. Dát maakt de business case rond om van het gas te gaan.

• mr_evil08
T-Infinity schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Vergeet niet dat je 200 euro vastrecht betaalt voor je gas. Dát maakt de business case rond om van het gas te gaan.
mbt vastrecht gas...
G4, G6 sjv tot 500 m³ € 10,8205 = €129,84 per jaar
G4, G6 sjv 500 tot 4.000 m³ € 14,6291 = € 175,44 per jaar.

Maar alleen l/l WP bespaard ook al een flinke bak!
Dat is ook een reden dat SWW hier nog hangt, de doorstromer op gas is ook wel luxe, een doorstromer op electriciteit is 3 fases benodigd wat ik hier niet heb, een boiler kan maar het idee dat dat ding "leeg" kan raken zit een beetje tussen de oren.

Koken hier is ook inductie.
En je vergeet de grotere welkomskortingen wat je krijgt met overstappen, het uiteindelijke financieel gewin met SWW is wel minder, eigenlijk zou je ook een DWTW erbij moeten hebben.

[Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 20:21]

• FD2
T-Infinity schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:46:
[...]

Bij mij is het 260 Euro per jaar.
Maar geld is niet de enige maatstaf.

Betrouwbaarheid en comfort spelen ook mee.

Met de airco lever ik in aan comfort, en de combinatie gas en airco scoort hoog in betrouwbaarheid.

En in een doodshemd zitten geen zakken hè !
Je kan het geld niet meenemen het graf in. ;w       O-)

• Armin
Bij mij andersom, mijn airco's zijn een stuk confortabler dan mijn gas verwarminmg, maar ivm stroomuitval durf ik het niet aan om gas eruit te halen. In mijn geval ook niet zinnig, want ik kook op gas, heb een gasoven en mooie gashaard al zou ik die wellicht op propaan kunnen overzetten.

Bij nieuwbouw zou ik nooit meer wat anders willen dan luchtverwarming met warmte-pomp en all-electric gaan. Bij passieve woningen kanaal-units, en anders mooie plafonunits.

Maar gas, radiatoren of vloerverwarming op een stenen vloer zijn wat mij betreft ouderwetse zaken uit een verleden. Smaken verschillen :*)

• mr_evil08
FD2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:00:
[...]

Met de airco lever ik in aan comfort, en de combinatie gas en airco scoort hoog in betrouwbaarheid.
Hier is anders het comfort wel gestegen tegenover gas, nooit meer in een koud of te warm huis in de winter/zomer komen.

Daarnaast boven en beneden zijn nu gescheiden en niet de kamerthermostaat bepaald wat boven gebeurd.

@Armin bij stroomuitval werkt je gasketel ook niet, en hoe vaak hebben wij stroomuitval in Nederland?

[Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2020 20:33]

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 20:49
Hier ook met de Daikin ura 5 kw het comfort is hoog. Gas verbruik op jaar basis 190 kub voor sww.

• Armin
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:14:
...
@Armin bij stroomuitval werkt je gasketel ook niet, en hoe vaak hebben wij stroomuitval in Nederland?
Ik woon in het buitenland in een semi-afgelegen regio aan de rand van een natuurgebied ;) Heel veel 200+ jaar oude bomen die bij elke storm en hevige sneeuw stevig bijgesnoeid worden, met als gevolg stroomuitval ivm delen van de stroomvoorziening die nog bovengronds zijn.

Mijn gasketel voor douche- en tap-water vereist geen enkele stroom maar werkt met waterdruk voor aan/af schakelen.

En voor verwarming kan ik nu af met een ultra-stille invertor mini-generator die koelkast, gas-verwarming en wat lampen etc aankan. Hele nacht op een enkele tank benzine. _/-\o_

Buurman verder heeft een automatische hele huis generator en wel een warmte-pomp. Maar het prijskaartje is het mij niet waard.

Voor Nederland echter eens.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08:42
mr_evil08 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Bij CV installatie kijk eens naar WAR regeling, combi met buitenvoeler(stooklijn), je binnenthermonstaat doet dan niks meer behalve een aan/uit schakelaar, bij inschakelen gewoon een slinger geven, je kan dit combineren met een vloerverwarming voeler.
Of hang je CV thermonstaat in een andere ruimte als referentiepunt.
Bovenstaande is wat ik al deels heb:
Thermostaat schakelt de ketel aan/uit op basis van kamer temperatuur.
Buitenvoeler met stooklijn bepaalt de Ta van de cv. Dit is voornamelijk om de radiatoren boven in balans te houden ten op zichte van de beneden verdieping. Dit werkt nu goed en heb zowel boven als beneden continue de gewenste temperatuur.

Voor een vloerverwarming voeler ben ik nog niet echt een mooie oplossing tegen gekomen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 08:45

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Ik ben volledig van het gas af.

Airco in huiskamer, slaapkamer, inductiekoken, zonnepanelen en een WarmtepompBoiler voor warm water.

Warm water ervaar ik niets anders dan in de gasperiode.
Airco was even wennen. Sommige dingen zijn ietsje minder, andere dingen zijn beter (24 uur warme huiskamer - in Zomer gekoeld - Sneller opgewarmd.) Dus is meer een kwestie van wennen.

Vroeger 3200kWh aan stroom en 1100m3 aan gas. Reken maar uit wat dat per maand kost.
Nu betaal ik 0 euro per maand en krijg ik 350 euro terug aan het eind van het jaar.

Gezien waar ze naartoe willen (overheid) zal gas duurder worden. hak ik liever nu de knoop door dan later.

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 24-05 17:02

RAFA

Sol Lucet Omnibus

mr_evil08 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:14:
[...]

Hier is anders het comfort wel gestegen tegenover gas, nooit meer in een koud of te warm huis in de winter/zomer komen.

Daarnaast boven en beneden zijn nu gescheiden en niet de kamerthermostaat bepaald wat boven gebeurd.

Comfort is uiteraard subjectief. Stralingswarmte (CV/gas) ervaar ik toch echt als comfortabeler dan verwarming met een L/L warmtepomp (laat staan het extra geluid). Moet er niet aan denken een 5kW unit op stand 3 in de huiskamer te hebben hangen...ik zou er stapelgek van worden.

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:03
Wij hebben nu een kleine 2 maanden de MHI SRK25ZSX in huis hangen. Vorige week ook maar de WiFi module geïnstalleerd.

Wij zij er echt prima over te spreken! Geen enkel probleem om 60m2 (bijna 200m3) te verwarmen. Machine staat nu ingesteld op 21 graden, wat resulteert in 22,5-23 graden in de woonkamer. Gedurende de nacht gaat hij terug naar 19 graden.

Vooralsnog geen spijt dat we voor de 25 zijn gegaan ipv de 35. Laagste temperatuur dit seizoen was tegen de -10 en toen ging het ook helemaal prima.

Mijn advies in dit topic is dan ook om je niet per definitie blind te staren op grote units bij single split, is het warmteverlies niet al te groot kan je besparen in het verbruik, de aanschafkosten en het geluid door een wat kleinere unit te kiezen, ook zal het pendelen minder zijn met een kleinere unit (in de meeste gevallen?).

Ter informatie is ons huis (Noorwegen) ca 140 m2 waarvan de bovenverdieping wordt verwarmd met de warmtepomp. Beneden is er vloerverwarming. Huis is van 2015, houten constructie met 30cm isolatie en HR++ glas gelegen op het zuidwesten. Energielabel B (geloof ik).

Verbruik afgelopen jaar zonder warmtepomp: 17000 kWh (inclusief 2 elektrische auto’s met 20.000km per jaar). Geen gas, wel een HR open haard welke niet meer aan is geweest sinds de WP is geïnstalleerd.

• mr_evil08
RAFA schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Comfort is uiteraard subjectief. Stralingswarmte (CV/gas) ervaar ik toch echt als comfortabeler dan verwarming met een L/L warmtepomp (laat staan het extra geluid). Moet er niet aan denken een 5kW unit op stand 3 in de huiskamer te hebben hangen...ik zou er stapelgek van worden.
Dat is het nadeel van lage temperatuur verwarming, als je van openhaard, radiatoren wat op 90c worden gestookt is het even wennen, datzelfde hoor ik ook bij mensen met vloerverwarming.

Boven op zolder ligt hier vloerverwarming en mis de stralingswarmte ook wel eens, dan verhoog ik bewust de vloer temperatuur maar wordt ruimte eigenlijk te warm.

[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2020 15:51]

• Greenisthebest
Rene schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:53:
Wij hebben nu een kleine 2 maanden de MHI SRK25ZSX in huis hangen. Vorige week ook maar de WiFi module geïnstalleerd.

Wij zij er echt prima over te spreken! Geen enkel probleem om 60m2 (bijna 200m3) te verwarmen. Machine staat nu ingesteld op 21 graden, wat resulteert in 22,5-23 graden in de woonkamer. Gedurende de nacht gaat hij terug naar 19 graden.

Vooralsnog geen spijt dat we voor de 25 zijn gegaan ipv de 35. Laagste temperatuur dit seizoen was tegen de -10 en toen ging het ook helemaal prima.

Mijn advies in dit topic is dan ook om je niet per definitie blind te staren op grote units bij single split, is het warmteverlies niet al te groot kan je besparen in het verbruik, de aanschafkosten en het geluid door een wat kleinere unit te kiezen, ook zal het pendelen minder zijn met een kleinere unit (in de meeste gevallen?).

Ter informatie is ons huis (Noorwegen) ca 140 m2 waarvan de bovenverdieping wordt verwarmd met de warmtepomp. Beneden is er vloerverwarming. Huis is van 2015, houten constructie met 30cm isolatie en HR++ glas gelegen op het zuidwesten. Energielabel B (geloof ik).

Verbruik afgelopen jaar zonder warmtepomp: 17000 kWh (inclusief 2 elektrische auto’s met 20.000km per jaar). Geen gas, wel een HR open haard welke niet meer aan is geweest sinds de WP is geïnstalleerd.
Als je 23 graden hebt in je woonkamer snap ik niet dat je in Noorwegen kan/wil wonen. Wat doe je daar als je zo'n koukleum bent? :+ Ik zou kapot gaan met zo'n binnen temperatuur en zeker als het buiten dan weer zo koud is. Ik vind 21 vaak al te hoog.

Met een 2,5 doe je 60m2? Hoe krijg je dat voor elkaar?

• mr_evil08
Greenisthebest schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Als je 23 graden hebt in je woonkamer snap ik niet dat je in Noorwegen kan/wil wonen. Wat doe je daar als je zo'n koukleum bent? :+ Ik zou kapot gaan met zo'n binnen temperatuur en zeker als het buiten dan weer zo koud is. Ik vind 21 vaak al te hoog.

Is sterk afhankelijk van de andere factoren, alleen temperatuur zegt heel weinig.

Op ons werk vloerverwarming, ruimte 22c en veel waaronder ik vinden het gewoon koud...

Thuis 20c en het is warm, als ik thuis niet bevochtig zakt het richting 20% en mag ik ook 23-24c stoken wil ik het warm hebben.

Ook tocht en "trek" bij veel glas speelt een grote rol.
Wanneer het buiten kouder wordt wil ik binnen ook nog wel eens iets verhogen.

[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2020 17:05]

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
RAFA schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Helemaal mee eens, ik heb een 5kW L/L hangen en die gaat uit als wij gezellig op de bank zitten voor het geluid. Maar ook 's nachts aangezien hij aan de muur van de slaapkamer hangt.

's avonds stoken wij het meeste pelletkachel en als het te weinig is (vooral voor de andere vertrekken) dan gaat de CV op een laag pitje aan. (CV warm water terug gesteld naar de laagste stand)

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:03
Greenisthebest schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Tja, voor mij hoeft het ook niet zo warm, maar de vrouw (welke overigens de enige volbloed Noorse in ons gezin is) vind het lekker. Het is overigens niet te warm orzo.

En onze 2,5 houdt zonder problemen de bovenverdieping op temperatuur. Wellicht vanwege de goede isolatie?

• Armin
mr_evil08 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Dat is het nadeel van lage temperatuur verwarming, als je van openhaard, radiatoren wat op 90c worden gestookt is het even wennen, datzelfde hoor ik ook bij mensen met vloerverwarming.

Boven op zolder ligt hier vloerverwarming en mis de stralingswarmte ook wel eens, dan verhoog ik bewust de vloer temperatuur maar wordt ruimte eigenlijk te warm.
Veel hangt ook af van de vloersoort. Nederland heeft juist vaak steen omdat men vloerverwarming heeft, en dan krijg je andersom ook neerwaardse trek als die uit staat. Ikzelf heb een voorliefde voor hout, en dan maakt het minder uit.

Het is ook wat je gewend bent. Ik heb in één kamer elektrische vloerverwarming, maar vind het niet zo bijzonder. Ik krijg dan hetzelfde als jij: of het wordt heet, of het verwarmt eigenlijk niet merkbaar via straling. Je merkt het dan wel als je er met sokken loopt, maar dat doe ik zelden.
En radiatoren vond ik altijd maar doffe ellende. Of het was heet als je ervoor zat, of het was koud als je er niet pal voor zat. Maar goed, dat was ook een oud huis en dat speelt ook een rol natuurlijk. Moderne lage temperatuur zal beter zijn denk ik. In een modern huis is er weinig verschil tussen alle soorten verwarmingen lijkt mij zo. Immers de vloer is niet echt warm meer, de lucht blaast niet echt hard, en radiatoren zijn ook niet echt heet meer. Dus alle voordelen en nadelen van de verschillende systemen zijn allemaal inherent kleiner.

Maar ik zou nooit meer vloervarming willen nemen omdat:
1) het bere duur is qua aanleg vergeleken met luchtverwarming. Je ziet daarom ook bij projectontwikkelaars dat ze enkel de huiskamer verwarmen, en 'iets anders' doen met de rest van het huis.
2) het niet echt kan koelen.
3) het eigenlijk steen vereist. Kan ook met hout, maar dan moet het weer gevaarlijk dun en kun je al helemaal niet koelen.
4) het traag is. Droogbouw kan helpen, maar maakt het nog weer duurder. Maar vooral als soms lange tijd geheel geen significante warmte nodig is, sta je wel een buffervat te verwarmen. Soms kan je met warmte-pomp direct de vloer in, maar niet altijd ivm minimale tegendruk en maximale capaciteit vereisten.

En bij moderne woningen moet je toch al een ventilatie-systeem inbouwen, en dan kan luchtverwarming mooi gecombineerd worden. Plus bij hele moderne gebouwen is de zon bijna belangrijker dan de buitentemperatuur qua verwarmen, waardoor koelen en snel schakelen belangrijker worden dan een lekker continue vermogen kunnen leveren.

Uitzondering is een badkamer. Niks is fijner dan warme tegels in de ochtend als je er met blote voeten op staat _/-\o_

Maar zoals met alles smaken verschillen gelukkig.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik ben in dit topic mijn plan aan het maken voor mijn L/L warmtepomp installatie en zoek nu een goede installateur die ook goed mee kan denken.
Eerder in dit topic ben ik al verwezen naar http://www.abo-klimaat.nl/ en zelf heb ik nog https://www.zijtveldaircoshop.nl/ en https://www.kouveld-airconditioning.nl/ gevonden. Iemand anders nog tips voor installateurs rondom Utrecht of ervaringen met een van deze installateurs?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Tsurany climasense.nl heeft mijn airco geinstalleerd. Zitten in de buurt van Den Bosch.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 28-05 13:39
<knip, excuses, verkeerde topic> ;w

[Voor 96% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2020 08:25]

Voor de PV doe-het-zelvers: Ik heb twee sets luchtdichte dakdoorvoeren van Ubbink in de aanbieding!

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Vraagje voor de kenners hier.
Ik ben van plan om onderstaande ruimte (woonkamer, keuken en eetkamer) te verwarmen met een single split unit van Daikin of MHI van 4,2 kwh (of dat heb ik voorlopig zo gepland).

Het nogal een vervelende vorm voor luchtverwarming. Zou de binnenunit alles warm krijgen op de groene locatie? Zijn er misschien betere posities ?

De woonkamer is 39m² groot.
De keuken is 16 m² groot.

Alles 2,5m hoog.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Breezz ja hoor, de blaasrichting kan in kamer en keuken komen bij automatische horizontale stand. Natuurlijk moet er wel redelijke isolatie zijn.

mijn situatie is zoals onderstaande tekening. Mijn Daikin Ururu Sarara 3.5 kW (nominaal verwarmingscapaciteit van 5 kW) zou geschikt zijn tot 100 m3, maar kan mijn 156 m3 goed verwarmen.

Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3x4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3x4 m). Hoogte plafond 2.60 m. Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder warm dan in de kamer.

In jouw situatie kan de blaasrichting ook rechtstreeks naar de keuken gaan.

• Bigpiet
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 03-05 11:09
Vandaag twee single splits in werking gezet. ME ap25 voor de slaapkamer en een ap35 voor de woonkamer. De slaapkamer airco doet het prima. De woonkamer geeft error code 5. Probeert na 3 minuten weer te starten en valt na +/- 15 seconden uit. Ik heb de service manual aandachtig doorgenomen. Error code 5 betekent high pressure protection. Ik heb zowel de kranen meerdere keren dicht en weer opengedraaid omdat misschien de klep niet goed open was. Geen verschil. Iemand een idee?

Ben zelf wel koeltechnisch onderlegd maar niet officieel bevoegd. Vacuumpomp (vulkan lokring) en momentsleutel (gedore) kon ik van mij werk lenen. Voorbereid (met de flares erop) leidingwerk gekocht op internet.

• Armin
Bigpiet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:54:
Vandaag twee single splits in werking gezet. ME ap25 voor de slaapkamer en een ap35 voor de woonkamer. De slaapkamer airco doet het prima. De woonkamer geeft error code 5. Probeert na 3 minuten weer te starten en valt na +/- 15 seconden uit. Ik heb de service manual aandachtig doorgenomen. Error code 5 betekent high pressure protection. Ik heb zowel de kranen meerdere keren dicht en weer opengedraaid omdat misschien de klep niet goed open was. Geen verschil. Iemand een idee?

Ben zelf wel koeltechnisch onderlegd maar niet officieel bevoegd. Vacuumpomp (vulkan lokring) en momentsleutel (gedore) kon ik van mij werk lenen. Voorbereid (met de flares erop) leidingwerk gekocht op internet.
Misschien gewoon te hoge of juist te lage druk? Immers dat is wat de erorrcode aangeeft. O-)

• Bigpiet
Er zit gewoon standard vulling in met 5m leiding. Of zou er teveel vanuit de fabriek inzitten? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:41
@Bigpiet kan meerdere oorzaken hebben volgens mij. Leiding beschadigt bij de bochten.

Teveel of te weinig koelmiddel, unit is voorgevuld tot een bepaalde maximale lengte. Knoop je er bvb maar 2 mtr tussen ipv de voorgevulde max 7,5mtr dan kan dit ook foutmeldingen veroorzaken zover ik weet.

Heb je verder wel de inbedrijf stelling procedure gevolgt?

[Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2020 22:26]

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Bigpiet
Ja precies volgens het boekje. Ook goed op gelet dat er geen knik in de leiding zit. Misschien dat er een prop of verstopping in de leiding zit. Ik heb de leidingen niet doorgeblazen ofzo ter controle, dat verwacht je niet. Hoe dan ook ik kan het koelmiddel niet afpompen. Dus ga ik een monteur erbij halen. Gaat wat kosten maar ja. Tot nu toe 2400 uitgegeven (airco import uit italie, de rest uit webshop nederland en een gat laten boren (157 euro! wit) waarvan 125 aan extra gereedschap wat ik nodig had. Verder alles zelf gedaan. Ik hou jullie op de hoogte.

• mr_evil08
1) het bere duur is qua aanleg vergeleken met luchtverwarming. Je ziet daarom ook bij projectontwikkelaars dat ze enkel de huiskamer verwarmen, en 'iets anders' doen met de rest van het huis.

- Even realistisch waarom zou de toilet&gang vloerverwarming moeten hebben, moderne woningen zijn dusdanig geisolleerd dat het niet nodig is, zelf verwarm ik die ruimte,s ook nooit, deze woning heeft daar geen verwarming, mogelijk door de vorige eigenaar eruit gesloopt, ik mis het ook niet, ondanks ik een koukleum ben.

Slaapkamers> Wordt niet gedaan omdat systeem te traag is, je bent aan studeren dan wil je het warm en vervolgens slapen wil je het koeler hebben, ik vind het ook smerig met verwarming aan te moeten slapen maar dat is persoonlijk natuurlijk, liefst wil ik het zo koel mogelijk hebben dan.

Vroeger bij mijn ouders ook nooit radiator in de gang/toilet open(moest vanwege bouwbesluit er zitten).
Ik vind het juist vreemd als mensen de gang bijvoorbeeld verwarmen, een gigantisch grote ruimte waar je hooguit 10 seconden bent...

Mijn verdiepingsvloeren zijn gewoon van beton(daarop laminaat), "trek" kwam onder de deur van de gang weg of de raamroosters, deur van de gang een tochtstrip geplaatst en raamroosters wat geknepen, en natuurlijk een minimale temp handhaven dan is het uitstekend comfortabel, vergelijkbaar met vooroorlogse radiatoren.

Mechanise afzuiging zuigt wel lucht aan via mijn luchtkanalen van de heteluchtverwarming, er is voldoende ventilatie, ga ik meer ventileren kan ik mijn luchtvochtigheid niet hoog genoeg houden, de zwaar overbemeten luchtbevochtiger heeft nu al soms moeite om op 40% te houden, dan lijkt de ventilatie wel op orde dacht ik.

Boven bij vloerverwarming precies hetzelfde ook veel te droog waardoor alles naar de kloten gaat (hout kan er slecht tegen).

Ik heb dat nog nooit begrepen waarom er zoveel focus op afzuiging/ventilatie is, hoe hou je de vochtigheid nog redelijk op pijl dan? volwassen kamerplanten wat bekend staat veel vocht af te geven heb ik hier ook al.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2020 12:53]

• Jorn87
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 27-05 10:32
Ik woon in een huurwoning die niet geïsoleerd is. Met als gevolg dat ik in de winter hele hoge stookkosten heb en in de zomer hoge elektriciteitskosten door mijn mobiele airco. Want in de zomer is bij een beetje warm weer mijn huis niet meer leefbaar.

Na afgelopen zomer was ik het zo erg zat, dat ik een split airconditioner van het merk Diloc vanuit Italië heb laten bezorgen. Het apparaat heeft mij inclusief verzendkosten en WiFi-module 500 euro gekost, en ongeveer 100 euro aan gereedschap die ik o.a. via (ja echt) AliExpress heb gekocht. Denk hierbij aan de tools om flareverbindingen te maken, een momentsleutel en een boor met 15 cm doorsnee. De pomp om te vacumeren had ik via Marktplaats gehuurd.

Ik heb hem nu zo ongeveer 1,5 maand draaiend en ik ben er erg tevreden over. _/-\o_ De ruimte warmt snel op en de het geluid valt reuze mee. Vooral als de ruimte op temperstuur is ventileert hij erg zacht. Wat ik alleen wel mis is de stralingswarmte die een radiator afgeeft. De besparing die het mij in de wintermaanden ongeveer oplevert is ongeveer 1 tot 1,5 euro per dag. Ik ben benieuwd hoe hij het in de zomer gaat doen, want hij is natuurlijk veel efficiënter dan een mobiele airco.

Het gaat om een Diloc FROZEN112:
  • Cooling capacity 3,5 kW
  • SEER 6,1
  • Heating capacity 2,7 kW
  • SCOP 4,6
Airco 1

Airco 2

• Breezz
Ik ben van plan een split-unit bij Climaled (import) te bestellen en was dus al aan het rondvragen of er installateurs zijn die de leidingen willen voorzien en alles installeren / in dienst stellen (België hier).

De eerste reactie die ik kreeg was van een firma die de werken wel in regie wou uitvoeren (€65/uur). Ze zeggen dat ze tussen de 16 en 30 uur nodig hebben 8)7 kan dat?

• mr_evil08
@Jorn87 Ziet er goed uit maar oej is dat enkelglas wat ik zie ?
Hij staat niet in het zicht dus de kans dat je huurbaas gaat zeuren is klein, enige wat je goed op moet letten is omdat je buitenunit bij de bosjes staat dat die binnen de kortste keren groen is van de aanslag, dus goed schoonhouden die wisselaar.

Hoe heb je trouwens een lek test gedaan ?
Monteurs solderen de koppeling van de binnenunit uit voorzorg vaak.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2020 16:41]

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:44
@Breezz Waar in Belgie.. ? Hier zijn we met 2 man 4 uur bezig geweest voornamelijk door dat de airco 3 meter hoog moest.. Als je zelf een gat kunt boren, stroom voorzien zou de rest allemaal redelijk vlug moeten gaan.. Je kunt ook al de airco buitenunit ophangen bv.. en zeggen dat ze enkel kopere buizen moeten aansluiten bv. (hier koste installatie 700euro btw met materiaal zoals beugels, buizen, goot)

[Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-01-2020 16:46]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Breezz
Icekiller2k6 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:45:
@Breezz Waar in Belgie.. ? Hier zijn we met 2 man 4 uur bezig geweest voornamelijk door dat de airco 3 meter hoog moest.. Als je zelf een gat kunt boren, stroom voorzien zou de rest allemaal redelijk vlug moeten gaan.. Je kunt ook al de airco buitenunit ophangen bv.. en zeggen dat ze enkel kopere buizen moeten aansluiten bv. (hier koste installatie 700euro btw met materiaal zoals beugels, buizen, goot)
In Genk.
Ik had vermeld dat het enkel gingen om koperen leidingen + aansluitingen + vacuum.
Lijkt mer erg ruim geteld dus.

Ben nu eigenlijk aan het denken of ik het niet zelf zou doen. Leuk klusje toch.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 28-05 20:04
De_Sint schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 06:44:
Ik ben volledig van het gas af.

Airco in huiskamer, slaapkamer, inductiekoken, zonnepanelen en een WarmtepompBoiler voor warm water.

Warm water ervaar ik niets anders dan in de gasperiode.
Airco was even wennen. Sommige dingen zijn ietsje minder, andere dingen zijn beter (24 uur warme huiskamer - in Zomer gekoeld - Sneller opgewarmd.) Dus is meer een kwestie van wennen.

Vroeger 3200kWh aan stroom en 1100m3 aan gas. Reken maar uit wat dat per maand kost.
Nu betaal ik 0 euro per maand en krijg ik 350 euro terug aan het eind van het jaar.

Gezien waar ze naartoe willen (overheid) zal gas duurder worden. hak ik liever nu de knoop door dan later.
hoe verwarm jij de badkamer?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• De_Sint

De_Sint

maartentmm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:26:
[...]

hoe verwarm jij de badkamer?
Ik heb daar nu een ventilator kacheltje.
Ten tijde van CV had ik de radiator nooit aan dus dit voelt als winst.

Wellicht later spiegel vervangen door een IR spiegel of een design elec. Kachel

• maartentmm
De_Sint schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:34:
[...]

Ik heb daar nu een ventilator kacheltje.
Ten tijde van CV had ik de radiator nooit aan dus dit voelt als winst.

Wellicht later spiegel vervangen door een IR spiegel of een design elec. Kachel
ok, ik loop nu te hannesen met een ir paneel voor als je uit bad komt of uit de douche.
16 graden is dan net wat te fris.
tzt elektrische vloerverwarming

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• De_Sint

De_Sint

maartentmm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:38:
[...]

ok, ik loop nu te hannesen met een ir paneel voor als je uit bad komt of uit de douche.
Dat is ook een mooie oplossing als je eenmaal badkamer gaat verbouwen.

• NiGeLaToR
De_Sint schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Dat is ook een mooie oplossing als je eenmaal badkamer gaat verbouwen.
Wij hebben dat en doorgaans na een uur of 4 2kw erin pompen voelt het minder koud. Dat kan dus wel goed werken? :|

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:44
@Breezz je woont 10min van mij... ;) zie pm.

[Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-01-2020 18:01]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• De_Sint

De_Sint

NiGeLaToR schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Wij hebben dat en doorgaans na een uur of 4 2kw erin pompen voelt het minder koud. Dat kan dus wel goed werken? :|
Hmmm. Dan mijn ventilator kacheltje van 15 euro blijven gebruiken. 200Wh en in mum van tijd badkamer opgewarmd.
Niet tijdens douchen te gebruiken natuurlijk 🙂

• NiGeLaToR
De_Sint schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:49:
[...]

Hmmm. Dan mijn ventilator kacheltje van 15 euro blijven gebruiken. 200Wh en in mum van tijd badkamer opgewarmd.
Niet tijdens douchen te gebruiken natuurlijk 🙂
Nu zat het er al in toen ik het huis kocht, maar de paar keer dat we het geprobeerd hebben te gebruiken was dit echt een teleurstelling. Wellicht niet goed geplaatst, maar toch. Met de reguliere hetelucht verwarming en een badmat voor de vloer zijn we content hoor, was alleen benieuwd of dit typisch electrische vloerverwarming is :)

• Greenisthebest
[...]

16 graden? Buiten een L/L zou ik eens beginnen met je huis isoleren. Eerste verdieping is bij mij nu 18,4 graden zonder verwarming. Huis jaren 70.

Ben er bijna. Eindelijk nette prijs. 3 mille goedkoper dan de duurste aanbieding. 8)7

[Voor 9% gewijzigd door Greenisthebest op 13-01-2020 18:09]

• maartentmm
Greenisthebest schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:08:
[...]

16 graden? Buiten een L/L zou ik eens beginnen met je huis isoleren. Eerste verdieping is bij mij nu 18,4 graden zonder verwarming. Huis jaren 70.

Ben er bijna. Eindelijk nette prijs. 3 mille goedkoper dan de duurste aanbieding. 8)7
Ook jaren 70 hier en een groot raam en golfplaat met dunne isolatie in badkamer.
Buiten 0 binnen 16graden bij niet stoken.
Nu is het daar gewoon een graad of 19.

Dak isolatie ben ik mee bezig. Ik vermoed ook warmte in de badkamer te verkiezen door een koude zolder.

• Greenisthebest
maartentmm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:15:
[...]

Ook jaren 70 hier en een groot raam en golfplaat met dunne isolatie in badkamer.
Buiten 0 binnen 16graden bij niet stoken.
Nu is het daar gewoon een graad of 19.

Dak isolatie ben ik mee bezig. Ik vermoed ook warmte in de badkamer te verkiezen door een koude zolder.
Verstandig. Sinds dat mijn dak is geisoleerd is het hele huis veel comfortabeler. Heb alleen nu een airco nodig omdat in de zomer de warmte nu ook langer binnen blijft. _O-

19 graden vinden wij dan weer warm genoeg in de badkamer. Als je een bad vult of doucht komt daar genoeg warmte vanaf. En in de ochtend een warme badkamer vind ik echt onzin voor die 5 minuten.

• maartentmm
Greenisthebest schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:19:
[...]

Verstandig. Sinds dat mijn dak is geisoleerd is het hele huis veel comfortabeler. Heb alleen nu een airco nodig omdat in de zomer de warmte nu ook langer binnen blijft. _O-

19 graden vinden wij dan weer warm genoeg in de badkamer. Als je een bad vult of doucht komt daar genoeg warmte vanaf. En in de ochtend een warme badkamer vind ik echt onzin voor die 5 minuten.
Top goed om te weten.
Sochtends die 5 minuten boeit ook niet.
Savonds wil de vrouw het warm hebben.

• Greenisthebest
maartentmm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:25:
[...]

Savonds wil de vrouw het warm hebben.
Daarom heeft de vrouw mij. 8)

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:48:
[...]

- Even realistisch waarom zou de toilet&gang vloerverwarming moeten hebben, moderne woningen zijn dusdanig geisolleerd dat het niet nodig is, zelf verwarm ik die ruimte,s ook nooit, deze woning heeft daar geen verwarming, mogelijk door de vorige eigenaar eruit gesloopt, ik mis het ook niet, ondanks ik een koukleum ben.

Slaapkamers> Wordt niet gedaan omdat systeem te traag is, je bent aan studeren dan wil je het warm en vervolgens slapen wil je het koeler hebben, ik vind het ook smerig met verwarming aan te moeten slapen maar dat is persoonlijk natuurlijk, liefst wil ik het zo koel mogelijk hebben dan.
Eens, verwarming op toilet hoeft niet. Badkamers kunnen verder af met ventilator, electrische vloerverwarming of desnoods infrarood (geen fan van, want te heet, maar smaken verschillen). Al is een handoeken radiator natuurlijk wel weer handig.

En idnerdaad omdat water zo traag is, doet men maar geen vloerverwarming. Q.E.D. 8)
...
Mechanise afzuiging zuigt wel lucht aan via mijn luchtkanalen van de heteluchtverwarming, er is voldoende ventilatie, ga ik meer ventileren kan ik mijn luchtvochtigheid niet hoog genoeg houden, de zwaar overbemeten luchtbevochtiger heeft nu al soms moeite om op 40% te houden, dan lijkt de ventilatie wel op orde dacht ik.

Boven bij vloerverwarming precies hetzelfde ook veel te droog waardoor alles naar de kloten gaat (hout kan er slecht tegen).

Ik heb dat nog nooit begrepen waarom er zoveel focus op afzuiging/ventilatie is, hoe hou je de vochtigheid nog redelijk op pijl dan? volwassen kamerplanten wat bekend staat veel vocht af te geven heb ik hier ook al.
Dat is een Nederlands iets. In het buitenland is er vaak veel minder aandacht voor. (Behalve dan naar mijn ervaring Zuid-Korea, want daar was men helemaal obsessief.) Nu ben ik zelf weer de andere kant op, en had toen ik nog in Nederland woonde eerder een behoefte vocht af te voeren.

Natuurlijk moet je wel enige ventilatie hebben, ivm te 'vuile' lucht als je huis te luchtdicht wordt, dus ik stel niet dat het geheel onzin is, maar wie zelf ook wat lucht hoeft niet zoveel te vrezen blijkt uit dat in het buitenland mensen niet massaal omvallen ;) De meeste van die systemen zijn ingeregeld op iemand die zelf geheel niets meer lucht. Begrijpelijk want het was/is ook soms een middel van projectontwikkelaars om maar minder gewone kiep-tuimel ramen te hebben. Goedkoper om van die dichte ramen te hebben...

Waar WTW ventilatie wel handig is is in passieve huizen simpelweg omdat het op een koude vries dag met een zonnetje gewoon te heet wordt. Ik zou het bij een moderne woning zelf mede daarom doen. Ook omdat het terugwinnen van douchewarmte ook wel iets is, wat mij wat lijkt. Maar C-ventilatie met kieren roosters in de ramen is volgens mij een redelijk uniek Benelux iets.

Maar om het weer wat on-topic te maken, met moderne kanaal-units kun je het ook koppelen. Ventilatie en verwarming/koelng etc is dan een systeem of twee kastjes die elkaar aansturen of in ieder geval met elkaar communiceren. Dat zijn systemen die ik wel heel erg interssant vindt ...

• mr_evil08
[...]

IR paneel gehad en weer weg gedaan, waardeloos ding, leuk als bijverwarming maar niet als hoofdverwarming, Het bleef maar "koud" voelen en voelde alsof ik te lang in de zon zat.
Daarop maar een handdoekradiator geplaatst, een convectorkachel kan ook voor snelle opwarming.

Bij 16c is de badkamer gewoon niet meer comfortabel je gaat de douche heet zetten waardoor je daar ook nog eens gaat verbranden(hier stond de badkamer dan blank van de stoom). :+

Wil ik boel opwarmen doormiddel van de douche dan moet ik er zeker minimaal 30 minuten onderstaan...
Die warmte spoel je dus zo het putje in, dat is dus zo 0,4 tot 0,5 m3 gas...

Gezien ik de CV toch nog even houdt heb ik de thermonstaat verplaatst naar de badkamer en een radiator met klep ertussen gehangen, alleen die radiator wordt opgewarmd, het kost vrijwel geen gas(zwaar overkill voor de ketel dat weet ik), is goedkoper dan niet stoken want dan blijf ik er automatisch te lang onder de douche.

[Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2020 20:24]

• Greenisthebest
@mr_evil08 Is zo'n elektrische straalkachel niet iets? Zo'n ding wat je ook op terrassen (helaas) ziet.

• Breezz
De meeste hier gebruiken koelleidingen met flares op.
Het (betere?) alternatief zijn soldeer verbindingen. Hoe werkt dit juist? Als je een leiding op maat koopt met soldeerverbindingen, heb je dan nog steeds een moet die je moet vastdraaien?

Snap niet goed hoe het werkt en vind geen duidelijke plaatjes. Vind enkel video's van mensen die 2 stukken pijp effectief aan elkaar solderen.

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:15:
[...]
IR paneel gehad en weer weg gedaan, waardeloos ding, leuk als bijverwarming maar niet als hoofdverwarming, Het bleef maar "koud" voelen en voelde alsof ik te lang in de zon zat.
Daarop maar een handdoekradiator geplaatst, een convectorkachel kan ook voor snelle opwarming.
...
Ikzelf heb een ventilatorkachel ingebouwd in de afzuiging geinstalleerd. Ofwel ipv licht + afzuiging heb je dan ook heet blazen. Meteen een lekkere warme stroom op je lichaam en het is niet meteen weg als je de zaak uitzet. Wel even pielen met de schakelaar (want je hebt er technisch nu eentje extra nodig, of je moet de lamp koppelen aan afzuiging) en kijken of het op dezelfde zekering mag. In Nederland met 16A 230V denk ik geen probleem.

In veel gevallen mogelijk als retrofit.

• mr_evil08
Armin schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Ikzelf heb een ventilatorkachel ingebouwd in de afzuiging geinstalleerd. Ofwel ipv licht + afzuiging heb je dan ook heet blazen. Meteen een lekkere warme stroom op je lichaam en het is niet meteen weg als je de zaak uitzet. Wel even pielen met de schakelaar (want je hebt er technisch nu eentje extra nodig, of je moet de lamp koppelen aan afzuiging) en kijken of het op dezelfde zekering mag. In Nederland met 16A 230V denk ik geen probleem.

In veel gevallen mogelijk als retrofit.
Boven 2000watt is eigen groep de norm, maar hoe zuig je nu af dan?

Met overdruk loop je risico dat het je woning in gaat.

Ik kan hem dan wel inbouwen in de heteluchtkanaal, maar makkelijkst is een kanaal airco of water wp op de wisselaar dan heb ik meteen de hele boven verdieping, beneden kan ik afkoppelen.

Is trouwens wel mooi warmtepomp weer met deze hoge temperaturen buiten, geen enkel probleem zo de winter door te komen.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2020 20:05]

• Armin
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Boven 2000watt is eigen groep de norm, maar hoe zuig je nu af dan?

Met overdruk loop je risico dat het je woning in gaat.

Ik kan hem dan wel inbouwen in de heteluchtkanaal, maar makkelijkst is een kanaal airco of water wp op de wisselaar dan heb ik meteen de hele boven verdieping, beneden kan ik afkoppelen.

Is trouwens wel mooi warmtepomp weer met deze hoge temperaturen buiten, geen enkel probleem zo de winter door te komen.
Dit was nieuwe aanbouw, waarbij er een centrale unit in het plafon kwam die en een lamp had, en een klassieke afzuiging met pijp naar buiten en dus als aanvulling een hete lucht ventilator. Alle drie werken onafhankelijk in de zin van drie schakelaars.

Bij mij ook een aparte groep, maar omdat ik in het buitenland woon, zijn de regels ongetwijfeld anders.

Ze zijn ook als retrofit beschikbaar met inderdaad lager vermogen in de zin dat je een bestaande afzuigunit kunt vervangen. Dan echter moet je of een extra draad trekken, of een drieweg schakelaar gebruiken, of wat vaak gedaan wordt de lamp koppelen aan de afzuiging. Niet ideaal IMHO, maar wordt schijnbaar toch gewoon gedaan.
Bij mij is het net gaan sneeuwen deze week met temperaturen rond het vries. Dus lekker defrost-cycle weer _/-\o_

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 28-05 18:34
Zie ik iets over het hoofd bij deze combinatie.

Goede SEER/SCOP waarden en kost een fractie van Daikin/Toshiba/Panasinoc.

https://www.climastars.it...wi-fi-new-model-2018.html

Technische waarden lijken mij allemaal prima en vergelijkbaar. Zal bij ons voor 75% voor koelen gebruikt worden.

• Greenisthebest
Galactic schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:02:

Technische waarden lijken mij allemaal prima en vergelijkbaar. Zal bij ons voor 75% voor koelen gebruikt worden.
Kwaliteit? Je rijdt ook geen Volvo voor de prijs van een Dacia.

• mr_evil08
Galactic schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:02:

Als ik dat soort bedragen zie denk ik aan me zelf waar hebben ze allemaal op bezuinigd.
Houd je rekening dat je eigenlijk ook een STEK monteur moet vinden die hem voor je wil installeren ?

Ben zelf ook heel handig en doe veel zaken zelf maar een AC met R32 gas installeren gaat mij ietsjes te ver, met name als er een lek voordoet of er zijn problemen.

• Appie Heijn
@Galactic Exact wat @Greenisthebest verwacht idd niet de kwaliteit/afwerking van een Daikin/Mitsubishi, beetje in de zelfde lijn als een DiLoc, zeer goedkoop. Zeker niet slecht maar ook zeker niet één op één vergelijkbaar.

Ik heb zojuist de Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS-W/SRC20ZS-W in UK besteld, gebruik makende van de forward2me service. 640gbp = 747 euro besteld, btw krijg ik terug dus uiteindelijk 623 euro betaald. Niet verkeerd vind ik zelf :) Komt in mijn tuinhuis van een 14-15m2 (goed geïsoleerd)

Koelcapaciteit [kW] 1,0/2,0/2,8
Verwarmingscap. [kW] 0,9/2,7/4,2
S.E.E.R./S.C.O.P. 8,5/4,6

Ruimte zal rond 16-17gr gehouden worden(ivm condens vs computerapparatuur), bij aanwezigheid 21-22gr Tuinhuis is geïsoleerd met schapenwol wat ook nog eens een stuk beter vocht opneemt/afgeeft dan de klassieke minerale isolatiematerialen.

[Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 15-01-2020 15:40]

• mr_evil08
@Appie Heijn Hoe doen jullie dat als er problemen ermee zijn ?
Gewoon hup op de post retour ?

Of nemen jullie gewoon het risico?

623 euro is natuurlijk wel een risico waard.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2020 16:04]

• Appie Heijn
Ik ben in de afgelopen jaren maar zeer weinig kapotte zaken tegen gekomen bij de gerenommeerde fabrikanten. Meeste wordt veroorzaakt door human errors tijdens de installatie. Enige wat ik mij kan herinneren is een kapotte printplaat of een defecte kamerthermostaat. En idd voor deze prijs waag ik het gokje.
Goedkoopte in NL is 750 euro incl btw. niet een gigantisch verschil maar het bedrijf in Engeland was dermate snel in alle reacties en adviezen dat ik het hun wel gun. Wellicht laat ik hun later dit jaar nog een multisplit leveren voor m'n woning.

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 28-05 11:51
Wij hebben een 5KW Daikin Ururu Sarara, opzich bevalt hij goed, maar de laatste tijd maakt hij meer lawaai dan in het begin.
Vandaag heb ik de meterstanden weer verwerkt en het lijkt er op dat er een apparaat veel meer verbruikt in huis.
Van 0,95KW per graaddag naar 1,27KW per graaddag.
Dit zou door een ander apparaat kunnen komen, maar de luidruchtigere Ururu + het hogere verbruik maken me achterdochtig.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Toch een schoonmaakbeurt laten uitvoeren oid?

[Voor 5% gewijzigd door Chickendorp op 18-01-2020 00:12]

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:11
Chickendorp schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 00:10:
Wij hebben een 5KW Daikin Ururu Sarara, opzich bevalt hij goed, maar de laatste tijd maakt hij meer lawaai dan in het begin.
Vandaag heb ik de meterstanden weer verwerkt en het lijkt er op dat er een apparaat veel meer verbruikt in huis.
Van 0,95KW per graaddag naar 1,27KW per graaddag.
Dit zou door een ander apparaat kunnen komen, maar de luidruchtigere Ururu + het hogere verbruik maken me achterdochtig.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Toch een schoonmaakbeurt laten uitvoeren oid?
Reinig de filters eens van de binnenunit, als je dat nog nooit gedaan hebt kan dit erg veel verschil maken

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Greenisthebest
Mijn Daikin L/L 3 units binnen, 2 buiten komen niet op een aparte groep want ik heb geen kruipruimte en wordt te omslachtig dan een leiding te trekken. Komen op een stopcontact wat sowieso in die groep niet zwaar wordt belast dus verwacht geen problemen.

Mijn vraag is alleen hoe ik niet te moeilijk dan het stroomverbruik kan monitoren in Domoticz? Zoek me suf naar een oplossing maar kom er niet uit? Iemand hier die me kan helpen. Heb de vraag ook al gepost in het desbetreffende topic maar geen reactie.

• NiGeLaToR
@Greenisthebest er zijn legio mogelijkheden. Ik heb er een heleboel van, in Domoticz. Slimme meter P1 meting, ik heb Zwave met diverse stekkers die ik kan uitlezen en je kunt via wifi met ESP hardware omflashen Sonoff modules gebruiken mits voorzien van kwh meting.

Alleen even heel goed checken dat de manier die je kiest echt het vermogen van je airco voor lange tijd kan meten. Sonoff's uit China achter een 16A laadpaal smelten, ook als zijn ze rated voor 16A.

• Greenisthebest
@NiGeLaToR Legio mogelijkheden? Ik denk dat het handigste is een slimme stekker op de voedingskabel naar buiten. Wijs me aub even concreet de weg want ik merk dat op Tweakers veel mensen zitten die goed zijn ingevoerd maar newbie zoals ik vind de weg niet. Tot nu toe heb ik alleen de recht toe recht aan zaken in Domoticz en ben geen ict-er helaas.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Greenisthebest schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:19:
Mijn Daikin L/L 3 units binnen, 2 buiten komen niet op een aparte groep want ik heb geen kruipruimte en wordt te omslachtig dan een leiding te trekken. Komen op een stopcontact wat sowieso in die groep niet zwaar wordt belast dus verwacht geen problemen.

Mijn vraag is alleen hoe ik niet te moeilijk dan het stroomverbruik kan monitoren in Domoticz? Zoek me suf naar een oplossing maar kom er niet uit? Iemand hier die me kan helpen. Heb de vraag ook al gepost in het desbetreffende topic maar geen reactie.
De Daikin Ururu Sarara geeft gewoon via de afstansbediening met info knop het verbruik sinds aan stand en totaal verbruik. Heeft jouw daikin deze mogelijkheid niet? Of wifi controller?

• NiGeLaToR
@Greenisthebest dan nog: heb je al zwave of andere mogelijkheden om sensoren te koppelen? Weet je hoe dat werkt? Anders is het eerst toch basics van Domoticz uitzoeken. En inderdaad toch in het Domoticz topic aanzwengelen? Wellicht met specificatie van wat je exact hebt: dat bepaalt wat je het beste kunt gebruiken.

• Greenisthebest
@NiGeLaToR Het enige wat ik tot nu toe gebruik is RFXcom en een Hue Hub. En een losse Pi die de zonnepanelen uitleest. Dat heeft een andere Tweaker voor me geregeld met veel kennis.

@ZuinigeRijder Is de Wifi controller wellicht uit te lezen?

[Voor 33% gewijzigd door Greenisthebest op 18-01-2020 19:28]

• Armin
Greenisthebest schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:19:
...
Wat is het vermogen van die dingen? En piek stroom?

Ik vraag dat omdat mijn eigen 8kW Mitsubishi 3-split een piek-vermogen van 22A op 240V heeft. Dus de vraag is of dan twee Daikin buiten-units individueel én samen dan inderdaad netjes onder de 16A op 230V blijven?

Immers gemiddeld verbruik zal geen probleem zijn, maar piek/opstart wellicht wel?

Ik zou dus even nalezen in de officiele specificaties of individueel én samen op een 16A groep wel kan. In mijn geval adviseerd Mitsubishi afzekeren op 25A (omdat 22A 240V zekeringen niet bestaan in standaard vorm), en zou dat dus absoluut niet kunnen.

Uiteindelijk is er natuurlijk geen gevaar want bij 16A knalt je groep eruit, maar het is wel lastig als het vaak gebeurd.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Greenisthebest schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:22:
@ZuinigeRijder Is de Wifi controller wellicht uit te lezen?
Ik heb zelf geen wifi controller, maar wel anderen. Zie in de buurt van deze post. Maar ik weet niet of het verbruik uitgelezen kan worden.

• De_Sint

De_Sint

Greenisthebest schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:31:
@NiGeLaToR Legio mogelijkheden? Ik denk dat het handigste is een slimme stekker op de voedingskabel naar buiten. Wijs me aub even concreet de weg want ik merk dat op Tweakers veel mensen zitten die goed zijn ingevoerd maar newbie zoals ik vind de weg niet. Tot nu toe heb ik alleen de recht toe recht aan zaken in Domoticz en ben geen ict-er helaas.
Zoek op plugwise.
Al meerdere keren hier voorbij gekomen. Recentelijk zelfs.

• Greenisthebest
@Armin Advies afzekerwaarde is 10A. Volgens de installateur zou het geen probleem moeten zijn. Ik verwacht niet dat ik ooit 3 units tegelijk volle bak aan zal moeten zetten.

@De_Sint Plugwise kan ik het toch niet in Domoticz krijgen?

[Voor 44% gewijzigd door Greenisthebest op 19-01-2020 12:02]

• De_Sint

De_Sint

Greenisthebest schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:52:
@Armin Advies afzekerwaarde is 10A. Volgens de installateur zou het geen probleem moeten zijn. Ik verwacht niet dat ik ooit 3 units tegelijk volle bak aan zal moeten zetten.

@De_Sint Plugwise kan ik het toch niet in Domoticz krijgen?
Er zijn plugins van Plugwise beschikbaar voor Domoticz.

• Armin
Greenisthebest schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:52:
Let wel het gaat om de afzekerwaarde van de twee (toch?) buitenunits samen. Dan is 2x 10A in principe te veel voor een 16A zeker als die ook voor andere zaken gebruikt wordt.

Maar waar ik woon zou het gewoon afgekeurd worden. O-)

Is het risico groot? Nee, maar het is niet enkel vol aan, maar ook opstartgedrag etc bij koud weer.

En zoals gezegd, het is niet gevaarlijk, maar kan enkel tot uitval leiden. Enkel FYI dus.
Pagina: 1 ... 84 ... 93 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True