Oké, dat is wel super. Maar de status is dan (dus) niet uit te lezen? M.a.w.: het is dus eenrichtingsverkeer?mouse86 schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:28:
[...]
Heb hier mhi die bedienbaar is via hassio dankzij een IR blaster van broadlink (te koop voor 10€ op ae).
Je kan dan alleen niet zien als de airco wordt bedient via de remote. Maar ik kan wel alles hassio (en daardoor ook via Google home) de airco bedienen zoals verwarmen, koelen, temperatuur instellen etc.
Werkt out of the box. Geen firmware aanpassingen of software die geschreven hoeft te worden.
Verwijderd
Retour 30 graden.Armin schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:56:
[...]
Hangt van je isolatie af. Hoeveel liter per uur pompt die er doorheen en wat is de retour temperatuur. Immers wellicht dat de CV het makkelijk kan omdat die gewoon bruut vermogen heeft![]()
Maar 4,2 kW (niet Kw) is best veel en het zou me verbazen als dat niet kan. Immers 160m3 is ook weer niet zo groot. Met 2kW krijg je een slaapkamer van ~75 m3 in fluisterstand met de deur dicht doorgaans makkelijk warm. Dus tenzij je flink warmteverlies hebt zou het moeten kunnen.
Maar als de vloeren niet geisoleerd zijn of de deuren vaak open en dicht gaan, kun je best wat geblaas krijgen natuurlijk. Immers dan zuig je flink warmte eruit.
Gisteravond was het om 00.00 nog 21 graden in de woonkamer. Vanochtend 08.00 18.9 graden. Lijkt me goed geisoleerd toch? Vloer ligt massieve parketvloer op. 160 m3 niet groot? Woonkamer is 60 m2. Klein is anders toch?
Een van de redenen dat ik waarshijnlijk toch voor Daikin ga.koelkast schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:31:
[...]
Oké, dat is wel super. Maar de status is dan (dus) niet uit te lezen? M.a.w.: het is dus eenrichtingsverkeer?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 21:40 ]
Inderdaad, en met een parketvloer heb je gelijk natuurlijke isolatie én warme voeten. Een van de reden waarom ik zelf ook overal hout heb. Dat werkt veel beter met luchtverwarming.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:39:
[...]
Retour 30 graden.
Gisteravond was het om 00.00 nog 21 graden in de woonkamer. Vanochtend 08.00 18.9 graden. Lijkt me goed geisoleerd toch? Vloer ligt massieve parketvloer op. 160 m3 niet groot? Woonkamer is 60 m2. Klein is anders toch?
[...]
En, ik bedoelde je niet op de tenen te trappen met 'klein'
Ik doelde dus meer dat een 160m3 ofwel 60m2 ruwweg twee slaapkamers is. Aangezien een 2kW unit een slaapkamer normaal op fluisterstand makkelijk warm houd, zou je dus met een 4,2kW unit je woonkamer ook warm moeten kunnen houden, tenzij de deuren permanent open gaan of je anderzijds veel verlies had.
Maar met parket heb je al winst.
Als je trouwens echt ongerust bent, koop/leen 3 van die 20 euro 1500W kacheltjes en doe één avond een test. Immers 4500W is ruweg wat je nu ook van plan bent.
Je gaat voorbij aan de specifieke voordelen van "verwarmen met halogeen".sebastiaan3 schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:26:
[...]
In dit geval zouden de kWh's nog wel meevallen. Het is een hobby garage, en daarbij komt nog dat ik meer kWh's van mijn zonnepanelen over heb dan vrije tijd te besteden in die garage. ;-)
Enig probleem met cop1 verwarmen in deze situatie is dat ik (nog?) geen 3 fase in de garage heb liggen, én dat de hoofdzekeringen van 3x25A al wat dicht tegen de grens zitten (10kW L/W wp voor het huis, elektrische auto met lader, inductie kookplaat, etc.)
Ik zal nog eens goed kijken naar het aanleggen van 3 fase en een goedkoop werkplaats kacheltje. Dank voor de tips.
1. Werkt binnen enkele seconden. Je hoeft niet voor te verwarmen, en licht heb je sowieso nodig.
2. Je kan vanuit meerdere hoeken op 1 werkspot richten. Dan is het zelfs mogelijk in een heeeel grote garage een prettige werkplek te creeren. Bijvoorbeeld een garage van 10 x 10 meter.
3. Temperatuur kan je regelen door lampen uit te schakelen.
Ik zou zeggen; probeer het eens. Het hoeft niet meer te kosten dan 30 euro.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Met de optie die ik heb gekozen, is het inderdaad een richtingsverkeer. Maar ik heb dan ook gekozen voor de IR blaster oplossing die maar 10 euro kost. Je kunt ook de originele add-on kopen van MHI (kost 120 euro, Melcloud heet het) en daar kan je mee aansturen en uitlezen.koelkast schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:31:
[...]
Oké, dat is wel super. Maar de status is dan (dus) niet uit te lezen? M.a.w.: het is dus eenrichtingsverkeer?
Als je voor Daikin gaat, moet je ook de originele wifi add-on kopen van 100 euro. Beide top marken. Ik heb gekozen voor MHI paar maanden terug vanwege prijs vs rendement (scop van maar liefst 5.2!)
Overigens heb ik geen probleem met eenrichtingsverkeer, want ik bedien mijn MHI exclusief via de HASSIO app of via spraak door middel van Google Home. Werkt als een trein. Zelfs mijn zoontje van 3 kan hem bedienen via google home "Hey Google, airco aan"
[ Voor 14% gewijzigd door mouse86 op 30-12-2019 06:57 ]
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Ik heb zelf ook zo'n 'Black Bean' gehad, maar ben er weer mee gestopt. Nadeel van Airco IR is dat ze nooit 1 commando ontvangen van IR, maar alle settings tegelijk. Dus voor 1 graad omhoog of omlaag, moet je voor alle settings die erbij horen een aparte commando maken in Broadcom app.mouse86 schreef op maandag 30 december 2019 @ 06:56:
[...]
Met de optie die ik heb gekozen, is het inderdaad een richtingsverkeer. Maar ik heb dan ook gekozen voor de IR blaster oplossing die maar 10 euro kost. Je kunt ook de originele add-on kopen van MHI (kost 120 euro, Melcloud heet het) en daar kan je mee aansturen en uitlezen.
Btw, de MHI heeft geen Melcloud wifi, die is alleen voor de Electric. voor MHI is er 3th party AirConWithMe.
Deze heeft wel terugkoppeling. Temp buitenunit, temp binnenunit, Temp instelling, Fan stand en lamel opening graden.
Ik las een paar weken terug iemand die hem ook werkende had met een automatisatie script.
Ik heb een oppervlakte van 156 m3 en verwarm met een 3.5 kW Daikin Ururu Sarara. Zie link in onderschrift.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:39:
[...]
Retour 30 graden.
[...]
Een van de redenen dat ik waarshijnlijk toch voor Daikin ga.
Als je de "black bean" gebruikt met HASSIO, heb je hier geen omkijken naar. Alle settings waar jij het over hebt, is reeds geïntegreerd in HASSIO. Het enige wat je hoeft te doen is de temperatuur veranderen, de rest doet HASSIO voor je. Je hebt ook niets te maken met de Broadcom app, je kan de 'black bean' direct via IP lokaal benaderen.De_Sint schreef op maandag 30 december 2019 @ 07:49:
[...]
Ik heb zelf ook zo'n 'Black Bean' gehad, maar ben er weer mee gestopt. Nadeel van Airco IR is dat ze nooit 1 commando ontvangen van IR, maar alle settings tegelijk. Dus voor 1 graad omhoog of omlaag, moet je voor alle settings die erbij horen een aparte commando maken in Broadcom app.
Btw, de MHI heeft geen Melcloud wifi, die is alleen voor de Electric. voor MHI is er 3th party AirConWithMe.
Deze heeft wel terugkoppeling. Temp buitenunit, temp binnenunit, Temp instelling, Fan stand en lamel opening graden.
Ik las een paar weken terug iemand die hem ook werkende had met een automatisatie script.
Ik heb inderdaad AirConWithMe bij 1 van de 3 airco's geïnstalleerd. Die heeft inderdaad wel terugkoppeling. Het is me alleen nog niet gelukt om AirConWithMe te integreren met HASSIO.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Verwijderd
Nu nog voor Domoticz.......mouse86 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:10:
[...]
Als je de "black bean" gebruikt met HASSIO, heb je hier geen omkijken naar. Alle settings waar jij het over hebt, is reeds geïntegreerd in HASSIO. Het enige wat je hoeft te doen is de temperatuur veranderen, de rest doet HASSIO voor je. Je hebt ook niets te maken met de Broadcom app, je kan de 'black bean' direct via IP lokaal benaderen.
Ik heb inderdaad AirConWithMe bij 1 van de 3 airco's geïnstalleerd. Die heeft inderdaad wel terugkoppeling. Het is me alleen nog niet gelukt om AirConWithMe te integreren met HASSIO.
Daar is een plugin voor (Broadlink)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik denk het wel, mijn Toshiba kent hij ook.
Even de leer functie aan met een airco template en dan herkent hij hem.
Vervolgens even stoeien om de verkregen data in Domoticz te krijgen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
Maar dat is dan in combi met die Broadlink? Voordeel van Daikin is dat die er standaard in zit. Heb weinig zin om dan weer in 3 ruimtes van die Broadlinks te zetten. Ellende van Domotica. Bijna niets is standaard en werkt out of the box samen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:49:
[...]
Ik denk het wel, mijn Toshiba kent hij ook.
Even de leer functie aan met een airco template en dan herkent hij hem.
Vervolgens even stoeien om de verkregen data in Domoticz te krijgen.
Je kan aardig wat black beens kopen van het prijsverschil met Daikin
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-12-2019 12:29 ]
Zijn er ervaringen met het plaatsen van een unit in een badkamer?
Het issue waar ik tegenaan loop is dat de unit boven het bad zou komen te hangen en dat is nu net niet bepaald een veilig idee. Op een andere plek op de badkamer is niet mogelijk, daarnaast wil ik enkel de badkamer en aangrenzende slaapkamer(achter tegenover liggende muur) iets kunnen koelen/ontvochtigen en verwarmen. Hiervoor zou ik roosters kunnen maken tussen beide ruimten net onder het plafond zodat de warmte niet alleen via de hal verspreid wordt.
Het issue waar ik tegenaan loop is dat de unit boven het bad zou komen te hangen en dat is nu net niet bepaald een veilig idee. Op een andere plek op de badkamer is niet mogelijk, daarnaast wil ik enkel de badkamer en aangrenzende slaapkamer(achter tegenover liggende muur) iets kunnen koelen/ontvochtigen en verwarmen. Hiervoor zou ik roosters kunnen maken tussen beide ruimten net onder het plafond zodat de warmte niet alleen via de hal verspreid wordt.
Verwijderd
Was best in voor MHI totdat ik het verschil in rendement zag tussen de multispilts. Tevens ben ik door Daikin zelf veel beter geholpen dan door MHI groothandel. Wij doen niets voor u. Bel de installateur maar met u vragen, maar met hem kwam ik niet verder. En tussen de prijs die ik nu heb voor multi van beide merken zit vrij weinig verschil.Speedy-Andre schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:28:
Je kan aardig wat black beens kopen van het prijsverschil met Daikin
Er zijn volgens de NEN1010 zones in de badkamer waar geen apparaten zonder IPX8 of 12V mogen hangen, de zone boven je bad hoort daar zeker bij, ergo er mag volgens mij geen airco boven je bad hangenTrebbors schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:42:
Hoe vaak en hoe lang verwarm je daar dan? Lijkt me zonde ...Trebbors schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:42:
Ik zou gewoon een electrische kachel - infrarood of ventilator nemen voor de badkamer en een airco enkel in de slaapkamer hangen.
Veder ontvochtoigen doe je door gewoon langer de ventilator aan te laten staan. Je hebt er met automatische vochtsensor. Dit aannemend dat je geen C of D ventilatiesysteem hebt, want dan zou je uberthaupt nooit vocht problemen hebben tenzij de unit verkeerd afgesteld staat.
Kun je de Daikin (bijv met geïntegreerde Wlan de N serie) koppelen aan de Google home assistent ?Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:47:
[...]
Was best in voor MHI totdat ik het verschil in rendement zag tussen de multispilts. Tevens ben ik door Daikin zelf veel beter geholpen dan door MHI groothandel. Wij doen niets voor u. Bel de installateur maar met u vragen, maar met hem kwam ik niet verder. En tussen de prijs die ik nu heb voor multi van beide merken zit vrij weinig verschil.
Niet direct maar wel middels IFTTTJoris Jasper schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:55:
[...]
Kun je de Daikin (bijv met geïntegreerde Wlan de N serie) koppelen aan de Google home assistent ?
https://ifttt.com/connect...ntroller/google_assistant
Hartelijk dank hiervoor. Kijk hier heb ik wat aan.Notna schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:08:
[...]
Niet direct maar wel middels IFTTT
https://ifttt.com/connect...ntroller/google_assistant
Verwijderd
Het kan ook via Domoticz. Dit koppel je dan aan google home/assistant. Via Domoticz kan je dan zo'n beetje alles automatiseren en aansturen met Google.Joris Jasper schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:03:
[...]
Hartelijk dank hiervoor. Kijk hier heb ik wat aan.
Maar ik ben allergisch voor die speakers van Google dus begin er niet aan. Oh nee, ze luisteren niet mee.

Ik heb inderdaad geen C of D ventilatiesysteem. Enkel een afzuigpunt recht boven de douche.Armin schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:41:
[...]
Hoe vaak en hoe lang verwarm je daar dan? Lijkt me zonde ...
Ik zou gewoon een electrische kachel - infrarood of ventilator nemen voor de badkamer en een airco enkel in de slaapkamer hangen.
Veder ontvochtoigen doe je door gewoon langer de ventilator aan te laten staan. Je hebt er met automatische vochtsensor. Dit aannemend dat je geen C of D ventilatiesysteem hebt, want dan zou je uberthaupt nooit vocht problemen hebben tenzij de unit verkeerd afgesteld staat.
Toch twijfel ik een beetje aan je stelling.
Een ongestookte verdieping krijgt hier koude buitenlucht binnen via openstaande ramen en de roosters boven deze ramen. De relatieve vochtigheid van deze koudere lucht is nu vaak >90%. Zie KNMI waarnemingen.
Binnen warmt de lucht wel op naar +/- 11 graden in mijn geval maar dan blijft de vochtigheid natuurlijk relatief hoog zonder te stoken maar wel met ventileren. Onlangs heeft hier een rekenmodel gestaan om de vochtigheid bij temperatuur x naar temperatuur y om te rekenen. Enkel ventileren is dus geen optie, in combinatie met stoken wel.
Ik denk naast een airco aan Adax Neo radiatoren maar moet nog uitzoeken of het aan/uit betreft of dat deze het vermogen kunnen terugmoduleren.
De benedenverdieping loopt uitstekend op een Daikin enkele jaren.
[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 01-01-2020 16:29 ]
@Trebbors waarom stook je de badkamer niet met een elektrische handdoek radiator bijvoorbeeld?
Het hoeft geen 24c te worden maar gewoon x graden erbij.
Zou ik een WP in de badkamer hangen dan is tvt oneindig vs hoeveel energie ik kan verbranden met een simpel kachel.
Dat verhaal over vocht ken ik maar hier kwam dat door de douche extreem warm zette omdat de badkamer koud was, spiegel beslagen etc, nu niet meer.
Ondanks zeer goede ventilatie type C.
Warm water wordt ook heel snel condens bij koude lucht.
Ik ga nog wat testen doen door de radiator aanlaten op laag temp en een meter erop, maar een kleine ruimte hoeft niet veel te kosten aan energie.
Het hoeft geen 24c te worden maar gewoon x graden erbij.
Zou ik een WP in de badkamer hangen dan is tvt oneindig vs hoeveel energie ik kan verbranden met een simpel kachel.
Dat verhaal over vocht ken ik maar hier kwam dat door de douche extreem warm zette omdat de badkamer koud was, spiegel beslagen etc, nu niet meer.
Ondanks zeer goede ventilatie type C.
Warm water wordt ook heel snel condens bij koude lucht.
Ik ga nog wat testen doen door de radiator aanlaten op laag temp en een meter erop, maar een kleine ruimte hoeft niet veel te kosten aan energie.
[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 01-01-2020 17:44 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn stelling is niet meer dat een warmte-pomp kopen om een badkamer te verwarmen geld weggooien is.Trebbors schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:25:
[...]
Ik heb inderdaad geen C of D ventilatiesysteem. Enkel een afzuigpunt recht boven de douche.
Toch twijfel ik een beetje aan je stelling.
Een ongestookte verdieping krijgt hier koude buitenlucht binnen via openstaande ramen en de roosters boven deze ramen. De relatieve vochtigheid van deze koudere lucht is nu vaak >90%. Zie KNMI waarnemingen.
Binnen warmt de lucht wel op naar +/- 11 graden in mijn geval maar dan blijft de vochtigheid natuurlijk relatief hoog zonder te stoken maar wel met ventileren. Onlangs heeft hier een rekenmodel gestaan om de vochtigheid bij temperatuur x naar temperatuur y om te rekenen. Enkel ventileren is dus geen optie, in combinatie met stoken wel.
Ik denk naast een airco aan Adax Neo radiatoren maar moet nog uitzoeken of het aan/uit betreft of dat deze het vermogen kunnen terugmoduleren.
De benedenverdieping loopt uitstekend op een Daikin enkele jaren.
Je kunt beter een andere vorm van verwarming nemen.
Verder ventileren helpt gewoon. Vergeet rekenmodellen maar gebruik gewoon boeren verstand. Je hebt een ruimte met extreem hoge luchtvochtigheid (douche) en zuigt deze vochtige lucht eruit. Nieuwe lucht die vanuit andere vertrekken komt zal een lagere luchtvochtigheid hebben dan de badkamer.
Dat de buitenlucht zelf ook vochtig is is irrelevant, want deze is kouder dan in je huis. Na opwarming tot wat de binnentemperatuur in jouw huis is, is die stukken lager.
Dat is alles wat ik zeg. Gewoon de afzuiging langer aanlaten totdat het vocht weg is. Je hebt zoals gezegd ook units met vochtsensor, die vanzelf afslaan.
Jouw probleem is - zoals je zelf ook aangeeft - dat vooral dat jouw huis steenkoud is, en dus de aangezogen lucht uit de omliggende vertrekken schijnbaar 11 graden is. Je moet gewoon meer stoken en de temparatuur in je huis niet zo bizar ver laten zakken. Dat is slecht voor je huis in zijn algemeen juist inderdaad ivm vocht - ook zonder badkamer problemen. De badkamer is enkel de kanariepiet in de kolenmijn - het is de vochtigste plek en dus waar je het eerste problemen hebt. Maar dat is dus enkel het symptoom van te weinig ventileren en/of te lage vervangingslucht.
Stook dus in de slaapkamers met wat je nu al hebt. Heb je daar niks, zou ik inderdaad een warmtepomp aanraden als optie. Maar dus niet in de badkamer. Je door een eventuele warmtepomp opgewarmde slaapkamer zal warme lucht hebben die de afgezochten lucht in de badkamer vervangen. En nieuw aangezogen buitenlucht zal in de slaapkamer opgewarmt worden.
Ik ben op het punt om onderstaande set te bestellen. Is het een slimme keuze zo een Daikin combi? Gaat het goed zijn werk doen in alle drie kamers? Of beter voor een andere merk gaan?
1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW
Totale kosten (uit buitenland): € 2178
Het wordt in 3 kamers geplaatst:
2de verdieping
kamer 1: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW
kamer 2: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW
1ste verdieping
kamer 3: 12.3 m2 * 2.7m = 33 m3 * 30 = 990 Watt = 0.99 kW
kamer 3 inloopkast: 9.3 m2 * 2.7m = 25 m3 inloopkast * 30 = 750 Watt = 0.75 kW
kamer 3 totaal: 1.74 kW
P.S. inloopkast hoeft niet te worden afgekoeld/verwarmd
1 x Daikin 3MXM40N
3 x Daikin CTXA15AW
Totale kosten (uit buitenland): € 2178
Het wordt in 3 kamers geplaatst:
2de verdieping
kamer 1: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW
kamer 2: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW
1ste verdieping
kamer 3: 12.3 m2 * 2.7m = 33 m3 * 30 = 990 Watt = 0.99 kW
kamer 3 inloopkast: 9.3 m2 * 2.7m = 25 m3 inloopkast * 30 = 750 Watt = 0.75 kW
kamer 3 totaal: 1.74 kW
P.S. inloopkast hoeft niet te worden afgekoeld/verwarmd
@dimk : Hoe kom je aan die 30 en 40? Is dat een of ander normgetal? Want in werkelijkheid werkt dat natuurlijk niet op die manier. Het maakt namelijk nogal wat uit of een kamer grotendeels inpandig is, of juist veel buitenmuren heeft, hoeveel zon erin straalt en hoe de ventilatie geregeld is. Je zult van die kamers dus even een warmteverliesberekening moeten maken om uit te vinden hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt (en vooral, of je het minimum vermogen kwijt kan).
Verder moet je even kijken of je het minimum vermogen van de buitenunit kwijt kunt, om onnodig pendelen te voorkomen.
In je zegt dat je die inloopkast niet hoeft te verwarmen of koelen, maar je telt hem wel mee. Meestal zit er ook geen deur tussen de kast en de slaapkamer. Wat betekent die opmerking dan?
Verder moet je even kijken of je het minimum vermogen van de buitenunit kwijt kunt, om onnodig pendelen te voorkomen.
In je zegt dat je die inloopkast niet hoeft te verwarmen of koelen, maar je telt hem wel mee. Meestal zit er ook geen deur tussen de kast en de slaapkamer. Wat betekent die opmerking dan?
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2020 10:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
40 index is inderdaad omdat het een platte dak heeft (2de verdieping), dus meer koelcapaciteit nodig. Dat had ik een tijdje geleden berekend, stond op een van de websites.
De inloopkast heeft inderdaad geen deur, dus de hele kamer 3 wordt afgekoeld/verwarmd. Ik bedoel dat koele/warme lucht hoeft niet naar de inloopkast door te lopen, dus minder m2 als basis gebruiken.
De inloopkast heeft inderdaad geen deur, dus de hele kamer 3 wordt afgekoeld/verwarmd. Ik bedoel dat koele/warme lucht hoeft niet naar de inloopkast door te lopen, dus minder m2 als basis gebruiken.
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:28:
@dimk : Hoe kom je aan die 30 en 40? Is dat een of ander normgetal? Want in werkelijkheid werkt dat natuurlijk niet op die manier. Het maakt namelijk nogal wat uit of een kamer grotendeels inpandig is, of juist veel buitenmuren heeft, hoeveel zon erin straalt en hoe de ventilatie geregeld is. Je zult van die kamers dus even een warmteverliesberekening moeten maken om uit te vinden hoeveel vermogen je werkelijk nodig hebt (en vooral, of je het minimum vermogen kwijt kan).
Verwijderd
Even een warmteverlies berekening maken. Okee, vertel ons dan eens even hoe je dat even doet aub. Volgens mij is dat een vak. Of ben ik zo simpel?Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:28:
Alle sites die over airco's gaan lees niet anders dan die factor 30, 40 of 50 naar gelang isolatie etc dus daar komen die getallen vandaan. Ik kom beneden ook op 5kw maar na tips adviezen hier kan wellicht 4,2 ook. Ben dus benieuwd,na bezoek installateur, waar hij mee komt.
Studie op zich, een airco kopen.

@dimk Niet doen buitenland kopen want bij ellende is Daikin Nederland niet thuis en wens ik je succes met je fabrieksgarantie.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2020 18:27 ]
een warmteverliesberekening is niet moeilijk. Je moet weten waar je wanden uit bestaan, de isolatiewaarden van het materiaal, de dikte en de m2.
Dan kan je berekenen wat je warmteverlies is bij een x aantal graden verschil tussen binnen en buiten.
https://bouw-energie.be/nl/bereken/warmteverliesberekening
of
https://www.ubakus.de/u-w...T_e=-10&RH_e=80&outside=0
of gewoon excel
Dan kan je berekenen wat je warmteverlies is bij een x aantal graden verschil tussen binnen en buiten.
of
of gewoon excel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Top! Bedankt. Met name de eerste link is top. Kom op 3,3 uit voor beneden dus durf het wel aan met een 4,2 nu. Scheelt weer centen en herrie met de unit.BarryH schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:28:
een warmteverliesberekening is niet moeilijk. Je moet weten waar je wanden uit bestaan, de isolatiewaarden van het materiaal, de dikte en de m2.
of
of gewoon excel
Dus waar die cijfers op die sites vandaan komen is mij nu een raadsel.
1.5kw binnenunit is minimaal wat je kan verkrijgen, ik denk niet dat je een 2kw unit voor zulke kleine kamers nodig hebt.
ik zal nog ff in mijn bouwdocumenten duiken, het huis is 2 jaar geleden gebouwd, ik moet al die warmteverliesberekening hebben
ik verwacht eigenlijk dat zo een dure merk als Daikin niet zo snel kapot zal gaan
ik zal nog ff in mijn bouwdocumenten duiken, het huis is 2 jaar geleden gebouwd, ik moet al die warmteverliesberekening hebben
het prijsverschil is zo groot dat het waarschijnlijk goedkoper is om een nieuwe uit het buitenland te halen als ie stuk gaatVerwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:25:
[...]
Even een warmteverlies berekening maken. Okee, vertel ons dan eens even hoe je dat even doet aub. Volgens mij is dat een vak. Of ben ik zo simpel?
Alle sites die over airco's gaan lees niet anders dan die factor 30, 40 of 50 naar gelang isolatie etc dus daar komen die getallen vandaan. Ik kom beneden ook op 5kw maar na tips adviezen hier kan wellicht 4,2 ook. Ben dus benieuwd,na bezoek installateur, waar hij mee komt.
Studie op zich, een airco kopen.
@dimk Niet doen buitenland kopen want bij ellende is Daikin Nederland niet thuis en wens ik je succes met je fabrieksgarantie.

Verwijderd schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:25:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door dimk op 03-01-2020 10:33 ]
Verwijderd
Refereer je nu naar mijn huis wbt vermogens of het mijne?dimk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:28:
1.5kw binnenunit is minimaal wat je kan verkrijgen, ik denk niet dat je een 2kw unit voor zulke kleine kamers nodig hebt.
[...]
Ik heb beneden 65m2, boven 40m2 en zolder ook 40 m2 met een goed geisoleerd dak. Ik wil nu gaan voor 4,2 2,5 en 2. Zet boven gewoon alle deuren open bij koelen en verwarmen.
NB: ik rijd een Volvo. Die kunnen ook kapot.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 10:38 ]
ik bedoelde eigenlijk mijn kamers. Maar als je voor 40m2 een 2kw wilt gebruiken, dan zal 1.5kw voor mijn 10.8m2 meer dan voldoende zijn. Al vind ik 2kw voor 40m2 best aan de lage kant.
Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:34:
[...]
Refereer je nu naar mijn huis wbt vermogens of het mijne?
Ik heb beneden 65m2, boven 40m2 en zolder ook 40 m2 met een goed geisoleerd dak. Ik wil nu gaan voor 4,2 2,5 en 2. Zet boven gewoon alle deuren open bij koelen en verwarmen.
NB: ik rijd een Volvo. Die kunnen ook kapot.
3,5kw unitdimk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:43:
ik bedoelde eigenlijk mijn kamers. Maar als je voor 40m2 een 2kw wilt gebruiken, dan zal 1.5kw voor mijn 10.8m2 meer dan voldoende zijn. Al vind ik 2kw voor 40m2 best aan de lage kant.
[...]
77m3 / 30m2
htemp=21.0,otemp=8.0,cmpfreq=18,mompow=3
cmpfreq kan minimaal 12 tot 84 max ongeveer, vul maar in hoeveel vermogen ik over heb.
Prima geïsoleerd HR++ etc etc etc.
Ook tijdens -8 geen moeite mee, alhoewel en dan wel stukken minder wordt natuurlijk maar er zit nog rek in.
En wil je 24/7 stoken of met bruut geweld aan/uit maakt ook uit.
Ik woon dan wel in een tussenwoning aan beide kanten buren, zou je vrijstaand hebben is dit een ander geval natuurlijk.
@Greenisthebest htemp binnentemperatuur, otemp buitentemperatuur, cmpfreq de buitenunit/compressor, op 84 is max belasting(1600watt) en 12 minimaal(160 watt stroom ongeveer), onder de 12 slaat die dus uit naar 0.
mompow vraag van binnenunit die kan van 0 tot 12, deze is niet zo interessant alleen wanneer je een MP hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2020 12:20 ]
Verwijderd
40m2 met een schuin dak. Lijkt me meer dan voldoende en is goed geisoleerd.dimk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:43:
[...]
@mr_evil08 Die termen waar jij mee schermt zeggen mij echt helemaal niets. Heb een ander vak.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 12:10 ]
Verwijderd
Heeft het nu toegelicht. Tnks @mr_evil08 .dimk schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:44:
@mr_evil08 ja, ik ben ook nog niet zo ver om al die termen te begrijpen
Moet bij mij nu echt een eind aan komen. Ben nu 1,5 jaar onderweg voor advies en fatsoenlijke installateur. CV ketel laten hangen is makkelijker....
Cv ketel makkelijker?Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:50:
[...]
Heeft het nu toegelicht. Tnks @mr_evil08 .
Moet bij mij nu echt een eind aan komen. Ben nu 1,5 jaar onderweg voor advies en fatsoenlijke installateur. CV ketel laten hangen is makkelijker....
Niet echt, de vorige bewoners hebben een ketel geplaatst met te hoge onderwaarde daardoor is de hr gebied zo goed als onmogelijk waardoor de ketel onzuiniger is, hier gaat het water gerust met 65c retour.
Dit soort voorbeelden komen best veel voor, minimaal 8kw warmte terwijl je maar 3 nodig hebt...
Verwijderd
Je snapt wat ik bedoel. Er zijn meer cv boeren dan airco boeren.mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Cv ketel makkelijker?
Niet echt, de vorige bewoners hebben een ketel geplaatst met te hoge onderwaarde daardoor is de hr gebied zo goed als onmogelijk waardoor de ketel onzuiniger is, hier gaat het water gerust met 65c retour.
Dit soort voorbeelden komen best veel voor, minimaal 8kw warmte terwijl je maar 3 nodig hebt...
Hetzelfde probleem met dimensioneren kom je ook tegen met L/L overigens. Groot is beter.

Nb: hier aanvoer 35/40 gemiddeld delta t 10. Ik stook bijna geen gas meer. Heb net de houtkachel maar weer aangeslingerd. Gas is me te duur geworden. Nu voor de overige uren of wanneer geen houtkachel dus de L/L. Maar ja tegen de tijd dat dat ding komt is het voorjaar als het zo doorgaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 16:58 ]
@Notna wellicht lichtelijk off-topic maar heb jij toevallig warmwater via de stadverwarming? Wij zitten ook te kijken naar een woning in Purmerend en daar asap een l/l l/w systeem in te gooien alleen sww kan nog wel een uitdaging worden. Wil zo kort mogelijk aan dat achterlijke systeem hangen
haha, ik ben ook al meer dan 1 jaar bezig om L/L in huis te installeren. Sta ik nu op het punt om die van Daikin uit het buitenland te bestellen, komen nog allerlei vragen naar bovenVerwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:50:
[...]
Heeft het nu toegelicht. Tnks @mr_evil08 .

Yessir. Af laten sluiten van de stadsverwarming is iets van 700 euro geloof ik.Erasmo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:11:
@Notna wellicht lichtelijk off-topic maar heb jij toevallig warmwater via de stadverwarming? Wij zitten ook te kijken naar een woning in Purmerend en daar asap een l/l l/w systeem in te gooien alleen sww kan nog wel een uitdaging worden. Wil zo kort mogelijk aan dat achterlijke systeem hangen
Ik heb nog niet een oplossing in gedachte om SWW anders op te vangen, hoewel een doorstroomverwarmer of een zonneboiler wellicht een idee is.
Met de mist en vocht had onze wp er wel moeite mee de laatste dagen. Minder warm en vaker ontdooien. Het bleef behaaglijk, maar ideaal was het niet. Toch bijzonder dat we de hele winter het huis al verwarmen met een 5kW airco terwijl er een 25kW HR ketel hangt met 16kW hetelucht verwarming.
Toch gok ik het er niet op dat het bij -15’c nog steeds werkt maar ben positief verrast tot zover.
Toch gok ik het er niet op dat het bij -15’c nog steeds werkt maar ben positief verrast tot zover.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Zonneboiler? Top in deze tijd van het jaar. Had vandaag wel 0,2 kWh opbrengst met zonnepanelen.Notna schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:52:
[...]
Yessir. Af laten sluiten van de stadsverwarming is iets van 700 euro geloof ik.
Ik heb nog niet een oplossing in gedachte om SWW anders op te vangen, hoewel een doorstroomverwarmer of een zonneboiler wellicht een idee is.

Er bestaan toch ook warmtepompboilers.
Een zonneboiler wordt straks interessanter als saldering eraf is, alhoewel een warmtepompboiler hetzelfde kan, je zou met de WP boiler wel moeten zorgen dat stroom niet langs de meter loopt maar direct de WP ingaat.Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:28:
[...]
Zonneboiler? Top in deze tijd van het jaar. Had vandaag wel 0,2 kWh opbrengst met zonnepanelen.![]()
Uiteraard is die er ook, maar ik heb er eigenlijk gewoon nog niet over nagedachtVerwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:28:
[...]
Zonneboiler? Top in deze tijd van het jaar. Had vandaag wel 0,2 kWh opbrengst met zonnepanelen.![]()
Als je water met 65 graden retour gaat dan is je afgiftesysteem te klein. Vergroot je afgiftevermogen, en de retourtemperatuur zal vanzelf dalen.mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Cv ketel makkelijker?
Ik denk het niet. In de winter doet een zonneboiler net zo goed niks als zonnepanelen, en in de zomer heb je veel warmte over (stagnatie). Bij zonnepanelen kun je altijd nog kiezen wat je met die overtollige energie doet (via een WP of desnoods een verwarmingselement warm water maken) of verkopen aan de netbeheerder.mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:39:
[...]
Een zonneboiler wordt straks interessanter als saldering eraf is, alhoewel een warmtepompboiler hetzelfde kan, je zou met de WP boiler wel moeten zorgen dat stroom niet langs de meter loopt maar direct de WP ingaat.
[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2020 20:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Alleen mogelijk met een kleinere ketel om dit probleem op te lossen, ze hebben dit gedaan zodat je lekker veel SWW hebt maar niet nagedacht over de gevolgen van verwarming.Andrehj schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:06:
[...]
Als je water met 65 graden retour gaat dan is je afgiftesysteem te klein. Vergroot je afgiftevermogen, en de retourtemperatuur zal vanzelf dalen.
meer afgitevermogen dan wordt het 30c in huis.
Toch kan ik me dat niet voorstellen. Dan deugt die regeling van die ketel gewoon niet. Ik heb ook een CW5 ketel, en als het buiten rond de 16 graden is, heb ik misschien ook maar 1 kW warmte nodig. Dat is ook ver onder het minimum vermogen van de ketel, maar die slaat dan gewoon eventjes aan, tot het water lauw is en slaat dan weer uit. Het water gaat dan lauw weer retour, zeker niet met 65 graden.mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:08:
[...]
Alleen mogelijk met een kleinere ketel om dit probleem op te lossen, ze hebben dit gedaan zodat je lekker veel SWW hebt maar niet nagedacht over de gevolgen van verwarming.
En dit is gewoon een Nefit van 2006, dus zeker niet het nieuwste van het nieuwste.
Ik heb een soortgelijke situatie, waarin ik mijn hete luchtverwarming nu een halve graad lager gezet heb dan twee strategisch airco's (ik heb een gek breed huis metgrotendeels één verdieping). Tot nu toe schakelt die gas-kanaalunit geheel niet meer in. Zet ik hem op dezelfde temperatuur schakelt die af en toe nog in, maar zal de airco dus nog vaker afschakelen dan die nu al doet. Ik moet nog nadenken wat ik beter vind. De hete lucht verwarming zorgt ook voor circulatie en bij gebrek aan WTW is dat wellicht beter?NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:26:
Met de mist en vocht had onze wp er wel moeite mee de laatste dagen. Minder warm en vaker ontdooien. Het bleef behaaglijk, maar ideaal was het niet. Toch bijzonder dat we de hele winter het huis al verwarmen met een 5kW airco terwijl er een 25kW HR ketel hangt met 16kW hetelucht verwarming.
Geen problemen met defrost. Die duren maar iets van 30 seconden bij mij. Wat ik wel gedaan heb, is bij de laatste verbouwing met grote OCD alle kieren gedicht.
Off-topic maar wellicht toch nuttig:Notna schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:52:
[...]
Yessir. Af laten sluiten van de stadsverwarming is iets van 700 euro geloof ik.
Volgens onderstaande link naar de geschillencommissie is het opzeggen van de leveringsovereenkomst voor warmte kosteloos. Als de leidingen/de afleverset je in de weg zitten en je wil deze laten verwijderen dan kost het je als consument wel degelijk geld omdat het verwijderen dan in opdracht van de consument gebeurt. Sinds 1 januari 2020 is het maximale bedrag hiervoor ruim € 3.000,00.
Als de leidingen/de afleverset je niet in de weg zitten kun je dus kosteloos opzeggen. Je moet dus uitdrukkelijk de leveringsovereenkomst opzeggen en geen opdracht geven tot het verwijderen van de leidingen/de afleverset als dat laatste voor jou niet nodig is.
https://www.degeschillenc...komende-kosten-opzegbaar/
Verwijderd
Nee hoor. Dan stookt je ketel met veeeeeeeeeeeeeeel lagere aanvoer. Kom maar bij mij kijken. Ben ervaringsdeskundige.mr_evil08 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:08:
[...]
Alleen mogelijk met een kleinere ketel om dit probleem op te lossen, ze hebben dit gedaan zodat je lekker veel SWW hebt maar niet nagedacht over de gevolgen van verwarming.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2020 21:27 ]
Bij helder vriezend weer gaat hij minder vaak in defrost.NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:26:
Ik wil niet verder offtopic gaan maar hier hangen geen radiatoren, watertraject is zeer klein.Verwijderd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:18:
[...]
Nee hoor. Dan stookt je ketel met veeeeeeeeeeeeeeel lagere aanvoer. Kom maar bij mij kijken. Ben ervaringsdeskundige.![]()
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Geen leidingtraject, wisselaar staat bij ketel en die is maar 8kw, ketel staat op max vermogen 25%, ik kan hem op 90c zetten maar dan gaat het donders snel met huis opwarmen rond 10 minuten.
Sinds ik er nu op zolder vloerverwarming aan heb hangen gaat het stukken beter, maar zodra de 40c wordt bereikt gaat de thermostaat ervan knijpen en schiet de retour omhoog.
Een buffervat zou nog kunnen om het te verhelpen.
Cv staat weinig meer aan omdat ik beneden een l/l wp heb, maar heb het nooit goed kunnen krijgen.
Komt bij op 90c komt er smerige warmte uit de luchtkanalen, de wisselaar is geschikt voor warmtepomp.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2020 22:38 ]
ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en 2 airco's besteld van mitsubishi , in maart worden ze geinstalleerd. Nu wil ik hier graag het energieverbruik van gaan bijhouden. Heeft iemand een tip/suggestie welke energiemeter ik hiervoor kan gebruiken?
liefst met wifi en app waar alles wordt bijgehouden.
Ik neem aan dat de aircos hun eigen groep krijgen; neem een groep die het bijhoudt voor jeduimp schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:32:
ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en 2 airco's besteld van mitsubishi , in maart worden ze geinstalleerd. Nu wil ik hier graag het energieverbruik van gaan bijhouden. Heeft iemand een tip/suggestie welke energiemeter ik hiervoor kan gebruiken?
Ik betwijfel dat die er zijn met WiFi, maar je kan altijd een Youless eraan hangen.
https://www.elektramat.nl...eter-32a-1-fase-digitaal/
De Youless kan dan de pulsen meten en die kan je met de bijbehorende app uitlezen of via Domoticz (die rapporteert een stuk fijner)
De simpele maar snelle oplossing; een kWh meter op de stekker van de buitenunit, maar ik zal gelynched worden hier voor het idee alleen al
Edit; of zoeits, hoewel met 60a enorme overkill
digitaler Stromzähler EinphasenzählerSchiene Din,Einphasige Din Rail Wifi Energiezähler Stromverbrauch kWh-Zähler Wattmeter Unterstützung Smartlife / Tuya App Kompatibel mit Alexa und Google Home https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_GggeEbG5NA8KZ
[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 04-01-2020 10:58 ]
Gefeliciteerd.duimp schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:32:
Ik gebruik plugwise circles met een stretch.
@Armin mijn kanaal airco blaast warme lucht de hetelucht verwarming in. Inclusief fraaie fanduct boven de hlv gemaakt.
Zodra de temp boven de 30’c komt begint de hlv gewoon te blazen, of de CV nu draait of niet. Relatief simpel met een thermosensor. Die staat standaard op 50’c maar heb ik dus verlaagd naar 30’c. Circulatie dus genoeg want met 30’c aanvoer warmte draait hij langer dan als je er lucht van > 50’c in blaast.
Ons huis had een gasverbruik van 900m3 voor 180m2 vrijstaande woning uit 2006. Heb eerder de ramen al kierdicht gemaakt en de deuren voorzien van extra rubbers. Helpt zeker, maar niet merkbaar in gasvebruik. We verbruiken nu met douchen en koken ongeveer 0,5m3 per dag. Wellicht als het gaat vriezen nog wat extra.
was nooit de bedoeling om 100% op de airco te draaien.
Zodra de temp boven de 30’c komt begint de hlv gewoon te blazen, of de CV nu draait of niet. Relatief simpel met een thermosensor. Die staat standaard op 50’c maar heb ik dus verlaagd naar 30’c. Circulatie dus genoeg want met 30’c aanvoer warmte draait hij langer dan als je er lucht van > 50’c in blaast.
Ons huis had een gasverbruik van 900m3 voor 180m2 vrijstaande woning uit 2006. Heb eerder de ramen al kierdicht gemaakt en de deuren voorzien van extra rubbers. Helpt zeker, maar niet merkbaar in gasvebruik. We verbruiken nu met douchen en koken ongeveer 0,5m3 per dag. Wellicht als het gaat vriezen nog wat extra.
Ja ik weet het, alleen door een thermosstaat probleem heb ik nu alleen de airco tot de beschikking. Anders had ik af en toe even gas bijgestookt tussen de 0-4’c en mistghelsendoorn schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:30:
[...]
Bij helder vriezend weer gaat hij minder vaak in defrost.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hier nog even een plaatje van een tevreden warmtepomp gebruiker.
Voor verdere details zie mijn website.
Voor verdere details zie mijn website.

Zwerius Kriegsman
@Zwerius Als je je verbruik even deelt door de graaddagen (dan krijg je dus kWh/graaddag), kun je veel duidelijker zien wat je extra isolatie wel of niet heeft opgeleverd.
Die grafiek heb ik ook wel op mijn website staan, maar hierbij dan nog even.Andrehj schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:57:
@Zwerius Als je je verbruik even deelt door de graaddagen (dan krijg je dus kWh/graaddag), kun je veel duidelijker zien wat je extra isolatie wel of niet heeft opgeleverd.

Zwerius Kriegsman
Maar dan zou ik 200 euro moeten neerleggen om het verbruik te meten, vind ik persoonlijk iets te gek.Notna schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:55:
[...]
Ik neem aan dat de aircos hun eigen groep krijgen; neem een groep die het bijhoudt voor je
Ik betwijfel dat die er zijn met WiFi, maar je kan altijd een Youless eraan hangen.
Heb eigenlijk geen idee of de airco's een eigen groep krijgen, zal de installateur wel eens vragen.
Ik heb in ons appartement een ongeveer 2,5 jaar oude Daikin FTXM35M hangen. Deze moet een ruimte van circa 65m3 verwarmen. De afgelopen twee winters ging het met verwarmen altijd prima, maar dit jaar krijg ik klachten dat ze het amper warm krijgen. Koelen ging afgelopen zomer nog wel goed. De lucht die hij uitblaast lijkt ook een stuk minder warm dan toen hij net nieuw was. Dit is allemaal gebaseerd op onderbuikgevoel, want ik heb er nooit aan gemeten. Aangezien wij dit appartement verhuren kan ik ook niet uitgebreid als een tweaker gaan staan meten en doen.
Ik heb @koevlaas2 (die heeft hem geplaatst) een mailtje gestuurd, maar wellicht heeft iemand anders nog een tip wat ik vast kan controleren.
Ik heb @koevlaas2 (die heeft hem geplaatst) een mailtje gestuurd, maar wellicht heeft iemand anders nog een tip wat ik vast kan controleren.
Groetjes
@Nhz De FTXM35M heeft een gevoelige binnensensor, wanneer de uitblaas klep naar beneden staat tijdens verwarmen wordt een te hoge temp geregistreerd daardoor houd hij zich in.
bij koelen staat hij helemaal naar boven en heb je geen last.
Zet de klep eens meer naar voren gericht, mogelijk had je dat in verleden ook onbewust en nu helemaal naar beneden, Ik zag dit gedrag zeer duidelijk terug in de logs, de unit kwam niet boven cmpfreq 40 wat ik ook deed, nu gerust 84.
Ik verwarm 77m3 op volgas is het letterlijk een haardroger.
Ook met dit weer geen enkel probleem.
bij koelen staat hij helemaal naar boven en heb je geen last.
Zet de klep eens meer naar voren gericht, mogelijk had je dat in verleden ook onbewust en nu helemaal naar beneden, Ik zag dit gedrag zeer duidelijk terug in de logs, de unit kwam niet boven cmpfreq 40 wat ik ook deed, nu gerust 84.
Ik verwarm 77m3 op volgas is het letterlijk een haardroger.
Ook met dit weer geen enkel probleem.
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2020 16:32 ]
@Nhz Filters van binnenunit vervuild? Fancoil van buitenunit vervuild?
Staat de ECONO stand wellicht (perongeluk) aan?Nhz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:38:
Ik heb in ons appartement een ongeveer 2,5 jaar oude Daikin FTXM35M hangen. Deze moet een ruimte van circa 65m3 verwarmen. De afgelopen twee winters ging het met verwarmen altijd prima, maar dit jaar krijg ik klachten dat ze het amper warm krijgen. Koelen ging afgelopen zomer nog wel goed. De lucht die hij uitblaast lijkt ook een stuk minder warm dan toen hij net nieuw was. Dit is allemaal gebaseerd op onderbuikgevoel, want ik heb er nooit aan gemeten. Aangezien wij dit appartement verhuren kan ik ook niet uitgebreid als een tweaker gaan staan meten en doen.
Gelijk in de agenda zetten om ze over een jaartje weer schoon te maken

Hmmm dan heb ik hier een steriel operatiekamer dus ondanks wij niet zo geweldig veel schoonmaken.
Filters zit amper wat in ondanks 1jr geleden schoongemaakt.
Hebben jullie huisdieren of wordt er gerookt in huis?
Veel met de deuren gooien?
Wel wordt hier bevochtiging op 40-50% gehouden maar dat lijkt me weinig uitmaken...
De heteluchtketel zat ook nooit erg veel stof in de fijnstof filters, ik heb wel eens filters gezien zoals op tv bij balansventilatie van sodeju.
Wel wordt hier bevochtiging op 40-50% gehouden maar dat lijkt me weinig uitmaken...
De heteluchtketel zat ook nooit erg veel stof in de fijnstof filters, ik heb wel eens filters gezien zoals op tv bij balansventilatie van sodeju.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2020 18:45 ]
Verwijderd
Jaja, ik ben er bijna.
Na overleg met installateur wordt het een multi Daikin 2MXM50M met een 2 en 2,5 Perfera voor boven en beneden een 4,2 ipv 5 (na tips van jullie geluid en kleinere bak binnen) op een single. De multi boven kan genoeg terug moduleren (1,2). Tevens slaat men een grondpen voor de aarding. Nog even de definitieve offerte afwachten en dan zou 2de week februari de boel eindelijk kunnen hangen.
De 4,2 moet makkelijk mijn 65 m2 moeten kunnen verwarmen/koelen alleen bij echte vorst kan het wat problemen geven maar dan was ik toch niet van plan de L/L te gebruiken en de cv en houtkachel heb ik ook nog. En vorst bestaat helaas niet meer, wel bloedhete zomers.
De Daikin 4,2 heeft welgeteld 0,6 minder piekvermogen vermogen dan een 5 van MHI.
Er komt licht aan het einde van de tunnel.......
Na overleg met installateur wordt het een multi Daikin 2MXM50M met een 2 en 2,5 Perfera voor boven en beneden een 4,2 ipv 5 (na tips van jullie geluid en kleinere bak binnen) op een single. De multi boven kan genoeg terug moduleren (1,2). Tevens slaat men een grondpen voor de aarding. Nog even de definitieve offerte afwachten en dan zou 2de week februari de boel eindelijk kunnen hangen.
De 4,2 moet makkelijk mijn 65 m2 moeten kunnen verwarmen/koelen alleen bij echte vorst kan het wat problemen geven maar dan was ik toch niet van plan de L/L te gebruiken en de cv en houtkachel heb ik ook nog. En vorst bestaat helaas niet meer, wel bloedhete zomers.
Er komt licht aan het einde van de tunnel.......
Dan zet je toch gewoon een kwhmeter er tussen in je meterkast.duimp schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:44:
[...]
Maar dan zou ik 200 euro moeten neerleggen om het verbruik te meten, vind ik persoonlijk iets te gek.
Heb eigenlijk geen idee of de airco's een eigen groep krijgen, zal de installateur wel eens vragen.
Vloerbedekking of niet maakt ook veel uit. En welke vloerbedekking. De ene stoft wel en de andere niet.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:42:
Hmmm dan heb ik hier een steriel operatiekamer dus ondanks wij niet zo geweldig veel schoonmaken.
...
Wij hebben overal in huis houten vloeren en zowel de centrale luchtverwarming als ook de airco's hebben vrijwel geen schoonmaken nodig. Ik kijk er af en toe naar, maar meer dan eens per jaar is niet nodig.
Ik heb een jaren '80 (niet denderend geïsoleerd, wel dubbel glas) dat volledig elektrisch verwarmd is.
De keuken/eetkamer/woonkamer is eigenlijk 1 grote ruimte van 125 m³ groot.
Nu wil ik deze ruimte verwarmen met een L/L warmtepomp (1 unit binnen tegen de muur, 1 buiten).
Ik heb een 3-fase aansluiting en zou graag alles zelf installeren (indien doenbaar, dus voorgevulde installatie?).
Graag bij de bekende merken blijven (Daikin, Mitsubishi, ...).
Iemand voorstellen? Ik heb geen plan B wat verwarming betreft dus hij moet het wel echt goed getrokken krijgen, ook op een koude winterdag.
Nu wil ik deze ruimte verwarmen met een L/L warmtepomp (1 unit binnen tegen de muur, 1 buiten).
Ik heb een 3-fase aansluiting en zou graag alles zelf installeren (indien doenbaar, dus voorgevulde installatie?).
Iemand voorstellen? Ik heb geen plan B wat verwarming betreft dus hij moet het wel echt goed getrokken krijgen, ook op een koude winterdag.
Yup: beginnen met te posten wat je zelf al bedacht had, waarom en hoe en wat de verdere criteria (prijs, uiterlijk, WiFi support etc.) zijn behalve 'dit is de ruimte en isolatie; SHARE ALL THE CONFIGURATIONS!'

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 08-01-2020 09:34 ]
Ik geef je helemaal gelijk maar vind het ontzettend moeilijk om op zoek te gaan naar modellen die voor mij geschikt zijn. Beetje het verhaal van de bomen en het bos.Notna schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:33:
[...]
Yup: beginnen met te posten wat je zelf al bedacht had, waarom en hoe en wat de verdere criteria (prijs, uiterlijk, WiFi support etc.) zijn behalve 'dit is de ruimte en isolatie; SHARE ALL THE CONFIGURATIONS!'
Ik moet niet per se kunnen koelen, enkel verwarmen mag ook als dat een groot verschil geeft in prijs.
Zoals ik zei graag zelf installeren, liefst 1x binnenunit en 1x buitenunit om het simpel te houden.
Denk dat ik met 150m³ toch zeker 5 kWh nodig heb aan verwarmingscapaciteit?
Een goedwerkende unit die mij (ook bij koud weer) niet in de steek laat is belangrijker dan de prijs. Echter gaat op termijn het huis toch de vlakte op voor een nieuwbouw dus moet het ook niet het aller aller beste zijn (hoop de unit dan te verhuizen naar de garage ofzo om daar wat warmte te hebben).
Uiterlijk van de binnenunit: liefst zo'n "horizontaal" wandmodel.
Wifi en andere toeters/bellen zij niet belangrijk. Kunnen aansturen via domotica is wel een pluspunt.
Ik zal vanavond nog een nieuwe poging doen om zelf wat voorstellen te doen.
Hoe verwarm je nu ?
En wat is het verbruik / wat zijn de kosten ?
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Ik verwarm ~145m³ met een Daikin FTXM 4.2 binnenunit (huis uit 2007, goede isolatie, maar wel een hoekwoning) en dat doet hij met 2 vingers in zijn neus (hoewel de winter dusver echt bizar mild is geweest) ; de hele dag op 18 met de fluisterstand en het blijft hier (zelf gemeten, dus niet aan de unit zelf want die is hopeloos inaccuraat) tussen de 20.5 en 21 graden. Verbruik ligt zo tussen de 3 a 6 kWh per dag (7 tot 23.00 uur), afhankelijk van de buiten temp (resp. 11C tot 0C) .Breezz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:09:
[...]
Ik geef je helemaal gelijk maar vind het ontzettend moeilijk om op zoek te gaan naar modellen die voor mij geschikt zijn. Beetje het verhaal van de bomen en het bos.
Ik moet niet per se kunnen koelen, enkel verwarmen mag ook als dat een groot verschil geeft in prijs.
Zoals ik zei graag zelf installeren, liefst 1x binnenunit en 1x buitenunit om het simpel te houden.
Denk dat ik met 150m³ toch zeker 5 kWh nodig heb aan verwarmingscapaciteit?
Een goedwerkende unit die mij (ook bij koud weer) niet in de steek laat is belangrijker dan de prijs. Echter gaat op termijn het huis toch de vlakte op voor een nieuwbouw dus moet het ook niet het aller aller beste zijn (hoop de unit dan te verhuizen naar de garage ofzo om daar wat warmte te hebben).
Uiterlijk van de binnenunit: liefst zo'n "horizontaal" wandmodel.
Wifi en andere toeters/bellen zij niet belangrijk. Kunnen aansturen via domotica is wel een pluspunt.
Ik zal vanavond nog een nieuwe poging doen om zelf wat voorstellen te doen.
Overigens heb je bijna geen één airco meer die alleen koelt; het zijn allemaal inverters en doen beide. Uiteraard verschilt het per merk hoe efficiënt ze daarin zijn. Ik heb enkel ervaring met Daikin overigens. Geen specifieke reden, behalve dat ik dit toentertijd bij mijn vorige huis de beste specs vond geven en ik een beetje merkvast bent
Ik zou zelf niet zo snel voor een (Daikin) 5 binnenunit gaan, omdat dit bij bijna alle modellen groter zijn. Tegenwoordig heeft Daikin wel een nieuw model (Stylish) dat 'uit elkaar schuift' waarbij ook een 5 binnenunit lekker klein blijft. Maar die is aan de prijs; een stuk meer dan bijv. de Prefera. En ik vind die units echt spuuglelijk, maar dat is subjectief.
Ter vergelijking mbt afmetingen:
FTXM (Prefera) voor een 5 binnenunit: 300x1040x295
FTXA (Stylish) voor een 5 binnenunuit: 295x798x189
Prefera heeft ook bij fluisterstand een stuk meer geluid dan de Stylish (31 vs 21 dB). Dus áls je voor 5 gaat; let dan ook even goed op de specs mbt geluidsdruk en afmetingen; die gaan vaak vanaf 3.5/4 ineens omhoog, in ieder geval bij Daikin.
Daikin heeft overigens, OOTB, support binnen Domoticz én support voor IFTTT. En je krijgt bij alle modellen tegenwoordig een WiFi adapter erbij.
Dubbelpost
[ Voor 95% gewijzigd door Breezz op 08-01-2020 10:40 ]
Het huis is volledig elektrisch verwarmd.FD2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:17:
Hoe verwarm je nu ?
We trekken er in op 1 april dus ik geen data/kosten.
Bedankt voor je antwoord.Notna schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:24:
[...]
Prefera heeft ook bij fluisterstand een stuk meer geluid dan de Stylish (31 vs 21 dB). Dus áls je voor 5 gaat; let dan ook even goed op de specs mbt geluidsdruk en afmetingen; die gaan vaak vanaf 3.5/4 ineens omhoog, in ieder geval bij Daikin.
Daikin heeft overigens, OOTB, support binnen Domoticz én support voor IFTTT. En je krijgt bij alle modellen tegenwoordig een WiFi adapter erbij.
Dan praten we over zoiets dus: https://www.koelklimaatte...rxa42a-4-2kw/#description ?
En hoe zit het met zelf installeren?
Deze modellen kan je zelf ophangen maar moeten dan door een installateur gevuld worden neem ik aan?
[ Voor 14% gewijzigd door Breezz op 08-01-2020 10:39 ]
Yup, die dus.Breezz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:37:
[...]
Het huis is volledig elektrisch verwarmd.
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Dan praten we over zoiets dus: https://www.koelklimaatte...rxa42a-4-2kw/#description ?
Deze modellen kan je zelf ophangen maar moeten dan door een installateur gevuld worden neem ik aan?
Alle units worden gevuld en wel geleverd tot, uit mijn hoofd, 15 - 30 meter leiding totaal. Dus als je één unit ophangt, mag die tot ongeveer 30 (staat in de handleiding, even controleren) meter van de buitenunit aangesloten worden. Als je over deze lengtes gaat, moet het bijgevuld worden. Zodra alles aangesloten is, vacumeer je de boel (dan wordt er dus gekeken naar lekkages, wordt eventueel vocht uit de leidingen gehaald etc.) en zodra alles OK is zet je de leidingen open en komt de koelvloeistof in de buizen.
Dus moeten is een groot woord, maar de meeste hebben niet de spullen om het zelf te vacuumeren en in bedrijf te nemen. En een monteur vinden die niet zelf aangeleverd spul wil vacuumeren voor je blijkt ook nog wel lastig te zijn. Ik weet ook niet of het verzekeringstechnisch nog problemen geeft áls er problemen zich voordoen.
Dus je hebt 4 keuzes:
1. Je kiest een model dat door DHZ bouwmarkten wordt verkocht welke niet gevacumeerd hoeven te worden.
2. Je hangt de boel zelf op en vindt een monteur/tweaker om de boel in bedrijf te stellen voor je
3. Je hangt de boel zelf op en koopt de spullen die je nodig hebt via marktplaats (en verkoopt ze daarna weer)
4. Je laat alles doen door een bedrijf.
Kijk ook even naar import uit Italie: https://www.climastars.it/it/daikin/3801-climatizzatore-condizionatore-daikin-bluevolution-inverter-gamma-stylish-white-da-15000-btu-classe-a-gas-r-32-ftxa42aw-wi-fi.htmlBreezz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:37:
[...]
Het huis is volledig elektrisch verwarmd.
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Verzendkosten voor een monosplit zitten meestal rond de 100. Dan staat het na een week zomaar op de stoep. Zie het specifieke topic hiervoor op GoT ('airco uit het buitenland'). Voor veel mensen is het prijsverschil een mogelijk issue met garantie wel waard.
Zonder verdere kennis van de isolatie lijkt me dat een 4.2 wel genoeg zou zijn, misschien een 3.5 zelfs ook wel, voor zekerheid kan een 5 ook. Het verwarmingsvermogens ligt hoger dan het koelvermogen. Er zijn voldoende Youtube video's van mini-split installs (e.g. https://www.youtube.com/watch?v=5kPhJh0XuR8). Nederlandse huizen zijn meestal niet van plywood gemaakt. Door de muur boren lukt met een holle boor van Amazon (smerige woonkamer gegarandeerd): https://www.amazon.de/dp/...rer&qid=1578482360&sr=8-1
Elektra, beugels en koelleiding kun je naar inzicht gewoon in Nederland bestellen, totaal ~200 aan kosten.
Voor mij zat de koelklimaatklusser vlakbij en was het met anderhalf uur en rond de 150 euro(?) klaar. Als je een dergelijke partij weet te vinden lijkt dat me de meest ideale route.Er wordt dan vaak direct gesoldeerd aan de leidingen van de binnenunit (geen kans op lekkage). Daarnaast is het koelgedeelte toch echt wel een vak apart en lijkt het me -no offence- gezien je vragen niet de investering waard dat helemaal zelf uit te gaan pluizen (incl. apparatuur) voor dat bedrag. De rest van de installatie is een klus zoals 1001 in het huis (alleen misschien de eventueel nieuwe elektra groep niet) en kan best leuk zijn om te doen.
Verwijderd
Heb nog een vraag. In hoeverre als ik de deur van mijn slaapkamer open laat zal een unit de rest van de verdieping meepakken? Onze slaapkamer is op zuid en daar wordt de meeste warmte in de zomer gegenereerd en volgens mij dus ook getransporteerd naar de kamer van zoon op noord. Geldt dit ook voor de koele luchtstroom indien ik de unit recht tegenover onze slaapkamerdeur monteer? Op zolder monteer ik ook een unit en die koude lucht zal toch ook naar beneden zakken. Of verwacht ik hier teveel van? Ik weet het gaat hier over verwarmen in dit topic maar het airco topic is in deze tijd van het jaar wel erg stil en ga ook verwarmen met mijn units. Ben van plan bij echte koude en warmte de units allemaal op laag niveau aan te laten. Volgens mij moet dan het hele huis toch vrij constant blijven.
Voor koelen wil je meestal alleen de lucht koelen, niet de massa van je huis. Oftewel de airco staat alleen aan in de ruimtes waar je aanwezig bent, anders niet. Zet je de airco uit dan is het binnen no time weer warm want je muren zitten nog vol warmte.Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:00:
Heb nog een vraag. In hoeverre als ik de deur van mijn slaapkamer open laat zal een unit de rest van de verdieping meepakken? Onze slaapkamer is op zuid en daar wordt de meeste warmte in de zomer gegenereerd en volgens mij dus ook getransporteerd naar de kamer van zoon op noord. Geldt dit ook voor de koele luchtstroom indien ik de unit recht tegenover onze slaapkamerdeur monteer? Op zolder monteer ik ook een unit en die koude lucht zal toch ook naar beneden zakken. Of verwacht ik hier teveel van? Ik weet het gaat hier over verwarmen in dit topic maar het airco topic is in deze tijd van het jaar wel erg stil en ga ook verwarmen met mijn units. Ben van plan bij echte koude en warmte de units allemaal op laag niveau aan te laten. Volgens mij moet dan het hele huis toch vrij constant blijven.
Mijn ervaring is dat een deur open van de verwarmde slaapkamer, er niet tot nauwelijks voor zorgt dat de omliggende ruimten ook opwarmen. Realiseer je ook dat je het op die bewuste slaapkamer dan extra warm moet stoken (bijvoorbeeld 24 graden) wil je uberhaupt iets uithalen bij de omliggende kamers.
Koelen van zolder naar onder heb ik zelf geen ervaring mee. In dit topic wel veel besproken dus zou makkelijk terug te vinden moeten zijn. Anders even in het airco-topic kijken.
'het huis constant' krijgen, is bij mij in ieder geval nog nooit gelukt, zowel met koelen als met verwarmen niet. Voor mij persoonlijk ook niet wenselijk want ik verwarm/koel alleen de vertrekken waar iemand aanwezig is.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-01-2020 13:11 ]
Pas op.Notna schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:24:
[...]
........
..................
Ik heb een 5kW Stylish in gebruik, en tijdens verwarmen is de fluisterstand vrijwel nutteloos.
Dan heeft de ventilator te weinig power om de warme lucht (ver) weg te blazen.
De unit zuigt dan dus weer zijn eigen uitblaas op.

Ik gebruik de Stylish tijdens verwarmen op ventilatorstand 1, in een ruimte van 120 m3.
Tijdens koelen is het een ander verhaal, omdat koude lucht zakt.
Verwijderd
Het is hier al redelijk constant. Gehele huis is rond de 19 graden. Het hoeft ook geen 23 graden te worden in de winter boven. En in de zomer ben ik blij met 22/23 graden. Sinds dat ik het dak van het huis heb geisoleerd merk ik juist dat temperatuur constant houden, iig met gas, het zuinigst is.de Peer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:09:
[...]
Voor koelen wil je meestal alleen de lucht koelen, niet de massa van je huis. Oftewel de airco staat alleen aan in de ruimtes waar je aanwezig bent, anders niet. Zet je de airco uit dan is het binnen no time weer warm want je muren zitten nog vol warmte.
Mijn ervaring is dat een deur open van de verwarmde slaapkamer, er niet tot nauwelijks voor zorgt dat de omliggende ruimten ook opwarmen. Realiseer je ook dat je het op die bewuste slaapkamer dan extra warm moet stoken (bijvoorbeeld 24 graden) wil je uberhaupt iets uithalen bij de omliggende kamers.
Koelen van zolder naar onder heb ik zelf geen ervaring mee. In dit topic wel veel besproken dus zou makkelijk terug te vinden moeten zijn. Anders even in het airco-topic kijken.
'het huis constant' krijgen, is bij mij in ieder geval nog nooit gelukt, zowel met koelen als met verwarmen niet. Voor mij persoonlijk ook niet wenselijk want ik verwarm/koel alleen de vertrekken waar iemand aanwezig is.
Heb weinig zin om voor een kamer zo groot als een postzegel van mijn zoon een dure airco daar te plaatsen om te koelen/verwarmen. Zit misschien over 3 jaar op kamers ook nog.
Comfortabel bedoel jeVerwijderd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:18:
[...]
Het is hier al redelijk constant. Gehele huis is rond de 19 graden. Het hoeft ook geen 23 graden te worden in de winter boven. En in de zomer ben ik blij met 22/23 graden. Sinds dat ik het dak van het huis heb geisoleerd merk ik juist dat temperatuur constant houden, iig met gas, het zuinigst is.
Bij warmtepomp is het anders, want die worden minder zuinig als je op vol vermogen draaien, dan heb je dus een heel ander omslagpunt.
Zou ik ook zeker niet doen idd. Beter dan tijdelijk een goedkoop IR-paneeltje ophangen ofzo mocht de airco net niet genoeg kunnen verwarmen.Heb weinig zin om voor een kamer zo groot als een postzegel van mijn zoon een dure airco daar te plaatsen om te koelen/verwarmen. Zit misschien over 3 jaar op kamers ook nog.
Verwijderd
Een HR CV ketel is ook zuiniger bij lage aanvoer ivm condensatie. Maar dat is een ander topic. Ik stook maar 500m3 per jaar voor verwarmen dus zoveel kost het nu ook weer niet de boel boven op 19 graden te houden.de Peer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:34:
[...]
Comfortabel bedoel je. Zuinig is alleen enkele vertrekken verwarmen wanneer je aanwezig bent. Zeker met gas.
Bij warmtepomp is het anders, want die worden minder zuinig als je op vol vermogen draaien, dan heb je dus een heel ander omslagpunt.
Maar hoop wel dat de ergste warmte weg is bij mijn zoon in de zomer als ik mijn kamer op zuid koel houdt. Zon instraling op zijn kamer is op noord er niet.
Ik heb een LG 3,5kW (slaapkamer) en een aparte LG 5kW (Woonkamer). Het verschil in herrie is enorm...FD2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:10:
[...]
Pas op.
Ik heb een 5kW Stylish in gebruik, en tijdens verwarmen is de fluisterstand vrijwel nutteloos.
Dan heeft de ventilator te weinig power om de warme lucht (ver) weg te blazen.
De unit zuigt dan dus weer zijn eigen uitblaas op.![]()
Ik gebruik de Stylish tijdens verwarmen op ventilatorstand 1, in een ruimte van 120 m3.
Tijdens koelen is het een ander verhaal, omdat koude lucht zakt.
Deze zomer geprobeerd, de gang & toilet werd probleemloos meegenomen indien deur open, maar de lucht ging niet naar boven en bleef halverwege "hangen".Verwijderd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:18:
[...]
Het is hier al redelijk constant. Gehele huis is rond de 19 graden. Het hoeft ook geen 23 graden te worden in de winter boven. En in de zomer ben ik blij met 22/23 graden. Sinds dat ik het dak van het huis heb geisoleerd merk ik juist dat temperatuur constant houden, iig met gas, het zuinigst is.
Heb weinig zin om voor een kamer zo groot als een postzegel van mijn zoon een dure airco daar te plaatsen om te koelen/verwarmen. Zit misschien over 3 jaar op kamers ook nog.
In jouw geval zal de kou naar beneden gaan via de open trap ipv naastgelegen kamers.
Daarna nog de luchtverwarming op vol gas circuleren gezet, dit lukte beneden werd het warmer en boven koeler maar daar was simpelweg veel te weinig vermogen voor omdat ik het hele huis probeerde te koelen.
Je kan het forceren als je maar genoeg luchtdebiet tegenaan gooit en dat kan de luchtverwarming zeer goed, als je denkt dat dit met een ventilator ook gaat lukken kom je van koude kermis thuis die zijn niet krachtig genoeg.
Was het een zuinige manier van koelen ?
Euhm nee, de WP stond met 1600watt te koelen en de luchtverwarming fan met 400watt erbovenop, kun je denk ik al nagaan met hoeveel luchtdebiet dat ging.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2020 14:53 ]
Verwijderd
Situatie boven is op zolder een 2 met open trap naar de 1e verdieping alwaar op zuid dus ook een 2,5 komt te hangen. Naar beneden toe heb ik een deur, dus niet open. Ik denk als ik op zolder aanzet en op slaapkamer dat het bij 30 plus dan toch wel aangenaam moet worden op beide verdiepingen. En anders....die jonge gasten kunnen wel wat hebben. Wij reden nog zonder airco in de auto naar het warme zuiden.mr_evil08 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:44:
[...]
Deze zomer geprobeerd, de gang & toilet werd probleemloos meegenomen indien deur open, maar de lucht ging niet naar boven en bleef halverwege "hangen".
In jouw geval zal de kou naar beneden gaan via de open trap ipv naastgelegen kamers.
Daarna nog de luchtverwarming op vol gas circuleren gezet, dit lukte beneden werd het warmer en boven koeler maar daar was simpelweg veel te weinig vermogen voor omdat ik het hele huis probeerde te koelen.
Je kan het forceren als je maar genoeg luchtdebiet tegenaan gooit en dat kan de luchtverwarming zeer goed, als je denkt dat dit met een ventilator ook gaat lukken kom je van koude kermis thuis die zijn niet krachtig genoeg.
Was het een zuinige manier van koelen ?
Euhm nee, de WP stond met 1600watt te koelen en de luchtverwarming fan met 400watt erbovenop, kun je denk ik al nagaan met hoeveel luchtdebiet dat ging.
NB: beneden wordt apart gekoeld met een 4,2
Dubbel glas zegt niks in een jaren 80 woning, vergelijk het maar met enkel glas.Breezz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:18:
Ik heb een jaren '80 (niet denderend geïsoleerd, wel dubbel glas) dat volledig elektrisch verwarmd is.
Glas heeft doorgaans een levensduur van 30jr dan raken ze lek(neemt isolatiewaarde in iedergeval fors af).
Hier op Tweakers wordt erg veel op -10 gelet terwijl dit werkelijk op 1 hand te tellen is per jaar, klinkt mischien vooroorlogs maar als hij het echt niet meer trekt haal je voor 10euro een klein kacheltje om die ene dag dat het moet bij te verwarmen.
Nederland kent warme winters, wordt het toch -20 dan ben je de shaak idd, maar hoe realistisch is dat?
Ik zou mij niet teveel op die extreme kou concentreren.
Ik heb beneden de oud dubbelglas vervangen voor HR++ en het verschil was gigantisch, de kosten vielen wel mee omdat het in de bestaande houten kozijnen kan.
Boven zit het er nog in omdat wij daar vrijwel niet stoken waardoor de investering niet waard is.
(heb tussenwoning met grote ramen beneden).
Ons nieuwe huis heeft een vrijstaande, volledig geïsoleerde garage die in 2019 gebouwd is (dak-, vloer-, muurisolatie, dubbel glas). Oppervlak is 35 m2; inhoud ca. 120 m3 (heeft een puntdak).
Wij willen gaan verwarmen met een L/L WP: = hoofdverwarming, verder niets aanwezig. Gewenste temp. minimaal 18 graden, maximaal 22 in de zomer (wordt hobby en speelruimte).
Er is een installateur langs geweest om de situatie te bespreken, die raadt een 5 a 6 kW Mitsubishi Heavy Industries aan (offerte met type komt nog). Merk lijkt me uitstekend, veel betrouwbaarder wordt het volgens mij niet, maar 5 kW lijkt me veel te zwaar. 2.5 kW is denk ik voldoende... heeft de installateur toch gelijk?
En hoeveel stroom zal ie gaan gebruiken? Beter dan een schatting wordt het niet en die is niet gebaseerd op aantal m3 gas (koevlaas formule), want nu niet verwarmt. Over een paar maanden laten we zonnepanelen leggen; ca. 750 kWh verbruik?
Wij willen gaan verwarmen met een L/L WP: = hoofdverwarming, verder niets aanwezig. Gewenste temp. minimaal 18 graden, maximaal 22 in de zomer (wordt hobby en speelruimte).
Er is een installateur langs geweest om de situatie te bespreken, die raadt een 5 a 6 kW Mitsubishi Heavy Industries aan (offerte met type komt nog). Merk lijkt me uitstekend, veel betrouwbaarder wordt het volgens mij niet, maar 5 kW lijkt me veel te zwaar. 2.5 kW is denk ik voldoende... heeft de installateur toch gelijk?
En hoeveel stroom zal ie gaan gebruiken? Beter dan een schatting wordt het niet en die is niet gebaseerd op aantal m3 gas (koevlaas formule), want nu niet verwarmt. Over een paar maanden laten we zonnepanelen leggen; ca. 750 kWh verbruik?
[ Voor 25% gewijzigd door Dieken Taffert op 09-01-2020 13:47 ]
Wie kent er een goede erkende installateur in de omgeving Breda?
Verwijderd
Zie DM.Voske89 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:50:
Wie kent er een goede erkende installateur in de omgeving Breda?
@Dieken Taffert Nope. Jij hebt gelijk. Ik ga 65m2 160m3 met een 4,2 Daikin doen na overleg met een installateur met kennis van zaken en tips hier. Het zou voor mij al reden zijn die installateur niet eens te laten plaatsen. Irriteer me mateloos aan mensen zonder kennis die uit het vak komen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2020 15:08 ]
Ik heb zojuist een topic gemaakt om advies te krijgen voor het plaatsen van een lucht/lucht warmtepomp in mijn woning. Aangezien hier veel kennis zit zou ik jullie willen vragen om, indien je het topic nog niet gezien hebt, even mee te kijken.
Link: Advies Lucht/Lucht installatie voor verwarmen en koelen
Link: Advies Lucht/Lucht installatie voor verwarmen en koelen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je schrijft geisoleerd, maar met welke Rc waardes? En wat voor dubbel glas?Dieken Taffert schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:41:
Ons nieuwe huis heeft een vrijstaande, volledig geïsoleerde garage die in 2019 gebouwd is (dak-, vloer-, muurisolatie, dubbel glas). Oppervlak is 35 m2; inhoud ca. 120 m3 (heeft een puntdak).
Zonder die data is een goede berekening maken natuurlijk altijd koffiedik kijken.
Even ter vergelijking. Bij onze woning in aanbouw staat de garage (48 m2) ook nagenoeg vrij. Deze garage is op bouwbesluit niveau geïsoleerd (muren Rc 4.5, dak en vloer Rc 6. Ramen triple glas.
Zit wel een grote garagedeur (9m²) in met Rc 1.
Verwarmingsbehoefte voor 31 graden temperatuurverschil met buiten is slechts 1600 Watt.
Ik denk dat voor jou die 5 a 6 kW waanzinnig groot is. Let op dat een 5 kW unit al een max vermogen heeft van 6.6 kW.
Ik denk dat je met een 2 kW unit al genoeg hebt (die kunnen vaak tot wel 3 of 4 kW verwarmen). Wel even checken wat de capaciteit is bij -7°C!
Maar juist voor zo'n vrijstaande garage heb je in een half uurtje een warmteverliesberekening gemaakt. Dan weet je zeker waar je aan toe bent.
Eens, zelfs een theoretische ongeisoleerde garage krijg je met 2,5kW al warm. Uiteraard staat die unit dan wel permanent te stampenAndrehj schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:15:
[...]
...
Ik denk dat voor jou die 5 a 6 kW waanzinnig groot is. Let op dat een 5 kW unit al een max vermogen heeft van 6.6 kW.
Ik denk dat je met een 2 kW unit al genoeg hebt (die kunnen vaak tot wel 3 of 4 kW verwarmen). Wel even checken wat de capaciteit is bij -7°C!
Maar juist voor zo'n vrijstaande garage heb je in een half uurtje een warmteverliesberekening gemaakt. Dan weet je zeker waar je aan toe bent.
In aanvulling tot dit advies, lijkt mij het belangrijkste is even kijken of de garage geen grote kieren heeft. Immers voor luchtverwarming is luchtdichtheid belangrijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2