Advies Lucht/Lucht installatie voor verwarmen en koelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Na nu een jaar in onze huidige woning gewoond te hebben wil ik gaan starten met de overstap naar een full elektric woning. Eerste stap is het plaatsen van L/L warmtepompen op de begane grond en de eerste verdieping en hier kan ik wel wat advies bij gebruiken. De keuze voor L/L warmtepomp is gemaakt omdat we geen vloerverwarming hebben en daarnaast ook goed willen kunnen koelen in de zomer. Afgelopen zomer was erg warm en we willen de gehele woning flink wat graden koeler kunnen krijgen. Zeker gezien we vrij veel zonnepanelen hebben willen we die energie hiervoor inzetten.

Woning
Het gaat om een hoekwoning waarbij de onze tuin om de gehele woning loopt. Enkel de linkerkant van de woning grenst niet aan eigen grond. De woning vangt de gehele dag zon zoals op de afbeelding hier onder te zien is, het was de afgelopen zomer op z'n warmst rond de 28 graden binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8y9uKBnMK8amO88k289Ea3CR/medium.jpg

Verwarmpatroon
Op dit moment verwarmen we vrijwel de gehele dag aangezien mijn vriendin veel thuis is. Het is niet aannemelijk dat dit op korte termijn zal veranderen, de woning moet dus de gehele dag op temperatuur blijven. Dat zal voor de begane grond zo'n 21 graden zijn terwijl de bovenverdieping rond de 19 graden mag blijven uitgezonderd het kantoor wanneer ik thuis werk of 's avonds zit te gamen.

Ter referentie het gasverbruik van de afgelopen 90 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LrNloICu99SeyvplXQOOsRuy/full.png
Het afgelopen jaar ligt het totaalverbruik rond de 1100m3 aan gas incl warm water en koken.

Beneden verdieping
De beneden verdieping is een enkele ruimte die ik op een gelijke temperatuur wil hebben. Mijn idee was om de buitenunit op de geel gemarkeerde locatie aan de buitenmuur te hangen. Hierdoor is er geen condenspomp nodig. Elektriciteit wil ik via de kruipruimte direct aan een aparte groep in de meterkast hangen. Ik heb namelijk op geen van de geplande locaties voor een binnenunit de beschikking over een stopcontact. Daarnaast vind ik een kabel in de woning esthetisch niet wenselijk.

Over de locaties van de binnenunit twijfel ik. Optie 1 zal naar het zitgedeelte wijzen maar hangt daarmee wel boven de tv en altijd vol in het zicht. Daarnaast is de afstand tot de buitenunit vrij groot. Optie 2 en 3 zouden mooi passen aangezien ze dan in de erker hangen. Nadeel van optie 2 is dat de leidingen naar de buitenunit dan over het dak van de erker moet lopen waardoor je geen afschot hebt. Vandaar dat optie 4 erbij gekomen is, dat is een rechte verbinding naar de buitenunit toe.

Samengevat: Optie 3 en 4 lijken mijn voorkeur te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKDB4iAYnChiKqnHbDwYRyzf/medium.jpg

Eerste verdieping
De eerste verdieping staat in directe verbinding met de hal en de voordeur waardoor de lucht die meekomt tijdens het betreden en verlaten van de woning direct naar de eerste verdieping toe gaat. Dit kan betekenen dat 's winters aardig wat koude lucht via de voordeur naar de eerste verdieping komt.
De eerste verdieping bestaat uit drie slaapkamers en een badkamer en toilet. Badkamer en toilet hoeven niet zelfstandig verwarmd/gekoeld te worden.

De drie slaapkamers willen we individueel kunnen verwarmen en koelen. Echter zullen de deuren in verband met huisdieren ook vaak open staan (al dan niet op een kier van +/- 20cm), hier kunnen/willen we niet vanaf wijken. Dat gaat echter wel betekenen dat de lucht uit die ruimte natuurlijk de ruimte verlaat en we effectief met drie systemen de gehele bovenverdieping aan het verwarmen/koelen zijn, inclusief lekkage naar de tweede verdieping.

Ik heb de locaties gemarkeerd waar het mij handig lijkt een binnenunit te monteren. De buitenunits kunnen op het dak van de uitbouw van de woonkamer of het dak van de erker geplaatst worden. Dan zijn ze niet direct in het zicht, makkelijk bereikbaar en hoeven ze niet aan de muur opgehangen te worden. Echter zijn de binnenunits niet direct bereikbaar vanaf een enkele buitenunit helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dm5GvGTjuEKjNe5eNtYPYu25/medium.jpg

Tweede verdieping
Ter referentie een plattegrond van de tweede verdieping. Deze is op dit moment enkel in gebruik als locatie om de was op te hangen. We hebben echter een open trap tussen de eerste verdieping en de tweede verdieping waardoor warmte wel snel opstijgt naar de tweede verdieping. Gezien de nokhoogte ruim 5 meter is hebben we het dus over een ruimte met veel inhoud, even snel berekend zo'n 175m3 aan lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OaU6JmWcp3OD2DqeQlf5lj90/medium.jpg

Configuratie
Dan komen we uit op de configuratie, hoe gaat alles aangesloten worden. Ik heb een aantal configuraties in gedachte, graag hoor ik jullie mening hier over.

Configuratie 1:
Multi-split beneden verdieping + eerste verdieping binnenunit 3
Multi-split eerste verdieping voor binnenunit 1 + 2 met plaatsing buitenunit op locatie 1.

Configuratie 2:
Multi-split beneden verdieping
Multi-split eerste verdieping voor binnenunit 1 + 2
Single-split eerste verdieping voor binnenunit 3

Twijfelpunten
  • Heeft mijn voorkeursplaatsing op de beneden verdieping zin of moet ik naar andere locaties kijken? Zal het überhaupt veel impact hebben op de temperatuur?
  • Welke configuratie is handig? Of moet ik überhaupt naar een andere configuratie kijken?
  • Kan ik de eerste verdieping fatsoenlijk koelen en verwarmen wanneer deuren niet volledig gesloten zijn en veel lucht verloren gaat naar de tweede verdieping?
  • Zie ik nog wat over het hoofd?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Specifiek over je twijfelpunten:

1. Locatie 4 zou ik schrappen. Je krijgt dan teveel warmteverschil (meer gevoelsmatig dan echt in gemeten temperatuur) met de huiskamer waar je relatief meer zit dan in de keuken. Locatie 2 en 3 zijn esthetisch mooier, maar lastiger om de lucht de kamer in te laten blazen. Locatie 1 is het meest praktische en je zult weinig last hebben van de airflow, tenzij je de unit op vol vermogen zet. Ik zou puur daar naar kijkende gaan voor locatie 1 in de huiskamer
2. Ik zou gaan voor Configuratie 1 gaan. Minder units, mooie 2 x 2 configuratie en past beter met Locatie 1 voor de benedenverdieping
3. Ja, maar de ervaring van andere Tweakers leert dat je dan wel 24/7 moet gaan koelen en verwarmen om het zo efficiënt mogelijk te maken en om te zorgen dat de boel niet teveel op en neer gaat in temperatuur.
4.
A. Let op dat het per merk airco kan verschillen of de binnenunits middels de buitenunit gevoed worden van elektra of dat het per binnenunit gaat. Dat maakt dus uit voor het plaatsen van je groep en extra stopcontacten (Daikin voedt het via de buitenunit bijv.)
B. Bij het aanleggen van de groep; neem een roep waar je het verbruik mee kan meten eventueel. Altijd leuk voor Domotica :)

Heb je al een idee mbt vermogen per vertrek?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
Eén losse floder opmerking. Je schrijft:
"Ik heb namelijk op geen van de geplande locaties voor een binnenunit de beschikking over een stopcontact. "
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar zoals Notna ook al aangeeft, krijgt bij de meeste merken een binnen-unit stroom via de buiten-unit. Er loopt een dikke speciale stroom+regel draad samen met de 'line feeds' van de buiten-unit naar elke binnen-unit. Er is dus normaal geen vereiste voor een stopcontact bij binnen-units. Idem bij condensatie-pompen. Deze krijgen hun stroom weer van de binnen-unit tenzij je over echt zware pompen spreekt, maar dat heb je niet nodig bij consumenten modellen.

Wat dus relevant is, is de stroom naar de buiten-unit. Dat zijn dus (iets) zwaardere enkel-fase of drie-fase aansluitingen. Meer buiten-units is dus meer groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:44:
Specifiek over je twijfelpunten:

1. Locatie 4 zou ik schrappen. Je krijgt dan teveel warmteverschil (meer gevoelsmatig dan echt in gemeten temperatuur) met de huiskamer waar je relatief meer zit dan in de keuken. Locatie 2 en 3 zijn esthetisch mooier, maar lastiger om de lucht de kamer in te laten blazen. Locatie 1 is het meest praktische en je zult weinig last hebben van de airflow, tenzij je de unit op vol vermogen zet. Ik zou puur daar naar kijkende gaan voor locatie 1 in de huiskamer
Zou ik dan locatie 1 en 2 combineren? Ik verwacht dat een enkele binnenunit niet genoeg gaat zijn voor de gehele ruimte maar kan dit niet cijfermatig onderbouwen.
2. Ik zou gaan voor Configuratie 1 gaan. Minder units, mooie 2 x 2 configuratie en past beter met Locatie 1 voor de benedenverdieping
Top.
3. Ja, maar de ervaring van andere Tweakers leert dat je dan wel 24/7 moet gaan koelen en verwarmen om het zo efficiënt mogelijk te maken en om te zorgen dat de boel niet teveel op en neer gaat in temperatuur.
Dat is geen probleem, ik wilde sowieso de eerste verdieping rond de 20 graden houden en dan de woonkamer extra verwarmen op het moment dat we aanwezig zijn. De woonkamer is wel afgesloten van de rest van het huis waardoor warmte de woonkamer niet snel verlaat.
4.
A. Let op dat het per merk airco kan verschillen of de binnenunits middels de buitenunit gevoed worden van elektra of dat het per binnenunit gaat. Dat maakt dus uit voor het plaatsen van je groep en extra stopcontacten (Daikin voedt het via de buitenunit bijv.)
B. Bij het aanleggen van de groep; neem een roep waar je het verbruik mee kan meten eventueel. Altijd leuk voor Domotica :)
Het leek mij handig om via de kruipruimte een kabel vanuit de meterkast naar buiten het huis te trekken, dat hebben ze met de omvormer van de zonnepanelen ook gedaan. Die loopt via de buitenmuur naar beneden en dan via een gat in de fundering via de kruipruimte naar de meterkast.
Dit zal wel voorzien moeten worden van werkschakelaar maar dat is geen probleem.
Heb je al een idee mbt vermogen per vertrek?
Nee, geen idee. Dit vind ik ook lastig te bepalen, ik kan wel naar de radiatoren kijken maar die staan zelden op volle kracht open. Huis is uit 2006 dus redelijk geïsoleerd.
Armin schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:02:
Eén losse floder opmerking. Je schrijft:
[...]

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar zoals Notna ook al aangeeft, krijgt bij de meeste merken een binnen-unit stroom via de buiten-unit. Er loopt een dikke speciale stroom+regel draad samen met de 'line feeds' van de buiten-unit naar elke binnen-unit. Er is dus normaal geen vereiste voor een stopcontact bij binnen-units. Idem bij condensatie-pompen. Deze krijgen hun stroom weer van de binnen-unit tenzij je over echt zware pompen spreekt, maar dat heb je niet nodig bij consumenten modellen.

Wat dus relevant is, is de stroom naar de buiten-unit. Dat zijn dus (iets) zwaardere enkel-fase of drie-fase aansluitingen. Meer buiten-units is dus meer groepen.
Ik heb het denk ik niet goed verwoord. Wat ik dus bedoel is dat ik niet de binnenunit van stroom kan voorzien dus wel, via de kruipruimte, de buitenunit van stroom moet gaan voorzien. Maar als dat bij Daikin standaard is dan zie ik daar geen problemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Zou ik dan locatie 1 en 2 combineren? Ik verwacht dat een enkele binnenunit niet genoeg gaat zijn voor de gehele ruimte maar kan dit niet cijfermatig onderbouwen.

[...]

Top.

[...]

Dat is geen probleem, ik wilde sowieso de eerste verdieping rond de 20 graden houden en dan de woonkamer extra verwarmen op het moment dat we aanwezig zijn. De woonkamer is wel afgesloten van de rest van het huis waardoor warmte de woonkamer niet snel verlaat.

[...]

Het leek mij handig om via de kruipruimte een kabel vanuit de meterkast naar buiten het huis te trekken, dat hebben ze met de omvormer van de zonnepanelen ook gedaan. Die loopt via de buitenmuur naar beneden en dan via een gat in de fundering via de kruipruimte naar de meterkast.
Dit zal wel voorzien moeten worden van werkschakelaar maar dat is geen probleem.

[...]

Nee, geen idee. Dit vind ik ook lastig te bepalen, ik kan wel naar de radiatoren kijken maar die staan zelden op volle kracht open. Huis is uit 2006 dus redelijk geïsoleerd.

[...]

Ik heb het denk ik niet goed verwoord. Wat ik dus bedoel is dat ik niet de binnenunit van stroom kan voorzien dus wel, via de kruipruimte, de buitenunit van stroom moet gaan voorzien. Maar als dat bij Daikin standaard is dan zie ik daar geen problemen.
Vuistregel voor vermogen; inhoud in m3 x factor 30/40/50, waarbij 30 super geïsoleerd is en 50 niet of een ruimte betreft met veel warmtebronnen. Afgaande op je verhaal zou ik voor 30 gaan. Wat voor buiten unit je dan aan het totaal koppelt is een afweging. Ik heb bijv. Een 4.2 + 2.5 op een 5 buitenunit. Puur omdat ik nooit verwacht beide binnenunits compleet te moeten belasten, op hetzelfde moment.

Let er dan op wat de unit aan warmteafgifte heeft, niet wat het vermogen is (een 5 kW binnenunit kan bijv 6 kW warmteafgifte hebben)

En of je voor 2 units moet gaan: ik verwarm 150m3 ( ongeveer 11 x 5.5 x 2.6 in een soort L vorm) met een enkele 4.2 unit in een 2 onder 1 kap uit 2007 met goede isolatie. En dat is met 2 vingers in de neus. En het is overal lekker warm, hoewel je wel iets verschil merkt als ik aan de andere kant van de kamer sta, om de hoek van een muur.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat 2 units voor jouw ruimte overkill is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:34:
[...]

Vuistregel voor vermogen; inhoud in m3 x factor 30/40/50, waarbij 30 super geïsoleerd is en 50 niet of een ruimte betreft met veel warmtebronnen. Afgaande op je verhaal zou ik voor 30 gaan. Wat voor buiten unit je dan aan het totaal koppelt is een afweging. Ik heb bijv. Een 4.2 + 2.5 op een 5 buitenunit. Puur omdat ik nooit verwacht beide binnenunits compleet te moeten belasten, op hetzelfde moment.

Let er dan op wat de unit aan warmteafgifte heeft, niet wat het vermogen is (een 5 kW binnenunit kan bijv 6 kW warmteafgifte hebben)
Dan ga ik even rekenen :)
En of je voor 2 units moet gaan: ik verwarm 150m3 ( ongeveer 11 x 5.5 x 2.6 in een soort L vorm) met een enkele 4.2 unit in een 2 onder 1 kap uit 2007 met goede isolatie. En dat is met 2 vingers in de neus. En het is overal lekker warm, hoewel je wel iets verschil merkt als ik aan de andere kant van de kamer sta, om de hoek van een muur.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat 2 units voor jouw ruimte overkill is
Dan zou een sterkere buitenunit zowel de woonkamer als de twee bovenverdiepingen warm kunnen houden. Dan een aparte unit voor de slaapkamer en dan zijn we er denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Volg! Ga binnenkort verhuizen naar een vergelijkbare woning uit 2000 met 170m2 woonoppervlak die ik ook met L/L wp wil verwarmen maar heb nog niet echt veel kennis hiermee. Aan welk merk en type systeem denk je? En hoe ga je het sanitairwater verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
tito1984 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:57:
Volg! Ga binnenkort verhuizen naar een vergelijkbare woning uit 2000 met 170m2 woonoppervlak die ik ook met L/L wp wil verwarmen maar heb nog niet echt veel kennis hiermee. Aan welk merk en type systeem denk je? En hoe ga je het sanitairwater verwarmen?
Qua merk heb ik het idee dat er weinig verschil zit zolang je voor Mitsubishi, Daikin of Panasonic gaat. Ik moet nog even kijken welk merk het beste werkt als ik monitoring wil.

SWW wil ik via een Atlantic Explorer v4 warmteboiler doen, indien de leverancier die ook plaatst laat ik het gelijk doen maar anders pak ik dat later op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:59:
[...]
SWW wil ik via een Atlantic Explorer v4 warmteboiler doen, indien de leverancier die ook plaatst laat ik het gelijk doen maar anders pak ik dat later op.
Is er überhaupt een leverancier in NL die hem voor een acceptabele prijs levert?
De gangbare route (hier op Tweakers) is bestellen in België en dan zelf installeren of door een klusjesman/loodgieter. Maar nu de subsidie gehalveerd is ,is het allemaal niet zo aantrekkelijk meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:47:
[...]

Dan ga ik even rekenen :)

[...]

Dan zou een sterkere buitenunit zowel de woonkamer als de twee bovenverdiepingen warm kunnen houden. Dan een aparte unit voor de slaapkamer en dan zijn we er denk ik.
Als dat met leidingen beter uitkomt zou dat kunnen. Maar ik zou kijken welke combinatie op papier de betere waardes heeft in SCOP en/of SEER (en ook of de unit niet te groot wordt of teveel geluidsdruk geeft ivm buren)
En ook kijken of je verwacht alle units altijd tegelijk aan te hebben én ze allemaal vol vermogen moeten hebben. Ik heb bewust een kleinere buitenunit genomen (5 kw buiten met 4.2 + 2.5 binnen) omdat ik niet verwacht dat ik ooit vol vermogen nodig heb. Scheelde ook weer in de prijs en in de afmetingen van de buitenunit.
Tsurany schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:59:
[...]

Qua merk heb ik het idee dat er weinig verschil zit zolang je voor Mitsubishi, Daikin of Panasonic gaat. Ik moet nog even kijken welk merk het beste werkt als ik monitoring wil.

Aldus de verhalen op Tweakers is MHI/Mitshubishi daar wat omslachtiger in. Met Daikin is het het vrijwel OOTB

https://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 12-01-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ook even naar een kanaalunit voor de bovenverdieping. Met 1 unit doe je dan 3 kamers. Bij Ali een paar kleppen op een controller en je regelt alles zelf.
Kun je ook de warmte uit de nok op zolder 'recyclen' of juist preventief afkoelen.
(Je airco kan dan heerlijk pruttelen in de zomer en gaat minder snel pendelen)

Je hebt de ruimte op zolder voor een WTW balansventilatie. Het voordeel is dat die warmte door het huis verspreid. Vooral de kou die door de ventilatie bij je ramen komt is 'irritant'. Als je dat kunt voorkomen krijg je minder stroming van koude lucht, alleen maar van warme(re) lucht.

Als laatste, L/L verwarming geeft de vervelendste defrosts van alle warmtepompen. Ik weet binnen een paar seconden bij onze unit in de woonkamer 'wanneer hij bezig is'. Voor mij persoonlijk een dikke no-go als hoofdverwarming.

Maar belangrijkste is toch 'smaak'. Een L/L verwarming is totaal anders dan een CV. En een LTV CV is ook alweer net anders.
Zo zijn er mensen die ff 'lekker hun handen willen warmen', die moeten dan voortaan een kop thee pakken, want de verwarming komt niet boven de 30-35°C.
Het is als de besparende douchekop, sommige mensen vinden dat prima, andere mensen vinden een regendouche met 8+ liter/minuut pas echt lekker douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:29:
Kijk ook even naar een kanaalunit voor de bovenverdieping. Met 1 unit doe je dan 3 kamers. Bij Ali een paar kleppen op een controller en je regelt alles zelf.
Kun je ook de warmte uit de nok op zolder 'recyclen' of juist preventief afkoelen.
(Je airco kan dan heerlijk pruttelen in de zomer en gaat minder snel pendelen)

Je hebt de ruimte op zolder voor een WTW balansventilatie. Het voordeel is dat die warmte door het huis verspreid. Vooral de kou die door de ventilatie bij je ramen komt is 'irritant'. Als je dat kunt voorkomen krijg je minder stroming van koude lucht, alleen maar van warme(re) lucht.
Dan moeten er aardig wat extra kanalen aangelegd worden om dat voor elkaar te krijgen, dat lijkt me een zeer prijzige investering. Vraag me af in hoeverre het echt wat toevoegt achteraf, ga je financieel die kosten ooit terugverdienen?
Als laatste, L/L verwarming geeft de vervelendste defrosts van alle warmtepompen. Ik weet binnen een paar seconden bij onze unit in de woonkamer 'wanneer hij bezig is'. Voor mij persoonlijk een dikke no-go als hoofdverwarming.
Dat lijkt mij niet een heel groot probleem, zo vaak vriest het niet.
Maar belangrijkste is toch 'smaak'. Een L/L verwarming is totaal anders dan een CV. En een LTV CV is ook alweer net anders.
Zo zijn er mensen die ff 'lekker hun handen willen warmen', die moeten dan voortaan een kop thee pakken, want de verwarming komt niet boven de 30-35°C.
Het is als de besparende douchekop, sommige mensen vinden dat prima, andere mensen vinden een regendouche met 8+ liter/minuut pas echt lekker douchen.
Handen warmen doen we hier toch niet, radiatoren zitten daarvoor niet op de ideale plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Dan moeten er aardig wat extra kanalen aangelegd worden om dat voor elkaar te krijgen, dat lijkt me een zeer prijzige investering. Vraag me af in hoeverre het echt wat toevoegt achteraf, ga je financieel die kosten ooit terugverdienen?

[...]

[...]

Handen warmen doen we hier toch niet, radiatoren zitten daarvoor niet op de ideale plek.
Ho wacht; het hoeft niet te vriezen om een (de)frost te krijgen. Mistig c.q vochtig weer met een temp van tussen de 0C de 5C zorgt er al voor dat de warmtewisselaar buiten (vaak) bevriest. Droge, heldere dagen onder het vriespunt bevriezen in verhouding minder.

Maar een L/W WP heeft exact hetzelfde probleem. Maar die kan nog meeliften op de residu stralingswarnte van je radiatoren.

Dat gezegd hebbende; ja je merkt dat een L/L WP aan het defrosten is omdat de warmte wegvalt. Maar dat vind ik een klein probleem; meer dan een minuut of 5 tot 7 is het niet. In een goed geïsoleerd huis is het ook niet meteen een enorme koudeval.

Vind het 'tintelen' van de binnenunit altijd wel gezellig klinken :+

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 12-01-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Dan moeten er aardig wat extra kanalen aangelegd worden om dat voor elkaar te krijgen, dat lijkt me een zeer prijzige investering.
Ik zou zeggen, reken het eens uit :)
Zo'n kanaal kan zo voordelig zijn als een geisoleerde 'afzuigkap'slang, dan kost het nog geen €5/m, tot €25/m voor de duurste. Jouw plattegrond bekijkend, dan hebben we het over 20m?

Ik heb hier thuis de offertes van 3 losse airco's vs 1 kanaalairco vergeleken. En bij mij was de kanaalairco voordeliger. Daarbij zat 10m flexibel kanaal, wat ik zelf heb aangelegd.
Overigens is het aanleggen van luchtkanalen prima zelf te doen itt airco's, waarbij je al snel een gecertificeerd monteur nodig hebt.
50 vorstdagen per jaar?
Daarnaast hebben warmtepompen een slechte naam gekregen doordat sommige dingen worden gebagatelliseerd. Zorg dat je weet waar je aan begint.

Ik heb overigens nog niet gezien hoe zwaar je inschat dat alles moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:54:
[...]

Ik zou zeggen, reken het eens uit :)
Zo'n kanaal kan zo voordelig zijn als een geisoleerde 'afzuigkap'slang, dan kost het nog geen €5/m, tot €25/m voor de duurste. Jouw plattegrond bekijkend, dan hebben we het over 20m?

Ik heb hier thuis de offertes van 3 losse airco's vs 1 kanaalairco vergeleken. En bij mij was de kanaalairco voordeliger. Daarbij zat 10m flexibel kanaal, wat ik zelf heb aangelegd.
Overigens is het aanleggen van luchtkanalen prima zelf te doen itt airco's, waarbij je al snel een gecertificeerd monteur nodig hebt.
Ik heb weinig zin zelf die dingen aan te leggen. Moet toch door aardig wat muren heen en we hebben boven de deuren overal ramen wat het weer lastiger maakt. Aparte binnenunit per ruimte lijkt mij makkelijker.
50 vorstdagen per jaar?
Daarnaast hebben warmtepompen een slechte naam gekregen doordat sommige dingen worden gebagatelliseerd. Zorg dat je weet waar je aan begint.
Het scheelt dat wij katten hebben. Die hebben meerdere drinkfonteinen verspreid over het huis waardoor we altijd licht gebrom hebben en stromend water. Over die defrosts maak ik me niet te druk qua geluid dus.
Ik heb overigens nog niet gezien hoe zwaar je inschat dat alles moet zijn.
Nog niet direct naar gekeken, waar wil ik even goed voor gaan zitten. Ik denk nu namelijk aan een enkele unit voor de woonkamer en de twee kleinere slaapkamers en dan de grote slaapkamer voorzien van een aparte unit. Dat lijkt me plaatsingstechnisch het makkelijkst.

Pagina: 1