Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.917 views

Onderwerpen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het gaat idd om een 4K model en 2 binnen units, verwarmen minimaal 300W.
Verwarmen kost met een single split ook meer stroom dus het verhaal is universeel.
Ik denk dat er vooral gekoeld gaat worden, misschien verwarmen als test en bevalt dat dan kan hij weer wat gas besparen.
Als het idee maar niet gaat leven dat elke multi-split problemen geeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:24
Vanmiddag de uit Italië geïmporteerde Daikin FTXF25A officieel in bedrijf genomen, netjes met stikstof afgeperst en gevacumeerd. :) Laat de warmte/kou maar komen. ;)

Het buiten gebeuren....
Stekkoppelingen....
Afpersen....
Vacumeren....
Kosten.....

[ Voor 46% gewijzigd door wizzopa op 30-04-2019 15:18 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Hebben jullie al een keer gekeken naar de Panasonic Heatcharge. Ze beloven een SCOP van 6.20 heb dit nog nooit hoger gezien

• wizzopa
Voske89 schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:04:
Hebben jullie al een keer gekeken naar de Panasonic Heatcharge. Ze beloven een SCOP van 6.20 heb dit nog nooit hoger gezien
Intressant. :)

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39
Ray schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:54:
[...]

twee poorts ? met max 4 kw ? dan gaat het wellicht nog goed. MIjn 4 poorts doet het met koelen ook zeer uitstekend. moduleert ook volledig terug. all is nice and happy... tot je gaat verwarmen...maar daar heb ik in dit topic al (veel te veel) over geschreven

mijn ervaring en die van diverse andere in dat mij multi meer dan twee poorten de kans dat het met verwarmen effectief en zuinig gaat worden erg kein

@Dieg000 als je buitenunit dan een 4.0 is waarschijnlijk wel. hang je daar 6.8 of hoger nee is het al een stuk lastiger
Ik ben ook rond aan 't kijken en advies aan 't inwinnen. Situatie: overschot aan zonne-energie en die wil ik zo nuttig mogelijk inzetten. Enerzijds stukje comfort van de airco, anderzijds natuurlijk het voordeel van gasbesparing door te verwarmen.

Geschetste situatie: Slaapkamer van 35m3 met 2.5kw airco en 110m3 woonkamer met 3.5kw airco. Voorstel van de installateur is 6kw buitenunit. Ik verwacht in de zomer vooral de slaapkamer te koelen en beneden beperkt (temperatuur blijft redelijk lang koel bij lange warmte). In voorjaar/najaar (en evt winter) zou ik de airco willen gebruiken om (bij) te verwarmen.

1. Is deze apparatuurkeuze dan logisch? Zou Mitsubishi zijn. Ik heb geen ruimte voor 2 losse buitenunits, dus sowieso multi-unit, maar dan misschien wat lichter? Of ander merk?
2. Is er een grof idee wat ik aan m3 gas zou kunnen besparen? Gebruik nu in totaal 1000m3 gas in rijtjeshuis. Wij stoken niet warm, alleen 18/19 graden in de avonduren en soms overdag.
3. Is een prijs van 2950 ex btw met installatie fair? Of kan ik nog even verder zoeken?

Bedankt voor de hulp :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@I-King lees nog eens goed wat ik schrijf.....

een 6 kw buitenunit en dan vooral de 2,5 van de slaapkamer gebruiken is vragen om gependel

dit is dus precies zo'n situatie waar ik met de kennis van nu niet meer dan een 4.0 gehangen zou hebben

• I-King
Dag @Ray ik heb precies gelezen wat jij schreef, vandaar mijn vraag aan jou. Ik wist alleen niet zeker of 't met een dubbele unit net zo erg zou zijn als een 4-unit. Ik kan me voorstellen dat een 6kwh lager kan schakelen, dus ik dacht er misschien mee weg te komen.
Pendelen is dat hij continue aan en uit schiet, niet dat hij op de laagste afgifte werkt? Voor mij is 't ook nog nieuw, vandaar dat ik me nog aan 't inlezen ben.

• Ray

Ray

I-King schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:56:
Dag @Ray ik heb precies gelezen wat jij schreef, vandaar mijn vraag aan jou. Ik wist alleen niet zeker of 't met een dubbele unit net zo erg zou zijn als een 4-unit. Ik kan me voorstellen dat een 6kwh lager kan schakelen, dus ik dacht er misschien mee weg te komen.
Pendelen is dat hij continue aan en uit schiet, niet dat hij op de laagste afgifte werkt? Voor mij is 't ook nog nieuw, vandaar dat ik me nog aan 't inlezen ben.
het maakt niet zo veel uit hoeveel er aan kan maar het minimale vermogen van de buitenunit is bepalend. die zal merkafhankelijk bij een 6 kw versie al snel 2 kw koelen 2,4 verwarmen zijn.

dat terwijl je slaapkamer koelen maar 500 watt of zo nodig zal hebben

dus ipv lekker op een laag pitje koelen zal hij constant aan / uit gaan ergo pendelen. met verwarmen is dit gedrag nog veel erger

• I-King
Ik was net je andere reacties aan 't lezen, was al verhelderend. Bedankt, ik ga me eens in de specsheets verdiepen en de installateur vragen naar zijn ervaring.

Dan is vraag 1 iig al bekeken, heb jij ook nog ervaring over 2 en 3?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je eigenlijk op elke buitenunit meerde binnenunits aansluiten, of moet dat een speciale split unit zijn? Wat is het verschil dan egenlijk precies?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:49
zonoskar schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:24:
Kun je eigenlijk op elke buitenunit meerde binnenunits aansluiten, of moet dat een speciale split unit zijn? Wat is het verschil dan egenlijk precies?
Dit zijn aparte multi split units.
Er zitten meerdere koelleiding aansluitingen op.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• I-King
Ray schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:59:
[...]

het maakt niet zo veel uit hoeveel er aan kan maar het minimale vermogen van de buitenunit is bepalend. die zal merkafhankelijk bij een 6 kw versie al snel 2 kw koelen 2,4 verwarmen zijn.

dat terwijl je slaapkamer koelen maar 500 watt of zo nodig zal hebben

dus ipv lekker op een laag pitje koelen zal hij constant aan / uit gaan ergo pendelen. met verwarmen is dit gedrag nog veel erger
Dag Ray,

Het zou gaan om dit setje: https://www.koelklimaatte...35zsx-w-3-5kw-binnenunit/
Of dit setje: https://www.koelklimaatte...35zsx-w-3-5kw-binnenunit/

Binnen (minimum capaciteit koelen / verwarmen):
2.0: (1kw / 0,9kw)
2.5: (1kw / 0,9kw)
3.5: (1kw / 0,9kw)

Buiten (koelen / warmen):
4.0: (1,5kw / 1,3kw)
4.5: (1,5kw / 1,3kw)
5.0: (1,8kw / 1,4kw)
6.0: (1,8kw / 1,5kw)

Situatie zomer:
Lichtjes bijkoelen beneden op 3.5kw, maar vooral koelen op slaapkamer. Binnenunits maakt niet uit, de buitenunits zijn dan eigenlijk allemaal overbemeten of hoe lees ik dat? Slaapkamer is enkelglas nog, dus zou best kunnen dat ik de minimum behoefte niet ga halen, maar ik begrijp wel dat de 2.0kw dan altijd op 90% moet draaien om pendelen te voorkomen? Dan zou de 2.5 in een betere verhouding staan tov de buitenunit, maar ik denk dat in geen enkele combi het pendelen geheel te voorkomen valt toch?

Situatie winter:
(Bij)warmen beneden, daar zijn de verschillen in de units zo klein dat ik daar weinig verschillen/problemen zie.

Kortom, ze gaan al een stukje lager, maar de vraag is of dat laag genoeg is. Installateur zegt dat dit de standaard sets zijn, dus dat hij ze zelf ook zo zou ophangen.

PS: Sorry als dit meer in 't airco topic hoort, ik zag hier ook veel airco's voorbij komen, dus denk rond mijn vraagstuk maar in hetzelfde topic af.

• Ray

Ray

@I-King voor een duo split zijn dit nette waardes met name de zwaardere uitvoering

echter dan nog zoals je zelf ook ziet zijn het zowel met koelen als verwarmen best forse waardes voor een slaapkamer

dan is nog even de vraag hoe zit het met leidingslengte en hoe betrouwbaar zijn deze opgaves. Bij daikin verschillen ze met verwarmen ongeveer 100% ! met de tabellen in de praktijk in mijn situatie bij verwarmen

lees je anders eens in mbt het verschil en met name het aspect bleeding bij verwarmen als je niet alle units actief hebt

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:10
Ik heb een badkamer van +- 12 vierkante meter hier zou dus een 2,5kw warmtepomp genoeg zijn.
Echter zou ik deze in de zomer ook willen gebruiken voor de boven verdieping wat te verkoelen (deur open naar de gang en slaapkamer deur open).

Zijn er veel nadel van bv een 5kw of nog een maatje groter te nemen? De airco/warmtepomp zou enkel 's ochtends 10min draaien voor de badkamer op temperatuur te krijgen ipv de radiator te gebruiken.

@Ray hoe verschillen deze 100% de COP?

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-04-2019 09:49 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:49
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:29:
Ik heb een badkamer van +- 12 vierkante meter hier zou dus een 2,5kw warmtepomp genoeg zijn.
Echter zou ik deze in de zomer ook willen gebruiken voor de boven verdieping wat te verkoelen (deur open naar de gang en slaapkamer deur open).

Zijn er veel nadel van bv een 5kw of nog een maatje groter te nemen? De airco/warmtepomp zou enkel 's ochtends 10min draaien voor de badkamer op temperatuur te krijgen ipv de radiator te gebruiken.

@Ray hoe verschillen deze 100% de COP?
Dan is een 2,5 echt meer dan genoeg. Dat koelen van de ruimtes ernaast trekt ie makkelijk mee.

All-electric.

• I-King
Ray schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:21:
@I-King voor een duo split zijn dit nette waardes met name de zwaardere uitvoering

echter dan nog zoals je zelf ook ziet zijn het zowel met koelen als verwarmen best forse waardes voor een slaapkamer

dan is nog even de vraag hoe zit het met leidingslengte en hoe betrouwbaar zijn deze opgaves. Bij daikin verschillen ze met verwarmen ongeveer 100% ! met de tabellen in de praktijk in mijn situatie bij verwarmen

lees je anders eens in mbt het verschil en met name het aspect bleeding bij verwarmen als je niet alle units actief hebt
Ray, ik snap het. Echter wil ik voor een multi gaan ivm ruimte buiten. 2 units ga ik niet kwijt krijgen.
Heb je dan een andere oplossing? Ik zie geen groot gat tussen de 4kw unit en de 6kw unit. Ik denk dat met deuren open etc. ook nog wel het eea op te vangen valt.
Verwarmen zal vooral beneden zijn en niet boven. Koelen zal dus vooral boven op de slaapkamer zijn, evt met de deur open zodat de koelte nog weg kan (mocht de airco te hard willen blazen).

Wat zou jij doen in deze situatie? Ik zie voor Daikin ook uitgebreide tabellen die ik nog niet direct snap, voor Mitsubishi kan ik die nog niet zo 1,2,3 terugvinden.

• Ray

Ray

@I-King ik zou voor de 4.0 gaan maar goed zonder , daar gaan we weer :) , een warmte verlies berekening is dat vanaf mijn glazenbol ook een gok

tm duo split gaat het meestal ook wel goed als je het topic volgt

edit en deuren open , zelfs ramen open.... been there, tried that, failed..... met verwarmen dan.

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 30-04-2019 18:25 ]

• I-King
Verschil is wel dat ik met verwarmen vooral beneden nodig heb en boven niet of nauwelijks. Dus in die zin heb ik met koelen minder problemen te verwachten, maar vooral met verwarmen. En dan is 5kw buiten vs 3.5kw binnen nog wel te overzien.
Installateur geeft aan dat dit de standaardcombi's zijn en dat hij niet kan afwijken.

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
I-King schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:57:
[...]
Slaapkamer is enkelglas nog
Bijkoelen, bijverwarmen ... mocht je overwegen om eerst iets aan dat enkelglas op de slaapkamers te doen, als in HR++: ga ervoor! Als er iets is dat echt nut heeft is het dat wel.

• I-King
@mv8tekst dat staat op de planning later dit jaar! Hele dakkapel wordt vervangen.

• Ray

Ray

I-King schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 18:56:
Verschil is wel dat ik met verwarmen vooral beneden nodig heb en boven niet of nauwelijks. Dus in die zin heb ik met koelen minder problemen te verwachten, maar vooral met verwarmen. En dan is 5kw buiten vs 3.5kw binnen nog wel te overzien.
Installateur geeft aan dat dit de standaardcombi's zijn en dat hij niet kan afwijken.
ach we lezen later je ervaringen wel...

overigens heeft Daikin gewoon wel een duo van 4.0 en er zijn hier diverse users die dit gebruiken in een vergelijkbare setting.

dat jou leverancier niet kan (wil) afwijken ivm bijvoorbeeld een merkvoorkeur of beperking is weer wat anders

komt hij trouwens ook units wisselen mocht blijken dat het wel gaat pendelen

mijn ervaring is dat consumenten en installateurs vaak 'bang' zijn te weining vermogen te hebben. en een wat zwaardere unit is amper duurder dus waarom niet.. nou ja lees dit topic en je weet waarom,,,niet..

edit. zat net nog eens je tabel te kijken een paar post terug. maar is de onderwaarde bij koelen werkelijk hoger dan bij verwarmen ? normaal is dit precies andersom is mijn ervaring

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 01-05-2019 18:01 ]

• I-King
@Ray wel volgens deze sheet: http://www.coolmark-mhi.nl/documentatie/SCM%20ZM-2017.pdf
Ik ben nog alles eens goed aan 't narekenen. Voor 't koelen valt geen tvt op te verzinnen, aangezien dat gewoon comfort is. Voor het verwarmen wel, dus dat ben ik me nu nog uit aan het tellen. Als dat niet echt interessant is dan ga ik waarschijnlijk toch voor een enkele unit op de slaapkamer.

Overwegingen genoeg, en niet heel veel data mbt de opbrengsten in gasbesparing.
Natuurlijk hangt 't ook weer af van je persoonlijke situatie. Jij geeft ook aan dat het bij koelen geen problemen vormt, maar wel bij verwarmen. Nu wil ik sowieso alleen beneden met de 3,5kw unit verwarmen en dan is de drempel best weer OK bij de 6kw unit (1,5kw).

Ik zal tzt wel laten weten wat het is geworden, bedankt voor de inzichten iig :)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
I-King schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:10:
@Ray Voor 't koelen valt geen tvt op te verzinnen, aangezien dat gewoon comfort is.
Zodra je eenmaal een airco hebt verander je vanzelf van standpunt.
Koelen in de zomer is zeker comfort, maar eenmaal gewend gewoon noodzakelijk

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Zodra je eenmaal een airco hebt verander je vanzelf van standpunt.
Koelen in de zomer is zeker comfort, maar eenmaal gewend gewoon noodzakelijk
Je kan er dan nog steeds geen gas of what ever mee besparen :+
Ik verwarm boven de badkamer (op noord) soms mee.
Het verbruik bij koelen is een stuk minder en in een jaar misschien 200kWh voor mijn 2 airco's.
Verwarmen gemiddeld >1000kWh maar dat streep ik graag weg tegen 600m3 gas :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedy-Andre Een airco is om te koelen en kan ook verwarmen. Zo zie ik het tenminste. Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar verwarmen met een airco zie ik niet als echt comfortabel gezien de grote luchtverplaatsing.

Het is zeker niet dramatisch, maar niet echt ideaal.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je went er wel aan en waar hij hangt is bepalend voor meer of minder hinder.
Als hij stopt vanwege een defrost merk je dat direct, dat is met een L/W wp minder voelbaar.
Overigens heb ik mijn cv installatie op een wp boiler zitten, niet erg efficiënt maar toch leuk om tijdelijk uit te kunnen wijken.
Na 4 winters vind ik het prima, nog nooit uitval gehad of te weinig warmte met de Daiseikais :)

Verwijderd

*knip*, er is bij mij (ThinkPad) geen toestemming bekend voor deze enquete. Ik heb hem daarom verwijderd.
Zie Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit! voor de huisregels omtrent dit soort verzoeken.

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2019 10:34 ]

• I-King
Heb je toestemming gevraagd? Dat wordt hier wel gewaardeerd.

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 23:34:
Je went er wel aan en waar hij hangt is bepalend voor meer of minder hinder.
Als hij stopt vanwege een defrost merk je dat direct, dat is met een L/W wp minder voelbaar.
Overigens heb ik mijn cv installatie op een wp boiler zitten, niet erg efficiënt maar toch leuk om tijdelijk uit te kunnen wijken.
Na 4 winters vind ik het prima, nog nooit uitval gehad of te weinig warmte met de Daiseikais :)
Ik heb zelf beide l/l en l/w. Maar bij de l/l gaat het binnendeel volledig uit tijdens defrost.
Je merkt er dan niet echt veel van. Sommige merken laten de fan rustig draaien, dan merk je er veel meer van.
Bij een L/W warmtepomp is een defrost totaal niet te merken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik doelde op de mogelijke herrie (buiten) bij een L/W wp, de radiators blijven idd warm.
Wat mijn airco's betreft valt de luchtstroom weg bij een defrost en hoor je wat gesuis.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:49
Vraagje waar ik zelf niet goed uit kom...

Ik ben me aan het orienteren om in de woonkamer/keuken een single split L/L te hangen. Inhoud ligt rond de 110 m3, waarbij ik het niet zo belangrijk vind als de keuken niet geheel warm zal worden. Daar zitten we weinig.... de eetkamer tafel en de bank/tv hoek, die vind ik belangrijker, vandaar ook de gekozen plek van de binnen/buiten unit.

De Daikin Sarara 5kW staat mij wel aan, alleen vraag ik me af of ik het bevochtigen wel nodig heb.... Ik ben al gewend aan hete lucht verwarming dus ik ervaar dat al als prima (19.5 a 20 is voor ons een prima temperatuur in huis).

De 1000 euro meerprijs, is dat de moeite waard? Dat is de grote vraag..... tot nu toe zeg ik "nee".... iemand nog een overtuigend argument?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Voor onze grootschalige aanpassing van onze woning wil ik graag ook een L/L WP installeren voor de benedenverdieping. Ik twijfel echter tussen een minder fraaie wandunit vs een ingebouwde kanaalairco. Deze kanalen kunnen tijdens de verbouw prima ingebouwd worden. Wel zie ik doorgaans hogere DB waarden voor een kanaalairco. Zijn er nog meer nadelen of zaken welke ik mee moet nemen in mijn overweging.

Aangezien je ook bij de filters moet kunnen overweeg ik om de kanaalairco in de bijkeuken boven het plafond weg te werken(met serviceluik) en de aanzuig en uitblaaskanalen naar de woonkamer en keuken te voeren. (is één ruimte)

Hoofddoel zal koelen zijn maar ik wil ook zeker gaan experimenteren met verwarmen L/L vs L/W (deze heb ik al)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Oxellaar
  • Niet online
@miel Nee, de Daikin Sarara is zijn geld absoluut niet waard naar mijn mening.
Alle gadget functies, zoals ventilatie en bevochtigen, zijn vrij nutteloos.
De hoeveelheid ventilatie en bevochtiging is minimaal en maakt behoorlijk geluid.

Zeker nadat een collega van mij een defecte Daikin Sarara tegenkwam was ik er sowieso klaar mee. Ventilatie en bevochtingunit defect, ruim €800 materiaal kosten en ongeveer 3.5 uur werk. Dus constateren en reparen....
4 jaar oude unit, dus nog lang niet afgeschreven.

Daikin maakt geen rommel, maar als het kapot gaat, dan kost het belachelijk veel geld. Dus hoe meer toeters en bellen, hoe groter de kans op een dure reparatie.

Ventilatie, bevochtiging of automatisch filter reiniging, niet aan beginnen. Gewoon een standaard unit nemen.

• wizzopa
Oxellaar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:24:
@miel Nee, de Daikin Sarara is zijn geld absoluut niet waard naar mijn mening.
Alle gadget functies, zoals ventilatie en bevochtigen, zijn vrij nutteloos.
De hoeveelheid ventilatie en bevochtiging is minimaal en maakt behoorlijk geluid.

Zeker nadat een collega van mij een defecte Daikin Sarara tegenkwam was ik er sowieso klaar mee. Ventilatie en bevochtingunit defect, ruim €800 materiaal kosten en ongeveer 3.5 uur werk. Dus constateren en reparen....
4 jaar oude unit, dus nog lang niet afgeschreven.

Daikin maakt geen rommel, maar als het kapot gaat, dan kost het belachelijk veel geld. Dus hoe meer toeters en bellen, hoe groter de kans op een dure reparatie.

Ventilatie, bevochtiging of automatisch filter reiniging, niet aan beginnen. Gewoon een standaard unit nemen.
Kijk daar kan ik het helemaal mee eens zijn ondanks dat ik zelf een Daikin US heb, 2 stappen motoren van de verticale lamellen stuk, gelukking onder garantie vervangen. Maar, ja daar is ie, met de kennis van nu had ik een andere eenvoudigere unit in Spanje of Italie gekocht en zelf gedaan.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:02
Mijn stroom was er van de week af geweest voor mijn zonnepanelen en ik merkte vandaag dat mijn WiFi module geen connectie meer had met de app en Domoticz. Dus ik probeer hem opnieuw te koppelen, maar ik zie heel mijn eigen netwerk niet. Na twintig minuten proberen, dacht ik opeens aan een reactie hier. Dat de module de WiFi niet ziet als die op een bepaald kanaal zit. Dus kanaal verandert en voila :). Dus dank aan degene die dat was :P

• mv8tekst
Lang verhaal kort, ik heb hier een Daikin multisplit staan met 3 poorten die ik verkoop wegens nooit aangesloten. Klopt het dat deze ook werkt als je op slechts 2 van de 3 poorten een binnenunit aansluit? Ik weet iig dat het met 1 unit niet kan.
Type buitenunit 3MXS52E3V1B met 25-25-35 binnenunits. Een van de 25-units zou dan niet gebruikt worden.

• Ray

Ray

@vinom it's was me :)

@mv8tekst voor zover ik weet moet het met 2 units inderdaad gewoon werken. bijvoorbeeld in situaties waarbij de 2mxs40 tekort schiet en dan een 2mxs52 gebruik wordt (of nog hoger)

• mv8tekst
Dus die derde hoeft nooit aangesloten te worden?

• Ray

Ray

mv8tekst schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:02:
Dus die derde hoeft nooit aangesloten te worden?
Dat is wat mij verteld is en volgens mij ook zoals het in de handleiding staat en blijkt uit de combinatietabellen

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey allen,

Ik ben opzoek naar een goede airco voornamelijk voor het verwarmen van de woonkamer(40m2). Gezien dat de slaapkamer er net boven ligt dacht ik aan een multisplit gezien de lage meerprijs. Zo ben ik een hisense tegen gekomen voor een schappelijke prijs met een SCOP van 4.61
https://www.climastars.it/it/hisense/3917-climatizzatore-condizionatore-hisense-dual-1212-serie-silentium-1200012000-btu-2amw50u4rxa-a-gas-r32-wi-fi-new-model-2018.html

Nu lees ik hier vaak dat multisplit units niet goed zijn als het om efficientie gaat. Gezien ik dit als hoofdverwarming in the woonkamer will gebruiken maak ik mij zorgen. Daardoor zag ik single split FUJITSU met een SCOP van 5.1 met de gedachte een tweede kleine unit te plaatsen achteraf voor de slaapkamer.

https://www.climastars.it/it/fujitsu/5371-climatizzatore-condizionatore-fujitsu-serie-kg-da-9000-btu-inverter-asyg09kgta-gas-r-32-in-classe-a-new-model.html

Wat adviseren jullie? is er mogelijk ook een beter unit die ik zou kunnen overwegen?

• Appie Heijn
  • Nu online
@hemigidius
Ik heb dezelfde vergelijking gedaan, ik ben uiteindelijk uitgekomen op een samsung (nog niet besteld)
Voordeel tov de hisense is dat de samsung wat verder terug kan moduleren, dit voorkomt pendelen.
Hisense
Minimum koel: 1,8kW
Minimum verwarm: 1,4kW
Samsung AJ040NCJ2EG
Minimum koel: 1,3kW
Minimum verwarm: 1,0kW
Samsung AJ050NCJ2EG
Minimum koel: 1,4kW
Minimum verwarm: 1,4kW

Voor single:
Panasonic Z25VKE of hoger uiteraard :)
SEER:8,5
SCOP: 5,1
Deze heeft ingebouwde wifi wat ook nog eens een 100 euro scheelt.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 06-05-2019 00:29 ]

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
@Appie Heijn bedankt voor je toelichting!
De panasonic klinkt leuk. Meerprijsje van een 100 euro ten opzichte van de fujitsu voor 12k BTU en wifi

https://www.shopclima.it/...i-12000-btu.html?___SID=U

De samsung heeft een gelijkaardige SCOP als de hisense. Wel intressant dat hij beter kan terug moduleren. Alleen heb ik niet de beste ervaring met samsung producten als het op levensduur aankomt. Helas wordt het er niet beter op als ik een beetje google. Hebben mensen hier goede ervaring met AC's van samsung?
https://www.consumeraffai...ung_air_conditioners.html

Nu blijft de vraag wel of het verstandiger is om voor 2 Panasonic single splits of voor multisplit Hisense/samsung...

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Zijn er imiddels al L/L warmtepompen die in de buurt komen van de SCOP van de Ururu Sarara (tot 5.9)? Die staan al HEEL lang eenzaam aan de top.

Ik zag dat een toekomstige Panasonic mogelijk naar de 6.2 gaat, maar dat is mogelijk nog marketingpraat.

Ik overweeg een L/L WP om een uitstekend geïsoleerde (dakisolatie, spouwisolatie, HR++ glas) garage van 35 m2 en 150 m3 te verwarmen, tot boven het dauwpunt (ca. 17 graden?) voor opslag en gebruik als speelruimte voor de kinderen. En deze in de zomer te koelen zodat ik er een beetje kan sporten. Wat voor vermogen zou geschikt zijn? 2.5 kW? 3.5 kW? Ik vermoed 2.5 kW omdat een graad of 17 warm genoeg is...

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 23:47

barrymel

BarryMel

Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:22:
Zijn er imiddels al L/L warmtepompen die in de buurt komen van de SCOP van de Ururu Sarara (tot 5.9)? Die staan al HEEL lang eenzaam aan de top.

Ik zag dat een toekomstige Panasonic mogelijk naar de 6.2 gaat, maar dat is mogelijk nog marketingpraat.
ik heb een Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZSX-W 5 kW met een SCOP van 5.9 en een SRK35ZSX-W 3.5 kW met een SCOP van 6.5

[ Voor 29% gewijzigd door barrymel op 06-05-2019 12:30 ]

BarryMel

• Dieken Taffert
SCOP 6.5, wauw!

Hier:
https://www.koelklimaatte...ies%20ZSX-W%20WB%20WT.pdf

Vind ik 5.1. Hier ook:
https://webshop.inverta.n...subishi-srk-35-zsx-w.html

Heb je een bron? Zou zeer interessant zijn.

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 23:47

barrymel

BarryMel

Afbeeldingslocatie: https://barrymel.home.xs4all.nl/pics/AircoMHISCOPSEER.png

staat op de stickers die er bij geleverd zijn

edit : oh ik zie nu dat wij onder groen vallen :)

[ Voor 4% gewijzigd door barrymel op 06-05-2019 15:02 ]

BarryMel

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:26

Lo_

Dieken Taffert schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:22:

Ik overweeg een L/L WP om een uitstekend geïsoleerde (dakisolatie, spouwisolatie, HR++ glas) garage van 35 m2 en 150 m3 te verwarmen, tot boven het dauwpunt (ca. 17 graden?) voor opslag en gebruik als speelruimte voor de kinderen. En deze in de zomer te koelen zodat ik er een beetje kan sporten. Wat voor vermogen zou geschikt zijn? 2.5 kW? 3.5 kW? Ik vermoed 2.5 kW omdat een graad of 17 warm genoeg is...
Panasonic Heatcharge met SCOP 6.2 bestaat gewoon - is hier in 2017 al eens langs gekomen. Alleen zijn die modellen vooral op noordelijke landen gericht. Hier bij een Deense webshop een 7.8 kW verwarmen/ 3kW koelen model voor omgerekend 2600 euro. Het lijken me wel hele mooie apparaten, maar een reguliere 2.5kW Etherea (=3.2kW verwarmen) met SCOP 5.1 voor 790 via de link van @Appie Heijn een paar posts terug uit Italie lijkt me een veel betere deal voor jouw situatie.

Het is volgens mij niet zo dat SCOP waarden door innovatie zomaar beter worden met een bepaald percentage per jaar. Hogere waarden lijken me vooral uit een grotere radiator te komen - wat gewoon meer materiaal kost.

• Dieken Taffert
Lo_ schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:13:
[...]

Panasonic Heatcharge met SCOP 6.2 bestaat gewoon - is hier in 2017 al eens langs gekomen. Alleen zijn die modellen vooral op noordelijke landen gericht. Hier bij een Deense webshop een 7.8 kW verwarmen/ 3kW koelen model voor omgerekend 2600 euro. Het lijken me wel hele mooie apparaten, maar een reguliere 2.5kW Etherea (=3.2kW verwarmen) met SCOP 5.1 voor 790 via de link van @Appie Heijn een paar posts terug uit Italie lijkt me een veel betere deal voor jouw situatie.

Het is volgens mij niet zo dat SCOP waarden door innovatie zomaar beter worden met een bepaald percentage per jaar. Hogere waarden lijken me vooral uit een grotere radiator te komen - wat gewoon meer materiaal kost.
De 7.8 kW verwarmen is volgens mij niet de nominale verwarmingscapaciteit, maar de max. capaciteit. Nominaal zou ie 3.2 kW zijn. Zie ook Panasonic brochure:
https://www.panasonicproc...2013-14_RAC_low%20res.pdf

In de brochure staat dan weer een SCOP van 5.4... misschien geldt die 6.2 voor een andere klimaatzone?

Hm, dit lijkt wel echt een L/L WP die is ontwikkeld om te verwarmen. Slaat minder lang af tijdens defrosts en gebruikt opgeslagen warmte om door te blijven verwarmen. Comfortabeler, minder temperatuur fluctuaties. Ook tijdens extreme koude blijft ie zijn werk doen.

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:26

Lo_

Die datasheet is volgens mij van een oud model. De inderdaad nominaal 3.6 kW verwarmen huidige VZ9SKE heeft wel degelijk SCOP 6.2 (gewoon median klimaat - enige alternatief zou een noordelijke SCOP zijn waardoor het nog veel gunstiger uit zou pakken): https://www.aircon.panaso...SKE_VZ12SKE%2016%20LR.pdf

We hebben hier alleen niet zo veel extreme kou. Het wordt veel duurder om dat laatste punt COP hoger te scoren. Het wordt daarom qua terugverdienen al snel een moeilijk verhaal ten opzichte van niet-nordic modellen.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:49
wizzopa schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:34:
[...]

Kijk daar kan ik het helemaal mee eens zijn ondanks dat ik zelf een Daikin US heb, 2 stappen motoren van de verticale lamellen stuk, gelukking onder garantie vervangen. Maar, ja daar is ie, met de kennis van nu had ik een andere eenvoudigere unit in Spanje of Italie gekocht en zelf gedaan.
Hier precies hetzelfde, zou het zeker niet nog een keer doen, gewoon een FTXM oid nemen als je toch Daikin en R32 wilt.

Ik heb twee Ururu Sarara's (~4 jaar oud) en bij allebei de binnenunits heb ik de lamellen moeten vervangen (zie hieronder) en bij allebei de buitenunits heb ik ook de ventilatiemotor moeten vervangen (door een beter/vervangend onderdeel tov origineel). De eerste 5 jaar heb je nog garantie op onderdelen als ie in jaarlijks onderhoud is (mijn airco boer ken ik persoonlijk en is gelukkig érg makkelijk, hij besteld de onderdelen onder garantie en ik zet ze er vervolgens zelf in!). In andere gevallen had dit je natuurlijk een klein vermogen aan onderdelen en arbeid gekost!

Mbt de lamellen, weet je heel zeker dat het wel de stappenmotor was? Bij mij was het bij allebei de -plastic- versnellingsbak die aan die stappenmotor vastzit. De oorzaak weet ik inmiddels ook, ik heb wifi controllers en gebruik daarnaast ook wel is de afstandsbediening. Het probleem is dat ie niet onthoud wat de positie van de flap is, dus als ie op swing/3D staat via wifi en je wijzigt iets met de remote (of andersom), dan begint ie de flap aan te sturen alsof ie koud opstart. Stond ie dan net de verkeerde kant op dan drukt ie m gewoon door zn eigen versnellingsbak heen, die dan uiteindelijk kapot gaat doordat de tandwielen op een gegeven moment uit de houder breken (de kracht moet toch ergens heen en 0,5mm ABS is niet heel sterk). Ik let er nu heel scherp op dat ik eerst de swing-modus OF de hele unit uitzet als ik wissel van "controller". Sinds die tijd ook geen problemen meer mee gehad.

Is natuurlijk gewoon een firmware probleem in de unit zelf, heb dit ook gemeld bij Daikin maar die lijken niet heel erg geïnteresseerd om dit op te lossen (even los van of er een manier is om de firmware van je binnenunit OTA te updaten).

All-electric.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
hemigidius schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:09:
@Appie Heijn bedankt voor je toelichting!
De panasonic klinkt leuk. Meerprijsje van een 100 euro ten opzichte van de fujitsu voor 12k BTU en wifi

https://www.shopclima.it/...i-12000-btu.html?___SID=U

De samsung heeft een gelijkaardige SCOP als de hisense. Wel intressant dat hij beter kan terug moduleren. Alleen heb ik niet de beste ervaring met samsung producten als het op levensduur aankomt. Helas wordt het er niet beter op als ik een beetje google. Hebben mensen hier goede ervaring met AC's van samsung?
https://www.consumeraffai...ung_air_conditioners.html

Nu blijft de vraag wel of het verstandiger is om voor 2 Panasonic single splits of voor multisplit Hisense/samsung...
Heb best goede ervaringen met Samsung eigenlijk, draaien hier sinds 2013 en heb er nog geen omkijken naar gehad. De L/W Panasonic (2016) idem dito. :)

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Dag samen,

Ook ik ben op zoek naar een goede airco voor zowel koelen als verwarmen voor de woonkamer en één voor de slaapkamer.

Ik vind het echter lastig om de knoop door te hakken tussen de Mitsubishi Heavy Industries SRK 35 ZSX-W of Mitsubishi Heavy Industries SRK 35 ZS-W versie. Als je de specificaties bekijkt is de SCOP en SEER en bijbehorende energielabels duidelijk beter bij de ZSX, echter als je het opgegeven jaarlijks energieverbruik tussen de ZSX en ZS met elkaar vergelijkt (koelen/ verwarmen samen) ontloopt het zich praktisch niks. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?

Alvast hartelijk dank!

Milan

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Joegske schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:11:
Dag samen,

Ook ik ben op zoek naar een goede airco voor zowel koelen als verwarmen voor de woonkamer en één voor de slaapkamer.

Ik vind het echter lastig om de knoop door te hakken tussen de Mitsubishi Heavy Industries SRK 35 ZSX-W of Mitsubishi Heavy Industries SRK 35 ZS-W versie. Als je de specificaties bekijkt is de SCOP en SEER en bijbehorende energielabels duidelijk beter bij de ZSX, echter als je het opgegeven jaarlijks energieverbruik tussen de ZSX en ZS met elkaar vergelijkt (koelen/ verwarmen samen) ontloopt het zich praktisch niks. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?

Alvast hartelijk dank!

Milan
Dat is een goede vraag. Wij hebben deze week de ZSX-W versie besteld na een uitgebreid vergelijk tussen de Panasonics en Daikins. De Daikins zijn dit jaar enorm in prijs gestegen en na het lezen in dit forum besloten om dit merk links te laten liggen en te gaan voor de MHI. Heb je een bron waar dit jaarverbruik wordt weergegeven?

• Appie Heijn
  • Nu online
@hemigidius
Volgens mij kan @Oxellaar je wel wat vertellen over Samsung L/L WP
Panasonic en Samsung schat ik zo’n beetje vergelijkbaar in qua prijs kwaliteit.

Mitsubishi en Daikin staan daar wat boven, waarbij Daikin reteduur schijnt te zijn met vervangende onderdelen.

Hisense staat onder Pana/Samsung schat ik in, sowieso qua prijs, meestal zit daar ook wel een link in naar kwaliteit. Daarbij is het niet meteen een slecht merk/product uiteraard.

Prijs is niet alles zeggend, klaarblijkelijk zijn al de fancy features op een ururu ook niet al te betrouwbaar qua duurzaamheid terwijl het één van de duurste single splits is.

Veel valt of staat met een goede installatie,
Sluit je leidingen onder fysieke spanning aan, dan heb je vroeg of laat grotere kans op lekkage.
Staat je buitenunit niet waterpas, heb je grotere kans op meer slijtage aan lagers enz.
Correcte vulling van het koelgas, ivm slijtage compressor

[ Voor 34% gewijzigd door Appie Heijn op 07-05-2019 11:36 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:01:
@hemigidius
Volgens mij kan @Oxellaar je wel wat vertellen over Samsung L/L WP
Panasonic en Samsung schat ik zo’n beetje vergelijkbaar in qua prijs kwaliteit.

Mitsubishi en Daikin staan daar wat boven, waarbij Daikin reteduur schijnt te zijn met vervangende onderdelen.

Hisense staat onder Pana/Samsung schat ik in, sowieso qua prijs, meestal zit daar ook wel een link in naar kwaliteit. Daarbij is het niet meteen een slecht merk/product uiteraard.

Prijs is niet alles zeggend, klaarblijkelijk zijn al de fancy features op een ururu ook niet al te betrouwbaar qua duurzaamheid terwijl het één van de duurste single splits is.

Veel valt of staat met een goede installatie,
Sluit je leidingen onder fysieke spanning aan, dan heb je vroeg of laat grotere kans op lekkage.
Staat je buitenunit niet waterpas, heb je grotere kans op meer slijtage aan lagers enz.
Correcte vulling van het koelgas, ivm slijtage compressor
Wat jij zegt, is wat ik bedoel. Al heb ik 0 ervaring met Panasonic, toch schat ik ze wat hoger in dan Samsung. Maar dat is niet uit ervaring, maar wat ik er over gelezen heb.

Mitsubishi Electric staat qua betrouwbaarheid op eenzame hoogte. Dat komt omdat het een no nonsense bedrijf is, geen fancy opties, of veelal later dan andere fabrikanten.
Spare parts zijn ook behoorlijk prijzig, maar het risico op defecten is klein.

Samsung is behoorlijk betrouwbaar, prijs kwaliteit liggen op één lijn. Spare parts zijn over het algemeen niet schrikbarend duur en goed leverbaar. EU DC staat in Tilburg, dus nagenoeg alles binnen 24 uur leverbaar. Dat is bij veel merken wel anders....

• Dieken Taffert
Wat is eigenlijk het verschil tussen Mitsubishi en Mitsubishi Heavy Industries? Waarom zijn dat 2 merken? Beiden even goed/betrouwbaar?

• Appie Heijn
  • Nu online
@Oxellaar
Dank voor de aanvulling, ik ken samsung alleen uit de retail, menig winkel is voorzien van samsung DVM. https://www.ambrava.nl/pr...-systeem-airconditioning/
Dit staat goed bekend, alleen is dit natuurlijk niet meteen te linken aan een consumenten split installatie.

@Dieken Taffert
Als ik het goed onthouden hebt zijn is MHI meer op de retail (winkels/kantoren) gericht.
Mitsubishi Electric is meer consumenten georiënteerd.
Verschil zit hem het meeste in design en features.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:10
Ik ben aan het zien voor een Daikin bv RXP50m + FTXP50M (2v1b).
Voornaamste reden is boven dus koelen in de zomer met de deuren open..

Nu is mijn vraag is deze kwa prijs ok? En kent iemand regio zuid limburg (NL) een installateur? Zou graag voor bereidingen zelf doen (gat boren, stroom voorzien) maar het aansluiten dus overlaten aan iemand die het mag doen...
Ben zelf van BE.. maar neem aan dat een NL installateur ook gewoon in BE mag werken..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Desmoerick schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:53:
[...]

Dat is een goede vraag. Wij hebben deze week de ZSX-W versie besteld na een uitgebreid vergelijk tussen de Panasonics en Daikins. De Daikins zijn dit jaar enorm in prijs gestegen en na het lezen in dit forum besloten om dit merk links te laten liggen en te gaan voor de MHI. Heb je een bron waar dit jaarverbruik wordt weergegeven?
Ja, op de website van Coolmark (importeur geloof ik) onder klimaattechniek -> MHI RAC/ PAC -> wandmodellen en dan onder het tabje productinfo.

Ik probeer eens iemand van daar te contacteren. Wat ik dubbel vind is dat de ZSX een drietal ECO opties extra heeft t.o.v. de ZS zoals dat ie wat afschakelt als je er niet bent enzo, echter van bedrijven begrijp ik dat zo'n airco het zuinigst werkt als ie fijn een temperatuur constant aanhoudt. Die ECO functies staan hier voor mijn gevoel wat haaks op omdat als ie weer inschakelt als je er weer bent, de pomp (lijkt mij) harder moet draaien en (dus?) minder energiezuiniger t.o.v. een constante temperatuur vasthouden.

Als er buiten de MHI ZS of ZSX nog een ander model is met goede specs hou ik mij zeer aanbevolen (goed qua SCOP/ SEER, dB geluidsdruk, prijs/kwaliteitsverhouding).

Dank!

• Appie Heijn
  • Nu online
@Joegske
Zijn dit wellicht wat opties?

Fujitsu ASYG12KGTA
SEER 8,51
SCOP 5,1
+/-1150 euro in NL
880 in Italië (incl verzending)

Panasonic CS-Z35VKEW
SEER 8,5
SCOP 5,1
+/- 1100 euro in NL
960 euro uit Italië incl verzendkosten

Hitachi RAK-35RPE
SEER 7,8 (de 25RPE heeft zelfs 8,5
SCOP 4,9
+/- 1200 euro in NL

Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W?
SEER 7,8
SCOP 4,6
+/- 1100 euro in NL

• Desmoerick
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien wat zweverig, maar ik wou jullie toch even laten weten dat volgens wetenschappers airco’s grote “negatieve ionen” vreters zijn wat behoorlijk invloed kan hebben op de slaapkwaliteit.

Bron: https://www.airsain.nl/on...satie-met-negatieve-ionen

Hier kwam ik helaas te laat achter, maar gelukkig heeft onze net bestelde MHI een ionisator aan boord die dat nadeel opheft.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:20

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-11 20:42
Ik heb 5 MHI SRK35ZS. ik ben er zeer tevreden over. Ik heb de Italie route ook onderzocht maar vond het uiteindelijk niet de moeite waard. Voor E1500 heb je de MHISRK35ZS thuis geinstalleerd met 5 jaar garantie. Vanuit italie ben je minimaal E1000 kwijt dan moet deze nog geinstalleerd en je hebt geen garantie.....
Appie Heijn schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:34:
@Joegske
Zijn dit wellicht wat opties?

Fujitsu ASYG12KGTA
SEER 8,51
SCOP 5,1
+/-1150 euro in NL
880 in Italië (incl verzending)

Panasonic CS-Z35VKEW
SEER 8,5
SCOP 5,1
+/- 1100 euro in NL
960 euro uit Italië incl verzendkosten

Hitachi RAK-35RPE
SEER 7,8 (de 25RPE heeft zelfs 8,5
SCOP 4,9
+/- 1200 euro in NL

Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-W?
SEER 7,8
SCOP 4,6
+/- 1100 euro in NL

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Desmoerick schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:56:
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien wat zweverig, maar ik wou jullie toch even laten weten dat volgens wetenschappers airco’s grote “negatieve ionen” vreters zijn wat behoorlijk invloed kan hebben op de slaapkwaliteit.

Bron: https://www.airsain.nl/on...satie-met-negatieve-ionen

Hier kwam ik helaas te laat achter, maar gelukkig heeft onze net bestelde MHI een ionisator aan boord die dat nadeel opheft.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Geen fake news hier verspreiden aub. 'Zweverig' en wetenschap heeft weinig met elkaar te maken, en effect op de slaapkwaliteit is nooit overtuigend aangetoond in een kwalitatieve studie. Tegenover elk artikeltje dat dit wel beweert/speculeert, staat een artikel dat het tegendeel beweert.

• Desmoerick
de Peer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:07:
[...]

Geen fake news hier verspreiden aub. 'Zweverig' en wetenschap heeft weinig met elkaar te maken, en effect op de slaapkwaliteit is nooit overtuigend aangetoond in een kwalitatieve studie. Tegenover elk artikeltje dat dit wel beweert/speculeert, staat een artikel dat het tegendeel beweert.
Dus de literatuurlijst aan het einde van het artikel uit de link is “fake” nieuws? Volgens mij is dit artikel juist een voorbeeld van wetenschappelijke onderbouwing van een uitspraak. Jammer dat je het zo ziet.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Desmoerick schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:32:
[...]

Dus de literatuurlijst aan het einde van het artikel uit de link is “fake” nieuws? Volgens mij is dit artikel juist een voorbeeld van wetenschappelijke onderbouwing van een uitspraak. Jammer dat je het zo ziet.
De zeer selectief bij elkaar verzamelde artikelen (veel van dezelfde auteur) in die lijst bestaan, maar daar is alles mee gezegd. Dat ergens een artikel van bestaat zegt niet zo heel veel, zeker niet als het in willekeurige journals geplaatst is.
De webpagina is overduidelijk geschreven in een bepaalde richting door iemand met een belang (apparaten verkopen). Van wetenschappelijke onafhankelijkheid is geen sprake. Ik kan ook zo'n pagina maken en even veel artikelen in de literatuurlijst zetten en met de tegenovergestelde conclusie.
Interpretatie van wetenschappelijke data is iets voor wetenschappers, niet voor luchtzuiveringsapparatenverkopers.

Een betere samenvatting (zonder me er compleet in verdiept te hebben) zou volgens mij zijn dat er geen wetenschappelijke bewijs is voor effect negatieve ionen op slaapkwaliteit, en dat er slechts enkele observaties zijn geweest die het suggereren, terwijl er ook veel observaties zijn geweest die het tegendeel suggereren. E.e.a. is bijvoorbeeld mogelijk door gebrekkige experimentele opzet, slechte vragenlijst of slechte statistiek.

Die tabel is nog wel het dieptepunt en geeft goede indruk van de kwaliteit van de webpagina. Als dat op de waarheid zou berusten zou ik ook zo'n apparaat kopen :D. Het woord placebo-effect wordt niet eens genoemd. Maar dat komt ook slecht uit voor de verkoop natuurlijk :+

Gewoon airco kopen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 15-05-2019 13:42 ]

• Desmoerick
de Peer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:47:
[...]

De zeer selectief bij elkaar verzamelde artikelen (veel van dezelfde auteur) in die lijst bestaan, maar daar is alles mee gezegd. Dat ergens een artikel van bestaat zegt niet zo heel veel, zeker niet als het in willekeurige journals geplaatst is.
De webpagina is overduidelijk geschreven in een bepaalde richting door iemand met een belang (apparaten verkopen). Van wetenschappelijke onafhankelijkheid is geen sprake. Ik kan ook zo'n pagina maken en even veel artikelen in de literatuurlijst zetten en met de tegenovergestelde conclusie.
Interpretatie van wetenschappelijke data is iets voor wetenschappers, niet voor luchtzuiveringsapparatenverkopers.

Een betere samenvatting (zonder me er compleet in verdiept te hebben) zou volgens mij zijn dat er geen wetenschappelijke bewijs is voor effect negatieve ionen op slaapkwaliteit, en dat er slechts enkele observaties zijn geweest die het suggereren, terwijl er ook veel observaties zijn geweest die het tegendeel suggereren. E.e.a. is bijvoorbeeld mogelijk door gebrekkige experimentele opzet, slechte vragenlijst of slechte statistiek.

Die tabel is nog wel het dieptepunt en geeft goede indruk van de kwaliteit van de webpagina. Als dat op de waarheid zou berusten zou ik ook zo'n apparaat kopen :D. Het woord placebo-effect wordt niet eens genoemd. Maar dat komt ook slecht uit voor de verkoop natuurlijk :+

Gewoon airco kopen dus.
Ok je hebt een punt, ik geef me over. Ik zal me er eerst eens meer in gaan verdiepen voordat ik het hier neerzet.

Overigens mag je het forum nu wel eens goed gaan doorspitten, want dat staat vol met nog veel slechter onderbouwde beweringen :-)

• Appie Heijn
  • Nu online
@Desmoerick het forum in het algemeen? Of dit topic? Over het algemeen acht ik dit forum best wel betrouwbaar

• Desmoerick
Appie Heijn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:43:
@Desmoerick het forum in het algemeen? Of dit topic? Over het algemeen acht ik dit forum best wel betrouwbaar
Er staat zeer zeker veel waardevolle informatie op dit forum (algemeen), maar ik zie ook erg veel meningen als waarheid verkondigd worden, terwijl dan later blijkt dat dit onjuist is. Maar enfin, ik trapte er ook in. Het blijft moeilijk om ten alle tijde objectief en goed onderzoekend te blijven als je iets graag wilt geloven.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Tazzios

..

Sinds mijn vorige posts ben ik weer wat geld armer:
Tazzios in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Samsung Duosplit
buitenunit A3050
binnenunit AR5000 en AR7000

Monteur kwam nog een keer langs omdat ik toch echt niet mijn slaapkamer koel kreeg. Monteur komt binnen zet beide units op koelen en het werkt prima.
Op het feit dat hij het bij mij toch echt niet deed en koelleidingen bevroren met bijbehorende foto`s werd als antwoord gegeven dat ik hem dat waarschijnlijk op een verkeerde stand had staan. :?

Dit weekend dus nog even wat testen gedaan:
Tijdwaarnemingactie
00:00:00Woonkamerunit aan op 16 graden koelen
00:03:00uitblaas temperatuur woonkamer 18,4
00:04:00ijsvorming op biede dunne leiding, temperatuur 17,3
00:05:00uitblaas temperatuur woonkamer 19,2
00:05:30Slaapkamer unit aan
00:06:00ijs vorming op dunne leidingen
00:07:00uitblaas temperatuur woonkamer 19,7 ijsvorming verdwenen
00:08:30uitblaas temperatuur woonkamer 17
00:09:00Slaapkamer unit uit
00:11:00uitblaas temperatuur woonkamer 14,7
00:13:00ijs vorming op dunne leiding

Naar behoeven repeat vanaf 4:00 minuut.

Samenvatting
Het 400gram bijvullen heeft hij uitgevoerd met beide units aan op basis van de gemeten druk die zou te laag zijn (moest 6 bar zijn ofzo?). Uit bovenstaande test is af te leiden dat beide units aan moeten staan omdat anders de boel bevriest en niet meer koelt.
Wat ik nu vermoed is dat er teveel koelgas in zit waardoor bij het inschakelen van maar 1 binnenunit de binnenunit het niet trekt en bevriest.
Kan een expert hier alsjeblieft wat over zeggen (PM mag ook)? Ik heb geen zin in nog een rekening van deze club dus wil het graag helder hebben. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 19-05-2019 17:01 . Reden: installatie er even bij gezet ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:02
Schopje naar @koevlaas2 dan in dit geval :)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:03
Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:13:

Monteur kwam nog een keer langs omdat ik toch echt niet mijn slaapkamer koel kreeg. Monteur komt binnen zet beide units op koelen en het werkt prima.
Op het feit dat hij het bij mij toch echt niet deed en koelleidingen bevroren met bijbehorende foto`s werd als antwoord gegeven dat ik hem dat waarschijnlijk op een verkeerde stand had staan. :?

Tijdwaarnemingactie

Samenvatting
Het 400gram bijvullen heeft hij uitgevoerd met beide units aan op basis van de gemeten druk die zou te laag zijn (moest 6 bar zijn ofzo?). Uit bovenstaande test is af te leiden dat beide units aan moeten staan omdat anders de boel bevriest en niet meer koelt.
Wat ik nu vermoed is dat er teveel koelgas in zit waardoor bij het inschakelen van maar 1 binnenunit de binnenunit het niet trekt en bevriest.
Kan een expert hier alsjeblieft wat over zeggen (PM mag ook)? Ik heb geen zin in nog een rekening van deze club dus wil het graag helder hebben. :'(
Het koudemiddel afpompen en wegen op de weegschaal dan heb je 100% een juist cijfer.
Als ik de gemeten temperaturen zo inschat dan koelt ie voor geen meter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tazzios

Tazzios

..

@koevlaas2
Dat kan ik zelf lastig doen (dus moet ik ze zover zien te krijgen).
Maar op basis van de druk tijdens het draaien bijvullen is sowieso geen correcte methode?
Klopt het dat een multisplit met een lagere druk werkt (zodat je dus niet beide units aan hoef te hebben)? Of is er sowieso niets van de druk te herleiden?

edit:
Hoeveel zou er in dit systeem moeten zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 19-05-2019 15:50 ]

• koevlaas2
Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:46:
@koevlaas2
Dat kan ik zelf lastig doen (dus moet ik ze zover zien te krijgen).
Maar op basis van de druk tijdens het draaien bijvullen is sowieso geen correcte methode?
Klopt het dat een multisplit met een lagere druk werkt (zodat je dus niet beide units aan hoef te hebben)? Of is er sowieso niets van de druk te herleiden?

edit:
Hoeveel zou er in dit systeem moeten zitten?
Je kan als koelmonteur 2 dingen doen:

1: Meetrapport van de airco maken en daaruit kan je alleen afleiden of de unit goed werkt.
2: Afpompen dus dan weet je het direct, aan de druk kan je niet zoveel zien die is meestal namelijk inherent aan de temperatuur van het koudemiddel.

De koelmonteur moet 'm nu dus afpompen en de cilinder waar dan het koudemiddel inzit wegen op een weegschaal.
Op het typeplaatje van de buitenunit staat hoeveel koudemiddel (en welk type) erin moet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Tazzios

Tazzios

..

@koevlaas2 Bedankt voor de informatie.
Dan gaan we morgen weer bellen waar bij ik het kort hou door aan te geven dat de airco niet werkt indien ik maar 1 binnenunit aanzet. En dan zachtjes voorstellen het koelmiddel te wegen*.
Plaatje gevonden deze geeft 1600gram R410 aan indien ze het komen doen even goed meekijken wat ze uitspoken.

*(Indien ik ga vertellen dat iemand op internet zei dat ze het verkeerd doen zullen ze denk wat minder meewerken :P )

• koevlaas2
Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:05:
@koevlaas2 Bedankt voor de informatie.
Dan gaan we morgen weer bellen waar bij ik het kort hou door aan te geven dat de airco niet werkt indien ik maar 1 binnenunit aanzet. En dan zachtjes voorstellen het koelmiddel te wegen8.
Plaatje gevonden deze geeft 1600gram R410 aan indien ze het komen doen even goed meekijken wat ze uitspoken.

*(Indien ik ga vertellen dat iemand op internet zei dat ze het verkeerd doen zullen ze denk wat minder meewerken :P )
Film ze maar met een bewakingscamera, ben wel benieuwd.
En vraag tussendoor even naar hun F gassen bedrijfscertificaat >:)

• Ray

Ray

is het inderdaad niet zo dat normale uitblaas rond de 7 a 8 graden is en bij veel koelvaag zelfs kan dalen naar rond de 0 ? tenminste net nog even hier gemeten en kom op die waardes

snap ook nog steeds niet hoe ze het hebben bedacht er 'zomaar' 400 gram bij in te doen. dat zou een verlies van 25% van het vulgewicht zijn (uitgaande van normale leidinglengte) dat is vrij absurd imho voor een gesloten systeem

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 19-05-2019 16:30 ]

• koevlaas2
Ray schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:27:
is het inderdaad niet zo dat normale uitblaas rond de 7 a 8 graden is en bij veel koelvaag zelfs kan dalen naar rond de 0 ? tenminste net nog even hier gemeten en kom op die waardes

snap ook nog steeds niet hoe ze het hebben bedacht er 'zomaar' 400 gram bij in te doen. dat zou een verlies van 25% van het vulgewicht zijn (uitgaande van normale leidinglengte) dat is vrij absurd imho voor een gesloten systeem
Klopt, net boven 0 is wel 'normaal'.
400 Gram is inderdaad veel, dan moet de boel behoorlijk gelekt hebben.

• Ray

Ray

koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Klopt, net boven 0 is wel 'normaal'.
400 Gram is inderdaad veel, dan moet de boel behoorlijk gelekt hebben.
dat dus. maar als ze dan enkel 'domweg' bijvullen en niet zoeken naar het lek , voor zover aanwezig, is dat wel erg vreemd

zal me niets verbazen das als ze hem leegpompen (als ze dat al gaan doen...) er gewoon 2000 gram inzit...

want even voor mijn historie. hij deed het toch goed voordat ze kwamen voor onderhoud of... ?

• Tazzios

Tazzios

..

@Ray Hij deed het inderdaad prima voordat ze onderhoud kwamen doen.
Alleen de unit in de slaapkamer begon wat te stinken.

Toen er 400 gram werd genoemd heb ik ook meerdere keren gevraagd of hij dan misschien niet lek was, 'nee hoor als een airco hard moet werken verbruikt hij wat gas net als een auto olie'.(al in mijn achterhoofd dat klopt echt niet)

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:20
@Tazzios
Ik zou mijn verlies nemen en een andere airco installateur zoeken die in de toekomst het onderhoud kan doen en op de korte termijn een leegpomp, weeg + correcte vul actie wil doen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• koevlaas2
Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:56:
@Ray Hij deed het inderdaad prima voordat ze onderhoud kwamen doen.
Alleen de unit in de slaapkamer begon wat te stinken.

Toen er 400 gram werd genoemd heb ik ook meerdere keren gevraagd of hij dan misschien niet lek was, 'nee hoor als een airco hard moet werken verbruikt hij wat gas net als een auto olie'.(al in mijn achterhoofd dat klopt echt niet)
Dat stinken komt omdat als je een airco uitzet deze direct stopt en zet zo zijn verdamper koud (en nat) weg.
Ik begrijp niet dat fabrikanten niet even maken dat de unit nog even een 2 tal minuten blijft blazen om zichzelf droog te blazen.
Dit probleem los je niet op met bijvullen van koudemiddel dus wat er bij jou gebeurt is is een raadsel want don't fix things that are not broken :+

• koevlaas2
@Tazzios Welke woonplaats woon je ?

• Ray

Ray

over stinken gesproken... hier ook weer de slaapkamer unit. dit zelfs na een beurt met foam reiniger en fresh spul. het vermoeden is dat de bak tabletten dus inderdaad niet in de bak zijn beland...

dus vandaag maar eentje in stukken gehakt en opgelost en dat goedje erin gegoten. so far so good en we ruiken weer roosjes .......

edit/ ik weet dat de kap eraf de juiste methode is maarja ....

• Tazzios

Tazzios

..

@PentaClover nu 144 voor R410 betaald en 99 voor het 2e bezoek. Ik hoop op gratis volgend bezoek en terugbetaling. ( ik mag een beetje dromen toch? :+ )

@koevlaas2 even een druk test wat bijvullen was "standaard" check.
De unit in de slaapkamer heeft zelfs wat roest bij het uitblaasrooster. Op de afstandbediening zit wel een knop om hem een half uur na te laten blazen. Maar die ontdekte ik te laat. Ga het nu wel even als standaard opdracht meegeven in mijn harmony remote. De beschimmelde fan zelf heb ik vandaag voorzichtig schoon kunnen maken met een stoomreiniger.

R`dam wat te ver uit de richting voor jou als ik mij het goed herinner? (de huidige partij komt overigens uit Zwolle )

• Ray

Ray

@Tazzios wellicht zit er 'statiegeld' op de R410 want vermoedelijk zit er nu te veel in....

ik heb nu al een kleine 20 jaar verschillende typen airco's van verschillende merken en werkelijk nog nooit is er bijgevuld (muv bij inbedrijfstellen ivm leidinglengte)

moet eerlijk zeggen dat er ook nog nooit eentje is leeggepompt... maar zoals Koevlaas ook zegt 'don't fix it if it aint broke'

• wizzopa
koevlaas2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:42:
[...]

[...]

Het koudemiddel afpompen en wegen op de weegschaal dan heb je 100% een juist cijfer.
Als ik de gemeten temperaturen zo inschat dan koelt ie voor geen meter.
Ook vreemd dat je ijsvorming krijg op je vloeistofleiding, je zou bijna denken dat de kranen op de buiten unit niet open staan en dat daar al expantie plaats vind, in plaats van na het expantie ventiel. Dus voor als nog denk ik dat er te kort gas in zit. Als het bedrijf zonder weegschaal er een fles aan heeft gehangen en deze komt uit een koude servicebus dan gaat in plaats van het gas in de installatie het gas van uit de installatie de fles in, zeker als er niet gevuld wordt met draaiende compressor.

[ Voor 23% gewijzigd door wizzopa op 20-05-2019 09:47 ]

• I-King
Mijn laatste vraagje, ik ben nu bij een andere installateur en deze heeft de optie MHI of Panasonic.
Het buitendeel maakt natuurlijk geluid, maar hoe is dat bij een multi-split? Ik sprak namelijk met de buren en zij zijn wel huiverig voor geluidsoverlast. Nu zitten ze beide rond de 50dB, maar ik kan 'm niet echt ver van huis of van het huis van de buren plaatsen (rijtjeshuis). Ik wil natuurlijk wel mijn best doen overlast te voorkomen. Mensen (in een vergelijkbare situatie) met tips?

• Oxellaar
  • Niet online
Tazzios schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:13:

Samsung Duosplit
buitenunit A3050
binnenunit AR5000 en AR7000

Tijdwaarnemingactie

Samenvatting
Ijsvorming op de vloeistofleiding betekent eigenlijk altijd ondervulling.
De expansieventielen zitten in het buitendeel en spuiten vloeistof in de dunne leiding. Bij voldoende vulling, blijft het vloeistof tot de verdamper in het binnendeel.
Bij ondervulling zal het koudemiddel verdampen in de vloeistofleiding en daardoor ijsvorming geven.

• Tazzios

Tazzios

..

@Oxellaar andersom kan toch ook? las ik in ieder geval hier: https://www.astiquer.com/ice-on-copper-pipes.html . En gezien de gebeurtenissen ook plausibel (of er moet 400gram uitgehaald zijn i.p.v. er in).

• wizzopa
Oxellaar schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:39:
[...]

De expansieventielen zitten in het buitendeel en spuiten vloeistof in de dunne leiding. Bij voldoende vulling, blijft het vloeistof tot de verdamper in het binnendeel.
Bij ondervulling zal het koudemiddel verdampen in de vloeistofleiding en daardoor ijsvorming geven.
Als het elektronisch expansie ventiel in de buitenunit zit, dan neem ik aan dat de temperatuur-voeler voor het bepalen van de oververhitting op de zuig van de binnen unit zit.

• wizzopa
Oxellaar schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:39:
[...]

En dit is dus een bevestiging van mijn vermoeden. ;)

• Oxellaar
  • Niet online
Tazzios schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:56:
@Oxellaar andersom kan toch ook? las ik in ieder geval hier: https://www.astiquer.com/ice-on-copper-pipes.html . En gezien de gebeurtenissen ook plausibel (of er moet 400gram uitgehaald zijn i.p.v. er in).
Vloeistof kan nooit ijsvorming geven
Dus een over vulling geeft geen ijs na expansieventiel. Alleen tijdens verdamping gaat de temperatuur omlaag, dus fase overgang. Een tekort geeft een te vroege overgang, een overschot geeft geen of te late overgang van vloeistof naar gas.

Wat er gebeurt is klopt toch niet, dus ik ga nu uit van hetgene jij meld. En dat is een te hoge inblaasT en ijs op vloeistofleiding.
wizzopa schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:59:
[...]

Als het elektronisch expansie ventiel in de buitenunit zit, dan neem ik aan dat de temperatuur-voeler voor het bepalen van de oververhitting op de zuig van de binnen unit zit.
Klopt, die zit op het binnendeel.
Maar de zuigleiding zal in dit geval behoorlijk warm zijn... Ver boven 0 op vol vermogen en fanstand op max.

• wizzopa
@Oxellaar Kan overvulling hogedruk storing geven?

• Oxellaar
  • Niet online
@wizzopa jazeker... Maar dan zit er wel heel veel in en krijg je pas problemen als het heel warm is buiten.

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 22:35
Ik zie dat in de start post richtprijzen staan, maar eigenlijk zijn die voor allemaal minimaal 100 euro goedkoper dan ik kan vinden in webshops. Is de prijs soms ex. btw ? of mis ik iets met shops?

BV deze die ik wil kopen

MHI 25ZSX-S Diamond serie 3,2 2,5 2,9 SRK25ZSX-S SRC25ZSX-S A+++ 5,20 9,60 -15°C € 1.023

De goedkoopste die ik kan vinden is via ClimateKing ( https://www.climateking.n...-w-single-split-set-25kw/ ) voor 1199. Bij andere sites zijn ze nog zelfs enkele honderden euro's duurder. Met de start post is deze goedkoopste shop dan toch nog ruim 150 euro duurder.... weet iemand waar de prijzen vandaan komen / zijn airco's duurder geworden / of mis ik shops buiten nederland die goedkopere prijzen hebben?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Notna
  • Laatst online: 21:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

mouse86 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:45:
Ik zie dat in de start post richtprijzen staan, maar eigenlijk zijn die voor allemaal minimaal 100 euro goedkoper dan ik kan vinden in webshops. Is de prijs soms ex. btw ? of mis ik iets met shops?

BV deze die ik wil kopen

MHI 25ZSX-S Diamond serie 3,2 2,5 2,9 SRK25ZSX-S SRC25ZSX-S A+++ 5,20 9,60 -15°C € 1.023

De goedkoopste die ik kan vinden is via ClimateKing ( https://www.climateking.n...-w-single-split-set-25kw/ ) voor 1199. Bij andere sites zijn ze nog zelfs enkele honderden euro's duurder. Met de start post is deze goedkoopste shop dan toch nog ruim 150 euro duurder.... weet iemand waar de prijzen vandaan komen / zijn airco's duurder geworden / of mis ik shops buiten nederland die goedkopere prijzen hebben?
Kijk hier eens rond:

https://www.condizionati....ono-split-airconditioners
https://www.clima-inverte...ctric&query_type_brand=or
https://www.instaladoratermica.com/23-split-de-suelo-techo
https://www.airconditioningworld.co.uk/

Komen uit dit topic: Het grote airconditioning topic - Deel 2 en dit Airco bestellen in Spanje

Xbox Live ID:Notna8310

• mouse86
WOW
Is dat serieus legit??

Degene die ik wil hebben kost bij "airconditioningworld.co.uk" 679 pound, omgerekend 775 euro. Ze zeggen inclusief verzenden, maar dit zal vast alleen binnen de UK zijn, moet ik nog even opzoeken dus.

https://www.airconditioni...sx-w-src25zsx-w-2-5kw-R32

Terwijl dezelfde type in nederland, bij de goedkoopste site die ik kon vinden, 1200 euro kost!! (De goedkoopste die ik kan vinden is via ClimateKing ( https://www.climateking.n...-w-single-split-set-25kw/ ) )

Als dit echt is, dan _/-\o_ _/-\o_

Ik zal straks nog even dubbel, dubbel, dubbel checken dat alle specs hetzelfde zijn en dat het niet alleen om de binnenuit of buitenunit gaat, maar zover ik kan zien op fotos is dat zo :o :9 .

• Notna
  • Laatst online: 21:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

mouse86 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:28:
[...]

WOW
Is dat serieus legit??

Degene die ik wil hebben kost bij "airconditioningworld.co.uk" 679 pound, omgerekend 775 euro. Ze zeggen inclusief verzenden, maar dit zal vast alleen binnen de UK zijn, moet ik nog even opzoeken dus.

https://www.airconditioni...sx-w-src25zsx-w-2-5kw-R32

Terwijl dezelfde type in nederland, bij de goedkoopste site die ik kon vinden, 1200 euro kost!! (De goedkoopste die ik kan vinden is via ClimateKing ( https://www.climateking.n...-w-single-split-set-25kw/ ) )

Als dit echt is, dan _/-\o_ _/-\o_

Ik zal straks nog even dubbel, dubbel, dubbel checken dat alle specs hetzelfde zijn, maar zover ik kan zien is dat zo :o :9
Het is super legit. De verzendkosten uit Italië zijn geloof ik rond de 100 euro, ik verwacht uit de UK (ivm gewicht) ongeveer hetzelfde, maar dan nog is het een stuk goedkoper dan in NL. Deze user heeft ervaring met de winkel en heeft een 'forwarder' gebruikt voor het verschepen.
NL heeft de hoofdprijs voor dit soort dingen. In warme landen is het veel meer gemeengoed om een vaste airco te hebben, daar zijn de prijzen ook naar.

Je moet alleen wel iemand vinden die de boel wilt installeren voor je, als je het materiaal (de unit) zelf aanschaft. Helaas doen niet veel mensen dat. Zelfs niet als je alles zelf aansluit en alleen het STEK gedeelte wilt laten doen (vacuümeren). Ik vind dat ronduit kortzichtig; zeker als je gewoon goede afspraken maakt en meerwerk in rekening kan brengen als iets niet goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 22-05-2019 09:36 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• mouse86
Notna schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Het is super legit. De verzendkosten uit Italië zijn geloof ik rond de 100 euro, ik verwacht uit de UK (ivm gewicht) ongeveer hetzelfde, maar dan nog is het een stuk goedkoper dan in NL. Deze user heeft ervaring met de winkel en heeft een 'forwarder' gebruikt voor het verschepen.
NL heeft de hoofdprijs voor dit soort dingen. In warme landen is het veel meer gemeengoed om een vaste airco te hebben, daar zijn de prijzen ook naar.

Je moet alleen wel iemand vinden die de boel wilt installeren voor je, als je het materiaal (de unit) zelf aanschaft.
Ik zag inderdaad net dat ze niet buiten de UK verzenden, dus zal idd naar een forwarder moeten kijken. Het is wel voor zakelijk gebruik bij mij, dus ik mag de BTW in NL aftrekken, dus dan komen de prijzen al iets dichter bij elkaar te liggen want volgens mij mag ik de BTW uit UK niet aftrekken vanwege een drempel (ik bestel normaal nooit buiten NL).

Pagina: 1 ... 71 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2