Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.085.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 07:25
https://download.belastin..._andere_eu_ob412b18fd.pdf
Je kan bij sommige bedrijven ook ex btw kopen.

Onderstaande voor singlesplitje
Verzendkosten
CaldaieMurali.it 106,83
Climaidraulica.it 120
Shopclima.it 73,66
Climaconvenienza.it Niet buiten Italy
Complementiclimatici.it 130
Climaway.it 250
Gasfriocolor Niet buiten spanje

Niet buiten italy/spanje zou je evt nog via forward kunnen regelen.

Hisense NEW COMFORT DJ25VE0AG
Dit is ook een erg mooie €445 euro voor een nette airco, en incl verzenden

Iets luxer
Panasonic FZ STANDARD FZ25UKE
€650 incl verzenden en wifi

Ik ga zelf voor deze:
Fujitsu ASYG07KGTA
€722 incl verzenden

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 22-05-2019 14:51 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05 22:13
SJONGE

Nu wordt het echt bijna ongelooflijk voor mij. De beste aircoman in de UK leverd zonder btw (b2b) dus dat is opgelost. Voor 225 euro mag ik een pallet sturen, ik heb er 2 nodig, misschien 3. Maar er mogen er 5 op voor dezelfde prijs. Dus als iemand nog wat mee wilt sturen :-p

Ik heb Mitsubishi gekozen. Vond het naar mijn optiek beste SCOP/SEER (5.2/9.5) versus prijs. Plus buitenunit is stil (45dba). Plus er is een WiFi mogelijkheid om de airco te bedienen, voor mij zeer belangrijk want het wordt in gast-ruimten gebruikt en daar laat iedereen het lekker aan staan ook al zijn ze er niet.

Ik betaal bijna 900 euro voor deze (ex btw, incl shipping) . In NL kon ik niet lager dan 1280 ex btw vinden.
https://www.airconditioni...sx-w-src35zsx-w-3-5kw-R32

En ik betaal bijna 750 euro voor deze (ex btw, incl shipping). In NL kon ik niet lager dan 826 ex btw vinden.
https://www.airconditioni...es-srk20zsx-w-src20zsx-w-

[ Voor 57% gewijzigd door mouse86 op 22-05-2019 15:37 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:57
Kijk hier ook eens: https://www.condizionati.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Als ik een airco álleen voor verwarmen gebruik, zou ik dan ook af kunnen zonder condensafvoer?
Maakt de installatie net ietsje makkelijker voor me namelijk.
Ik heb in dezelfde ruimte een andere airco met hogere COP die ik voor koelen gebruik, dus ik zal me niet snel bedenken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Dat kan prima lijkt me, immers van een buitenunit op koelfunctie komt ook geen water.
Je moet alleen niet per ongeluk hem op koelen zetten dan is je hele muur onder de binnenunit nat. Misschien in de onderkant vd binnenunit een gaatje maken en daarop het slangetje aansluiten met een bochtje zodat het rechtstreeks op de vloer drupt just in case.

[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 22-05-2019 21:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 09:27
Yes, dat was ik dus. Verzending binnen de UK is gratis. Dus heb deze naar de forwarder laten verzenden en van daaruit heb ik de bestelling laten verzenden. Eigenlijk allemaal vrij vlot gegaan...Forwarder was forward2me.com en mag gevaarlijke stoffen verzenden (gecertificeerd).

Ik was exact 78,67£ voor verzending van 1 split unit.
Notna schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Het is super legit. De verzendkosten uit Italië zijn geloof ik rond de 100 euro, ik verwacht uit de UK (ivm gewicht) ongeveer hetzelfde, maar dan nog is het een stuk goedkoper dan in NL. Deze user heeft ervaring met de winkel en heeft een 'forwarder' gebruikt voor het verschepen.
NL heeft de hoofdprijs voor dit soort dingen. In warme landen is het veel meer gemeengoed om een vaste airco te hebben, daar zijn de prijzen ook naar.

Je moet alleen wel iemand vinden die de boel wilt installeren voor je, als je het materiaal (de unit) zelf aanschaft. Helaas doen niet veel mensen dat. Zelfs niet als je alles zelf aansluit en alleen het STEK gedeelte wilt laten doen (vacuümeren). Ik vind dat ronduit kortzichtig; zeker als je gewoon goede afspraken maakt en meerwerk in rekening kan brengen als iets niet goed is.

[ Voor 5% gewijzigd door RAFA op 26-05-2019 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:15:
Als ik een airco álleen voor verwarmen gebruik, zou ik dan ook af kunnen zonder condensafvoer?
Maakt de installatie net ietsje makkelijker voor me namelijk.
Ik heb in dezelfde ruimte een andere airco met hogere COP die ik voor koelen gebruik, dus ik zal me niet snel bedenken.
Er komen geen emmers water uit, misschien toch een slangetje met een bakje oid er onder?
Of je kan de slang bij de koelleiding naar buiten brengen en daar iets frutselen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op zondag 26 mei 2019 @ 19:08:
[...]

Er komen geen emmers water uit, misschien toch een slangetje met een bakje oid er onder?
Of je kan de slang bij de koelleiding naar buiten brengen en daar iets frutselen.
Ja ik laat de condensslang net iets onder de binnenunit uitsteken waar je hem niet ziet (is een vloermodel) en ik verwacht dat bij alleen verwarmen er nooit condens uit gaat komen. Mocht dat toch het geval zijn dan zou een bakje volstaan.

Overigens, bij koelen krijg ik wel een emmer vol na een paar dagen ;-) maar afhankelijk van de vochtheid buiten natuurlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:37:
[...]

Ik zag inderdaad net dat ze niet buiten de UK verzenden, dus zal idd naar een forwarder moeten kijken. Het is wel voor zakelijk gebruik bij mij, dus ik mag de BTW in NL aftrekken, dus dan komen de prijzen al iets dichter bij elkaar te liggen want volgens mij mag ik de BTW uit UK niet aftrekken vanwege een drempel (ik bestel normaal nooit buiten NL).
Op verzoek verzenden ze ook naar NL. Ik heb hier vorig jaar ook mijn 2 Mitsibushi airco's besteld en netjes ontvangen op een pallet vanuit UK. En fors goedkoper dan in NL.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

de Peer schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:34:
Overigens, bij koelen krijg ik wel een emmer vol na een paar dagen ;-) maar afhankelijk van de vochtheid buiten natuurlijk.
Dat duurt bij mij echt geen paar dagen hoor. Bij het hete weer vorig jaar druppelde de condensleiding zo hard dat het bijna een klein straaltje water werd. Daar had ik makkelijk meerdere emmers per dag mee kunnen vullen.

Toegegeven, ik had wel in de lente een nieuwe schuimbetonnen vloer gestort, dus mogelijk was mijn woning nog vochtiger door het vocht dat uit de vloer kwam.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Heeft iemand ervaring met MHI srk-35-zsx of de srk-20-zsx?

Als ik naar de spec-sheet kijk van dit type LL-WP : https://www.koelklimaatte...hibushi/SRK20-60ZSX-W.pdf

Dan vraag ik mij af waarom zou ik de srk-35 nemen boven de srk-20?
Vermogen bij -10graden is namelijk maar 20% meer bij de 35.

Hoe bevalt de unit (voornamelijk betrouwbaarheid en geluid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 06:28

barrymel

BarryMel

Kloekie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:27:
Heeft iemand ervaring met MHI srk-35-zsx of de srk-20-zsx?

Als ik naar de spec-sheet kijk van dit type LL-WP : https://www.koelklimaatte...hibushi/SRK20-60ZSX-W.pdf

Dan vraag ik mij af waarom zou ik de srk-35 nemen boven de srk-20?
Vermogen bij -10graden is namelijk maar 20% meer bij de 35.

Hoe bevalt de unit (voornamelijk betrouwbaarheid en geluid)?
Ik heb de srk 35 ZSX w en de srk 50 ZSX w

Ze zijn erg stil, betrouwbaar weet ik na een half jaar nog niet maar daar ga ik wel van uit

BarryMel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:55
Ik heb sinds begin maart de SRK50ZSX-W+SRC50ZSX

De buitenunit is stil, de temperatuur is sindsdien niet onder de 2 graden geweest maar dan staat ie rustig te pruttelen.
Geluid van de binnenunit is afhanklijk hoe hard je hem laat blazen, ik heb m tot nu toe op een vaste stand staan (twee balkjes) met een vaste blaasrichting en dat is goed te doen.

Wel een issue met 'spoilerklep', op de hoogste blaasstand gaat deze resoneren. Deze wordt binnenkort door de installateur vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:42
Ik heb al vanaf september 2017 een srk35zsx draaien en ben er erg tevreden over.
De buitenunit is muisstil als deze niet hard hoeft te werken. Qua onderhoud heb ik alleen de filters een paar keer schoongemaakt.
Ik heb zelf een paar maand geleden een wifi-unit ingebouwd, dit is goedkoper om achteraf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHuissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-02-2023
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ben me volop aan het inlezen. Ik wil een woning uit de jaren 60 gasvrij maken. Isolatie is redelijk op orde (nieuw dubbelglas, dak- en vloerisolatie. Het betreft een tussenwoning met 1 verdieping en een plat dak om naast zonnepanelen 1 of 2 buitenunits te kunnen plaatsen. Het huis is niet al te groot (80m2 180m3) heeft 3 slaapmakers van ongeveer 10m2. Woonkamer samen met keuken is ongeveer 35m2.

Mijn idee is het huis met 4 binnenunits te gaan verwarmen, 3x 7000btu voor de slaapkamers en 1x 12000btu voor de benedenverdieping.

Mijn vraag is of ik er verstandig aan doe met 2 duosplits te werken of 1 quadrasplit. Belangrijkste criterium is dat de installatie geluidsarm is om problemen met buren te voorkomen. Installatie wil ik overigens zoveel mogelijk zelf doen en gezien de prijzen in NL ga ik het spul hoogstwaarschijnlijk over de grens bestellen.

Ik verwacht dat de geluidsdruk van 2 kleine units minder is dan 1 grote unit. Ook ben ik bang voor pendel gedrag bij een quardasplit wanneer er maar van 1 of 2 units warmtevraag is. Nadeel van 2 duosplits is dat er minder ruimte voor zonnepanelen overblijft.

Kloppen tot zover mijn aannames en als het komt op geluidsproductie, welke fabrikanten zijn aan te bevelen en welke moet ik mijden?

Alle advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@HenkHuissen over 2 of 4 poorts is hier al veel geschreven. nu zeggen die btu me niet direct wat maar even gekeken naar m2 en m3 zou ik ver weg blijven van een 4 poorts of er moet ALTIJD TEGELIJK vraag zijn van meerdere units

ik zou zelfs overwegen een 3 poorts 4kw voor boven en een single voor beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHuissen
Ray schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:12:
@HenkHuissen over 2 of 4 poorts is hier al veel geschreven. nu zeggen die btu me niet direct wat maar even gekeken naar m2 en m3 zou ik ver weg blijven van een 4 poorts of er moet ALTIJD TEGELIJK vraag zijn van meerdere units

ik zou zelfs overwegen een 3 poorts 4kw voor boven en een single voor beneden
Ik houd 3 poorts + single ook in overweging maar wanneer er maar in 1 slaapkamer warmte nodig is, dan lijkt me dat dit eerder pendelgedrag geeft dan bij een duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

HenkHuissen schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:40:
[...]

Ik houd 3 poorts + single ook in overweging maar wanneer er maar in 1 slaapkamer warmte nodig is, dan lijkt me dat dit eerder pendelgedrag geeft dan bij een duo.
vooral goed vergelijken. volgens mij zijn bij Daikin de specs van duo en trio ongeveer gelijk bij een 4.0 namelijk. daar zou je dan 3x 2 of in jou situatie zelfs 3 x 1,5 op kunnen aansluiten

voor de woonkamer denk ik dat je ook al wel met een 2,5 uit kan of een single 3.5

pendelen zal naar ervaring te maken hebben met minimaal vermogen, leidinglengte en inderdaad hoeveel units ivm lengte ivm bleeding tijdens verwarmen

echter heb ik niemand kunnen vinden die daar echt weet en heeft en advies in kan geven...

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 30-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHuissen
Nog een andere vraag, zijn er nadelen van een grote binnenunit in een kleine kamer? Vaak is er nauwelijks prijsverschil dus waarom dan niet de zwaardere binnenunit kiezen (mits de buitenunit hiervoor voldoende capaciteit heeft). Voordeel lijkt me dat de ruimte lekker snel op temperatuur is en de fanspeed minder hoog hoeft, dus minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30
Vziw is het grote nadeel dat een buitenunit terug kan schakelen tot ongeveer 30%. Bij een grote unit kan het zijn dat die ondergrens te hoog is voor wat nodig is en dan krijg je pendelgedrag. Het apparaat springt steeds aan en uit en dat geeft lawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
HenkHuissen schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:06:
Nog een andere vraag, zijn er nadelen van een grote binnenunit in een kleine kamer? Vaak is er nauwelijks prijsverschil dus waarom dan niet de zwaardere binnenunit kiezen (mits de buitenunit hiervoor voldoende capaciteit heeft). Voordeel lijkt me dat de ruimte lekker snel op temperatuur is en de fanspeed minder hoog hoeft, dus minder geluid.
Om de warmte kwijt te kunnen zal de binnenunit met meer vermogen meer lucht moeten verplaatsen en zal dus in de automatische fan stand juist meer geluid produceren.
Omdat de lucht verwarmt wordt zal je in een kleine kamer binnen 5 minuten de lucht warm hebben en zal je zeer snel aan/uit pendel gedrag krijgen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:29
Hier heb ik vaak besteld.
Er is een Nederlandse contactpersoon die erg snel en adequaat reageert via mail.
En verzending vind ik voor € 50,- zeer betaalbaar, duurt wel een dag of 5 via DHL krijg je de boel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Maar waarom ik hier reageer, ik ben bezig mijn huis (1973) wat te verduurzamen.
Maandag komen er 33 panelen en daarna komt er een warmtepomp.

Wat er al is gebeurd, dubbel HR glas, vloer, muren en zolder goed geissoleerd.

De warmtepomp wordt een ME met 180L buffer voor SWW en CV en een vermogen van 8kW.
We hebben alleen beneden LTV en de bovenverdieping heeft een split-airconditioning.

Ik denk dat ik bij koude te weinig vermogen ga hebben dus zit te denken aan aanvullende warmtepomp airco's om zodoende helemaal gas weg te kunnen halen.

Denk aan 1 tje in de bijbouw keuken (met plat dak), 1 in de woonkamer en een nieuwe op de overloop 1e verdieping.

Haalbaar volgens de experts en wat schatten jullie qua elektra-jaarverbruik in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:59
Technician- schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:32:
Maar waarom ik hier reageer, ik ben bezig mijn huis (1973) wat te verduurzamen.
Maandag komen er 33 panelen en daarna komt er een warmtepomp.

Wat er al is gebeurd, dubbel HR glas, vloer, muren en zolder goed geissoleerd.

De warmtepomp wordt een ME met 180L buffer voor SWW en CV en een vermogen van 8kW.
We hebben alleen beneden LTV en de bovenverdieping heeft een split-airconditioning.

Ik denk dat ik bij koude te weinig vermogen ga hebben dus zit te denken aan aanvullende warmtepomp airco's om zodoende helemaal gas weg te kunnen halen.

Denk aan 1 tje in de bijbouw keuken (met plat dak), 1 in de woonkamer en een nieuwe op de overloop 1e verdieping.

Haalbaar volgens de experts en wat schatten jullie qua elektra-jaarverbruik in?
Je denkt met flinke kou te kort vermogen te hebben, waar baseer je dit op?
Wat was je gas verbruik voor de in ingrijpende isolatie?
En heb je boven vaak de verwarming aanstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ramon_1984 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:58:
[...]

Je denkt met flinke kou te kort vermogen te hebben, waar baseer je dit op?
Wat was je gas verbruik voor de in ingrijpende isolatie?
En heb je boven vaak de verwarming aanstaan ?
Boven nooit verwarming aan.
Gasverbruik was 2100m3
We houden van comfort, moet wel 22C kunnen worden.
Ik vermoed dat ik 11-12kw nodig ben bij -10C.
Op basis van huidige afgiftevermogen deel 2.
Hoe goed de later aangebrachte isolatie werkt is ook maar speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 21:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Technician- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:43:
[...]

Gasverbruik was 2100m3
Meten is weten; wat voor oppervlaktes c.q inhoud hebben we het over? Welke windrichting staat deze ruimtes naar? Veel of weinig glas?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:59
Technician- schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 08:43:
[...]

Gasverbruik was 2100m3
Je warmtepomp kan wat aan de krappe kant zijn, maar gewoon proberen :)

Het is mijn ook gelukt om onze huidige woning warm te krijgen met een 5 kw l/w warmtepomp, en wij verbruikte veel meer gas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 16:04
Is er iemand die een airco uit Italië heeft laten komen ? Zo ja hoe ging dat ?
Ik zie namelijk best lage prijzen.
Zie (https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Joris Jasper schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:14:
Airco bestellen in Spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joris Jasper schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:14:
Scheelt inderdaad veel. Ik heb mijn 3 airco's uit 2 verschillende Italiaanse webshops gehaald. Betalen met creditcard of paypal zodat je aankoopbescherming hebt geeft een veiliger gevoel. Verder geen problemen hier dus wat mij betreft is het het extra risico wel waard.

Iets anders: wat zijn hier de ervaringen met verwarmingslinten om de waterafvoer van de buitenunit vrij van vorst te houden? Of is dat niet nodig? Mijn STEK installateur waarschuwde dat als je buitenunit slechts 10-15 cm boven de grond staat dit samen met bijv. een sneeuwbui, helemaal dicht zou kunnen vriezen en dat dit schade voor compressor zou kunnen op leveren?

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 11-06-2019 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris Jasper
Ik heb bij vorst de ervaring van ineens veel lawaai gehad, dat was waarschijnlijk de fan die tegen ijs aankwam.
Uiteraard snel uit. Na deze ervaring heb ik een verwarmingslint onder de buitenunit gemaakt en deze via een relay zo geschakeld dat deze aangaat bij twee graden boven nul. Het lint heeft zelf ook een thermostaat maar die reageert niet naar mijn zin. Ook heb ik de buitenunit iets hoger gezet en op metalen veren dit laatste was misschien niet nodig maar als je eenmaal aan de gang bent is dat niet zoveel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
koelklimaattechniekwebwinkel.nl kijk hier voor de dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assioso
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2024
Mijn aannemer staat momenteel klaar om gaten in de balken te boren voor de split unit airco's. Eentje in de living, slaapkamer en keuken.

We hebben een boor van 71mm, ruim voldoende toch? Normaal was het 66mm geweest maar die was niet voorradig. Dat kan hopelijk geen kwaad?

Maar, waar boren we best? Net in het midden van waar de unit komen? Hoger of lager voor de afvoer van de condensatie?

Indien relevant, de units worden Panasonic top inverter of Etherea modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:42
Assioso schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:48:
Mijn aannemer staat momenteel klaar om gaten in de balken te boren voor de split unit airco's. Eentje in de living, slaapkamer en keuken.

We hebben een boor van 71mm, ruim voldoende toch? Normaal was het 66mm geweest maar die was niet voorradig. Dat kan hopelijk geen kwaad?

Maar, waar boren we best? Net in het midden van waar de unit komen? Hoger of lager voor de afvoer van de condensatie?

Je gaat gaten boren zonder de unit in handen? Dan heb je geen enkel idee van de afmetingen van de unit, afstanden van montageplaat tot het gat, tot het plafond etc.

Als je per sé moet boren op dit moment:

71mm is zeker groot genoeg, met 50mm kom je d'r ook wel(voor één set leiding+kabel+afvoer). Het makkelijkste is rechtsachter de unit te boren, dan kun je rechtstreeks met de leidingen naar buiten. Gat boor je lichtelijk schuin naar beneden zodat de condensafvoer op afschot blijft.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Assioso schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:48:

ik dacht erover dit te posten 8)7 8)7

maar goed.. zoek de instalatie manuals op van de modellen en kijk waar de boorgaten zitten tov de achterplaat. Dan nog is het , laat ik zeggen, apart... dat je zonder de achterplaat te hebben al gaten gaat boren...

edit. en in de balken ?? hoe bedoel je balken en niet muren ? moeten de leidingen omhoog ?

ik zou nu echt dus niet gaan boren en dat mooi doen op het moment dat de achterplaat uitgezet is!

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 13-06-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Mijn zwager heeft een offerte opgevraagd voor een multi-split systeem met 3 binnenunits. Omdat ik Daikin heb hangen heeft hij daar ook naar gevraagd. Er is hem 3x FTXM20M en 1x 3MXM52N aangeboden. Daarnaast is hem (op eigen initiatief van de verkoper) ook een Haier Tundra set aangeboden, kwa prestaties redelijk gelijk, maar wel voor bijna 40% minder geld.

Mijn vraag is nu of er hier iemand ervaring heeft met Haier en of Daikin echt de meerprijs waard is. Ik ben zelf erg tevreden over onze Daikin en ben dus geneigd om hem dat als advies te geven. Het prijsverschil is echter behoorlijk groot.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn broer heeft sinds kort een duo split model Flair, ik geloof 2x 2,5kW en buiten 4kW.
Er zit wifi op (usb stick) en de app is een verhaal apart (oude en nieuwe versie).
Het idee was primair koelen en verwarmen is leuk meegenomen om wat gas te besparen (2 slaapkamers).
Een blijkbaar minder ervaren monteur dacht dat het wel zou lukken met de voorgevulde hoeveelheid maar door de lange leidingen moest er toch aardig wat R32 bij.
Daarna netjes afgeperst om de lekdichtheid te controleren.
De Haier stopt direct na koelbedrijf, mijn Toshiba's ventileren nog een half uur om het condens er uit te halen.
Dit was op te lossen door met een timer te stoppen met koelen en dan de ventilatie kiezen.
Ik ben er nog niet bij geweest, over het geluid dat op papier goed lijkt te zijn kan ik niet oordelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heeft iemand nog tips voor het schoonmaken van een Daikin Ururu Sarara. Deze ruikt nu ineens enorm schimmelig. Mijn vrouw geeft wel aan de unit een aantal keren snel te hebben uitgezet (twee keer achter elkaar op de uit-knop) waardoor deze niet goed is drooggeblazen.

Ik vermoed dus dat de unit van binnen beschimmeld is. Ik heb al geprobeerd het 'anti mold'-programma te draaien, maar daarbij ging de unit ook blazen en dat stinkt echt enorm. Wat voor schoonmaakmiddel kan ik hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

cyberstalker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:30:
Heeft iemand nog tips voor het schoonmaken van een Daikin Ururu Sarara. Deze ruikt nu ineens enorm schimmelig. Mijn vrouw geeft wel aan de unit een aantal keren snel te hebben uitgezet (twee keer achter elkaar op de uit-knop) waardoor deze niet goed is drooggeblazen.

Ik vermoed dus dat de unit van binnen beschimmeld is. Ik heb al geprobeerd het 'anti mold'-programma te draaien, maar daarbij ging de unit ook blazen en dat stinkt echt enorm. Wat voor schoonmaakmiddel kan ik hiervoor gebruiken?
Heb je een stoomapparaat? Dan kan je die gebruiken om het koelelement goed schoon te stomen. Daarnaast moet je wellicht de lekbak ook even schoonspuiten of van die tabletjes erin leggen die schimmel en stinken tegen gaan:

https://www.mijnklimaatsh...lus-lekbak-tabletten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Notna Een stoomapparaat heb ik niet. Ja een stoomstrijkijzer, maar dat lijkt me niet echt een geschikte optie. Tabletten voor in de lekbak lijken me inderdaad geen slecht idee, dus die ga ik direct bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zijn hier mensen die hun (Daikin) airco aansturen via een programmeerbare IR-zender?
Ik vind de wifi-unit voor Nexura vrij waardeloos namelijk omdat je er geen Econo/powerful/fluisterstand/stralingspaneel etc. mee kunt bedienen en de bijgeleverde afstandsbediening gebruik ik liever niet omdat ik liever mijn domoticasysteem gebruik.

Dus nu maar over op plan B. Er is het e.e.a. online te vinden maar misschien zijn hier ook al ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik stuur mijn Fuji aan via een broadlink... (incidenteel). Werkt prima, maar je kunt niet alle functies bedienen, ik althans niet... dus niet de uitblaasstand/positie bepalen bijvoorbeeld... maar dat kan ik dan wel bepalen als ik thuis ben

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:13

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Hey heren..

Eind vorig jaar een MHI SRK/SRC 63 ZR-S aangeschaft en goed de winter mee doorgekomen.

Vandaag voor het eerst eens de koeling kunnen testen. Doet hij allemaal prima, echter toch twee vraagjes.

1. Is het normaal dat er geen condens wordt afgevoerd? Het was 60% voordat ik hem aanzette, en had inmiddels wel wat verwacht en er een emmer onder gezet.. Echter is de afvoer nog kurkdroog.
Wat is realistisch met een dag als deze?

2. Is het realistisch te verwachten dat als ik de huiskamerdeur openzet het mogelijk is om de 1e verdieping ook te kunnen koelen? Ik weet dat koude lucht naar beneden daalt dus eerst zal de begane grond op temperatuur moeten zijn, maar als de airco zijn werking al mindert ivm interne sensor is het een kansloze missie natuurlijk.

Groetjes,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
De_Sint schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:03:
Hey heren..

Eind vorig jaar een MHI SRK/SRC 63 ZR-S aangeschaft en goed de winter mee doorgekomen.

Vandaag voor het eerst eens de koeling kunnen testen. Doet hij allemaal prima, echter toch twee vraagjes.

1. Is het normaal dat er geen condens wordt afgevoerd? Het was 60% voordat ik hem aanzette, en had inmiddels wel wat verwacht en er een emmer onder gezet.. Echter is de afvoer nog kurkdroog.

2. Is het realistisch te verwachten dat als ik de huiskamerdeur openzet het mogelijk is om de 1e verdieping ook te kunnen koelen? Ik weet dat koude lucht naar beneden daalt dus eerst zal de begane grond op temperatuur moeten zijn, maar als de airco zijn werking al mindert ivm interne sensor is het een kansloze missie natuurlijk.

Groetjes,
Marco
1)
Nee, alleen als je lucht al erg erg droog was om mee te beginnen. Anders is er echt wel condens. Wat bij mij bij mijn oude airco (zit al paar jaar zonder en ga weer aanschaffen) het geval was, was dat de lekbak in de binnenunit niet lekker recht meer zat om onduidelijke redenen. Gevolg, die liep heerlijk vol en bleef vol. Het volume was voldoende om de condens van een koelsessie op te vangen en bovendien blies de lucht er toch langs, dus een deel werd weer de kamer in geblazen. Niet goed. Misschien dat even controleren? Of, dat de slang niet lekker zit en het water vrolijk elders wegloopt?

2)
Alleen als het beneden echt _aanzienlijk_ kouder is dan boven. Bij ons liep ik het trapgat af een koude bak in terwijl het boven lekker warm was. Andersom lijkt mij een stuk realitischer. Nu moet jij koude lucht 'stapelen' tot boven. Je kan het iets merken maar verwacht geen koude slaapkamer..

Heb je misschien een goed luchtdicht huis? Misschien op zolder een rooster / raam open en en beneden een klein raampje / ventinaltierooster open om een schoorsteen te maken? Dat werkt hier best aardig. Niet voor de airco, wel voor ventilatie na een warme dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

De_Sint schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:03:
Hey heren..

Moet zeggen dat het bij mij érg weinig is de laatste dagen, maar wel ietsje.
Totaal niet realistisch. Ik had die hoop ook en daarom kocht ik in de eerste instantie slechts 1 airco voor in de woonkamer. In de slaapkamer bleef het (te) heet, ook als ik 24/7 de airco aan had.
Heb nu er 1 bijgekocht voor de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Bij mij duurde het de eerste keer voordat ik al mijn airco's had aangezet best een tijd voordat er wat begon te druppelen maar uiteindelijk kwam het. Het stroomverbruik is wel echt nice om te zien. Op de slaapkamer zit dat zo rond de 150 watt. Dat is echt netjes vergeleken met verwarmen en een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Tasma schreef op zondag 23 juni 2019 @ 21:13:
[...]
Heb je misschien een goed luchtdicht huis? Misschien op zolder een rooster / raam open en en beneden een klein raampje / ventinaltierooster open om een schoorsteen te maken? Dat werkt hier best aardig. Niet voor de airco, wel voor ventilatie na een warme dag.
Ik zag dat jij een warmtepompboiler hebt.
Ik krijg binnenkort wel een Warmtepompboiler voor op zolder ter vervanging van mijn CV (Als laatste stuk om warm water over te nemen) .
Is daar nog mee te spelen om de zolder af te koelen? Ik lees dat sommige mensen de gekoelde lucht afvoer gebruiken, maar dat raadde de monteur af. Hij adviseerde juist om een t-splitsing voor de aanzuiging met schuifklep om evt wat lucht uit de zolder weg te zuigen. Dit laatste sluit meer aan op jou verhaal van de raam boven.

quote]T-Infinity schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:09:
[...]

Moet zeggen dat het bij mij érg weinig is de laatste dagen, maar wel ietsje.

[...]

Totaal niet realistisch. Ik had die hoop ook en daarom kocht ik in de eerste instantie slechts 1 airco voor in de woonkamer. In de slaapkamer bleef het (te) heet, ook als ik 24/7 de airco aan had.
Heb nu er 1 bijgekocht voor de slaapkamer.
[/quote]

Jammer. Had het gehoopt maar niet verwacht. Nu beiden negatief dus.
vinom schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:47:
Het stroomverbruik is wel echt nice om te zien. Op de slaapkamer zit dat zo rond de 150 watt. Dat is echt netjes vergeleken met verwarmen en een stuk stiller.
Dat viel mij ook al op. Weet nog niet wat ik ervan moet verwachten en ken alleen het verbruik van verwarmen, dus moet hier nog even aan wennen.

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
De_Sint schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Ik zag dat jij een warmtepompboiler hebt.
Ik krijg binnenkort wel een Warmtepompboiler voor op zolder ter vervanging van mijn CV (Als laatste stuk om warm water over te nemen) .
Is daar nog mee te spelen om de zolder af te koelen? Ik lees dat sommige mensen de gekoelde lucht afvoer gebruiken, maar dat raadde de monteur af. Hij adviseerde juist om een t-splitsing voor de aanzuiging met schuifklep om evt wat lucht uit de zolder weg te zuigen. Dit laatste sluit meer aan op jou verhaal van de raam boven.
Het -is- koude lucht. Maar, met deze warmte is de boiler erg snel klaar met verwarmen. Ik heb er een klep tussen gezet om de bijkeuken waar de boiler staat te koelen. In de praktijk scheelt dit -tijdens- het draaien van de wpb warmte. Zodra hij klaar is, is de bijkeuken zeer snel gewoon weer heet.

Dat is een bijkeuken van 9m2 met een plat dak zonder isolatie in het dak. Een zolder afkoelen met veel meer dakoppervlak dat warm wordt gaat het niet worden.

Wat wel lekker is; mijn buiten uitblaas komt uit de gevel op 2 meter hoogte. Daar onder staan als je buiten bent en net uit door je kleuter bent natgegooid is wel heerlijk :o

Zo'n klep kost een tientje of 2, dus voor je eigen gevoel kan je het veel kans gewoon doen. Werken zal het niet tot nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Laten jullie de airco met hete dagen 24 uur aanstaan op zacht pitje zoals in de winter gebeurt met verwarmen voor het beste resultaat? Of is het met koelen meer aan/uit?

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Bij mij staat ie nu op 24 graden koelen, dan zal ie langzaam aangaan en houd ie het stukken makkelijker aangenaam. De hele dag door dus.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
@De_Sint Nee, ik laat hem niet 24/7 draaien. De kamer is in no time op temperatuur dus als we weg gaan van huis zet ik hem weer uit. Als we slapen 's nachts dan laat ik hem wel draaien op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-05 17:19
Wij hebben een Toshiba warmtepomp. Wij gebruiken die vooral om in de winter te verwarmen, deze is dus ook al een paar maanden niet gebruikt. Vandaag lekte hij plots, het is regelmatig dat er wel een een paar druppels uitlopen en over de muur lopen. Kan iemand verklaren wat dat is? Ze heeft niet aangestaan en van regen ofzo kan het niet zijn met dit weer. Ik heb dit al een paar keer opgemerkt en kan het maar niet thuis brengen, zeker omdat ze niet gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@chundo heb je het nu over de buiten unit omdat je het over regen hebt ?

het is normaal dat daar water vanaf komt ivm condensering van vocht op de koelleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Ray schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:55:
@chundo heb je het nu over de buiten unit omdat je het over regen hebt ?

het is normaal dat daar water vanaf komt ivm condensering van vocht op de koelleidingen
Het is de binnen unit die soms lekt. Maar die lekt terwijl ze niet gebruikt is en het niet heeft geregend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

chundo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:57:
[...]

Het is de binnen unit die soms lekt. Maar die lekt terwijl ze niet gebruikt is en het niet heeft geregend.
hoevaak regent het bij jou binnen dan of bedoel je omdat je wellicht denkt dat enkel door regen er vocht in de lucht komt daar een verband is ? of doel je op doorslag van de leiding vanuit buiten ?

het ljikt er op dat je condensbak / afvoer dus niet lek dicht is. of heb je er helemaal geen slang aanzitten toevallig .......

edit. of lees ik verkeerd en heb je hem helemaal niet gebruikt, ook niet om te koelen met dit weer ???

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 25-06-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Ik heb hem idd helemaal niet gebruikt om te koelen met dit weer, het heeft niet geregend en toch heb ik een streep water onder mijn binnen unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
Hoe loopt je condenswaterafvoer? Loost daar niet ook iets anders op?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
De buiten unit staat op het dak, ik denk max 3 meter leiding naar binnen en de binnen unit staat tegen de buitenmuur, compleet bijna onder de buiten unit.

Het is ook niet de eerste keer dat ik water heb op een droge dag zonder gebruik te maken van koeling of verwarming...

Gebruik en regen sluit ik uit, maar Wat zijn andere opties van water, het is niet veel, de druppels geraken niet tot op de vloer als ze er zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@chundo uitgesloten dat het een huisgenoot is die wellicht wel denkt dat bij 35 graden of meer zo'n airco eigenlijk wel aan mag.....

enige waar ik anders op kom , maar weet niet of dat technisch klopt, is wellicht een kleine lekkage van het koelmiddel waardoor de zaak koud word en condenseert

maar ook dat is feitelijk vreemd want die leidingen worden ook koud als je hem gebruikt

dat gezegd te hebben.... zet hem eens aan op koelen en kijk of hij dan ook gaat lekken

wil je hem niet aanzetten want het zal eens koud worden :) giet dan wat water langs de koelribben in de lekbak en kijk of het normaal wegloopt of dat hij dan gaat lekken

zoals ik al eerder vroeg, zit er uberhaupt wel een afvoerslang aan ??

edit. gewoon uit nieuwsgierigheid... waarom zet je hem niet op koelen met dit weer????

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 25-06-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
De afvoer gaat terug door de muur naar buiten en als hij koelt komt daar ook het water uit. Het is ook niet dat er dagelijks water uit komt maar zo nu en dan komt er een druppel uit zonder aan staan en zonder regen.

Onder koelen wij nooit, enkel de slaapkamers worden savonds gekoeld. De hel dag airco krijg ik ook last van mijn sinussen en wat tocht heb ik nog het liefste en wij verwarmen vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De Daikin Ururu heeft van die roterende filters. Zijn er andere Daikin-airco's die dit hebben?
We vinden een Ururu voor op zolder wat aan de dure kant, maar vinden die stof-opvang wel erg handig.

Als een ander merk ook zulke filters heeft, zou ik dat evt. ook nog overwegen...

In dit filmpje zie je de filters t beste: YouTube: -1 Daikin Ururu Sarara FTXZ-N

[ Voor 11% gewijzigd door Chickendorp op 26-06-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:57
Chickendorp schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:16:
De Daikin Ururu heeft van die roterende filters. Zijn er andere Daikin-airco's die dit hebben?
We vinden een Ururu voor op zolder wat aan de dure kant, maar vinden die stof-opvang wel erg handig.

Als een ander merk ook zulke filters heeft, zou ik dat evt. ook nog overwegen...

In dit filmpje zie je de filters t beste: YouTube: -1 Daikin Ururu Sarara FTXZ-N
De Ururu Sarara is weliswaar duur, maar ook erg stil, heel zuinig en kan zeer ver terugmoduleren. Ook het regelgedrag is erg comfortabel. Als je vaak op zolder werkt/slaapt/verblijft is het misschien de meerprijs toch wel waard.

Ik heb een Ururu Sarara in de woonkamer en een FTXP op zolder, en er zit (niet alleen qua prijs) wel een erg groot verschil tussen deze verschillende types.

[ Voor 9% gewijzigd door robkds op 26-06-2019 14:33 ]

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
robkds schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:32:
[...]

De Ururu Sarara is weliswaar duur, maar ook erg stil, heel zuinig en kan zeer ver terugmoduleren. Ook het regelgedrag is erg comfortabel. Als je vaak op zolder werkt/slaapt/verblijft is het misschien de meerprijs toch wel waard.

Ik heb een Ururu Sarara in de woonkamer en een FTXP op zolder, en er zit (niet alleen qua prijs) wel een erg groot verschil tussen deze verschillende types.
Thnx voor je advies! Altijd handig om wat ervaringen te horen.
De FTXM zit precies tussen de FTXP en Ururu in, maar is qua prijs nog wel veel goedkoper...
Zou dat de oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 10:56
Ik ben aan het kijken voor een lucht/lucht warm/koel systeem op de boven verdieping (4 kamers) om dan in een later stadium voor de beneden verdieping een l/w systeem op de bestaande vloerverwarming voor de beneden verdieping en badkamer boven te installeren.

Ik zat te kijken naar Daikin multisplit met 4x een Ururu Sarara (of 1 daarvan een goedkoper model) zodat ik ook het bestaande lucht filter en de bevochtiger kan vervangen enomdat de aanwezigheids gestuurde vraag erg aantrekkelijk is voor boven (meestal maar 1 kamer in gebruik).

Mijn vrouw werkt thuis en heeft in de winter een elektrische kachel nodig omdat de benedeverdieping te veel ramen heeft en met de minste zon slaat dan de CV niet meer aan. In de zomer is het boven bloedheet (alleen beneden airco, maar die koude lucht is nogal lastig naar boven te krijgen).

Online zie ik nergens setjes met 4x de Ururu, heeft er iemand ervaring met een 4x multisplit, of kan ik beter 2 2x units nemen?

Voor zowel allergieen als stof van het werk van mijn vrouw hoop ik dat het lucht filter qua effectiviteit in de buurt komt van m'n huidige Sharp KC C100EW filter, als ik dat filter niet kan vervangen dan zou ik ook nog naar andere stille en aanwezigheids gestuurde units kunnen kijken... maar dan heb ik geen idee wat er goed is :)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30
Je kunt de berichten van Ray er eens op nalezen. Hoe groter de buitenunit, hoe hoger de onderdrempel is wat een systeem minimaal kan leveren. Zeker als je maar 1 of misschien 2 units gebruikt met een lage vraag kan het systeem gaan pendelen. Als het past, zou 2x2 misschien goedkoper en makkelijker weg te werken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@01001000 lees inderdaad mijn post er eens op na en als je perse 4 x US wilt zult je verplicht uitkomen op 2 x 2 want meer dan duosplit is er inderdaad bij de US niet.

gewone 4 poorter met 4 x FTXM en vraag 1 ruimte is bij mij geen succes om het maar zachtjes uit te drukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:57
Chickendorp schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:22:
[...]

Thnx voor je advies! Altijd handig om wat ervaringen te horen.
De FTXM zit precies tussen de FTXP en Ururu in, maar is qua prijs nog wel veel goedkoper...
Zou dat de oplossing zijn?
Die heeft in ieder geval geen zelfreinigende filters. Verder inderdaad een mooi tussenmodel denk ik.

Overigens is het bevochtigen van lucht en ventileren met buitenlucht iets wat de US wel kan, maar wat ik nooit gebruik. Maakt teveel geluid om nog comfortabel te zijn naar mijn beleving.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die ventilatiebuis is ook best dun van de US, dus dat kan nooit een groot debiet zijn zonder veel herrie.

Ik wilde ook wel iets met bevochtigen, maar een Philips luchtbevochtiger dan 70 euro vond ik toch een betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
@Ray, bedankt, 2x2 zou zeker makkerlijker weg te werken zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

01001000 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:41:
@Ray, bedankt, 2x2 zou zeker makkerlijker weg te werken zijn
lees je wel even in over die extra functies van de US, net ook weer voorbij gekomen. Die zijn door diverse gebruikers al beperkt / matig ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
01001000 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:57:
[...]
Mijn vrouw werkt thuis en heeft in de winter een elektrische kachel nodig omdat de benedeverdieping te veel ramen heeft en met de minste zon slaat dan de CV niet meer aan.
[...]
offtopic:
Een warmtepomp sta ik sowieso wel achter i.v.m. van het gas af gaan e.d. Maar dit klinkt eerder alsof je kamerthermostaat op de verkeerde plek hangt (vol in de zon?). Blijkbaar is het in een andere kamer koud, terwijl de woonkamer warm is. Wellicht kijken naar een zonesysteem zodat je meerdere thermostaten hebt en het ook op de werkplek van je vrouw lekker warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
robkds schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Die heeft in ieder geval geen zelfreinigende filters. Verder inderdaad een mooi tussenmodel denk ik.
Hij heeft wel een filter, maar inderdaad geen zelfreinigende:
YouTube: Обзор кондиционера Daikin серии FTXM (2017)

Of heeft elke airco zo'n groot filter?

[ Voor 4% gewijzigd door Chickendorp op 27-06-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
  • Laatst online: 18-05 16:19
Wij gaan ook ons huis middels l/l verwarmen, maar ik vind het persoonlijk lastig kiezen tussen de verschillende (Daikin) modellen. Vind ook hun site niet handig om de modellen te vergelijken. Twijfel met name over de FTXM versus de Ururu Sarara of de Stylish. Heeft iemand ergens een goed vergelijk van de features van deze modellen (gezien)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:10
@Capiyol Dat is inderdaad een ramp, kijk je naar de korte beschrijving, staat bv *extra stil* en vergelijk je het met een ander model dan is dB identiek..

Het grootste verschil dat ik gezien heb is bv manier verspreiden lucht (horizontaal en verticaal vs enkel verticaal), de afmetingen en kleurtjes ...

FTXP-M vs FTXM-M

FTXP-M
Discreet wandmodel voor hoog rendement en comfort
Seizoensrendement tot A++ in koel- en verwarmingsmodus

Bijna onhoorbaar: de unit werkt zo stil, dat je vergeet dat hij er is.
Zilverfilter voor allergeenbestrijding en luchtzuivering: absorbeert allergenen zoals stuifmeel en huismijt
3D luchtstroom combineert verticale en horizontale autoswing en zorgt ervoor dat de warme of koele luchtstroom zelfs in grote ruimten tot in de verste hoeken komt.
De compacte afmetingen van de unit maken hem ideaal voor renovatieprojecten, vooral voor installatie boven deuren
Kies voor een R-32-product om uw milieu-impact te reduceren met 68% in vergelijking met R-410A-systemen en rechtstreeks uw energieverbruik te reduceren, dankzij het hoge energierendement.
afmetingen: breedte 770mm tot 3.5kw daarna 990mm, hoogte 305mm tot 3.5kw daarna 368mm. Diepte 225mm tot 3.5kw daarna 263mm.

FTXM-M
Aantrekkelijk wandmodel zorgt voor perfecte luchtkwaliteit
Seizoensrendement tot A+++ in koel- en verwarmingsmodus, dankzij de geavanceerde technologie en ingebouwde intelligentie.

Bijna onhoorbaar: de unit werkt zo stil, dat je vergeet dat hij er is.
Schonere lucht dankzij de Flash Streamer-technologie van Daikin: je kunt diep ademhalen, zonder angst voor verontreinigde lucht. (geen idee wat verschil is met zilverfilter..)
3D-luchtstroom combineert verticale en horizontale auto-swing en zorgt ervoor dat de warme of koele luchtstroom zelfs in grote ruimtes tot in de verste hoeken komt.
Kies voor een R-32-product om uw milieu-impact te reduceren met 68% in vergelijking met R-410A-systemen en rechtstreeks uw energieverbruik te reduceren, dankzij het hoge energierendement.
afmetingen: breedte 811mm tot 3.5kw daarna 1040mm, hoogte 350mm tot 3.5kw daarna 397mm diepte 272mm tot 3.5kw daarna 295mm.

En dan heb je ook nog dat je eigenlijk binnen-en buiten unit apart kunt vergelijken...

Tot welke modellen heb je uw keuze terug gebracht?
https://www.daikin.nl/nl_nl/products.html kun je toevoegen aan vergelijkingstool
https://www.daikin.nl/con...Fnl_nl%2Fproducts.html%23

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 27-06-2019 14:03 ]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik herken deze discussie wel over de daikin modellen.
Tijd geleden was ik er van overtuigd dat het de ururu sarara moest zijn.
Toen gebleken dat de extra features (bevochtigen, buitenlucht ventileren, automatisch filter schoon) toch niet zo briljant waren (geluid, onderhoud gevoeligheid).

Toen naar de FTMX35 gekeken, maar vond het vermogen bij -10 wel erg krap (2.1kW?).

Toen naar Toshiba daisaikai gekeken, maar dat werd bij de lokale installateur te duur (ruim 3000euro).

Nu uiteindelijk uitgekomen op de Mitsubishi SRK35-ZSX-W voor 2350euro volledig geinstalleerd met wifi.
Misschien niet de goedkoopste installateur, maar had er een goed gevoel bij.

Enige wat ik jammer vind, is dat ik nu zelf de filters eens in de zoveel tijd schoon moet maken.

Belangrijke zaken voor mij zijn/waren:
Totaal pakket installateur (elektrisch, l/l-wp, onderhoud)
R32.
Geluid binnen/buiten.
Vermogen bij -10graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Capiyol schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:19:
Wij gaan ook ons huis middels l/l verwarmen, maar ik vind het persoonlijk lastig kiezen tussen de verschillende (Daikin) modellen. Vind ook hun site niet handig om de modellen te vergelijken. Twijfel met name over de FTXM versus de Ururu Sarara of de Stylish. Heeft iemand ergens een goed vergelijk van de features van deze modellen (gezien)?
Ik heb zowel de FTXM als de Ururu. Als ik het opnieuw moet doen ga ik 100.000% alleen nog voor de FTXM of vergelijkbaar. Zo min mogelijk overbodige (mechanische!) functies, flapjes e.d. want dat is hetgeen dat stuk gaat en na de garantieperiod peperduur is om te repareren.

Ik had het er laatst nog over met mn installateur, die had ook zo'n stylish model hangen in de showroom. Toen zijn we eens het aantal overbodige motortjes, klepjes, tandwieltjes en ander kwetsbaar spul gaan tellen, dat past niet op één hand. Zijn conclusie was ook: De basisfuncties, compressor, ventilatoren e.d. zijn rock-solid en gaan echt zelden tot nooit stuk. Vrijwel alle reparaties die hij deed waren aan flappen, schuiven, motortjes en andere extra's, van alle bekende merken overigens, niet persé daikin specifiek. Ook bij mijn eigen units zijn alleen maar onderdelen vervangen voor de "extra's".
Kloekie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:38:
Enige wat ik jammer vind, is dat ik nu zelf de filters eens in de zoveel tijd schoon moet maken.
Dat moet je óók bij een Ururu Sarara toch best wel regelmatig doen. Die zelf-schoonmaak functie helpt wel iets om de interval te vergroten, maar ook dat werkt niet echt geweldig. Zou er dus niet al teveel spijt van hebben.

Het systeem werkt met kleine metalen borsteltjes op een as aan de binnenkant van het filter, die gaat draaien, waarna het filter er overheen getrokken wordt met tandwieltjes (denk aan een soort lopende band) om het los(ser) te maken. Het filter wordt dan langs de opvangbak geleid, die met plastic borstels het stof aan de buitenkant eraf moet schrapen. Dat werkt echter voor geen meter. Het stof zit dus vooral aan de buitenkant van het filter c.q. vooral bovenop de unit en wordt er in de praktijk nauwelijks goed afgeveegd. Het scheelt wel iets, maar ik maak ze ongeveer elke 6 weken schoon (bij 24/7 bedrijf) en dan zit er eigenlijk nauwelijks stof in de opvangbak en het filter zelf zit dan helemaal dicht. Ook deze extra klinkt dus leuker dan het is, imho door een niet al te best ontwerp.

[ Voor 35% gewijzigd door RonJ op 27-06-2019 15:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
Dank voor de reacties. We zijn toch eerder geneigd om voor de FTXM te gaan dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
ThinkPadd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:01:
[...]

offtopic:
Een warmtepomp sta ik sowieso wel achter i.v.m. van het gas af gaan e.d. Maar dit klinkt eerder alsof je kamerthermostaat op de verkeerde plek hangt (vol in de zon?). Blijkbaar is het in een andere kamer koud, terwijl de woonkamer warm is. Wellicht kijken naar een zonesysteem zodat je meerdere thermostaten hebt en het ook op de werkplek van je vrouw lekker warm is.
Thermostaat hangt beneden in het midden van de ruimte, maar ik heb 8 meter glas op het zuiden dus een beetje zon en de temperatuur schiet omhoog. Tevens staan er 2 tropische aquaria. Een zone systeem zou zeker handig zijn, maar op dit moment ga ik niet meer investeren in een oplossing met m'n oude CV. De splitsing tussen boven l/l en beneden l/w is ook omdat ik beneden een constante temperatuur hou ivm de aquaria (een verlaging verhoogt het inefficient verwarmen met een cop 0.95 elektrische verwarmer van de aquaria nogal). Boven maakt het niet veel uit als het kouder word en ik heb 'snachts maar 1 slaapkamer om warm te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Nou vandaag zou de dag zijn dat mijn 4x panasonics TZ20TKEW r32 geinstaleerd zou worden. Vorige week kreeg ik de units al binnen 4 binnen units en 2 buitenunits. Het leek helemaal goed te gaan maar helaas kreeg ik eergisteren te horen dat de installateur (1 mans bedrijf) een burnout heeft en niet meer kan werken de komende tijd en mijn project moet uitstellen tot ??

Nu heb ik dus 4 units en geen installateur en de installateurs die ik heb gebeld zeggen ja als wij niet leveren dan installeren wij ook niet. Dus kent er iemand of weet iemand een bedrijf dat wel installaties doet in de Eindhoven regio zonder de spullen te moeten leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:48:
Nou vandaag zou de dag zijn dat mijn 4x panasonics TZ20TKEW r32 geinstaleerd zou worden. Vorige week kreeg ik de units al binnen 4 binnen units en 2 buitenunits. Het leek helemaal goed te gaan maar helaas kreeg ik eergisteren te horen dat de installateur (1 mans bedrijf) een burnout heeft en niet meer kan werken de komende tijd en mijn project moet uitstellen tot ??

Nu heb ik dus 4 units en geen installateur en de installateurs die ik heb gebeld zeggen ja als wij niet leveren dan installeren wij ook niet. Dus kent er iemand of weet iemand een bedrijf dat wel installaties doet in de Eindhoven regio zonder de spullen te moeten leveren.
Ik heb goede ervaringen met http://aircomaster.nl/ (Weert). Die heeft bij mijn 3 airco's het STEK-werk gedaan. Volledige installatie doet hij ook wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Gasschuif Ik zoek in de regio Capelle aan den IJssel iemand die voor een redelijke prijs mijn 2 airco,s kan vacumeren en in bedrijf kan stellen en eventueel gesoldeerde leidingen( geen flair ) kan leveren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 20:40

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wie kan mij helpen. Heb sinds 2014 de Ururu Hangen 3,5Kw naar volle tevredenheid. Wat ik nu ervaar tijdens het koelen is het volgende. Als ik de unit op cool zet en dan op a ofwel automatisch gaat hij even consequent koelen en dan lijkt na een aantal minuten wel of het koelen wegvalt. Wat er dan gebeurt is een wisselende luchtstroom met windvlagen welke uit de lamellen komt dit zet een paar minuten voort (flinke vlagen met beperkte koeling) daarna gaat hij weer koelen. Heel apart. De gewenste temperatuur is dan niet eens bereikt. Zet ik hem op powerfull doet hij dit ook, op verwarmen doet hij het ook. Heb nog nooit onderhoud gedaan, is volgens Climasense niet nodig....nu vraag ik me af wat het kan zijn.nhondat iemand dit herkent en hulp kan bieden in de oorzaak en de oplossing.
Gr. Rob

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 21:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Carboy54 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:51:
@Gasschuif Ik zoek in de regio Capelle aan den IJssel iemand die voor een redelijke prijs mijn 2 airco,s kan vacumeren en in bedrijf kan stellen en eventueel gesoldeerde leidingen( geen flair ) kan leveren.
Je zou https://www.doma.nl/ kunnen proberen.
Ben ik tevreden over, 3 stuks L/L en 1 L/W hier geïnstalleerd, deels zelf het voorwerk gedaan, lees leidingen trekken, ophangen van de binnenunit L/W en E deel.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gasschuif schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Je zou https://www.doma.nl/ kunnen proberen.
Ben ik tevreden over, 3 stuks L/L en 1 L/W hier geïnstalleerd, deels zelf het voorwerk gedaan, lees leidingen trekken, ophangen van de units en E deel.
Heeft Doma de units niet geleverd? Dat is vaak de issue

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 21:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Carboy54 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:11:
[...]

Heeft Doma de units niet geleverd? Dat is vaak de issue
Hier alle units wel geleverd, nooit geschoten altijd mis.... 8)
Lees uurtje factuurtje (en geen garantie denk ik.)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Rob roelofs 1 is het filter van de binnenunit wel schoon? Lamellen van buitenunit niet dichtgekoekt met stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

ThinkPadd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:57:
@Rob roelofs 1 is het filter van de binnenunit wel schoon? Lamellen van buitenunit niet dichtgekoekt met stof?
Filters zijn schoon. Filters zijn zelfreinigend buitenunit heb ik veken maar ziet er ook gewoon goed uit. Heb je zlf soms ook een Ururu?

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee maar tijdens vakantie wel wat airco’s gezien met issues die ik noemde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:09:
Wie kan mij helpen. Heb sinds 2014 de Ururu Hangen 3,5Kw naar volle tevredenheid. Wat ik nu ervaar tijdens het koelen is het volgende. Als ik de unit op cool zet en dan op a ofwel automatisch gaat hij even consequent koelen en dan lijkt na een aantal minuten wel of het koelen wegvalt. Wat er dan gebeurt is een wisselende luchtstroom met windvlagen welke uit de lamellen komt dit zet een paar minuten voort (flinke vlagen met beperkte koeling) daarna gaat hij weer koelen. Heel apart. De gewenste temperatuur is dan niet eens bereikt. Zet ik hem op powerfull doet hij dit ook, op verwarmen doet hij het ook. Heb nog nooit onderhoud gedaan, is volgens Climasense niet nodig....nu vraag ik me af wat het kan zijn.nhondat iemand dit herkent en hulp kan bieden in de oorzaak en de oplossing.
Gr. Rob
Haal de stroom er eens af en er na 5 minuten er weer op.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capiyol
Ik ben in contact met @koevlaas2 over het plaatsen van units. Hij heeft mij ook op het idee gebracht om voor l/l te gaan, terwijl ik in eerste instantie aan een l/w-systeem zat te denken.

Sowieso komt er 1x FTXM42 benneden te hangen. Het voorstel van Marnix is om 1x FTXM25 op de overloop te hangen, zie de afbeelding hieronder, maar mijn vrouw en ik zijn nog wat onzeker of de warme/koude lucht zich prettig over de hele verdieping verspreid. Met name of onze slaapkamer wel lekker koel wordt en/of er niet te veel lucht het trapgat in verdwijnt.

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AuOvfGW_ZwFFjYARxZt8_LXRfkC6Kw

Ons idee zou zijn om twee units op te hangen. Uiteraard kost dit meer, dus ik ben benieuwd naar jullie mening of dit nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AuOvfGW_ZwFFjYAS1wdGCLy3mQOqTg

Dus. 4 opties.
1a. FTXM42 single split + FTXM25 single split = €2.975,- aan materiaal
1b. FTXM42 + FTXM25 op 2MXM50 multi-split = €2.450,- aan materiaal
2a. FTXM42 single split + 2x CTXM15 op 2MXM40 multi-split = €3.830 aan materiaal
2b. FTXM42 + 2x CTXM15 op 3MXM52 3-weg multi-split = €3.275,-
alle prijzen obv van webshop ClimaSense

Uiteraard is optie 2 ook duurder om aan te leggen ivm extra units en leidingwerk.

Disclaimer (ook naar Koevlaas): Omdat ik graag altijd de materie begrijp voordat ik een besluit neem, ben ik benieuwd naar wat jullie zouden doen.

Edit: embed links naar afbeeldingen moet ik fixen als ik weer achter een laptop zit. Lukt niet vanaf mijn telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Capiyol op 06-07-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

wizzopa schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 06:46:
[...]

Haal de stroom er eens af en er na 5 minuten er weer op.
Geen resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-05 07:43
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:09:
Gr. Rob
Na laten kijken door een specialist, kan van alles zijn.
Koudemiddel tekort kan ook taferelen geven als steeds stoppen en starten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

koevlaas2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:12:
[...]

Na laten kijken door een specialist, kan van alles zijn.
Koudemiddel tekort kan ook taferelen geven als steeds stoppen en starten.
Climasense pas september, begin oktober tijd. Weet iemand nog monteur in de rgio Nijmegen / Groesbeek / Ottersum voor een Daikin die m bij kan vullen? Of kan iedere Stek monteur dat met R32?
Buitenunit rondom schoon.
Binnenunit geheel schoon.
Krijg het niet koeler dan 23 graden en unit geeft niet automatisch extra koele blaaskracht om bijvoorbeeld op 21 graden uit te komen. Nu 5e jaar dat hij hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Climasense pas september, begin oktober tijd. Weet iemand nog monteur in de rgio Nijmegen / Groesbeek / Ottersum voor een Daikin die m bij kan vullen? Of kan iedere Stek monteur dat met R32?
Buitenunit rondom schoon.
Binnenunit geheel schoon.
Krijg het niet koeler dan 23 graden en unit geeft niet automatisch extra koele blaaskracht om bijvoorbeeld op 21 graden uit te komen. Nu 5e jaar dat hij hangt...
Voor mij een beetje erg ver weg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Rob roelofs 1 weet je wellicht of aan de binnenunit kant de leidingen gesoldeerd zijn of met knelkoppelingen verbonden ?

in het tweede geval is het niet vreemd dat deze zijn gaan lekken en er inderdaad te weining koelmiddel in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

koevlaas2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:34:
[...]

Voor mij een beetje erg ver weg.
Zou het wel waarderen hoor....koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Ray schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:48:
@Rob roelofs 1 weet je wellicht of aan de binnenunit kant de leidingen gesoldeerd zijn of met knelkoppelingen verbonden ?

in het tweede geval is het niet vreemd dat deze zijn gaan lekken en er inderdaad te weining koelmiddel in zit
Ray,
Aan de buitenunitzijde zie ik in ieder geval knelkoppelingen als ik de zijkant er af haal.....
Heb jij ook de Ururu? En wel eens bij moeten vullen? Ik verwacht gezien de symptomen van pendelen het ook bijvullen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
ronjansen87 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Ik heb zowel de FTXM als de Ururu. Als ik het opnieuw moet doen ga ik 100.000% alleen nog voor de FTXM of vergelijkbaar. Zo min mogelijk overbodige (mechanische!) functies, flapjes e.d. want dat is hetgeen dat stuk gaat en na de garantieperiod peperduur is om te repareren.

Ik had het er laatst nog over met mn installateur, die had ook zo'n stylish model hangen in de showroom. Toen zijn we eens het aantal overbodige motortjes, klepjes, tandwieltjes en ander kwetsbaar spul gaan tellen, dat past niet op één hand. Zijn conclusie was ook: De basisfuncties, compressor, ventilatoren e.d. zijn rock-solid en gaan echt zelden tot nooit stuk. Vrijwel alle reparaties die hij deed waren aan flappen, schuiven, motortjes en andere extra's, van alle bekende merken overigens, niet persé daikin specifiek. Ook bij mijn eigen units zijn alleen maar onderdelen vervangen voor de "extra's".

[...]

Dat moet je óók bij een Ururu Sarara toch best wel regelmatig doen. Die zelf-schoonmaak functie helpt wel iets om de interval te vergroten, maar ook dat werkt niet echt geweldig. Zou er dus niet al teveel spijt van hebben.

Het systeem werkt met kleine metalen borsteltjes op een as aan de binnenkant van het filter, die gaat draaien, waarna het filter er overheen getrokken wordt met tandwieltjes (denk aan een soort lopende band) om het los(ser) te maken. Het filter wordt dan langs de opvangbak geleid, die met plastic borstels het stof aan de buitenkant eraf moet schrapen. Dat werkt echter voor geen meter. Het stof zit dus vooral aan de buitenkant van het filter c.q. vooral bovenop de unit en wordt er in de praktijk nauwelijks goed afgeveegd. Het scheelt wel iets, maar ik maak ze ongeveer elke 6 weken schoon (bij 24/7 bedrijf) en dan zit er eigenlijk nauwelijks stof in de opvangbak en het filter zelf zit dan helemaal dicht. Ook deze extra klinkt dus leuker dan het is, imho door een niet al te best ontwerp.
Enige voordeel van de Ururu vind ik de bevochtigingsunit maar ik hoor verschillende verhalen dat het in praktijk nogal tegenvalt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mr_evil08 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:26:
[...]

Enige voordeel van de Ururu vind ik de bevochtigingsunit maar ik hoor verschillende verhalen dat het in praktijk nogal tegenvalt.
Het is een mooi apparaat, maar technisch behoorlijk ingewikkeld en is er iets mis mee dan zijn de poppen aan het dansen (en die kans is ook groter gelet op het grote aantal componenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:23:
[...]

Ray,
Aan de buitenunitzijde zie ik in ieder geval knelkoppelingen als ik de zijkant er af haal.....
Heb jij ook de Ururu? En wel eens bij moeten vullen? Ik verwacht gezien de symptomen van pendelen het ook bijvullen betreft.
yup daar valt ook niet te solderen dus dat kan kloppen (of je moet soldeer flares hebben )

geen US hier maar wel bekend met het lekken van stek koppelingen. Normaal, indien goed geïnstalleerd, zal navullen eigenlijk nooit nodig zijn. Mij verteld en in de praktijk schijnbaar een feit is dat als je wel met koppelingen werkt bij de binnenunit de kans op lekkage vrijwel onvermijdelijk is.

maar het kan natuurlijk ook een andere storing zijn.

ff kap van de binnenunit los en kijken kan nooit geen kwaad

beste is natuurlijk monteur erbij en indien niet iets anders te zien leegpompen en wegen

edit. weet je trouwens zeker dat het al R32 is gezien de 5 jaar leeftijd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 06-07-2019 21:23 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2