Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste
Acties:

• Rob roelofs 1
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:59

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

Ray schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:21:
[...]

yup daar valt ook niet te solderen dus dat kan kloppen (of je moet soldeer flares hebben )

geen US hier maar wel bekend met het lekken van stek koppelingen. Normaal, indien goed geïnstalleerd, zal navullen eigenlijk nooit nodig zijn. Mij verteld en in de praktijk schijnbaar een feit is dat als je wel met koppelingen werkt bij de binnenunit de kans op lekkage vrijwel onvermijdelijk is.

maar het kan natuurlijk ook een andere storing zijn.

ff kap van de binnenunit los en kijken kan nooit geen kwaad

beste is natuurlijk monteur erbij en indien niet iets anders te zien leegpompen en wegen

edit. weet je trouwens zeker dat het al R32 is gezien de 5 jaar leeftijd ?
R32 is het wel ja, staat er in ieder geval op...ga maandag maar even climasense bellen. Voor het lekken eventueel van de koppeling binnenunit.....moet dan de unit er binnen af of waar zitten deze dingen?

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:53
Ik ken ze anders. zonder soldering. dus enkel met een trumpset bewerkt en dan dus koud op elkaar geklempt.

dus zoals het standaard aan de binnenunit zit.

vrijwel alle installaties die ik heb gehad door de jaren waren zo gemaakt dat dit doorgesneden werd en dan gesoldeerd. De enige unit waarbij dit niet is gedaan was met twee jaar lek .....

@Rob roelofs 1 je kan de kap met twee schroeven las maken en dan er af klikken vermoed ik. als het goed is zit dan wel tape om de leidingen maar je kan meestal wel zien of er koppelingen zitten want dan is het een stuk dikker op die plek

Ray wijzigde deze reactie 06-07-2019 22:36 (19%)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:23
Ray schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Ik ken ze anders. zonder soldering. dus enkel met een trumpset bewerkt en dan dus koud op elkaar geklempt.

dus zoals het standaard aan de binnenunit zit.

vrijwel alle installaties die ik heb gehad door de jaren waren zo gemaakt dat dit doorgesneden werd en dan gesoldeerd. De enige unit waarbij dit niet is gedaan was met twee jaar lek .....
Ik pers die koppelingen met een maxipro perssysteem.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Ray
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:36:
[...]

Ik pers die koppelingen met een maxipro perssysteem.
zal dan vast ook goed zijn hoor!

ik ken enkel de versie met de twee baco's en dan maar op goed geluk strak genoeg aandraaien of solderen waarbij voor zover ik weet de soldeer optie het meest lekdicht zou moeten zijn. of dat in ieder geval door de jaren heen zou moeten blijven

Ray wijzigde deze reactie 06-07-2019 22:40 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:40
@Ray Elke installateur zal zo zijn voorkeur hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar de stekkoppeling, vandaar dat ik de leidingen opmaat heb laten maken bij Climasense.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray
wizzopa schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:46:
@Ray Elke installateur zal zo zijn voorkeur hebben.
Mijn voorkeur gaat uit naar de stekkoppeling, vandaar dat ik de leidingen opmaat heb laten maken bij Climasense.
\
zeker. maar, met mijn beperkte kennis, zou ik altijd kiezen voor solderen aan de kant vd binnenunit.

overigens heb ik aan de buitenunit kant ook de speciale soldeer flares , volgens mij dat wat ik op jou foto zag, laten maken.

mogelijk hebben we het ook niet over hetzelfde.... ik doel op enkel het optrompen van de koelleiding en dan met een knel (stek) koppeling vastzetten versus solderen

wat ik denk op jou foto te zien is een degelijk (stek?) koppeling die op de leiding gesoldeerd is en daarna gekneld wordt. dat maakt imho nogal een verschil

maaf afin ik ben ook geen monteur :) vertel enkel wat mij verteld is mijn ervaring

tldr was dat schijnbaar de ene koppeling wat meer bekend staat om te gaan lekken dan de ander

Ray wijzigde deze reactie 07-07-2019 12:24 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

17 juli 1400uur onderhoud gepland vanuit Climasense

Acties:
  • 0Henk 'm!

• luckydream
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-10 00:45
Ik heb een hoekhuis dat ik deels wil verwarmen met een lucht lucht warmtepomp
Ik stook alleen in de woonkamer en open keuken mij verbruik is 900 m3 gas waarvan ca 185 m3
is voor koken en warm water . Ik wil de stroom die nodig is voor de warmtepomp opwekken
met zonnepanelen. mij oog is gevallen op een Mitsubishi Heavy industries , SRK ZSX-W van 3,5 kw
mij ramen zijn voorzien van hr*** glas en de vloer en muren en dak zijn geïsoleerd
mij vraag is hoeveel kw/h moet ik opwekken om 715 m3 gas te vervangen
de coop waar van de lucht lucht warmtepomp is 5,1 en de eer waarde 9,5
Al vast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:36
Ik kan wel een getal noemen, maar elk huis is anders.
Mijn gasverbruik lag rond 700m3 voor verwarmen en de 2 airco's verbruiken samen tot 1600kWh.
Isolatie is matig met veel oud dubbel glas en open spouwen.
Hou je gasverbruik x2 aan, dan zit je safe.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:09

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

luckydream schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:28:
Ik heb een hoekhuis dat ik deels wil verwarmen met een lucht lucht warmtepomp
Ik stook alleen in de woonkamer en open keuken mij verbruik is 900 m3 gas waarvan ca 185 m3
is voor koken en warm water . Ik wil de stroom die nodig is voor de warmtepomp opwekken
met zonnepanelen. mij oog is gevallen op een Mitsubishi Heavy industries , SRK ZSX-W van 3,5 kw
mij ramen zijn voorzien van hr*** glas en de vloer en muren en dak zijn geïsoleerd
mij vraag is hoeveel kw/h moet ik opwekken om 715 m3 gas te vervangen
de coop waar van de lucht lucht warmtepomp is 5,1 en de eer waarde 9,5
Al vast bedankt
Hoi,

Een veelgebruikte formule is 8,8Kwh voor elke 1m3 gas.
Dat zou in jou geval rond de 1234Kwh op jaarbasis betekenen. Bij mij klopte de berekening redelijk goed. Was ook in lijn met wat Mitsubishi als waarden p/j opgaf.

Mvg,

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18:04
Na 2-3 weken vertraging.. (stelling nodig)
airco
Daikin Comfora FTXP50M / RXP50M 5,0kW
buitenunitAirco

enkel nog eens kijken voor de Wi-Fi module.. dit was jammer genoeg de enigste plek waar ik hem binnen kon zetten. Hopelijk kan ik hiermee in de zomer de boven verdieping voldoende koelen en ook gebruiken en verwarming 's ochtends om de badkamer rap op temperatuur te krijgen.

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 15-07-2019 11:41 (21%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• IssY_I
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:43
@Icekiller2k6 Wow succes met o.a eventueel bijvullen of onderhouden _O-

Maar je hebt nu wel een situatie waarbij de warme lucht tot een bepaald punt niet meer goed wordt afgezogen en gekoeld, hij zal nu lucht in de badkamer wat al koud is telkens maar aanzuigen en weer her-koelen want de warme lucht krijgt nooit de kans om opgezogen te worden want die blijft hangen achter het muurtje. Ik zou als ik jou was boven de badkamer deur een grote gat maken (zo dicht mogelijk tot aan het plafon) en een mooi rooster inhangen.

Nu heb je dus als je door de verdieping loopt dat het onder je oksels lekker koel aanvoelt maar daarboven niet

IssY_I wijzigde deze reactie 15-07-2019 16:51 (7%)

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-10 21:33
@Icekiller2k6 koelen wil opzich wel, nadeel als je een open trappengat hebt dat waarschijnlijk eerst het benedenstuk gekoelt wordt en pas na lang koelen voel je het boven pas.

Als ik de woonkamerdeur openzet wordt de gang ook probleemloos mee gekoelt(open trap naar boven), alleen het blijft een beetje hangen rond de helft naar boven toe.

Je voelt duidelijk een overgang als je op de trap loopt.
Mijn unit hangt aan de andere kant van de woonkamer en blaast niet rechtstreeks naar de gang.

Hopelijk heb je geen kinderen/vriendin dat houd van lang en heet douchen, binnen de kortste keren kan de unit mogelijk onder de "schimmel" zitten.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 15-07-2019 17:00 (13%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• IssY_I
Wat @mr_evil08 al zei ook niet ideaal ivm schimmel en kortsluiting? Ik zou echt als ik jou was de boel even veranderen, waarom heb je de airco niet opgehangen op dat tussen muurtje boven de badkamer deur? de leidingen dan mooi begeleiden naar het gat wat je nu hebt gemaakt. Opgelost!. Volgens mij kost dit je een uurtje werk en wat centjes voor de leidinggoot, (mits je nog 5 meter leiding lengte over hebt?)

IssY_I wijzigde deze reactie 15-07-2019 17:20 (11%)

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:39
De_Sint schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Hoi,

Een veelgebruikte formule is 8,8Kwh voor elke 1m3 gas.
Dat zou in jou geval rond de 1234Kwh op jaarbasis betekenen. Bij mij klopte de berekening redelijk goed. Was ook in lijn met wat Mitsubishi als waarden p/j opgaf.

Mvg,
@luckydream Bovenstaande werkt wel, maar let op met het piekvermogen. Oftewel hoeveel heb je nodig op de koudste dag. Als de L/L slechts dient als ondersteuning of deels vervanging van gas, kun je natuurlijk altijd nog bijstoken. Is dit niet het geval, dan zou je moeten kijken hoeveel gas er door gaat op de koudste dag. Met je 3,5 kW weet je in ieder geval dat je niet meer dan de specs omschreven capaciteit kunt toevoegen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18:04
@IssY_I Buitenkant wordt proper gemaakt via ladder en compresseur (beiden heb ik).
Desnoods een stelling dat 3meter hoog kan voor extra materiaal op te zetten. Installatie is overigens gedaan door een bedrijf. Dus geen leiding of goot over..

Er zit langs de airco een verluchtingsgat, en ik wou geen opbouw goot op de muur.. omdat zodra de badkamer gerenoveerd wordt dit tot het plafond betegeld wordt.

Door oriëntatie is er jammer genoeg geen andere mogelijkheid voor een airco te zetten, voorkant en zijkant huis mag niet.

Verwarming zou enkel voor 's ochtends de badkamer zijn.. voor de kou te breken. De radiator gaat nog steeds hoofd verwarming eenheid zijn. De airco is inderdaad bedoeld voor boven te verkoelen en inderdaad een open traphal (is een 3d air model zodat ik luchtstroom rechtstreeks kan mikken op de deur ;)), daarmee is de airco feitelijk ook *te zwaar* een 5kw om dit te kunnen trekken.

Gelukkig is door nieuw dubbelglas (1,0), muur isolatie, dakisolatie en rolluiken het onder nooit echt te warm. De slaapkamer voorkant van het huis echter wel. vrouw is airco gewoon van thuis..

Als ik me niet vergis beschikt deze ook over een ontvochtigersfunctie.. dus zou me straf zijn dat schimmel een groot probleem is?

@mr_evil08 geen kinderen, en vrouw doucht nooit heet/lang ivm beperkte boiler en wordt raam opengezet.

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 15-07-2019 17:59 (19%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• wizzopa
Rob roelofs 1 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:10:
17 juli 1400uur onderhoud gepland vanuit Climasense
En hoe is het onderhoud verlopen.

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:00
Vandaag is er bij ons eindelijk een daikin llwp geïnstalleerd. Helaas werkt die nog niet naar behoren en komen ze maandag terug. Het gaat om een gebruikte llwp, 3 maanden oud, met een universele afstandsbediening. Ik vroeg mij af of het mogelijk is via een universele ab ook storingscodes uit te lezen. Het gaat om een ftxp-l waarbij oorspronkelijk een daikin arc480a11 afstandsbediening hoort. Weet iemand dit toevallig? Ik wil eigenlijk voorkomen dat we een discussie krijgen over dat het aan het apparaat ligt of een foutieve montage. Verwacht ik niet hoor want het zijn prima mensen maar het maakt het misschien wel makkelijker. Iemand toevalig in Friesland of omstreken die voor een dagje zijn ab wil uitlenen (wmb tegen betaling) 😁

• Ray
@Sjors81 aan het uitlezen met de AB kom je niet erg ver weet ik uit ervaring.

een monteur die vaker daikin doet hoort eigenlijk een uitlees module te hebben. die prik je op de buitenunit op een poort op de print en daarmee kan je vrijwel alles real time uitlezen.

wat werkt er overigens niet ? want indien goed geïnstalleerd en niet defect vooraf zou het normaal moeten werken.

• IssY_I
@Ray Ik kan met de app het systeem op 100+ fouten/storingen laten scannen. De afstandbediening kan dit voor zover ik weet niet.. die hangt aan de muur zonder batterijen erin want vindt de app veel fijner en sneller werken.

• Sjors81
Airco bleek niet goed gedemonteerd te zijn waardoor hij volledig moest worden gevuld. Baas vd monteurs verwacht dat het daar is misgegaan.
Hij begint te blazen maar l lucht is niet echt koud terwijl ik het op de laagste temp heb staan. Na ongeveer 5min houdt die op met blazen maar blijft wel aan, na ongeveer 3 min gaat die weer aan pakt die dezelfde stand weer op. Dit doet hij ongeveer een half uur en houdt dan helemaal op en het inbedrijflampje begint dan groen te knipperen. Alleen als ik hem vd stroom haal begint hij weer opnieuw het voorgaande af te draaien.

@IssY_I heb geen online controller

• IssY_I
Kijk eens even of de ventilator (buitenunit) wel draait?

• Sjors81
Die draait wel maar niet heel hard

• IssY_I
Wat is "niet heel hard" kan je de omwentelingen letterlijk tellen? Ik weet niet of jezelf een beetje technisch bent maar je kan die ronde of vierkante kap aan de voorzijde eraf halen en met de hand even de fan draaien.. Deze moet gewoon soepel en vrij vanzelf draaien als je er een ruk(je) aan geeft... Wel even compleet de stroom eraf halen eerst!!!

• Sjors81
Nee, het is meer dat hij qua geluid licht zoemt, hij draait dus wel gewoon soepel en kan zeker de omwentelingen niet tellen

• IssY_I
Komt het geluid van de ventilator of vanaf de compressor? Als er weinig of helemaal geen koumiddel inzit dan is dit funnest voor de compressor ik zou er sowieso vanaf blijven en niet elke keer weer inschakelen.

• Sjors81
Ventilator, kom er nu ook niet meer aan, staan maandag weer op de stoep.. Hopelijk voor de hete dagen doet hij het

• Ray
@Sjors81 dat is inderdaad wel een ding bij een gebruikte. als iemand zo onhandig is hem niet juist terug te laten pompen in de buitenunit en of de ventielen niet goed dicht zet dan is dat een probleem

anderzijds... zou ik als verkoper van een gebruikte unit die ik zelf niet gedemonteerd heb hem altijd eerst extern afpompen om dit dus te voorkomen.

dat is dan ook mijn tip indeze. systeem leegpompen en op basis daarvan juist vullen. Niet op de gok er nu maar wat bij in doen

@IssY_I is dat ook met een daikin ? staat me niet bij dat die in de app die functie hebben. maar ook nooit naar gezocht... wel eens de AB functie daarvoor getest maar dat bracht me niets. uitlezen met de juiste spullen zolas hier gedaan geeft wel een precies beeld.

overigens heb je dan nog steeds geen idee vd vulling of drukken

Ray wijzigde deze reactie 20-07-2019 10:58 (26%)

• Sjors81
Ray schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:28:
@Sjors81 dat is inderdaad wel een ding bij een gebruikte. als iemand zo onhandig is hem niet juist terug te laten pompen in de buitenunit en of de ventielen niet goed dicht zet dan is dat een probleem

anderzijds... zou ik als verkoper van een gebruikte unit die ik zelf niet gedemonteerd heb hem altijd eerst extern afpompen om dit dus te voorkomen.

dat is dan ook mijn tip indeze. systeem leegpompen en op basis daarvan juist vullen. Niet op de gok er nu maar wat bij in doen

@IssY_I is dat ook met een daikin ? staat me niet bij dat die in de app die functie hebben. maar ook nooit naar gezocht... wel eens de AB functie daarvoor getest maar dat bracht me niets. uitlezen met de juiste spullen zolas hier gedaan geeft wel een precies beeld.

overigens heb je dan nog steeds geen idee vd vulling of drukken

edit. ik gebruik ook nooit de AB maar ook niet de app. zoals eerder gezegd zet ik de units begin zomer aan op een bepaalde stand en rond de tijd dat er sneeuw valt zet ik ze een keer weer uit :9

edit 2. nu past deze reactie weer beter in het airco topic :o
Wat ik heb begrepen was dat die helemaal leeg was en opnieuw moest worden bijgevuld. Had het inderdaad over ventielen die open stonden.

Maar matchen de 'klachten' ook met de mogelijke oorzaak dat er te weinig gas in zit? Hij had het over opnieuw de druk meten geloof ik

• IssY_I
@Ray

Geen idee of dit met de Daikin app ook kan.. dit is met de Midea app.

@Sjors81
Ja maar een ventilator moet niet zoemen, deze moet vooral omdat jij zegt deze "niet hard draait" geruisloos zijn op een zachte windgeruis geluid na, mischien loopt deze aan of is de lager ervan verrot of het motortje gaar.. (voor jou ogen lijkt dit soepel te gaan maar dit hoeft niet zo te zijn).. Ik zou toch echt even die fan controleren of laten controleren als je het zelf niet kan of aandurft, kan je dat op zn minst meteen uitsluiten.

• Afca_020
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19-10 08:35
Ik heb een Daikin besteld in Italie en deze door een vakman aan laten sluiten.

De eerste paar minuten hoor je alleen de ventilator draaien. Daarna lijkt hij wat harder te moeten gaan werken en dan begint de unit geluid te maken waarvan ik denk dat het niet goed is.

Ik durf de unit niet te lang te laten draaien als hij dit geluid maakt om te kijken of het weer verdwijnt....niet voordat ik weet of het kwaad kan of niet.

De buitenunit staat perfect waterpas en hij staat op een trillingsmatje.

Afca_020 wijzigde deze reactie 20-07-2019 10:09 (43%)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-10 22:26
Afca_020 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:02:

De eerste paar minuten hoor je alleen de ventilator draaien. Daarna lijkt hij wat harder te moeten gaan werken en dan begint de unit geluid te maken waarvan ik denk dat het niet goed is.

[YouTube: 20190720 090526 1]

Ik durf de unit niet te lang te laten draaien als hij dit geluid maakt om te kijken of het weer verdwijnt....niet voordat ik weet of het kwaad kan of niet.

Het klinkt of er iets bij de fan aanloopt ? Kijken of je kan bepalen welk deel het vandaan komt en dan bepalen of het zichtbaar is. Als het uit een gesloten onderdeel komt dan vrees ik dat je het nadeel van importeren gaat ervaren :/

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:54
Klinkt niet echt alsof er iets aanloopt. Klinkt eerder als resonantie oid. Misschien de vakman even om advies vragen? (Die installeert daarna ook nooit meer als het niet door hem geleverd is :P)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ray
@Afca_020 lijkt wel de compressor die erg hoog in toeren zit. Dat zou niet zo moeten zijn. heb je wellicht de wifi module dan kan je uitlezen hoe snel de compressor draait.

maar hoe was het dan na installatie ? ik neem aan dat er toch proefgedraaid is ..... ?

Ray wijzigde deze reactie 20-07-2019 11:01 (20%)

• Afca_020
Ik heb contact gehad met de vakman en mee laten luisteren aan de telefoon.
Hij denkt (voor zover dat mogelijk is aan de telefoon) aan het geluid te horen dat het de compressor is.
"Gewoon laten draaien, als hij stuk gaat dan gaat ie stuk" was zijn advies.
En dan kon hij wel een nieuwe buitenunit leveren.
Onderdelen vervangen dat deden ze niet, valt toch altijd duurder uit.
Hij wil ook wel iemand langs sturen om even in het echt te luisteren.

De installatie is door een medewerker gedaan van de man die ik vandaag gesproken heb.
Na de installatie was het geluid er ook, maar als je de unit aan de voorkant heel iets op tilde was het geluid even weg.
De unit stond toen ook niet waterpas dus dachten we beiden dat het daar aan lag.
Nu heb ik m echt perfect waterpas staan en het geluid blijft dus nog steeds.

Ik heb een wifi module maar kan nergens in de app het toerental van de compressor uitlezen.

Net nog even verder geëxperimenteerd en als ik hem in eco mode zet dan is er niks aan de hand.
Zet ik de airco echt aan het werk dan hoor je de buitenunit echt in toeren omhoog gaan en dan begint het geluid weer,

• IssY_I

Hoelang zijn de leidingen? Volgens mij zijn daikin buiten units als ik mij niet vergis standaard voorgevuld t/m 15 meter aan koudemiddel (correct me some one if im wrong) Kijk even in de handleiding boekjes over de vulling.. Aangezien dit een splinter nieuwe unit is en jij mischien leidingen eraan hebt hangen die veel korter zijn bijvoorbeeld 5 meter en de "Vakman" heeft niets afgetapt en enkel gevacumeerd dan zit er dus te veel koudemiddel in en krijg je ook dit soort geluiden.

Werkt de unit voor de rest wel goed kwa koelen binnen?

• Afca_020
IssY_I schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Hoelang zijn de leidingen? Volgens mij zijn daikin buiten units als ik mij niet vergis standaard voorgevuld t/m 15 meter aan koudemiddel (correct me some one if im wrong) Kijk even in de handleiding boekjes over de vulling.. Aangezien dit een splinter nieuwe unit is en jij mischien leidingen eraan hebt hangen die veel korter zijn bijvoorbeeld 5 meter en de "Vakman" heeft niets afgetapt en enkel gevacumeerd dan zit er dus te veel koudemiddel in en krijg je ook dit soort geluiden.

Werkt de unit voor de rest wel goed kwa koelen binnen?
De leiding is 6 a 7 meter lang en de buitenunit is voor 10 meter leiding voorgevuld.
Quote uit de handleiding. "Wanneer de koelmiddelleiding langer is dan 10m, is extra koelmiddel nodig."

Op de factuur staan alleen uren en materiaalkosten, daar kan ik dus niet aflezen of er ook koelmiddel is afgetapt.

Maar zou voor 3 meter teveel aan koelmiddel dit geluid ook kunnen veroorzaken?

De unit binnen werkt perfect.
Het is nu natuurlijk niet super warm buiten maar tijden het testen koelt hij goed.

Afca_020 wijzigde deze reactie 20-07-2019 13:49 (5%)

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:36

Het is opzich een herkenbaar geluid voor mij. Klinkt ieder geval alsof het van de compressor komt. In winter, als ik hem in power mode gooi, klinkt het ook zo, maar lagere frequentie en minder hard.

• Afca_020
Ander filmpje met de kap er af.
En de ventilator gefilmd om te kijken of er iets van onbalans in zit.

• IssY_I
In dat filmpje hoor ik bijna niks meer, klinkt normaal vergeleken met de eerste filmpje :P
Mischien resonantie in de kap zelf ?

3 meter extra aan koudemiddel mag geen problemen opleveren lijkt mij, ik denk dat de heren bij Daikin en al die anderen daar wel rekening mee hebben gehouden aan die paar grammetjes teveel of te weinig.

IssY_I wijzigde deze reactie 20-07-2019 14:20 (44%)

• wizzopa
Ik heb een wifi module maar kan nergens in de app het toerental van de compressor uitlezen.
Via je App kan je het ip-adres van je wifi controler op zoeken, rechts boven het tandwieltje.
Ip adres invullen in de zoekbalk van je browser

http://x.x.x.x/aircon/get_sensor_info

• Sjors81
Sjors81 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:39:
[...]

Maar matchen de 'klachten' ook met de mogelijke oorzaak dat er te weinig gas in zit? Hij had het over opnieuw de druk meten geloof ik
Iemand?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ray
Ja. Bij te weinig vulling zal de compressor dus harder moeten werken.

Lees hem maar eens uit zoals net uitgelegd. Normaal zou hij niet boven de 40 hèrz komen bij dit weer vermoed ik.

@IssY_I de vulling af fabriek is tot een bepaalde lengte. Aftappen is dus nooit aan de orde .... al zit er maar 2 meter leiding aan gewoon in bedrijf stellen. Pas als de lengte de fabrieksvulling overschrijdt moet je gaan bijvullen

Daarnaast, maar dat is hier niet al wel heel vaak gezegd, is de enige zuivere manier om te weten of er voldoende inzit extern leegpompen en wegen. Druk meten zegt niet zo heel veel en enkel op basis daarvan er ‘ zo maar’. Wat bij in doen is gewoon geen goed idee. Is hier echt diverse keren al uitvoering uitgelegd (of in het andere airco topic)

Mmm haal nu twee vraagstellers door elkaar zie ik :o maar de reactie is redelijk universeel :)

Ray wijzigde deze reactie 20-07-2019 16:55 (5%)

• Afca_020
Deze waardes heb ik net uitgelezen.

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=23.0,err=0,cmpfreq=62,mompow=7

Dit is na een paar minuten als hij dus harder begint te draaien.

Wat ik kan doen is kijken of de lengte van de leiding stiekem toch niet langer is dan 10 meter.
Maar dan mag ik weer de kruipruimte in onder het huis.

• linp
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-10 12:58
ik heb drie kandidaten voor een 3.5 KW single Split systeem:.
Panasonic Etherea KIT-Z35-TKE S.E.E.R./S.C.O.P. 8.50/5,10
Daikin Perfera FTXM35M-RXM35M9 S.E.E.R./S.C.O.P. 8.51/5,10
Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZSX-W S.E.E.R./S.C.O.P. 9,5 /5,10

ik wil er ook mee gaan verwarmen, enkel glas, spouwmuren, voormalige boerderij.

Dit zijn alledrie goede merken, is er volgens jullie een bepaald model wat er uitspringt? Zowel positief als negatief.
Alvast bedankt.

linp wijzigde deze reactie 20-07-2019 17:42 (27%)

• Ray
Afca_020 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:36:
Deze waardes heb ik net uitgelezen.

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=23.0,err=0,cmpfreq=62,mompow=7

Dit is na een paar minuten als hij dus harder begint te draaien.

Wat ik kan doen is kijken of de lengte van de leiding stiekum toch niet langer is dan 10 meter.
Maar dan mag ik weer de kruipruimte in onder het huis.
62 Hz is richting Max vermogen dus mijn vermoeden dat het de compressor is klopt wel. Ter vergelijking die van mij loopt nu op 15 hz

Een paar meter extra leiding zal dit ook niet veroorzaken. Als het de vulling is zit er echt veel te weinig in. Hij moet nu dus bijna Max draaien om druk op te bouwen. Bij iets te weinig merk je alleen dat je niet het maximale koelvernogen haalt .

• Afca_020
Ray schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:49:
[...]

62 Hz is richting Max vermogen dus mijn vermoeden dat het de compressor is klopt wel. Ter vergelijking die van mij loopt nu op 15 hz

Een paar meter extra leiding zal dit ook niet veroorzaken. Als het de vulling is zit er echt veel te weinig in. Hij moet nu dus bijna Max draaien om druk op te bouwen. Bij iets te weinig merk je alleen dat je niet het maximale koelvernogen haalt .
Enig idee wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn dat de compressor zo max draait?

Of is dit in het begin normaal om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen?

Wat ik kan doen is hem een tijd laten draaien en dan kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ray
Afca_020 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:52:
[...]

Enig idee wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn dat de compressor zo max draait?

Of is dit in het begin normaal om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen?

Wat ik kan doen is hem een tijd laten draaien en dan kijken wat er gebeurd.
Te weinig koelmiddel of gebruik vd powerfull stand en of lage setpoint vraagt ook meer vermogen. Hij meet Binnen 23 graden. Op hoeveel staat je doel?

Dan nog is 62 Hz voor koelen met dit weer erg hoog.

Het kan zijn dat hij terug gaat toeren maar te lang zonder voldoende koelmiddel draaien is niet goed. Daar zit wel een protectie ingebouwd dacht ik

Ray wijzigde deze reactie 20-07-2019 18:11 (4%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Afca_020
Ray schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Te weinig koelmiddel of gebruik vd powerfull stand en of lage setpoint vraagt ook meer vermogen. Hij meet Binnen 23 graden. Op hoeveel staat je doel?

Dan nog is 62 Hz voor koelen met dit weer erg hoog.

Het kan zijn dat hij terug gaat toeren maar te lang zonder voldoende koelmiddel draaien is niet goed. Daar zit wel een protectie ingebouwd dacht ik
Ik had het doel op 19 graden staan.

Dus eigenlijk moet ik even exact de leidinglengte opmeten en iemand laten komen om de juiste hoeveelheid koelmiddel toe te laten voegen.

Heb de oorzaak trouwens ook gevonden.

Beetje raar gefilmd zie ik. :X

De oplossing om de buitenunit zonder kabaal te laten draaien...zelfs op freq=70... is een stukje karton.

• Ray
@Afca_020 maar daalt hij wel toeren en draait de fan rustig of als een orkaan? Mijn ervaring is dat met deze temperaturen de compressor absoluut niet hoog in toeren draait maar enkel de fan soms wat harder draait om de hitte af te geven

De enige manier om zeker te weten of de vulling klopt is wegen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afca_020
Ray schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:09:
@Afca_020 maar daalt hij wel toeren en draait de fan rustig of als een orkaan? Mijn ervaring is dat met deze temperaturen de compressor absoluut niet hoog in toeren draait maar enkel de fan soms wat harder draait om de hitte af te geven

De enige manier om zeker te weten of de vulling klopt is wegen
Hij daalt op een gegeven moment zeker in toeren, maar haalt zeker niet de 15hz van jou.
Laagste wat ik gezien heb is 40hz.

De fan draait hard vind ik, al heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal.

Maar ik zal vandaag eens wat langer de airco laten draaien en loggen wat er gebeurd.

Verder ga ik toch maar onder de vloer om de exacte leidinglengte op te meten.
En dan even zoeken of ik iemand kan vinden die voor een redelijke prijs de vulling kan nakijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray
Hoeveel kW unit praten we eigenlijk over in wat voor een ruimte?

En laat je hem 24/7 draaien?

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

Japie.G

Colour Classic

Heb een wat ouder daikin airco (3,5kw). Als ik de powerstand aanzet hoeveel stroomverbruik zou je dan verwachten? Ik meet maar 400w. Heb het gevoel dat hij zn max vermogen niet haalt.. iemand een idee?

De hartelijke groeten van mij!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:30
Japie.G schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:09:
Heb een wat ouder daikin airco (3,5kw). Als ik de powerstand aanzet hoeveel stroomverbruik zou je dan verwachten? Ik meet maar 400w. Heb het gevoel dat hij zn max vermogen niet haalt.. iemand een idee?
Wat zegt de datasheet van je airco?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Het is een RX35JV1B 3,5kw buitenunit. Specsheet zegt min vermogen 290w, max vermogen 1300w. Ik krijg, wat ik ook doe.. het verbruik niet boven de 400w....

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Japie.G Heb je niet een of andere eco-mode of energiebespaarstand aanstaan? Zou kunnen dat daardoor het energieverbruik gelimiteerd is.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Kloekie
  • Registratie: januari 2001
@Japie.G Of fan snelheid op max op de binnenunit.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nope, powerstand aan, temp op zn laagst.

• Ray
Japie.G schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:23:
Nope, powerstand aan, temp op zn laagst.
Heeft het eerder wel goed gewerkt ergo was het opgenomen vermogen hoger ?

Kan anders nog een switch zijn op de buitenunit die eco forceert

Als dat het niet is dan is wellicht een servicebeurt aan de orde en controle Vd vulling op juiste gewicht

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Het is een nieuwe installatie. De monteur komt binnenkort voor een nieuwe vulling, over het hoofd gezien dat we een langer dan normale leidinglengte hebben👌🏻

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

wizzopa schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:41:
[...]

En hoe is het onderhoud verlopen.
Climasense is langs geweest. Ik was er zelf niet bij ivm werk. Mijn vrouw was thuis en ze hebben aangegeven dat de AB mss in ventilatiestanden zou staan.
Dat was natuurlijk niet het geval maar zo is men wel vertrokken. Met andere woorden....probleem is er nog steeds. Begin zelf aan me te twijfelen dus zal nogmaals goed omschrijven wat er aan de hand is....
Als volgt....op dit moment staat de unit op COOLING heerlijk te koelen. Op dit moment doet hij dat in auto stand maar zou ook kunnen op stand I,II of III.
Na een tijdje met koelen bezig te zijn geweest gaat de unit plots hier mee stoppen en gaat dan over op ransom blazen met een wisselende kracht....dit gaat zo een paar minuten voort en dan hoor en voel je plots dat hij weer in de echte koelmodus terug springt...eerder ging de unit dan zo ver als kan terug modelleren en zo beperkt als kan bijkoelen...nu is dat dus random blazen... Zoals gezegd dit doet hij dus op alle standen. Wat zou er loos zijn? Wie herkent dit probleem? Zou het toch bijvullen zijn na 5 jaar......hoor graag.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:36
@Rob roelofs 1 Ik mag hopen dat ze voor dit 'advies' geen kosten hebben gerekend? Ik zou er ieder geval geen genoegen mee nemen en ze gewoon terug laten komen, en dat je er zelf bij bent.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

vinom schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:31:
@Rob roelofs 1 Ik mag hopen dat ze voor dit 'advies' geen kosten hebben gerekend? Ik zou er ieder geval geen genoegen mee nemen en ze gewoon terug laten komen, en dat je er zelf bij bent.
Ga daar maar van uit!

• De_Sint

De_Sint

Heren,

Even een vraagje met de aankomende warme dagen.
Op de meeste airco's zit ook een Dry functie. De werking ervan zal iedereen bekend zijn.

Alleen snap ik de oosterse logica er niet van.
Als ik DRY aanzet kan ik de FAN niet regelen, moet ik een temperatuur instellen en voel ik, als hij aanschakelt, een koude bries. Bovendien blijft de luchtvochtigheid nu rond de 67%

DRY houd toch geen rekening met de temperatuur, waarom moet ik die dan wel instellen en geen gewenste luchtvochtigheid percentage, en waarom voel ik een koude bries?
En waarom lukt het hem niet om de luchtvochtigheid onder de 60% te krijgen, wat over het algemeen de wenselijke luchtvochtigheidgraad is.

De handleiding zegt hier niets over en websites met praktijk voorbeelden refereren voornamelijk naar landen die boven de 90% hebben.

Beetje verwarrend, want op deze manier kan ik net zo goed de aircofunctie aanzetten.

Mvg,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@De_Sint De DRY functie koelt ook en de COOLING functie droogt ook. Het is ook feitelijk gewoon hetzelfde, het enige is dat in de DRY functie de fan op lage snelheid draait, waardoor de lucht langere tijd in de unit blijft, daardoor verder afkoelt en dus meer condenseert. Er wordt dan dus meer vocht uit de lucht gehaald.

Omdat de ruimte toch ook wel wat gekoeld wordt zal de relatieve luchtvochtigheid niet zoveel dalen. Koudere lucht kan immers minder vocht bevatten dan warmere lucht. De absolute luchtvochtigheid gaat wel naar beneden.

Ik ontken het bestaan van IE.

• De_Sint

De_Sint

cyberstalker schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:22:
@De_Sint De DRY functie koelt ook en de COOLING functie droogt ook. Het is ook feitelijk gewoon hetzelfde, het enige is dat in de DRY functie de fan op lage snelheid draait, waardoor de lucht langere tijd in de unit blijft, daardoor verder afkoelt en dus meer condenseert. Er wordt dan dus meer vocht uit de lucht gehaald.

Omdat de ruimte toch ook wel wat gekoeld wordt zal de relatieve luchtvochtigheid niet zoveel dalen. Koudere lucht kan immers minder vocht bevatten dan warmere lucht. De absolute luchtvochtigheid gaat wel naar beneden.
Wow. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Dit begrijp ik in ieder geval wel.

Nu snap ik de logica ook beter.

Mvg,

• Tromp.et
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18:44
wizzopa schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Via je App kan je het ip-adres van je wifi controler op zoeken, rechts boven het tandwieltje.
Ip adres invullen in de zoekbalk van je browser

http://x.x.x.x/aircon/get_sensor_info
Iemand een idee of dit ook werkt bij Mitsubishi airco’s? Ik ben wel benieuwd naar de frequentie van mijn unit. Surfen naar het ip adres geeft een inlog scherm met gebruikersnaam en wachtwoord welke ik niet weet...

• Sjors81
Rob roelofs 1 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Climasense is langs geweest. Ik was er zelf niet bij ivm werk. Mijn vrouw was thuis en ze hebben aangegeven dat de AB mss in ventilatiestanden zou staan.
Dat was natuurlijk niet het geval maar zo is men wel vertrokken. Met andere woorden....probleem is er nog steeds. Begin zelf aan me te twijfelen dus zal nogmaals goed omschrijven wat er aan de hand is....
Als volgt....op dit moment staat de unit op COOLING heerlijk te koelen. Op dit moment doet hij dat in auto stand maar zou ook kunnen op stand I,II of III.
Na een tijdje met koelen bezig te zijn geweest gaat de unit plots hier mee stoppen en gaat dan over op ransom blazen met een wisselende kracht....dit gaat zo een paar minuten voort en dan hoor en voel je plots dat hij weer in de echte koelmodus terug springt...eerder ging de unit dan zo ver als kan terug modelleren en zo beperkt als kan bijkoelen...nu is dat dus random blazen... Zoals gezegd dit doet hij dus op alle standen. Wat zou er loos zijn? Wie herkent dit probleem? Zou het toch bijvullen zijn na 5 jaar......hoor graag.
weet niet of je er wat aan hebt, maar een paar dagen geleden heb ik gepost ivm probleem met mijn net geinstalleerde llwp (ook een daikin). problemen lijkt voor een deel waar ik last van had (onvoldoende koelen, opnieuw opstarten (geen mogelijkheid om fanspeed oid aan te passen) en na een aantal keer in een soort van storingsmodus. Uiteindelijk is die gister bijgevuld en nergens meer last van. Wellicht heb je er wat aan.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Sjors81 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:06:
[...]

weet niet of je er wat aan hebt, maar een paar dagen geleden heb ik gepost ivm probleem met mijn net geinstalleerde llwp (ook een daikin). problemen lijkt voor een deel waar ik last van had (onvoldoende koelen, opnieuw opstarten (geen mogelijkheid om fanspeed oid aan te passen) en na een aantal keer in een soort van storingsmodus. Uiteindelijk is die gister bijgevuld en nergens meer last van. Wellicht heb je er wat aan.
@Sjors81 gaf de unit of de afstandsbediening bij jou een storing aan? Of hoe kwam je tot het idee om hem opnieuw af te vullen. Climasense geeft mij aan, zolang hij nog koelt, en geen storing aangeeft, kunnen wij niets doen...dit lijkt mij een beetje te kort door de bocht als er reeds 5 jaar niets aan de Unit is gedaan en bij 16draaiuren per dag. Dus ben sterk aan het overwegen om hem ook bij te laten vullen.....echter ik kan niet goed motiveren of dit nu de juiste actie zal zijn......jammer dat ik als klant zelf op ontdekkingsreis moet. Hoor graag van je.

• hayabusaturbo
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-08 08:58
Vraagje, ik zoek een split lucht/lucht systeem waarbij de buitenunit op een plat dak zou moeten komen.
Nu zou het mooi zijn als die unit zo min mogelijk zichtbaar is en dus liefst zo laag mogelijk.
Alle units die ik zie zijn staande modellen, weet iemand of er ook platte liggende versies bestaan?
Of zou je een staande unit ook plat/90 graden gekanteld mogen monteren?

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:58

Anton Rongen

Failure is no option!

Rob roelofs 1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:13:
[...]

@Sjors81 gaf de unit of de afstandsbediening bij jou een storing aan? Of hoe kwam je tot het idee om hem opnieuw af te vullen. Climasense geeft mij aan, zolang hij nog koelt, en geen storing aangeeft, kunnen wij niets doen...dit lijkt mij een beetje te kort door de bocht als er reeds 5 jaar niets aan de Unit is gedaan en bij 16draaiuren per dag. Dus ben sterk aan het overwegen om hem ook bij te laten vullen.....echter ik kan niet goed motiveren of dit nu de juiste actie zal zijn......jammer dat ik als klant zelf op ontdekkingsreis moet. Hoor graag van je.
Als mijn airco van de auto nog koelt maar met onvoldoende koelmiddel dan begint die bij het opstarten te sissen. Bij nog minder koelmiddel wordt één kant van de uitblaas niet meer koud, daarna is het over.
De reden dat ik op tijd laat bijvullen is om extra belasting van de pomp te voorkomen. Vreemde reactie van Climasense, ooit de huisleverancier van velen hier.

• Sjors81
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Bij mij ging die idd in storing maar het feit dat de lucht niet koel (genoeg) is, zou voor climasense genoeg moeten zijn toch? . Op advies van de installateur is die bijgevuld.

• Sjors81
Japie.G schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:56:
Het is een RX35JV1B 3,5kw buitenunit. Specsheet zegt min vermogen 290w, max vermogen 1300w. Ik krijg, wat ik ook doe.. het verbruik niet boven de 400w....
Heb er ook even bij mij op gelet, daikin ftxp-l, maar neemt bij ons in de auto stand voor 95%vd tijd zo om en nabij de 400w. Hier en daar eens een uitschieter naar 500w a 600w (maar dat is echt maar even)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zo hoort het ook, maar als je de powerknop indrukt zou hij toch even wat meer moeten verstoken. Blijft hier rustig op max 350/400 watt zitten.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:39
Ik heb een oude aan uit airco (split 12 kW) gekregen en aangesloten. Maar nu lijkt er iets met de regeling te zijn. De temperatuur blijft redelijk stabiel, maar de luchtvochtigheid gaat in een paar minuten van 70 naar 100%, volgens mij is dit natuurkundig niet eens mogelijk, dus ik heb een seperate meter opgehangen en die schommelt net zo hard. Ik weet dat de ruimte (20 m2) veel te klein is voor een dergelijk vermogen, maar ik snap niet waarom mijn luchtvochtigheid zo instabiel is. Zo'n beetje elk half uur gaat de airco aan en vervolgt dan een anti pendel programma. Voor de rest kan ik niets regelen met de airco, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Sjors81 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:09:
[...]

Bij mij ging die idd in storing maar het feit dat de lucht niet koel (genoeg) is, zou voor climasense genoeg moeten zijn toch? . Op advies van de installateur is die bijgevuld.
Vandaag de kosten ontvangen voor het afpompen en opnieuw vullen en vacuumeren van de Daikin Ururu Sarara.mkostn maar liefst 300euro!!!!!!
Ik vind het een behoorlijk bedrag.
Concreet : wie heeft zijn Daikin Ururu Sarara al eens laten bijvullen. Onze airco is nu bijna 5 jaar oud en heeft nooit onderhoud gehad. Als de klacht weg is geeft Climasense vervallen de kosten.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

PolderPloer! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:31:
Ik heb een oude aan uit airco (split 12 kW) gekregen en aangesloten. Maar nu lijkt er iets met de regeling te zijn. De temperatuur blijft redelijk stabiel, maar de luchtvochtigheid gaat in een paar minuten van 70 naar 100%, volgens mij is dit natuurkundig niet eens mogelijk, dus ik heb een seperate meter opgehangen en die schommelt net zo hard. Ik weet dat de ruimte (20 m2) veel te klein is voor een dergelijk vermogen, maar ik snap niet waarom mijn luchtvochtigheid zo instabiel is. Zo'n beetje elk half uur gaat de airco aan en vervolgt dan een anti pendel programma. Voor de rest kan ik niets regelen met de airco, wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Water uit je lekbak loopt wel goed weg? Unit schakelt niet tussen verwarmen en koelen? Met zo’n hoog vermogen in een kleine ruimte kun je rare dingen krijgen.

Japie.G wijzigde deze reactie 26-07-2019 06:38 (6%)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:34
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Vandaag de kosten ontvangen voor het afpompen en opnieuw vullen en vacuumeren van de Daikin Ururu Sarara.mkostn maar liefst 300euro!!!!!!

Als de klacht weg is geeft Climasense vervallen de kosten.
Ja dat is duur... Weet je hoeveel ze bij moesten vullen?
Ze zullen ook wel een tijdje bezig zijn geweest.

• Sjors81
[...]

Ik vind het een behoorlijk bedrag.
Concreet : wie heeft zijn Daikin Ururu Sarara al eens laten bijvullen. Onze airco is nu bijna 5 jaar oud en heeft nooit onderhoud gehad. Als de klacht weg is geeft Climasense vervallen de kosten.
Zo daar had ik mijn airco voor geïnstalleerd en volledig opnieuw gevuld.... Weet niet of die 300 euro wellicht wel gangbaar zijn maar het lijkt er op dat climasense een flinke drempel opwerpt en daarmee jou toch doet besluiten iets anders te proberen.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Sjors81 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:07:
[...]

Zo daar had ik mijn airco voor geïnstalleerd en volledig opnieuw gevuld.... Weet niet of die 300 euro wellicht wel gangbaar zijn maar het lijkt er op dat climasense een flinke drempel opwerpt en daarmee jou toch doet besluiten iets anders te proberen.
Inderdaad,
Vandaar ook mijn vraag wie wel eens de unit heeft laten bijvullen.....

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-10 15:24
[...] Onze airco is nu bijna 5 jaar oud en heeft nooit onderhoud gehad. Als de klacht weg is geeft Climasense vervallen de kosten.
heeft in 5 jaar nog nooit onderhoud gehad...... :/

Heeft Climasense de installatie gedaan 5 jaar geleden ?

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-10 22:26
(RSH) schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:41:
[...]

heeft in 5 jaar nog nooit onderhoud gehad...... :/

Heeft Climasense de installatie gedaan 5 jaar geleden ?
Wat verstaan we hier onder “onderhoud” ?

Er is mij gezegd dat behalve schoonmaken van de filters van de binnenunit er geen onderhoud nodig is.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:02
Pixelmagic schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:31:
[...]

Wat verstaan we hier onder “onderhoud” ?

Er is mij gezegd dat behalve schoonmaken van de filters van de binnenunit er geen onderhoud nodig is.
Schoonmaken buitenunit, pil in condensbak bijv.

Als jij nooit je buitenunit schoonmaakt kan die na 5jaar goed verstopt zitten en daarom nu slechter werken.

Zo’n schoonmaakpilletje vergeten zat denk ik geen kwaad kunnen, hoogstens wat stinkende lucht :-)

Verder is het “normaal” dat je tot 10% vulling per jaar kan verliezen, dat is mij i.i.g. geleerd toen ik nog als technisch specialist werkte in een (auto)garage. Of dit ook bij r32 is weet ik niet.

Stef87 wijzigde deze reactie 26-07-2019 16:23 (26%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:11
Wat is eigenlijk de reden dat koelen zoveel efficiënter kan dan verwarmen? Is dat omdat warme binnenlucht gewoon meer energie bevat dan koude buitenlucht?

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18:31
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:41:
Wat is eigenlijk de reden dat koelen zoveel efficiënter kan dan verwarmen? Is dat omdat warme binnenlucht gewoon meer energie bevat dan koude buitenlucht?
Stel binnen temperatuur die je prettig vind is 20oC en we pakken 2 extremen:

Zomer koelen bij 35oC -> delta t = 15oC
Winter verwarmen bij -5oC -> delta t= 25oC

Je warmte pomp moet harder werken met verwarmen dan koelen en verbruikt dus meer energie.

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:11
PentaClover schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:02:
[...]

Stel binnen temperatuur die je prettig vind is 20oC en we pakken 2 extremen:

Zomer koelen bij 35oC -> delta t = 15oC
Winter verwarmen bij -5oC -> delta t= 25oC

Je warmte pomp moet harder werken met verwarmen dan koelen en verbruikt dus meer energie.
Ja dat snap ik, maar ik heb het puur over de efficiëntie. Ik kan het mis hebben (het is warm, en ik heb nog geen LLWP hier O+), maar volgens mij heb jij het nu over het equivalent van 100km rijden kost meer brandstof dan 50km rijden, terwijl ik meer doel op de efficiëntie zelf, dus in deze analogie het brandstofverbruik in km/l of L/100km.

M.a.w. de SCOP van een beetje LLWP is "slechts" 4-5, terwijl de SEER al snel naar de 9 gaat van een moderne WP.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18:31
Volgens mij (maar ik kan het natuurlijk mis hebben) is het zo dat hoe kleiner de delta t is die de pomp moet overbruggen hoe efficienter hij dat kan, om in jou analogie te blijven, als je 80 km/uur (lage delta t) rijd is de luchtweerstaand meer dan lineair lager dan bij 120 km/uur (hoge delta t) en je verbruik over de gehele afstand dus ook hoger (lagere SCOP)

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18:15
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:22:
[...]

Ja dat snap ik, maar ik heb het puur over de efficiëntie. Ik kan het mis hebben (het is warm, en ik heb nog geen LLWP hier O+), maar volgens mij heb jij het nu over het equivalent van 100km rijden kost meer brandstof dan 50km rijden, terwijl ik meer doel op de efficiëntie zelf, dus in deze analogie het brandstofverbruik in km/l of L/100km.

M.a.w. de SCOP van een beetje LLWP is "slechts" 4-5, terwijl de SEER al snel naar de 9 gaat van een moderne WP.
Dan moet je COP met EER vergelijken. Die jij pakt zijn seizoensgebonden.

• Afca_020
Ray schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:39:
Hoeveel kW unit praten we eigenlijk over in wat voor een ruimte?

En laat je hem 24/7 draaien?
Late reactie van mij.

Maar ik heb een Daikin Emura FTXJ35M+ RXJ35M voor een ruimte van 80m3

Ik heb de handleiding nog eens doorgelezen en kwam het hoofdstukje testdraaien tegen.
Dit maar eens gedaan voor koelen en verwarmen.
En dat ging verder prima.
Nu het geluid ook weg is, door het stukje karton, de airco maar gewoon zijn werk laten doen deze week.
En dat ging verder prima.
Ook een aantal dagen de airco een beetje in de gaten gehouden.
Zie de logging hieronder....ben wel benieuwd of dit een beetje naar verwachting is.

Op donderdag begon de buitenunit lawaai te maken, maar een ander geluid dan de eerdere klacht.
Dit bleek de fan te zijn die tegen de buitenkast aan liep.

Nu was dit snel verholpen door het ijzer waar de fan aan gemonteerd zit iets te verschuiven.

Maar het verbaasde mij dat dit gewoon los zit.
Ik kan verder ook geen schroeven aandraaien, alles zit netjes vast.
Het wachten is dat het weer een keer verschuift omdat de fan een tijd op volle toeren moet blazen.

Maar met die warme dagen is het wel een verademing om een airco thuis te hebben.
De enige spijt die ik tot nu toe heb is dat ik er niet meteen een extra heb geplaatst in de slaapkamer.

• Afca_020
Trouwens net nog wel wat aparts.

We kwamen net thuis en het was echt warm in huis....veel warmer dan je zou verwachten.
Ik voel aan de radiatoren, zijn deze gewoon warm.

De thermostaat staat op 17 graden en het was binnen 27 graden, dus geen enkele reden om de ketel op te starten.

Dit is echt nog nooit voorgekomen in al die jaren dat we hier wonen.

Het enige wat veranderd is in huis is dus de airco unit. Maar die staan toch echt los van elkaar.
Iemand een idee hoe dit kan?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Afca_020 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:25:
Trouwens net nog wel wat aparts.

We kwamen net thuis en het was echt warm in huis....veel warmer dan je zou verwachten.
Ik voel aan de radiatoren, zijn deze gewoon warm.

De thermostaat staat op 17 graden en het was binnen 27 graden, dus geen enkele reden om de ketel op te starten.

Dit is echt nog nooit voorgekomen in al die jaren dat we hier wonen.

Het enige wat veranderd is in huis is dus de airco unit. Maar die staan toch echt los van elkaar.
Iemand een idee hoe dit kan?
Zit de thermostaat niet in de flow van de airco toevallig?

Ik zet de thermostaat, zodra de verwarm periode voorbij was, altijd op de zomerstand. Ik weet niet welke thermostaat jij hebt, maar de meeste hebben dit wel.

En anders even de thermostaat op zijn allerlaagst zetten. Weet je zeker dat hij niet aanslaat.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Ray
@Afca_020 dat ziet er normaal uit. In zoverre ik heb die mompow reading niet maar het lijkt erop dat hij daarmee de cmpfreq vertaald naar max vermogen. 76 hz = max vermogen zo te zien

Ray wijzigde deze reactie 27-07-2019 15:16 (109%)

• Afca_020
Notna schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Zit de thermostaat niet in de flow van de airco toevallig?

Ik zet de thermostaat, zodra de verwarm periode voorbij was, altijd op de zomerstand. Ik weet niet welke thermostaat jij hebt, maar de meeste hebben dit wel.

En anders even de thermostaat op zijn allerlaagst zetten. Weet je zeker dat hij niet aanslaat.
De thermostaat staat in de flow van de airco.
Maar de airco stond niet aan vanmorgen.

Thermostaat is heel basic, die heeft geen zomerstand,
Maar zal m sowieso wat lager zetten dan 17 graden.

• Afca_020
Ray schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:39:
@Afca_020 dat ziet er normaal uit. In zoverre ik heb die mompow reading niet maar het lijkt erop dat hij daarmee de cmpfreq vertaald naar max vermogen. 76 hz = max vermogen zo te zien

dan snap ik mijn unit dus niet en de storing al helemaal niet aangezien ik niet boven de 40 hz ben gekomen. wellicht is de compressor dus overbemeten maar is de condensor 'te klein' in verhouding waardoor wellicht het max al eerder bereikt wordt

mbt radiatoren warm en geen warmtevraag > 3 wegklep vd cv die vast zit is meestal de oorzaak
3 wegklep....ik ga eens opzoeken wat dat is en of ik er wat mee kan. :P

• Ray
Afca_020 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:47:
[...]

3 wegklep....ik ga eens opzoeken wat dat is en of ik er wat mee kan. :P
soms kan je hem handmatig resetten. hij hoort om te gaan bij warm water vraag. echter als hij dan blijft hangen gaat hij het cv water warm stoken

• Raolte
  • Registratie: november 2013
Stef87 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Verder is het “normaal” dat je tot 10% vulling per jaar kan verliezen, dat is mij i.i.g. geleerd toen ik nog als technisch specialist werkte in een (auto)garage. Of dit ook bij r32 is weet ik niet.
Hoe het bij een auto is weet ik niet, maar bij vaste installaties behoor je gewoon niets te verliezen ! .
Het systeem moet 100% dicht zijn , zoniet dan moet dit hersteld worden, en zullen er geen verliezen optreden, anders moet de installatie worden afgekeurd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wizzopa
Raolte schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:34:
[...]

Hoe het bij een auto is weet ik niet, maar bij vaste installaties behoor je gewoon niets te verliezen ! .
Het systeem moet 100% dicht zijn , zoniet dan moet dit hersteld worden, en zullen er geen verliezen optreden, anders moet de installatie worden afgekeurd.
Een airco van een auto zal nooit 100% lekkage vrij zijn, om dat daar gebruik wordt gemaakt van open compressor die werkt met een as afdichting. Een airco zo als hier gebruikt wordt heeft een hermetisch gesloten compressor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Zou het mogelijk zijn om op zolder een L/L WP op te hangen, vervolgens alle deuren open te houden, om zo het hele huis te koelen? Warmte lucht stijgt op en koude lucht daalt. Niet tegenin te brengen toch :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Afca_020 Als je de laatste bent die heeft gepost en je wilt nog iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop bij je vorige bericht. Op die manier wordt het topic niet telkens omhoog 'gekicked'. Alvast bedankt! :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True