Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
CurlyMo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:52:
Zou het mogelijk zijn om op zolder een L/L WP op te hangen, vervolgens alle deuren open te houden, om zo het hele huis te koelen? Warmte lucht stijgt op en koude lucht daalt. Niet tegenin te brengen toch :)
Dat werkt hier prima... max 25,4 gehad terwijl het buiten 40,6 was... maar ons huis is wel ingericht op luchtverwarming.. dus dit werkt wel

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:40

CurlyMo

www.pilight.org

miel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Dat werkt hier prima... max 25,4 gehad terwijl het buiten 40,6 was... maar ons huis is wel ingericht op luchtverwarming.. dus dit werkt wel
Hoe is je huis dan anders ingericht dan gangbaar?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• miel
CurlyMo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:44:
[...]

Hoe is je huis dan anders ingericht dan gangbaar?
vanaf de bouw is er al rekening mee gehouden (in 1977). De gang is centrale aanzuiging en overal zitten roosters. Boven in het trapgat hangt dus een redelijk zware airco... die zakt tot de gang beneden...(de lucht dan)

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:17

The Wizard

Moderator Mobile
CurlyMo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:52:
Zou het mogelijk zijn om op zolder een L/L WP op te hangen, vervolgens alle deuren open te houden, om zo het hele huis te koelen? Warmte lucht stijgt op en koude lucht daalt. Niet tegenin te brengen toch :)
Ik heb hier 5 binnenunits, maar als we niet thuis zijn heb ik alleen de unit op zolder aan, deze vangt een groot deel van de (stijgende) warmte op van de slaapkamers, gang en overloop. En niet te vergeten de omvormer. Pas bij slapen gaan de andere units ook aan, maar de slaapkamers zijn dan rond de 24 graden. Wel heb ik een grote vide van 2,5 bij 2,5, dus de warmte kan gemakkelijk opstijgen. Daarnaast een lessenaarsdak, dus de warmte stijgt ook naar het hoogste punt waar de airco hangt.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Heb je daarvoor dan ook een riante unit nodig, of kan dat met een subtiel apparaat? Ik heb me voornamelijk ingelezen in L/W WP's voor de toekomst, maar die dingen kunnen dan weer niet goed koelen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:55:
Heb je daarvoor dan ook een riante unit nodig, of kan dat met een subtiel apparaat? Ik heb me voornamelijk ingelezen in L/W WP's voor de toekomst, maar die dingen kunnen dan weer niet goed koelen.
Wat bedoel je? De buiten unit? Dat is een multivariant voor 2 binnenunits. Die op zolder is 2.0 kW, met die hoge temperaturen kan hij de hele 1e en 2e verdieping koelen. Splitunits zijn behoorlijk efficiënt in koelen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

The Wizard schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:47:
[...]

Wat bedoel je? De buiten unit? Dat is een multivariant voor 2 binnenunits. Die op zolder is 2.0 kW, met die hoge temperaturen kan hij de hele 1e en 2e verdieping koelen. Splitunits zijn behoorlijk efficiënt in koelen.
Het idee is om een L/W WP te nemen voor CV en SWW. Zo kan ik efficiënt mijn huis verwarmen zonder met een lelijk apparaat in mijn jaren '30 woonkamer te zitten. Probleem is alleen dan een L/W WP niet goed kan koelen. Dat kan een L/L WP wel. Een L/W WP levert me een nogal grote buitenunit die ik in de tuin moet zetten of aan de gevel moet hangen. Als dat bij een L/L WP ook zo groot gaat worden, dan vind ik dat ook geen optie.

Oftewel, ik zou best een L/L WP op zolder willen voor koelen en eventueel gerichte verwarming, maar zit niet te wachten op zo'n zelfde grote buitenunit. Als ik dus een ding op zolder kan hangen met een kleine unit op de dakkapel of op het dak, dan wil ik er wel serieus over nadenken.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:18:
[...]

Het idee is om een L/W WP te nemen voor CV en SWW. Zo kan ik efficiënt mijn huis verwarmen zonder met een lelijk apparaat in mijn jaren '30 woonkamer te zitten. Probleem is alleen dan een L/W WP niet goed kan koelen. Dat kan een L/L WP wel. Een L/W WP levert me een nogal grote buitenunit die ik in de tuin moet zetten of aan de gevel moet hangen. Als dat bij een L/L WP ook zo groot gaat worden, dan vind ik dat ook geen optie.

Oftewel, ik zou best een L/L WP op zolder willen voor koelen en eventueel gerichte verwarming, maar zit niet te wachten op zo'n zelfde grote buitenunit. Als ik dus een ding op zolder kan hangen met een kleine unit op de dakkapel of op het dak, dan wil ik er wel serieus over nadenken.
Ze zijn over het algemeen niet zo groot, ligt eraan welk merk en capaciteit. Als je alleen de woonkamer wilt koelen dan is een 2 of 2,5 kW meer dan voldoende. Wil je ook gaan verwarmen dan is een hogere capaciteit raadzaam, maar bij een L/W WP is dat niet nodig, hooguit voor wat bijverwarming.

Mijn 2MXM40M (Daikin) is relatief compact voor een buitenunit. Afmetingen: 550 x 765 x 285 (HxBxD in mm).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

The Wizard schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:51:
[...]

Ze zijn over het algemeen niet zo groot, ligt eraan welk merk en capaciteit. Als je alleen de woonkamer wilt koelen dan is een 2 of 2,5 kW meer dan voldoende. Wil je ook gaan verwarmen dan is een hogere capaciteit raadzaam, maar bij een L/W WP is dat niet nodig, hooguit voor wat bijverwarming.
Idee was dus een L/L WP op de zolder om zo delen van het huis te koelen, naast een L/W WP. L/L WP in de woonkamer vind ik geen optie.
Mijn 2MXM40M (Daikin) is relatief compact voor een buitenunit. Afmetingen: 550 x 765 x 285 (HxBxD in mm).
Lijkt me toch ook nog redelijk groot voor dit doel.

• Afca_020
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 08:49
Ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen over het koelen van de bovenverdieping met 1 airco.
Hier op tweakers is een topic hierover en daarin wordt gezegd, per kamer 1 unit.
Maar een collega verteld dat hij met 1 airco de hele bovenverdieping koelt en hier lees ik ook wat anders.

Dit is mijn bovenverdieping en het rooie vlak is dan de plek waar ik een airco zou ophangen.
(In het trapgat dus.)

We praten dan over ongeveer 100m3 wat gekoeld moet worden.

Is het mogelijk om de hele bovenverdieping met 1 unit lekker koel te houden?

Afca_020 wijzigde deze reactie 30-07-2019 09:02 (33%)

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Afca_020 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:58:
Ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen over het koelen van de bovenverdieping met 1 airco.
Hier op tweakers is een topic hierover en daarin wordt gezegd, per kamer 1 unit.
Maar een collega verteld dat hij met 1 airco de hele bovenverdieping koelt en hier lees ik ook wat anders.

Dit is mijn bovenverdieping en het rooie vlak is dan de plek waar ik een airco zou ophangen.
(In het trapgat dus.)

[Afbeelding]

Interessant.

Ik laat binnenkort ook één Airco plaatsen voor de hele 1e verdieping primair om te koelen.
Ik heb al een airco voor de begane grond en aangemoedigd door de positieve ervaring afgelopen weken waarin hij tot het trapgat alles weet te koelen, wil ik de koeling boven aanvullen.

Voor de begane grond ervaarde ik geen dark spots waar geen koele lucht kon komen. Nu heeft1e verdieping natuurlijk meerdere kamers. En enige probleem lijkt me dat de ruimte waar hij hangt te vroeg retour signaal geeft dat de temperatuur is bereikt, terwijl de koude lucht nog niet goed is gearriveerd in de andere kamers.
Ben nieuwsgierig wat anderen van mening hierover hebben. Ik neem iig de gok want 1 airco boven is altijd beter dan geen airco heb ik deze zomer gemerkt.

Mvg,

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:17
@Afca_020 Ik heb boven 1 airco .. die boven koelt en zelfs onder een deel kan koelen.
Meest voorkomende opmerking was dat boven dan nog steeds warm zou zijn terwijl boven te koud zou zijn.

Echter is het boven de ingestelde temperatuur en onder dezelfde temp + 1/2 graden.. wij zijn allesinds zeer blij ermee, want wij konden er nergens anders weg mee..

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• miel

(In het trapgat dus.)

Ik heb in de slaapkamers (2 van de 3) plafond ventilatoren hangen... dat scheelt 1 hele graad ten opzichte van de slaapkamer die dat niet heeft dus daarmee creeer je lucht circulatie...;-)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@De_Sint Als je je zorgen maakt dat de airco te vroeg uitschakeld omdat de gewenste temperatuur nog niet over de hele verdieping is bereikt kun je natuurlijk altijd een ventilator neerzetten die de lucht beter circuleert over de verdieping.

Sowieso zou ik in dit geval de fan-snelheid van de unit op maximaal zetten en uiteraard alle deuren open.

Ik ontken het bestaan van IE.

• De_Sint

De_Sint

cyberstalker schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:31:
@De_Sint Als je je zorgen maakt dat de airco te vroeg uitschakeld omdat de gewenste temperatuur nog niet over de hele verdieping is bereikt kun je natuurlijk altijd een ventilator neerzetten die de lucht beter circuleert over de verdieping.

Sowieso zou ik in dit geval de fan-snelheid van de unit op maximaal zetten en uiteraard alle deuren open.
Hoi,

dat was ook precies mijn gedachte, ventilatoren om de luchtflow te begeleiden.
Ik durf het wel aan hoor.

Mvg,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

(In het trapgat dus.)

[Afbeelding]

In 2013 op de bovenverdieping een 2.5kW Samsung geplaatst, met alle deuren open kan die de gehele bovenverdieping koelen incl. de hal op begane vloer. Ook met het weer van de afgelopen 2 weken. :)

@Afca_020 de rode balk is de positie van de binnenunit. mijn opp. is +/-48m2 dus zou in jou geval wel iets meer kW ophangen. @EPICOSAURUS ik verwarm er ook mee. :) maar je hebt gelijk. Voor airco is er Het grote airconditioning topic - Deel 2

BenEco wijzigde deze reactie 30-07-2019 11:26 (12%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• Afca_020
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 08:49
BenEco schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:18:
[...]

In 2013 op de bovenverdieping een 2.5kW Samsung geplaatst, met alle deuren open kan die de gehele bovenverdieping koelen incl. de hal op begane vloer. Ook met het weer van de afgelopen 2 weken. :)
[Afbeelding]
Ok :)

En voor de zekerheid, de rode rechthoek op de plattegrond is de airco unit?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In principe zou 1 (centrale) unit een hele verdieping moeten kunnen koelen, ik heb wel in elke kamer een unit omdat we ook verwarmen met de units.

• EPICOSAURUS
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
Dit is het "huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" topic jongens, even een deurtje verder naar Het grote airconditioning topic - Deel 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

EPICOSAURUS schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:18:
Dit is het "huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" topic jongens, even een deurtje verder naar Het grote airconditioning topic - Deel 2
Niet eens over nagedacht dat er vast een airco topic zou zijn. Ik denk ook niet in airco, maar in L/L WP :p

• EPICOSAURUS
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:22:
[...]

Niet eens over nagedacht dat er vast een airco topic zou zijn. Ik denk ook niet in airco, maar in L/L WP :p
Helemaal mee eens hoor ;), misschien er wat verandering komen in de inrichting van klimaattechniek topics.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:49
EPICOSAURUS schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Helemaal mee eens hoor ;), misschien er wat verandering komen in de inrichting van klimaattechniek topics.
Was mij ook al opgevallen vanochtend: Airco verwarmen vs koelen topic

Acties:
  • +3Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

EPICOSAURUS schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:18:
Tsss… Waarom door drie topics bladeren?. Deze dekt alles..

In de winter babbelen we over verwarmen met LL.
In de zomer babbelen we over koelen met LL.

Anders blijft het hier een half jaar stil.

Mvg,

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zou gewoon het hele verwarmen weghalen en in dit topic focussen op een L/L WP. Een airco kan namelijk ook zo'n mobiele unit zijn. Ik was specifiek naar dit topic gekomen omdat ik geen mobiele unit wil.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
De reden dat verwarmen prominent in de titel staat is omdat dit destijds niet gangbaar was.
De warmtepomp verklaart idd dat hij zowel kan verwarmen als koelen, eventueel kan dat koelen nog in de titel erbij maar ik moet zeggen dat verwarmen hier wel de hoofdmoot is.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• De_Sint

De_Sint

Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:48:
De reden dat verwarmen prominent in de titel staat is omdat dit destijds niet gangbaar was.
De warmtepomp verklaart idd dat hij zowel kan verwarmen als koelen, eventueel kan dat koelen nog in de titel erbij maar ik moet zeggen dat verwarmen hier wel de hoofdmoot is.
Dat was ooit... Maar de topic is inmiddels groter dan dat geworden, Andre.

Net als je verder perfecte topic 'Warmtepompboiler ook voor CV ondersteuning'. Aangezien er geen andere topics gaan over warmtepompboilers, krijg je automatisch algemene vragen, antwoorden en zaken over warmtepomp boilers daar. En dat is juist perfect. In de huidige wereld is er maar weinig info te vinden over die dingen, dan is zo'n topic een waardevolle bron dat zijn oorspronkelijke naam overstijgt.

Mvg,

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 19-09 21:17
Ik ben niet 100% zeker over welke wifi module ik moet bestellen. Ik heb een FTXP50m, en verschillende websites zie ik dat ik de BRP069B45 of BRP069A45 nodig heb. Als ik echter ga kijken bij de specificaties zie ik geen vermelding van de ftxp-m reeks.. iemand een idee?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in deze materie vanwege een grote renovatieverbouwing waar ik midden in zit.
Nu ben ik vooral nieuwsgierig of er ook niet lelijke binnenunits bestaan, of zelfs varianten die je kan wegwerken. Ideaal zou zijn als ik ze tussen de balken van de vloer kan monteren, daar is echter maar beperkt ruimte en de kanaalmodellen die ik vind zijn allemaal veel te breed. (max +/- 60 kan ik kwijt)
Iemand een goede suggestie?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Arjan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:15:
Nu ben ik vooral nieuwsgierig of er ook niet lelijke binnenunits bestaan, of zelfs varianten die je kan wegwerken.
Goede vraag. Inbouw WP's :) Gelijk naar gaan zoeken en vond dit:
https://www.generalbenelu...s/inbouw-aircoheaters/87/

We hebben in de open keuken een verlaagd plafond waar zo'n ding perfect zou kunnen :Y

Met wat verder neuzen kwam ik dit topic. Een WP voor aan de muur zonder buitenunit:
https://www.geraheating.com/monoblock-airconditioning

Zou er zoiets bestaan wat je in de kruipruimte kan zetten waardoor het een L/L convector wordt? Dan zie je van de WP helemaal niks meer :o

Verbinding met de buitenlucht zou dan hetzelfde geregeld zijn, maar dan met ventilatieuitsparingen:

Verbinding naar de woonkamer kan ook gemaakt worden door zelf een ombouw te maken die de lucht omleid naar een vloerconvectorrooster.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-08-2019 12:49 (40%)

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Zelf heb ik net een kanaal unit laten hangen:
PANASONIC - KANAAL UNIT SINGLE/MULTI 6,0KW R32

Hou er wel rekening mee dat de gemiddelde 'airco boer' hier echt nul verstand van heeft.
Daarnaast krijg je sommig installatie materiaal gewoon niet zo makkelijk te pakken. Zo zitten er 2 plenum's bij die van mij (a €350 per stuk) voor de in- en uitvoer van de lucht.
Terwijl je online bij airconplenums.com voor een stuk minder die dingen kunt bestellen in kunststof (en dat is meteen een ideaal materiaal, dan roest het de tent niet uit bij wat condenswater). Maar ik heb het maar als 1 geheel laten installeren ivm garantie en ik al lang blij was dat ik überhaupt iemand heb gevonden die het wil doen.

Ook is de bediening soms een stuk spartaanser dan bij een wandmodel. Deze dingen worden vaak geleverd aan hotels en die hebben gewoon een thermostaatje erop zitten.
Als laatste, deze units hebben al snel flink wat vermogen. Dat betekent ook dat ik dus dikkere aircoleidingen heb liggen (minder flexibel) en dat ding produceert ook flink wat condenswater.

Maar ik zou het zeker aanraden.
Ik ben nu nog bezig met het uitzoeken hoe ik ook nog mijn WTW ventilatie erdoor kan sturen.

In mijn situatie heb ik trouwens kleine stukken luchtleiding liggen naar 3 slaapkamers en ligt het apparaat net boven het plafond van de gang in de ruimte onder het dak. Ik heb zelfs geen condenspomp nodig omdat het genoeg afloopt! Met die 6kW hoop ik in de slaapkamers genoeg power te hebben om geen gas meer te hoeven gebruiken. (Nu nog vloerverwarming beneden en de CV ketel gaat eruit)

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Arjan schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:15:
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in deze materie vanwege een grote renovatieverbouwing waar ik midden in zit.
Nu ben ik vooral nieuwsgierig of er ook niet lelijke binnenunits bestaan, of zelfs varianten die je kan wegwerken. Ideaal zou zijn als ik ze tussen de balken van de vloer kan monteren, daar is echter maar beperkt ruimte en de kanaalmodellen die ik vind zijn allemaal veel te breed. (max +/- 60 kan ik kwijt)
Iemand een goede suggestie?
Lelijk is natuurlijk een schaal ;-), maar Daikin heeft bijv. https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXA-AS.html en https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXJ-MW.html als "design" opties.

Qua inbouw; De enige die ik kon vinden bij Daikin is 550mm breed (de rest 750 of meer), maar die is dan weer niet voor R32 buitenunits geschikt (en dat wil je met verwarmen eigenlijk wel): https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FXSQ-A.html

Je zou daarnaast nog met korte en anders geïsoleerde(!) kanalen kunnen werken en de unit zelf ergens anders plaatsen dan de leefruimtes. Je kan dan eventueel tot 6 ruimtes aansturen met 1 unit dmv kanaalkleppen. Dat zou ik alleen doen als je de ruimtes ook meestal tegelijk koelt of verwarmd. Een andere optie is om een koof met een of meer roosters voor die unit te maken, bijv. op een hoge (keuken-)kast of een hoek van de kamer. Voordeel is ook dat je dan ook goedkoop een hoop geluidisolatie kan plaatsen. Je zou ook nog naar een inbouw-vloermodel of inbouw-wandmodel kunnen kijken als je dat ergens kan wegwerken. Bijvoorbeeld: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FXNQ-A.html (R410A) of https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FNA-A9.html (R32).

Hou er ook rekening mee dat je bij inbouwunits soms los een condenspomp moet meebestellen (ik zie dat ie bij daikin wel standaard wordt meegeleverd).

Edit: En zoals TheGhostInc ook aangeeft, er zit geen afstandsbediening bij, die moet er los bij, zoiets dus: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/BRC1HHDK.html. Wi-fi is meestal ook niet mogelijk.
CurlyMo schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:28:
[...]

Met wat verder neuzen kwam ik dit topic. Een WP voor aan de muur zonder buitenunit:
https://www.geraheating.com/monoblock-airconditioning

Zou er zoiets bestaan wat je in de kruipruimte kan zetten waardoor het een L/L convector wordt? Dan zie je van de WP helemaal niks meer :o

Verbinding met de buitenlucht zou dan hetzelfde geregeld zijn, maar dan met ventilatieuitsparingen:

Verbinding naar de woonkamer kan ook gemaakt worden door zelf een ombouw te maken die de lucht omleid naar een vloerconvectorrooster.
Dan zou ik dus eerder kiezen voor een vloer- of wand-inbouwmodel met buitenunit, dan zie je binnen niks, hij zal een stuk beter presteren en heeft de compressor wel buiten zitten. Die zou ik no-way in m'n woonkamer/convectorput willen hebben. Maar als je geen buitenunit kwijt kan of wilt, is het zeker een optie!

ronjansen87 wijzigde deze reactie 02-08-2019 14:31 (31%)

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• dimk
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10-09 14:56
Beste WP experts, ik ben aan het kijken hoe ik mijn huis van L/L WP kan voorzien, vooral voor het koelen in de zomer, maar ook om te verwarmen in de winter (wel of niet icm stadsverwarming, wat goedkoper blijkt te zijn). Er wordt door velen Daikin geadviseerd, die is energiezuinig en kan net zo goed koelen als verwarmen. Ik wil een buiten unit op de platte dak zetten en 4 binnen units (zie afbeelding hieronder, met rood binnen units aangegeven, blauw is de buiten unit).

Volgens mijn berekeningen
Begane grond
- Woonkamer: 42.5 m2 * 2.7m = 115 m3 * 30 = 3450 Watt = 3.45 kW
Verdieping 1
- slaapkamer 1: 12.3 m2 * 2.7m = 33 m3 * 30 = 990 Watt = 0.99 kW
- inloopkast: 9.3 m2 * 2.7m = 25 m3 inloopkast * 30 = 750 Watt = 0.75 kW
-- totaal slk 1 + inloopkast = 1.75 kW
- slaapkamer 2: 15 m2 * 2.7m = 40.5 m3 * 30 = 1215 Watt = 1.2 kW
Verdieping 2
- slaapkamer 3: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW
- slaapkamer 4: 10.8 m2 * 2.7m = 29 m3 * 40 = 1160 Watt = 1.16 kW

Ik zou zeggen alle slaapkamers een binnen unit van 2 kW (want minder bestaat niet). En in de woonkamer 3.5 kW. Buiten unit iets van 5 kW? Iemand goed advies of het allemaal een beetje klopt? is het wel te doen van de dak naar de woonkamer een buis trekken (~6 meter), of beter 2 buiten units? en misschien ook een idee hoe ik in de slaapkamer 2 een binnen unit krijg?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:06
@dimk
met 2 units zou je er eentje links en eentjes recht van eet dak kunnen zetten zodat de leidingen recht naar beneden lopen i.p.v. kris kras over hele de buiten muur. Op die manier heb je ook wat meer capaciteit indien je van de stadsverwarming af wilt.

Ik weet verder niet in hoeverre je op basis van het volume het aantal kW kan berekenen. ligging, zon (inval en op de gevel),Woning leeftijd en bouwmateriaal lijkt mij zwaarder te wegen dan volume. Of zit dat er ook in verwerkt?

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:20
dimk schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:58:
[/b]

Ik zou zeggen alle slaapkamers een binnen unit van 2 kW (want minder bestaat niet).
Jawel hoor, de compacte binnenunit CTXM (kan bij de hier veel geadviseerde FTXM van Daikin) is 1,5 kW.
2 kW kan al te veel zijn in een kleine slaapkamer. Alsof je met een vlammenwerper een kopje thee probeert te zetten.

• dimk
het is een 2 jaar oude woning met A++ isolate. Een buiten unit aan de rechterkant wordt waarschijnlijk lastig, omdat ik zonnepanelen op de dak heb liggen, en dan komt dus schaduw op de zonnepanelen. Ik kan de slang dan via de dak tot de rechterkant laten lopen en dan recht naar beneden. Ik heb met dit oplossing vooral de vraag of qua slang lengte is het wel te doen is ivm koelte/warmte verlies onderweg naar binnen.

de kW zijn op basis van zulke berekening gecalculeerd, het is wel voor airco dan, weet niet of het voor verwarmen anders geldt.
Tazzios schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:30:
@dimk
met 2 units zou je er eentje links en eentjes recht van eet dak kunnen zetten zodat de leidingen recht naar beneden lopen i.p.v. kris kras over hele de buiten muur. Op die manier heb je ook wat meer capaciteit indien je van de stadsverwarming af wilt.

Ik weet verder niet in hoeverre je op basis van het volume het aantal kW kan berekenen. ligging, zon (inval en op de gevel),Woning leeftijd en bouwmateriaal lijkt mij zwaarder te wegen dan volume. Of zit dat er ook in verwerkt?

• ronjansen87
  • Nu online
dimk schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:58:
Beste WP experts, ik ben aan het kijken hoe ik mijn huis van L/L WP kan voorzien, vooral voor het koelen in de zomer, maar ook om te verwarmen in de winter (wel of niet icm stadsverwarming, wat goedkoper blijkt te zijn). Er wordt door velen Daikin geadviseerd, die is energiezuinig en kan net zo goed koelen als verwarmen. Ik wil een buiten unit op de platte dak zetten en 4 binnen units (zie afbeelding hieronder, met rood binnen units aangegeven, blauw is de buiten unit).

[Afbeelding]

Volgens mijn berekeningen
Begane grond
- Woonkamer: 42.5 m2 * 2.7m = 115 m3 * 30 = 3450 Watt = 3.45 kW
Verdieping 1
- slaapkamer 2: 15 m2 * 2.7m = 40.5 m3 * 30 = 1215 Watt = 1.2 kW
Verdieping 2

Ik zou zeggen alle slaapkamers een binnen unit van 2 kW (want minder bestaat niet). En in de woonkamer 3.5 kW. Buiten unit iets van 5 kW? Iemand goed advies of het allemaal een beetje klopt? is het wel te doen van de dak naar de woonkamer een buis trekken (~6 meter), of beter 2 buiten units? en misschien ook een idee hoe ik in de slaapkamer 2 een binnen unit krijg?
In het algemeen geldt dat hoe meer buitenunits je hebt, hoe zuiniger eea zal worden (1:1 is het zuinigste). Maar 5 van die units op je dak wordt ook wat veel :+, dus daar zal je zelf een balans in moeten zoeken.

E.g. 1x 3,5 voor beneden en 1 of 2 multisplits voor boven. Zoals hierboven al staat, er zijn ook 1,5KW units. Als je niet alle slaapkamers tegelijk wil verwarmen, overweeg dan de buitenunit te onderdimensioneren tov binnen. Wil je dat wel, opzich geen probleem, maar dan krijg je wel sneller gependel in het voor-/najaar of wanneer je maar 1 of 2 binnenunits aanzet.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• De_Sint

De_Sint

Mensen,

Een tijdje terug, met het hete weer, is er al eens gesproken over het gebruik van een airco om de 1e verdieping te koelen.
Volgens velen van jullie was dit mogelijk en ik geloof dit zelf ook, vooral als je de luchtstroom kan beinvloeden.

Ik heb inmiddels een offerte gekregen en op 1 punt zijn we het oneens.
Ik zou graag een 3,5 kW unit willen in de slaapkamer, en daarmee de verdieping willen koelen.
Hij zegt dat een 2kW max nodig is om de slaapkamer te koelen, en hij niet geloofd dat je vanuit de slaapkamer de hele verdieping kan koelen.
Mocht het inderdaad niet lukken om vanuit die plek de afdeling te koelen, dan is 3,5kW inderdaad overkill met alle bijbehorende nadelen.

Wat zeggen jullie?
Welke theorie waar is, kan later in de praktijk worden getest. Maar de keuze van de unit moet wel in het begin.

p.s. rood rechthoek is plaats airco

Mvg,

De_Sint wijzigde deze reactie 11-08-2019 14:55 (20%)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:26
@De_Sint dit is hier inderdaad al meerdere malen voorbij gekomen.

ik weet vrij zeker dat met deze opstelling het niet gaat werken, ook niet als je met allerlei lapmiddelen denkt de luchtstroom te kunnen sturen. ik zie dus nooit lucht van slaapkamer 1 naar 2 gaan bijvoorbeeld

wil je de hele verdieping meepakken dan is een centraal punt vrijwel een must. mogelijk hier de overloop op de blinde muur 'bovenin' een optie

3.5 kw op die plek in dat formaat kamer zou ik niet doen
i

• De_Sint

De_Sint

Ray schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:33:
@De_Sint dit is hier inderdaad al meerdere malen voorbij gekomen.

ik weet vrij zeker dat met deze opstelling het niet gaat werken, ook niet als je met allerlei lapmiddelen denkt de luchtstroom te kunnen sturen. ik zie dus nooit lucht van slaapkamer 1 naar 2 gaan bijvoorbeeld

wil je de hele verdieping meepakken dan is een centraal punt vrijwel een must. mogelijk hier de overloop op de blinde muur 'bovenin' een optie

3.5 kw op die plek in dat formaat kamer zou ik niet doen
i
Dank voor je uitleg.

De blinde muur boven wordt lastig al zou dat wel de allerbeste plek zijn. De buitenunit komt op het garagedak (rechts onderin bij het plattegrond) en ik kan geen andere route bedenken waarin de buitenleidingen minimaal zichtbaar zijn.
Jammer genoeg is er een raam beneden in de gang, want dat had de beste plek geweest.

Zier er iemand nog een ander alternatief, want mijn voorkeur zou zijn de gehele bovenverdieping koel houden in warme dagen tov maar één kamer.

Mvg,

Mvg,

• dimk
en @mv8tekst

Ik ga voor nu alleen slaapkamer 3,4 en 1 van L/L installatie voorzien. Voor slaapkamer 2 en de woonkamer komt dan een aparte multi-split unit (weet nog niet of ik het ook vanaf de dak trek, iets van 6meter, of aan de gevel plaats).

Ik denk aan een CTXM15N voor de bovenste kamers, maar ook voor de slaapkamer 1, die is incl. inloopkast 1.75kW, maar lijkt mij dat 1.5kW binnen unit het best aankan, of heb ik dat mis en beter een 2kW unit? En een buitenunit dan 5kW (3MXM52N), zodat het ook goed kan verwarmen, of wordt het overkill?

Verdieping 1
Verdieping 2
ronjansen87 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

In het algemeen geldt dat hoe meer buitenunits je hebt, hoe zuiniger eea zal worden (1:1 is het zuinigste). Maar 5 van die units op je dak wordt ook wat veel :+, dus daar zal je zelf een balans in moeten zoeken.

E.g. 1x 3,5 voor beneden en 1 of 2 multisplits voor boven. Zoals hierboven al staat, er zijn ook 1,5KW units. Als je niet alle slaapkamers tegelijk wil verwarmen, overweeg dan de buitenunit te onderdimensioneren tov binnen. Wil je dat wel, opzich geen probleem, maar dan krijg je wel sneller gependel in het voor-/najaar of wanneer je maar 1 of 2 binnenunits aanzet.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:56
De_Sint schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:49:
[...]Zier er iemand nog een ander alternatief, want mijn voorkeur zou zijn de gehele bovenverdieping koel houden in warme dagen tov maar één kamer.Mvg,Mvg,
Dit gaat wel werken hoor, ik heb ongeveer dezelfde situatie. Op het moment dat je de deur openzet voel je de koude lucht zich verspreiden, ook naarbeneden via de trap. Dit komt door de natuurlijk convectie, de koude lucht stroomt langs de vloer eruit en de warme lucht op hoofdhoogte weer naarbinnen. Alleen overdag kan het wat lastiger worden vanwege de zoninval. Ik weet niet vanaf welke kant deze komt? Stel de zon staat op slaapkamer 2 en 3 zullen deze wel een stuk warmer blijven. Sowieso zul je hem vrij stevig moeten laten koelen, immers als er geen temperatuursverschil is is er ook geen natuurlijke convectie. Je zult slaapkamer 1 dus rond de 19-20 graden moeten houden, dan blijft de gang 22 en de slaapkamer 2/3 24-25. Stel het werkt toch nog onvoldoende kun je natuurlijk altijd een ventilator in slaapkamer 3 neerzetten (op de lage stand) welke door de deur over de gang slaapkamer 2 in blaast. Zo wordt de koele lucht vanuit de gang actief door beide slaapkamers getrokken. Je hebt vrij stille ventilatoren waarbij je gewoon kan slapen. De deur in slaapkamer 1 kun je halfopen zetten waardoor de uitblaas de gang op geforceerd wordt.

Jim423 wijzigde deze reactie 11-08-2019 22:17 (3%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• De_Sint

De_Sint

Jim423 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:15:
[...]

Dit gaat wel werken hoor, ik heb ongeveer dezelfde situatie. Op het moment dat je de deur openzet voel je de koude lucht zich verspreiden, ook naarbeneden via de trap. Dit komt door de natuurlijk convectie, de koude lucht stroomt langs de vloer eruit en de warme lucht op hoofdhoogte weer naarbinnen. Alleen overdag kan het wat lastiger worden vanwege de zoninval. Ik weet niet vanaf welke kant deze komt? Stel de zon staat op slaapkamer 2 en 3 zullen deze wel een stuk warmer blijven. Sowieso zul je hem vrij stevig moeten laten koelen, immers als er geen temperatuursverschil is is er ook geen natuurlijke convectie. Je zult slaapkamer 1 dus rond de 19-20 graden moeten houden, dan blijft de gang 22 en de slaapkamer 2/3 24-25. Stel het werkt toch nog onvoldoende kun je natuurlijk altijd een ventilator in slaapkamer 3 neerzetten (op de lage stand) welke door de deur over de gang slaapkamer 2 in blaast. Zo wordt de koele lucht vanuit de gang actief door beide slaapkamers getrokken. Je hebt vrij stille ventilatoren waarbij je gewoon kan slapen. De deur in slaapkamer 1 kun je halfopen zetten waardoor de uitblaas de gang op geforceerd wordt.
Hoi,

Slaapkamer 1 en 2 staan op het zuiden.
Ik meende ook dat koude lucht zich anders gedraagt dan warme, waardoor het zich makkelijker laat verspreiden door de ruimtes.
Wat van unit (kW) heb jij op de 1e verdieping?

Ik zou liever in de gang plaatsen, maar op dit moment heb ik gewoon nog geen goede plek.
Als iemand een perfecte oplossing weet, houd ik me aanbevolen. Anders moet ik het toch echt zoeken in de slaapkamer.

Mvg,

De_Sint wijzigde deze reactie 11-08-2019 22:32 (6%)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:56
Ik heb een Chigo 3.6kW. Verbruikt ongeveer 950W elektrisch op volle kracht dus dat klopt wel aardig denk ik. Echter heb ik niet voldoende power om de hele verdieping te koelen dus meestal laat ik de deur gewoon dicht. Het gaat hier om de 2e verdieping onder het dak dus. (Makkelijk 42+ graden zonder airco). Hij zou in de gang kunnen links van de deur van slaapkamer 1. Je krijgt dan wel een gootje van 20-30 cm naar de buitenmuur vanuit de zijkant van de binnenunit. Echter zit dit niet erg in het zicht tenzij je de badkamer uit komt lopen. Hij moet wel dermate hoog komen dat je je hoofd niet stoot.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• De_Sint

De_Sint

Jim423 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:58:
Ik heb een Chigo 3.6kW. Verbruikt ongeveer 950W elektrisch op volle kracht dus dat klopt wel aardig denk ik. Echter heb ik niet voldoende power om de hele verdieping te koelen dus meestal laat ik de deur gewoon dicht. Het gaat hier om de 2e verdieping onder het dak dus. (Makkelijk 42+ graden zonder airco). Hij zou in de gang kunnen links van de deur van slaapkamer 1. Je krijgt dan wel een gootje van 20-30 cm naar de buitenmuur vanuit de zijkant van de binnenunit. Echter zit dit niet erg in het zicht tenzij je de badkamer uit komt lopen. Hij moet wel dermate hoog komen dat je je hoofd niet stoot.
In de heetste dagen deze zomer was het op de 1e verdieping 27 graden. Het temperatuurverschil is dan kleiner dan bij jou, als je 42 graden moet zien lager te houden.

De plek in de gang had ik ook al aan gedacht.

Mvg,

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De_Sint schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:59:

Ik heb inmiddels een offerte gekregen en op 1 punt zijn we het oneens.
Ik zou graag een 3,5 kW unit willen in de slaapkamer, en daarmee de verdieping willen koelen.
Hij zegt dat een 2kW max nodig is om de slaapkamer te koelen, en hij niet geloofd dat je vanuit de slaapkamer de hele verdieping kan koelen.
Ik sluit me bij de leverancier aan. Het probleem is dat je nauwelijks kunt voorspellen hoe (snel) de koude lucht zich verspreidt en hoe de temperatuurverdeling dan wordt. Het wordt ook gokken op welke temperatuur de airco in slaapkamer 3 ingesteld moet worden om op slaapkamers 1 en 2 een aangename temperatuur te krijgen. Je loopt het risico dat je uiteindelijk nergens een aangename temperatuur krijgt en dat je voor nop die 3,5kW unit hebt gekocht.

Natuurlijk heeft de leverancier ook zijn eigen belang: Hij wil jou de oplossing verkopen die hem de minste kans op een ontevreden klant oplevert. Want als hij zegt dat jouw plan gaat lukken dan moet hij het ook waar gaan maken. Als hij zegt dat het niet kan dan is het ook jouw probleem als je dat plan toch doordrukt. Dan hoef je niet bij hem aan te kloppen als het verkeerd uitpakt.

• De_Sint

De_Sint

downtime schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:49:
[...]

Ik sluit me bij de leverancier aan. Het probleem is dat je nauwelijks kunt voorspellen hoe (snel) de koude lucht zich verspreidt en hoe de temperatuurverdeling dan wordt. Het wordt ook gokken op welke temperatuur de airco in slaapkamer 3 ingesteld moet worden om op slaapkamers 1 en 2 een aangename temperatuur te krijgen. Je loopt het risico dat je uiteindelijk nergens een aangename temperatuur krijgt en dat je voor nop die 3,5kW unit hebt gekocht.

Natuurlijk heeft de leverancier ook zijn eigen belang: Hij wil jou de oplossing verkopen die hem de minste kans op een ontevreden klant oplevert. Want als hij zegt dat jouw plan gaat lukken dan moet hij het ook waar gaan maken. Als hij zegt dat het niet kan dan is het ook jouw probleem als je dat plan toch doordrukt. Dan hoef je niet bij hem aan te kloppen als het verkeerd uitpakt.
De leverancier heeft vorig jaar ook in de huiskamer een airco gemonteerd en had ook gelijk dat de unit wat lichter had gekund dan ik wou hebben. Ik heb wat dat betreft ook alle vertrouwen in zijn deskundigheid.

Ik werd echter getriggerd door een discussie een paar weken terug toen hier werd gepraat over een airco de hele 1e verdieping te laten koelen.
Primair wil je de hoofdslaapkamer koelen natuurlijk, maar het zou mooi zijn als met de airco beneden en een airco boven het hele huis (op uitzondering van de zolder) een gelijke temperatuur zou hebben.

Deze zomer was het heerlijk koel beneden en warm boven. Dat wou ik hiermee verhelpen.
Maar als er concessies gemaakt moeten worden, dan is de slaapkamer koel houden natuurlijk het belangrijkste.

In de gang is maar één plek mogelijk en dan blaast hij richting badkamer en ben ik bang dat slaapkamer 1 slachtoffer wordt van een mislukte theorie.

Mvg,

• ronjansen87
  • Nu online
dimk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:29:
en @mv8tekst

Ik ga voor nu alleen slaapkamer 3,4 en 1 van L/L installatie voorzien. Voor slaapkamer 2 en de woonkamer komt dan een aparte multi-split unit (weet nog niet of ik het ook vanaf de dak trek, iets van 6meter, of aan de gevel plaats).

Ik denk aan een CTXM15N voor de bovenste kamers, maar ook voor de slaapkamer 1, die is incl. inloopkast 1.75kW, maar lijkt mij dat 1.5kW binnen unit het best aankan, of heb ik dat mis en beter een 2kW unit? En een buitenunit dan 5kW (3MXM52N), zodat het ook goed kan verwarmen, of wordt het overkill?

Verdieping 1
Verdieping 2

[...]
Een anderhalf pakt dat ook wel mee. Dat de inloopkast iets later op temperatuur komt is geen probleem neem ik aan? Heb je nog een ander/backup verwarmingssysteem? Als je niet persé bij -25 nog de boel op gang wil houden zou ik zeker een 3,5 buitenunit nemen. Een 5 is veel te zwaar icm 3x1.5, die gaat veel teveel pendelen in het voor- en najaar.
De_Sint schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:26:
[...]

De leverancier heeft vorig jaar ook in de huiskamer een airco gemonteerd en had ook gelijk dat de unit wat lichter had gekund dan ik wou hebben. Ik heb wat dat betreft ook alle vertrouwen in zijn deskundigheid.

Ik werd echter getriggerd door een discussie een paar weken terug toen hier werd gepraat over een airco de hele 1e verdieping te laten koelen.
Primair wil je de hoofdslaapkamer koelen natuurlijk, maar het zou mooi zijn als met de airco beneden en een airco boven het hele huis (op uitzondering van de zolder) een gelijke temperatuur zou hebben.

Deze zomer was het heerlijk koel beneden en warm boven. Dat wou ik hiermee verhelpen.
Maar als er concessies gemaakt moeten worden, dan is de slaapkamer koel houden natuurlijk het belangrijkste.

In de gang is maar één plek mogelijk en dan blaast hij richting badkamer en ben ik bang dat slaapkamer 1 slachtoffer wordt van een mislukte theorie.

Mvg,
Heb je overwogen om een kanaalmodel te plaatsen? Dan kan je evt met buizen/koven vanuit 1 punt naar de slaapkamers. Niet het allermooiste misschien, maar zo heb je wel controle over de uitstroom per ruimte.

ronjansen87 wijzigde deze reactie 12-08-2019 08:56 (35%)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

De_Sint schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:26:
[...]
Het gesprek dat ik toen aanwakkerde ging over het simpele natuurkundige feit dat warmte lucht stijgt en koude lucht daalt. Het idee was dus één L/L WP op zolder de opstijgende warmte lucht dusdanig zou moeten koelen dat het hele huis in temperatuur daalt.

• dimk
Ja, ik heb nog stadsverwarming (al zou ik er vanaf willen, maar voorlopig nog niet). Dat de inloopkast later (of niet) op temperatuur komt is zeker geen probleem. Als er verschil tussen 1.5kW en 2kW slechts 10 euro is, is het dan een wijze keuze om voor 1.5kW te gaan?

Over "kanaalmodel" gesproken, is het mogelijk in mijn situatie een binnen unit voor twee kamers boven te gebruiken? Er is maar een 8cm muurtje tussen, een gat maken is geen probleem. Alleen ik neem aan dat je niet per kamer temperatuur kan bepalen?
ronjansen87 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Een anderhalf pakt dat ook wel mee. Dat de inloopkast iets later op temperatuur komt is geen probleem neem ik aan? Heb je nog een ander/backup verwarmingssysteem? Als je niet persé bij -25 nog de boel op gang wil houden zou ik zeker een 3,5 buitenunit nemen. Een 5 is veel te zwaar icm 3x1.5, die gaat veel teveel pendelen in het voor- en najaar.

dimk wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:03 (5%)

• ronjansen87
  • Nu online
dimk schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:56:
Ja, ik heb nog stadsverwarming (al zou ik er vanaf willen, maar voorlopig nog niet). Dat de inloopkast later (of niet) op temperatuur komt is zeker geen probleem.
Dan zou ik zeker voor een 3,5 gaan icm 3x 1,5 binnenunits om over het jaar heen efficiënter te zijn en al teveel pendelen te voorkomen.
Over "kanaalmodel" gesproken, is het mogelijk in mijn situatie een binnen unit voor twee kamers boven te gebruiken? Er is maar een 8cm muurtje tussen, een gat maken is geen probleem. Alleen ik neem aan dat je niet per kamer temperatuur kan bepalen?
[...]
Je kan dmv dempers (kleppen met servo) vanaf 1 zo'n inbouwunit tot 6 verschillende ruimtes/zones aansturen met een eigen thermostaat. Je zou m dus ook iets zwaarder kunnen pakken en alle ruimtes boven vanuit 1 zo'n binnen-inbouw-unit doen.

Deze bijvoorbeeld is geschikt voor R32, kan worden voorzien van wi-fi en ondersteund tot 6 zones met een "Multi Zoning Kit":
https://www.daikin.eu/en_us/products/FDXM-F3.html

ronjansen87 wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:08 (5%)

• dimk
ronjansen87 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Dan zou ik zeker voor een 3,5 gaan icm 3x 1,5 binnenunits om over het jaar heen efficiënter te zijn en al teveel pendelen te voorkomen.
3.5 Daikin bestaat toch niet? Bedoel je dan een 4kW unit 3MXM40M?

2MXM40M
2MXM50M
3MXM40M
3MXM52M
3MXM68M
4MXM68M
4MXM80M
5MXM90M

• ronjansen87
  • Nu online
dimk schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

3.5 Daikin bestaat toch niet? Bedoel je dan een 4kW unit 3MXM40M?

2MXM40M
2MXM50M
3MXM40M
3MXM52M
3MXM68M
4MXM68M
4MXM80M
5MXM90M
Dat zou goed kunnen bij multisplits (ik heb zelf meer ervaring met meerdere single-splits), de kleinste nemen dan, dus de 40. Kies je voor een kanaalmodel voor meerdere ruimtes op 1 gedeelde binnenunit dan kom je wel weer op de single-split buitenunits, die zijn er wel weer in 3,5.

ronjansen87 wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:40 (17%)

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-09 21:22
Ik lees hier negatieve berichten over de ventilatie-mode van Daikin Ururu Sarara.

Als je in een potdicht huis zit, wat zijn dan de alternatieven om te ventileren als je niet beschikt over een centrale ventilatie?

Zijn er andere multi split airco's met echte ventilatie (luchtverversing ipv rond pompen) welke wel goed werken?

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:10

T-Infinity

Heen en weer....

traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:12:
Ik lees hier negatieve berichten over de ventilatie-mode van Daikin Ururu Sarara.

Als je in een potdicht huis zit, wat zijn dan de alternatieven om te ventileren als je niet beschikt over een centrale ventilatie?

Zijn er andere multi split airco's met echte ventilatie (luchtverversing ipv rond pompen) welke wel goed werken?
Nee, een airco is gewoon niet bedoeld om je huis (voldoende) mee te ventileren, daarvoor moet je een ventilatie-unit kopen, of de ramen vaak en volledig open zetten. Zelfs onze 300 M3 per uur WTW unit heeft maar beperkte capaciteit. Bij meer dan 3 mensen in de woonkamer loopt het CO2-gehalte al te ver op in onze potdichte woning.

Kijk alleen al naar de diameter van het benodigde gat in de muur bij de meeste airco's, daar kan nauwelijks lucht doorheen, laat staan voor een heel huis.

T-Infinity wijzigde deze reactie 12-08-2019 15:41 (11%)

• ronjansen87
  • Nu online
traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:12:

Dat kan ik beamen, het debiet is veels te laag om echt goed te verversen en de herrie is niet om aan te horen.

Opties:
- Natuurlijke ventilatie met roosters aanbrengen.
- WTW- of Type-C/D mechanische afzuiging. Een gebruikte WTW heb je al voor rond de 3-400. Nieuw rond de 1000 (ex buizen, roosters en vooral het goed (laten) afstellen!).

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:47
T-Infinity schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:38:
[...]
Zelfs onze 300 M3 per uur WTW unit heeft maar beperkte capaciteit. Bij meer dan 3 mensen in de woonkamer loopt het CO2-gehalte al te ver op in onze potdichte woning.
Dan is er iets mis, of niet goed aangelegd. Want 300 m3/h zou voldoende moeten zijn voor minimaal 6 actieve personen. Is het niet zo dat een te groot deel van de lucht de woonkamer niet bereikt?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andrehj schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Dan is er iets mis, of niet goed aangelegd. Want 300 m3/h zou voldoende moeten zijn voor minimaal 6 actieve personen. Is het niet zo dat een te groot deel van de lucht de woonkamer niet bereikt?
Dat klopt. 300 m3/h is voor het hele huis, niet alleen de woonkamer.
is volgens mij niets mis, hooguit iets te krap aangelegd door vorige bewoner.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:47
Mits er in de woonkamer voldoende afzuigventielcapaciteit (3x woordwaarde) is, zou je de ventielen van badkamer en wc iets kunnen knijpen, dan wordt er meer via de woonkamer afgezogen.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Andrehj schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:50:
Mits er in de woonkamer voldoende afzuigventielcapaciteit (3x woordwaarde) is, zou je de ventielen van badkamer en wc iets kunnen knijpen, dan wordt er meer via de woonkamer afgezogen.
Heb ik inderdaad gedaan, maar ik vind badkamer ook belangrijk.
Is ook geen groot probleem verder.

Is verder ook off topic. Dus nu weer over L/L warmtepompen. :)

• traders
ronjansen87 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:30:
[...]

Kun je dit toelichten? Hoe inefficient zijn multi-split t.o.v. single-split? Hoeveel efficienter is b.v. 3*3 kW vs 1*9 kW met 3 binnenunits?

Verder zijn 3 losse buitenunits veel duurder dan 1 grote buitenunit. Is 1 single split zo ontzettend veel inefficienter dat dit snel de kosten goedmaakt van 3 units?

• traders
Ik heb een paar vragen over zo'n kanaal unit. Dit kun je wel ontzettend strak wegwerken. Kan zo'n kanaal unit ook vertikaal in het plafond verwerkt worden ala cassette model? Mijn slaapkamer plafond is niet hoog, en daarboven zit een rommelvliering.

Kan zo'n kanaal model ook in een gasbeton muurtje komen?

Als zo'n kanaal unit er zo strak uitziet, waarom zit iedereen dan nog te rommelen met die lelijke grote wand "bakken"? Wat zijn de voordelen van zo'n wandbak t.o.v. kanaal model? Het vermogen is misschien wat groot voor een standaard kamer in een woonhuis?

Een nadeel aan zo'n kanaal model is dat als het stuk is, je je halve stuckwerk moet slopen om hem eruit te halen.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:47:
Kan zo'n kanaal unit ook vertikaal in het plafond verwerkt worden ala cassette model? Mijn slaapkamer plafond is niet hoog, en daarboven zit een rommelvliering.

Als zo'n kanaal unit er zo strak uitziet, waarom zit iedereen dan nog te rommelen met die lelijke grote wand "bakken"?

[...]

Een nadeel aan zo'n kanaal model is dat als het stuk is, je je halve stuckwerk moet slopen om hem eruit te halen.
Allereerst: het ding moet platliggen ivm condens.
Maar een rommelvliering is natuurlijk perfect, gewoon het apparaat daarop en dan met wat slang naar de juiste plaats.

Je beantwoordt je eigen vraag al. De Nederlandse woningen zijn veels te hard.
In de VS doen ze niet anders, gewoon 1 groot apparaat in de kelder/op zolder en dan leidingen door de (holle) muur. Maar wij krijgen de balansventilatie al amper in de dekvloer. Pak een 120-180mm houten draagvloer en je kunt flink wat slang kwijt.

Het nadeel is dat je dus de ruimte moet hebben en dat je per kamer niet kunt regelen.
Maar dat is ook op te lossen, wat kleppen en je kunt het in je eigen domotica oplossing regelen.
Ook kun je het combineren met je balans ventilatie. Je hebt al het leidingwerk al liggen.

Maar het is gewoon veel werk, meer werk dan een kast tegen de wand schroeven en een gat naar buiten boren.
Maar juist hier op T.net zou ik het meer verwachten, want je kunt veel meer zelf aanpassen. Zodra 'de bak' goed hangt kun je de rest zelf.

• ronjansen87
  • Nu online
traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:32:
[...]

Kun je dit toelichten? Hoe inefficient zijn multi-split t.o.v. single-split? Hoeveel efficienter is b.v. 3*3 kW vs 1*9 kW met 3 binnenunits?

Verder zijn 3 losse buitenunits veel duurder dan 1 grote buitenunit. Is 1 single split zo ontzettend veel inefficienter dat dit snel de kosten goedmaakt van 3 units?
Het is lastig te zeggen het scheelt altijd 50% of 60% oid omdat dat toch verschilt per installatie, maar het rendement is wel duidelijk lager dan 1:1, daar is eerder ook wel over geschreven in dit topic. Heel simpel gezegd wordt het rendement bepaald door de oppervlakte van de radiatorribben, de maat en toerental van de compressor en het koudemiddel dat gebruikt wordt. Bij een single-split zijn de radiator van de binnen- en buitenunit en de compressor precies op elkaar afgestemd. De compressor kan ook heeeel ver terug omdat deze niet zo ver hoeft te pieken.

Bij een multi-split is dit altijd veel meer een compromis. De radiator van de buitenunit is eigenlijk te klein voor alle units op vol vermogen (en dus minder efficient) en aan de andere kant is de compressor juist te groot om voldoende te kunnen terugregelen in het voorjaar en de herfst. E.g. bij een 3KW buitenunit kan ie terug tot 150 watt, bij een 9KW buitenunit is de ondergrens 500 watt. Dan krijg je veel sneller gependel, vooral als je niet altijd alle binnenunits aan hebt.

Of je het verschil terugverdient; Als je er (voornamelijk) mee verwarmt zal je het prijsverschil vrij snel terug verdienen, als je alleen koelt haal je het er niet uit. Het is meestal vooral de esthetische factor waarom mensen toch een multi willen.
traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:47:
[...]

Ik heb een paar vragen over zo'n kanaal unit. Dit kun je wel ontzettend strak wegwerken. Kan zo'n kanaal unit ook vertikaal in het plafond verwerkt worden ala cassette model? Mijn slaapkamer plafond is niet hoog, en daarboven zit een rommelvliering.

Als zo'n kanaal unit er zo strak uitziet, waarom zit iedereen dan nog te rommelen met die lelijke grote wand "bakken"? Wat zijn de voordelen van zo'n wandbak t.o.v. kanaal model? Het vermogen is misschien wat groot voor een standaard kamer in een woonhuis?

Je hebt ook wandmodellen voor verticale montage, maar voor zover ik weet blazen die altijd naar boven uit. Ideaal dus voor in een wand al dan niet van gasbeton, maar niet handig voor het plafond. Dan kan je idd beter 'm plat leggen op de vliering en met een bocht omlaag, kan je ook gelijk meerdere roosters of ventielen gebruiken voor een betere verdeling en minder uitblaasgeluid. Ze zijn trouwens ook in lage vermogens leverbaar, vanaf 1,5KW, dus dat is het niet.

Voordelen:
- Volledig inbouw, je ziet dus alleen de uitblaasroosters
- Één unit geschikt voor meerdere ruimtes i.c.m. gestuurde kanaalkleppen en eigen thermostaten

Nadelen:
- Minder goed te krijgen voor particulieren, zijn gewoon iets duurder en er zijn weinig tot geen aanbiedingen.
- Geen afstandsbediening, moet een losse, bekabelde thermostaat bij
- Kanalen en kleppen e.d. moeten er nog bij.
- Als er wat is kan je er niet altijd makkelijk bij.

• traders
Wat zijn de meest energiezuinige airco's op het gebied van koelen en verwarmen? Is er nog een update op de tabel in de openingspost met SCOP/SEER of is er een site waar dit bijgehouden wordt? Ik maak uit de post op dat dit cijfers zijn uit 2016. Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk deze cijfers, ik voel een Volkswagen momentje ;-)

• De_Sint

De_Sint

ronjansen87 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Heb je overwogen om een kanaalmodel te plaatsen? Dan kan je evt met buizen/koven vanuit 1 punt naar de slaapkamers. Niet het allermooiste misschien, maar zo heb je wel controle over de uitstroom per ruimte.
Nee, Die oplossing lijkt mij te duur en te complex om een beetje goed weg te werken.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

traders schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:18:
Wat zijn de meest energiezuinige airco's op het gebied van koelen en verwarmen? Is er nog een update op de tabel in de openingspost met SCOP/SEER of is er een site waar dit bijgehouden wordt? Ik maak uit de post op dat dit cijfers zijn uit 2016. Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk deze cijfers, ik voel een Volkswagen momentje ;-)
Hoi,

Ik zou me niet teveel focussen op alleen zuinig. COP kan heel anders uitvallen bij privéomstandigheden.

Inlezen over betrouwbaarheid merken, bouwkwaliteit, onderhoud, monteur en mogelijkheden die je niet nodig hebt, maar wel stuk kunnen gaan zijn net zo belangrijk.

Anders heb je een op papier zuinige bak die zijn geld in onderhoud weglekt door een monteur die te ver weg zijn bedrijf heeft, of niet kundig genoeg is.

Zelf heb ik een MHI en reken ik mijn eigen COP uit. Zit om ong. 4,3.

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:22
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Vandaag de kosten ontvangen voor het afpompen en opnieuw vullen en vacuumeren van de Daikin Ururu Sarara.mkostn maar liefst 300euro!!!!!!
Ik vind het een behoorlijk bedrag.
Concreet : wie heeft zijn Daikin Ururu Sarara al eens laten bijvullen. Onze airco is nu bijna 5 jaar oud en heeft nooit onderhoud gehad. Als de klacht weg is geeft Climasense vervallen de kosten.
Nog nooit onderhoud en ook geen storingen (afkloppen 8)7 ) en dus ook nooit bij laten vullen of iets. pittig bedrag ja...

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• dimk
Kan iemand me het verschil tussen FTXM15M en CTXM15M uitleggen. Ik vond dat CTXM15M een bewegingssensor heeft, is het een nieuw serie/model? Er bestaat ook een CTXM-N serie 8)7

• ronjansen87
  • Nu online
peterpijpelink schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:11:
[...]

Nog nooit onderhoud en ook geen storingen (afkloppen 8)7 ) en dus ook nooit bij laten vullen of iets. pittig bedrag ja...
Same here qua vullen... even los van de kapotte airflaps binnen (Ururu Sarara dingetje icm wifi, was garantie), heb ik alleen de radiatoren een keertje laten stoomreinigen (over een maandje ongeveer komen ze weer) en jaarlijks wordt de druk gecheckt (nog steeds prima).

De rest doe ik allemaal zelf, 2-3x per jaar haal ik de hele binnenunit uit elkaar (behuizing er helemaal af) en dan goed schoonmaken met compressor, stofzuiger en een beetje afwasmiddel en een microvezeldoek (er wordt nog wel eens binnen gerookt, vandaar). Elk voorjaar maak ik de buitenunit goed schoon met autozooi: Eerst snowfoamen, dan inzepen met autoshampoo, dan nog een x PH-neutrale velgenreiniger en daarna weer in de hardwax (gebruik hiervoor het spul dat ik ook voor een polyester boot gebruik), shine't dan weer minimaal een jaar als gloednieuw. De stoffilters heb ik ook net allemaal voor de 1e keer vervangen van de 3 binnenunits na 4 jaar. Was ongeveer 200 euro inkoop kwijt aan die filters, ook niet goedkoop.

Heb gelukkig een extreem makkelijke installateur die het veel te druk heeft, dus die geeft me vaak gewoon zn Installer Portal login onder het motto bestel het zelf maar (al dan niet onder warranty) en stuur me maar een mailtje met wat ik voor je op de factuur moet zetten. 8) Erg blij met 'm en ik stuur 'm dan ook een hoop klantjes. Ga hier niet vertellen wie of wat, dat snap je vast wel.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-09 21:49

Rob roelofs 1

3050Wp - Daikin Ururu sarara

peterpijpelink schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:11:
[...]

Binnenkort volgt er een update.......

• peterpijpelink
Rob roelofs 1 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:55:
[...]

Binnenkort volgt er een update.......
een update van de firmware van de unit of ga jij een reactie geven? volg je niet helemaal...

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• peterpijpelink
ronjansen87 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Same here qua vullen... even los van de kapotte airflaps binnen (Ururu Sarara dingetje icm wifi, was garantie), heb ik alleen de radiatoren een keertje laten stoomreinigen (over een maandje ongeveer komen ze weer) en jaarlijks wordt de druk gecheckt (nog steeds prima).

De rest doe ik allemaal zelf, 2-3x per jaar haal ik de hele binnenunit uit elkaar (behuizing er helemaal af) en dan goed schoonmaken met compressor, stofzuiger en een beetje afwasmiddel en een microvezeldoek (er wordt nog wel eens binnen gerookt, vandaar). Elk voorjaar maak ik de buitenunit goed schoon met autozooi: Eerst snowfoamen, dan inzepen met autoshampoo, dan nog een x PH-neutrale velgenreiniger en daarna weer in de hardwax (gebruik hiervoor het spul dat ik ook voor een polyester boot gebruik), shine't dan weer minimaal een jaar als gloednieuw. De stoffilters heb ik ook net allemaal voor de 1e keer vervangen van de 3 binnenunits na 4 jaar. Was ongeveer 200 euro inkoop kwijt aan die filters, ook niet goedkoop.

Heb gelukkig een extreem makkelijke installateur die het veel te druk heeft, dus die geeft me vaak gewoon zn Installer Portal login onder het motto bestel het zelf maar (al dan niet onder warranty) en stuur me maar een mailtje met wat ik voor je op de factuur moet zetten. 8) Erg blij met 'm en ik stuur 'm dan ook een hoop klantjes. Ga hier niet vertellen wie of wat, dat snap je vast wel.
heb je soms een lijstje met welke artikelnummers die filters hebben? Dan kan ik eens gaan bestellen en gaan schoonmaken. Destijds laten installeren door climasense, die zouden ook onderhoud gaan doen, nooit meer iets van vernomen, ja toen ze een referentie nodig hadden, verder hoor ik niets van ze. Maar dit soort onderhoud is naar mijn mening ook zelf nog wel te doen.

• ronjansen87
  • Nu online
peterpijpelink schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

heb je soms een lijstje met welke artikelnummers die filters hebben? Dan kan ik eens gaan bestellen en gaan schoonmaken. Destijds laten installeren door climasense, die zouden ook onderhoud gaan doen, nooit meer iets van vernomen, ja toen ze een referentie nodig hadden, verder hoor ik niets van ze. Maar dit soort onderhoud is naar mijn mening ook zelf nog wel te doen.
Zie hieronder. Dat "dust collection element" is dat zwarte filtertje op de verse luchtslang. Kwam tevens nog het Service Manual voor de Ururu Sarara, de Databooks van binnen- en buitenunit en een Exploded view van de buitenunit (helaas niet van de binnenunit) tegen, misschien heb je daar ook nog wat aan!

Ik overweeg trouwens om zelf zo'n stoomreiniger te bestellen, dan kan ik echt alles zelf doen buiten het F-gassen deel.

DUST COLLECTING ELEMENT AS 2381712 2 € 4,03 € 8,06
AIR FILTER ASS'Y 2194987 2 € 41,66 € 83,32
PHOTO CATALYST FILTER CTX. 99A0391 1 € 5,71 € 5,71

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

peterpijpelink schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:22:
[...]

een update van de firmware van de unit of ga jij een reactie geven? volg je niet helemaal...
Update status nav mijn klachten..

• traders
Welke airco's kunnen de luchtvochtigheid regelen (dus bevochtigen omdat ze standaard drogen)?

De Daikin Ururu Sarara kan dit maar hoe zit het met andere airco's van dit merk of andere merken?

De Sarana kan niet draaien in multi split setup dus geen optie voor mij.

• ronjansen87
  • Nu online
traders schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:19:
Welke airco's kunnen de luchtvochtigheid regelen (dus bevochtigen omdat ze standaard drogen)?

De Daikin Ururu Sarara kan dit maar hoe zit het met andere airco's van dit merk of andere merken?

De Sarana kan niet draaien in multi split setup dus geen optie voor mij.
Die zijn er niet bij mijn weten, alleen de US. Sowieso ga je geen multisplits vinden met zo'n soort add-on unit bovenop de buitenunit, dat is echt 1:1. En dat werkt ook nog eens voor geen meter :X. Ik heb er twee en zou het prijsverschil lekker in m'n zak houden en als je écht bevochtiging wilt iets kopen dat wel goed werkt, zoiets bijvoorbeeld: https://www.koelbatterij.nl/luchtbevochtiger/he402-2-0/

• traders
Zijn er hier mensen die van het gas af zijn (of hiermee bezig zijn) op basis van L/L warmtepomp. Ronjansen87 heeft dit inmiddels gerealiseerd en heef al enkele vragen beantwoord. Kunnen anderen die hiermee bezig zijn mij een berichtje sturen (of hier reageren), of als je toevallig een Tweaker weet die hiermee bezig is, kun je me dan zijn username sturen? Ik wil graag met dit soort mensen in contact komen.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-09 22:02
Ik ben daar zelf ook meer bezig, @traders. L/L-WP in alle ruimtes als hoofdverwarming met SWW en vloerverwarming via een al dan niet hybride WP/Boiler.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

traders schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:08:
Zijn er hier mensen die van het gas af zijn (of hiermee bezig zijn) op basis van L/L warmtepomp. Ronjansen87 heeft dit inmiddels gerealiseerd en heef al enkele vragen beantwoord. Kunnen anderen die hiermee bezig zijn mij een berichtje sturen (of hier reageren), of als je toevallig een Tweaker weet die hiermee bezig is, kun je me dan zijn username sturen? Ik wil graag met dit soort mensen in contact komen.
Ja. Hier kun je alles lezen.....

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:01
Ja, zie Huis aanpakken: de keuze is reuze, maar in welke volgorde?

• De_Sint

De_Sint

Vanaf deze week helemaal eraf. Was al vanaf 2017 qua verwarmen, maar vorige week een WPB erbij en nu dus 100%.

Mvg,

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:43
Hier ook van het gas af met L/L warmtepomp en warmtepompboiler sinds januari 2018. Wat wil je weten?

Goed man!

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:20
Zijn er hier mensen die van het gas af zijn (of hiermee bezig zijn) op basis van L/L warmtepomp. [...]Ik wil graag met dit soort mensen in contact komen.
Ik ben geen techneut en geen klusser maar wel trots op mijn met vallen en opstaan zelf bij elkaar gepuzzelde houtje-touwtje all electric sinds ruim vier jaar gasloze woning.
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/03/13/118222/
https://huisvolenergie.nl/woning/tussenwoning-1975-eindhoven

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-09 22:42
En ook hier bijna van het gas af. Laatste stap in het hele proces is aanschaf van 2e l/l warmtepomp en bijplaatsen van zonnepanelen. Plan is om het de komende winter zonder cv te doen.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-09 20:38
ronjansen87 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Bij een multi-split is dit altijd veel meer een compromis. De radiator van de buitenunit is eigenlijk te klein voor alle units op vol vermogen (en dus minder efficient) en aan de andere kant is de compressor juist te groot om voldoende te kunnen terugregelen in het voorjaar en de herfst. E.g. bij een 3KW buitenunit kan ie terug tot 150 watt, bij een 9KW buitenunit is de ondergrens 500 watt. Dan krijg je veel sneller gependel, vooral als je niet altijd alle binnenunits aan hebt.
Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een buitenunit nemen die past bij de binnenunits. Als de fabrikant en installateur deze goed afstemmen, zou een buitenunit niet echt problemen mogen hebben bij alle binnenunits die op vol vermogen draaien. Hoe vaak komt dat ook voor?

Ik sluit niet uit dat bepaald fabrikanten in hun configuraties soms de randen opzoeken, maar bij mijn eigen Mitsubishi 8kW model mag je in bepaalde configuraties zelfs meer dan 8kW specced aansluiten. Nu zal dat ongetwijfeld vertraging geven, maar mijn punt is dat bij een normaal gebruik zo'n unit dus niet echt problemen moeten hebben met alle binnenunits die vol vermogen vragen bij configuraties waar je wel nominaal vermogen goed gematched hebt.

Ik denk dat plaatsing betreft wind, muren, etc mee relevant is betreft prestaties in extreme configuraties dan multi vs X keer single.

Ook is het voordeel van een grote radiator natuurlijk ook andersom. Als één of twee binnenunits samen flink vermogen vragen, heeft zo'n grote radiator het juist makkelijker dan een set kleinere die dan elk tegen hun limiet aan zitten.

Evenzo, bij laag vermogen, zou pendelen niet echte en probleem mogen zijn. Veel buitenunits kunnen tegenwoordig enorm ver terugschalen, en met de regelsoftware software is veel te regelen. Ik merk bij mijn eigen Mitsubishi als ik slechts één 2kW unit aan zet geen enkel gependel ook al is de kamer al praktisch op temperatuur.

En drie units die elk heel weinig ragen en ene single-split laten pendelen, kunnen een grotere multi-split juist weer makkelijker continue bezig houden.

Mijn punt: ik denk dat je op moet passen met generieke statements maken, en het veel meer afhankelijk is van je specifieke gebruikspatronen. Ik zou kosten en voorkeuren betreft 1 vs X buitenunits daarom de doorslag laten spelen.

In die context ook ...
Voordelen:
- Volledig inbouw, je ziet dus alleen de uitblaasroosters
- Één unit geschikt voor meerdere ruimtes i.c.m. gestuurde kanaalkleppen en eigen thermostaten

Nadelen:
- Minder goed te krijgen voor particulieren, zijn gewoon iets duurder en er zijn weinig tot geen aanbiedingen.
- Geen afstandsbediening, moet een losse, bekabelde thermostaat bij
- Kanalen en kleppen e.d. moeten er nog bij.
- Als er wat is kan je er niet altijd makkelijk bij.
Ander aspect dat je moet meenemen is vervangingskosten. Kanaalunits zijn doorgaans aanzienlijk goedkoper dan een multi-split of aantal single-splits, tenzij je complexe installatie hebt voor de kanalen. En dat betekent dat dat terugkerende kosten zijn elke keer - laten we zeggen 10 jaar - dat je de zaak moet vervangen.

En je moet ook beseffen dat er altijd de pech kans is dat na laten we zeggen 6 jaar opeens een binnenunit of de buitenunit kapot gaat in een effectief onherstelbare manier. En dan zal je net zien dat het oude model niet meer leverbaar is, en het nieuwe model niet compatibel. En dan mag je dus mogelijk alles vervangen. Dat is in het voordeel van een serie single-splits, want daar heb je dit risico minder dan multi-split, of kanaal-unit want je vervangt dan maar één set.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Rob roelofs 1 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Climasense is langs geweest. Ik was er zelf niet bij ivm werk. Mijn vrouw was thuis en ze hebben aangegeven dat de AB mss in ventilatiestanden zou staan.
Dat was natuurlijk niet het geval maar zo is men wel vertrokken. Met andere woorden....probleem is er nog steeds. Begin zelf aan me te twijfelen dus zal nogmaals goed omschrijven wat er aan de hand is....
Als volgt....op dit moment staat de unit op COOLING heerlijk te koelen. Op dit moment doet hij dat in auto stand maar zou ook kunnen op stand I,II of III.
Na een tijdje met koelen bezig te zijn geweest gaat de unit plots hier mee stoppen en gaat dan over op ransom blazen met een wisselende kracht....dit gaat zo een paar minuten voort en dan hoor en voel je plots dat hij weer in de echte koelmodus terug springt...eerder ging de unit dan zo ver als kan terug modelleren en zo beperkt als kan bijkoelen...nu is dat dus random blazen... Zoals gezegd dit doet hij dus op alle standen. Wat zou er loos zijn? Wie herkent dit probleem? Zou het toch bijvullen zijn na 5 jaar......hoor graag.
Update nav eerdere berichten 24-8-19:
Nav bericht half juli, wat is er allemaal gedaan na de melding.
17 juli Climasense hier geweest, instellingen AB aangepast, geen resultaat;
06 augustus Climasense hier geweest, unit bijgevuld, geen resultaat;
07 augustus unit geheel gevacuumeerd, opnieuw gevuld en alle koppelingen vervangen om lekkage ook uit te sluiten, opnieuw geen resultaat.
12 augustus fabrikant Daikin geweest, geconstateerd dat filters zuiver waren maar de fanrotor behoorlijk vervuild was. Daikin zegt dan ook nu voortaan dat de fanrotor echt jaarlijks onderhoud behoeft. Dit in tegenstelling tot de gedachten dat de Ururu Sarara geheel zelfreinigend zou zijn :'( ;
Met deze kennis en de kosten voor het vervangen van de fanrotor (arbeid en materiaal), heeft Climasense dit kostenplaatje overwogen tegen een geheel nieuwe binnenunit.
24 augustus heeft Climasense met goedvinden van Daikin onze 5 jarige binnenunit vervangen. Geheel kostenloos en onder garantie van Daikin. Topservice vanaf dag 1 van de speurtocht tot 24 augustus waarbij er een hele nieuwe unit is gehangen en hiermee de klacht eindelijk is verholpen. Dank namens Climasense, maar eveneens een waarschuwing naar alle Ururu gebruikers. Deze unit heeft ter dete onderhoud nodig, met inbegrip van het onderhoud aan de fanrotor. Op dit moment draait hij weer geruisloos met 19dB op de fluisterstand. Wij zijn weer heel tevreden.

• Speedy-Andre
  • Nu online
Je zegt dus eigenlijk dat Climasense maar wat deed en dat de fabrikant het euvel pas echt kon vaststellen.
Dat vervolgens de fabrikant mee ging in het vervangen van de binnenunit is diens verdienste.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 24-08-2019 15:34 (7%)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:33:
Je zegt dus eigenlijk dat Climasense maar wat deed en dat de fabrikant het euvel pas echt kon vaststellen.
Dat vervolgens de fabrikant mee ging in het vervangen van de binnenunit is diens verdienste.
Wat een onzin! Ik koop bij Climasense. Climasense en Daikin hebben in goede samenspraak de stappen doorlopen. Hoe Climasense hierin te werk is gegaan is met grote zorgvuldigheid met als klankbord Daikin.

• Speedy-Andre
  • Nu online
Rob roelofs 1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:13:
[...]

@Sjors81 gaf de unit of de afstandsbediening bij jou een storing aan? Of hoe kwam je tot het idee om hem opnieuw af te vullen. Climasense geeft mij aan, zolang hij nog koelt, en geen storing aangeeft, kunnen wij niets doen...dit lijkt mij een beetje te kort door de bocht als er reeds 5 jaar niets aan de Unit is gedaan en bij 16draaiuren per dag. Dus ben sterk aan het overwegen om hem ook bij te laten vullen.....echter ik kan niet goed motiveren of dit nu de juiste actie zal zijn......jammer dat ik als klant zelf op ontdekkingsreis moet. Hoor graag van je.
Rob roelofs 1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:09:
Wie kan mij helpen. Heb sinds 2014 de Ururu Hangen 3,5Kw naar volle tevredenheid. Wat ik nu ervaar tijdens het koelen is het volgende. Als ik de unit op cool zet en dan op a ofwel automatisch gaat hij even consequent koelen en dan lijkt na een aantal minuten wel of het koelen wegvalt. Wat er dan gebeurt is een wisselende luchtstroom met windvlagen welke uit de lamellen komt dit zet een paar minuten voort (flinke vlagen met beperkte koeling) daarna gaat hij weer koelen. Heel apart. De gewenste temperatuur is dan niet eens bereikt. Zet ik hem op powerfull doet hij dit ook, op verwarmen doet hij het ook. Heb nog nooit onderhoud gedaan, is volgens Climasense niet nodig....nu vraag ik me af wat het kan zijn.nhondat iemand dit herkent en hulp kan bieden in de oorzaak en de oplossing.
Gr. Rob
Ik probeer de deskundigheid van Climasense in dit verhaal te vinden, dat is erg lastig.
Onderhoud is niet/nooit nodig en als hij zonder storingsmelding koelt kunnen ze niets doen?
Het gaat er bij mij niet in dat Daikin dusdanig zou adviseren.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:01
Eens met Speedy hier, ze hebben zich er volgens mij wel heel makkelijk vanaf gemaakt, zeker als ik je post weer lees van 25 juli.

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

vinom schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 17:11:
Eens met Speedy hier, ze hebben zich er volgens mij wel heel makkelijk vanaf gemaakt, zeker als ik je post weer lees van 25 juli.
Dat ben ik met je eens, maar ze hebben er continue in samenspraak met Daikin energie ingestopt om het te laten welslagen. Dat alles onder garantie na 5 jaar. Ik denk je fabrikanten moeten zoeken die dit na 5 jaar nog doen. Dus zowel Climasense en Daikin hebben dit goed gedaan. Vooruit kijken, niet achteruit. Uiteindelijk is het opgelost, dat vind ik het belangrijkste.

• Ray
@Rob roelofs 1 ik neem aan dat je met de 'fan rotor' de uitblaasrol bedoelt waar net in het airco topic ook eea over geschreven is

als je die inderdaad 5 jaar niet onderhoud zit die waarschijnlijk pot en pot dicht met gorigheid en eventueel schimmel en kan er geen normale circulatie en druk opgebouwd worden

iets wat je trouwens zo van buiten direct kan zien.

ik heb ook met Daikin hier over gesproken inzake een tweetal units die binnen 2 jaar al uit balans waren en waarbij die rol nog redelijk netjes was

probleem is dat je er zo niet bij kan, dat zelf schoonmaken enige vaardigheid vereist

overigens is die rol met kennis van zaken in 15-20 minuten te vervangen (hier zijn er twee vervangen inclusief motor en lagers) dus ik vermoed dat er wel degelijk meer aan de hand was / kon zijn om te kiezen voor vervanging van de complete unit

Ray wijzigde deze reactie 24-08-2019 19:00 (25%)

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

@Ray, correct! Laat jij jaarlijks onderhoud doen? Of doe je het zelf inclusief reinigen van de fanrotor?

• Ray
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:25:
@Ray, correct! Laat jij jaarlijks onderhoud doen? Of doe je het zelf inclusief reinigen van de fanrotor?
nou ik dacht dus ik doe het zelf. heb ook alle officiële schoonmaakmiddelen en een stoomreiniger

echter die verrekte rol krijg je daarmee dus niet schoon is mijn ervaring. ook niet met een stoomreiniger.

@Notna heeft hem eruit gehaald en met een hoge drukreiniger schoon gekregen

die van mij is helaas toch nog best vies

en volgens mij is er werkelijk zo'n beetje niemand die ooit naar die rol kijkt terwijl dat ding dus akelig goor kan worden

die op de foto is maar een paar maanden gebruikt en was van buitenaf met een kwast en stoomreiniger behandeld. maar je ziet er toch nog makken aan zitten. dan praat je over 1 zomer koelen en zeer beperkt verwarmen. Je wilt dus niet weten hoe zo'n ding er dus na jaren uit kan zien.......

ik ga dus denk ik maar eens @Notna uitleg vragen hoe ik ze eruit kan krijgen en ook op die manier schoon maken

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

@Ray die van mij was enorm goor is achteraf gebleken. Geheel wit uitgeslagen. Maargoed, dergelijke fanrotor kun je dan beter gewoon ieder jaar vervangen tijdens onderhoud door een specialist lijkt me. Niet dan? Anders ben ik over paar jaar weer aan de beurt. Of hoe zie jij dat?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:42

Notna

Where are you?®

Ray schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:29:
[...]

nou ik dacht dus ik doe het zelf. heb ook alle officiële schoonmaakmiddelen en een stoomreiniger

echter die verrekte rol krijg je daarmee dus niet schoon is mijn ervaring. ook niet met een stoomreiniger.

@Notna heeft hem eruit gehaald en met een hoge drukreiniger schoon gekregen

die van mij is helaas toch nog best vies

en volgens mij is er werkelijk zo'n beetje niemand die ooit naar die rol kijkt terwijl dat ding dus akelig goor kan worden

die op de foto is maar een paar maanden gebruikt en was van buitenaf met een kwast en stoomreiniger behandeld. maar je ziet er toch nog makken aan zitten. dan praat je over 1 zomer koelen en zeer beperkt verwarmen. Je wilt dus niet weten hoe zo'n ding er dus na jaren uit kan zien.......

ik ga dus denk ik maar eens @Notna uitleg vragen hoe ik ze eruit kan krijgen en ook op die manier schoon maken
Die vraag kreeg ik van @vinom via DM ook, dus even copy/pasta:
Als de kap er dus af is (zie pagina 3 hier:

http://intpre.daikineurop...Vaw16jIFby7SAl7G6OVq1H51u

)

; links zie je dan een witte houder waar de koperen buizen van de verdamper doorheen gaan.
Die zit vast met totaal 4 schroeven; 2 die je van bovenaf kan verwijderen en 2 die je van de zijkant kan verwijderen. Als je dat gedaan hebt, kan je aan 1 kan de verdamper omhoogtillen en de witte houder eraf halen. Let op dat je de lamellen niet verbuigt of jezelf snijdt eraan. Als de kap eraf is; de witte houder van de ventilatierol losklikken, de verdamper omhoog houden aan 1 kant en je kan dan de rol eruit trekken.

Haal meteen even de luchtlamellen (die dus de airflow horizontaal en verticaal bepalen) meteen los. Is een click systeem, weg wijst vanzelf. Deze kan je met een sopje schoonmaken. Kan je meteen de cabine waar de rol in zit afnemen én de lekbak tabletten goed plaatsen

Er terug in doen is even een handigheidje, maar dan is het gewoon de stappen in omgekeerde volgorde doen en gaan. Houd er rekening mee dat je er de eerste keer goed lang mee bezig bent.
Als je meer info moet hebben; laat maar weten

Notna wijzigde deze reactie 24-08-2019 21:24 (6%)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Ray
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:37:
@Ray die van mij was enorm goor is achteraf gebleken. Geheel wit uitgeslagen. Maargoed, dergelijke fanrotor kun je dan beter gewoon ieder jaar vervangen tijdens onderhoud door een specialist lijkt me. Niet dan? Anders ben ik over paar jaar weer aan de beurt. Of hoe zie jij dat?
Ik denk dat je nog schrikt wat zo'n ding kost. schoonmaken lijkt me dus een beter idee. overigens is juist het in en uit monteren het meeste werk.

echter je ziet aan de uitleg van @Notna dat je daar dus wel even mee bezig bent en voor zover mij bekend gebeurd dit ook niet bij regulier onderhoud.

@Notna de link naar de Daikin site werkt helaas niet

Ray wijzigde deze reactie 24-08-2019 21:39 (4%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat je nog schrikt wat zo'n ding kost. schoonmaken lijkt me dus een beter idee. overigens is juist het in en uit monteren het meeste werk.

echter je ziet aan de uitleg van @Notna dat je daar dus wel even mee bezig bent en voor zover mij bekend gebeurd dit ook niet bij regulier onderhoud.

@Notna de link naar de Daikin site werkt helaas niet
https://www.google.com/ur...Vaw16jIFby7SAl7G6OVq1H51u

Nu wel?

Je bent overigens met de eerste lang bezig (ik was er 2.5 uur mee bezig, omdat ik alles moest uitzoeken). Als je het een keer gedaan hebt, is de volgende echt in 15 minuten gedaan

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

@Notna dit kan een specialist als Climasense bij t jaarlijks onderhoud toch ook gewoon doen?

• Notna

Notna

Where are you?®

Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:54:
@Notna dit kan een specialist als Climasense bij t jaarlijks onderhoud toch ook gewoon doen?
Uiteraard. Maar of ze het doen is een 2de :+

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True