Ik heb geen ervaring met airco's, maar dacht een goed idee te hebben over de inrichting van m'n huis, dat ik aan het renoveren ben.
Ik heb enkele aircoboeren aangeschreven met een beknopte versie van wat ik van plan ben, maar nog nergens reactie teruggehad. Dus gooi ik mijn casus hier maar eens neer
Het huis is uit de jaren 30, maar het dak heb ik opnieuw laten dekken en er liggen nu dakpanelen van 20cm dik op. Daarnaast een heleboel zonnepanelen en de spouw laten vullen met parels, dus daarmee een goede basis gelegd voor een energiezuinig huis.
Het plan is vloerverwarming op alle verdiepingen, zodat er straks met lage temperatuur verwarmd kan worden.
Echter, het is en blijft een oud huis en ik ben een beetje bang dat de vloerverwarming niet genoeg gaat zijn als hoofdverwarming. Beneden staat een houtkachel, dus dat is geen enkel probleem. Echter, ik ga binnen enkele maanden beginnen aan de 1e verdieping en zit mij af te vragen of ik daar misschien rekening moet houden met airco als bijverwarming.
De redenatie is als volgt, de kamers van mijn dochters zullen op den duur ook studeerkamers worden, dus die zullen ook op (woonkamer)temperatuur gebracht moeten worden.
Idealiter zou ik op de kamers van hen alle drie een casetteunit inbouwen zodat ze zelf de temperatuur kunnen regelen, een multi-split oplossing.
Dan kan het hele huis 18-20 graden zijn dmv. vloerverwarming en waar mensen zijn kan het 22 graden zijn, zodat je comfortabel
youtube kan kijken huiswerk kan maken.
Daarnaast natuurlijk de luxe van airco in de zomer, zodat je niet in de hitte hoeft te slapen, al is ons huis niet mega-warm gebleken afgelopen zomers. Die airco zomers zou vooral interessant zijn op de zolder, waar ik zelf ga slapen.
Dus, 4 binnen-units, 1 buiten unit. Bijverwarming/koeling. Kan dat werken? Gaat het efficient zijn?
wat ik al begrepen had uit dit topic:
- multi-split is inefficienter dan single split
- cassette-units zijn moeilijk te verkrijgen (ik wil ze in het plafond, denk hotelkamer)
- alle binnenunits zijn of verwarming of koeling (lijkt mij geen probleem gezien de use case)
- meerdere cassette-units zijn onderhoudsgevoelig en duur in aanschaf, centrale binnenunit met leidingen zie ik echter niet zitten om logistieke redenen
Concrete vragen die ik heb:
- Welk vermogen buitenunit heb ik nodig? Kamers zijn 3x30m3 en zolder 80m3
- Klopt mijn redenatie dat zowel de airco als de vloerverwarming efficiënter kunnen opereren als ze niet vol aan de bak hoeven?
- Wat voor een leidingwerk heb ik nodig tussen de buiten/binnen unit?
- Zijn de buiten/binnen unit ook elektrisch verbonden? of kan ik ze als gescheiden behandelen en dus ook eigen groepen geven?
- Stel dit is een levensvatbaar idee, wat voor kosten moet ik dan aan denken? is 5000,- haalbaar? Alles behalve airco systeem op druk brengen zou ik zelf moeten kunnen doen.
Graag jullie op- en/of -aanmerkingen