Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.088.725 views

Onderwerpen

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
@Speedy-Andre Elke warmtebron zorgt voor droge te lucht.

Lucht wordt in absolute termen niet natter of droger door verwarming, maar warme lucht kan meer vocht bevatten waardoor hij ondanks dezelfde absolute luchtvochtigheid in relatieve termen steeds droger wordt.

Maar de Ururu bevochtigd dus maar matig begrijp ik, dat is jammer. In ons vorige huis verdampten we in hartje winter zo'n 10 liter per dag, daarmee bleef de RL op zo'n 30%. Onze huidige woonkamer is een maatje groter, en zoek een oplossing die niet teveel handwerk is :) Daarnaast wil ik airco aanleggen voor die paar hete weken per jaar, dit zou een ideale oplossing zijn geweest.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan een heel eind komen met een airco, al is 250m3 wel erg veel voor 1 binnenunit.
Wat lastig kan zijn is dat de thermostaat de cv/vv uitschakelt als de airco verwarmt, duurt dit lang dan krijg je koude voeten denk ik.
Je zal een balans moeten vinden als je 2 systemen tegelijk gebruikt.
Een L/W wp is wat dat betreft fijner voor vloerverwarming, maar die koelt weer belabberd en geeft je mogelijk natte voeten als de vv te koud wordt :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 23:23
Sjors81 schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:31:
[...]

goede tip! Ik zal dit eens testen. ik weet dat mijn vrouw wel eens de airco aandoet op de stand 'auto'.
Inmiddels online controller ingebouwd aangezien ik nog steeds last vd storing heb. Nu krijg ik foutcode e5. Volgens mij betekent dit: 'inverter compressor
motor or overheat'

Kan iemand dit verder toelichten?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:20
@pirke

Klopt en in de winter ontkom je er niet aan om "geforceerd" te bevochtigen wil je het op orde hebben, iedereen heeft het altijd over ventilatie en ontvochtigen, ik heb hier juist het tegenovergestelde en veel te droog wat ook niet goed is voor de gezondheid.

Ook gebouwen met vloerverwarming/radiatoren hebben dit probleem maar dan in een iets mindere mate.

Als je denkt dit met planten op te lossen kom je van koude kermis thuis, tenzij het een jungle wordt.
In de winter doen planten weinig omdat ze "slapen" oftewel gebrek aan dag/zonlicht, ben ik achtergekomen...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• pirke
@mr_evil08 helemaal mee eens. Slechts een paar weken per jaar is het te vochtig in huis, en dat is als de temperaturen boven de 30 graden komen. Daar wil ik een airco voor (boven en beneden) die samen het huis koelen en ontvochtigen. Ons huis is redelijk goed geïsoleerd, na 3 dagen boven de 40 (afgelopen zomer) werd het beneden nog maar 26 graden. De vloer en muren zijn nu eenmaal flinke warmtebuffers, de airco hoeft alleen maar een beetje te helpen, en dat mag 24/7 voor die paar dagen/weken dat het nodig is. Bevochtigen daarentegen doen we enkele maanden, 5 tot 10 liter per dag, afhankelijk van de buitentemperatuur.

@Speedy-Andre Ja, ik reken ook op 2 apparaten: airco boven+beneden en een L/W wp voor de vloerverwarming beneden en in de badkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pirke schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:21:

@Speedy-Andre Ja, ik reken ook op 2 apparaten: airco boven+beneden en een L/W wp voor de vloerverwarming beneden en in de badkamers.
Ik vraag mij altijd af waarom koelt men ook niet met vloerverwarming als je toch al een lucht/water warmtepomp hebt, hier op mijn werk wordt dat ook gewoon gedaan(grond warmtepomp), dat is toch gewoon een parameter wijzigen op de lucht/water warmtepomp zodat de koelstand werkt(mischien leiding hier en daar isoleren maar dat zijn de kosten niet), hoe kan dat nou duurder zijn dan een compleet airco systeem erbij aanleggen.

Is koelen met vloerverwarming zo onefficient dat je een airco in mum van tijd terugverdiend ?
Enige wat ik mij kan voorstellen dat het niet comfortabel is die koude vloer.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@mr_evil08 Warme lucht gaat omhoog, niet omlaag. Plafondkoeling zou beter werken :)

Daarnaast haalt het geen vocht uit de lucht waardoor je al snel condens krijgt. De belangrijkste taak van een airco is ontvochtigen tijdens het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:35:
[...]

Ik vraag mij altijd af waarom koelt men ook niet met vloerverwarming als je toch al een lucht/water warmtepomp hebt, hier op mijn werk wordt dat ook gewoon gedaan(grond warmtepomp), dat is toch gewoon een parameter wijzigen op de lucht/water warmtepomp zodat de koelstand werkt(mischien leiding hier en daar isoleren maar dat zijn de kosten niet), hoe kan dat nou duurder zijn dan een compleet airco systeem erbij aanleggen.

Is koelen met vloerverwarming zo onefficient dat je een airco in mum van tijd terugverdiend ?
Bij een grote (bedrijven) grond warmtepomp is het verplicht te koelen in de zomer zodat er een energiebalans ontstaat in de bodem. Bij kleinere thuisinstallaties zou je het beter ook doen om de bodem op te warmen in de zomer, maar is het volgens mij niet verplicht.
Verder heb je ook de voordelen van lagere luchtvochtigheid niet, die je met een lucht-lucht wel hebt zoals Pirke al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:35:
[...]

Hoe koel ga je zo'n vloer krijgen? In de winter laat je er water van 30+ graden door stromen om een kamertemperatuur van 21 graden te krijgen, dan moet je in de zomer al snel 10- er doorheen laten stromen om goed te koelen.

Als ik de verhalen lees over koelen met L/W dan komen ze niet op hetzelfde niveau als een goede L/L warmtepomp.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pirke schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:46:
@mr_evil08 Warme lucht gaat omhoog, niet omlaag. Plafondkoeling zou beter werken :)

Daarnaast haalt het geen vocht uit de lucht waardoor je al snel condens krijgt. De belangrijkste taak van een airco is ontvochtigen tijdens het koelen.
Dat gaat op voor convectiewarmte mbt stijgen/dalen, je kunt het beïnvloeden met een fan, anders zou je met een lucht/lucht warmtepomp niet kunnen verwarmen in de winter omdat de kast hoog hangt.

Ik heb eens gemeten en de temperatuur verschil tussen plafond en net boven de vloer is amper 1 graad, de vloer zelf blijft wel lang koud omdat convectiewarmte de muren/vloeren moeilijker opwarmt(moet je veel langer doorverwarmen dan gaat het goed).

Vloerverwarming verwarmt de onderliggende ruimte vrolijk mee als de isolatie daaronder onvoldoende is, daarmee is het niet zo dat warmte alleen stijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pirke schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:46:
Daarom blaast een airco die verwarmt ook omlaag, bij koelen langs het plafond.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tontok
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-08-2022
Een goedendag forum leden.
Hier nog een wat late reactie, maar in ieder geval dank voor jullie info. Want het heeft mij goed geholpen om de keuze te maken uit diverse offertes. En de keuze is uiteindelijk gevallen op twee Mitsubishi’s heavyindustrie 3.5 kW. En dan kan ik zo mijn overschot van mijn PV-systeem nuttig besteden. En zo zie je maar waar het lezen van dit forum toe leidt. En dat is ook mijn uiteindelijke doel om volledig gasloos te worden. Maar eerst maar even aankijken wat de airco’s in combinatie met het PV-systeem gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Speedy-Andre schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:38:
[...]

Daarom blaast een airco die verwarmt ook omlaag, bij koelen langs het plafond.
De vraag ging over koelen met L/W wp via vloerverwarming buizen. Daar zit geen ventilator op die de koele lucht omhoog blaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
pirke schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:53:
[...]

De vraag ging over koelen met L/W wp via vloerverwarming buizen. Daar zit geen ventilator op die de koele lucht omhoog blaast.
Vraag het dan in een topic dat daar over gaat :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Sjors81 schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:14:
Sinds een paar dagen de onlangs geplaatste daikin ftxp-l de kamer laten verwarmen. Werkt prima. Enige probleem is dat hij na een tijdje, heb nog geen patroon kunnen vinden, de airco stopt, en het lampje gaat groen knipperen. Ik moet vervolgens de airco volledig spanningsloos maken en dan doet hij het weer zonder problemen. Iemand enig idee?
Inmiddels met een officiële daikin installateur gebeld. De storingscode is e5. Deze gaf aan dat volgens hem de kans groot was dat de compressor defect is. Eerst was het volgens hem nodig om het gas af te pompen en volledig opnieuw te vullen. Bij deze storing was dat standaard het geval ook al week het aantal grammen maar een paar gram af.

De buitenunit was een half jaar oud en heeft na afkoppelen een week of zes bij mij in de garage gestaan. (via een collega aangeschaft waarvan familielid was overleden). Dit was volgens de officiële daikin installateur mogelijk al funest. Volgens de installateur die hem bij mij geplaatst heeft was hij niet goed afgekoppeld en moest hij volledig gevuld worden. Dit was na 1e keer niet volledig en zijn daarom later teruggekomen en hebben er wat bijgedaan. Hij koelde nl in 1e instantie niet. Nu gaat hij na verloop van tijd uit en doet het pas weer wanneer je hem afkoppelt van de stroom.

De officiele daikin installateur was er minimaal een halve dag nodig om hem leeg te pompen en opnieuw te vullen. Kosten circa 500 euro. De kans bestaat dat dit niet de oorzaak is. Weet ff niet wat nu wijsheid is. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Sjors81 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:47:
[...]

Inmiddels met een officiële daikin installateur gebeld. De storingscode is e5. Deze gaf aan dat volgens hem de kans groot was dat de compressor defect is. Eerst was het volgens hem nodig om het gas af te pompen en volledig opnieuw te vullen. Bij deze storing was dat standaard het geval ook al week het aantal grammen maar een paar gram af.

De buitenunit was een half jaar oud en heeft na afkoppelen een week of zes bij mij in de garage gestaan. (via een collega aangeschaft waarvan familielid was overleden). Dit was volgens de officiële daikin installateur mogelijk al funest. Volgens de installateur die hem bij mij geplaatst heeft was hij niet goed afgekoppeld en moest hij volledig gevuld worden. Dit was na 1e keer niet volledig en zijn daarom later teruggekomen en hebben er wat bijgedaan. Hij koelde nl in 1e instantie niet. Nu gaat hij na verloop van tijd uit en doet het pas weer wanneer je hem afkoppelt van de stroom.

De officiele daikin installateur was er minimaal een halve dag nodig om hem leeg te pompen en opnieuw te vullen. Kosten circa 500 euro. De kans bestaat dat dit niet de oorzaak is. Weet ff niet wat nu wijsheid is. Iemand tips?
Ik zou eens gaan kijken bij de compressor, op de compressor zit een hogedrukschakelaar die ingrijpt als de druk in/voor de compressor te hoog wordt.

Als daar en van de stekkers los dan wel niet goed contact maakt zou je een E5 storing kunnen krijgen.

https://imgur.com/LerHSfl

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Sjors81 verhaal komt me bekend voor van poosje terug. volgens mij toen ook al gezegd en nu dan maar weer. Dat bijvullen zonder toen te wegen lijkt mij een probleem. Je weet nu dus niet hoeveel erin zit.

het kan in theorie inderdaad zo zijn dat er teveel inzit waarbij de druk bij verwarmen te hoog oploopt en hij dan in beveiliging schiet.

beste is dus inderdaad leegpompen en hervullen. 500 euro is daarvoor wel een flink bedrag. Kan je niet de vorige installateur aanspreken ? in feite heeft die hem nooit goed afgeleverd imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@Ray volgens mij niet tegen mij maar dat doet er niet toe. Ik was tijdens de installatie niet thuis en kwam er pas later achter dat ze het niet professioneel hadden gevuld. Heb hem al wel gemaild dus wacht zijn reactie even af.

Kann het ook zo zijn dat als er teveel in zit alleen bij verwarmen deze storing optreedt en dus niet bij koelen?

De daikin installateur beweerde echter heel stellig dat de kans op een kapotte compressor nogal groot was. Straks geef ik een paar honderd euro uit aan het bijvullen terwijl de compressor defect is. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Sjors81 op 30-09-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-07 21:28
Beste forum leden.
Momenteel heb ik het probleem dat volgels mijn isolatie van mijn leiding afpikken. Zie fotos. Het is bij 1 WP begonnen maar mijn ander 4 WPs worden nu ook bezocht.
Ben ik de enige met dit probleem?
Ik ben opzoek naar een oplossing. Ik zou bv de leidingen geheel kunnen in tapen.
Ik heb geprobeerd er een flexibele 7cm pvc buis inschalen om heet te leggen maar dat was geen succes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nFd4SZIjMZD42DkpNeliFOzH/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S9KS6MNYZ8keWMyTLtMw3Bc4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@bvuaemal tape of mantel pvc lost dat op. ik ben even van dat laatste de exacte naam kwijt maar het zit er hier ook omheen. het is een hoes je met klittenband om de leiding vastzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Hartelijk dank. Dit geeft me weer inspiratie. Ik zal even op www zoeken. Als je de exacte naam van de hoes weer binnenschiet laat me dat nog even weten.
Als iemand nog andere oplossingen heeft, graag!
Ray schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:19:
@bvuaemal tape of mantel pvc lost dat op. ik ben even van dat laatste de exacte naam kwijt maar het zit er hier ook omheen. het is een hoes je met klittenband om de leiding vastzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@bvuaemal neem aan dat veel airco installateurs het wel kennen

ik leg het wellicht ook wat lastig uit maar het is zeg maar pvc van 20 cm breed (zijn verschillende maten) met aan de beide zijkanten klittenband.

je maakt het dus op lengte. vouwt het om de leidingen heen en 'klit het op elkaar' en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
bvuaemal schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:20:
Beste forum leden.
Momenteel heb ik het probleem dat volgels mijn isolatie van mijn leiding afpikken. Zie fotos. Het is bij 1 WP begonnen maar mijn ander 4 WPs worden nu ook bezocht.
Ben ik de enige met dit probleem?
Ik ben opzoek naar een oplossing. Ik zou bv de leidingen geheel kunnen in tapen.
Ik heb geprobeerd er een flexibele 7cm pvc buis inschalen om heet te leggen maar dat was geen succes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon intapen (zoals het eigenlijk hoort en ook zo in de installatiehandleidingen, iig bij Daikin, beschreven staat) met witte PVC-tape, zoiets: https://www.climasense.nl...arch_query=tape&results=8
Bestel er wel genoeg, want 20 meter lijkt veel, maar gaat toch erg hard als je rondom moet tapen. Reken met een cm horizontaal per omwenteling over het pakketje leidingen.
pirke schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:01:
@Tsurany daar zit zeker wat in. We hebben nu een luchtbevochtiger, maar die moet elke dag bijgevuld worden. Een oplossing waarbij dat niet nodig is heeft mijn voorkeur :)
Heb je mechanische- of WTW-ventilatie in de woning? Dan kan je een zogenaamde "kanaaalbevochtiger" gebruiken die op de waterleiding en je ventilatiekanaal wordt aangesloten. Daar heb ik hier al eens eerder een linkje naar gepost, ik meen dat deze ~800 kost. Er is eventueel ook een iets duurdere stand-alone variant met een eigen ventilator, maar dan zal je toch alsnog een goede luchtcirculatie moeten realiseren met een aantal buizen. Edit: Oh en ik kan je uit eigen ervaring bevestigen dat de bevochtiging van de US volstrekt ontoereikend is.

[ Voor 34% gewijzigd door RonJ op 02-10-2019 15:30 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@ronjansen87 Ik heb mechanische ventilatie, maar dat is alleen afvoer. Aanvoer gaat via ventilatieroosters. Om nu alles naar WTW ventilatie te verbouwen zie ik ook niet zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
bvuaemal schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:50:
Hartelijk dank. Dit geeft me weer inspiratie. Ik zal even op www zoeken. Als je de exacte naam van de hoes weer binnenschiet laat me dat nog even weten.
Als iemand nog andere oplossingen heeft, graag!

[...]
Ik heb een groot deel in een kunststof goot zitten en alleen het laatste stukje naar de airco is bloot.
Gelukkig nog geen last mee gehad in de 4 jaar dat ze er zijn.
Wel een achterlijke buur die vogels voert terwijl dat totaal overbodig is, o.a peulen die overal in en tussen gaan zitten |:(
Ik plaats nu langs al mijn dakranden vogelpinnen zodat ze daar tenminste niet landen (bij de panelen).
Ze komen er toch wel (plat dak) maar elk obstakel is er 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Mijn leidingen zitten ook in kunstof goten behalve het laatste stukje
Ik heb het eerste jaar geen problemen gehad, maar toen vonden de koolmezen de eerste leiding..... slimme beestjes want na een korte tijd vonden ze ook de rest....
Speedy-Andre schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Ik heb een groot deel in een kunststof goot zitten en alleen het laatste stukje naar de airco is bloot.
Gelukkig nog geen last mee gehad in de 4 jaar dat ze er zijn.
Wel een achterlijke buur die vogels voert terwijl dat totaal overbodig is, o.a peulen die overal in en tussen gaan zitten |:(
Ik plaats nu langs al mijn dakranden vogelpinnen zodat ze daar tenminste niet landen (bij de panelen).
Ze komen er toch wel (plat dak) maar elk obstakel is er 1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Ohh, an zal ik een paar rollen bestellen. Ik heb 5 stuks met obedekte leding van ongeveer 1-1.5 m.
Vandaag nof 2 m flexibele leiding gekocht. (lijkt op stofsuiger leiding) ik zal morgen even proberen om dat om een slang te doen.....
ronjansen87 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Gewoon intapen (zoals het eigenlijk hoort en ook zo in de installatiehandleidingen, iig bij Daikin, beschreven staat) met witte PVC-tape, zoiets: https://www.climasense.nl...arch_query=tape&results=8
Bestel er wel genoeg, want 20 meter lijkt veel, maar gaat toch erg hard als je rondom moet tapen. Reken met een cm horizontaal per omwenteling over het pakketje leidingen.

[...]

Heb je mechanische- of WTW-ventilatie in de woning? Dan kan je een zogenaamde "kanaaalbevochtiger" gebruiken die op de waterleiding en je ventilatiekanaal wordt aangesloten. Daar heb ik hier al eens eerder een linkje naar gepost, ik meen dat deze ~800 kost. Er is eventueel ook een iets duurdere stand-alone variant met een eigen ventilator, maar dan zal je toch alsnog een goede luchtcirculatie moeten realiseren met een aantal buizen. Edit: Oh en ik kan je uit eigen ervaring bevestigen dat de bevochtiging van de US volstrekt ontoereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:44
Ik ben benieuwd wanneer we allemaal weer gaan verwarmen! De dagen worden kouder en zeker in de nacht kan het al aardig koel zijn. Vorige winter heb ik alleen verwarmd op het moment dat we thuis waren, maar deze keer ga ik overdag sowieso de boel op temperatuur houden, zodat de opwek van mijn zonnepanelen daar aan besteed gaat worden. Die had ik vorig jaar nog niet. Of ik hem 's nachts door laat draaien weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@vinom maakt toch niks uit zolang salderen een feit is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:23

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Heb de airco ook al aan het verwarmen in de avond. Er zal zeker een kantelpunt komen dat hij 24/7 aanblijft. Maar nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:32:
@vinom maakt toch niks uit zolang salderen een feit is?
Daar heb je zeker gelijk in, maar ik vind het wel een leuke uitdaging om wat ik opwek zoveel mogelijk direct te verbruiken. Daar gaan we waarschijnlijk toch heen als het salderen er niet meer is.

Plus het kan ook in totaal verbruik verschillen of je 24/7 op een laag pitje draait of 4 uurtjes wat harder, maar met beide hetzelfde resultaat: dat de kamer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tegen die tijd dat salderen er niet meer in zit zijn huisaccu's interessanter. Ook met het oog op het opladen van mijn auto: ik wek overdag stroom op, en 's avonds wil ik m'n auto opladen, dat is al een flinke accu die daar voor nodig is. Koken, tv kijken etc is peanuts.

Maar het probleem dat je 's zomers stroom opwekt en 's winters je huis moet verwarmen los je lokaal nu eenmaal niet op. Met alleen een elektrische auto zitten we al op 7500 kWh verbruik per jaar, laat staan als daar een warmtepomp bij komt. We wekken ruim 9000 kWh op, maar daar zit een gat van een paar maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
vinom schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:00:
Ik ben benieuwd wanneer we allemaal weer gaan verwarmen! De dagen worden kouder en zeker in de nacht kan het al aardig koel zijn. Vorige winter heb ik alleen verwarmd op het moment dat we thuis waren, maar deze keer ga ik overdag sowieso de boel op temperatuur houden, zodat de opwek van mijn zonnepanelen daar aan besteed gaat worden. Die had ik vorig jaar nog niet. Of ik hem 's nachts door laat draaien weet ik nog niet.
Weekend bij beneden de 0 graden buiten stook ik door (wel nachtverlaging tot 18c), omdat het anders simpelweg oncomfortabel wordt, de vloeren/muren/meubels worden te koud.

Doordeweeks aan/uit met eventueel rustig starten, 1 of 2 uur van tevoren inschakelen (remote), dit is afhankelijk hoe erg de boel is afgekoelt, in geen enkel geval was het goedkoper om door te stoken behalve als je een paar uurtjes weg bent.

Maar je had toch vloerverwarming?

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pirke schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:00:
Tegen die tijd dat salderen er niet meer in zit zijn huisaccu's interessanter. Ook met het oog op het opladen van mijn auto: ik wek overdag stroom op, en 's avonds wil ik m'n auto opladen, dat is al een flinke accu die daar voor nodig is. Koken, tv kijken etc is peanuts.

Maar het probleem dat je 's zomers stroom opwekt en 's winters je huis moet verwarmen los je lokaal nu eenmaal niet op. Met alleen een elektrische auto zitten we al op 7500 kWh verbruik per jaar, laat staan als daar een warmtepomp bij komt. We wekken ruim 9000 kWh op, maar daar zit een gat van een paar maanden...
Om het gat kwa electricitiet op te vullen kun je natuurlijk een (aard)gas aggregaat nemen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2019 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
mr_evil08 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:19:
[...]

Weekend bij beneden de 0 graden buiten stook ik door (wel nachtverlaging tot 18c), omdat het anders simpelweg oncomfortabel wordt, de vloeren/muren/meubels worden te koud.

Doordeweeks aan/uit met eventueel rustig starten, 1 of 2 uur van tevoren inschakelen (remote), dit is afhankelijk hoe erg de boel is afgekoelt, in geen enkel geval was het goedkoper om door te stoken behalve als je een paar uurtjes weg bent.

Maar je had toch vloerverwarming?
Nope, ik heb geen vloerverwarming. Ik heb een beneden een Daikin FTXM42M en boven twee keer FTXM20M op een FXTM40M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Zoals beloofd bijgaand wat fotos wat met gemonteerde flex leidingen tegen vogels

Dit werkt niet (= schalen drainage leiding om alles) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Sm7vQgnJMPHU3b2DqHdpMin/full.jpg

Dit werkt goed (zachte erg flexibele PVC flex met D = 4 cm rond de individuele leidingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vZrjhSykHHxYK2kKuCWphkez/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EL9GGVnbsrIak2FyH9Kjjn4c/full.jpg

UIteindelijk resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Fnh4NbpBOMmJGJhzEMpJ9ly/full.jpg

Mijn echtgenoot vond dat dit er wel acceptabel uitzag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

Als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe het geregeld is met de afdichting van die PVC pijpen en dat aluminium ventilatieroostertje.
Is het het dak van je garage ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@bvuaemal Was zwarte tape omheen niet voldoende ?
Ik heb hier de slangen extra geïsoleerd met daar omheen tape, ik vond de standaard isolatie onvoldoende voor verwarmen omdat het zaakje duidelijk warm werd als ik de hand erop leg.

Voor mijn gevoel helpt het goed, meetbaar resultaten heb ik niet omdat in verleden niet bij gehouden heb.
Ik zal voor mijn creatie later nog een foto plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-07 08:38
Dat 2 kWh voor 1m3 gas staat is me duidelijk bij een cop van 4.

Maar is die cop van 4 ook echt haalbaar als je alleen het verwarmen meeneemt? Neem bijv. de Daikin FTXZ50N met een SCOP van 5,50. Ik stook alleen als het langere tijd onder de 15 graden is en er geen zon is. Dus zeg maar vanaf +13 tot -10. Wat blijft er dan ongeveer van die COP over? Zijn daar vuistregels / ervaringen voor? Ik heb me rot lopen zoeken in het topic maar ik kan nog geen bevredigend antwoord vinden.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Stefanovic45 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:52:
Dat 2 kWh voor 1m3 gas staat is me duidelijk bij een cop van 4.

Maar is die cop van 4 ook echt haalbaar als je alleen het verwarmen meeneemt? Neem bijv. de Daikin FTXZ50N met een SCOP van 5,50. Ik stook alleen als het langere tijd onder de 15 graden is en er geen zon is. Dus zeg maar vanaf +13 tot -10. Wat blijft er dan ongeveer van die COP over? Zijn daar vuistregels / ervaringen voor? Ik heb me rot lopen zoeken in het topic maar ik kan nog geen bevredigend antwoord vinden.
Zie deze post voor de getallen van de FTXZ35N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Begane grond.
Alu rooster is ventilatie kruipruimte
PVC pijp gaat door de muur naar de kruipruimte.
Tot nu toe geen problemen gehad.
FD2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:58:
Als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe het geregeld is met de afdichting van die PVC pijpen en dat aluminium ventilatieroostertje.
Is het het dak van je garage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:46
Vandaag voor 't eerst gaan verwarmen met de airco ipv de CV. Het is wel heel anders! Meer temperatuurval, wel weer sneller warm, meer geluid. Ik denk dat ik 'm een graadje hoger in ga stellen dan de CV om gelijk comfortgevoel te krijgen en dat ik ga zoeken naar een optimale ventilatiestand ipv 'auto' om ervoor te zorgen dat hij niet te kort en te hard blaast, maar wat geleidelijker.

Ik heb alleen geen idee welke optie het beste is qua energiezuinigheid.
Ook wil ik eens bij gelijkaardige dagen 1 dag airco gebruiken en 1 dag de CV om eens het energieverbruik te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Of tape voldoende was geweest weet ik niet.
Dit was het eerste idee wat ik heb toegepast tegen de vogels
Ik heb het gevoel dat de PVC flex leding wat duurzamer is dan tape (tape laat op den duur los) en wat ook belangrijk is dat het de goedkeuring qua uiterlijk van mijn echtgenoot heeft.

Volgende week wordt er nog een WP geplaatst en de installateur zou wit tape meenemen, maar even afwachten hoe dat er uit gaat zien.
mr_evil08 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:10:
@bvuaemal Was zwarte tape omheen niet voldoende ?
Ik heb hier de slangen extra geïsoleerd met daar omheen tape, ik vond de standaard isolatie onvoldoende voor verwarmen omdat het zaakje duidelijk warm werd als ik de hand erop leg.

Voor mijn gevoel helpt het goed, meetbaar resultaten heb ik niet omdat in verleden niet bij gehouden heb.
Ik zal voor mijn creatie later nog een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
I-King schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:34:
Vandaag voor 't eerst gaan verwarmen met de airco ipv de CV. Het is wel heel anders! Meer temperatuurval, wel weer sneller warm, meer geluid. Ik denk dat ik 'm een graadje hoger in ga stellen dan de CV om gelijk comfortgevoel te krijgen en dat ik ga zoeken naar een optimale ventilatiestand ipv 'auto' om ervoor te zorgen dat hij niet te kort en te hard blaast, maar wat geleidelijker.

Ook wil ik eens bij gelijkaardige dagen 1 dag airco gebruiken en 1 dag de CV om eens het energieverbruik te vergelijken.
Vroeger was COP 3,2 omslagpunt, maar doordat gas enorm is gestegen, kom ik uit op 2,3 en dat haalt elke WP wel.

1 m³ Gronings aardgas zit 35,17 MJ (MegaJoule), en gelijk aan 9,76 kWh, de ketel heeft in praktijk 10-15% verlies waardoor je rond 8 kwh komt.

1 kwh stroom = 0,21
1 m3 gas = 0,73

Dus 0,21 x 8 kwh = € 1,68
1,68 / 0,73 = € 2,30

Ik heb een "zuinige" HR ketel 107% rendement maar kijk je in de kleine letters(tech specs) zie je dat het alleen haalbaar is met een watertemperatuur van rond 30c, dus kortom vloerverwarming, maar het nadeel is dat het systeem langzamer is en je meer op "afwezig" uren mag gaan stoken.

De ketel draait hier volgens de boeken maar op 80% redement en daarbij de "leidingverliezen" nog niet meegenomen.
Dus ik denk dat je nog verbaast zal zijn, ook al zou je een dag pakken waarbij de CV in zijn voordeel is.
Hier was het 7 m3 tegenover 8 kwh, vergeet niet een CV ketel gebruikt ook stroom, dat heb ik er nog niet eens bijgerekend(dat was ook rond 50-100watt).

De WP draait hier altijd gemiddeld 400-450watt.
Ik kan het niet goed meten omdat ik bij CV de gang indirect mee stook(luchtverwarming) dit kan ik niet afsluiten(nou ja kan wel maar dan bereikt de retourwarmte de ketel niet meer) :+ .

Op zolder heb ik nog droogbouw vloerverwarming en daar is de CV wel zuinig mee(zoneregeling), dat beetje gas is te verwaardelozen/amper meetbaar(ketel staat letterlijk achter de muur, dus meteen volle mep).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-10-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 19:16

FD2

bvuaemal schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:30:
Begane grond.
Alu rooster is ventilatie kruipruimte
PVC pijp gaat door de muur naar de kruipruimte.
Tot nu toe geen problemen gehad.

[...]
Voor de begane grond zou ik (denk ik) wat tegels onder de WP gelegd hebben.
Het zal niet meevallen dat nu nog te doen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de TS staat mijn maandverbruik van 2 airco's samen, per jaar zo'n 1500kWh incl. koelen.
Gas was in 2010 nog 1191m3, dat zakte naar 969m3 in 2013 en 749m3 in 2014.
Mijn airco's hebben een scop van 5,1 en SWW verbruik van mijn wpb is 350kWh/jaar.
Ik kan dus zelfs tapwater verwarmen en nog geen 2x meer stroom in totaal verbruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
https://ibb.co/861XkKT

Zo heb ik het gedaan ingewikkeld met tape daar binnenin nog een laag glaswol ter extra isolatie.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 04-10-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dat is maar de vraag..... zie punt 2 en 3

1 - Ik heb wel overwogen mijn WPs wat hoger gezet (6cm beton plaat + 10 cm rubber voet) en ben daar wel teveden mee. Het help zeker als er een pak sneeuw valt.

2 - Mijn ervaring is dat swinters tijdens defrost er toch nog wel wat water wordt geproduceerd. Als de WP op tegels staat en rondom tegels heeft, dan raak je dat water niet kwijt. En als het gaat vriezen kun je gaan schaatsen

3 Achteraf heb ik al mijn WPs van een grindput voorzien zodat ik nu geen wateroverlast meer heb

PS: Mijn broer heeft een WP op een plat dak staan en die zet hem tijden strenge vorst uit. Zijn ervaring was dat bij hem met strenge vorst ijs ging opbouwen op zijn plat dak
FD2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:12:
[...]

Voor de begane grond zou ik (denk ik) wat tegels onder de WP gelegd hebben.
Het zal niet meevallen dat nu nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@bvuaemal Dat water valt reuze mee in praktijk, je WP staat net als die van mij op voetjes, ik heb nog nooit een grote plas eronder gehad, een defrost sessie geeft niet zoveel water.

Je zult meer hinder van modder/vuil hebben tijdens een regenbui, dat zand gaat er allemaal tegenaan spatten, let dus goed op dat de verdamper een beetje schoon blijft.

swinters als er veel sneeuw ligt is het handig om even voor weg te halen anders gaat het water weer aanvriezen aan de onderkant van de verdamper(ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik verbruikte voorheen ongeveer 3000m3 gas/j , heb nu 5 WPs met scop van 4.6 en verbruik nu jaarlijks tussen de 4500- 5000kWh....
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:39:
In de TS staat mijn maandverbruik van 2 airco's samen, per jaar zo'n 1500kWh incl. koelen.
Gas was in 2010 nog 1191m3, dat zakte naar 969m3 in 2013 en 749m3 in 2014.
Mijn airco's hebben een scop van 5,1 en SWW verbruik van mijn wpb is 350kWh/jaar.
Ik kan dus zelfs tapwater verwarmen en nog geen 2x meer stroom in totaal verbruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Goed punt, ik zal eens naar het vuil kijken.

In mijn geval zakte het water niet de grond in maar liep naar mijn tegels vandaar de geplaatse grind putten. Nu ik toch grindputten heb zou ik tegels kunnen plaatsen :)
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:38:
@bvuaemal Dat water valt reuze mee in praktijk, je WP staat net als die van mij op voetjes, ik heb nog nooit een grote plas eronder gehad, een defrost sessie geeft niet zoveel water.

Je zult meer hinder van modder/vuil hebben tijdens een regenbui, dat zand gaat er allemaal tegenaan spatten, let dus goed op dat de verdamper een beetje schoon blijft.

swinters als er veel sneeuw ligt is het handig om even voor weg te halen anders gaat het water weer aanvriezen aan de onderkant van de verdamper(ervaring).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:42
mr_evil08 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:51:
[...]

Ik heb een "zuinige" HR ketel 107% rendement maar kijk je in de kleine letters(tech specs) zie je dat het alleen haalbaar is met een watertemperatuur van rond 30c, dus kortom vloerverwarming, maar het nadeel is dat het systeem langzamer is en je meer op "afwezig" uren mag gaan stoken.
Ik heb recentelijk mijn HT vloerverwarming verdeler aangepast en in de retour van de radiatoren geplaatst en verwarm nu met max 40oC Ketel aanvoer temperatuur waarbij de retour temperatuur naar de ketel richting de 31oC gaat.
Met deze configuratie meet ik een rendement van ruim 109% van de onderwaarde. (+/- meet onnauwkeurigheid van de Gasmeter en de Kamstrup warmte meter)

Met de combinatie van vloerverwarming en flink wat gewone radiatoren heb ik bij deze water temperaturen toch nog 10kW afgifte vermogen dus bij de buiten temperaturen zoals deze week kan ik gewoon een paar uur verwarmen wanneer ik thuis ben, en dan blijft het warm zat.

Dit zal zeker anders zijn als het vriest dat het kraakt, dan zal de CV een groot gedeelte van de dag aan moeten staan, en misschien dat ik dan links of rechts wat afgifte capaciteit te kort kom, dat ga ik dan vanzelf merken deze winter.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:53
Iemand ervaring met een split unit voor de verwarming? Wij wonen in Noorwegen en daar staat heel de winter een 2kW straalkacheltje te loeien, ondanks de lage stroomprijs hakt dat er op den duur best in (vermoed een kWh of 30 per dag in het winterseizoen).

Nu wil ik een warmtepomp monteren om:
A: het energieverbruik naar beneden te krijgen
B: die lelijke straalkachel weg wil hebben.
C: in de zomer kan koelen (zon tot 23:30 recht in de woonkamer.

Nu is mijn buurman stek monteur en kon voor 1100 euro het Lg topmodel leveren. Monteren zouden we dan samen doen voor een kratje bier of 2 ;)

Mijn vraag is of LG prima is en of iemand over de specificaties iets kan zeggen. Het is een LG F09KM (LG prestige plus 09 2018 model), met WiFi erop.

Maks koelcapaciteit: 4kW
Maks verwarmingscapaciteit: 6,9 kW
Levert 3,9 kW bij -25 en werkt tot -30. Al wordt het hier zelden meer dan -10.

Hieronder het datablad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xVOIYvbFJX42zYPTEl7DBRTI/full.png

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 07:55
Rene schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:31:
Iemand ervaring met een split unit voor de verwarming?
Eeh, heb je dit topic al doorgelezen? Dat zijn een en al ervaringen met split units voor verwarmen (&koelen).
Kun je het met die 2kW warm houden? Dat is niet veel. Gelukkig kan die LG wel moduleren. Ik zeg doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Jim423 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

Eeh, heb je dit topic al doorgelezen? Dat zijn een en al ervaringen met split units voor verwarmen (&koelen).
Kun je het met die 2kW warm houden? Dat is niet veel. Gelukkig kan die LG wel moduleren. Ik zeg doen.
Zal zo eerlijk zijn en zeggen dat ik niet alles heb doorgelezen. Heb zo ongeveer heel het airco topic in witgoed doorgelezen voordat ik de tip over dit topic kreeg ;)

Die 2 kW kan het warm houden. Alleen bij temperaturen onder het vriespunt lukt het niet meer. We hebben ook een Scan DSA12 haard, die levert maks 12kW (geloof ik). Het grote nadeel met die haard is dat je eerst in de kou moet zitten, en vervolgens een sauna creëert ;) de warmteafgifte is alles behalve stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
LG zie je in dit topic bijna niet en dat is niet voor niets ;)
Ze hebben de naam 'Lekker Goedkoop' en naderhand onderdelen regelen is lastig.
Een Japans merk is een betere keus als het voor de lange duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Speedy-Andre schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:32:
LG zie je in dit topic bijna niet en dat is niet voor niets ;)
Ze hebben de naam 'Lekker Goedkoop' en naderhand onderdelen regelen is lastig.
Een Japans merk is een betere keus als het voor de lange duur is.
Helder. Maar op een enkele negatieve ervaring zie ik eigenlijk weinig negatief om LG? Ze geven ook 5 jaar algemene garantie en 10 jaar op de compressor, dan zou het sowieso prima moeten gaan tot 2024?

Ga me er maar even in verdiepen. Onze buurman is overigens stek monteur/projectmanager bouw en die heeft (naar eigen zeggen) 100den units geplaatst zonder problemen.

Natuurlijk wil ik liever een daikin, maar dan ben ik ook het dubbele kwijt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Laat ik het anders zeggen, soms heb je geluk met een LG, ik heb liever geen geluk nodig :)
Dat label vermeldt trouwens veel kabaal, 60 en 65dB gaat je omgeving niet waarderen :F
Voor een topmodel is dat niet best ...
In dit segment heb je o.a. Mitsubishi E en HI, Toshiba enz. die allemaal nordic modellen leveren.
De warmtevraag dan, 2kW is te weinig en de 12kW kachel te veel?
Bij airco's kijken ze naar het volume dat verwarmd of gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Ik heb recentelijk mijn HT vloerverwarming verdeler aangepast en in de retour van de radiatoren geplaatst en verwarm nu met max 40oC Ketel aanvoer temperatuur waarbij de retour temperatuur naar de ketel richting de 31oC gaat.
Met deze configuratie meet ik een rendement van ruim 109% van de onderwaarde. (+/- meet onnauwkeurigheid van de Gasmeter en de Kamstrup warmte meter)

Met de combinatie van vloerverwarming en flink wat gewone radiatoren heb ik bij deze water temperaturen toch nog 10kW afgifte vermogen dus bij de buiten temperaturen zoals deze week kan ik gewoon een paar uur verwarmen wanneer ik thuis ben, en dan blijft het warm zat.

Dit zal zeker anders zijn als het vriest dat het kraakt, dan zal de CV een groot gedeelte van de dag aan moeten staan, en misschien dat ik dan links of rechts wat afgifte capaciteit te kort kom, dat ga ik dan vanzelf merken deze winter.
109% is de ideale situatie en staat de ketel in woonkamer. :+
Reken leidingsverliezen en het opstarten van traject even mee.

109% zou rond COP 3,1 kwa financieel omslagpunt liggen.
Gisteren gemiddelde verbruik rond 250-300watt(huismeter gekeken) voor de woonkamer+keuken, 6,1kwh stroomverbruik voor 15u verwarmen.

Ik probeer niet partijdig over te komen, maar in diverse praktijk tests komt CV in de buurt van de WP in ons geval, CV tuning is al gedaan.

Praktijk is ook dat (meestal) bewoners niet de gehele huis verwarmen, meestal woonkamer/keuken en badkamer, CV installatie wordt berekend dat je de gehele huis verwarmt, hier is het minimaal vermogen 8kwh, ook veel te hoog, zoals gisteren was het afgifte vermogen van de WP maar rond 2-3kwh.

Naast het feit dat vloerverwarming een enorme kostenpost zou zijn hier, nieuwe vloer erin, gehele benedenverdieping aanpakken, extra vloerisolatie aanbrengen en met een traag systeem zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
I-King schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:34:

Om mijn eerdere reactie aan te vullen:
- Ik heb pas sinds Maart domoticz voor mijn dagverbruik en temperatuur logging
- Als ik een paar dagen in Maart/april vergelijk qua min/max/gemiddelde temperatuur tov van de afgelopen dagen heb ik 't idee dat ik ongeveer 3m3 gas bespaar en dat mij dit ongeveer 5kwh kost.
Daar staat tegenover dat ik normaliter op de gang nog een kleine verwarming had draaien die veel energie 'verloor' aan de bovenverdieping, maar daardoor nét de kou doorbrak. Ook verwarmde ik boven de badkamer, die krijgt nu eigenlijk geen warmte.

Dus vergelijk is niet helemaal 1:1, maar het geeft wel een idee dat we een stuk goedkoper uit zijn op deze manier. Ik ga later nog eens een wat meer onderbouwde vergelijking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
I-King schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:43:
Dus vergelijk is niet helemaal 1:1, maar het geeft wel een idee dat we een stuk goedkoper uit zijn op deze manier. Ik ga later nog eens een wat meer onderbouwde vergelijking doen.
Mijn besparingen met airco verwarmen t.o.v. HR CV ketel kun je hier vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2019/07/EnergieVerbruikTot2019-590x385.png
klik op de afbeelding voor vergroting.

Vergelijk paars (CV verbruik m3 gas) maar eens met lichtblauw (airco verwarmen + koelen kWh stroom).

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 07-10-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:42
mr_evil08 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:56:
[...]
109% is de ideale situatie en staat de ketel in woonkamer. :+
Reken leidingsverliezen en het opstarten van traject even mee.

109% zou rond COP 3,1 kwa financieel omslagpunt liggen.
Ik heb dan ook mijn uiterste best gedaan om die ideale situatie te creeren :+

Maar even serieus, de ketel staat bij mij in de bijkeuken (en verwarmt deze dan ook met de warmte die hij uitstraalt) naast de woonkamer en de leidingen lopen in de vloer door ruimtes die ik verwarm dus er gaat geen warmte verloren want die leidingen dragen gewoon bij aan het opwarmen van de vloer.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Voor onze woonkamer met open keuken van 285 M3 en twee slaapkamers van samen 80 M3 ben ik op zoek naar een LL-pomp als hoofdverwarming. Ik heb de volgende oplossing in gedachten.

Woonkamer (285 M3)

- Mitsubishi WSHZ-LN35i Diamond 3,5 kW (hyper heating)
Zodat we in de winter als het -10 is ook voldoende capaciteit hebben. Andere verwarming gaat eruit.

- Daikin Ururu Sarara 3,5 kW
Ik vindt dit een enorm lelijk model maar hij kan bevochtigen en ventileren met lucht van buiten. In de winter is het hier altijd droog en we hebben beperkt mogelijkheden voor ventilatie. Dus twee vliegen in een klap.

- Daikin Nexura FVXG50K
Dit is een vloermodel met stralingspaneel. Ik heb begrepen dat hij in straling stand minder geluid maakt.

Totaal is dan 12 kW voor 285 M3.

2 Slaapkamers (85 M3)
- Daikin 2MXM40M met FTXP20M en FTXM25N.

Omdat we nog twee slaapkamers hebben die later ook op LL moeten gaan draaien had ik eerst een 6,8 kW model in gedachte. Maar ik lees hier op het forum veel over problemen met pendelen.

Ik heb de volgende vragen:

- Een van de grootste nadelen van LL vindt ik het geluid. Ik lees overal op het forum dat het geluid flink toeneemt tussen een 3,5 en 5 kW. Vandaar dat ik in mijn opzet voor de woonkamer nu drie units heb i.p.v. twee 5kW units. Een leverancier heeft aangegeven dat zo’n 5 kW toestel ook niet veel geluid maakt omdat die bijna nooit in de max stand staat. Maar is dat wel zo? Mijn woonkamer heeft minimaal 10 kW nodig. Dus ik kan mij voorstellen dat hij wel vaak in de max stand moet. En bij een Ururu Sarara van 5 kW is dat dan 47 DB wat ik enorm veel vindt.

Dan lijkt het mij beter om 3 units te hebben met een capaciteit van 12 kW. Het lijkt mij dat die dan op standje Medium alles warm moeten kunnen krijgen.

- Omdat beide slaapkamers vaak niet tegelijk verwarmd worden heb ik dan nog last van pendelen met een 4 kW? Is dit overigens met name een Daikin probleem? Anders zou ik natuurlijk ook voor een multisplit van Mitsubishi kunnen gaan.

- Is bovenstaand een goede oplossing of zijn er betere alternatieven? Aan het eind heb ik straks wel 5 buitenunits en 7 binnenunits. Dat is natuurlijk wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:32
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:33:
Voor onze woonkamer met open keuken van 285 M3 en twee slaapkamers van samen 80 M3 ben ik op zoek naar een LL-pomp als hoofdverwarming. Ik heb de volgende oplossing in gedachten.

...

Dan lijkt het mij beter om 3 units te hebben met een capaciteit van 12 kW. Het lijkt mij dat die dan op standje Medium alles warm moeten kunnen krijgen.

...
Ik heb zelf een Mitsubishi 6kW (model niet te koop in NL) die in fluisterstand mijn jaren 80-geisoleert ~400 m2 woonkamer + open keuken + gangen warm krijg in de fluisterstand.

Wat ik mis in jouw hele betoog is namelijk je warmteverlies. Je stelt 10kW nodig te hebben. Heb je zo'n slecht geisoleert huis dan? :P

Geluid is immers voornamelijk de ventilator, en bepaalt sterk de snelheid van afgifte. Wat ik doe is de unit op fluisterstand of soms standje 1 de hele dag laten blazen. Als het warm is in huis, gaat de buiten-unit in een lage stand en blijf die de zaak op temperatuur houden. Duurt langer alvorens het warm of in de zomer koud is, maar dat boeit niet als die de hele dag en avond door draait.

En ik heb ook zat vakantie-woningen gezien die ook zo gerenoveerd zijn en met één krachtige head-unit een hele grote open ruimte makkelijk warm/koel houden zonder de ventilator vol open te zetten. Het hangt dus erg af van je isolatie. Als je echt ~10kW continue nodig hebt, zou ik eerst in isolatie investeren.

Of is je vermogen eis meer omdat je graag tussendoor alles uit wilt zetten, en bij thuiskomst sneller alles weer warm wilt maken?

Tenslotte, het hangt ook erg van de compositie van je huis of de luchtstroom van één enkele unit genoeg is. Als alles echt een grote ruimte is, met dus niet al te slechte isolatie, is één unit in lage ventilatiestand geen probleem. Heb je veel hoeken, waardoor 'dode' plekken kunnen ontstaan, kan het soms een probleem zijn en is twee of meer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
400m2 woonkamer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Yep, open ruimte met woonkamer, keuken, soort eethoek, ingang-hal. en wat gangen.

Huis is grotendeels 1 verdieping, in een buitengebied, dus aan compact bouwen dacht men toen niet ;)

Meer on-topic, ik heb een a twee plaatsen waar de luchtstroom niet helemaal ideaal is, maar in zijn algemeenheid krijgt de enkele 6kW unit het dus warm/koud. Er is wel een warmte-gradient als de unit bezig is met opwarmen/koelen, want de unit hangt in de ingang-hal waardoor het daar dus merkbaar warmer/koeler is. Dat zakt dan af naarmate het huis opwarmt. Om die reden hangt het dus in de gang, want daar bevindt zich niemand, waardoor er geen last van tocht en het genoemde gradient is.

Vandaar dat ik hamer op de isolatie/verwachte warmteverliezen en de verwachte luchtstroming, als basis voor de keuze van units, en ik niet af zou gaan op theoretische (te) hoge vermogensvereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Armin schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Wat ik mis in jouw hele betoog is namelijk je warmteverlies. Je stelt 10kW nodig te hebben. Heb je zo'n slecht geisoleert huis dan? :P
Ik denk redelijk geïsoleerd. De ruimte is ongeveer 9x10. Dus 90m2. Maar wel veel hoger dan gemiddeld. De hoogte loopt schuin op. Gemiddeld ongeveer 3,2 meter. Dus in totaal 285 M3. Als ik dan kijk bij LL pompen zit je standaard op 10 kW met zoveel meters. Ik heb hier inmiddels een installateur gehad en die twijfelde zelfs of 10 genoeg was. Met name omdat de helft van de wanden bijna geheel uit glas bestaat.

De ruimte is zeker niet een geheel. Voor de draagconstructie zit er in het midden dwars een muur van ongeveer 3 meter. En precies in het midden zit de keuken. Het is mijn bedoeling om de LL's in de hoeken van de kamer te plaatsen. Een hoek krijgt er dan geen maar daar zijn we het minst.

Maar denk je dat twee 5 kW's dit in fluisterstand warm kunnen houden? Mijn angst is dat ze juist op stand max moeten staan omdat het net genoeg is. Een van 5 kW en twee van 3,5 kW zouden dit wellicht makkelijker aankunnen.

Is jou Mitsubishi 6kW een multi split? Dat zou wellicht verklaren waarom die het in fluister stand warm kan houden. Op zich wel interessant. Zou een multisplit van 6,8 KW minder geluid produceren dan 2 losse van bijvoorbeeld 3,5? Zowieso opmerkelijk met zoveel m2.

[ Voor 10% gewijzigd door Johan909 op 08-10-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:54
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:07:
[...]
Ik denk redelijk geïsoleerd. De ruimte is ongeveer 9x10. Dus 90m2. Maar wel veel hoger dan gemiddeld. De hoogte loopt schuin op. Gemiddeld ongeveer 3,2 meter. Dus in totaal 285 M3. Als ik dan kijk bij LL pompen zit je standaard op 10 kW met zoveel meters. Ik heb hier inmiddels een installateur gehad en die twijfelde zelfs of 10 genoeg was. Met name omdat de helft van de wanden bijna geheel uit glas bestaat.
Tip: Meet eens je huidig gasverbruik een koude dag (koudste dag van het jaar). En extrapoleer dat naar -10°C. Als je dan uitgaat van een energieinhoud van een kuub gas (wat de CV-ketel er uit haalt) van 8 a 9 kWh, dan weet je je maximale warmtebehoefte per dag. Deel dat door 24 uur en je weet het minimale vermogen van je LL WP bij -10.
10 kW lijkt mij persoonlijk erg veel. Voor onze hele tweekapper uit 1970 (op het noorden) heb ik maar 7 kW nodig...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Andrehj schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:14:
[...]

Tip: Meet eens je huidig gasverbruik een koude dag (koudste dag van het jaar). En extrapoleer dat naar -10°C. Als je dan uitgaat van een energieinhoud van een kuub gas (wat de CV-ketel er uit haalt) van 8 a 9 kWh, dan weet je je maximale warmtebehoefte per dag. Deel dat door 24 uur en je weet het minimale vermogen van je LL WP bij -10.
10 kW lijkt mij persoonlijk erg veel. Voor onze hele tweekapper uit 1970 (op het noorden) heb ik maar 7 kW nodig...
Bedankt voor de tip. Maar dat is lastig meten. We hebben nu een hetelucht verwarming van Brink. Heel veel energie gaat verloren door transport en lekkages van het kanaalsysteem. Dat is ook de reden dat we dit eruit willen slopen en alles via LL willen verwarmen. We gebruiken jaarlijks 3200 kuub (inclusief boiler en koken). Ik zou natuurlijk kunnen beginnen met 7 kW voor de woonkamer en als dat onvoldoende is uitbreiden naar 10,5 of 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Iemand hier een Panasonic gekoppeld aan de Comfort Cloud app? Hij is bij mij alle historische data kwijt, en laat geen temperatuur/verbruiksdata meer zien. Anderen met deze ervaring?
De app laat wel de actuele temperatuurdata van de binnen/buitenunit zien, maar helaas dus geen historische data. Omdat hij wel de data laat zien moet de wifi verbinding dus wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:07:
[...]

De ruimte is zeker niet een geheel. Voor de draagconstructie zit er in het midden dwars een muur van ongeveer 3 meter. En precies in het midden zit de keuken. Het is mijn bedoeling om de LL's in de hoeken van de kamer te plaatsen. Een hoek krijgt er dan geen maar daar zijn we het minst.

Maar denk je dat twee 5 kW's dit in fluisterstand warm kunnen houden? Mijn angst is dat ze juist op stand max moeten staan omdat het net genoeg is. Een van 5 kW en twee van 3,5 kW zouden dit wellicht makkelijker aankunnen.

Is jou Mitsubishi 6kW een multi split? Dat zou wellicht verklaren waarom die het in fluister stand warm kan houden. Op zich wel interessant. Zou een multisplit van 6,8 KW minder geluid produceren dan 2 losse van bijvoorbeeld 3,5? Zowieso opmerkelijk met zoveel m2.
Mijn unit is een multi-split, maar de buiten-unit is maar 8kW. De resterende 2kW is een aangebouwd iets wat niet in de open ruimte valt. Maar dat maakt voor mijn punt niet uit. Mijn punt is, dat zodra de ruimte op temperatuur is, er minder verlies is dan de 6kW die de binnenunit maximaal kan leveren. Dit ondanks dat ik ook heel veel glas met met warmte-lekkende aluminium kozijnen. Wel is mijn huis vooral hout en dus een warmte-vasthouder en niet absorbeerder zoals steen.

Uiteraard is er een relatie tussen binnen- en buitentemperatuur, maar ik doe niks geks met stoken. Zo'n 19 graden 's winters en 22 graden zomers wanneer het buiten 30+ graden is. Wel moet de unit permanent aan staan, want op fluisterstand duur het uiteraard wel even alvorens alles warm is.

Dus de vraag is hoe groot jouw warmteverlies zal zijn in de winter. Ik ben dus benieuwd hoe de installateur die 11kW berekent. Ik vrees gewoon wat m3 en dan een forfetair getal, maar het kan ook dat hij meer maatwerk verricht of daadwerkelijke ervaring erbij nam. Mij lijkt 11kW continue namelijk erg hoog. Maar uiteraard type ik enkel van afstand, en heeft die persoon echt jouw huis gezien.

Ter referentie, een goedkoop ventilator elektrisch kacheltje is vaak zo'n 1500W met drie standen van elk 500W laag/med/max. Met 11kW continue zou je dus 6 a 7 van die kacheltjes permanent moeten laten blazen op de max stand. Vandaar mijn twijfels.

Verschil met de Brink die je nu hebt is dat zo'n oude gasbrander aan/uit schakelt, waar een L/L binnenunit continue aan staat op lager vermogen. Dus puur fictief 11kW aan/uit is wanneer je de tussenpozes op 0W mee neemt dus een lager effectief kW getal.

Jouw idee om eerst één unit te proberen, en later uit te breiden is wat ik zou doen. Je kunt dan ook eventueel kijken of een tweede unit nodig is voor de wamte-capaciteit of meer voor comfort zaken zoals op twee plaatsen opwarmen met zachte luchtstromen ipv één hardere luchtstroom. Maar misschien is één unit die permanent op fluisterstand staat wel genoeg.

Maar goed, dat geeft wel twee keer rommel qua 'verbouwen'. Als het qua prijs niet veel uitmaakt, kun je ook 2 units met elk lager vermogen nemen. Maar ik zou het dan vooral doen ivm luchtstroming comfort etc. Misschien dat WAF hier ook een rol speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Armin schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Jouw idee om eerst één unit te proberen, en later uit te breiden is wat ik zou doen. Je kunt dan ook eventueel kijken of een tweede unit nodig is voor de wamte-capaciteit of meer voor comfort zaken zoals op twee plaatsen opwarmen met zachte luchtstromen ipv één hardere luchtstroom. Maar misschien is één unit die permanent op fluisterstand staat wel genoeg.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik ga dit ook zo doen. I.p.v. een model ga ik wel starten met twee modellen. Maar niet de 3 die ik eerst van plan was. Ik ga niet naar 1 model want onze woonkamer is echt gesplitst in twee delen. Dus voor de luchtstroom is dat sowieso beter.

Ik ga beginnen met het vloermodel van 3,5 kW en dan 1 wandmodel van 3,5 kW en kijken in hoeverre het warm blijft. Dan pak ik de ME met hyper heating. Zit ik in ieder geval in de winter goed.

Het is dan even jammer van de Ururu in verband met bevochtigen en ventileren met buitenlucht maar daar zijn ook andere oplossingen voor die goedkoper zijn. En mocht een extra unit nodig zijn dan wordt die het alsnog maar kan ik in ieder geval beter inschatten hoeveel power ik tekort kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:33:

Zodat we in de winter als het -10 is ook voldoende capaciteit hebben. Andere verwarming gaat eruit.

- Daikin Ururu Sarara 3,5 kW
Ik vindt dit een enorm lelijk model maar hij kan bevochtigen en ventileren met lucht van buiten. In de winter is het hier altijd droog en we hebben beperkt mogelijkheden voor ventilatie. Dus twee vliegen in een klap.
focus niet teveel op -10 want de dagen kan je op 1 hand tellen, overdrijf je het dan wordt in voor/najaar een pendelfeest.

Bevochtiging valt tegen in de winter hoorde ik van mijn installateur, juist wanneer het nodig is zoals bij vorst dan is de lucht buiten ook erg droog, de unit zelf kan geen vocht aanmaken en is geheel afhankelijk van je buitenlucht relatieve luchtvochtigheid.

Ventilatie kan, hebben jullie geen type C of balansventilatie in je woning ?
Een lucht/lucht wp heeft al een grotere luchtstroom waardoor je automatisch meer ventilatie hebt.
Als hier de WP aanstaat merk ik duidelijk meer tocht door de raamroosters, deze zet ik dan een stukje dicht.
Hoe meer je gaat ventileren hoe droger het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

want op fluisterstand duur het uiteraard wel even alvorens alles warm is.
Indien hier de ruimte goed op temp is gebeurd het automatisch naar een stand wat vrijwel onhoorbaar is, ik kan hem nog op fluiterstand zetten maar merk amper tot vrijwel geen verschil.
fluisterstand kost hier een bak energie om een ruimte op temp te brengen, je knijpt de binnenunit enorm waardoor de buitenunit op hogere temperaturen moet draaien.

Gewoon van te voren starten doormiddel van remote / tijdklok als het geluid stoort is vele malen goedkoper.
19c is gewoon koud hier, altijd al 21c of 22c gehad (koukleum), alleen met vloerverwarming lukt het lager te stoken.

@Johan909 mbt hetelucht het is niet alleen de onzuinigheid van het systeem maar ook voor een groot deel door verkeerd stookgedrag, de hele woning moet dicht blijven, 1 raam open is al funest, het systeem zelf zorgt voor buitenlucht/menging(mits niet aangelegd door een beunhaas), het heeft heel veel van balansventilatie.

[ Voor 88% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:31:
[...]

focus niet teveel op -10 want de dagen kan je op 1 hand tellen, overdrijf je het dan wordt in voor/najaar een pendelfeest.
Daarom ga ik nu beginnen met 2 units van 3,5. 7kW voor 285 M3 kan niet overdreven zijn. Dan kan ik altijd nog een extra unit eraan toevoegen.
Ventilatie kan, hebben jullie geen type C of balansventilatie in je woning ?
Een lucht/lucht wp heeft al een grotere luchtstroom waardoor je automatisch meer ventilatie hebt.
Als hier de WP aanstaat merk ik duidelijk meer tocht door de raamroosters, deze zet ik dan een stukje dicht.
Hoe meer je gaat ventileren hoe droger het gaat worden.
We hebben wel een mechanische ventilatie maar die is denk ik alleen voor de twee badkamers.
In de woonkamer is alleen een rooster van ongeveer 10 cm diameter met afvoer naar buiten via het dak. Verder geen enkel raam, deur of wandrooster.

Nu is de woning van 1980. Ik denk dat er veel ventilatie is via kieren e.d.
Maar we willen met name het dak en de wanden beter gaan isoleren. Dus ventilatie wat nu al niet goed is wordt straks nog slechter. Vandaar dat ik de Ururu in gedachte had. Dat is volgens mij de enige die verse buitenlucht kan aanvoeren.

Ik dacht overigens juist dat je met ventilatie de lucht juist vochtiger krijgt. Omdat de buitenlucht in de winter vochtiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:39:
[...]

Indien hier de ruimte goed op temp is gebeurd het automatisch naar een stand wat vrijwel onhoorbaar is, ik kan hem nog op fluiterstand zetten maar merk amper tot vrijwel geen verschil.
fluisterstand kost hier een bak energie om een ruimte op temp te brengen, je knijpt de binnenunit enorm waardoor de buitenunit op hogere temperaturen moet draaien.
Ok, dus de stilste stand in de spec moet je eigenlijk niet naar kijken?
Welke unit heb je zelf? Het is op zich een rare zin maar 'vrijwel onhoorbaar klinkt goed'. :)
@Johan909 mbt hetelucht het is niet alleen de onzuinigheid van het systeem maar ook voor een groot deel door verkeerd stookgedrag, de hele woning moet dicht blijven, 1 raam open is al funest, het systeem zelf zorgt voor buitenlucht/menging(mits niet aangelegd door een beunhaas), het heeft heel veel van balansventilatie.
Ik heb dit gevraagd aan het bedrijf die dit in onderhoud heeft. Volgens hem komt alle lucht van binnen. Buitenlucht zou te duur zijn omdat opwarmen ervan veel energie kost. Het is sowieso bagger aangelegd. Door een rioolprobleem moest ik een vloer openhakken. Hierdoor kwam ik er per toeval achter dat het aanvoerkanaal van de lucht ook lucht uit de spouwmuren meeneemt. Hier zit allemaal glaswol etc. in. Nu zit er in de hetelucht ketel wel een filter maar toch... Ik zal heel blij zijn als we van hele troep af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-07 20:13

Lo_

I-King schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:50:
Iemand hier een Panasonic gekoppeld aan de Comfort Cloud app? Hij is bij mij alle historische data kwijt, en laat geen temperatuur/verbruiksdata meer zien. Anderen met deze ervaring?
De app laat wel de actuele temperatuurdata van de binnen/buitenunit zien, maar helaas dus geen historische data. Omdat hij wel de data laat zien moet de wifi verbinding dus wel goed zijn.
Hier deels hetzelfde. Van de zomer hebben we de unit geinstalleerd en bij de paar keer koelen toen werkte de logging in de app goed. Nu met voor het eerst verwarming van de week komt er op de logging pagina helemaal niks door. Op de homepagina van de unit staan wel de actuele binnen- en buitentemperatuur. De paar keer koelen in september zijn er alleen nog wel in terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:06:
[...]
Ik dacht overigens juist dat je met ventilatie de lucht juist vochtiger krijgt. Omdat de buitenlucht in de winter vochtiger is.
Nu is het wel of niet bevochtigen van lucht een beetje controversieel concept, maar in het Nederlandse klimaat is het eigenlijk uberhaupt enkel zinnig in die perioden dat je koud vriesweer hebt. (Sterker nog grootste deel van het jaar heb je in Nederland eerder teveel vocht dan te weinig denk ik zo O-) )

In alle andere perioden is de lucht zo vochtig, dat zelfs als je die verwarmt, je nog voldoende relatieve luchtvochtigheid houdt. Voeg toe, het heel vele vocht dat je zelf toevoegt met koken, uitademen, douchen, thee zetten, vaatwasser, wasmachine, kleren drogen, etc.

Dus enkel bij koud vriesweer, zou de basis-vochtheid erg laag kunnen zijn, zodat na verwarming het 'te' laag zou zijn. Zeker als je goede (balans)ventilatie hebt die het zelf geproduceerde vocht assertief afvoert.

Aan de andere kant, is het een sterk persoonlijk en ook cultureel verschijnsel. In Nederland wil men bevochtigen, maar bijvoorbeeld Amerikanen kijken je aan alsof ze water zien branden, ook al woont men in de grote vlakten waar het 's winters en zomers gortdroog is. Maar in Zuid-Korea gaan ze juist weer helemaal los betreft bevochtigen, met allerlei plastic kookpotjes waarmee ze wanhopig de bedrijfsairco te lijf gaan :P

Mocht je er last van hebben, zou ik zo'n plastic kookpotje nemen. Immers enkel die korte vriesperiode is het echt nodig. Maar smaken verschillen, en als niet genoeg mensen het nuttig vinden, zou het niet aangeboden worden als product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 02:49:
[...]

Nu is het wel of niet bevochtigen van lucht een beetje controversieel concept, maar in het Nederlandse klimaat is het eigenlijk uberhaupt enkel zinnig in die perioden dat je koud vriesweer hebt. (Sterker nog grootste deel van het jaar heb je in Nederland eerder teveel vocht dan te weinig denk ik zo O-) )

In alle andere perioden is de lucht zo vochtig, dat zelfs als je die verwarmt, je nog voldoende relatieve luchtvochtigheid houdt. Voeg toe, het heel vele vocht dat je zelf toevoegt met koken, uitademen, douchen, thee zetten, vaatwasser, wasmachine, kleren drogen, etc.
Praktijk werkt anders helaas ik wil je wel uitnodigen voor ervaring :+ , menig modern huis met redelijk isolatie en type C ventilatie is eerder te droog dan vochtig, dat zie ik ook bij anderen maar die negeren het / schenken er geen aandacht aan, ik ken genoeg lui en proberen het op te lossen met zalfjes droge lippen/droge huid enzo.

Type C ventilatie mits goed aangelegd heeft afzuiging in Keuken/Toilet/Badkamer(afzuigkap in keuken staat er meestal los van en heeft eigen afvoer), hier heb ik de ventiel in de keuken een beetje geknepen anders hou ik helemaal geen vocht in huis.

Ik heb in het voor/najaar gewoon 30-35%, de winter gerust 15-20% mocht ik niets doen.
Ik moet de was in de woonkamer drogen, eigenlijk ontkom ik niet aan kunstmatig bevochtigen/forceren met een bevochtiger in de winter want dan doen planten te weinig ze "slapen", hier is overdag doordeweeks ook niemand thuis dus er wordt geen vocht "aangemaakt".

Koken = afzuigkap(afvoer naar buiten), we willen de bakgeuren niet in huis, douche heeft ook afzuiging met raam naar buiten, al dat vocht bereikt de woonkamer niet.
Ik zou dan minimaal een half uur heet moeten douchen met flink wat stoom (raam dicht/afzuiging uit) en de deuren in de gang open wil de vocht de woonkamer bereiken en ook dat werkt maar tijdelijk.

Ook in de winter zonder verwarming staat de luchtvochtigheid rond 30-35%, zet ik hem aan daalt dit gerust naar 20%.

Op dit moment is het buiten wel vochtig en geen probleem, ligt een beetje aan waar de wind staat, vorig jaar was de lucht aardig droog buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfde probleem hier, luchtvochtigheid is 30% in de winter waardoor ik constant erg statisch geladen ben en dus schokken krijg. Als dat deze winter net zo erg is dan ga ik wel kunstmatig bevochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Bij mij hetzelfde. Als ik niets doe duikt hij onder de 30% en zie je kieren tussen het parket ontstaan. Ik heb daardoor zelfs een behoorlijke barst in een massief houten tafel gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Johan909 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 23:15:
[...]

Ok, dus de stilste stand in de spec moet je eigenlijk niet naar kijken?
Welke unit heb je zelf? Het is op zich een rare zin maar 'vrijwel onhoorbaar klinkt goed'. :)

[...]

Ik heb dit gevraagd aan het bedrijf die dit in onderhoud heeft. Volgens hem komt alle lucht van binnen. Buitenlucht zou te duur zijn omdat opwarmen ervan veel energie kost. Het is sowieso bagger aangelegd. Door een rioolprobleem moest ik een vloer openhakken. Hierdoor kwam ik er per toeval achter dat het aanvoerkanaal van de lucht ook lucht uit de spouwmuren meeneemt. Hier zit allemaal glaswol etc. in. Nu zit er in de hetelucht ketel wel een filter maar toch... Ik zal heel blij zijn als we van hele troep af zijn.
[offtopic]
luchtverwarming hoort een WTW module bij, die mengt buitenlucht en binnenlucht(hadden ze in 1986 ook al in mijn woning zijn de sporen nog zichtbaar).
Als die defect gaat wordt het vaak niet vervangen en slopen ze het eruit.

Tijdens verbouwing kwam ik hier vreemde zaken tegen, waarom zit schakeldraad van mechanische afzuiging bij de buis/voeding van de luchtverwarmer, en indien je de mechanise afzuigbuis zou doortrekken komt het precies bij de luchtverwarmer terecht, dus kortom de WTW ging stuk en hebben de buis afgezaagd en een afzuigbox geplaatst, zodoende is het nu type C ventilatie, zo hebben ze meer van die grappen uitgehaald waardoor het systeem onzuinig is geworden, de retour lucht van luchtverwarming zou via de onderkant van deuren vanuit de trappengang naar boven moeten gaan was het idee van de bewoners echter schatting 50-75% bereikt nooit zijn bestemming.

luchtverwarming aan=beneden zo hup door de mechanische ventilatie de pijp uit.

Die filter is puur om de ketel te beschermen, vrijwel altijd is het G3/G4 filter, wil je luchtzuivering dan moet je kijken naar F filters, Ik heb M6 erin en de G3 weggegooid, koste hooguit 20 euro.

Ik zou alleen een officieel aangesloten Brink dealer ermee vertrouwen, de rest prutst maar aan waardoor luchtverwarming een slechte naam krijgt.

Voor jou info, die WTW module kost 2k, dat is vermoedelijk waarom ze het niet teruggeplaatst hebben, voor dat bedrag kon ik dus prima een lucht/lucht WP nemen.

Edit: mbt de lucht/lucht WP de koelkast komt er bovenuit en de klok aan de wand ook, in een absoluut stille ruimte is hij inderdaad hoorbaar, maar dan hoor ik de mechanische afzuiging ook.

Specs geluidsdruk: Hoog/Laag/Fluisterstil 39/28/20db , zoals je ziet op papier weinig verschil tussen autostand en fluisterstil, daarom gebruik ik die stand ook nooit ik merk amper verschil dan moet je dichtbij aandachtig gaan luisteren, ik heb een FTX35M.

Ruimte is hier maar 77m3.
[offtopic]

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:30
Tsurany schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:12:
Zelfde probleem hier, luchtvochtigheid is 30% in de winter waardoor ik constant erg statisch geladen ben en dus schokken krijg. Als dat deze winter net zo erg is dan ga ik wel kunstmatig bevochtigen.
Toen onze pasgeboren baby begon te mummyficeren heb ik een Venta luchtbevochtiger gehaald en in de ruimte van de hetelucht verwarming gezet. Werkte uitstekend, al moet je zeker in het begin als het al heel droog is zomaar 10 liter water verdampen voordat de hygrometer het ook merkt. Je huis 'buffert' nogal wat vocht.

Overigens hebben we met nu 4 mensen in huis, berg planten en aangeleerd om de douche te laten drogen met de deur open het probleem de laatste jaren niet meer gehad. Toch zal het zeker bij langdurige vorst wel weer gebeuren en dan slinger ik de Venta gewoon aan. Continu geknettert worden, alles barst en kraakt inclusief m'n kinderen - niet ideaal :+

Volgende week woensdag wordt er bij ons nieuwe:

- lucht-lucht warmtepomp, kanaal variant
- nieuwe heteluchtverwarming Brink
- nieuwe WTW Brink
- CV ketel voor douche en de heteluchtverwarming

geplaatst.

Gaan we 's kijken of we de verwarming en koeling zoveel mogelijk met de warmtepomp kunnen regelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@NiGeLaToR
Een indirect systeem dus, De brink is trouwens uit te breiden met een bevochtigingsunit.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 11:32
NiGeLaToR schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 17:32:
[...]

Volgende week woensdag wordt er bij ons nieuwe:

- lucht-lucht warmtepomp, kanaal variant
- nieuwe heteluchtverwarming Brink
- nieuwe WTW Brink
- CV ketel voor douche en de heteluchtverwarming

geplaatst.

Gaan we 's kijken of we de verwarming en koeling zoveel mogelijk met de warmtepomp kunnen regelen.
Vraagje, waar ga je die kanaal variant op aansluiten? en waarom dan nog een nieuwe Brink ketel? (als ik zie wat je trouwens gaat aanschaffen: dat is best prijzig allemaal)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:56:
@NiGeLaToR
Een indirect systeem dus, De brink is trouwens uit te breiden met een bevochtigingsunit.
Ja die is idioot duur, voor in de wtw. Kan een speciaal membraam cassette in a 1300€ ofzo.
miel schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:43:
[...]

Vraagje, waar ga je die kanaal variant op aansluiten? en waarom dan nog een nieuwe Brink ketel? (als ik zie wat je trouwens gaat aanschaffen: dat is best prijzig allemaal)
Al mijn apparaten zitten in een soort hokje met een open dak. Kanaal airco komt daar boven met de uitgang richting de ingang van de hetelucht verwarmer. Die nieuwe heeft naast de verwarmingsstand een koel/ventilatiestand die ik tegelijk met de airco verwarmen of koelen wil inschakelen.

Indirect heeft als voordeel dat ik dat ‘hokje’ als buffer kan gebruiken bij koelen. Als ik te koude onvermengde lucht in het systeem trek dan krijg ik problemen met condens. Nu kan ik de luchtstroom kan inregelen op het dauwpunt van de gekoelde lucht.

Das allemaal in theorie: dit vergt nog wel wat gepruts en domotica experimentjes.

- huidige badgeiser is eol
- huidige verwarmer is stuk; reparatiekosten 1,5-2k€ tot de volgende storing
- wtw is nog oke maar niet compatible met nieuwe apparaten
- airco is bonus.

En ja duur. Maar comfort + experimenteren zonder gas was ons wel wat geld waard :)
Heb er een hekel aan als iedereen elkaar aan blijft staren en niet doet: installateur doet z’n best doet goed af te leveren zodat het voor hem ms een voorbeeld voor anderen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:43:
[...]
[offtopic]
Edit: mbt de lucht/lucht WP de koelkast komt er bovenuit en de klok aan de wand ook, in een absoluut stille ruimte is hij inderdaad hoorbaar, maar dan hoor ik de mechanische afzuiging ook.

Specs geluidsdruk: Hoog/Laag/Fluisterstil 39/28/20db , zoals je ziet op papier weinig verschil tussen autostand en fluisterstil, daarom gebruik ik die stand ook nooit ik merk amper verschil dan moet je dichtbij aandachtig gaan luisteren, ik heb een FTX35M.

Ruimte is hier maar 77m3.
[offtopic]
Voor de ventilatie ga ik nu toch voor de Ururu. We moeten ook nieuwe glas en ik zag dat je dubbelglas met ventilatieroosters kan kopen. We hebben ruim 15 meter glas in de lengte. Dus dat is aardig wat roosters. Dat in combinatie met de Ururu zou de woonkamer genoeg moeten ventileren hoop ik. Het bevochtigen is een plus maar ik verwacht er niet teveel van.

Voor wat betreft het geluid. Je moet dus bij de specs kijken naar de middelste (normaal) stand? 28 is inderdaad heel acceptabel.

Voor wat betreft het vermogen. Als ik die 3.5 afzet tegen 77m3 zou ik alsnog zo rond de 11 kW komen voor onze 285. Maar ik begin met twee units van 3.5 (de Ururu en Nexura). Als het niet genoeg is dan gaan we alsnog voor de hyper heating...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
NiGeLaToR schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:24:
...
Al mijn apparaten zitten in een soort hokje met een open dak. Kanaal airco komt daar boven met de uitgang richting de ingang van de hetelucht verwarmer. Die nieuwe heeft naast de verwarmingsstand een koel/ventilatiestand die ik tegelijk met de airco verwarmen of koelen wil inschakelen.

Indirect heeft als voordeel dat ik dat ‘hokje’ als buffer kan gebruiken bij koelen. Als ik te koude onvermengde lucht in het systeem trek dan krijg ik problemen met condens. Nu kan ik de luchtstroom kan inregelen op het dauwpunt van de gekoelde lucht.
...
Dit is ook zoals Brink de nieuwe Elan E/4 aansluit op een WTW - de ruimte eromheen gebruiken als buffer. Alleen doen zij het als kostenbesparing.

En verder ook tegen over- en onderdruk. Tenzij namelijk die Brink en kanaalunit altijd exact gelijke luchtverplaatsing hebben, zal je lucht aanzuigen naar of juist wegblazen vanuit die ruimte.

Omdat zowel de Brink als kanaalunit denk ik variabelle toeren hebben, zul je die situatie echter juist gaan tegenkomen. Zorg er dus voor dat die ruimte zelf lucht kan afvoeren/aantrekken op zo'n moment via roosters of kieren onder deuren.

Denk verder goed de verwachte luchtstromen door met in achtneming van alle variaties: Brink blaast harder dan airco, Brink blaast met airco uit, Brink blaast zachter dan airco, etc. Zo'n Brink kun je vaak wel instellen dat die nooit echt uit gaat, dus dat helpt dan met bepaalde variaties. Maar als je dit niet doet, kun je flinke problemen krijgen met gebrek aan rendement omdat je geen goede menging krijgt en/of onnodig hard moeten laten blazen van een van beide units.

(Ik neem tenslotte aan dat isolatie van de buizen geen optie is? Anders zou ik die heel Brink wegdoen, en enkel de kanaalunit gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 11:32
NiGeLaToR schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Ja die is idioot duur, voor in de wtw. Kan een speciaal membraam cassette in a 1300€ ofzo.

[...]

Das allemaal in theorie: dit vergt nog wel wat gepruts en domotica experimentjes.

- huidige badgeiser is eol
- huidige verwarmer is stuk; reparatiekosten 1,5-2k€ tot de volgende storing
- wtw is nog oke maar niet compatible met nieuwe apparaten
- airco is bonus.

En ja duur. Maar comfort + experimenteren zonder gas was ons wel wat geld waard :)
Heb er een hekel aan als iedereen elkaar aan blijft staren en niet doet: installateur doet z’n best doet goed af te leveren zodat het voor hem ms een voorbeeld voor anderen kan worden.
Hier heb ik in 2009 "verplicht" een nieuwe Brink laten installeren.... (hartje winter zonder verwarming zitten en in 1 week 1000m3 gas verstoken was geen grapje.... ventilator in de oude ketel was stuk en verwarmde dus aan 1 stuk door).... 11 graden binnen is niet grappig.

Ben de laatste jaren aan het kijken naar elektrisch verwarmen... de Brink met een LL pomp er bij die ze tegenwoordig verkopen werkt onder de 10 graden buiten temperatuur niet..... (of ja, dan werkt de ketel gewoon op gas en dat wil ik juist vermijden).

Mijn conclusie is nu om een 5kW unit in de woonkamer te hangen en te kijken of die ook de bovenverdieping "mee" krijgt. Met de houtkachel lukt dat (slaapkamers 17, badkamer via aparte IR verwarming), dus eens zien of het met de Carrier unit ook lukt...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Johan909 Even geluidsmeter app geïnstalleerd op mobiel, je kan dat in twijfel nemen er zal zeker een foutmarge zijn.

Gemeten 32db in woonkamer met unit aan, de vaatwasser erbij 40db, gang is 30db, slaapkamer 28db.
In de winter blaast hij wel iets harder natuurlijk maar vind het persoonlijk ook niet storend.

Het blijft persoonlijk het geluid, wil geen valse hoop geven, ik ben geen type dat in alle stilte een boek gaat lezen meestal staat de tv/radio aan dan valt het totaal niet op.

@Armin @NiGeLaToR
Was een water/lucht WP bij het watertraject op de Brink luchtverwarmer niet handiger geweest of te slecht rendement? Edit> ok duidelijk redement.

Ik heb zelf een schakelaar op aangesloten daardoor is stand "hoog" ventileren beschikbaar, handig voor in de zomer lekker briesje door het huis, stand hoog ventileren is nog apart instelbaar kwa fan snelheid.

Beneden de lucht/lucht WP op "invriezen" en de Brink op hoog ventileren, huis potdicht dan trekt de kou naar boven, je voelt het maar temp zakt amper daar is de ruimte te groot voor.

Dat gebeurd dan wel met een serieus luchtdebiet, dat kan de Brink op 100% en een herrie. :P

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Armin schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Dit is ook zoals Brink de nieuwe Elan E/4 aansluit op een WTW - de ruimte eromheen gebruiken als buffer. Alleen doen zij het als kostenbesparing.

En verder ook tegen over- en onderdruk. Tenzij namelijk die Brink en kanaalunit altijd exact gelijke luchtverplaatsing hebben, zal je lucht aanzuigen naar of juist wegblazen vanuit die ruimte.

Omdat zowel de Brink als kanaalunit denk ik variabelle toeren hebben, zul je die situatie echter juist gaan tegenkomen. Zorg er dus voor dat die ruimte zelf lucht kan afvoeren/aantrekken op zo'n moment via roosters of kieren onder deuren.

Denk verder goed de verwachte luchtstromen door met in achtneming van alle variaties: Brink blaast harder dan airco, Brink blaast met airco uit, Brink blaast zachter dan airco, etc. Zo'n Brink kun je vaak wel instellen dat die nooit echt uit gaat, dus dat helpt dan met bepaalde variaties. Maar als je dit niet doet, kun je flinke problemen krijgen met gebrek aan rendement omdat je geen goede menging krijgt en/of onnodig hard moeten laten blazen van een van beide units.

(Ik neem tenslotte aan dat isolatie van de buizen geen optie is? Anders zou ik die heel Brink wegdoen, en enkel de kanaalunit gebruiken.)
Om te beginnen bij het eind: nee, buizen isoleren gaat niet - althans, de buizen zijn geisoleerd, alleen de kruizingen/bochten niet. Dus klopt, ik heb echt de hele zomer met de installateur zitten zoeken naar een lucht-water warmtepomp oplossing.. oplossing zonder Brink.. maar de samenvatting: de kans is gewoon groot dat het comfort naar de maan gaat als het echt koud is en de efficiency niet optimaal. En een 16kW lucht-water warmtepomp moet ergens in de tuin zodat ik ook nog 's een meter of 12-15 naar de kanalen moet overbruggen. Dus werd het dit.. voor nu.

Voor wat betreft de ventilatiesnelheden heeft de installateur een binnen kanaal unit gekozen met een vrij hoge luchtstroom en variabele uitstroomtemp. We willen zo kijken of we de flow van koude lucht met name vrij hoog kunnen maken zonder de temp te laag te maken. En dan uiteraard dat weer iets lager dan de flow van de Brink het huis zijn zodat je in die ruimte een kleine onderdruk hebt. Ik kan overigens ouderwets met airducts spelen, de ruimte is eenvoudig af te schermen om de airflow door de airco te forceren. Ik denk alleen dat dit niet hoeft zolang er een onderdruk is. Maar inderdaad: dit wordt spelen :) En met een werkende kachel als backup, ook niet onbelangrijk.
miel schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Hier heb ik in 2009 "verplicht" een nieuwe Brink laten installeren.... (hartje winter zonder verwarming zitten en in 1 week 1000m3 gas verstoken was geen grapje.... ventilator in de oude ketel was stuk en verwarmde dus aan 1 stuk door).... 11 graden binnen is niet grappig.

Ben de laatste jaren aan het kijken naar elektrisch verwarmen... de Brink met een LL pomp er bij die ze tegenwoordig verkopen werkt onder de 10 graden buiten temperatuur niet..... (of ja, dan werkt de ketel gewoon op gas en dat wil ik juist vermijden).

Mijn conclusie is nu om een 5kW unit in de woonkamer te hangen en te kijken of die ook de bovenverdieping "mee" krijgt. Met de houtkachel lukt dat (slaapkamers 17, badkamer via aparte IR verwarming), dus eens zien of het met de Carrier unit ook lukt...
Ik kies bewust voor deze centrale optie omdat ik geen split units door het hele huis wilde. Ik moet toch die kachelmeuk vervangen en pak het maar even grondig aan. Kan zijn dat die kanaal airco niet goed uit de verf gaat komen en dan kan ik altijd nog kijken hoe ik dat oplos, de buitenunit hangt in ieder geval handig genoeg om evt op andere plekken binnenunits te plaatsen. Ik heb ook een 5-6kW l/l optie.

Die optie van Brink vond ik shit. Eigenlijk vind ik Brink helemaal best wel shit, omdat ze vrij rigide zijn in de mogelijkheden om te integreren, heel duur zijn en dan geen levensloop op die apparaten bieden die naar verhouding heel duur zijn. Dat is niet duurzaam in mijn ogen. En hun airco oplossing met koelend tussenstuk is ook nog eens idioot duur en de electrische doorstroom verwarmers die ze hebben zijn niet erg efficient tenzij je huis al een isolatie waarde van een meter PIR ofzo heeft :+ Maar eerlijkheidshalve: ik ben dan weer wel fan van het concept van hetelucht verwarming, het geeft ons overal in huis verse lucht, verwarming en straks hopelijk ook koeling in de zomer. 600m3 vrijstaand wonen en dan 900m3 gas met het gezin gebruiken terwijl we ook op gas koken en douchen vind ik erg weinig. Tvt voor l/l warmtepomp is dus ongeveer oneindig _O-

@mr_evil08 ja lucht/water heb ik onderzocht maar je zit met een te lage temp instroom (50-55%), lang transport afstand, immense warmtempomp ding, alsnog moet je douchewater maken en dan wordt de complexiteit en kosten nog hoger.

Wat je zegt over ventilatiestand las ik ook ja, die ga ik inderdaad voor ventilatie (bypass ftw) en airco integratie gebruiken. Hoop dat ik de hele boel via domotica kan automatiseren zodat het met 1 knop te bedienen wordt, maar dat zien we later wel :) onze oude Brink heeft die ventilatiestand nog niet, al had ik die vast zelf kunnen knutselen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-10-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@NiGeLaToR Een kanaalairco doet toch precies hetzelfde ?
Die komt ook niet boven de 50c aanvoer tijdens verwarmen, of is het een dubbele WP uitvoering ?

Een hybride ketel zoals de lui in het Water/lucht WP topic, is exact hetzelfde en kan op de Brink, de buitenunit is ook doormiddel van gasvorm aan de combiketel aangesloten en gaat daar het watertraject op, of komt de combiketel op een geheel andere plek?.

Koelen is dan wel beperkter vanwege het watertraject er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mr_evil08 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:02:
@NiGeLaToR Een kanaalairco doet toch precies hetzelfde ?
Die komt ook niet boven de 50c aanvoer tijdens verwarmen, of is het een dubbele WP uitvoering ?

Een hybride ketel zoals de lui in het Water/lucht WP topic, is exact hetzelfde en kan op de Brink, de buitenunit is ook doormiddel van gasvorm aan de combiketel aangesloten en gaat daar het watertraject op, of komt de combiketel op een geheel andere plek?.

Koelen is dan wel beperkter vanwege het watertraject er tussen.
Verschil is dat ik gewoon een CV heb met indirecte gestookte Brink voor als het écht koud wordt.

Ik verwarm m'n hele huis nu met een 1,5kW straalkacheltjen met COP 1 hoop ik, dus ik kan grote delen van het jaar toe met een relatief laag verwarmingsvermogen. Daar gaat de kanaal airco in voorzien. Die 2 maanden dat het écht koud kan worden stook ik op gas.

Juist op die momenten zou een lucht-water warmtepomp de warmtevraag mogelijk ook niet kunnen voldoen, vandaar dat ik nog even niet van gas af durf. Als dat wel kan vervang ik uiteraard de CV voor een andere warmwater oplossing.. en kan de kanaalairco wel weer weg :+

(combi met water hybride ketel etc heb ik ook bekeken en er zijn wel mogelijkheden die in theorie kunnen werken. Zit dan alleen weer met onpraktische ruimte beperkingen op de plek waar het staat. Plus dat m'n tijd op is: het wordt koud en heb al 3 maanden geen kachel :o )

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-10-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:59:
@Johan909 Even geluidsmeter app geïnstalleerd op mobiel, je kan dat in twijfel nemen er zal zeker een foutmarge zijn.

Gemeten 32db in woonkamer met unit aan, de vaatwasser erbij 40db, gang is 30db, slaapkamer 28db.
In de winter blaast hij wel iets harder natuurlijk maar vind het persoonlijk ook niet storend.

Het blijft persoonlijk het geluid, wil geen valse hoop geven, ik ben geen type dat in alle stilte een boek gaat lezen meestal staat de tv/radio aan dan valt het totaal niet op.
Bedankt voor het doorgeven. Onder de 35db is denk ik wel acceptabel. Ik was een beetje verschoten dat de Ururu 5 op stand max 47 db kan maken. Daar ga je je eigen toch aan storen lijkt mij. Overigens is niet ieder geluid even irritant. Heb eens een beamer terug gebracht vanwege een hele hoge zeur toon. Het was niet veel dB maar ongeveer dezelfde frequentie als het gejengel van een baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Johan909 Max is alleen "powerfull" optie en dat gebruik je vrijwel nooit / alleen als het heel snel warm wil hebben, daardoor loopt de WP minder rendabel, en je hebt dan dat de lucht warm is en de rest zoals meubels/vloer/muren koud, dat is totaal niet comfortabel(het blijft een warmtepomp ondanks met lucht een snellere vorm is).

Daarom start ik hem van te voren(remote) of met de tijdklok (1a 2 u tevoren) zodat de boel rustiger op temp komt, kwa energiebesparing zie ik geen verschil tussen met geweld opwarmen of rustiger.

De fan heeft geen hoog frequent pieptoon zoals een baby etc, vergelijk maar met een staande waaier wat je in de zomer ziet bij mensen thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:46

de Peer

under peer review

Johan909 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Voor de ventilatie ga ik nu toch voor de Ururu. We moeten ook nieuwe glas en ik zag dat je dubbelglas met ventilatieroosters kan kopen. We hebben ruim 15 meter glas in de lengte. Dus dat is aardig wat roosters. Dat in combinatie met de Ururu zou de woonkamer genoeg moeten ventileren hoop ik. Het bevochtigen is een plus maar ik verwacht er niet teveel van.

Voor wat betreft het geluid. Je moet dus bij de specs kijken naar de middelste (normaal) stand? 28 is inderdaad heel acceptabel.

Voor wat betreft het vermogen. Als ik die 3.5 afzet tegen 77m3 zou ik alsnog zo rond de 11 kW komen voor onze 285. Maar ik begin met twee units van 3.5 (de Ururu en Nexura). Als het niet genoeg is dan gaan we alsnog voor de hyper heating...
Aangezien zowel bevochtiging als ventilatie vrijwel verwaarloosbaar zijn, waarom de de Sarara? Zonde van de (extra) investering t.o.v. een normale airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
de Peer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Aangezien zowel bevochtiging als ventilatie vrijwel verwaarloosbaar zijn, waarom de de Sarara? Zonde van de (extra) investering t.o.v. een normale airco.
Ventilatie doet toch nog zo’n 30m3 per uur, helaas maakt de unit dan een harder geluid. (Verse Lucht van buiten komt door dun pijpje)

Sarara is nog altijd het zuinigste model (naar mijn weten) met de beste SCOP cijfers.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:46

de Peer

under peer review

Stef87 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:11:
[...]

Ventilatie doet toch nog zo’n 30m3 per uur
dat zeg ik, verwaarloosbaar dus :+
Sarara is nog altijd het zuinigste model (naar mijn weten) met de beste SCOP cijfers.
Dat wel, maar wel tegenover een flinke meerprijs. Heeft iemand wel eens een terugverdientijd uitgerekend? Ik kies producten meestal op prijs/kwaliteit verhouding. Die is hier (mijn mening) ongunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
de Peer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:14:
[...]

dat zeg ik, verwaarloosbaar dus :+

[...]

Dat wel, maar wel tegenover een flinke meerprijs. Heeft iemand wel eens een terugverdientijd uitgerekend? Ik kies producten meestal op prijs/kwaliteit verhouding. Die is hier (mijn mening) ongunstig.
Ja 30m3 is niet bijster veel, maar zodra je meerdere units hebt kan je er wel iets mee. (Eventueel combineren met andere ventilatie systemen zelf heb ik decentrale ventilatieunits, doen per ruimte per stuk 30-60m3 per stuk en werken in paartjes)

De Ururu is ook weer niet zóveel duurder dan de Ftxm, voornaamste reden om hem niet te kiezen is dat die niet zo mooi is (volgens velen), niet als multisplit kan werken en hij is fysiek erg groot (vooral “diep”, hangt veel over).

Ik had hem zeker alsnog gekozen boven ons FTXM systeem als hij als multisplit verkrijgbaar was.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 10-10-2019 13:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Stef87 de US is er wel in duosplit. verder gaat het inderdaad niet
Pagina: 1 ... 76 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2