Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste
Acties:

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:01
Ray schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:41:
@Stef87 de US is er wel in duosplit. verder gaat het inderdaad niet
Dat heb ik ook al vaker gehoord of dat een duo-split snel zou komen (ook bij installateurs).

Helaas leek dit voor zover ik weet nog nooit ergens leverbaar of mogelijk in de praktijk.

Niet lang geleden had Daikin ook (te vroeg) gezegd dat de Ururu Sarara kon gaan samenwerken met onze Daikin warmtepomp-boiler (dit is ook nooit de realiteit geworden)

Uiteraard hoor ik graag of iemand hier al (De eerste?) Ururu multisplit heeft.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Johan909
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 16-10 20:43
Stef87 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 13:23:
[...]
Ja 30m3 is niet bijster veel, maar zodra je meerdere units hebt kan je er wel iets mee. (Eventueel combineren met andere ventilatie systemen zelf heb ik decentrale ventilatieunits, doen per ruimte per stuk 30-60m3 per stuk en werken in paartjes)

De Ururu is ook weer niet zóveel duurder dan de Ftxm, voornaamste reden om hem niet te kiezen is dat die niet zo mooi is (volgens velen), niet als multisplit kan werken en hij is fysiek erg groot (vooral “diep”, hangt veel over).
Ik dacht dat 30m3 best redelijk is. Wat zou je nodig hebben voor een goede ventilatie voor een ruimte van 285m3. Ben ook wel benieuwd wat voor decentrale ventilatieunits heb jij?

Zag net ergens op een website dat voor de woonkamer je minimaal 3 keer per uur de lucht moet verversen. Dat is in mijn geval 3x285=855. Als dat zo is dan is 30 inderdaad niet veel. Dan zou je ruim 25 Ururu's moeten hebben wil je goed ventileren. Maak ik hier ergens een denkfout of is dat luchtverfrissen leuk voor de folder maar niks voor de praktijk?

Ergens anders stond m.b.t. ventilatie voor het bouwbesluit van 2003. >3,2 m3/u (0,9 l/s) per m2 vloeropp.
Dat zou bij ons neerkomen op 300 M3/u. Dit lijkt me al iets realistischer. Jammer dat je niet kan bereken wat een woonkamer op natuurlijke manier ventileert. Als je zo vaak de lucht moet verversen vraag ik overigens af wat voor nut isoleren dan nog heeft. Of geldt dit alleen voor nieuwbouw huizen met ingebouwde zuinige ventilatiesystemen? Zo'n C of D systeem.

Johan909 wijzigde deze reactie 10-10-2019 15:16 (35%)

• Stef87
Johan909 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Ik dacht dat 30m3 best redelijk is. Wat zou je nodig hebben voor een goede ventilatie voor een ruimte van 285m3. Ben ook wel benieuwd wat voor decentrale ventilatieunits heb jij?

Zag net ergens op een website dat voor de woonkamer je minimaal 3 keer per uur de lucht moet verversen. Dat is in mijn geval 3x285=855. Als dat zo is dan is 30 inderdaad niet veel. Dan zou je ruim 25 Ururu's moeten hebben wil je goed ventileren. Maak ik hier ergens een denkfout of is dat luchtverfrissen leuk voor de folder maar niks voor de praktijk?

Ergens anders stond m.b.t. ventilatie voor het bouwbesluit van 2003. >3,2 m3/u (0,9 l/s) per m2 vloeropp.
Dat zou bij ons neerkomen op 300 M3/u. Dit lijkt me al iets realistischer. Jammer dat je niet kan bereken wat een woonkamer op natuurlijke manier ventileert. Als je zo vaak de lucht moet verversen vraag ik overigens af wat voor nut isoleren dan nog heeft. Of geldt dit alleen voor nieuwbouw huizen met ingebouwde zuinige ventilatiesystemen? Zo'n C of D systeem.
Ik heb zelf twee luchtmeters (Awair) en 5 decentrale wtw units van Suedwind.

In totaal kan ik 150 tot 300m3 u doen, eventueel ooit een 6e decentrale wtw in onze hal bij voordeur/wc plaatsen (maarja... Beetje zonde en meestal nutteloos).

(Ik blijf 80% van de tijd onder de 1000ppm)

Per persoon is 30m3/h per ruimte een beetje het minimum dat je moet hebben. Bij grotere ruimtes heb je in verhouding meer capaciteit nodig.

(Zonder wtw-functie is dat 300-600m3, bijv verjaardag en druk binnen)

Overigens heeft ons huis nog steeds een reguliere afzuigkap met pijp naar buiten, een pijpje in badkamer naar buiten én een (voorheen ) oude “rookgasafvoer” buis waar nu de stroomkabels van wtw en warmtepomp doorheen lopen. Die Laatste wordt binnenkort even afgedicht maar twijfel nog hoe ik dit ga doen (PUR denk ik)

Onze warmtepomp-boiler in de berging/bijkeuken zuigt ook nog van binnen aan, maar die wil ik alsnog een keer standaard altijd buiten laten aanzuigen, maar dit is zo gedaan dat het los staat van de leefruimten, alles kan altijd beter.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:32
Ventilatie C zat al in woningen rond de jaren 80-90, hoeft niet nieuwbouw te zijn.
Ventileren is niet alleen wat je zelf uitademt/zweet maar ook radongas, thoron, en denk maar niet dat een PVC vloer of laminaat 100% veilig is daar zit Formaldehyde in.

En PUR isolatie kent ook gezondheidsrisico,s, gespoten pur wordt in 2022 al verboden. en vergeet de stoffen in schoonmaakmiddelen niet, kunnen nog schadelijker zijn voor de gezondheid dan gewoon het vuil laten liggen.

Extra ventilatie wordt vaak vergeten tijdens extra isoleren van de woning , wat eigenlijk wel verplicht is.
Ventileren en isoleren kunnen prima samen gaan.

Als ik alle gevaren ga vertellen en je erin gaat verdiepen heb je straks 24/7 alle ramen open, asbest was vroeger ook een wondermiddel, glaswol is niet veel beter daar kun je longfibrose van krijgen.

Risico,s wordt je vaak niet verteld bij verkoop ondanks de verkoper het dondersgoed weet, maar alles voor de winst hé.

Al dat spul walmt nog jaren door, je ruikt het niet.
Waarom altijd vochtprobleem wordt aangehaald bij onvoldoende ventileren is mij een raadsel, beter geisolleerde woningen zijn vaak te droog dan vochtig, vochtig is alleen de 1e jaar vanwege bouwvocht.

Ik nam allen US vanwege de bevochtigingsmodule, maar de installateur gaf aan dat het tegenvalt in praktijk, dus verder had hij geen toegevoegde waarde, ventilatie is hier prima op orde, dan zou je dus 800 euro meer betalen voor een iets beter COP, dat vond ik het niet waard.

De grotere kast had ik geen probleem gevonden, de Ionisator op mijn FXTM merk ik ook, en heeft toegevoegde waarde(handig voor mensen met lichte allergie), en staat vrijwel altijd aan.
Hier is die eens uitgezet op gegeven moment kreeg ik wel branderige ogen.

Als je geen actieve ventilatie hebt kan de US toegevoede waarde geven.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 10-10-2019 19:14 (29%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Stef87
mr_evil08 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:51:
Als ik alle gevaren ga vertellen en je erin gaat verdiepen heb je straks 24/7 alle ramen open, asbest was vroeger ook een wondermiddel, glaswol is niet veel beter daar kun je longfibrose van krijgen.
Heb je hier toevallig een goede bron van..? Ik heb er (helaas) nog nooit van gehoord.

Mijn opa is twee jaar geleden aan de gevolgen van asbest overleden: namelijk longfibrose... (afgrijselijke ziekte...)

Als glaswol dit ook veroorzaakt hoor ik dat graag!

• mr_evil08
Stef87 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:00:
[...]

Heb je hier toevallig een goede bron van..? Ik heb er (helaas) nog nooit van gehoord.

Mijn opa is twee jaar geleden aan de gevolgen van asbest overleden: namelijk longfibrose... (afgrijselijke ziekte...)

Als glaswol dit ook veroorzaakt hoor ik dat graag!
Ik wil niet teveel offtopic gaan hier.

Als je in glaswol gaat zagen/snijden komt het vrij, net als bij asbest
https://www.arboinspectie...tselschade-claims-leiden/

Genoeg te vinden op internet.
Andere stoffen in materialen walmt altijd, daar is nog te weinig over bekend maar signalen zijn er, daarom moet men ventilatie ook niet onderschatten.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 10-10-2019 19:12 (6%)

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:29
mr_evil08 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 18:51:
...
En PUR isolatie kent ook gezondheidsrisico,s, gespoten pur wordt in 2022 al verboden. en vergeet de stoffen in schoonmaakmiddelen niet, kunnen nog schadelijker zijn voor de gezondheid dan gewoon het vuil laten liggen.
...
Niet oneens, maar volgens mij wordt dit vooral verboden ivm de CO2 en andere broeikasgassen manie O-)

PUR nadat het droog is geeft geen afgassing mits goed gemixt. (Nu gaat dat wel eens fout, maar dat is een ander verhaal.)

Zelf overigens heb ik alles geisoleerd met steenwol bij mijn laatste verbouwing. Aanzienlijk goedkoper en werkt net zo goed vermits de muren luchtdicht afgewerkt zijn. Daar heb je echter kit en van die tegel-schuim slierten voor.

In de holtes van het platte dak, heeft men dat mij mij wel ingespoten, maar ik vind nu nog steeds af en toe rondslingerende PUR resten in mijn tuin, dus alleen al daarom dat nooit meer.

• Johan909
Ik kreeg ineens het idee om met een WTW systeem te ventileren via de hete-lucht kanalen van de Brink ketel.

De uitblaas roosters liggen mooi overal verspreid en het hele kanalen systeem gebruik ik straks toch niet meer als ik ga verwarmen met LL pompen. De aanzuigkanalen wil ik niet meer gebruiken want die liggen vol rommel van verbouwingen. Volgens mij hoef ik dan alleen een aanzuigrooster vanuit de woonkamer naar de garage waar de Brink ketel staat te maken. De uitblaas van de WTW moet dan worden aangesloten op de aluminium buis van de uitblaasroosters en klaar zou ik zeggen.

Ik had ooit de gedachte om een zware LL-pomp aan te sluiten op het hete-lucht kanaal. Maar dan krijg je met koude lucht kans op condens en het nadeel dat je de temperatuur niet makkelijk per kamer kan regelen. Maar dat is voor geventileerde lucht natuurlijk geen issue.

Als iemand ook zoiets heeft laten doen hoor ik het graag.

• Armin
Johan909 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:25:
Ik kreeg ineens het idee om met een WTW systeem te ventileren via de hete-lucht kanalen van de Brink ketel.

De uitblaas roosters liggen mooi overal verspreid en het hele kanalen systeem gebruik ik straks toch niet meer als ik ga verwarmen met LL pompen. De aanzuigkanalen wil ik niet meer gebruiken want die liggen vol rommel van verbouwingen. Volgens mij hoef ik dan alleen een aanzuigrooster vanuit de woonkamer naar de garage waar de Brink ketel staat te maken. De uitblaas van de WTW moet dan worden aangesloten op de aluminium buis van de uitblaasroosters en klaar zou ik zeggen.

Ik had ooit de gedachte om een zware LL-pomp aan te sluiten op het hete-lucht kanaal. Maar dan krijg je met koude lucht kans op condens en het nadeel dat je de temperatuur niet makkelijk per kamer kan regelen. Maar dat is voor geventileerde lucht natuurlijk geen issue.

Als iemand ook zoiets heeft laten doen hoor ik het graag.
Ik zeg niet dat het meteen een slecht idee is, maar je moet wel beseffen dat het uitgangspunt van een klassieke hete lucht verwarming en WTW iets anders is.

Een klassieke hete lucht verwarming zuigt lucht aan op een centrale plaats zoals hal, of woonkamer, of een aantal van die plaatsen en blaast in op alle kamers die verwarming nodig hebben. Het circuleert lucht binnen je woning. Nu zijn die systemen vaak slecht aangelegd, waardoor je dode plekken, tocht, etc krijgt maar in principe zou er een mooie circulatie zijn binnen je woning.

Een WTW geeft ook circulatie, maar zuigt aan in de keuken, badkamer en wellicht toilet/etc en blaast in op alle woonvertrekken, hetgeen niet noodzakelijk hetzelfde is als alle kamers die verwarming nodig hebben.

Nu geef je zelf aan de afzuiging niet te gebruiken en een nieuwe pijp aan te leggen voor WTW, maar denk dus goed na over de afzuigplekken. Enkel een woonkamer, geeft niet onwaarschijnlijk te weinig afzuiging op de bovenverdiepingen tenzij je huis enorm luchtdicht is, waardoor de lucht wel naar beneden 'moet'. Je krijgt dan uiteraard wel ventilatie via je kieren, maar dat gaat dan buiten de terugwinning om, en geeft dus verlies.

En de vraag is dus of alle uitblaaslokaties ook die zijn waar je je WTW wilt laten uitblazen. In veel klassieke luchtverwarmings systemen blaast men bijvoorbeeld ook in de badkamers, waar je bij WTW juist aanzuigt.

Maar het kan wel uiteraard. In moderne woningen doet Brink het zelf ook zo. Ze laten de WTW uitblazen in het 'stookhok' en de Brink unit daar aanzuigen. Badkamers wordt je dan geacht alternatief te verwarmen, want daar zit de afzuiging van de WTW en dus geen inblaas opening voor de verwarming.

Verder je geeft aan dat het kunnen regelen "voor geventileerde lucht natuurlijk geen issue" is, maar dat is niet helemaal waar. Je huidige buizensysteem is niet noodzakelijk gebalanseerd. Zoals ik aangaf, zijn veel van die oudere systemen conform moderne maatstaven matig aangelegd. Het kan dus best zijn dat bepaalde vertrekken minder ventileren dan je zou willen. En tenslotte ook bij WTW wordt je geacht het uitblaas volume te regelen. Omdat klassieke uitblaasroosters van de hete verwarming vaak enkel open/dicht kunnen is dit wellicht niet ideaal.

De vraag is wat je denkt te winnen met de WTW? Heb je nu last van slechte lucht, of is het meer een idee/vrees? Wat je ook kunt doen is decentrale WTW. Brink maar waarschijnlijk ook andere fabrikanten, hebben units waar je enkel een gat door de muur boort en zo een of meer strategische kamers kunt WTW'en.

Eerder vroeg ik al, of je ook de leidingen kon isoleren. Jij gaf aan van niet, maar weer de vraag waarom niet. Als het allemaal in stenen muren zit, waarom zou je dan condens hebben? Als er lucht met vocht omheen zit, waarom kun je er dan niet bij? Ik zal het ongetwijfeld mis hebben want ik ken jouw huis niet, maar als het toch stiekem wel kan is dat een betere oplossing IMHO. Decentraal regelen is leuk, maar komt met een prijskaartje en veel gedoe. Eén centrale kanaal unit is dan veel makkelijker. Als je toch aan de gang gaat met buizen en een installatie, dan zou ik dat nog eens overwegen.

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 02-11 20:48
Hallo Johan

Bijna 3 jaar terug stond ik voor de zelfde challenge als wat jij nu hebt. Ik had een Brink B40 verstookte 3000 m3 aan verwarming en 500m3 aan warm water (mijn woon kamer - keuken ongeveer 250M3 met nogal wat glas)

Stituatie nu: Brink B40 gesloopt - gasboiler gesloopt. 3 WPs 3.5kW in woonkamer keuken - 1 WP in hal - 1 WP in werkkamer - 1 WP in slaapkamer - 2 150l WPboilers aangeschaft

Ik verbruik geen gas meer. Mijn verbruik voor verwarming is ongeveer 4500-5000kWh en schat dat ik voor warm water ongeveer 1000kWh kwijt ben.

Mijn WPs zij de MHY SRK35ZS-S. Ik heb bewust voor dit model gekozen - niet duur (er moesten nl nogal wat geplaats worden) - redelijke COP - betrouwbaar - volgens mij is dit een model wat het laagste geluid produceerd tov circulatie flow

Momenteel aan het bekijken of ik de hetelucht kanalen voor lucht verversing en circulatie kan gebruiken

PS Ik zou geen URU aanschaffen voor ventilatie. Kun je volgens mij beter een goekoper model aanschaffen en dan bv Brink Air 70 Plus installeren.

In mijn geval had ik mijn keuken kamer niet met twee 3.5kW Wps kunnen verwarmen. En zelf met 3 WPs heb ik nog een TV hoekje wat 1C kouder is dan de rest van de kamer.

Scucces!
Johan909 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:32:
[...]

Voor de ventilatie ga ik nu toch voor de Ururu. We moeten ook nieuwe glas en ik zag dat je dubbelglas met ventilatieroosters kan kopen. We hebben ruim 15 meter glas in de lengte. Dus dat is aardig wat roosters. Dat in combinatie met de Ururu zou de woonkamer genoeg moeten ventileren hoop ik. Het bevochtigen is een plus maar ik verwacht er niet teveel van.

Voor wat betreft het geluid. Je moet dus bij de specs kijken naar de middelste (normaal) stand? 28 is inderdaad heel acceptabel.

Voor wat betreft het vermogen. Als ik die 3.5 afzet tegen 77m3 zou ik alsnog zo rond de 11 kW komen voor onze 285. Maar ik begin met twee units van 3.5 (de Ururu en Nexura). Als het niet genoeg is dan gaan we alsnog voor de hyper heating...

• mr_evil08
@Armin Woning 1987, keuken/badkamer/toilet zit een aanzuigbuis
Oorspronkelijk zat de retourkanaal op de brink WTW, spul ging stuk vorige bewoners hebben een afzuigbox aangesloten, en daarna alleen een binnenunit met CV ketel geplaatst(systeem verkracht zeg maar), weet natuurlijk niet hoe oud het bij Johan is.

@Johan909
Goedkoopst is om op de retourbuis een afzuigbox te zetten(die buizen kan je schoonmaken zijn bedrijven voor die dat doen met speciale machines), alternatief een ventilatiewarmtepomp daar zit veel subsidie op, een Brink WTW zijn flink aan de prijs(die voorverwarmt de lucht ook een beetje).

Blaas je lucht in zou je dat moeten voorverwarmen, anders voelt het snel als tocht, omdat inblaasroosters meestal laag aan de vloer zitten en klein zijn.

De Daikin US blaast ook niet zomaar de lucht naar binnen maar verwarmt het ook een beetje.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 10-10-2019 21:36 (22%)

• Johan909
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:06:
[...]
De vraag is wat je denkt te winnen met de WTW? Heb je nu last van slechte lucht, of is het meer een idee/vrees? Wat je ook kunt doen is decentrale WTW. Brink maar waarschijnlijk ook andere fabrikanten, hebben units waar je enkel een gat door de muur boort en zo een of meer strategische kamers kunt WTW'en.

Eerder vroeg ik al, of je ook de leidingen kon isoleren. Jij gaf aan van niet, maar weer de vraag waarom niet. Als het allemaal in stenen muren zit, waarom zou je dan condens hebben? Als er lucht met vocht omheen zit, waarom kun je er dan niet bij? Ik zal het ongetwijfeld mis hebben want ik ken jouw huis niet, maar als het toch stiekem wel kan is dat een betere oplossing IMHO. Decentraal regelen is leuk, maar komt met een prijskaartje en veel gedoe. Eén centrale kanaal unit is dan veel makkelijker. Als je toch aan de gang gaat met buizen en een installatie, dan zou ik dat nog eens overwegen.
Ik denk dat ik last heb van slechte lucht. Dit komt met name door te weinig ventileren en het retourkanaal wat in werkelijk gewoon een gang is onder het huis. Ons huis heeft geen kruipruimte. Er is enkel een smalle gang onder de vloer waar een aluminium buis in ligt. De ruimte om de buis heen is voor de aanzuiglucht. Helaas kwam ik erachter dat die gang niet mooi gesloten is. Er wordt ook aangezogen vanuit de spouwmuren. Dus glaswol en andere rommel kan gewoon meegezogen worden. Daarvoor heb ik nog een speciaal elektrisch filter op de Brink ketel laten plaatsen.

Het is een semi bungalow met badkamer en twee slaapkamers beneden en de woonkamer met in het midden een keuken. Daarvoor zijn drie grote aanzuigroosters in de grond. De aluminium buis is overigens voor een deel wel geïsoleerd. Er is een bovenverdieping met twee slaapkamers maar die hoeven niet meegenomen te worden.

Ik snap het voordeel dat een WTW normaliter twee gesloten luchtkanalen heeft voor aanvoer en afvoer. Zo mooi kan ik het natuurlijk niet sturen. Maar dat vindt ik niet zo belangrijk. Ik wil gewoon genoeg frisse lucht van buiten in alle ruimtes pompen. Met een aanzuigkanaal voor de woonkamer en een voor de slaap en badkamers.

• Johan909
bvuaemal schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:09:
Hallo Johan

Bijna 3 jaar terug stond ik voor de zelfde challenge als wat jij nu hebt. Ik had een Brink B40 verstookte 3000 m3 aan verwarming en 500m3 aan warm water (mijn woon kamer - keuken ongeveer 250M3 met nogal wat glas)

Stituatie nu: Brink B40 gesloopt - gasboiler gesloopt. 3 WPs 3.5kW in woonkamer keuken - 1 WP in hal - 1 WP in werkkamer - 1 WP in slaapkamer - 2 150l WPboilers aangeschaft

Ik verbruik geen gas meer. Mijn verbruik voor verwarming is ongeveer 4500-5000kWh en schat dat ik voor warm water ongeveer 1000kWh kwijt ben.

Mijn WPs zij de MHY SRK35ZS-S. Ik heb bewust voor dit model gekozen - niet duur (er moesten nl nogal wat geplaats worden) - redelijke COP - betrouwbaar - volgens mij is dit een model wat het laagste geluid produceerd tov circulatie flow

Momenteel aan het bekijken of ik de hetelucht kanalen voor lucht verversing en circulatie kan gebruiken

PS Ik zou geen URU aanschaffen voor ventilatie. Kun je volgens mij beter een goekoper model aanschaffen en dan bv Brink Air 70 Plus installeren.

In mijn geval had ik mijn keuken kamer niet met twee 3.5kW Wps kunnen verwarmen. En zelf met 3 WPs heb ik nog een TV hoekje wat 1C kouder is dan de rest van de kamer.

Scucces!

[...]
Is inderdaad heel vergelijkbaar. Ik had ook 3 units van 3,5 in gedachte. Volgens sommige hier is dat overkill. We zullen zien. Ik begin wel met 2 en kan altijd een extra plaatsen. Ururu is weer uit mijn gedachte. Was met name voor de ventilatie en daar is hij dus veel te licht voor.

Wel fijn om te horen dat het bij jou een succes is geworden. Die MHY SRK35ZS-S is inderdaad wel erg interessant. Ik denk dat ik teveel ben afgegaan op termen als hyper heating of alles kunner (US). Deze is gewoon twee keer zo goedkoop. Hij staat in ieder geval al op de lijst.

Heb je zelf al een idee hoe je eventueel lucht ventilatie/circulatie via de roosters gaat regelen?

Johan909 wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:25 (5%)

• Johan909
mr_evil08 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:25:

@Johan909
Goedkoopst is om op de retourbuis een afzuigbox te zetten(die buizen kan je schoonmaken zijn bedrijven voor die dat doen met speciale machines), alternatief een ventilatiewarmtepomp daar zit veel subsidie op, een Brink WTW zijn flink aan de prijs(die voorverwarmt de lucht ook een beetje).

Blaas je lucht in zou je dat moeten voorverwarmen, anders voelt het snel als tocht, omdat inblaasroosters meestal laag aan de vloer zitten en klein zijn.

De Daikin US blaast ook niet zomaar de lucht naar binnen maar verwarmt het ook een beetje.
Ik snap het idee van de ventilatiewarmtepomp niet helemaal.
Wat ik wil is de warmte van de binnenlucht overdragen aan verse lucht van buiten en die lucht via roosters in alle woonruimte verspreiden. En de oude vervuilde lucht naar buiten pompen. Zou je mij s.v.p. kunnen uitleggen hoe de ventilatiewarmtepomp hierin kan bijdragen.

Grootste uitdaging zal mogelijk het formaat van het buizenstelsel zijn.
In de handleiding van de Brink staat dat dat ding 750 – 3400 [m3/h] blaast. De buizen zijn daar natuurlijk voor gemaakt. Nu weet ik niet waar die bij mij op staat.
Voor ventilatie heb ik denk ik genoeg aan 500 m3/h. Vraag me af of er dan genoeg druk is om dit werkend te krijgen. Ik zou natuurlijk roosters kunnen sluiten voor ruimtes die ik niet belangrijk vindt.

Johan909 wijzigde deze reactie 10-10-2019 22:16 (18%)

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:25:
@Armin Woning 1987, keuken/badkamer/toilet zit een aanzuigbuis
Oorspronkelijk zat de retourkanaal op de brink WTW, spul ging stuk vorige bewoners hebben een afzuigbox aangesloten, en daarna alleen een binnenunit met CV ketel geplaatst(systeem verkracht zeg maar), weet natuurlijk niet hoe oud het bij Johan is.
Op zich is die oplossing van de vorige bewoners niet helemaal gek.

Immers omdat de afzuiging ook op de badkamer zat, wil je die niet als ingang voor een hete lucht verwarming gebruiken. Een afzuigbox om het vocht af te voeren is dan een goedkope en nette oplossing, ware het niet zo efficient als een WTW :*)

Alleen ja, de binnenunit vanuit het stookhok laten aanzuigen (tenzij ik dat verkeerd begrijp) is dan verre van ideaal, tenzij die wellicht helemaal op zolder staat, je huis behoorlijk luchtdicht is en het stookhok zelf via ene rooster of kier lucht kan aanzuigen vanuit de trappenhal. Maar een 1987 huis zal dat wel niet zijn? O-)

Verder geheel een smet je advies aan Johan.

• Armin
Johan909 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:50:
[...]
Ik denk dat ik last heb van slechte lucht. Dit komt met name door te weinig ventileren en het retourkanaal wat in werkelijk gewoon een gang is onder het huis. Ons huis heeft geen kruipruimte. Er is enkel een smalle gang onder de vloer waar een aluminium buis in ligt. De ruimte om de buis heen is voor de aanzuiglucht. Helaas kwam ik erachter dat die gang niet mooi gesloten is. Er wordt ook aangezogen vanuit de spouwmuren. Dus glaswol en andere rommel kan gewoon meegezogen worden. Daarvoor heb ik nog een speciaal elektrisch filter op de Brink ketel laten plaatsen.

Het is een semi bungalow met badkamer en twee slaapkamers beneden en de woonkamer met in het midden een keuken. Daarvoor zijn drie grote aanzuigroosters in de grond. De aluminium buis is overigens voor een deel wel geïsoleerd. Er is een bovenverdieping met twee slaapkamers maar die hoeven niet meegenomen te worden.
Sorry, ik ben niet zo snel, maar de aluminium buis in die gang is de retour van je Brink, of de ruimte om die buis heen (en die buis zelf is dus voor wat anders)? Als het inderdaad die gang zelf is, is dat met alle respect, ik wil je huis niet afkraken, nogal beun ontworpen inderdaad ... :-(

Maarrr ... als de hete lucht uitblaasbuis kanalen zelf wel geisoleerd zijn, zie ik het gevaar van condensatie niet. maar goed, jij kunt dat beter inschatten, dus ik houd mijn mond daar verder over :*)
Ik snap het voordeel dat een WTW normaliter twee gesloten luchtkanalen heeft voor aanvoer en afvoer. Zo mooi kan ik het natuurlijk niet sturen. Maar dat vindt ik niet zo belangrijk. Ik wil gewoon genoeg frisse lucht van buiten in alle ruimtes pompen. Met een aanzuigkanaal voor de woonkamer en een voor de slaap en badkamers.
OK begrepen, doch nog een opmerking - idealerwijs heb je overdruk in je slaapkamer omdat daar enkel inblazen is, en is de WTW retour elders in de badkamers/woonkamers plus eventueel nog wat ander strategische plaatsen. Daar kun je uiteraard van afwijken, maar pas enkel op dat er geen 'kortsluiting' tussen inblaas en afzuig in je slaapkamer optreedt, en je effectief minder ventileert dan je wellicht denkt. Dat is geen principieel probleem, want woonkamers zijn bij WTW ook doorgaans inblaas en afzuig, maar die zijn wat groter met minder risico op 'kortsluiting'. Inblazen op de vloer, en afzuigen op een plafon aan de andere kant, helpt dan wellicht bijvoorbeeld al.

• Johan909
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Sorry, ik ben niet zo snel, maar de aluminium buis in die gang is de retour van je Brink, of de ruimte om die buis heen (en die buis zelf is dus voor wat anders)? Als het inderdaad die gang zelf is, is dat met alle respect, ik wil je huis niet afkraken, nogal beun ontworpen inderdaad ... :-(

Maarrr ... als de hete lucht uitblaasbuis kanalen zelf wel geisoleerd zijn, zie ik het gevaar van condensatie niet. maar goed, jij kunt dat beter inschatten, dus ik houd mijn mond daar verder over :*)
Die aluminium buis is het uitblaas kanaal. Er zijn twee schachten (gangen) van ongeveer 60 cm diep en breed onder het huis. Een loopt naar het midden van de woonkamer aan de zijkant van de keuken (die zit ook in het midden van de woonkamer. De andere gang heeft een ventilatieretour rooster onder een gang van waaruit je naar de badkamer en de slaapkamers kan. Alle deuren zijn wat hoger dan normaal van de grond zodat lucht van alle kamers naar de aanzuigpunten kan.

Maar er is dus geen buis als retour kanaal maar gewoon de ruimte langs de aluminium buis. En daar zit dus ook nog een open verbinding met de spouwmuur van de garage. Dus lucht en isolatietroep uit de spouw wordt dus ook nog eens meegezogen.

Is niet erg om het huis af te kraken. Ik heb er al genoeg op gescholden. Maar de omgeving is prachtig...

Voor zover ik weet is de aluminium buis wel helemaal geïsoleerd. Goed te weten dat ik dan geen last van condensatie heb.

• mr_evil08
Armin schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Op zich is die oplossing van de vorige bewoners niet helemaal gek.

Immers omdat de afzuiging ook op de badkamer zat, wil je die niet als ingang voor een hete lucht verwarming gebruiken. Een afzuigbox om het vocht af te voeren is dan een goedkope en nette oplossing, ware het niet zo efficient als een WTW :*)

Alleen ja, de binnenunit vanuit het stookhok laten aanzuigen (tenzij ik dat verkeerd begrijp) is dan verre van ideaal, tenzij die wellicht helemaal op zolder staat, je huis behoorlijk luchtdicht is en het stookhok zelf via ene rooster of kier lucht kan aanzuigen vanuit de trappenhal. Maar een 1987 huis zal dat wel niet zijn? O-)

Verder geheel een smet je advies aan Johan.
Ik heb geen "stookhok", staat gewoon open op zolder met een opentrap, woonkamer heeft natuurlijk wel een deur.
Brink WTW voert ook de vuile lucht af maar haalt de warmte eruit, die warmte wordt samen met schone buitenlucht weer ingeblazen, dus nee je douche vocht komt niet terug de woning in.

De binnenunit kan alleen lucht aanzuigen via de gang, normaal ook vanuit de WTW box als die aanwezig is.
Wil ik het systeem weer zuinig hebben zal de WTW box erop moeten en de afzuigbox vaarwel zeggen.

Een ventilatiewarmtepomp zuigt alleen af zoals een ventilatiebox doet, alleen pikt de warmte er tussenuit.

Dit huis heeft wel "normale" afzuigbuizen, hetzelfde als de aanzuigbuizen, maar dat is blijkbaar niet bij iedereen, hier gaat geen enkele buis onder de vloer door, alles blijft in de muren binnen de isolatie van het huis, zou hier een buis "lekken" is er niks aan de hand behalve dat een ruimte onbedoeld warm wordt.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 11-10-2019 18:35 (9%)

• bvuaemal
Ik heb geen concrete ideeen .....
Ik was van plan om te gaan experimenteren met een gebruikte afzuig installatie en die aan te sluiten op een of meerdere kanalen en dan maar eens kijken wat er gebeurt.
Johan909 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:55:
[...]

Is inderdaad heel vergelijkbaar. Ik had ook 3 units van 3,5 in gedachte. Volgens sommige hier is dat overkill. We zullen zien. Ik begin wel met 2 en kan altijd een extra plaatsen. Ururu is weer uit mijn gedachte. Was met name voor de ventilatie en daar is hij dus veel te licht voor.

Wel fijn om te horen dat het bij jou een succes is geworden. Die MHY SRK35ZS-S is inderdaad wel erg interessant. Ik denk dat ik teveel ben afgegaan op termen als hyper heating of alles kunner (US). Deze is gewoon twee keer zo goedkoop. Hij staat in ieder geval al op de lijst.

Heb je zelf al een idee hoe je eventueel lucht ventilatie/circulatie via de roosters gaat regelen?

• duimp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:17
Aangezien mijn vrouw ms heeft en afgelopen zomer erg veel last van de warmte heeft gehad ben ik van plan om een airco boven en een airco beneden te plaatsen.
Ik heb een offerte ontvangen voor 2 Mitsubishi SRK ZS-s wandmodellen, 1 van 3,5 kw en 1 van 5,0 kw.
Nu lees ik dus dat jij de airco ook goed kan gebruiken om je huis te verwarmen.
Nu ben ik benieuwd wat het mij dan zou kosten aan stroom als ik de cv ketel zo min mogelijk gebruik. Kan ik nu de volgende berekening gebruikt
aantal m3 gas x 8 en dan weer delen door de scop?

In mijn geval dus 1000 m3 gas x 8 = 8000 kwh/4.2 is dan 2000 kwh
Graag hoor ik of dit een beetje klopt, bedankt alvast!

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Dat is het uitgangspunt waar ik ook vanuit ga, bij koudere winters zal het wat nadeliger uitvallen, maar ik hoop deze winter zo'n 500m3 in te wisselen voor 1000kWh.

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

duimp schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:07:
Aangezien mijn vrouw ms heeft en afgelopen zomer erg veel last van de warmte heeft gehad ben ik van plan om een airco boven en een airco beneden te plaatsen.
Ik heb een offerte ontvangen voor 2 Mitsubishi SRK ZS-s wandmodellen, 1 van 3,5 kw en 1 van 5,0 kw.
Nu lees ik dus dat jij de airco ook goed kan gebruiken om je huis te verwarmen.
Nu ben ik benieuwd wat het mij dan zou kosten aan stroom als ik de cv ketel zo min mogelijk gebruik. Kan ik nu de volgende berekening gebruikt
aantal m3 gas x 8 en dan weer delen door de scop?

In mijn geval dus 1000 m3 gas x 8 = 8000 kwh/4.2 is dan 2000 kwh
Graag hoor ik of dit een beetje klopt, bedankt alvast!
Ligt eraan of je 1000m3 allemaal voor verwarming is gebruikt. Ik verbruikte 1100m3, maar 990m3 werd werkelijk aan warmte opgemaakt (90% van totaalverbruik)

Ik heb een MHI srk-63 en kwam op 1600kWh (verwarmen en koelen) voor een heel jaar.
Als je de slaapkamer MHI alleen voor koelen gebruikt is 2000 kWh een heel realistische schatting.

• mr_evil08
Johan909 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:44:
[...]
voor nieuwbouw huizen met ingebouwde zuinige ventilatiesystemen? Zo'n C of D systeem.
Ventilatiesysteem C is niet zuinig, de afzuigbox in woning zuigt alle warmte gewoon af de pijp uit, hetzelfde principe als je afzuigkap in de keuken(maar dan in mindere mate).
In de keuken/bad/toilet zitten aanzuigroosters, in je ramen zitten roosters voor aanvoer van lucht van buiten. Enige systeem wat zuinig is type D balansventilatie.

Eigenlijk valt (hete)luchtverwarming daar ook een beetje onder(type D), de voorlopig van balansventilatie zeg maar, tenminste deze kast kan ik probleemloos uitbreiden met WTW alleen ik heb dan geen aanzuigroosters in de slaapkamers maar de rest van de woning wel.

In de winter schroef ik het ventiel van de verwarmde ruimte(beneden) een klein beetje dichter omdat er anders wel heel veel de pijp uit gaat, wanneer de WP aanstaat veroorzaakt dit al een verhoogde luchtstroming in de ruimte, dit merk ik zeer goed bij de raamroosters dat er veel meer koude lucht opeens binnenkomt(kun je het beste voelen als het buiten vriest), de raamroosters zet ik dan ook op 50% of trek het gordijn ervoor, met name in de winter als ik de overgordijnen ervoor trek is het een aanmerkbaar verschil.

Daarom ben ik ook aan kijken voor een WTW unit of ventilatie WP, de luchtstroming is vele malen meer bij lucht/lucht wp dan bij radiatoren of vloerverwarming.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-10-2019 11:14 (26%)

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:58:
[...]
Daarom ben ik ook aan kijken voor een WTW unit of ventilatie WP, de luchtstroming is vele malen meer bij lucht/lucht wp dan bij radiatoren of vloerverwarming.
Niet noodzakelijk tegen je oplossing van een WTW aanschaffen, maar dat de interne luchtstroom in een kamer toeneemt als gevolg van een mini split lucht/lucht warmtepomp unit, heeft geen effect op de hoeveelheid lucht die via je huidige ontluchting het huis verlaat. Wat denk ik meer het geval is, is omdat er meer luchtstroming in je huis is, je die bestaande tocht eerder opmerkt.

Om toch de knuppel in het hoederhok te gooien, is je huidige ventilatie te laag wanneer op 50% gezet wordt? Immers, zo'n WTW is niet gratis, en je kunt heel wat warme lucht in de winter "verspillen" alvorens je dat terugverdient hebt. Als de roosters in de winter op 50% zetten een goede oplossing is, en je ventilatie gewoon in orde blijft, zie ik het probleem eigenlijk niet zo?

Nederlandse huizen zijn tov veel buitenlande huizen uberhaupt al heel goed geventileerd, dus wellicht is er geen probleem?

Als je het meer doet ivm comfort is het een ander verhaal natuurlijk.

• mr_evil08
@Armin mee eens dat houd mij ook voorlopig tegen mbt wtw, de tvt is te hoog, maar lucht kiest altijd de makkelijkste weg, de roosters zitten heel dicht bij de binnenunit.

Je voelt overduidelijk een verschil in luchtstroming als je de buitenkant van je hand tegenaan legt met unit ingeschakeld en uitgeschakeld, hoeveel warmte zo verdwijnt is mij ook niet duidelijk ik heb geen warmtecamera/apparatuur waarmee je het kan zien.

Als het buiten vriest voel je dan een vervelende trek, vitrage sluiten is ook voldoende om dat weg te nemen en roosters open te laten.

Als ik het op 50% zet zou principe lucht elders weg gehaald worden, dat is in mijn geval onder de deur door vanuit boven.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-10-2019 19:51 (11%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:59

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hoewel interessant, gaat het wel veel over ventilatie/WTW de laatste paar pagina's... Ik denk dat dat hier beter past: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie ;)

Ik heb overigens mijn type C ventilatie (aanvoer via roosters, afvoer via ventilatiebox) voorzien van een CO2-sensor. Op die manier ventileer ik nooit teveel of te weinig.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 07-11 23:50
Iemand ervaring/ideeën over de volgende unit?
Gree amber 3,5 kw
https://www.airco-ropa.be...ber-gwh12yd-/-s6dba1.html

Flanky wijzigde deze reactie 19-10-2019 00:01 (6%)

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Anton Rongen

Failure is no option!

De relatieve vochtigheid buiten is hier 99%.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Is dit in het kader van verbruik positief of negatief?

• weebl15
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07-11 15:04
Anton Rongen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:28:

De theorie zegt mij dat meer vochtigheid = meer massa, dus meer warmte in de lucht. Zou verwachten dat het, zolang het geen defrosts oplevert, (iets) efficiënter is. Maar meer onderbouwing dan deze redenatie heb ik er niet bij.

• MarkV6
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10-11 17:20
Mijn huis heeft een 28 jaar oude Brink B8. Deze heeft volgens spec een vermogen van 8kW De gasopname is 1.2M3 Dus neemt circa 11.5kW aan vermogen op. Dat zou een rendement van 70% zijn.
Als ik nu de debiet van de luchtroosters meet en optel kom ik op 489m3/uur De ingaande lucht is 16º en er uit komt 47º delta T is 31.
P = m x c x ∆t x 1/3600 (kw)
Dat maakt een verwarmings vermogen van 5.4kW. (rendement 47%)

Een kanaal unit airco kan een capaciteit van 7.2Kw leveren. Echter de luchtstroom hiervoor nodig is 750..1080m3/h De uitblaas temperatuur is lager dus om hetzelfde vermogen te halen is er meer volume nodig.
Als je weet dat het verwarmings vermogen 7.2kW is en de luchtstroom 1080m3/h Dan is de delta T 18.5º In mijn geval ga ik dan van 16º naar 34.5º

Bij Brink heb ik geïnformeerd of ze al met een warmtepomp versie komen als vervanger van de B8. Ze hebben netjes een uitgebreid antwoord gegeven. Wat ik wil kan niet omdat een kanaal unit een lage temperatuur verwarming is en daar is veel meer lucht verplaatsing voor nodig en daar zijn mijn kanalen niet voor geschikt.
Ik reken uit dat de luchtstroom van 489m3/h naar 829m3/h zal gaan is 70% hoger. Echter de Brink is een aan/uit regeling en de airco zal moduleren. Na opwarmen kan die dan altijd op de laagste stand 750m3/h blijven.

Ook bij Diakin gevraagd en die zeggen dat het niet kan. Reden; daar is een kanaal unit niet voor geschikt. (??)
Ik heb deze vraag aan 3 installateurs voorgelegd. 2 zijn komen kijken en laten vervolgens niets meer van zicht horen. Kennelijk werk genoeg.

Nu ik hier ook berichten oven kanaal airo's zie, is er iemand die een Brink heeft vervangen door een kanaal airco?
Wat zijn de ervaringen met het geluid door de luchtstroming?
Wat voor uitblaas temperatuur kan ik verwachten?

• Armin
MarkV6 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:49:
Mijn huis heeft een 28 jaar oude Brink B8. Deze heeft volgens spec een vermogen van 8kW De gasopname is 1.2M3 Dus neemt circa 11.5kW aan vermogen op. Dat zou een rendement van 70% zijn.
Als ik nu de debiet van de luchtroosters meet en optel kom ik op 489m3/uur De ingaande lucht is 16º en er uit komt 47º delta T is 31.

Een kanaal unit airco kan een capaciteit van 7.2Kw leveren. Echter de luchtstroom hiervoor nodig is 750..1080m3/h De uitblaas temperatuur is lager dus om hetzelfde vermogen te halen is er meer volume nodig.
Als je weet dat het verwarmings vermogen 7.2kW is en de luchtstroom 1080m3/h Dan is de delta T 18.5º In mijn geval ga ik dan van 16º naar 34.5º

Bij Brink heb ik geïnformeerd of ze al met een warmtepomp versie komen als vervanger van de B8. Ze hebben netjes een uitgebreid antwoord gegeven. Wat ik wil kan niet omdat een kanaal unit een lage temperatuur verwarming is en daar is veel meer lucht verplaatsing voor nodig en daar zijn mijn kanalen niet voor geschikt.
Ik reken uit dat de luchtstroom van 489m3/h naar 829m3/h zal gaan is 70% hoger. Echter de Brink is een aan/uit regeling en de airco zal moduleren. Na opwarmen kan die dan altijd op de laagste stand 750m3/h blijven.

Ook bij Diakin gevraagd en die zeggen dat het niet kan. Reden; daar is een kanaal unit niet voor geschikt. (??)
Ik heb deze vraag aan 3 installateurs voorgelegd. 2 zijn komen kijken en laten vervolgens niets meer van zicht horen. Kennelijk werk genoeg.

Nu ik hier ook berichten oven kanaal airo's zie, is er iemand die een Brink heeft vervangen door een kanaal airco?
Waarom zijn je huidige kanalen niet geschikt voor een hogere luchtstroom? En waarom zou een kanaal unit hier niet voor geschikt zijn?

Let wel, ik speel een beetje onnozel, maar het help om het expliciet te stellen wat men denkt dat het probleem is.

Immers laten we eerlijk zijn kanaalunits bestaan in allerlei vormen en maten, en kunnen hele industriehallen verwarmen. Natuurlijk wil jij zo'n monster unit niet thuis hebben, maar mijn punt is dus meer dat de specifieke modellen die zij voor thuis in gedachten hebben kennelijk niet in jouw huis kunnen.

Zoals ik het zie is er maar één potentieel probleem en dat is de isolatie van je buizen.

Immers, waar een hete lucht verwarming aan/uit gaat, en dus in feite over de tijd [heet,uit,heet,uit,heet,etc] werkt, zal een kanaalunit meer [warm,warm,warm,warm,warm,etc] werken. Dat kan gewoon en met moderne gelijkstroomventilatoren is het geluid minder dan van die oude Brink. Alleen dus continue zacht ipv hard aan/uit. Of dat erg is, is een kwestie van smaak en (culturele) gewenning.

In de VS, worden lucht/lucht kanaal unit bij de miljoenen gebruikt om gas-branders van de filosofie zoals Brink levert te vervangen, dus er is geen technische reden waarom een kanaal unit het niet zou kunnen. Twee kennissen van mij (ik woon in de VS) hebben dat gedaan, en zijn heel tevreden.

Dus ik vermoed dat het probleem elders ligt, en niet onwaarschijnlijk in het niet goed geisoleerd zijn van de kanalen. Immers als je dan warme lucht blaast, zal die vaak al zo afgekoeld zijn dat het geen zin meer heeft als die uit de roosters komt. Je kunt dit dan compenseren met een snoeiharde ventilator, om die warme lucht zo snel mogelijk door die kanalen te persen, maar dat levert inderdaad herrie op, plus niet alle kanaalunits kunnen dat. Immers daar zijn ze niet voor gemaakt.

Heb je inderdaad slecht geisoleerde metalen buizen, is een kanaalunit als "drop in" vervanging moeilijk.

• Gixxerk4
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 09-11 09:59
Hier ook een 23 jaar oude Brink B8. Zou ook graag willen weten of iemand al een kanaal airco succesvol geplaatst heeft ipv de Brink en de opgedane ervaring ermee.

• mr_evil08
Anton Rongen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:28:

Op dit moment heeft het bijna meer effect om de deur in huis open te zetten dan de verwarming aan. :+
In de winter is het in algemeen droge lucht, en gelukkig ook anders krijg je heel vaak defrost.

Tenminste hier wil de unit nog wel eens uitgaan vanwege de minimale vermogen op moment.

• Anton Rongen
  • Nu online

Anton Rongen

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:46:
[...]

Op dit moment heeft het bijna meer effect om de deur in huis open te zetten dan de verwarming aan. :+
In de winter is het in algemeen droge lucht, en gelukkig ook anders krijg je heel vaak defrost.

Tenminste hier wil de unit nog wel eens uitgaan vanwege de minimale vermogen op moment.
Haha hier cmpfreq=10 voor een binnentemp van +/- 19 graden. Niet ieder huis is gemakkelijk te isoleren 😉

• mr_evil08
Anton Rongen schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Haha hier cmpfreq=10 voor een binnentemp van +/- 19 graden. Niet ieder huis is gemakkelijk te isoleren 😉
cmpfreq=12 is hier het minimale wat de FTXM kan, lager heb ik nooit gezien, daarna slaat hij uit, maar hier houden wij een binnentemp van 21 tot 22c aan. (ja wij zijn koukleum).

Maar wij hebben ook grote ramen op zuid, als daar de zon op komt zoals vandaag het geval was dan duurt het niet lang of slaat hij uit, het is buiten ook niet echt koud te noemen zoals vandaag was, het voelde heerlijk.

De echte kou moet nog komen, vorigeweek was het wel even fris.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 21-10-2019 23:33 (27%)

• Anton Rongen
  • Nu online

Anton Rongen

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:26:
[...]

cmpfreq=12 is hier het minimale wat de FTXM kan, lager heb ik nooit gezien, daarna slaat hij uit, maar hier houden wij een binnentemp van 21 tot 22c aan. (ja wij zijn koukleum).

Maar wij hebben ook grote ramen op zuid, als daar de zon op komt zoals vandaag het geval was dan duurt het niet lang of slaat hij uit, het is buiten ook niet echt koud te noemen zoals vandaag was, het voelde heerlijk.
Tot Cmpfreq=6 zakt de ftxz35n hier maximaal. Of 0 natuurlijk.
Geen vloerisolatie (geen kruipruimte, beton op dek) en geen spouwmuurisolatie (dampdichte verf op buitenmuur). Wat dat betreft een lastig huis.

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
Wat is CMPFREQ?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Iets van Daikin dat je kan uitlezen, compressor frequentie ofwel hoe hard werkt hij?
Ik kijk gewoon realtime naar het verbruik, dat zegt me iets meer :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hi allen,

Ik wil één of misschien twee lucht/lucht-warmtepompen inzetten als bijverwarming voor ons huis. We hebben een woonboerderij van 2000m3 inhoud waarvan we een deel verhuren als vakantieappartement. Het hele huis is voorzien van vloerverwarming. Naast een 17 kW w/w-warmtepomp hebben we houtkachels als bijverwarming. De WP heeft te weinig vermogen om de hele keet op koude dagen warm te houden. Dat was destijds (2010/2011) een bewuste keuze om de kosten binnen de perken te houden.

Als het gastenverblijf niet geboekt is kunnen we de rest van het huis warm houden met de w/w-warmtepomp. Wordt het erg koud dan moeten we bijstoken. Als we gasten hebben die hun houtkacheltje niet willen gebruiken lukt het niet altijd om de gewenste temperatuur te bereiken. Ik wil af van die situatie. Tevens willen we zelf minder afhankelijk zijn van bijstook van hout (want gedoe, milieuvervuilend en ongezond).

Ik heb wat zitten rondkijken en de Daikin Urura Sarara (3,5 of 5 kW) lijkt me een mooie oplossing voor het gastenverblijf omdat deze ook kan ventileren. Hij zou dan in de keuken komen te hangen waar we nu wat te kort komen aan mechanische ventilatiecapaciteit.

Ik zou ook in ons achterhuis een tweede binnenunit kunnen ophangen. Op die plek doet de verwarming van de houtkachel niets. De prijzen van de meeste duo opstellingen vind ik dirt cheap (vergeleken met een w/w of l/w warmtepomp). Dit zou een aantrekkelijk optie kunnen zijn om meer verwarmingsvermogen in huis te halen.

Mijn vragen:
  • Kan zo'n Ururu Sarara in splitopstelling? Ik zie het nergens aangeboden worden. Met twee buitenunits wordt het meteen een veel duurdere grap.
  • Zijn er alternatieven die ook kunnen ventileren, in een split opstelling kunnen en bestuurbaar zijn via een API? (bij Daikin zo te zien erg eenvoudig)
  • De buitenunit zal in de tuin op de grond geplaatst moeten worden. Wat mag ik verwachten aan dikte van het leidingwerk dat buiten langs gevel geplaatst moet worden. Kan dat gecamoufleerd worden in een regenbuis?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

De ventilatiecapaciteit van de Daikin Ururu Sarara is meer een marketing gimmick heb ik het idee, de capaciteit is maar 30 m3/h. Een beetje mechanische ventilatiebox doet zo'n 300m3/h en zet dus veel meer zoden aan de dijk om de luchtkwaliteit binnenshuis (CO2-niveau) acceptabel te houden. Kun je voor ventilatie niet beter een ventilatiebox (Itho, Orcon etc) ophangen?

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-10-2019 10:10 (32%)

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 05-11 16:33
Femme schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:03:

jn vragen:
[list]
• Kan zo'n Ururu Sarara in splitopstelling? Ik zie het nergens aangeboden worden. Met twee buitenunits wordt het meteen een veel duurdere grap.

Volgens mij is de Ururu niet in split te verkrijgen

• Zijn er alternatieven die ook kunnen ventileren, in een split opstelling kunnen en bestuurbaar zijn via een API? (bij Daikin zo te zien erg eenvoudig)

De ventilatie / vochtregulering lijkt een beetje een gadget te zijn en niet ideaal te functioneren

• De buitenunit zal in de tuin op de grond geplaatst moeten worden. Wat mag ik verwachten aan dikte van het leidingwerk dat buiten langs gevel geplaatst moet worden. Kan dat gecamoufleerd worden in een regenbuis?

Ja :) [/list]

(RSH) wijzigde deze reactie 23-10-2019 10:08 (3%)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ThinkPad schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:08:
De ventilatiecapaciteit van de Daikin Ururu Sarara is meer een marketing gimmick heb ik het idee, de capaciteit is maar 30 m3/h. Een beetje mechanische ventilatiebox doet zo'n 300m3/h en zet dus veel meer zoden aan de dijk om de luchtkwaliteit binnenshuis (CO2-niveau) acceptabel te houden. Kun je voor ventilatie niet beter een ventilatiebox (Itho, Orcon etc) ophangen?
Ok duidelijk, dan kan ik dus net zo goed een goedkoper model uitzoeken.

Als alternatief zou ik een Panasonic Etherea KIT-Z50VKE 5,0KW wandmodel met een KIT-Z50-UFE 5,0KW vloermodel kunnen doen. Die hebben R32 als koudemiddel en ze lijken er nog wel een beetje strak uit te zien. Er zijn modbus-interfaces voor verkrijgbaar, echter wel vrij duur (200 euro per stuk). Wifi-besturing lijkt bij Panasonic wat moeilijker.

De Daikin Nexura lijkt ook wel ok qua uiterlijk, maar heeft geen R32 wat ik weer jammer vindt.

• Tromp.et
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 12:17
Zelf ben ik er tevreden met deze unit.
https://www.topaircon.eu/...35vg-3.5-kw-natural-white

R32, betrouwbaar merk, strak uiterlijk, WiFi inbegrepen. Hebben evt ook een 5kw model.

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-11 12:03
Femme schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:03:
Mijn vragen:
[list]
Nee, dat kan niet. Ergens ook wel logisch, want dan zou je 2x zo'n "penthouse" bovenop de buitenunit nodig hebben voor de ventilatie en bevochtigingsfuncties en die modellen buitenunit zijn er niet. Zo is die ventilatiemodule ook niet ontworpen, hij blaast de lucht bijvoorbeeld omlaag je huis in, dus dat gaat gestapeld niet werken.
Niet dat ik weet. Maar, ik heb 2 Ururu's en de ventilatie en bevochtigingsfuncties zijn meer een gadget dan functioneel. Ik zou 'm niet nog een keer kiezen. Wil je echt ventileren neem dan een afzuigbox of wtw, eventueel in combinatie met een kanaalbevochtiger: https://www.koelbatterij.nl/luchtbevochtiger/he402/
Dat kan je grotendeels betalen uit de besparing als je een goedkopere 2-split neemt ipv de US. Daikin is erg goed maar Mitsubishi, Pana, Toshiba zijn dat ook. Als het een japanner is zit je in principe goed. Het enige nadeel is de toyota prijzen en levertijden voor onderdelen na de garantieperiode.

Edit: Daikin heeft trouwens wel een R-32 vloermodel, maar die is wel een stuk minder mooi: https://www.daikin.eu/en_us/products/FVXM-F.html

Mbt de API, dat kan inderdaad wel, maar lang niet alle functies zijn via de API te besturen, bijvoorbeeld het ventileren kan niet via de wifi controller/api, maar alleen de IR-remote. API functies zijn temp, mode, fan speed, temperatuur, en de swing. Sommige modellen kunnen nog iets meer, maar dus lang niet alles.
[/list]
Ongeveer 5-6cm doorsnede, bij een Ururu iets meer, omdat er nog een slang voor de ventilatie bij moet van ongeveer 3cm doorsnede. Een regenbuis zou qua diameter kunnen, maar dan kan je er ook nooit meer bij. Kies je daarvoor zorg dan dat er geen koppelingen en/of bochten in die pijp zitten. Ik zou zelf toch voor een gootsysteem gaan, dat je altijd weer open kan maken. Zoiets: https://www.climasense.nl/58-goot-66-mm. Die zijn op bestelling in elke gewenste RAL-kleur te leveren. De meeste buitenunits trouwens ook.

ronjansen87 wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:22 (25%)

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• traders
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met electricteit? De binnenunits en buitenunit moeten op electriciteit worden aangesloten?

Betekent dit dat er dicht bij iedere binnenunit een stopcontact moet zitten? Hoe zit dit met de buitenunit?

Hoe wordt dit normaliter gedaan?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:25
traders schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:28:
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met electricteit? De binnenunits en buitenunit moeten op electriciteit worden aangesloten?
Betekent dit dat er dicht bij iedere binnenunit een stopcontact moet zitten? Hoe zit dit met de buitenunit?
Hoe wordt dit normaliter gedaan?
Dit is Tweakers.net. Enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht. Dus download eens een installatiehandleiding van een willekeurige fabrikant en je hebt antwoord op deze (overigens reeds vele malen in dit (en andere) topic gestelde) vraag.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Ik heb daar in de TS iets over vermeld, die wordt blijkbaar ook niet gelezen |:(

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:58
@Femme
Gelet op je bijzondere woning zou ik denk ik voor een nette binnenunit gaan. De Ururu schaar ik daar zeker niet onder. Verder is met name de verwarmfunctie belangrijk voor je.

Ik twijfel zelf ook nog of ik voor het verwarmen van het tuinkantoor(huis) een single of multi split zal nemen.
Voor mij zijn belangrijk, prestaties qua geluid en modulatiebereik, uiterlijk binnenunit en prijs. En eigenlijk ook in die volgorde.
https://www.fujitsu-gener...plit/wall/asyg07kgta.html scoort bij mij hoog in de single split units.
Modulatie verwarming 0.9-5.4kW
SEER 8.52
SCOP 5.11
Ook verkrijgbaar met modbus (intesisbox)

Bij de dual splits neig ik het meest naar
Mitsubishi2F53VF + binnenunits MSZ-LN35
Modulatie verwarming 1.0-7.0kW
SEER 8,53
SCOP 4,62

Voor extra ventilatie zou je nog kunnen kijken naar:
https://www.shopclima.it/...r-mono-tube.html?___SID=U
Max 50m2 efficientie 80%

https://www.shopclima.it/...vl-100eu-5e.html?___SID=U

Appie Heijn wijzigde deze reactie 23-10-2019 14:49 (18%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-11 18:52
toch volgens de brochure van Daikin zou er wel een duo split US moeten zijn

http://duschairco.nl/wp-c...1/Daikin-ururu-sarara.pdf

maar ik las hier ook dat nog niemand hem geleverd heeft kunnen krijgen. hoe het dan precies zit ?

wellicht hetzelfde 'gedonder' dat destijds er in diverse landen al een multi was die ook l/w aankon maar in NL niet leverbaar was en nu dus wel in de N versie op de markt is gekomen

• mr_evil08
@MarkV6
Vandaag nog even geprobeerd en de Intergas ketel achter de brink op watertraject 50/35 gezet.
De Brink hier heeft 8,7kwh op 70/50 en 50/35 4,35kwh, dat is redelijk vergelijkbaar met mijn lucht/lucht WP(boven stond alles dicht).

De ruimte kwam gewoon op temperatuur vergelijkbaar met de lucht/lucht WP.
Ik blaas 600 m3/h in volgens de kast(had ik wat aangepast naar boven omdat de temp nu lager is), 3vd 5 ventielen stonden open in de keuken/woonkamer.
Maar 600 m3/h wordt al aardig veel, mijn planten gaan wapperen in de woonkamer, het kan op max 870 m3/h dan heb je een wervelwind in je woning en hoor je gebulder door de buizen, dat is waarschijnlijk waarom ze dat niet willen vanwege "geluidsoverlast" en mogelijk "tocht".

Ik test wel een keer als buiten kouder is met alle ventielen in de ruimte open, maar verwacht niet veel betere resultaten.
Kostentechnisch was een lucht/lucht WP veel goedkoper dan kanaalairco ook omdat we boven toch niet stoken(behalve zolder maar daar ligt nu al vloerverwarming).

mr_evil08 wijzigde deze reactie 23-10-2019 20:05 (63%)

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:02:
Laat ik het anders zeggen, soms heb je geluk met een LG, ik heb liever geen geluk nodig :)
Dat label vermeldt trouwens veel kabaal, 60 en 65dB gaat je omgeving niet waarderen :F
Voor een topmodel is dat niet best ...
In dit segment heb je o.a. Mitsubishi E en HI, Toshiba enz. die allemaal nordic modellen leveren.
De warmtevraag dan, 2kW is te weinig en de 12kW kachel te veel?
Bij airco's kijken ze naar het volume dat verwarmd of gekoeld moet worden.
Bedankt nog voor de reactie. Na wat heen en weer en twijfelen besloten niet voor de LG te gaan.

Volgens weekend komen ze een Mitsubishi Heavy industries monteren. De Kazan 6.0. Op papier minder herrie ook.

• jorgenv
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:10
Lo_ schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 00:42:
[...]

Hier deels hetzelfde. Van de zomer hebben we de unit geinstalleerd en bij de paar keer koelen toen werkte de logging in de app goed. Nu met voor het eerst verwarming van de week komt er op de logging pagina helemaal niks door. Op de homepagina van de unit staan wel de actuele binnen- en buitentemperatuur. De paar keer koelen in september zijn er alleen nog wel in terug te vinden.
Hier ook hetzelde. Had graag nu met het voor het eerst verwarmen het geschatte kwh verbruik gezien maar dat werkt dus niet. Bij mij is het ergens in augustus gestopt met werken. Ik heb pannasonic gecontacteerd, maar die verwijzen me door naar de installateur. De installateur heeft op zijn beurt weer contact opgenomen met panasonic maar ik wacht nog op antwoord.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:50

Ik heb sinds een week een kanaal airco die ik laat uitblazen in de ruimte waar de Brink staat. Met wat mods qua luchtstroom werkt dit vooralsnog prima. Duurt iets langer maar wordt gewoon warm in huis.

Tis alleen warmig buiten en ik heb er een Brink tussen. Na deze winter weet je hoe goed verwarmen bevalt. Ik heb een LG (ja durfde het wel aan, tis overigens geen consumentenmodel) met 6kW verwarmingscapaciteit. Ook niet bedoeld on 100% te verwarmen.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Jim423
  • Nu online
Praktijk en theorie zijn natuurlijk niet altijd gelijk. Die 750m3 is waarschijnlijk ook niet met een kanalenstelsel erachter? Zo heb ik een WPB die minimaal 300m3/h moet hebben echter zit ik daar behoorlijk onder vanwege constructiebeperkingen en dat werkt ook prima, mijn COP is niet veel anders dan mensen met een directe aansluiting. Ergo; waarschijnlijk kun je best wel omlaag naar bijv. 550m3/h (temperatuur zal dan iets toenemen en de COP iets afnemen) zolang de compressor maar niet af gaat slaan op hogedruk o.i.d. Evt. nog een bypass mocht dit echt problemen gaan opleveren. Mocht je dan in de problemen komen met te weinig vermogen kun je er nog voor kiezen om een elektrische 3-fase naverwarmer te plaatsen achter de kanaalairco voor de incidentele nachten van -12C.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• NiGeLaToR
@Jim423 @MarkV6

Wat me opviel is dat als het luchtvolume te laag is de warme lucht niet goed door m’n huis verspreid wordt. Het blijft dan vooral boven hangen. Ik kan nu nog niet zien hoeveel m3 ik er doorheen pomp: de Brink gaat harder draaien als ie warmer wordt ongeacht of dit door water of lucht komt. Heb de temp hiervoor alleen verlaagd van 60’ naar 40’c.

Verder maakt de kanaal airco best veel geluid, maar hoort die dan ook ingebouwd te zijn in je plafond. Ik heb hem ingepakt in geluiddempend materiaal en dat scheelt al aanzienlijk, nog even kijken of er meer aan ombouw gaat komen.

Heb de Brink dus nog wel om twee redenen:
- als het heel koud wordt mis ik capaciteit zonder gas (Hypothese, proof me wrong warmtepomp)
- airco koel functie gaat niet 1:1 de niet volledig geïsoleerde kanalen in. Ik kan de lucht nog vermengen voor het de kanalen in gaat om condens te voorkomen. Brink op ventileren en dan koele lucht toevoegen aan de luchtstroom.

Wie weet komt het wel goed. Gisteravond met 6kW wp van 19 naar 21’c in een 40min tijd. En kan nu de airflow dus nog niet zelf regelen (mis nog wat schakelaars).

Interessant om te volgen, ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Lo_
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:35
jorgenv schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:28:
[...]

Hier ook hetzelde. Had graag nu met het voor het eerst verwarmen het geschatte kwh verbruik gezien maar dat werkt dus niet. Bij mij is het ergens in augustus gestopt met werken. Ik heb pannasonic gecontacteerd, maar die verwijzen me door naar de installateur. De installateur heeft op zijn beurt weer contact opgenomen met panasonic maar ik wacht nog op antwoord.
Hier is het toch na die post al snel weer gaan werken. In plaats van een eigen groep heb ik de installatiedraad naar de unit voorlopig aan een stekker geknoopt en in de meterkast in een stopcontact gestopt met een verbruiksmeter ertussen. Het totale verbruik in de app en die meter lijkt goed overeen te komen. Bij opstarten gaat het opgenomen vermogen even naar iets boven de kilowatt. Daarna gaat hij tot nu toe elke keer maximaal terugmoduleren naar ~350 Watt en soms wat pendelen. Idle verbruik is .6 Watt. Verbuik bij uitperiodes tijdens pendelen (dan blaast hij nog een heel klein beetje, lucht ionisatie aan) is volgens mij onder de 10 Watt.

Gemiddeld zal het wel goed gaan, maar het verbruik op de slimme meter schiet continu omhoog en omlaag als de unit aanstaat. Binnen de seconde een paar keer plus en min 200 Watt. Ik denk misschien een langzame pwm door de inverter oid.

• mr_evil08
Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:15:
Iets van Daikin dat je kan uitlezen, compressor frequentie ofwel hoe hard werkt hij?
Ik kijk gewoon realtime naar het verbruik, dat zegt me iets meer :)
cmpfreq kan ik actueel op laptop/mobiel zien en aardig accuraat met 1 klik(browser favorieten), is vooral handig als je even wil weten hoe hard de unit werkt.
Verbruik zie ik pas achteraf via de Daiking app.
Je kan natuurlijk een systeem in elkaar knutselen wat sommige hier gedaan hebben maar dat is mij de moeite niet waard.

@Lo_ Hier loopt het met een buitenkabel van unit naar meterkast en daar zit ook nog een stekker aan, ik zou daar ook een meter op kunnen zetten mogelijk doe ik dat nog een keer als proef.

Ik heb trouwens nog een "domme" digitale huismeter, maar is ook niet betrouwbaar omdat tijdens raadplegen net de koelkast/diepvries kan aanslaan etc.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 24-10-2019 16:41 (13%)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-11 17:28
Hoe laten jullie je LLWP's samenwerken met de CV? Ik heb hier vloerverwarming die ik graag wil blijven gebruiken als dat kan, maar ik zit met af te vragen hoe ik dat temperatuurtechnisch het beste kan doen qua samenspel tussen de twee systemen en hoe het zit met hoofdverwarming vs bijverwarming.

Ik heb een multisplit maar het gaat om de woonkamer. Deze is zo'n 30m2, dus laten we zeggen 75m3. 1994-level isolatie, tussenwoning, label B. Beneden ligt dus vloerverwarming en komt vanaf volgende week een 3.5kW wandmodel te hangen (Daikin FTXM-N, SCOP iets van 5 geloof ik).

Nu vroeg ik me af hoe ik de temperaturen het beste zou kunnen instellen op een winterdag en stel ik wil het binnen 19 graden hebben. De installateur had het erover dat ik bijvoorbeeld de vloerverwarming op 14 graden kon zetten en de LLWP de rest te laten doen. Dit is waarschijnlijk het meest efficient omdat het meest efficiënte apparaat, de LLWP, het meeste werk op zich neemt dan.

Echter lijkt me vloerverwarming op 14 graden me niet heel veel nut te hebben omdat dat niet helpt tegen koude voeten. Aan de andere kant is de vloerverwarming een stuk minder efficiënt, zelfs al zou deze in de toekomst aan worden gedreven door een WP, laat staan nu hij nog gewoon gasgestookt is.

Hoe doen jullie dat? Zetten jullie beide apparaten gewoon op de temperatuur en zien jullie wel waar het schip strandt of hanteren jullie een bepaalde samenwerkingsstrategie en zo ja, welke?

• weebl15
HarmoniousVibe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:21:
Hoe laten jullie je LLWP's samenwerken met de CV? Ik heb hier vloerverwarming die ik graag wil blijven gebruiken als dat kan, maar ik zit met af te vragen hoe ik dat temperatuurtechnisch het beste kan doen qua samenspel tussen de twee systemen en hoe het zit met hoofdverwarming vs bijverwarming.

Ik heb een multisplit maar het gaat om de woonkamer. Deze is zo'n 30m2, dus laten we zeggen 75m3. 1994-level isolatie, tussenwoning, label B. Beneden ligt dus vloerverwarming en komt vanaf volgende week een 3.5kW wandmodel te hangen (Daikin FTXM-N, SCOP iets van 5 geloof ik).

Nu vroeg ik me af hoe ik de temperaturen het beste zou kunnen instellen op een winterdag en stel ik wil het binnen 19 graden hebben. De installateur had het erover dat ik bijvoorbeeld de vloerverwarming op 14 graden kon zetten en de LLWP de rest te laten doen. Dit is waarschijnlijk het meest efficient omdat het meest efficiënte apparaat, de LLWP, het meeste werk op zich neemt dan.

Echter lijkt me vloerverwarming op 14 graden me niet heel veel nut te hebben omdat dat niet helpt tegen koude voeten. Aan de andere kant is de vloerverwarming een stuk minder efficiënt, zelfs al zou deze in de toekomst aan worden gedreven door een WP, laat staan nu hij nog gewoon gasgestookt is.

Hoe doen jullie dat? Zetten jullie beide apparaten gewoon op de temperatuur en zien jullie wel waar het schip strandt of hanteren jullie een bepaalde samenwerkingsstrategie en zo ja, welke?
In dit geval klinkt het eerlijk gezegd alsof je beter voor een lucht/water warmtepomp had kunnen gaan.

Setpoint LL Warmtepomp zou lager moeten staan dan setpoint voor je vloerverwarming systeem om dit te laten werken vermoed ik.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-11 17:28
weebl15 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

In dit geval klinkt het eerlijk gezegd alsof je beter voor een lucht/water warmtepomp had kunnen gaan.

Setpoint LL Warmtepomp zou lager moeten staan dan setpoint voor je vloerverwarming systeem om dit te laten werken vermoed ik.
Mhja ik heb er heel lang over na zitten denken maar ik wilde ook echt dat comfort in de zomer hebben. Zeker aangezien iedereen in het L/W-WP-topic roept dat dat koelen maar niks is.

Dus je zou zeggen de airco op verwarmen tot aan 14 en de VV naar 19?

• weebl15
HarmoniousVibe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Mhja ik heb er heel lang over na zitten denken maar ik wilde ook echt dat comfort in de zomer hebben. Zeker aangezien iedereen in het L/W-WP-topic roept dat dat koelen maar niks is.

Dus je zou zeggen de airco op verwarmen tot aan 14 en de VV naar 19?
Als je airco zuiniger is, verwarm daarmee tot 18 en laat VV het laatste doen en op temperatuur houden, dan heb je een warme vloer. :)

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:21:

Op WAR gaan stoken of je vloer instellen dat een minimale temp moet handhaven, dat kan met een vloerverwarmingvoeler.

• mr_evil08
weebl15 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:37:
[...]

Als je airco zuiniger is, verwarm daarmee tot 18 en laat VV het laatste doen en op temperatuur houden, dan heb je een warme vloer. :)
Kan je vertellen met droogbouw vloerverwarming werkt dat niet zo, zodra er een externe warmtebron is slaat de vloer af en wordt de vloer gewoon weer "koud".

Er zijn systemen met combi van vloerverwarmingvoeler waarbij een minimale temp gehandhaafd blijft.

• Armin
mr_evil08 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:06:
[...]

Kan je vertellen met droogbouw vloerverwarming werkt dat niet zo, zodra er een externe warmtebron is slaat de vloer af en wordt de vloer gewoon weer "koud".

Er zijn systemen met combi van vloerverwarmingvoeler waarbij een minimale temp gehandhaafd blijft.
Hangt van de soort van droogbouw af. Droogbouw is net zoiets als 'zomerbanden' en op zichzelf een vrij nietszeggende term, omdat er zo veel verschillende systemen zijn die allemaal die naam hebben.

Bij matten heb je gelijk omdat de warmtecapaciteit laag is, en dus zo afgekoeld. Maar bij droogbouw waar je toch nog een soort 'vulmassa' stort op een noppen-systeem waar je buizen in legt heb je soms nog best veel capaciteit.

Niettemin ben ik het er wel mee eens, dat het mogelijk niet goed gaat werken. Immers 1 graad is een klein verschil, wat door de positionering thermostaat en andere factoren te snel overbrugt kan worden. Als de lucht/lucht warmtepomp niet afslaat bij 18, maar even doorschiet door positionering van zijn thermostaat, dan krijgt die inherent trage vloerverwarming geen kans.

• mr_evil08
Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Hangt van de soort van droogbouw af. Droogbouw is net zoiets als 'zomerbanden' en op zichzelf een vrij nietszeggende term, omdat er zo veel verschillende systemen zijn die allemaal die naam hebben.

Bij matten heb je gelijk omdat de warmtecapaciteit laag is, en dus zo afgekoeld. Maar bij droogbouw waar je toch nog een soort 'vulmassa' stort op een noppen-systeem waar je buizen in legt heb je soms nog best veel capaciteit.
De term "droogbouw" komt van droog erin leggen, systemen wat je schadeloos er weer uit kan halen, en idd vrijwel geen massa.

Dat spul met noppenplaten en al dat andere valt onder "natbouw", "nat" komt van de naam ingegoten met cement/egaline, alleen met een sloophamer/kangoo eruit te krijgen. :+
Ben het met je eens vaak worden systemen "droogbouw" genoemd wat het eigenlijk niet is, maar ook dat spul koelt af(duurt wel iets langer idd).

Deze lucht/lucht WP heeft een "foutmarge" schijnbaar, hier gaat hij pas daadwerkelijk uit als de temp 1,5 graad boven zijn setpoint komt, tot die tijd wordt geprobeerd op minimaal vermogen te handhaven.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 24-10-2019 21:34 (38%)

• MarkV6
Bedankt voor de tip. Ik zal eens zoveel roosters dichtzetten tot ik de 170% van de luchtstoom in de huiskamer heb.
De lagere temperatuur zal nu inderdaad afdoende zijn. Ik heb de Brink nog niet eens aan staan en het is nog ruim 20º.

In de VS is het heel gebruikelijk wat ik zoek. Die zou best onder de Brink ventilator geknutseld kunnen worden: zoek een op Upflow/Downflow Evaporator Coil

• Armin
MarkV6 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:36:
Bedankt voor de tip. Ik zal eens zoveel roosters dichtzetten tot ik de 170% van de luchtstoom in de huiskamer heb.
De lagere temperatuur zal nu inderdaad afdoende zijn. Ik heb de Brink nog niet eens aan staan en het is nog ruim 20º.

In de VS is het heel gebruikelijk wat ik zoek. Die zou best onder de Brink ventilator geknutseld kunnen worden: zoek een op Upflow/Downflow Evaporator Coil
Volgens mij heeft Brink die zelf ook.

(Eventueel ook als water-gevoed model beschikbaar, maar dat is in jouw geval onzinnig.)

Alleen zoals alles bij Brink is het schreeuwend duur.

• NiGeLaToR
Armin schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Volgens mij heeft Brink die zelf ook.

(Eventueel ook als water-gevoed model beschikbaar, maar dat is in jouw geval onzinnig.)

Alleen zoals alles bij Brink is het schreeuwend duur.
Moeten je leidingen hiervoor niet geïsoleerd zijn?

• Armin
NiGeLaToR schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:48:
[...]
Moeten je leidingen hiervoor niet geïsoleerd zijn?
Dat moet altijd als je 'significant' gaat koelen. Immers de buizen worden per definitie kouder, en het is dan geheel afhankelijk van de temperatuur en vochtgehalte van de lucht rondom die buizen of je condens krijgt.

Er zijn maar drie methoden om dit te ontwijken:
1) buizen isoleren zodat buitenkant niet koud wordt
2) zorgen dat er geen lucht omheen zit (bijvoorbeeld in beton gieten bij nieuwbouw)
3) niet koelen onder het dauwpunt.

Dat laatste is wat men bijvoorbeeld doet met lucht/water warmtepompen en vloerverwarming. Ofwel nooit koelen onder de 16-17 graden. Maar goed, dan koel je dus ook niet echt meer. Vandaar mijn woordje 'significant'.

Als ik jouw posts goed begrepen heb, blaast jouw kanaal airco in de 'stookruimte' en zuigt de Brink die lucht op. Dat is in feite een variant van (3), en zal altijd een beperking geven van je koelvermogen. Immers je blaast nooit koude lucht door je buizen, maar altijd lauwe lucht. Niet onwaarschijnlijk zal dat comfort voordeel geven tov niets doen, net zoals een 16-17 graden vloerverwarming in een hete zomer wat helpt, maar het wordt nooit zo mooi als een airco.

In jouw situatie heb je dan wel ook nog het voordeel dat die kanaal unit via het stookhok waarschijnlijk ook ontvochtigt, en dus er niet alleen lauwere lucht door de kanalen gaat, maar ook iets drogere en dus minder benauwde.

Maar MarkV6 schreef specifiek over een Evaporator Coil, die de lucht in de buizen direct koelt. En dan ja, moet je geisoleerde buizen hebben of buizen die niet met lucht in contact komen (of in een regio wonen waar de luchtvochtigheid inherent laag is).

• NiGeLaToR
@Armin thanks voor de toelichting en inderdaad precies de overweging. Ik ga in m’n stookhok een thermo/hygro meter ophangen om dat dauwpunt te kunnen meten voor de lucht de buizen in gaat.

Overigens kan ik m’n Brink harder laten ventileren: ik verwacht toch een redelijk koelvermogen te krijgen door de lucht gewoon harder rond te blazen. Maargoed, dat wordt even experimenteren. Verwarmen gaat in ieder geval al heel goed: zodra de lucht warmer dan 30’c is slaat de Brink aan en begint te blazen. Duurt even voor het hele apparaat verwarmd is, maar die warmte komt uiteindelijk wel gewoon het huis in. Heb dan vanaf de airco een fanduct gemaakt zo de ingang van de Brink in zonder het helemaal hermetisch af te sluiten. Anders blaast een deel van de warmte gewoon m’n zolder in en dat is nu niet meer.

• MarkV6
De metingen om de luchtstoom in de huiskamer te verhogen waren vreemd. Er zitten 2 grote roosters die 131m3/h en 67m3/h uitblazen.
De 8 rooster in het hele huis doen bij elkaar 488m3/h

Als ik alle andere roosters dichtplak neemt de flow slechts 20% toe. De buis 150mm van de Brink naar de roosters is 1.5m -> 90ºbocht -> 2.5m, rooster 1.5m lager nog een rooster.

Zou dit met statische druk te maken hebben die beperkt is. Onbekend wat die zou zijn. Van de kanaal unit staat bij sommige wel 'hoge statische druk' 150Pa.

Overigens nam het geluid bij de 20% extra al behoorlijk toe.

• Armin
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 07:56:
@Armin thanks voor de toelichting en inderdaad precies de overweging. Ik ga in m’n stookhok een thermo/hygro meter ophangen om dat dauwpunt te kunnen meten voor de lucht de buizen in gaat.

Overigens kan ik m’n Brink harder laten ventileren: ik verwacht toch een redelijk koelvermogen te krijgen door de lucht gewoon harder rond te blazen. Maargoed, dat wordt even experimenteren. Verwarmen gaat in ieder geval al heel goed: zodra de lucht warmer dan 30’c is slaat de Brink aan en begint te blazen. Duurt even voor het hele apparaat verwarmd is, maar die warmte komt uiteindelijk wel gewoon het huis in. Heb dan vanaf de airco een fanduct gemaakt zo de ingang van de Brink in zonder het helemaal hermetisch af te sluiten. Anders blaast een deel van de warmte gewoon m’n zolder in en dat is nu niet meer.
Als een aanvullende opmerking: dit is ook ruwweg hoe Brink in hun budget oplossingen (Elan E/4) deze integreert met de WTW. De WTW blaast verse lucht in het stookhok, met een pijp die volgens het installatie voorschrift eindigt recht voor de inblaasopening van de Elan E/4. Deze Elan blaast dan altijd met een minimaal vermogen voor ventilatie, en indien nodig gaat harder blazen als hij moet verwarmen.

Wellicht kan jouw Brink dus ook op een soort minimum blazen gezet worden? Maar wellicht is de huidige opstelling ook al goed.

• traders
Wat zijn de verschillen tussen Daikin, Mitsubishi Electric, en Mitsubishi Heavy Industries? Zit er veel kwaliteitsverschil tussen of ontloopt dit elkaar niet zoveel?

• Appie Heijn
Ontloopt elkaar niet zoveel, Daikin is volgens mij met name in onderdelen duurder dan de overige 2, gevoelsmatig is er met Mitsubishi ook minder vaak wat aan de hand. Kan dit niet onderbouwen maar zijn wel mijn observaties uit de afgelopen 7-8 jaar.

Ik weet niet hoe het met L/L zit maar met L/W wou Alklima geen garantie geven op een geïmporteerde (ME)Zubadan indien deze niet door een Alklima (getrainde) monteur in bedrijf was gesteld. Daikin NL wou sowieso niets doen aan geïmporteerde L/W. Heb 4-5 jaar geleden met hun gebeld. Mocht het tegenwoordig anders zijn dan hoor ik het graag :)

• Armin
Appie Heijn schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:19:
Ontloopt elkaar niet zoveel, Daikin is volgens mij met name in onderdelen duurder dan de overige 2, gevoelsmatig is er met Mitsubishi ook minder vaak wat aan de hand. Kan dit niet onderbouwen maar zijn wel mijn observaties uit de afgelopen 7-8 jaar.

Ik weet niet hoe het met L/L zit maar met L/W wou Alklima geen garantie geven op een geïmporteerde (ME)Zubadan indien deze niet door een Alklima (getrainde) monteur in bedrijf was gesteld. Daikin NL wou sowieso niets doen aan geïmporteerde L/W. Heb 4-5 jaar geleden met hun gebeld. Mocht het tegenwoordig anders zijn dan hoor ik het graag :)
Is er een groot verschil tussen de prijzen die Nederlandse importeurs vragen en de fabrieksprijs? Ofwel, rekenen Nederlandse importeurs zoveel marge op het product zelf, ipv enkel de installatie?

• Appie Heijn
De inkoopprijs is relatief hoog te noemen voor de installateurs. Combineer dit met vrij hoge uurtarieven. Dan wordt het al snel duur in totaliteit. Een WP in Spanje en Italië zitten doorgaans (ver) onder de inkoopprijs van de Nederlandse installateurs. Verschilt een beetje per land welk merk het goedkoopst is.
Ik denk dat de verschillen voort komen uit schaalvoordelen. Grote landen met verhoudingsgewijs nog eens meer installaties ook.

• Armin
De inkoopprijs is al hoog voor installateurs? Zijn de groothandels/fabrikant (zoals Alklima) zelf dan zo duur qua marge?

Je zou verwachten dat men als installateur toch makkelijk over de grens kunt inkopen? Maar goed, vaak zijn dat ook kleine bedrijfjes, denk ik dan zo, dus dan wordt het inderdaad moeilijker.

• Rene
  • Nu online
Zaterdag wordt onze warmtepomp geleverd. Ik begin nu helaas toch te twijfelen of ik het “juiste” model heb gekozen.

Heb zelf namelijk zitten rekenen (inhoud woning) en begin te twijfelen of een 2,5 kW model voldoende is. Woonkamer/keuken is ca 60m2, met aansluitend en gang van 10m2 en een trap naar beneden. Inhoud ca. 200m3 vanwege schuin oplopend dak tot 3,5 m hoogte.

Locatie is Bergen (Noorwegen) met een gemiddeld klimaat (-10 tot 25 graden). Huis is van 2015 met 25cm isolatie en HR+++ glas.

Onze 2 kW convector verwarming houdt het prima op 23 graden, zelfs onder 0. Wanneer de temperatuur naar de -10 kruipt (zelden) is 1 houtblok genoeg om de temperatuur naar 25+ te krijgen (we moeten dan luchten).

Wat zijn dan mijn angsten?
1) we kopen een te kleine WP welke continu volle bak moet draaien. Het beoogde model levert 3,1 kW bij -10 en 2,5 kW bij -20. Dit zou prima moeten zijn denk ik?
2) Als we upgraden naar een model hoger we met een WP zitten welke overkill is. Ben bang dat we dan een pendelende WP hebben omdat we in 95% van de situaties boven 0 zitten en de 2 kW convector de boel warm houdt op half vermogen of minder.

De keuzes:
MHI 20SZX-W
MHI 25SZX-W (aanbevolen door de stek monteur)
MHI 35SZX-W (overkill volgens de stek monteur)

Iemand tips?

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:50
Van de zomer heb ik de laatste radiator (in de gang bij de entree) van de benedenverdieping weg gehaald omdat we de gang gIngen aanpakken.
Maar nu het kouder wordt is het nu wel erg fris in de gang. (14 graden als t buiten -1 graden vriest)
De woonkamer wordt verwarmt door een 5KW Daikin Ururu. De woonkamer is heerlijk aangenaam.
Het liefst monteer ik geen nieuwe (op gas gestookte) CV-radiator in de gang. Maar wat is een redelijk alternatief?
Een elektrische radiator verbruikt erg veel stroom, voor een IR-paneel geldt hetzelfde...

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:50
Rene schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:41:
De keuzes:
MHI 20SZX-W

Iemand tips?
Kijk goed hoeveel dB geluid elk model maakt in de fluisterstand, ik zou liever een te klein, dan een te lawaaierig model kopen. (Heb zelf spijt dat ik niet het 3,5KW model heb genomen ipv het 5,0KW model van de Daikin Ururu)
Zeker als je een openhaard hebt, kun je gemakkelijk bijstoken op de koudste dagen...

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:57
@Chickendorp Verwarmen (met iets anders dan een warmtepomp) kost nu eenmaal energie, dus je moet afwegen hoe belangrijk je de temperatuur in de gang vindt.
Simpelste oplossing, woonkamerdeur stukje openlaten. Dik gordijn voor de buitendeur (als die rechtstreeks uitkomt op de gang). Een tochtdeur zodat het koud is bij de voordeur en warmer verder naar binnen werkt bij mij prima.
Laat eens een warmtefoto maken en kijk waar je de warmte kwijtraakt/de kou naar binnen komt.

• Armin
Rene schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:41:
Zaterdag wordt onze warmtepomp geleverd. Ik begin nu helaas toch te twijfelen of ik het “juiste” model heb gekozen.

Heb zelf namelijk zitten rekenen (inhoud woning) en begin te twijfelen of een 2,5 kW model voldoende is. Woonkamer/keuken is ca 60m2, met aansluitend en gang van 10m2 en een trap naar beneden. Inhoud ca. 200m3 vanwege schuin oplopend dak tot 3,5 m hoogte.

Locatie is Bergen (Noorwegen) met een gemiddeld klimaat (-10 tot 25 graden). Huis is van 2015 met 25cm isolatie en HR+++ glas.

Onze 2 kW convector verwarming houdt het prima op 23 graden, zelfs onder 0. Wanneer de temperatuur naar de -10 kruipt (zelden) is 1 houtblok genoeg om de temperatuur naar 25+ te krijgen (we moeten dan luchten).

Wat zijn dan mijn angsten?
1) we kopen een te kleine WP welke continu volle bak moet draaien. Het beoogde model levert 3,1 kW bij -10 en 2,5 kW bij -20. Dit zou prima moeten zijn denk ik?
2) Als we upgraden naar een model hoger we met een WP zitten welke overkill is. Ben bang dat we dan een pendelende WP hebben omdat we in 95% van de situaties boven 0 zitten en de 2 kW convector de boel warm houdt op half vermogen of minder.

De keuzes:
MHI 20SZX-W

Iemand tips?
Pendelen alszijde een unit die een keertje of 3 a 4 per uur schakeld is naar mijn smaak geen probleem. Er zijn Tweakers die er een sport van maken om pendelloos tegaan, maar daar kan zo'n unit gewoon tegen, dus ikzelf maak me daar niet zo'n zorgen om. En qua extra energieverbruik is het ook niet zo'n probleem.
Meeste gangbare merken die ik ken schakelen echt niet zeer vaak aan/uit aan de lopende band onder normale omstandigheden. Ik ken echter MHI niet zo goed, maar de reputatie is goed.

De tip om naar het geluid te kijken lijkt mij dus een goede. Soms is de grote stiller, soms de kleine, vaak weinig verschil.

Maar ik zou me uberhaupt niet zo'n zorgen maken als een 2kW elektrisch systeem het warm houdt. Immers, ik neem aan dat die niet permanent staat te stralen, maar aan en uit slaat zelfs bij -20? Dan zou zelfs bij -20 die unit met 2,5kW moeten voldoen. Die zal dan inderdaad wel flink aan de bak moten, maar is dat erg?

In zijn algemeenheid een unit hebben én die niet pendeld als in niet een paar keer per per uur aan/uit schakeld bij +10 én niet tegelijk vol aan de bak moet bij -20 zal je niet vinden denk ik.

Een andere optie is: als beide units in principe voldoen, bij twijfel de goedkoopste nemen ;)

• Rene
  • Nu online
Chickendorp schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:27:
[...]

Kijk goed hoeveel dB geluid elk model maakt in de fluisterstand, ik zou liever een te klein, dan een te lawaaierig model kopen. (Heb zelf spijt dat ik niet het 3,5KW model heb genomen ipv het 5,0KW model van de Daikin Ururu)
Zeker als je een openhaard hebt, kun je gemakkelijk bijstoken op de koudste dagen...
Geluidsproductie buitenunit:
2,5 Kw model: 44db(a) / 35db(a) silent mode
3,5 kW model: 47db(a) / 38db(a) silent mode

Binnenunit niet veel verschil:
19-25-33-39 db(a)
19-26-36-41 db(a)

Denk dat ik voor de kleine versie ga. Mocht het crisis zijn slinger ik de haard aan.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-11 18:52
@Rene het meeste geluid verschil zit meestal in de stap van 3,5 > 5,0 daaronder scheelt het elkaar niet veel zoals je zelf ook ziet

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Rene schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:02:
[...]
[...]
Van 44dB(a) naar 47dB(a) is 'maar' 3dB extra, volgens de natuurkunde is 3dB echter wel een verdubbeling(!) van de geluidssterkte ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-11-2019 08:14 (3%)

• bvuaemal
Ik zou toch de 3.5kW nemen, nl het min vermogen van de 2.0 2.5 en 3.5 zijnallemaal hetzelfede dus in mijn optiek zullen al deze modellen hetzelfde pendel gedrag vertonen.

Verder hebben deze units meer dan 4 standen op auto. Ikzelf heb de MHY SRK35SZ-S en die heeft op auto ook nog een stand of 31dB
Rene schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:02:
[...]

Binnenunit niet veel verschil:
19-25-33-39 db(a)
19-26-36-41 db(a)

Denk dat ik voor de kleine versie ga. Mocht het crisis zijn slinger ik de haard aan.

• mr_evil08
Hier op Tweakers wordt teveel gekeken naar extreme kou terwijl dat maar op een handjevol dagen in het jaar gebeurd.

Je kan beter niet overdemotioneren zoals bij CV ivm teveel pendelen, niets is irritanter als de unit gaat pendelen.
Komt er toch extreme kou dan kun je toch tijdelijk een kacheltje bijzetten, die dingen kosten geen drol.

Mijn CV ketel kan ook 30kw maar hij heeft nog nooit boven de 9 Kw geweest(is begrenst), en heb het nooit koud gehad.

Natuurlijk stel het wordt -25. :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 01-11-2019 14:22 (4%)

• Rene
  • Nu online
bvuaemal schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:14:
Ik zou toch de 3.5kW nemen, nl het min vermogen van de 2.0 2.5 en 3.5 zijnallemaal hetzelfede dus in mijn optiek zullen al deze modellen hetzelfde pendel gedrag vertonen.

Verder hebben deze units meer dan 4 standen op auto. Ikzelf heb de MHY SRK35SZ-S en die heeft op auto ook nog een stand of 31dB

[...]
Tnx voor je reactie. Het ziet er inderdaad naar uit dat alle units een minimum van 0,8 kW kunnen leveren. Alleen de 35 kan iets meer warmte leveren dan de 25.

Als ik kijk naar de COP waardes van de 25SZX contra de 35SZ dan levert de 25 beter prestaties onder alle temperaturen zolang het opwarmen betreft. Koelen kan de 35SZ daarentegen beter.

Aangezien opwarmen het belangrijkste is denk ik dat we toch voor de 25SZX gaan, puur omdat deze gemiddeld de beste SCOP en SEER waardes heeft.

• bvuaemal
Klopt, het was ook niet de bedoeling om voor de ZS serie te gaan maar ipv de 2.5 de 3.5 ZSX te nemen

Opmerking:
1 De ZS serie heeft een lager COP dan de ZSX serie maar is wel E500 goedkoper.
2 Volgens de spec sheet maakt de ZSX serie bij ongeveer 63Hz 3 keer zoveel geluid als de SZ serie 52 vs 42dB

Maar dan zou ik in jouw geval de 35ZSX nemen. Volgens mij zijn nl de 25 en de 35ZSX serie exact de zelfde machines maar is het toerental van de fan en de compressors iets anders afgesteld. Dus bij hetzelfde vermogen moeten de COP van beide machines hetzelfde zijn.
Rene schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:26:
[...]

Tnx voor je reactie. Het ziet er inderdaad naar uit dat alle units een minimum van 0,8 kW kunnen leveren. Alleen de 35 kan iets meer warmte leveren dan de 25.

Als ik kijk naar de COP waardes van de 25SZX contra de 35SZ dan levert de 25 beter prestaties onder alle temperaturen zolang het opwarmen betreft. Koelen kan de 35SZ daarentegen beter.

Aangezien opwarmen het belangrijkste is denk ik dat we toch voor de 25SZX gaan, puur omdat deze gemiddeld de beste SCOP en SEER waardes heeft.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-11 13:20
Hallo allen. Ik ben op zoek naar wat advies aangezien ik pas sinds kort aan het nadenken ben over een lucht/lucht warmtepomp en daarom probeer een beter beeld te krijgen van wat ik zoek en bij mijn situatie zou passen.

Sinds kort heb ik zonnepanelen op het dak liggen en ik verwacht rond de 500kWh per jaar meer op te wekken dat ik gratis terug kan openmenen vanuit het net (ik woon in Polen en van een salderingsregeling is hier geen sprake). Hier zouden eventueel nog panelen kunnen bijkomen om het overschot richting de 1000kWh te brengen.

Aangezien de zomers hier redelijk warm zijn zat ik al na te denken over een airco. Maar met een lucht/lucht warmtepomp lijkt bijverwarmen me eigenlijk nog weer interessanter om de gasrekening terug te brengen.

Wat informatie over de woning.
Twee onder een kap met woonopervlakte van 110m2 (50m2 beneden, 60m2 boven).
Beneden bevinden zich een woonkamer met open keuken, hal en wc. Alles is open met elkaar verbonden en voorzien van vloerverwarming.
Boven zijn er 4 kamers en een badkamer, allen voorzien van radiatoren.
Het huidige gasverbruik is 1100m3 per jaar, inclusief sww.

Als het aankomt op koelen en bijverwarmen lijkt het me zinvol om dit zowel boven als beneden te doen en zat daarom in de richting van een split unit te denken waarbij ik boven de unit op de overloop zou kunnen installeren zodat de warmte zich naar de verschillende kamers kan verspreiden.
Aangezien het mij gaat om bijverwarmen en koelen hoeft het dus niet om een unit te gaan die het huis volledig kan verwarmen tot -15 (dat gebeurde afgelopen jaar nog), daar heb ik de cv ketel voor achter de hand.

Mijn vragen zijn:
- Aan wat voor vermogen zou ik moeten denken voor een warmtepomp?
- Hoever kom ik uberhaupt met 500kWh of 1000kWhaan stroom als het aankomt op een warmtepomp en het verbruik?
- Is een split unit voor mijn situatie een goede oplossing, of kan ik het beter in een andere richting zoeken?

Alvast bedankt voor enig advies.

• I-King
  • Nu online
Ik zit min of meer met dezelfde getallen en heb sinds mei een airco hangen, en zonnepanelen met ongeveer 1500kwh 'over'.

1. Ik heb 3,5 kw beneden en 2,5 kw boven en 5.0 kw buiten. Alleen met 40 graden boven kwam ik wat vermogen te kort. Maar dat is beter opgelost met isolatie dan een zwaardere unit.
2. Ik heb nu pas de eerste maand achter de rug, maar ik reken met 1m3 gas en 2kwh. Dat geven anderen ook aan. Klopt vrij aardig.
3. Voor mij werkt het, alleen heb ik 'm op de slaapkamer hangen ipv de overloop. Het is dan wel wat lastiger om de rest warm te krijgen, dat ging met de CV wel ietsje beter.

Al met al ben ik er wel tevreden over. De nadelen die ik kan opnoemen:
- Iets andere warmtebeleving, meer luchtcirculatie en koudeval bij de ramen. Denk aan autoverwarming. Hoe langer hij aan staat, hoe minder ik er van merk
- Geluid. Stukje luidruchtiger dan een CV, maar het valt me mee.
- Vriendin vindt de afgegeven warmte trouwens wel prettig, het gaat heel snel, dus 's avonds even de kou doorbreken op de slaapkamer werkt perfect.

• Rene
  • Nu online
Unit is vandaag geinstalleerd. Alles prima verlopen 👍.

1 vraagje voor de andere MHI gebruikers. Gaat de cover voorop altijd omhoog als de unit aanstaat? (Zodat de bewegingssensor zichtbaar is?) Bij ons is die klep voorop heel de tijd dicht. De unit Verwarmt overigens prima 👌🏻. Opgelost!

Rene wijzigde deze reactie 02-11-2019 18:07 (24%)

• TSrls
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10-11 14:34
Hi,

Misschien een handige tip voor mensen die een airco willen aanschaffen maar zich afvragen welk vermogen voor hun verblijf geschikt is en waar de binnenunit het best geplaatst kan worden.

Ik heb een schuifladder tegen de muur gezet tot tegen het plafond op de plek waar ik dacht dat de binnenunit het best kon komen te hangen.

Ik heb een 2 kW ventilatorkacheltje (ongev. vergelijkbaar met een warmtepomp met een afgegeven vermogen van 2,5 kW) op de hoogte geplaatst daar waar ik m'n binnenunit in gedachte had en heb zo op een koude winterdag mijn ruimte verwarmd. Deze bleek te weinig capaciteit te hebben en heb toen een 3 kW ventilatorkachel gebruikt om te zien of een 3,5 kW warmte pomp wel zou voldoen.

Op deze manier kon ik aardig inschatten of een warmtepomp iets voor me was, of de unit op de juiste plek zal komen te hangen en of de capaciteit voldoende is voor de ruimte die ik wilde verwarmen. Ook belangrijk om je huisgenoten om hun mening te vragen, wat ze er van vinden en wat ze van de warme luchtstroom vinden die door de kamer gaat. Als de geluid productie van het kacheltje bekent is kan je zelfs ervaren of je dit hinderlijk of goed mee te leven vind, al moet ik zeggen dat dit wel lastig te beoordelen is maar toch.

Het kost wel wat meer stroom voor een of twee dagen om je woning te verwarmen met een blaaskacheltje maar een miskoop, verkeerd opgehangen binnenunit of ontevreden huisgenoten kost meer. :Y

Ik hoop dat deze tip nuttig kan zijn voor sommigen van jullie die zich afvragen of een warmtepomp iets voor hun is, en of het aan hun verwachtingen kan voldoen. Bij mij kwam het aardig overeen en heeft het me goed geholpen een keus te maken.

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 10-11 13:20
I-King schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:59:
Ik zit min of meer met dezelfde getallen en heb sinds mei een airco hangen, en zonnepanelen met ongeveer 1500kwh 'over'.

1. Ik heb 3,5 kw beneden en 2,5 kw boven en 5.0 kw buiten. Alleen met 40 graden boven kwam ik wat vermogen te kort. Maar dat is beter opgelost met isolatie dan een zwaardere unit.
2. Ik heb nu pas de eerste maand achter de rug, maar ik reken met 1m3 gas en 2kwh. Dat geven anderen ook aan. Klopt vrij aardig.
3. Voor mij werkt het, alleen heb ik 'm op de slaapkamer hangen ipv de overloop. Het is dan wel wat lastiger om de rest warm te krijgen, dat ging met de CV wel ietsje beter.

Al met al ben ik er wel tevreden over. De nadelen die ik kan opnoemen:
- Iets andere warmtebeleving, meer luchtcirculatie en koudeval bij de ramen. Denk aan autoverwarming. Hoe langer hij aan staat, hoe minder ik er van merk
- Geluid. Stukje luidruchtiger dan een CV, maar het valt me mee.
- Vriendin vindt de afgegeven warmte trouwens wel prettig, het gaat heel snel, dus 's avonds even de kou doorbreken op de slaapkamer werkt perfect.
Dank voor de reactie. Met dit geinstalleerde systeem maak je ook nog gebruik van een cv ketel als back up?

Zijn er ook nog adviezen over waar de binnenunit beter wel of niet geplaatst kan worden ivm luchtstroom en eventuele 'tochtklachten'?

• I-King
  • Nu online
CV momenteel voor warm water en als backup deze winter. Mocht de airco voldoende blijken dan komt er een wpb en gaat de cv eruit.

Weinig tips qua luchtstroom, je kan altijd experimenteren met de richting en ventilatiesnelheid.

• Rene
  • Nu online
TSrls schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:44:
Hi,

Misschien een handige tip voor mensen die een airco willen aanschaffen maar zich afvragen welk vermogen voor hun verblijf geschikt is en waar de binnenunit het best geplaatst kan worden.

Ik heb een schuifladder tegen de muur gezet tot tegen het plafond op de plek waar ik dacht dat de binnenunit het best kon komen te hangen.

Ik heb een 2 kW ventilatorkacheltje (ongev. vergelijkbaar met een 2,5 kW warmtepomp) op de hoogte geplaatst daar waar ik m'n binnenunit in gedachte had en heb zo op een koude winterdag mijn ruimte
verwarmd. Deze bleek te weinig capaciteit te hebben en heb toen een 3 kW ventilatorkachel voor 3,5 kW warmte pomp geplaatst, wat wel voldeed.

Op deze manier kon ik aardig inschatten of een warmtepomp iets voor me was, of de unit op de juiste plek zal komen te hangen en of de capaciteit voldoende is voor de ruimte die ik wilde verwarmen. Ook belangrijk om je huisgenoten om hun mening te vragen, wat ze er van vinden en wat ze van de warme luchtstroom vinden die door de kamer gaat. Als de geluid productie van het kacheltje bekent is kan je zelfs ervaren of je dit hinderlijk of goed mee te leven vind, al moet ik zeggen dat dit wel lastig te beoordelen is maar toch.

Het kost wel wat meer stroom voor een of twee dagen om je woning te verwarmen met een blaaskacheltje maar een miskoop, verkeerd opgehangen binnenunit of ontevreden huisgenoten kost meer. :Y

Ik hoop dat deze tip nuttig kan zijn voor sommigen van jullie die zich afvragen of een warmtepomp iets voor hun is, en of het aan hun verwachtingen kan voldoen. Bij mij kwam het aardig overeen en heeft het me goed geholpen een keus te maken.
Maar hoe heb je dan berekend? Een 2,5 kW warmtepomp levert in een optimale situatie 6kW warmte. Bij -15 ca 3 kW. Volgens jouw experiment zou je met een 2,5 kW warmtepomp dus meer dan voldoende vermogen hebben als een 3 kW ventilator de boel warm kan houden?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Dat is idd bijzonder. De tip van TSris werkt alleen als het buiten -10 is...

• TSrls
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10-11 14:34
Wat ik hier mee bedoel is niet het opgenomen vermogen van de warmte pomp maar het afgegeven vermogen.
Het opgenomen vermogen kan variëren afhankelijk van de Scope.

• traders
I-King schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:59:
Ik heb 3,5 kw beneden en 2,5 kw boven en 5.0 kw buiten.
Hoe moet ik dit zien? 1 unit in de woonkamer? Gaat die ook om een hoek (als de opstelling zo is) de keuken in?

En boven hoe moet ik dat zien? De airco hangt in de "hoofd"slaapkamer. En de rest?

• I-King
  • Nu online
@traders woonkamer en keuken is min of meer 1 ruimte. En boven idd 1 slaapkamer, we stoken boven zelden. Mocht het heel koud worden gaat hij op een laag pitje met deuren open. Verwacht dat hij de rest wel ietsje op temperatuur houdt dan.
Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True