Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.490 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02

VPI

Afgelopen week heeft mijn Daikin Ururu de geest gegeven, ik krijg foutcode U0 op de app te zien.
Vorig jaar is er een nieuwe compressor in gekomen en is er een lektest uitgevoerd en opnieuw afgevuld.

Iemand een idee wat er fout is gegaan, Daikin Ururu heeft 1 jaar goed gefunctioneerd na vervangen van de compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
@TSrls Wel leuk bedacht opzich en leuk hulpmiddel.
Een ventilatorkacheltje maakt wel ander geluid dan een airco doordat de ventilator kleiner is.
Die kleine koelertjes maken een irritant hoogfrequent geluid.

Dat geluidsprobleem begrijp ik ook niet zo, in een woonkamer is het toch nooit muisstil er staat altijd wel een TV/Radio aan, of je hoort leefgeluiden van buiten/buren enzo, of van de mechanische afzuiging.

Ik heb hier een Venta LW45 maar schreeuwt er toch duidelijk bovenuit op dezelfde stand als volgens de boeken dezelfde DB zou moeten produceren(ook gemeten met telefoon komt overeen maar de Venta klinkt toch harder).

Beetje hetzelfde als ze bewust bij TV reclame doen, bij reclameblok klinkt het geluid altijd een stuk harder dan tijdens de film.

Berekening airco als verwarming ruimte m3 x 40 = vermogen, slechter geisolleerd ruimte m3 x 50 = vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 03-11-2019 22:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:15
Ray schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:57:
@Rene het meeste geluid verschil zit meestal in de stap van 3,5 > 5,0 daaronder scheelt het elkaar niet veel zoals je zelf ook ziet
Ik heb zelf ook een 3,5 en 5 van LG hangen. En het verschil is groot, de kleine hoor ik binnen in de slaapkamer absoluut niet. De grotere wel. Ze hangen boven elkaar aan de buitenmuur van de slaapkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@VPI dat is balen! net nu het wat kouder wordt. kan je de installateur die de compressor heeft vervangen niet even vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Is een Wi-Fi module echt noodzakelijk? Wil een Mitsubishi airco bestellen en daar zit uiteraard bediening bij waar je ook een week programma in kan zetten. Is een wifi module dan nog echt een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
duimp schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:58:
Is een Wi-Fi module echt noodzakelijk? Wil een Mitsubishi airco bestellen en daar zit uiteraard bediening bij waar je ook een week programma in kan zetten. Is een wifi module dan nog echt een must?
Vind ik wel, maar merk dat een week programma voor ons ondanks ons gezinsritme voor geen meter werkt. Ene keer wil je het warmer, dan kouder, dan weer iets anders. En de unit hangt op zolder en draad naar beneden wilde niet, dus heb in de huiskamer nu geen remote :+

Dus los van gemak dat ik alles al kan bedienen met de smartphone zie ik meer voordelen. Mocht je gewoon de thermostaat aan de muur hebben en goed leven met een programma die elke keer hetzelfde doet.. tjah, dan wellicht niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

basvn

Breezand - NHN

duimp schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:58:
Ik ben er erg blij mee! gasloze woning, dus de Mitsubishi's zijn hoofdverwarming.
Als ik onverwacht eerder thuis kom, of juist niet, is dit allemaal makkelijk via een app te regelen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ok duidelijk dus😁
Is daar een aparte app voor dan en zo ja kan ik die downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

duimp schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:19:
Ok duidelijk dus😁
Is daar een aparte app voor dan en zo ja kan ik die downloaden?
Ik heb : airconwithme. moest die installeren van de installateur, geen idee of er andere apps zijn die er mee samen werken

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
basvn schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:23:
[...]

Ik heb : airconwithme. moest die installeren van de installateur, geen idee of er andere apps zijn die er mee samen werken
Beetje tevreden met die app? De WiFi module voor onze MHI was niet op voorraad, deze komt de monteur installeren als die hem ontvangen heeft.

Vind die weektimer op de afstandsbediening helemaal ruk, alsof je weer in 1985 bent aangekomen. Daarbij werken we allebei variabele tijden dus een WiFi module is welkom 👍

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Rene schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:06:
[...]

Beetje tevreden met die app? De WiFi module voor onze MHI was niet op voorraad, deze komt de monteur installeren als die hem ontvangen heeft.

Vind die weektimer op de afstandsbediening helemaal ruk, alsof je weer in 1985 bent aangekomen. Daarbij werken we allebei variabele tijden dus een WiFi module is welkom 👍
Vond die hele afstandsbediening ruk. 30min instellen om er een normaal schema in proberen te krijgen..

App werkt prima. niet alle keuzes. (swing, en 4 standen voor omhoog/omlaag) niet naar links/rechts. en geen nachtstand ect. erg basic.

en afstandsbediening blijft ook gewoon nog werken. maar dit is toch een stuk beter vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
basvn schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:11:
[...]

Vond die hele afstandsbediening ruk. 30min instellen om er een normaal schema in proberen te krijgen..

App werkt prima. niet alle keuzes. (swing, en 4 standen voor omhoog/omlaag) niet naar links/rechts. en geen nachtstand ect. erg basic.

en afstandsbediening blijft ook gewoon nog werken. maar dit is toch een stuk beter vind ik
Top! Bij ons staat de warmtepomp nu zo ingesteld:
- mode: verwarmen
- temperatuur: 21 graden (24/7 op het moment)
- swing op 3D auto
- fanspeed op auto

Zolang ik de temperatuur kan veranderen in de app en de rest ingesteld blijft is het goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Rene schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:15:
[...]

- swing op 3D auto
- fanspeed op auto

Zolang ik de temperatuur kan veranderen in de app en de rest ingesteld blijft is het goed genoeg
Er zit een auto-modus in. zal hem zo is aanzetten om te kijken hoe hij daar mee om gaat.

auto 3D zit niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Morgen komen ze hier de CARRIER 42QHC018 ophangen.... met Wifi dus ben benieuwd!

We hebben op zolder al een Fuji om te koelen en deze komt beneden om de woonkamer/keuken te verwarmen... (150m3). Ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Rene schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:15:
[...]

- swing op 3D auto
- fanspeed op auto

Dat is mogelijk. Zolang je alleen aan/uit en temp hoger/lager kiest blijft 3D auto aan.
Zodra je de lamellen positie veranderd in de app, gaat je 3D functie eruit.

Zoiezo vind ik persoonlijk 3D auto en fan Auto in Koelstand echt goed werken.
Bij verwarmen zet ik het liefst de fanstand het laagst en de lamellen op een vaste stand. En dan 24/7 aanlaten als het echt koud wordt. Dan draait de unit het meest constant.

Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 18-09 22:03
Kan iemand mij vertellen waarom een kanaal airco minder efficient is dan een wand model in termen van SCOP/SEER/Energielabel? Waarom maakt de form-factor zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
traders schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:48:
Kan iemand mij vertellen waarom een kanaal airco minder efficient is dan een wand model in termen van SCOP/SEER/Energielabel? Waarom maakt de form-factor zoveel uit?
De reden is de luchtweerstand. Het systeem heeft aanzienlijk meer weerstand om al die lucht door de kanalen te duwen. Dat heeft dan weer effect op de mate van afgifte en opname van warmte. Dat heeft dan ook effect ook op fans die harder en langer lucht moeten blijven blazen en langer in minder efficiente modus moeten blijven werken. Dat laatste is ook één van de expliciete verschillen is tussen COP en SCOP.

Aanvullend, maar dat komt niet tot uitdrukking in de labels van de unit zelf, is er zoning en lekken in de kanalen. Lekken in de kanalen spreekt voor zich neem ik aan, maar betreft zoning, is centrale verwarming altijd minder effficient dan gerichte decentrale verwarming.

Sommige units kunnen zowel als kanaal (ducted) als vrij (non-ducted) werken, en je ziet dan ook twee (S)COP waarden genoemd.

Andersom, het plaatsen van één centrale unit vs X decentrale indiviueel 'oversized' kan om die reden echter weer omgekeerd werken qua totale efficientie van je huis. Je enkele kanaal unit werkt dan efficienter dan al die kleine units samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Forum leden,

Nu heb ik heel veel topics en pagina's doorgelezen op dit forum maar ben er nog steeds niet helemaal achter hoe jullie nu kleine ruimtes verwarmen/koelen met een warmte pomp.
Ik heb boven 2 kleine zolderkamertjes (goed geïsoleerd) met daartussen een overloop, een trapgat en een inloopkast.
Zomers wordt het er ondanks de goede isolatie na een paar dagen het echt warm en zou er dan willen koelen met een airco. In de winter dan graag verwarmen als er iemand is, of als het echt fris wordt. De kleinste warmtepomp airco is nog te zwaar voor 1 zo'n kamertje. Voor mijn beeldvorming : plaatsen jullie dan zo'n airco op de overloop en laten dan de deuren open zodat die ruimtes daar dan koelen en verwarmen? En werkt dat dan voldoende? Ik bedoel... trekt die warmte/kou voldoende door het gat van de deur als deze open staat?

Zo ja is dat dus niks voor onze situatie want m'n jongens willen onderling wel hun privé houden dus de deur dicht als ze er zijn. Maar goed... Dan wordt het dus koud in de winter en warm in de zomer. Ze mogen kiezen😂

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
Om hier na zoveel maanden nog even op terug te komen. Vorige week deze oplossing toegepast en het werkt perfect, geen kletsnatte muur meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Laatst online: 18-09 22:03
Doggieman schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:11:
Voor mijn beeldvorming : plaatsen jullie dan zo'n airco op de overloop en laten dan de deuren open zodat die ruimtes daar dan koelen en verwarmen? En werkt dat dan voldoende? Ik bedoel... trekt die warmte/kou voldoende door het gat van de deur als deze open staat?
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Op internet zijn de meningen verdeeld. Een aantal mensen claimt dat het onvoldoende werkt. Andere stellen dat het wel werkt. Wel schijn je dan de airco op de overloop te moeten oversizen. Ook is het mogelijk minder efficient omdat je de overloop moet "onderkoelen" om voldoende effect te hebben.

Als de airco-op-overloop werkt voor koeling dan vraag ik me uberhaupt af of deze constructie ook werkt voor verwarming. Warme lucht stijgt op, en dan heb je mogelijk te weinig luchtcirculatie met de kamers.

Ik heb nog een bergvliering. Ik heb gekeken naar een kanaal model, om zo via de bergvliering de kamers te koelen/verwarmen. Echter de efficiency van kanaal modellen is erg laag.

[ Voor 8% gewijzigd door traders op 06-11-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Laatst online: 18-09 10:38
Rene schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:58:
Unit is vandaag geinstalleerd. Alles prima verlopen 👍.

1 vraagje voor de andere MHI gebruikers. Gaat de cover voorop altijd omhoog als de unit aanstaat? (Zodat de bewegingssensor zichtbaar is?) Bij ons is die klep voorop heel de tijd dicht. De unit Verwarmt overigens prima 👌🏻. Opgelost!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou ben ik toch nieuwsgierig als iemand die ook serieus naar deze MHI aan het kijken is, gaat die klep nu open of niet? :? ;)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
koppie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:25:
[...]

Nou ben ik toch nieuwsgierig als iemand die ook serieus naar deze MHI aan het kijken is, gaat die klep nu open of niet? :? ;)
Jepp. Klep gaat open zodat de bewegingssensor tevoorschijn komt en er lucht aangezogen kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6UuWsTMiFoKu6IsMcYQ6yRmh/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Doggieman schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:11:

...
De kleinste warmtepomp airco is nog te zwaar voor 1 zo'n kamertje. Voor mijn beeldvorming : plaatsen jullie dan zo'n airco op de overloop en laten dan de deuren open zodat die ruimtes daar dan koelen en verwarmen? En werkt dat dan voldoende? Ik bedoel... trekt die warmte/kou voldoende door het gat van de deur als deze open staat?
...
Je hebt het privacy aspect en je hebt het kosten aspect (twee units vs één) en daar kan ik je niet mee helpen, maar mijn ervaring is wel dat natuurlijke luchtbeweging helpt maar wel maar beperkt. Dus ja, als het buiten bloedheet is, zal het enorm veel aangenamer worden in die kamers, net zoals je kilte uit de kamers houdt in de winter. Maar zal het ook echt 21 graden worden als het buiten 30 graden is, is moeilijk te voorspellen zonder exacte isolatie en zonneinval etc te weten.

Ik merk echter bij mij dat omdat warme lucht stijgt bij zo'n deur je toch wel een temperatuurgradient kan zien. Als geld geen rol speelt, zou ik dus altijd twee kleine nemen ipv een grote, maar geld speelt in werkelijkheid natuurlijk altijd een rol. Ook is het dus erg afhankelijk van je verwachtingspatroon. Ikzelf ben bijvoorbeeld kieskeurig, waarmijn vrouw het al sneller goed vindt.

Wat ik wel wil meegeven is dat te zwaar is relatief. Een 2kW unit voor een kleine (slaap)kamer is geen probleem. Die schakelt terug naar een lager vermogen en desnoods gaat die af en toe gewoon uit. Vaak blijft de fan dan wat nablazen, ook om de sensor van verse lucht te blijven voorzien, maar de pomp gaat uit. Het geheel is moeilijk te voorspellen omdat het afhankelijk is van het merk en vooral de warmteverliezen/warmteinstroom die jou kamer heeft (zoals gezegd isolatie, lichtinval, etc)

Nu zijn er bepaalde Twearkers die helemaal in paniek raken 8) als een unit dat doet, maar dat is technisch in realiteit geen enkel probleem. Je kunt er een sport van maken om units zo te dimensioneren en qua ventilatie- en temperatuur zo in te stellen dat die permanent op de laagste stand continue werkt, en in theorie is dat iets zuiniger en gaat ook in theorie de pomp langer mee. Ikzelf maak me niet druk om het zogenaamde gependel wat in de praktijk misschien 3 per uur is in enkel moeilijke omstandigheden. Op dat gebied ben ik weer helemaal niet kieskeurig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:31
VPI schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:58:
Afgelopen week heeft mijn Daikin Ururu de geest gegeven, ik krijg foutcode U0 op de app te zien.
Vorig jaar is er een nieuwe compressor in gekomen en is er een lektest uitgevoerd en opnieuw afgevuld.

Iemand een idee wat er fout is gegaan, Daikin Ururu heeft 1 jaar goed gefunctioneerd na vervangen van de compressor?
1google geeft koudemiddel tekort? is die wel weer gevacumeerd en afgeperst na vervangen compressor?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Laatst online: 15:02

VPI

Ja dat klopt had ik ook gezien, is gevacumeerd en afgeperst na vervangen compressor. Wel is de leiding 7 meter ipv de standaard 5 meter. Misschien is er te weinig koudemiddel in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin Moah nadeel bij luchtverwarming als de bron wegvalt (dus gaat pendelen) het meteen kouder/warmer aanvoelt en dan hoeft nog niet eens direct de temperatuur te gaan dalen/stijgen, vooral een klein kamertje waarbij de unit zeer dichtbij hangt lijkt mij dat vervelend toe.

Ook het start/stoppen als geluid kan als zeer irritant ervaren worden.
Bij CV/water als ketel gaat pendelen heb je een buffer en voel je dat niet meteen.

Als ik merk dat hij gaat pendelen (en gelukkig heel zeldzaam) dan zet ik hem uit idd of een graad hoger, maar dan is het temp verschil zo minimaal dat hij ook niet aan hoeft.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:48:
@Armin Moah nadeel bij luchtverwarming als de bron wegvalt (dus gaat pendelen) het meteen kouder/warmer aanvoelt en dan hoeft nog niet eens direct de temperatuur te gaan dalen/stijgen.

Ook het start/stoppen als geluid kan als zeer irritant ervaren worden.
Bij CV/water als ketel gaat pendelen heb je een buffer en voel je dat niet meteen.

Als ik merk dat hij gaat pendelen (en gelukkig heel zeldzaam) dan zet ik hem uit idd of een graad hoger, maar dan is het temp verschil zo minimaal dat hij ook niet aan hoeft.
Als de bron wegvalt, en het voelt meteen kouder aan moet je wel een heel stevig warmteverlies hebben. :/ Dan zou ik niet snel een lucht/lucht warmte-pomp nemen inderdaad, maar eerst fors isoleren en luchtdicht maken.

Geluid kan ik niet over oordelen, maar mijn binneunits hoor je bijna niet. Lichte tik bij aan/uit. Mjin baby dochter sliep er altijd door heen, dus geen klachten van mij ;) En vrouwlief zegt dat ze niets anders meer wil, en dus als we ooit gaanverhuizen het lucht/lucht moet worden.

Maak smaken verschillen. Niks ten nadele van alternatieve warmtebronnen, want vloerverwarming kan heel prettig zijn als je toch al stenen vloeren wilde en een stevige continue warmtevraag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Armin en @traders

Dank voor jullie reaktie. Daar kan ik wat mee. Voor mezelf had ik ook al zoiets van: ja... koude lucht daalt dus " rolt" door het trapgat naar beneden. Warme lucht stijgt dus blijft "hangen" aan het plafond en zakt dus niet onder die 2 deurkozijnen door. Nou wordt die lucht natuurlijk in beweging gebracht dus zal e.e.a. ook wel weer loslopen maar toch.

En dan het pendelen.... heb geloof ik ooit eens ergens gezezen dat moderne compressoren (honderd?) duizenden keren kunnen schakelen en dat slijtage/kapot gaan daardoor dus wel mee valt. Eigenlijk doet een koelkast ook niet veel anders dan een paar keer per dag aan en uit gaan en loopt hier ook rustig 10 a 15 jaar. Helemaal als het inverter types zijn.

Zo als eerder gemeld.... 2 kleine kamertjes van laten we zeggen 3x4 en 4x4 met knieschot op 80cm hoogte en dan de schuine kap aan weerszijden. Goede isolatie maar zwarte pannen en op het zuidwesten. Bloedje heet in de zomer na een week en afkoelen doet het dan ook niet echt meer. Da's niet veel inhoud en een 2kw airco is dan echt wel overkill volgens mij en je ontkomt er dus niet aan dat hij aan/uitschakelt.
Natuurlijk speelt geld een rol maar als ik dan wat doe wil ik het ook meteen goed doen. Ik zit dan aan een multi split te denken eigenlijk. Dan zou ik desnoods ook de badkamer of slaapkamer beneden nog kunnen voorzien van verwarming of koeling in de winter/zomer. Zou goed te doen zijn wat leidingwerk betreft.

Wat zou dan naar jullie idee beter zijn? 3 losse units (kan ze kwijt maar niet echt mooi) of 1 multi split met een licht vermogen? Nogmaals... Hartje zomer hoeft het in die ruimtes geen koelkast te worden en in de winter moet het er gewoon 20 graden zijn als er iemand is. Verwarmen zal eigenlijk altijd wel tegelijk gaan in die 3 ruimtes. Koelen over de dag verdeeld en afhankelijk van of er iemand is ja of nee.
Zou in theorie een multi split dan beter zijn en iedere ruimte dan een binnen unit geven?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Doggieman schreef op donderdag 7 november 2019 @ 04:16:
@Armin en @traders

Goede isolatie maar zwarte pannen en op het zuidwesten. Bloedje heet in de zomer na een week en afkoelen doet het dan ook niet echt meer.
Dan zonnepanelen hierop leggen, die houden de warmte ook tegen (kan zomaar 5 tot 10 graden schelen) en leveren meteen stroom op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Heb sinds gisteren een Daikin FTXM-N multisplit. Bevalt erg goed tot dusver. De kap is wel van goedkoop plastic gemaakt en hij voelt een beetje gammel, maar goed, hoe vaak maak je dat ding open. Alleen om schoon te maken.

Heb ook de wifi-module in alledrie de units. De app werkt, alleen reageert hij soms wat traag. En je kunt niet alle functies bedienen helaas. Met name de knop van de aanwezigheids- en bewegingssensoren mis ik. Al heb ik deze nu ingeschakeld en dat zal waarschijnlijk gewoon zo blijven. Wel vraag ik me af hoe en hoever de units terugschakelen bij afwezigheid. Ik zie het onderste lampje uitgaan, maar wat er dan precies gebeurt.. geen idee.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
@HarmoniousVibe
Welke combi heb je?
Automatische energiebesparingsstand
Wanneer de energiebesparingsstand geactiveerd is, wordt
het energieverbruik in standby-modus met ongeveer 80%
gereduceerd.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Appie Heijn ah ja, heb de handleiding nog eens goed gelezen. Eerst dacht ik dat de eco-stand alleen het piekvermogen limiteert maar onder normale omstandigheden niet nodig is. Dat is niet wat ik zoek.

Het "Intelligent Oog" doet het volgende:
• Als er gedurende 20 minuten niemand in de kamer wordt gedetecteerd, schakelt de airconditioner over op de energiezuinige stand.
• Deze stand wijzigt de temperatuur –2°C in de stand VERWARMEN/+2°C in KOELEN/+2°C in DROGEN ten opzichte van de ingestelde temperatuur. Wanneer de kamertemperatuur hoger is dan 30°C, wijzigt het bedrijf de temperatuur +1°C in de stand KOELEN/+1°C in DROGEN ten opzichte van de ingestelde temperatuur.
Ik heb 2x een FTXM-20N en 1x een FTXM-35N. De buitenunit heeft aan vermogen van 5,2kW.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wanneer je 1 ruimte met een FTXM-20N op 22gr wil hebben en de andere beide units doen niets, gaat dat goed?
Denk eigenlijk dat het wel moet werken wanneer de ruimtes niet al te klein zijn.
FTXM-20N heeft een minimale afgifte van 1,3KW terwijl de buitenunit 1,4 als minimum heeft wanneer maar 1 binnenunit in werking is..

[ Voor 140% gewijzigd door Appie Heijn op 07-11-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
ZuinigeRijder schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:22:
[...]

Dan zonnepanelen hierop leggen, die houden de warmte ook tegen (kan zomaar 5 tot 10 graden schelen) en leveren meteen stroom op :P
Die liggen er dus al op😅 en nog steeds erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Doggieman schreef op donderdag 7 november 2019 @ 04:16:
@Armin en @traders

Dank voor jullie reaktie. Daar kan ik wat mee. Voor mezelf had ik ook al zoiets van: ja... koude lucht daalt dus " rolt" door het trapgat naar beneden. Warme lucht stijgt dus blijft "hangen" aan het plafond en zakt dus niet onder die 2 deurkozijnen door. Nou wordt die lucht natuurlijk in beweging gebracht dus zal e.e.a. ook wel weer loslopen maar toch.

En dan het pendelen.... heb geloof ik ooit eens ergens gezezen dat moderne compressoren (honderd?) duizenden keren kunnen schakelen en dat slijtage/kapot gaan daardoor dus wel mee valt. Eigenlijk doet een koelkast ook niet veel anders dan een paar keer per dag aan en uit gaan en loopt hier ook rustig 10 a 15 jaar. Helemaal als het inverter types zijn.

Zo als eerder gemeld.... 2 kleine kamertjes van laten we zeggen 3x4 en 4x4 met knieschot op 80cm hoogte en dan de schuine kap aan weerszijden. Goede isolatie maar zwarte pannen en op het zuidwesten. Bloedje heet in de zomer na een week en afkoelen doet het dan ook niet echt meer. Da's niet veel inhoud en een 2kw airco is dan echt wel overkill volgens mij en je ontkomt er dus niet aan dat hij aan/uitschakelt.
Natuurlijk speelt geld een rol maar als ik dan wat doe wil ik het ook meteen goed doen. Ik zit dan aan een multi split te denken eigenlijk. Dan zou ik desnoods ook de badkamer of slaapkamer beneden nog kunnen voorzien van verwarming of koeling in de winter/zomer. Zou goed te doen zijn wat leidingwerk betreft.

Wat zou dan naar jullie idee beter zijn? 3 losse units (kan ze kwijt maar niet echt mooi) of 1 multi split met een licht vermogen? Nogmaals... Hartje zomer hoeft het in die ruimtes geen koelkast te worden en in de winter moet het er gewoon 20 graden zijn als er iemand is. Verwarmen zal eigenlijk altijd wel tegelijk gaan in die 3 ruimtes. Koelen over de dag verdeeld en afhankelijk van of er iemand is ja of nee.
Zou in theorie een multi split dan beter zijn en iedere ruimte dan een binnen unit geven?
Tenzij er installatie-technisch sterke redenen zijn om losse units te nemen ivm afvoer condensatie en/of de koelmiddel leidingen, zou ik een multi-split nemen. Maar soms kan single-splits hier voordeel geven. Kijk ook even in de meterkast of het uitmaakt qua groepen.

Qua pendelen als ze tegelijk aan staan, is er geen echte kans op 'pendelen' schat ik in. (En zoals gezegd, ben ik van het kamp die die drukte daarom toch al overdreven vindt O-) ) Maar je kunt bij je voorgestelde configuratie even kijken wat de minimum vermogens zijn, en vergelijken met een single-split config.

Kijk wel naar wat de fabrikant aangeeft dat bij elkaar past. Soms zijn er restricties van hoe licht/zwaar een buiten-unit maximaal/minimaal mag zijn in combinatie met binnenunits. Je mag verwachten dat een installateur dat controleert, maar het gaat soms fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Armin

Ik heb natuurlijk ook liever een multi split. Het mooie is dat ik zelfs alles best nog wel netjes weg kan werken ook. 1buiten unit met 3 (4) binnen units zou het mooiste zijn.
Op de boven verdieping zal de belasting niet al te groot zijn, maar een aparte groep kan ik vanuit daar ook nog vrij simpel aanleggen.

En ja.... Ik zal alles wel even goed moeten laten bekijken door een installateur. Heb zelf teweinig ervaring met een airco om te weten hoe 1 en ander zich tot elkaar verhoud. Het installeren zou ik zelf willen doen. Afvullen en testen door een stek bedrijf.

Heb lang naar volledige pellet verwarming gekeken, maar overweeg nu serieus als alternatief de airco verwarming. Iemand nog een goed adres in Drente/Groningen van een dealer die voor advies/offerte ook nog aan huis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:31:
hoe is het eigenlijk afgelopen met de aanschaft airco van Otan?
ik had eigenlijk nog wel een reactie verwacht op het forum
Beetje laat maar bij deze dan een reactie Johan en een update.

Na de aanschaf te hebben moeten uitstellen is eindelijk dan toch vandaag de Panasonic Etherea CU-Z35VKE+CS-Z35VKEW met een SCOP van 5.1 geïnstalleerd!!! Heel blij mee...

Betreft het 2019 model met ingebouwde WIFI.
Hangt in de woonkamer tegen de buitenmuur en buitenunit op platdak. Geheel erg netjes geinstalleerd en afgewerkt.

Het is niet heel koud buiten nu, maar kamer is snel op temperatuur. Veeeel sneller dan met CV.

Redenen dat ik voor deze unit heb gekozen: mooi, binnenunit is echt stijlvol en zelf mijn vrouw vindt het een elegante unit.Nog mooier dan op afbeeldingen.
Hij is mat wit (was een wens), slank (slechts 19.4cm diep), wifi en bij -10°C nog steeds voldoende capaciteit (dacht 3.5kW) en Nanoe X technologie.

Alle A-merken zijn goed naar mijn mening, maar op niet Nederlandse sites lees je toch geregeld dat Panasonic een streepje voor heeft op Daikin. Daarnaast raadden de meeste installateurs Daikin af want zou niet meer zijn wat het was, maar goed dat was niet de reden voor Panasonic te kiezen.

Als je kijkt naar de Heatcharge techniek van Panasonic dan besef je in ieder geval wel dat ze echt wel verstand hebben van lucht/lucht warmtepompen en bijzonder efficiente units kunnen bouwen die bij -35°C nog steeds goed verwarmen...Populair in Scandinavische landen kennelijk de Nordic modellen.

Wat ik nu nog moet bedenken is hoe ik met CV de hal, keuken en badkamer boven moet verwarmen. Kamerthermostaat slaat snel af nu.
Mijn Nefit combiketel is wel geschikt voor weersafhankelijke regeling maar weet niet of dat juiste oplossing is. Iemand in dezelfde situatie die hier een oplossing voor heeft of andere ideeën?

Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55

RvV

Geen CV en nog meer units aanschaffen? :) Ik heb ook een aantal Panasonics waar ik erg tevreden over ben. De TKEW's en nieuwe VKEW's van dit jaar. Misschien dat ik er volgend jaar nog een laatste bij neem en dan is het wel klaar.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 18:39
RvV schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:28:
Geen CV en nog meer units aanschaffen? :) Ik heb ook een aantal Panasonics waar ik erg tevreden over ben. De TKEW's en nieuwe VKEW's van dit jaar. Misschien dat ik er volgend jaar nog een laatste bij neem en dan is het wel klaar.
Kan helaas in keuken en hal geen units plaatsen. Geen buitenmuur en wil absoluut geen goot over de muren. Slaapkamers boven zou wel kunnen met een multisplit maar op kamers van kids na verwarmen we daar niet. Badkamer kan ik ook geen unit kwijt.
Wat ik wel dacht us om in keuken en hal een electrische radiator te hangen nadat zonnenpanelen zijn geinstalleerd. Dit staat voor Q1 2020 geplanned. Komen dan waarschijnlijk 24 stuks LG panelen in oost-west opstelling op het platdak.

Maar goed, zover is het nog niet en zal toch met CV de andere ruimtes bij moet verwarmen maar weet nog niet hoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Otan schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:44:
[...]

Kan helaas in keuken en hal geen units plaatsen. Geen buitenmuur en wil absoluut geen goot over de muren. Slaapkamers boven zou wel kunnen met een multisplit maar op kamers van kids na verwarmen we daar niet. Badkamer kan ik ook geen unit kwijt.
Wat ik wel dacht us om in keuken en hal een electrische radiator te hangen nadat zonnenpanelen zijn geinstalleerd. Dit staat voor Q1 2020 geplanned. Komen dan waarschijnlijk 24 stuks LG panelen in oost-west opstelling op het platdak.
Eehm, die zonnepanelen leveren niet of nauwelijks stroom als je je hal en keuken wilt verwarmen. Slecht idee dus, zeker omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Appie Heijn schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:23:
Wanneer je 1 ruimte met een FTXM-20N op 22gr wil hebben en de andere beide units doen niets, gaat dat goed?
Denk eigenlijk dat het wel moet werken wanneer de ruimtes niet al te klein zijn.
FTXM-20N heeft een minimale afgifte van 1,3KW terwijl de buitenunit 1,4 als minimum heeft wanneer maar 1 binnenunit in werking is..
Ja dat gaat goed. Waarom zou dat niet kunnen? 1 van de ruimtes is slechts 10 of 11m2. Wat zou ik moeten merken?

Overigens valt het verbruik me nog wel een beetje tegen zo op t eerste gezicht. De 3,5 kW unit in de woonkamer draait nu 12 uur op de fluisterstand om de woonkamer (40m2) op 20 graden te houden. De vloerverwarming en de andere units staan op standby (verwarmen tot 14 graden). De app geeft aan dat er sinds die tijd 7,2kWh is verbruikt. Is er een manier om het afgegeven vermogen en daarmee de COP te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Niet op de fluisterstand zetten, dat is minder efficiënt.
Ik ben sinds 8u 3,5kWh kwijt met mijn 3,5kW Daiseikai 8 en die is stil op de auto stand.
Staat de zon op de ramen dan zet ik hem op eco,

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Speedy-Andre dat wist ik niet. Ik dacht de zon schijnt lekker dus ik zet hem op de laagste stand om pendelen te voorkomen. Zal het morgen eens op auto proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Waarom zou dat minder efficient zijn?

Nu is de betekenis van de fluisterstand fabrikant-specifiek, maar in de praktijk is het gewoon een lagere ventilatie-stand. Je krijgt dan een verminderde warmte-afgifte, en dus zal het langer duren voor de kamer warm is. Maar waarom zou dat minder efficient zijn?

De luchtstroom zal langzamer zijn, en dus het warmte-element in de binnenunit minder snel afkoelen, en dus de buitenunit wellicht minder hard warmte aanvoeren. Maar waarom zou dat (merkbaar) minder efficient zijn? Volgens mij kun je daar geen algemene uitspraken over doen, zonder te weten hoe ver een buitenunit kan terugschalen, wat het effect van theoretisch pendelen is, hoeveel andere units actief zijn, wat het temperatuurgradient is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

Armin schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:07:
Je krijgt dan een verminderde warmte-afgifte
Of niet. De uitblaastemperatuur wordt lijkt me gewoon hoger gemaakt op basis van een gewenste vermogens-output (die verandert niet). Dit is inderdaad open voor interpretatie, maar deze manier lijkt me wel de meest logische.
Je krijgt dan hierdoor een groter temperatuursverschil en dus een lagere COP. Er zal geen verschil in afgegeven vermogen zijn tot je aan de max van de compressor komt. Zo lang dat niet het geval is ruil je in de quiet stand op deze manier efficientie voor stilte.

Ik heb het hier bij de Etherea net even geprobeerd en dat ging van 670 naar boven de 800 Watt.

Edit: En dit kan wel effect hebben op pendelgedrag, maar niet op de manier die je wilt. Volgens mij wordt pendelen exclusief bepaald door de compressor/inverter en de ondergrens waar zij kunnen werken. Dat heeft in principe dan niks met uitblaastemperatuur te maken. Alleen door de lagere efficientie zal er dus waarschijnlijk meer opgenomen vermogen zijn en dus via die weg minder pendelgedrag puur omdat hij kunstmatig harder moet werken. Buiten unitkeuze zie ik eigenlijk sowieso niet zo veel dat je zou moeten willen sturen aan pendelgedrag.

[ Voor 26% gewijzigd door Lo_ op 08-11-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nu ik er zo over nadenk, volgens mij is 7,5kWh voor 12u niet heel verkeerd. Een normale COP=1 elektrische kachel zou ongeveer 3kW*12u = 36kWh doen, heel grofweg genomen. Da's dus een COP van hoog in de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een split of multi-split scheelt ook natuurlijk, de multi kan minder ver terug moduleren.
Mijn 3,5kW pruttelt soms met maar 175W verbruik en bij koelen nog veel minder.
Maar goed, hij heeft dan ook en A+++ label :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin Op fluisterstand gaat mijn binnenunit nog langzamer draaien dan auto stand, daardoor wordt idd de uitblaastemp hoger om de ruimte temp te handhaven, de leiding traject wordt dan ook warmer, vergelijk het met stalen radiatoren van CV als je daar ventilatoren op zet werkt de ketel ook opeens zuiniger.

Een lucht/water warmtepomp wordt ook onefficienter als hij hogere watertemperaturen moet maken, waarom zou dat bij l/l anders moeten zijn.

Fluisterstand alleen gebruiken als je aan het geluid van de binnenunit irriteert.

Functies van Daikin:
- Econo modus: Bedoelt om piekvermogen weg te nemen, begrenst de buitenunit.
> Met de stand ECONO is een efficiënt bedrijf mogelijk doordat het energieverbruik van de buitenunit wordt beperkt (werkfrequentie).
- Buitenunit stil:
> Begrenst de buitenunit compressor en ook de ventilator, waarbij econo modus alleen de compressor.
- Energiebespaarmodus:
> Uitgebreide versie laag/middel/hoog van econo modus.
- Fluisterstand: Begrenst de binnenunit.
> Dat kost je dus meer stroom, omdat de buitenunit op een hogere frequentie gaat werken om zo de ruimte temp te handhaven omdat er minder lucht wordt uitgeblazen.

Die ECONO modus doet alleen wat als de unit te hard start, maar hier start hij direct zacht als hij aan pendelen is dus heeft geen nut om pendelen te verminderen maar misschien is dat bij een multisplit anders.

Ik zet hem dan gewoon uit want het blijft dan wel warm als de zon er goed op de ruiten schijnt.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2019 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zo had ik dat ook begrepen inderdaad. De "ECONO" modus lijkt me eigenlijk redelijk nutteloos, tenzij je groep te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@HarmoniousVibe Je kan het natuurlijk ook gebruiken als je niet wilt dat je unit vol vermogen gaat draaien tijdens 1e start, wanneer je hem net start gaat hij harder werken om de ruimte snel op temp te brengen, met ECONO gaat dat kalmer aan, het bespaard daardoor ook wel iets, dat zag ik ook wel terug op energieverbruik maar daar staat tegenover dat het langer duurt, dus ik betwijvel het of het heel veel uitmaakt.

Als de unit eenmaal aan is en al wat langzamer werkt doet het niks meer.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:28:
@Armin Op fluisterstand gaat mijn binnenunit nog langzamer draaien dan auto stand, daardoor wordt idd de uitblaastemp hoger om de ruimte temp te handhaven, de leiding traject wordt dan ook warmer, vergelijk het met stalen radiatoren van CV als je daar ventilatoren op zet werkt de ketel ook opeens zuiniger.

Een lucht/water warmtepomp wordt ook onefficienter als hij hogere watertemperaturen moet maken, waarom zou dat bij l/l anders moeten zijn.

Fluisterstand alleen gebruiken als je aan het geluid van de binnenunit irriteert.
En daar zit hem inderdaad de kern.

Mijn aanname is/was dat het enkel de ventilator is. Als de unit als compensatie het warmte-element intern heter gaat maken, dan is het logisch dat er een efficientie-verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Is het jullie al opgevallen wanneer je de klep van de binnenunit op 45 graden zet ipv helemaal naar beneden tijdens verwarmen de lucht duidelijk veel warmer uitgeblazen wordt?

De ruimte wordt opeens fors sneller warm, viel mij op toen ik naar actueel verbruik zat te kijken terwijl de ruimte helemaal niet op temperatuur was, unit pruttelde maar rond 700watt, ik heb mij er nooit aan gestoord want een WP duurt wel langer dacht ik, eenmaal de klep bijgesteld werd opeens 1500watt getoond en ging de unit uit zichzelf al veel harder blazen en kwam er een potje hete lucht uit.

Het is net alsof de binnenunit sensor verrot is of zijn eigen warmte zit te registreren.
Toen ik eenmaal aan testen was dit nog geprobeerd op "krachtig" verwarmen en idd hetzelfde, ook krachtig verwarmen gebeurd niet op vol vermogen wanneer hij helemaal naar beneden staat.

Vond het jaarverbruik ook al vrij laag. :+
Het is met name tijdens opstoken van de ruimte eenmaal op temp maakt het weinig meer uit.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 08-11-2019 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:49:
[...]

Ja dat gaat goed. Waarom zou dat niet kunnen? 1 van de ruimtes is slechts 10 of 11m2. Wat zou ik moeten merken?

Overigens valt het verbruik me nog wel een beetje tegen zo op t eerste gezicht. De 3,5 kW unit in de woonkamer draait nu 12 uur op de fluisterstand om de woonkamer (40m2) op 20 graden te houden. De vloerverwarming en de andere units staan op standby (verwarmen tot 14 graden). De app geeft aan dat er sinds die tijd 7,2kWh is verbruikt. Is er een manier om het afgegeven vermogen en daarmee de COP te bepalen?
Wat je zou kunnen merken is dat je minimum vermogen van je buitenunit alleen maar over 1 binnenunit wordt afgegeven. Dan krijg je kortstondige momenten van een vrij stevige afgifte. Minder goed voor het comfort en minder goed voor het verbruik. Daar ben je zelf ook al achter zo te lezen.

Wanneer je het over de 3,5KW hebt welke als enige aanstaat:
minimum afgifte 1,1KW
0,3KW input
= COP 3,6
Bron

Zou je deze in de single split hebben:
minimum Afgifte1,4KW
Input 0,32KW
= COP 4.3
Bron

Ga je naar nominaal vermogen op de multi oftewel je kan het ontwerpvermogen kwijt in de ruimte gedurende een langere tijd zonder dat het te warm wordt.
Multi icm alleen de 3,5
Nominaal afgifte 4,2KW
1,42KW input
= COP 2.96

Zou je deze in de single split hebben:
Nominaal Afgifte 4KW
Input 0,99KW
= COP 4,0

Pas wanneer jij meerdere units tegelijk (langere periodes) hebt draaien wordt je multi met grote stappen efficiënter. Voorbeeld
2.0+2.0+3.5 tegelijk aan
Nominaal afgifte 6,8KW
1,37KW input
= COP 4,96

@Speedy-Andre thanks voor de daiseikai 8 tip, die had ik nog niet op mijn lijstje staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Appie Heijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:35:
[...]

@Speedy-Andre thanks voor de daiseikai 8 tip, die had ik nog niet op mijn lijstje staan
Er is inmiddels een Daiseikai 9 met R32, de 8 heeft R410a wat op den duur duurder wordt (uitgefaseerd).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54
Ray schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:49:
@Sjors81 verhaal komt me bekend voor van poosje terug. volgens mij toen ook al gezegd en nu dan maar weer. Dat bijvullen zonder toen te wegen lijkt mij een probleem. Je weet nu dus niet hoeveel erin zit.

het kan in theorie inderdaad zo zijn dat er teveel inzit waarbij de druk bij verwarmen te hoog oploopt en hij dan in beveiliging schiet.

beste is dus inderdaad leegpompen en hervullen. 500 euro is daarvoor wel een flink bedrag. Kan je niet de vorige installateur aanspreken ? in feite heeft die hem nooit goed afgeleverd imho
Even een update! 1,5 week geleden een andere installateur er bij gehad nadat de eerste aangaf niets meer te kunnen doen. Hij beweerde bij hoog en laag dat de druk goed was en het daardoor niet aan de hoeveelheid koelgas kon liggen.

Andere installateur kon geen ander advies geven dan af te pompen en opnieuw te vullen. Bleek ipv 0,7kg maar liefst 1,3kg in te zitten. Nu met de juiste hoeveelheid loopt die als een zonnetje! Helaas wel 300 euro lichter.... Gelukkig een deel gecompenseerd gekregen via oude installateur.

Al met al een wijze les geweest als het gaat om de keuze van een goede installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Goed om te horen man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Misschien een beetje off topic maar ff een vraag. Nu de llwp volop draait loop ik er uiteraard tegen aan dat ik iets moet verzinnen voor de verwarming op de slaapkamers. Normaal gesproken staan deze allemaal dicht. Nu wil ik eigenlijk de thermostaat verplaatsen naar de hal en deze permanent op 21 graden zetten. Ik ga er dan vanuit dat als ik boven een radiator openzet hij warm wordt. De hal zelf wordt niet verwarmd. Kan het kwaad om dit zo te doen of moet ik de thermostaat hoger zetten als ik de warmtevraag ook daadwerkelijk nodig heb?

Wil wss overstappen naar infrarood voor boven en beschouw dit nu als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Sjors81 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:36:
Misschien een beetje off topic maar ff een vraag. Nu de llwp volop draait loop ik er uiteraard tegen aan dat ik iets moet verzinnen voor de verwarming op de slaapkamers. Normaal gesproken staan deze allemaal dicht. Nu wil ik eigenlijk de thermostaat verplaatsen naar de hal en deze permanent op 21 graden zetten. Ik ga er dan vanuit dat als ik boven een radiator openzet hij warm wordt. De hal zelf wordt niet verwarmd. Kan het kwaad om dit zo te doen of moet ik de thermostaat hoger zetten als ik de warmtevraag ook daadwerkelijk nodig heb?

Wil wss overstappen naar infrarood voor boven en beschouw dit nu als een tijdelijke oplossing.
Je moet wel zorgen dat je ten alle tijde 1 radiator hebt open staan. CV zal aanslaan als de hal <21 graden is en dat blijven totdat de hal 21 graden is. Volgens mij niet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 08:21
Je kan dit doen echter mag je dan niet de radiator dichtdraaien anders valt de ketel in storing.
Omdat de hal niet warmer word zal er wel gestookt worden tot je hem weer lager dan 21 zet. Als je hem dus een dag vergeet is het boven een sauna.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Dan is het toch verstandiger om hem op de slaapkamer te plaatsen welke moet worden verwarmd. Hij is draadloos en heb alleen een stopcontact nodig ( honeywell t6r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
- nvt

[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Sjors81 wellicht is het een optie om boven (tijdelijk) elektrisch te verwarmen. Ik heb dat op koude dagen ook gedaan toen ik veel thuis werkte. De LW WP hield het beneden met vloerverwarming prima op temperatuur. Bovenverdieping met radiatoren werd niet warm genoeg met 30-35gr aanvoer. Dus een elektrisch ventilator kacheltje erbij. Dat werkte perfect en gebruikte nauwelijks stroom. 5 minuten verwarmen kon in een uur op warm blijven. Kan een hoop uitdagen met je CV besparen. Even een stroommeter(tussenstekker) ertussen en je weet hoeveel het kost.

overdag verwarmen we alleen bij aanwezigheid in de kamer
's-nachts hebben we alleen bij -10 oid wat bijverwarming nodig boven.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 11-11-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 08:21
@Appie Heijn Dit is een tijdelijke oplossing tot er dus IR boven komt begrijp ik. Het is niet wijs om elektrisch te gaan verwarmen totdat je de ketel + gasaansluiting weg hebt gedaan. Gas heeft nog steeds een omgerekende COP van 2,5. Dus L/L hangt, IR boven, WPB voor tapwater en zsm die ketel en EC de deur uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
@Sjors81 Verwacht geen wonderen van IR. Een koude kamer krijg je er niet mee warm. Ze werken het beste als bijverwarming voor wat comfortabele warmtestraling, als de omgevingslucht al redelijk op temperatuur is. Ik heb ze korte tijd op een slaapkamer gehad toen het net heel koud was. Alltime high stroomverbruik die dag en het is me een raadsel wat er met die 800 W continu gebeurde, want een meter onder de panelen was van enige warmte al niets meer te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
IR verwarming is juist bedoelt om niet de hele ruimte op te warmen maar alleen een gebied, zoals de receptie wat in een open ruimte zit etc.

Die dingen werken alleen goed als je in het bereik van de paneel zit.
Anders kan je net zo goed een convectorkachel gebruiken als je de hele ruimte wil opstoken.

IR verwarming werkt niet zo geweldig als je omgeving temperatuur teveel afwijkt kan ik je uit ervaring vertellen, wanneer je eronder staat voelt het prima maar dan voel je steeds koude "windvlagen" zie het maar als in de winter bij velle zon uit de wind is lekker maar als er ook maar een klein beetje wind komt...

@mv8tekst Komt omdat IR voor zo beetje 70-80% uit stralingswarmte bestaat, werkt alleen goed als je in de omgeving staat, een kamer opwarmen ben je echt convectiewarmte nodig.

Waarom lukt het wel bij vloerverwarming zal je afvragen dat is ook straling, nou simpel dat is een zeer grote oppervlakte je gebruikt de hele vloer.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2019 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Jim423 Een CV ketel warmte af laten geven aan 1-2 radiatoren met alle starts/stops ivm mega pendelen is mijn inziens niet echt een legitiem alternatief, ik verwacht niet dat er dan nog een COP 2,5 overblijft.

@Sjors81
Wellicht kan je eens voor ons testen, 1-2 dagen op gas proberen de bovenverdieping op temperatuur te houden en 1-2 dagen met elek kacheltje(s)

@mr_evil08 dat dus, bij ons hebben de receptionistes een IR paneel onder het bureau voor de beentjes. Daar werkt het super voor. Thuis zou ik toch echt voor een elek convector kacheltje kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik dacht het zal meevallen zo'n 700W IR paneel maar het viel erg tegen. Gelijk aan bovenstaande reacties, het is lekker als je er voor staat of als handdoekverwarmer.

Misschien in een goed geïsoleerde woning dat het werkt maar de bovenverdieping is nu 11 graden wanneer de CV uit staat. Spouwmuurisolatie is geen optie tenzij iemand mij wil sponsoren om de dampdichte verf van het huis te nemen.

Ik ga dit paneel eens op marktplaats gooien.

Het verwarmen van de hal beneden en de badkamer blijft dus een uitdaging. De woonkamer/keuken blijven lekker warm via de L/L warmtepomp. In de hal is het hout van de voordeur zeiknat in de ochtend :( de warmte die er al is, trekt door het trapgat naar boven.

De automatische tochtstrips onder de binnendeuren helpen natuurlijk ook niet daarbij. Toch ben ik blij dat ze geplaatst zijn want de L/L ruimtes blijven beter op temperatuur en we ervaren minder tocht.

Met andere woorden, toch maar weer gas stoken. Met de oude betrouwbare maar stroomvretende Nefit Ecomline ketel, geen modulerende pomp.

De badkamer kan ik voorzien van een elektrische radiator. De hal misschien ook maar of de 1 fase kast dat trekt moet ik uitzoeken.

[ Voor 61% gewijzigd door Trebbors op 11-11-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Trebbors in de gang een 2e l/l wp ophangen?
Er zijn ook vloermodellen.

Heb hier 1x 25A heb inductiekookplaat(kookgroep), vaatwasser, wasmachine, Wp aan en de zekering is nog niet gesprongen.
Natuurlijk heb je alles niet tegelijk aan.

Dat verhaal met tochtstrips ken ik, ik heb het gedaan omdat de vloer te koud werd, luchtverwarming heeft daar idd meer invloed op, luchtvochtigheid op orde houden is ook een belangrijke.

[ Voor 56% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
Ik had hier vorige week na installatie toch een zingende groep in de meterkast... dus die met spoed maar vervangen ;-)

Moet nog even wennen aan de Carrier maar verbruik staat me enorm aan... 14 kw/h voor de hele dag om op temp te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Trebbors schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:16:
Het verwarmen van de hal beneden en de badkamer blijft dus een uitdaging. De woonkamer/keuken blijven lekker warm via de L/L warmtepomp. In de hal is het hout van de voordeur zeiknat in de ochtend :( de warmte die er al is, trekt door het trapgat naar boven.
Condensatie op hout :?

Os is die deur zo'n holle houten deur? Maar dan nog, wijst dat ook naar een flink vochtoverschot/probleem in die hal lijkt mij ...

(Verder niet oneens met je conclusie, maar dit viel mij op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
miel schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:49:
Ik had hier vorige week na installatie toch een zingende groep in de meterkast... dus die met spoed maar vervangen ;-)

Moet nog even wennen aan de Carrier maar verbruik staat me enorm aan... 14 kw/h voor de hele dag om op temp te brengen...
Mijn weekverbruik is 18,6 kw/h, wat doe je ermee? :F
Zit je een tropisch klimaat te creëren of vergeten een raam dicht te doen?
Of verwarm je meer dan alleen beneden?

L/L WP brengt hier de temp van 16c naar 20c rond/in 1u, ik zeg er wel bij dat wij snachts niet stoken en doordeweeks overdag niet thuis zijn, met de tijdklok of app laat ik het van tevoren opwarmen, in weekend doe ik vaak wel doordraaien maar wel met nachtverlaging.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:38:
[...]

Mijn weekverbruik is 18,6 kw/h, wat doe je ermee? :F
Zit je een tropisch klimaat te creëren of vergeten een raam dicht te doen?
Of verwarm je meer dan alleen beneden?

L/L WP brengt hier de temp van 16c naar 20c rond/in 1u, ik zeg er wel bij dat wij snachts niet stoken en doordeweeks overdag niet thuis zijn, met de tijdklok of app laat ik het van tevoren opwarmen.
Verwarm continue, 24/7.... op 20/21 graden. Isolatie is niet super top en het huis was koud... is een huis met hete lucht verwarming, verstookte normaal veel meer gas..... is 150m3 beneden die ik verwarm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
miel schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:40:
[...]

Verwarm continue, 24/7.... op 20/21 graden. Isolatie is niet super top en het huis was koud... is een huis met hete lucht verwarming, verstookte normaal veel meer gas..... is 150m3 beneden die ik verwarm...
Vergeet niet een stuk karton in de roosters bij het plafond te doen(schoorsteen effect), daar verdwijnt best veel warmte, Heb hier ook luchtverwarming, dit is houtskeletbouw.
Ik kwam erachter dat de ketel boven vrolijk 23c aangaf terwijl hij niet aan is geweest, eenmaal roosters dicht rond 18c en dat is het boven ook (ga er vanuit dat je kast ook boven staat).

24/7 op 1 temp stoken heb ik eens gedaan maar snel afgestapt, snachts is het rendement ook lager en gezien niemand aanwezig is verlaag ik het een beetje, juist met luchtverwarming kan je het wat laten schommelen, de "opstook" kosten zijn veel lager.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:59:
[...]

Vergeet niet een stuk karton in de roosters bij het plafond te doen(schoorsteen effect), daar verdwijnt best veel warmte, Heb hier ook luchtverwarming, dit is houtskeletbouw.
Ik kwam erachter dat de ketel boven vrolijk 23c aangaf terwijl hij niet aan is geweest, eenmaal roosters dicht rond 18c en dat is het boven ook (ga er vanuit dat je kast ook boven staat).

24/7 op 1 temp stoken heb ik eens gedaan maar snel afgestapt, snachts is het rendement ook lager en gezien niemand aanwezig is verlaag ik het een beetje, juist met luchtverwarming kan je het wat laten schommelen, de "opstook" kosten zijn veel lager.
Heb geen moeite met dat schoorsteeneffect, dan krijgt de verdieping boven ook wat warmte... airco hangt beneden, brink ketel boven idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik draai de laatste dagen wel 24/7 beneden, net iets meer comfort. Hij draait op minimaal vermogen (cmpfreq 14) continu wat ik uit de logs haal dus het valt mee qua stroomverbruik. Boven verwarmen we alleen als we er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Armin schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:00:
[...]

Condensatie op hout :?

Os is die deur zo'n holle houten deur? Maar dan nog, wijst dat ook naar een flink vochtoverschot/probleem in die hal lijkt mij ...

(Verder niet oneens met je conclusie, maar dit viel mij op.)
Niet echt :)

Dit voorjaar de betonnen vloer die tot buiten doorliep weg gebeiteld en vervangen inclusief een rand isolatie onder de huidige deur. De vloer in de hal is hierdoor al wat minder koud door de onderbreking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkHkckGjMl3IvKvCW7zNn2W0/full.jpg

De deur. Het vocht staat vooral op de horizontale randjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pqai9uvHOdlVfgIJXsIt6Fdf/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
vinom schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:36:
Ik draai de laatste dagen wel 24/7 beneden, net iets meer comfort. Hij draait op minimaal vermogen (cmpfreq 14) continu wat ik uit de logs haal dus het valt mee qua stroomverbruik. Boven verwarmen we alleen als we er zijn.
Daarmee blijft de massa wel op temp natuurlijk.
Hier heb ik 2 dagen achtereen gestookt, na 24h nam idd verbruik af maar toch weer aan/uit gekozen omdat het veel voordeliger was, en vond het niet nodig een leeg huis de hele dag te stoken.

Weekend wordt nog wel eens gekozen om door te stoken, vrijdag avond niet meer uitzetten zeg maar.
Hier gooi ik hem gewoon een graad hoger dan normaal om dit te compenseren, als het gaat vriezen laat ik hem wel doorstoken op laag vermogen.

Normaalgesproken laat ik de unit 1 tot 2u van tevoren starten, als wij thuiskomen is het dan wel prima.

Voor comfort helpt het ook enorm om de luchtvochtigheid(50%) op pijl te houden, de Venta luchtbevochtiger(koudwaterverdamper) laat ik tijdens vorst 24/7 draaien dat ding neemt amper stroom, anders wordt het hier zo 25-30% we hebben grote planten en bekend om goede luchtvochtigheid afgifte maar tijdens vorst zijn ze onvoldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik krijg op dit moment mijn huis niet warm met de airco. Hij lijkt vaak niet aan te springen, trekt 360w uit 't stopcontact maar komt geen warmte binnen. Soms krijg ik 'm getriggerd door 'm kort op powerful te zetten en dan schiet hij door tot 1200 kw. Ik heb dus het gevoel dat hij nog veel marge heeft maar op een of andere manier niet een stap opschaalt.

Temperatuur binnen staat op 22 graden, effectief 19 (geeft de app ook aan), maar hij springt niet door. Kan dat door evt niet voldoende druk opbouw? Ook lijkt hij dan buiten op een laag pitje te staan.

Heb btw Panasonic duosplit, beneden 3,5kw, boven 2,5kw en buiten 5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Trebbors Hoe zit het qua ventilatie? Als er zoveel vocht is dan ventileer je waarschijnlijk te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

I-King schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:31:
Ik krijg op dit moment mijn huis niet warm met de airco. Hij lijkt vaak niet aan te springen, trekt 360w uit 't stopcontact maar komt geen warmte binnen. Soms krijg ik 'm getriggerd door 'm kort op powerful te zetten en dan schiet hij door tot 1200 kw. Ik heb dus het gevoel dat hij nog veel marge heeft maar op een of andere manier niet een stap opschaalt.

Temperatuur binnen staat op 22 graden, effectief 19 (geeft de app ook aan), maar hij springt niet door. Kan dat door evt niet voldoende druk opbouw? Ook lijkt hij dan buiten op een laag pitje te staan.

Heb btw Panasonic duosplit, beneden 3,5kw, boven 2,5kw en buiten 5kw.
Je zou de ventilatie iets hoger kunnen zetten. had gisteravond exact hetzelfde.
als hij zacht blaast, blijft de warmte rond de binnenunit hangen, en gaat hij niet aan.
heb hem op stand 3(van 4) gezet, en swing aan. en toen was het al snel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@I-King heb je geen enkele foutmelding?
Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, dan moet er flink ijs op de leidingen komen aan de lagedruk zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@basvn Goede tip, ga ik proberen. Omdat hij in de app wel een lagere temperatuur weergeeft had ik verwacht dat de auto stand voldoende zou moeten zijn. Hij registreert dan immers wel een lagere temperatuur. Als ik 'm op powerful zet dan begint hij wel te draaien, dus er moet vermogen beschikbaar zijn.

@Appie Heijn Nee, ik heb geen foutmelding. Systeem is nog niet zo oud en netjes afgeperst en getest op lekkage. Leidinglengte zit ruim onder max lengte. Het kan natuurlijk dat hij toch lekt, ik zal eens kijken op ijsvorming. Die kan ik dan vinden buiten bij de unit? En lagedruk zijde is dat de dikke of dunne leiding bij verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
I-King schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:38:
@basvn Goede tip, ga ik proberen. Omdat hij in de app wel een lagere temperatuur weergeeft had ik verwacht dat de auto stand voldoende zou moeten zijn. Hij registreert dan immers wel een lagere temperatuur. Als ik 'm op powerful zet dan begint hij wel te draaien, dus er moet vermogen beschikbaar zijn.

@Appie Heijn Nee, ik heb geen foutmelding. Systeem is nog niet zo oud en netjes afgeperst en getest op lekkage. Leidinglengte zit ruim onder max lengte. Het kan natuurlijk dat hij toch lekt, ik zal eens kijken op ijsvorming. Die kan ik dan vinden buiten bij de unit? En lagedruk zijde is dat de dikke of dunne leiding bij verwarmen?
Volgens mij is het de dikke leiding, maar kijk anders maar of je bij de binnen of buitenunit ijsvorming ziet na een 15 minuten draaien, tenminste als de compressor in de buitenunit zolang blijft gaan. @Oxellaar en @koevlaas2 hebben hier meer verstand van.

Zou kunnen zijn dat het verschil tussen instel en gemeten temperatuur niet groot genoeg is. Stel hem anders eens op 26 graden in.

Ik kom met enige regelmaat in een gebouw waar de insteltemp 22 is maar dit wordt nooit behaald, blijft hangen op 19-20, De cassette unit blaast weinig warme lucht na een 5-10 minuten, blijf dit wazig vinden. Betreft een Daikin systeem met Cassette in een kleine ruimte en een kanaal unit in de luchtbehandeling voor de grote ruimte. Beide vertonen deze afwijking. Kan best een instelling zijn. Ik heb het systeem alleen niet bedacht en ingeregeld. Ben alleen gebruiker. Qua comfort is het prima te doen, alleen de getallen vind ik raar.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 13-11-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

ThinkPadd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:55:
@Trebbors Hoe zit het qua ventilatie? Als er zoveel vocht is dan ventileer je waarschijnlijk te weinig.
Boven aan het trapgat zit als eerste de badkamer waar praktisch altijd tijdens en na het douchen de raam een stukje open staat.
Ik meet een relatieve vochtigheid van 70% bij 14 graden. Is dat bij 19/20 graden relatief rond de 60% wat eigenlijk normaal is?

Misschien is het vocht daar bij deze temperaturen logisch gezien de dauwpunt temperatuur en het afkoelen van de lucht op het koudste stukje van de hal, in dit geval het hout rondom de voordeur zoals te zien op de foto die ik eerder postte. De warmte die er is trekt natuurlijk via de trap naar boven.

Ik heb er wel eens aan gedacht de onderste traptrede minder diep te maken en er een glazen schuifdeur te plaatsen. Dan kunnen de deuren naar de hal open en de warmtepomp krijgt er een kleine ruimte bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Trebbors op 13-11-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Error

[ Voor 99% gewijzigd door Trebbors op 13-11-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Appie Heijn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:49:
[...]
Ik kom met enige regelmaat in een gebouw waar de insteltemp 22 is maar dit wordt nooit behaald, blijft hangen op 19-20, De cassette unit blaast weinig warme lucht na een 5-10 minuten, blijf dit wazig vinden. Betreft een Daikin systeem met Cassette in een kleine ruimte en een kanaal unit in de luchtbehandeling voor de grote ruimte. Beide vertonen deze afwijking. Kan best een instelling zijn. Ik heb het systeem alleen niet bedacht en ingeregeld. Ben alleen gebruiker. Qua comfort is het prima te doen, alleen de getallen vind ik raar.
Dat heb ik hier nou juist ook met de FXTM binnenunit maar ben er achter de binnenunit zit zichzelf op te stoken omdat de temperatuursensor er vlak naast zit, de warmte blijft daar een beetje hangen, De klep meer naar voren richten verhelpt het(ik heb hem bijna net zover naar voren alsof je hem op de koelstand hebt staan).

Ik kan hem gewoon op 30c zetten en nog gebeurd er weinig, klep naar voren is vrijwel direct hete lucht eruit, en ondanks je hem handmatig fansnelheid op max zet gaat hij niks harder blazen wanneer hij een hoge temp registreerd.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2019 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Trebbors schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:47:
[...]
Boven aan het trapgat zit als eerste de badkamer waar praktisch altijd tijdens en na het douchen de raam een stukje open staat.
Dat is misschien wel je probleem. Zit die badkamer toevallig aan de windkant? Oftewel, waait door de winddruk op dat open raam de vochtige lucht van het douchen niet juist je overloop in?
Want dat is wat je precies niet wilt. Het is niet voor niets dat bij mechanische ventilatie er altijd wordt afgezogen in de badkamer.
Mijn tip: Upgrade je badkamer met mechanische ventilatie, maak dat badkamerraam voorgoed dicht en zorg voor een kier onder de deur (of een rooster erin) voor de aanvoer van voorverwarmde lucht uit je hal/overloop.
Zo blijft je badkamer veel warmer en heb je het vocht buiten ipv binnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Trebbors schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:47:
[...]
Ik meet een relatieve vochtigheid van 70% bij 14 graden. Is dat bij 19/20 graden relatief rond de 60% wat eigenlijk normaal is?

Misschien is het vocht daar bij deze temperaturen logisch gezien de dauwpunt temperatuur en het afkoelen van de lucht op het koudste stukje van de hal, in dit geval het hout rondom de voordeur zoals te zien op de foto die ik eerder postte. De warmte die er is trekt natuurlijk via de trap naar boven.

Ik heb er wel eens aan gedacht de onderste traptrede minder diep te maken en er een glazen schuifdeur te plaatsen. Dan kunnen de deuren naar de hal open en de warmtepomp krijgt er een kleine ruimte bij.
Normaal is relatief, maar 60% is aan de max van wat men vaak als 'wenselijk' ziet en dus 70% volgens de meeste normen 'hoog'.

Nu maakt dat qua gezondheid IMHO niet noodzakelijk zo veel uit (mensen op deze aardbol gedijen prima in gortdroge tot volledig verzadigde lucht), maar verklaart inderdaad je vocht op de deur.

De suggestie van @Andrehj is een goede. Aanvullend je kunt eventueel ook eerst testen door de badkamerdeur even 'dwangmatig' (*) dicht te houden na het douchen voor een weekje. Het hangt van je medebewoners af, maar ik heb er bijvoorbeeld een paar die altijd 'stomend' willen douchen, en zonder mechanische ventilatie krijg ik dan echt te veel vocht in mijn huis als de wind verkeerd staat. Maar 'dwangmatig'de deur dicht doen na het douchen helpt dan al behoorlijk.

*) beschrijving van mijn gedrag zoals gegeven door medebewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin mbt luchtvochtigheid niet helemaal.
Mensen in een droog of nat klimaat zijn eraan gewent, wij leven in een nat klimaat als je het gort droog in huis maakt mja....

Boven 60% verhoogde kans op schimmel zeker bij oude huizen, onder 40% beschadigingen aan meubels/scheuren hout etc, je merkt het zelf o/a statisch zijn, droge lippen, droge huid, het voelt koud aan maar ook zaken als concentratieproblemen, verminderde weerstand, meer stof, hoofdpijn/vermoeidheid kunnen daardoor optreden.

Als het hier droog is kan ik stoken wat ik wil maar het blijft koud aanvoelen, de combi luchtvochtigheid en temp hebben heel veel te maken met elkaar voor het uiteindelijke comfort.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 13-11-2019 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Andrehj schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is misschien wel je probleem. Zit die badkamer toevallig aan de windkant? Oftewel, waait door de winddruk op dat open raam de vochtige lucht van het douchen niet juist je overloop in?
Want dat is wat je precies niet wilt. Het is niet voor niets dat bij mechanische ventilatie er altijd wordt afgezogen in de badkamer.
Mijn tip: Upgrade je badkamer met mechanische ventilatie, maak dat badkamerraam voorgoed dicht en zorg voor een kier onder de deur (of een rooster erin) voor de aanvoer van voorverwarmde lucht uit je hal/overloop.
Zo blijft je badkamer veel warmer en heb je het vocht buiten ipv binnen.
Merci. Even een opsomming:

De badkamer staat op het noorden.
Voor de raam, als die openstaat op een kier van +/- 30cm, is altijd de rolluik gesloten met geopende kieren.
Onder de deur is een flinke kier zodat lucht aangezogen kan worden. Tevens is er mechanische ventilatie die tijdens en langere tijd na het douchen voor de afzuiging zorgt. Ventilatierooster zit precies boven de douche.

Koude lucht kan minder vocht bevatten dus als ik de formule weet om de rel. vochtigheid te berekenen bij een hogere temperatuur dan weten we ook of de hogere rel. vochtigheid bij deze 14 graden normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:52:
@Armin mbt luchtvochtigheid niet helemaal.
Mensen in een droog of nat klimaat zijn eraan gewent, wij leven in een nat klimaat als je het gort droog in huis maakt mja....

Boven 60% verhoogde kans op schimmel zeker bij oude huizen, onder 40% beschadigingen aan meubels/scheuren hout etc, je merkt het zelf o/a statisch zijn, droge lippen, droge huid, het voelt koud aan maar ook zaken als concentratieproblemen, verminderde weerstand, meer stof, hoofdpijn/vermoeidheid kunnen daardoor optreden.

Als het hier droog is kan ik stoken wat ik wil maar het blijft koud aanvoelen, de combi luchtvochtigheid en temp hebben heel veel te maken met elkaar voor het uiteindelijke comfort.
Eens dat té vochtig schimmel en andere ongein geeft. Vandaag mijn opmerking over condens. Als je op 60-70 zit zou ik proberen dat op te lossen.

Te droog is echter grootdeels subjectief blijkt uit onderzoeken. Tot 30% heeft de neus geen moeite met bij-bevochtigen, en of je daaronder klachten krijgt is erg afhankelijk van de persoon en ook omgevingstemperatuur. Te warm levert ook klachten bij gelijke relatieve lage luchtvochtigheid. Droge lippen is ook versterkt door zelf overmatig met je tong je lippen te bevochtigen. Je kunt absoluut klachten krijgen, maar die zijn veelal mede gerelateerd aan andere factoren dan enkel de luchtvochtigheid.

Bovendien in diverse andere landen leeft men structureel onder de 40% en heeft 'nooit' klachten. Cultuur en gewoonte is ook belangrijk. Als je wisselingen hebt, merk je het meer dan als je constant iets hebt. Je ziet dan ook dat in Nederland veel aandacht is aan bevochtigen, terwijl in andere landen daar cultureel heel weinig aandacht aan besteed wordt. En in weer andere landen - Zuid Korea was bijvoorbeeld mijn ervaring - gaat men in de winter zelfs voor Nederlandse begrippen helemaal los met bijbevochtigen in huis en op kantoor.

Maar volgens mij zijn we het eens, want "de combi luchtvochtigheid en temp hebben heel veel te maken met elkaar voor het uiteindelijke comfort".

Wat wel een harde grens is is statische elektriciteit. Bij syntetische producten (kleding of banken/stoelen) krijg je vanzelf ellende bij te lage %. Ikzelf heb gelukkig overal leer en hout, dus geen ellende, maar in vorige woningen veel permanente 'stroom'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
basvn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:55:
[...]

Je zou de ventilatie iets hoger kunnen zetten. had gisteravond exact hetzelfde.
als hij zacht blaast, blijft de warmte rond de binnenunit hangen, en gaat hij niet aan.
heb hem op stand 3(van 4) gezet, en swing aan. en toen was het al snel beter
Tot op heden lijkt dit de beste zet te zijn. Temp iets verhoogd en nu krijgt hij het lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@antonboonstra grofweg 3% per graad.

[ Voor 91% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier vandaag voor het eerst m'n Mitsubishi multisplit R32 systeem echt gebruikt om te verwarmen. Installatie zelf gedaan, leuke klus, nu alleen nog de koofjes maken om de leidingen weg te werken. De installatie bestaat uit een 7.2kw buitendeel, 1x3.5kw binnendeel en 3x2.5kw binnendelen.

Gevoelsmatig vind ik het verbruik niet heel laag tot nu toe. Om de werkkamer (3x2m) van een graad of 15 naar 19 graden te trekken draait 'ie nu al een tijdje op een 800w:

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/a8432622c86159be1c2fdc5ecb64b6dd.png

Eerste piek is experimentje om de woonkamer te verwarmen, ging op zich wel redelijk vlot.

De lucht/water warmtepomp verbruikt voor m'n gevoel minder, dit is om 2.5 graden bij te stoken op de benedenverdieping met vloerverwarming:

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/f5e2fe2ec9256ce1185a80fe76b934b6.png

(de piek is tapwaterbereiding). Morgen dag thuiswerken en maar eens in de gaten houden. Klopt het dat de koppelingen bij de andere binnenunits ook warm worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2019 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@vinom Draai nu ook weer 24/7, werkt nu prima.
aan/uit stoken = 4,5 kwh met 22,5c (alleen namiddag 16h-23h).
Doorstoken 24h = 6,3 kwh met 19,5c.

In verleden was het geen succes, maar dat kwam dus dat ik aan "over ventileren" was, Venta LW45 had nog moeite om 77m3 luchtvochtigheid te handhaven terwijl dat ding ontworpen is voor 187 m3...
Kon dagelijks bak flink vullen met water, en een dubbele terugslagklep in de afzuigkap van keuken geplaatst(de andere klep sloot niet zo geweldig).

CMPfreq hier rond 18.

@Verwijderd Wil je een goede vergelijking dan CV ketel uit en geheel op l/l stoken.
Is 1 binnenunit op een MP aan niet gewoon veel te weinig ?
Een CV ketel wordt ook erg onzuinig als er maar 1 radiator open is.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Sjors81 op 16-11-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Sinds een aantal weken onze daikin gebruikt als hoofdverwarming. Hij krijgt de woonkamer prima en snel op temperatuur (21,5graad). Nu is het alleen zo dat we als we langere tijd op de bank zitten vooral de benen en handen koud worden. De zithoek zit redelijk dicht op de llwp. Heb niet echt een tochtlek gevonden en wil eigenlijk nu iets zoeken om bij te verwarmen. Vooralsnog zou ik kiezen voor infrarood ipv een convectorkacheltje. Wat is nu alleen wijsheid qua capaciteit aangezien er al sprake is van een hoofdverwarming. De woonkamer is ca. 45m2 groot waarvan de zithoek circa 10 a 12m2 bedraagt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Mijn dochters en ik zijn dol op fleecedekentjes, vrouwenhuishouden :) Mijn zithoek is vrij ver van de unit en de temperatuur is er iets lager. Je kunt er gewoon een graad bovenop gooien en kijken of het helpt. Sowieso moet ik de thermostaat hoger zetten naarmate het buiten kouder wordt. In het begin van de herfst op 21-22, met de kou van afgelopen week op 23. De werkelijke kamertemperatuur komt daarmee steeds op 20-21 graden.
Verder helpt het om 24/7 te verwarmen zodat de hele kamer op aangename temperatuur komt (geen koud voelende muren) en niet alleen de lucht.
Veel mensen hebben een zithoek in hoekopstelling. Je kunt dan qua IR overwegen om twee kleine panelen van pakweg 300- 400 W per stuk te nemen zodat je beide 'helften' van de zithoek goed bereikt en ze eventueel los van elkaar kunt gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door mv8tekst op 16-11-2019 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Nu online

hnq

Sjors81 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:41:
Sinds een aantal weken onze daikin gebruikt als hoofdverwarming. Hij krijgt de woonkamer prima en snel op temperatuur (21,5graad). Nu is het alleen zo dat we als we langere tijd op de bank zitten vooral de benen en handen koud worden. De zithoek zit redelijk dicht op de llwp. Heb niet echt een tochtlek gevonden en wil eigenlijk nu iets zoeken om bij te verwarmen. Vooralsnog zou ik kiezen voor infrarood ipv een convectorkacheltje. Wat is nu alleen wijsheid qua capaciteit aangezien er al sprake is van een hoofdverwarming. De woonkamer is ca. 45m2 groot waarvan de zithoek circa 10 a 12m2 bedraagt
Vergelijkbare situatie hier. Nu 5 weken een daikin ftxm als hoofdverwarming. CV nog achter de hand maar nog niet aan gehad. Het is wat zoeken naar de juiste instelling met dit apparaat, merk ik. Zithoek bij ons ook ver van de unit. Overdag geen probleem maar ‘s avonds toch wel behoefte aan wat meer. Daarom een ir paneel (950watt) besteld die boven de zithoek aan het plafond komt. Heb liever iets over, qua capaciteit. Dan kan de daikin op de fluisterstand verwacht ik, en kan de gaskraan definitief dicht😀.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
mv8tekst schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:47:
Mijn dochters en ik zijn dol op fleecedekentjes, vrouwenhuishouden :) Mijn zithoek is vrij ver van de unit en de temperatuur is er iets lager. Je kunt er gewoon een graad bovenop gooien en kijken of het helpt. Sowieso moet ik de thermostaat hoger zetten naarmate het buiten kouder wordt. In het begin van de herfst op 21-22, met de kou van afgelopen week op 23. De werkelijke kamertemperatuur komt daarmee steeds op 20-21 graden.
Verder helpt het om 24/7 te verwarmen zodat de hele kamer op aangename temperatuur komt (geen koud voelende muren) en niet alleen de lucht.
Veel mensen hebben een zithoek in hoekopstelling. Je kunt dan qua IR overwegen om twee kleine panelen van pakweg 300- 400 W per stuk te nemen zodat je beide 'helften' van de zithoek goed bereikt en ze eventueel los van elkaar kunt gebruiken.
Merk wel dat hij bij mij ook een graadje hoger mag maar daarmee komt de kamertemp ook gewoon een graadje hoger. Het lijkt erop dat de kou in de zithoek erger is op het moment dat hij op standje auto staat, als ik de fan op 2 zet lijkt het minder te zijn.
Pagina: 1 ... 78 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2