Femme schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:53:
Vraagje: zou je een wandunit (Panasonic CS-Z50VKEW zit ik aan te denken) kunnen omkasten zodat ie onderdeel wordt van een zwevende kast? Roosters er boven en er onder? Ik wil mogelijk een lucht/lucht wp gaan gebruiken aan een muur die onder het schuine dakvlak maar ca. 1,5 meter hoog is. Hoog aan de muur kan niet en vloerunits zijn vrij hoog en passen ook niet mooi in ons radiatorloze huis.
Daar zijn ze natuurlijk niet voor gemaakt, maar het moet in theorie gewoon kunnen. Het blijft uiteindelijk gewoon een radiator met een gas-stuurklep, een fan en een filter, al dan niet met een mooi plastic kastje. Ik heb nog even in de catalogi zitten zoeken, want Daikin
had een mooi compact inbouw-vloermodel die je achter een valse wand of in een convectorput zou kunnen verstoppen, maar die is helaas niet meer leverbaar. Ik denk bij het inbouwen van een normale wandunit iig aan de volgende aandachtspunten:
- Zorg dat je een zeer goede afsluiting realiseert tussen de in- en uitblaas "zone", anders gaat de unit zn eigen uitblaaslucht weer opzuigen in die kast en dan slaat ie gelijk af.
- Zorg dat de voor- en/of bovenkant van die "kast" er makkelijk en herhaaldelijk zonder schade af kan, want je moet wel vrij regelmatig je filters stofzuigen, ionizer in de week zetten, etc.
- Bij de uitblaas kant zou ik de binnenkant van de kast isoleren (je hebt van die kant- en klare plak-isolatie voor kanalen), zowel om condensvorming bij het koelen te voorkomen als voor het extra uitblaas-geluid wat je anders creëert.
- De uitblaas-lamel zal waarschijnlijk niet meer lekker werken, dus je hebt dan iets anders nodig om te zorgen dat je bij verwarmen de lucht omlaag en bij koelen juist omhoog uitblaast. Bijvoorbeeld zoiets, al dan niet op maat gemaakt (denk aan auto-ventilatieroosters):
https://www.ventilatiesho.../wandroosters-instelbaar/
- De normale IR-afstandsbediening zal w.s. niet of niet goed meer werken, je hebt dan dus iets van een bedrade bedieningsmodule of wifi controller erbij nodig.
Edit: Ik weet niet hoe dat bij een panasonic zit, maar ik bedenk me net dat bij daikin de IR-module meestal "los" of als vastgeschroefd printje in de unit zit. Die zou je natuurlijk ook gewoon kunnen verplaatsen naar de voorkant van je zelf te bouwen kastje. Je bent handig genoeg om eventueel wat draadjes te verlengen.
[
Voor 6% gewijzigd door
RonJ op 20-11-2019 13:41
]
All-electric.