Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.495 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 16:08
Sjors81 schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:50:
[...]

Merk wel dat hij bij mij ook een graadje hoger mag maar daarmee komt de kamertemp ook gewoon een graadje hoger. Het lijkt erop dat de kou in de zithoek erger is op het moment dat hij op standje auto staat, als ik de fan op 2 zet lijkt het minder te zijn.
Hoe hoger de fan stand des te beter verwarmd hij, en stookt hij het zuinigst.
Zet er maar een Watt meter tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
Heeft iemand nog advies waar ik een makkelijke how-to kan vinden om de cmpfreq te loggen ?

Ik draai nu Domoticz op Windows 10, een kant en klare plugin voor Daikin controller aanwezig en werkt prima, maar geen power consumption of cmpfreq aanwezig...
Defrost actie is wel te zien doordat de binnentemp tijdelijk daalt.

Via de Daikin app is het stroomverbruik wel te zien maar dat zijn tijdsblokken van 2u dus niet accuraat genoeg.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjors81 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:41:
Sinds een aantal weken onze daikin gebruikt als hoofdverwarming. Hij krijgt de woonkamer prima en snel op temperatuur (21,5graad). Nu is het alleen zo dat we als we langere tijd op de bank zitten vooral de benen en handen koud worden. De zithoek zit redelijk dicht op de llwp. Heb niet echt een tochtlek gevonden en wil eigenlijk nu iets zoeken om bij te verwarmen. Vooralsnog zou ik kiezen voor infrarood ipv een convectorkacheltje. Wat is nu alleen wijsheid qua capaciteit aangezien er al sprake is van een hoofdverwarming. De woonkamer is ca. 45m2 groot waarvan de zithoek circa 10 a 12m2 bedraagt
Wijsheid is misschien langer te gaan stoken en luchtvochtigheid rond 50% houden.
Mijn ervaring bij aan/uit stoken, de zitgedeelte van de keuken werd nooit comfortabel de CV thermonstaat in de keuken bevestigde dat, bij langer doorstoken werd het recht getrokken.

IR platen geen goede ervaring mee, aan de wand of vloerverwarming nog wel maar aan het plafond niet echt.

De binnenunit hier heeft een nare eigenschap als de uitblaasklep te ver naar beneden staat blijft de warmte nogal hangen en registreert het is warm genoeg en gaat terug, ga voor de proef eens minimaal 48h doorstoken en bekijk de situatie dan opnieuw.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:54
Ok en zet je dan de temp gedurende de nacht wel iets lager of laat je hem 24uur gewoon constant op 22graden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zet hem iets lager (20), in de nacht heb je meer kans op vochtige lucht buiten (en defrosts).
De kunst is om geen grote verschillen te laten ontstaan waardoor de airco gas moet geven.
Ook warm je de massa van het huis beter op wat meer comfort geeft.
Om de compressor te sparen heb ik het maximale vermogen begrensd op 75%.
In de praktijk heb je 100% niet nodig als je langdurig stookt.
Dan heb ik nog de eco stand die hem zeer langzaam laat regelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:14:
(de piek is tapwaterbereiding). Morgen dag thuiswerken en maar eens in de gaten houden. Klopt het dat de koppelingen bij de andere binnenunits ook warm worden?
Welke software en hardware (meters) gebruik jij om deze grafieken te maken? Hoe is het nu met het gebruik?

7.2 kW is ook behoorlijk veel? Hoe groter de unit hoe minder er terug gemoduleerd kan worden!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Speedy-Andre Econo of stroombesparingsstand doet niks meer als de unit eenmaal de boel op temp heeft, Of je moet vergeten de buitendeur van je huis dicht te doen ofzo...
- Hier begrenst op 25%, maar heb gezien dat een defrost alsnog op 100% gebeurd.

@Sjors81 Beetje aanvoelen wat handig is, Hier laat ik de woonkamer contant op 19,5c omdat de unit dan al vrijwel op minimaal draait, zet ik hem nog lager komt pendelen om de hoek kijken.
Als ik rustig zit achter PC/TV wil ik er nog wel eens 1 graad bijgooien soms maar voor grote gedeelte gewoon op 1 temp.
Nachtverlaging kan maar meer dan 2c zou ik niet doen is mijn ervaring, het verbruik loopt wel terug als je langere tijd doorstookt.

@traders Slimme stekkers met energiemonitor kunnen het maar een geschikte ben ik ook nog naar opzoek, heb hier ook domoticz draaien en kan wat zaken loggen(uitlezen), helaas hebben ze cmpfreq eruit gehaald dus dat wordt een klus om het er in te krijgen (kan het wel actueel zien maar wordt niet gelogged).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:26
@mr_evil08 Ik log cmpfreq vanaf het begin al in Domoticz met het script van @PentaClover

Werkt het bij jou niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/81fc2f3c968dd8ecf85f31ba659b36bd.png

Het dichtpurren van de doorvoer heeft effect gehad, hij loopt mooi rustig. Het is zeker zuiniger dan met een electrische blower de hele dag stoken en een stuk prettiger omdat het stiller is en rustiger. Maar ik heb toch wel sterk het idee dat de LG L/W warmtepomp zuiniger, de airco kan nog verder terugmoduleren maar doet het niet en verbruikt praktisch hetzelfde als de LG waarmee ik de hele woonkamer e.d. warmstook.

Woonkamer (70m2 open trap):

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/168ae6bcf4a3020daf14c7bf6f7f80dc.png

Werkkamer (8m2)

Afbeeldingslocatie: https://i.paste.pics/8423b8007d83a1989a215908fb2b78e9.png

Beiden ca 4.1kwh verbruikt. Ik zal eens meten, maar de uitvoertemperatuur van de LG is ook wel lager denk ik. Die stookt met 28 graden water, de airco zit zeker aan het begin van de dag wel hoger met de uitvoertemperatuur. Lastig vergelijken zonder COP-meters maar toch :)
traders schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:46:
[...]

Welke software en hardware (meters) gebruik jij om deze grafieken te maken? Hoe is het nu met het gebruik?

7.2 kW is ook behoorlijk veel? Hoe groter de unit hoe minder er terug gemoduleerd kan worden!?
Totale stack voor de grafieken hier is:

MQTT
Telegraf
InfluxDB
Grafana

Daarnaast gebruik ik nog HomeAssistant/Nodered/zigbee2mqtt

Hardware is een Blitzwolf SPH2 geflashed met esphomelib. Verbruik is beter, maar wat ik al aangeef, de l/w is zuiniger. Hij kan nog wel verder terug dan wat 'ie nu doet, ik heb hem op 230w zien lopen hetzelfde als de single split van pa die we een tijd terug hebben geinstalleerd. Nu aan het einde van de dag loopt 'ie op zo'n 300-400w.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2019 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Sjors81 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:41:
Sinds een aantal weken onze daikin gebruikt als hoofdverwarming. Hij krijgt de woonkamer prima en snel op temperatuur (21,5graad). Nu is het alleen zo dat we als we langere tijd op de bank zitten vooral de benen en handen koud worden. De zithoek zit redelijk dicht op de llwp. Heb niet echt een tochtlek gevonden en wil eigenlijk nu iets zoeken om bij te verwarmen. Vooralsnog zou ik kiezen voor infrarood ipv een convectorkacheltje. Wat is nu alleen wijsheid qua capaciteit aangezien er al sprake is van een hoofdverwarming. De woonkamer is ca. 45m2 groot waarvan de zithoek circa 10 a 12m2 bedraagt
Alvorens iets aan te passen is het ook wijsheid om even na te meten of de zaak daadwerkelijk snel op temperatuur komt. Het is een bekend verschijnsel dat afhankelijk van de kameropstelling etc de unit te snel denkt dat hij 'op temperatuur zit'. Dit simpelweg omdat de sensor in de unit zelf zit en dus én hoog én op maar een paar cm van het warmte-element.

Of heb je een externe termostaat aangesloten?

Zo niet, is soms simpelweg de zaak op 22 graden zetten al goed, zodat die inderdaad langer door verwarmt. Of als geluid geen probleem is, harder laten blazen zodat je meer luchtverwisseling krijgt. Afhankelijk van de kameropstelling heeft dat ook soms effect omdat de sensor langer/meer kamerlucht krijgt.

Of als je inderdaad vastgesteld hebt dat die te snel afslaat een externe termostaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 10:49

SFA

Hoi allemaal,

Ik zou graag van jullie willen weten wat er vandaag de dag aan te raden is voor een ruimte van ongeveer 130 m3 (wat redelijk geïsoleerd gaat worden). Zou een vloermodel van 5 kw voldoende zijn? Of toch een krachtigere wand airco die deels achter een rooster verwerkt kan worden?

ID.4 1ST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

mv8tekst schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:47:
.......
Veel mensen hebben een zithoek in hoekopstelling. Je kunt dan qua IR overwegen om twee kleine panelen van pakweg 300- 400 W per stuk te nemen zodat je beide 'helften' van de zithoek goed bereikt en ze eventueel los van elkaar kunt gebruiken.
De meeste panelen die ik ken moet je aan de wand schroeven.
Dat vind ik een nadeel.
Kijk eens naar deze verwarmingslamp voor reptielen:
https://nl.aliexpress.com....8148356.1.49e138e0ezpmal

Ik heb er 1 in een bureaulamp gedraaid, en ben bijzonder tevreden.
Op 60 cm afstand voel ik de straling goed, en wat mij niet raakt helpt toch om mijn omgeving te verwarmen.

Edit: Ondanks de slechte omschrijving op de chinese site; deze 'lamp' straalt geen zichtbaar licht uit.

[ Voor 6% gewijzigd door FD2 op 19-11-2019 17:34 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Er gaat hier over niet al te lange tijd airco geplaatst worden (n het nieuwe huis, had het al in het oude huis :+ ) , waarbij 2 units de buizen door de vloer van de kamer gevoerd moeten worden zodat deze in een kast een kamer beneden uitkomen. Dat zijn dus 2 x 2 buizen van 1/4"en 3/8" + 2 x 12mm voor condens afvoer + stroom

Wat is wijsheid mbt de diameter van het gat? Ik zat zelf te denken aan 100mm (een vierkant van 10 x 10) , dat lijkt mij meer dan zat voor 4 van die buizen + condens?

Edit: ze gaan uit van 63mm van een murdoorvoer voor één unit. Zal het dus moeten verdubbelen wat uitkomt op 125mm (vierkant van 12.5cm x 12.5 cm) Dat is een aardig gat :+ (note: de kamers grenzen aan elkaar. Unit één doet een muurdoovoer naar unit 2 en zal daar tezamen met de leidingen naar beneden gaan. Daar zullen ze naar de buitenmuur kunnen)

Kan het helaas niet op het dak kwijt (liggen zonnenpanelen, plat dak) en onder de dakpannen kan ook niet omdat ik geen conventionele pannen heb.

[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 19-11-2019 10:07 . Reden: Was de condensafvoer vergeten. Moest dus niet 64 maar 100 zijn ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
FD2 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 00:46:
[...]

De meeste panelen die ik ken moet je aan de wand schroeven.
Dat vind ik een nadeel.
Kijk eens naar deze verwarmingslamp voor reptielen:
https://nl.aliexpress.com....8148356.1.49e138e0ezpmal

Ik heb er 1 in een bureaulamp gedraaid, en ben bijzonder tevreden.
Op 60 cm afstand voel ik de straling goed, en wat mij niet raakt helpt toch om mijn omgeving te verwarmen.
Ik heb deze op het toilet in de winter. Gewoon een snoerboer met keramische fitting, zodat die niet tegen het plafond zit.

Je moet anders wel opletten met de wattages die je in een (buro)lamp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Notna Onder een vloer heb je weinig tot geen afschot, blijft het condensvocht daar dan niet staan :?
Of staat het hele pand scheef? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:31:
@Notna Onder een vloer heb je weinig tot geen afschot, blijft het condensvocht daar dan niet staan :?
Of staat het hele pand scheef? :+
Ik moet mijzelf verduidelijken :+

Units komen aan de muur en de buizen gaan dan recht naar beneden. Daar komen ze door het plafond van de kamer eronder uit, waar ze een bocht naar rechts maken (onder afschot) naar de buiten muur en daar weer naar beneden gaan naar de unit. Dit is boven een inbouwkast, dus je ziet er niets meer van :)

Ik heb dus, incl een paar bochten, afschot voor het water :) Zodra het er in zit zal ik wat fotos maken, zal welliucht wat duidelijker zijn :Y

Airco meneer net aan de lijn gehad; 80mm is groot zat blijkbaar. Dat scheelt al weer :+

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 19-11-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is inmiddels wel, ga qua capaciteit niet te krap zitten; de unit moet niet pendelen, dat is funest, maar juist op deellast draaien spaart de compressor, geeft minder herrie is energieefficienter dan vol gas moeten draaien omdat het buitendeel het maar net trekt.

Met de airco moet ik nog wat ervaring opdoen, maar zelfs met nu maar 1 (2.5kw max) van de 4 (3x2.5kw+3.5kw) binnenunits aan op een 7.2kw model die 8m2 bij 6 graden buitentemperatuur staat te verwarmen pendelt 'ie niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rkRg8mf/image.png

Ik had nog wel een grotere buitenunit kunnen kiezen feitelijk, maar in dit geval was die stap (omdat ik dan écht groter ging) een behoorlijk dure én ik heb al een warmtepomp voor de verwarming. Voor de koeling heeft deze jongen ook méér dan capaciteit zat en zal 'ie ook daar op deellast draaien.

Ook mijn 9kw l/w warmtepomp is zwáár overbemeten aldus de meesten, de meeste installateurs komen hier met max een 5kw aan zetten, maar in de praktijk werkt het fantastisch. Ding staat op lage vermogens zonder pendelen te draaien, bij een grote unit is met name je minimumvermogen van belang. Klopt dat een beetje bij relevante buitentemperaturen en afgiftevermogen, ga dan zo groot als geld/fysieke plaatsing/etc toelaten.

Haal je dit spul uit Spanje/Portugal dan kost een grotere unit weinig meer dan een kleinere. Heb er een keer wat over geschreven

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Notna schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:47:
Er gaat hier over niet al te lange tijd airco geplaatst worden (n het nieuwe huis, had het al in het oude huis :+ ) , waarbij 2 units de buizen door de vloer van de kamer gevoerd moeten worden zodat deze in een kast een kamer beneden uitkomen. Dat zijn dus 2 x 2 buizen van 1/4"en 3/8" + 2 x 12mm voor condens afvoer + stroom

Wat is wijsheid mbt de diameter van het gat? Ik zat zelf te denken aan 100mm (een vierkant van 10 x 10) , dat lijkt mij meer dan zat voor 4 van die buizen + condens?

Edit: ze gaan uit van 63mm van een murdoorvoer voor één unit. Zal het dus moeten verdubbelen wat uitkomt op 125mm (vierkant van 12.5cm x 12.5 cm) Dat is een aardig gat :+ (note: de kamers grenzen aan elkaar. Unit één doet een muurdoovoer naar unit 2 en zal daar tezamen met de leidingen naar beneden gaan. Daar zullen ze naar de buitenmuur kunnen)

Kan het helaas niet op het dak kwijt (liggen zonnenpanelen, plat dak) en onder de dakpannen kan ook niet omdat ik geen conventionele pannen heb.
Verdubbelen krijg je 4x zoveel ruimte. Bij een vierkant is 8*8 al voldoende. Ik heb 4 leidingen, 2 afvoeren en 2 signaalkabels in een Inaba Denko 77mm gepropt. Vermoed dat dat 77*60 is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

I-King schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:29:
[...]

Verdubbelen krijg je 4x zoveel ruimte. Bij een vierkant is 8*8 al voldoende. Ik heb 4 leidingen, 2 afvoeren en 2 signaalkabels in een Inaba Denko 77mm gepropt. Vermoed dat dat 77*60 is oid.
Ik ga nu dus ook voor een vierkant van 8 x 8. Ik maak Switserse kaas van de vloer en beitel de rest eruit. Gaat opvallend makkelijk :Y

Edit:

8 x 7.5 geworden uiteindelijk. Ik zat precies in een kanaal van de vloerkanaalplaat. Scheel een hoop breken en boren :+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-wGRt9hhvwl0/XdP3YFPDN7I/AAAAAAAAUb4/5zeABvweBVIW2PUynn4yOf5MQUgrCjuGwCK8BGAsYHg/s0/2019-11-19.jpg

En ja, ik zat met dat gat dat je onderin zit tever naar beneden waardoor ik in de verkeerde kamer uitkwam :') :+ :$

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 19-11-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ja, beetje roodband in het gat beneden duwen, betongat valt wel weer af te smeren met cement of vol te purren. Allemaal op te lossen. Had hier ook een behoorlijk gat in de muur zitten, waar een beetje pur al niet goed voor is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04
Vraagje over de condensafvoer.

Ik ben de zolder aan het verbouwen en wil in de toekomst misschien een L/L warmtepomp voor het verwarmen en koelen van de zolderkamer. Daarvoor kan ik nu alvast het e.e.a. voorbereiden zodat ik later de leidingen makkelijk en mooi kan wegwerken. Ik heb ergens gelezen dat de condensafvoer met een slang naar buiten gaat. Is het ook mogelijk deze aan de sluiten op het binnenriool?

Het voordeel is dat ik geen afvoer naar buiten hoef te maken. Het nadeel is misschien dat de stankafsluiter of sifon droog komt te staan als de airco een tijdje niet wordt gebruikt. Ik denk aan een flexibele slang die ik makkelijk weg kan werken in een holle wand en er nu alvast inleg.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige risico is dat de lucht van het riool via je aircounit naar binnen komt. Bochtje maken waar het water in blijft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
factor15 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:26:
Ik heb ergens gelezen dat de condensafvoer met een slang naar buiten gaat. Is het ook mogelijk deze aan de sluiten op het binnenriool?
Ja, dat doe je dan met een zgn droogsifon.
Het voordeel is dat ik geen afvoer naar buiten hoef te maken. Het nadeel is misschien dat de stankafsluiter of sifon droog komt te staan als de airco een tijdje niet wordt gebruikt
Daar heeft een droogsifon dus geen last van.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:28:
Enige risico is dat de lucht van het riool via je aircounit naar binnen komt. Bochtje maken waar het water in blijft staan?
Dat werkt niet, omdat dat water in de winter verdampt. Een droogsifon heeft dat probleem niet:
https://www.installatiepr...t-dit-waterslotloze-sifon
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/0/6/6/9200000094966607_1.jpg
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:17:
Met de airco moet ik nog wat ervaring opdoen, maar zelfs met nu maar 1 (2.5kw max) van de 4 (3x2.5kw+3.5kw) binnenunits aan op een 7.2kw model die 8m2 bij 6 graden buitentemperatuur staat te verwarmen pendelt 'ie niet.
Welke buitenunit (van welk merk) kan zo mooi terugmoduleren? Want ik had net bedacht om naar aanleiding van de slechte ervaringen van @Ray in dit topic (met een Daikin 4MXM68, die minimaal 1200 W opneemt bij verwarmen, en dus enorm pendelt bij lage warmtevraag) maar twee duo-splits te gaan kopen.
Jouw grafiek gaat tot zo'n 600 Watt terug, wat toch een factor 2 beter is dan de Daikin. Welk merk doet dat zo goed?

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 19-11-2019 19:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:04
Mooi, wist niet dat er een droogsifon bestaat.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Andrehj zeer goede vraag, had ik een paar jaar geleden graag geweten....

dit jaar helemaal niet meer verwarmen. ga kijken voor een warmte pomp boiler om de bovenverdieping warm te houden ipv cv, beetje jammer want er hangt over een binnen unit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Zie een eerder bericht van hem.
Het frappante is dat @Verwijderd juist vond dat de opgenomen 800W aan de hoge kant was..
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:14:
Heb hier vandaag voor het eerst m'n Mitsubishi multisplit R32 systeem echt gebruikt om te verwarmen. Installatie zelf gedaan, leuke klus, nu alleen nog de koofjes maken om de leidingen weg te werken. De installatie bestaat uit een 7.2kw buitendeel, 1x3.5kw binnendeel en 3x2.5kw binnendelen.

Gevoelsmatig vind ik het verbruik niet heel laag tot nu toe. Om de werkkamer (3x2m) van een graad of 15 naar 19 graden te trekken draait 'ie nu al een tijdje op een 800w:

[Afbeelding]

Eerste piek is experimentje om de woonkamer te verwarmen, ging op zich wel redelijk vlot.

De lucht/water warmtepomp verbruikt voor m'n gevoel minder, dit is om 2.5 graden bij te stoken op de benedenverdieping met vloerverwarming:

[Afbeelding]

(de piek is tapwaterbereiding). Morgen dag thuiswerken en maar eens in de gaten houden. Klopt het dat de koppelingen bij de andere binnenunits ook warm worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het verschil in oppervlakte vind ik wel wat veel ja. Vergelijk van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://snipboard.io/I2O8Vy.jpg

De LG doet 70+m2 aan vloerverwarming, de airco vandaag 12m2 aan werkkamer. Over de dag is het verbruik praktisch gelijk maar de woonkamer is toch wel even wat groter. Ik kan het cijfermatig niet keihard onderbouwen, daarvoor moet ik nog wat rekenen en ervaring opdoen, maar de LG lijkt zuiniger.

De airco is een Mitsubishi MXZ-4F72VF met MSZ-LN series binnenunits (R32, 3x2.5kw + 1x3.5kw). Die buitenunit kan schijnbaar op een 230w ook nog draaien (dat valt dan weer niks tegen, ik had meer start/stops verwacht), daar heb ik hem een tijdje rond zien hangen zonder pendelen. Nu grootste deel van de dag zo tussen de 300 en 400w :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vraagje: zou je een wandunit (Panasonic CS-Z50VKEW zit ik aan te denken) kunnen omkasten zodat ie onderdeel wordt van een zwevende kast? Roosters er boven en er onder? Ik wil mogelijk een lucht/lucht wp gaan gebruiken aan een muur die onder het schuine dakvlak maar ca. 1,5 meter hoog is. Hoog aan de muur kan niet en vloerunits zijn vrij hoog en passen ook niet mooi in ons radiatorloze huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
Femme schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:53:
Vraagje: zou je een wandunit (Panasonic CS-Z50VKEW zit ik aan te denken) kunnen omkasten zodat ie onderdeel wordt van een zwevende kast? Roosters er boven en er onder? Ik wil mogelijk een lucht/lucht wp gaan gebruiken aan een muur die onder het schuine dakvlak maar ca. 1,5 meter hoog is. Hoog aan de muur kan niet en vloerunits zijn vrij hoog en passen ook niet mooi in ons radiatorloze huis.
Daar zijn ze natuurlijk niet voor gemaakt, maar het moet in theorie gewoon kunnen. Het blijft uiteindelijk gewoon een radiator met een gas-stuurklep, een fan en een filter, al dan niet met een mooi plastic kastje. Ik heb nog even in de catalogi zitten zoeken, want Daikin had een mooi compact inbouw-vloermodel die je achter een valse wand of in een convectorput zou kunnen verstoppen, maar die is helaas niet meer leverbaar. Ik denk bij het inbouwen van een normale wandunit iig aan de volgende aandachtspunten:

- Zorg dat je een zeer goede afsluiting realiseert tussen de in- en uitblaas "zone", anders gaat de unit zn eigen uitblaaslucht weer opzuigen in die kast en dan slaat ie gelijk af.
- Zorg dat de voor- en/of bovenkant van die "kast" er makkelijk en herhaaldelijk zonder schade af kan, want je moet wel vrij regelmatig je filters stofzuigen, ionizer in de week zetten, etc.
- Bij de uitblaas kant zou ik de binnenkant van de kast isoleren (je hebt van die kant- en klare plak-isolatie voor kanalen), zowel om condensvorming bij het koelen te voorkomen als voor het extra uitblaas-geluid wat je anders creëert.
- De uitblaas-lamel zal waarschijnlijk niet meer lekker werken, dus je hebt dan iets anders nodig om te zorgen dat je bij verwarmen de lucht omlaag en bij koelen juist omhoog uitblaast. Bijvoorbeeld zoiets, al dan niet op maat gemaakt (denk aan auto-ventilatieroosters): https://www.ventilatiesho.../wandroosters-instelbaar/
- De normale IR-afstandsbediening zal w.s. niet of niet goed meer werken, je hebt dan dus iets van een bedrade bedieningsmodule of wifi controller erbij nodig. Edit: Ik weet niet hoe dat bij een panasonic zit, maar ik bedenk me net dat bij daikin de IR-module meestal "los" of als vastgeschroefd printje in de unit zit. Die zou je natuurlijk ook gewoon kunnen verplaatsen naar de voorkant van je zelf te bouwen kastje. Je bent handig genoeg om eventueel wat draadjes te verlengen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 20-11-2019 13:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

ronjansen87 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:17:
[...]

- De normale IR-afstandsbediening zal w.s. niet of niet goed meer werken, je hebt dan dus iets van een bedrade bedieningsmodule of wifi controller erbij nodig.
De Panasonic heeft ingebouwde wifi sinds de huidige generatie.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

BTS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:27:
[...]

De Panasonic heeft ingebouwde wifi sinds de huidige generatie.
Daikin tegenwoordig ook. Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik 4 controllers gekocht had :X :F

Dus als men nog interesse heeft in 4 Daikin Controllers voor (o.a) de FTXM; stuur maar een PM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:31:
[...]

Daikin tegenwoordig ook. Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik 4 controllers gekocht had :X :F

Dus als men nog interesse heeft in 4 Daikin Controllers voor (o.a) de FTXM; stuur maar een PM :+
niet dat ik ze echt nodig heb maar gewoon omdat het kan... wat kost dat nou nog....

iemand toevallig ervaring met als je er meerdere heb of je een cluster kan maken ?
met een tijdschema ?

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 20-11-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:28:
[...]

niet dat ik ze echt nodig heb maar gewoon omdat het kan... wat kost dat nou nog....
In NL: 90 euro ( :') ) per stuk.
Via eBay in Italië: 49 euro per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:30:
[...]

In NL: 90 euro ( :') ) per stuk.
Via eBay in Italië: 49 euro per stuk
das wel interessant als ik ze kan toepassen als cluster

iemand toevallig ervaring met als je er meerdere heb of je een cluster kan maken ?
met een tijdschema ?

als ik drie bovenunits tegelijk aan kan zetten met een bepaalde temp en na 15 minuten weer uit en dat per uur bijvoorbeeld kan herhalen zou ik ze wellicht nog kunnen gebruiken voor verwarmen. hoewel constant de klep open en dicht ook weer kabaal geeft maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:32:
[...]

das wel interessant als ik ze kan toepassen als cluster

met een tijdschema ?

als ik drie bovenunits tegelijk aan kan zetten met een bepaalde temp en na 15 minuten weer uit en dat per uur bijvoorbeeld kan herhalen zou ik ze wellicht nog kunnen gebruiken voor verwarmen. hoewel constant de klep open en dicht ook weer kabaal geeft maar goed
Waarom zou je ze continu aan en weer uit willen zetten? Maar om je vraag te beantwoorden, nee, je kan ze niet clusteren of groeperen a la Sonos. Het tijdsschema is vrij makkelijk in te stellen, maar gaat wel echt per unit: Edit: Sorry, moest toch even verder kijken dan mn neus lang is. Het kan wél degelijk in een cluster.
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/daikin_schedule2.jpeg

Ik vind trouwens een wifi controller niet persé een vervanger van een IR-remote. Klinkt leuk zo'n app en is erg handig voor gebruik buitenshuis, maar elke keer je telefoon erbij pakken thuis om de temperatuur te veranderen is niet zo handig als het lijkt. Doe mij dan toch maar een vast schermpje aan de muur.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 20-11-2019 12:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronjansen87 ipv aan uit kan ik natuurlijk beter een temp schema maken bedenk ik me en dan als cluster

als ik ze alle drie onafhankelijk van elkaar aan zet en ze niet tegelijk vragen krijg ik gependel

idee is dus als ik bv elk uur de temp voor alle drie naar een gewenst niveau zet dan na x minuten weer terug dat ze tegelijk aangaan en dus meer vragen dan min vermogen vd buiten unit en voordat er gependelt kan worden ze weer 'uit gaan'

woonkamer doet het weer. nu is ff ipad erbij en puzzelen.

als dat schema er eenmaal is in de app. stuurt de app ze dan ook aan ? maw moet er dan wifi verbinding zijn ? of 'upload' ie gewoon het schema naar de controller ?

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 20-11-2019 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@ronjansen87 Ik zie jouw screenshot van de Daikin app, die van mij is uitgebreider zoals ook de optie fluisterstand binnenunit beschikbaar in tijdschema (een boompje met maan).

@Ray Je kan gewoon per minuut instellen wat je wil, ook de optie binnenunit fluisterstand zit erin.
Instellingen blijven bewaard, wordt geupload in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:05:
@ronjansen87 ipv aan uit kan ik natuurlijk beter een temp schema maken bedenk ik me en dan als cluster

als ik ze alle drie onafhankelijk van elkaar aan zet en ze niet tegelijk vragen krijg ik gependel

idee is dus als ik bv elk uur de temp voor alle drie naar een gewenst niveau zet dan na x minuten weer terug dat ze tegelijk aangaan en dus meer vragen dan min vermogen vd buiten unit en voordat er gependelt kan worden ze weer 'uit gaan'

woonkamer doet het weer. nu is ff ipad erbij en puzzelen.

als dat schema er eenmaal is in de app. stuurt de app ze dan ook aan ? maw moet er dan wifi verbinding zijn ? of 'upload' ie gewoon het schema naar de controller ?
Dan pendel je dus in feite nog steeds, alleen forceer je het dan zelf op een aan/uit of hoog/laag schema van een uur. Dan kan je het gependel imho beter aan de unit zelf overlaten, die sturing houdt namelijk wel rekening met dingen als de olietemperatuur van je compressor e.d. en zal tot minder slijtage leiden. Ben trouwens wel nieuwsgierig naar het verschil in energieverbruik als je het op deze manier met een schema doet ipv m zelf telaten pendelen. Zou je dat eens willen uittesten als je dit gaat doen?
mr_evil08 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:32:
@ronjansen87 Ik zie jouw screenshot van de Daikin app, die van mij is uitgebreider zoals ook de optie fluisterstand binnenunit beschikbaar in tijdschema (een boompje met maan).
Klopt, de bedieningsmogelijkheden verschillen nogal per binnenunit. Bij kanaalmodellen heb je zelfs alleen High/Medium/Low qua fanspeed. De fluisterstand (en het bevochtigen bij de sarara's) is weliswaar niet zichtbaar in de app, maar werkt wel gewoon via de API (ik stuur ze meestal via domoticz scripts aan).

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 20-11-2019 13:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronjansen87 ik heb 2 x 2.0 en 1 x 2.5 boven hangen. los van elkaar pendelen deze en neemt de buitenunit minimaal 1200 watt op, onder vermogen is iets van 3 kw

idee is dus ze als 'cluster van drie' aan te sturen. dus zeg om 20.00 alle drie naar 21 graden op de fluisterstand, geforceerd laag vermogen dus. Ik hoop dat ze dan met zu'n drieen netjes die 3 kw gaan verdelen en gelijkmatig verwarmen. zeg maar 1 kw per ruimte. dat is namelijk prima.

dan na 15 minuten weer naar 16 graden ofzo. ze gaan tegelijk uit. Nu gaat de buitenunit dus om de drie minuten even aan om daarna weet uit te gaan. zeer onwenselijk

dit herhalen tijdens de avond / nacht op (erg) koude dagen

let wel 18 graden boven vind ik prima maar dat is dus helemaal ellende momenteel.

dus dit lijkt een redelijk (betaalbaar) experiment

weet je toevallig hoeveel schakel momenten er mogelijk zijn ??

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 20-11-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:26:
@ronjansen87 ik heb 2 x 2.0 en 1 x 2.5 boven hangen. los van elkaar pendelen deze en neemt de buitenunit minimaal 1200 watt op, onder vermogen is iets van 3 kw

idee is dus ze als 'cluster van drie' aan te sturen. dus zeg om 20.00 alle drie naar 21 graden op de fluisterstand, geforceerd laag vermogen dus. Ik hoop dat ze dan met zu'n drieen netjes die 3 kw gaan verdelen en gelijkmatig verwarmen. zeg maar 1 kw per ruimte. dat is namelijk prima.

dan na 15 minuten weer naar 16 graden ofzo. ze gaan tegelijk uit. Nu gaat de buitenunit dus om de drie minuten even aan om daarna weet uit te gaan. zeer onwenselijk

dit herhalen tijdens de avond / nacht op (erg) koude dagen

let wel 18 graden boven vind ik prima maar dat is dus helemaal ellende momenteel.

dus dit lijkt een redelijk (betaalbaar) experiment

weet je toevallig hoeveel schakel momenten er mogelijk zijn ??
ff een snelle google: "Create different schedules with up to 6 actions a day for 7 days and activate specific operation modes.". Wil je meer (en dat wil je dus) dan moet je dit dus wel anders gaan oplossen, via de API. Heb je nog ergens een pi of een ander servertje draaien?

Welke buitenunit heb je precies?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ronjansen87 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:05:
[...]

ff een snelle google: "Create different schedules with up to 6 actions a day for 7 days and activate specific operation modes.". Wil je meer (en dat wil je dus) dan moet je dit dus wel anders gaan oplossen, via de API. Heb je nog ergens een pi of een ander servertje draaien?

Welke buitenunit heb je precies?
dank je. nee nog niet maar als dit werkt dan is het geen probleem om iets daarvoor neer te zetten.

met 6x kan ik al wel redelijk testen verwacht ik

ik heb de 4mxm68 buitenunit. ik kom met verwarmen niet lager dan 22 hz en minimaal 1200 watt opgenomen vermogen helaas. dus ook met 1 unit van 2.0 die vraagt

edit. compleet anders dat de opgegeven specs dus maar helaas na twee jaar gesprekken met Daikin kom je daar niet verder mee. sjoemel airco laten we het maar noemen...

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 20-11-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik had vannacht wat rare pieken. Vier keer even hele hoge pieken, maar hij is niet uitgeweest voor een defrost en de ruimte was verder op temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xyJcxpkB2fca64cECeBjKrXu/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:51:
[...]

dank je. nee nog niet maar als dit werkt dan is het geen probleem om iets daarvoor neer te zetten.

ik heb de 4mxm68 buitenunit. ik kom met verwarmen niet lager dan 22 hz en minimaal 1200 watt opgenomen vermogen helaas. dus ook met 1 unit van 2.0 die vraagt

edit. compleet anders dat de opgegeven specs dus maar helaas na twee jaar gesprekken met Daikin kom je daar niet verder mee. sjoemel airco laten we het maar noemen...
Dag Ray,

Ik heb de Daikin 2mxm50n buiten staan.
Met verwarmen op 'automatische ventilatorsnelheid' kom ik doorgaans niet lager 26 Hz.
In de 'nacht-stand' krijg ik het niet warm, maar permanent op 'ventilatiestand 1' heb ik het EN warm, EN draait de compressor doorgaans op 18 Hz.
De opname aan Kw uit het net is in beide gevallen zeker geen 1200 Watt maar eerder iets in de buurt van 450 Watt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:45
Iemand enig idee hoe ik hier meer kan inzien van mijn Carrier airco met wifi? Ik weet welk ip adres het is, maar geen idee welke poort.... (en login...).

Wil ook graag de frequentie en zo uitlezen...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• RonJ
Ray schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:51:
[...]

Oke, ben benieuwd. Heb nog even in het service manual zitten kijken, maar je kan bij de 4- en 5M modellen verder heel weinig instellen. Hebben ook geen eco/standby/fluisterstand geloof ik die de 2- en 3M modellen wel hebben. Dat is gewoon echt een nadeel van de zwaardere multisplits.

All-electric.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
vinom schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:02:
Ik had vannacht wat rare pieken. Vier keer even hele hoge pieken, maar hij is niet uitgeweest voor een defrost en de ruimte was verder op temperatuur.
[Afbeelding]
offtopic:
Wat is dat voor GUI wat je op de iPad hebt draaien :) ?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2019 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
ThinkPadd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:40:
[...]

offtopic:
Wat is dat voor GUI wat je op de iPad hebt draaien :) ?
Dashticz gebasseerd op Domoticz. Hangt beneden aan de muur en kun je helemaal customizen naar wens als je een beetje kan coderen. Zal vanavond wel even een goede screenshot posten aangezien het wel relevant kan zijn voor mensen die een L/L WP hebben met een WiFi module.

• Appie Heijn
  • Laatst online: 14:16
Toch wel bizar wat die multi splits qua specs verschillen...
Neem Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy, beide een 4x multisplit.

Mitsubishi Electric MXZ-4F72VF
Nominaal koelen 7,2 (3,7– 8,8)
Nominaal verwarmen 8,6 (3,4– 10,7)
SEER 8,53
SCOP 4,12
R32

Mitsubishi Heavy SCM 71ZM-S (ook 4x binnenunit)
Nominaal koelen 7,1 (1,8– 8,8)
Nominaal verwarmen 8,6 (1,5– 9,4)
SEER 6
SCOP 3,8
R410

De MHI gaat zoveel lager qua vermogen (positief), ik kan het dan ook nog niet rijmen dat @Verwijderd zulke lage wattages voorbij ziet komen (300-400W) dat halen de meeste enkel splits niet eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 21-11-2019 11:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Appie Heijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:32:

De MHI gaat zoveel lager qua vermogen (positief), ik kan het dan ook nog niet rijmen dat @Verwijderd zulke lage wattages voorbij ziet komen (300-400W) dat halen zelfs enkel splits niet eens.
Onzin, het mininum bij verwarmen is net onder de 100 watt (~92) bij mijn singlesplits, as we speak gebruiken ze resp. 318, 212 en 164 watt.

All-electric.

• Appie Heijn
@ronjansen87
Jij hebt dan ook ururu's welke ontzettend laag kunnen gaan.
FTXZ25N
Power input heating
Min 0,10
Nom 0,62
Max 2,01

Pak je bijvoorbeeld een MHI SRK25ZS ook niet de minste...
Power input heating
Min 0.17
Nom 0.80
Max 1.36

Dat verschilt al fors

[ Voor 35% gewijzigd door Appie Heijn op 21-11-2019 11:58 ]

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:51
Tijdens de vorige winter heb ik mijn nexura's op de fluisterstand gehad met de "radiator"functie aan, dit voor kwam al een heel stuk gependel. Ik weet niet wat dit voor invloed heeft op de levensduur en verbruik maar dat gependel is ook niks.
(De Daikins worden gebruikt als bijverwarming)

De radiator functie werkt perfect, straalt heerlijk...

[ Voor 9% gewijzigd door vanderv op 21-11-2019 12:35 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Ray

Ray

@FD2 de compressor van mxm68 is gelijk aan de 80 en 90 daar zal het grootste euvel zitten

eco / fluister etc zit er wel allemaal op en volgens tabellen moet hij ook terugkunnen naar 600 watt. praktijk van meerdere gebruikers uit dit topic is echter 1200 watt

dan moet die 3kw nog ergens afgegeven worden. voor een enkele unit op een slaapkamer die je op 18 graden wilt dus een keer een minuutje aan en weer uit. 3 minuten later (cylcus daikin) is de warmte golf even weg en het begint weer van voor af aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Ray schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:41:
@FD2 de compressor van mxm68 is gelijk aan de 80 en 90 daar zal het grootste euvel zitten

eco / fluister etc zit er wel allemaal op en volgens tabellen moet hij ook terugkunnen naar 600 watt. praktijk van meerdere gebruikers uit dit topic is echter 1200 watt

dan moet die 3kw nog ergens afgegeven worden. voor een enkele unit op een slaapkamer die je op 18 graden wilt dus een keer een minuutje aan en weer uit. 3 minuten later (cylcus daikin) is de warmte golf even weg en het begint weer van voor af aan
Ik denk ook maar even hard op mee hoor, maar volgens mij is het zo (bij mijn single splits zie ik vergelijkbaar gedrag) dat de compressor zich pas echt volledig terug wil regelen als ie ook helemaal op bedrijfstemperatuur is. Op hele lage toerentallen neemt namelijk de fysieke belasting op lagers, etc. nogal toe en dat is niet handig als de olie nog niet warm is.

Denk hierbij aan een brandstofauto die in een hele hoge versnelling op een heel laag toerental over de snelweg pruttelt, dat is ook het moment dat je veruit de meeste belasting zet op mechanische kleppen, lagers, etc. omdat ie een zelfde hoeveelheid kracht/energie over minder arbeidsslagen moet leveren. Dat gedrag zie je ook bij bijv. de recentere BMW's met een ZF 8-traps automaat. Als je net vertrekt schakelt ie op de snelweg gewoon niet hoger op dan 5 of 6 (toerental blijft minimaal ~1400), pas als ie echt helemaal warm is schakelt ie ineens wel door naar versnelling 7 of 8 (~1100rpm).

Een vergelijkbare situatie heb je nu met je airco compressor, omdat ie in jouw geval nooit heel lang door kan stoken (want dan zit ie al vér boven het setpoint met dit vermogen) en kom je dus nooit op het punt dat de compressor helemaal goed warm is (want dan is ie allang weer afgeslagen) en de "firmware"/mapping het volledig terugregelen naar rond de 600watt (volgens specs) toestaat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ik herken mij in de bevindingen van @ronjansen87 en heb dat eerder gehoord dat de unit inderdaad eerst op 'bedrijfstemperatuur' moet zijn, voordat deze terugregelt. Bij een koude start, zie ik bijna altijd eerst een overshoot qua temperatuur en pas daarna een nivellering.
vanderv schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:33:
...
De radiator functie werkt perfect, straalt heerlijk...
Als iets straalt, is het relatief warm. Hoe hoger de temperatuur, des te lager de COP...

[ Voor 32% gewijzigd door antonboonstra op 21-11-2019 13:31 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• RonJ
antonboonstra schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:30:
Ik herken mij in de bevindingen van @ronjansen87 en heb dat eerder gehoord dat de unit inderdaad eerst op 'bedrijfstemperatuur' moet zijn, voordat deze terugregelt. Bij een koude start, zie ik bijna altijd eerst een overshoot qua temperatuur en pas daarna een nivellering.
Precies dat zie ik dus ook. Ik heb zo even geen detail-grafiek van een "echte" koude start, maar hieronder zie je het in het klein aan het stroomverbruik, nadat rond 11:45u de unit even uitgaat om z'n stoffilters te borstelen. Daarna zie je eerst een dikke piek bij de start, dan vlakt ie al heel snel weer at af, maar pas een uur later gaat ie pas weer langzaam van 500 naar ~300 watt (dit screenshot is van een 3,5KW Ururu) afzakken. Dat punt bereikt de unit van @Ray dan gewoon nooit.
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/daikinpower.png

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronjansen87 zit wellicht wel wat in. Dit punt bereikt hij overigens in de zomer wel 24/7 want dan draait hij ook die tijd en wel op 19hz of iets hoger.

overigens als ik ook de woonkamer mee laat verwarmen zodat er wel langer verwarmt moet worden kom ik ook niet lager dan 22hz. nu heb ik wel enkel op relatief koude dagen dit getest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:32:
Toch wel bizar wat die multi splits qua specs verschillen...
Neem Mitsubishi Electric en Mitsubishi Heavy, beide een 4x multisplit.

De MHI gaat zoveel lager qua vermogen (positief), ik kan het dan ook nog niet rijmen dat @Verwijderd zulke lage wattages voorbij ziet komen (300-400W) dat halen de meeste enkel splits niet eens.
Pa heeft de single split van deze serie, minimum vermogen ook 230w tot nu toe lijkt het. Aan het andere uiterste, werkkamer op 14 graden, 20.5 gevraagd, start net op: 2400w. Modulatiebereik is imposant, de LG hier gaat van 600w tot 3500w ongeveer. Niet slecht, maar dit is nog wel even wat anders :)

Logisch dat 'ie eerst even gas geeft om de targettemp te halen, daarna zakt het terug tot het vermogen dat de kamer nodig heeft. Is dat onder het minimumvermogen? Pendelen.

Wat ook opvalt: geen carterverwarming in de Mitsu. De LG stookt onder het nulpunt z'n carter warm, 25w-150w verbruik ca bij strenge vorst.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2019 21:04 ]

• mr_evil08
@Appie Heijn Hier de Daikin FXTM en zag ook gewoon rond 180watt voorbij komen op de energie meter en dubbel gecheckt op de huismeter.

In de boeken stond minimaal vermogen 320 watt SB.FTXM35M, maar ik heb de versie B, schijnbaar kunnen die lager, cmpfreq=12 is hier het laagst.
Gelukkig ook maar anders zou het hier ook snel een pendelfeest worden met een minimaal vermogen van 320watt.

Starten doet hij hier meestal rond cmpfreq=22 of 26 en gaat dan langzaam terug.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2019 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:18
Bij de MHI-SRK-ZSX-W is het minimale ingangs vermogen onder andere afhankelijk van de gemeten buiten temperatuur. In de manual heet dit "heating low outdoor temperature protective control". In de manual staat de volgende grafiek:
Tb<4°C ; Compressor speed > 20Hz (bij onze unit ongeveer 240W)
Tb<-4°C ; f > 32Hz (360W)
Tb<-8 ; f > 45Hz (540W)
Tb<-12 ; f > 55Hz (660W)

12Hz is normaal het minimum, wat ongeveer 144W input is. Deze waarde kan volgens mij alleen maar gehaald worden tussen Tbuiten tussen de 4 en 13 graden. Boven de 13 graden is er een vergelijkbare grafiek voor verwarmen.
Tb>13 ; f > 25Hz ; f < 90Hz
Tb>17 ; f > 35Hz ; f < 50Hz

Zullen ze wel een goede rede voor hebben.
Voor ons huis gaat het tot nu toe precies goed, bij Tb=2 draait ie vaak op 260W input om de woonkamer op 18.5°C te houden.

• Appie Heijn
@Verwijderd kan bijna niet anders dat er wel een carterverwarmer actief wordt. Wellicht niet standaard aan, zoniet dan gaan ze snel kapot wanneer je even een tijdje niet verwarmd bij -5 a -10 en vervolgens de unit aan zet,olie is zo dik als stroop dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot op heden nog geen verbruik gezien van de verwarming; de LG staat al vrolijk z'n cater te verwarmen, maar de Mitsu's blijven eigenwijs op 2.4w standbyverbruik staan. Toch eens in de gaten houden, maar aangezien we er al twee in gebruik hebben en ze beiden hetzelfde gedrag vertonen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vinom
Zoals beloofd nog een duidelijke screenshot hoe ik mijn L/L beneden bedien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dE52odHBJaRtX4X1RDyEW8I4/medium.jpg
Er hangt een tablet aan de muur waar Dashticz op draait. Dit kun je zien als een mooie grafische schil gebaseerd op Domoticz, want daar haalt hij zijn data van.
Het spul draait op een Raspberry Pi 3B+ met het volgende erop en eraan:
- Slimme meter kabel, Zigbee stick, Aqara temperatuur sensoren, stroomkosten script, L/L script, afval script en een buienradar script. Ook nog mijn aquarium verlichting, en PiHole, maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn op de tablet.

En dan nog wat uurtjes code typen en naar wens maken :) Afstandsbediening gebruiken we nooit meer eigenlijk sinds dit er hangt, en zo kan ook de oudere generatie en de oppas er mee overweg.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 23-11-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
vinom schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:15:
[Afbeelding]
@vinom Ontzettend kicken dit. Zijn hier duidelijk tutorials voor om zoiets te maken en wat je nodig hebt qua hardware en software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:14

de Peer

under peer review

vinom schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:15:
[Afbeelding]
Er hangt een tablet aan de muur waar Dashticz op draait. Dit kun je zien als een mooie grafische schil gebaseerd op Domoticz, want daar haalt hij zijn data van.
Het spul draait op een Raspberry Pi 3B+ met het volgende erop en eraan:
- Slimme meter kabel, Zigbee stick, Aqara temperatuur sensoren, stroomkosten script, L/L script, afval script en een buienradar script. Ook nog mijn aquarium verlichting, en PiHole, maar dat hoeft niet zichtbaar te zijn op de tablet.

En dan nog wat uurtjes code typen en naar wens maken :) Afstandsbediening gebruiken we nooit meer eigenlijk sinds dit er hangt, en zo kan ook de oudere generatie en de oppas er mee overweg.
Hier vergelijkbaar: :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JP3PICmZ7jcNcVVDhGyWrPgk/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dkedOagxEYJNWpqOliLby4QZ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
traders schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:51:
[...]

@vinom Ontzettend kicken dit. Zijn hier duidelijk tutorials voor om zoiets te maken en wat je nodig hebt qua hardware en software?
Voor het optuigen van Dashticz is er een Wiki beschikbaar en een forum. Daarmee kom je een heel eind. Voor je Raspberry en Domoticz kom je met Google een heel eind. Er zijn heel veel websites die het stap voor stap uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Nou hierbij mijn kleurplaten. :+
Ik heb een "slimme" stekker (TP link) aan gehangen, gelogd vanuit Domoticz(Intel NUC).
Binnen/Buitentemp waardes komen van de Daikin, CMPfreq loggen is nog niet gelukt.

Wat mij opvalt is dat het stroomverbruik helemaal niet stijgt in de nachten terwijl het buiten serieus afkoelt.
Enige verklaring wij de vitrage+overgordijnen savonds dichttrekken, ik zal die eens openlaten en kijken wat het doet.

Ik heb de setpoint 24h laten staan, enige wat het beïnvloed is de zon op de ramen hier.

Cmpfreq staat ook los van het stroomverbruik, bij mistig weer draait de buitenfan wel fors harder en binnen iets harder, terwijl de compressor zacht rond 16hz blijft, de vorstperiode helaas niet kunnen loggen.

https://i.ibb.co/k42F3Gz/Daikin-temp.jpg - Temperaturen Daikin.
https://i.ibb.co/HzzFffn/Status-Daikin.jpg - "Slimme stekker" achter de Daikin.
https://i.ibb.co/pvX05Bg/App.jpg - Daikin app energiemeter.

verbruik in de Daikin app wijkt amper af met met de "slimme" stekker.

CMPfreq=12 is rond 94 watt stroomverbruik hier.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:04:
Nou hierbij mijn kleurplaten. :+
Ik heb een "slimme" stekker (TP link) aan gehangen, gelogd vanuit Domoticz(Intel NUC).
Simpel gezegd heb je gewoon een stekker met randaarde aan de Daikin gezet? Dit is een
goed alternatief in verband met een redelijk volle inbouwdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Trebbors schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:24:
[...]

Simpel gezegd heb je gewoon een stekker met randaarde aan de Daikin gezet? Dit is een
goed alternatief in verband met een redelijk volle inbouwdoos.
Ja correct, plannen was oorspronkelijk wel op lasdoos maar ach...
Vinden installateurs geen enkel probleem toen ze hier de boel kwamen installeren.
Ik had geen zin om de lasdoos opnieuw open te maken. :+

In verleden oude lasdoos in meterkast vervangen ivm glasvezel router etc, en direct een blok met 4 stopcontacten gedaan (was toen overkill maar ik doe liever iets direct goed etc).
Nu zitten er 3 vol, warmtepomp+router+Intel nuc(Domotica).

Lasdoos+stopcontacten deksel bovenop.
- ABB HAF 3640W4 deksel 4-voudige wandcontactdoos grijs
- ABB HAF 3640 onderbak aftakdoos

Mijn ouders hebben een lucht/water warmtepomp, ook gewoon op een bestaande stopcontact.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2019 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:39:
[...]

Ja correct, plannen was oorspronkelijk wel op lasdoos maar ach...
Vinden installateurs geen enkel probleem toen ze hier de boel kwamen installeren.
Ik had geen zin om de lasdoos opnieuw open te maken. :+

In verleden oude lasdoos in meterkast vervangen ivm glasvezel router etc, en direct een blok met 4 stopcontacten gedaan (was toen overkill maar ik doe liever iets direct goed etc).
Nu zitten er 3 vol, warmtepomp+router+Intel nuc(Domotica).

Lasdoos+stopcontacten deksel bovenop.
- ABB HAF 3640W4 deksel 4-voudige wandcontactdoos grijs
- ABB HAF 3640 onderbak aftakdoos

Mijn ouders hebben een lucht/water warmtepomp, ook gewoon op een bestaande stopcontact.
Zolang je die stekker maar binnen plaatst kan dat prima met een tussenstekker idd (let wel op dat je dan eentje neemt van een degelijk merk en die de aansluitwaarde van je buitenunit mag hebben, e.g. 10 of 16A). Ik zou dat persoonlijk niet aandurven met een Chineze coolcam oid. Ik heb het zelf zo opgelost, dit hangt buiten onder de airco's en dient ook meteen als werkschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin/daikin3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin/daikin4.jpg

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@ronjansen87 Tp-link HS110 staat ook op max 3680 watt overheen.
Vogeltjesmerk van ali zou ik niet durfen nee(zijn slecht geisolleerd/kwaliteit)...

Wel netjes gedaan, zwaar overkill 3x 16B en 3x apparte buitenkabels. XD
Je was goedkoper/netter geweest door 1 kabel met 5 aders te kiezen, daar mag 3 fases overheen volgens Nen1010, 2 WP,s hadden ook op 1 groep gemogen.

Ik moet mijn best doen om piekvermogen 1680watt te behalen met de FTXM35M / RXMM, bij een defrost actie zou het kunnen, we gaan het zien tot op heden nog niet gebeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:51:
@ronjansen87 Tp-link HS110 staat ook op max 3680 watt overheen.
Vogeltjesmerk van ali zou ik niet durfen nee(zijn slecht geisolleerd/kwaliteit)...

Wel netjes gedaan, zwaar overkill 3x 16B en 3x apparte buitenkabels. XD
Je was goedkoper/netter geweest door 1 kabel met 5 aders te kiezen, daar mag 3 fases overheen volgens Nen1010, 2 WP,s hadden ook op 1 groep gemogen.

Ik moet mijn best doen om piekvermogen 1680watt te behalen met de FTXM35M / RXMM, bij een defrost actie zou het kunnen, we gaan het zien tot op heden nog niet gebeurd.
TP-link is prima spul idd! En idd, het is ook wel een beetje overkill maar dat heeft wel een reden. Ik had het met 3-fasen kunnen invoeden als een soort onderverdeler, maar ik had eerst "maar" 2 buitenunits, toen zaten op deze plek twee normale werkschakelaars. Bij het plaatsen van de 3e heb ik dit toen omgebouwd, omdat ik toch ook graag het verbruik per unit wilde weten. Waarom B16 automaten? Die waren flink goedkoper dan een lastscheider, werken net zo goed, ze zijn maar 1 eenheid breed ipv 2 en ze waren meteen leverbaar ipv na een maand. De 2 units met 10A aansluitwaarde hadden idd ook prima op 1 fase/groep gekund, maar zo is het wat netter verdeeld naast een inductie kookplaat en het opladen van een 11KW auto.

Ik zou deze ABB pulsentellers trouwens niemand aanraden, kwam er na het plaatsen pas achter (toen konden ze ook niet meer terug) dat de LED aan de voorkant weliswaar wél 1000 pulsen per kwh geeft, maar de s0 uitgang maar 100. Dan kan je dus beter tellers van Finder of Eltako oid nemen. Nu gaat het stroomgrafiekje c.q. metertje, itt de unit zelf, pendelen onder de 100watt :+

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb een vraag. Misschien is dit het verkeerde topic maar ik ervaar wel veel kennis hier.

Hoe dik moeten de leidingen zijn, 25 meter lang, tussen mijn warmtepomp (3 tot 8 KW afgegeven vermogen) en de wamtewisselaar van de voerverwarming bij een voorkeurstemperatuur van 35 graden voor de vloer?

Het vermogen van de warmtepomp is bepaald op basis van mijn gasverbruik.

Dir is fase 1, eerst alleen de vloer, later ook radiatoren en geiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12
johooo schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:54:
Ik heb een vraag. Misschien is dit het verkeerde topic maar ik ervaar wel veel kennis hier.

Hoe dik moeten de leidingen zijn, 25 meter lang, tussen mijn warmtepomp (3 tot 8 KW afgegeven vermogen) en de wamtewisselaar van de voerverwarming bij een voorkeurstemperatuur van 35 graden voor de vloer?

Het vermogen van de warmtepomp is bepaald op basis van mijn gasverbruik.

Dir is fase 1, eerst alleen de vloer, later ook radiatoren en geiser.
Je stelt de vraag inderdaad in het verkeerde topic. Dit gaat over lucht-lucht warmtepompen. Jij hebt een lucht-water warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Momenteel ben ik bezig om de nieuwe appartement van mn vader (ook) meteen van het gas af te halen dmv L/L warmtepompen en een WP-boiler. We hebben gekozen voor een multisplit systeem met een "stylish" binnenunit voor de woonkamer en een tweetal kanaalmodellen voor de overige ruimtes.

Het lastige bij deze installatie is dat we geen toestemming van de VVE kregen om de koelleidingen door het dak heen te boren. Men wilde namelijk geen leidingen over het dak heen hebben, omdat men de mogelijkheid wil houden het dak vol te leggen met zonnepanelen. Uiteindelijk hebben we daarom in overleg besloten om de koelleidingen door de bestaande luchtaanvoer en rookgas-afvoerpijpen van de voormalige CV-ketel heen te leiden. Deze pijpen lopen door een holle ruimte, tesamen met de CV-pijpen voor het appartement eronder en de ventilatiepijpen. Dit komt in een soort nepschoorsteentje uit, die allemaal in 1 rij staan. Door de buitenunit daarmee in lijn te zetten gaat er geen ruimte verloren voor de zonnepanelen. Daar was de VVE op die manier dus wél mee akkoord. Inmiddels is het systeem al helemaal aangesloten en in bedrijf gesteld. De volgende stap wordt het realiseren van de in- en uitblaaskanalen voor de kanaal-binnenunits. Daar zal ik nog even een aparte post over maken, maar voor nu alvast even wat foto's!

Eerst hebben we de CV-installatie verwijderd en voorzichtig steentje-voor-steentje een gat gemaakt naar de ruimte waar de pijpen lopen. Op het dak hebben we een stukje plaat van het schoorsteentje losgeschroefd en een stuk uit de bestaande pijpen gezaagd. Vervolgens konden we de bochten verwijderen en de koelleidingen en kabels doorvoeren naar het dak. Daar hebben we een tweetal dakdoorvoeren verbouwd om de leidingen netjes uit de zijkant van het schoorsteentje uit te laten komen.

Leidingen in de woning:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin3.jpeg

En op het dak:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin1.jpeg

Vervolgens hebben we de kanaal-units aan het plafond bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin4.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin5.jpeg

Toen hebben we de unit alvast in bedrijf laten stellen voor de 2 kanaalunits, omdat het stucwerk nog niet voldoende droog was om de 3e (wand-)unit ook al op te hangen.

Een weekje later hebben de binnenunit voor de woonkamer ook opgehangen:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin8.jpeg

Even de buitenunit terug laten pompen, de 3e unit aangesloten en vervolgens is eea weer opnieuw door de installateur afgeperst, gevacumeerd en weer opnieuw in bedrijf gesteld.

De buitenunit staat nu dan ook lekker te pruttelen op het dak. Ik moet alleen nog even de leidingen intapen:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin6.jpeg

Met de verwarming geregeld, was de volgende stap het hydraulisch aansluiten van de boiler. Het leidingwerk is overigens grotendeels tijdelijk ingeprikt op de bestaande (te dunne) leidingen, omdat de badkamer op een later moment nog verbouwd gaat worden. Daarbij wordt dit nog wel wat netter gemaakt.

Boiler aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin7.jpeg

En voor het eerst aan het opstoken:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin2/daikin9.jpeg

Nu is het weer even wachten tot de op maat gemaakt plenums (luchtkasten) en de benodigde slangen en hulpstukken worden uitgeleverd en kunnen we verder met het inbouwen van de kanaalunits!

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@ronjansen87 Mooi om het hele proces zo te zien!
gaat dat goed bij storm met die buitenunit zo? Mij lijkt dat niet stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:53:
@ronjansen87 Mooi om het hele proces zo te zien!
gaat dat goed bij storm met die buitenunit zo? Mij lijkt dat niet stevig genoeg.
Dank! Hij staat met trillingsdempers vast op vrij zware composiet balkjes die direct op het dak liggen. Buitenunit weegt ook 58kg. Ik was eigenlijk van plan 'm nog wat verder te verzwaren of te verankeren, maar dat was volgens de installateur zwaar overdreven (hij lachte me nog net niet uit :+). Tijdens de eerste inbedrijfsstelling waaide het behoorlijk hard en de unit bewoog totaal niet... Ik ga t toch wel even in de gaten houden nu jij er ook over begint...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ronjansen87 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:40:
[...]

Dank! Hij staat met trillingsdempers vast op vrij zware composiet balkjes die direct op het dak liggen. Buitenunit weegt ook 58kg. Ik was eigenlijk van plan 'm nog wat verder te verzwaren of te verankeren, maar dat was volgens de installateur zwaar overdreven (hij lachte me nog net niet uit :+). Tijdens de eerste inbedrijfsstelling waaide het behoorlijk hard en de unit bewoog totaal niet... Ik ga t toch wel even in de gaten houden nu jij er ook over begint...
Ja zeker voor het onzekere he.. Ik kan me nog goed herinneren dat er hier op het forum iemand was waarvan de buitenunit af en toe ging wandelen.
Je moet toch voorbereiden voor de jaarlijkse herfst-storm, of zelfs de eens-per-10-jaar storm, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronjansen87 is dit het multi systeem waarbij ook de WP op dezelfde buitenunit zit als de andere 'normale' aico units ?

de MXM-N versie buitenunit ?

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 26-11-2019 15:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Gisteren zijn hier dan de nieuwe Daikins geplaatst in de volgende configuratie:

2MXMM40 + 2 x FTXM 20 (Beide op zolder)
2MXMM50 + FTXM 42 en FTXM 25 (Master Bedroom + Huiskamer/Keuken)

Door 2 man in één dag gedaan. Ben er uitermate tevreden over :Y Met de huidige temps (10 graden buiten) haalt de beneden unit het op gemak met de laagste bespaarmodus, fluisterstand en op 18 graden om het stabiel op 20.5 te houden met een cmpfreq van 14 en een verbruik van ~240Wh. Zal even bezien zijn hoe dat gaat als het goed koud is buiten, maar vooralsnog ben ik niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Notna Pic's or it didn't happen :) Heb je ook nog DIN-rail kWh-meters tussen de groepen in de meterkast laten plaatsen, zodat je de buitenunits kunt loggen? Meen dat je het daar toen over had.

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2019 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:04:
@Notna Pic's or it didn't happen :) Heb je ook nog DIN-rail kWh-meters tussen de groepen in de meterkast laten plaatsen, zodat je de buitenunits kunt loggen? Meen dat je het daar toen over had.
Ik ben vooralsnog even voor een andere oplossing gegaan; een kWh logger direct op het stopcontact :+ Ik ga ze uiteindelijk nog veranderen, maar ik bleek achteraf een lege groep te hebben die ik eerst even gebruikt heb.

In het kort: gaat er nog komen maar heb genoeg andere dingen voorlopig te doen.

Verder:

Zolder kamer 1: Er loopt hier als enige kamer een buis binnen over de muur. Het dak maakt het helaas niet mogelijk om via de dakpannen te gaan en het dak zelf is wel plat maar ligt vol met zonnenpanelen. Dus vanaf deze kamer gaan de buizen van deze unit én de unit aan de andere kant (zie volgende foto) naar de kamer direct hieronder, waar het vervolgens naar buiten gaat voor de unit buiten. Tevens gaan we de goot ook in de kleur van de muur schilderen zodat deze minder opvalt. Er komt ook nog een 55"TV voor te hangen, dus uiteindelijk is het stuk goot wat je ziet miniem.
Het gedeelte boven de kast waar je de buizen ziet gaat ook een plaat voor zodat je er niet meer van ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SANfgLpJVqo496zn6G14roaJ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uEiU8AQKCKRN14lRBUExftHG/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mSCltsJnQPhGaxvnkpq7IIje/full.jpg

Dit zijn de units in de MB en huiskamer. Die van de huiskamer komt direct uit in de garage, waarna het via een dakdoorvoer naar boven gaat naar de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o7qkduLrvwDHFsDV0pVEey9g/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u3ac44thsg04RoW8Y2SuPvNs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYlN2cOo5nDONuQvyA5Kfxuu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4mIPTxMpyMhI7J2mbzG9ni5a/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F1LsRspjm4nobXdl64BVh5sP/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D2j18SXzPgdqoswPFaBmNrq1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lvCVqMlld7iHXUPAp4X8c2MD/full.jpg

Van de zomer ga ik er zelf nog kasten omheen bouwen, zoals ik die ook in het vorige huis had gemaakt. Staat iets netter en daarnaast toch wat extra bescherming voor de weersomstandigheden. Vind ik wel zo prettig.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 26-11-2019 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
de Peer schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:17:
[...]

Ja zeker voor het onzekere he.. Ik kan me nog goed herinneren dat er hier op het forum iemand was waarvan de buitenunit af en toe ging wandelen.
Je moet toch voorbereiden voor de jaarlijkse herfst-storm, of zelfs de eens-per-10-jaar storm, lijkt me.
Nouja, dan zit 'ie altijd nog vast aan z'n koelleiding-leash. Omvallen doet ie sowieso niet, ik krijg m zelf bijna niet gekanteld. Ik denk dat ik nog even een flinke klodder polymax tussen de balkjes en het dak-EPDM doe, dan zal ie ook echt niet meer gaan wandelen.
Ray schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:55:
@ronjansen87 is dit het multi systeem waarbij ook de WP op dezelfde buitenunit zit als de andere 'normale' aico units ?

de MXM-N versie buitenunit ?
De buitenunit is een 3MXM52N (een -42N hadden we t ook makkelijk mee gered trouwens, maar die kan niet tot nauwelijks verder terugregelen, dus we hebben toch maar de 52 met wat overcapaciteit genomen).

De boiler is een monoblock model, dus met een eigen compressor en ventilators bovenop de tank. We hebben wel naar een split-boiler gekeken, maar de VVE wilde echt maar 1 buitenunit toestaan. En anders kom je bij een multi-systeem op een 4M-buitenunit uit en dan krijg je gelijk een veel grotere compressor die veel minder terug kan regelen (waar wij het eerder hier over hadden). Nog een voordeel is dat ie dan op de bestaande afzuigkanalen kan worden aangesloten en zo de type-C ventilatiebox vervangt én daarmee ook nog eens de warme en vochtige lucht uit de badkamer meteen weer hergebruikt om weer nieuw water op te warmen. Een soort WP-douche-WTW :+

Nadeel van een monoblock is wel dat je binnen wat meer geluid hebt, maar de bestaande afzuigbox was ook niet erg stil en we waren toch al van plan er een kast-ombouw (met geluidsisolatie) omheen te maken voor wat opbergruimte. De compressor hoor je totaal niet, tenzij je er vrijwel tegenaan staat.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armin
ronjansen87 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:45:

De buitenunit staat nu dan ook lekker te pruttelen op het dak. Ik moet alleen nog even de leidingen intapen:
[Afbeelding]
Met een beetje geluk zuigt hij nog wat warm rookgas van de andere gebruikers af, als gratis energie _/-\o_

(Bij mij staat de wasdroger te blazen bij de warmtepomp, dus ik heb ook zo'n voordeel. Al is het bij mij dan een sigaar uit de eigen doos.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Notna schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:19:
[...]
[Afbeelding]
...
Van de zomer ga ik er zelf nog kasten omheen bouwen, zoals ik die ook in het vorige huis had gemaakt. Staat iets netter en daarnaast toch wat extra bescherming voor de weersomstandigheden. Vind ik wel zo prettig.
Dat wilde ik net zeggen. Ziet er zeer netjes uit, maar die stopcontacten kan zo niet. Dit zijn stopcontacten voor niet-permanent gebruik. Je moet er zo eentje hebben met een kap die ook de stekker omsluit.

Of anders - zoals ik buiten ergens gemaakt heb - zelf een kap eromheen maken. Met 'mistregen' kun je toch vocht daar krijgen en op termijn ook vuil en insecten.

Verder heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Armin schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:44:
[...]

Dat wilde ik net zeggen. Ziet er zeer netjes uit, maar die stopcontacten kan zo niet. Dit zijn stopcontacten voor niet-permanent gebruik. Je moet er zo eentje hebben met een kap die ook de stekker omsluit.

Of anders - zoals ik buiten ergens gemaakt heb - zelf een kap eromheen maken. Met 'mistregen' kun je toch vocht daar krijgen en op termijn ook vuil en insecten.

Verder heel netjes.
Note; de stroom heb ik zelf aangelegd op exact dezelfde manier als dit was gedaan in het vorige huis. Ik was mij er niet van bewust dat dit niet gewenst was overigens; de monteurs zelf hebben er ook niets over gezegd :?

Enfin; ik ga er toch nog wat omheen bouwen. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Buiten heb je normaal en werkschakelaar, dan zit alles in een afgesloten behuizing.
Bij mij was voeden vanaf een binnen-unit mogelijk, met een single-split wel fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Notna schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:54:
[...]

Note; de stroom heb ik zelf aangelegd op exact dezelfde manier als dit was gedaan in het vorige huis. Ik was mij er niet van bewust dat dit niet gewenst was overigens; de monteurs zelf hebben er ook niets over gezegd :?

Enfin; ik ga er toch nog wat omheen bouwen. Komt goed.
Het is niet meteen levensgevaar en uiteindelijk is er ook de stop in de meterkast, maar waar ik woon (USA) wordt dit toch zo geheel afgekeurd. Ik weet dit enkel omdat ik zelf zoiets eerst had (niet voor de airco) op mijn overdekte (!) dek, en de elektromonteur die kwam voor een ongerelateerde zaak mij vermanend toesprak O-)

Maar hij had prinipieel wel gelijk natuurlijk. Die constructie die je nu hebt is voor incidentele stekkers omdat het idee is dat bij normaal gebruik de klep het stopcontact afsluit.

Plus zoals @Speedy-Andre aangaf normaal is het nog beter om een werkschakelaar te gebruiken met eventueel extra zekering. Bij mij is dat ook wettelijk verplicht, anders wordt het afgekeurd. Maar in Nederland wellicht niet. Stekker eruit werkt in principe ook als werkschakelaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:00:
Buiten heb je normaal en werkschakelaar, dan zit alles in een afgesloten behuizing.
Bij mij was voeden vanaf een binnen-unit mogelijk, met een single-split wel fijn :)
Ik heb nog een werkschakelaar liggen, dus die kan ik er ook gewoon tussen zetten natuurlijk :Y Dan heb ik en/en (werkschakelaar + aparte groep)

Zal ik doen op een iet wat drogere dag. Moet niet al te veel werk zijn me dunkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 26-11-2019 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna en informatie voor 'pendelaars'

eerste test gedaan met 3 bovenverdieping units als 1 groep te schakelen. alle drie nu dus via de wifi controller

wat allereerst opvalt (wist ik dat maar eerder...) is dat deze units een veel hogere return temp weergeven dan de kamer werkelijk warm is volgens normale meting

dus stel kamer is 17 graden dan meet de daikin al 20-22!

niet heel vreemd als je dan instelt op 20 - 21 dat hij uitschakelt.

nu getest even met alles op 22 graden en tegelijk aan op fluisterstand en verrek van 3000watt start opname zakt hij na een poosje terug naar rond de 1000 terwijl alle drie dus verwarmen. start 65hz en op enig moment naar 23hz. veel lager heb ik ook met verwarmen nooit gezien (koelen 19)

als ik 1 unit met aan / uit gedrag heb is dat minimaal 1200 watt

nu komt dus het puzzelen het zo in te regelen dat ik dus optimaal de buitenunit ga belasten

iemand al wel eens met if , then van daikin iets kunnen maken dat als 1 unit aangaat die meerdere meepakt. ik wil ze eigenlijk dus altijd als cluster kunnen laten werken

ook overweeg ik nu dan een pi via de api om dat ik veel meer schakel momenten wil maken. heeft iemand daar wellicht een handleid oid voor beschikbaar ?

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 27-11-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://snipboard.io/kzPwlJ.jpg

Heb het idee dat er wel wat lerend vermogen in de Mitsu's zit; hij loopt steeds rustiger, keurig zo, niks geen start/stops :) Loopt de hele dag al op zo'n 380w rustig te pruttelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ray schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:36:

.....
nu getest even met alles op 22 graden en tegelijk aan op fluisterstand en verrek van 3000watt start opname zakt hij na een poosje terug naar rond de 1000 terwijl alle drie dus verwarmen. start 65hz en op enig moment naar 23hz. veel lager heb ik ook met verwarmen nooit gezien (koelen 19)

....
ook overweeg ik nu dan een pi via de api om dat ik veel meer schakel momenten wil maken. heeft iemand daar wellicht een handleid oid voor beschikbaar ?
Ik haal tot dusverre ( buitentemperaturen boven 0 ) de beste performance met de blower op stand 1.
Dan zakt de buitenunit tot 14 Hz, en als dat teveel is slaat hij even af. Maar dat afslaan doet hij minder dan 1 x per uur.

En ook ik ben van plan een Raspberry Pi in te gaan zetten.
Ik wil bij vorst de gasketel het huis laten opwarmen zodat later op de dag, als het buiten warmer geworden is, de Daikin het over kan nemen. Die aansturing van gasketel en airco wil ik aan de Raspberry overdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

FD2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:03:
[...]

Ik haal tot dusverre ( buitentemperaturen boven 0 ) de beste performance met de blower op stand 1.
Dan zakt de buitenunit tot 14 Hz, en als dat teveel is slaat hij even af. Maar dat afslaan doet hij minder dan 1 x per uur.

Ik wil bij vorst de gasketel het huis laten opwarmen zodat later op de dag, als het buiten warmer geworden is, de Daikin het over kan nemen. Die aansturing van gasketel en airco wil ik aan de Raspberry overdragen.
Zelfde hier met de 2MXM50 icm een FTXM 42 binnenunit (huiskamer/keuken in een 2-onder-1 kap woning uit 2008 met een inhoud (huiskamer/keuken) van 135m³). Temp vastgezet op 17 (wat 20.5 IRL is) en blower op fluisterstand met energiestand laag in de wifi module. Dan blijft hij de hele dag door op cmpfreq 14, blijft eigenlijk continu draaien en heeft een verbruik van 230 - 270 Wh.

Vraag mij af tot hoever ik dat zo kan houden zonder de temp te moeten verhogen of de blower harder te moeten zetten. We gaan het zien :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 27-11-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Notna maak me gek..... hoe zinvol is het om mijn 68m toch maar te wisselen voor twee kleinere (was ook het idee maar deze hangt zo mooi) of toch een WP boiler erbij en boven op die manier verwarmen. ook dan heb ik natuurlijk een extra buitenunit maar met dikke subsidie beperkte kosten

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 27-11-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
...
wat allereerst opvalt (wist ik dat maar eerder...) is dat deze units een veel hogere return temp weergeven dan de kamer werkelijk warm is volgens normale meting

...
Dat is een normaal verschijnsel. Dwz jouw verschil (17 vs 20/21) is wel groot, maar afhankelijk van de opbouw kamer en specifieke unit heb je altijd een verschil. Bij mij is het maar iets van 0,5 graden met de thermostaat die een paar meter verder staat, maar ik heb dan ook een grote open ruimte. Maar het is inherent moeilijk het goed te doen. Immers de temperatuursensor zit in de unit op maar een paar cm van het warmte-element en de unit hangt doorgaans hoog en warmte stijgt op.

Er zijn merken die om die reden een optionele temperatuursensor in de afstandbediening hebben, maar het ena makkelijkste is toch meestal een externe termostaat gebruiken. (Het aller makkelijkste is, het verschil eenmaal meten en daarna de unit ietsje hoger zetten. O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Ja bekend, al eens aangegeven hier, de stand van de uitblaasklep heeft ook grote invloed.
Tot 27 november rond 6u sochtens doorgestookt, daarna aan/uit.

1e grafiek mijn "slimme" stekker energie afname, 2e wat Daikin registreerd, de stekker registreerd per 1 minuut de dips zijn inderdaad pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qNcsPqD/powerfull.jpg

[ Voor 121% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2019 20:39 ]

• RonJ

eerste test gedaan met 3 bovenverdieping units als 1 groep te schakelen. alle drie nu dus via de wifi controller

als ik 1 unit met aan / uit gedrag heb is dat minimaal 1200 watt

nu komt dus het puzzelen het zo in te regelen dat ik dus optimaal de buitenunit ga belasten

iemand al wel eens met if , then van daikin iets kunnen maken dat als 1 unit aangaat die meerdere meepakt. ik wil ze eigenlijk dus altijd als cluster kunnen laten werken

Je zal er wel nog wat aan moeten sleutelen, maar een goede basis voor aansturing van de api kan je hier vinden: https://domoticz.com/foru...t=daikin&start=60#p113386

Je kan trouwens wel een temp offset (ik meen 2 graden beide kanten op) instellen via het service menu van je afstandsbediening. Hoe dat moet staat in de installatie- of servicehandleiding van je binnenunit. In mijn geval was er een correctie van -1,5, -0,5 resp. 0 nodig om de temperatuur overal gelijk te krijgen aan een losse temperatuursensor op borsthoogte. Verschilt dus nogal per ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 28-11-2019 11:50 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ray

Ray

@ronjansen87 die ofsett heb ik bij mijn model nooit kunnen vinden. Bij koelen klopt het overigens wel

klep heb ik al anders gezet , maakt bij mij geen verschil

wat wel! een enorm verschil maakt is dat nu de energy modus volledig actief gezet kon worden.!

blijkbaar moeten dan ALLE units zo ingesteld staan anders werkt het niet!

nu dit dus op LOW staat hobbelt de buitenunit op 19hz met 600-700 watt opgenomen vermogen met 3 units die lafjes warmte geven. Meer heb ik boven ook niet nodig :) heb zelfs al even 17hz gezien.

ook bij het opstarten blijft hij laag in vermogen.

enige is dat ik nu wel de hele verdieping verwarm ipv 1 ruimte af en toe maar wel met de helft van het vermogen zonder gependel!

dwz ik kan nu 30-60 minuten draaien achter elkaar. iets wat met verwarmen nog nooit gelukt was

edit. we got a new record! 16 hz op verwarmen!!

@PentaClover zie bovenstaande

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 28-11-2019 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FD2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:03:
[...]

Ik zou hier ESP8266 / ESP32's voor inzetten eigenlijk, zuiniger, geen heel OS dat moet draaien ergens op een node aan de rand van je netwerk, simpeler. Boel via MQTT aan elkaar knuppen en voila.

• FD2

FD2

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:25:
[...]

Ik zou hier ESP8266 / ESP32's voor inzetten eigenlijk, zuiniger, geen heel OS dat moet draaien ergens op een node aan de rand van je netwerk, simpeler. Boel via MQTT aan elkaar knuppen en voila.
Ik weet niet waar je het over hebt ! Totaal onwetend.
Ik ga Google eens aanslingeren, maar je mag mij ook met m'n neus in de juiste richting zetten.
Dank je voor de hint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:18:
@ronjansen87 die ofsett heb ik bij mijn model nooit kunnen vinden. Bij koelen klopt het overigens wel

klep heb ik al anders gezet , maakt bij mij geen verschil

wat wel! een enorm verschil maakt is dat nu de energy modus volledig actief gezet kon worden.!

blijkbaar moeten dan ALLE units zo ingesteld staan anders werkt het niet!

nu dit dus op LOW staat hobbelt de buitenunit op 19hz met 600-700 watt opgenomen vermogen met 3 units die lafjes warmte geven. Meer heb ik boven ook niet nodig :) heb zelfs al even 17hz gezien.

ook bij het opstarten blijft hij laag in vermogen.

enige is dat ik nu wel de hele verdieping verwarm ipv 1 ruimte af en toe maar wel met de helft van het vermogen zonder gependel!

dwz ik kan nu 30-60 minuten draaien achter elkaar. iets wat met verwarmen nog nooit gelukt was

edit. we got a new record! 16 hz op verwarmen!!

@PentaClover zie bovenstaande
Die energie bespaarstand is idd wel een dingetje. De app van de Wifi module is wat traag, maar het is inderdaad zo dat alles op gelijke stand moet staan om te werken.
Fijn dat je het nu hebt kunnen vinden en dus ook kan zien dat het eea wat beter aan het moduleren is. Goed besteed geld :+

Pagina: 1 ... 79 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2