Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:40:
[...]
Even wat anders. Vanmiddag eindelijk een Daikin adviseur. Een multisplit hoeft echt geen probleem te zijn wbt pendelen met verwarmen want je moet hem gewoon goed dimensioneren. De MHI adviseur adviseert dan weer single. Verder zegt de ene adviseur dat alles makkelijk op 1 groep kan zonder aarding, de ander zegt dat dit niet kan op 1 groep en aarding een eis is van Daikin. Dan zegt de ander dat aarding wel weer kan met een grondpen en de ander staat me aan te kijken of hij water ziet branden. Echt fijne info die elkaar tegenspreekt waar ik als leek niets mee kan. Wie o wie heeft het nu bij het rechte eind? Graag input van de kenners want ik kom echt geen stap verder.

...
@
Armin Heb jij Heavy of Electric en wat zijn je ervaringen?
Ik heb Mitsubishi Electric, maar woon in de USA, dus iets andere modellen. Maar onder de kap zijn het natuurlijk grotendeels dezelfde componenten. Wel allemaal R410A. Oospronkelijk heb ik dit gekozen omdat de installateur dit aanrade. Ik wist toen helemaal van niks.
Echter er komt toevallig vandaag weer een adviseur langs om ons bestaande systeem uit te bereiden met nog 3 2kW pompen op een tweede 8kW buitenpomp. Dat is overbemeten ivm hoogteverschil en line-feed lengte (8kW pomp kan iets meer aan) en omdat de huidige pomp van ons dus ook 8kW is en die dus uitstekend bevalt zelfs als we enkel onze 2kW unit aan hebben. Werkt bij mij in bakkende 40 graden zomer op vol vermogen (6 en 2 binnenunits tegelijk aan) en de buitenunit deed het afgelopen winter ook toen er bijna een halve meter sneeuw viel in één nacht. Hij blies zichzelf grotendeels schoon. Dus ja, "don't change a winning team" is dus ook deels mijn ervaring.
En wat betreft multi- vs single-split is mijn mening dus duidelijk
Betreft aarding, is hier de regelgeving anders, maar als we aannemen dat regelgeving uiteindelijk gebaseerd is op veiligheid, hier de lokale regels: het moet geaard zijn zowel volgens de regels alook installatiehandleiding. En aparte units moeten elk een eigen disconnect/werkschakelaar hebben, maar mogen wel op dezelfde groep
mits de typische vermogens gezamelijk kunnen op zo'n groep. Anders vliegt elke keer de stop in je meterkast eruit.
Echter, als je dat doet
moet die disconnect/werkschakelaar een eigen zekering hebben.
Dat klinkt in mijn optiek logisch. Immers je wilt elke unit apart beschermen, maar in principe is er natuurlijk geen verschil tussen twee airco's op één groep, en twee willekeurige aparaten op een stopcontact op één groep.
Dus mijn advies zou zijn: met aarding, eventueel op één groep (mits de totale vraag niet de groep overstijgt) maar doe dan wel een zekering in de werkschakelaar. Je hebt die werkschakelaars met en zonder zekering. Maar als een installateur stelt dat iets niet mag ivm NL regelgeving heb ik geen informatie om dat te weerspreken of bevestigen.
Betreft een eigen aarpen vs centrale aarde heb ik verschillende verhalen gehoord. Liever één aarde anders kun je aard-lussen krijgen, maar een tweede aarpen is weer beter dan geen aarde als allemaal dezelfde aarde niet kan. Dat probleem had ik in ons vorige huis. Ooit gebouwd zonder aarde, en later deels geupgrade. Was huurwoning, dus wilde ik niet teveel investeren, maar wel graag de TV en andere AV van aarde voorzien. Ook ivm een vervelende bromtoon en een toen 1 jarige die iets te actief op verkenning ging bij die kabels. Dus aardpen in kruipruimte gedrukt onder waar de TV stond. Beetje beun, maar beter dan geen aarde leek mij ...