NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:53:
@
Armin vergeet dan ook niet te bekijken welke van die dingen die je noemt op federaal niveau plaatsvinden. Zoals ik het begrijp bepalen de meeste staten de dingen die je noemt zelf en kon Obama en kan Trump van alles vinden maar heeft veel van dat geroep weinig invloed wat er lokaal gebeurt.
https://www.nytimes.com/i...nvironment-rollbacks.html
Trump rolt alles op federaal niveau gewoon terug, maar op het niveau van een staat kan dat dus juist in Democratische staten meer ruimte geven om meer te doen. Lijkt er dus eerder op dat het ondanks Trump is dan dankzij Trump.
...
New York Times is een propaganda krant van de oppositie partij. Dat is een van de dingend ie ik geleerd heb na verhuizing - hoe ontzettend onbetrouwbar en partijdig de media in de VS is. Helaas kopieren buitenlandse media vaak blind berichten. Het beeld van die Trump die anti-milieu is, is een stereotype. Het neemt namelijk aan dat deze maatregelen ook daadwerkelijk het milieu hielpen.
Veel van deze wetgeving was wetgeving die Obama in zijn laatste maand er snel doorheen gejast had wetende dat ze teruggedraaid zouden worden en dan dus juist poltiek gebruikt kon worden. Zo smerig is politiek hier! Men neemt hier - aan beide zijden - vaak bewust wetten aan die men zelf ook niet wil, wetende dat de andere kant ze zal tegenhouden waarna het als politiek. En knotsgek concept natuurlijk.
Andere wetgeving was ook meer symbolisch en niet productief, of veel schade aan de economie vs heel weinig voordelen. Of het was uberhaupt symbolisch en had geen effect op werkelijke trends. Maar mensen lezen vaak niet verder dat de titels en samenvattingen. In die zin kan je als Nederlander best tevreden zijn met het polderen. Het gaat vaak traag en er is veel achterkamertjes gedoe, maar het is ook veel zachtaardiger en eerlijker.
Maar om het on-topic te maken, ikzelf kijk om me heen en zie dat politieke bla bla van zowel links als rechts, zowel in NL als in de VS weinig te maken heeft met werkelijke trends. Je ziet twee trends globaal. Enerzijds zie je fossiele onverminderde uitstoot toenemen dankzij China (#1 vervuiler ter wereld) en India (wordt #2 binnen 1 generatie). Gezien hun nu nog lage GDP en bevolkingsaantal zal dat niet veranderen want er is nul animo in die landen om mee te doen. Dus CO2 reductie wereldwijd is nu al gefaald. Je ziet wel een verschuiving van kolen en olie naar aardgas. Maar CO2 zelf reductie gaat niet lukken. Overstappen naar andere energiebronnen moet 'IMHO' nog steeds doen omwille van andere voordelen zoals gereduceerde vervuiling en geo-politieke zaken.
Anderzijds zie je wereldwijd een verschuiving van particuliere pompen van aardgas naar warmtepompen. Ook in de derde wereld zie je dat in veel regio's men gas- gewoon overslaat bij de overstap van armoede naar westerse welvaast niveaus.
In die laatste discussie zie ik een grote rol voor lucht/lucht warmtepompen - en dan zijn we weer on-topic. Met water verwarmen zoals o.a. West-Europa doet is ook maar historisch zo gegroeid als gevolg van het hebben van aardgas, stookolie of lokale kolen. Maar met de steeds beter wordende isolatie en noodzaak van WTW steeds lastiger. Water is traag en met passieve bouw is de zon meer relevant dan temperatuur (denk aan WAR regeling x/water warmtepompen)
Als ik een nieuw huis zou bouwen zou ik het pasief doen met lucht/lucht kanaalunit(s) en deze integreren met de WTW die je toch al moet aanleggen van het bouwbesluit. Zou je toch perse vloerverwarming willen, kun je voor de woonkamer via
VRF gewoon lokaal vloerverwarming doen, en de rest lucht houden en aansluiten op allemaal dezelfde enkele buiten-unit. Tap- en douche water kan er ook bij.
In die zin vind ik lucht/water en water/water warmte-pompen maar gekke oplossingen bij nieuwbouw. Het is duurder, trager, kan niet echt koelen en veel complexer qua werking en regeling. Bij bestaande bouw kan ik me er wat bij voorstellen omdat je niet atijd kanalen kunt/wilt aanleggen voor de lucht. Maar dan nog zou ik eerder standaard lucht/lucht wand-units gebruiken zoals wij die in dit forum bespreken. En ook
dat kan VRF.
Ik zie wereldwijd ook die trend. Overal ter wereld zie je lucht/lucht pompen verschijnen. Wat dat betreft denk ik dat veel Tweakers in dit forum voorlopers zijn
Aan het einde van dit jaar ben ik ook theoretisch omgezet naar all-electric. De enige reden waarom ik nog niet van het gas af kan is dat ik in het buitengebied woon en ivm omvallende bomen en hevige sneeuwval wel eens zonder stroom kan komen.

Ik houd mijn gas-aansluiting dus nog zodat ik met mijn standaard generator toch nog de winter door kom op zo'n moment.