Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.964 views

Onderwerpen

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-10 11:23

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:55:
[...]

Je installateur???? Kan hier in de regio geen fatsoenlijke vinden. Ben echt zonder gekheid al meer dan een jaar bezig. Zelfs Daikin geeft aan dat dit landelijk een groot probleem is. 8)7
Ken je probleem. Ik woon in Leeuwarden, en heb tussen alle cowboys pas een goede gevonden die in Enschede zit, die de tijd nam en uitgebreid dingen met me doornam.

Velen antwoordden niet eens mijn telefoontjes of mails. Anderen hadden maar weinig zin om iets te doen. Weer anderen gaven foute informatie.

Die van Enschede beviel me zo goed dat ze mijn 2e unit een jaar later ook hebben geplaatst.

Btw. WarmtepompBoilers is precies hetzelfde verhaal.

Als dit de toekomst is van Gasloos Nederland, dan is er heel wat werk te verzetten door de Warmtepomp boeren.

Mvg,

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:55:
[...]

Je installateur???? Kan hier in de regio geen fatsoenlijke vinden. Ben echt zonder gekheid al meer dan een jaar bezig. Zelfs Daikin geeft aan dat dit landelijk een groot probleem is. 8)7
Ik heb zelf gewoon een landelijke toko gedaan. Wil geen reclame maken dus ik zal geen namen noemen, maar dat moet altijd kunnen lijkt me? Is me op zich prima bevallen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:43:
[...]

Ik heb zelf gewoon een landelijke toko gedaan. Wil geen reclame maken dus ik zal geen namen noemen, maar dat moet altijd kunnen lijkt me? Is me op zich prima bevallen.
Waarom geen reclame maken? Mijn vrouw heeft ook een bedrijf en wij zijn altijd blij met mond tot mond reclame. De beste die er is.

Probleem is gewoon dat de gemiddelde cv boer nog steeds klakkeloos gasketels hangt (en zelfs daar weinig verstand van hebben), niet overstappen op warmtepompen en de economie veel te booming is. Liever grote projecten meneer. Hebben geen tijd.

Kan niet wachten op de volgende crisis. Iedere crisis is een feest. :Y Word je weer als klant behandeld en rennen ze voor je, normale/dalende prijzen, kan mijn dochter ook eindelijk een huis kopen, ik goedkoop weer eens aandelen kopen etc etc.

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:13
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:10:
...
Probleem is gewoon dat de gemiddelde cv boer nog steeds klakkeloos gasketels hangt (en zelfs daar weinig verstand van hebben), niet overstappen op warmtepompen en de economie veel te booming is. Liever grote projecten meneer. Hebben geen tijd.

Kan niet wachten op de volgende crisis. Iedere crisis is een feest. :Y Word je weer als klant behandeld en rennen ze voor je, normale/dalende prijzen, kan mijn dochter ook eindelijk een huis kopen, ik goedkoop weer eens aandelen kopen etc etc.
Ik hoop niet weer op een crisis want kan me de gevolgen van de vorige nog goed herrinneren, maar ik woon aan de andere kant van de Atlantische plas en hier gaat het indentiek. Het gaat "veel te goed' met de economie en mensen reageren niet eens op je emails en vragen hoofdprijzen. En besef dat airco hier al 30+ jaar gemeengoed is, en elke verwarminsgboer dat hier kan. Geen onzin met STEK vergunningen etc. Maar iedereen is gewoon veel te druk met teveel bouwprojecten en renovaties. En ook hier wil men van het gas af. Dat is dus universeel in de wereld vrees ik.

Mijn oorspronkelijke installateur reageerde overigens wel, maar kon pas over een paar maanden ...
Noodgedwongen dus een duurdere installateur moeten nemen. Aan de andere kan, is dit er wel eentje die zeer uitvoerig de tijd nam, en ook echt meedacht. Kwaliteit kost wellicht ook gewoon wat?

Qua merk is heir het vooral Mitsubishi Electric tenzij het perse zo goedkoop mogenlijk moet - dan Fujitsu - of industrieel groot - dan Trane aangezien die laatste een joint-venture in de VS hebben met Mitsubishi Electric. Diakin is hier relatief gezien minder bekend en dus onbemind.

Maar goed, ik zie het maar zo: ik betaal mijn overpriced warmtepomp nu met de verkoop van enige overpriced aandelen _/-\o_ Als er een crisis komt, storten immers aandelen weer in, en niet iedereen behoudt zijn baan. Als ik moet kiezen dus liever dit dan een crisis, al snap ik je frustratie ...

Verwijderd

Armin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:29:
[...]

Ik hoop niet weer op een crisis want kan me de gevolgen van de vorige nog goed herrinneren, maar ik woon aan de andere kant van de Atlantische plas en hier gaat het indentiek. Het gaat "veel te goed' met de economie en mensen reageren niet eens op je emails en vragen hoofdprijzen. En besef dat airco hier al 30+ jaar gemeengoed is, en elke verwarminsgboer dat hier kan. Geen onzin met STEK vergunningen etc. Maar iedereen is gewoon veel te druk met teveel bouwprojecten en renovaties. En ook hier wil men van het gas af. Dat is dus universeel in de wereld vrees ik.

Mijn oorspronkelijke installateur reageerde overigens wel, maar kon pas over een paar maanden ...
Noodgedwongen dus een duurdere installateur moeten nemen. Aan de andere kan, is dit er wel eentje die zeer uitvoerig de tijd nam, en ook echt meedacht. Kwaliteit kost wellicht ook gewoon wat?

Qua merk is heir het vooral Mitsubishi Electric tenzij het perse zo goedkoop mogenlijk moet - dan Fujitsu - of industrieel groot - dan Trane aangezien die laatste een joint-venture in de VS hebben met Mitsubishi Electric. Diakin is hier relatief gezien minder bekend en dus onbemind.

Maar goed, ik zie het maar zo: ik betaal mijn overpriced warmtepomp nu met de verkoop van enige overpriced aandelen _/-\o_ Als er een crisis komt, storten immers aandelen weer in, en niet iedereen behoudt zijn baan. Als ik moet kiezen dus liever dit dan een crisis, al snap ik je frustratie ...
Waar jij woont begon de laatste, begint de volgende crisis en gaat men weer kolen stoken met dank aan the orange guy in dat witte huis met teveel kerstbomen en met vreemd haar. :+ Maar dat is voor een ander topic......

Ik heb er weer 2 gemaild en we zullen wel weer zien, maar het is een vermoeiend traject aan het worden.

• Armin
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:13:
[...]
Waar jij woont begon de laatste, begint de volgende crisis en gaat men weer kolen stoken met dank aan the orange guy in dat witte huis met teveel kerstbomen en met vreemd haar. :+ Maar dat is voor een ander topic......
Niet alle retoriek geloven. Momenteel is de Orange Man kampioen CO2 reductie, en kolen worden op hoog tempo uitgerangeerd. Kolen zijn hier wat momenteel de stikstof-boeren in Nederland zijn - wat men zegt en wat men doet zijn twee zaken. En globale trends houd je niet tegen.

Dankzij die Oranje ietswat vreemde man, gaat het wel spetterend met de lokale economie en vooral werkeloosheid, dus wees verder niet verbaasd als men hem gewoon herkiest - ook in coal country. Mensen stemmen vaak met de voeten.

Maar inderdaad off topic ...
Ik heb er weer 2 gemaild en we zullen wel weer zien, maar het is een vermoeiend traject aan het worden.
Mijn ervaring is en was dat dit altijd zo is/was. Niet leuk, maar tenzij je slecht afgewerkte projectontwikkelaars rommel wil, moet je alles en iedereen babysitten. Immers voor hen ben jij 'een job'; voor jou is het een 10 jarige investering waar je een paar maanden loon in duwt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:30
@Armin vergeet dan ook niet te bekijken welke van die dingen die je noemt op federaal niveau plaatsvinden. Zoals ik het begrijp bepalen de meeste staten de dingen die je noemt zelf en kon Obama en kan Trump van alles vinden maar heeft veel van dat geroep weinig invloed wat er lokaal gebeurt.

https://www.nytimes.com/i...nvironment-rollbacks.html

Trump rolt alles op federaal niveau gewoon terug, maar op het niveau van een staat kan dat dus juist in Democratische staten meer ruimte geven om meer te doen. Lijkt er dus eerder op dat het ondanks Trump is dan dankzij Trump.

Wat onverlet laat dat het feitelijke verlagen mooie stappen zijn voor de allergrootste vervuiler; het kan een voorbeeld worden voor India en China. Beiden hebben ook een stevige incentive om er wat aan te doen door de lokale overlast door vervuiling. Vraag is alleen of de verlaging die je noemt wel aan Trump toe te schrijven is, of aan voorgangers. De president(en) na Trump erven zijn zooi.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-12-2019 11:55 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Armin
NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:53:
@Armin vergeet dan ook niet te bekijken welke van die dingen die je noemt op federaal niveau plaatsvinden. Zoals ik het begrijp bepalen de meeste staten de dingen die je noemt zelf en kon Obama en kan Trump van alles vinden maar heeft veel van dat geroep weinig invloed wat er lokaal gebeurt.

https://www.nytimes.com/i...nvironment-rollbacks.html

Trump rolt alles op federaal niveau gewoon terug, maar op het niveau van een staat kan dat dus juist in Democratische staten meer ruimte geven om meer te doen. Lijkt er dus eerder op dat het ondanks Trump is dan dankzij Trump.
...
New York Times is een propaganda krant van de oppositie partij. Dat is een van de dingend ie ik geleerd heb na verhuizing - hoe ontzettend onbetrouwbar en partijdig de media in de VS is. Helaas kopieren buitenlandse media vaak blind berichten. Het beeld van die Trump die anti-milieu is, is een stereotype. Het neemt namelijk aan dat deze maatregelen ook daadwerkelijk het milieu hielpen.

Veel van deze wetgeving was wetgeving die Obama in zijn laatste maand er snel doorheen gejast had wetende dat ze teruggedraaid zouden worden en dan dus juist poltiek gebruikt kon worden. Zo smerig is politiek hier! Men neemt hier - aan beide zijden - vaak bewust wetten aan die men zelf ook niet wil, wetende dat de andere kant ze zal tegenhouden waarna het als politiek. En knotsgek concept natuurlijk.

Andere wetgeving was ook meer symbolisch en niet productief, of veel schade aan de economie vs heel weinig voordelen. Of het was uberhaupt symbolisch en had geen effect op werkelijke trends. Maar mensen lezen vaak niet verder dat de titels en samenvattingen. In die zin kan je als Nederlander best tevreden zijn met het polderen. Het gaat vaak traag en er is veel achterkamertjes gedoe, maar het is ook veel zachtaardiger en eerlijker.

Maar om het on-topic te maken, ikzelf kijk om me heen en zie dat politieke bla bla van zowel links als rechts, zowel in NL als in de VS weinig te maken heeft met werkelijke trends. Je ziet twee trends globaal. Enerzijds zie je fossiele onverminderde uitstoot toenemen dankzij China (#1 vervuiler ter wereld) en India (wordt #2 binnen 1 generatie). Gezien hun nu nog lage GDP en bevolkingsaantal zal dat niet veranderen want er is nul animo in die landen om mee te doen. Dus CO2 reductie wereldwijd is nu al gefaald. Je ziet wel een verschuiving van kolen en olie naar aardgas. Maar CO2 zelf reductie gaat niet lukken. Overstappen naar andere energiebronnen moet 'IMHO' nog steeds doen omwille van andere voordelen zoals gereduceerde vervuiling en geo-politieke zaken.

Anderzijds zie je wereldwijd een verschuiving van particuliere pompen van aardgas naar warmtepompen. Ook in de derde wereld zie je dat in veel regio's men gas- gewoon overslaat bij de overstap van armoede naar westerse welvaast niveaus.

In die laatste discussie zie ik een grote rol voor lucht/lucht warmtepompen - en dan zijn we weer on-topic. Met water verwarmen zoals o.a. West-Europa doet is ook maar historisch zo gegroeid als gevolg van het hebben van aardgas, stookolie of lokale kolen. Maar met de steeds beter wordende isolatie en noodzaak van WTW steeds lastiger. Water is traag en met passieve bouw is de zon meer relevant dan temperatuur (denk aan WAR regeling x/water warmtepompen)

Als ik een nieuw huis zou bouwen zou ik het pasief doen met lucht/lucht kanaalunit(s) en deze integreren met de WTW die je toch al moet aanleggen van het bouwbesluit. Zou je toch perse vloerverwarming willen, kun je voor de woonkamer via VRF gewoon lokaal vloerverwarming doen, en de rest lucht houden en aansluiten op allemaal dezelfde enkele buiten-unit. Tap- en douche water kan er ook bij.

In die zin vind ik lucht/water en water/water warmte-pompen maar gekke oplossingen bij nieuwbouw. Het is duurder, trager, kan niet echt koelen en veel complexer qua werking en regeling. Bij bestaande bouw kan ik me er wat bij voorstellen omdat je niet atijd kanalen kunt/wilt aanleggen voor de lucht. Maar dan nog zou ik eerder standaard lucht/lucht wand-units gebruiken zoals wij die in dit forum bespreken. En ook dat kan VRF.

Ik zie wereldwijd ook die trend. Overal ter wereld zie je lucht/lucht pompen verschijnen. Wat dat betreft denk ik dat veel Tweakers in dit forum voorlopers zijn 8)

Aan het einde van dit jaar ben ik ook theoretisch omgezet naar all-electric. De enige reden waarom ik nog niet van het gas af kan is dat ik in het buitengebied woon en ivm omvallende bomen en hevige sneeuwval wel eens zonder stroom kan komen. :-( Ik houd mijn gas-aansluiting dus nog zodat ik met mijn standaard generator toch nog de winter door kom op zo'n moment.

• NiGeLaToR
@Armin ik hield met opzet voorbehoud over het nut van maatregelen die teruggedraaid zijn - het beeld is in ieder geval dat Trump er niet zo in geloofd en er weinig mee op heeft. Dat het in de VS qua propaganda erg is begrijp ik, maakt het nog lastiger te duidden wat men nu echt vindt en doet. Op Twitter ranten dat hij niet gelooft in klimaatverandering helpt niet bij dat beeld - hij is zelf nou niet bepaald subtiel over deze thema's.
Thanks voor je uitgebreide reactie iig, nuance is altijd prettig - net als polderen ter voorkoming van excessen.

Wat betreft L/L WP en voorlopen: het gekke is dat het de enige WP oplossingen zijn waar je geen subsidie voor kunt krijgen, toch ken ik alleen maar mensen die zelf passiefhuizen gebouwd hebben die dit met L/L WP opgelost hebben. Van de mensen die dit deden kwamen er zelf allemaal achter dat een multisplit oplossing of kanaalairco gewoon handiger is, meer comfort biedt en qua energieverbruik ook prima kan.

Wij 'stoken' al bijna een maand nu met een 5kW L/L airco het hele huis via de centrale heteluchtleidingen en het is al een maand lekker comfortabel (ik laat de temp 's nachts niet meer zo ver inzakken omdat verwarmen wel wat langer duurt met 5kW ipv > 16kW kachel). Energiekosten zijn vooralsnog 30% lager dan de zelfde maand voorgaande jaren. Nu moet je dan denken aan tientjes werk, want we hebben maar een netto rekening van 600,- per jaar (en dat dankzij een EV). De TvT is dus ongeveer 300 jaar :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Armin
NiGeLaToR schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:54:
Wat betreft L/L WP en voorlopen: het gekke is dat het de enige WP oplossingen zijn waar je geen subsidie voor kunt krijgen, toch ken ik alleen maar mensen die zelf passiefhuizen gebouwd hebben die dit met L/L WP opgelost hebben. Van de mensen die dit deden kwamen er zelf allemaal achter dat een multisplit oplossing of kanaalairco gewoon handiger is, meer comfort biedt en qua energieverbruik ook prima kan.

Wij 'stoken' al bijna een maand nu met een 5kW L/L airco het hele huis via de centrale heteluchtleidingen en het is al een maand lekker comfortabel (ik laat de temp 's nachts niet meer zo ver inzakken omdat verwarmen wel wat langer duurt met 5kW ipv > 16kW kachel). Energiekosten zijn vooralsnog 30% lager dan de zelfde maand voorgaande jaren. Nu moet je dan denken aan tientjes werk, want we hebben maar een netto rekening van 600,- per jaar (en dat dankzij een EV). De TvT is dus ongeveer 300 jaar :+
Wat ook een rol speelt naast gewoonte is STEK vergunningen. Immers een CV boer mag vaak geen L/L installeren. Sterker nog, een L/W warmtepomp split-variant laat staan VRF mag ook niet, dus is het vooral mono-block. Nu zal mono-block soms ook de oprecht betere oplossing zijn, maar ik weet zeker dat deze STEK vergunning ook veel stuurt.

Omdat STEK vooral was omdat airco-gas gevaarlijk was, vraag ik me af of dat met R32 nog steeds zo relevant is. Want het lijkt mij veel innovatie te remmen.

Maar dat is hier helaas niet anders. Geen STEK vergunningen hier, dus elke verwarmings-boer kan zowel kanaal, split als aardgas als COP=1 wandkachels onderhouden, maar hier is het weer elktra waar vakbonden/vergunningen moeilijk zijn en alles heel strikt gescheiden 'moet'. Om die reden heeft een kennis dus een warmtepomp waar de buitenunit aan de ene zijkant van het huis staat, en de binnenunit aan de andere. Alternatief was namelijk moeilijke elektra. Dus de airco boer kon kiezen, moeilijk werk voor hem qua koelleidingen en dus hij een leuke rekening sturen, of moeilijk werk voor de elektra-man en dan die een groter deel van de klus. De gekozen oplossing was niet in het voordeel van de klant natuurlijk. :F

Bij mij werd ook al door mijn installateur gewaarschuwd niet teveel elektra zelf te willen doen. Ik had namelijk de 30A stroomdraad al getrokken, en opperde dat ik de disconnect ook wel kon doen als ze dat makkelijker vonden. Maar dat was niet de bedoeling. Niet omdat de installateur dat niet wilde, maar omdat de elektra-lobby dat dus niet wilt. Dus nu komt er een elktraboer om de disconnect aan te sluiten en mijn getrokken draad in de stop te zetten a $400. :-(

Een grote stadsregio iets verderop van een miljoen inwoners verderop gaat men van het gas af en er worden geen nieuwe vergunningen gegeven voor gas verwarming en koken. Maar tegelijk een nieuwe wet invoeren qua geluidsnormen van warmtepompen waar vrijwel niets bestaands qua techniek aan voldoet 8)7 Er zijn nu rechtzaken tussen nota bene de grote warmtepomp bedrijven en die regiobestuurders. Domme regelgeving dus ...

Zijn jouw luchtleidingen trouwens geisoleerd? Zo ja, kun je tzt daar ook echt koelen. Bij mij was dat de reden waarom ik mini/multi-splits moest doen. Onder het huis bij mij wel geisoleerd, maar in de vloeren niet. Immers warmte-verlies werd niet als problematisch gezien daar. Correct, maar nu krijg ik dus condensatie als ik een kanaal-airco zou nemen. Vloeren/plafon openbreken had echter een te lage WAF factor om aan te beginnen :*)

• NiGeLaToR
@Armin mijn leidingen zijn wel geisoleerd, maar de uiteindes en zoals het er naar uitziet de kruizingen ook niet. Ik laat de kanaalairco dus in m'n installatieruimte verwarmen en die lucht vermengd met de lucht die in de heteluchtverwarming gezogen wordt. Wordt die lucht warm, dan gaat de heteluchterwarming harder blazen. Voor de zomer zit er een koel-ventilatie stand op die ervoor gaat zorgen dat de ingezogen lucht nooit het dauwpunt passeert en condens dus - in principe - niet zal optreden in of op de leidingen. Dit zal ik van de zomer moeten gaan uitvissen, maar omdat er altijd lucht vermengd wordt lijkt het niet zo'n probleem te gaan worden.

Overigens is dat geluid wel een ding: onze WP hangt aan de buitenzijde gevel aan de zijkant van ons huis (vrijstaand) en als ik dan naast het huis sta en hij draait op redelijk vol vermogen dan hoor ik hem wel blazen. Als iedereen straks zo'n ding heeft en mensen bijvoorbeeld dicht op elkaar wonen dan zal dat wel een aardig lawaai geven. Zeker als ze op een gegeven moment minder stil worden door ouderdom of gebrek aan onderhoud. Maar om dan de normen te verlagen beneden het haalbare.. tjah.. ambtenaren.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Laten jullie overigens elk jaar onderhoud/schoonmaak doen? Ik heb ze nu een jaar hangen en twijfel om het te laten doen.

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Ja. laat ik doen met tegenzin omdat ik dan 5 jaar garantie van Daikin heb. Betaal er dik voor (ik weet niet hoeveel, dat heb ik verdrongen). Het enige wat ze doen is schoonmaken van filters en zo.

• Armin
Ik doe het zelf. Schoonmaken stelt ook niet veel voor.
1) afspuiten buiten-unit. Vogel-poep, dennennaalden en algen etc.
2) filters schoonmaken en igv anti-alergie filters vervangen. Ik heb twijfels of die laatste de moeite waard zijn, dus ik denk dat ik ze vanaf volgens jaar weglaat aangezien ze optioneel zijn.

Mitsubishi geeft 10 jaar garantie in de USA op de hardware zonder extra bijbetalen. _/-\o_

• Armin
NiGeLaToR schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:50:
...
Overigens is dat geluid wel een ding: onze WP hangt aan de buitenzijde gevel aan de zijkant van ons huis (vrijstaand) en als ik dan naast het huis sta en hij draait op redelijk vol vermogen dan hoor ik hem wel blazen. Als iedereen straks zo'n ding heeft en mensen bijvoorbeeld dicht op elkaar wonen dan zal dat wel een aardig lawaai geven. Zeker als ze op een gegeven moment minder stil worden door ouderdom of gebrek aan onderhoud. Maar om dan de normen te verlagen beneden het haalbare.. tjah.. ambtenaren.
Plus natuurlijk dat mensen ook harde muziek draaien, luid BBQ'en in de tuin, gras maaien, bladblazeren, de auto stationair laten draaien, etc O-)

Hoor jij trouwens de ventilator of pomp? Ik hoor de ventilator bijna niet zelfs als ik letterlijk in de wind sta. Wel de pomp, en zoals vaak met bastonen beter binnen dan buiten. Dus dat lijkt mij persoonlijk eerder een punt. Maar lucht/lucht pompen en VRF pompen zijn vooralsnog stiller dan veel lucht/water units.

• NiGeLaToR
Armin schreef op maandag 9 december 2019 @ 06:31:
[...]

Plus natuurlijk dat mensen ook harde muziek draaien, luid BBQ'en in de tuin, gras maaien, bladblazeren, de auto stationair laten draaien, etc O-)

Hoor jij trouwens de ventilator of pomp? Ik hoor de ventilator bijna niet zelfs als ik letterlijk in de wind sta. Wel de pomp, en zoals vaak met bastonen beter binnen dan buiten. Dus dat lijkt mij persoonlijk eerder een punt. Maar lucht/lucht pompen en VRF pompen zijn vooralsnog stiller dan veel lucht/water units.
Buiten hoor ik gewoon iets blazen :) Geen lage tonen of gebrom, gewoon windgeruis. Als het buiten waait hoor je het eigenlijk niet.
Binnen hoor ik niets, behalve op 1 ochtend toen we iets hoorde brommen. Misschien was ie aan het ontdooien - want ik vermoed dat hij af en toe best een defrost moet draaien. Het was bij ons niet het idee om de airco 100% te laten verwarmen, maar bij gebrek aan een werkende thermostaat is het nu even de realiteit :+

Edit: overigens maakt de kanaal airco wel aardig geluid en heb ik hem daarom ingepakt in geluiddempend materiaal. Ik ga de ingang nog wat verder voorzien van demping, het is vooral reflectie van geluid wat nog ontsnapt. Hij ligt plat op m'n zolder-vliering en zuigt lucht van de ene kant en blaast dit de andere kant op - ik heb hier een fanduct gemaakt die het direct de heteluchtverwarming inblaast. Tis dus een ouderwetse knutsel om zo effectief mogelijk lucht de woning door te laten gaan, terwijl de heteluchtverwarming gewoon vrij kan 'ademen' ook als de airco niet draait. De airflow door m'n huis gaat dus via kanalen elke ruimte in en via het trappengat weer terug de zolder in - het is stiekem best goed ge-engineerd omdat het trappengat aan de voorzijde van de woning is en de kanalen het tot aan de achterzijde de woning in blazen en de kamers in stuwt. Je hebt dus alleen wel onder de deuren een kier en beneden een rooster naast de deur om al die lucht verplaatsing te faciliteren. In de praktijk voel je er niets van, tenzij de kachel/ventilatie op vol gas draait.

En vwbt herrie van andere dingen: eens, geluid is er altijd, maar een warmtepomp zal in potentie 24/7 draaien en een grasmaaier e.d. niet. Continu gebrom kan voor flinke overlast zorgen.
Armin schreef op maandag 9 december 2019 @ 06:27:
Ik doe het zelf. Schoonmaken stelt ook niet veel voor.
1) afspuiten buiten-unit. Vogel-poep, dennennaalden en algen etc.
2) filters schoonmaken en igv anti-alergie filters vervangen. Ik heb twijfels of die laatste de moeite waard zijn, dus ik denk dat ik ze vanaf volgens jaar weglaat aangezien ze optioneel zijn.

Mitsubishi geeft 10 jaar garantie in de USA op de hardware zonder extra bijbetalen. _/-\o_
Die van mij hangt dus aan de gevel op een meter of 5 hoog, denk dat hier weinig rommel in zal komen. De binnenunit heeft een deeltjesfilter waar ik makkelijk bij kan om schoon te maken. Geen allergiefilters oid, maar dat geeft niet want de hetelucht kachel en de WTW hebben ook nog filters. Alles gefilterd en dan door een filter gefilterd de woning in.

[ Voor 49% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-12-2019 08:11 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vinom schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:13:
Laten jullie overigens elk jaar onderhoud/schoonmaak doen? Ik heb ze nu een jaar hangen en twijfel om het te laten doen.
Nope, doe ik zelf.

Ik had het er laatst met de monteurs hier over,omdat ik zei dat die ventilatie rol van de FTXM wel érg vies was geworden en dat ik deze er dus uit moest halen om schoon te maken.

Monteur gaf aan dat dit eigenlijk niet zou moeten en dat je genoeg moet hebben aan een grote plantenspuit op druk (je weet wel;; zo een ding wat je gebruikt tegen onkruid) met allesreiniger er in en dan een grote plantenbak eronder hangen aan de muur. (zo een langwerpige die je voor o.a een balkon gebruikt)

Kap eraf, inspuiten (water loopt dan in plantenbak), grote plastic zak over de unit en de ventilator stand aanzetten om droog te laten draaien. Meer zou er, aldus hun, niet gedaan worden bij een onderhoudsbeurt (wel insprayen met dat anti bacterieel middel en een lekbaktablet uiteraard).

De buitenunit kan iedereen met een schroevendraaier en een beetje verstand zelf doen. Gewoon de plantenspuit erop zetten om de warmtewisselaar schoon te spuiten, bladeren aan de achterkant er afvegen etc.

Ik ga dit jaar na 6 maanden dit eens proberen, kijken of die ventilatietrol dan idd niet zo goor is als ik in het andere huis zat. Aldus de monteur had ik toen 'te lang gewacht' . Dat betwijfel ik, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 09-12-2019 08:25 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• vinom
@Armin @Notna Thanks. Ik dacht ergens hier gelezen te hebben dat je als je geen jaarlijks onderhoud laat doen dat je vijf jaar garantie van Daikin vervalt, vandaar :)

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heeft iemand hier ervaring met geluidsisolatie van de fan van de buitenunit?

De buren hebben last van het fan geluid van onze buitenunit. We hebben deze vorige maand geplaatst en wonen in een erg stille straat. Ondanks dat de unit relatief stil is, hebben de buren er last van. Aangezien ik het vervelend vind dat ze er last van hebben, wil ik er iets aan proberen te doen.

Het contactgeluid hebben we al aangepast, maar ik wil kijken of ik het fan geluid kan "dempen". Heeft iemand ooit een geluidsdempende kast gebouwd en hieraan gemeten? Mijn (en de installateur) idee is om de kast aan de bovenkant en kant van de buren dicht te maken, aan de voorkant lamellen te maken die naar onze oprit wijzen en de andere zijkant open te laten.

Eventueel zou ik met geluidsisolatie aan de bovenkant/zijkant kunnen werken, alleen zie ik daar speciaal materiaal (Merfopol) voor, maar dat is "loeiduur".

Iemand hier hands on ervaring?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mb1 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:08:
Iemand ervaring met de Haier tundra green modellen?
Ik zit eens te kijken naar de duo split 5kW buitenunit icm twee 3,5kW binnendelen.
Mijn broer heeft een duo split met de Flexis, die is stiller en zuiniger.
Wifi is een verhaal apart, Haier heeft 2 apps die het om beurten doen :P
Hij verwarmt er 2 (kinder) slaapkamers mee waarvan 1 op zolder waar koeling nodig is in de zomer.
Een plaatselijke toko kon ze voor €3100 all in plaatsen, geen gekke deal vind ik :)
Ik weet zo niet of hij buiten 4 of 5kW heeft, voor zijn gebruik zou 4kW wel voldoen.
Behalve als ze net aan gaan zijn ze stil, hij heeft geen klachten over herrie gehad (staat op carport).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• NiGeLaToR
@miel even voor mijn begrip: ze horen de fan, maar waar horen ze die en hoe hebben ze er last van? Ik denk dat dit bepaalt welke maatregelen het beste zullen werken.

Je hebt namelijk verschillende optie:
- geluiddemping met absorberend materiaal, maakt het geluid zachter
- geluidreflectie, zorgt er voor dat het geluid een andere kant op gaat
- ontkoppeling, zorgt er voor dat geluid niet wordt doorgegeven aan andere objecten

Je kast idee klinkt goed en ook zeg je dat je contact opgelost hebt (ontkoppeling?). Als het alleen het blaas-geluid is zou ik eerst experimenteren met een plaat met bijvoorbeeld een stuk noppenschuim geluiddemping erop. Hou je die er voor, is het geluid dan weg voor ze, etc.

Wel vervelend, ik moet dat ook in de gaten houden met mijn buren, vooral van de zomer als de ramen open staan. Het is bij ons - als het niet waait - ook muisstil normaliter.

Verwijderd

vinom schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:33:
@Armin @Notna Thanks. Ik dacht ergens hier gelezen te hebben dat je als je geen jaarlijks onderhoud laat doen dat je vijf jaar garantie van Daikin vervalt, vandaar :)
En @mv8tekst Toevallig heb ik die vraag ook aan Daikin zelf gesteld. Zij geven wel garantie.

Waar je alleen mee te maken krijgt met garantiezaken is dat jij een contract hebt met je leverancier. HIJ is verantwoordelijk voor de garantie niet Daikin. En als hij moeilijk gaat doen omdat hij niet het onderhoud heeft gedaan en jij weer niet kan aantonen dat jij het goed hebt gedaan begint het gesteggel weer. Ik vind jaarlijks bijna €300,- voor 3 units die ik wil gaan kopen ook een beetje over de top. Ik denk dat ik het straks ook zelf ga doen en maak wel foto's van mijn werkzaamheden en heb een goede rechtsbijstand.

• miel
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:53:
@miel even voor mijn begrip: ze horen de fan, maar waar horen ze die en hoe hebben ze er last van? Ik denk dat dit bepaalt welke maatregelen het beste zullen werken.

Je hebt namelijk verschillende optie:
- geluiddemping met absorberend materiaal, maakt het geluid zachter
- geluidreflectie, zorgt er voor dat het geluid een andere kant op gaat
- ontkoppeling, zorgt er voor dat geluid niet wordt doorgegeven aan andere objecten

Je kast idee klinkt goed en ook zeg je dat je contact opgelost hebt (ontkoppeling?). Als het alleen het blaas-geluid is zou ik eerst experimenteren met een plaat met bijvoorbeeld een stuk noppenschuim geluiddemping erop. Hou je die er voor, is het geluid dan weg voor ze, etc.

Wel vervelend, ik moet dat ook in de gaten houden met mijn buren, vooral van de zomer als de ramen open staan. Het is bij ons - als het niet waait - ook muisstil normaliter.
De unit hangt aan de voorkant van ons huis, ongeveer 50cm boven de grond. Hij hangt een meter of 3 van het huis van de buren vandaan (2 onder een kap). De buren slapen aan de voorkant van het huis met het raam op kantelkiep en de rolluiken op ventilatiestand.
Ze horen het vooral als ze gaan slapen (dan is het echt enorm stil, wonen in een straat met 12 huizen waar op de hele dag misschien 25 autos voorbij komen).
Contact geluid is niet het probleem, we hebben er vandaag extra rubber tussen gezet (tussen de arm waar de unit op staat en de muur).
Ik wil dus vooral geluidsreflectie proberen te bereiken...... Denk nu dus echt aan een wand van betonplex aan de zijkant, 1 dak van betonplex er over en dan aan de voorkant lamellen..... aan de binnenkant van de betonplex nog geluidsisolatie en klaar....

Alleen: qua materiaalkosten loopt dit wel in de papieren... de geluidsisolatie alleen al is 135 euro, betonplex er bij en dan nog wat andere zaken... al met al: 300 euro voor een kast en een goede relatie met de buren.... lastig!

• NiGeLaToR
@miel waarom zo duur materiaal? Dat lukt toch wel goedkoper?

Maargoed, snap je dillema.. Je oplossing klinkt wel als een goede en esthetisch verantwoord.

• miel
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:16:
@miel waarom zo duur materiaal? Dat lukt toch wel goedkoper?

Maargoed, snap je dillema.. Je oplossing klinkt wel als een goede en esthetisch verantwoord.
Snelle rekensom:

https://www.akoestiekwink...chGjbGsxs2b8aAqcTEALw_wcB

Daar heb ik aan 1 m2 net niet voldoende, dus moet het er 2 zijn..

Betonplex is rond de 45 euro... dan nog scharnieren (om er qua onderhoud bij te kunnen) en hout (om het tegen de muur te zetten en om de constructie te maken).... Al met al zal het eerder rond de 250 euro zijn dan 300, maar toch...

• Armin
miel schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:06:
Heeft iemand hier ervaring met geluidsisolatie van de fan van de buitenunit?

De buren hebben last van het fan geluid van onze buitenunit. We hebben deze vorige maand geplaatst en wonen in een erg stille straat. Ondanks dat de unit relatief stil is, hebben de buren er last van. Aangezien ik het vervelend vind dat ze er last van hebben, wil ik er iets aan proberen te doen.

Het contactgeluid hebben we al aangepast, maar ik wil kijken of ik het fan geluid kan "dempen". Heeft iemand ooit een geluidsdempende kast gebouwd en hieraan gemeten? Mijn (en de installateur) idee is om de kast aan de bovenkant en kant van de buren dicht te maken, aan de voorkant lamellen te maken die naar onze oprit wijzen en de andere zijkant open te laten.

Eventueel zou ik met geluidsisolatie aan de bovenkant/zijkant kunnen werken, alleen zie ik daar speciaal materiaal (Merfopol) voor, maar dat is "loeiduur".

Iemand hier hands on ervaring?
Belangrijk is ook helder te krijgen wat de exact klacht is.

Als men zegt de ventilator ben ik een beetje verbaasd want zo lawaaig zijn die meestal niet en het is geluid van een frequentie die normaal niet door muren gaat. Anders dan bromtonen van compressors etc.

Maar als het echt de fan is zou een standaard demp-kast eromheen moeten werken. Of zo'n weer-kast,die dempen ook.

Maar je kunt soms ook een houten schutting/muurtje ervoor bouwen op strategische plaats. Bijvoorbeeld op 2 meter zodat de luchtstroom niet geremt, maar wel het geluid tegengehouden. Immers je hoeft enkel windgeruis tegen te gaan. Tenzij je heel dicht bij woont en de bovenverdieping ook last heeft van het geruis.

Soms helpt ook de unit een kwart slag draaien, maar dat is niet altijd praktisch. En je moet dan ook helder hebben dat inderdaad het de rechtstreekse wind is die ze stoort en niet het indirecte geruis.

En inderdaad ik zou niet willen dat mijn buren last hebben, dus ik begrijp je volledig, maar anderzijds windgeruis is normaal bijna niet te horen door een muur. :? Ik durf het bijna niet te zeggen, maar wellicht is het ook gewoon een soort frustratie. Zeg maar net zoals een druippende kraan nauwelijks herrie maakt maar mensen zich er enorm aan kunnen storen. Als dat ook speelt, is het soms belangrijker dat je 'iets' probeert dan exact een bepaalde oplossing.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58
Is er wellicht een silent mode die je kan kiezen? Ik heb onze unit ingesteld om op silent te draaien tussen 22:00-07:00. Dat is echt een merkbaar verschil voor de buitenunit.

In silent mode horen we de unit nagenoeg niet, terwijl die in de normale modus licht geluid maakt (ik stoor me daar overigens totaal niet aan).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:24
@vinom
Eens in de 2 of 3 jaar laat ik onderhoud uitvoeren, mijn airco monteur gaf aan dat onderhoud niet verplicht was zolang ik het zelf netjes bijhoud, ik koel weinig dus veel bacteriën kan in de binnenunit niet zitten omdat die altijd droog is.

@miel Hier hetzelfde woon in een huizenblok van 4 woningen, ik woon middenin, ook een stille straat maar beide buren hebben geen last, ze wisten niet eens dat ik 1 had.
Hier draait de unit dan ook vrij vaak op minimaal (ook in de nacht) dan is die zo goed als onhoorbaar.

Alleen bij mistig weer wil de buiten fan nog wel eens hard gaan draaien ondanks de compressor laag draait dan zet ik hem snachts gewoon uit ter voorkoming van mogelijk gezeur, dan is hij hoorbaar via de openstaande slaapkamerraam.
Deze Daikin unit heeft een dipswitch zodat de buitenunit nog stiller is, dit heb ik niet geactiveerd.
Hier staat hij op de grond.

Er zijn kasten te krijgen om hem stiller te maken, ben je handig kan het ook met hout en wat eierschaal isolatie.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2019 19:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• miel
  • Nu online
Allen, vanmiddag samen met de installateur bij de buren geluisterd, het is de fan... ze slapen aan de voorkant met het raam standaard open en slapen erg licht...
Het geluid werd duidelijk ervaren als het fan geluid (had hem op hoog en 24 graden gezet om te testen). Snachts naar fan low is een optie die we gaan testen en eens kijken of die kast een optie is... handig met hout is het punt niet dat lukt wel..
Verder kan ik mijn carrier niet in silent mode laten verwarmen... daarnaast kan ik ook de compressor niet aanpassen...

[ Voor 12% gewijzigd door miel op 09-12-2019 20:03 ]

• Appie Heijn
  • Laatst online: 04-11 22:06
@miel
Wanneer je unit op de grond staat/zet kan ik je de Climeleon van harte aanraden, dan hoor je echt niets meer.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• NiGeLaToR
@Appie Heijn 750,- is wel.. pittig!

Vond overigens op zoek naar 'omkastingen' meer opties/inspiratie, zoals:
https://www.vakhandeljanssen.nl/airconditioning/omkastingen/

niet allemaal per se met geluid dempend effect/doel.

Edit: nog meer tips: https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-12-2019 20:46 ]

• Appie Heijn
  • Laatst online: 04-11 22:06

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Armin
miel schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:02:
Allen, vanmiddag samen met de installateur bij de buren geluisterd, het is de fan... ze slapen aan de voorkant met het raam standaard open en slapen erg licht...
Het geluid werd duidelijk ervaren als het fan geluid (had hem op hoog en 24 graden gezet om te testen). Snachts naar fan low is een optie die we gaan testen en eens kijken of die kast een optie is... handig met hout is het punt niet dat lukt wel..
Verder kan ik mijn carrier niet in silent mode laten verwarmen... daarnaast kan ik ook de compressor niet aanpassen...
Tja, ik ben misschien lastig, maar als men zo licht slaapt kan men misschien ook beter oordopjes kopen. van die goedkope van 20 euro die ze ook bij schietbanen gebruiken werken uitstekend.

Of wellicht aanraden zelf een airco kopen, en het raam voortaan dicht houden 8)

Immers, er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ik snap dat je buren te vriend wil houden, maar dan worden ze denk ik ook wakker als de 16 jarige dochter een huis of wat verder afgezet wordt door het vriendje om 2:00 met petje op en dikke uitlaat. Of juist die persoon die in ploegendienst werkt en de diesel bestelbus om 5:00 start. En niet te vergeten buren met honden. Of als de gepensioneerde een paar huizen verder vergeet neighbo(u)r mode uit te zetten. 8)

Let wel, ik snap het natuurlijk: buren kunnen zeuren en wat credits opbouwen voor een volgende keer is handig. Ik ben zelf handig met hout en zou dat dus doen. Maak er gelijk een weerkasje van wat regen etc weghoudt? Je kunt eerst een enkele plaat kopen en ervoor zetten en dan testen of het helpt.

• mr_evil08
@Armin Dat zijn tijdelijke dingen waardoor je wakker wordt, een WP draait de hele tijd en een bepaalde frequentie/geluid kan storend zijn.
Ik hoor de wasdroger van mijn buren ook(dreunt door), maar draait maar tijdelijk af en toe overdag dus ach boeiend, zou die de hele dag draaien zou ik ook even aan knoppen of ze daar een rubberen mat onder willen doen.

@miel Gewoon nachtverlaging toepassen geen optie ?
mbt geluid reduceren weet je dat wel zeker als ik zoek op handleidingen van een carrier zie ik dat er gewoon een nachtregeling op zit, vrij veel buitenunits van diverse merken hebben die mogelijkheid wel.

Nachtregeling
• Een stille werking is mogelijk tijdens de nachtelijke uren
door een in de handel verkrijgbare timer aan te sluiten en
een apart verkochte toepasbare controledraad TCBKBOS1E. Raadpleeg de handleidingen van deze delen
voor meer informatie.
• De functie voor het besparen van energie van de
airconditioner vermindert het geluid tijdens de nachtelijke
uren.

[ Voor 149% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2019 21:36 ]

• Armin
mr_evil08 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:10:
@Armin Dat zijn tijdelijke dingen waardoor je wakker wordt, een WP draait de hele tijd en een bepaalde frequentie/geluid kan storend zijn.
Ik hoor de wasdroger van mijn buren ook(dreunt door), maar draait maar tijdelijk af en toe overdag dus ach boeiend, zou die de hele dag draaien zou ik ook even aan knoppen of ze daar een rubberen mat onder willen doen.

Klopt, maar mijn punt is, als je al wakker wordt van een zacht geruis van een grote ventilator, dan wordt je zeker wakker van al die ander dingen die je ook zal tegenkomen. En als je permanent wakker ligt van zo'n geruis, zou ik oordopjes nemen of de ramen dicht houden. Eigen verantwoordelijkheid zeg maar ... Anderen hoeven ook niet door alle hoepeltjes te springen als je hypergevoelig bent.

Dus die buren krijgen het nog zwaar als verderop in de wijk een dochter opeens 16 wordt, of een lichte Tokkie-stijl buur in de wijk verschijnt, etc. :+

Neemt niet weg, dat je als buur dan de keuze moet maken, meegaan in deze (over)gevoeligheid of niet. Ik zou zelf ook gewoon toch een kastje timmeren en daarmee hopenlijk credits verdienen voor een meer serieus conflict. Ook omdat ik timmeren leuk vindt. ;)

• mr_evil08
@Armin Probleem met warmtepomp geluidsprobleempjes als het gaat escaleren dat ze het je behoorlijk vervelend kunnen maken omdat er wettelijke regels voor zijn(dacht ik?), er wordt dan opeens van alles bij gehaald ze kunnen alles gaan uitzoeken om je maar te pakken bijvoorbeeld misschien vergunning verplicht of staat er wat in de APV, in het extreemste geval (nog nooit gebeurd denk ik) zou je dat ding weer moeten opruimen.

Loopt die dochter van 16 door de wijk te schreeuwen is dat knap lastig zwart-wit aan te tonen, vaak moeten er meer mensen klagen.
Bij cmpfreq=16 waar hij snachts hier op draait(door nachtverlaging) is de fan vrijwel stil behalve dan mist.

[ Voor 107% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2019 22:10 ]

• dimk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:05
Wie heeft ervaring met de buitenlandse leveranciers? ik zit al een tijdje dit topic te volgen en wil eigenlijk voor de volgende zomer LL installeren.

Er zijn in ieder geval deze twee websites genoemd:

https://www.ecoclimagroup.com/
https://www.keroclima.pt/

Ik wou eerst Daikin kopen: 3MXM40N + 3 x CTXM15N = €1,711 (+ verzendkosten op https://www.keroclima.pt, veel goedkoper dan in NL), maar nadat ik laatste 20 pagina's heb gelezen, neig ik meer naar MTI, moet nog even rondkijken of MTI dan goedkoper is.

• miel
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:10:
mbt geluid reduceren weet je dat wel zeker als ik zoek op handleidingen van een carrier zie ik dat er gewoon een nachtregeling op zit, vrij veel buitenunits van diverse merken hebben die mogelijkheid wel.

Nachtregeling
• Een stille werking is mogelijk tijdens de nachtelijke uren
door een in de handel verkrijgbare timer aan te sluiten en
een apart verkochte toepasbare controledraad TCBKBOS1E. Raadpleeg de handleidingen van deze delen
voor meer informatie.
• De functie voor het besparen van energie van de
airconditioner vermindert het geluid tijdens de nachtelijke
uren.
Ik kan dat niet vinden @mr_evil08 het zijn de volgende units:
Artikelnummer binnenunit
42QHC018D8S
Artikelnummer buitenunit
38QHC018D8S

Hier kan ik niks vinden qua nachtregeling.... of kijk ik verkeerd?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
mr_evil08 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:43:
n het extreemste geval (nog nooit gebeurd denk ik)
Dat is zeker al een aantal keer gebeurd. Bij mij Amsterdam en bij koevlaas volgens mij ook Amsterdam.
Google staat er ook vol mee. Het beste is altijd zo onhoorbaar en zo ontzichtbaar mogelijk opstellen. (bijvoorbeeld strak achter een tuinhek ofzo).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

dimk schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:18:
Wie heeft ervaring met de buitenlandse leveranciers? ik zit al een tijdje dit topic te volgen en wil eigenlijk voor de volgende zomer LL installeren.

Er zijn in ieder geval deze twee websites genoemd:

https://www.ecoclimagroup.com/
https://www.keroclima.pt/

Ik wou eerst Daikin kopen: 3MXM40N + 3 x CTXM15N = €1,711 (+ verzendkosten op https://www.keroclima.pt, veel goedkoper dan in NL), maar nadat ik laatste 20 pagina's heb gelezen, neig ik meer naar MTI, moet nog even rondkijken of MTI dan goedkoper is.
Hierboven hadden we het net over garantie. Hou er wel rekening mee dat als jij in het buitenland koopt Daikin Nederland niets voor je doet. Dan kan goedkoop wel eens duurkoop worden.

Heb nu eindelijk via Climasense een nette offerte, scheelt 2 mille met de lokale installateur. 8)7

Daikin Perfera FTXM25N + WIFi module 1,00 st.
Daikin Perfera FTXM20N + WIFi module 1,00 st.
Daikin 2MXM50M 1,00 st.
Daikin Perfera FTXM50N/RXM50N + WIFi module

Zij stellen dat de 2 kleine units boven zonder pendelen op de multi kunnen en voor beneden daarom bewust op een wel single. Iemand die daar nog iets op heeft aan te merken?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:48:
[...]

Hierboven hadden we het net over garantie. Hou er wel rekening mee dat als jij in het buitenland koopt Daikin Nederland niets voor je doet. Dan kan goedkoop wel eens duurkoop worden.

Heb nu eindelijk via Climasense een nette offerte, scheelt 2 mille met de lokale installateur. 8)7

Daikin 2MXM50M 1,00 st.

Zij stellen dat de 2 kleine units boven zonder pendelen op de multi kunnen en voor beneden daarom bewust op een wel single. Iemand die daar nog iets op heeft aan te merken?
Ik ben altijd zeer te spreken over climasense, maar dit lijkt me nog-al overgedimensioneerd. Ik ken alleen jouw woning natuurlijk niet, hoe is eea geisoleerd en beglaasd?

Ik zou zelf als het even kan een 2MXM40M kiezen voor boven, die heeft een kleinere compressor dan de 50M en kan dus nog verder terug (zie je o.a. aan de koelgasvulling, die minder is bij de 40 vs de 50 volgens de specs, resp. 0,88 vs. 1,15kg/TCO2eq). Zeker als ze zelf met het argument pendelen komen vind ik de keuze voor de 50 nogal vreemd. Die 40 kan ook makkelijk een 20 en 25 hebben.

Een losse buitenunit voor beneden heeft natuurlijk sowieso wel voordelen (heb zelf ook 3 single-splits met een reden), iets zuiniger in verbruik, niet tegelijkertijd met boven defrosten, als er 1 in storing schiet heb je nog verwarming in de helft van het huis en last but not least zal ie wat minder pendelen. Maar daar betaal je dan (vermoed ik, 3MXM sets staan niet op de climasense site) ook wel flink wat meer voor dan wanneer je een enkele 3MXM met 3 binnenunits neemt. Dus de vraag is dan, heb je uberhaupt een supergoed geisoleerd huis (anders heb je dit probleem sws niet) en zo ja, kan je leven met wat gependel of wil je daar 1K extra aan besteden?

All-electric.

Verwijderd

@ronjansen87 De 2 units voor boven zijn voor 2 verdiepingen. De 2,5 Kw wil ik op de slaapkamer op zuid en recht tegenover de deur hangen zodat de flow ook de andere kamer en badkamer enigszins meepakken. Isolatie is goed. Tot nu toe is de temperatuur op de 1e verdieping niet onder de 18 graden geweest.

De 2 Kw is voor de zolder waar de laagste temperatuur tot nu toe 17 graden is geweest. Isolatie ook goed.

Beneden is het niet onder de 19 graden geweest en heb daar ook nog een houtkachel.

Ik weet niet of dit je mening verandert?

Ik zou ook wel 3 singles willen maar ze komen alle 3 beneden naast het terras te staan en dat maakt het er optisch niet echt fraaier op. Maar Climasense kwam zelf met deze aanbieding na doorsturen van plattegrond en foto's situatie.

Keuzes, keuzes, lastig. :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2019 15:35 ]

• RonJ
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:32:
@ronjansen87 De 2 units voor boven zijn voor 2 verdiepingen. De 2,5 Kw wil ik op de slaapkamer op zuid en recht tegenover de deur hangen zodat de flow ook de andere kamer en badkamer enigszins meepakken. Isolatie is goed. Tot nu toe is de temperatuur op de 1e verdieping niet onder de 18 graden geweest.

De 2 Kw is voor de zolder waar de laagste temperatuur tot nu toe 17 graden is geweest. Isolatie ook goed.

Beneden is het niet onder de 19 graden geweest en heb daar ook nog een houtkachel.

Ik weet niet of dit je mening verandert?

Ik zou ook wel 3 singles willen maar ze komen alle 3 beneden naast het terras te staan en dat maakt het er optisch niet echt fraaier op. Maar Climasense kwam zelf met deze aanbieding na doorsturen van plattegrond en foto's situatie.

Keuzes, keuzes, lastig. :?
Het blijft dus 18 en 19 zonder uberhaupt te stoken boven? Dan heb je een vrij moderne of iig zeer goed geïsoleerde woning en ga je idd wel last van het nodige gependel krijgen (of dat ook een probleem is, is de vraag). Kan je misschien iets roepen over vierkante meters?

Maar dan zit je hiermee imho veeeel te ruim. Ik zou dan persoonlijk voor een 2MXM40N gaan met 2x 2,5kw of 2.0/2.5 binnenunit en een 3,5KW single split voor beneden. Ik weet en snap heel goed dat installateurs (ook de mijne is daar heel open en eerlijk over) liever (veel) te ruim gaan zitten. Immers, als het toch onverhoopt te weinig is kunnen ze op hun eigen kosten een zwaardere unit komen plaatsen, want dan hebben ze niet aan hun verplichtingen voldaan. Als het echter te ruim is kan je ze niets verwijten en heb jij slechts een iets hogere energierekening en dat is dan weer niet hun probleem.

All-electric.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-10 20:12

FD2

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:48:
......
Daikin 2MXM50M 1,00 st.

Er is ook een 2MXM40M.
Ik vermoed dat die nog wat minder de neiging heeft te gaan pendelen, en er zal ook nog wel een voordeeltje zijn v.w.b. de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door FD2 op 10-12-2019 16:10 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-10 12:28

Trebbors

Failure is no option!

Climasense heeft een paar jaar terug een installatie opgehangen hier. De leidingen zijn niet helemaal tot de buitenunit geïsoleerd. Kan ik dit met verwarmings-isolatie buis doen of bestaat er speciale tape? Het gaat enkel om de laatste 20cm van beide leidingen..

De buitenunit staat droog.

• Armin
Trebbors schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:20:
Climasense heeft een paar jaar terug een installatie opgehangen hier. De leidingen zijn niet helemaal tot de buitenunit geïsoleerd. Kan ik dit met verwarmings-isolatie buis doen of bestaat er speciale tape? Het gaat enkel om de laatste 20cm van beide leidingen..

De buitenunit staat droog.
Ik zou verwarmings isolatie mét tape doen. Je wilt immers isolatie, maar ook een soort waterafstotende en ongedierte/insekten/vogels werende laag. Plus een extra UV opvanger kan ook niet kwaad.

Tenzij jij met droog bedoeld ook echt binnen zodat UV, insekten, vogels, etc geen factor van belang zijn.

• mr_evil08
@miel Kan niks vinden over jouw specifiek model jammer...
Mogelijk weet de fabrikant nog iets.

Verwijderd

ronjansen87 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:44:
[...]

Het blijft dus 18 en 19 zonder uberhaupt te stoken boven? Dan heb je een vrij moderne of iig zeer goed geïsoleerde woning en ga je idd wel last van het nodige gependel krijgen (of dat ook een probleem is, is de vraag). Kan je misschien iets roepen over vierkante meters?

Maar dan zit je hiermee imho veeeel te ruim. Ik zou dan persoonlijk voor een 2MXM40N gaan met 2x 2,5kw of 2.0/2.5 binnenunit en een 3,5KW single split voor beneden. Ik weet en snap heel goed dat installateurs (ook de mijne is daar heel open en eerlijk over) liever (veel) te ruim gaan zitten. Immers, als het toch onverhoopt te weinig is kunnen ze op hun eigen kosten een zwaardere unit komen plaatsen, want dan hebben ze niet aan hun verplichtingen voldaan. Als het echter te ruim is kan je ze niets verwijten en heb jij slechts een iets hogere energierekening en dat is dan weer niet hun probleem.
Ik heb boven thermostaat knoppen en die staan op 19 graden en heb ongeveer van 1700 uur tot 1900 uur de cv aan. Daarna gaat de houtkachel aan en wordt er boven dus ook niet gestookt. Gaat om ongeveer 40 m2 op zowel 1e en 2de verdieping. Boven hoeft het niet bloedheet te worden

Begane grond is 60 m2 en plafonds zijn hier denk ik 2,60 hoog en zolder puntdak.

Beneden streef ik 21 graden na en koeling in de zomer is 22/23 graden voor ons koud zat. Doe ik in de auto ook in de zomer.

• RonJ
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 00:45:
[...]

Ik heb boven thermostaat knoppen en die staan op 19 graden en heb ongeveer van 1700 uur tot 1900 uur de cv aan. Daarna gaat de houtkachel aan en wordt er boven dus ook niet gestookt. Gaat om ongeveer 40 m2 op zowel 1e en 2de verdieping. Boven hoeft het niet bloedheet te worden

Begane grond is 60 m2 en plafonds zijn hier denk ik 2,60 hoog en zolder puntdak.

Beneden streef ik 21 graden na en koeling in de zomer is 22/23 graden voor ons koud zat. Doe ik in de auto ook in de zomer.
Dan blijf ik bij mijn eerdere advies om alles een maatje kleiner te nemen dan climasense offreert. Zeker omdat je ook nog een houtkachel hebt kan je het risico imho wel nemen dat je bij temperaturen < -10 heel misschien iets tekort komt.

All-electric.

Verwijderd

ronjansen87 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:58:
[...]

Dan blijf ik bij mijn eerdere advies om alles een maatje kleiner te nemen dan climasense offreert. Zeker omdat je ook nog een houtkachel hebt kan je het risico imho wel nemen dat je bij temperaturen < -10 heel misschien iets tekort komt.
3,5 Kw voor 60 m2 lijkt mij toch echt te weinig. Mijn houtkachel is als ik me niet vergis 6Kw. Tevens hebben we beneden een open verbinding naar een serre. Weliswaar is daar zonwering boven en warmte werende folie op de ramen, maar toch. Blijft in de zomer nooit zo lang koel als de buren die geen serre hebben.

• mr_evil08
- nvt.

[ Voor 165% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2019 12:48 ]

Verwijderd

mr_evil08 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:32:
@Greenisthebest 60m2 is wel erg groot voor 1 binnenunit, ik vraag mij af of je dan niet naar 2 binnenunits moet gaan, alle kou/warmte komt wel van 1 punt of dat niet gaat "tochten".

Hier 30m2 en een 3,5 binnenunit, als ik die flink aan de bak laat trekken zeg maar richting 100% belasting dan gaat het ook "waaien" en komen er temperatuurverschillen tussen ene en anderekant van de kamer, gelukkig hoeft dat nooit.

Ik kom op 6,2 kwh voor jouw ruimte ik vraag mij ook af of een 3,5 nog gaat werken.
Ik denk dat flink blazen wel mee gaat vallen. Ik pas hier een nachtverlaging toe van 18 graden met cv en dan stookt hij alleen als het buiten flink vriest in de nacht. Ik doe dit expres om massa in en van het huis niet te koud te laten worden. Overdag staat hij hier op 19 graden. En na vijf uur gaat hij naar 20 of 21 graden naar gelang behoefte.Ik stook eigenlijk alsof ik vloerverwarming heb.

Houtkachel staat ook in centrale hoek van de kamer en voel met een klein ventilatortje https://www.houtkachelsen...aframo-ecofan-airmax-812/ geen grote warmteverschillen in diverse hoeken van de kamer. Sterker, met mijn houtkachel zet ik de tussendeur open naar boven als het buiten niet echt koud is (niet onder nul, maar rond de 5 graden) zodat het daar ook wordt opgewarmd. Volgens mij betekent dat dat mijn kachel met 6Kw eigenlijk teveel vermogen heeft. Maar 3,5 gaat denk ik dan weer te weinig worden want met vorst voldoet de kachel dan wel weer.

• RonJ
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:06:
[...]

3,5 Kw voor 60 m2 lijkt mij toch echt te weinig. Mijn houtkachel is als ik me niet vergis 6Kw. Tevens hebben we beneden een open verbinding naar een serre. Weliswaar is daar zonwering boven en warmte werende folie op de ramen, maar toch. Blijft in de zomer nooit zo lang koel als de buren die geen serre hebben.
Dat van die serre had je er niet bijgezet :+. In dat geval neig ik ook eerder naar een 5kw. Je zou ook, zoals @mr_evil08 suggereert, kunnen overwegen om beneden ook een multisplit te nemen, met een 3,5 en 2,5 binnenunit, dan kan je er 1 in de buurt van of in de serre hangen. Dan hoef je ook niet zoveel lucht te verplaatsen om de boel te verdelen.

All-electric.

Verwijderd

ronjansen87 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:03:
[...]

Dat van die serre had je er niet bijgezet :+. In dat geval neig ik ook eerder naar een 5kw. Je zou ook, zoals @mr_evil08 suggereert, kunnen overwegen om beneden ook een multisplit te nemen, met een 3,5 en 2,5 binnenunit, dan kan je er 1 in de buurt van of in de serre hangen. Dan hoef je ook niet zoveel lucht te verplaatsen om de boel te verdelen.
Twee gaat niet lukken ivm indeling kamer en plaatsing buitenunits. Wat dat betreft is het huis niet handig wat betreft plaatsing. Binnenunit komt precies op scheiding kamer/serre te hangen.

• tafelzeil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-04-2024
mb1 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:08:
Iemand ervaring met de Haier tundra green modellen?
Ik zit eens te kijken naar de duo split 5kW buitenunit icm twee 3,5kW binnendelen.
Ik zit zelf ook te kijken naar de Haier Flexis 50 wandmodel met een COP/SEER van 4,6 / 7.2! Die is inclusief verzendkosten €1029,- bij climamarket.it. Ik wil dan zelf aansluiten en vacumeren. Is dit kwalitatief ergelijkbaar met een Mitsubishi?

[ Voor 198% gewijzigd door tafelzeil op 11-12-2019 14:39 ]

• mr_evil08
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat flink blazen wel mee gaat vallen. Ik pas hier een nachtverlaging toe van 18 graden met cv en dan stookt hij alleen als het buiten flink vriest in de nacht. Ik doe dit expres om massa in en van het huis niet te koud te laten worden. Overdag staat hij hier op 19 graden. En na vijf uur gaat hij naar 20 of 21 graden naar gelang behoefte.Ik stook eigenlijk alsof ik vloerverwarming heb.
Hier laat ik niet kouder dan 19c soms ook 20c om die reden.
L/L stook ik ook zoals vloerverwarming simpelweg omdat het verschil in verbruik zo minimaal is.
Ik doe het met de ingebouwde tijdklok savonds stookt hij automatisch hoger en richting 10u weer omlaag.

WP kan het prima doen maar alles om mij heen voelt "koud" als het verschil te groot is(bijvoorbeeld van 16c naar 21c stoken).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2019 10:03 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16
hier een kleine 50m2 met een 3,5kw. Vooral bedoelt als verwarming bij een buitentemp van circa 3 graden of meer. Dat gaat prima. Laatst een aantal dagen gehad waarbij het zeker in de nacht rond het vriespunt zat en dan heeft hij het al een stuk moeilijker. Zeker als je nachtverlaging toepast (in mijn geval gewoon uit). Temp zakt dan naar ongeveer 16 a 17 graden terug. Staat overdag op 21 en vanaf 17.00 op 22. Vind ik ook wel minimaal want anders is het niet comfortabel. In alle gevallen heb ik hem qua stand op 'auto' staan en is het qua geluid aanvaardbaar. Weet niet in hoeverre het nog verschil maakt als ik het continue op stand 'max' heb staan maar dat is qua geluid iig niet wenselijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 12-12-2019 10:50 ]

• mr_evil08
@Sjors81 Ben benieuwd waarom je niet kiest om door te stoken(desnoods met verlaging natuurlijk), is het verbruik dusdanig meer of "geluidsoverlast" ?
Hier wordt de woning beduidend comfortabeler als ik het niet zo ver laat afkoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2019 14:00 ]

• mv8tekst
@Sjors81 Ik ben ruim een jaar geleden met nachtverlaging begonnen (Daikin US 3.5 kW, kamer 36 m2/90 m3, aangrenzende ruimten niet verwarmd). Het is het qua comfort meer dan waard, bij mij koelde het ook af naar 16 graden. Je komt 's morgens altijd binnen in een kamer die op temperatuur is, ongeacht het tijdstip. En het scheelt dat de massa van de hele kamer niet voortdurend afkoelt: muren, meubels, vloer blijven op temperatuur.

Ter vergelijking de maand november:
eerste jaar 158 kWh (374 graaddagen, 's nachts wp uit)
tweede jaar 187 (363 graaddagen, 24/7 verwarmen)
derde jaar 198 (384 graaddagen, 24/7 verwarmen).

Ik ga 'm dus echt niet meer uitzetten in de winternachten voor die pakweg 1 kWh per dag die het scheelt. Nou moet ik erbij zeggen dat ik een groot deel van de dag thuis ben dus dat doorverwarmen sowieso meer 'loont'.

[ Voor 12% gewijzigd door mv8tekst op 12-12-2019 23:13 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16
Heb het nog niet uitvoerig getest maar mijn eerste bevindingen waren dat het verbruik toch echt wel flink toenam. Heb nog gewoon de gasketel hangen en de kuub gas per dag die ik nodig heb om het in de ochtend dan relatief snel warm te krijgen weegt niet op tegen de extra kwh die ik in de nacht nodig heb. Maar het het niet uitvoerig/lang getest dus ga het zeker nog even proberen. Ik heb persoonlijk niet de drive om echt van gas los te zijn. Zeker als ik zie dat ondanks het vastrecht het op basis van jaarlasten maar iets van 50 euro scheelt (ff via gaslicht.com het verschil berekent tussen 0 en 1m3 gas)

• mr_evil08
@Sjors81 Hier hetzelfde, gasaansluiting blijft voorlopig, Ik vervang 800m3 voor 600 kwh.
€ 576 euro > Indien gas
€ 126 euro > WP
In ons regio vastrecht gas € 126,44 per jaar.
"verdien" dus 450 euro per jaar in huidige situatie.

Waarom de ketel zoveel vebruikt is een lang verhaal(vorige bewoners hebben systeem "verkracht").
Beneden L/L WP, boven gas/luchtverwarming, doordat SWW nog op gas blijft kan ik boven net zo goed op gas stoken, jaarverbruik gas hier maar 150 m3 incl SWW.
Direct bij de luchtwisselaar luchtbuis van beneden afgesloten.
Wisselaar&CV combiketel op minimaal.

SWW is hier lastig, kan geen redelijk rendabel oplossing vinden, incidenteel gebruiken wij nog een bad om daar nou speciaal een grote boiler voor te nemen... Doorstromer niet mogelijk ivm 1x 25A.

CV kent ook nogal wat leidingverliezen wat bij de WP minder speelt, ik heb hier de WP leidingen nog extra geisolleerd op buiten.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2019 15:14 ]

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-11 16:58

basvn

Breezand - NHN

mr_evil08 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:02:
@Sjors81 Hier hetzelfde, gasaansluiting blijft voorlopig, Ik vervang 800m3 voor 600 kwh.
€ 576 euro > Indien gas
€ 126 euro > WP

Waarom de ketel zoveel vebruikt is een lang verhaal(vorige bewoners hebben systeem "verkracht").
Beneden L/L WP, boven gas/luchtverwarming, doordat SWW nog op gas blijft kan ik boven net zo goed op gas stoken, jaarverbruik gas hier maar 150 m3 incl SWW.

SWW is hier lastig, kan geen redelijk rendabel oplossing vinden, incidenteel gebruiken wij nog een bad om daar nou speciaal een grote boiler voor te nemen... Doorstromer niet mogelijk ivm 1x 25A.
Warmtepompboiler? :) heeft de grote van een wasmachine&droger op elkaar.
Vermogen is 400/600w, dus kan prima op je 1x25! (dit kun je trouwens gratis laten verzwaren naar 1x35A bij Liander in iedergeval)
200/270liter warm water. en als je weet dat je in bad wilt, zet je hem op 60c

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
topicnaam klopt niet helemaal, maar hier ben je aan het goede adres

[ Voor 5% gewijzigd door basvn op 13-12-2019 15:15 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Verwijderd

mr_evil08 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:02:
€ 576 euro > Indien gas
€ 126 euro > WP

CV kent ook nogal wat leidingverliezen wat bij de WP minder speelt, ik heb hier de WP leidingen nog extra geisolleerd op buiten.
Die denkwijze had ik ook over het verdienen. Totdat ik geconfronteerd werd met de belachelijke onderhoudskosten die installateurs rekenen en volhouden dat dit jaarlijks moet. Heb nu een offerte via Climasense en ook zij benadrukken onderhoud. Minimaal dan wel weer om de 2 jaar dat dan wel weer.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

mbt onderhoud , en de vraag of dit ook daadwerkelijk gebeurd.

MIjn ervaring is dat niet zo zeer de buitenunit veel aandacht nodig heeft , natuurlijk moet de condensor geen dikke laag stof hebben , maar bij L/L het de binnenunits zijn die echt onderhoud behoeven

en dan bedoel ik niet simpel de roosters een keer schoonmaken maar echt anti bacterieel de lekbak en condensor behandelen

maar nog veel belangrijker, en voor zover ik weet gebeurd dit eigenlijk nooit, het schoonhouden van de uitblaasrol!

hier is in het topic eea over te vinden maar die rol moet er eigenlijk uit om goed schoon te krijgen. Dat is toch best een klus. Ook het goed schoonmaken vd rol is een intensief karwei.

Doe je dit niet zal het een verzamel plek van viezigheid / schimmel etc worden waar dus alle lucht die in de ruimte komt langs gaat....

• mr_evil08
@Greenisthebest Van mijn installateur hoef dit niet elk jaar zolang ik zelf onderhoud doe filters schoonmaken etc.
Maar we vergeten vrolijk dat je in de zomer er mee zit te koelen, terwijl andere mensen over de vloer kruipen van de zweet/hitte haha, daarom streep ik onderhoud gewoon door, mijn CV kan niet koelen dat krijg je er "gratis" bij...

> Wij hebben heerlijk geslapen deze zomer toen de nachten ver boven 30c bleven.
Creatief het bed naar beneden(was weinig werk), of de hele nacht boven wakker liggen. :+
Die onderhoudskosten vergeet je heel snel hoor.

@Ray Je kan een beetje overdrijven kwa viezigheid.
hoeveel mensen maken de radiatoren van achteren schoon(je weet wel die convectorgaten durf te wedden dat je daar ook lang niet alles uit krijgt of het uberhoupt gebeurd)?
Mijn Brink luchtverwarming werd dat soort werk nooit gedaan, hooguit de stofzuiger erdoor en nieuwe filters. Sterker als je dat wil kan eerst het water eraf en de hele binnenunit verplaatsen, je komt er simpelweg niet bij anders(dit systeem is lang niet zo smerig als het balansventilatiesysteem in Vathorst in de luchtverwarming heb ik goede fijnstof filters zitten, werd wel bij iedereen voor gek verklaart. :+ ).

@basvn Ik zou daar nog eens rondneuzen, op de Brink hier kan ook wel een warmtepomp, infra technisch is de benedenverdieping ook veel te ver en treden er aardig wat buizenverliezen op.
Aansluiting 3x 25a moest ik wel voor betalen bij Enexis en mijn meterkast moet aangepast worden, als ik al dat kleine beetjes even bij elkaar op tel.

600w erbij kan opzich nog wel maar dan moet ik volledig gasloos gaan anders wordt de tvt wel heel hoog...
Edit: Ik wacht nu beter even op de energietransitie wat de gemeente gaat voorstellen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 13-12-2019 18:37 ]

• Ray

Ray

@mr_evil08 ik overdrijf zeer zeker niet. Vooral bij binnenunits waar ook mee gekoeld wordt speelt dit probleem.

op het moment dat ze namelijk nog vochtig zijn plakt er vanalles aan. Dit is er zo maar niet af te krijgen.

er zijn alleen in dit topic al verschillende ervaringen, inclusief die van mezelf, te lezen van schimmel op die rol.

hoeveel mensen hebben schimmel op hun radiatoren ?

ook van de buitendienst van Daikin heb ik vernomen dat een dicht gekoekte uitblaasrol , op den duur zonder onderhoud, veel problemen veroorzaak. Er kan niet voldoende druk meer opgebouwd worden bijvoorbeeld. Ook raakt hij uit balans en kan gaan rammelen / resoneren

nou vindt ik dat ondergeschikt aan het idee dat de lucht die ik inademen eerst langs een schimmelrol loopt. en ja de unit op mijn slaapkamer had hier last van binnen een jaar! terwijl condensor en filters regelmatig onderhoud hebben (en ik echt een propere slaapkamer heb met veel ventilatie)

@Notna heeft ook ervaringen met die rol, kom er maar in :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 13-12-2019 18:47 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:45:
@mr_evil08 ik overdrijf zeer zeker niet. Vooral bij binnenunits waar ook mee gekoeld wordt speelt dit probleem.

op het moment dat ze namelijk nog vochtig zijn plakt er vanalles aan. Dit is er zo maar niet af te krijgen.

er zijn alleen in dit topic al verschillende ervaringen, inclusief die van mezelf, te lezen van schimmel op die rol.

hoeveel mensen hebben schimmel op hun radiatoren ?

ook van de buitendienst van Daikin heb ik vernomen dat een dicht gekoekte uitblaasrol , op den duur zonder onderhoud, veel problemen veroorzaak. Er kan niet voldoende druk meer opgebouwd worden bijvoorbeeld. Ook raakt hij uit balans en kan gaan rammelen / resoneren

nou vindt ik dat ondergeschikt aan het idee dat de lucht die ik inademen eerst langs een schimmelrol loopt. en ja de unit op mijn slaapkamer had hier last van binnen een jaar! terwijl condensor en filters regelmatig onderhoud hebben (en ik echt een propere slaapkamer heb met veel ventilatie)

@Notna heeft ook ervaringen met die rol, kom er maar in :)
Ik legde dat voor aan de monteurs die hier waren een week of wat terug en die gaven ook aan dat 'het complete waanzin is om die rol eruit te moeten halen en dat ik vast te lang had gewacht'

Ja, sure :')

Ik wil de tip die ze gaven nog wel proberen; plantenspuit onder druk (zo een grote voor buiten) vullen met allesreiniger, plantenbak onder de binnen unit, inspuiten en een zak over de unit+ maximale ventilatiestand aan.

Maar ik betwijfel het. De aangekoekte meuk was echt niet mals en ik kan er niet bij dat als je maar 1 keer per jaar dat schoonmaakt, het niet vies wordt.

Maar we gaan het meemaken..

Verwijderd

Okee kenners wat moet ik kiezen?

Een set van MHI a €5000,- of Daikin a €6000,- waarbij de vrouw helemaal weg is van de kleur Titanium van MHI ipv witte bakken. De dealer van MHI kan ook Daikin leveren maar die is juist daar weer geen fan van maar verder laat hij de keuze aan mij als leek. Ik zie door de bomen enz enz enz.

• Ray

Ray

@Greenisthebest hoe lang gaat die airco mee en hoe lang moet je nog met je vrouw samen leven....

soms is het best simpel :)

overigens kan je Daikin ook in meerdere kleuren / modellen (emura) krijgen als je maar betaald....

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 14-12-2019 17:37 ]

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11 15:49
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:25:
Okee kenners wat moet ik kiezen?

Een set van MHI a €5000,- of Daikin a €6000,- waarbij de vrouw helemaal weg is van de kleur Titanium van MHI ipv witte bakken. De dealer van MHI kan ook Daikin leveren maar die is juist daar weer geen fan van maar verder laat hij de keuze aan mij als leek. Ik zie door de bomen enz enz enz.
a happy wife is a happy life

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10 22:00
Notna schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:22:
[...]

Ik legde dat voor aan de monteurs die hier waren een week of wat terug en die gaven ook aan dat 'het complete waanzin is om die rol eruit te moeten halen en dat ik vast te lang had gewacht'

Ja, sure :')

Ik wil de tip die ze gaven nog wel proberen; plantenspuit onder druk (zo een grote voor buiten) vullen met allesreiniger, plantenbak onder de binnen unit, inspuiten en een zak over de unit+ maximale ventilatiestand aan.

Maar ik betwijfel het. De aangekoekte meuk was echt niet mals en ik kan er niet bij dat als je maar 1 keer per jaar dat schoonmaakt, het niet vies wordt.

Maar we gaan het meemaken..
@Ray
Heeft iemand ook tijd voor kort filmpje? Ben wel benieuwd

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mr_evil08
@Ray Duidelijk, hier koel ik dan niet zoveel ik kan geen schimmel ontdekken, vrijwel altijd verwarmen.
575,1 kwh verwarmen.
25,8 kwh koelen.

Mensen met schimmel op de radiatoren ben ik ook wel eens tegen gekomen hoor. ;-)
Natuurlijk is het niet gezond schimmel in te ademen.

• mv8tekst
Ik heb een Daikin US met mold-functie. Als je hem uitzet (of als ie langer dan 24 uur draait) doet ie een of ander droogprogramma en hoor je hem een minuut of 10 zachtjes zoemen. Dat zou toch genoeg moeten zijn om schimmel te voorkomen? Het klinkt alsof er over nagedacht is. Of heeft alleen de US die functie?

EDIT dat geluid is alleen het reinigen van het stoffilter, weet ik nu. Mold alleen na koelen en drogen, niet na verwarmen.

[ Voor 17% gewijzigd door mv8tekst op 16-12-2019 13:19 ]

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Beste mensen,

Ik was benieuwd hoe ( welke onderdelen en staps gewijs) en welke producten (merken) jullie gebruiken om de airco’s schoon te maken.
Ik heb gisteren mijn installateur over de vloer gehad, ik heb een wat rood matriaal op me airco zitten. Ik denk zelf schimmel maar de installateur geeft aan dat dit niets bijzonders is, ook geeft hij aan dat onderhoud niet nodig is buiten de filters afstofzuigen.
Hoe denken jullie hier over?

• De_Sint

De_Sint

mv8tekst schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:24:
Ik heb een Daikin US met mold-functie. Als je hem uitzet (of als ie langer dan 24 uur draait) doet ie een of ander droogprogramma en hoor je hem een minuut of 10 zachtjes zoemen. Dat zou toch genoeg moeten zijn om schimmel te voorkomen? Het klinkt alsof er over nagedacht is. Of heeft alleen de US die functie?
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
MHI heeft die functie ook met koelen. De klep gaat dicht en hij gaat 2 uur zachtjes droogblazen.

• Notna

Notna

Where are you?®

De FTXM heeft die functie iig niet, ondanks dat hij de meeste functies heeft op de US na afaik.

Maar volgens mij komt het er op nee dat je een uur of wat moet nadraaien op ventilatie, voordat je de unit uit zet als deze gekoeld heeft. Dat was vroeger ook zo met de AC in de auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 15-12-2019 10:08 ]

• Ray

Ray

@Notna 'zelfs' de Emura heeft het ook niet en deze zit , in ieder geval in prijs, net onder de US.

handmatig na drogen is feitelijk niet te doen in een periode waar gewoon constant gekoeld wordt

en dan nog vraag ik me af of dat de oplossing is.

de blaasrol is simpelweg nat van condens. Daar plakt viezigheid aan wat je ook doet. er komt altijd wat door het filter. Dit gaat er niet vanzelf af. ook niet met een stoom blazer kwam ik achter.

het nadrogen zal het effect van schimmel etc wel minder maken maar imho zal je eens in de x tijd die rol gewoon handmatig schoon moeten maken

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Daiseikai 8 droogt standaard 20min na als je stopt met koelen, ik heb dat m'n broer ook geadviseerd met z'n Haier duo split.
Een logische reden is dat o.a. het luchtfilter vochtig wordt als je koelt, dit vocht moet er uit.
Wat je zelf kan doen is de condens opvang afsoppen, net als andere plastic delen.
De Daiseikai 8 heeft een ionisator functie en nog een rits reinigende filters.
Ik heb nog nooit last van geurtjes gehad :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:52
Dat is het automatisch reinigen van het stoffilter, geen droogprogramma of zo.

Goed man!

Verwijderd

De_Sint schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:28:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
MHI heeft die functie ook met koelen. De klep gaat dicht en hij gaat 2 uur zachtjes droogblazen.
Automatisch? Ik word meer en meer overtuigt dat ik volgende week de installateur voor de MHI ga bellen. *O*

• De_Sint

De_Sint

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:27:
[...]

Automatisch? Ik word meer en meer overtuigt dat ik volgende week de installateur voor de MHI ga bellen. *O*
Hoi,

Volgens mij wel. Je kan de functie alleen activeren met een een penpunt of iets anders in een verzonken button op de afstandsbediening in te drukken.

Vanaf dat moment is de functie actief en zal hij bij AUTO, DRY en COOL deze functie altijd gebruiken na het uitzetten. Op de binnen unit blijft dan een lampje knipperen zolang hij bezig is.

Ik had er erg veel profijt van, aangezien ik hem eerst meteen uitzette, en bij de volgende start een raar geurtje vrij kwam. Dat gebeurde niet na dit programma.

Het enige jammerlijke is dat als je de wifi module erbij neemt en je hem via je mobiel stopt, hij meteen stopt en daarna niet droogblaast. Dus in de zomer gebruikte ik de wifi app niet om hem te stoppen. Alleen met afstandsbediening.

Verwijderd

De_Sint schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:44:
[...]

Hoi,

Volgens mij wel. Je kan de functie alleen activeren met een een penpunt of iets anders in een verzonken button op de afstandsbediening in te drukken.

Vanaf dat moment is de functie actief en zal hij bij AUTO, DRY en COOL deze functie altijd gebruiken na het uitzetten. Op de binnen unit blijft dan een lampje knipperen zolang hij bezig is.

Ik had er erg veel profijt van, aangezien ik hem eerst meteen uitzette, en bij de volgende start een raar geurtje vrij kwam. Dat gebeurde niet na dit programma.

Het enige jammerlijke is dat als je de wifi module erbij neemt en je hem via je mobiel stopt, hij meteen stopt en daarna niet droogblaast. Dus in de zomer gebruikte ik de wifi app niet om hem te stoppen. Alleen met afstandsbediening.
Werkt die Wifi een beetje lekker?

• De_Sint

De_Sint

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:11:
[...]

Werkt die Wifi een beetje lekker?
Ik vind hem goed genoeg, al is hij niet officieel van MHI. Daardoor zijn niet alle functies beschikbaar.

Ik vind aan en uitzetten op afstand, een graad hoger of lager, de binnen en buiten temperatuur aflezen, makkelijk timers instellen belangrijk en dat doet hij.

Ik heb ze in beide units en die kunnen in 1 app daardoor afgelezen en bediend worden.

Anderen vinden hem niet zo goed, ik kan met de gebreken leven.
Het enige is dat je afhankelijk bent van Airconwithme servers. Heb een paar keer dit jaar gehad dat ze er een dag uitlagen en dan kun je er niets mee.
Als Airconwithme failliet gaat kun je er niets meer mee.

Je kunt ook later beslissen om ze in te bouwen. Is niet moeilijk om zelf te doen.

• mr_evil08
Notna schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:07:
[...]
Dat was vroeger ook zo met de AC in de auto.
Dat is nog steeds zo of mis ik wat?
Climate control heeft dit ook gewoon alleen daar zit het knopje wat verborgen (AC aan/uit).
Veel auto,s laten de AC gewoon aan terwijl je zit te verwarmen, pas onder 4c buitentemp is die "trek" opeens weg(Airco aan voel ik direct ondanks op verwarmen staat).

Elke auto van een ander waar ik in gereden heb van luxe tot geen luxe stinkt de airco, zelf geen problemen mee doordat ik er fatzoenlijk mee om ga(zelf nooit een plas onder de auto).
1u van tevoren uitzetten is ook wat overdreven, 10 minuten van tevoren uit en ventilator harder wil ook prima.
Hier heb ik de airco zo min mogelijk aan in de auto(behalve maandelijks 1u ivm uitdrogen), en natuurlijk wanneer buiten 30c is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2019 10:44 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:38:
[...]

Dat is nog steeds zo of mis ik wat?
Climate control heeft dit ook gewoon alleen daar zit het knopje wat verborgen (AC aan/uit).
Veel auto,s laten de AC gewoon aan terwijl je zit te verwarmen, pas onder 4c buitentemp is die "trek" opeens weg(Airco aan voel ik direct ondanks op verwarmen staat).

Elke auto van een ander waar ik in gereden heb van luxe tot geen luxe stinkt de airco, zelf geen problemen mee doordat ik er fatzoenlijk mee om ga(zelf nooit een plas onder de auto).
1u van tevoren uitzetten is ook wat overdreven, 10 minuten van tevoren uit en ventilator harder wil ook prima.
Hier heb ik de airco zo min mogelijk aan in de auto(behalve maandelijks 1u ivm uitdrogen), en natuurlijk wanneer buiten 30c is.
Ik geloof dat dit nogal een discussiepunt is waar er nogal wat kampen zijn, maar ik heb Climate Control en heb de A/C ten alle tijden gewoon aan en nooit vieze geurtjes gehad in een auto die inmiddels al ruim 12 jaar oud is.

Verwijderd

Gaat eindelijk eens opschieten met offertes. Zal de tijd van het jaar zijn. Heb nu 3 prijzen.

Waar ik alleen over blijf twijfelen.

Partij 1 adviseert 5Kw, 2,5Kw en 2 Kw op aparte singles

Partij 2 adviseert de 5Kw op een single en de andere 2 op een Multi

Partij 3 adviseert alles op 1 Multi van 8KW.

In mijn geval komen de units op een rijtje op het terras beneden (monteren aan buitenmuur kan niet want dan hangen ze bij de buren). Werk ze wel netjes weg met een ombouw.

Welke configuratie kan ik nu het beste nemen? En dan heb ik het niet over dat 1 Multi mooier is.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Stef87 @Ray @Notna
Hier wordt de Daikin Ururu Sarara binnenunit van alle kanten bekeken (russisch, maar met vertaling aanzetten kom je ver):

En hier de buitenunit:

• mr_evil08
Notna schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:01:
[...]

Ik geloof dat dit nogal een discussiepunt is waar er nogal wat kampen zijn, maar ik heb Climate Control en heb de A/C ten alle tijden gewoon aan en nooit vieze geurtjes gehad in een auto die inmiddels al ruim 12 jaar oud is.
Je ruikt het pas goed als je de AC even handmatig uitzet, maar laten we daar maar niet verder over discusseren hier, ieder situatie is weer anders.
Ook niet iedereen ruikt het / negeert het omdat onderhoud geld kost, dat ook wel eens meegemaakt toen ik bij iemand in de auto zat, stinken dat ding en gewoon volhouden niks aan de hand. :+

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2019 12:09 ]

• mv8tekst
robkds schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:15:
[...]

Dat is het automatisch reinigen van het stoffilter, geen droogprogramma of zo.
Even de handleiding op nageslagen ... klopt, dat is inderdaad het stoffilter (max. 11 minuten), dat moldprogramma doet ie na cooling, dry of dry cooling (100 minuten).

• De_Sint

De_Sint

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:54:
Gaat eindelijk eens opschieten met offertes. Zal de tijd van het jaar zijn. Heb nu 3 prijzen.

Waar ik alleen over blijf twijfelen.

Partij 1 adviseert 5Kw, 2,5Kw en 2 Kw op aparte singles

Partij 2 adviseert de 5Kw op een single en de andere 2 op een Multi

Partij 3 adviseert alles op 1 Multi van 8KW.

In mijn geval komen de units op een rijtje op het terras beneden (monteren aan buitenmuur kan niet want dan hangen ze bij de buren). Werk ze wel netjes weg met een ombouw.

Welke configuratie kan ik nu het beste nemen? En dan heb ik het niet over dat 1 Multi mooier is.
Hangt ervan af of je alle binnen units allemaal aanzet om het hele huis te verwarmen, of per ruimte verschillend.

Als alleen huiskamer 24/7 aanblijft en de andere ruimtes incidenteel, zou ik voor 1 Multisplit en 1 single gaan. Anders is je buitenunit veel te zwaar voor alleen woonkamer.

• mr_evil08
@Ray Met chemicaliën de rol schoon maken ben ik nogal voorzichtig mee.
Allesreinigers bevatten zo’n beetje alle slechte stoffen die er zijn, dan kun je kiezen schimmel inademen of de schoonmaakmiddelen.

Ik weet niet of onderstaand waar is en dat je iets moet zoeken op Eco-Surfactants.
De reinigingsproducten van Ecover zijn gemaakt op basis van Eco-Surfactants. Deze zorgen voor een nog grondigere schoonmaak, zonder gebruik te maken van schadelijke of giftige ingrediënten.

Ben ook aan kijken, die rol moet er toch vrij eenvoudig uitkunnen, daar hebben ze toch wel overna gedacht neem ik aan, die van mij zit stof in je met een smalle mondstuk op de stofzuiger lukt het redelijk...

Edit: @Ray Duidelijk, ik heb hem er ook liever even uit zodat je goed kan naspoelen met water.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2019 14:11 ]

• Ray

Ray

@mr_evil08 dat was ook niet mijn bedoeling. Ik wil nog eens een keer goed navraag doen bij @Notna hoe hij ze eruit gekregen heeft en vd zomer ze met de hand / hoge druk schoonmaken en weer terug zetten

voor de condensor en lekbak gebruik ik middelen die professioneel hiervoor bedoeld zijn.

voor de buitenunit overweeg ik wel eens te testen met wat anders want het schuim wat daarvoor verkocht wordt (werkt wel perfect!) is 25 euro per bus en die gaat met 2x leeg

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:04:
@mr_evil08 dat was ook niet mijn bedoeling. Ik wil nog eens een keer goed navraag doen bij @Notna hoe hij ze eruit gekregen heeft en vd zomer ze met de hand / hoge druk schoonmaken en weer terug zetten

voor de condensor en lekbak gebruik ik middelen die professioneel hiervoor bedoeld zijn.

voor de buitenunit overweeg ik wel eens te testen met wat anders want het schuim wat daarvoor verkocht wordt (werkt wel perfect!) is 25 euro per bus en die gaat met 2x leeg
Ik zal de volgende keer dat ik ze ga schoonmaken eens wat foto's schieten. Ik kan dat ook eerder doen; ik kan het ook illustreren zonder de rol eruit te halen daadwerkelijk. Wellicht dat anderen er ook baad bij hebben :)

• mr_evil08
@Notna Jazeker, kost het je een hele middag en moet het apparaat schroefje voor schroefje uit elkaar of is het maar 3a 4 schroeven etc en kapje hier en daar(lijkt mij het 2e want een monteur moet die rol toch ook kunnen vervangen als het kapot is lijkt me sterk dat ze dan de complete binnenunit vervangen).

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 16-12-2019 14:42 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:41:
@Notna Jazeker, kost het je een hele middag en moet het apparaat schroefje voor schroefje uit elkaar of is het maar 3a 4 schroeven etc en kapje hier en daar(lijkt mij het 2e want een monteur moet die rol toch ook kunnen vervangen als het kapot is lijkt me sterk dat ze dan de complete binnenunit vervangen).
De eerste keer was ik 1.5 uur bezig met 1 unit, de units/keren daarna was iets van 20 minuten werk per unit (dat is incl. het schoonspuiten met de HD reiniger)

In het kort:

1. Kap eraf
2. Lamellen eruit/eraf
3. Verdamperhouder (wit) links losschroeven (3 schroeven), rol houder losschroeven (2 schroeven) (note; ik kreeg ze er niet met de hand af omdat er Loctite op de schroeven zit. Als je ze met een accutol doet; zorg voor een dunne bitjeshouder OF een lange kruiskop bit. Anders kom je er niet lekker bij)
4. Verdamper omhoogtillen (note; met een dunne handschoen; die lamellen zijn vlijmscherp) en houder eraf schuiven c.q klikken
5. Rolhouder eraf schuiven
6. Rol eruit trekken
7. Schoonmaken (meteen even de lekbak meenemen! Kan je nu goed bij)
8. In omgekeerde volgorde alles weer vastzetten

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 16-12-2019 15:03 ]

Verwijderd

De_Sint schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:52:
[...]

Hangt ervan af of je alle binnen units allemaal aanzet om het hele huis te verwarmen, of per ruimte verschillend.

Als alleen huiskamer 24/7 aanblijft en de andere ruimtes incidenteel, zou ik voor 1 Multisplit en 1 single gaan. Anders is je buitenunit veel te zwaar voor alleen woonkamer.
Ik wil het hele huis op 19 graden houden waarbij beneden meestal in de avonduren we naar 20/21 graden gaan. Het is hier op dit moment 19 graden in de woonkamer (cv springt heel af en toe aan), 1e verdieping, 18,2 graden en zolder 17,4 graden. Als ik straks de cv naar 21 graden doe wordt het boven 19 en zolder 18 graden.

Maar kost het geen sloot stroom als ik permanent alles laat draaien? Zo nee dan kan ik denk weer wel uit met een Multi. Of maak ik een denk fout?

• De_Sint

De_Sint

Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:16:
[...]

Ik wil het hele huis op 19 graden houden waarbij beneden meestal in de avonduren we naar 20/21 graden gaan. Het is hier op dit moment 19 graden in de woonkamer (cv springt heel af en toe aan), 1e verdieping, 18,2 graden en zolder 17,4 graden. Als ik straks de cv naar 21 graden doe wordt het boven 19 en zolder 18 graden.

Maar kost het geen sloot stroom als ik permanent alles laat draaien? Zo nee dan kan ik denk weer wel uit met een Multi. Of maak ik een denk fout?
Volgens mij is het @Ray die altijd waarschuwt stroomverbruik van multisplit configuraties waarvan je niet alle binnen units tegelijk gebruikt. De buitenunit is daar namelijk wel op gedimentioneerd en dat zal het verbruik in SCOP aanzienelijk benadelen.

Maar als je ze alledrie altijd tegelijk aanlaat, dan is er geen probleem om alles in multiplit te doen.

Mvg,

• Ray

Ray

het is bij een MS opstelling feitelijk heel simpel....

als het minimale vermogen vd buitenunit meer is dan de ondergrens van 1 binnenunit of iets daarboven is er grote kans op pendelen

ik schakel nu 3 units tegelijk en maximaal een uur via een schema en dan blijft het systeem wel redelijk lopen en is het verbruik zoals het hoort

maar even 1 unit op 1 kamer aanzetten geeft direct aan / uit gedrag

let wel dat de isolatie hier goed op orde is en dat ook bij SP je al snel veel te veel vermogen hebt , vooral met verwarmen

een 2,0 / 2,5 voor een (slaap) kamer van 16m2 bijvoorbeeld met redelijke isolatie is al complete overkill is mijn ervaring. Een dergelijke ruimte verwarmt prima met 600-700 watt maar zover moet het systeem dan wel terug kunnen

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 16-12-2019 16:38 ]

• vinom
Ik heb voor de multisplit boven nu 1 WiFi module erbij en beneden op de singlesplit had ik al een WiFi Module. Dus ik wilde alleen de MS op stroombesparingsstand laag zetten en de singlesplit niet, maar blijkbaar zet je ze dan actief voor allebei? Ondanks dat het twee verschillende systemen zijn.. @Notna @Ray?
Pagina: 1 ... 81 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2